Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hape4
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-10-2024
hglms35 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:55:
Helaas, ook hier probleem met de kachel op afstand. Nooit gedaan, vanaf start , medio December.

Dealer eerst nieuwe software erop, sat moest werken Helaas geen resultaat

Afgelopen week nieuwe inverter, was de bedoeling.

Auto weggebracht. Vervolgens mededeling dealer: inverter gaat niet helpen op deze auto. Er is voorlopig geen oplosing vanuit Kia. Ofwel doe het er maar mee! We houden u op de hoogte.

Lekker dan, nog niet eerder tegengekomen op forum, dat er geen oplossing is!

Meer ervaringen mee?

Kia EV6 gt line, 77kw, rwd
Gisteren de auto ook gebracht voor dezelfde klachten mbt voorverwarmen van de auto.
En dezelfde respons vanuit de dealer, KIA is in overleg met de fabriek maar op dit moment is er geen oplossing.
Ik ga ervan uit dat die nog steeds komt en ik vind het uiteraard een prettige feature maar ik geef ze nog ff tijd.

Gelukkig zijn de trillingen tijdens het rijden, na nauwkeurig balanceren van alle wielen, een stuk minder. Niet perfect maar het eerste ritje leek beter.
Blijkbaar scheelde er hier of daar 15 gram aan, geen idee of dat veel is maar ik zou denken dat na 2x eerder balanceren dat niet zou moeten zijn. Hopelijk blijft het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:27
henrov schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:18:
Het lijkt er op dat de mijne ook beginnen te torderen
[Afbeelding]
Dit probleem heb ik al eerder aangegeven. Bij de witte demo auto die ik zag was het extreem bij alle deuren. Bij een andere zwarte demo iets minder.
Kunnen mensen die ook last hebben van getordeerde of krom getrokken deurgrepen misschien aangeven of dit een van de eerste leveringen was? Hopelijk is er al een oplossing. Het feit dat de dealer ze meteen gaat wisselen zegt wel iets. Mijn hoop is gevestigd op het feit dat mijn gt-line 2-4-2022 van de boot rolt en dat veel kinderziektes bij deze batch verholpen zijn. Maar ik leef mee met iedereen die problemen heeft met de reeds geleverde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-10 16:52
Wiliyama schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Dit probleem heb ik al eerder aangegeven. Bij de witte demo auto die ik zag was het extreem bij alle deuren. Bij een andere zwarte demo iets minder.
Kunnen mensen die ook last hebben van getordeerde of krom getrokken deurgrepen misschien aangeven of dit een van de eerste leveringen was? Hopelijk is er al een oplossing. Het feit dat de dealer ze meteen gaat wisselen zegt wel iets. Mijn hoop is gevestigd op het feit dat mijn gt-line 2-4-2022 van de boot rolt en dat veel kinderziektes bij deze batch verholpen zijn. Maar ik leef mee met iedereen die problemen heeft met de reeds geleverde auto.
Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen (straks in april).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Burner-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:01
Bij iedereen waar het voorverwarmen niet werkt, is dit dan ook het geval bij het starten op afstand met de sleutel? Of werkt dat wel/anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
-Burner- schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:57:
Bij iedereen waar het voorverwarmen niet werkt, is dit dan ook het geval bij het starten op afstand met de sleutel? Of werkt dat wel/anders?
Dat is hoe ik het nu doe. Werkt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
asennamm schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen (straks in april).
Ik zal kijken wat ik kan testen. En zal dit vermelden. De omstandigheden zijn natuurlijk niet hetzelfde dan in de wintermaanden. Ook staat mijn auto altijd binnen en zal ik in 95% van de gevallen thuis laden met 11kw uit 12 zonnepanelen die nog speciaal voor de Kia geplaatst gaan worden. Goed voor 25000 km/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 19:46
Wiliyama schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:00:
[...]
Mijn hoop is gevestigd op het feit dat mijn gt-line 2-4-2022 van de boot rolt en dat veel kinderziektes bij deze batch verholpen zijn. Maar ik leef mee met iedereen die problemen heeft met de reeds geleverde auto.
Hoezo weet je deze boottocht al zo zeker?
Wanneer de auto besteld?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-10 16:52
HansAuutB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Wanneer de auto besteld?
En nu in het Nederlands.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
asennamm schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:49:
[...]

En nu in het Nederlands.....
HansAuutB:
Ik begrijp prima wat je schrijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
HansAuutB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Wanneer de auto besteld?
Ik heb de witte gt-line 22 oktober besteld.
De dealer had vorige week geïnformeerd bij KIA. Toen was de verwachting 29 maart. Deze week kreeg ik een mail dat de aankomst in de haven gepland staat op 2 april. Misschien komt de vertraging doordat ze toch nog snel voor het vertrek effe nieuwe deurgrepen monteren bij alle auto's...

[ Voor 18% gewijzigd door Wiliyama op 29-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
henrov schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Dat is hoe ik het nu doe. Werkt geweldig.
Hoe lang blijft dit actief? Volgens mij niet lang. Ik wilde gisteren even boodschappen doen, auto afgesloten en met de afstandbediening gestart. En bij terugkomst was de auto uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electrocar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-07 13:19
Vandaag de auto gehaald, rijdt fantastisch alles werkt vooralsnog. Alleen een klein rammeltje rechtsvoor, heb al eerder op het forum voorbij zien komen. Was een oplossing voor begreep ik. Maar nu blij.😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Dartlink schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Hoe lang blijft dit actief? Volgens mij niet lang. Ik wilde gisteren even boodschappen doen, auto afgesloten en met de afstandbediening gestart. En bij terugkomst was de auto uit.
Ik heb het nog niet getest. Ik zet hem zo'n 2 à3 minuten voor ik wil vertrekken aan.
Ik zal het eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6VNDiqEhcjtRGD-9RHrIUmAqXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viA4VgupPUksND1qVz27yNos.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnt-kKj9D8ruRW9dfABxqyel2_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1ElIxOxJDZAxJ2hSgqLMvaA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46
henrov schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:18:
Het lijkt er op dat de mijne ook beginnen te torderen
[Afbeelding]
Hier helaas ook.
Viel mij laatst al op en vandaag weer.
Binnenkort toch maar weer melden bij de Dealer.
Helaas ook bij alle deuren :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91tjuWIsc-OOtxGwJ8b8iqd8K1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yj3tJLd4dYcitGGTc0adIh3M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwiCqIdIKJX7rcDX99RzUX-XNck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mENDnNxMc9WCwz70jnURGSS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss8OxCIeG2HUngiEY1pS6OZH2MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFJln5AyZOXY346jVdG25tdR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd_C3nhjGez_Ft0_c7gZxWYgqkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvEwQmiycNFP4b70xixIMPD9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
De laatste update en dan ga ik naar huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoacCW745gyy29FxDMX3E8vQ_G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rDUcZTxlsQCxJL6byQ6mtcr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heoN1_bvc2VVS0GXlbzNc9XMGTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yABnC5fAxJWV8GpSIi5rg9n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
stimpyrulez schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:36:
[...]

Hier helaas ook.
Viel mij laatst al op en vandaag weer.
Binnenkort toch maar weer melden bij de Dealer.
Helaas ook bij alle deuren :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me een echt groot probleem om op te lossen. Ander productieproces, misschien andere materialen en dat bij misschien alle auto's x4....pffff. Los van de vraag of ze een oplossing weten voor dit probleem. Het is geen software die je op afstand kunt verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Komt goed, Kia heeft 7 jaar garantie, ze gaan het echt wel fixen :) Naar mijn persoonlijke ervaring reageert Kia heel veel positiever en beter op dit soort dingen dan "dat-is-uw-eigen-probleem"-PON (ook mijn persoonlijke ervaring).

[ Voor 56% gewijzigd door _eLMo_ op 29-01-2022 19:49 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
_eLMo_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:47:
Komt goed, Kia heeft 7 jaar garantie, ze gaan het echt wel fixen :) Naar mijn persoonlijke ervaring reageert Kia heel veel positiever en beter op dit soort dingen dan "dat-is-uw-eigen-probleem"-PON (ook mijn persoonlijke ervaring).
Geheel mee eens hoor.
Ze zullen ook wel fixen (gezien de 7 jaar garantie en natuurlijk dat het binnen paar maand is gebeurd).

Maar ja, wel jammer dat het gebeurt.
Maar het is optisch en alles werkt verder naar behoren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:05
Hallo alle,

wellicht is het sommige al opgevallen maar de begin post is geupdate.
Als jullie vragen, ideeën of opmerkingen hebben dan verneem ik die graag. (wellicht is via DM het makkelijkste en het forum blijft netjes opgeruimd)

Uiteraard alle dank aan de mensen die al zo veel informatie, tips en linkjes hebben gedeeld. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Theflying op 29-01-2022 21:13 ]

Theflying

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Theflying schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:10:
Hallo alle,

wellicht is het sommige al opgevallen maar de begin post is geupdate.
Als jullie vragen, ideeën of opmerkingen hebben dan verneem ik die graag. (wellicht is via DM het makkelijkste en het forum blijft netjes opgeruimd)

Uiteraard alle dank aan de mensen die al zo veel informatie, tips en linkjes hebben gedeeld. _/-\o_
Mooi OP! mooi werk verricht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 22:49
Is de prijs voor de GT in de openings post niet te hoog? Ik weet zeker dat ik er vandaag minder voor heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
_eLMo_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:47:
Daar twijfel ik niet aan dat ze de intentie hebben om het op te lossen. Ik geef aan dat ik denk dat het voor Kia een groot en kostbaar probleem kan worden. Voor ons alleen een esthetisch probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_XE
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-03 06:11
AnotherFruitcake schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:27:
Is de prijs voor de GT in de openings post niet te hoog? Ik weet zeker dat ik er vandaag minder voor heb betaald.
Dat klopt en ik heb er ook minder voor betaald maar ik denk, als ik het zo even kort heb bekeken, dat die kosten in het rijklaar maken en de vaste kosten voor de overheid zitten. Of je moet extra korting op de auto kunnen krijgen maar dat is mij niet gelukt :P. Gelukkig hebben ze wel wat kunnen doen met de trekhaak en een nieuwe banden set O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:05
AnotherFruitcake schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:27:
Je hebt gelijk, heb de BE prijs en NL prijs omgedraaid. Is nu gewijzigd, bedankt voor de terugkoppeling. En gefeliciteerd met je aanschaf van de GT. *O*

Theflying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBronkhorst
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Gisteren naar de dealer geweest voor de updates, wielen balanceren en inbouwen van Qi-charging. Mijn deur portieren achter beginnen ook licht te torderen, daar is melding van gemaakt bij de importeur. Verwarming voelde erg prettig nu, geen issues mee gehad, en trilling is ook mooi weg. Voorverwarmen doet het bij mij prima, mits de auto niet aan de oplader hangt. Blijft een erg fijne auto, superblij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06

anc

MBronkhorst schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:30:
Gisteren naar de dealer geweest voor de updates, wielen balanceren en inbouwen van Qi-charging. Mijn deur portieren achter beginnen ook licht te torderen, daar is melding van gemaakt bij de importeur. Verwarming voelde erg prettig nu, geen issues mee gehad, en trilling is ook mooi weg. Voorverwarmen doet het bij mij prima, mits de auto niet aan de oplader hangt. Blijft een erg fijne auto, superblij mee!
Bij mij torderen ook de deurgrepen. Dit heb ik besproken bij de garage en ze kunnen ze onder garantie vervangen worden, maar het lijkt erop dat de wijze waarop je de deurgreep pakt dat ze krom trekken. Kortom het materiaal is te zacht? Ik heb daarop aangegeven even te wachten tot er een constructieve oplossing komt, ook omdat ze bij mij niet zo erg krom zijn.

M.b.t. de verwarming waar andere nog steeds last van hebben. Mijn inverter is uiteindelijk toch vervangen, of dat als een test was weet ik niet, omdat ik tot 2 keer toe te horen kreeg dat mijn inverter niet in de range zat om te vervangen te worden. Hij zou 10 dagen buiten de productieserie gezeten hebben. Na het vervangen zijn "alle" verwarmingsproblemen opgelost.
Waarom "alle", omdat voorverwarmen ook werkt behalve wanneer ik defrost voorruit aanzet. Op dat moment gaat de airco ook aan en dan stap ik in een koude auto.

Enige advies dat ik zou geven is elke 3-4 dagen even bellen naar de garage en vragen wat de status is. Het is echt super vervelend om de hele tijd te moeten klooien met de verwarming.

Overigens is mijn verbruik ook aanzienlijk lager geworden, gisteren een rit van 40 minuten - stad > snelweg > stad met een verbruik van 14.9 kwh inclusief verwarming aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppo198
  • Laatst online: 17:34
Doe ik iets verkeerd of is het niet mogelijk?
Ik probeer een route met meerdere opties in de kia app te krijgen om te sturen naar de auto, ik krijg het alleen niet voor elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:10
Ben trouwens ook nog steeds aan het wachten op de Euro NCAP test van de EV6. Benieuwd of ie het beter doet dan de Ioniq 5.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:43
MBronkhorst schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:30:
Kan je een foto maken van de wireless charging hoe jouw dealer dit heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:53
Iemand meer ervaring met een hard tikkende speaker?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBronkhorst
Tolga07 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Kan je een foto maken van de wireless charging hoe jouw dealer dit heeft gedaan?
Zeker, zal ik vandaag even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 19:15
Hoppo198 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:44:
Doe ik iets verkeerd of is het niet mogelijk?
Ik probeer een route met meerdere opties in de kia app te krijgen om te sturen naar de auto, ik krijg het alleen niet voor elkaar..
Volgens mij niet mogelijk via de Connect app. Denk de route via de app sturen en daarna in de auto de tussenstops gaan plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 14:49
Loei123 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:51:
Iemand meer ervaring met een hard tikkende speaker?
Zoeken op tikken levert een post van theflying op van 2 januari. Hij had het ook. Daar heb je zelf nog op gereageerd :)

[ Voor 7% gewijzigd door xxander968 op 30-01-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woerdensliesje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-09-2023
woerdensliesje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:43:
Ik heb de afgelopen maanden enkele auto's getest door ze kort te leasen. Dit om een auto goed te kunnen proberen voordat ik hem koop. Ik had mijn oog al een tijdje op de EV6, bij de testrit ging het geweldig. ik heb hem twee weken geleden binnen gekregen maar loop eigenlijk tegen best wat grotere en kleinere problemen aan. Zouden jullie me kunnen helpen bepalen of dit normaal is voor de auto of een probleem? Ik ga namelijk binnenkort naar de dealer met de auto voor het start probleem:

- De auto vertikt het soms om te starten. Hij wil alleen maar in N en P en geeft dan af en toe een melding dat de auto al in de versnelling staat. Het accu lampje staat dan aan + het handrem lichtje maar geen oranje sleutel zoals sommige hier genoemd hebben. Na een aantal keer uit en weer aandoen van de hele auto gaat hij het soms opeens weer doen maar ik heb de logica niet ontdekt. Is dit een gebruiksprobleem waarbij de auto een heel erg exacte volgorde van handelen vereist of is er meer aan de hand? opgelost met workaround

- De auto maakt een flink geluid als een opstijgend vliegtuig naarmate snelheid toeneemt. Dit is na de eerste dagen opgelost en nog niet teruggekeerd. opgelost

- De auto laadt ongelooflijk langzaam op het gewone stopcontact. Ik heb 2 andere auto's gereden met vergelijkbare accu grootte en die waren in zo'n 22 uur opgeladen. De EV6 duurde 35 uur om van zo'n 35% naar 70% te gaan. Dat lijkt me heel extreem en veel langer dan specs? opgelost

- Navigatie geluid switcht van wat wel in het stuur lijkt te zijn naar de gewone speakers. Ik heb nog geen logica kunnen ontdekken wanneer hij wat doet maar ik moet hierdoor het volume van de navigatie constant aanpassen. Die in het stuur staat namelijk erg zacht en dimt de radio niet, die in de gewone speakers staat vrij hard en dimt de voor of linker speaker. Kan dit op de een of andere manier ingesteld of aangepast worden? Ik vond die in het stuur wel cool als ik daar op kan vertrouwen dat het zo blijft.

- Ik heb mijn thuis locatie ingesteld als thuis. Ik kom er echter niet achter wat ik nu tegen spraakherkenning kan zeggen om daadwerkelijk de navigatie op thuis in te stellen. Iemand een tip?
De meeste problemen zijn opgelost of heb ik inmiddels een alternatief voor. Ik ben nog steeds superblij met de auto en denk dat het, voor wat er momenteel beschikbaar is, de beste keuze voor mij is. Ik denk dat ik binnenkort tot aankoop over wil gaan.

Nog 1 probleem wat erbij is gekomen, als ik gebeld wordt terwijl ik via Apple Carplay verbonden ben breekt al het geluid. Ik kan het telefoontje niet horen, maar ook daarna, en na ontkoppelen van Carplay werkt het geluid van navigatie of radio niet meer. Alleen uit de auto gaan en op slot doen lost dit op. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb nog wel wat vragen, vooral voor de keuze tussen GT plus en GT-line.

1. Het licht bij rijden in het donker vind ik erg matig, helpen de matrix LED lampen van de GT-line hierbij? Of zijn die juist slechter? Ik heb af en toe wat klachten langs zien komen?

2. Is de HDA2 van de GT-line in te stellen als regulier HDA mocht ik er niet tevreden mee zijn? Ik ben super blij met de huidige manier van werken met de HDA, zo intuitief, in tegenstelling tot de tesla 3(onze andere auto) die veel meer een eigen willetje heeft en waarbij ik het volledig uit heb gezet.

3. Ik gebruik momenteel Apple Carplay voor mijn navigatie, zowel om de 2 problemen uit de vorige post te omzeilen en omdat Google maps me minder vaak richting afgesloten wegen navigeert en accurater is met verkeersdrukte. Het viel me op dat de navigatie signalen dan niet achter het stuur zichtbaar zijn, betekent dit dat de head-up display dan ook nutteloos is? Of werkt dat wel? Nog andere voordelen aan head up display? Of een combinatie van de 2 systemen misschien?

4. De GT-line heeft een autonome noodremassistentie. Iemand hier ervaringen mee? Ik ben een beetje huiverig omdat de GT-plus regelmatig in de noodrem schiet als ik achteruit mijn oprit afrijd en er op de weg een flink stuk verderop nog verkeer rijd. Nou ben ik op dat moment nog niet op de weg maar als hij dat soort beslissingen op de openbare weg gaat maken voel ik me toch onveilig.

Bilthoven: 21 x Trina Solar - Mono 325 All Black Half Cut PERC. 7xNO helling 13, 9xSW helling 13, 5xSW helling 45. Totaal 6825wp. Etten-Leur 10 x 255wp. Totaal 2550wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
Hey goedemorgen allemaal. In afwachting van mijn EV6 Plus ben ik op zoek naar een bekabelde plek voor m'n Iphone.

Ik wil gebruik maken van Carplay, aangezien de EV6 geen wireless carplay ondersteund 'moet' ik m bekabelen.

Tijdje zo'n carplay dongle gebruikt, maar vond dat een stuk minder fijn werken dan OEM wireless carplay.

Hebben jullie een kabel weggewerkt naar de houder bovenop de middenconsole of werken jullie met een Brodit achtige houder ? Hoor graag jullie advies, evt. met foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Heeft iemand al ervaring met tesla destination charges? Werkt deze ook met de ev6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
jefjef schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:42:
Heeft iemand al ervaring met tesla destination charges? Werkt deze ook met de ev6?
Dat ligt eraan of ze open gezet zijn voor non-Tesla’s. Meestal hing Tesla naast Tesla-Only chargers ook open laders op.

Mijn Tesla Wall Connector werkte niet met de EV6 omdat hij verkeerd ingesteld was helaas. Ik kan me voorstellen dat dit vaker gebeurt (hij werkte op 5 andere EV’s tot nu toe prima). Dus ik zou er niet op gokken als je het hard nodig hebt.

Je kan altijd een setje security Torx meenemen en zelf de dipswitches omzetten ;P

Tesla destination chargers zijn gewoon Tesla wall connectors

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 30-01-2022 12:48 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:52
everlast666 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:05:
Hey goedemorgen allemaal. In afwachting van mijn EV6 Plus ben ik op zoek naar een bekabelde plek voor m'n Iphone.

Ik wil gebruik maken van Carplay, aangezien de EV6 geen wireless carplay ondersteund 'moet' ik m bekabelen.

Tijdje zo'n carplay dongle gebruikt, maar vond dat een stuk minder fijn werken dan OEM wireless carplay.

Hebben jullie een kabel weggewerkt naar de houder bovenop de middenconsole of werken jullie met een Brodit achtige houder ? Hoor graag jullie advies, evt. met foto :)
Hier nog een die zit te wachten. Heb momenteel een brodit proclip met daarop een xgrip van ram. Voor de ev6 heb ik nu het idee om een bekerhouder te “offeren” hiervoor en de kabel mooi weg te werken. Mochten er anderen zijn met betere plekken houd ik me ook graag aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBronkhorst
Zoals beloofd nog even de foto's van de ingebouwde Qi-charger in onze Plus. Ingebouwd door de dealer, kosten zijn €159 en ziet er netjes uit imho. Enige nadeel is dat hij het niet doet, fout zit in de ingebouwde unit, wordt over 2 weken hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBfidCWWmx3QIDPpG_Lar85jeJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPeEodvAHWj3vbxhCILkVlZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVcCohphv6jig8fnTncsp-1U9M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgYpjEVjvUgJDricMRuh1DsN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
jefjef schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:42:
Hele tijd geleden een keer een poging gedaan.
Maar toen werkte het niet (lees, was toen 2 weken open voor andere auto's).

Dus of het nu beter gaat durf ik niet te zeggen.
Zal binnenkort eens een keer weer proberen of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:43
MBronkhorst schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:14:
Zoals beloofd nog even de foto's van de ingebouwde Qi-charger in onze Plus. Ingebouwd door de dealer, kosten zijn €159 en ziet er netjes uit imho. Enige nadeel is dat hij het niet doet, fout zit in de ingebouwde unit, wordt over 2 weken hersteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er idd netjes en OEM-achtig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
stimpyrulez schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Hele tijd geleden een keer een poging gedaan.
Maar toen werkte het niet (lees, was toen 2 weken open voor andere auto's).

Dus of het nu beter gaat durf ik niet te zeggen.
Zal binnenkort eens een keer weer proberen of het werkt.
@jefjef had het over de destination chargers: dat zijn de AC laders en niet de Superchargers. ;)

Edit/aanvulling: Maar ik lees graag over de SuCs het tegenwoordig doen met de EV6. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Franciesco op 30-01-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Franciesco schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:44:
[...]

@jefjef had het over de destination chargers: dat zijn de AC laders en niet de Superchargers. ;)
Sorry.. Te weinig verstand van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Hebben jullie de nieuwe anwb online routeplanner voor ev al ge probeerd? Deze berekend de route vanuit jouw ev zelf de 58kw staat er in. En zet de gehele route met laad stops over naar google maps! Dit in tegenstelling tot ABRP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:44
maar abrp doet dat ook..? anwb routeplanner is bagger

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Coasterfreak schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:43:
maar abrp doet dat ook..? anwb routeplanner is bagger
Wanneer ik in ABRP een route plan en deze wordt overgezet dan wordt deze overgezet naar Google maps pro welke ik niet prettig werken vind en als ik de keuze maak om doorgezet naar Maps krijg ik alleen de route tot de eerste laadmogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankabout
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01-2023
Dartlink schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Is dat zo? Ik gebruik ook de Kia API en ik kan toch echt mijn auto voorverwarmen en ook openen en sluiten vanaf mijn Home Assistant...
Ik heb al tijdje een EV6 GT-Line en erg blij mee. Volgende week even wat kleine fixjes en ook software update.

Maar mijn vraag gaat even over koppelen met Google Assistant. Tzt ga ik met Home Assistant werken, maar is er voor nu een mogelijkheid om te linken met Google Assistant? Dat ik bijvoorbeeld een (voice) notificatie krijg als hij vol geladen is? Lijkt of dit vroeger met UVO (voormalig KIA Connect??) wel kon.

Iemand hier een tip van hoe ik dit werkend kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
jefjef schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Wanneer ik in ABRP een route plan en deze wordt overgezet dan wordt deze overgezet naar Google maps pro welke ik niet prettig werken vind en als ik de keuze maak om doorgezet naar Maps krijg ik alleen de route tot de eerste laadmogelijkheid
Wat bedoel je met Maps Pro en Maps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:44
jefjef schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:59:
[...]

het is niet alleen de eerste laadmogelijkheid, het is een route met meerdere stops, als je daar eenmaal bent druk je gewoon op volgende stop en die etappe is weer in je google maps ...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Coasterfreak schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:27:
[...]

het is niet alleen de eerste laadmogelijkheid, het is een route met meerdere stops, als je daar eenmaal bent druk je gewoon op volgende stop en die etappe is weer in je google maps ...
Aha oke dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Laatst online: 26-07 15:09
jefjef schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:35:
Hebben jullie de nieuwe anwb online routeplanner voor ev al ge probeerd? Deze berekend de route vanuit jouw ev zelf de 58kw staat er in. En zet de gehele route met laad stops over naar google maps! Dit in tegenstelling tot ABRP
Bij de anwb kun je niets aanpassen. Hij laad je 3 keer laden bij 400km. Dan rij van die korte afstanden. Lijkt me in de zomer niet nodig. Bij abrp kun je van alles instellen en de hele route delen met maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
Timmiee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Hier nog een die zit te wachten. Heb momenteel een brodit proclip met daarop een xgrip van ram. Voor de ev6 heb ik nu het idee om een bekerhouder te “offeren” hiervoor en de kabel mooi weg te werken. Mochten er anderen zijn met betere plekken houd ik me ook graag aanbevolen!
Als ik m in de middenconsole weg wil werken dan zal ik kiezen voor het vlak waar de mobiel hoort te liggen toch ? Ik heb alleen nog geen foto's gezien van mensen die de kabel daar naartoe hebben gewurmd op een nette manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
everlast666 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Als ik m in de middenconsole weg wil werken dan zal ik kiezen voor het vlak waar de mobiel hoort te liggen toch ? Ik heb alleen nog geen foto's gezien van mensen die de kabel daar naartoe hebben gewurmd op een nette manier :)
Even zoeken. Iemand heeft dat gedaan én foto's gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Reacher

oldschool

Ik heb inmiddels allemaal vlekken op het chroom zitten was er gewoon niet meer af gaat. Iemand hier ook al ervaring mee?

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 09-10 09:32
[...]

Op blz 313.... zie hier met foto's... BDelamontagne in "Het grote KIA EV6 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
Bedankt voor de link. Dit gaf me de moed om de dashcam in te gaan bouwen. De camera achter kan best simpel geplaatst worden. In dat filmpje laten ze zien hoe makkelijk de bekleding losgaat. De bedrading kan door de rubber draadgeleider met een beetje gepriegel. Alleen de gps ontvanger moet ik nog plaatsen. De draad daarvan dacht ik in de camerabehuizing achter de binnenspiegel kwijt te kunnen, maar daar ga ik de dealer toch maar voor raadplegen. Geen idee hoe die los moet. Als iemand daar een filmpje van heeft hou ik me aanbevolen.

Voor degenen die ook een camera achter willen plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVj5CHns7OgI8xZBmyNdo8YJU-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKoPWPxj6Ka6KMg6fO5sv9gC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Het is mogelijk! Whoohoo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBsLSjyfU0ApRz-WGvL7lZ9V4L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRu3Sfy6L1uvYBlX7t1kZCtw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Is me nu pas opgevallen dat bij de dimbare binnenspiegel de spiegel niet volledige dimt. Er blijft rondom een klein randje (0,5cm) dat niet dimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Netjes.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht bij wat warmere temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Anunnaki schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Netjes.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht bij wat warmere temperaturen.
Temperatuur van het accu pakket is nu ook circa 27 graden toen ik begon. Super blij om te weten dat de auto het wél kan.

Nu maar hopen op voor verwarm functie.

Fun fact. Rond 63% is ie nu even ingekakt tot 30kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7twpn-tlevplWNaBsKfpnr8PrA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AnllqN8XQkhowQBXP9p6iSbq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Dartlink op 30-01-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Dartlink schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Nu maar hopen op voor verwarm functie.

Fun fact. Rond 63% is ie nu even ingekakt tot 30kW
Zal wel iets te heet zijn geworden. Ik denk dat niet alleen het voorverwarm functie wordt geoptimaliseerd, maar ook juist het koelen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Anunnaki schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Zal wel iets te heet zijn geworden. Ik denk dat niet alleen het voorverwarm functie wordt geoptimaliseerd, maar ook juist het koelen van de accu.
Uhuh. Lithium plating als ik me goed herinner. Daarom zou het nu inkakken meende ik.

Blijft er nu wel heel lang op hangen. Ik weet dat het kan. Rij nu maar terug naar Nederland om daar even AC te lade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven-J
  • Laatst online: 16-06-2024
Van t weekend t infotainmentsysteem geüpdatet via de kia site. Maar heb nu diverse "fouten".
Mn front en backcamera werken niet, na starten gaat beeld van infotainmentsysteem niet aan en moet ik eerst resetten, energiecijfers zijn niet zichtbaar en nog meer zaken die missen/niet kloppen.

Iemand soortgelijke ervaringen en/ of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:52
[...]

Klopt, maar tijdens de proefrit toch ervaren dat mijn arm dan heel de tijd over m’n telefoon heen ligt en ik dus niet de FM info kan zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrnt
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
Dartlink schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Uhuh. Lithium plating als ik me goed herinner. Daarom zou het nu inkakken meende ik.

Blijft er nu wel heel lang op hangen. Ik weet dat het kan. Rij nu maar terug naar Nederland om daar even AC te lade
Had je HVAC aan of uit staan tijdens het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Enbw in Duitsland. Zijn volgens mij zelfde type palen die o.a. Fastned en Allego ook gebruikt.

Duitsland. Want dan kon ik via snelladen de accu warm krijgen. Vervolgens 180-190 de accu leeg rijden en temperatuur behouden. En vervolgens weer opladen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Franciesco schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:02:
[...]

Had je HVAC aan of uit staan tijdens het laden?
Aan :) ga met dit weer niet in de kou zitten.

Mijn voorbarige (n=1) conclusie is dat HVAC geen r**t uitmaakt of het aan of uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Kijk, dat is positief ! Zag op YT een Duitser die 231kw haalde....

Maar hoe heb je de accu dan zo warm gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
EricEB schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Kijk, dat is positief ! Zag op YT een Duitser die 231kw haalde....

Maar hoe heb je de accu dan zo warm gekregen ?
Zie post hierboven :+ was vlakbij een snellader bij jou :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Dartlink schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Enbw in Duitsland. Zijn volgens mij zelfde type palen die o.a. Fastned en Allego ook gebruikt.

Duitsland. Want dan kon ik via snelladen de accu warm krijgen. Vervolgens 180-190 de accu leeg rijden en temperatuur behouden. En vervolgens weer opladen :+
Waar???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
Timmiee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Klopt, maar tijdens de proefrit toch ervaren dat mijn arm dan heel de tijd over m’n telefoon heen ligt en ik dus niet de FM info kan zien…
okay, ja ik kijk niet meer op t scherm van m'n telefoon. In mijn huidige Kona ligt ie ook in een afgesloten vakje. Ik rijd met Waze via Apple Carplay, ook spotify etc. via dat scherm, dus hoef er niet op te kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Heel specifiek:

Dit was de eerste. Om wat meer SoC te krijgen, maar vooral ook de temperatuur van het accu pakket omhoog te krijgen. Bij deze paal ook het klassieke. Eerst 75kW en vervolgens via 125 naar 150kW. Temperatuur zat nu tussen de 25-31 graden.

EnBW Charging Station
+49 721 72586460
https://goo.gl/maps/sbGUU8BJ4tJJvkro8

Vervolgens de 31 naar het noorden gepakt. Bij Dörpen (ten hoogte van Stadskanaal) gedraaid ook vervolgens met circa 9% SoC aan te komen om maximaal te kunnen laden bij de deze:

EnBW Charging Station
+49 721 72586460
https://goo.gl/maps/nNtTnXsj1qp6kF986

Hier aangesloten. En na aansluiten zag ik direct 18 minuten tot 80% en ik dacht. Het zal toch niet. En ja hoor. Hij knalde bijna direct naar naar 225-ish kW.

Daarna bij 60-ish% dus wat traag laden. Waarschijnlijk omdat het accu pakket tussen de 40 en 55 graden zat. Ik had genoeg SoC om weer thuis te komen. Dus besloten af te koppelen. En met normale (130kmh) snelheid weer naar huis te rijden. Thuis was het accu pakket nog 30-ish graden. Dus de warmtepomp deed ook goed zijn best.

Auto staat nu weer aan een AC lader om morgen weer naar kantoor te kunnen. :)

Experimenteren. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
Koreaanse video met de EV6 op het circuit waarbij er volgens de vertaalde reacties ook een ronde gereden wordt met 1 pedaal. De range loopt wel wat harder terug dan normaal:

https://youtu.be/hnA2yZIYTg4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Dartlink schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:43:
[...]

Heel specifiek:

Dit was de eerste. Om wat meer SoC te krijgen, maar vooral ook de temperatuur van het accu pakket omhoog te krijgen. Bij deze paal ook het klassieke. Eerst 75kW en vervolgens via 125 naar 150kW. Temperatuur zat nu tussen de 25-31 graden.

EnBW Charging Station
+49 721 72586460
https://goo.gl/maps/sbGUU8BJ4tJJvkro8

Vervolgens de 31 naar het noorden gepakt. Bij Dörpen (ten hoogte van Stadskanaal) gedraaid ook vervolgens met circa 9% SoC aan te komen om maximaal te kunnen laden bij de deze:

EnBW Charging Station
+49 721 72586460
https://goo.gl/maps/nNtTnXsj1qp6kF986

Hier aangesloten. En na aansluiten zag ik direct 18 minuten tot 80% en ik dacht. Het zal toch niet. En ja hoor. Hij knalde bijna direct naar naar 225-ish kW.

Daarna bij 60-ish% dus wat traag laden. Waarschijnlijk omdat het accu pakket tussen de 40 en 55 graden zat. Ik had genoeg SoC om weer thuis te komen. Dus besloten af te koppelen. En met normale (130kmh) snelheid weer naar huis te rijden. Thuis was het accu pakket nog 30-ish graden. Dus de warmtepomp deed ook goed zijn best.

Auto staat nu weer aan een AC lader om morgen weer naar kantoor te kunnen. :)

Experimenteren. Leuk!
Die eerste is op 16min van mij zie ik. Ik ga binnenkort hetzelfde ritje doen denk ik. Gewoon omdat ik die +200 wil zien 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
..

[ Voor 117% gewijzigd door henrov op 31-01-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:31
Steven-J schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:51:
Van t weekend t infotainmentsysteem geüpdatet via de kia site. Maar heb nu diverse "fouten".
Mn front en backcamera werken niet, na starten gaat beeld van infotainmentsysteem niet aan en moet ik eerst resetten, energiecijfers zijn niet zichtbaar en nog meer zaken die missen/niet kloppen.

Iemand soortgelijke ervaringen en/ of tips?
In het Ioniq5 topic iemand met hetzelfde issue. Update nogmaals uitvoeren schijnt de boel op te lossen.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven-J
  • Laatst online: 16-06-2024
DigiK-oz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:02:
[...]

In het Ioniq5 topic iemand met hetzelfde issue. Update nogmaals uitvoeren schijnt de boel op te lossen.
Straks gelijk maar proberen. Dank je!

Update: het lijkt nu goed te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Steven-J op 31-01-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Net wel iets grappigs wat ik nog niet eerder had meegemaakt.

- Auto stond standby (vol) aan de laadpaal. Maar ik kon wel handmatig verwarmen. Dit heb ik nog nooit gekund als hij vol aan een laadpaal stond.
- Auto deed niet meer aan regeneratief remmen. Deed hij anders wel, ook al is ie 100% vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Dartlink schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:21:
[...]

Zie post hierboven :+ was vlakbij een snellader bij jou :p
Eeeehhh, een snellader vlak bij mij ? Assen is geen Duitsland he >:)

De twee dichtstbijzijnde snelladers aan de A28 ben ik vrijwel nooit boven de 150 gekomen.. nou ja, 2 x 198...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Dartlink schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:43:
[...]

Heel specifiek:

Experimenteren. Leuk!
Overigens zag ik eerder een Duitser die aan het experimenteren was...volgens hem ging de auto sneller laden ( hogere accu temp) door eerst aantal minuten minimaal 130-140 km/h te rijden....beetje lastig bij ons in NL overdag 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!
OBDII uitlezen met App voor Kia EV6

Ik heb de codes aangepast en uitgebreid voor het uitlezen van de IONIQ 5 via de OBDII poort via de Torque Pro App. Zie ook deze post:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Deze zullen voor een groot gedeelte ook werken voor de Kia EV6. Sterker nog, de Car Scanner App heeft mijn codes overgenomen O-)

Laatste stand van zaken (Engelstalig) kun je hier vinden.

Ik ben ook met de ontwikkelaar van Soul EV Spy App voor Android bezig geweest om ondersteuning van de IONIQ 5 toe te voegen (ik gebruikte deze app ook bij mijn vorige Kia Soul EV). Vooral handig vind ik het overzicht van alle cell spanningen in 1 scherm en de temperaturen van de modules:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERBd_ZktksE1-iYZf4xu2seMGSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xa4BIcaC9gskoZe8ufrp22ia.png?f=fotoalbum_large

Dit is nu toegevoegd in de beta versie, die ik nu aan het testen ben. Ook de Kia EV6 ondersteuning wil hij toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_lC-hY0elapoJlIbsimUew2B3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ekDs9pImUIOJ4Zi90vXJTsQG.png?f=fotoalbum_large

De ontwikkelaar van Soul EV Spy is op zoek naar iemand die mee wil helpen de Android App te vertalen naar Nederlands en ook te testen voor de Kia EV6. En dan krijg je denk ik de App gratis. Natuurlijk moet je een Android telefoon en OBDII dongle hebben en kennis van de Engelse taal. Wil je helpen, stuur dan een email naar soulspy@evranger.com

Lijst van Apps voor uitlezen OBDII:
- Torque Pro (Android)
- Car Scanner ELM OBD2 (Android en Apple)​
- Soul EV Spy (Android)​
- EVNotify (Android en Apple)​
- ABRP (Android en Apple)​
- EV Watchdog (Android)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
EricEB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Overigens zag ik eerder een Duitser die aan het experimenteren was...volgens hem ging de auto sneller laden ( hogere accu temp) door eerst aantal minuten minimaal 130-140 km/h te rijden....beetje lastig bij ons in NL overdag 8)7
Kan ik semi-ontkrachten :)

Toen mijn inverter was vervangen heb ik het getest door langere tijd 135kmh op CC te rijden (Deventer - Naarden v.v.) en temperatuur ging omlaag van het accupakket. Maar bleef wel ietsje warmer dan 100kmh rijden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Weekend Parijs zit er weer op, wat een genot om met de EV6 lange stukken te rijden zeg! ABRP + Tronity gekoppeld voor live data en weg waren we. Op de heenreis 3 korte laadstops gemaakt onder het mom van better safe than sorry. Op de terugweg maar 2x gestopt. Aantal punten die opvallen:

1. ABRP is echt bijzonder nauwkeurig met de live data en het berekenen van je aankomst SoC. Ik vind dit echt knap voor een 3rd party app en ik begrijp niet dat fabrikanten dit niet in kunnen bouwen. Dit is echt een behoorlijk kritieke feature voor een fijne reis met je auto.

2. ABRP vindt laadstops die op geen enkele andere app aangegeven staan. Gek dat dit het geval is, maar blijkt toch dat niet alles altijd in sync is met laadpalen.

3. De hoeveelheid laadpalen/snelladers tussen hier en Parijs is echt ruim voldoende. Geen range anxiety gehad, zelfs niet met de 58kWh, haha! In Parijs zelf zijn er ook genoeg vrije laadpalen te vinden, met name omdat er bar weinig elektrische auto's in Frankrijk te vinden zijn. Dikke tip, je moet een milieuvignet aanschaffen om in de stad te rijden zonder boeten, kost 4,51 en heeft 10 (!!) dagen levertijd. Je krijgt wel een tijdelijk vignet per mail die volstaat (wel even uitprinten).

4. We hebben maar 1x gehad dat we bij een snellader moesten wachten omdat ze beide bezet waren. We zagen echter dat de BMX iX3 op 99% stond met de berijders in de auto dus die hebben we gevraagd af te koppelen en dat was geen punt.

5. De laadsnelheid van de EV6 is niet boven de 100kW uitgekomen ondanks lange stukken 120/130 te rijden. Verbruik was wel heel netjes zo rond de 18-20 kW/100km.

Al met al ben ik super tevreden met deze trip! Kan het iedereen aanraden, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

BDelamontagne schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:01:
Weekend Parijs zit er weer op, wat een genot om met de EV6 lange stukken te rijden zeg! ABRP + Tronity gekoppeld voor live data en weg waren we. Op de heenreis 3 korte laadstops gemaakt onder het mom van better safe than sorry. Op de terugweg maar 2x gestopt. Aantal punten die opvallen:

1. ABRP is echt bijzonder nauwkeurig met de live data en het berekenen van je aankomst SoC. Ik vind dit echt knap voor een 3rd party app en ik begrijp niet dat fabrikanten dit niet in kunnen bouwen. Dit is echt een behoorlijk kritieke feature voor een fijne reis met je auto.

2. ABRP vindt laadstops die op geen enkele andere app aangegeven staan. Gek dat dit het geval is, maar blijkt toch dat niet alles altijd in sync is met laadpalen.

3. De hoeveelheid laadpalen/snelladers tussen hier en Parijs is echt ruim voldoende. Geen range anxiety gehad, zelfs niet met de 58kWh, haha! In Parijs zelf zijn er ook genoeg vrije laadpalen te vinden, met name omdat er bar weinig elektrische auto's in Frankrijk te vinden zijn. Dikke tip, je moet een milieuvignet aanschaffen om in de stad te rijden zonder boeten, kost 4,51 en heeft 10 (!!) dagen levertijd. Je krijgt wel een tijdelijk vignet per mail die volstaat (wel even uitprinten).

4. We hebben maar 1x gehad dat we bij een snellader moesten wachten omdat ze beide bezet waren. We zagen echter dat de BMX iX3 op 99% stond met de berijders in de auto dus die hebben we gevraagd af te koppelen en dat was geen punt.

5. De laadsnelheid van de EV6 is niet boven de 100kW uitgekomen ondanks lange stukken 120/130 te rijden. Verbruik was wel heel netjes zo rond de 18-20 kW/100km.

Al met al ben ik super tevreden met deze trip! Kan het iedereen aanraden, haha.
Top ik heb ook een 58kw en de vakantie gepland naar bretagne en ben nu steeds meer geruster op. Wat is Tronity? Heb gegoogled maar niets gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redez
  • Laatst online: 12-02-2024
Dartlink schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:41:
Net wel iets grappigs wat ik nog niet eerder had meegemaakt.

- Auto stond standby (vol) aan de laadpaal. Maar ik kon wel handmatig verwarmen. Dit heb ik nog nooit gekund als hij vol aan een laadpaal stond.
- Auto deed niet meer aan regeneratief remmen. Deed hij anders wel, ook al is ie 100% vol.
2e punt is omdat 100% soms niet geheel 100% is (b.v. 99,6%). Als je hem lang genoeg aan de paal laat staan en hij dus echt helemaal afgetopt is, dan regenereert de auto inderdaad niet meer, simpelweg omdat er echt geen plek meer is in de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
jefjef schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Top ik heb ook een 58kw en de vakantie gepland naar bretagne en ben nu steeds meer geruster op. Wat is Tronity? Heb gegoogled maar niets gevonden
Tronity is een appje waarmee je live inzicht heb in wat data van je auto, waaronder de actieradius en laadstatus. Je moet inloggen met je KIA account om de koppeling te maken. Vanuit ABRP kun je Tronity linken waardoor ABRP ook live inzicht heeft in de data en je verbruik. Heel erg handig om te gebruiken, maar niet gratis helaas. Je krijgt bij zowel Tronity als ABRP een gratis proefperiode, die heb ik geactiveerd voor het reisje naar Parijs. Zou dus even wachten met accounts aanmaken tot vlak voor je trip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Redez schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:14:
[...]

2e punt is omdat 100% soms niet geheel 100% is (b.v. 99,6%). Als je hem lang genoeg aan de paal laat staan en hij dus echt helemaal afgetopt is, dan regenereert de auto inderdaad niet meer, simpelweg omdat er echt geen plek meer is in de batterij.
Weet ik :) Ik doe dit wel vaker als ik lange stukken moet rijden. De auto is dan bijvoorbeeld om 4.00 vol en ik haal hem dan om 7.30 weg. Dan kan ik nog steeds regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
BDelamontagne schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Tronity is een appje waarmee je live inzicht heb in wat data van je auto, waaronder de actieradius en laadstatus. Je moet inloggen met je KIA account om de koppeling te maken. Vanuit ABRP kun je Tronity linken waardoor ABRP ook live inzicht heeft in de data en je verbruik. Heel erg handig om te gebruiken, maar niet gratis helaas. Je krijgt bij zowel Tronity als ABRP een gratis proefperiode, die heb ik geactiveerd voor het reisje naar Parijs. Zou dus even wachten met accounts aanmaken tot vlak voor je trip ;)
Wel jammer dat ABRP helaas niet ondersteund dat je met je Kia account kan inloggen.
Zoiets hebben ze dacht ik wel voor Tesla.

Blijkbaar kan je uit je account de juiste data halen om ABRP te vullen.

Scheelt dan weer een OBD dongle en verbinden en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redez
  • Laatst online: 12-02-2024
Dartlink schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Weet ik :) Ik doe dit wel vaker als ik lange stukken moet rijden. De auto is dan bijvoorbeeld om 4.00 vol en ik haal hem dan om 7.30 weg. Dan kan ik nog steeds regenereren.
Klopt, alleen als hij om 04:00u vol is, gok ik dat het zo is dat hij daarna stopt en 'langzaam leeg loopt', 0,1% ofzo, zodra je wegrijd. Vandaar dat je dan wel kan regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViWe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 20:38
stimpyrulez schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Wel jammer dat ABRP helaas niet ondersteund dat je met je Kia account kan inloggen.
Zoiets hebben ze dacht ik wel voor Tesla.

Blijkbaar kan je uit je account de juiste data halen om ABRP te vullen.

Scheelt dan weer een OBD dongle en verbinden en zo.
ABRP en Tronity: http://xg5jn.mjt.lu/nl2/xg5jn/056v.html

Het is mij niet duidelijk of met die verbinding ABRP gevoed wordt met live data, het lijkt dat dit enkel de historische data is. Andersom, met een ODB2 dongel, lijkt dit enkel de live data te zijn en niet de historische data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
ViWe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:58:
[...]

ABRP en Tronity: http://xg5jn.mjt.lu/nl2/xg5jn/056v.html

Het is mij niet duidelijk of met die verbinding ABRP gevoed wordt met live data, het lijkt dat dit enkel de historische data is. Andersom, met een ODB2 dongel, lijkt dit enkel de live data te zijn en niet de historische data.
Volgens mij is het een near real-time datastroom. Ik geloof dat hij elke minuut ofzo de laadstatus ophaalt. Je ziet in de CarPlay app ook de SoC gestaag afnemen per procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
BDelamontagne schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Volgens mij is het een near real-time datastroom. Ik geloof dat hij elke minuut ofzo de laadstatus ophaalt. Je ziet in de CarPlay app ook de SoC gestaag afnemen per procent.
Dit lijkt mij ook aangezien ABRP nooit kan weten wat je SoC is.
En beste resultaat krijg je met (bijna) real time data.

Met OBD is het realtime (lijkt mij), maar ja, een beetje vertraging is opzich geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Was al eerder op een Noorse site geweest die het verbruik van elektrische auto's bij hield in zomer/winter omstandigheden.

Blijkbaar is net de winter test gedaan en daar zaten ook EV6's zijn (RWD en AWD):

RDW:
429Km in winterse omstandigheden

AWD:
428Km in winterse omstandigheden

Vind bijzonder om te zien hoe dicht die 2 bij elkaar liggen.
Tevens red ik het met hollandse omstandigheden niet eens zoveel KM.

blijkbaar iets andere test dan deze die al gemeld was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
stimpyrulez schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:48:
Was al eerder op een Noorse site geweest die het verbruik van elektrische auto's bij hield in zomer/winter omstandigheden.

Blijkbaar is net de winter test gedaan en daar zaten ook EV6's zijn (RWD en AWD):

RDW:

AWD:

Ik vermoed toch dat het dezelfde test is. Het zou anders wel heel toevallig zijn dat ze op exact dezelfde waarden uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
stimpyrulez schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:48:

RDW:

AWD:

De gemiddelde snelheid zal nogal wat uitmaken. Snelweg hebben ze niet heel veel in Noorwegen, dus een lager gemiddelde. Maar het verschil tussen AWD en RWD grenst aan ongeloofwaardig. Tenzij ze aldoor in economy gereden hebben waardoor er geen AWD is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:46
Online radio, is dat aanwezig in de wagen? Heb eind deze week pas een proefrit.
Pagina: 1 ... 105 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic