Acties:
  • +1 Henk 'm!
zAo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:36:
Kan iemand een educated-guess doen of er binnen een jaar een SFP+ module voor XGSPON zal verschijnen die wordt ondersteund door Delta? Ik zie nu al deze online staan.

Ik sta op het punt een firewall te kopen waar 'alleen' 2.5Gbps nics inzitten en ben in die setup dus afhankelijk van een modem. Idealiter zou ik het fiber direct in mijn firewall/router prikken, maar dan moet ik op zoek naar andere hardware.
De SFP waar je naar verwijst is sowieso onbruikbaar. Een SFP voor XGS-PON voor in een normale router moet functionaliteit hebben voor identificatie, authenticatie, en-/decryptie en moet beheerd kunnen worden via het OMCI protocol. Die SFP’s worden hier en daar wel op websites genoemd maar zijn vrijwel niet leverbaar. In deze thread worden ze wel genoemd. Op de lijst van de benodigde BBF.247 certificering (zonder zal Delta hem vrijwel zeker niet willen registreren) staat er slechts 1, te koop in Brazilië. Enorme gok.

Daarnaast moet je reken op een prijs rond de EUR 300,-

Kortom: nee. En een kristallen bol hebben we helaas niet. Op verzoeken gaf fs.com als antwoord dat zij niet voornemens zijn dit aan te bieden.

Beste optie is dus op dit moment de Huawei HN8010Ts via cdr.pl, alle info paar pagina’s terug in deze thread.

En fingers crossed dat Delta ooit wat gaat aanbieden. Veel beloftes, weinig actie,

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EWS99 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Deze is voor in een ONU. Dat is het apparaat aan de service provider kant (in de PoP).
Nee.

Met de term ONU (Optical Network Unit) wordt een end-user device bedoeld. Is synoniem met ONT.

Aan de POP zijde heet het de OLT.

Bron: https://community.fs.com/...-olt-onu-ont-and-odn.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 21:24
ernstoud schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Nee.

Met de term ONU (Optical Network Unit) wordt een end-user device bedoeld. Is synoniem met ONT.

Aan de POP zijde heet het de OLT.

Bron: https://community.fs.com/...-olt-onu-ont-and-odn.html
Dan ben ik in de war inderdaad

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

EWS99 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Deze is voor in een ONU. Dat is het apparaat aan de service provider kant (in de PoP).

Je moet een SFP hebben voor in een ONT. Nokia maakt die, maar die zijn heel slecht verkrijgbaar. Zoek even terug in dit topic, want er zijn al meer vragen over geweest hier.
Thanks, dat is super verhelderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 10:05
robertwebbe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:55:
Ik heb vanavond de Nokia XS-2426G-B aangesloten. PON lampje brandde vrij snel, Internet niet. Dus wel gepatched maar niet geprovisioned. Ik zal morgen weer even bellen.

En ook de Huawei OptiXstar HN8010Ts XGS-PON ONT is ontvangen. In eerste instantie kon ik niet in de web interface komen maar na een harde reset lukte het wel. Moest overigens nog wel even handmatig IP4 adres toekennen, er is volgens mij geen DHCP. Voor de liefhebbers alvast wat screenshots.

[...]
8)7 zie dat je hem al aan de praat hebt gekregen... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door vonkentrekker op 02-04-2023 02:07 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chlompy
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-08 12:26
Hoi allemaal! Ik ben aan het overwegen om over te stappen van Ziggo naar Delta glasvezel.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met Delta glasvezel (XGS-PON modem) i.s.m. Google Nest wifi.

Ik lees dat de XGS-PON modems van Delta nog niet in bridge-modus gezet kunnen worden (schijnen ze wel mee bezig te zijn). Nu lees ik dat de bridge-mode zeker geen must is voor het installeren van je eigen router. Maar ben wel benieuwd of het Google Nest wifi systeem verder goed met een Delta XGS-PON modem kan samenwerken. Wie heeft hier ervaring mee? Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:35
Chlompy schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:32:
Hoi allemaal! Ik ben aan het overwegen om over te stappen van Ziggo naar Delta glasvezel.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met Delta glasvezel (XGS-PON modem) i.s.m. Google Nest wifi.

Ik lees dat de XGS-PON modems van Delta nog niet in bridge-modus gezet kunnen worden (schijnen ze wel mee bezig te zijn). Nu lees ik dat de bridge-mode zeker geen must is voor het installeren van je eigen router. Maar ben wel benieuwd of het Google Nest wifi systeem verder goed met een Delta XGS-PON modem kan samenwerken. Wie heeft hier ervaring mee? Ben benieuwd!
Bridge is inderdaad in onderzoek/test, maar er is nog geen datum wanneer dat beschikbaar is.

Is het niet mogelijk om de Google Nest Wifi als access point op te hangen ? Dus dat het Delta modem gewoon de NAT/Routing blijft doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chlompy
@fagao Volgens mij moet je bij Google één Google Nest als Router instellen om hiermee de andere Wifi punten te kunnen beheren. Maar hierover kan ik nog niet veel vinden op internet en ik ben geen expert in deze. De reden dat ik voor Google Nest Wifi ben gegaan is omdat het plug-and-play moet zijn zonder veel instelmogelijkheden. Zowel mijn vrouw en ik werken veel thuis en een stabiel internet is daarom erg belangrijk en moet gewoon (out-of-the-box) goed werken zonder hier veel tijd aan kwijt te zijn.

Ik vermoed dat Google Nest Wifi ook goed werkt zonder bridge-modus. Maar als iemand aangeeft dat Google Nest Wifi mogelijk toch problemen kan opleveren met het Delta XGS-PON modem, dan is het niet anders en blijf ik gewoon bij Ziggo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 09:43
Chlompy schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:31:
@fagao Volgens mij moet je bij Google één Google Nest als Router instellen om hiermee de andere Wifi punten te kunnen beheren. Maar hierover kan ik nog niet veel vinden op internet en ik ben geen expert in deze. De reden dat ik voor Google Nest Wifi ben gegaan is omdat het plug-and-play moet zijn zonder veel instelmogelijkheden. Zowel mijn vrouw en ik werken veel thuis en een stabiel internet is daarom erg belangrijk en moet gewoon (out-of-the-box) goed werken zonder hier veel tijd aan kwijt te zijn.

Ik vermoed dat Google Nest Wifi ook goed werkt zonder bridge-modus. Maar als iemand aangeeft dat Google Nest Wifi mogelijk toch problemen kan opleveren met het Delta XGS-PON modem, dan is het niet anders en blijf ik gewoon bij Ziggo.
Ik zie geen reden waarom de Nest niet zou werken met Delta, het enige wat je hoeft te doen is alles in pluggen en de wifi van de Nokia uitzetten (kan via de webui of via de knop aan de achterkant). Pas als je port forwards hebt ingesteld word het iets belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chlompy
@Computer guy Bedankt voor je reactie. Ik heb geen Port Forwards ingesteld, alleen een paar static IP-adressen aangemaakt. Alleen inpluggen en de wifi van het Nokia modem uitzetten zou perfect zijn. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Chlompy schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:32:

Waarom heb je die gore spyware meuk in huis gehaald als je bij Ziggo voor € 99 zo'n setje kan kopen : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) :? :X :| :/

En die kan je dus ook gewoon als 3 losse bedraad aangesloten Accesspoints inzetten! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
nero355 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:00:
[...]

Waarom heb je die gore spyware meuk in huis gehaald als je bij Ziggo voor € 99 zo'n setje kan kopen : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) :? :X :| :/

En die kan je dus ook gewoon als 3 losse bedraad aangesloten Accesspoints inzetten! ;)
Bij Delta krijg je de M5's in bruikleen of je ze wil of niet scheelt uitgeven. Maar als het met google werkt waarom zou je het omgooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Computer guy @Chlompy
Privacy?
Maar als je dat niet belangrijk vindt, dan is het een prima oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 03-04-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:20
robertwebbe schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:27:
@Computer guy @Chlompy
Privacy?
Maar als je dat niet belangrijk vindt, dan is het een prima oplossing.
Tja, dan zijn er denk ik nog wel meer apparaten die de deur uit mogen als je privacy wilt, zoals de Android en iPhone toestellen, social media, online domotica. Inmiddels wordt Huawei in meeste Amerikaanse netwerken geweerd maar wij kopen nog steeds Huawei ONT's. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkentrekker
Senaxx schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:53:
[...]

Tja, dan zijn er denk ik nog wel meer apparaten die de deur uit mogen als je privacy wilt, zoals de Android en iPhone toestellen, social media, online domotica. Inmiddels wordt Huawei in meeste Amerikaanse netwerken geweerd maar wij kopen nog steeds Huawei ONT's. ;)
Vandaar dat je ook niet op één beveiligings maatregel moet vertrouwen, een gelaagde aanpak is beter: layered security O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas1286
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-09 02:55
vonkentrekker schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:09:
[...]

Vandaar dat je ook niet op één beveiligings maatregel moet vertrouwen, een gelaagde aanpak is beter: layered security O-)
Zijn de geleverde TP-Link WIFI-punten ook niet van Chinees vakmanschap. Weer een laag minder... ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkentrekker
bas1286 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:16:
[...]

Zijn de geleverde TP-Link WIFI-punten ook niet van Chinees vakmanschap. Weer een laag minder... ;w
Die gebruik ik ook niet, ik flash de Wifi access points zelf met OpenWrt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
vonkentrekker schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:29:
Die gebruik ik ook niet, ik flash de Wifi access points zelf met OpenWrt 8)
En zo flash ik dus bijvoorbeeld telefoons met non-Android opties, zoals Ubuntu Phone of Jolla Sailfish of zelfs PostmarketOS :)

Daarnaast blijf ik ver weg van alle "hippe sociale netwerken" alsof het de pest is! :r

Overigens heb ik geen moeite met Chinese dingen, want "onze vrienden" zoals DELL en CISCO hebben ook genoeg ongein uitgehaald in het verleden en doen dat waarschijnlijk nog steeds zonder dat wij het weten als we ook maar een beetje pech hebben... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:51:
[...]
Overigens heb ik geen moeite met Chinese dingen, want "onze vrienden" zoals DELL en CISCO hebben ook genoeg ongein uitgehaald in het verleden en doen dat waarschijnlijk nog steeds zonder dat wij het weten als we ook maar een beetje pech hebben... ;)
Allemaal “Made in China”. Dus tja… je vergeet nog Lenovo met een trojan in de BIOS |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Computer guy schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:55:
Bij Delta krijg je de M5's in bruikleen of je ze wil of niet scheelt uitgeven.
Dacht dat ze daar wel 3 euro per maand voor in rekening brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Toen ik overstapte op glas vanaf coax kreeg ik ze ook opgestuurd. Nooit aangevraagd. Idem met een Kamai iptv box. Met het terugsturen van het coaxmodem heb ik de Decoset ook teruggestuurd incl. die Kamai. Alles werd verwerkt door de retourafdeling behalve dus die deco set. Klantenservice gebeld en die snapte absoluut niet dat ik ze terug gestuurd had: "het was immers gratis bruikleen gedurende de looptijd van mijn abo". Gelukkig kon ik een foto overleggen van de retour en zagen ze dat het in de doos zat dus ze heeft het uit het systeem gehaald. (ik hou niet van bruikleen van dingen die ik niet gebruik en dus kwijt kunnen raken over de jaren)

Het is een beetje een zooitje met die deco sets lijkt me:

- Ben je bestaande klant en je wilt ze in bruikleen: Kost je 3 euro per maand
- Ben je nieuwe coax klant en je wilt ze in bruikleen: Dan verlies je je korting op het flex pakket, maar huur je ze gratis voor de gehele looptijd van je contract
- Ben je nieuwe ftth klant en je wilt ze in bruikleen: Dan huur je ze gratis gedurende de looptijd van je contract of je ze nu aanvraagt of niet: ze vallen dan onder de "Wifi tot aan het plafond"-garantie

.. en dit verandert regelmatig. Dus hou het goed in de gaten.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-08 14:32
Goedemiddag R3D

Mogen wij jou om hulp vragen? (wij = aantal gebruikers met een Mikrotik RB5009 router). We krijgen de RB5009 namelijk met geen mogelijk aan de praat op de netwerk van Delta

Als we de sfp adapter in de RB5009 steken en direct aansluiten op de glasvezel krijgen we met geen mogelijkheid verbinding.

Het vreemde is dat als we iets anders dan een RB5009 gebruiken (een Mikrotik hexS) of een mediaconverter op de RB5009 aansluiten (tp-link om van fiber naar utp te gaan) het wel gewoon werkt. Omwisselen van sfp's om een defecte sfp uit te sluiten geeft hetzelfde resultaat (geen verbinding).
Mac adressen zijn gelijk gehouden.

MT kan ons niet verder helpen (ze hebben de fs.com sfp's getest tussen RB5009 en andere Mikrotik apparatuur en dat werkt blijkbaar) - blijft over dat er in de combinatie tussen fs.com sfp + RB5009 op het Delta netwerk iets niet goed lijkt te gaan.

Kan jij ons op een of andere manier verder helpen?

Dank and groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pasc66 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:16:
Goedemiddag R3D!

Mogen wij jou om hulp vragen? (wij = aantal gebruikers met een Mikrotik RB5009 router). We krijgen de RB5009 namelijk met geen mogelijk aan de praat op de netwerk van een isp waar de naam met een D begint.

Als we de sfp adapter in de RB5009 steken en direct aansluiten op de glasvezel krijgen we met geen mogelijkheid verbinding.

Het vreemde is dat als we iets anders dan een RB5009 gebruiken (een Mikrotik hexS) of een mediaconverter op de RB5009 aansluiten (tp-link om van fiber naar utp te gaan) het wel gewoon werkt. Omwisselen van sfp's om een defecte sfp uit te sluiten geeft hetzelfde resultaat (geen verbinding).
Mac adressen zijn gelijk gehouden.

MT kan ons niet verder helpen (ze hebben de fs.com sfp's getest tussen RB5009 en andere Mikrotik apparatuur en dat werkt blijkbaar) - blijft over dat er in de combinatie tussen fs.com sfp + RB5009 op het D.... netwerk iets niet goed lijkt te gaan.

Kan jij ons op een of andere manier verder helpen?

Dank and groet,
Als je een @ intikt als je een bericht maakt dan krijg je een lijst van de Tweakers. Dan verder de naam tikken… dan krijgt de betreffende Tweaker een notificatie dat hij/zij in een bericht genoemd wordt, zo dus @ernstoud .

Dat levert denk ik sneller resultaat op.

En waarom in een thread over Delta geheimzinnig doen over de naam van deze provider :? .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasc66
ernstoud schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:27:
[...]

Als je een @ intikt als je een bericht maakt dan krijg je een lijst van de Tweakers. Dan verder de naam tikken… dan krijgt de betreffende Tweaker een notificatie dat hij/zij in een bericht genoemd wordt, zo dus @ernstoud .

Dat levert denk ik sneller resultaat op.

En waarom in een thread over Delta geheimzinnig doen over de naam van deze provider :? .
Haha - ik had ffe haast. Eea gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Hey @Pasc66 ,

Ik kan je issues goed snappen, ik heb geen Mikrotek direct op mijn netwerk gezien.
Er zijn nog geen Mikrotek devices gecertificeert >>> https://www.broadband-for...U-Products-2023-04-05.pdf aan deze mooie lijst.
Dus voor nu zal het helaas alleen werken met een gecertificeerde router/ media-converter ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-08 16:06
R3D schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:24:
Hey @Pasc66 ,

Ik kan je issues goed snappen, ik heb geen Mikrotek direct op mijn netwerk gezien.
Er zijn nog geen Mikrotek devices gecertificeert >>> https://www.broadband-for...U-Products-2023-04-05.pdf aan deze mooie lijst.
Dus voor nu zal het helaas alleen werken met een gecertificeerde router/ media-converter ervoor.
Dit document is als ik het goed zie alleen voor gpon netwerken. Is er nog een verschil met p2p netwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Luckyluca Zie kolom PON technology, er staan ook XGS-PON exemplaren bij.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 06-04-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-08 16:06
robertwebbe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:59:
@Luckyluca Zie kolom PON technology, er staan ook XGS-PON exemplaren bij.
Dat zie ik maar XGS-PON en p2p zijn toch niet hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, niet goed gelezen. Dacht dat het specifiek om XGS-PON ging. Maar blijkbaar zoek je AON / p2p.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 06-04-2023 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:24:
Hey @Pasc66 ,

Het gaat hier om AON, niet om XGS-PON. Gewoon een SFP in een router. Wil niet werken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasc66
ernstoud schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:53:
[...]

Het gaat hier om AON, niet om XGS-PON. Gewoon een SFP in een router. Wil niet werken dus.
Inderdaad - gewoon een sfp in een router. Max 1.25Gbps/1Gbps.

Het is dat ik geen optische packetsniffer/prisma heb om eens te kijken wat er over de lijn gaat bij opstarten, maar anders was ik al eens gaam kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Ah @Pasc66 ,

Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik ben niet veel bezig met p2p, over het algemeen alleen pon.
Maar als jij je klantnr en iets van foto’s van de sfp die je gebruikt
in mijn inbox dropt kan ik even naar je poort kijken wat daar op gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas1286
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-09 02:55
Delta Fiber heeft de ombouw van de eigen glasvezelnetwerken naar de nieuwere XGS-PON techniek afgerond. Dit betekent dat 1,2 miljoen woningen en bedrijven toegang hebben tot sneller internet. Voor Delta Fiber aanleiding om een nieuw internetabonnement onder de merknaam Delta te introduceren. Het gaat hierbij om een abonnement met een symmetrische snelheid van 2Gb/s (2000 Mb/s). Delta Fiber gaat het nieuwe abonnement met een nieuwe reclamecampagne onder de aandacht brengen.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-kpn-en-tmobile-verslagen-door-sneller-internet-delta/

Wanneer ik op mijn postcode/huisnummer zoek en/of mijn abonnement wil aanpassen heb ik nu de optie voor 2 Gig. internet abo. Hierbij de opmerking:
Op jouw adres bestelbaar vanaf juni 2023.
Op dit moment heb ik nog een AON-verbinding met de Genexis 7840. Upgraden naar dit 2 Gig. abo zal dus zeker de switch naar XGS-PON forceren. Mijn abo verloopt over 1.5 maand, wellicht eens bellen om te kijken wat er te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Wat een clickbait! :')

KPN
...
...
...
...
Heeeel groot gat!
...
...
...
...
T-Mobile/Delta/Ziggo/enz.

Als het om de kwaliteit gaat i.p.v. kwantiteit! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:19:
[...]

Wat een clickbait! :')

KPN
...
...
...
...
Heeeel groot gat!
...
...
...
...
T-Mobile/Delta/Ziggo/enz.

Als het om de kwaliteit gaat i.p.v. kwantiteit! :P
Uit interesse (of nerdish) volg ik ook het KPN forum. En natuurlijk, mensen klagen als er iets niet goed gaat en KPN heeft veel klanten… maar KPN verzaakt af en toe op veel terreinen. Bijvoorbeeld door de splitsing netwerkbedrijf en provider mensen van kastje naar muur sturen. Het valt me ook op hoe veel berichten er zijn over mensen die bij lange na de glasvezel snelheden niet halen. Monteurs die niet op komen dagen, ONT die het niet meer doet na een stroomuitval… etc.

Dus tja… definieer kwaliteit… je kunt er gek van worden (Robert Pirsig - The Art of Motorcycle Maintenance) als je dat probeert. Bij Delta/Caiway is de infra wel goed en stabiel, abonnementsnelheid wordt volgens mij goed geleverd. Vooral de situatie rond bridge bij XGS-PON, transparantie, communicatie en de helpdesk kan beter. KPN heeft niet eens een helpdesk… een spraak robot en fora.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:32:
Dus tja… definieer kwaliteit…
Ik heb het over dingen die een Tweaker belangrijk zal vinden :

- Standaard een ONT bij GPON/XGS-PON aanwezig!
- Nooit moeilijk gedaan over eigen apparatuur gebruiken, zowel xDSL als Glasvezel !!
- Elke klant krijgt netjes een eigen IPv4 adres en IPv6 Prefix die NOOIT wijzigt!
- DNS Servers die niet zo wazig zijn opgezet als bij Delta/Caiway en dus altijd hetzelfde IP adres hebben!
- Geen wazige routeringen onzin, zoals UPC/Ziggo of T-Mobile !!

Om maar wat te noemen! ;)

En daarbij negeer ik het hele TV gebeuren en ga ik van een Internet Only klant uit, want voor Reclame TV betalen vind ik echt vreselijk zonde van je geld! ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasc66
R3D schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:08:
Ah @Pasc66 ,

Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik ben niet veel bezig met p2p, over het algemeen alleen pon.
Maar als jij je klantnr en iets van foto’s van de sfp die je gebruikt
in mijn inbox dropt kan ik even naar je poort kijken wat daar op gebeurd.
Super - dankjewel. Stel het zeer oo prijs dat je er even naar wilt kijken. Ik zal je van de gegevens voorzien en ook het tijdstip waarin de glasvezel in de sfp zit (en er geen verbinding tot stand gebracht kan worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 17:28
Ik zag trouwens dat delta vanaf juni dit jaar overal 2Gbit aanbied (dus xgs-pon). Ik heb nu nog een p2p verbinding met eigen sfp en dat is wel zo fijn. Met XGS-PON kan dat (nog) niet. Houdt dit ook in dat dit voorjaar ik al wordt overgezet naar XGS-PON of gebeurt dat pas wanneer je een nieuw abbo afsluit.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
3dmaster schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:26:
Ik zag trouwens dat delta vanaf juni dit jaar overal 2Gbit aanbied (dus xgs-pon). Ik heb nu nog een p2p verbinding met eigen sfp en dat is wel zo fijn. Met XGS-PON kan dat (nog) niet. Houdt dit ook in dat dit voorjaar ik al wordt overgezet naar XGS-PON of gebeurt dat pas wanneer je een nieuw abbo afsluit.
Waarschijnlijk het laatste, maar niemand heeft er tot nu toe ervaring mee dus wie weet word je misschien gewoon een keer overgezet als ze alle AON apparatuur EOL gaan verklaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:29
hallo,ik ben sinds kort jammer genoeg klant bij delta (verkoper heeft beloofd een modem die in bridge mode kan )maar jammer genoeg niet.na veel bellen met Klantenservice zeggen ze dat ze geen niks hebben die in bridge mode kan....via een kennis heb ik een Nokia XS-010X-Q en weer contact met delta gegevens door genoemen en zou hij actief moeten zijn,lampen zijn groen maar verder geen internet ik heb

NokiaXS=====> netgearX10====>rest van de netwerk maar helemaal geen internet netgear krijgt geen IP van nokia.

iemand ervaring ermee moet ik iets aanpassen in Nokia XS of Netgear.meanwhile back naar de oude modem van delta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
haaymaan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:16:
hallo,ik ben sinds kort jammer genoeg klant bij delta (verkoper heeft beloofd een modem die in bridge mode kan )maar jammer genoeg niet.na veel bellen met Klantenservice zeggen ze dat ze geen niks hebben die in bridge mode kan....via een kennis heb ik een Nokia XS-010X-Q en weer contact met delta gegevens door genoemen en zou hij actief moeten zijn,lampen zijn groen maar verder geen internet ik heb

NokiaXS=====> netgearX10====>rest van de netwerk maar helemaal geen internet netgear krijgt geen IP van nokia.

iemand ervaring ermee moet ik iets aanpassen in Nokia XS of Netgear.meanwhile back naar de oude modem van delta.
Even met @R3D contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
ernstoud schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:23:
[...]

Even met @R3D contact opnemen.
bedankt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

p2p blijft p2p tot je abonnement wijzigt naar pon en dan zal je lijn gemigreerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Eigen router gebruiken op het netwerk is een stap, maar vereist nog wel wat configuratie op de router die erachter hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
haaymaan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:16:

Om het even simpel te omschrijven, als alles groen is op de ONT moet op je eigen router VLAN 100 ingesteld worden op de WAN poort.

Echter, zover ik kan vinden zou het niet mogelijk zijn om dit te doen op de Nighthawk router, mogelijk is het toegevoegd met een software-update, anders zal je voor iets anders moeten kijken.

Je kan ook nog wachten tot Delta komt met de update die bridge-modus toevoegt, dan heb je geen VLAN100 tag nodig. Deze update zou in Q2 moeten komen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Delta hun deadlines niet haalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaymaan
na het aanpassen van Vlan naar 100 en prio 0 werkt weer...

testen van snelheid geef 200mb down en 980up..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
Volgens mij zou een simpele TL-SG105E switch welke ingesteld wordt op VLAN100, ook al voldoende moeten zijn om een ip-adres van de Nokia XS-010X-Q te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:27:
Volgens mij zou een simpele TL-SG105E switch welke ingesteld wordt op VLAN100, ook al voldoende moeten zijn om een ip-adres van de Nokia XS-010X-Q te verkrijgen.
En dan? Dan heb je nog steeds een router nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:36:
[...]

En dan? Dan heb je nog steeds een router nodig.
Ik denk dat Mapje meer doelt op wanneer je een router hebt die geen VLAN tagging heeft, je een goedkope switch aan kan schaffen zodat je de router zelf niet hoeft te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
MrJoery schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:11:
Om het even simpel te omschrijven, als alles groen is op de ONT moet op je eigen router VLAN 100 ingesteld worden op de WAN poort.
Klopt!
Echter, zover ik kan vinden zou het niet mogelijk zijn om dit te doen op de Nighthawk router, mogelijk is het toegevoegd met een software-update, anders zal je voor iets anders moeten kijken.
Volgens mij kunnen ze dat juist wel IIRC :)
Je kan ook nog wachten tot Delta komt met de update die bridge-modus toevoegt, dan heb je geen VLAN100 tag nodig.
Klopt niet!

Bridge Mode is puur dat : Een Bridge tussen twee netwerken!
Je moet dan nog steeds correct Taggen! ;)
Deze update zou in Q2 moeten komen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Delta hun deadlines niet haalt...
Klopt helaas heel erg! :'( :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
MrJoery schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:39:
[...]

Ik denk dat Mapje meer doelt op wanneer je een router hebt die geen VLAN tagging heeft, je een goedkope switch aan kan schaffen zodat je de router zelf niet hoeft te vervangen.
Precies dat bedoel ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 11-09 18:32
Als het een beetje meezit heb ik een Huawei HN8010Ts kunnen kopen (in onderhandeling).
Mocht het niet lukken probeer ik het bij https://www.anvimur.com. Het gaat alleen per drie maar ik kan mij zo voorstellen dat de andere twee zo verkocht zijn. :+

Het lukt mij nu met de Nokia simpelweg niet een VPN verbinding op te zetten met Wireguard zoals dit eerst wel werkte met Ziggo. 51820 geforward, uiteindelijk wel verbinding maar daar blijft het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Is het iemand hier al gelukt om een IP adres te krijgen op VLAN 101 en 102, die voor TV en VOIP? Of is het helemaal niet de bedoeling dat wij daarmee 'spelen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasc66
MindBender schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:54:
Is het iemand hier al gelukt om een IP adres te krijgen op VLAN 101 en 102, die voor TV en VOIP? Of is het helemaal niet de bedoeling dat wij daarmee 'spelen'?
Vlan101 en vlan102 zijn wellicht niet meer nodig - ik heb iptv het iig op mikrotik alles werkende via vlan100

(Voip gebruik ik niet)

[ Voor 5% gewijzigd door Pasc66 op 11-04-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Pasc66 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:57:
Als je op delta zit is het wellicht niet meer nodig - ik heb het iig op mikrotik alles werkende via vlan100
Nee, nodig is het niet, maar is het wel mogelijk? Want ik krijg geen IP adressen op deze VLANs, en dat lijkt me toch wel een voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
MindBender schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:59:
[...]

Nee, nodig is het niet, maar is het wel mogelijk? Want ik krijg geen IP adressen op deze VLANs, en dat lijkt me toch wel een voorwaarde.
Ja dat zou je wel verwachten - maar ik moet je het antwoord helaas schuldig blijven. Ik heb destijds eea niet verder onderzocht aangezien alles via vlan100 bleek te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:11
@Pasc66 zou je een deel van je configuratie willen delen? Ik heb zelf een abbonement via online.nl met een nokia ont en vlans op 241 voor internet en 248 voor iptv. Ik krijg alles werkend alleen geen beeld op de tv ontvanger. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie dan anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
MindBender schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:54:
Is het iemand hier al gelukt om een IP adres te krijgen op VLAN 101 en 102, die voor TV en VOIP?
Of is het helemaal niet de bedoeling dat wij daarmee 'spelen'?
Je zou eens in de Caiway Topics rond kunnen kijken voor werkende configs :
- [Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie
- [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

IIRC waren er wel een paar die in ieder geval IPTV werkend hebben gekregen :)

De VoIP meuk staat tegenwoordig op zowel de Delta als de Caiway website vermeld :
- https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
- https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

En dan effe naar dat gedeelte doorclicken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
liberque schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Dat zou inderdaad wel het geval moeten zijn. Nu moest ik bij mijn 'wissel' wel de ONT al op de verbinding zetten (en zat ik dus verstoken van internet voor een dag), maar dat was iets wat DFN expliciet vroeg. Ben jij in de tussentijd aan het wisselen (hou me ten goede: ik weet niet of dat een probleem zou kunnen zijn)

Toen ik naar de XS-010X-Q wilde wisselen zat DFN ook te miepen dat ze een Pon-ID wilde hebben. Het SN van de ONT was echter afdoende. Je vertelt dat ze gegeven van "het modem" wilde hebben, maar ik neem aan dat je toch enkel dat SN heb doorgegeven?
Ik heb vanmorgen via de chat ook een aanvraag gedaan voor de Huawei HN8010Ts.
Ging vrij vlot:
-Caiway
Helemaal super! heb je voor mij ter verificatie de laatste 4 cijfers van de IBAN dan kan ik direct alles verwerken voor je!
Heb je ook de merk van de modem en het model samen met de serienummer, macadres en PON ID

-Caiway
Super! ik ga alles regelen heb je voor mij ook een email voor mogelijke gegevens die opgestuurd moeten worden./

User
Jazeker, dat mag naar xxx@outlook.com Gaat ie vanacht mee in de provisioning?

-Caiway
Mogelijk dat dit zelfs eerder gebeurt, ik ga alles doorgeven zodat dit goed komt, zou je na de chat de nieuwe modem kunnen plaatsten dan komt het helemaal goed!
dinsdag 11 april 2023 09:17
Ik heb alleen niet het nieuwe modem direkt aan kunnen sluiten, moest weg.
Maar volgens mij maakt dat ook niet zo uit? Ik neem aan dat wanneer de Nokia niet meer functioneert het tijd is om de Huawei te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 21:24
JvdW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:02:
[...]

Ik heb vanmorgen via de chat ook een aanvraag gedaan voor de Huawei HN8010Ts.
Ging vrij vlot:

[...]

Ik heb alleen niet het nieuwe modem direkt aan kunnen sluiten, moest weg.
Maar volgens mij maakt dat ook niet zo uit? Ik neem aan dat wanneer de Nokia niet meer functioneert het tijd is om de Huawei te plaatsen?
Nokia blijft gewoon werken. Ik zou de Huawei er gewoon vanavond vlak voor je gaat slapen aan hangen en dan morgenvroeg kijken of t werkt

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvdW
EWS99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:39:
[...]

Nokia blijft gewoon werken. Ik zou de Huawei er gewoon vanavond vlak voor je gaat slapen aan hangen en dan morgenvroeg kijken of t werkt
Ik dacht dat ze de Nokia eruit zouden halen gezien de tekst op de website:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MvXLvbm.png

Was dus voor niets aan het wachten |:(
Dus ik heb de glasvezelkabel uit de Nokia getrokken en in de Huawei gestopt, de makkelijkste manier.
Alle LED's stonden op groen en/of uit dus dat betekend dat het al zou moeten werken!
Had in de USG alleen bij de WAN settings nog geen VLAN 100 ingevuld, was met de Nokia niet nodig, maar nu werkt het dus :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rIp7ukF.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:51
JvdW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:04:
[...]

Ik dacht dat ze de Nokia eruit zouden halen gezien de tekst op de website:
[Afbeelding]

Was dus voor niets aan het wachten |:(
Dus ik heb de glasvezelkabel uit de Nokia getrokken en in de Huawei gestopt, de makkelijkste manier.
Alle LED's stonden op groen en/of uit dus dat betekend dat het al zou moeten werken!
Had in de USG alleen bij de WAN settings nog geen VLAN 100 ingevuld, was met de Nokia niet nodig, maar nu werkt het dus :*)

[Afbeelding]
En welke abbo heb je? Haal je de verwachte snelheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je bedoelt abonnement?

Mijn ervaring is overigens dat een USG prima overweg kan met een 1 Gbps aansluiting, Je hebt dan nog wel te maken met de overhead in het ethernet protocol, maximaal kun je dan 940 Mbps halen. In de praktijk zullen je speedtests 920-930 Mbps zijn dan.

[ Voor 43% gewijzigd door robertwebbe op 11-04-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
thomastvd schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:34:
[...]

En welke abbo heb je? Haal je de verwachte snelheden?
Ik ben niet ontevreden, heb hier het 600mbit pakket, weet dus niet hoe het uit zou pakken met het 1Gbps pakket.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14599147685.png

De Huawei draait prima, alleen nog een klein deceptie.
Had verwacht dat wireguard weer zou werken maar dat doet het nog niet.
Alles wat binnenkomt op port 51820 staat geforward, de telefoon maakt verbinding, maar kan alleen de wireguard vpn pingen en niet de andere ip adressen op het interne netwerk, nog niet eerder gehad. Wireguard draait in een LXC container op Proxmox.... laat ik nou net de Huawei hiervoor gehaald hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JvdW Ik heb ook de Huawei maar heb een UniFi Dream Machine Pro. Als ik de ingebouwde Teleport VPN gebruik, dan is het alsof ik thuis op de wifi zit, ik kan alle interne IP adressen gewoon bereiken. Is het wellicht een instelling in je firewall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
robertwebbe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:35:
[...]

Je bedoelt abonnement?

Mijn ervaring is overigens dat een USG prima overweg kan met een 1 Gbps aansluiting, Je hebt dan nog wel te maken met de overhead in het ethernet protocol, maximaal kun je dan 940 Mbps halen. In de praktijk zullen je speedtests 920-930 Mbps zijn dan.
Ik haal met mijn Adtran 621i (gigabit ONT) en gigabit pakket bij Delta 1.4GBit/s als het verder rustig is op de lijn *O* dus met wat geluk hebben meer dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe kun je 1,4 Gbps halen als de ONT een 1 GE interface heeft? Zijn het dan niet de buffers die af en toe voor een overshoot zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
robertwebbe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:19:
Hoe kun je 1,4 Gbps halen als de ONT een 1 GE interface heeft? Zijn het dan niet de buffers die af en toe voor een overshoot zorgen?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee :) Ik ga lekker simpel af op het resultaat van de speedtest _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Computer guy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:25:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee :) Ik ga lekker simpel af op het resultaat van de speedtest _/-\o_
Als die SpeedTest maar niet www.fast.com is… want die test geeft zeer onbetrouwbare resultaten. Maar de twijfel hierboven uitgesproken is terecht. De 621i heeft een 1 Gbps. ethernet poort. Daar kun je technisch niet meer uithalen dan plm. 940 Mbps., met jumbo frames iets meer. Maar 1.4 Gbps? Vrijwel zeker onbetrouwbaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JvdW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:04:

[Afbeelding]
Waar kijk ik naar precies :?

Ik heb het idee dat je geen UniFi Controller draait of heb je wat zitten knippen en plakken voor deze screenshot ?!
JvdW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:05:
Ik ben niet ontevreden, heb hier het 600mbit pakket, weet dus niet hoe het uit zou pakken met het 1Gbps pakket.

[Afbeelding]
En post eens netjes thumbnails i.p.v. veel te grote screenshots! :P
De Huawei draait prima, alleen nog een klein deceptie.
Had verwacht dat wireguard weer zou werken maar dat doet het nog niet.
Alles wat binnenkomt op port 51820 staat geforward, de telefoon maakt verbinding, maar kan alleen de wireguard vpn pingen en niet de andere ip adressen op het interne netwerk, nog niet eerder gehad.

Wireguard draait in een LXC container op Proxmox.... laat ik nou net de Huawei hiervoor gehaald hebben :+
Je weet dat je via een project op GitHUB ergens gewoon Wireguard op de USG zelf kan draaien :?

Misschien werkt dat betrouwbaarder in jouw geval ?!

Kijk anders eens rond in Het grote Proxmox VE topic :)

offtopic:
Voor mooiere Topic Search linkjes kan je op dit topic stemmen : Topic Search link de term laten weergeven ?

Alvast bedankt! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:51
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:00:
[...]

Ik heb het idee dat je geen UniFi Controller draait of heb je wat zitten knippen en plakken voor deze screenshot ?!

[...]
Dit is de gui van de usg. Dus inderdaad niet via controller. Maar geen knip/plak werk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Mijn glasvezelverbinding is stabieler dan mijn Ripe probe. Dat is goed nieuws voor de verbinding, maar ik weet niet of ik de probe wel online ga houden, want beide offline meldingen waren tot nu toe false positives, waarbij de oplossing het power-cyclen van de probe was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 17:25
Bij ons thuis is 2 weken terug de glasvezel in de meterkast afgemonteerd.
De verwachting is dat ergens in juni de eerste lijnen geactiveerd worden in ons dorp.

Hoe weet ik nu of mijn aansluiting een XGS-PON zal zijn, of niet? Of kun je dat pas zeggen als je de apparatuur van caiway in huis hebt?

Als het even kan wil ik een huawei HN8010TS gebruiken in combinatie met mijn eigen router (mikrotik hex S).
Dit topic lezende zou dat prima moeten kunnen.
Heb ik voor het aansluiten van de huawei nog een extra kabel of SFP nodig, zoja welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:42
MindBender schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:40:
[...]

Mijn glasvezelverbinding is stabieler dan mijn Ripe probe. Dat is goed nieuws voor de verbinding, maar ik weet niet of ik de probe wel online ga houden, want beide offline meldingen waren tot nu toe false positives, waarbij de oplossing het power-cyclen van de probe was.
Hier geen problemen met de probe.
Draait op een CentOS8 binnen mijn Proxmox omgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13pZbIj-6nFDgfMj0fP5J4wmCkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qOLH4synpjfQwPZk8UJF6zH0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door miniterror op 12-04-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
thomastvd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:51:
Dit is de gui van de usg. Dus inderdaad niet via controller.
Heb je dan verder geen UniFi apparatuur staan dat je de USG zo gebruikt :?

Ik denk dat je dan een hoop mogelijkheden niet kan gebruiken of makkelijk kan aanpassen, zelfs de config.JSON opties die er zijn loop je dan mis!

Één van de meest gebruikte opties is bijvoorbeeld DNAT/SNAT Redirects van DNS verkeer naar een eigen Pi-Hole instance :)
vrieske schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:06:
De verwachting is dat ergens in juni de eerste lijnen geactiveerd worden in ons dorp.

Hoe weet ik nu of mijn aansluiting een XGS-PON zal zijn, of niet? Of kun je dat pas zeggen als je de apparatuur van caiway in huis hebt?
Ik gok XGS-PON want gloednieuwe aansluiting :)

Wacht gewoon de apparatuur af en wie weet krijg je opeens wel een losse ONT i.p.v. dat "All-in-One" onding!
Als het even kan wil ik een huawei HN8010TS gebruiken in combinatie met mijn eigen router (mikrotik hex S).

Heb ik voor het aansluiten van de huawei nog een extra kabel of SFP nodig, zoja welke?
Lees/Zoek het Topic eens door! :P

Daarnaast kan je voor eventuele problemen terecht in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:00:
[...]

[...]

En post eens netjes thumbnails i.p.v. veel te grote screenshots! :P

[...]

Je weet dat je via een project op GitHUB ergens gewoon Wireguard op de USG zelf kan draaien :?

Misschien werkt dat betrouwbaarder in jouw geval ?!

Kijk anders eens rond in Het grote Proxmox VE topic :)
Ja de controller draait wel in een container op proxmox, maar soms kijk ik ook even in de GUI van de USG al iets niet werk, je ziet daar in ieder geval gelijk of je een internetverbinding hebt of niet, en of VLAN 100 wel of niet ingesteld staat :+

De screenshots komen rechtstreeks via de 'deel' link van speedtest, zal ze op de hoogte brengen dat het kleiner moet :P
Het Github verhaal van wireguard op de USG kende ik niet, zal er eens naar kijken, dankjewel :)
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:38:
[...]

Heb je dan verder geen UniFi apparatuur staan dat je de USG zo gebruikt :?

Ik denk dat je dan een hoop mogelijkheden niet kan gebruiken of makkelijk kan aanpassen, zelfs de config.JSON opties die er zijn loop je dan mis!

Één van de meest gebruikte opties is bijvoorbeeld DNAT/SNAT Redirects van DNS verkeer naar een eigen Pi-Hole instance :)
Achter de USG hangt de Switch Lite 16 PoE en daarachter nog twee keer een Flex mini en wat acces points. De controller is dus inderdaad wel handig/noodzakelijk voor de overige instellingen :)

Tot mijn grote schrik kreeg ik vanmiddag een melding op mijn telefoon dat er thuis geen internet meer was.
Rond half 12 vanochtend geen internet meer en tot op heden nog steeds niet. Dacht even dat het aan de Huawei zou liggen, maar de Nokia doet ook niets. De groene lampjes op de Huawei branden allemaal. Op de site van Caiway geen enkele melding maar op alle storingen.nl is wel duidelijk dat er wat aan de hand was/is, als je dan vervolgens de klantenservice belt krijg je wel te horen dat er mogelijk wat niet zou kunnen werken ivm met een storing....handig die status pagina op de site. Met Ziggo nog nooit zo lang zonder gezeten.

Ik heb nog geprobeerd om de status pagina van de Huawei te openen, maar dat gaat ook niet lekker, ook niet rechtstreeks, nadat de glasvezel erin gedrukt wordt stopt de verbinding met de status pagina. Kon nog net zien dat Tx op 0.00 dB stond.

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 12-04-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JvdW schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:14:
Ja de controller draait wel in een container op proxmox, maar soms kijk ik ook even in de GUI van de USG al iets niet werk, je ziet daar in ieder geval gelijk of je een internetverbinding hebt of niet, en of VLAN 100 wel of niet ingesteld staat :+
Dat moet je dus NIET DOEN !!! :P

En kan ook gelijk de oorzaak van dit soort dingen worden :
Tot mijn grote schrik kreeg ik vanmiddag een melding op mijn telefoon dat er thuis geen internet meer was.
Rond half 12 vanochtend geen internet meer en tot op heden nog steeds niet. Dacht even dat het aan de Huawei zou liggen, maar de Nokia doet ook niets. De groene lampjes op de Huawei branden allemaal. Op de site van Caiway geen enkele melding maar op alle storingen.nl is wel duidelijk dat er wat aan de hand was/is, als je dan vervolgens de klantenservice belt krijg je wel te horen dat er mogelijk wat niet zou kunnen werken ivm met een storing....handig die status pagina op de site. Met Ziggo nog nooit zo lang zonder gezeten.

Ik heb nog geprobeerd om de status pagina van de Huawei te openen, maar dat gaat ook niet lekker, ook niet rechtstreeks, nadat de glasvezel erin gedrukt wordt stopt de verbinding met de status pagina. Kon nog net zien dat Tx op 0.00 dB stond.
Want dan heeft misschien de UniFi Controller de instellingen van je USG overschreven en die heeft als ik je eerder goed heb begrepen geen Tagged VLAN 100 ingesteld staan! B)

Dingen die je in de webGUI van de USG instelt worden niet doorgegeven aan de UniFi Controller namelijk!

Staat ook een hele mooie melding van in de webGUI van de USG als het goed is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:22:
[...]

Dat moet je dus NIET DOEN !!! :P

En kan ook gelijk de oorzaak van dit soort dingen worden :

[...]

Want dan heeft misschien de UniFi Controller de instellingen van je USG overschreven en die heeft als ik je eerder goed heb begrepen geen Tagged VLAN 100 ingesteld staan! B)

Dingen die je in de webGUI van de USG instelt worden niet doorgegeven aan de UniFi Controller namelijk!

Staat ook een hele mooie melding van in de webGUI van de USG als het goed is :?
Ja dat klopt, maar als iets niet werkt begin ik altijd bij het begin, de USG, als die al zegt dat er geen verbinding is hoef ik het niet te zoeken in de controller :+ Maar daarna uiteraard ook ingesteld in de controller.

Net een duidelijk antwoord ontvangen via de klantenservice.... :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LWANOhP.png

Wat zou het toch handig zijn om je status pagina te gebruiken als ergens een 'centrale' storing is gemeld, wat dat ook mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JvdW schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:27:
Wat zou het toch handig zijn om je status pagina te gebruiken als ergens een 'centrale' storing is gemeld, wat dat ook mag zijn.
Dat blijkt al jarenlang te moeilijk te zijn voor Delta/Caiway :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 16-09 22:13
Het is nog steeds met Delta niet mogelijk om de modem in bridge te zetten?
Ook het leveren van een Nokia XS-010X-Q doen ze niet?

Ik wil namelijk mijn abonnement gaan afsluiten maar ben nog niet uit welke provider...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
WRT54G schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:46:

Ik wil namelijk mijn abonnement gaan afsluiten maar ben nog niet uit welke provider...
Je kan een Nokia XS-010X-Q van Delta kopen (voor een vriendelijke €159) als je het zakelijk Pro abo neemt wat ook een stuk duurder is. Zelf kopen is waarschijnlijker goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Thanks @Computer guy
Die 159 euro zou ik nog wel over hebben maar om nou ook nog eens een stuk duurder abo te nemen dat vind ik wel een beetje te gek worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Computer guy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:40:
[...]

Ik haal met mijn Adtran 621i (gigabit ONT) en gigabit pakket bij Delta 1.4GBit/s als het verder rustig is op de lijn *O* dus met wat geluk hebben meer dat.
Als iemand er nog eentje wilt hebben (Adtran 621i) en het aandurft, ik heb er nog een liggen :)

stuur een dm, first come first serve!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 22:26

Ik gok dat de kans dat je XGS-PON hebt heel groot is. Als je een 8Gbps lijn kan aanvragen op je adres kan je er vanuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
Computer guy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:04:
[...]

Je kan een Nokia XS-010X-Q van Delta kopen (voor een vriendelijke €159) als je het zakelijk Pro abo neemt wat ook een stuk duurder is. Zelf kopen is waarschijnlijker goedkoper
Recent een 7 tal uit Zwitserland laten komen voor mij en mede tweakers. Incl verzenden enz enz kwam het ongeveer op €278 per unit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
justdaboo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:35:
[...]

Ik gok dat de kans dat je XGS-PON hebt heel groot is. Als je een 8Gbps lijn kan aanvragen op je adres kan je er vanuit gaan.
2Gbps ondertussen ze hebben het bij Delta veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Laatst online: 22:33
Computer guy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:08:
[...]

2Gbps ondertussen ze hebben het bij Delta veranderd
Verkopen ze geen 8Gbps abonnementen meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
DieAndereJurre schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:25:
[...]

Verkopen ze geen 8Gbps abonnementen meer?
Nope, voor meer dan 2GBps mag je nu bij zakelijk pro of zakelijk premium aankloppen voor een flink hogere prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:40:
[...]

Je hebt een SW probe, als die disconnect moet daar een bug o..i.d. In zitten. Mijn SW probe op CentOS onder VMware op Windows 10 is 100% beschikbaar minus af en toe de Atlas controller die enkele minuten iets anders doet.

Je draait de probe op een pfsense machine zie ik? Hoe? Welk OS zit daar onder? Die SW probes zijn echt goed getest dus rebooten zou echt niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justdaboo
Computer guy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:26:
[...]

Nope, voor meer dan 2GBps mag je nu bij zakelijk pro of zakelijk premium aankloppen voor een flink hogere prijs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76m4H4NEGS3pGS9No5tR4tSDoU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s14p1OAbXM5M2nxUuB780wD6.png?f=fotoalbum_large

Als ik de postcode van mn buren invul krijg ik toch gewoon deze opties…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:31:
Je draait de probe op een pfsense machine zie ik? Hoe? Welk OS zit daar onder?
Die SW probes zijn echt goed getest dus rebooten zou echt niet nodig moeten zijn.
Je kan altijd nog pech hebben natuurlijk! :)

pfSense = FreeBSD based ;)
WRT54G schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:46:

Neem Online.nl of Helden van Nu als het effe kan en beiden zullen je van de Nokia 010 voorzien i.p.v. de Nokia 2426A/B ;)

Of nog beter : Neem gewoon KPN als dat ook kan! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:42:
[...]

Neem Online.nl of Helden van Nu als het effe kan en beiden zullen je van de Nokia 010 voorzien i.p.v. de Nokia 2426A/B ;)

Of nog beter : Neem gewoon KPN als dat ook kan! :Y)
Solcon is in dochter van KPN, dat is vaak een optie bij Delta Fiber. Solcon gebruikt met KPN apparatuur, Fritzbox en TV kastje van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
bjusterbaarlik schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:54:
Solcon is in dochter van KPN, dat is vaak een optie bij Delta Fiber.
Daar werd ik op gewezen toen ik helaas mijn KPN xDSL verbinding moest opzeggen, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt, want Solcon is nogal gehecht aan allerlei religieuze onzin waar ik totaal geen behoefte aan heb, zoals gesloten op de Zondag en dergelijke...

Lekker handig als ISP zijnde! 8)7 :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EYEVO
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 20:20

Ik heb vandaag mijn lijn opgeleverd gehad en ook de apparatuur binnen. Ik heb de Nokia XS-2426G-B gekregen. So far so good!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:57:
[...]

Daar werd ik op gewezen toen ik helaas mijn KPN xDSL verbinding moest opzeggen, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt, want Solcon is nogal gehecht aan allerlei religieuze onzin waar ik totaal geen behoefte aan heb, zoals gesloten op de Zondag en dergelijke...

Lekker handig als ISP zijnde! 8)7 :F
Klopt, maar normaal niet iets waar je last van hebt. Veel mensen gebruiken het ook voor het behoudt van hun KPN (dochter) mailadres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Thanks @nero355
Ik denk idd dat ik ga voor Online of wellicht Helden van Nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
EYEVO schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:07:
[...]

Ik heb vandaag mijn lijn opgeleverd gehad en ook de apparatuur binnen. Ik heb de Nokia XS-2426G-B gekregen. So far so good!
Mag ik vragen wat de tijd is geweest tussen de glasvezel oplevering in de meterkast en ontvangen van het installatiepakket? Ik wacht sinds 10 januari 2023 op het installatiepakket. Heb de Huawei al klaar hangen in de meterkast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
webafast schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:38:
[...]

Mag ik vragen wat de tijd is geweest tussen de glasvezel oplevering in de meterkast en ontvangen van het installatiepakket? Ik wacht sinds 10 januari 2023 op het installatiepakket. Heb de Huawei al klaar hangen in de meterkast....
Dat verschilt, ene paar dagen, andere meer dan een jaar. Ligt er aan als de rest gereed is.
Pagina: 1 ... 17 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.