Dan zou ik inderdaad nog eens bellen met de helpdesk en hopen dat het systeem of persoon het goed doet.5V1NA70G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:07:
[...]
Dacht ik ook aan inderdaad.
Heb zowel het eigen modem als de UDM pro laten rebooten, maar helaas
Ik heb/had trouwens poorten geforwart, maar ben gewoon in CGNAT gedonderd...
Kan helaas geen CLI commando vinden voor de UDMP om de dhcp-lease te vernieuwen.
Zal ik eens doen.Computer guy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Dan zou ik inderdaad nog eens bellen met de helpdesk en hopen dat het systeem of persoon het goed doet.
Mochten er Delta techsupporters meelezen, je mag me ook benaderen via PM
*edit: daar gaat m'n diablo IV server slam weekend
**edit: Klantenservice gesproken, hebben opnieuw CGNAT uitgezet, heb nu ook een automatisch mailtje gehad dat 'de wijziging is doorgevoerd'. Helaas nog steeds een CGNAT IP na reboot van router. Zal even 4 uur wachten.
[ Voor 30% gewijzigd door 5V1NA70G op 10-05-2023 10:05 ]
Ik lees al het een en ander hier over cgnat. Krijg je er wel of geen last van? Heb ik het allemaal goed begrepen, als ik in de genexis router geen port forward ingesteld heb, is er geen reden tot paniek. Kan ik dus mijn ip camera’s vanaf buiten gewoon blijven benaderen.
@5V1NA70G Als je over een paar uur je modem en router wilt gaan rebooten, zet je modem dan eens 5 minuten uit, dan wordt volgens mij de link met de OLT gereset, wellicht lost deze stap je probleem op.
Hier staat een uitleg van AVM hoe je de Fritz aansluit op Delta.
Dit deel gaat over de nodige nummers:
Dit deel gaat over de nodige nummers:
edit: Oei, ik kwam om een oudere pagina binnen via het linkje op de homepage. Maar ja, dit zal nog wel relevant zijn.4 FRITZ!Box laten ontgrendelen
Als je de FRITZ!Box gebruikt op de Delta-glasvezelaansluiting met XGS-PON, laat de FRITZ!Box dan door de klantenservice van Delta via 0118 225525 ontgrendelen voor je aansluiting. Geef hiervoor de "modem-id" aan de onderzijde van je FRITZ!Box aan. Als je naar het MAC-adres van de FRITZ!Box wordt gevraagd, geef dan een fictief MAC-adres door, bijvoorbeeld ab:00:00:00:00:00.
[ Voor 8% gewijzigd door ahbart op 10-05-2023 13:38 ]
Dankjewelrobertwebbe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:41:
@5V1NA70G Als je over een paar uur je modem en router wilt gaan rebooten, zet je modem dan eens 5 minuten uit, dan wordt volgens mij de link met de OLT gereset, wellicht lost deze stap je probleem op.
Helaas heeft dat ook niet geholpen
@5V1NA70G stuur even je klantnr in een pb5V1NA70G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:37:
[...]
Dankjewel
Helaas heeft dat ook niet geholpenGa maar weer delta bellen...
Done
R3D heeft het op kunnen lossen. Heb nu weer een dynamisch public ip
[ Voor 17% gewijzigd door 5V1NA70G op 10-05-2023 15:15 . Reden: Thanks R3D ]
Ik zie Delta/Caiway dat ook niet echt goed detecteren eerlijk gezegd...5V1NA70G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:07:
Dacht ik ook aan inderdaad.
Heb zowel het eigen modem als de UDM pro laten rebooten, maar helaas
Ik heb/had trouwens poorten geforwart, maar ben gewoon in CGNAT gedonderd...
Misschien als je hun eigen meuk gebruikt, maar we weten allemaal wel hoe "betrouwbaar" Port Forwards i.c.m. een Nokia 2426A/B op XGS-PON werken ondertussen!

In principe is het allemaal Linux onderhuids dus gooi wat gerelateerde commando's tegen dat ding aan en dan kom je er wel gok ik...Kan helaas geen CLI commando vinden voor de UDMP om de dhcp-lease te vernieuwen.
Wel echt serieus slecht dat er na al die jaren niks daarmee is gedaan zodat men dat kan doen via de UniFi Controller webGUI

Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Komende vrijdag gaat onze Delta verbinding er voor de hele dag uit. Is dat ook een voorteken dat we overgezet worden naar CGNAT? Dat zou voor mij niet handig zijn. Ik probeer al contact te krijgen met Delta via Twitter, maar nog geen reactie.
Ik heb nu een AON aansluiting, en zie ook geen optie voor Aangepast IP in MijnDelta. Zou het mogelijk zijn om mijn aansluiting alvast uit te sluiten? @R3D weet jij dat?
Ik heb nu een AON aansluiting, en zie ook geen optie voor Aangepast IP in MijnDelta. Zou het mogelijk zijn om mijn aansluiting alvast uit te sluiten? @R3D weet jij dat?
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 01:58
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Er staan nu zelfs 2 HN8010Ts ONTs op MP. In Bolsward en Middelburg.
Heeft iemand een servicedesk email adres van Delta?
Heb een probleem met een Fritzbox 5590-XGS-PON die op 400/400 Mbps blijft 'hangen'.
Ben begonnen met 400/400 maar heb geupgrade naar 1000/1000 abonnement.
De originele Nokia komt wel op met 1000/1000.
Al een heel traject doorlopen met AVM service (inclusief factory reset van het modem).
Deze zeggen dat het aan de provider ligt.
Ook al drie chat gesprekken gehad met Delta support, maar deze zeggen dat de Fritzbox 5590 niet wordt ondersteund.
Deze mensen doen hun best, maar ik wil graag iemand spreken die wat hoger in de technische ladder zit.
Het begint nl een beetje vervelend te worden.
Heb een probleem met een Fritzbox 5590-XGS-PON die op 400/400 Mbps blijft 'hangen'.
Al een heel traject doorlopen met AVM service (inclusief factory reset van het modem).
Ook al drie chat gesprekken gehad met Delta support, maar deze zeggen dat de Fritzbox 5590 niet wordt ondersteund.
Deze mensen doen hun best, maar ik wil graag iemand spreken die wat hoger in de technische ladder zit.
Het ligt niet aan jou, maar aan Delta. Ik heb exact hetzelfde gehad (maar dan met de upgrade van 300/300 naar 400/400). Servicedesk bleef maar volhouden dat mijn verbinding prima was.hhaken schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:02:
Heeft iemand een servicedesk email adres van Delta?
Het probleem zit er in dat je een eigen modem gebruikt. Daarvoor moeten ze een extra profiel aanpassen. Alleen weet de servicedesk waarschijnlijk niet hoe dat werkt.
Wellicht dat @R3D je verder kan/wil helpen?
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Wie had dat 2 maanden geleden nog durven dromen.ernstoud schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:27:
Er staan nu zelfs 2 HN8010Ts ONTs op MP. In Bolsward en Middelburg.
Donerobertwebbe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:14:
@hhaken De standaard reactie van @R3D is dan: stuur even je klantnr in een pb. Dus als je dat vast doet, ben je het snelst geholpen.
ff @R3D een veer in z'n (geen Emoji beschikbaar) steken.
Super service! Het werkt nu.
Super service! Het werkt nu.
Zonet een Nokia XS-2426G-B ontvangen en aangesloten. Ik heb wel signaal. PON lampje brand, maar nog geen ip-adres. "De diensten zijn nog niet gekoppeld" krijg ik als reactie van de klantenservice.
Deze Nokia kan niet in Bridge begrijp ik. Wat zijn de alternatieven nu? Is er ergens een overzicht van ONT's die werken? Ik kijk al naar de Fritz!Box 5590 XGS-PON, maar vind die wel wat duur met 300 euro.
Ik meende gelezen te hebben dat Delta ook Nokia ONT's levert aan bepaalde klanten. Klopt dat? Ik kan het niet terugvinden.
Deze Nokia kan niet in Bridge begrijp ik. Wat zijn de alternatieven nu? Is er ergens een overzicht van ONT's die werken? Ik kijk al naar de Fritz!Box 5590 XGS-PON, maar vind die wel wat duur met 300 euro.
Ik meende gelezen te hebben dat Delta ook Nokia ONT's levert aan bepaalde klanten. Klopt dat? Ik kan het niet terugvinden.
De Huawei en Nokia zijn de twee werkende die ook (redelijk) verkrijgbaar zijn met de Huawei op kop bij onze verre oosterburen. De Nokia's (verkoopt!) Delta bij de zakelijk pro abbonement.ahbart schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:04:
Zonet een Nokia XS-2426G-B ontvangen en aangesloten. Ik heb wel signaal. PON lampje brand, maar nog geen ip-adres. "De diensten zijn nog niet gekoppeld" krijg ik als reactie van de klantenservice.
Is dat deze Nokia XS-010X-Q?
Weet iemand waar die wel te koop is?
Huawei is momenteel eigenlijk de enige realistische optie, Zakelijk Proahbart schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:04:
Op een nog niet nader gecommuniceerd tijdstip bij een Delta Zakelijk Pro verbinding. Momenteel is deze (nog) niet te bestellen omdat zakelijk pro nog niet bestelbaar is. Deze komt binnen enkele dagen/weken.ahbart schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:44:
Zakelijk pro is beschikbaar op mijn adres.
Maar kost wel 91 euro voor 1Gbps per maand, en 192 euro eenmalig voor een ont.
Beetje duur dan!
De Huawei HN8010Ts zie ik voor 163. Is dat een goede prijs? En nu iedereen Huawei de deur uit doet? Is dat dan wel verstandig?
Beetje duur dan!
De Huawei HN8010Ts zie ik voor 163. Is dat een goede prijs? En nu iedereen Huawei de deur uit doet? Is dat dan wel verstandig?
[ Voor 44% gewijzigd door ahbart op 12-05-2023 15:56 ]
Vandaag met Delta gesproken over de bridge mogelijkheden met mijn Nokia modem.
Delta gaf aan dat ze eind deze maand een firmware update verwachten van Nokia waarmee je het modem wel in Bridge modus kan zetten.
Dus wij wachten even af...
Delta gaf aan dat ze eind deze maand een firmware update verwachten van Nokia waarmee je het modem wel in Bridge modus kan zetten.
Zakelijk 1 maand op proef, ont voor 200 aftikken, terug naar flex en de ONT hou je (en laat je aansluiten op je flex)?ahbart schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:52:
Beetje duur dan!
Kan je allemaal vinden in dit Topic. Als je contacten heb ik Zwitserland kan je daar de XS-010X-Q bestellen. Maar dan ben je wel meer kwijt dan dat Delta ze voor verkoopt….ahbart schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:44:
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Spannend! Eerst zou het eind vorig jaar zijn, toen begin 2023, inmiddels dus juni. Zien is geloven…genesisfm schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:58:
Vandaag met Delta gesproken over de bridge mogelijkheden met mijn Nokia modem.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ja, dat is een goede prijs. En wat bedoel je met “Huawei de deur uit doet”? Spionage o..i.d.? De Nokia ONT komt ook uit China: https://fccid.io/NCC/CCAA21O10020T2/LhNz80bAFGE=ahbart schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:52:
Beetje duur dan!
Dus…
Net Delta glasvezel aangesloten. Nokia XS-2426G-B modem. ASUS GT-AX11000 er achter gehangen. Werkte meteen. Geen bridge nodig, wat bij het Ziggo modem (kabel) wel noodzakelijk was. Ook port forwarden gaat gewoon met het Nokia modem.
Bij mij werkt het internet ook wel maar HA werkt niet lokaal omdat ik een NAT probleem hebBogey911 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:38:
Net Delta glasvezel aangesloten. Nokia XS-2426G-B modem. ASUS GT-AX11000 er achter gehangen. Werkte meteen. Geen bridge nodig, wat bij het Ziggo modem (kabel) wel noodzakelijk was. Ook port forwarden gaat gewoon met het Nokia modem.
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de vaste telefonie als je kiest voor de Huawei HN 8010Ts? ik zie namelijk maar 1 RJ45 uitgang?
Bestaande Ziggo aansluiting loopt nu via een bridged modem van Ziggo naar een Ubiquiti Unifi Secrurity Gateway (USG) in de meterkast, met daarachter een switch. Kan/moet ik dan overstappen naar bijvoorbeeld een UDM pro of UDM SE? Of is er een andere oplossing?
Bestaande Ziggo aansluiting loopt nu via een bridged modem van Ziggo naar een Ubiquiti Unifi Secrurity Gateway (USG) in de meterkast, met daarachter een switch. Kan/moet ik dan overstappen naar bijvoorbeeld een UDM pro of UDM SE? Of is er een andere oplossing?
@Tactiturnus Volgens mij heb je dan een ATA nodig (analogue telephone adapter). Deze sluit je aan op een poort van je switch. In de ATA programmeer je de SIP gegevens in welke je van Delta krijgt.
Maar ik meen mij te herinneren dat er iets was met de VLAN tagging in combinatie met UniFi. Was het niet dat er maar 1 VLAN getagged kon worden? Je moet sowieso 100 gebruiken voor je internet en telefonie komt via 101 of 102.
Maar ik meen mij te herinneren dat er iets was met de VLAN tagging in combinatie met UniFi. Was het niet dat er maar 1 VLAN getagged kon worden? Je moet sowieso 100 gebruiken voor je internet en telefonie komt via 101 of 102.
[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 13-05-2023 02:04 ]
Klopt op de UDM kan je maat 1 VLAN taggen op de WAN. Mede hierdoor (en nog wat andere irritaties op instellingen gebied) heb ik de UDM Pro de deur uit gedaan…robertwebbe schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 02:01:
@Tactiturnus Volgens mij heb je dan een ATA nodig (analogue telephone adapter). Deze sluit je aan op een poort van je switch. In de ATA programmeer je de SIP gegevens in welke je van Delta krijgt.
Alle VLAN settings staan op de Delta site (https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/)
Ik heb het nog niet kunnen testen maar veel Tweakers hebben gemerkt dat TV ook werkt via VLAN 100.
Wellicht kan je ook gaan voor een SIP toestel als je daar de gegevens in klopt, maar geen ervaring mee.
Klopt. Als je IGMP snooping aanzet heb je de hele routering voor TV niet nodig - het werkt prima zonder. Ik doe dat overigens met mikrotik.justdaboo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 06:54:
[...]
Klopt op de UDM kan je maat 1 VLAN taggen op de WAN. Mede hierdoor (en nog wat andere irritaties op instellingen gebied) heb ik de UDM Pro de deur uit gedaan…
Alle VLAN settings staan op de Delta site (https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/)
Ik heb het nog niet kunnen testen maar veel Tweakers hebben gemerkt dat TV ook werkt via VLAN 100.
Wellicht kan je ook gaan voor een SIP toestel als je daar de gegevens in klopt, maar geen ervaring mee.
Tnx, ik verwacht binnenkort dienst op de lijn. Recent de actieve componenten de PoP in gaan…Pasc66 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:09:
[...]
Klopt. Als je IGMP snooping aanzet heb je de hele routering voor TV niet nodig - het werkt prima zonder. Ik doe dat overigens met mikrotik.
Ik heb een Vigor 3910 icm de Nokia ONT klaar hangen… laat maar komen!
De tv doet het zelfs op het Ziggo netwerkjustdaboo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 06:54:
[...]
Klopt op de UDM kan je maat 1 VLAN taggen op de WAN. Mede hierdoor (en nog wat andere irritaties op instellingen gebied) heb ik de UDM Pro de deur uit gedaan…
Maar, zit je dan niet met twee netwerk-adressen in je huis? Nokia 192.168.1.0 en je Asus 192.168.0.0 ofzo?Bogey911 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:38:
En zijn apparaten op je Asus wel van buitenaf bereikbaar?
Daar heb je toch juist de bridge-mode op je Nokia voor nodig? Of ben ik nu gek?
Dit komt door het gebrek aan local loopback / hairpin NAT op de Nokia. Zoek even op Hairpin hier:genesisfm schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:13:
[...]
Bij mij werkt het internet ook wel maar HA werkt niet lokaal omdat ik een NAT probleem heb
[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
Waarschijnlijk wel dubbele NAT, maar dat is voor veel situaties niet echt een probleem (wij vinden hier van wel, maar in de praktijk valt het reuze mee). Als je alleen maar enkele portforwards hebt en verder niet veel gekke dingen dan kun je hier prima mee vooruit.stoerebink schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:36:
[...]
Maar, zit je dan niet met twee netwerk-adressen in je huis? Nokia 192.168.1.0 en je Asus 192.168.0.0 ofzo?
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ik heb hier nog niet gelezen of iemand met een ATA en de SIP gegevens van Delta/Caiway het met een eigen ONT/router voor elkaar kreeg.robertwebbe schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 02:01:
Reden dat ik twijfel heb is dat ik bij mij zie dat VLAN102 voor VoIP op een apart 10.x.y.z segment zit. Kun je een VLAN taggen op een een ander segment dan je public WAN? Heb daar te weinig verstand van…
Dat moet kunnen voor zover ik weet ja. Heb zelf geen VoIP telefoon of telefonie in het pakket dus kan het niet testen maar ik verwacht dat zolang je router VLAN's goed ondersteund en je telefoon het ook kan er geen problemen komen.ernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:55:
[...]
Ik heb hier nog niet gelezen of iemand met een ATA en de SIP gegevens van Delta/Caiway het met een eigen ONT/router voor elkaar kreeg.
Reden dat ik twijfel heb is dat ik bij mij zie dat VLAN102 voor VoIP op een apart 10.x.y.z segment zit. Kun je een VLAN taggen op een een ander segment dan je public WAN? Heb daar te weinig verstand van…
Laat vooral effe weten hoe het na een langere periode werkt :Bogey911 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:38:
- 1 Week
- 1 Maand
Het kwam namelijk voor dat het soms wel en soms niet werkte geheel willekeurig!

Er was toch iemand die ermee bezig wasernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:55:
Ik heb hier nog niet gelezen of iemand met een ATA en de SIP gegevens van Delta/Caiway het met een eigen ONT/router voor elkaar kreeg.
Ik weet het resultaat effe niet meer...
Vraag me af of je gewoon je VoIP ATA direkt op dat Subnet kan hangen of dat je toch nog eerst iets van NAT moet doen...Reden dat ik twijfel heb is dat ik bij mij zie dat VLAN102 voor VoIP op een apart 10.x.y.z segment zit.
Met een pfSense/OPNsense/OpenWRT/MikroTik is dat prima te doen, maar die UniFi krengen uit de UDR/UDM/UXG reeks doen daar moeilijk over, want nog steeds geen optie voor ingebouwd in de webGUI van de UniFi Controller na al die jaren...Kun je een VLAN taggen op een een ander segment dan je public WAN? Heb daar te weinig verstand van…

/EDIT :
Helemaal mee eens!_JGC_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:29:
@nero355 Gebruikers vragen ook al 2 jaar om baby jumbo frame ondersteuning voor een MTU van 1500 op PPPoE bij KPN... er zijn hacks voor maar dat gaat bij elke upgrade kapot.
Ik ben steeds minder onder de indruk van Ubiquiti. Accesspoints nog wel positief over, switches gaan ook nog goed, maar routers liever pfSense of iets dergelijks.
[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 13-05-2023 18:10 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@nero355 Gebruikers vragen ook al 2 jaar om baby jumbo frame ondersteuning voor een MTU van 1500 op PPPoE bij KPN... er zijn hacks voor maar dat gaat bij elke upgrade kapot.
Ik ben steeds minder onder de indruk van Ubiquiti. Accesspoints nog wel positief over, switches gaan ook nog goed, maar routers liever pfSense of iets dergelijks.
Wat is glasvezel toch een vooruitgang hé! Vroeger stak ik een stekkertje van mijn router en telefoon achter in mijn modem. Koos voor AP of bridgemode. En gaan met die banaan. En nu met glasvezel…..

[ Voor 8% gewijzigd door fmrama op 13-05-2023 18:43 ]
Nou ik kan mij ook wel tijden herinneren met een BBS, FidoNet en mijn 33k6 modem dat behoorlijk wat issues had met de toen gangbare USrobotics modems… was ook niet allemaal koek en eifmrama schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:40:
Wat is glasvezel toch een vooruitgang hé! Vroeger stak ik een stekkertje van mijn router en telefoon achter in mijn modem. En gaan met die banaan. En nu met glasvezel…..
Het is weer even rommelig met nieuwe standaarden maar het stof zal wel weer neerdalen en denk zelf wel dat glas de toekomst heeft
[ Voor 12% gewijzigd door maupie1967 op 13-05-2023 18:47 ]
Ja precies, heel wat af “ge-bbs’t”, in de eerste jaren van DSL was het ook het zelfde drama, zelfs bij zakelijke lijntjes. Daar ding ook altijd eigen apparatuur aan. En de providers waren ook niet altijd even transparant…maupie1967 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:45:
[...]
Nou ik kan mij ook wel tijden herinneren met een BBS, FidoNet en mijn 33k6 modem dat behoorlijk wat issues had met de toen gangbare USrobotics modems… was ook niet allemaal koek en ei
Het is weer even rommelig met nieuwe standaarden maar het stof zal wel weer neerdalen en denk zelf wel dat glas de toekomst heeft
Ik had Unifi Talk werkende met de SIP gegevens van delta. Heb er wel een UT-ATA-US voor, van US Amazon besteld.ernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:55:
[...]
Het was een heel gedoe om via de CLI op de Dream Machine de VLAN's te configureren op de wan interface. Daarna moest ik een hele reeks Routes toevoegen en heel wat met de unifi talk configuratie knoeien om het werkende te krijgen. Het is een tijdje geleden gestopt met werken en ik heb er nog niet de tijd / energie in gestopt om uit te zoeken wat er mis mee is.
Gezien veel mobiele abonnementen onbeperkt bellen bieden, waarom zou je dan nog een vaste lijn gebruiken? En je betaalt dan ook nog eens gesprekskosten per minuut terwijl het met je mobiele abonnement of Whatsapp gratis is.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Opvallend overigens dat in de Caiway thread helemaal niets over CGNAT te lezen is. Zou het (nog?) alleen om Delta gaan?
Ik bel nog regelmatig naar de vaste lijn van ons huis. Onze kinderen hebben wel eens de telefoon van mn vrouw in gebruik en drukken je standaard wegrobertwebbe schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:46:
Gezien veel mobiele abonnementen onbeperkt bellen bieden, waarom zou je dan nog een vaste lijn gebruiken? En je betaalt dan ook nog eens gesprekskosten per minuut terwijl het met je mobiele abonnement of Whatsapp gratis is.
Daarnaast ligt de telefoon van mn vrouw wel eens ergens anders als dat ze is. De vaste lijn is dan een mooie backup…
Dat kan nog steeds, maar dan moet je geen Delta abonnement nemen!fmrama schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:40:
Wat is glasvezel toch een vooruitgang hé! Vroeger stak ik een stekkertje van mijn router en telefoon achter in mijn modem. Koos voor AP of bridgemode. En gaan met die banaan. En nu met glasvezel…..
Wat versta je onder de eerste jaren en bij welke ISP ??justdaboo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:56:
In de eerste jaren van DSL was het ook het zelfde drama, zelfs bij zakelijke lijntjes. Daar ding ook altijd eigen apparatuur aan.
Ik ben destijds ergens in 1999 aan ADSL via KPN begonnen en nooit problemen gehad!
Zelfs niet met een Alcatel SpeedTouch Home@Pro Hacked Router of de eigen apparatuur die daarna kwam!
Ik heb wel een paar keer met hele domme Support medewerkers te maken gehad i.c.m. een Zakelijk SDSL lijntje van Easynet via BBned :En de providers waren ook niet altijd even transparant…
Support : "Wil je hem effe rebooten ?"
Ik : "Ja, maar kerel... Dan ben je ALLE logging van dat ding kwijt ?!"
Support : "Ja, doe maar gewoon dan kijk ik daarna wel effe rond op dat ding..."
--- Reboot ---
En ja hoor... U raadt het al... Meneer kan natuurlijk niks vinden in de Logging want die is dan dus LEEG!!!

Precies!robertwebbe schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:46:
Gezien veel mobiele abonnementen onbeperkt bellen bieden, waarom zou je dan nog een vaste lijn gebruiken? En je betaalt dan ook nog eens gesprekskosten per minuut terwijl het met je mobiele abonnement gratis is.
Aparte oude mobiele telefoon met een per maand € 7,95 kostend abonnementje waarmee je Onbeperkt belt en SMSjes verstuurt en zelfs met een super snelle 8 kB/s kan communiceren via Telegram en dergelijke werkt PERFECT! voor dat doeleinde!justdaboo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:22:
Ik bel nog regelmatig naar de vaste lijn van ons huis. Onze kinderen hebben wel eens de telefoon van mn vrouw in gebruik en drukken je standaard weg
Daarnaast ligt de telefoon van mn vrouw wel eens ergens anders als dat ze is. De vaste lijn is dan een mooie backup…
Omdat bellen via wifi een paar jaar geleden nog niet standaard was en Vodafone al 10 jaar belooft dat er een mast komt, al 7 jaar een vergunning heeft, maar dat ding niet plaatst.robertwebbe schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:46:
Ik heb overigens destijds in een Yealink telefoon geïnvesteerd, cheapconnect voor 8,95 per jaar en de gesprekskosten zijn ook hooguit een tientje per jaar.
T-mobile (Ben) doet gewoon bellen via wifi met mijn huidige telefoon, dus ik bel nog maar heel weinig met de vaste lijn nu.
Ik heb een uitdaging, in mijn 2e router doe ik een forward van 443 naar 8822 omdat ik poort 443 niet kan gebruiken. Dus als ik in de DNS naar een lokaal IP laat verwijzen klopt de poort niet meerEWS99 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Dit komt door het gebrek aan local loopback / hairpin NAT op de Nokia. Zoek even op Hairpin hier:
[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
Edit: als ik de poort 8822 verwijder dan werkt het wel
[ Voor 6% gewijzigd door genesisfm op 13-05-2023 23:09 ]
Klinkt alsof je Docker Containers gebruikt in de standaard setup en ze niet aan een MACVLAN netwerk hebt gekoppeld zodat je geen conflicten qua poorten krijgtgenesisfm schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:05:
Ik heb een uitdaging, in mijn 2e router doe ik een forward van 443 naar 8822 omdat ik poort 443 niet kan gebruiken. Dus als ik in de DNS naar een lokaal IP laat verwijzen klopt de poort niet meer
Misschien pas in juni 2023 wanneer overal het 2Gbit/s abo beschikbaar isernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:51:
Opvallend overigens dat in de Caiway thread helemaal niets over CGNAT te lezen is. Zou het (nog?) alleen om Delta gaan?
Tis nog niet direct uit te schakelen ofwel?ernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:51:
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Nee, ook op mijn.delta.nl niet. Schandalig.
Ik heb er nog geen last van. Wou al graag weten als die knop er al was.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Juiste volgorde zou zijn:jaaoie17 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:44:
[...]
Ik heb er nog geen last van. Wou al graag weten als die knop er al was.
- informeren van klanten;
- op mijn.delta.nl en mijn.caiway.nl de mogelijkheid aanbrengen om tussen IP en CGNAT te switchen;
- gefaseerd klanten omzetten.
Maar goed, dit gaat uit van een telco wereld die de klant serieus neemt. Dat doet Delta/Caiway niet dus hebben ze de eerste twee stappen overgeslagen. Met als gevolg problemen bij een deel van de klanten.
En dan ook op vrijdagmiddag activeren en in het weekend geen helpdesk hebben.
Ziggo is duur, maar die kan je gewoon 's avonds en in het weekend bellen als er iets is.
Ziggo is duur, maar die kan je gewoon 's avonds en in het weekend bellen als er iets is.
Nah - dat is in een ver verleden ook wel eens anders geweest._JGC_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:09:
Ik weet het, iets met oude koeien en geen reden voor Delta/caiway om dezelfde fouten te maken (20 jaar later)…
Die kunnen dan wel een les "Best IT Practices" gebruiken als dat echt zo is gegaan..._JGC_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:09:

Of je gek bent, weet alleen jijzelfstoerebink schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:36:
[...]
Maar, zit je dan niet met twee netwerk-adressen in je huis? Nokia 192.168.1.0 en je Asus 192.168.0.0 ofzo?

Ik heb toegang van buitenaf naar mijn beveiligingscamerasoftware, via portforwarding. Meer heb ik ook niet nodig. Inderdaad 2 netwerkadressen, maar ik gebruik alleen die van de ASUS router, want daar hangt het hele thuisnetwerk aan.
[ Voor 12% gewijzigd door Bogey911 op 16-05-2023 12:29 ]
Volgens mij wordt 443 aan de DFN kant geblockt bij consumenten aansluitingen.Bogey911 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:24:
[...]
Of je gek bent, weet alleen jijzelf![]()
Ik heb toegang van buitenaf naar mijn beveiligingscamerasoftware, via portforwarding. Meer heb ik ook niet nodig. Inderdaad 2 netwerkadressen, maar ik gebruik alleen die van de ASUS router, want daar hangt het hele thuisnetwerk aan.
Ik snap dat je je klanten wil beschermen maar als IT zal ik toch graag mijn eigen porten willen kunnen open zetten. Als dat niet kan straks bij oplevering van het glas ben ik snel weer weg bij onze blauwe vrienden.
Met (duurdere) zakelijke is vaak meer mogelijk dan een consumenten abonnement.
Dit is zeker niet nieuw en ook niet enkel Delta, jaren terug deze providers dit ook met poort 25 en later 80. En zo duur zijn de zakelijke abbo's ook niet voor wat je krijgt. Zeker als je kijkt wat het doet binnen de markt.
Vind zakelijk toch wel iets te duur voor een simpel internet lijntje. Maar schop is net in de grond hier in het dorp dus duurt nog wel maanden voordat ik überhaupt een werkende verbinding heb.
[ Voor 47% gewijzigd door SkullboyNL op 16-05-2023 13:19 ]
Volgens mij niet. Ik heb sinds vorige week Delta XGS-PON en heb 443 open staan met een consumentenaansluiting.justdaboo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:32:
[...]
Volgens mij wordt 443 aan de DFN kant geblockt bij consumenten aansluitingen.
edit: Ik heb alleen een port forwarding ingesteld op 443.
[ Voor 9% gewijzigd door ahbart op 16-05-2023 15:07 ]
Zou positief zijn, ik lees er wel verschillende topics over, maar geen DFN bron...ahbart schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:55:
[...]
Volgens mij niet. Ik heb sinds vorige week Delta XGS-PON en heb 443 open staan met een consumentenaansluiting.
Correctie, ik was in de war met de 443 bug in de Nokia
[ Voor 9% gewijzigd door justdaboo op 16-05-2023 15:57 ]
Bij caiway consument staat dat iig openjustdaboo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:32:
[...]
Volgens mij wordt 443 aan de DFN kant geblockt bij consumenten aansluitingen.
@Bogey911 en @w1mm13 Ik was even in de war, in de Nokia zit een al even bekende bug....ernstoud schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:26:
[...]
Op het Delta Zeelandnet serviceforum staat te lezen:
”Poort 443 werkt niet..en voorlopig ook niet....
Contact gehad met medewerker techniek.
Naar nu blijkt kan Delta, vanwege een bug in het Nokia modem, poort 443 niet “leveren”
…
Een bekend probleem waarbij ze niet kunnen aangeven wanneer e.e.a. is opgelost…
…
Hoop op een snelle fix door Nokia maar...de reactie van Delta m.b.t. een termijn was niet erg hoopgevend.”
[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 16-05-2023 16:03 ]
Poort 443 op de Nokia is geen probleem dus.justdaboo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:56:
[...]
@Bogey911 en @w1mm13 Ik was even in de war, in de Nokia zit een al even bekende bug....
Ik heb zelf niet het meegeleverde Nokia modem, dus kan niet bevestigen dat dit meermaals gemelde probleem is opgelost, jij wel? @ahbart
Volgens mij is de Nokia de enige modem van Delta voor het XGS-PON netwerk. Dus ja.justdaboo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:21:
[...]
Ik heb zelf niet het meegeleverde Nokia modem, dus kan niet bevestigen dat dit meermaals gemelde probleem is opgelost, jij wel? @ahbart
Hoe lang gebruik je dat al op die manier en welke firmware zit er in je Nokia 2426A/Bahbart schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:12:
Poort 443 op de Nokia is geen probleem dus.
Mocht je net klant zijn geworden dan horen we graag hoe het over een maandje of langer werkt
Mijn Nokia XS-010X-Q is binnen, via eBay. Vorige week is ook de aansluiting in de meterkast gemonteerd. Hoe kan ik nu verder? Service Desk van Delta berichten met mijn MAC adres? Kan ik 'na' de Nokia een Ethernet kabel naar mijn laptop gebruiken om het een en ander te testen?
@Ducky Grotendeels zoals deze instructie.
nero355 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:38:
[...]Hoe lang gebruik je dat al op die manier en welke firmware zit er in je Nokia 2426A/B
Mocht je net klant zijn geworden dan horen we graag hoe het over een maandje of langer werkt
Ik verwacht mijn Fritz 5590 XGS-PON morgen. Dus zal hopelijk niet kunnen bevestigen dat het over een maand nog werkt.ahbart schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:55:
[...]
... Ik heb sinds vorige week Delta XGS-PON en heb 443 open staan met een consumentenaansluiting.
edit: Ik heb alleen een port forwarding ingesteld op 443.
Jammer, want zo'n Fritz! onding vind ik eigenlijk weinig toevoegen als eigen Router tegenover de meuk die de ISP's vaak uitdelen en al helemaal als je bedenkt dat sommige ISP's in Duitsland maar ook in Nederland die Fritz! dozen uitdelen als hun eigen apparatuur!ahbart schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:07:
Ik verwacht mijn Fritz 5590 XGS-PON morgen.
Dus zal hopelijk niet kunnen bevestigen dat het over een maand nog werkt.
Een eigen ONT + Router die meer dan wat Basic Settings heeft zou altijd mijn voorkeur hebben!
Wachten, dat de aansluiting in de meterkast zit betekend namelijk niet dat het werkt. Zolang je geen installatiepakket hebt gekregen is de aansluiting normaal gesproken nog niet gereed.Ducky schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:54:
Vorige week is ook de aansluiting in de meterkast gemonteerd. Hoe kan ik nu verder?
Goeie bedankt, ik wil ook nog een glas kabeltje hebben tussen het Delta kastje en de Nokia. Moet dat nog aan bepaalde eisen voldoen? Of glas = glas = goed?
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
In dit topic genoeg over te vinden. Je hebt nodig single mode SC/APC naar SC/APC.Ducky schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Goeie bedankt, ik wil ook nog een glas kabeltje hebben tussen het Delta kastje en de Nokia. Moet dat nog aan bepaalde eisen voldoen? Of glas = glas = goed?
Maar je krijgt van Delta een Nokia router. Aan de onderzijde zit een schroefje, daarachter zit gewoon een SC/APC, met dus aan de andere zijde de Attema FTU slede.
Dus die glasvezel kabel kun je gebruiken.
Ik heb tot nu zeer goede ervaringen met AVM Fritz. Diverse modem/routers gehad en uitstekend werkend. En goede, hoewel soms wat trage, ondersteuning van AVM.nero355 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:28:
[...]Jammer, want zo'n Fritz! onding vind ik eigenlijk weinig toevoegen als eigen Router tegenover de meuk die de ISP's vaak uitdelen en al helemaal als je bedenkt dat sommige ISP's in Duitsland maar ook in Nederland die Fritz! dozen uitdelen als hun eigen apparatuur!
En zo is er overal wel wat voor te zeggen, iedereen heeft z’n wensen, omgeving en skills… Ik kies persoonlijk ook voor een ONT met een 10g router van mijn voorkeur, 10g coreswitch enz enz… en een ander kiest weer voor een UDM of een Fritz… het zijn net auto’snero355 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:28:
[...]
Jammer, want zo'n Fritz! onding vind ik eigenlijk weinig toevoegen als eigen Router tegenover de meuk die de ISP's vaak uitdelen en al helemaal als je bedenkt dat sommige ISP's in Duitsland maar ook in Nederland die Fritz! dozen uitdelen als hun eigen apparatuur!
Een eigen ONT + Router die meer dan wat Basic Settings heeft zou altijd mijn voorkeur hebben!
Zijn er inmiddels meerdere Tweakers met zowel een Huawei en Nokia ONT en een actieve 8 Gbps verbinding?
Na een tijdje Nokia en Huawei gedraaid te hebben valt mij op dat de Nokia een stuk trager is, vooral de upload. Ik heb nu weer de Nokia aangesloten om een paar dagen te testen.
@fagao, enig idee wat er bij mij aan de hand is?
Na een tijdje Nokia en Huawei gedraaid te hebben valt mij op dat de Nokia een stuk trager is, vooral de upload. Ik heb nu weer de Nokia aangesloten om een paar dagen te testen.
[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 16-05-2023 21:49 ]
Still waiting… ben benieuwd hoe dat straks bij mij loopt. Ik heb ze ook alle twee maar heb een persoonlijke voorkeur voor de Nokia. Het hele feest is mij vooral te doen om de upload, dus we gaan het beleven tzt…robertwebbe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:48:
Zijn er inmiddels meerdere Tweakers met zowel een Huawei en Nokia ONT en een actieve 8 Gbps verbinding?
@robertwebbe welke revisie heb jij van de Nokia? Nogmaals, ik kan nog niet testen maar ik heb een MRev2 en een MRev6 liggen… benieuwd wat de verschillen zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door justdaboo op 17-05-2023 07:11 ]
@justdaboo Ik heb een MREV:02. Gisteravond laat heeft @R3D nog een reset en forced update gedaan van mijn ONT zodat er weer een nieuw profiel werd ingeladen. In ieder geval ben ik nu de upload cap van 2500 Mbps kwijt, ik haalde gisteravond snelheden van rond de 3000. Ben benieuwd of die de Huawei gaat evenaren de komende dagen.
OK, maar wat schiet je ermee op t.o.v. een door de ISP geleverde Routerahbart schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:42:
Ik heb tot nu zeer goede ervaringen met AVM Fritz.
Diverse modem/routers gehad en uitstekend werkend.
En goede, hoewel soms wat trage, ondersteuning van AVM.
Het is echt een hoop geld voor vrijwel dezelfde webGUI als het om de mogelijkheden gaat...

Nooit auto vergelijkingen maken in de IT/ICT hé!justdaboo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:22:
En zo is er overal wel wat voor te zeggen, iedereen heeft z’n wensen, omgeving en skills… Ik kies persoonlijk ook voor een ONT met een 10g router van mijn voorkeur, 10g coreswitch enz enz… en een ander kiest weer voor een UDM of een Fritz… het zijn net auto’s
#InternetRules en zo...
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Inderdaad. Bij een auto krijg je tenminste garantie. Bij IT moet je maar zien of het werkt
Garantie tot de vakantie…!ernstoud schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:01:
[...]
Inderdaad. Bij een auto krijg je tenminste garantie. Bij IT moet je maar zien of het werkt.
Daarom hou ik het allemaal het liefste in eigen hand met eigen devices
Uiteraard ging het mij (met de auto vergelijking) om de “persoonlijke” voorkeur van de gebruiker bij de keuze van de oplossing
Ik ken voorbeelden waarbij zelfs die garantie geen garantie was voor garantie!ernstoud schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:01:
Inderdaad. Bij een auto krijg je tenminste garantie. Bij IT moet je maar zien of het werkt
Woensdag Fritz!Box Fiber 5590 XGS-PON ontvangen en meteen aangesloten. Via Chat contact opgenomen met Delta en toegang met deze modem aangevraagd onder vermelding van type en Modem-ID. Vreemd genoeg wilden ze ook het serienummer van de modem weten. Dat staat niet op de website van AVM.
Vrijdagmiddag bleek de wijziging al doorgevoerd en kon ik live met de Fritz. Ik ben helemaal tevreden. Ziggo afgekoppeld, Nokia in de doos gestopt en de Fritz 7490 afgekoppeld. Nu alles in 1 apparaat.
Top!
Vrijdagmiddag bleek de wijziging al doorgevoerd en kon ik live met de Fritz. Ik ben helemaal tevreden. Ziggo afgekoppeld, Nokia in de doos gestopt en de Fritz 7490 afgekoppeld. Nu alles in 1 apparaat.
Top!
Ik heb een gloednieuwe Huawei Optistar HN8010Ts en het glasvezelkabeltje over, iemand interesse voor dat ie op Marktplaats gaat?
@robertwebbe bedankt voor het posten van de duidelijke uitleg en de links. Vorige week mijn huawei binnen gekregen. Vrijdag via de chat gegevens door gegeven van het nieuwe ONT.
Dat laatste gaat nog niet zo soepel
De eerste chat werd beëindigd halverwege. Tweede wilde ook nog een Mac adres en serienummer naast het pon-id. Mac adres moest op zoeken en verbrak ook dit gesprek. Derde chat heeft uiteindelijk alles opgeschreven.
Zaterdag een bericht gehad via whatsapp.
Zondagavond 23:00 ONT er aangehangen.
Helaas nog geen internet.
Hopelijk kan @R3D ook mijn verbinding weer reanimeren
. Ik krijg zo langzaam aan afkick verschijnselen
Dat laatste gaat nog niet zo soepel
Hopelijk kan @R3D ook mijn verbinding weer reanimeren

Als je voor mij een pon-id in een pb kan sturenTweak_IT schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:10:
@robertwebbe bedankt voor het posten van de duidelijke uitleg en de links. Vorige week mijn huawei binnen gekregen. Vrijdag via de chat gegevens door gegeven van het nieuwe ONT.
Dat laatste gaat nog niet zo soepelDe eerste chat werd beëindigd halverwege. Tweede wilde ook nog een Mac adres en serienummer naast het pon-id. Mac adres moest op zoeken en verbrak ook dit gesprek. Derde chat heeft uiteindelijk alles opgeschreven.
Hopelijk kan @R3D ook mijn verbinding weer reanimeren. Ik krijg zo langzaam aan afkick verschijnselen
@R3D Bedankt voor je tijd en de tip
het probleem zat achter het toetsenbord.
De WAN stond nog op auto, na het taggen van het VLAN werkte het gelijk.
Gevalletje RTFM.
De WAN stond nog op auto, na het taggen van het VLAN werkte het gelijk.
Gevalletje RTFM.
Zomaar uit interesse, waarom doe je deze weg? Heb je een alternatieve oplossing gevonden? Zelf heb ik deze net besteld, dus helaas ben ik voorzien.Josti schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:44:
Ik heb een gloednieuwe Huawei Optistar HN8010Ts en het glasvezelkabeltje over, iemand interesse voor dat ie op Marktplaats gaat?
- ernstoud
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Wellicht omdat de 8 Gbps. abonnementen zijn vervallen. Een kennis van mij waarvoor ik een HN8010Ts had besteld gaat ook niet over naar Delta. Verschil van 1 naar 2 Gbps. is te klein.halloallemaal schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:50:
[...]
Zomaar uit interesse, waarom doe je deze weg? Heb je een alternatieve oplossing gevonden? Zelf heb ik deze net besteld, dus helaas ben ik voorzien.
Ik denk er precies zo over, blijf voorlopig met gigabit op AON. Dus mijn HN8010Ts gaat wellicht toch ook de markt op.
Is er al wat duidelijk over de 8gbit abbos die wel al besteld zijn? Ik heb het namelijk 2 maanden geleden besteld maar de groene spriet staat nog overeind in de tuin. Ik heb serieus in huis het 1 en ander aangepast voor die verbinding. 10gbit switch gekocht glas naar m'n kantoor aangelegd 2 nics aangeschaft.ernstoud schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:31:
[...]
Wellicht omdat de 8 Gbps. abonnementen zijn vervallen. Een kennis van mij waarvoor ik een HN8010Ts had besteld gaat ook niet over naar Delta. Verschil van 1 naar 2 Gbps. is te klein.
Ik denk er precies zo over, blijf voorlopig met gigabit op AON. Dus mijn HN8010Ts gaat wellicht toch ook de markt op.
Zou toch lullig zijn als ik het dan niet krijg.
Ik heb dit nagevraagd en deze worden gewoon aangesloten zoals besteld, net als de abbos die al actief zijn.thomastvd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:54:
[...]
Is er al wat duidelijk over de 8gbit abbos die wel al besteld zijn? Ik heb het namelijk 2 maanden geleden besteld maar de groene spriet staat nog overeind in de tuin. Ik heb serieus in huis het 1 en ander aangepast voor die verbinding. 10gbit switch gekocht glas naar m'n kantoor aangelegd 2 nics aangeschaft.
Zou toch lullig zijn als ik het dan niet krijg.
Dit topic is gesloten.