Acties:
  • +8 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik keer net terug van een (ski)ritje Fiss, Oostenrijk (900 km) met 2 personen en de EV6 Plus LR en er zijn me een paar dingen opgevallen:
  • Het skiluikje was nagenoeg onbruikbaar. 2 paar ski's (zowel met als zonder hoes) is ondoenlijk; het gat is veel te klein. Als je ze er al tot aan de binding doorheen krijgt, steken de achterkanten nog zo ver uit dat de achterklep niet meer dicht kan (langste ski's 1.78m). Met binding halverwege er doorheen leggen was ook geen optie: ski's raken los van elkaar en wijzen alle kanten op. Kortom: hoop krassen in het skiluik en uiteindelijk maar bank deels plat gedaan.
  • Bereik in praktijk rond 350~380 km op een volle lading. Hebben op de heenweg steeds +/- 105 gereden, 'Heat' wisselend aan en uit, stoelverwarming aan, stand Eco. Reis(duur) viel flink tegen, waren 11,5 uur onderweg. Alsof je vooruit kruipt... Terugweg 125/130 gereden en bereik was er niet significant minder op (mede omdat je toch geen 3 uur achter elkaar rijdt).
  • Had dongle gekocht om te gebruiken icm ABRP Pro; beviel slecht dus alleen op de heenweg gedaan. De navigatie van ABRP is belabberd en steeds kreeg ik melding dat de route niet meer actueel was en dat er nieuwe routes werden voorgesteld. ABRP kwam met voorstellen dat ik met 3% SoC bij laadpunt aankwam, niet harder dan 90 mocht rijden gedurende 2 uur of zelfs met een negatieve SoC (-4% oid) aankwam. Op terugweg dus zelf maar genavigeerd richting laadpunten: 2 a 2,5 uur rijden en dan een 350kW lader opzoeken. Ging meer dan prima!
  • Opladen ging tot max 170kwh bij buitentemperaturen tussen -2 en +4. Temperatuur van batterij niet gecheckt gaandeweg maar was goed genoeg zo. Incl. laadpaal zoeken achter tankstation, auto aankoppelen, pasje erlangs, communcatie voertuig-paal, waren we toch wel goed 35~40 minuten zoet per laadsessie.
  • Nespresso op de achterbank en stekker in stopcontact ging top. Aanrader, warme koffie onderweg!
  • Ik maakte de fout om voor vertrek tot 98% op te laden. Regenerend remmen de berg af was geen succes, binnen no time was de accu 100% en dus moest ik bijremmen. Beginnersfout :+
  • De dag na terugkomst de auto bij Loogman gewassen, ging prima (vergeet niet auto hold uit te zetten |:( ). Wat me opviel was dat er onder de voorkap allemaal rij-meuk/viezigheid zat tot aan einde frunk-bak. Zekeringkastje rechts zat ook helemaal onder. Rubbers houden dus beperkt tegen lijkt het.

[ Voor 18% gewijzigd door r0el op 31-01-2022 14:30 . Reden: opmaak; paar toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:46
BliXem schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:47:
Online radio, is dat aanwezig in de wagen? Heb eind deze week pas een proefrit.
nope, wel DAB.

En online kan je natuurlijk altijd streamen via je telefoon met bluetooth of met AA of carplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgNL
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-11-2024
r0el schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:56:
Ik keer net terug van een (ski)ritje Fiss, Oostenrijk (900 km) met 2 personen en de EV6 Plus LR en er zijn me een paar dingen opgevallen:
- Het skiluikje was nagenoeg onbruikbaar. 2 paar ski's (zowel met als zonder hoes) is ondoenlijk; het gat is veel te klein. Als je ze er al tot aan de binding doorheen krijgt, steken de achterkanten nog zo ver uit dat de achterklep niet meer dicht kan. Met binding halverwege er doorheen leggen was ook geen optie: ski's raken los van elkaar en wijzen alle kanten op. Kortom: hoop krassen in het skiluik en uiteindelijk maar bank deels plat gedaan.
- Bereik in praktijk rond 350~380 km op een volle lading. Hebben op de heenweg steeds +/- 105 gereden, 'Heat' wisselend aan en uit, stoelverwarming aan. Reis(duur) viel flink tegen, waren 11,5 uur onderweg. Alsof je vooruit kruipt... Terugweg 125/130 gereden en bereik was er niet significant minder op (mede omdat je toch geen 3 uur achter elkaar rijdt).
- Had dongle gekocht om te gebruiken icm ABRP Pro; beviel slecht dus alleen op de heenweg gedaan. De navigatie van ABRP is belabberd en steeds kreeg ik melding dat de route niet meer actueel was en dat er nieuwe routes werden voorgesteld. ABRP kwam met voorstellen dat ik met 3% SoC bij laadpunt aankwam, niet harder dan 90 mocht rijden gedurende 2 uur of zelfs met een negatieve SoC (-4% oid) aankwam. Op terugweg dus zelf maar genavigeerd richting laadpunten: 2 a 2,5 uur rijden en dan een 350kW lader opzoeken. Ging meer dan prima!
- Opladen ging tot max 170kwh bij buitentemperaturen tussen -2 en +4. Temperatuur van batterij niet gecheckt gaandeweg maar was goed genoeg zo.
- Ik maakte de fout om voor vertrek tot 98% op te laden. Regenerend remmen de berg af was geen succes, binnen no time was de accu 100% en dus moest ik bijremmen. Beginnersfout :+
Interessante info. Wij zouden ook eind maart op skivakantie gaan, misschien al met de EV6? Welke Dongle heb jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
BelgNL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Interessante info. Wij zouden ook eind maart op skivakantie gaan, misschien al met de EV6? Welke Dongle heb jij gebruikt?
De Maclean MCE200 (gehaald bij Amazon voor €16,40). Als ABRP vastliep maar ook na elke stop (en telefoon buiten bereik unit), was de verbinding met de dongle ook weer weg. Best irritant vond ik het vervolgens om binnen ABRP steeds weer opnieuw verbinding te moeten maken, zit niet persé op een logische plek.

[ Voor 5% gewijzigd door r0el op 31-01-2022 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:19
ViWe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Het is mij niet duidelijk of met die verbinding ABRP gevoed wordt met live data, het lijkt dat dit enkel de historische data is. Andersom, met een ODB2 dongel, lijkt dit enkel de live data te zijn en niet de historische data.
Tronity is real time (met een klein beetje vertraging). Ik maak gebruik van een abbo en werkt voor mij prima.
Ander voordeel van Tronity tov een Dongle is dat je ook van te voren je route kan plannen met SoC waarde, zonder de auto te hoeven starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 10-10 21:47
@Pilot41Day

Een filmpje van de trekkracht van de GT... het Koreaans moet je erbij nemen :9 ;)

YouTube: EV6 GT 실제로 따라가보니 가속력..미쳤다ㅠㅠ그냥 슈퍼카네....

[ Voor 41% gewijzigd door Bogey555 op 31-01-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 22:14
xxander968 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:16:
[...]

De gemiddelde snelheid zal nogal wat uitmaken. Snelweg hebben ze niet heel veel in Noorwegen, dus een lager gemiddelde. Maar het verschil tussen AWD en RWD grenst aan ongeloofwaardig. Tenzij ze aldoor in economy gereden hebben waardoor er geen AWD is gebruikt.
Ik rijd met mijn AWD ook altijd in Economy maar allen bij cc is de AWD uitgeschakeld. Als je zelf rijdt dan is het gewoon AWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppo198
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-10 17:34
Hoppo198 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:12:
[...]

Net contact gehad met de dealer, hij was niet op de hoogte van updates die beschikbaar zouden staan. Ook niets gezien toen ze op mijn kenteken zochten.
De dealer gaat contact opnemen met kia nl om te vragen hoe en wat en dat ze zelf ook op de hoogte worden gebracht van dergelijke acties.

Later meer...
Zo word je 2 dagen voor je afspraak teruggebeld dat er helemaal geen updates klaarstaan voor me.. 26-1 de mail van Kia ontvangen. De auto heb ik 12-1 opgehaald en zou dan alle tot dan beschikbare updates moeten hebben gekregen.
Kia zou wat achterlopen met het versturen van de gestelde mails, zegt men.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 16:10
Review van het Meridian systeem

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 19:44
r0el schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:56:
Had dongle gekocht om te gebruiken icm ABRP Pro; beviel slecht dus alleen op de heenweg gedaan. De navigatie van ABRP is belabberd en steeds kreeg ik melding dat de route niet meer actueel was en dat er nieuwe routes werden voorgesteld. ABRP kwam met voorstellen dat ik met 3% SoC bij laadpunt aankwam, niet harder dan 90 mocht rijden gedurende 2 uur of zelfs met een negatieve SoC (-4% oid) aankwam. Op terugweg dus zelf maar genavigeerd richting laadpunten: 2 a 2,5 uur rijden en dan een 350kW lader opzoeken. Ging meer dan prima!
r0el schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:24:
[...]

De Maclean MCE200 (gehaald bij Amazon voor €16,40). Als ABRP vastliep maar ook na elke stop (en telefoon buiten bereik unit), was de verbinding met de dongle ook weer weg. Best irritant vond ik het vervolgens om binnen ABRP steeds weer opnieuw verbinding te moeten maken, zit niet persé op een logische plek.
Ik denk dat het grootste probleem hier de dongle is en niet ABRP. En voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;).

https://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/
  1. 100% of them don’t have support of full ELM327 command set. Some them even don’t support basic commands.
  2. Some of them don’t support all of the protocols, supported by original ELM327. Most of v.2.1 don’t have support of SAE J1850 PWM/VPM, so you can’t connect to old Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, GM, Isuzu, Ford, Lincoln, Mazda cars.
  3. Some of them can’t connect to different vehicles. Most of “bad” clones can’t connect to Nissan/Infinity/Datsun.
  4. Most of them can’t connect using advanced initialization strings to cars, that not fully support OBD2.
  5. They are loosing data packages. E.g. when requesting VIN code from your car, you get just 2/3 of VIN code, because several data packages were lost by bad clone.
  6. Some sensor data could be transmitted with wrong values. I’ve got a clone, that always showed car coolant temperature +25 C. Even if it was 0 C or 80 C ?
  7. They usually brakes connection, hangs, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Hoppo198 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:56:
[...]

.......
Kia zou wat achterlopen met het versturen van de gestelde mails, zegt men.
Ik heb inderdaad nog geen mail gehad.. 30nov auto opgehaald..

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMania
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 12:38
Sinds de 14-12-21 update van het infotainment systeem is het item "eco voertuig" weg uit de het menu van instellingen -> voertuigen. Daarachter zaten de instellingen voor het vergrendelen van de laadstekker.
Kan iemand me vertellen waar die naar toe zijn verhuisd? Zoek me een ongeluk... :?

Verder vandaag de trekhaak geplaatst gekregen. Ziet er prima uit. (y)

Ook zijn de wielen gebalanceerd, omdat de trilling bij 110-120 km/u nog steeds aanwezig was na 3k+ km. Die is nu wel weg. *O*

Heb nu 3 weken de kachelupdate. Geen nieuwe inverter. Verwarmd nu ook als de AC stand wordt gebruikt en tijdens voertuig aan doet de defrost het ook goed.
Defrost blaast helaas alleen maar koude lucht bij remote inschakelen. KIA dealer bevestigd mijn bevinding. Hebben contact gehad met de hotline naar KIA NL. Die geven terug dat het probleem bekend is en aan een oplossing gewerkt wordt.

Na die ene keer dat de accu dood was na het laden heeft zich dat niet weer herhaald... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppo198
  • Laatst online: 10-10 17:34
--HOOLIE-- schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Ik heb inderdaad nog geen mail gehad.. 30nov auto opgehaald..
Hier is nu dus onduidelijk of ik een mail heb gehad die ik niet had moeten krijgen. Of er dus wel of geen updates klaarstaan is iets wat ze nog niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabianno1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-01-2023
Wat is bij jullie het laadverlies. Heb nu volgens de app 664 kwh verbruikt voor 3099km. Maar als ik de zappi uitlees geeft hij 845kwh aan. Lijkt mij vrij fors. Hebben jullie dat ook. Ik laad tot 100%.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtAOy_j-qa7yEhwRdmEdbc0MWAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63SE4sCErAMSbLUKEzw5EAGE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
KeiFront schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:30:
[...]

[...]

Ik denk dat het grootste probleem hier de dongle is en niet ABRP. En voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;).

1. 100% of them don’t have support of full ELM327 command set. Some them even don’t support basic commands.
  2. Some of them don’t support all of the protocols, supported by original ELM327. Most of v.2.1 don’t have support of SAE J1850 PWM/VPM, so you can’t connect to old Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, GM, Isuzu, Ford, Lincoln, Mazda cars.
  3. Some of them can’t connect to different vehicles. Most of “bad” clones can’t connect to Nissan/Infinity/Datsun.
  4. Most of them can’t connect using advanced initialization strings to cars, that not fully support OBD2.
  5. They are loosing data packages. E.g. when requesting VIN code from your car, you get just 2/3 of VIN code, because several data packages were lost by bad clone.
  6. Some sensor data could be transmitted with wrong values. I’ve got a clone, that always showed car coolant temperature +25 C. Even if it was 0 C or 80 C ?
Ik dacht ook eerst dat het aan de Dongle zou liggen, maar ik heb even teruggezocht naar een post van @Franciesco waarin wordt aangegeven dat de hier aangehaalde Dongle wel goed zou moeten samenwerken met ABRP, maar blijkbaar niet op alle Android-apparaten. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

al gevonden

[ Voor 97% gewijzigd door jefjef op 31-01-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 07:49

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

KeiFront schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:30:
[...]

[...]

Ik heb de Veepeak BLE+ dongle (geen hele goedkope meuk) en daarmee exact dezelfde issues met ABRP. In combinatie met alle OBD toepassingen performen de (dure) OBDLinkMX+ en de Veepeak identiek.
ABRP is gewoon nog niet helemaal af/stabiel. Zeker als het via Carplay loopt.
Het idee van ABRP is top, maar ze hebben nog wel even te gaan qua ontwikkeling. Mijn huidige premium is inmiddels verlopen, maar als er een nieuwe (major) release is zal ik wel weer ff een maandje testen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-06 11:32
Fabianno1234 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:51:
Wat is bij jullie het laadverlies. Heb nu volgens de app 664 kwh verbruikt voor 3099km. Maar als ik de zappi uitlees geeft hij 845kwh aan. Lijkt mij vrij fors. Hebben jullie dat ook. Ik laad tot 100%.[Afbeelding]
Hoeveelheid kWh die je laadpaal aangeeft is excl. laadverliezen, in de auto is incl. laadverliezen. Er gaat de nodige energie verloren bij de AC/DC conversie.

Zie ook: https://www.evforall.nl/l...20maximale%20laadsnelheid.

[ Voor 10% gewijzigd door KingOfNorway op 31-01-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-10 20:31
Zaterdag zag ik twee keer een EV6.
Een groene op Zandvoort

Een mat grijze in Haarlem.

Vind ze toch wel weer impressive zo op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilot41Day
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-02 21:35
Ja indrukwekkend om te zien en zo aan het enthousiasme van de chauffeur is die ook wel onder de indruk.
Ook het interne (elektronische) motor geluid valt me niet tegen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT900
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:14
Toch een complimentje aan de dealer, auto was binnen voor inverter te vervangen, stap ik en rij door, heb ik een volle accu !

Nu zat die nog aan 80% als ik hem binnen deed. Maar toch het was een leuke extra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44
Pilot41Day schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Ja indrukwekkend om te zien en zo aan het enthousiasme van de chauffeur is die ook wel onder de indruk.
Maar we weten niet echt wat de auto erachter precies kan. Het is een Veloster volgens mij, maar als die 100 pk heeft is dat wat we zien niet echt imposant (ik zeg maar wat uiteraard, die rolkooi en kuipstoelen zullen wel de indicatie voor een N versie of zoiets dergelijks zijn). Anyhoe, er zullen nu wel snel meer filmpjes van de GT volgen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Pilot41Day schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Dat geluid van de auto met camera mogen ze idd inbouwen in de EV6 GT die voor hem optrekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
AnotherFruitcake schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Maar we weten niet echt wat de auto erachter precies kan. Het is een Veloster volgens mij, maar als die 100 pk heeft is dat wat we zien niet echt imposant (ik zeg maar wat uiteraard, die rolkooi en kuipstoelen zullen wel de indicatie voor een N versie of zoiets dergelijks zijn). Anyhoe, er zullen nu wel snel meer filmpjes van de GT volgen, denk ik.
Wat ik vooral indrukwekkend vind is de manier waarop hij een gat trekt. Maakt dan nog niet uit wat de auto daarachter is maar de manier waarop de GT vertrekt. De rest staat precies stil.

En de Veloster 2.0 Turbo heeft toch 275 pk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bogey555 op 31-01-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 09-10 09:32
Porsche Taycan rijdt wereldrecord van de Kia EV6 aan gruzelementen.....

https://www.autoblog.nl/n...af-van-de-kia-ev6-2977057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44
Zaterdag even bij de Audi dealer binnengewandeld voor ik de EV6 bestelde. Wat is die e-Tron GT ook een mooie auto zeg (net als de Taycan). Daar ga ik graag voor aan de kant, net als voor de Taycan. Baas boven baas, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:58
EricEB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:54:

Holy shit. Dat zoiets nog zoveel verschil zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 10-10 13:27
xxander968 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:16:
[...]

De gemiddelde snelheid zal nogal wat uitmaken. Snelweg hebben ze niet heel veel in Noorwegen, dus een lager gemiddelde. Maar het verschil tussen AWD en RWD grenst aan ongeloofwaardig. Tenzij ze aldoor in economy gereden hebben waardoor er geen AWD is gebruikt.
Ja precies. AWD rijdt daar dan als rwd. En heel veel wegen maximaal 80kmh. Dan zijn auto's veel zuiniger dan bij 100. Dus heel reëel die 428 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:16
Voor de fans van Doug DeMuro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:34
EricEB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:54:

Ipv 7 uur, 10 minuten en 1 seconde aan de stekker voor de EV6, deed de Taycan dat in 2 uur, 26 minuten en 48 seconden. Dat is dus bijna 1/3de van de tijd.
Aangezien de laadsnelheid van de Taycan maar iets hoger ligt dan die van de EV6 en de efficiëntie redelijk vergelijkbaar is vraag ik me af hoe er hier getest is.
Het kan eigenlijk niet anders dan dat dit nieuwe “wereldrecord” op een heel andere manier bereikt is dan met de EV6. Bv door een veel lagere gemiddelde rijsnelheid.

Niet dat ik het record niet gun aan Porsche hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Laatst online: 26-07 15:09
https://www.androidpolice...-more-like-apple-carplay/

Nieuwe functies voor auto android komen eraan.

