Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:13
justdaboo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Ik heb dit nagevraagd en deze worden gewoon aangesloten zoals besteld, net als de abbos die al actief zijn.
Nice! sowieso geen verloren investering natuurlijk maar toch lullig als je dan dan 2gbit zou krijgen. Weet jij al wanneer je aangesloten wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Misschien een beetje OCD maar kunnen we ‘abbos’ vervangen voor abonnementen? 1 b en dubbel n.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abD0FQsuTaEI2yes2pUFonud5AU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/98W7fP36mENoz2BdpcsNJoas.png?f=fotoalbum_large

Zakelijk pro nu leverbaar in regio Uithoorn, de mogelijkheid voor extra vaste ip adressen is interessant.

Je kan hier een bridged modem bij bestellen .....

Prijzen voor zakelijk zijn ex BTW.

[ Voor 24% gewijzigd door w1mm13 op 23-05-2023 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
w1mm13 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:37:
[Afbeelding]

Zakelijk pro nu leverbaar in regio Uithoorn, de mogelijkheid voor extra vaste ip adressen is interessant.

[Afbeelding]

De Nokia ONT voor bridged is alleen bij het 4Gbps abonnement (met 1 x b en 2 x n ;) ).

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57
thomastvd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Nice! sowieso geen verloren investering natuurlijk maar toch lullig als je dan dan 2gbit zou krijgen. Weet jij al wanneer je aangesloten wordt?
In een van de kernen wordt deze of volgende week de eerste lijn in dienst genomen. Het loopt hier allemaal lekker voorspoedig, de verwachting is dat ik net voor of na de bouwvak wordt aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:41:
[...]

De Nokia ONT voor bridged is alleen bij het 4Gbps abonnement (met 1 x b en 2 x n ;) ).
Nee kan bij alle zakelijk pro abonnementen, is zelf 'verplicht' als je een subnet afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
w1mm13 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Nee kan bij alle zakelijk pro abonnementen, is zelf 'verplicht' als je een subnet afneemt.
Niet bij Zakelijk Flex bedoelde ik. Dus niet bij alle zakelijke abonnementen maar inderdaad wel bij alle Zakelijk Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
thomastvd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Ik heb er nog even een "chatje" aan gewaagd en voor de 3e keer de bevestiging dat deze geleverd wordt.
Natuurlijk het verhaaltje erbij over de 2.5 poort maar daar kijken we wel even doorheen, dat is in ons gevalletje toch een 10g ONT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwdtourkane
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 19:02
Zijn er al ONT's / Media converters die (goed) leverbaar zijn.

Ik heb nu net het aansluitpunt aan de muur hangen, maar ik zit niet op een gaar modem van Delta wachten als ik heel eerlijk ben.

Als ik de posts zo snel even terug loop kan ik nou niet echt een snelle optie vinden van eentje die nou goed leverbaar is. Bij Delta zeggen dat je die zelf moet regelen. Eigenlijk zou een converter van Delta zelf ook goed genoeg zijn als de thuis aansluiting maar weer UTP is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
wwdtourkane schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:39:
Zijn er al ONT's / Media converters die (goed) leverbaar zijn.

Ik heb nu net het aansluitpunt aan de muur hangen, maar ik zit niet op een gaar modem van Delta wachten als ik heel eerlijk ben.

Als ik de posts zo snel even terug loop kan ik nou niet echt een snelle optie vinden van eentje die nou goed leverbaar is. Bij Delta zeggen dat je die zelf moet regelen. Eigenlijk zou een converter van Delta zelf ook goed genoeg zijn als de thuis aansluiting maar weer UTP is.
Precies, zoals je in het topic kan vinden een Huawei uit Polen (deze is zonder problemen te bestellen, hier en daar ook op Marktplaats te vinden). Nokia ONT bij Init7 in Zwitserland, deze moet dan wel via een verzend partij/kennis want deze kunnen/mogen enkel leveren aan Zwitserse postadressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:47
Gisteren alle gegevens uit het modem Huawei HN8010Ts gehaald. LAN Host Configuration aangepast naar 192.168.4.1 (ivm Ziggo modem standaard op 192.168.100.1) Vervolgens contact opgenomen met de klantenservice van Caiway voor het doorgeven eigen modem. Merk, type, MAC-adres, serienummer en PON-ID doorgegeven.

Daarna conform verzoek het modem aangesloten. Power brandt groen, PON brand groen. LAN knippert groen als ik een ethernetkabel rechtstreeks aansluit op het modem. Vervolgens ingelogd op het modem. Geen probleem. Kon gewoon inloggen op 192.168.4.1.

Vanochtend wilde ik kijken of er verbinding is. Vervolgens wilde ik rechtstreeks op het modem inloggen, om te kijken of de verbinding reeds actief is. Daarvoor WIFI weer uitgeschakeld en de instellingen van de ethernetadapter weer van DCHP afgehaald en handmatig ingevoerd. Vervolgens Chrome opgestart en in de adresbalk getypt: 192.168.4.1

Vervolgens krijg ik een foutmelding. Nogmaals geprobeerd. Weer niet. Modem gereset naar default settings, door met paperclip minimaal 10 seconden het knopje aan de zijkant in te drukken (althans ik hoop dat daarmee de fabrieksinstellingen zijn teruggezet en het modem weer bereikbaar zou moeten zijn op 192.16.100.1.) Vervolgens start het modem opnieuw op. Geprobeerd met het originele ip-adres 192.168.100.1. Wederom modem niet bereikbaar.

Iemand tips of ideën wat ik fout doe?

Huidige instellingen ethernetadapter:
IEEE802.1X-authenticatie inschakelen: uit
IP-toewijzing: handmatig
IPv4-adres: 192.168.100.2
IPv4-masker: 255.255.255.0
IPv4-gateway192.168.100.1
DNS-server toewijzing: Handmatig
IPv4-DNS-servers: 192.168.100.1 (niet versleuteld)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tactiturnus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:27:
Gisteren alle gegevens uit het modem Huawei HN8010Ts gehaald. LAN Host Configuration aangepast naar 192.168.4.1 (ivm Ziggo modem standaard op 192.168.100.1) Vervolgens contact opgenomen met de klantenservice van Caiway voor het doorgeven eigen modem. Merk, type, MAC-adres, serienummer en PON-ID doorgegeven.

Daarna conform verzoek het modem aangesloten. Power brandt groen, PON brand groen. LAN knippert groen als ik een ethernetkabel rechtstreeks aansluit op het modem. Vervolgens ingelogd op het modem. Geen probleem. Kon gewoon inloggen op 192.168.4.1.

Vanochtend wilde ik kijken of er verbinding is. Vervolgens wilde ik rechtstreeks op het modem inloggen, om te kijken of de verbinding reeds actief is. Daarvoor WIFI weer uitgeschakeld en de instellingen van de ethernetadapter weer van DCHP afgehaald en handmatig ingevoerd. Vervolgens Chrome opgestart en in de adresbalk getypt: 192.168.4.1

Vervolgens krijg ik een foutmelding. Nogmaals geprobeerd. Weer niet. Modem gereset naar default settings, door met paperclip minimaal 10 seconden het knopje aan de zijkant in te drukken (althans ik hoop dat daarmee de fabrieksinstellingen zijn teruggezet en het modem weer bereikbaar zou moeten zijn op 192.16.100.1.) Vervolgens start het modem opnieuw op. Geprobeerd met het originele ip-adres 192.168.100.1. Wederom modem niet bereikbaar.

Zodra je via DHCP van Delta een IP krijgt is de GUI niet meer bereikbaar. Je moet daarvoor een eigen VLAN aanmaken. Ergens in dit topic staat hoe dat moet.

Update, zie:

https://docs.netgate.com/...recipes/modem-access.html

en

dkong in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Heb je voor internet wel VLAN100 getagged in je router?

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 23-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

DHCP voor je publieke ip doet niks met je mgmt subnet.
Het is een eigen modem dus buiten de scope van management door de ISP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:49

Dit is juist een goed teken. Je Huawei gaat als bridge werken en gaat dus het extern IP adres uitdelen aan je router die je er achter hangt. Daardoor kun je standaard niet meer inloggen op je Huawei.

Je router dient op de WAN kant op VLAN 100 ingesteld te zijn. Je kunt nog bij je Huawei door nog een extra interface aan te maken op je WAN (mits je router dat ondersteund) op het access VLAN.

Waarschijnlijk als je de glasvezel uit je Huawei haalt en deze herstart, kun je weer inloggen op je Huawei.

Voor nu zou ik je router op VLAN 100 aansluiten en kijken of je een IP adres krijgt.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09 13:13
Hier in Almelo. Is 2Gb ook mogelijk op mijn adres. Flex 2Gbs. 60,00 euro. 6 maanden 45 euro. Vandaag de Nokia modem gekregen. PON lampje brandt constant rood. Ticket aangemaakt.. Nu afwachten. Als nieuwe snelheid goed draait, ga ik Huawei laten aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@magic2 Dat betekent geen signaal. Je zou zelf nog kunnen controleren als er geen breuk in de glasvezelkabel van het modem zit en als de glasvezel er aan beide kanten goed in zit. FTU niet openen, maar onderkant van het modem kun je er afhalen dan kun je zien of de connector er goed in zit.

FTU kant moet er ook helemaal in. Gaat soms wat zwaar.
Afbeeldingslocatie: https://fritzshop.nl/5225-thickbox_default/glasvezelkabel-attema-at01-ftu-zijde-groen-blauw.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door bjusterbaarlik op 23-05-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@magic2 stuur me je klantnr in een pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21
w1mm13 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

offtopic:
Die laatste screenshot is echt serieus overbodig groot vergeleken met de rest dus doe ons allemaal een lol en maak daar een mooie thumbnail van via https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/ ;)

Niet ermee rommelen nadat die is provisioned door Delta/Caiway :P
TIP :

Als je een P2P verbinding opzet met twee PC's of een PC en een apparaat dan hoef je geen Gateway of DNS op te geven : Alleen een IP adres en een subnet! ;)
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:06:
@magic2 Dat betekent geen signaal. Je zou zelf nog kunnen controleren als er geen breuk in de glasvezelkabel van het modem zit en als de glasvezel er aan beide kanten goed in zit. FTU niet openen, maar onderkant van het modem kun je er afhalen dan kun je zien of de connector er goed in zit.

FTU kant moet er ook helemaal in. Gaat soms wat zwaar.
[Afbeelding]
Het is inderdaad echt een serieus harde click die je moet horen als je de module erin schuift! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:47
@ernstoud @EWS99 Hartelijk dank voor jullie berichten.

Had mijn laptop rechtstreeks aangesloten op het modem (P2P) in plaats van aan te sluiten op mijn router.

Nadat ik het modem had aangesloten op de WAN2 poort van mijn USG, en vervolgens VLAN ID had ge-enabled op 100 werkt de verbinding. Staat nu in load balancing met mijn Ziggo verbinding 50/50

@nero355
Niet ermee rommelen nadat die is provisioned door Delta/Caiway
Goede tip, maar was te laat. Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het goed gekomen. (Had nog wel het modem afgekoppeld van de FTU. Vervolgens reset uitgevoerd voor fabriekinstellingen en daarna Lan host configuration weer teruggezet naar de waarde van gisteren ten tijde van aanmelden) Ook bedankt voor je tip m.b.t. P2P.

@EWS99
Je kunt nog bij je Huawei door nog een extra interface aan te maken op je WAN (mits je router dat ondersteund) op het access VLAN.
Ik heb een USG. Weet niet of dat mogelijk is. Zie het zo 1, 2, 3 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tactiturnus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:12:
De enige echt nuttige info in de ONT zijn de gegevens van de optiek, bij storingen kun je zien of dat aan de glasvezel ligt of aan iets anders. Maar dat is het dan wel. Dus veel mis je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Moet via de config.JSON toestand die je kan exporteren nadat je het via SSH op de CLI ervan toepast :
- Untagged VLAN 1 richting de webGUI van je ONT.
- Tagged VLAN 100 voor je Internetverbinding blijft gewoon ernaast draaien.

Pas op met subnets die eventueel hetzelfde zijn aan zowel de WAN als de LAN kant!
Je moet voor ALLE interfaces een ander subnet gebruiken om te voorkomen dat je Router niet weet waar het verkeer heen moet! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
@ernstoud @EWS99 Hartelijk dank voor jullie berichten.

Had mijn laptop rechtstreeks aangesloten op het modem (P2P) in plaats van aan te sluiten op mijn router.

Nadat ik het modem had aangesloten op de WAN2 poort van mijn USG, en vervolgens VLAN ID had ge-enabled op 100 werkt de verbinding. Staat nu in load balancing met mijn Ziggo verbinding 50/50

Top dat het werkt. Ik heb zelf ook een USG. Via de CLI kun je tijdelijk een nieuwe interface aanmaken (mijn ONT zit op 192.168.100.1):

code:
1
2
3
4
5
6
7
ifconfig eth0 192.168.100.2 netmask 255.255.255.0 up
configure
set service nat rule 5012 type masquerade
set service nat rule 5012 outbound-interface eth0
set service nat rule 5012 protocol all
set service nat rule 5012 destination address 192.168.100.0/24
commit;save;exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-09 12:48
Als bij een nieuwe glasvezel aansluiting, het POWER en PON lampje groen brandt op de Nokia XS-2426G-B, hoe lang moet het dan +/- duren voordat DELTA alles activeert?

Heb nu al ruim 2 dagen alleen beide lampjes groen. Rest doet niets. Delta helpdesk gebeld en er is een ticket aangemaakt. Kan ik vanuit thuis iets "forceren"? Behalve zo nu en dan het modem rebooten en hopen dat hij daarna wel gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appletower schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:02:
Als bij een nieuwe glasvezel aansluiting, het POWER en PON lampje groen brandt op de Nokia XS-2426G-B, hoe lang moet het dan +/- duren voordat DELTA alles activeert?

Heb nu al ruim 2 dagen alleen beide lampjes groen. Rest doet niets. Delta helpdesk gebeld en er is een ticket aangemaakt. Kan ik vanuit thuis iets "forceren"? Behalve zo nu en dan het modem rebooten en hopen dat hij daarna wel gaat werken.
Even een PM aan @R3D sturen. Hij kan de status zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 17:04

Dat heb ik ook. In mijn geval moet Delta in de/een wijk kast is patchen ofzo is het verhaal. Gaat bij mij 30mei gebeuren (5dagen zonder vast internet). Bij andere werkt het weer out of the box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:36

Bij mij speelde iets soortgelijks. Ben vorige week overgestapt van Caiway naar Delta. Op dinsdagavond om 21:30 stopte het internet ermee, Caiway "was op". Delta modem woensdagochtend aangesloten maar niets, alleen Power en PON, beiden groen. Wel lekker rustig zonder internet maar toch niet helemaal de bedoeling. Woensdag en donderdag meermaals contact gehad met Delta maar niemand die nou door had wat er echt gebeurde. Vrijdagochtend werd er iemand wakker daar en vroeg naar het mac adres en pon id van het mij geleverde modem. Bleek dus niet goed geadministreerd te staan. Na correctie van die gegevens en een flinke portie geduld kwam vrijdagavond het hele spulletje weer up. Moraal van dit verhaal: je kunt niets doen vanuit thuis behalve ze scherp houden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raxxer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04-2024
ernstoud schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Niet bij Zakelijk Flex bedoelde ik. Dus niet bij alle zakelijke abonnementen maar inderdaad wel bij alle Zakelijk Pro.
Nee.
Zakelijk Pro met vast IP == Nokia B modem.
Zakelijk Pro met subnet == Nokia ONT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
raxxer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Nee.
Zakelijk Pro met vast IP == Nokia B modem.
Zakelijk Pro met subnet == Nokia ONT
Wil je liever een eigen router plaatsen en daarmee geen gebruik maken van ons aangeboden modem? Dan kunnen we een Bridged oplossing bieden. Je krijgt dan van ons een ONT (soort modem) die ons signaal transparant doorgeeft.
Let op dat de ONT niet beschikt over Standaard Wi-Fi en Vast bellen zoals bij het Standaard modem.

Lijkt me toch dat je de keuze hebt voor een ONT zonder subnet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Pasc66 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:31:
[...]
Aanvullend: Ik heb dus IGMP aangezet en dan blijkt onderstaande dus helemaal niet nodig te zijn - het werkt prima zonder. Tot op heden heeft Delta support helaas GEEN ENKELE verklaring kunnen geven waarom dit kan.. dat is toch enigzins bizar - vandaar mijn pleidooi om een set standaard scripts ter beschikking te stellen waarvan we weten dat de elementaire zaken gewoon goed ingeregeld zijn...
Zet je dan alleen IGMP snooping op de bridge aan of configureer je ook een IGMP proxy met upstream vlan101 etc?

Caiway heeft namelijk dezelfde setup, maar aan de klantenservice heb je echt niets; 2 totaal verschillende antwoorden m.b.t. gebruik routeringen en VLAN's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 09:43
Picaroon schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Zet je dan alleen IGMP snooping op de bridge aan of configureer je ook een IGMP proxy met upstream vlan101 etc?

Caiway heeft namelijk dezelfde setup, maar aan de klantenservice heb je echt niets; 2 totaal verschillende antwoorden m.b.t. gebruik routeringen en VLAN's.
In je normale LAN IGMP snooping aanzetten. Dan is VLAN 101 overbodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Picaroon schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:20:

Volgens mij zou alles wat je moet weten op de webpagina moeten staan waar je dan effe doorheen moet clicken naar het IPTV gedeelte : https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

Voor Delta is er ook een soortgelijke webpagina : https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
nero355 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Volgens mij zou alles wat je moet weten op de webpagina moeten staan waar je dan effe doorheen moet clicken naar het IPTV gedeelte : https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

Voor Delta is er ook een soortgelijke webpagina : https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
Daar ben ik bekend mee, maar die routeringen lijken dus niets te doen (geen hits). Tenzij ik ze verkeerd heb geconfigureerd:
add action=masquerade chain=srcnat comment="Needed for IPTV" dst-address=<IP ranges op caiway site> out-interface=bridge.vlan101

Ik heb de indruk dat niemand precies weet wat er geconfigureerd dient te worden, de een heeft wel vlan101 gedefinieerd en de ander niet (waardoor de routeringen dan per definitie niet kunnen) ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Picaroon op 24-05-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Picaroon schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:51:
Daar ben ik bekend mee, maar die routeringen lijken dus niets te doen (geen hits). Tenzij ik ze verkeerd heb geconfigureerd:
code:
1
add action=masquerade chain=srcnat comment="Needed for IPTV" dst-address=<IP ranges op caiway site> out-interface=bridge.vlan101
Kan je beter effe in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie vragen :)
Ik heb de indruk dat niemand precies weet wat er geconfigureerd dient te worden, de een heeft wel vlan101 gedefinieerd en de ander niet (waardoor de routeringen dan per definitie niet kunnen) ;)
Wat ook niet helpt is dat men vanaf een bepaald moment zei dat voor nieuwe aansluitingen alles via de WAN zou gaan wat IPTV betreft en dat hele VLAN niet eens nodig zou zijn en later toch weer dat VLAN nodig bleek te zijn in sommige gevallen... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez8FI8akxPmQ3BBSAG4oMZffoG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFMvVYmaYmCUR0OsLwJTerZz.jpg?f=fotoalbum_large de monteur is langs geweest. Nu ja 2 uur geen internet lampje. Monteur zei kan 1 uur duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
Heb al een paar keer gedaan. Het is.nu 18.09 uur. Alleen power en Pon groen. Geen internet lampje. Sinds 13.30 uur geen internet. Technische dienst zegt net dat de overzetting pas 30.mei gaat plaatsvinden. Is nu geescaleerd naar een andere afdeling. Morgen maar weer bellen. DELTA is helaas niet een kampioen overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
magic2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:23:
[Afbeelding] de monteur is langs geweest. Nu ja 2 uur geen internet lampje. Monteur zei kan 1 uur duren.
Je hebt het over de monteur die het signaal heeft hersteld zeker? Niet de monteur die een installatie uitvoert.
magic2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:12:
Heb al een paar keer gedaan. Het is.nu 18.09 uur. Alleen power en Pon groen. Geen internet lampje. Sinds 13.30 uur geen internet. Technische dienst zegt net dat de overzetting pas 30.mei gaat plaatsvinden. Is nu geescaleerd naar een andere afdeling. Morgen maar weer bellen. DELTA is helaas niet een kampioen overzetten.
Heb je geen brief of mail gekregen met de ingangsdatum?

[ Voor 60% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-05-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
magic2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:23:
[Afbeelding] de monteur is langs geweest. Nu ja 2 uur geen internet lampje. Monteur zei kan 1 uur duren.
Bij mij duurde het bij een nieuw aansluiting 1 dag. Dus even geduld, bij mij kwam hij vanzelf online. Rond dezelfde tijd kreeg ik allerlei mailtjes dat mijn abonnement actief was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
magic2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:12:
Is het een nieuwe aansluting? Of een bestaande AON die omgezet moet worden naar XGS-PON?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
Bestaande AON naar XGS-PON. Cogas monteur is buiten naar zo'n kast gegaan. AON hield mee op. Internet viel uit. NOKIA aangesloten. PON lampje ging netjes branden. Maar geen internet. Kon wel 2 uur duren zei hij. Denk dat Delta technische dienst e.e.a. even moeten activeren nu. Hoop dat vrijdagochtend wel doet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
magic2 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:24:
Bestaande AON naar XGS-PON. Cogas monteur is buiten naar zo'n kast gegaan. AON hield mee op. Internet viel uit. NOKIA aangesloten. PON lampje ging netjes branden. Maar geen internet. Kon wel 2 uur duren zei hij. Denk dat Delta technische dienst e.e.a. even moeten activeren nu. Hoop dat vrijdagochtend wel doet!
De datum staat nu dus op 30 mei, als die datum niet wordt veranderd werkt het pas vanaf die dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
magic2 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:24:
Hmm, dat is wel bagger, dat je er zo lang uit ligt na een migratie naar xgs-pon. Klinkt alsof er een issue of hardware defect is in de PoP. Hoop voor je dat je er niet tot 30 mei uit ligt. Dat zou ik onacceptabel vinden en dan mogen ze toch echt met een tijdelijk alternatief komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@EWS99 @magic2 Lijkt mij meer een provisioning issue, waarschijnlijk zijn de back office systemen nog niet in staat om je “even” te verhuizen van het ene platform naar het ander, daar zal nog doorlooptijd in zitten omdat het langs meerdere afdelingen moet verlopen vanwege handmatige aanpassingen. Zal ongetwijfeld op de actielijst staan om te optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag kreeg ik een uitvoering: QNAP USB 3.0 to 5GbE Adapter binnen voor mijn laptop. Deze zit op een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch XG 6 POE achter mijn uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro. Moest wel even de link speed van de poort forceren op 5Gb voordat die ging werken. Apparaat wordt handwarm en heeft geen fan (wat 10GbE NIC's wel vaak hebben). Werkt prima op een CAT6e kabel naar de zolder. En dit is het resultaat van de eerste speedtest:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14785995485.png

Speedtest op de UDMP router gaf deze waarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6iilxFoeUtLoqN2nMMDqgljB20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/17stBY8sKhv95GqWLCFX29hF.png?f=user_large

Zover mij bekend kan de UDMP tot maximaal 3.5 Gbps aan op een ethernetpoort.

Volgende stap: goedkoop een U6 Enterprise access point zien te vinden. Laptop heeft al een WiFi 6E NIC.

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 26-05-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
robertwebbe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:47:
Vandaag kreeg ik een uitvoering: QNAP USB 3.0 to 5GbE Adapter binnen voor mijn laptop.

Deze zit op een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch XG 6 POE achter mijn uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro.

Moest wel even de link speed van de poort forceren op 5Gb voordat die ging werken. Apparaat wordt handwarm en heeft geen fan (wat 10GbE NIC's wel vaak hebben). Werkt prima op een CAT6e kabel naar de zolder.
CAT5e of CAT6a dus niet gaan mixen met die twee! :P

Maar waarom dan niet gewoon een 10 Gbps model :?

Al die tussenstappen van 1 Gbps naar 10 Gbps zijn echt pure uitmelkerij en niks anders dan dat! :r
En dit is het resultaat van de eerste speedtest:

[Afbeelding]

Speedtest op de UDMP router gaf deze waarde:
[Afbeelding]

Zover mij bekend kan de UDMP tot maximaal 3.5 Gbps aan op een ethernetpoort.
- Met IDS/IPS kan die tot 3,5 Gbps verwerken.
- Zonder kan die tot 8 Gbps verwerken.

Op voorwaarde dat je geen vreemde bugs tegenkomt... :X
Volgende stap: goedkoop een U6 Enterprise access point zien te vinden. Laptop heeft al een WiFi 6E NIC.
Ik zou het lekker bij fatsoenlijke werkende 802.11ax houden (Niet alle fabrikanten schijnen zich netjes aan alle regeltjes/implementaties te houden...) en wachten op goedkopere alternatieven in de toekomst! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:25:
[...]
CAT5e of CAT6a dus niet gaan mixen met die twee! :P
Het is Belden 7965E kabel. Dacht dat het 6a was maar als ik er nu op Google zie ik CAT6.
De kabel naar zolder is maar 14 meter lang en via LSA+ gemonteerd.
Maar waarom dan niet gewoon een 10 Gbps model :?

Al die tussenstappen van 1 Gbps naar 10 Gbps zijn echt pure uitmelkerij en niks anders dan dat! :r
10 Gbps NIC's zijn 3x zo duur en ze maken allemaal veel herrie vanwege de koelventilator die altijd draait.
- Met IDS/IPS kan die tot 3,5 Gbps verwerken.
- Zonder kan die tot 8 Gbps verwerken.

Op voorwaarde dat je geen vreemde bugs tegenkomt... :X
Ik zal van het weekend even testen zonder IDS/IPS om te zien of het dan beter wordt.
[...]
Ik zou het lekker bij fatsoenlijke werkende 802.11ax houden (Niet alle fabrikanten schijnen zich netjes aan alle regeltjes/implementaties te houden...) en wachten op goedkopere alternatieven in de toekomst! :)
Ik heb er geen haast mee. Die 10Gb switch heb ik voor minder dan de helft van de nieuwprijs weten te krijgen, zoiets hoop ik ook met een 6E accesspoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
robertwebbe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:41:
@EWS99 @magic2 Lijkt mij meer een provisioning issue, waarschijnlijk zijn de back office systemen nog niet in staat om je “even” te verhuizen van het ene platform naar het ander, daar zal nog doorlooptijd in zitten omdat het langs meerdere afdelingen moet verlopen vanwege handmatige aanpassingen. Zal ongetwijfeld op de actielijst staan om te optimaliseren.
Ik heb vrijdagochtend met cogas gebeld. Zij zouden dit rond maken met de melding van delta. Ik zou nog terug worden gebeld. Eind van de dag niets. Cogas en delta aan de lijn. Wij zoeken het uit. Sinds donderdagmiddag geen internet thuis. Als dit overzetten niet soepel kan wordengerealiseerd, adviseer ik niemand over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
magic2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:33:
[...]

Ik heb vrijdagochtend met cogas gebeld. Zij zouden dit rond maken met de melding van delta. Ik zou nog terug worden gebeld. Eind van de dag niets. Cogas en delta aan de lijn. Wij zoeken het uit. Sinds donderdagmiddag geen internet thuis. Als dit overzetten niet soepel kan wordengerealiseerd, adviseer ik niemand over te stappen.
Had je geen brief, mail of iets anders gehad waar de datum 30 mei instond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
bjusterbaarlik schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:55:
[...]

Had je geen brief, mail of iets anders gehad waar de datum 30 mei instond?
Nee.
De dame van de klantenservice zei dat de bestaande abonnement snel en netjes worden overgezet. Heb alleen een enail van 22 mei, waarin dit stond: Wij hebben uw verzoek voor het wijzigen van uw abonnement verwerkt. Op 22 mei 2023 wordt uw aanpassing actief en is deze zichtbaar op MijnDELTA.

Update: 30-05-2023 om precies 10.00 uur
Heb vanochtend gebeld. Advies wacht tot 100 uur dan zal het waarschijnlijk werken.
Alles was hardware matig gereed, alleen administratief was het niet geregeld. 5 dagen geen internet.
Maar gelukkig doet nou alles. Heb snelle 2Gb internet met Nokia modem. Ik ga een tijdje deze gebruiken en zal tzt Nokia met Huawei vervangen. Wil eerst alles goed werkend hebben. Bedankt voor jullile adviezen en hulp.

[ Voor 31% gewijzigd door magic2 op 30-05-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:09
Ik lees al een tijdje mee over het gedoe met xgspon bij verschillende providers.
De Huawei HG8010TS lijkt de stabiele toekomst bestendige 10gig variant te zijn.

Ik wil wel een grotere bestelling doen bij cdr poland en zo misschien wat korting te krijgen en geen verzendkosten.
Als je mee wilt doen stuur even een DM nu zijn de kosten begroot op 180euro per stuk maar hoop op minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuGless
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 10:09
Heeft iemand ooit de dienstbeschrijvingspdf ontvangen die hoort bij de oude Flexzakelijk aansluitingen waar je nog een vast IP adres bij kreeg?
Ik meen dat daar ook 24/7 helpdesk bij hoorde.

Of, beter gezegd, de aanvullende voorwaarden voor het Business Pack dat je er toen bij kon afsluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door BuGless op 29-05-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:36
BuGless schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:16:
Heeft iemand ooit de dienstbeschrijvingspdf ontvangen die hoort bij de oude Flexzakelijk aansluitingen waar je nog een vast IP adres bij kreeg?
Ik meen dat daar ook 24/7 helpdesk bij hoorde.

Of, beter gezegd, de aanvullende voorwaarden voor het Business Pack dat je er toen bij kon afsluiten.
Ik heb ook een business pack en daar helaas geen dienst beschrijving van. Wel zie ik dit op de website van Delta:
Dit krijg je o.a. met het DELTA Business Pack
1 Vast IP-adres
1 Licentie veilig internet
24/7 toegang zakelijke servicedesk
Een factuur met BTW-specificatie
Bron: https://www.delta.nl/zake...k/internet/business-pack/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Adze

CCNP !

esky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:49:
[...]

Heb je een link naar het product?
XGS-PON SFP+ module voor "standaard" routers is ondertussen beschikbaar op website van FS.com.

https://www.fs.com/products/185594.html

Ik heb hem besteld. Verwachte levertijd is echter pas 13 juli. Even volhouden nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

Ben erg benieuwd of deze gaat werken, @Adze! Keep us posted...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JooostBoz
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 16:41
Hee nieuwe Delta gebruiker hier.
Ook wij hebben een Nokia xs-2426g-b ontvangen Delta. Inmiddels wel duidelijk dat een Bridge mode hem (nog) niet gaat worden.

Voor nu probeer ik deze aan te sluiten op mijn USG (wan1). De USG krijgt wel een IP maar op geen enkele mogelijke manier een internet verbinding via dat netwerk. In de Nokia zelf heb ik niks aangepast (dus gewoon zoals ontvangen).
Op de Nokia zelf heb ik wel gewoon internet met ook de beloofde snelheid.

Doe ik hierin iets niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
JooostBoz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:41:
Hee nieuwe Delta gebruiker hier.
Ook wij hebben een Nokia xs-2426g-b ontvangen Delta. Inmiddels wel duidelijk dat een Bridge mode hem (nog) niet gaat worden.

Voor nu probeer ik deze aan te sluiten op mijn USG (wan1). De USG krijgt wel een IP maar op geen enkele mogelijke manier een internet verbinding via dat netwerk. In de Nokia zelf heb ik niks aangepast (dus gewoon zoals ontvangen).
Op de Nokia zelf heb ik wel gewoon internet met ook de beloofde snelheid.

Doe ik hierin iets niet goed?
Het IP adres wat je op je USG krijgt, zit die in een ander bereik dan de IP range die je op je rest van je netwerk hebt? Anders gaat het niet werken.

En USG al herstart? Soms kan het zo simpel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JooostBoz
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 16:41
EWS99 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:43:
[...]

Het IP adres wat je op je USG krijgt, zit die in een ander bereik dan de IP range die je op je rest van je netwerk hebt? Anders gaat het niet werken.

En USG al herstart? Soms kan het zo simpel zijn :)
Yes beide devices al meedere keren herstart.
Het IP dat de USG krijgt van de Nokia is de eerste in de DHCP range van de Nokia. Deze heb ik ook al geprobeerd fixed te maken vanuit de Nokia. helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JooostBoz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:45:
Yes beide devices al meedere keren herstart.
Het IP dat de USG krijgt van de Nokia is de eerste in de DHCP range van de Nokia. Deze heb ik ook al geprobeerd fixed te maken vanuit de Nokia. helaas zonder resultaat.
Wat @EWS99 bedoelt is dat je niet meerdere 192.168.1.x/24 netwerken hebt bijvoorbeeld, want dan weet je USG niet waar het verkeer heen moet en werkt het inderdaad niet! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Adze schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:12:
[...]

XGS-PON SFP+ module voor "standaard" routers is ondertussen beschikbaar op website van FS.com.

Ik heb hem besteld. Verwachte levertijd is echter pas 13 juli. Even volhouden nog...
Prijzig (EUR 252,89, gratis verzending). Maar ik ben benieuwd of Delta hem wil registreren, aangezien ik niet lees dat dit device BBF.247 gecertificeerd is. Heb je dat aan FS.com gevraagd?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 31-05-2023 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adze
  • Nu online

Adze

CCNP !

ernstoud schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Prijzig. Maar ik ben benieuwd of Delta hem wil registreren, aangezien ik niet lees dat dit device BBF.247 gecertificeerd is. Heb je dat aan FS.com gevraagd?
Dat heb ik niet gevraagd. Eventueel clone ik een ID van een Huawei of Nokia ONT en probeer ik het daarmee. Het is slechts een test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adze schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Dat heb ik niet gevraagd. Eventueel clone ik een ID van een Huawei of Nokia ONT en probeer ik het daarmee. Het is slechts een test.
Het ID staat in de firmware van het device en hij is via telnet benaderbaar (zie: https://resource.fs.com/mall/doc/20230526164531wpoac7.pdf) dus dan kan het scenario dat je schetst werken. Want op blz. 6 van het genoemde document, onder “ Set local ont series number” kun je dan een ander ID - die van het Nokia device - configureren.

Ben benieuwd! Waar ga je deze SFP+ in plaatsen?

[ Voor 28% gewijzigd door ernstoud op 31-05-2023 17:00 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@Adze ik test wel met je mee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:52:
6) In je Ubiquiti router wijzig je je huidige WAN verbindinginstellingen. Als je nog even wilt testen of je in de Huawei kunt komen, zet dan de VLAN nog niet aan en bij IPv4 geef je hem handmatig nog even het IP nummer (192.168.100.1 of een andere als je deze zelf gewijzigd hebt). Als je dan in je netwerk naar dat IP adres gaat, dan kom je in de GUI van de Huawei.
Ik loop op deze stap vast. Ik heb de Huawei op 192.168.100.4 gezet en daarna bij WAN2 het volgende ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNhSVfn5ZLOi63jOZnHLfXinGxw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NmMXY1UcUk6EDnu4p7jVefbH.png?f=fotoalbum_large

Het probleem is nu dat iedere keer als ik naar 192.168.100.4 ga in de browser dat ik alsnog weer bij de UDM Pro uitkom ipv de GUI van de Huawei. Maak ik nou ergens een lompe fout @robertwebbe 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jinglewood Zet IPv4 eens op DHCP.

En als eenmaal de ONT is geprovisioned, dan kun je niet meer meer in de user interface van de Huawei.

[ Voor 59% gewijzigd door robertwebbe op 31-05-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Werkt helaas ook niet, connection timed out als ik naar https://192.168.100.4 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:46:
@jinglewood Zet IPv4 eens op DHCP.

En als eenmaal de ONT is geprovisioned, dan kun je niet meer meer in de user interface van de Huawei.
De ONT is overigens nog niet provisioned, ik zit alleen nu even de boel aan te sluiten op mijn WAN2 poort en het geheel te testen terwijl mijn andere internetverbinding nog actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ah, ik dacht dat je al geprovisioned was. Maar staar je niet blind op de user interface, je kunt er weinig mee. Het gaat erom dat die straks werkt als je eenmaal signaal hebt. En dan kijk je er nooit meer naar.

Wat betreft bovenstaande: probeer het veld router nog eens te wijzigen naar 192.168.100.1.

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 31-05-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:53:
Ah, ik dacht dat je al geprovisioned was. Maar staar je niet blind op de user interface, je kunt er weinig mee. Het gaat erom dat die straks werkt als je eenmaal signaal hebt. En dan kijk je er nooit meer naar.
Snap ik, maar ik snap even niet waarom ik die Huawei niet meer kan bereiken ondanks dat ik alles netjes volgens de stappen heb doorlopen. Hij zou gewoon via dat vaste IP te benaderen moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Wat betreft bovenstaande: probeer het veld router nog eens te wijzigen naar 192.168.100.1.
Ook dit mocht niet baten, helaas. Ik blijf steeds uitkomen op de UDM-Pro.

[ Voor 7% gewijzigd door jinglewood op 31-05-2023 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
jinglewood schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:07:
[...]

Ook dit mocht niet baten, helaas. Ik blijf steeds uitkomen op de UDM-Pro.
Moet je niet connecten naar http://192.168.100.1 ipv 100.4? Je hebt je USG 100.4 gegeven, dan is het toch logisch dat je op je USG uit komt als je naar http://192.168.100.4 connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
EWS99 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Moet je niet connecten naar http://192.168.100.1 ipv 100.4? Je hebt je USG 100.4 gegeven, dan is het toch logisch dat je op je USG uit komt als je naar http://192.168.100.4 connect?
Ik volg het even niet. De Huawei ONT heb ik nadat ik daar op ben ingelogd via een aparte Windows PC het IP adres 192.168.100.4 gegeven. Vervolgens ben ik naar mijn UDM-Pro gelopen en heb ik op mijn WAN2 poort via een SFP module de boel erin geprikt en daarna de instellingen gebruikt zoals eerder in de screenshot laten zien. Volgens de handleiding van @robertwebbe zou ik dan via http://192.168.100.4 weer op de ONT terecht moeten komen, maar in plaats daarvan krijg ik een onmiddelijke redirect naar mijn UDM-Pro ipv de Huawei ONT. Ik zie vast iets triviaals over het hoofd, maar ik kom er echt even niet op. Het idee is dat ik ook nu vanaf mijn computer in het netwerk alsnog die ONT kan bereiken, of kan dat helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
jinglewood schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Ik volg het even niet. De Huawei ONT heb ik nadat ik daar op ben ingelogd via een aparte Windows PC het IP adres 192.168.100.4 gegeven. Vervolgens ben ik naar mijn UDM-Pro gelopen en heb ik op mijn WAN2 poort via een SFP module de boel erin geprikt en daarna de instellingen gebruikt zoals eerder in de screenshot laten zien. Volgens de handleiding van @robertwebbe zou ik dan via http://192.168.100.4 weer op de ONT terecht moeten komen, maar in plaats daarvan krijg ik een onmiddelijke redirect naar mijn UDM-Pro ipv de Huawei ONT. Ik zie vast iets triviaals over het hoofd, maar ik kom er echt even niet op. Het idee is dat ik ook nu vanaf mijn computer in het netwerk alsnog die ONT kan bereiken, of kan dat helemaal niet?
Dat kan normaal niet als het actief is omdat je voor Delta vlan 100 moet taggen en de ONT alleen untagged te benaderd is voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Computer guy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Dat kan normaal niet als het actief is omdat je voor Delta vlan 100 moet taggen en de ONT alleen untagged te benaderd is voor zover ik weet
Klopt, maar de ONT is nog niet provisioned, ik zit gewoon puur de connectiviteit met de ONT te testen zonder dat ik überhaupt nog iets met DELTA heb besproken. Ik begin te vermoeden dat mijn UDM-Pro dit niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Uhm misschien wil je naar je gateway kijken, .4 voor je USG maar je router (gateway) adres kan niet .0 zijn.
Daar wil je misschien 192.168.100.1 van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
jinglewood schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Ik ben je ook kwijt, want je hebt je USG ook 192.168.100.4 gegeven. Dus zowel je ONT als je USG zitten nu op .4? Vul daar eens 192.168.100.5 in en probeer dan nog eens op http://192.168.100.4 te verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
EWS99 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:19:
[...]

Ik ben je ook kwijt, want je hebt je USG ook 192.168.100.4 gegeven. Dus zowel je ONT als je USG zitten nu op .4? Vul daar eens 192.168.100.5 in en probeer dan nog eens op http://192.168.100.4 te verbinden?
Update: en het werkt nu.. wat bleek, het stond al een tijdje goed, maar ik ben uiteindelijk zoveel gaan veranderen dat ik door de bomen het bos niet meer zag + mijn browser bleef ook steeds de link naar https resetten waardoor het leek alsof er geen connectiviteit was. Deze instellingen werken nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAd-qUt6R3T9jEXiRm2uZQYnjPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KQvbttIFe3MK0aqrCa4jw1AN.png?f=user_large

En op de UDM-Pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utdM1HI66DfE6YNeJFVVJ5VaZi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nu8yZZsfI9SBbrjmkMULUwhQ.png?f=user_large

Dank voor al jullie hulp @robertwebbe @EWS99 en @R3D _/-\o_ en excuus voor alle onbedoelde vaagheid 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door jinglewood op 31-05-2023 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
jinglewood schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:26:
mijn browser bleef ook steeds de link naar https resetten waardoor het leek alsof er geen connectiviteit was.
Als je bezig bent met netwerkapparatuur dan kan je beter een browser kiezen die niet zo irritant is om mee te werken! ;)
Deze instellingen werken nu:
[Afbeelding]

En op de UDM-Pro:

[Afbeelding]
Hou er rekening mee dat zonder wat "CLI Magic" je i.c.m. UniFi Routers geen Untagged+Tagged setup kan maken!

Dus zoiets :
- WAN op Untagged voor ONT GUI toegang.
- WAN op Tagged VLAN 100 voor Internet.

Tegelijk naast elkaar gebruiken ga je niet voor elkaar krijgen via de UniFi Controller webGUI helaas! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:43:
[...]

Als je bezig bent met netwerkapparatuur dan kan je beter een browser kiezen die niet zo irritant is om mee te werken! ;)
Eens ;)
nero355 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:43:
Hou er rekening mee dat zonder wat "CLI Magic" je i.c.m. UniFi Routers geen Untagged+Tagged setup kan maken!

Dus zoiets :
- WAN op Untagged voor ONT GUI toegang.
- WAN op Tagged VLAN 100 voor Internet.

Tegelijk naast elkaar gebruiken ga je niet voor elkaar krijgen via de UniFi Controller webGUI helaas! ;)
Weet jij of iemand anders hier de CLI commando's om dat voor elkaar te krijgen op de UDM-Pro?
Kan het volgende dat @EWS99 eerder heeft gepost uitkomst bieden? :
EWS99 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Top dat het werkt. Ik heb zelf ook een USG. Via de CLI kun je tijdelijk een nieuwe interface aanmaken (mijn ONT zit op 192.168.100.1):

code:
1
2
3
4
5
6
7
ifconfig eth0 192.168.100.2 netmask 255.255.255.0 up
configure
set service nat rule 5012 type masquerade
set service nat rule 5012 outbound-interface eth0
set service nat rule 5012 protocol all
set service nat rule 5012 destination address 192.168.100.0/24
commit;save;exit
En misschien nog wel een betere vraag, moet ik dit willen? Het is natuurlijk leuk dat ik op die wijze de ONT nog kan benaderen na de provisioning, maar misschien krijg ik er alsnog ellende voor terug in de vorm van een UDM-Pro die moeilijk met die custom scripts om gaat?

[ Voor 8% gewijzigd door jinglewood op 01-06-2023 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
jinglewood schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:18:
Weet jij of iemand anders hier de CLI commando's om dat voor elkaar te krijgen op de UDM-Pro?
Ik heb een USG 3P maar zelfs daarmee doe ik amper wat op de CLI tenzij er iets heel erg stuk is gegaan ;)
Kan het volgende dat @EWS99 eerder heeft gepost uitkomst bieden?
Dat zal alleen op een USG of EdgeRouter werken denk ik :)

Die draaien namelijk niet het nieuwe OS dat op de UDR/UDM/UXG en CloudKeys 2 en 2+ draait!
En misschien nog wel een betere vraag, moet ik dit willen?

Het is natuurlijk leuk dat ik op die wijze de ONT nog kan benaderen na de provisioning, maar misschien krijg ik er alsnog ellende voor terug in de vorm van een UDM-Pro die moeilijk met die custom scripts om gaat?
Dat is geheel aan jou om te bepalen wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:59:
Dat is geheel aan jou om te bepalen wat mij betreft :)
Tja.. als ik via CLI allerlei magie toe moet gaan passen dat geen normale weerslag kan vinden in de GUI dan is dat voor mij best wel een dingetje.
Verder neem ik ook het punt van @robertwebbe mee:
.... Maar staar je niet blind op de user interface, je kunt er weinig mee. Het gaat erom dat die straks werkt als je eenmaal signaal hebt. En dan kijk je er nooit meer naar.
Nu nog afwachten totdat het modem binnen is en dan gaan we het zien. Dank voor de info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jinglewood schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Tja.. als ik via CLI allerlei magie toe moet gaan passen dat geen normale weerslag kan vinden in de GUI dan is dat voor mij best wel een dingetje.
Verder neem ik ook het punt van @robertwebbe mee:

[...]

Nu nog afwachten totdat het modem binnen is en dan gaan we het zien. Dank voor de info!
Enige nuttige info is die van de optics, demping e.d., in het geval van een storing. Kun je zien of de vezel een probleem heeft (schade o.i.d.) of dat er wat anders aan de hand is.

Ik heb de data van de SFP in mijn Platinum 7840 kort na oplevering genoteerd. Nu 2 jaar later identieke demping op tx en rx. Geeft vertrouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 01-06-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:09:
[...]

Enige nuttige info is die van de optics, demping e.d., in het geval van een storing. Kun je zien of de vezel een probleem heeft (schade o.i.d.) of dat er wat anders aan de hand is.

Ik heb de data van de SFP in mijn Platinum 7840 kort na oplevering genoteerd. Nu 2 jaar later identieke demping op tx en rx. Geeft vertrouwen.
Tja, die data mis ik dan dus. Ik ben het met je eens dat als je dat kan controleren wel vertrouwen geeft.

Is een helpdesk van Delta op afstand ook in staat om die info uit te lezen? Dan kan ik volstaan met om de paar jaar die info opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoTDI
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-08 00:17
Goedemorgen.

Ook ik heb een eigen modem achter Delta 1Gbps hangen. Alleen haal ik maar 300mb up en down. Ik heb 2 Fritzboxen geprobeerd, een 5590 en een 5530. Beide blijven ze steken op 300mb. Als ik Nokia modem er aan hang (lan1 als wan) dan ga wel richting de 1000mbps.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Heb ook al een ticket ingeschoten bij AVM.

Gr,
Eelco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
EelcoTDI schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:48:
Goedemorgen.

Ook ik heb een eigen modem achter Delta 1Gbps hangen. Alleen haal ik maar 300mb up en down. Ik heb 2 Fritzboxen geprobeerd, een 5590 en een 5530. Beide blijven ze steken op 300mb. Als ik Nokia modem er aan hang (lan1 als wan) dan ga wel richting de 1000mbps.

Gr,
Eelco
Misschien iets met een profiel oid, heb eerder zoiets voorbij zien komen. Je zou wellicht @R3D een PBtje kunnen sturen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Adze schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:12:
[...]

En waarom die maar niet deze?

https://www.fs.com/products/141199.html

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

justdaboo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Misschien iets met een profiel oid, heb eerder zoiets voorbij zien komen. Je zou wellicht @R3D een PBtje kunnen sturen…
Als je op de Nokia wel in de buurt komt en niet met de FB, dan kan ik iet heel veel betekenen, want dan zit het in de cpe niet op de lijn/profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
jinglewood schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:32:
[...]

Tja, die data mis ik dan dus. Ik ben het met je eens dat als je dat kan controleren wel vertrouwen geeft.

Is een helpdesk van Delta op afstand ook in staat om die info uit te lezen? Dan kan ik volstaan met om de paar jaar die info opvragen.
Ik verwacht niet dat DELTA Huaweis monitoring ondersteund als hij dat al heeft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adze
  • Nu online

Adze

CCNP !

Dat is omdat de transceiver die jij refereert geen eigen "intelligentie" heeft. Dat wil zeggen dat de 141199 geen PLOAM berichten kan genereren, niet de vereiste encryptie/decryptie kan doen en deze taken dus moeten worden gedaan door de host waar de transceiver zit ingeplugd. De 185594 heeft zelf deze hardware wel ingebouwd.

De 185594 heeft aan de SFP connector zijde een "normale" ethernet interface en aan de SC/APC zijde een PON interface. Daartussen zit een stukje hardware (met volgens mij een linux os-je) die de conversie doet. Eigenlijk gewoon zo'n Nokia of Huawei ONT doosje in een SFP form-factor.

Aangezien ik hem wil gebruiken in mijn UDMP en deze geen PON spreekt, ben ik genoodzaakt om de 185594 transceiver te gebruiken.

Maar of het gaat werken is nog niet duidelijk. Dus aanschaf op eigen risico!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
@Adze

Bedankt, dat is helemaal duidelijk. Ik ben net als andere hier reuze benieuwd naar jou bevindingen!
Ik zou ook graag mijn MikroTik ccr1009-7g-1c-1s+pc rechtstreeks willen gebruiken.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die heeft geen “MAC” functie, m.a.w. er zit geen processor in voor identificatie, authenticatie, encryptie, beheer e.d., dat zie je aan de prijs. Elke SFP+ beneden de EUR 200,- is zonder die functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemorgen.

Gr,
Eelco
Ergens in FritzOS moet je het profiel op 1Gbps zetten. Staat dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
Goedemorgen.

Gr,
Eelco
In de Fritz: Internet - Toegangsgegevens - Internet aanbieder: Delta - Verbindingsinstellingen: Downstream en upstream instellen op 1000.
Ik heb deze op 2500 gezet, toen schakelde hij terug naar 2490, met een 2000 abonnement. Geen idee hoe dat werkt. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkm4Kjj1qwCI4EyyXllkAsVlEsE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R1fAIPGtMMnU4RXhmbNYx6lg.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door ahbart op 02-06-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
justdaboo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:59:
Misschien iets met een profiel oid, heb eerder zoiets voorbij zien komen.
Bandwidth Limiting/Traffic Shaping wordt in principe aan de kant van de ISP gedaan en niet in je Nokia 2426/Genexis 7840 dus dat zou het eigenlijk nooit mogen zijn! ;)
ahbart schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:05:
In de Fritz: Internet - Toegangsgegevens - Internet aanbieder: Delta - Verbindingsinstellingen: Downstream en upstream instellen op 1000.

Ik heb deze op 2500 gezet, toen schakelde hij terug naar 2490, met een 2000 abonnement.

Geen idee hoe dat werkt. :9
[Afbeelding]
Rare meuk... ...maar het is dan ook een Fritz!je... >:) :+

Is dat niet gewoon zo'n "Speedtest" functie die is ingebouwd in dat ding en waar je de verwachte snelheid kan invoeren :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:50
ahbart schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Ik heb deze op 2500 gezet, toen schakelde hij terug naar 2490, met een 2000 abonnement. Geen idee hoe dat werkt. :9
[Afbeelding]
Kbit/s? Moet het dan niet 2.5 miljoen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
nero355 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:11:
[...]
[
Is dat niet gewoon zo'n "Speedtest" functie die is ingebouwd in dat ding en waar je de verwachte snelheid kan invoeren :?
Op de website van AVM-Fritz lees ik dit:
Voer in de invoervelden "Downstream" en "Upstream" de snelheden van je internetverbinding in. Als de invoervelden niet worden weergegeven, dan worden de snelheidswaarden automatisch gevonden.
mrwiggs schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:16:
[...]Kbit/s? Moet het dan niet 2.5 miljoen zijn?
In de Fritz staat de waarde in: Mbit/s

[ Voor 13% gewijzigd door ahbart op 02-06-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ahbart schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:17:
Op de website van AVM-Fritz lees ik dit:

[...]
Klinkt nog steeds als een "Speedtest" dan wel "Dit verwacht ik qua snelheid dus laat me weten als het niet zo is na een testje" functie :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EelcoTDI @R3D @fagao
Is het niet zo dat er voor ieder apparaat entitlement profiles gemaakt moeten worden waar bijvoorbeeld in staat welke down- en upload snelheden er per poort is toegestaan?
Ik merk dat ik met de Huawei veel hogere snelheden haal dan met de Nokia. Heb al van alles geprobeerd, ik heb de optische aansluitingen schoongemaakt met zo’n cleaning pen, @R3D heeft al een reset en reprovisioning gedaan maar toch blijft de Nokia aanzienlijk trager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ahbart Dit veld lijkt mij ook zo’n waarde waardoor er bij een Speedtest “= x% van de maximale snelheid” bij vermeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Computer guy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Ik verwacht niet dat DELTA Huaweis monitoring ondersteund als hij dat al heeft
Snap ik, maar de apparatuur van hun kant heeft ook geen communicatie met de PoP in mijn buurt om te zien vanuit de PoP met welke sterkte van het signaal de boel vanuit mijn huis terugkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
jinglewood schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:42:
Snap ik, maar de apparatuur van hun kant heeft ook geen communicatie met de PoP in mijn buurt om te zien vanuit de PoP met welke sterkte van het signaal de boel vanuit mijn huis terugkomt?
Er is vast wel iemand die dat via SSH voor je kan fixen, maar of die dat wil en hoeveel moeite het je zal kosten om richting Level 2 of zelfs Level 3 van de Helpdesk/Support te komen om iemand dat ook daadwerkelijk te laten checken is een ander verhaal... ;)

Pagina: 1 ... 21 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.