Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Er is vast wel iemand die dat via SSH voor je kan fixen, maar of die dat wil en hoeveel moeite het je zal kosten om richting Level 2 of zelfs Level 3 van de Helpdesk/Support te komen om iemand dat ook daadwerkelijk te laten checken is een ander verhaal... ;)
Ok, dus duimen voor een goede verbinding en hopen dat ik nooit meer het oude modem ertussen moet zetten. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoTDI
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-08 00:17
ernstoud schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Ergens in FritzOS moet je het profiel op 1Gbps zetten. Staat dat goed?
Ik heb handmatig internet profiel aangemaakt, met de goede snelheid en vlan op 100.
AVM heeft mij verzocht de laatste lab versie te installeren. Geen verschil. Ze zijn er nog mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoTDI
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-08 00:17
ahbart schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:05:
[...]

In de Fritz: Internet - Toegangsgegevens - Internet aanbieder: Delta - Verbindingsinstellingen: Downstream en upstream instellen op 1000.
Ik heb deze op 2500 gezet, toen schakelde hij terug naar 2490, met een 2000 abonnement. Geen idee hoe dat werkt. :9
[Afbeelding]
Ja, dit staat allemaal goed. Maar helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BuGless
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 10:09
Ik heb een 8Gbps abonnement met vast IP adres (businesspack), en een Huawei modem aangeschaft in Polen.
Afgelopen vrijdag contact gehad met de servicedesk van Delta, met het volgende resultaat:
- In je MijnDelta pagina's staat nog steeds doodleuk 150Mbps, maar dat schijnt een tekortkoming van hun account-pagina's te zijn.
- De modem vrijdag laten provisionen. Geprobeerd via chat, werd ik gelijk doorverwezen dat ik moest bellen.
- Gebeld, ze hadden wat moeite om het juiste script te vinden, maar daarna werd netjes om mac adres en serienummer gevraagd. Mac opgegeven en voor het serienummer simpelweg het PON-id doorgegeven.
- Zaterdag avond modem eens omgehangen, werkt niet. Servicedesk weer gebeld (24/7 NOC, zat bij het Businesspack, ze nemen wel op), die gaf aan dat de afdeling die dat kon nakijken pas vanaf maandag dienst heeft.
- Maandag zelf geen tijd gehad, vandaag gebeld weer. Nu gaven ze aan dat het serienummer zou ontbreken... Ik ze vervolgens het serienummer doorgegeven met numerieke en ook met HWTCC prefix. Paar uur later komt ie eindelijk online. DHCP request op VLAN100 werkt ook.
- Heb nu een adres uit de 83.128.0.0/16 range.
- Wat betreft de Huawei modem zelf: die is nadat hij online komt NIET meer bereikbaar op 192.168.100.1. Dat heeft niks met fout geconfigureerde vlans te maken. Antwoordt simpelweg niet op een arp request voor dat IP adres (zonder vlan tags).
- Qua snelheid haal ik nu 1Gb/s, een test voor de 8Gb/s moet nog even op zich laten wachten totdat ik de 10Gb/s bekabeling hier intern heb gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BuGless schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:09:
- Wat betreft de Huawei modem zelf: die is nadat hij online komt NIET meer bereikbaar op 192.168.100.1. Dat heeft niks met fout geconfigureerde vlans te maken. Antwoordt simpelweg niet op een arp request voor dat IP adres (zonder vlan tags).
Even zoeken in deze thread; als je een extra VLAN kunt aanmaken in je router kun je zorgen dat de Huawei in dat VLAN benaderbaar wordt.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ernstoud schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:23:
Even zoeken in deze thread; als je een extra VLAN kunt aanmaken in je router kun je zorgen dat de Huawei in dat VLAN benaderbaar wordt.
Het is niet echt een VLAN meer een normale WAN Interface om die webGUI te bereiken + een VLAN Tagged Interface of sub-Interface voor je Internet verbinding :)

Dus zoiets :
- eth0 die op 192.168.100.0/24 kan communiceren met de webGUI van je Huawei ONT.
- eth.100 die dus VLAN 100 en DHCP heeft voor regulier Internet.

/EDIT :
BuGless schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:09:
Hohum... Ik leg eigenlijk boven net uit dat dit niet werkt, omdat de Huawei niet meer op ARP requests reageert op het non-tagged lan.

In theorie zou dat moeten werken, inderdaad. Maar niet als de Huawei dat ip adres bewust van de kaart haalt nadat de verbinding op komt.
OK, duidelijk! d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 06-06-2023 18:13 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BuGless
nero355 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:36:
- eth0 die op 192.168.100.0/24 kan communiceren met de webGUI van je Huawei ONT.
- eth.100 die dus VLAN 100 en DHCP heeft voor regulier Internet.
Hohum... Ik leg eigenlijk boven net uit dat dit niet werkt, omdat de Huawei niet meer op ARP requests reageert op het non-tagged lan.

In theorie zou dat moeten werken, inderdaad. Maar niet als de Huawei dat ip adres bewust van de kaart haalt nadat de verbinding op komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:31
ik kan waarschijnlijk via een kennis meerdere Huawei HN8010Ts's halen. kost prijs is geloof ik iets van 125 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:25:
ik kan waarschijnlijk via een kennis meerdere Huawei HN8010Ts's halen. kost prijs is geloof ik iets van 125 euro
Als dat een zekerheid wordt en je wilt er eentje kwijt dan heb ik misschien wel interesse. Ik probeer eerst nog via wat kanalen aan een Nokia te komen, maar als dat niet lukt dan maar een huawei.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 16:12
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:25:
Voor dat geld houd ik me ook aanbevolen...

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Het is alweer een vrij lang topic geworden, daarom wil ik voor de nieuwkomers het even kort op een rij zetten wat er nodig is om eigen apparatuur te gebruiken

AON/P2P of XGSPON
Dit topic gaat vooral over XGSPON, Delta is op dit moment ook bezig om bestaande AON aansluitingen om te zetten naar XGSPON, wat jij hebt hangt vooral af van het modem dat je hebt gekregen.

Heb je een Genexis modem, dan heb je waarschijnlijk AON, bij deze aansluiting kan je met een simpele TP-Link of UniFi media converter (power via PoE, slecht verkrijgbaar) het signaal omzetten van Fiber naar RJ45, verder is het ook niet nodig om contact op te nemen met DELTA voor de activatie, gewoon DHCP & VLAN100 op de WAN-poort en gaan.

Heb je een Nokia modem, dan heb je XGSPON, daar gaat deze post, en ook het topic zelf over. Hierbij komt meer kijken.

Je kan ook kiezen voor de tussenweg door bijvoorbeeld de FRITZ!Box 5590 Fiber te nemen (XGS-PON versie), hiermee vervang je DELTA's eigen Nokia modem/router combinatie door die van AVM. In vergelijking met een ONT wel een stuk duurder, maar je hebt dan geen extra eigen router meer nodig.

Benodigdheden
  • Glasvezel kabel
  • ONT
Glasvezel kabel
Het is belangrijk dat je de goede kabel koopt, als voorbeeld, dit is een goede kabel.
(Let wel even op de juiste lengte).

Je kan ook de kabel van het DELTA modem hergebruiken, zie hieronder bij Installatie hoe.
  • De kabel moet een OS2 Simplex kabel zijn
  • De aansluiting aan beide kanten moet SC APC zijn (groen)
OS2 simplex = type kabel, in dit geval een glasvezel kabel met 1 vezel
SC = subscriber connector
APC = angled physical contact, dit wordt ook meestal aangegeven doordat de connector groen is

ONT
De 2 populairste ONT's binnen het topic zijn de Huawei HN8010Ts en de Nokia XS-010X-Q.

De Nokia kan je bij Delta kopen wanneer je het duurdere Zakelijk Pro abonnement neemt, hiernaast is de ONT voor consumenten erg slecht verkrijgbaar. Er zijn een aantal andere ISP's die de ONT wel standaard leveren zonder duurder abonnement, kijk hier om te kijken welke ISP's in jouw regio gebruik maken van het DELTA netwerk.

De Huawei kan je als consument kopen, veel Tweakers hebben deze gekocht bij het Poolse CDR, je kan hier betalen via bankoverschrijving en het wordt verzonden met DPD.

Installatie
Het is belangrijk dat het Delta Nokia modem/router eerst wordt geïnstalleerd (zelf of door hun monteur) voordat je aan de slag kan met je eigen ONT.

Kabel
Om te beginnen moet de kabel gereed gemaakt worden, @Lange_Slurf heeft hier een korte uitleg en video staan hoe je de slede die je bij het installeren van het Delta Nokia modem/router heb moeten verwijderen kan gebruiken hiervoor. Je kan er ook voor kiezen om de kabel van het Delta Nokia modem/router hergebruiken (ook in de link hierboven), het is wat je zelf prettig vind. Het openschroeven van de onderkant verbreekt geen garantiezegel.

ONT & Activatie
Vervolgens moet het ONT gereed worden gemaakt en worden aangemeld bij DELTA, @robertwebbe heeft hier een uitleg staan hoe je de Huawei ONT kan voorbereiden en de juiste gegevens kan doorgeven aan DELTA.

Als alles goed is gegaan heb je de volgende ochtend internet via je eigen ONT, mocht het niet zo zijn, controleer even of je in je eigen router VLAN100 op DHCP heb ingesteld op de WAN-poort.

CGNAT
Als je gebruik maakt van port-forwarding is het ook goed om even te controleren of CGNAT uit staat, @Mapje heeft hier een korte uitleg staan hoe je dit met tracert kan controleren. Mocht het aan staan kan je het beste contact opnemen met DELTA via chat om het uit te laten zetten. Dit zou ook moeten kunnen via MijnDelta, maar ik heb de functie zelf nog niet kunnen vinden.

Afsluiting
Mocht iemand nog verbeterpunten of toevoegingen hebben, laat het weten, dan voeg ik het toe.

[ Voor 14% gewijzigd door MrJoery op 14-06-2023 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:40:
Het is alweer een vrij lang topic geworden, daarom wil ik voor de nieuwkomers het even kort op een rij zetten wat er nodig is om eigen apparatuur te gebruiken

AON/P2P of XGSPON
Dit topic gaat vooral over XGSPON, Delta is op dit moment ook bezig om bestaande AON aansluitingen om te zetten naar XGSPON, wat jij hebt hangt vooral af van het modem dat je hebt gekregen.

Heb je een Genexis modem, dan heb je waarschijnlijk AON, bij deze aansluiting kan je met een simpele TP-Link of UniFi media converter het signaal omzetten van Fiber naar RJ45, verder zijn er ook geen speciale instellingen nodig, gewoon DHCP op de WAN-poort en gaan.

Heb je een Nokia modem, dan heb je XGSPON, daar gaat deze post, en ook het topic zelf over. Hierbij komt meer kijken.

Benodigdheden
  • Glasvezel kabel
  • ONT
Glasvezel kabel
Het is belangrijk dat je de goede kabel koopt, als voorbeeld, dit is een goede kabel.
  • De kabel moet een OS2 Simplex kabel zijn
  • De aansluiting aan beide kanten moet SC APC zijn (groen)
OS2 simplex = type kabel, in dit geval een glasvezel kabel met 1 vezel
SC = subscriber connector
APC = angled physical contact, dit wordt ook meestal aangegeven doordat de connector groen is

ONT
De 2 populairste ONT's binnen het topic zijn de Huawei HN8010Ts en de Nokia XS-010X-Q.

De Nokia kan je bij Delta kopen wanneer je het duurdere Zakelijk Pro abonnement neemt, hiernaast is de ONT voor consumenten erg slecht verkrijgbaar.

De Huawei kan je als consument kopen, veel Tweakers hebben deze gekocht bij het Poolse CDR, je kan hier betalen via bankoverschrijving en het wordt verzonden met DPD, FedEx of UPS.

Installatie
Het is belangrijk dat Delta eerst hun eigen Nokia modem/router komen installeren en dat deze werkt. Hierna kan je aan de slag.

Kabel
Om te beginnen moet de kabel gereed gemaakt worden, @Lange_Slurf heeft hier een korte uitleg en video staan hoe je de slede die je bij het installeren van het Delta Nokia modem/router heb moeten verwijderen kan gebruiken hiervoor.

ONT & Activatie
Vervolgens moet het ONT gereed worden gemaakt en worden aangemeld bij DELTA, @robertwebbe heeft hier een uitleg staan hoe je de Huawei ONT kan voorbereiden en de juiste gegevens kan doorgeven aan DELTA.

Als alles goed is gegaan heb je de volgende ochtend internet via je eigen ONT, mocht het niet zo zijn, controleer even of je in je eigen router VLAN100 op DHCP heb ingesteld op de WAN-poort.

CGNAT
Als je gebruik maakt van port-forwarding is het ook goed om even te controleren of CGNAT uit staat, @Mapje heeft hier een korte uitleg staan hoe je dit met tracert kan controleren. Mocht het aan staan kan je het beste contact opnemen met DELTA via chat om het uit te laten zetten. Dit zou ook moeten kunnen via MijnDelta, maar ik heb de functie zelf nog niet kunnen vinden.

Afsluiting
Mocht iemand nog verbeterpunten of toevoegingen hebben, laat het weten, dan voeg ik het toe.
DELTA hoeft de Nokia niet te installeren voor je ze leveren een boekje mee hoe je het zelf kan doen, zo ben je eerder klaar en hoef je niet thuis te blijven voor een monteur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

De Nokia kan je bij Delta kopen wanneer je het duurdere Zakelijk Pro abonnement neemt, hiernaast is de ONT voor consumenten erg slecht verkrijgbaar.
De Nokia ONT krijg je ook als je een andere provider kiest dan Delta of Caiway.
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:24:
Voor de mensen die graag een Nokia XS-010X-Q ONT willen zodat ze hun eigen apparatuur kunnen gebruiken. Het gemakkelijkst is om een abonnement af te sluiten bij één van de andere providers die beschikbaar zijn op het Delta netwerk. Dus geen Delta of Caiway nemen, maar bijvoorbeeld Online, HeldenvanNu, Solcon, Freedom, PlinQ, Kliksafe, Multifiber. Afhankelijk van wat beschikbaar is op jouw adres. Op XGS-PON krijg je dan altijd wel een Nokia XS-010X-Q ONT geplaatst. Die moet er namelijk tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Computer guy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:44:
DELTA hoeft de Nokia niet te installeren voor je ze leveren een boekje mee hoe je het zelf kan doen, zo ben je eerder klaar en hoef je niet thuis te blijven voor een monteur :)
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:07:
De Nokia ONT krijg je ook als je een andere provider kiest dan Delta of Caiway.
Bedankt, ik heb beide punten verduidelijkt in de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducky
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:33
Mooie samenvatting, rest mij nog een vraag. Ik heb een Nokia XS-010X-Q op de kop getikt. Alleen weet ik niet hoe ik die kan 'factory resetten'. Iemand daar tips over?, ik kan ook helemaal geen handleiding vinden van dat apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

@Ducky Deel ook ff waar je die op de kop hebt kunnen tikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Ducky schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:49:
Mooie samenvatting, rest mij nog een vraag. Ik heb een Nokia XS-010X-Q op de kop getikt. Alleen weet ik niet hoe ik die kan 'factory resetten'. Iemand daar tips over?, ik kan ook helemaal geen handleiding vinden van dat apparaat.
Tussen de RJ45 en power poorten zit een knopje waar je bij kan met een paperclip, ingedrukt houden tot de power-led uit gaat / gaat knipperen, ongeveer 10 seconden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ducky
Ik had mazzel, zoals eerder beschreven in dit topic heb ik er een kunnen scoren via Ebay in de US voor 80 USD.

Bedankt voor de instructie MrJoery, hoe ben jij hier achter gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Heb je een Genexis modem, dan heb je waarschijnlijk AON, bij deze aansluiting kan je met een simpele TP-Link of UniFi media converter het signaal omzetten van Fiber naar RJ45, verder zijn er ook geen speciale instellingen nodig, gewoon DHCP op de WAN-poort en gaan.
Dat klopt niet hé! ;)

Je moet ALTIJD op je WAN poort de juiste VLAN Taggen !!

Voor Caiway is dat :
- Internet : VLAN 100
- IPTV : VLAN 101
- VoIP : VLAN 102

Waarbij IPTV een beetje vaag is en ondertussen misschien niet eens meer nodig is volgens sommigen, maar volgens anderen weer wel, ondanks het feit dat IPTV ondertussen via VLAN 100 zou gaan :)

Verder zou ik dat UniFi ding doorstrepen, want die heb ik niemand daadwerkelijk zien gebruiken tot nu toe en als je toch UniFi produkten hebt staan dan is er ook grote kans dat je gewoon een SFP/SFP+ poortje over hebt dat als WAN poort kan dienen of in het geval van een Switch als Media Converter :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online

Glasvezel kabel
Je hoeft geen kabel te kopen, degene die bij het Nokia modem (zowel A als B ) zit is al de juiste. Die kun je dus gewoon gebruiken. Nokia A is die er aan de achterkant zo uit te klikken, bij Nokia B moet het onderste klepje er even af, één kruiskopschroefje.
kijk hier om te kijken welke ISP's in jouw regio gebruik maken van het DELTA netwerk.
Deltanetwerk website is helaas niet compleet wat betreft keuze mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door bjusterbaarlik op 13-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:20:
Je moet ALTIJD op je WAN poort de juiste VLAN Taggen !!
Aangepast, voor DELTA is het idd ook VLAN100.
nero355 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:20:
Verder zou ik dat UniFi ding doorstrepen, want die heb ik niemand daadwerkelijk zien gebruiken tot nu toe en als je toch UniFi produkten hebt staan dan is er ook grote kans dat je gewoon een SFP/SFP+ poortje over hebt dat als WAN poort kan dienen of in het geval van een Switch als Media Converter :)
De UniFi media converter is handig voor de Tweakers die hun serverkast ergens anders hebben staan, bijvoorbeeld de zolder. Zo kun je de media converter stroom geven via PoE, scheelt een stopcontact in de meterkast of woonkamer en makkelijk aan de UPS hangen. Zodat je volledige infra stroom heeft bij een eventuele stroomstoring.
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:28:
Je hoeft geen kabel te kopen, degene die bij het Nokia modem (zowel A als B ) zit is al de juiste. Die kun je dus gewoon gebruiken.
Klopt, zoals het ook staat aangegeven in de link in de post, maar zelf raad ik aan om het modem niet open te schroeven om de kabel er uit te halen, zo kan je er ook niets aan kapot maken.
Ducky schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:04:
Bedankt voor de instructie MrJoery, hoe ben jij hier achter gekomen?
Tijdje terug ook wat getest met de Nokia, reset was nodig omdat de Nokia ingesteld kwam voor een of andere buitenlandse ISP.

[ Voor 9% gewijzigd door MrJoery op 13-06-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Klopt, zoals het ook staat aangegeven in de link in de post, maar zelf raad ik aan om het modem niet open te schroeven om de kabel er uit te halen, zo kan je er ook niets aan kapot maken.
Dat hoeft alleen met de Genexis op AON, met de Nokia's op XGS-PON niet. Het is dan ook gelijk de meest veilige optie om de glasvezel te herbruiken. Soms zit de slede namelijk vast in het FTU, of blijft de glasvezelconnector hangen en trek je de slede er alleen uit, zonder glasvezelkabel. Dan moet het hele FTU open worden gemaakt. Ook in verband met stof en verkeerd in elkaar zetten van de slede is het veiliger om gewoon de originele kabel te herbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:33:
De UniFi media converter is handig voor de Tweakers die hun serverkast ergens anders hebben staan, bijvoorbeeld de zolder. Zo kun je de media converter stroom geven via PoE, scheelt een stopcontact in de meterkast of woonkamer en makkelijk aan de UPS hangen. Zodat je volledige infra stroom heeft bij een eventuele stroomstoring.
OK, maar heb je ook voorbeelden dat iemand die ook daadwerkelijk heeft gebruikt hier op GoT :?
Zie reactie van @bjusterbaarlik d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:45:
OK, maar heb je ook voorbeelden dat iemand die ook daadwerkelijk heeft gebruikt hier op GoT :?
Ik heb 'm zelf ook gebruikt voordat ik verhuisde, helaas geen foto's van. Maar zie bijv. hier een post van een mede-Tweaker die het ook heeft gebruikt bij de DELTA AON-verbinding.

Ubiquiti werkt volgens mij ook aan een versie voor XGSPON, maar dan is het wel even afwachten of die door DELTA ook wordt goedgekeurd.
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:38:
Dat hoeft alleen met de Genexis op AON, met de Nokia's op XGS-PON niet. Het is dan ook gelijk de meest veilige optie om de glasvezel te herbruiken. Soms zit de slede namelijk vast in het FTU, of blijft de glasvezelconnector hangen en trek je de slede er alleen uit, zonder glasvezelkabel. Dan moet het hele FTU open worden gemaakt. Ook in verband met stof en verkeerd in elkaar zetten van de slede is het veiliger om gewoon de originele kabel te herbruiken.
Ik heb dit nog wat verder verduidelijkt in de post.

[ Voor 34% gewijzigd door MrJoery op 13-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Ik heb 'm zelf ook gebruikt voordat ik verhuisde, helaas geen foto's van. Maar zie bijv. hier een post van een mede-Tweaker die het ook heeft gebruikt bij de DELTA AON-verbinding.

Ubiquiti werkt volgens mij ook aan een versie voor XGSPON, maar dan is het wel even afwachten of die door DELTA ook wordt goedgekeurd.

[...]

Ik heb dit nog wat verder verduidelijkt in de post.
Doen wij niet aan Tweakers goedgekeurd? Met een ander model aan DELTA melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Computer guy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:00:
Doen wij niet aan Tweakers goedgekeurd? Met een ander model aan DELTA melden?
De ONT moet BBF.247 gecertificeerd zijn, anders kan DELTA 'm weigeren, zie de lijst hier. Er is ook al het een en ander over gesproken in dit topic, zie hier.

Ik weet niet uit mijn hoofd of er mede-Tweakers zijn die met niet-gecertificeerde apparatuur success hebben gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door MrJoery op 13-06-2023 15:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Computer guy
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:04:
Ik weet niet uit mijn hoofd of er mede-Tweakers zijn die met niet-gecertificeerde apparatuur success hebben gehad.
Ik een van de Tweakers met een niet gecertificeerde ONT en werkt perfect :) Heb DELTA wel een ander model laten weten die wel op de lijst staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Afsluiting
Je vergeet een (wat mij betreft gemakkelijkste) optie: De Fritzbox 5590 Fiber. Die werkt zonder dat je speciale apparatuur oid nodig hebt. Is een eigen topic over: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
Die zal nooit gaan werken, is voor een heel ander doel. Zoek maar even terug in het topic, is al het een en ander over gezegd.

En Delta keurt niets goed, het moet simpelweg aan de door hun gestelde eisen voldoen. Maar dan nog heb je geen garantie want ik ken al 2 apparaten die op de BBF.247 lijst vermeld staan maar niet (goed) werken met Delta XGS-PON.

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 13-06-2023 18:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Die zal nooit gaan werken, is voor een heel ander doel. Zoek maar even terug in het topic, is al het een en ander over gezegd.

En Delta keurt niets goed, het moet simpelweg aan de door hun gestelde eisen voldoen. Maar dan nog heb je geen garantie want ik ken al 2 apparaten die op de BBF.247 lijst vermeld staan maar niet (goed) werken met Delta XGS-PON.
Delta doet weinig aan het keuren, de ACM heeft richtlijnen gegeven waar we maar mee werken. De BBF.247 certificering word geaccepteerd omdat hier knappe koppen zitten die wel tijd en energie hebben om te controleren of aangeleverde producten voldoen aan de wet en regelgeving van de EU.
Geen garantie dat de gecertificeerde producten dan ook fantastische resultaten leveren.
Over wat word aangedragen is er geen controle vanuit de ISP, maar wat de fabrikanten willen leveren.
Fabrikanten leveren dan ook niet altijd alles aan wat in de EU de certificering zal krijgen, maar technisch gezien wel prima kan werken op het netwerk.

Ubiquity is een fabrikant die zich vooral richt op de Amerikaanse markt.
Hun design is vendor specific, dus de UDM Pro werkt prima direct op XGSPON, maar dan wel specifiek op een OLT en met een DAC van Ubiquity.
<hebben ze overigens ook in de VS gezeik mee>

Kortom, je bent vrij om te gebruiken wat binnen de kaders valt van wat wij mogen/kunnen accepteren.
Veel van wat niet geaccepteerd word gebeurt niet om “klantje te pesten” , maar meer uit een security oogpunt van bepaalde apparatuur die meer kapot maakt op het netwerk dan voor een enkele gebruiker goed kan doen.

Mijn advies, selecteer een product gespecificeerd op je wensen en niet “omdat het gaaf kan zijn”.
Lees je goed in, verdiep je in de techniek en zorg dat je weet wat je kan verwachten van het geen dat je kiest.

En geduld …. heel veel geduld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:44
Zijn er hier toevallig meer mensen met een Huawei HN8010Ts die opeens geen werkende verbinding meer krijgt van Caiway? Ik merkte vanochtend dat de internetsnelheid (1 Gbit abonnement) niet meer overeen kwam (~300 Mbps download; ~650 Mbps upload) dus dacht ik lekker simpel m'n modem opnieuw op te starten. Echter kreeg ik toen opeens geen werkende verbinding meer. Na een halfuurtje wachten heb ik de modem een reset gegeven (zowel via de physieke knop, als via de interface) maar dat heeft helaas niet gewerkt.

Om te testen toch maar even de Nokia modem er aan gehangen en die kreeg eerst ook geen verbinding, totdat ongeveer ~45 minuten later deze wel weer een werkende verbinding kreeg. Toen ik merkte dat de Nokia modem werkte heb ik de Huawei weer aangesloten maar die heeft tot zover, ongeveer 4 uur later, nog steeds geen werkende verbinding. Het PON lampje blijft knipperen maar het LOS lampje blijft uit staan.

Ik heb contact gehad met de klantenservice en die hebben het verzoek doorgezet naar de Caiway Technical Support. Een kleine 2 uur geleden werd ik gebeld door Caiway die mij vertelde dat ik contact moet opzoeken met de klantenservice van Huawei. Caiway verteld dat er een storing zichtbaar is wanneer de Huawei aangesloten is en die weer weg gaat als de Nokia is aangesloten. Ze laten weten dat alles aan hun kant goed is ingesteld en dat ik maar een oplossing moet gaan zoeken (klonk bot maar opzich wel logisch aangezien het "eigen" hardware is).

Nu voel ik mij eigenlijk een beetje in de steek gelaten omdat Caiway mij niet meer wilt verder helpen gezien het niet hun hardware is, terwijl het mysterieus is aan mijn kant omdat na enkele maanden goede verbinding het nu "opeens" niet meer werkt.

Wat ik heb gedaan:
  • Kabels gecontroleerd en opnieuw aangesloten. Nokia modem werkt wel, Huawei niet meer.
  • Meerdere resets gedaan. Via de physieke knop, maar ook via de interface.
  • Contact gehad met de klantenservice. Die zeggen dat het aan de Huawei modem ligt omdat de Nokia wel werkt.
  • Huilen
Wat mij wel opvalt is dat ik in de interface de volgende foutmelding krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoihdFZSEyjMDXaNWCit9_VSrDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2p1REhEOsvQKfjDOra7v2fAF.png?f=fotoalbum_large

Optical Information gegevens ter informatie. het enige wat mij opvalt is dat de "Transmit Optical Power" buiten de reference value valt. maar geen idee of dit normaal of apart is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMeXpms8OdXMauKZv5slTYrQrAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SuHv8S2UWeEylXFFNSCI0FO.png?f=fotoalbum_large

Ik zie in de logs dat er wel een software upgrade is gedaan. Alleen zijn de datums een beetje appart dus weet niet precies wanneer:
Manufacturer:Huawei Technologies Co., Ltd;
ProductClass:HN8010Ts;
SerialNumber:****************;
IP:192.168.100.1;
HWVer:20D2.A;
SWVer:V5R020C10S120;

1970-01-01 00:00:00 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: System reset after being powered on, Terminal:OTHER
1970-01-01 00:00:00 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: System reset after being powered on, Terminal:OTHER

1981-01-01 00:01:21 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104509,AlarmLevel:Error,Software upgrading.Terminal:OTHER
1981-01-01 00:01:47 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104510,AlarmLevel:Error,Software successfully upgraded. Source version: V500R020C10SPC168B150. Target version: V500R020C10SPC120B240.Terminal:OTHER

1981-01-01 00:00:42 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:KEY
1981-01-01 00:00:46 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:KEY
1981-01-01 00:00:48 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:04:31 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:KEY
1981-01-01 00:04:36 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:KEY
1981-01-01 00:04:37 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:00:26 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:KEY
1981-01-01 00:03:23 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Login,Username:root
1981-01-01 00:03:58 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:WEB
1981-01-01 00:04:02 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:WEB
1981-01-01 00:04:04 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:01:12 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Login,Username:root
1981-01-01 00:04:27 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Logout,Username:root
1981-01-01 15:56:18 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:WEB
1981-01-01 15:56:23 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:WEB
1981-01-01 15:56:24 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:01:10 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Login,Username:root
1981-01-01 00:03:56 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:WEB
1981-01-01 00:04:00 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:WEB
1981-01-01 00:04:02 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:04:03 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Login,Username:root
1981-01-01 00:08:16 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:KEY
1981-01-01 00:08:21 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:KEY
1981-01-01 00:08:22 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:07:29 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:KEY
1981-01-01 00:07:33 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:KEY
1981-01-01 00:07:34 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:36:16 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:KEY
1981-01-01 00:36:21 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:KEY
1981-01-01 00:36:22 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:03:26 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:KEY
1981-01-01 00:03:30 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:KEY
1981-01-01 00:03:31 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:08:58 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451a,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration starts. Terminal:KEY
1981-01-01 00:09:03 [Error][Alarm-Log] AlarmID:10451c,AlarmLevel:Error,Default configuration file restoration successful. Terminal:KEY
1981-01-01 00:09:04 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 01:26:23 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Login,Username:root
Als er mensen zijn die advies voor mij hebben hoor ik het graag.

:'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Hendriksie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:27:
Zijn er hier toevallig meer mensen met een Huawei HN8010Ts die opeens geen werkende verbinding meer krijgt van Caiway? Ik merkte vanochtend dat de internetsnelheid (1 Gbit abonnement) niet meer overeen kwam (~300 Mbps download; ~650 Mbps upload) dus dacht ik lekker simpel m'n modem opnieuw op te starten. Echter kreeg ik toen opeens geen werkende verbinding meer. Na een halfuurtje wachten heb ik de modem een reset gegeven (zowel via de physieke knop, als via de interface) maar dat heeft helaas niet gewerkt.

Om te testen toch maar even de Nokia modem er aan gehangen en die kreeg eerst ook geen verbinding, totdat ongeveer ~45 minuten later deze wel weer een werkende verbinding kreeg. Toen ik merkte dat de Nokia modem werkte heb ik de Huawei weer aangesloten maar die heeft tot zover, ongeveer 4 uur later, nog steeds geen werkende verbinding. Het PON lampje blijft knipperen maar het LOS lampje blijft uit staan.

Ik heb contact gehad met de klantenservice en die hebben het verzoek doorgezet naar de Caiway Technical Support. Een kleine 2 uur geleden werd ik gebeld door Caiway die mij vertelde dat ik contact moet opzoeken met de klantenservice van Huawei. Caiway verteld dat er een storing zichtbaar is wanneer de Huawei aangesloten is en die weer weg gaat als de Nokia is aangesloten. Ze laten weten dat alles aan hun kant goed is ingesteld en dat ik maar een oplossing moet gaan zoeken (klonk bot maar opzich wel logisch aangezien het "eigen" hardware is).

Nu voel ik mij eigenlijk een beetje in de steek gelaten omdat Caiway mij niet meer wilt verder helpen gezien het niet hun hardware is, terwijl het mysterieus is aan mijn kant omdat na enkele maanden goede verbinding het nu "opeens" niet meer werkt.

Wat ik heb gedaan:
  • Kabels gecontroleerd en opnieuw aangesloten. Nokia modem werkt wel, Huawei niet meer.
  • Meerdere resets gedaan. Via de physieke knop, maar ook via de interface.
  • Contact gehad met de klantenservice. Die zeggen dat het aan de Huawei modem ligt omdat de Nokia wel werkt.
  • Huilen
Wat mij wel opvalt is dat ik in de interface de volgende foutmelding krijg:

[Afbeelding]

Optical Information gegevens ter informatie. het enige wat mij opvalt is dat de "Transmit Optical Power" buiten de reference value valt. maar geen idee of dit normaal of apart is:

[Afbeelding]

Ik zie in de logs dat er wel een software upgrade is gedaan. Alleen zijn de datums een beetje appart dus weet niet precies wanneer:

[...]

Als er mensen zijn die advies voor mij hebben hoor ik het graag.

:'(
Stuur me even je klantnr in een PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@Hendriksie wat wel gelijk opvalt is je Tx, met 21.1 is dat vrij hoog als de referentie 2 - 16 dbm moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Laatst online: 23:44
R3D schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:44:
@Hendriksie wat wel gelijk opvalt is je Tx, met 21.1 is dat vrij hoog als de referentie 2 - 16 dbm moet zijn.
Edit: via PB contact opgenomen

[ Voor 34% gewijzigd door Hendriksie op 13-06-2023 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:07:
Delta doet weinig aan het keuren, de ACM heeft richtlijnen gegeven waar we maar mee werken. De BBF.247 certificering word geaccepteerd omdat hier knappe koppen zitten die wel tijd en energie hebben om te controleren of aangeleverde producten voldoen aan de wet en regelgeving van de EU.
Geen garantie dat de gecertificeerde producten dan ook fantastische resultaten leveren.
Over wat word aangedragen is er geen controle vanuit de ISP, maar wat de fabrikanten willen leveren.
Fabrikanten leveren dan ook niet altijd alles aan wat in de EU de certificering zal krijgen, maar technisch gezien wel prima kan werken op het netwerk.
Ik begrijp dit niet helemaal. De ACM heeft alleen een “Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten“ gepubliceerd. (Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...ng-besluit-eindapparaten.) Feitelijk zegt deze alleen dat de FTU het eindpunt is en dat van het koppelpunt de ISP de specificaties moet publiceren. Dat heeft Delta/Caiway keurig gedaan.

Verdere richtlijnen qua techniek heeft de ACM toch niet gegeven?

Er bestaat toch niet zoiets als “wet- en regelgeving van de EU” die BBF.247 of eender welke andere ITU norm verplicht stelt? Dat is juist aan de markt overgelaten toch? Allerlei instituten zoals IEC, ISO, ITU, ETSI e.v.a. maken normen, richtlijnen e.d, maar verplicht is compliance niet. Handig wel, want je hebt zonder die compliance als fabrikant wellicht geen markt. Maar wetgeving die dit afdwingt ken ik niet.

Dus middels plugfests en tests door LAN (http://www.lanpark.eu/about-us) wordt BBF.247 certificatie verleend als de OLT of ONT compliant is met TR-156 / TR-280 / ITU G.988.

Maar wetgeving die dit verplicht? In de EU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

ernstoud schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Ik begrijp dit niet helemaal. De ACM heeft alleen een “Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten“ gepubliceerd. (Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...ng-besluit-eindapparaten.) Feitelijk zegt deze alleen dat de FTU het eindpunt is en dat van het koppelpunt de ISP de specificaties moet publiceren. Dat heeft Delta/Caiway keurig gedaan.

Verdere richtlijnen qua techniek heeft de ACM toch niet gegeven?

Er bestaat toch niet zoiets als “wet- en regelgeving van de EU” die BBF.247 of eender welke andere ITU norm verplicht stelt? Dat is juist aan de markt overgelaten toch? Allerlei instituten zoals IEC, ISO, ITU, ETSI e.v.a. maken normen, richtlijnen e.d, maar verplicht is compliance niet. Handig wel, want je hebt zonder die compliance als fabrikant wellicht geen markt. Maar wetgeving die dit afdwingt ken ik niet.

Dus middels plugfests en tests door LAN (http://www.lanpark.eu/about-us) wordt BBF.247 certificatie verleend als de OLT of ONT compliant is met TR-156 / TR-280 / ITU G.988.

Maar wetgeving die dit verplicht? In de EU?
Er zijn zat poppetjes aan het werk op de achtergrond die genoeg weren van de Europese markt.
Ik wil graag met je mee geloven in een vrije marktwerking , maar dat is helaas niet zo.
Regels klinken milder, maar die worden altijd bekrachtigd door wetten.
Waarom zou je je anders aan de regels houden als service provider.

En qua techniek moet de ISP er niet alleen voor zorgen dat apparatuur met het netwerk kan babbelen, maar ook dat de data veilig getransporteerd word end-2-end.
Dan zit je al heel snel diep genoeg in de techniek van de fabrikant, anders was dat lijstje van BBF.247 er ook voor niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28
R3D schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Er zijn zat poppetjes aan het werk op de achtergrond die genoeg weren van de Europese markt.
Ik wil graag met je mee geloven in een vrije marktwerking , maar dat is helaas niet zo.
Regels klinken milder, maar die worden altijd bekrachtigd door wetten.
Waarom zou je je anders aan de regels houden als service provider.

En qua techniek moet de ISP er niet alleen voor zorgen dat apparatuur met het netwerk kan babbelen, maar ook dat de data veilig getransporteerd word end-2-end.
Dan zit je al heel snel diep genoeg in de techniek van de fabrikant, anders was dat lijstje van BBF.247 er ook voor niks.
Vrije markwerking is wat anders dan zelfregulering. @ernstoud geeft aan dat de markt zelf zaken heeft afgesproken. Dit staat vrije marktwerking niet in de weg. En het zal best dat er achter de schermen gelobbyd wordt om bepaalde fabrikanten van een bepaalde markt te weren, maar daar hebben we het dus niet over.

Regels worden heel vaak aan de markt of kennisinstituten overgelaten en niet bekrachtigd door wetten.
En je houdt je er aan om compatible te zijn met andere fabrikanten.

Je USB- of HDMI-poort op je laptop wordt toch ook niet door een wet afgedwongen? Toch gaat dat bijna altijd goed tussen producten van verschillende fabrikanten

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Spiff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:32:
Regels worden heel vaak aan de markt of kennisinstituten overgelaten en niet bekrachtigd door wetten.
En je houdt je er aan om compatible te zijn met andere fabrikanten.
Inderdaad. Er is volgens mij dan ook geen enkele wetgeving die bijvoorbeeld certificering van een ONT verplicht stelt. Anders dan uiteraard elektrische veiligheid en bescherming tegen het laserlicht.

Daarom stelde ik ook die vraag welke wetgeving er dan zou zijn in de EU. Ik ken ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
R3D schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Ubiquity is een fabrikant die zich vooral richt op de Amerikaanse markt.
Hun design is vendor specific, dus de UDM Pro werkt prima direct op XGSPON, maar dan wel specifiek op een OLT en met een DAC van Ubiquity.
<hebben ze overigens ook in de VS gezeik mee>

Kortom, je bent vrij om te gebruiken wat binnen de kaders valt van wat wij mogen/kunnen accepteren.
Veel van wat niet geaccepteerd word gebeurt niet om “klantje te pesten” , maar meer uit een security oogpunt van bepaalde apparatuur die meer kapot maakt op het netwerk dan voor een enkele gebruiker goed kan doen.

Mijn advies, selecteer een product gespecificeerd op je wensen en niet “omdat het gaaf kan zijn”.
Lees je goed in, verdiep je in de techniek en zorg dat je weet wat je kan verwachten van het geen dat je kiest.

En geduld …. heel veel geduld.
Kan aan mij liggen, tenminste zoals ik artikel 7 en de toelichting in 3.1.5 van de richtlijnen van de ACM lees kan Delta niet alle niet-BBF.247 gecertificeerde eindapparaten weigeren. Wamt als ik me niet vergis, wordt een BBF.247 certificering niet in de XSGPON standaard verplicht voorgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zuma schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Kan aan mij liggen, tenminste zoals ik artikel 7 en de toelichting in 3.1.5 van de richtlijnen van de ACM lees kan Delta niet alle niet-BBF.247 gecertificeerde eindapparaten weigeren. Wamt als ik me niet vergis, wordt een BBF.247 certificering niet in de XSGPON standaard verplicht voorgeschreven.
Je bedoelt de zin “De ACM zal niet optreden tegen certificeringsschema’s die in internationaal erkende standaarden worden voorgeschreven. Fabrikanten van eindapparaten dienen bij het ontwikkelen van eindapparaten rekening te houden met dergelijke standaarden waarin certificering wordt voorgeschreven en dienen hun apparaten dan te laten certificeren of deze conform de standaard functioneren.

BBF.247 certificatie betekent dat de test tegen de eisen/specificaties in de normen (technical reports) TR-156, TR-280 en ITU G.988 met goed gevolg doorlopen. Niet andersom, de normen zeggen niets over certificering.

Ik vermoed eigenlijk - maar wie ben ik - dat de toelichting in 3.1.5 hierboven dus niet helemaal juist verwoord is; er is geen internationaal erkende standaard die een certificatieschema voorschrijft. Er is wel een certificatieschema (in dit geval BBF.247 dus) dat test tegen internationaal erkende standaarden (TR-156 etc.).

Ik ben vanuit mijn professie goed bekend met certificatieschema’s. Het is altijd zo dat certificeren geschiedt tegen normen. Normen zelf zeggen niets over certificeren.

Samengevat; er zijn geen wetten of richtlijnen die BBF.247 verplicht stellen. Maar artikel 3.1.5 geeft Delta wel ruimte om te verwijzen naar BBF.247. Weigeren om een niet-gecertificeerde ONT te registreren mag volgens mij niet. De Adtran 621x bijvoorbeeld werkt bewezen prima op de Delta infra maar we hebben hier signalen gezien dat de helpdesk niet wilde meewerken. Dat gaat tegen de ACM beleidsregel in, tenzij Delta bewijs heeft dat dit device (paragraaf 3.1.4) “hinder” veroorzaakt. Ik denk dat Delta dat bewijs niet heeft. Zou interessante jurisprudentie kennen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
ernstoud schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Je bedoelt de zin “De ACM zal niet optreden tegen certificeringsschema’s die in internationaal erkende standaarden worden voorgeschreven. Fabrikanten van eindapparaten dienen bij het ontwikkelen van eindapparaten rekening te houden met dergelijke standaarden waarin certificering wordt voorgeschreven en dienen hun apparaten dan te laten certificeren of deze conform de standaard functioneren.

BBF.247 certificatie betekent dat de test tegen de eisen/specificaties in de normen (technical reports) TR-156, TR-280 en ITU G.988 met goed gevolg doorlopen. Niet andersom, de normen zeggen niets over certificering.

Ik vermoed eigenlijk - maar wie ben ik - dat de toelichting in 3.1.5 hierboven dus niet helemaal juist verwoord is; er is geen internationaal erkende standaard die een certificatieschema voorschrijft. Er is wel een certificatieschema (in dit geval BBF.247 dus) dat test tegen internationaal erkende standaarden (TR-156 etc.).

Ik ben vanuit mijn professie goed bekend met certificatieschema’s. Het is altijd zo dat certificeren geschiedt tegen normen. Normen zelf zeggen niets over certificeren.

Samengevat; er zijn geen wetten of richtlijnen die BBF.247 verplicht stellen. Maar artikel 3.1.5 geeft Delta wel ruimte om te verwijzen naar BBF.247. Weigeren om een niet-gecertificeerde ONT te registreren mag volgens mij niet. De Adtran 621x bijvoorbeeld werkt bewezen prima op de Delta infra maar we hebben hier signalen gezien dat de helpdesk niet wilde meewerken. Dat gaat tegen de ACM beleidsregel in, tenzij Delta bewijs heeft dat dit device (paragraaf 3.1.4) “hinder” veroorzaakt. Ik denk dat Delta dat bewijs niet heeft. Zou interessante jurisprudentie kennen geven.
Ik ben het helemaal eens met je. Maar of de toelichting juist of niet juist is verwoord? Kan ook een zienswijze zijn voor een hypothetisch geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Zyxel PM7300 lijkt ook goed te werken op Delta. net kunnen testen op mijn nieuwe XGSPON aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ndonkersloot
Brentjuh2000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:39:
Zyxel PM7300 lijkt ook goed te werken op Delta. net kunnen testen op mijn nieuwe XGSPON aansluiting.
Hoe ben je aan die Zyxel PM7300 gekomen, ik lijk die nergens aan te kunnen schaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brentjuh2000
ndonkersloot schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Hoe ben je aan die Zyxel PM7300 gekomen, ik lijk die nergens aan te kunnen schaffen.
via mijn werk. daar zijn we Zyxel Partner.

ik zal eens rond vragen of ze meer kunnen leveren en voor welke prijs. (dit was een demo unit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Brentjuh2000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:05:
[...]

ik zal eens rond vragen of ze meer kunnen leveren en voor welke prijs. (dit was een demo unit)
Nice! Ik denk dat er hier vast een aantal geïnteresseerd zijn, waaronder ikzelf.

Voldoet die ook aan de gestelde specificaties? Zyxel geeft het op zijn product pagina niet prijs.

https://cdn.caiway.nl/-/m...14C09AA05748307C72CC4A062

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brentjuh2000
ndonkersloot schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Nice! Ik denk dat er hier vast een aantal geïnteresseerd zijn, waaronder ikzelf.

Voldoet die ook aan de gestelde specificaties? Zyxel geeft het op zijn product pagina niet prijs.

https://cdn.caiway.nl/-/m...14C09AA05748307C72CC4A062
zeker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGFZ7waGZ87yAgrHYk4zLtSy8zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iba5wSHhAT0WvbhraDAio29A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:39:
Goed nieuws! En weer een geschikte ONT erbij.
Benieuwd wat die gaat kosten, vermoed dat die ook ook rond de €175 gaat kosten.

Wat voor abonnement heb je en welke snelheden haal je met een speedtest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brentjuh2000
robertwebbe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Momenteel 1Gbps.

snelheid is rond de 1020Mbps-1030Mbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Misschien kijk ik er overheen, maar volgens mij ontbreekt de BBF.247 certificering. Ik heb geen idee waar dit precies voor gebruikt wordt en waarom Delta dit opneemt in hun eisen, maar dat zou wellicht nog een probleem kunnen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ndonkersloot Het staat niet in dat lijstje van specs maar het apparaat staat wel in de BBF.247 lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
robertwebbe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:14:
@ndonkersloot Het staat niet in dat lijstje van specs maar het apparaat staat wel in de BBF.247 lijst.
NICE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17
robertwebbe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Juichen we niet te vroeg? Ik weet dat er eerder een ONT was die ook op de lijst stond en ook leek te werken maar na een paar dagen/weken toch niet stabiel bleek...

Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thomastvd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Juichen we niet te vroeg? Ik weet dat er eerder een ONT was die ook op de lijst stond en ook leek te werken maar na een paar dagen/weken toch niet stabiel bleek...

Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Klopt, dat was de Genexis ONT die KPN gebruikt. Er was een gerucht dat wellicht nieuwe firmware zou helpen maar dan zou iemand dat nog eens moeten proberen met een recent exemplaar.

Leek te werken maar was inderdaad onstabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud Zelfs bij KPN is die niet stabiel. Vorige week iemand proberen te helpen met het aansluiten van een Ubiquiti Dream Router, direct op de Genexis XGS-PON ONT. De hele dag door disconnects, niet te doen. KPN gebeld en na veel technische medewerkers gesproken te hebben vertelde er een dat het bekend was. Maar toen ik hem vroeg waarom de Experiabox 12 er dan geen last van leek te hebben was het antwoord dat de disconnects er wel degelijk waren maar genegeerd worden. Wat niet weet, wat niet deert…

Later vond ik nog een bericht op het KPN forum waarin iemand beweerde dat het lag aan het feit dat KPN voor internet een andere MTU size gebruikt dan voor TV. Er was geen reactie van KPN dus of het waar is weet ik niet.

Ik had nog voorgesteld om mijn Huawei ONT te proberen maar degene was al helemaal klaar met KPN en heeft via de klantenservice zijn abonnement weten op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:03:
@ernstoud Zelfs bij KPN is die niet stabiel. Vorige week iemand proberen te helpen met het aansluiten van een Ubiquiti Dream Router, direct op de Genexis XGS-PON ONT. De hele dag door disconnects, niet te doen. KPN gebeld en na veel technische medewerkers gesproken te hebben vertelde er een dat het bekend was. Maar toen ik hem vroeg waarom de Experiabox 12 er dan geen last van leek te hebben was het antwoord dat de disconnects er wel degelijk waren maar genegeerd worden. Wat niet weet, wat niet deert…

Later vond ik nog een bericht op het KPN forum waarin iemand beweerde dat het lag aan het feit dat KPN voor internet een andere MTU size gebruikt dan voor TV. Er was geen reactie van KPN dus of het waar is weet ik niet.

Ik had nog voorgesteld om mijn Huawei ONT te proberen maar degene was al helemaal klaar met KPN en heeft via de klantenservice zijn abonnement weten op te zeggen.
Ik lees tot mijn verbazing ook dat soort zaken op het KPN eigen forum. Ook veel klachten over snelheden die niet gehaald worden. En de gotspe dat er ook een serie van die ONT was/is die na stroomuitval de geest geeft :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Spiff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:32:
Je USB- of HDMI-poort op je laptop wordt toch ook niet door een wet afgedwongen? Toch gaat dat bijna altijd goed tussen producten van verschillende fabrikanten
* nero355 mompelt iets over HDMI-CEC en wat voor een puinhoop dat is gebleken uiteindelijk! :X :| :F
robertwebbe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:03:
Zelfs bij KPN is die niet stabiel. Vorige week iemand proberen te helpen met het aansluiten van een Ubiquiti Dream Router, direct op de Genexis XGS-PON ONT. De hele dag door disconnects, niet te doen. KPN gebeld en na veel technische medewerkers gesproken te hebben vertelde er een dat het bekend was. Maar toen ik hem vroeg waarom de Experiabox 12 er dan geen last van leek te hebben was het antwoord dat de disconnects er wel degelijk waren maar genegeerd worden. Wat niet weet, wat niet deert…
Heb je het nou over PPPoE Disconnects of niet :?

Want dit :
Lijkt verdomd veel op dit :
- novastorm76 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- novastorm76 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

En dat is gewoon het zoveelste Ubiquiti UniFi gepruts wat mij betreft! :P
Ik zou eerder die UDM de deur uit gooien dan KPN :Y) >:) 8) :*) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
[...]

Ik zou eerder die UDM de deur uit gooien dan KPN :Y) >:) 8) :*) :+
[/quote]

Daar zeg je wat… ik heb het volgens mij als ns eerder groepen. Dat spul ziet er hip uit met een gladde ui enzo… (wifi spul werkt prima overigens)

Maar er missen echt heel veel logische functies. En ik moet zeggen dat het mij te vaak is gebeurt dat je lekker aan het configureren was en dat je na een flinke tijd zoeken (waarom bv vpn niet meer werkte) et achter kwam dat 20 stappen terug de config update post corrupt is geraakt.

Bij klanten vorig jaar 8 UDM Pro’s weg gezet, de eerste 5 zijn er inmiddels al weer uit…

Tikkie off-topic, maar soms moet je het even kwijt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@justdaboo

Dat komt omdat jij en ik van die rare gasten zijn die altijd met die veel te betrouwbare en uitgebreidere DrayTek Routers hebben gewerkt! :Y) 8) :*) <3

;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

Brentjuh2000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Kan je ook informatie opvragen voor de Zyxel PM7010-R0? O-)
Helemaal correct :Y)

[ Voor 27% gewijzigd door ThaHandy op 15-06-2023 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zat nog even te googelen op Zyxel wat ze nog meer hebben en kwam deze video tegen, best wel leerzaam:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01

me1299

$ondertitel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHy0sajNdkhyWasopZaI4wkKKcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvkBFazvfIIwussDPgD7AVKF.png?f=fotoalbum_large

Laat maar waaien met die verzendkosten ;)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
me1299 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:34:
[Afbeelding]

Er komen dan ook nog import heffingen bij, maar dan is het alsnog niet heel duur.

In Zwitserland (bij Init 7) koop je hem voor +/- 225 CHF (ongelijk gelijk aan Euro), en dan moet hij nog even via een omweg naar Nederland (kan enkel naar Zwitsers postadres worden verzonden). Dan komt er aan de grens alleen nog 21% BTW bij, import heffingen zijn er niet vanuit Zwitserland op electronica.

De Zwitserse (6%) btw terug vragen is een heel lastig process, voor minder dan 2 pallets is dat niet interessant ;)

Mijn "avontuur" is in dit topic terug te lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
me1299 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:34:
[Afbeelding]

Gewoon vragen of er andere verzendopties zijn. Dit is waarschijnlijk DHL Express, maar bijvoorbeeld USPS International zal veel goedkoper zijn. Of eBay Global Shipping Program.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanninhuijs
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-08 13:31
Hallo Tweakers,

Ik ben nieuwe op dit forum maar al een lange Tweakers volger (schaam schaam) 🫣.

Ik heb sinds een maandje of 3 mijn edgerouter lite omgewisseld voor een opnsense router die ik gebouwd met hardware die ik nog had liggen en werkt perfect met mijn bestaande ziggo aansluiting. Ik ga binnenkort over na glas van delta maar wil mijn eigen router blijven gebruiken. Volgens de klantenservice van delta ligt hier pon netwerk maar hebben nog geen bridgemodems beschikbaar en weten nog niet wanneer deze beschikbaar komen.

mijn vraag is hebben jullie ervaring om glasvezel direct op een opnsense router aan te sluiten via bijvoorbeeld een sfp+ module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
mvanninhuijs schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:11:
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds een maandje of 3 mijn edgerouter lite omgewisseld voor een opnsense router die ik gebouwd met hardware die ik nog had liggen en werkt perfect met mijn bestaande ziggo aansluiting. Ik ga binnenkort over na glas van delta maar wil mijn eigen router blijven gebruiken. Volgens de klantenservice van delta ligt hier pon netwerk maar hebben nog geen bridgemodems beschikbaar en weten nog niet wanneer deze beschikbaar komen.

mijn vraag is hebben jullie ervaring om glasvezel direct op een opnsense router aan te sluiten via bijvoorbeeld een sfp+ module.
Is is voor zover bekend nog geen spf+ module die werkt. Op een AON connectie natuurlijk geen probleem, maar met XGS-PON heb je voorlopig echt een ONT nodig. Hierover is in dit topic genoeg te vinden, veel lees plezier 🤩

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 13:23
mvanninhuijs schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:11:
Hallo Tweakers,

Er is hier nog niemand die een werkende SFP+ module heeft gevonden. We wachten nog in spanning op deze: Adze in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Een mede tweaker heeft een hele mooie post gemaakt, hier: MrJoery in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

[ Voor 5% gewijzigd door EWS99 op 17-06-2023 19:24 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanninhuijs
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-08 13:31
@EWS99 en @justdaboo bedankt voor de info. ik had inderdaad al vanalles gelezen. ik ben compleet nieuw in het glasvezel gebeuren en is toch wel interessant maar wel wennen met de andere termen en kabels. Ziggo Coax hardware installeer ik al jaren voor diverse mensen in de buurt dat is een coaxkabel aansluiten modem in bridge en klaar 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:23

Adze

CCNP !

Ik heb zojuist de XGS-PON ONT SFP+ module van FS ontvangen. Helaas krijg is pas 18 augustus mijn Delta XGS-PON verbinding geleverd, dus kan hem nog niet volledig testen. De module werkt wel correct in mijn Ubiquiti UDMP. Kan op afstand inloggen op SFP+ module via telnet.

Nog even geduld dus, maar ik ben hoopvol.

Ik ben eventueel bereid om bij iemand langs te komen die al wel een XGS-PON aansluiting van Delta heeft, om deze module te testen. Laat maar weten of je in de buurt van Maarsbergen/Doorn/Driebergen woont.

[ Voor 24% gewijzigd door Adze op 20-06-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 19:27
Adze schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:01:
Ik heb zojuist de XGS-PON ONT SFP+ module van FS ontvangen. Helaas krijg is pas 18 augustus mijn Delta XGS-PON verbinding geleverd, dus kan hem nog niet volledig testen. De module werkt wel correct in mijn Ubiquiti UDMP. Kan op afstand inloggen op SFP+ module via telnet.

Ik ben eventueel bereid om bij iemand langs te komen die al wel een XGS-PON aansluiting van Delta heeft, om deze module te testen. Laat maar weten of je in de buurt van Maarsbergen/Doorn/Driebergen woont.
Ik heb XGS-PON 1GB van Delta en woon in Driebergen maar verder geen eigen router, volg wel het topic. Mocht er verder niemand zijn als proef en men niet tot augustus kan wachten kunnen we misschien wel iets afspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:06
Vandaag overgestapt van Caiway 1 Gbps naar Delta 2 Gbps via een Nokia modem, helaas kom ik niet boven de 1000/50 uit :( Ping variatie is ook echt enorm, lijkt echt behoorlijke packet loss op de lijn te zitten. Had niet verwacht dat er zo'n verschil zou zitten met overstappen van Caiway naar Delta, maar dit is wel een flinke downgrade.

Had al gecheckt of alles netjes op 2.5Gbps draait, dat lijkt goed te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Foxpat schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:39:
Vandaag overgestapt van Caiway 1 Gbps naar Delta 2 Gbps via een Nokia modem, helaas kom ik niet boven de 1000/50 uit :( Ping variatie is ook echt enorm, lijkt echt behoorlijke packet loss op de lijn te zitten. Had niet verwacht dat er zo'n verschil zou zitten met overstappen van Caiway naar Delta, maar dit is wel een flinke downgrade.

1000Mbps down en 50Mbps up? Gebruik je geen Ziggo? :p

Maar dan is er echt iets flink verkeerd. Moet gewoon 2000Mbps down en 2000Mbps up zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:42:
[...]

1000Mbps down en 50Mbps up? Gebruik je geen Ziggo? :p

Maar dan is er echt iets flink verkeerd. Moet gewoon 2000Mbps down en 2000Mbps up zijn.
Ja verschrikkelijk, vaak zelfs onder de 50.. Morgen maar belletje richting Delta. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
ernstoud schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:48:
[...]

Zit de schuiflade wel goed in de FTU? Goed aangedrukt tot een duidelijk klik te horen was?
Is door de monteur gedaan, maar zal het idd even checken.

edit: eruit gehaald en opnieuw aangedrukt, idd nu 150mbps maar zeker niet toereikend.

[ Voor 14% gewijzigd door Foxpat op 20-06-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Zal wel een probleem met het signaal zijn dan. Kan Delta op afstand uitlezen overigens.

[ Voor 30% gewijzigd door bjusterbaarlik op 20-06-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 19:29
Foxpat schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:39:

Heeft het apparaat waarvandaan je de speedtest doet wel een goede verbinding? Is het geen 1Gbps verbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
ahbart schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Heeft het apparaat waarvandaan je de speedtest doet wel een goede verbinding? Is het geen 1Gbps verbinding?
Yes, hij komt ook iets boven de 1gbps uit. (https://www.speedtest.net...6b-49e0-a6f2-29b0db604444)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@Foxpat

Je noemt een Nokia apparaat : Welke precies :?

- Nokia 2426A/B van Delta/Caiway
- Nokia 010 ONT met eigen apparatuur erachter.

Wel zo handig... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
nero355 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:06:
@Foxpat

Je noemt een Nokia apparaat : Welke precies :?

- Nokia 2426A/B van Delta/Caiway
- Nokia 010 ONT met eigen apparatuur erachter.

Wel zo handig... :)
Excuus, wist niet dat er meerdere opties waren. Gaat om een XS-2426G-B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 19:29
Foxpat schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:12:
[...]
Excuus, wist niet dat er meerdere opties waren. Gaat om een XS-2426G-B.
Ik zou dan toch even de poort checken. Want ze zijn vlgs mij niet allemaal 2,5gb. En heeft de aangesloten laptop/pc wel een > 1Gbps aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
ahbart schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Ik zou dan toch even de poort checken. Want ze zijn vlgs mij niet allemaal 2,5gb. En heeft de aangesloten laptop/pc wel een > 1Gbps aansluiting?
Yes, gaat allemaal goed. Als ik hem aansluit op een 1gbit poort dan is de snelheid ook duidelijk iets onder de 1000mbit ipv iets erboven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ienni1983
  • Laatst online: 16-09 10:01
ahbart schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Correct er is maar 1 aansluiting die 2.5Gbit/s(oranje) is en 3 1Gbit/s(geel)

http://tinyurl.com/5sdar8p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Goed, ik heb nu ook een werkende verbinding via de Huawei HN8010Ts XGS-PON met behulp van de instructies van @robertwebbe en natuurlijk anderen hier. Vannacht ben ik meegenomen in de provisioning en vanmorgen na restart van de Huawei PON in de UDM-Pro een IP-adresje gekregen.
Gelukkig werken mijn port-forwards nog.

Via iperf en online speedtests 936 Mbits/sec download is prima
De uploads vallen wat tegen t.o.v. gisteravond; toen kreeg ik via het originele Nokia modem bij een Ookla speedtest boven de 900 Mbits/sec.
Ik kom nu met allerlei online speedtests hoe vaak ik ook probeer nooit boven de 400 Mbits/sec upload uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMztDe2hbFTa0i6SwFgQp3OEOIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aFYxZPEBs5UgAYK0HbgTqfhm.png?f=fotoalbum_large

Met iperf3 -c 62.45.44.30 -P 32 gaat het na 5 keer proberen richting de 870 en 866 Mbits/sec

Ik denk dat die iperfs doorslaggevend zijn en dat dit ok is? Wellicht dat iemand met wat meer ervaring daar wat over kan zeggen.

Nog een aanvulling

TCP upload apart: -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G

[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-10.01 sec 70.4 MBytes 59.0 Mbits/sec sender
[ 4] 0.00-10.01 sec 70.2 MBytes 58.9 Mbits/sec receiver

UDP upload apart: -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G -u

[ ID] Interval Transfer Bandwidth Total Datagrams
[ 4] 0.00-1.00 sec 103 MBytes 862 Mbits/sec 13156
[ 4] 1.00-2.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14621
[ 4] 2.00-3.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14624
[ 4] 3.00-4.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14624
[ 4] 4.00-5.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14623
[ 4] 5.00-6.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14622
[ 4] 6.00-7.00 sec 114 MBytes 956 Mbits/sec 14587
[ 4] 7.00-8.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14623
[ 4] 8.00-9.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14625
[ 4] 9.00-10.00 sec 114 MBytes 958 Mbits/sec 14624
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams
[ 4] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 948 Mbits/sec 0.194 ms 1276/25648 (5%)

Er lijkt dus iets te zijn met mijn TCP upload?

Overigens de klantenservice van Delta zegt dat ik mijn oude modem maar weer moet aansluiten omdat zij verder niets kunnen betekenen bij gebruik van deze PON. Lekker dan. :|

[ Voor 54% gewijzigd door jinglewood op 22-06-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuGless
jinglewood schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:56:

Met iperf3 -c 62.45.44.30 -P 32 gaat het na 5 keer proberen richting de 870 en 866 Mbits/sec

Ik denk dat die iperfs doorslaggevend zijn en dat dit ok is?
Er lijkt dus iets te zijn met mijn TCP upload?
Bij een snelheidstest zoals deze tellen de hoogst-gemeten waardes. Dus wat betreft de performance van je verbinding ziet dat er goed uit.
De lagere waardes bij sommige andere tests lopen tegen andere bottlenecks aan buiten de verbinding (bijv. je eigen CPU, netwerk drivers (van zowel je PC als je router), of van het andere eindpunt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
BuGless schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:32:
[...]

Bij een snelheidstest zoals deze tellen de hoogst-gemeten waardes. Dus wat betreft de performance van je verbinding ziet dat er goed uit.
De lagere waardes bij sommige andere tests lopen tegen andere bottlenecks aan buiten de verbinding (bijv. je eigen CPU, netwerk drivers (van zowel je PC als je router), of van het andere eindpunt).
Ok, maar die bottlenecks waren er dus niet toen het oude modem er nog stond, ik heb toen dezelfde tests uitgevoerd en toen kwamen Ookla speedtests dus boven de 900 Mbit/s upload uit. Het lijkt dus wel alsof ik een bepaald snelheidsprofiel zit nu dat ik de Huawei PON gebruik? M.a.w. met hetzelfde aantal threads via Ookla (de default multi mode van hen: 5 threads?) haal ik bij mij nieuwe Huawei PON max 400Mbit/s ipv 900 Mbit/s, maar via iperf3 kan ik het met 32 threads naar 850 Mbit/s tillen.

Misschien weet @R3D er meer van?

[ Voor 12% gewijzigd door jinglewood op 22-06-2023 09:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Adze schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:01:

Mocht je zin hebben om zaterdag naar Made te komen, dan zorg ik dat de worstenbroodjes klaar staan. Stuur maar even een PM als je hier gebruik van wilt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
BuGless schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:32:
Het zal eerder aan de gebruikte website of de server die bijvoorbeeld Speedtest.net kiest liggen dan de PC of de Router want zo'n beetje elke PC en Router doen 1 Gbps synchroon met twee vingers in hun neus! ;)

Daarnaast zie ik dit soort dingen steeds vaker bij XGS-PON verbindingen als probleem naar voren komen en krijg ik daardoor het idee dat het gewoon aan de techniek zelf ligt en de apparatuur/firmware die de ISP's gebruiken, want laten we eerlijk zijn :
XGS-PON is best wel een beetje "Kabel/COAX Internetverbinding-achtig" t.o.v. wat we gewend waren! :)

En het is nog steeds een relatief jonge techniek die nog lang niet uitontwikkeld lijkt te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 13:23
nero355 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Het zal eerder aan de gebruikte website of de server die bijvoorbeeld Speedtest.net kiest liggen dan de PC of de Router want zo'n beetje elke PC en Router doen 1 Gbps synchroon met twee vingers in hun neus! ;)

Daarnaast zie ik dit soort dingen steeds vaker bij XGS-PON verbindingen als probleem naar voren komen en krijg ik daardoor het idee dat het gewoon aan de techniek zelf ligt en de apparatuur/firmware die de ISP's gebruiken, want laten we eerlijk zijn :
XGS-PON is best wel een beetje "Kabel/COAX Internetverbinding-achtig" t.o.v. wat we gewend waren! :)

En het is nog steeds een relatief jonge techniek die nog lang niet uitontwikkeld lijkt te zijn...
Ik haal toch gewoon elke keer dat ik test ruim 400/400 op speedtest.net met mijn eigen (nokia) modem op een bekabelde aansluiting.

Het vervelende is dat als het op de meegeleverde Nokia wel goed werkt en op je eigen modem niet, dat het "je eigen probleem" is (welke je waarschijnlijk niet zelf op kunt lossen).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@jinglewood je snelheids profiel heb ik gecloned van de Nokia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 04:07
nero355 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Dit is dus ook mijn gevoel. Vorige week over gegaan van 1GB op de genexis naar 2gb op de nokia xs-2426g-b.

2 jaar lang een geweldige verbinding gehad. Altijd 980/980 en nooit ook maar 1 hickup. Nu voelen sites trager, soms laad iets helemaal even niet meer. En mijn snelheid op een 1gb lan kabel is 900/200 nu. Ben bezig met intern upgrade naar 2.5gb ethernet. Maar nu ik wat info over XGS-PON heb gelezen wil ik misschien toch wel weer liever terug naar de oude situatie.
Liever 1gb voor mezelf, dan 2gb moeten delen en de ouderwetse het is zondag avond dus druk problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducky
Mijn Delta glas aansluiting is inmiddels opgeleverd en mijn uit de VS bestelde Nokia werkt prima. Ik heb er een soort TV kastje bij gekregen, die gebruikt ik liever niet. Kan ik ook TV kijken via mijn nVidia shield?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ducky schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:44:
Mijn Delta glas aansluiting is inmiddels opgeleverd en mijn uit de VS bestelde Nokia werkt prima. Ik heb er een soort TV kastje bij gekregen, die gebruikt ik liever niet. Kan ik ook TV kijken via mijn nVidia shield?
Ik zie dat Google Play op de nVidia Shield draait, kun je in die AppStore dan de Delta TV app downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcthans schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:23:
[...]

Dit is dus ook mijn gevoel. Vorige week over gegaan van 1GB op de genexis naar 2gb op de nokia xs-2426g-b.

2 jaar lang een geweldige verbinding gehad. Altijd 980/980 en nooit ook maar 1 hickup. Nu voelen sites trager, soms laad iets helemaal even niet meer. En mijn snelheid op een 1gb lan kabel is 900/200 nu. Ben bezig met intern upgrade naar 2.5gb ethernet. Maar nu ik wat info over XGS-PON heb gelezen wil ik misschien toch wel weer liever terug naar de oude situatie.
Liever 1gb voor mezelf, dan 2gb moeten delen en de ouderwetse het is zondag avond dus druk problemen.
Ook bij XGS-PON moet je natuurlijk de snelheid krijgen waar je voor betaalt.

Zie: https://www.delta.nl/veel...ngen%20beschikbaar%20zijn.

Is dat niet zo, dan is er wat mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducky
Ja, er is idd gewoon een app, dank, gelukkig, kan dat stomme kastje retour... :D thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-09 07:53
Iemand het recent nog gelukt om CGNAT uit te laten schakelen door de klantenservice?

5x contact en een modemwissel verder zit ik nog steeds achter CGNAT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:27
barend_berg schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:03:
Iemand het recent nog gelukt om CGNAT uit te laten schakelen door de klantenservice?

5x contact en een modemwissel verder zit ik nog steeds achter CGNAT.
Toevalig heb ik dit gisteren gedaan via de klantenservice chat van Delta. De wijziging was toen in +/- 10min doorgevoerd.
Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.