[ Voor 3% gewijzigd door De Ideale Man op 31-01-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welabel
  • Laatst online: 04-04 16:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po-0iKak8y5dnJep5Bjmw7PHTdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Akhnf9GcCjrwqu2TSGYeffdm.jpg?f=fotoalbum_large
Een ingesneeuwde EV6. Typisch dat net onder de voorruit sneeuw wegsmelt. Alsof verwarming aan staat🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Welabel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:51:
[Afbeelding]
Een ingesneeuwde EV6. Typisch dat net onder de voorruit sneeuw wegsmelt. Alsof verwarming aan staat🤔
Mooi plaatje (y)

Restwarmte van de verwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welabel
  • Laatst online: 04-04 16:12
EricEB schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Mooi plaatje (y)

Restwarmte van de verwarming ?
Auto staat sinds zaterdagmiddag geparkeerd. Heb nu wel alle vinkjes ‘verwarmen/ontdooien’ in Kia connect App maar uitgezet. Morgen wordt nog halve meter sneeuw verwacht. Kijken of dat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 10-10 14:49
Franciesco schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Ipv 7 uur, 10 minuten en 1 seconde aan de stekker voor de EV6, deed de Taycan dat in 2 uur, 26 minuten en 48 seconden. ...
Verliezen van een Porsche, ik heb het erger meegemaakt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 18:53
[...]

Ipv 7 uur, 10 minuten en 1 seconde aan de stekker voor de EV6, deed de Taycan dat in 2 uur, 26 minuten en 48 seconden. Dat is dus bijna 1/3de van de tijd.
Aangezien de laadsnelheid van de Taycan maar iets hoger ligt dan die van de EV6 en de efficiëntie redelijk vergelijkbaar is vraag ik me af hoe er hier getest is.
Het kan eigenlijk niet anders dan dat dit nieuwe “wereldrecord” op een heel andere manier bereikt is dan met de EV6. Bv door een veel lagere gemiddelde rijsnelheid.

Inderdaad een iets te groot verschil.
Het zal alles met de omstandigheden te maken hebben.

De Kia kan op zijn snelst namelijk 970km per uur laden, als je elke keer 230kw haalt kom je natuurlijk nooit aan 7 uur laadtijd over 4600km.
Het zou een mooier vergelijk zijn als ze alle stops en laadsnelheden zouden vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 18:05
Loei123 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Inderdaad een iets te groot verschil.
Het zal alles met de omstandigheden te maken hebben.

De Kia kan op zijn snelst namelijk 970km per uur laden, als je elke keer 230kw haalt kom je natuurlijk nooit aan 7 uur laadtijd over 4600km.
Het zou een mooier vergelijk zijn als ze alle stops en laadsnelheden zouden vergelijken.
Hij zal wel wind mee gehad hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
frank3523 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Hij zal wel wind mee gehad hebben. :)
https://www.greencarrepor...ust-2-5-hours-of-charging

Blijkbaar uitgevoerd door een bekende hypermiler, wel bij normale snelheden lijkt het.
Ik vermoed dat als een EV6 er achteraan had gereden het verschil niet heel groot zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Laatst online: 09:19
[...]

Ik denk dat de EV6 maar max 150kw heeft kunnen laden. De bekende pre-heat issues waar we ook mee te maken hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 14:34
Wij zijn al even op zoek naar een nieuwe (lease)auto en ons oog is gevallen op de EV6. En misschien is die vraag al eens gesteld (of beantwoord), maar hoe groot is de kofferbak ruimte? Past er de hoeveelheid bagage van een gezin in zonder problemen of zou ik toch naar een ander model moeten kijken?

We dachten eerst aan de Hyundai Kona, maar die heeft een te kleine kofferbak, dus ik weet niet hoe het met deze wagen zit. Ik had begrepen dat de Kia E-niro wel een goede kofferbak heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefandepefan op 01-02-2022 11:18 . Reden: aangepast na alle grappen over gezinnen in kofferbakken te stoppen ;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Stefandepefan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:46:
Wij zijn al even op zoek naar een nieuwe (lease)auto en ons oog is gevallen op de EV6. En misschien is die vraag al eens gesteld (of beantwoord), maar hoe groot is de kofferbak ruimte? Past er een gezin + bagage in zonder problemen of zou ik toch naar een ander model moeten kijken?

We dachten eerst aan de Hyundai Kona, maar die heeft een te kleine kofferbak, dus ik weet niet hoe het met deze wagen zit. Ik had begrepen dat de Kia E-niro wel een goede kofferbak heeft.
Naar mijn mening wel.
Qua liters had mij F31 320D een kleinere kofferbak.
Verder is het ook een mooie vierkante ruimte, maar om het echt zeker te weten zal je toch even bij een dealer moeten gaan kijken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 15:44
Wij zijn al even op zoek naar een nieuwe (lease)auto en ons oog is gevallen op de EV6. En misschien is die vraag al eens gesteld (of beantwoord), maar hoe groot is de kofferbak ruimte? Past er een gezin + bagage in zonder problemen of zou ik toch naar een ander model moeten kijken?

Hier gezin met drie kids en qua ruimte voor ons prima.. Wel oudere kids, dus geen kinderwagens enzo meer.. Maar we zijn laatste een midweek weg geweest en de ruimte was helemaal prima qua bagage.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
Yilar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Hier gezin met drie kids en qua ruimte voor ons prima.. Wel oudere kids, dus geen kinderwagens enzo meer.. Maar we zijn laatste een midweek weg geweest en de ruimte was helemaal prima qua bagage.
Dank! We hebben enkel nog een vouwbare buggy die niet zoveel ruimte inneemt, maar als je het redt met drie kinderen, moeten wij het er zeker mee redden. Thanks allen voor de terugkoppeling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
Een gezin en hun bagage in de kofferbak is wel krap. Wil je ze levend er in krijgen?
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-10 16:25
Stefandepefan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:46:En misschien is die vraag al eens gesteld (of beantwoord), maar hoe groot is de kofferbak ruimte? Past er een gezin + bagage in zonder problemen of zou ik toch naar een ander model moeten kijken?
Ik weet niet of er een gezin + bagage in de kofferbak past, maar een hoop bagage kun je er zeker in kwijt.

})

[ Voor 0% gewijzigd door dosh op 01-02-2022 11:00 . Reden: Phusebox is sneller ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefandepefan
dosh schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Ik weet niet of er een gezin + bagage in de kofferbak past, maar een hoop bagage kun je er zeker in kwijt.

})
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:55:
[...]

Een gezin en hun bagage in de kofferbak is wel krap. Wil je ze levend er in krijgen?
:+
Ugh... ik heb koffie nodig. Die zin was inderdaad wat onhandig geformuleerd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
Stefandepefan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:04:
[...]

[...]

Ugh... ik heb koffie nodig. Die zin was inderdaad wat onhandig geformuleerd :D
Je zou kunnen kijken naar de technische specificaties: 480-511 liter tegenover de 451 liter van een E-niro.

Of visueel weergegeven:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21

Mijn hele gezin past niet in de kofferbak. Dat gezegd hebbende, mijn gezin bestaat uit 2 volwassenen, 2 kinderen (13 en 11), 2 middelgrote honden.
We gaan in de weekenden vaak als gezin weg met bagage voor enkele dagen en dat gaat.

Een hele vakantie hebben we nog niet gedaan maar ik voorzie daar in geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Wij zijn al even op zoek naar een nieuwe (lease)auto en ons oog is gevallen op de EV6. En misschien is die vraag al eens gesteld (of beantwoord), maar hoe groot is de kofferbak ruimte? Past er de hoeveelheid bagage van een gezin in zonder problemen of zou ik toch naar een ander model moeten kijken?

Tja...zie de eerdere reacties.

Ik kom van een Passat station, bijna onovertroffen grote kofferbak, dan is de EV6 wel ruim maar een stuk kleiner.

Ik haalde een televisie van 42 inch (uit de doos) op met de auto van mijn vrouw, Peugeot 207 CC, de TV ging plat in de kofferbak, paste precies !
Ik wilde de TV met de EV6 wegbrengen....maar huh? TV ging niet plat in de breedte en ook niet in de lengte in de kofferbak ! Ik moest de bank platleggen.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _YmmiT_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 21:41
Stefandepefan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Dank! We hebben enkel nog een vouwbare buggy die niet zoveel ruimte inneemt, maar als je het redt met drie kinderen, moeten wij het er zeker mee redden. Thanks allen voor de terugkoppeling.
die vouwbare buggy kun je eenvoudig kwijt in de ruimte tussen de voorstoelen en achterbank. Had dezelfde zorgen maar na een proefritje maak ik me geen zorgen meer. In de vlakke ruimte daar kun je echt nog best veel extra's kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
EricEB schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Tja...zie de eerdere reacties.

Ik kom van een Passat station, bijna onovertroffen grote kofferbak, dan is de EV6 wel ruim maar een stuk kleiner.

Ik haalde een televisie van 42 inch (uit de doos) op met de auto van mijn vrouw, Peugeot 207 CC, de TV ging plat in de kofferbak, paste precies !
Ik wilde de TV met de EV6 wegbrengen....maar huh? TV ging niet plat in de breedte en ook niet in de lengte in de kofferbak ! Ik moest de bank platleggen.... 8)7
Hoe meer laadruimte, hoe je mee gaat nemen. Heb je alles wel nodig op vakantie. Je hoeft niet voor 10 weken kleren mee te nemen voor maar 3 weken en als je toch de hele dag in je zwembroek(zomervakantie) rond loopt. De hele supermarkt hoeft ook niet meer mee.
Je moet gewoon rekening houden welke type koffers of tassen je gebruikt om de kofferbak praktisch te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Je kan voor die weinige keren per jaar dat je volgepakt op vakantie vertrekt ook een trekhaakkoffer gebruiken.
Pakt wat minder wind als een dakkoffer en er kan een pak in.

https://www.auto5.be/nl/p...BEgI0evD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Laatst online: 09-10 10:42
Afgelopen week heb ik de auto naar de Kia dealer gebracht voor updates en wat andere issues (o.a. de klimatisering). Bij thuiskomst viel mij op dat de kentekenplaat houder vervangen was. Voorheen stond er netjes in het klein Zeeuw&Zeeuw (dealer waar de auto aangekocht is) en nu stond er "KIA <dealernaam><plaatsnaam> KIA". Dit zag er niet uit. Zojuist de kentekenplaathouder los gehaald om de letters eraf te halen. Bij het losmaken zag ik dat de nieuwe houder er gewoon opgeschroefd is, in de bumper dus. Is dit normaal bij een EV6?

Er zitten 5 extra gaten in de bumper nu.. Dit kan niet goed zijn lijkt me. Los van het feit dat ik het vrij asociaal vind om dit zonder overleg te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNJbdJiYMuiaK_km52tjXUPV8Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK05aqF8ecYXa81ZaIUo05z5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Helemaal mee eens, heb ook ooit een dealer gehad die het nodig vond zijn eigen kentekenplaathouder op de auto zetten. Er zat er eerst eentje van mijzelf op. Toen heb ik wel even ruzie staan maken... Ronduit associaal...

Ik weet niet hoe mijn huidige kentekenplaathouder vast zit op de EV6, maar ik heb er überhaupt geen reclame/tekst meer op staan wat ik ook veel mooier vind. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij erop geschroefd is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 15:44
Leezer14 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:10:
Afgelopen week heb ik de auto naar de Kia dealer gebracht voor updates en wat andere issues (o.a. de klimatisering). Bij thuiskomst viel mij op dat de kentekenplaat houder vervangen was. Voorheen stond er netjes in het klein Zeeuw&Zeeuw (dealer waar de auto aangekocht is) en nu stond er "KIA <dealernaam><plaatsnaam> KIA". Dit zag er niet uit. Zojuist de kentekenplaathouder los gehaald om de letters eraf te halen. Bij het losmaken zag ik dat de nieuwe houder er gewoon opgeschroefd is, in de bumper dus. Is dit normaal bij een EV6?

Er zitten 5 extra gaten in de bumper nu.. Dit kan niet goed zijn lijkt me. Los van het feit dat ik het vrij asociaal vind om dit zonder overleg te vervangen.

[Afbeelding]
Sowieso vrij bijzonder dat ze dingen aan je auto veranderen zonder jou dat expliciet te vragen.. Bij vorige lease-auto's kwam de auto soms van een dealer aan de andere kant van het land, dan vroeg de lokale dealer netjes of ze bij het onderhoud de kentekenplaathouden mochten vervangen voor een houder met hun naam. En dwars door je bumper boren lijkt me niet normaal...

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Zojuist Zeeuw&Zeeuw gesproken en zij schijnen hem ook gewoon in de bumper te schroeven. Wel erg jammer dat deze nieuwe plaat dus nieuwe schroefgaten nodig had...

Staat een stuk strakker zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31NVsAHnRm8Rx-I8005ZTVEdELI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJvBRsfBleNp0j773QMNXjr3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
Ik ben nu heel benieuwd. Moment, ik ga ook even kijken of ik mijn plaat er netjes af kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dartlink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:20:
Ik ben nu heel benieuwd. Moment, ik ga ook even kijken of ik mijn plaat er netjes af kan halen.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit bij anderen gedaan is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Ik heb net een afspraak gemaakt om de updates binnenkort te laten uitvoeren. Zal een oogje in het zeil houden voor de kentekenplaathouder (leuk voor galgje trouwens), al ga ik naar de leverende dealer voor de updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Ik zit nu bij van Mossel in Hengelo, Evy komt uit Houten. Ik hou het in de gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Leezer14 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit bij anderen gedaan is!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E2xDfUjb7B3HpqC_-R7ssS-lwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOE43HSiXaIFPmuZ59CFF9j4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus deze houder, zonder die zwarte lip eronder. (Ja de auto is vies, maar in dit weer ga ik 'm niet wassen :+ )

Rechterkant even los gehaald, en ik zag ook hier gewoon schroeven zitten. Niet geplakt dus. Dus zal wel normaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
henrov schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:23:
Ik zit nu bij van Mossel in Hengelo, Evy komt uit Houten. Ik hou het in de gaten.
Mijn ervaring bij Hengelo is, is dat zij het niet vervangen iig. Maar n=1 : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Tjee...lijken wel kogelgaten zo....

Op zn minst dealer hier op aanspreken lijkt mij, ziet er niet uit en is gewoon asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk81
  • Laatst online: 10-10 20:01

Maak je geen zorgen; 3 kleine kinderen bij ons. Passen in stoeltjes op de achterbank. Kofferbak ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Helaas:
Kia Van Mossel Hengelo Kia Kia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Laatst online: 08-10 08:45
Ik sta te popelen om de EV6 (GT-Line RWD) aan te schaffen. Ik twijfel nog tussen private lease (direct bij Kia) of leasen via de baas. Met de voorwaarden van mijn werkgever lijkt het onder de streep weinig te schelen.

Grootste risico is natuurlijk dat je zonder baan komt te zitten en je lease contract moet afkopen, dat is niet goedkoop bij private lease. Maar zowel mijn partner als ik zitten redelijk goed qua werk, dus ik maak me daar niet heel veel zorgen over.

Hebben anderen hier ook de private lease constructie gekozen? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 10-10 18:09
Nog een andere ervaring van een lange afstand in de kou met deze auto. Wel 'veilig' naar het noorden waar er veel laadpalen zijn, maar toch erg interessant om te bekijken:
YouTube: Review KIA EV6: nog beter dan de Hyundai Ioniq 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Loei123 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Helaas:
Kia Van Mossel Hengelo Kia Kia
Ja maar jij hebt hem daar toch ook aangeschaft? :) Dan vind ik het relatief normaal.

Dit is dealer Z die z'n eigen houders op een auto doet waar tekst van dealer A op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:20:
[...]

Ja maar jij hebt hem daar toch ook aangeschaft? :) Dan vind ik het relatief normaal.

Dit is dealer Z die z'n eigen houders op een auto doet waar tekst van dealer A op staat.
Ah oeps, ik was vergeten dat jouw auto daar niet weg komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Dartlink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:28:
[...]

n=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:42
Chevalric schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:18:
Ik sta te popelen om de EV6 (GT-Line RWD) aan te schaffen. Ik twijfel nog tussen private lease (direct bij Kia) of leasen via de baas. Met de voorwaarden van mijn werkgever lijkt het onder de streep weinig te schelen.

Grootste risico is natuurlijk dat je zonder baan komt te zitten en je lease contract moet afkopen, dat is niet goedkoop bij private lease. Maar zowel mijn partner als ik zitten redelijk goed qua werk, dus ik maak me daar niet heel veel zorgen over.

Hebben anderen hier ook de private lease constructie gekozen? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Sommige PL aanbieders hebben ook voorwaarden dat je je lease contract kan ontbinden bij baanverlies. Stuur maar een DM als je wil weten welke ik heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 13:07

Arfman

Drome!

1Mark schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Sommige PL aanbieders hebben ook voorwaarden dat je je lease contract kan ontbinden bij baanverlies. Stuur maar een DM als je wil weten welke ik heb gekozen.
Klopt. Je moet (in mijn geval iig.) wel aan allerlei voorwaarden voldoen. Het is niet zomaar te doen. Bij Toyota wel, die voorwaarden zijn bij flexlease gunstiger.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Loei123 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Ah oeps, ik was vergeten dat jouw auto daar niet weg komt.
Aangeschaft bij Wensink Lelystad/Heerenveen inderdaad :) Maar onderhoud in Hengelo. Maar nergens meer op de auto een sticker van Wensink :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 10-10 18:09
Inmiddels heeft Tesla in NL en Frankrijk diverse locaties opengesteld voor iedereen. Dat belooft veel goeds!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-YuFH0vu_9lfjuXi_djtUi74UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0vS4xNanUs1Q1F7IxTBhf4x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
The__Virus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:43:
Inmiddels heeft Tesla in NL en Frankrijk diverse locaties opengesteld voor iedereen. Dat belooft veel goeds!
[Afbeelding]
Ik hoop dat Duitsland snel volgt en dat abrp ze ook meeneemt in de berekening (als je daarvoor kiest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O-B-One
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-10 09:13
De Ideale Man schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:54:
[...]

Ik hoop dat Duitsland snel volgt en dat abrp ze ook meeneemt in de berekening (als je daarvoor kiest)
Zijn er al Tweakers die geprobeerd hebben of de laadkabel van Tesla lang genoeg is wanneer je op de officiële plek parkeerde (en dus niet de plek daarnaast)? Het zal ook wel uitmaken wat voor laadstation het is gok ik. Dus of de palen aan de kopse kant van de parkeerhavens staan of dat ze naast de auto aan de lange kant staan. Onze laad poortjes zitten helaas aan “de verkeerde kant” en ik zie de ruzies in de zomer met onbruikbare palen door scheef parkeerders al voor me… :+ *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Vandaag is de Ottocast Wireless Android Auto & CarPlay 2 in 1 Adapter aangekomen. Ik kan deze helaas nog niet testen omdat ik nog wacht op mijn EV6 (eind maart).

Met deze adapter kan je zowel direct CarPlay als Android Auto (via emulatie) doen.

