• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-04 14:26
Matched: gecertificeerd
miniterror schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Dat is wel wat mij is gezegd toen ik bezig was om mijn Caiway actief te krijgen.
Ze hebben 3 verschillende soorten aanmeldsystemen.
Om het eenduidig te houden voor de klantenservice worden beide gevraagd.
Registratie van XGS-PON gebeurd echter alleen op SN van de converter (in mijn geval de Nokia momenteel of in jou geval de Genexis), althans dat is wat de engineer mij toen vertelde.
Vanmiddag weer gezellig gechat.

Blijkt nu, afgelopen vrijdag vroeg die muts dus serienummer, dus ik GPON van de media-converter gegeven.
Vroeg ze daarna MAC adres en serienummer van m'n USG, wat ik al raar vond.
Daarna vroeg ze dus het merk en type van mijn router, wat natuurlijk nog vreemder is.

En nu is de aap uit de mouw, bij Delta zegt men dat mijn modem niet gecertificeerd is, maar dat komt omdat ze dus de gegevens van m'n USG heeft doorgegeven en níet van de media-converter.... |:(
Klantenservice weet dus niet het verschil tussen mediaconverter/router/modem.
Meneer van vanmiddag zei dat hij onder de indruk was van mijn netwerkkennis..... 8)7
En ik kan jullie vertellen ik weet er verdomd weinig vanaf!

Poging 3 vandaag, het zou vanmiddag geregeld moeten zijn....
Fietspomp86 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Blijkt nu, afgelopen vrijdag vroeg die muts dus serienummer, dus ik GPON van de media-converter gegeven.
Daarna vroeg ze dus het merk en type van mijn router, wat natuurlijk nog vreemder is.

En nu is de aap uit de mouw, bij Delta zegt men dat mijn modem niet gecertificeerd is, maar dat komt omdat ze dus de gegevens van m'n USG heeft doorgegeven en níet van de media-converter.... |:(
Meneer van vanmiddag zei dat hij onder de indruk was van mijn netwerkkennis..... 8)7

Delta… Caiway… jullie lezen mee op dit forum. Regel nou dat dit via de MijnCaiway of MijnDelta portal kan! Dit is toch niet normaal? Dat jullie klanten keer na keer moeten uitleggen wat de bedoeling is? Of instrueer de servicedesk!

RIPE Atlas probe: 1005104

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-04 10:57
Fietspomp86 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Lol, helaas heb ik dat ook gehad met Caiway.
Uiteindelijk gewoon mee gaan praten in hun verhaaltje zodat ze het ticket aanmaken maar dan met de gegevens hoe jij het wilt.
Dus sn is het gponsn, mac doe je die van je USG, merk Genexis, en gewoon niet benoemen dat je die USG gebruikt.
Niet te moeilijk maken voor ze :w

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-04 13:23

NielsNL

DigiCow

Ik zit eraan te denken om deze aan te schaffen: Netgate 6100 BASE pfSense+
Maar ik weet nog niet welke SFP+ module.
BB.247 gecertificeerd
ITU-T G.984, ITU-T G.987, ITU-T G.988
TR-156 & TR-247
Voldoet aan de DELTA Fiber FTTH PON Interface Specification
Dus "een" XGS-PON SFP+ UNO module, maar welke.
Mijn verbinding is pas een paar dagen actief, en heb DSL als primaire verbinding, dus een beetje testen en proberen is geen probleem.
deze: XGS-PON 10G/10G ONU SFP+ N2 Optical Transceiver Module lijkt geschikt te zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door NielsNL op 20-05-2022 10:14 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

fagao schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:26:
[...]

Mocht je problemen hebben met de Genexis XGS 2110, dan raad ik aan contact te zoeken met Genexis. Zij leveren een modem maar blijkbaar werkte deze niet out-of-the-box op elk netwerk het Delta Fiber Netwerk.
Dat heb ik al gedaan, zowel met Genexis als het Broadband Forum die de certificering begeleidt. Antwoord van beiden was dat certificering geen garantie geeft en elke ISP alles zelf moet testen.

Die Genexis media converter is gecertificeerd en werkt goed op de KPN infra, niet op de door DFN gebruikte Nokia core. Genexis gaat dit niet oplossen want a) het ligt niet aan hen en b) ze hebben er geen belang bij gezien dat DFN exclusief met Nokia samenwerkt.

Polyphemus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:53:
Nou, ik heb een Adtran SDX 621i XGS-PON op eBay gescoord. Ben benieuwd, nu nog glas aan laten leggen. O-) Enige verschil met de 622v is geloof ik dat de 612i een 10Gb/s poort heeft en de 622v een 10 en een 1 Gb/s poort.
En dan maar hopen dat je XGS-PON krijgt ;) .

Ik had hem zien staan op eBay. Zie dat je hem voor een redelijke prijs hebt kunnen kopen. Er staan er meer maar met belachelijke prijzen en verzendkosten.

Ik vind die Adtran modellen met POTS aansluitingen een gok. Het is dan een half-bridge, dus voor POTS zit er wel een router functie in net als in de Genexis Titanium-22. Dus een bridge met media conversie glas naar ethernet maar wel een routering van een bepaald vlan voor telefonie. Zal vanuit de fabriek wel disabled zijn en dat het pas via OMCI ingericht zal worden. Maar zal voor Delta telefonie waarschijnlijk niet werken.

Het is ook geen BBF.247 gecertificeerd device, dus of het (goed) gaat werken is een gok. Maar tegen deze prijs is het de gok wel waard.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:58
ernstoud schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:03:
[...]

En dan maar hopen dat je XGS-PON krijgt ;) .

Ik had hem zien staan op eBay. Zie dat je hem voor een redelijke prijs hebt kunnen kopen. Er staan er meer maar met belachelijke prijzen en verzendkosten.

Ik vind die Adtran modellen met POTS aansluitingen een gok. Het is dan een half-bridge, dus voor POTS zit er wel een router functie in net als in de Genexis Titanium-22. Dus een bridge met media conversie glas naar ethernet maar wel een routering van een bepaald vlan voor telefonie. Zal vanuit de fabriek wel disabled zijn en dat het pas via OMCI ingericht zal worden. Maar zal voor Delta telefonie waarschijnlijk niet werken.

Het is ook geen BBF.247 gecertificeerd device, dus of het (goed) gaat werken is een gok. Maar tegen deze prijs is het de gok wel waard.
Precies, en misschien in de tussentijd zijn er rechtstreeks modems via Delta te verkrijgen. Glas wordt hier pas in de zomer op zijn vroegst aangelegd B)
timwat schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:15:
Ik heb zojuist met Delta gebeld.
Om te vragen hoe ik mijn UDM Pro op het glasvezel netwerk kan aansluiten. XGSPON Glasvezelnetwerk
dit zou dan met een modem moeten die in bridge modus kan..

ik heb alleen deze site doorgekregen met modems die werken
https://www.broadband-for...rtification?cn-reloaded=1

Enkele hiervan ondersteunen dus Bridge modus maar welke kunnen ze niet zeggen...
Ik ga even wat verder speuren of ik er achter kan komen welke dat ondersteund, en als het werkt. dan laat ik jullie dat uiteraard weten.

Mocht iemand al weten welk modem bridgemodus functie heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag :)
Zoiets communiceren op deze manier noemen we “met een kluitje in het riet sturen”. Delta weet donders goed dat er op dit moment in de normale verkoop kanalen GEEN apparatuur beschikbaar is, en dat BBF.247 certificering een totale flop is, zie het debacle met de KPN Genexis ONT die niet goed werkt op de DFN infra. En dus gecertificeerd is. Beide partijen, Genexis en het Broadband Forum hebben mij per e-mail laten weten dat deze certificering helemaal niets zegt over interoperabiliteit tussen ONT en OLT. Dat noemen we dus een wassen neus.

Ik vermoed dat dat dan een wedstrijdje vinger wijzen wordt. Genexis zal zeggen dat hun product werkt. Nokia idem dito. Het Broadband Forum zal zeggen dat de BBF.247 certificering geen garantie biedt, etc.

En de klant heeft het nakijken. Mijn formele “klacht” bij het Broadband Forum dat de Genexis BBF.247 certificering ingetrokken zou moeten worden, leidde tot allerlei ontwijkende uitspraken. Met name dus dat hun eigen certificaat, bedoelt om de samenwerking tussen ONT en OLT te garanderen, niets zegt over die interoperabiliteit. Nou, doek het dan maar op want dat is precies wat certificering wel zou moeten waarborgen. Als klant kun je niet weten of getest is of een Genexis ONT werkt met een Nokia OLT. Hoe kom je daar dan wel achter?

Het is toch te zot voor woorden dat je klanten naar eBay moeten om jaren oude apparatuur aan te schaffen zoals de Adtran SDX 621i die wel schijnt te werken, en overigens niet gecertificeerd is :? .

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06
ernstoud schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:24:
Het is toch te zot voor woorden dat je klanten naar eBay moeten om jaren oude apparatuur aan te schaffen zoals de Adtran SDX 621i die wel schijnt te werken, en overigens niet gecertificeerd is :? .
https://www.ebay.com/itm/385282264313

En die mag blijkbaar wat kosten! :X :| :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Tadango schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Lijkt in Polen gewoon te koop. Stuurt naar NL. Kan hem zo kopen daar.... 150 incl verzend
Dan zou ik dat doen en hier je ervaringen delen, interessant.

Als het niet werkt is het toch wel een dure deurstopper. Niet BBF.247 certified dus geen support van Delta. (Correctie: wel gecertificeerd!)

[ Voor 68% gewijzigd door ernstoud op 14-02-2023 22:34 ]

Ter aanvulling. De Huawei HN8010Ts is wel BBF.247 gecertificeerd. Ik zei ergens hierboven niet.

https://www.broadband-for...U-Products-2021-03-09.pdf

En ik lees op het forum van een Italiaanse ISP dat ze daar de Nokia xs-010x-q en de Huawei HN8010Ts door elkaar gebruiken, dat geeft hoop dat de Huawei zal werken. (Bron: https://forum.fibra.click...wer-10-gbps-a-3490eur/41.)

Rest natuurlijk het probleem dat de Chinese overheid dan alles weet wat je uitspookt :-( .

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 14-02-2023 22:42 ]

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 09:06
Heb een response op mijn vragen of het registreren van SFP+ met HMAC
https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/
https://www.prolabs.com/p.../sfpp-xgs-onu-mac-asc-i-c
https://www.championone.c...nsceiver-powered-by-tibit
Met bovenstaande modules mogelijk was.

Beste jllerk,

Het is helaas niet mogelijk om direct de Unifi apparatuur aan te sluiten. Dit is omdat Unifi geen ondersteuning heeft voor XGS-PON voor zover dat ik kon vinden. De eis die we stellen voor CPE’s(Customer Premise Equipment) is BBF.247 certificering. Dit is de standaard die wordt aangehouden voor ons XGS-PON netwerk. Via deze link kunt u een up-to-date lijst ophalen van BBF.247 gecertificeerde CPE’s. Deze CPE’s kunnen direct op de vezel aangesloten worden.

Als u toch voor de UDM pro wilt gaan is mijn advies om een mediaconverter te kopen die het signaal van XGS-PON omzet naar een ethernet signaal. Vanaf daar kan de UDM Pro met een Ethernet SFP het signaal weer overnemen en doorzetten naar het thuisnetwerk.

Mocht u verder nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

xxxx xxxxxx
Netwerk engineer

We moeten dus op zoek naar een SFP+ HMAC module die BBF.247 gecertificeerd is lijkt mij.

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 12:51
ernstoud schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:41:
[...]

En dit is dus verboden en een klacht bij de ACM waard! Want dit betekent dat ze dus een zwarte lijst hanteren en dat is volgens de ACM regeling niet toegestaan. Ze mogen uiteraard weigeren support te verlenen maar onderscheid maken bij identificeren tussen devices mag niet.

Oplossing: inloggen met SSH en in de config het PON ID naar een BBF.247 device wijzigen.
Lastig, ligt er aan wat ze bedoelen, als ze zeggen dat het apparaat niet BB.247 is gecertificeerd durf ik niet zo hard te zeggen of dit verboden is.

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:39:
Ter aanvulling. De Huawei HN8010Ts is wel BBF.247 gecertificeerd. Ik zei ergens hierboven niet.

https://www.broadband-for...U-Products-2021-03-09.pdf

En ik lees op het forum van een Italiaanse ISP dat ze daar de Nokia xs-010x-q en de Huawei HN8010Ts door elkaar gebruiken, dat geeft hoop dat de Huawei zal werken. (Bron: https://forum.fibra.click...wer-10-gbps-a-3490eur/41.)

Rest natuurlijk het probleem dat de Chinese overheid dan alles weet wat je uitspookt :-( .
Of je maakt een aanname die helemaal niet klopt... :P

Mijn enige beef met Hauwei is dat ze de Mate 9 niet meer maken inclusief een Bootloader Unlock mogelijkheid, zodat we wat leukers dan Android erop kunnen draaien! :Y)
5V1NA70G schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:28:
Naast dat Delta dus de techniek blijkbaar niet meester is, zijn ze ook nog eens communicatief onbekwaam :|
Maar... maar... maar... Ze hebben Glasvezel Experts!!! :') _O- :+
5V1NA70G schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:01:
Protip: geef extreem duidelijk wanneer je GEEN whatsapp hebt.
Zo fijn dat we van dat soort troep afhankelijk zijn geworden voor serieuze communicatie met bedrijven! :X :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04 18:17

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ThaHandy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:21:Die "BBF.247" stempel komt er namelijk niet vanzelf op.
De Adtran 621i en 622v lijken inderdaad niet BBF.247 gecertificeerd te zijn. Maar ze werken wel...
Ik denk dat Delta ze wel wil commission-en, maar dat als het niet werkt, ze verder weinig bereid zijn te doen. (Alsof dat bij BBF.247 gecertificeerde ONTs wel het geval is)

Maar verder moet ik toch ook wel weer even een lans breken voor Delta; De klantenservice is uitermate vriendelijk, doen alles wat ze kunnen om je te helpen en de internetverbinding is erg goed. Dat de klantenservice niet veel kan, is een organisatorisch probleem.

• zuma
ernstoud schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Aangezien Delta aangegeven heeft de Adtran 400 serie te “ondersteunen”, ondanks het feit dat dat een totaal ongeschikte GPON serie is, gewoon de ONT ID (op de sticker: ADTN1234567890) doorgeven, vraagt men naar het model dan heb je dus een device uit de 400 serie. Ze vragen er zelf om dat klanten meegaan in deze flauwekul :) .

En ze mogen niet blacklisten. Of de 621i werkt of niet is irrelevant. Ze moeten hem authenticeren. Lukt dat niet mogen ze uiteraard wel verdere support weigeren. Probleem is dat je als klant dus niet kunt zien of men een poging waagt om het device te authenticeren. Je moet maar wachten tot een LED op de ONT groen wordt,
Over niet mogen blacklisten heb ik al bericht dat dit wellicht niet klopt (verkeerde lezing). Over certificeringen is het wellicht ook interessant om dit te lezen: https://www.acm.nl/sites/.../nota-van-bevindingen.pdf

"6.4 Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s

I. Aanbieders wijzen op artikel 7 Beleidsregel die aangeeft dat een aanbieder geen limitatieve
lijsten van geschikte apparatuur mag hanteren en andersoortige lijsten door ACM getoetst
zullen worden. Aannemende dat hier wordt gedoeld op ‘blacklisten’ van apparatuur, lijkt dit
niet in het belang van de consument.

Reactie van de ACM: De ACM doelt hier niet op een zwarte lijst maar enerzijds op de
zogenaamde white list (het enkel mogen gebruiken van apparaten die op een lijst zijn
opgenomen) en anderzijds op lijsten met gecertificeerde eindapparaten waar een fabrikant
met een geschikt eindapparaat alleen met veel moeite ook op kan komen. Dergelijke lijsten
zijn inderdaad problematisch voor eindgebruikers omdat deze dan onnodig gelimiteerd
worden in hun keuze. De ACM zal dan ook artikel 3 van het Besluit eindapparaten
handhaven. Advieslijsten waarop makkelijk toegang kan worden verkregen door fabrikanten
van eindapparaten zijn naar oordeel van de ACM niet problematisch.

De ACM beschouwt certificeringsschema’s om met een bepaald apparaat op een dergelijke advies lijst te komen in beginsel wel als een overtreding van artikel 3 van het Besluit eindapparaten. Het gebruik
van de zogenaamde zwarte lijsten is alleen mogelijk voor eindapparaten die het netwerk
en/of andere eindgebruikers verstoren. Fabrikanten van eindapparaten die op deze blacklist
staan moet wel de mogelijkheid gegeven worden om van de blacklist afgehaald te worden
als zij de problemen hebben opgelost. In een geschilprocedure kan de ACM uiteindelijk
vaststellen of een aanbieder wel afdoende de technische specificaties van het
netwerkaansluitpunt gepubliceerd heeft.

II. Aanbieders beargumenteren dat artikel 7 lid 1 onder b Beleidsregel miskent dat de
internationale standaardisering niet zo volledig is dat er zelfs maar certificering zal bestaan
die garandeert dat apparatuur onder alle omstandigheden werkt op alle netwerken. Het
probleem aan deze bepaling is dat internationale standaarden vaak meerdere
implementaties kennen, waardoor het goed mogelijk is dat de implementatie op een
bepaald netwerk niet overeenkomst met de implementatie van een eindapparaat, terwijl
beide wel aan internationaal erkende standaarden voldoen.

Reactie van de ACM: De ACM creëert ruimte voor aanbieders om rekening te houden met
internationale standaarden die een vorm van certificering voorschrijven. Dat dit thans nog
niet aan de orde is, sluit niet uit dat dit in de toekomst nog wel kan gaan voorkomen. Verder
schetsen deze reacties wederom het belang van adequaat specificeren van de
netwerkaansluitpuntspecificaties inclusief eventuele implementatiekeuzes door de
aanbieders zodat fabrikanten eindapparaten kunnen ontwikkelen die met desbetreffende
gekozen implementatie compatibel zijn. Niet compatibel eindapparaten kunnen op een
zwarte lijst gezet worden."
zuma schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Oef ik denk dat je het niet goed leest:
Het artikel begint met de algemene notie dat ACM vrije keuze onterecht belemmert ziet worden in 2 situaties:

a. white list (je mag alleen de apparaten aansluiten die op de lijst staan)
b. weigeren van apparaten die in belangrijke mate functioneel zijn om aangeboden diensten af te nemen en daarbij geen in breuk maken op het netwerk of andere gebruikers.

Apparaten die onder de categorie b vallen horen niet op een blacklist thuis vindt ACM. Daarmee is een blacklist dus niet persé verboden. Want als je apparaten hebt die wel het netwerk of andere gebruikers verstoren kan ik me zo voorstellen dat je die wel op een blacklist zet....
De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:

b. een eindapparaat weigert aan te sluiten dat in een belangrijke mate functioneel is om de aangeboden diensten af te nemen

Dat doet Delta dus als ze de 621i weigert te authenticeren. Je hebt dit device immers nodig.

zonder dat daarbij sprake is van een inbreuk op het netwerk dan wel van andere gebruikers of de aangeboden diensten. Dit soort eindapparaten behoren dan ook niet op een blacklist.

De 621i - is bewezen - werkt gewoon. Maakt geen inbreuk. Verstoort ander gebruikers niet. En mag dus niet op een blacklist.

Wel zal Delta zich kunnen verweren na een klacht bij de ACM dat ze een bewezen werkende ONT blacklisten, dat door ontbrekende BBF.247 certificering er potentie is voor verstoring. Dat is dan te pareren door het feit dat de BBF.247 daar helemaal geen garantie tegen geeft. Dat heb ik zwart op wit van Genexis en van het BBF.

De Genexis XGS-PON is BBF.247 gecertificeerd en is op DFN infra totaal instabiel. De Adtran 621i is niet gecertificeerd en is stabiel.

Delta; doe je klanten een plezier en lever gewoon de Nokia ONT/media converter. Zoals toegezegd. Meerdere malen.

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04 18:17

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:01:
De Genexis XGS-PON is BBF.247 gecertificeerd en is op DFN infra totaal instabiel. De Adtran 621i is niet gecertificeerd en is stabiel.
Delta Fiber Networks moet kennis hebben over welke ONTs wel, en welke ONTs niet goed presteren op hun netwerk. Een goed begin zou het ordenen en publiceren van deze gegevens zijn.

Een volgende stap zou kunnen zijn dat ze een aantal - voor particuleren verkrijgbare - ONTs in een testfarm opstellen en dat ze met die ervaringen klanten een aantal merken/types aanbevelen. Dat maakt het ook gemakkelijker voor ze om weinig extra diagnostische inspanningen te verrichten voor klanten die toch een andere ONT willen.

Voor mij had de aanschaf van een gebruikte Adtran ONT, in ongeteste staat en onbekend conditie uit de VS. niet de voorkeur. Als ik een nieuwe Nokia dat kunnen kopen had ik daar geen moment aan getwijfeld.
Delta; doe je klanten een plezier en lever gewoon de Nokia ONT/media converter. Zoals toegezegd. Meerdere malen.
Precies dat dus. Kunnen ze nog wat op verdienen ook.
Als je eens kritisch kijkt naar de lijst BBF.247 gecertificeerde end-user devices en je selecteert alleen XGS-PON en alleen de single port devices (die dus bridge faciliteit bieden), dan is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UtRQHRx49N496OR0SyFw74to_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ah8eX50HKy6zSoIJg6OjgiqM.gif?f=user_large

Gaat wel goed die vrije modemkeuze :( .

P.S. De firma Icotera biedt op haar website de mogelijkheid een sample aan te vragen... heb dat formuliertje ingevuld... niet geschoten is altijd mis.

ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:20:
Als je eens kritisch kijkt naar de lijst BBF.247 gecertificeerde end-user devices en je selecteert alleen XGS-PON en alleen de single port devices (die dus bridge faciliteit bieden), dan is dit het resultaat:

Afbeelding

Gaat wel goed die vrije modemkeuze :( .

P.S. De firma Icotera biedt op haar website de mogelijkheid een sample aan te vragen... heb dat formuliertje ingevuld... niet geschoten is altijd mis.
Ter info: Icotera gaat mij van een sample voorzien. Als die binnenkomt dan hoop ik dat er op het forum hier iemand is die hem op een 8Gbps. verbinding wil testen.

Eens even interesse peilen. Onderweg naar mij is een sample van de BBF.247 gecertificeerde ONT van de Deense firma Icotera, de i7208, dit device staat in de lijst van BBF.247 gecertificeerde producten.

Ik heb geen XGS-PON maar ik heb wel een eigen bedrijf en kan/wil ze wel tijdelijk (?) distribueren. Tegen inkoop prijs, hoef er niets op te verdienen. Ik heb overigens nog geen idee over de kostprijs. Ik hoop op een kostprijs veel lager dan de Huawei.

Wie hier zou bereid zijn die te testen op een 8Gbps. verbinding? Dus provisionen voor je lijn en regelmatig (in iedere geval twee weken) de latency en throughput meten met CLI SpeedTest. Er is gezorgd voor een lijn naar de technische support van Icotera. Je moet/mag uiteraard je ervaringen hier en overal delen. Je moet vooral goed vastleggen hoe je met Delta de provisioning hebt geregeld. Welke info werd gevraagd, welke info heb je aangeleverd. Zodat je mede Tweakers geholpen worden en ook snel aan de slag kunnen met hun device.

Mocht hij werken dan zal ik zorgdragen voor een gratis exemplaar voor die persoon. Daarnaast zal ik dan een kleine (?) hoeveelheid van dit device aanschaffen in mijn bedrijf en kunnen leveren aan geïnteresseerde Tweakers, gewoon 1:1 tegen kostprijs. Niet aan anderen, alleen aan Tweakers.

Wachten op Delta heeft gebleken geen zin, dit is dan een mooie oplossing.

Ik hoop dat dit bericht op Tweakers mag. Het heeft geen commerciële bedoeling, het gaat hier puur om de stompzinnige weigering van Delta/Caiway om een bridge ONT te leveren voor Tweakers tijdelijk op te lossen. Ik zeur daar veel over, dit is een poging daden bij woorden te voegen.

Allemaal nog prematuur. Eerst maar eens goed testen.

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-04 10:57
ernstoud schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:57:
Eens even interesse peilen. Onderweg naar mij is een sample van de BBF.247 gecertificeerde ONT van de Deense firma Icotera, de i7208, dit device staat in de lijst van BBF.247 gecertificeerde producten.

Ik heb geen XGS-PON maar ik heb wel een eigen bedrijf en kan/wil ze wel tijdelijk (?) distribueren. Tegen inkoop prijs, hoef er niets op te verdienen. Ik heb overigens nog geen idee over de kostprijs. Ik hoop op een kostprijs veel lager dan de Huawei.

Wie hier zou bereid zijn die te testen op een 8Gbps. verbinding? Dus provisionen voor je lijn en regelmatig (in iedere geval twee weken) de latency en throughput meten met CLI SpeedTest. Er is gezorgd voor een lijn naar de technische support van Icotera. Je moet/mag uiteraard je ervaringen hier en overal delen. Je moet vooral goed vastleggen hoe je met Delta de provisioning hebt geregeld. Welke info werd gevraagd, welke info heb je aangeleverd. Zodat je mede Tweakers geholpen worden en ook snel aan de slag kunnen met hun device.

Mocht hij werken dan zal ik zorgdragen voor een gratis exemplaar voor die persoon. Daarnaast zal ik dan een kleine (?) hoeveelheid van dit device aanschaffen in mijn bedrijf en kunnen leveren aan geïnteresseerde Tweakers, gewoon 1:1 tegen kostprijs. Niet aan anderen, alleen aan Tweakers.

Ik hoop dat dit bericht op Tweakers mag. Het heeft geen commerciële bedoeling, het gaat hier puur om de stompzinnige weigering van Delta/Caiway om een bridge ONT te leveren voor Tweakers tijdelijk op te lossen. Ik zeur daar veel over, dit is een poging daden bij woorden te voegen.

Ben benieuwd wie dat kan en dan dus ook volledig 10Gbit LAN heeft om dat te bewerkstelligen.
Ikzelf kan helaas niet hoger dan 2.5Gbit met mijn router en als pakket kan ik de 8Gbit nog niet kiezen.
Desalniettemin, mooi aanbod voor de community hier _/-\o_

Edit: @ernstoud als ik op de website van Icotera kijk staat er dat de unit een 2.5Gbit poort heeft.
Een 8Gbit abbo lijkt me dan wat overkill om te testen bij de unit, hebben ze niet een 2.5Gbit abbo, past misschien wat beter voor de eventuele tester.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hhFhWv8TsA811Fr5mmEagGpXys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHfb9YI8tOXWVIXSBIJLNI6p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door miniterror op 21-02-2023 14:16 ]

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:27

Volgens de specsheet heeft hij maar een 2.5 Gigabit LAN interface? https://www.optonet.ch/co..._ont_datasheet_v2.1-1.pdf
@miniterror was me net voor :).

• DyArt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-04 21:27

Top deze actie, ik kan ook niet de 10Gbit voor je testen omdat ik maar een 1Gbit aansluiting heb en een 1Gbit UDR maar zeker interesse in de ONT als hij werkt.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 09:44

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Geweldig geregeld dit. Weet niet wat de kosten worden. Maar ben geïnteresseerd. Ik wilde de datasheet weghalen bij Icotera maar geen zin in registratie. Heb hem ergens anders gevonden mochten mensen dit willen lezen:

https://www.optonet.ch/co..._ont_datasheet_v2.1-1.pdf

*empty*

• ThaHandy
  • Laatst online: 00:15

ThaHandy

Discovery Channel

[...]

Interesse. Verwachte kosten?

Ik heb nog geen aansluiting. Ze zijn, as we speek, hier druk aan het graven.
Ik heb het 8Gbit abonnement genomen.

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36

Super idee. Alleen zijn ze hier nog druk aan het graven. Wel de 8gbit aangevraagd en heb naar 2 systemen een 10gbit verbinding. Dus ik denk dat je niks aan me hebt. als het onverhoopt sneller gaat zal ik me melden! Ik betaal dan wel gewoon...
Even de Huawei ONT aangesloten aan een ethernetpoort. Indruk van de GUI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_PViW5JQW5oL6tQ-qg4La4The4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrYb3AluoiWJnWtnYw69xozf.jpg?f=fotoalbum_large

Wel wat mogelijkheden. Optische parameters inzien, logging e.d.

In de informatiepagina staat een serienummer met een opbouw zoals eerder gezien: HWTC12345678 waarbij de laatste 8 digits de laatste 8 digits zijn van het langere serienummer op de sticker achterop. Dus daar kan Delta wel mee uit de voeten.

Of je dan iets moet doen aan die "ONT Authentication" pagina i.s.m. Delta/Caiway weet ik niet. Wellicht kan @fagao hier iets over zeggen? Immers bij een ONT zonder GUI (zoals de Adtran) kun je dit helemaal niet specificeren. Kan me dus voorstellen dat je hier niets hoeft in te vullen.

Grappig is dat het device zich volgens de log na het opstarten zelf ge-update heeft. Niet via internet want die connectie was er niet. Die update stond dus ergens al klaar.

Volgens de BBF.247 lijst is dit product getest/gecertificeerd met HW: 20D2.A en SW: V5R020C10.
Op het device draait nu inderdaad die versie. Hoopvol. Laten we hopen dat een Huawei ONT vriendjes wil zijn met een Nokia OLT.

Geen telnet (pfff.), geen SSH (jammer).

• nero355
ernstoud schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:42:

[Afbeelding]

Of je dan iets moet doen aan die "ONT Authentication" pagina i.s.m. Delta/Caiway weet ik niet. Wellicht kan @fagao hier iets over zeggen? Immers bij een ONT zonder GUI (zoals de Adtran) kun je dit helemaal niet specificeren. Kan me dus voorstellen dat je hier niets hoeft in te vullen.
Hoe heerlijk zou het zijn als je al die dingen gewoon zelf kon invullen op basis van gegevens uit je Delta/Caiway account en dan gewoon dat ding aansluiten en gaan met die banaan! :Y) <3
Grappig is dat het device zich volgens de log na het opstarten zelf ge-update heeft. Niet via internet want die connectie was er niet. Die update stond dus ergens al klaar.
Kan je misschien een nieuwere firmware via USB uploaden naar een bepaalde plek via de webGUI :?
Volgens de BBF.247 lijst is dit product getest/gecertificeerd met HW: 20D2.A en SW: V5R020C10.
Op het device draait nu inderdaad die versie. Hoopvol. Laten we hopen dat een Huawei ONT vriendjes wil zijn met een Nokia OLT.
Zij claimen van wel, toch :?
/EDIT : Verkeerde ONT in gedachten... :$
Zo jammer altijd! :-(

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-04 19:48
ernstoud schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:42:

[Afbeelding]

In de informatiepagina staat een serienummer met een opbouw zoals eerder gezien: HWTC12345678 waarbij de laatste 8 digits de laatste 8 digits zijn van het langere serienummer op de sticker achterop. Dus daar kan Delta wel mee uit de voeten.

Het enige wat Delta Fiber moet weten is het PON Serienummer (HWTC12345678). Andere authenticatie methodes worden op dit moment niet ondersteund (LOID/Password etc).
Ik denk dat die Nokia zo een beetje de enige SFP+ is die zou kunnen werken maar vreemd genoeg is deze niet BBF.247 gecertificeerd. En hij is ook nergens te vinden dus het lijkt er wel op dat Nokia het product wel heeft aangekondigd maar nooit echt in productie heeft gebracht.

Naast het punt van fysieke ruimte / een extra kastje is er denk er weinig meer voordeel dan een aparte OLT. De Huawei en Nokia gebruiken slechts enkele Watts tijdens normaal gebruik dus daar ga je nauwelijks winst behalen. En het eerst omzetten naar ethernet is volgens mij ook niet echt een nadeel, ik zie hier geen nadeel van.

Een aparte ONT is in ieder geval nu al wel te realiseren, hiermee krijg je de volle snelheid (8 Gbps) en heb je bridged mode.
fagao schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:56:
Gisteren heb ik de spec sheets van de XS-010S-Q eens doorgenomen. Dat zag er wel positief uit!
Ik verwacht dat hij in een standaard router/switch die SFP+ ondersteunt moet gaan werken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kan zelfs de WEBUI die in de SFP zit benaderen door de een device in hetzelfde VLAN als de SFP te plaatsen en naar 192.168.100.1/24 te gaan. De SFP is dus gewoon een SFP met een extra Control Plane :

Cache and I/O Coherence Processor Subsystem
− Dual core CPU (four virtual CPUs) running at 800 MHz 32KB L1 instruction cache and 32KB
data cache per core 256KB L2 cache with I/O coherency

Ben benieuwd of er een ISP of Retailer deze SFP gaat leveren...
Ha, gotcha. Niet BBF.247 gecertificeerd dus niet te gebruiken op de DFN infra. Ja, als de Adtran om die reden geweigerd wordt dan wel consequent zijn ;) .

Het is me wat. Ik ben inderdaad ook van mening dat deze SFP+ vast wel zal werken. Maar je hebt er dus niets aan. Ook verkrijgbaarheid is nil, nada, zilch.

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-04 19:48
Ha, gotcha. Niet BBF.247 gecertificeerd dus niet te gebruiken op de DFN infra. Ja, als de Adtran om die reden geweigerd wordt dan wel consequent zijn ;) .

Het is me wat. Ik ben inderdaad ook van mening dat deze SFP+ vast wel zal werken. Maar je hebt er dus niets aan. Ook verkrijgbaarheid is nil, nada, zilch.
Niet zo negatief :)

Ik denk dat Delta Fiber hem wel accepteert aangezien het een Nokia is. Volgens de specs voldoet hij aan de ITU standaarden en zit er dezelfde software op als de XS-010X-Q. Mocht ik er ooit eentje vinden, ga ik hem zeker eens testen.
fagao schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Ik denk dat Delta Fiber hem wel accepteert aangezien het een Nokia is.
Dan heb jij nog nooit de helpdesk van Delta gesproken :) , daar lijkt de BBF lijst aan de muur gespijkerd te zijn. Zelfs prima werkende Adtran 621 en 622 devices worden niet geregistreerd want staan niet op de lijst. En dan een niet gecertificeerde Nokia wel registreren? Laat de ACM het maar niet horen want dat riekt naar white en black listing. Minimaal kun je spreken van willekeur.

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Hey @Pasc66 ,

Ik kan je issues goed snappen, ik heb geen Mikrotek direct op mijn netwerk gezien.
Er zijn nog geen Mikrotek devices gecertificeert >>> https://www.broadband-for...U-Products-2023-04-05.pdf aan deze mooie lijst.
Dus voor nu zal het helaas alleen werken met een gecertificeerde router/ media-converter ervoor.

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04 17:06
R3D schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:24:
Hey @Pasc66 ,

Ik kan je issues goed snappen, ik heb geen Mikrotek direct op mijn netwerk gezien.
Er zijn nog geen Mikrotek devices gecertificeert >>> https://www.broadband-for...U-Products-2023-04-05.pdf aan deze mooie lijst.
Dus voor nu zal het helaas alleen werken met een gecertificeerde router/ media-converter ervoor.
Dit document is als ik het goed zie alleen voor gpon netwerken. Is er nog een verschil met p2p netwerken?
R3D schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:24:
Hey @Pasc66 ,

Het gaat hier om AON, niet om XGS-PON. Gewoon een SFP in een router. Wil niet werken dus.

djdaan schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:21:
In het topic van KPN WBA XGS-PON werd vanmorgen bericht dat FS.com in mei verwacht een XGS-PON SFP+ module op te markt te brengen die ingebouwd MAC adres heeft:

[...]

Is er potentie dat deze ook gaat werken op het Delta netwerk?
Let heel goed op. Een “SFP+ with MAC” zoals deze:

doet heel wat meer dan alleen op de fysieke laag licht naar elektrisch omzetten (en andersom) en op de data link laag een MAC adres verstrekken aan de OLT. Een dergelijke SFP verzorgt ook identificatie, authenticatie, versleuteling en handelt het OMCI beheersprotocol af. Daarvoor zit er een embedded (meestal Linux based) SOC, geheugen, firmware etc. in.

Het is dus echt afwachten wat de SFP+ die fs.com denkt te gaan leveren aan functionaliteit gaat bieden. Tevens moet deze BBF.247 gecertificeerd zijn anders zal/kan Delta hem niet registreren.

Reken ook op een prijs richting EUR 200,- of zelfs meer.

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-04 19:00
ernstoud schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:21:
[...]

Let heel goed op. Een “SFP+ with MAC” zoals deze:

doet heel wat meer dan alleen op de fysieke laag licht naar elektrisch omzetten (en andersom) en op de data link laag een MAC adres verstrekken aan de OLT. Een dergelijke SFP verzorgt ook identificatie, authenticatie, versleuteling en handelt het OMCI beheersprotocol af. Daarvoor zit er een embedded (meestal Linux based) SOC, geheugen, firmware etc. in.

Het is dus echt afwachten wat de SFP+ die fs.com denkt te gaan leveren aan functionaliteit gaat bieden. Tevens moet deze BBF.247 gecertificeerd zijn anders zal/kan Delta hem niet registreren.

Reken ook op een prijs richting EUR 200,- of zelfs meer.
Je kan Delta wel vertellen dat het een ONU is die wel op de BBF.247 lijst staat dat controleren ze later niet meer.

• R3D
  • Niet online

R3D

De lijst van gecertificeerde devices op BBF.247 word aangevuld door de fabrikanten, niet de ISP’s.

• nero355
R3D schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:17:
De lijst van gecertificeerde devices op BBF.247 word aangevuld door de fabrikanten, niet de ISP’s.
Maar wel verkeerd geïnterpreteerd >:) :+

Buitenkans?

Nieuwe ZTE XGS-PON ONT. Goedkoop!

BBF.247 gecertificeerd.

https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Niet mijn aanbod, geen commercieel belang. Kreeg gewoon een trigger van MP.

Wel de vraag of er een SFP in zit… begrijp uit de entry in de BBF.247 lijst dat hij getest is met een bepaalde SFP. Ook zie ik geen normale SC/APC aansluiting… wel een soort klepje zichtbaar. Misschien zit de SFP daarachter.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 30-04-2023 23:34 ]

• Computer guy
ernstoud schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:24:
Buitenkans?

BBF.247 gecertificeerd.

Wel de vraag of er een SFP in zit… begrijp uit de entry in de BBF.247 lijst dat hij getest is met een bepaalde SFP. Ook zie ik geen normale SC/APC aansluiting… wel een soort klepje zichtbaar. Misschien zit de SFP daarachter.
http://www.astra.co.th/products/detail/zxhn-f2801s---xgspon/ hier zeggen ze dat er een SC/APC connector opzit maar de betrouwbaarheid van de site betwijfel ik.

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 19:39
Buitenkans?

BBF.247 gecertificeerd.

Bijzonder… Ik lees op:
https://www.daimler.fi/tu...n-p-t-mp/zte-xgs-pon-10g/

Dat hij niet symmetrisch is, zo lijkt het:
9.953Gbit/s (downstream), 2.488Gbit/s (upstream)

Edit:
Dit is fout van mij, had de S over het hoofd gezien die kan: 9.953Gbit/s (downstream), 9.953Gbit/s (upstream)

• justdaboo
Buitenkans?

BBF.247 gecertificeerd.

Op deze video lijk er idd wel een SFP+ module in te zitten:

YouTube: Glasfaserausbau im Kreis Minden-Lübbecke: So werden ONT & Router ang...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFiDU5IvoOI3OLk5b9NbX_0sOwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5SnkpI8AUoWJhrZLKcalKaum.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door justdaboo op 01-05-2023 07:44 ]

nero355 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:16:
[...]

En terecht! Eerst komt, eerst maalt! :)
Zeker. Maar ik was dus de eerste. Maar stelde een vraag over die SFP. Werd vanmorgen beantwoord, kort daarna was hij al weg. En verkopers op MP die een snelle reactie krijgen beseffen vaak niet dat er dan dus iemand echt geïnteresseerd is… dan heb je een onderhandelingspositie.
Maar de vraag is hoe die vent eraan komt ?!
Verkoper zat paar km. van de oostgrens, ik vermoed van een Duitse ISP dus. In het hierboven genoemde YT filmpje wordt “Greenfiber” genoemd. Wellicht die dus.
Ik ben benieuwd of Delta die accepteert op hun netwerk gezien het feit dat ze al moeilijk doen over de Adtran ONT's :?
Ze moeten wel want deze ZTE is volledig BBF.247 gecertificeerd.

Ik vond het aardig om hem te bekijken gezien het feit dat er in dat type een losse SFP+ in zit (van de firma HiSense). Had hem daarna denk ik hier op Tweakers V&A voor dezelfde prijs aangeboden.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 01-05-2023 17:46 ]

ernstoud schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:37:
[...]
Ze moeten wel want deze ZTE is volledig BBF.247 gecertificeerd.
Volgens die logica zou de Icotera toch ook moeten werken? Aansluiten willen ze wel maar of die dan werkt is vraag 2.
@Adze Zolang die niet BBF.247 gecertificeerd is, vind ik het veel te veel geld om het te gokken.

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-01 12:00
Buitenkans?

BBF.247 gecertificeerd.

robertwebbe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:27:
Die ZTE van marktplaats is al verkocht. Benieuwd of het een tweaker is die hem gekocht heeft en het resultaat kan melden.
Ik kan bevestigen dat deze ZTE ZXHN F2801S perfect werkt op het DFN netwerk :*)
Adze schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:12:
[...]

XGS-PON SFP+ module voor "standaard" routers is ondertussen beschikbaar op website van FS.com.

https://www.fs.com/products/185594.html

Ik heb hem besteld. Verwachte levertijd is echter pas 13 juli. Even volhouden nog...
Prijzig (EUR 252,89, gratis verzending). Maar ik ben benieuwd of Delta hem wil registreren, aangezien ik niet lees dat dit device BBF.247 gecertificeerd is. Heb je dat aan FS.com gevraagd?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 31-05-2023 17:12 ]

• Adze
  • Nu online

Adze

CCNP !

ernstoud schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Prijzig. Maar ik ben benieuwd of Delta hem wil registreren, aangezien ik niet lees dat dit device BBF.247 gecertificeerd is. Heb je dat aan FS.com gevraagd?
Dat heb ik niet gevraagd. Eventueel clone ik een ID van een Huawei of Nokia ONT en probeer ik het daarmee. Het is slechts een test.

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Computer guy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:00:
Doen wij niet aan Tweakers goedgekeurd? Met een ander model aan DELTA melden?
De ONT moet BBF.247 gecertificeerd zijn, anders kan DELTA 'm weigeren, zie de lijst hier. Er is ook al het een en ander over gesproken in dit topic, zie hier.

Ik weet niet uit mijn hoofd of er mede-Tweakers zijn die met niet-gecertificeerde apparatuur success hebben gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door MrJoery op 13-06-2023 15:06 ]

• Computer guy
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:04:
Ik weet niet uit mijn hoofd of er mede-Tweakers zijn die met niet-gecertificeerde apparatuur success hebben gehad.
Ik een van de Tweakers met een niet gecertificeerde ONT en werkt perfect :) Heb DELTA wel een ander model laten weten die wel op de lijst staat

• R3D
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Die zal nooit gaan werken, is voor een heel ander doel. Zoek maar even terug in het topic, is al het een en ander over gezegd.

En Delta keurt niets goed, het moet simpelweg aan de door hun gestelde eisen voldoen. Maar dan nog heb je geen garantie want ik ken al 2 apparaten die op de BBF.247 lijst vermeld staan maar niet (goed) werken met Delta XGS-PON.
Delta doet weinig aan het keuren, de ACM heeft richtlijnen gegeven waar we maar mee werken. De BBF.247 certificering word geaccepteerd omdat hier knappe koppen zitten die wel tijd en energie hebben om te controleren of aangeleverde producten voldoen aan de wet en regelgeving van de EU.
Geen garantie dat de gecertificeerde producten dan ook fantastische resultaten leveren.
Over wat word aangedragen is er geen controle vanuit de ISP, maar wat de fabrikanten willen leveren.
Fabrikanten leveren dan ook niet altijd alles aan wat in de EU de certificering zal krijgen, maar technisch gezien wel prima kan werken op het netwerk.

Ubiquity is een fabrikant die zich vooral richt op de Amerikaanse markt.
Hun design is vendor specific, dus de UDM Pro werkt prima direct op XGSPON, maar dan wel specifiek op een OLT en met een DAC van Ubiquity.
<hebben ze overigens ook in de VS gezeik mee>

Kortom, je bent vrij om te gebruiken wat binnen de kaders valt van wat wij mogen/kunnen accepteren.
Veel van wat niet geaccepteerd word gebeurt niet om “klantje te pesten” , maar meer uit een security oogpunt van bepaalde apparatuur die meer kapot maakt op het netwerk dan voor een enkele gebruiker goed kan doen.

Mijn advies, selecteer een product gespecificeerd op je wensen en niet “omdat het gaaf kan zijn”.
Lees je goed in, verdiep je in de techniek en zorg dat je weet wat je kan verwachten van het geen dat je kiest.

En geduld …. heel veel geduld.
R3D schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:07:
Delta doet weinig aan het keuren, de ACM heeft richtlijnen gegeven waar we maar mee werken. De BBF.247 certificering word geaccepteerd omdat hier knappe koppen zitten die wel tijd en energie hebben om te controleren of aangeleverde producten voldoen aan de wet en regelgeving van de EU.
Geen garantie dat de gecertificeerde producten dan ook fantastische resultaten leveren.
Over wat word aangedragen is er geen controle vanuit de ISP, maar wat de fabrikanten willen leveren.
Fabrikanten leveren dan ook niet altijd alles aan wat in de EU de certificering zal krijgen, maar technisch gezien wel prima kan werken op het netwerk.
Ik begrijp dit niet helemaal. De ACM heeft alleen een “Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten“ gepubliceerd. (Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...ng-besluit-eindapparaten.) Feitelijk zegt deze alleen dat de FTU het eindpunt is en dat van het koppelpunt de ISP de specificaties moet publiceren. Dat heeft Delta/Caiway keurig gedaan.

Verdere richtlijnen qua techniek heeft de ACM toch niet gegeven?

Er bestaat toch niet zoiets als “wet- en regelgeving van de EU” die BBF.247 of eender welke andere ITU norm verplicht stelt? Dat is juist aan de markt overgelaten toch? Allerlei instituten zoals IEC, ISO, ITU, ETSI e.v.a. maken normen, richtlijnen e.d, maar verplicht is compliance niet. Handig wel, want je hebt zonder die compliance als fabrikant wellicht geen markt. Maar wetgeving die dit afdwingt ken ik niet.

Dus middels plugfests en tests door LAN (http://www.lanpark.eu/about-us) wordt BBF.247 certificatie verleend als de OLT of ONT compliant is met TR-156 / TR-280 / ITU G.988.

Maar wetgeving die dit verplicht? In de EU?

• zuma
R3D schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Ubiquity is een fabrikant die zich vooral richt op de Amerikaanse markt.
Hun design is vendor specific, dus de UDM Pro werkt prima direct op XGSPON, maar dan wel specifiek op een OLT en met een DAC van Ubiquity.
<hebben ze overigens ook in de VS gezeik mee>

Kortom, je bent vrij om te gebruiken wat binnen de kaders valt van wat wij mogen/kunnen accepteren.
Veel van wat niet geaccepteerd word gebeurt niet om “klantje te pesten” , maar meer uit een security oogpunt van bepaalde apparatuur die meer kapot maakt op het netwerk dan voor een enkele gebruiker goed kan doen.

Mijn advies, selecteer een product gespecificeerd op je wensen en niet “omdat het gaaf kan zijn”.
Lees je goed in, verdiep je in de techniek en zorg dat je weet wat je kan verwachten van het geen dat je kiest.

En geduld …. heel veel geduld.
Kan aan mij liggen, tenminste zoals ik artikel 7 en de toelichting in 3.1.5 van de richtlijnen van de ACM lees kan Delta niet alle niet-BBF.247 gecertificeerde eindapparaten weigeren. Wamt als ik me niet vergis, wordt een BBF.247 certificering niet in de XSGPON standaard verplicht voorgeschreven.
zuma schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Kan aan mij liggen, tenminste zoals ik artikel 7 en de toelichting in 3.1.5 van de richtlijnen van de ACM lees kan Delta niet alle niet-BBF.247 gecertificeerde eindapparaten weigeren. Wamt als ik me niet vergis, wordt een BBF.247 certificering niet in de XSGPON standaard verplicht voorgeschreven.
Je bedoelt de zin “De ACM zal niet optreden tegen certificeringsschema’s die in internationaal erkende standaarden worden voorgeschreven. Fabrikanten van eindapparaten dienen bij het ontwikkelen van eindapparaten rekening te houden met dergelijke standaarden waarin certificering wordt voorgeschreven en dienen hun apparaten dan te laten certificeren of deze conform de standaard functioneren.

BBF.247 certificatie betekent dat de test tegen de eisen/specificaties in de normen (technical reports) TR-156, TR-280 en ITU G.988 met goed gevolg doorlopen. Niet andersom, de normen zeggen niets over certificering.

Ik vermoed eigenlijk - maar wie ben ik - dat de toelichting in 3.1.5 hierboven dus niet helemaal juist verwoord is; er is geen internationaal erkende standaard die een certificatieschema voorschrijft. Er is wel een certificatieschema (in dit geval BBF.247 dus) dat test tegen internationaal erkende standaarden (TR-156 etc.).

Ik ben vanuit mijn professie goed bekend met certificatieschema’s. Het is altijd zo dat certificeren geschiedt tegen normen. Normen zelf zeggen niets over certificeren.

Samengevat; er zijn geen wetten of richtlijnen die BBF.247 verplicht stellen. Maar artikel 3.1.5 geeft Delta wel ruimte om te verwijzen naar BBF.247. Weigeren om een niet-gecertificeerde ONT te registreren mag volgens mij niet. De Adtran 621x bijvoorbeeld werkt bewezen prima op de Delta infra maar we hebben hier signalen gezien dat de helpdesk niet wilde meewerken. Dat gaat tegen de ACM beleidsregel in, tenzij Delta bewijs heeft dat dit device (paragraaf 3.1.4) “hinder” veroorzaakt. Ik denk dat Delta dat bewijs niet heeft. Zou interessante jurisprudentie kennen geven.

• zuma
ernstoud schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Je bedoelt de zin “De ACM zal niet optreden tegen certificeringsschema’s die in internationaal erkende standaarden worden voorgeschreven. Fabrikanten van eindapparaten dienen bij het ontwikkelen van eindapparaten rekening te houden met dergelijke standaarden waarin certificering wordt voorgeschreven en dienen hun apparaten dan te laten certificeren of deze conform de standaard functioneren.

BBF.247 certificatie betekent dat de test tegen de eisen/specificaties in de normen (technical reports) TR-156, TR-280 en ITU G.988 met goed gevolg doorlopen. Niet andersom, de normen zeggen niets over certificering.

Ik vermoed eigenlijk - maar wie ben ik - dat de toelichting in 3.1.5 hierboven dus niet helemaal juist verwoord is; er is geen internationaal erkende standaard die een certificatieschema voorschrijft. Er is wel een certificatieschema (in dit geval BBF.247 dus) dat test tegen internationaal erkende standaarden (TR-156 etc.).

Ik ben vanuit mijn professie goed bekend met certificatieschema’s. Het is altijd zo dat certificeren geschiedt tegen normen. Normen zelf zeggen niets over certificeren.

Samengevat; er zijn geen wetten of richtlijnen die BBF.247 verplicht stellen. Maar artikel 3.1.5 geeft Delta wel ruimte om te verwijzen naar BBF.247. Weigeren om een niet-gecertificeerde ONT te registreren mag volgens mij niet. De Adtran 621x bijvoorbeeld werkt bewezen prima op de Delta infra maar we hebben hier signalen gezien dat de helpdesk niet wilde meewerken. Dat gaat tegen de ACM beleidsregel in, tenzij Delta bewijs heeft dat dit device (paragraaf 3.1.4) “hinder” veroorzaakt. Ik denk dat Delta dat bewijs niet heeft. Zou interessante jurisprudentie kennen geven.
Ik ben het helemaal eens met je. Maar of de toelichting juist of niet juist is verwoord? Kan ook een zienswijze zijn voor een hypothetisch geval.
Beste Tweakers,

Onze jonge onderzoeker @robertwebbe heeft hier: robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" gepost dat de BBF.247 gecertificeerde 10Gbps. SFP een OEM product is van de Koreaanse firma Zaram. Petje af voor zijn speurtocht.

Ik ben met hen in contact geraakt en heb goed nieuws. De contactpersoon aldaar heeft bevestigd dat zij inderdaad de producent zijn van de Nokia SFP zoals ook in de post van robertwebbe getoond.

Er wordt wel opgemerkt dat de Nokia uitvoering door Nokia voorzien wordt van hun eigen Management Engine, maar dat dit voor normaal gebruik geen issue is. Klopt ook wel want de fs.com SFP werkt en die heeft ook die ME niet.

Het goede nieuws is de prijs van USD 100 bij afname van 10 stuks, zeg met import, verzending en BTW plm. EUR 125.

Ik heb voorgesteld interesse hier te peilen en bij voldoende interesse er in ieder geval 1 aan te schaffen voor die prijs. Die kunnen we dan hopelijk met medewerking van @R3D testen, daarna komen er dan minimaal 10 beschikbaar. Mooie oplossing voor in de UDM.

Ik wil er niets aan verdienen, alles tegen kostprijs.

Kortom, stuur een PB als er interesse is. Die interesse wordt pas bindend als de SFP blijkt te werken, minimaal zo goed als de fs.com oplossing, die overigens ruim twee keer zoveel kost.

Ik maak de balans op van de interesse op 4 augustus. Ik ben benieuwd.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:12:
Beste Tweakers,

Onze jonge onderzoeker @robertwebbe heeft hier: robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" gepost dat de BBF.247 gecertificeerde 10Gbps. SFP een OEM product is van de Koreaanse firma Zaram. Petje af voor zijn speurtocht.

Ik ben met hen in contact geraakt en heb goed nieuws. De contactpersoon aldaar heeft bevestigd dat zij inderdaad de producent zijn van de Nokia SFP zoals ook in de post van robertwebbe getoond.

Er wordt wel opgemerkt dat de Nokia uitvoering door Nokia voorzien wordt van hun eigen Management Engine, maar dat dit voor normaal gebruik geen issue is. Klopt ook wel want de fs.com SFP werkt en die heeft ook die ME niet.

Het goede nieuws is de prijs van USD 100 bij afname van 10 stuks, zeg met import, verzending en BTW plm. EUR 125.

Ik heb voorgesteld interesse hier te peilen en bij voldoende interesse er in ieder geval 1 aan te schaffen voor die prijs. Die kunnen we dan hopelijk met medewerking van @R3D testen, daarna komen er dan minimaal 10 beschikbaar. Mooie oplossing voor in de UDM.

Ik wil er niets aan verdienen, alles tegen kostprijs.

Kortom, stuur een PB als er interesse is. Die interesse wordt pas bindend als de SFP blijkt te werken, minimaal zo goed als de fs.com oplossing, die overigens ruim twee keer zoveel kost.

Ik maak de balans op van de interesse op 4 augustus. Ik ben benieuwd.
Heeft deze nou de MAC ondersteuning? Staat er niet expliciet bij. Geen idee of dat een software feature is die mogelijk ontbreekt en dat dat de prijs beïnvloedt?

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:51:
@Barre73 Hmm, zou dan wel vreemd zijn van KPN om wel specificaties te publiceren maar vervolgens geen profielen aanmaakt zodat je die apparatuur kunt gebruiken. Misschien is er een porretje van de ACM nodig.
Ik vraag me eigenlijk af waar überhaupt zo'n profiel allemaal uit bestaat, als bijvoorbeeld de XG-99S gewoon op de lijst van gecertificeerde apparatuur staat dan zou deze gewoon moeten werken maar missen we nog steeds bepaalde informatie, wellicht informatie waarmee je bijvoorbeeld een bestand zoals deze kunt fine-tunen zodat het werkt? https://github.com/YuukiJ...(XG-99M)/default_scfg.txt

Het lijkt er trouwens op dat de Nokia XS-010X-G een whitelabled apparaat is van de CIG XG-99YF (https://hack-gpon.org/xgs/ont-nokia-xs-010x-q/) Wellicht kunnen we deze XS-010X-G emuleren door dit scfg bestand aan te passen? Dan zou het op beide netwerken moeten werken zonder enkele interventie medunkt?

Ik zal als ik zin/tijd heb eens proberen te verdiepen in het hele GPON gebeuren, misschien valt er wel helemaal niks te finetunen in dat bestand (iig wat relevant is voor PON) :p
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:26:
hierbij open ik voor de laatste keer een Nokia XS-010X inkoop actie.

deze loopt tot 03-08 23.59

stuur maar een PB bij interesse!
Wat was uiteindelijk de prijs die iedereen betaalde?

Ik vraag dit omdat ik een aanvraag heb lopen met behoorlijke kans op succes voor de iCotera 7208 ONT, deze is BBF.247 gecertificeerd. Als die goedkoper zou kunnen zijn dan de Nokia, is het een alternatief. Ik denk het overigens niet, ik denk dat hij te duur wordt in kleine aantallen. Maar testen kan geen kwaad.

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-04 16:07
ernstoud schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Wat was uiteindelijk de prijs die iedereen betaalde?

Ik vraag dit omdat ik een aanvraag heb lopen met behoorlijke kans op succes voor de iCotera 7208 ONT, deze is BBF.247 gecertificeerd. Als die goedkoper zou kunnen zijn dan de Nokia, is het een alternatief. Ik denk het overigens niet, ik denk dat hij te duur wordt in kleine aantallen. Maar testen kan geen kwaad.
135 eurootjes.
de meeste hebben de postduif gekozen dus kwam er 6.95 extra bij.

overigens zag ik dat jij lekker bezig wat met het (poging tot ) inkopen van de XGS SFP. hopelijk komt daar straks ook gang in

[ Voor 10% gewijzigd door Brentjuh2000 op 01-08-2023 15:37 ]

Brentjuh2000 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

dan zou ik even moeten inloggen. heb hem alleen even getest bij ons op kantoor.

aangezien ik na oktober over moet op XGS kan ik hem dan pas gebruiken.

de mfg date is 2022 december
De exemplaren via @justdaboo zijn van mei 2022.

Overigens is BBF.247 gecertificeerde versie, die dus getest is in samenwerking met o.a. Nokia OLT infra:

HW: 3FE49331
SW: ALCL102AOCK57

hetgeen de vraag doet rijzen hoe Delta zou moeten/kunnen acteren als deze gecertificeerde versie - die voldoet aan de eisen die Delta stelt - niet blijkt te werken. In de regelgeving van de ACM staat hier niets over en is er geen medewerken van Delta te verwachten, anders dan de meer dan goede wil van @R3D .

Al dit gezever omdat Delta weigert een fatsoenlijke ONT aan consumenten te verstrekken. Hopelijk komt daar verandering in. Zelfs KPN levert nu de Nokia ONT uit als tweede optie naast de Genexis.

R3D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:18:
Gaat R3D niet veel mee kunnen, je haalt op de geleverde Nokia de snelheid en op je eigen modem niet … lijkt me dat je eerst heel goed naar je eigen modem kijkt.
Als het ergens anders zou zitten zou ook de Nokia daar niet komen qua snelheid.
Ach, wellicht staat er in de OLT een bitje verkeerd voor de Huawei HN8010Ts?

Het is me wat met dat XGS-PON. Koop waar ook ter wereld een AON SFP van een paar euro, stop hem in een router van nog geen honderd euro en je hebt gigabit internet.

Koop een BBF.247 gecertificeerde ONT van wereldbekende merken en je moet maar zien of het werkt.

Het is te hopen dat dit echt veel beter gaat worden in de toekomst.

Xeroxr0x schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:32:
Ik begrijp het niet. Wat gaat er dan steeds fout? @R3D Kun jij wellicht uitleggen wat jij allemaal aanpast om het te laten werken? Wellicht kunnen wij dan wat doen en hoeven we je of de klantenservice niet lastig te vallen. ;)
En waarom dat aanpassen nodig is. Het is toch waanzin dat dat nodig is? We hebben in veel landen vrije modem keuze. Dan kan het toch niet zo zijn dat in de vrije markt verkrijgbare gecertificeerde devices gewoon niet werken? Wat gaat hier nou mis? We hebben het niet over papa-mama firma’s vanuit een achterkamertje in zeg China. Maar over producten van gerenommeerde bedrijven, Nokia, Huawei, AVM, CIG e.a.

XGS-PON is kaput, broken. Als dit zo blijft. Zorgwekkend.

Toch eens bij de ACM informeren dan maar.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10
ernstoud schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:55:
[...]

En waarom dat aanpassen nodig is. Het is toch waanzin dat dat nodig is? We hebben in veel landen vrije modem keuze. Dan kan het toch niet zo zijn dat in de vrije markt verkrijgbare gecertificeerde devices gewoon niet werken? Wat gaat hier nou mis? We hebben het niet over papa-mama firma’s vanuit een achterkamertje in zeg China. Maar over producten van gerenommeerde bedrijven, Nokia, Huawei, AVM, CIG e.a.

XGS-PON is kaput, broken. Als dit zo blijft. Zorgwekkend.

Toch eens bij de ACM informeren dan maar.
Ik denk dat je onderschat wat er aan de achterkant van een provider allemaal gebeurd. Er lopen (bij ons tenmiste) tientallen workflows om een nieuwe klant aan te maken. En overal kan er wel iets mis gaan. Het is echt veel meer dan simpelweg een switchpoort met een vlan en een speed policy in de backend.

Ik denk dat je bij XGS-PON in feite een nieuwe switchpoort krijgt toegewezen als klant. Bijvoorbeeld de originele Nokia zit op "virtuele" poort 18 en als je een eigen modem aansluit, komt die op "virtuele" poort 41. Ik denk dit omdat XGS-PON een gedeelde kabel is met channels en het modem zijn eigen channel filtert (allemaal speculatie, want heb nog weinig technische kennis van XGS-PON). Als je een speed-upgrade doet, zal de workflow voor het originele modem die virtuele poort updaten (poort 18), maar niet de virtuele poort (41) voor het eigen modem. Dus in de bron van de backend zal het allemaal wel goed staan (en dat is wat de supportdesk ziet), maar de wijzigingen zullen ook naar de infrastructuur gepushed moeten worden. (en dat is volgens mij wat het team van R3D dan doet, workflow opnieuw aftrappen)

Wat ze bij Delta dan waarschijnlijk doen is een nieuwe workflow/provision maken voor het eigen modem. Die workflow moet dan opnieuw gestart worden bij elke wijziging. De supportdesk kan waarschijnlijk alleen de standaard workflow opnieuw draaien. En doordat we maar een kleine uitzondering zijn, is het waarschijnlijk niet de moeite om de supportdesk de juiste flows te geven (paar honderd op een paar miljoen is een lastige business case).

Allemaal speculatie op basis van mijn eigen ervaringen ;)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• justdaboo
ernstoud schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

De exemplaren via @justdaboo zijn van mei 2022.

Overigens is BBF.247 gecertificeerde versie, die dus getest is in samenwerking met o.a. Nokia OLT infra:

HW: 3FE49331
SW: ALCL102AOCK57

hetgeen de vraag doet rijzen hoe Delta zou moeten/kunnen acteren als deze gecertificeerde versie - die voldoet aan de eisen die Delta stelt - niet blijkt te werken. In de regelgeving van de ACM staat hier niets over en is er geen medewerken van Delta te verwachten, anders dan de meer dan goede wil van @R3D .

Al dit gezever omdat Delta weigert een fatsoenlijke ONT aan consumenten te verstrekken. Hopelijk komt daar verandering in. Zelfs KPN levert nu de Nokia ONT uit als tweede optie naast de Genexis.
Ik heb contact opgenomen met mijn contact persoon van Init7 in Zwitserland en deze reageerde gelukkig snel, maar met het volgende bericht….

“Hello Christian

Unfortunately we can't provide the firmware. Usually the latest Firmware gets deployed automatically by Nokia. We don't have any influence on this process.

Sorry for not having better news.”

Ik ben dus erg benieuwd naar hoe die firmware updates dus worden ge triggered en uitgevoerd…

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 03-08-2023 10:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.