Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
R3D schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:46:
@jinglewood je snelheids profiel heb ik gecloned van de Nokia.
Ah ok! bedoel je dat je dit zojuist hebt gedaan of ? Want dan moet ik denk ik even de Huawei aan en uitzetten om te testen denk ik?
Of bedoel je juist dat in algemene zin deze PON is geprovisioned vannacht met dat snelheidsprofiel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Hebben er hier meer mensen gebruik gemaakt van het aanbod van Delta vorige maand om 2Gb drie maanden te proberen voor - ik meen - €45?

Mijn Nokia ONT heeft een 10Gb Ethernet poort, maar ik heb de 10Gb Ethernet kaart uit mijn pfSense router gehaald, omdat die veel te warm werd, en teveel stroom verbruikte. Dus echt nodig heb ik het niet, maar de aanbieding was goedkoper dan wat ik normaal voor 1Gb betaal, dus heb ik het maar gedaan.

Echter zie ik op mijn factuur vandaag dat ik de normale prijs voor 2Gb betaal. Hebben anderen hier dat ook gezien, of ben ik alleen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34
MindBender schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:31:
Hebben er hier meer mensen gebruik gemaakt van het aanbod van Delta vorige maand om 2Gb drie maanden te proberen voor - ik meen - €45?
..
Echter zie ik op mijn factuur vandaag dat ik de normale prijs voor 2Gb betaal. Hebben anderen hier dat ook gezien, of ben ik alleen?
Dit is eigenlijk offtopic hier en hoort misschien beter in ervaringen en discussies.
Ik had net nadat mijn glasvezel geactiveerd was het abonnement verhoogd van 1Gbps naar 2Gbps. Dit was toen een aanbieding binnen MijnDelta! 2Gbps - 45 euro voor 6 maanden. Na die 6 maanden 60 euro. Daarmee zou ik goedkoper zijn dan met 1Gbps.
Nu ontvang ik ook net een factuur en zie ik dat die actie helemaal niet verwerkt is. Maar ook die 2Gbps was niet geactiveerd. Net gechat en het wordt alsnog rechtgezet. Ik had screenshots gemaakt. Ben benieuwd of het nu goed gaat.
Edit: Ik zet deze door via het andere Delta topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

@barend_berg io zal lief terugkijken, beloofd ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

jinglewood schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:45:
[...]

Ah ok! bedoel je dat je dit zojuist hebt gedaan of ? Want dan moet ik denk ik even de Huawei aan en uitzetten om te testen denk ik?
Of bedoel je juist dat in algemene zin deze PON is geprovisioned vannacht met dat snelheidsprofiel ?
@jinglewood het laatste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Dank voor het regelen @R3D , sowieso dat je iedereen hier zo helpt. _/-\o_

Nog even een kleine toevoeging wat betreft mijn kwestie over de upload snelheid.
Voorafgaand aan het provisionen van de Huawei PON haalde ik met het originele Nokia modem via de Delta speedtest in de browser makkelijk 900/900 synchroon.
Nu is dat dus als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEgry-PJz_f5Kgbk2t0tlCfl22o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQqknBY71U0cvO4VVEFotY8E.png?f=fotoalbum_large

De UDM-Pro laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKmFyYkUkuL4mX4IobHxG1fnDPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xKD3RFiXyRvXY2NworE6M3ik.png?f=user_large

En een speciale Speedtest Tracker container op mijn servertje laat het volgende zien voor de afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWP1SiHJLTrbu1w7M-8V6Cee9vA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oZUOIvdFtBwDGLPCOhMDnKAL.png?f=fotoalbum_large

Via iperf haal ik zoals eerder aangegeven met meerdere draadjes de upload wel, maar ik snap nog steeds niet hoe het kan dat ik op dezelfde machine, na het gebruik van mijn eigen PON opeens via de browser bij speedtests tegenvallende uploads krijg terwijl mijn andere apparatuur dus zegt dat het allemaal ok is? 8)7
Schiet mij maar lek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jinglewood schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Dank voor het regelen @R3D , sowieso dat je iedereen hier zo helpt. _/-\o_

Nog even een kleine toevoeging wat betreft mijn kwestie over de upload snelheid.
Voorafgaand aan het provisionen van de Huawei PON haalde ik met het originele Nokia modem via de Delta speedtest in de browser makkelijk 900/900 synchroon.
Nu is dat dus als volgt:
[Afbeelding]

De UDM-Pro laat dit zien:
[Afbeelding]

En een speciale Speedtest Tracker container op mijn servertje laat het volgende zien voor de afgelopen 24 uur:
[Afbeelding]

Via iperf haal ik zoals eerder aangegeven met meerdere draadjes de upload wel, maar ik snap nog steeds niet hoe het kan dat ik op dezelfde machine, na het gebruik van mijn eigen PON opeens via de browser bij speedtests tegenvallende uploads krijg terwijl mijn andere apparatuur dus zegt dat het allemaal ok is? 8)7
Schiet mij maar lek.
Nooit een SpeedTest in een browser doen. Je ziet hier wat er van terecht komt. In een browser meet je allerlei rare bijeffecten zoals de Java/JavaScript/HTML5 sandbox, de rendering, de tijd die allerlei browser extensies in beslag nemen, de cookies, trackers etc., etc.

En je kunt geen eigen server kiezen.

Altijd de SpeedTest CLI versie gebruiken, nog beter iPerf3 naar een voldoend snelle server. Ik gebruik de gratis instance in de Oracle Cloud, die heeft 4 Gbps. naar internet en 4 ms. latency. Dat geeft een erg betrouwbaar beeld.

En je kudo’s naar @R3D : <3

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Nooit een SpeedTest in een browser doen. Je ziet hier wat er van terecht komt. In een browser meet je allerlei rare bijeffecten zoals de Java/JavaScript/HTML5 sandbox, de rendering, de tijd die allerlei browser extensies in beslag nemen, de cookies, trackers etc., etc.

Altijd de SpeedTest CLI versie gebruiken, nog beter iPerf3 naar een voldoend snelle server. Ik gebruik de gratis instance in de Oracle Cloud, die heeft 4 Gbps. naar internet en 4 ms. latency. Dat geeft een erg betrouwbaar beeld.

Ja precies, ik neig dan ook sterk naar het negeren van die browser speedtest resultaten en gewoon uit te gaan van de resultaten die ik krijg uit mijn docker container en iperf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:34

Adze

CCNP !

robertwebbe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Mocht je zin hebben om zaterdag naar Made te komen, dan zorg ik dat de worstenbroodjes klaar staan. Stuur maar even een PM als je hier gebruik van wilt maken.
Dank voor het voorstel, maar Made is me net wat te ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:26
Adze schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:28:
[...]

Dank voor het voorstel, maar Made is me net wat te ver weg.
Brabantse worstebroodjes zijn ook niet te nassen, wel vriendelijk aanbod 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
maupie1967 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Brabantse worstebroodjes zijn ook niet te nassen, wel vriendelijk aanbod 8)
Nassen… van het Jiddische naschen (snoepen). En worstenbroodjes is varkensvlees. Je opmerking klopt helemaal ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Dat was een avondje heerlijk noodzakelijk nerden hier zeg. Veel nuttige info die ik zeker kan gebruiken bij mijn gedwongen overstap naar XGS-PON bij CaiWay. Zonder aankondiging of uitleg plofte er deze week een Nokia XS-2426G-B op de deurmat. "succes ermee!"

Na het aansluiten en geen verbinding maken wist de Caiway helpdesk me te vertellen dat de nieuwe lijn pas begin Juli actief is en dat ik mijn oude glasmodem nog maar even moest terugplaatsen.

Dat 't kreng geen bridge mode ondersteunt is waardeloos. De beste route icm een USG 3P lijkt me een media converter die ook voor dit drama stiekem al op het verlanglijstje stond. Vraag is alleen of deze ook te krijgen zijn met een telefoon aansluiting, anders heb ik meteen een mooi excuus om de vaste telefonie te verbannen en de oude toestellen naar de kliko te verbannen.

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41
360Degreez schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:10:
Dat was een avondje heerlijk noodzakelijk nerden hier zeg. Veel nuttige info die ik zeker kan gebruiken bij mijn gedwongen overstap naar XGS-PON bij CaiWay. Zonder aankondiging of uitleg plofte er deze week een Nokia XS-2426G-B op de deurmat. "succes ermee!"

Na het aansluiten en geen verbinding maken wist de Caiway helpdesk me te vertellen dat de nieuwe lijn pas begin Juli actief is en dat ik mijn oude glasmodem nog maar even moest terugplaatsen.

Dat 't kreng geen bridge mode ondersteunt is waardeloos. De beste route icm een USG 3P lijkt me een media converter die ook voor dit drama stiekem al op het verlanglijstje stond. Vraag is alleen of deze ook te krijgen zijn met een telefoon aansluiting, anders heb ik meteen een mooi excuus om de vaste telefonie te verbannen en de oude toestellen naar de kliko te verbannen.
Delta geeft je de SIP info voor eigen VOIP apparaten, maar een redirect naar de kliko is beter ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
360Degreez schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:10:

De ONT (Nokia, Huawei, zie pricewatch bovenaan dit topic en genoeg info in het topic zelf) heeft alleen een 10Gbps. ethernet poort. Daarop sluit je je router aan en aan je router via een ATA een telefoontoestel. Bijvoorbeeld:

https://www.voipshop.nl/f...oge+telefoon+adapter+voip

Benodigde info (SIP server, user id, wachtwoord) verstrekt de helpdesk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk9999_33
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-08 17:06
Sinds een week ben ik over van een 1 gbps abo naar 2 gbps. Dat had ik beter niet kunnen doen begrijp ik achteraf. GPS-PON… maar ja, geen weg terug meer. Het bijgeleverde Nokia modem werkt, maar niet samen met mijn DreamMachine Pro en alle AP’s.

Inmiddels heb ik een Genesis ONT en die is ook door Delta geactiveerd. Ze geven aan dat alles goed staat. Helaas krijg ik het niet werkend, het connectie lampje op de ONT blijft knipperen. Dat ONT kastje heeft 192.168.1.1 als IP adres, en mijn DMP hetzelfde. Dat heb ik aangepast naar 192.168.1.254. Kennelijk zit de ‘fout’ in mijn DMP, en heb ik te weinig kennis om het te herstellen. Het zou fijn zijn als iemand mij op weg kan helpen.

De ethernetpoort van de ONT is aangesloten op de WAN poort van de DMP. DHCP staat aan op de DMP (stond uit om mijn DMP achter de Nokia router werkend te krijgen) en bij WAN1 staat VLAN ID op 100. Bijgaand twee screendumps met de instellingen van de DMP.

Alvast bedankt voor de hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz1_ytzQ6kvAAZnqbRyQiATT7Bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVGYLy5EDEd8pU96CaZX7bJ6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACxNlMCksUqvWkzngV_LapaDvOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z6IqQ3dQnaD0pLLur7LREwYI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@hk9999_33 Als je het goed voor elkaar wilt krijgen, schaf dan een Huawei ONT aan. Zolang het standaard Nokia ding niet in bridge kan, blijft het gezeur.

Het is bekend dat de Genexis ONT niet goed werkt, die kun je beter meteen afkoppelen.

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 23-06-2023 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
hk9999_33 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:23:
Sinds een week ben ik over van een 1 gbps abo naar 2 gbps. Dat had ik beter niet kunnen doen begrijp ik achteraf. GPS-PON… maar ja, geen weg terug meer. Het bijgeleverde Nokia modem werkt, maar niet samen met mijn DreamMachine Pro en alle AP’s.

Inmiddels heb ik een Genesis ONT en die is ook door Delta geactiveerd. Ze geven aan dat alles goed staat. Helaas krijg ik het niet werkend, het connectie lampje op de ONT blijft knipperen. Dat ONT kastje heeft 192.168.1.1 als IP adres, en mijn DMP hetzelfde. Dat heb ik aangepast naar 192.168.1.254. Kennelijk zit de ‘fout’ in mijn DMP, en heb ik te weinig kennis om het te herstellen. Het zou fijn zijn als iemand mij op weg kan helpen.

De ethernetpoort van de ONT is aangesloten op de WAN poort van de DMP. DHCP staat aan op de DMP (stond uit om mijn DMP achter de Nokia router werkend te krijgen) en bij WAN1 staat VLAN ID op 100. Bijgaand twee screendumps met de instellingen van de DMP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat je UI dingen niet lekker werken met de Nokia komt denk ik door een IP conflict, ik zou tijdelijk proberen de Nokia in te stellen en in een ander IP subnet te zetten (10.0.0.0/24 oid) en dan het UI systeem daarachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
jinglewood schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:51:
Schiet mij maar lek.
Er is een theorie dat Speedtest.net iedereen aan de app versie wil hebben inclusief dus Windows gebruikers die dan via de Windows Store dat kreng moeten downloaden, maar ik vind het maar een beetje een raar verhaal... :/

Sorry, maar dat is dus echt onzin! :P

Jarenlang doen we het zo en nu is het ineens niet betrouwbaar... yeah right... :/
Altijd Nooit de SpeedTest CLI versie gebruiken
Als je eens wist hoeveel klanten ik van die gedachte af moest helpen in het verleden... ;) :+
nog beter iPerf3 naar een voldoend snelle server. Ik gebruik de gratis instance in de Oracle Cloud, die heeft 4 Gbps. naar internet en 4 ms. latency. Dat geeft een erg betrouwbaar beeld.
Dat is wel één van de betere opties! d:)b
Sowieso! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk9999_33
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-08 17:06
Enig idee waar die te koop zijn, Robert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
hk9999_33 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:08:
Enig idee waar die te koop zijn, Robert?
Bij https://cdr.pl/ hebben ze m te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Er is een theorie dat Speedtest.net iedereen aan de app versie wil hebben inclusief dus Windows gebruikers die dan via de Windows Store dat kreng moeten downloaden, maar ik vind het maar een beetje een raar verhaal... :/

[...]

Sorry, maar dat is dus echt onzin! :P

Jarenlang doen we het zo en nu is het ineens niet betrouwbaar... yeah right... :/

[...]

Als je eens wist hoeveel klanten ik van die gedachte af moest helpen in het verleden... ;) :+

[...]

Dat is wel één van de betere opties! d:)b

[...]

Sowieso! d:)b
Ik begrijp niets van het bovenstaande. De CLI versie is heel zuiver. Draait native 64-bit, en is betrouwbaar. En daarvan zeg je dat je die nooit moet gebruiken? Daarover verschillen we dan maar van mening.

En de browser versie is net zoals fast.com onbetrouwbaar want tussen die cliënt versie draaiend in de sandbox in een browser weet je echt niet wat je meet. Op het moment dat de test draait kan in een ander tabblad een proces starten, een browser extensie tijd vragen etc., zelfs een browser update (Chrome >:) ) kan starten. Heb je wel eens gezien in task manager of process explorer wat er allemaal draait als je een browser actief hebt? Er worden in Ookla SpeedTest zelfs advertenties geladen!

Ik gebruik ook de CLI versie niet, enige betrouwbare is iPerf3 naar een eigen server met bekende hoge bandbreedte en latency. En dan nog had ik laatst totaal onbruikbare resultaten omdat er een proces was dat hing en alle processor cycles nam. Precies het probleem als je speedtests in een browser draait.

Beste is naar die eigen gehoste iPerf3 server een minimale cliënt gebruiken, dus een net install CentOS zonder GUI, zonder background processen. Doe ik niet, ik gebruik iPerf3 onder Windows 10. Waardoor ik dus ook af en toe - zie geschetste case met een hangend proces - fantasie resultaten heb. Die ik dan kan verklaren, in een browser rare resultaten zijn niet verklaarbaar, precies wat hierboven door @jinglewood getoond wordt.

De CLI versie is er ook voor Linux, dus een minimal install van bijvoorbeeld Ubuntu met de CLI versie kan ook. De distro’s hebben ook allemaal een zeer onbetrouwbare nauwelijks meer functionerende versie die de Ookla servers gebruikt maar in Python geschreven is. Werkt niet goed meer… bedoelde je die soms? Ik bedoel nl. de officiële Ookla CLI versie: https://www.speedtest.net/nl/apps/cli

Dat SpeedTest in de browser zo gepromoot wordt is omdat er advertenties getoond worden; deel van het business model van Ookla. En de versie met provider branding vertrouw ik al helemaal niet…

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 24-06-2023 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
hk9999_33 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke Genesis ONT heb je precies? En met welk adres heb je deze geregistreerd?

En wat betreft je Nokia, misschien helpt het al als je die in een andere netwerk range zet? Bijvoorbeeld 192.168.2.x. Zou gewoon moeten werken met je DMP. (Je krijgt wel een dubbele NAT, maar dat is in veel gevallen niet zo'n groot probleem)

[ Voor 7% gewijzigd door EWS99 op 24-06-2023 07:37 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Jarenlang was de internet bandbreedte ook veel lager.

Maar er is duidelijk een verschil te zien is mijn ervaring. Website blijft hangen op iets lagers, via de speedtest app is het wel normaal. Maar ook bijvoorbeeld als je iets downloads haal je gewoon de juiste snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
Ik verwacht volgende week het installatiepakket van Delta te ontvangen. De Huawei HN8010Ts hangt al klaar die vervolgens gekoppeld is aan mijn UDM Pro.

Verder heb ik de US telefoons van Unifi waardoor ik het "talk" gedeelte heb kunnen activeren.
Ik heb gelezen dat je via Delta de SIP gegevens kunt opvragen. Zover als ik op de hoogte ben kun je maar één VLAN toevoegen, Zou het telefonie gedeelte dan toch werken als ik de SIP gegevens invoer? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:27
webafast schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:03:
Ik verwacht volgende week het installatiepakket van Delta te ontvangen. De Huawei HN8010Ts hangt al klaar die vervolgens gekoppeld is aan mijn UDM Pro.

Verder heb ik de US telefoons van Unifi waardoor ik het "talk" gedeelte heb kunnen activeren.
Ik heb gelezen dat je via Delta de SIP gegevens kunt opvragen. Zover als ik op de hoogte ben kun je maar één VLAN toevoegen, Zou het telefonie gedeelte dan toch werken als ik de SIP gegevens invoer? Iemand hier ervaring mee?
Bij mij werkte het niet via VLAN 100. Toen ik op WAN2 VLAN102 beschikbaar stelde en het VOIP verkeer via een traffic rule naar die poort stuurde gebeurde er meer. Alleen ik kreeg het uiteindelijk niet aan de praat met mijn Gigaset SL450A GO VOIP. Steeds zag ik authorized en unauthorized berichten over de lijn gaan . Als de SL450A dan aangaf dat de registratie succesvol was kon ik alsnog niet bellen.

Ik laat nu mijn nummer porteren naar CheapConnect, die verbinding werkte, na configuratie, gelijk met de SL450H. Dus helaas geen succesverhaal van mijn kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

ernstoud schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:17:
[...]
Benodigde info (SIP server, user id, wachtwoord) verstrekt de helpdesk.
Aha, duidelijk! Goed om even in het achterhoofd te houden mocht mijn wederhelft onverhoopt toch meer gehecht zijn aan de vaste telefoon dan verwacht ;)

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
Bij mij werkte het niet via VLAN 100. Toen ik op WAN2 VLAN102 beschikbaar stelde en het VOIP verkeer via een traffic rule naar die poort stuurde gebeurde er meer. Alleen ik kreeg het uiteindelijk niet aan de praat met mijn Gigaset SL450A GO VOIP. Steeds zag ik authorized en unauthorized berichten over de lijn gaan . Als de SL450A dan aangaf dat de registratie succesvol was kon ik alsnog niet bellen.

Ik laat nu mijn nummer porteren naar CheapConnect, die verbinding werkte, na configuratie, gelijk met de SL450H. Dus helaas geen succesverhaal van mijn kan.
[/quote]

Was er al bang voor... We gaan het zien volgende week!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier nu al twee jaar stabiele verbinding, vandaag de UDMPro gereboot en plots verbinding dood.
Krijg geen DHCP meer... @R3D storingen bekend in Middelburg of is er iets veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
bluewalk schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:53:
Hier nu al twee jaar stabiele verbinding, vandaag de UDMPro gereboot en plots verbinding dood.
Krijg geen DHCP meer... @R3D storingen bekend in Middelburg of is er iets veranderd?
Er is in ieder geval bij jouw iets veranderd. Je hebt de router immers een reboot gegeven. Wat gebeurt er met het modem/router van Delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Er is in ieder geval bij jouw iets veranderd. Je hebt de router immers een reboot gegeven. Wat gebeurt er met het modem/router van Delta?
Ook daarmee werkt het niet, net een half uur in de chat gehangen met delta, Begon eerst over VLAN 500... nou dat was het natuurlijk niet. Tijdens het gesprek kreeg ik een SMS van Delta:
Beste klant, Er is momenteel een nog onbekende storing in ons netwerk waaraan hard gewerkt wordt door onze specialisten. Excuses voor het ongemak. Verwachte oplostijd: nog onbekend. Groet, DELTA
Algehele storing dus. De buren hadden nog wel verbinding maar ook die is na een DHCP renew omgevallen. Lijkt er op dat er geen DHCP leases meer worden gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:17:
Ik begrijp niets van het bovenstaande.
Het is echt heel simpel :
- Dedicated Servers en Webhosting/VPS verhuur bedrijf.
- Klanten met allerlei soorten uplinks van 100 Mbps tot 1 Gbps tot 4 x 1 Gbps LACP of zelfs 2 x 10 Gbps LACP
- Die gingen dus allemaal prutsen met de Speedtest CLI versie, want 98% van de klanten gebruikt alleen een Linux CLI omgeving en daarmee ging het dus vaker mis dan dat het goed ging!
Zelfs als ze de Server kozen die in het netwerk van het bedrijf dat de server verhuurt zat...

Vervolgens doe je wat iPerf3 en reguliere upload/download tests richting andere servers (wereldwijd een stuk of 4 a 5 IIRC) en blijkt het volpompen van 2 x 10 Gbps zelfs geen probleem te zijn! ;)
De CLI versie is heel zuiver. Draait native 64-bit, en is betrouwbaar.
En daarvan zeg je dat je die nooit moet gebruiken?

Daarover verschillen we dan maar van mening.
Tja, je hoeft me niet te geloven, maar het is echt 100% op pure ervaring in de praktijk gebaseerd! ;)
En de browser versie is net zoals fast.com onbetrouwbaar want tussen die cliënt versie draaiend in de sandbox in een browser weet je echt niet wat je meet. Op het moment dat de test draait kan in een ander tabblad een proces starten, een browser extensie tijd vragen etc., zelfs een browser update (Chrome >:) ) kan starten.
Heb je wel eens gezien in task manager of process explorer wat er allemaal draait als je een browser actief hebt?

Er worden in Ookla SpeedTest zelfs advertenties geladen!
Dat klikt allemaal een beetje alsof je gewoon een gare browser gebruikt eerlijk gezegd :P

Daarnaast wordt IMHO juist de app onder elk OS zo zwaar gepushed om al die advertenties in te laden en data te harvesten op je telefoon/tablet/Laptop/PC/enz. :/
Ik gebruik ook de CLI versie niet
Waarom dan dat kreng zo verdedigen :?
enige betrouwbare is iPerf3 naar een eigen server met bekende hoge bandbreedte en latency.
En dan nog had ik laatst totaal onbruikbare resultaten omdat er een proces was dat hing en alle processor cycles nam. Precies het probleem als je speedtests in een browser draait.
Dat slaat nergens op en lijkt me eerder iets dat specifiek bij jou éénmalig het geval is geweest en dus echt niet iedereen zal overkomen...

Daarnaast best wel een Appels vs. Peren vergelijking : Browser Applicatie vs. simpel CLI Tooltje
Beste is naar die eigen gehoste iPerf3 server een minimale cliënt gebruiken, dus een net install CentOS zonder GUI, zonder background processen. Doe ik niet, ik gebruik iPerf3 onder Windows 10.
Je volgt dus je eigen advies niet om vervolgens
Waardoor ik dus ook af en toe - zie geschetste case met een hangend proces - fantasie resultaten heb. Die ik dan kan verklaren, in een browser rare resultaten zijn niet verklaarbaar, precies wat hierboven door @jinglewood getoond wordt.
problemen te ervaren :?

OK... 8)7 :+
De CLI versie is er ook voor Linux, dus een minimal install van bijvoorbeeld Ubuntu met de CLI versie kan ook.
Ja, maar nou noem je een distro die tegenwoordig zowat alles in snaps installeert wat dus ook een ernorme overhead en vertragingen met zich mee kan brengen! >:) :+
De distro’s hebben ook allemaal een zeer onbetrouwbare nauwelijks meer functionerende versie die de Ookla servers gebruikt maar in Python geschreven is. Werkt niet goed meer… bedoelde je die soms?
Ik bedoel nl. de officiële Ookla CLI versie: https://www.speedtest.net/nl/apps/cli
Je kan welke versie je maar wilt gebruiken, maar het gaat er uiteindelijk om dat de bandbreedte dus niet goed werd gemeten...

Ironisch genoeg ging het wel goed bij de zeldzame klanten die iets van een Windows Server 2008/2012/enz. wilden draaien en dan dus gewoon via de browser de juiste resultaten kregen! :+
Of de zeldzame gekkies die een Desktop omgeving op hun Linux Server draaiden...
Dat SpeedTest in de browser zo gepromoot wordt is omdat er advertenties getoond worden; deel van het business model van Ookla.
Dat kan je blokkeren natuurlijk! :Y)

Daarnaast is dat IMHO dus juist een reden om de browser versie kreupel te maken zoals ik al eerder zei...
En de versie met provider branding vertrouw ik al helemaal niet…
Tja, wat valt daar niet aan te vertrouwen :
- Dezelfde webGUI zonder advertenties, want van je ISP :)
- In principe gekoppeld aan servers die in het netwerk van je ISP staan dus altijd min of meer de ideale situatie!

:?
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:51:
Jarenlang was de internet bandbreedte ook veel lager.
100 Mbps en 1 Gbps verbindingen aan huis en al helemaal in Datacenters zijn al heel lang gemeengoed! ;)
Maar er is duidelijk een verschil te zien is mijn ervaring :

- Website blijft hangen op iets lagers, via de speedtest app is het wel normaal.
- Maar ook bijvoorbeeld als je iets downloads haal je gewoon de juiste snelheid.
Precies mijn punt! :)
webafast schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:03:
Ik heb gelezen dat je via Delta de SIP gegevens kunt opvragen. Zover als ik op de hoogte ben kun je maar één VLAN toevoegen, Zou het telefonie gedeelte dan toch werken als ik de SIP gegevens invoer?

Iemand hier ervaring mee?
Ik denk dat je dat niet zo makkelijk werkend gaat krijgen, want het standaard verhaal van Ubiquiti Routers en niet via de UniFi Controller webGUI meerdere VLAN sub-Interfaces aan kunnen maken aan de WAN kant! :| :/

Dus eerst moet je dat zien te fixen door het een en ander uit [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie te jatten en daarna moet je dus inderdaad
halloallemaal schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:51:
Bij mij werkte het niet via VLAN 100. Toen ik op WAN2 VLAN102 beschikbaar stelde en het VOIP verkeer via een traffic rule naar die poort stuurde gebeurde er meer.
de boel goed zien te routeren en dan maar hopen dat alles goed werkt! :)

Vergeet ook niet eventuele SIP VoIP Helpers en dergelijke te activeren indien nodig en ook mogelijk...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vermoed dat in de cases die je noemt de Linux SpeedTest utility gebruikt werd die in distros standaard of via de packet manager geleverd werd. Want dat is een volledig achterhaalde Python versie, die al tijden niet meer goed werkt. De door Ookla zelf gestribueerde versie is prima.

Dus niet gebruiken: https://github.com/sivel/speedtest-cli
Wel gebruiken: https://www.speedtest.net/nl/apps/cli

De reden dat ik niet volledig vertrouw op de Ookla CLI versie is dat je geen info hebt hoe betrouwbaar en hoe zwaar belast de server is waar je naartoe connect. Met een eigen server met gecontracteerde bandbreedte heb je behoorlijke zekerheid over betrouwbaarheid. Dan nog kan er onderweg of bij de hoster een hick-up zijn natuurlijk.

Mijn ervaring is - en geïmplementeerd in de scripts die ik gebruik - dat in vrijwel alle gevallen dat SpeedTest CLI van Ookla geen 940/930 rapporteert, een iPerf3 naar mijn Oracle Cloud server dat wel rapporteert. Mooie second opinion dus.

Enfin, ieder zijn meug. Zei de boer en hij … het varken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 18:59
SeD_NcL schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
Verwacht geen snelle bridge mode oplossing van Delta dit jaar, dus heb net ook de Huawei HN8010Ts bij onze Poolse vrienden CDR besteld. Totaal 144 euro 36 inclusief 15 euro verzending (op de zaak dus geen BTW).

Levering rond de 12e van maart.
Kort vraagje, wil deze ook bestellen nu. Op welke manier gaat de betaling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:17
pnxsinned schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Kort vraagje, wil deze ook bestellen nu. Op welke manier gaat de betaling?
Kort antwoord :) Per bank overboeking.

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 28-06-2023 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-09 07:53
R3D schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:23:
[...]

@barend_berg io zal lief terugkijken, beloofd ;)
Bij deze :Y

Helaas na van de week weer een gesprek met de klantenservice nog steeds achter cgnat. Net voor de zekerheid nog een alles herstart.

Ik heb je een tijdje geleden al een dm gestuurd ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:38
Op eBay staan weer enkele Nokia’s XS-010X-Q te koop. Zie: https://www.ebay.com/itm/185945148591

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-09 07:53
barend_berg schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Bij deze :Y

Helaas na van de week weer een gesprek met de klantenservice nog steeds achter cgnat. Net voor de zekerheid nog een alles herstart.

Ik heb je een tijdje geleden al een dm gestuurd ;-)
@R3D heeft mij uit de brand geholpen, probleempje waar de klantenservice zelf niks aan kon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 14:05

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

barend_berg schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:20:
[...]

@R3D heeft mij uit de brand geholpen, probleempje waar de klantenservice zelf niks aan kon doen.
Ik weet niet hoe het dan verder werkt @R3D. Maar dit soort kleine euveltjes die we hier terugzien komen waar de klantenservice initieel niks mee kan is dat dan iets wat wel in een faq gedropt word voor de klantenservice? Dan hoeven ze er nog steeds niks mee te kunnen maar kunnen ze wel de juiste routes in het proces doorlopen en bij de juiste afdeling terecht laten komen.

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MR_VIPER schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:23:
[...]

Ik weet niet hoe het dan verder werkt @R3D. Maar dit soort kleine euveltjes die we hier terugzien komen waar de klantenservice initieel niks mee kan is dat dan iets wat wel in een faq gedropt word voor de klantenservice? Dan hoeven ze er nog steeds niks mee te kunnen maar kunnen ze wel de juiste routes in het proces doorlopen en bij de juiste afdeling terecht laten komen.
Of natuurlijk eindelijk :( in orde maken dat je CGNAT zelf kunt disablen op mijndelta/mijncaiway. Zoals al maanden geleden toegezegd. Moeilijk hoor een UI aanpassen met een radio button en een call naar een backend realiseren. Is toch al gauw een uurtje werk |:( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Gebruikers achter CGNAT zetten is daar een planning voor, gaat dat per regio ??? Ik kijk zo nu en dan naar mijn IP address om te kijken of dat veranderd is ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Moeilijk hoor een UI aanpassen met een radio button en een call naar een backend realiseren. Is toch al gauw een uurtje werk |:( .
Misschien is er geen call naar backend mogelijk .....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:34
ernstoud schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:02:
[...]
Of natuurlijk eindelijk :( in orde maken dat je CGNAT zelf kunt disablen op mijndelta/mijncaiway. [...]
Tja, maar als er tijd komt voor aanpassingen aan mijndelta/mijncaiway, hebben ze nog wel wat te doen...:
Binnenkort kan je overigens deze gegevens zelf via MijnDelta opvragen. Hou deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws.
Deze tekst is al meer dan een jaar oud... 'binnenkort' betekent blijkbaar hetzelfde als 'site under construction'. :P

[ Voor 10% gewijzigd door wout op 30-06-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w1mm13 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Misschien is er geen call naar backend mogelijk .....
De helpdesk en @R3D hebben gereedschap om iemand uit CGNAT te halen. Daar even wat automatisering tegen aan plakken lijkt me eenvoudig, ik denk niet dat de helpdesk de autorisatie heeft om rechtstreeks in het CGNAT device dat NAT444 afhandelt te muteren. Daar wordt dan vast een API of script voor gebruikt. Voila… dat wordt dan eenvoudig om dat te koppelen aan de user portal. Geen rocket science.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wout schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Tja, maar als er tijd komt voor aanpassingen aan mijndelta/mijncaiway, hebben ze nog wel wat te doen...:

[...]

Deze tekst is al meer dan een jaar oud... 'binnenkort' betekent blijkbaar hetzelfde als 'site under construction'. :P
Ach ja, die hadden we ook nog. Toezeggingen zijn makkelijk, nakomen is weerbarstiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ze hebben bij Delta een tegeltje hangen met de tekst “Veel beloven en weinig geven, doet onze klant in vreugde leven”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:38
Heb nu ruim een maand met veel plezier mijn DELTA glasvezel verbinding (1GB Down/Up). Tot deze week! Na een storing bij DELTA, is mijn downloadsnelheid rond de 940 Mbps, echter de uploadsnelheid komt niet hoger dan 30 Mbps. Na diverse chats en telefonische gesprekken, moest ik vandaag maar eens mijn firewall (pfSense) van het Nokia modem verwijderen, omdat volgens de 2e lijns support daar het probleem lag. Vond het al vreemd, maar goed, zo gezegd zo gedaan. Laptop rechtstreeks bekabeld aangesloten op het Nokia XS-2426G-B modem nadat deze een minuutje van de stroom en was en zie daar: de upload snelheid blijft nog steeds te laag (weer rond de 27 Mbps volgens Speedtest.net). Dan moet u maar eens de Speedtest app downloaden.... Resultaat: idem.

Snap dat de helpdesk bepaalde protocollen moet volgen en de medewerker was ook heel vriendelijk, echter ik schiet er nu niets mee op. Er zou een eigen DELTA monteur nu komen. Ben benieuwd!

Hebben jullie nog tips die ik evt. kan proberen? Hoop dat als straks mijn Nokia XS-010X-Q komt, mij dit soort ellende bespaart blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
wout schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:20:
Soon™ :+
robertwebbe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:44:
Ze hebben bij Delta een tegeltje hangen met de tekst “Veel beloven en weinig geven, doet onze klant in vreugde leven”.
Ik zat meer te denken aan het motto dat Rockstar Games ook lijkt te hebben : "That would be too much fun! We are not going to do that!" :') _O- :+
Appletower schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:53:
Hebben jullie nog tips die ik evt. kan proberen?
Hopen dat @R3D je kan helpen... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adebruin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:43
[...]

Goede tip. Ik was al een tijdje op zoek naar een internet performance app met vaste poort. Voor de Linux/Ubuntu gebruikers onder ons:

#Iperf install & check:
sudo apt -y update
sudo apt -y install iperf3
iperf3 -v

bron: https://chrisjhart.com/Install-iperf3-on-Ubuntu-22.04/

#Firewall setup(if outgoing traffic is set on deny and no ufw profile is used)
sudo ufw allow out 5002 comment 'iperf server'

# Iperf cli download speedtest:
iperf3 -c iperf.weserve.nl -p 5002 -P 30 -4 -R
# Iperf cli update speedtest:
iperf3 -c iperf.weserve.nl -p 5002 -P 30 -4

bron: https://www.stipte.nl/oks/1-snelheid-testen/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355
adebruin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:06:
Voor de Linux/Ubuntu gebruikers onder ons:

sudo apt -y update
sudo apt -y install iperf3
Overal -y erbij zetten is alleen voor de YOLO generatie hé! ;) :P :+

NIET DOEN!!! :N

Altijd GOED LEZEN wat er staat en dan op Y/n rammen! B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Overal -y erbij zetten is alleen voor de YOLO generatie hé! ;) :P :+

NIET DOEN!!! :N

Altijd GOED LEZEN wat er staat en dan op Y/n rammen! B)
Yep. Vooral dat goed lezen van de meldingen. Heel veel jaren geleden training gegeven in PC privé projecten (vanuit PHILIPS voor KLM en Heineken bijvoorbeeld). Dan behandelden we ook het FORMAT commando. En altijd waren er dan deelnemers die FORMAT C: intikken en rücksichtslos Y intikten. Rest van de cursus was voor hun dan minder praktijkgericht :+ .

(En er was ook iemand die na een paar uur les vroeg wat eigenlijk een spatiebalk was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:07:
(En er was ook iemand die na een paar uur les vroeg wat eigenlijk een spatiebalk was.)
Dat is de ANY KEY !!! >:) :+

/EDIT :
De twee reacties onder mij waren helaas net en ruim te laat met dezelfde opmerking! ;) B-)

[ Voor 35% gewijzigd door nero355 op 02-07-2023 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:21
@ernstoud "waar is de 'any-key'?" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Never mind …

[ Voor 79% gewijzigd door robertwebbe op 01-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:21
Laten we weer ontopic verder gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGuy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-05-2024
Hoi iedereen, met veel interesse heb ik jullie posts gelezen aangezien ik al ruim een half jaar een instabiele Delta glasvezelverbinding heb, voornamelijk te danken aan (vermoed ik) de Nokia modem router die standaard met het abonnement meegeleverd wordt.

Ik denk dus al heel lang aan een netwerk waarmee ik niet afhankelijk ben van door Delta geleverde hardware. Omdat iedereen hier erg positief is over de Huawei ONT, heb ik hem besteld en wordt deze hoogstwaarschijnlijk deze week geleverd. Mijn vraag nu aan jullie is of mijn denkwijze klopt:

- ontkoppelen Nokia modem/ router door de SFP die in de behuizing van Nokia M/R bevestigd zit, te ontkoppelen en deze in de Huawei te pluggen
- Huawei aanmelden bij Delta Helpdesk (telefonisch? per mail?)wat is het beste snelste?)
- Nieuwe router aansluiten
- hardware verbinden met nieuwe router

Dank alvast voor jullie help!

Grt, TG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
TheGuy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:53:
Hoi iedereen, met veel interesse heb ik jullie posts gelezen aangezien ik al ruim een half jaar een instabiele Delta glasvezelverbinding heb, voornamelijk te danken aan (vermoed ik) de Nokia modem router die standaard met het abonnement meegeleverd wordt.

Ik denk dus al heel lang aan een netwerk waarmee ik niet afhankelijk ben van door Delta geleverde hardware. Omdat iedereen hier erg positief is over de Huawei ONT, heb ik hem besteld en wordt deze hoogstwaarschijnlijk deze week geleverd. Mijn vraag nu aan jullie is of mijn denkwijze klopt:

- ontkoppelen Nokia modem/ router door de SFP die in de behuizing van Nokia M/R bevestigd zit, te ontkoppelen en deze in de Huawei te pluggen
- Huawei aanmelden bij Delta Helpdesk (telefonisch? per mail?)wat is het beste snelste?)
- Nieuwe router aansluiten
- hardware verbinden met nieuwe router

Dank alvast voor jullie help!

Grt, TG
Aanmelden via de live chat, voorkomt de kans op typos, de kabel uit de Nokia halen en in de Huawei zetten werkt inderdaad probleemloos (schroefje aan de onderkant van de Nokia die los moet dan kan de onderkant eraf en kom je bij de kabel) en daarna je eigen router idd (niet vergeten op VLAN 100 te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
Dank je voor je hulp, Computer Guy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheGuy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:53:
Mijn vraag nu aan jullie is of mijn denkwijze klopt:

Beetje verwarrend. De SC connector uit de Nokia gaat rechtstreeks in de Huawei. Je hebt met een SFP niets te maken. Dat bedoel je misschien maar “door de SFP te ontkoppelen”, suggereert dat je een SFP gaat overzetten. Dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
Ja, misschien zelf een beetje verwarrend verwoord (niet helemaal een techneut dus) maar ik ben blij dat jullie me verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
TheGuy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:47:
Ja, misschien zelf een beetje verwarrend verwoord (niet helemaal een techneut dus) maar ik ben blij dat jullie me verder helpen.
Zojuist is mijn Huawei binnengekomen. Vrij snel ook nog vanaf Polen.
Korte vraag, zit dus in hetzelfde schuitje.. wat dienen we door te geven om hem aan te melden bij Delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
pnxsinned schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:30:
[...]

Korte vraag, zit dus in hetzelfde schuitje.. wat dienen we door te geven om hem aan te melden bij Delta?
Zijn seriële nummer en MAC adres dacht ik. EVT modelnummer maar dat is geen technische eis maar voor de grafiekjes volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Heeft iemand al eens een Nokia XS-010X-Q kunnen krijgen vanuit Delta zelf, ik heb nu 5 verschillende helpdesk medewerkers geprobeerd maar die houden allemaal nog vol dat ze deze niet leveren.

Maar volgens mij zijn er hier mensen die wel een Nokia XS-010X-Q (ik heb een reactie gezien vanuit een caiw klant) Ik wil gewoon weer mijn publieke adres op mijn eigen router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
raymonvdm schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:10:
Heeft iemand al eens een Nokia XS-010X-Q kunnen krijgen vanuit Delta zelf, ik heb nu 5 verschillende helpdesk medewerkers geprobeerd maar die houden allemaal nog vol dat ze deze niet leveren.

Maar volgens mij zijn er hier mensen die wel een Nokia XS-010X-Q (ik heb een reactie gezien vanuit een caiw klant) Ik wil gewoon weer mijn publieke adres op mijn eigen router
Die zijn niet te krijgen via Delta. Alleen via 3rd party providers zoals Helden van Nu en volgens mij ook Online.

Ik heb wel een XS-010X-Q, maar die heb ik zelf gekocht via ebay. Ze zijn erg schaars. De Huawei is beter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
pnxsinned schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:30:
[...]

Het aanmelden werkt het beste via de chat. Dan kunnen ze de gegevens die ze nodig hebben copy/pasten.

Eigenlijk hebben ze alleen het PON ID nodig. Deze ziet er voor Huawei als volgt uit: HWTC12345678. Dus niet het serienummer!

Meer info van iemand die het gelukt is:
Hendriksie in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
EWS99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Die zijn niet te krijgen via Delta. Alleen via 3rd party providers zoals Helden van Nu en volgens mij ook Online.

Ik heb wel een XS-010X-Q, maar die heb ik zelf gekocht via ebay. Ze zijn erg schaars. De Huawei is beter te krijgen.
De Nokias zijn wel te bestellen bij DELTA maar hebben een zakelijk pakket nodig (en niet het zakelijk flex) om ze te kunnen bestellen. Heel misschien zou je de zakelijke desk kunnen bellen en vragen of het als niet zakelijk abbonee ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
EWS99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Het aanmelden werkt het beste via de chat. Dan kunnen ze de gegevens die ze nodig hebben copy/pasten.

Eigenlijk hebben ze alleen het PON ID nodig. Deze ziet er voor Huawei als volgt uit: HWTC12345678. Dus niet het serienummer!

Meer info van iemand die het gelukt is:
Hendriksie in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Dank!
Als ik het goed begrijp is het PON ID "HWTC + De laatste 8 digits van het SN". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Waar is de HN8010Ts goed te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
raymonvdm schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:11:
Waar is de HN8010Ts goed te verkrijgen?
In polen halen de Tweakers ze: https://cdr.pl/p9083,huaw...on-1x-10ge-1x-sc-apc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
raymonvdm schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:10:

EWS99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Via elke andere provider op XGS-PON dan Delta of Caiway zelf.
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:24:
Voor de mensen die graag een Nokia XS-010X-Q ONT willen zodat ze hun eigen apparatuur kunnen gebruiken. Het gemakkelijkst is om een abonnement af te sluiten bij één van de andere providers die beschikbaar zijn op het Delta netwerk. Dus geen Delta of Caiway nemen, maar bijvoorbeeld Online, HeldenvanNu, Solcon, Freedom, PlinQ, Kliksafe, Multifiber. Afhankelijk van wat beschikbaar is op jouw adres. Op XGS-PON krijg je dan altijd wel een Nokia XS-010X-Q ONT geplaatst. Die moet er namelijk tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Helaas waren die providers bij de bestelling niet beschikbaar, dus moet ik nog een jaar wachten tot het contract er op zit. Daarom zojuist de Huawei HN8010Ts besteld en mogelijk heeft Delta daarna ook nog een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Zo, zojuist in chat bij Delta alles doorgegeven van betreffende Huawei.
Het kan rond 1 werkdag duren voordat het verwerkt is. Ik wacht rustig af :) Laat het resultaat weten als het is gelukt.

Kort vraagje tho, ze hadden erover dat het enkel met een echt modem kan? Een Mediaconvertor, is dat een soort modem oid dan? (Ben nieuw in glas). :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
pnxsinned schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:46:
Zo, zojuist in chat bij Delta alles doorgegeven van betreffende Huawei.
Het kan rond 1 werkdag duren voordat het verwerkt is. Ik wacht rustig af :) Laat het resultaat weten als het is gelukt.

Kort vraagje tho, ze hadden erover dat het enkel met een echt modem kan? Een Mediaconvertor, is dat een soort modem oid dan? (Ben nieuw in glas). :D
Er zijn met XGS-PON glasvezel 3 termen van belang:
OLT: De connector van de internet leverancier aan de vezel
FTU: De adapter binnen het huis van de kabel van DELTA naar een normale SC/APC
ONT: De connector van de klant (jij) aan de vezel

Een mediaconverter is een redelijk dom ding dat alleen het glasvezel signaal omzet naar een RJ45 signaal terwijl een ONT ook met de OLT afspreekt in wel tijdslot hij mag sturen. Ik gok dat de klantenservice een eigen router bedoeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Computer guy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Er zijn met XGS-PON glasvezel 3 termen van belang:
OLT: De connector van de internet leverancier aan de vezel
FTU: De adapter binnen het huis van de kabel van DELTA naar een normale SC/APC
ONT: De connector van de klant (jij) aan de vezel

Een mediaconverter is een redelijk dom ding dat alleen het glasvezel signaal omzet naar een RJ45 signaal terwijl een ONT ook met de OLT afspreekt in wel tijdslot hij mag sturen. Ik gok dat de klantenservice een eigen router bedoeld. :)
Dank. Snap de termen nu, en wat het inhoud.
Wanneer ze het ding regged hebben in hun systeem, dan zou ik dus gewoon hierna de kabel vanuit de Nokia naar de Huawei kunnen brengen, en vervolgens op RJ45, een eigen router aansluiten op VLAN100, en done, correct?
Of dient deze convertor online te zijn voordat ze hem reggen?
Las ergens dat dat rond 0400 gebeurd, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
pnxsinned schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Dank. Snap de termen nu, en wat het inhoud.
Wanneer ze het ding regged hebben in hun systeem, dan zou ik dus gewoon hierna de kabel vanuit de Nokia naar de Huawei kunnen brengen, en vervolgens op RJ45, een eigen router aansluiten op VLAN100, en done, correct?
Of dient deze convertor online te zijn voordat ze hem reggen?
Las ergens dat dat rond 0400 gebeurd, vandaar de vraag.
Voor zover ik weet kan je de Nokia verbonden laten en dan eens in de ochtend proberen de hauwei aan te sluiten. Verder idd je eigen router op vlan100 zetten en daaruit je apparaten zeggen ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Tegen mij zeiden ze dat de eigen router ingeplugd moet zijn tijdens de registratie. Weet niet of dat juist is, ik krijg waarschijnlijk volgende week mijn ONT.

Misschien weet @R3D wat juist is? Kan je simpelweg de Nokia router gebruiken tot die stopt met werken en dan de ONT erin?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
ndonkersloot schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:20:
Tegen mij zeiden ze dat deeigen router ingeplugd moet zijn tijdens de registratie. Weet niet tof dat juist is, ik krijg waarschijnlijk volgende week mijn ONT.

Misschien weet @R3D wat juist is? Kan je simpelweg de Nokia router gebruiken tot die stopt met werken en dan de ONT erin?
Ik heb hem bij mijn activatie pas in de middag zodra ik alleen thuis was erin geprikt. Maar die liep wel via wat hulp van R3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Goededag allemaal,

In de loop van deze maand kan ik mijn delta XGS-PON aansluiting in gebruik gaan nemen, heb ondertussen al een half jaar de aansluiting in huis maar vorige week een mail gehad van delta en een doos met het nokia modem gehad. Daardoor mijzelf even gaan verdiepen in hoe ik mijn eigen hardware kan blijven gebruiken. Er is blijkbaar nog steeds geen bridge mode beschikbaar in het nokia kastje. Delta klantenservice verteld mij Q4 2023. Aangezien deze belofte al vaker is gemaakt heb ik hier niet veel vertrouwen in.

Nu ben ik ondertussen wel aardig op de hoogte van wat ik moet doen, een geschikte ONT regelen ergens vandaan. Het enige wat me nog niet duidelijk is, is hoe sluit ik deze ONT aan op het delta kastje aan de muur? (volgens mij heet dat de FTU als ik het goed heb begrepen?)

Het nokia modem heeft een glasvezelkabel die in dit kastje gestopt kan worden vanzelfsprekend, alleen de andere kant van deze kabel gaat rechtstreeks de Nokia in, en niet met een connector. Is het de bedoeling dat ik de nokia openschroef en deze kabel intern loskoppel en ga gebruiken of moet ik ook ergens zo'n kabel kopen en zoja waar kan ik die vandaan halen?

tot slot: het valt niet mee om zo'n ONT te vinden om te kopen, blijkbaar is het niet echt voor eindgebruikers bedoelt om aan te schaffen. Ebay is wel wat te vinden tegen belachelijke verzendkosten. Heeft iemand hier nog een goed idee? ik kwam net een link tegen voor de huawei op het forum, dat zou dan in polen zijn, alleen deze link werkt niet.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
kliklakloe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:41:
Goededag allemaal,

In de loop van deze maand kan ik mijn delta XGS-PON aansluiting in gebruik gaan nemen, heb ondertussen al een half jaar de aansluiting in huis maar vorige week een mail gehad van delta en een doos met het nokia modem gehad. Daardoor mijzelf even gaan verdiepen in hoe ik mijn eigen hardware kan blijven gebruiken. Er is blijkbaar nog steeds geen bridge mode beschikbaar in het nokia kastje. Delta klantenservice verteld mij Q4 2023. Aangezien deze belofte al vaker is gemaakt heb ik hier niet veel vertrouwen in.

Nu ben ik ondertussen wel aardig op de hoogte van wat ik moet doen, een geschikte ONT regelen ergens vandaan. Het enige wat me nog niet duidelijk is, is hoe sluit ik deze ONT aan op het delta kastje aan de muur? (volgens mij heet dat de FTU als ik het goed heb begrepen?)

Het nokia modem heeft een glasvezelkabel die in dit kastje gestopt kan worden vanzelfsprekend, alleen de andere kant van deze kabel gaat rechtstreeks de Nokia in, en niet met een connector. Is het de bedoeling dat ik de nokia openschroef en deze kabel intern loskoppel en ga gebruiken of moet ik ook ergens zo'n kabel kopen en zoja waar kan ik die vandaan halen?

tot slot: het valt niet mee om zo'n ONT te vinden om te kopen, blijkbaar is het niet echt voor eindgebruikers bedoelt om aan te schaffen. Ebay is wel wat te vinden tegen belachelijke verzendkosten. Heeft iemand hier nog een goed idee? ik kwam net een link tegen voor de huawei op het forum, dat zou dan in polen zijn, alleen deze link werkt niet.
Als het goed is heb je een losse slede in de doos zitten, daar kan je een glas kabeltje in stoppen (SC/APC-SC/APC). Die slede stop je vervolgens in de FTU en de andere kant van de kabel in de ONT.

Veel mensen hier kopen de huawei hn8010ts, die kan je via cdr.pl kopen.
https://cdr.pl/p9083,huaw...on-1x-10ge-1x-sc-apc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Ik heb hem net gevonden inderdaad op die site, stevig prijsje 166 euro om iets voor elkaar te krijgen wat delta eigenlijk gewoon mogelijk zou moeten maken.

Die slede zit bij mij al voorgemonteerd op de kabel die in de nokia gaat, maar die zal ik er dus wel vanaf kunnen halen. Wat dan nog rest is een SC/APC-SC/APC glaskabel ergens vandaan halen als ik het goed begrijp? of wordt die bij de huawei geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
kliklakloe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:56:
Ik heb hem net gevonden inderdaad op die site, stevig prijsje 166 euro om iets voor elkaar te krijgen wat delta eigenlijk gewoon mogelijk zou moeten maken.

Die slede zit bij mij al voorgemonteerd op de kabel die in de nokia gaat, maar die zal ik er dus wel vanaf kunnen halen. Wat dan nog rest is een SC/APC-SC/APC glaskabel ergens vandaan halen als ik het goed begrijp? of wordt die bij de huawei geleverd?
Dat verwacht ik niet, maar dat kunnen andere hier vast zeggen. cdr.pl verkoopt ze volgens mij ook en anders genoeg andere nederlandse webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Helder, bedankt voor je info. Mocht iemand hier nog iets aan toe te voegen hebben hoor ik het graag.

Maar het is toch niet te geloven dat delta hier niet gewoon een fatsoenlijke optie voor beschikbaar stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Terwijl ik aan het wachten ben op Huawei ook al een Fritz SFP XGS-PON converter in mijn handen gedrukt gekregen, maar heeft iemand die al eens geprobeerd in een SFP cage van bijvoorbeeld een Mikrotik?

https://fritzshop.nl/glasvezel/1198-fritzsfp-xgspon.html

Ik weet niet of de PON intelligentie ook in de software van de Fritzbox zit, of dat de SFP dit helemaal zelf kan regelen. Vanavond thuis proberen natuurlijk :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
raymonvdm schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:40:
Terwijl ik aan het wachten ben op Huawei ook al een Fritz SFP XGS-PON converter in mijn handen gedrukt gekregen, maar heeft iemand die al eens geprobeerd in een SFP cage van bijvoorbeeld een Mikrotik?

Ik weet niet of de PON intelligentie ook in de software van de Fritzbox zit, of dat de SFP dit helemaal zelf kan regelen. Vanavond thuis proberen natuurlijk :-)
Die intilligentie zit voor zover ik weet in de Fritz!Box, wel dacht ik dat iemand de pakketjes die de Fritz!Box verstuurde had gevangen en hem zo in andere routers werkend gekregen maar dat was met de GPON module dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
raymonvdm schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:40:

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
kliklakloe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:41:

Je kunt inderdaad aan de onderkant het kapje van de Nokia los schroeven en zo de kabel loshalen. Die kabel kun je dan vervolgens gebruiken voor je eigen ONT.

Zelf een extra kabel aanschaffen kan natuurlijk ook. Redelijk standaard kabel. Even goed opletten op de juiste connectors aan beide kanten (ik weet dat niet uit mijn hoofd, maar genoeg over te vinden hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
kliklakloe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:24:
Helder, bedankt voor je info. Mocht iemand hier nog iets aan toe te voegen hebben hoor ik het graag.

Maar het is toch niet te geloven dat delta hier niet gewoon een fatsoenlijke optie voor beschikbaar stelt.
Die is er dus wel maar in de vorm van een (duurder) Zakelijk Pro abonnement

https://www.delta.nl/zakelijk/zakelijk-pro/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 14:05

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Mapje schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Die is er dus wel maar in de vorm van een (duurder) Zakelijk Pro abonnement

https://www.delta.nl/zakelijk/zakelijk-pro/
Een duurder zakelijk pro abonnement noem ik niet een fatsoenlijke optie.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

kliklakloe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:24:
Wat versta jij onder een "fatsoenlijke optie"?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Een bridge modus of een ONT aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Een ONT kan je zelf aanschaffen, bridge mode komt eraan (heb je die echt nodig, of is dubbel NAT een goede tijdelijke optie?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Je zegt dat ik die zelf kan aanschaffen, maar er is geen enkele webshop die ze verkoopt in Nederland. Dan ben je aangewezen op ebay of een of andere Poolse website.

Bridge mode komt eraan, dat beloven ze al een tijdje als ik het zo terug lees op fora hier en daar. Ik heb zojuist met delta contact gehad hier over. Niemand kan met zekerheid zeggen of dat daadwerkelijk gaat gebeuren. Er werd gezegd dat delta hier geen enkele invloed op heeft en dat het aan nokia ligt. Nu lijkt het mij sterk dat delta niet van ze kan eisen dat ze een bridge mode in bouwen, maar ik krijg niet echt het idee dat er nu echt veel actie bereidheid is vanuit delta. In ieder geval mijn klachten kenbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Wat ik bijzonder vind, is wanneer ik de handleiding van de Nokia pak, Delta hier custom FW op heeft gezet, waardoor niet alle opties beschikbaar zijn.
Heb al eens een hidden page gevonden, maar kan hier helaas niets in instellen. (save error).

In de handleiding staat geloof ik weldegelijk een functie voor Bridged mode?:
Bridged mode or routed mode per LAN port.

Heb dus een gevoel dat Delta dit opzettelijk niet aan heeft staan? Of dat de functie wellicht niet werkt op het netwerk van Delta

[ Voor 15% gewijzigd door pnxsinned op 05-07-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Hmmm, bijzonder ja. Het zou me niet verbazen maar ga mensen dan niet aan het lijntje houden.

Feit is dat isp's het liefst hebben dat je de spullen gebruikt die ze aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
pnxsinned schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:47:
Wat ik bijzonder vind, is wanneer ik de handleiding van de Nokia pak, Delta hier custom FW op heeft gezet, waardoor niet alle opties beschikbaar zijn.
Heb al eens een hidden page gevonden, maar kan hier helaas niets in instellen. (save error).

Heb dus een gevoel dat Delta dit opzettelijk niet aan heeft staan? Of dat de functie wellicht niet werkt op het netwerk van Delta
Via de Nokia wifi app voor Android kan je bridge modus aanzetten maar dan brick je gewoon dat ding en mag hij in fabrieksinstellingen toen ik het probeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:33
Heb het hele topic doorgelezen maar kom er achter dat ik niet zo thuis ben in glas en netwerken.
Ik heb dus een Linksys Velop mesh wifi router en die hangt op dit moment aan het Ziggo modem. Destijds heb ik vanaf dag 1 Ziggo gevraagd dat ding in bridge mode te zetten en toen aan mijn Linksys gehangen. Alles werkte gelijk en ik doe eigenlijk geen gekke dingen met port forwarding.

Over 1 uur komt de monteur mijn Nokia modem installeren op mijn 1gb/1gb glas verbinding van Delta. Kan ik deze nou gewoon aansluiten op de Linksys Velop en door hobbelen of moet deze ook in Nokia dan ook in bridge modus staan (wat dus niet kan)?

PS:
Velop deelt nu interne 192.168.1.x adressen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Je kan wel je Linksys erachter zetten maar omdat hij niet in bridge modus kan zit je achter een dubbele NAT. of dat een probleem is is heel persoonlijk, ligt er een beetje aan hoe je je netwerk wilt gebruiken. Voor mij persoonlijk is het een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:33
Ik ga is kijken of ik dat nu een probleem vind of niet.

Default Ziggo modem configuratie is volgens mij op 192.168.178.x
Moet ik daar nog iets aanpassen in de Nokia zodat die geen issues krijgt met de Linksys Velop (192.168.1.x)?

[ Voor 3% gewijzigd door Scidd0w op 05-07-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
pnxsinned schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:47:

Heb dus een gevoel dat Delta dit opzettelijk niet aan heeft staan?
Of dat de functie wellicht niet werkt op het netwerk van Delta.
Dat laatste denk ik niet, want het is niet de eerste keer dat een ISP aangepaste firmware gebruikt op een apparaat en dat er vervolgens dingen zwaar bugged raken :
- SpeedTouch modellen van KPN vanaf de 570 of zo...
- DrayTek modellen van T-Mobile die in een soort extra beperkte User Mode waren gemod... :F
Scidd0w schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:27:
Heb het hele topic doorgelezen maar kom er achter dat ik niet zo thuis ben in glas en netwerken.
Ik heb dus een Linksys Velop mesh wifi router en die hangt op dit moment aan het Ziggo modem. Destijds heb ik vanaf dag 1 Ziggo gevraagd dat ding in bridge mode te zetten en toen aan mijn Linksys gehangen. Alles werkte gelijk en ik doe eigenlijk geen gekke dingen met port forwarding.

Over 1 uur komt de monteur mijn Nokia modem installeren op mijn 1gb/1gb glas verbinding van Delta. Kan ik deze nou gewoon aansluiten op de Linksys Velop en door hobbelen of moet deze ook in Nokia dan ook in bridge modus staan (wat dus niet kan)?
Het is echt precies hetzelfde als je Ziggo Router in Bridge Mode en je kan echt ALLES met de Search bovenaan dit topic vinden! ;)
PS:
Velop deelt nu interne 192.168.1.x adressen uit.
Moet ik daar nog iets aanpassen in de Nokia zodat die geen issues krijgt met de Linksys Velop (192.168.1.x)?
Dat zal je geloof ik wel aan moeten passen in de Nokia 2426 of je Linksys Velop setje :)
Scidd0w schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:01:
Default Ziggo modem configuratie is volgens mij op 192.168.178.x
Maar daar heb je geen last van als je Bridge Mode draait ;)

Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.