Ik heb ook flink getest met welke navigatie nu het best gaat voldoen voor een EV (KIA navigatie ken ik nog niet):
- ABRP: goede app voor planning laadpalen en real time inzicht of de laadpaal ook vrij is. De navigatie zelf is best matig. Zoomt onvoldoende in als het juist nodig is. Raakt vaak de GPS even kwijt cq de nauwkeurigheid is onvoldoende, zodat je ineens een omweg te zien krijgt. Vervelend als je op een ingewikkelde kruising van Duitse snelwegen zit. Gelukkig kan de de route ook makkelijk worden doorgeven aan Google Maps (hele route met alle laadpalen), Waze en TomTom (beide alleen tot het 1e laadpunt).
- Google Maps, Waze en Tomtom maken weinig tot geen fouten. Google Maps heeft de mooiste kaarten, Waze de beste waarschuwingen (verkeerslichten etc). Waze "praat" echter teveel of juist te weinig en TomTom heeft een verschrikkelijk lelijke statische oplossing om verkeersrotondes/afslagen te laten zien (kan misschien ook wel uit).

Mijn voorkeur: plannen met ABRP en route doorzetten naar Waze (indien online) of als backup naar TomTom (indien offline, zoals ik een keer in Oostenrijk had).

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
O-B-One schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Zijn er al Tweakers die geprobeerd hebben of de laadkabel van Tesla lang genoeg is wanneer je op de officiële plek parkeerde (en dus niet de plek daarnaast)? Het zal ook wel uitmaken wat voor laadstation het is gok ik. Dus of de palen aan de kopse kant van de parkeerhavens staan of dat ze naast de auto aan de lange kant staan. Onze laad poortjes zitten helaas aan “de verkeerde kant” en ik zie de ruzies in de zomer met onbruikbare palen door scheef parkeerders al voor me… :+ *O*
Vandaag nog een poging gedaan bij Tesla.
Krijg het niet werkend.

Zat te zeuren over de betaling, maar heb mijn creditcard gekoppeld dus snap het niet.

Maar kabels gaat prima.
Het is in Hengelo (Ov) gewoon een lange rij.
Dus als je een plek er tussen pakt, is er gewoon een kabel in de buurt.
Maar de kabel aan de bestuurders kant (als je achteruit ingeparkeerd bent) gaat het denk ik niet redden tot aan de andere kant.

Anderen al kunnen laden bij tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
JanAllElectric schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:27:
Vandaag is de Ottocast Wireless Android Auto & CarPlay 2 in 1 Adapter aangekomen. Ik kan deze helaas nog niet testen omdat ik nog wacht op mijn EV6 (eind maart).

Met deze adapter kan je zowel direct CarPlay als Android Auto (via emulatie) doen.

Ik heb ook flink getest met welke navigatie nu het best gaat voldoen voor een EV (KIA navigatie ken ik nog niet):
- ABRP: goede app voor planning laadpalen en real time inzicht of de laadpaal ook vrij is. De navigatie zelf is best matig. Zoomt onvoldoende in als het juist nodig is. Raakt vaak de GPS even kwijt cq de nauwkeurigheid is onvoldoende, zodat je ineens een omweg te zien krijgt. Vervelend als je op een ingewikkelde kruising van Duitse snelwegen zit. Gelukkig kan de de route ook makkelijk worden doorgeven aan Google Maps (hele route met alle laadpalen), Waze en TomTom (beide alleen tot het 1e laadpunt).
- Google Maps, Waze en Tomtom maken weinig tot geen fouten. Google Maps heeft de mooiste kaarten, Waze de beste waarschuwingen (verkeerslichten etc). Waze "praat" echter teveel of juist te weinig en TomTom heeft een verschrikkelijk lelijke statische oplossing om verkeersrotondes/afslagen te laten zien (kan misschien ook wel uit).

Mijn conclusie: plannen met ABRP en route doorzetten naar Waze (online) en als backup naar TomTom (offline).
Die van mij is ook verzonden.
Hopelijk krijg ik hem ook snel binnen.
Kijken of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
O-B-One schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:17:
[...]
Onze laad poortjes zitten helaas aan “de verkeerde kant” en ik zie de ruzies in de zomer met onbruikbare palen door scheef parkeerders al voor me… :+ *O*
Dit zijn van die typische dingen die uit de proef tevoorschijn komen. Zolang de bezettingsgraad laag is zal het geen issue zijn. Dan pak je een andere paal/plek als jouw auto op die ene plek niet kan laden. Mocht het echt een issue blijken dan zal Tesla wellicht langere kabels gaan gebruiken. Voorlopig denk ik dat het alleen maar win win is. Tesla wil hogere bezetting en alle niet tesla rijders krijgen er laadpunten bij. De tesla rijders zullen hun monopoly kwijt raken bij deze punten, maar ik geloof niet dat Tesla het zover zal laten komen dat Tesla rijders mis gaan grijpen. Dan worden er meer palen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 08:07
stimpyrulez schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Die van mij is ook verzonden.
Hopelijk krijg ik hem ook snel binnen.
Kijken of het goed werkt.
Helaas ben ik verhuisd en moest ik mijne uit de verzending laten halen. 20 feb wordt de volgende batch verstuurd met de mijne.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterman53
  • Laatst online: 16-02 14:35
Een van de eerste; Een Plus met schuif/kanteldakAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjjdqtUXKlTodvlAoh-wxYuvgvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvwzfzBtV37rdtT3aBnGuVgr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Waterman53 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:08:
Een van de eerste; Een Plus met schuif/kanteldak[Afbeelding]
Nu al een Plus Advanced? Wth.

Kia logic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damianvd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-05-2022
stimpyrulez schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:28:
[...]

Vandaag nog een poging gedaan bij Tesla.
Krijg het niet werkend.

Zat te zeuren over de betaling, maar heb mijn creditcard gekoppeld dus snap het niet.

Maar kabels gaat prima.
Het is in Hengelo (Ov) gewoon een lange rij.
Dus als je een plek er tussen pakt, is er gewoon een kabel in de buurt.
Maar de kabel aan de bestuurders kant (als je achteruit ingeparkeerd bent) gaat het denk ik niet redden tot aan de andere kant.

Anderen al kunnen laden bij tesla?
Ik heb al meerdere keren bij Superchargers geladen, werkte altijd wel prima. Maar je kan niet de lader die bij de parkeerplek hoort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Nu al een Plus Advanced? Wth.

Kia logic...
Hoorde van dealer dat er nu behoorlijk wat EV6'en in de haven (Rdam) klaar staan voor transport naar dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Waterman53 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Hoorde van dealer dat er nu behoorlijk wat EV6'en in de haven (Rdam) klaar staan voor transport naar dealer
Ja maar een Plus Advanced is pas sinds begin januari te bestellen...

En daar zit je dan te wachten op je Plus bestelling van begin november. Die van mij is nog niet eens geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
Die plus was in Duitsland toch al lang leverbaar met schuifdak? Via paralelimport ook wel in Nederland geleverd, ze werden op marktplaats geadverteerd. Het is niet zo dat de fabriek een nieuwe configuratie moest maken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:58:
[...]

Ja maar een Plus Advanced is pas sinds begin januari te bestellen...

En daar zit je dan te wachten op je Plus bestelling van begin november. Die van mij is nog niet eens geproduceerd.
Door dealer zonder reservering bestelt zodra bekend werd dat deze uitvoering leverbaar kwam……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
xxander968 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:01:
Die plus was in Duitsland toch al lang leverbaar met schuifdak? Via paralelimport ook wel in Nederland geleverd, ze werden op marktplaats geadverteerd. Het is niet zo dat de fabriek een nieuwe configuratie moest maken hiervoor.
Deze is vanochtend door dealer zelf in de haven opgehaald. Maar eens, werd door fabriek al langer geproduceerd voor andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
Ondertussen is de mijne nog niet eens in productie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Ben nogal een noob in het lease-vak maar wat voor voorwaarden maken het zo onaantrekkelijk om via jou werkgever te leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 19:52
Waterman53 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:08:
Een van de eerste; Een Plus met schuif/kanteldak[Afbeelding]
Daar komt mijn GT-line ook vandaan, erg goede dealer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Laatst online: 08-10 08:45
Masvic schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:21:
[...]

Ben nogal een noob in het lease-vak maar wat voor voorwaarden maken het zo onaantrekkelijk om via jou werkgever te leasen?
Korte leasetermijn (48 maanden) en lage kms (40k), waardoor het leasebedrag relatief hoog wordt. En dan nog een hoge bijtelling voor een auto van €60k die erbij komt. Ik kom volgens mijn eigen berekeningen netto 30 euro duurder uit met private lease. En voor dat geld heb ik wel vrijheid om te vertrekken als ik dat wil.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Chevalric schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Korte leasetermijn (48 maanden) en lage kms (40k), waardoor het leasebedrag relatief hoog wordt. En dan nog een hoge bijtelling voor een auto van €60k die erbij komt. Ik kom volgens mijn eigen berekeningen netto 30 euro duurder uit met private lease. En voor dat geld heb ik wel vrijheid om te vertrekken als ik dat wil.
Ik dacht dat private lease altijd heel veel duurder was.
Met welke berekening kom je tot die conclusie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 08:06

anc

Ja neem genoeg km's! En je krijgt meer geld terug als dat je betaald wanneer je km's overhoudt. Of hebben ze dat intussen ontdekt en gefixt? :-) Mijn contract is iig gunstig op dat vlak.

En je kan tussentijds je km's wel verhogen maar dat is dan met terugwerkende kracht en verhoogd tarief.

Ik ben bewust voor private lease gegaan zodat ik niet vast aan mijn werkgever zit. Als ik ineens van job wissel en de auto kan niet mee dan zit je daar weer met gedonder.

Vandaag overigens met de aanhanger vol hout gereden. Opvallend vond ik dat ik voor de aanhanger een range had van 416 km. Ik plug de aanhanger eraan en hop er staat 311km range. Zonder dat ik nog maar een cm gereden had.
Uiteindelijk kwam het verbruik van een ritje van 10km neer op 28kwh/100km en terug leeg was het 25.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEB
anc schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:21:
[...]

Vandaag overigens met de aanhanger vol hout gereden. Opvallend vond ik dat ik voor de aanhanger een range had van 416 km. Ik plug de aanhanger eraan en hop er staat 311km range. Zonder dat ik nog maar een cm gereden had.
Uiteindelijk kwam het verbruik van een ritje van 10km neer op 28kwh/100km en terug leeg was het 25.
Wat voor aanhanger had je erachter? enkelasser, dubbelasser, met of zonder huif...enig idee hoe zwaar het was ?

Dit vraagt een caravan trekker.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMania
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 12:38
PsychoMania schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:44:
Sinds de 14-12-21 update van het infotainment systeem is het item "eco voertuig" weg uit de het menu van instellingen -> voertuigen. Daarachter zaten de instellingen voor het vergrendelen van de laadstekker.
Kan iemand me vertellen waar die naar toe zijn verhuisd? Zoek me een ongeluk... :?
FF mijn eigen post een schopje gegeven.
Iemand die met dezelfde update die kan bevestigen dat het item "eco voertuig" is verdwenen?
Of mij kan vertellen waar de instellingen voor vergrendelen van de laadstekker zijn te vinden?

Thnx alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
anc schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:21:
[...]

In het EV-menu kan je de aanhangermodus vinden, als je daar een aanhanger selecteert zie je inderdaad je bereik veranderen. Dat gaat al automatisch op het moment je de stekker in het contact stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
PsychoMania schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:22:
[...]

FF mijn eigen post een schopje gegeven.
Iemand die met dezelfde update die kan bevestigen dat het item "eco voertuig" is verdwenen?
Of mij kan vertellen waar de instellingen voor vergrendelen van de laadstekker zijn te vinden?

Thnx alvast! _/-\o_
Als je split screen uit zit dan is het menu weer zichtbaar in de EV sectie (bij mij tenminste).

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Met wat geklooi is het gelukt om de glasvezel met sfeerverlichting in te bouwen, of in ieder geval een eerst opzetje. Over het dashboard loopt een mooie strip over de gehele breedte en bij alle 4 de zitplekken heb ik verlichting bij de voeten. De lampjes zijn instelbaar qua felheid via de app, dat is wel prettig. Je kunt ze alleen niet individueel aan/uit zetten. Er zit ook een party mode op mocht je daar zin in hebben, dan krijg je een een complete lichtshow _O-

Hier wat plaatjes, niet teveel op de felheid van de verlichting letten is dus instelbaar en komt door foto's maken in het donker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyuth7mBLCJ8lMi4qHbzxAPOhtk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZV9E3RJprcwDwMbWbox42n8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POKysyFmWPrTLcXzIE1QpFHX7KA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyXUuq8181m5ge4Ay83y0MuL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeqS0phvYCrMdsQbv0NMZCssy60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWeoOjP7Bq8KIyOnXt4CjoLV.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 106 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic