Het is echt heel simpel :
- Dedicated Servers en Webhosting/VPS verhuur bedrijf.
- Klanten met allerlei soorten uplinks van 100 Mbps tot 1 Gbps tot 4 x 1 Gbps LACP of zelfs 2 x 10 Gbps LACP
- Die gingen dus allemaal prutsen met de Speedtest CLI versie, want 98% van de klanten gebruikt alleen een Linux CLI omgeving en daarmee ging het dus vaker mis dan dat het goed ging!
Zelfs als ze de Server kozen die in het netwerk van het bedrijf dat de server verhuurt zat...
Vervolgens doe je wat iPerf3 en reguliere upload/download tests richting andere servers (wereldwijd een stuk of 4 a 5 IIRC) en blijkt het volpompen van 2 x 10 Gbps zelfs geen probleem te zijn!

De CLI versie is heel zuiver. Draait native 64-bit, en is betrouwbaar.
En daarvan zeg je dat je die nooit moet gebruiken?
Daarover verschillen we dan maar van mening.
Tja, je hoeft me niet te geloven, maar het is echt 100% op pure ervaring in de praktijk gebaseerd!

En de browser versie is net zoals fast.com onbetrouwbaar want tussen die cliënt versie draaiend in de sandbox in een browser weet je echt niet wat je meet. Op het moment dat de test draait kan in een ander tabblad een proces starten, een browser extensie tijd vragen etc., zelfs een browser update (Chrome

) kan starten.
Heb je wel eens gezien in task manager of process explorer wat er allemaal draait als je een browser actief hebt?
Er worden in Ookla SpeedTest zelfs advertenties geladen!
Dat klikt allemaal een beetje alsof je gewoon een gare browser gebruikt eerlijk gezegd
Daarnaast wordt IMHO juist de app onder elk OS zo zwaar gepushed om al die advertenties in te laden en data te harvesten op je telefoon/tablet/Laptop/PC/enz.

Ik gebruik ook de CLI versie niet
Waarom dan dat kreng zo verdedigen

enige betrouwbare is iPerf3 naar een eigen server met bekende hoge bandbreedte en latency.
En dan nog had ik laatst totaal onbruikbare resultaten omdat er een proces was dat hing en alle processor cycles nam. Precies het probleem als je speedtests in een browser draait.
Dat slaat nergens op en lijkt me eerder iets dat specifiek bij jou éénmalig het geval is geweest en dus echt niet iedereen zal overkomen...
Daarnaast best wel een Appels vs. Peren vergelijking : Browser Applicatie vs. simpel CLI Tooltje
Beste is naar die eigen gehoste iPerf3 server een minimale cliënt gebruiken, dus een net install CentOS zonder GUI, zonder background processen. Doe ik niet, ik gebruik iPerf3 onder Windows 10.
Je volgt dus je eigen advies niet om vervolgens
Waardoor ik dus ook af en toe - zie geschetste case met een hangend proces - fantasie resultaten heb. Die ik dan kan verklaren, in een browser rare resultaten zijn niet verklaarbaar, precies wat hierboven door @
jinglewood getoond wordt.
problemen te ervaren
OK...

De CLI versie is er ook voor Linux, dus een minimal install van bijvoorbeeld Ubuntu met de CLI versie kan ook.
Ja, maar nou noem je een distro die tegenwoordig zowat alles in
snaps installeert wat dus ook een ernorme
overhead en vertragingen met zich mee kan brengen!

De distro’s hebben ook allemaal een zeer onbetrouwbare nauwelijks meer functionerende versie die de Ookla servers gebruikt maar in Python geschreven is. Werkt niet goed meer… bedoelde je die soms?
Ik bedoel nl. de officiële Ookla CLI versie:
https://www.speedtest.net/nl/apps/cli
Je kan welke versie je maar wilt gebruiken, maar het gaat er uiteindelijk om dat de bandbreedte dus niet goed werd gemeten...
Ironisch genoeg ging het wel goed bij de zeldzame klanten die iets van een Windows Server 2008/2012/enz. wilden draaien en dan dus gewoon via de browser de juiste resultaten kregen!

Of de zeldzame gekkies die een Desktop omgeving op hun Linux Server draaiden...
Dat SpeedTest in de browser zo gepromoot wordt is omdat er advertenties getoond worden; deel van het business model van Ookla.
Dat kan je blokkeren natuurlijk!
Daarnaast is dat IMHO dus juist een reden om de browser versie kreupel te maken zoals ik al eerder zei...
En de versie met provider branding vertrouw ik al helemaal niet…
Tja, wat valt daar niet aan te vertrouwen :
- Dezelfde webGUI zonder advertenties, want van je ISP

- In principe gekoppeld aan servers die in het netwerk van je ISP staan dus altijd min of meer de ideale situatie!

100 Mbps en 1 Gbps verbindingen aan huis en al helemaal in Datacenters zijn al heel lang gemeengoed!

Maar er is duidelijk een verschil te zien is mijn ervaring :
- Website blijft hangen op iets lagers, via de speedtest app is het wel normaal.
- Maar ook bijvoorbeeld als je iets downloads haal je gewoon de juiste snelheid.
Precies mijn punt!

webafast schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:03:
Verder heb ik de US telefoons van Unifi waardoor ik het "talk" gedeelte heb kunnen activeren.
Ik heb gelezen dat je via Delta de SIP gegevens kunt opvragen. Zover als ik op de hoogte ben kun je maar één VLAN toevoegen, Zou het telefonie gedeelte dan toch werken als ik de SIP gegevens invoer?
Iemand hier ervaring mee?
Ik denk dat je dat niet zo makkelijk werkend gaat krijgen, want het standaard verhaal van Ubiquiti Routers en niet via de UniFi Controller webGUI meerdere VLAN sub-Interfaces aan kunnen maken aan de WAN kant!
Dus eerst moet je dat zien te fixen door het een en ander uit
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie te jatten en daarna moet je dus inderdaad
de boel goed zien te routeren en dan maar hopen dat alles goed werkt!
Vergeet ook niet eventuele SIP VoIP Helpers en dergelijke te activeren indien nodig en ook mogelijk...