Precies, er zijn ook gevallen dat het gehele netwerk incl FTU's klaar hangt maar er bv geen stroom op de POP wordt geleverd door de netbeheerder... dat soort dingen heb je ook...bjusterbaarlik schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:55:
[...]
Dat verschilt, ene paar dagen, andere meer dan een jaar. Ligt er aan als de rest gereed is.
Hier in de regio hebben twee PoP's meer dan een jaar op in aggregaat gedraaid, voordat ze werden aangesloten op het net.justdaboo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:13:
[...]
Precies, er zijn ook gevallen dat het gehele netwerk incl FTU's klaar hangt maar er bv geen stroom op de POP wordt geleverd door de netbeheerder... dat soort dingen heb je ook...
Bij mij was de oplevering in de meterkast al in januari. Echter kwamen ze vorige week nog de lijn doormeten, 2 dagen na de meting kreeg ik een email en het pakket opgestuurd met alle hardware.webafast schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:38:
[...]
Mag ik vragen wat de tijd is geweest tussen de glasvezel oplevering in de meterkast en ontvangen van het installatiepakket? Ik wacht sinds 10 januari 2023 op het installatiepakket. Heb de Huawei al klaar hangen in de meterkast....
Yes, bij mij is het ook gelukt om zo'n Huawei HN8010Ts (gekocht bij CDR) te laten registreren voor een Delta XGSPON lijn.
Ik heb de chat gebruikt op deze pagina: https://www.delta.nl/klantenservice/
In de chat heb ik aangegeven dat ik mijn eigen modem wil laten registreren. Daarna werd gevraagd om serienummer, MAC, merk + type van de modem, en PON ID. Voor serienummer en PON ID heb ik het verkorte serienummer gegeven in hex formaat (HWTC12345678).
Er werd aangegeven dat het tot een dag kan duren voordat de registratie verwerkt is. In de tussentijd moet je het nieuwe modem aangesloten hebben, dus zit je zonder internet. Bij mij duurde het uiteindelijk anderhalve dag. Ik heb een business pack voor een vast IP, dus ik kon de zakelijke helpdesk bellen vanochtend om er achteraan te bitchen. Daarna werd het snel gefixt en pikte mijn FortiGate gelijk een IP op via DHCP.
Mijn Huawei modem zit in een interface op een Cisco Cat1k switch. De interface naar de Huawei heb ik als trunk geconfigureerd, met een native VLAN (2, untagged) waarop ik de modem kan bereiken, en tagged VLAN 100 (alleen VLAN 2 en 100 in de allowed VLAN's). De interface naar mijn FortiGate is gewoon een access interface voor VLAN 100 (untagged). Meer hoefde ik niet te doen, op deze manier werkt het perfect. De FortiGate pikt ook mooi het vaste IP op dat ik hiervoor al in gebruik had, dat hebben ze netjes geregeld en is in het verleden wel eens fout gegaan.
Bridge modem gefixt, nu nog IPv6
:strip_exif()/f/image/2G5tgaUfPVDMP5DwJLmljS7A.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank aan alle Tweakers die een bijdrage hebben geleverd aan de informatie in deze topic.
In de chat heb ik aangegeven dat ik mijn eigen modem wil laten registreren. Daarna werd gevraagd om serienummer, MAC, merk + type van de modem, en PON ID. Voor serienummer en PON ID heb ik het verkorte serienummer gegeven in hex formaat (HWTC12345678).
Er werd aangegeven dat het tot een dag kan duren voordat de registratie verwerkt is. In de tussentijd moet je het nieuwe modem aangesloten hebben, dus zit je zonder internet. Bij mij duurde het uiteindelijk anderhalve dag. Ik heb een business pack voor een vast IP, dus ik kon de zakelijke helpdesk bellen vanochtend om er achteraan te bitchen. Daarna werd het snel gefixt en pikte mijn FortiGate gelijk een IP op via DHCP.
Mijn Huawei modem zit in een interface op een Cisco Cat1k switch. De interface naar de Huawei heb ik als trunk geconfigureerd, met een native VLAN (2, untagged) waarop ik de modem kan bereiken, en tagged VLAN 100 (alleen VLAN 2 en 100 in de allowed VLAN's). De interface naar mijn FortiGate is gewoon een access interface voor VLAN 100 (untagged). Meer hoefde ik niet te doen, op deze manier werkt het perfect. De FortiGate pikt ook mooi het vaste IP op dat ik hiervoor al in gebruik had, dat hebben ze netjes geregeld en is in het verleden wel eens fout gegaan.
:strip_exif()/f/image/2G5tgaUfPVDMP5DwJLmljS7A.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank aan alle Tweakers die een bijdrage hebben geleverd aan de informatie in deze topic.
dkong
Je kan ook de Nokia aangesloten houden en af en toe testen of de Huawei het al doetdkong schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:10:
Yes, bij mij is het ook gelukt om zo'n Huawei HN8010Ts (gekocht bij CDR) te laten registreren voor een Delta XGSPON lijn.
Mijn Huawei modem zit in een interface op een Cisco Cat1k switch. De switchpoort naar de Huawei heb ik als trunk geconfigureerd, met een native VLAN (2, untagged) waarop ik de modem kan bereiken, en tagged VLAN 100 (alleen VLAN 2 en 100 in de allowed VLAN's). De interface naar mijn FortiGate is gewoon een access interface voor VLAN 100 (untagged). Meer hoefde ik niet te doen, op deze manier werkt het perfect. De FortiGate pikt ook mooi het vaste IP op dat ik hiervoor al in gebruik had, dat hebben ze netjes geregeld en is in het verleden wel eens fout gegaan.
[Afbeelding]
@Computer guy Top, dat geef ik door aan mijn vrienden die nu ook zo'n ding gaan bestellen.
dkong
Er loopt een pilot voor IPv6. Weet niet of je daar nog bij kunt en of dat ook met een zakelijk pakket werkt, maar @fagao weet dat wel.
Ik heb al een tijdje IPv6 en werkt perfect hier
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Pilots lopen er genoeg. Daadwerkelijk omzetten tot iets wat uitgerold word is een tweede. Zie Bridge mode.EWS99 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:19:
[...]
Er loopt een pilot voor IPv6. Weet niet of je daar nog bij kunt en of dat ook met een zakelijk pakket werkt, maar @fagao weet dat wel.
Ik heb al een tijdje IPv6 en werkt perfect hier
*empty*
Ze hebben er tijd genoeg voor gehad :-)MR_VIPER schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:09:
[...]
Pilots lopen er genoeg. Daadwerkelijk omzetten tot iets wat uitgerold word is een tweede. Zie Bridge mode.
Of de juiste mensen ervoor uitnodigen die daar daadwerkelijk interesse in hebben... LOL!MR_VIPER schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:09:
Pilots lopen er genoeg. Daadwerkelijk omzetten tot iets wat uitgerold word is een tweede. Zie Bridge mode.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ondertussen heb ik de Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT van CDR binnen.ernstoud schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:40:
[...]
Moeilijker: bekabeling en WiFi die een beetje past bij 10Gbps backbone.
Nu heb ik de Mikrotik CRS305-1G-4S+IN als router besteld met een 10GBase-T SFP+ to RJ-45 Transceiver om te verbinden met de HN8010Ts.
Vanaf de router kan ik dan weer 10GB/s glas naar mijn LAN switches maken.
Ondertussen inlezen op MikroTik RouterOS, ben Cisco, pfSense en OpenWRT gewend, heeft iemand nog tips voor configuren MikroTik met de HN8010Ts op DFN?
Dan verder met wachten op de DFN aansluiting...
Dat is een Switch vooral en geen Router : MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+INvonkentrekker schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:25:
Ondertussen heb ik de Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT van CDR binnen.
Nu heb ik de Mikrotik CRS305-1G-4S+IN als router besteld met een 10GBase-T SFP+ to RJ-45 Transceiver om te verbinden met de HN8010Ts.
Vanaf de router kan ik dan weer 10GB/s glas naar mijn LAN switches maken.
Heeft ook nog een 8-poorts variant : MikroTik CRS309-1G-8S+IN
Geweldig voor een 10 Gbps netwerk met SFP+ modules of DAC kabels, maar ik zou ze niet als Router inzetten!
Je had effe [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie erbij moeten pakken dan was je waarschijnlijk op de https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=rb5009 uitgekomen!Ondertussen inlezen op MikroTik RouterOS, ben Cisco, pfSense en OpenWRT gewend, heeft iemand nog tips voor configuren MikroTik met de HN8010Ts op DFN?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Wat is trouwens wel bijzonder vind is dat er op de frontpage sinds de introductie van het 2gb abbo geen woord meer gerept wordt over 8gbps. Terwijl je het nog wel kan bestellen... Ondanks dat ik binnenkort de 8gb geleverd krijg neemt dit niet weg dat het gat wel erg groot was
1) Hmm, er zit RouterOS op, dan kun je die toch als router configureren?nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:51:
[...]
Dat is een Switch vooral en geen Router : MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
2) Kun je uitleggen waarom niet als router inzetten?nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:51:
[...]
Geweldig voor een 10 Gbps netwerk met SFP+ modules of DAC kabels, maar ik zou ze niet als Router inzetten!
3) die RB5009 heeft 7x 1GB/s poort, 1x 2.5GB/s en een 10G SFP+ . Het gaat mij om de SFP+ interfaces, die kan ik weer met glas naar andere switches / devices verbinden op 10GB/s.nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:51:
[...]
Je had effe [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie erbij moeten pakken dan was je waarschijnlijk op de https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=rb5009 uitgekomen!
[ Voor 4% gewijzigd door vonkentrekker op 14-04-2023 15:33 . Reden: Aanvulling ]
hoi,
heb inmiddels vierkante ogen van het lezen hier. SUPER dat er hier zoveel gedeeld wordt. Ik zit echter nog met het volgende:
Binnenkort wordt een nieuwe glasvezelverbinding opgeleverd. Netwerk is van Delta, heb gekozen voor een pakket bij Caiway van 1,5gb. Dus: het moet wel XGS-PON zijn dat ze gaan leveren.
Ik zal dus het nokia xs-2426g-b modem gaan krijgen?
Zit daar, met wat losschroeven een bruikbare sfp-module in, die ik in een goedkope TP-Link mediaconverter kan schuiven? Zo niet: Welke sfp-module moet ik bestellen?
Of gaat dit allemaal niet werken op XGS-PON en moet ik persé een heel dure (en niet leverbare) Huawei converter aanschaffen?
Wil de boel straks aan mijn Asus-router hangen, zodat ik het gebrek aan Bridge-modus kan ondervangen.
Dank vast! (En ja: ik heb heeeeel veel in het forum gezocht, maar vooral de vraag of het Nokia Modem een verwijderbare bruikbare sfp module heeft, die in de TP-link werkt, ben ik niet tegengekomen)
heb inmiddels vierkante ogen van het lezen hier. SUPER dat er hier zoveel gedeeld wordt. Ik zit echter nog met het volgende:
Binnenkort wordt een nieuwe glasvezelverbinding opgeleverd. Netwerk is van Delta, heb gekozen voor een pakket bij Caiway van 1,5gb. Dus: het moet wel XGS-PON zijn dat ze gaan leveren.
Zit daar, met wat losschroeven een bruikbare sfp-module in, die ik in een goedkope TP-Link mediaconverter kan schuiven? Zo niet: Welke sfp-module moet ik bestellen?
Of gaat dit allemaal niet werken op XGS-PON en moet ik persé een heel dure (en niet leverbare) Huawei converter aanschaffen?
Wil de boel straks aan mijn Asus-router hangen, zodat ik het gebrek aan Bridge-modus kan ondervangen.
Dank vast! (En ja: ik heb heeeeel veel in het forum gezocht, maar vooral de vraag of het Nokia Modem een verwijderbare bruikbare sfp module heeft, die in de TP-link werkt, ben ik niet tegengekomen)
Enig idee waar ik alsnog de 8Gb kan bestellen voor particulieren? Ik kan namelijk via mijn account pagina niet meer voor kiezen voor 8Gb...justdaboo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:03:
Wat is trouwens wel bijzonder vind is dat er op de frontpage sinds de introductie van het 2gb abbo geen woord meer gerept wordt over 8gbps. Terwijl je het nog wel kan bestellen... Ondanks dat ik binnenkort de 8gb geleverd krijg neemt dit niet weg dat het gat wel erg groot was
Het bruikbare wat je uit de Nokia kan halen is de glasvezel kabel maar helaas moet je met XGS-PON inderdaad aan de duren ONT'sstoerebink schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:42:
hoi,
Dat kan helaas niet meer dat het op sommige pagina's nog niet aangepast is, is meer nog een foutje in het systeem.pingme schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:47:
[...]
Enig idee waar ik alsnog de 8Gb kan bestellen voor particulieren? Ik kan namelijk via mijn account pagina niet meer voor kiezen voor 8Gb...
Dan heb je vast nog niet alles goed gelezenstoerebink schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:42:
hoi,
Gewoon een losse SFP gaat in ieder geval zeker niet werken. Je moet echt een ONT hebben. Daarnaast natuurlijk een router die op WAN vlan100 ondersteund
Klopt idd, tot gister heb ik in de bestel wizard de 8gb nog voorbij zien komen, nu is hij er idd ook echt uit.Mapje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:56:
[...]
Dat kan helaas niet meer dat het op sommige pagina's nog niet aangepast is, is meer nog een foutje in het systeem.
En wat als je 8gb hebt besteld?
8gb is ook wel veel ze gooien zover ik weet 64 adressen op een 100gb gbic?
die worden gewoon uitgeleverd nog ik wacht al een aantal weken op mijn modem kan nog wel even duren alleenSkullboyNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:06:
En wat als je 8gb hebt besteld?
Dan zijn je ogen nog niet vierkant genoegstoerebink schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:42:
heb inmiddels vierkante ogen van het lezen hier.
(En ja: ik heb heeeeel veel in het forum gezocht, maar vooral de vraag of het Nokia Modem een verwijderbare bruikbare sfp module heeft, die in de TP-link werkt, ben ik niet tegengekomen)
Als je op afbeeldingen filtert dan kom je dit tegen : Lange_Slurf in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
En een aantal posts teruglezen levert je dit op : dkong in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Vergeet daarnaast het hele TP-Link Media Converter i.c.m. AON Glasvezel verhaal : Dat gaat niet werken!
Mja, misschien dat een beetje tussen je VLAN's Routeren en zo wel te doen zal zijn, maar echt 1 Gbps NAT of laat staan meer erdoorheen pompen vanaf het Internet zou ik niet gauw doen!vonkentrekker schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:31:
1) Hmm, er zit RouterOS op, dan kun je die toch als router configureren?
Ik denk dat die Switch daar niet de capaciteit voor heeft en zelfs eigenlijk niet als WAN Router is bedoeld en meer een Layer 3 Switch zeg maar2) Kun je uitleggen waarom niet als router inzetten?
Als je echt alles via SFP+ wilt doen en een goede 10 Gbps Router wilt hebben dan zal je IMHO aan de DIY Router moeten gaan!3) die RB5009 heeft 7x 1GB/s poort, 1x 2.5GB/s en een 10G SFP+ .
Het gaat mij om de SFP+ interfaces, die kan ik weer met glas naar andere switches / devices verbinden op 10GB/s.
Zie deze discussie voor een leuke intro in het hele verhaal : Senaxx in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Deze DELTA site is nog niet aangepast althans bij mij geeft hij nog steeds 8Gb als optie op
https://www.deltanetwerk.nl/glasvezelvergelijken/
Grappig feitje is dat via deze site is een aantal dagen voor dat Delta de bestellingen open zette op Delta.nl er bij verschillende al positieve resultaten waren bij bv Online. Terwijl Delta officieel nog niet kon leveren, waarna Delta volgde, ook was in sommige gevallen Delta wel leverbaar via de vergelijk site en nog niet via Delta.nl.Mapje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:03:
Deze DELTA site is nog niet aangepast althans bij mij geeft hij nog steeds 8Gb als optie op
Zo was het redelijk makkelijk om (een van) de eerste te zijn in een gebied die een bestelling deed.
Even een vraagje hier aan de mensen met een eigen ONT.
Hoe stabiel is jullie internet?
Hier is het af en toe vrij traag, terwijl het de eerste week met de Huawei echt super was.
Nu draai ik een Smokeping container en zie dat ik sinds 20 maart niet maar naar 1.1.1.1 kan pingen...
Nu sinds gisteren ook niet meer naar 8.8.8.8
IP adres waar ik in zit begint met 149.143.*.*
Nu zag ik in het andere Delta topic dat er blijkbaar grote problemen zijn bij Delta?
Zijn er meer mensen hier die ergens last van hebben?
Hier is het af en toe vrij traag, terwijl het de eerste week met de Huawei echt super was.
Nu draai ik een Smokeping container en zie dat ik sinds 20 maart niet maar naar 1.1.1.1 kan pingen...
Nu zag ik in het andere Delta topic dat er blijkbaar grote problemen zijn bij Delta?
Klopt! Ik heb gisteren via de Delta-chat de bevestiging gekregen dat de klanten die 8Gbps pakket besteld hebben dat ook krijgen. Nieuwe klanten kunnen max. 2Gbps bestellen.Wognummer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:39:
[...]
die worden gewoon uitgeleverd nog ik wacht al een aantal weken op mijn modem kan nog wel even duren alleen
@Fietspomp86 Ik ervaar geen problemen, mijn IPv4 begint met 87.99.
Die range zat ik ook met het originele modem, nu met de Huawei ben ik naar die nieuwe range gegaan.robertwebbe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:21:
@Fietspomp86 Ik ervaar geen problemen, mijn IPv4 begint met 87.99.
Zal eens proberen de geleerden bij Delta een bericht te sturen.

Nou dat ging vlot!
Gechat met Delta en nu zit ik op range 83.128.*.*, kan ook weer pingen naar 8.8.8.8, 8.8.4.4 en 1.1.1.1.
[ Voor 15% gewijzigd door Fietspomp86 op 15-04-2023 11:27 ]
Ik heb een eigen modem op de 149.143.x.y range, maar ik kan wel gewoon 1.1.1.1 en 8.8.8.8 pingen. Ervaar sowieso geen problemen. Smokeping is gewoon stabiel.Fietspomp86 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:45:
Ik zit regelmatig op een TeamSpeak Server die nu achter een Nokia 010 ONT staat i.p.v. de Nokia 2426B en dankzij de Nokia 010 ONT is die nooit meer down geweest voor zover ik weet!Fietspomp86 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:45:
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Tip: er staat een HN8010Ts te koop op MP:
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet
(Niet van mij hoor, dus geen commercieel belang.)
(Niet van mij hoor, dus geen commercieel belang.)
In het topic van KPN WBA XGS-PON werd vanmorgen bericht dat FS.com in mei verwacht een XGS-PON SFP+ module op te markt te brengen die ingebouwd MAC adres heeft:
Is er potentie dat deze ook gaat werken op het Delta netwerk?ecg schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:23:
Ik heb een Unifi UXG-Pro thuis liggen en wil die direct aan de glasvezel hangen. Nu heb ik nagevraagd bij fs.com of er een "XGSPON transceiver with MAC" wordt ontwikkeld en kreeg te horen dat er waarschijnlijk begin mei een beschikbaar komt.
[/quote]
After checking with our technical team, if you could set the MAC address on your router, the XGSPON ONU transceiver #141199 could work well for you, pls kindly note that.
Here is the datasheet for the transceivers, pls kindly check it: https://www.fs.com/de-en/...model_name&is_datasheet=1
Btw, as for the XGSPON transceiver with MAC, it's estimated that it could be launched in early May.
If you're not urgent, may I know if you could wait for its arrival? Looking forward to hearing from you.
[quote]
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Let heel goed op. Een “SFP+ with MAC” zoals deze:djdaan schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:21:
In het topic van KPN WBA XGS-PON werd vanmorgen bericht dat FS.com in mei verwacht een XGS-PON SFP+ module op te markt te brengen die ingebouwd MAC adres heeft:
[...]
Is er potentie dat deze ook gaat werken op het Delta netwerk?
https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/
doet heel wat meer dan alleen op de fysieke laag licht naar elektrisch omzetten (en andersom) en op de data link laag een MAC adres verstrekken aan de OLT. Een dergelijke SFP verzorgt ook identificatie, authenticatie, versleuteling en handelt het OMCI beheersprotocol af. Daarvoor zit er een embedded (meestal Linux based) SOC, geheugen, firmware etc. in.
Het is dus echt afwachten wat de SFP+ die fs.com denkt te gaan leveren aan functionaliteit gaat bieden. Tevens moet deze BBF.247 gecertificeerd zijn anders zal/kan Delta hem niet registreren.
Reken ook op een prijs richting EUR 200,- of zelfs meer.
Je kan Delta wel vertellen dat het een ONU is die wel op de BBF.247 lijst staat dat controleren ze later niet meer.ernstoud schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:21:
[...]
Let heel goed op. Een “SFP+ with MAC” zoals deze:
https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/
doet heel wat meer dan alleen op de fysieke laag licht naar elektrisch omzetten (en andersom) en op de data link laag een MAC adres verstrekken aan de OLT. Een dergelijke SFP verzorgt ook identificatie, authenticatie, versleuteling en handelt het OMCI beheersprotocol af. Daarvoor zit er een embedded (meestal Linux based) SOC, geheugen, firmware etc. in.
Het is dus echt afwachten wat de SFP+ die fs.com denkt te gaan leveren aan functionaliteit gaat bieden. Tevens moet deze BBF.247 gecertificeerd zijn anders zal/kan Delta hem niet registreren.
Reken ook op een prijs richting EUR 200,- of zelfs meer.
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Zoals de Adtran 421i, het befaamde model in de GPON serie die ook op XGS-PON werkt. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er vanComputer guy schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:41:
[...]
Je kan Delta wel vertellen dat het een ONU is die wel op de BBF.247 lijst staat dat controleren ze later niet meer.

Maar wel verkeerd geïnterpreteerdR3D schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:17:
De lijst van gecertificeerde devices op BBF.247 word aangevuld door de fabrikanten, niet de ISP’s.
Ik kreeg vandaag een mailtje van een Chinees. Hij had het verzoek of ik de configuratie file van mijn Huawei met hem wilde delen want zijn ONT deed het niet en hij vermoedde dat hij een oude of verkeerde configuratie file had. Inclusief instructies hoe ik die via Telnet kon downloaden.
@fagao Die configuratie file bevat toch ook mijn klantprofiel zoals mijn beveiligingssleutels? Wat kunnen ze daar mee? Mijn ONT clonen? Aftappen?
@fagao Die configuratie file bevat toch ook mijn klantprofiel zoals mijn beveiligingssleutels? Wat kunnen ze daar mee? Mijn ONT clonen? Aftappen?
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
En waarom kreeg je die e-mail? Ik bedoel… hoe weet iemand dat jij de Nokia ONT in gebruik hebt?robertwebbe schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:05:
Ik kreeg vandaag een mailtje van een Chinees. Hij had het verzoek of ik de configuratie file van mijn Huawei met hem wilde delen want zijn ONT deed het niet en hij vermoedde dat hij een oude of verkeerde configuratie file had. Inclusief instructies hoe ik die via Telnet kon downloaden.
Die configuratie file bevat toch ook mijn klantprofiel zoals mijn beveiligingssleutels? Wat kunnen ze daar mee? Mijn ONT clonen? Aftappen?
Het sleutelmateriaal wordt gebruikt tussen jouw ONT en de OLT. Iemand buiten de DFN infra heeft daar niets aan. Desalniettemin een merkwaardig verzoek wel. De informatie dat je met telnet de Huawei in kunt is dan wel weer interessant (en pijnlijk dat er een telnet daemon op draait!). Graag even delen in een DM.
Hij had mijn naam via dit topic gevonden. En als je op mijn naam googled, dan vind je wel een mailadres van mij.
Er blijkt een Huawei ont's telnet startup tool te bestaan. Heb er nog niet naar gekeken.
Er blijkt een Huawei ont's telnet startup tool te bestaan. Heb er nog niet naar gekeken.
Bijzonder verhaal, bij mij gaan de onderbuik alarmbellen gelijk af…robertwebbe schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:17:
Hij had mijn naam via dit topic gevonden. En als je op mijn naam googled, dan vind je wel een mailadres van mij.
Bij mij ook. Vandaar ik hem ook mijn config file niet stuurde.
Wat is me dan afvraag… zou je met de info uit zo’n file van een ONT die in bedrijf is buiten de betreffende aansluiten, ook iets kunnen doen met andere aansluitingen of het netwerk?robertwebbe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:32:
Bij mij ook. Vandaar ik hem ook mijn config file niet stuurde.
Ik weet niet wat er allemaal in staat. Ik verwacht niet dat er keys in staan.robertwebbe schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:05:
Maar dan nog, zou ik voorzichtig zijn met delen van deze info met iemand die je niet kent
Mocht er iemand zijn met kennissen in Zwitserland dan kun je de Nokia X-010X-Q bij Init7 of nog een andere zwitserse provider kopen. Helaas versturen ze niet naar NL. Toch wel gek dat die apparaten gewoon in NL niet te verkrijgen zijn.
Sorry mensen die kennis was al lang en breed gedeeld. excuus.
Sorry mensen die kennis was al lang en breed gedeeld. excuus.
[ Voor 13% gewijzigd door lvefferen op 25-04-2023 14:31 ]
Deze Informatie staat al een tijdje online. https://hack-gpon.github.io/xgs/ont-huawei-hn8010ts/ernstoud schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:09:
[...]
En waarom kreeg je die e-mail? Ik bedoel… hoe weet iemand dat jij de Nokia ONT in gebruik hebt?
Het sleutelmateriaal wordt gebruikt tussen jouw ONT en de OLT. Iemand buiten de DFN infra heeft daar niets aan. Desalniettemin een merkwaardig verzoek wel. De informatie dat je met telnet de Huawei in kunt is dan wel weer interessant (en pijnlijk dat er een telnet daemon op draait!). Graag even delen in een DM.
Tenzij dit persoon het over nog een andere telnet poort had.
Misschien nu wel wel wat up-to-date info :-)
CDR zegt binnen enkele dagen 100+ units van de Huawei HN8010Ts binnen te krijgen.
CDR zegt binnen enkele dagen 100+ units van de Huawei HN8010Ts binnen te krijgen.
Noob meldt zich:
Binnenkort ga ik over van Caiway naar Delta: dubbele snelheid, iets goedkoper. Andere providers op dit netwerk zijn aanzienlijk duurder. Hier (Achterhoek) geen XPS-PON.
Ik heb gevraagd welk modem ik krijg van ze: dat wordt een Genexis platinum 7480. Dat modem kan niet in bridge mode. Als ik dat wil moet ik Zakelijk Flex nemen. Dat kost (na een half jaar) ca €6 per maand. Dus €72 per jaar om een ander modem te krijgen.... Moet niet gekker worden.
Een eigen modem is een optie. Alleen als ik nu een modem koop, is dat nog steeds bruikbaar als er ooit wordt overgestapt op XPS-PON? Geen idee wat de plannen zijn voor uitrol van XPS-PON, wel komt vanaf juni een 2Gbps abonnement beschikbaar (nu is 1 Gbps het maximum). Heeft dat er iets mee te maken?
Binnenkort ga ik over van Caiway naar Delta: dubbele snelheid, iets goedkoper. Andere providers op dit netwerk zijn aanzienlijk duurder. Hier (Achterhoek) geen XPS-PON.
Ik heb gevraagd welk modem ik krijg van ze: dat wordt een Genexis platinum 7480. Dat modem kan niet in bridge mode. Als ik dat wil moet ik Zakelijk Flex nemen. Dat kost (na een half jaar) ca €6 per maand. Dus €72 per jaar om een ander modem te krijgen.... Moet niet gekker worden.
Een eigen modem is een optie. Alleen als ik nu een modem koop, is dat nog steeds bruikbaar als er ooit wordt overgestapt op XPS-PON? Geen idee wat de plannen zijn voor uitrol van XPS-PON, wel komt vanaf juni een 2Gbps abonnement beschikbaar (nu is 1 Gbps het maximum). Heeft dat er iets mee te maken?
...
Gewoon na de aansluiting/activering contact opnemen met Delta en een genexis titanium vragen.inhico schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:49:
Noob meldt zich:
Heb ik vorige maand ook gedaan. Werkt prima in bridge.
@inhico Je kunt met een AON aansluiting gewoon een media converter van bijvoorbeeld TP-Link kopen van enkele tientjes. Of idd de Titanium aanvragen, dat kost niks.
uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
[ Voor 33% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-04-2023 16:19 ]
Ik wou zeggen, ik heb ook een Titanium en dat kost me helemaal niets extrash623661 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:00:
[...]
Gewoon na de aansluiting/activering contact opnemen met Delta en een genexis titanium vragen.
Heb ik vorige maand ook gedaan. Werkt prima in bridge.
What Do You Call An Alligator In A Vest?
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Bij mij ook. Heb Robert dat via PM laten weten. Er was in de e-mail sprake van interesse in VPN configuratie. Dat is een merkwaardige vraag want dat is m.i. niet iets waar een XGS-PON ONT zich mee bezig houdt.justdaboo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:10:
[...]
Bijzonder verhaal, bij mij gaan de onderbuik alarmbellen gelijk af…
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Volgens mij niet. Maar er is altijd wel weer een Chinees of Rus die een kwetsbaarheid weet te vinden.justdaboo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:40:
[...]
Wat is me dan afvraag… zou je met de info uit zo’n file van een ONT die in bedrijf is buiten de betreffende aansluiten, ook iets kunnen doen met andere aansluitingen of het netwerk?
Het zit er dik in dat 2Gbps alleen XGS-PON wordtinhico schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:49:
Noob meldt zich:
Is er geen ander merk (Europees) dat dit soort apparatuur aanbiedt?lvefferen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:34:
Misschien nu wel wel wat up-to-date info :-)
Jawel, Nokia, maar die is heel slecht verkrijgbaar. Of Fritzbox, maar die kan niet in bridge modePasc66 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:47:
[...]
Is er geen ander merk (Europees) dat dit soort apparatuur aanbiedt?
[ Voor 8% gewijzigd door EWS99 op 25-04-2023 19:02 ]
Nokia X-010X-Q is een andere ONT die werkt, echter is die nog slechter te verkrijgen dan de Huawei. Voor om en nabij 300 euro kun je hem Zwitserland laten overkomen. Heb contact gelegd met een NL distributeur van Nokia Telecom producten, eens kijken wat die zeggen.Pasc66 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:47:
[...]
Is er geen ander merk (Europees) dat dit soort apparatuur aanbiedt?
Ja - dat is wellicht mooi als ze wat aan die prijs en beschikbaarheid kunnen doen, want op deze wijze gaat nokia het schip in cq worden ze door huawei uit de markt gedrukt..lvefferen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:02:
[...]
Nokia X-010X-Q is een andere ONT die werkt, echter is die nog slechter te verkrijgen dan de Huawei. Voor om en nabij 300 euro kun je hem Zwitserland laten overkomen. Heb contact gelegd met een NL distributeur van Nokia Telecom producten, eens kijken wat die zeggen.
Ik denk niet dat ze daar veel last van hebben. Nokia is zeker niet gericht op de B2C markt. Dat handje vol ONT’s aan die paar tweakers hebben ze eerder last van dan gemak.Pasc66 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:34:
[...]
Ja - dat is wellicht mooi als ze wat aan die prijs en beschikbaarheid kunnen doen, want op deze wijze gaat nokia het schip in cq worden ze door huawei uit de markt gedrukt..
Hoi Allen,
Ik heb sindskort ook Delta en mijn Nokia connect ook niet met de USG-3P en het hele Unifi netwerk dus ik lees als jullie fixen met veel toewijding. De beschikbaarheid van de juiste Huawei en Nokia modems (en informerende Chinezen) doen me denken of het niet makkelijker/beter is om een zakelijk abonnement af te sluiten met een bridged modem. Is weliswaar een paar tientjes duurder maar hoeft niets te sleutelen en installeren (denk ik)
Hoe denken jullie daarover?
Ik heb sindskort ook Delta en mijn Nokia connect ook niet met de USG-3P en het hele Unifi netwerk dus ik lees als jullie fixen met veel toewijding. De beschikbaarheid van de juiste Huawei en Nokia modems (en informerende Chinezen) doen me denken of het niet makkelijker/beter is om een zakelijk abonnement af te sluiten met een bridged modem. Is weliswaar een paar tientjes duurder maar hoeft niets te sleutelen en installeren (denk ik)
Voor zover ik lees wordt dat (zakelijke) abonnement nog niet overal aangeboden. Ik zou het veel logischer vinden als Delta zelf de mogelijkheid geeft om deze (ONT) mediaconverters via hen aan te schaffen. desnoods tegen een meerprijs.Josti schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:58:
Hoi Allen,
@Josti Het verschil is volgens mij eerder rond de 100 per maand (als je 8 Gbps wil).
[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 26-04-2023 12:40 ]
Als je geen 8gbps abbo hebt zou dit wellicht een optie kunnen zijn... ik weet niet of er een (goed werkende) bridge modus aanwezig is op dit device... maar ze zijn blijkbaar leverbaar...Josti schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:58:
Hoi Allen,
https://fritzshop.nl/frit...x-5590-fiber-xgs-pon.html
@robertwebbe in mijn regio €52,- voor 1 gig Flex en €75,- voor zakelijk pro 1 gig. Met dat verschil dat je flex nog kunt opwaarderen tot 2 gig en de pro tot 4 gig (zelfde adres?)
In het eerste jaar verdien je de Huawei en de andere kabel terug de rest is besparing. :-)
Als ik jou tutorial volg lukt het dan elke newbie?
In het eerste jaar verdien je de Huawei en de andere kabel terug de rest is besparing. :-)
Als ik jou tutorial volg lukt het dan elke newbie?
Ik begrijp wat je zegt - maar weet dat huawei ook op de zakelijke markt opereert en op een wijze die niet “des europees” is. De europese bedrijven hebben alle steun nodig die ze kunnen krijgen om onze eigen r&d in stand te houdenjustdaboo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:08:
[...]
Ik denk niet dat ze daar veel last van hebben. Nokia is zeker niet gericht op de B2C markt. Dat handje vol ONT’s aan die paar tweakers hebben ze eerder last van dan gemak.
Ja ik snap wat je wil zeggen. Ben het ook met je eens. Ik wacht nog op mn lijn en heb zowel een Huawei maar ook een Nokia liggen.Pasc66 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:33:
[...]
Ik begrijp wat je zegt - maar weet dat huawei ook op de zakelijke markt opereert en op een wijze die niet “des europees” is. De europese bedrijven hebben alle steun nodig die ze kunnen krijgen om onze eigen r&d in stand te houden
Voor ik het “Zwitserland Avontuur” begon voor een paar klanten, wat tweakers en mezelf de Huawei aangeschaft voor de zekerheid. Heb bij de Nokia namelijk een net wat beter gevoel… ik heb gelukkig wat te kiezen…
Persoonlijk zou ik ook liever de Nokia hebben, maar deze is gewoon in de EU (bijna) onmogelijk om te kopen. Ik begrijp het werkelijk niet waarom dat zo is. Er moet toch ergens een distributeur zijn die ze kan bestellen. Heb de Poolse vrienden ook gevraagd (CDR) maar die kunnen ze ons niet helpen met de Nokia.
Misschien als je @thomastvd en @justdaboo lief aankijkt…?lvefferen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:11:
Persoonlijk zou ik ook liever de Nokia hebben, maar deze is gewoon in de EU (bijna) onmogelijk om te kopen. Ik begrijp het werkelijk niet waarom dat zo is. Er moet toch ergens een distributeur zijn die ze kan bestellen. Heb de Poolse vrienden ook gevraagd (CDR) maar die kunnen ze ons niet helpen met de Nokia.
Ik zou liever een distributeur vinden dan koop ik er via mijn bedrijf een stuk of 20, volgens mij is er best wat animo voor. Maar ja, eerst maar eens even een distributeur vinden. Overigens vond ik hier nog wat andere vendors die BBF.247 devices hebben. wellicht is deze al eerder gedeeld.Superbeagle schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:02:
[...]
Misschien als je @thomastvd en @justdaboo lief aankijkt…?
https://www.broadband-for...U-Products-2020-12-21.pdf
@lvefferen Ja, is bekend. Al heb je wel een oude versie van de lijst, dit is de actuele:
https://www.broadband-for...U-Products-2023-04-21.pdf
https://www.broadband-for...U-Products-2023-04-21.pdf
@lvefferen Hier zal vast eentje tussen zitten: Nokia Supplier list
Edit:
Ik neem aan dat je verder al aan consumenten verkoopt? Anders krijg je als je die route kiest met het consumentenrecht te maken.
Edit:
Ik neem aan dat je verder al aan consumenten verkoopt? Anders krijg je als je die route kiest met het consumentenrecht te maken.
[ Voor 41% gewijzigd door Superbeagle op 27-04-2023 11:52 ]
Het zal vast aan mij liggen maar waarom is het zo verschrikkelijk lastig om 1) als Delta bridges te supporten en 2) aan XGS-PON ONTs te komen die voor bridging geschikt zijn... ik lees op de diverse draadjes dat dit laatste al enkele jaren niet veranderd is...
Het irritantste vindt ik nog wel dat Delta me in december meldde dat ze verwachtten in februari een keuze gemaakt zouden hebben voor een bridge en dat ze op dat moment aan het testen waren. Helaas zijn ze er nog steeds niet over uit en zit ik nog steeds met een dubbele aansluiting enkel en alleen omdat ik meer dan 1 publiek IP adres nodig heb...
Het irritantste vindt ik nog wel dat Delta me in december meldde dat ze verwachtten in februari een keuze gemaakt zouden hebben voor een bridge en dat ze op dat moment aan het testen waren. Helaas zijn ze er nog steeds niet over uit en zit ik nog steeds met een dubbele aansluiting enkel en alleen omdat ik meer dan 1 publiek IP adres nodig heb...
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Tja, de enige partij die antwoorden heeft is Delta. En die zijn hierover zo transparant als een zwart gat.MrBoogiee schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:26:
Het zal vast aan mij liggen maar waarom is het zo verschrikkelijk lastig om 1) als Delta bridges te supporten en 2) aan XGS-PON ONTs te komen die voor bridging geschikt zijn... ik lees op de diverse draadjes dat dit laatste al enkele jaren niet veranderd is...
En uitspraken dat er een oplossing komt hebben we genoeg langs zien komen. Eind 2022 “hoopte” men. Er zou een update komen voor de Nokia router begin dit jaar etc., beloftes zijn mooi maar je kunt er helemaal niets mee.
Kortom… Huawei HN8010Ts is de enige oplossing: cdr.pl.
Bij de sales afdeling hebben ze hiervoor een tegeltje aan de muur hangen:
Veel beloven en weinig geven,
doet onze klanten in vreugde leven.
[ Voor 48% gewijzigd door robertwebbe op 28-04-2023 22:04 ]
Door dit topic te lezen natuurlijk!ernstoud schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:09:
En waarom kreeg je die e-mail? Ik bedoel… hoe weet iemand dat jij de Nokia ONT in gebruik hebt?
Maar het ging toch om een Huawei
Die moet je blijkbaar via het hacken van de XML file met de config daarin tevoorschijn hacken dus dat is geen ramp opzich!Het sleutelmateriaal wordt gebruikt tussen jouw ONT en de OLT. Iemand buiten de DFN infra heeft daar niets aan. Desalniettemin een merkwaardig verzoek wel. De informatie dat je met telnet de Huawei in kunt is dan wel weer interessant (en pijnlijk dat er een telnet daemon op draait!). Graag even delen in een DM.
Ik zou daar wat aan doen!robertwebbe schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:17:
Hij had mijn naam via dit topic gevonden.
En als je op mijn naam googled, dan vind je wel een mailadres van mij.
Nu heb je het effect gecreëerd van "Huawei ONT is eng, want dan word ik door Chinezen gespamd!" naast de al bestaande vooroordelen en dat is gewoon zonde!

Nee, ze hebben dezelfde als bij Rockstar Games :robertwebbe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:58:
Bij de sales afdeling hebben ze hiervoor een tegeltje aan de muur hangen:
"Dat doen we niet! Dat zou te leuk zijn!"
Voor meer dan 1 publiek IP adres heb je een subnet nodig. Dit krijg je alleen bij Zakelijk Premium. En dat zijn hele dure abonnementen. In dat geval krijg je er ook zeker een Nokia XS-010X-Q bij die prima in bridge kan. Maar ik denk niet dat dit is wat jij zoekt (of hebt)...MrBoogiee schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:26:
Ik ben nog wel nieuwsgierig waar je meer dan 1 publiek IP adres voor nodig hebt. Als je zoveel diensten draait zou ik overwegen om dat buiten de deur weg te zetten. (ook klein zakelijk).
/Bezem, het is geen V&A hier
www.google.nl
Hoeft niet altijd zo te zijn!EWS99 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:42:
Voor meer dan 1 publiek IP adres heb je een subnet nodig.
Ik mag hopen dat Delta de Zakelijke Abonnementen zo flexibel heeft gemaakt qua bijvoorbeeld Reverse DNS Records en dergelijke dat je allerlei dingen gewoon zelf kan hosten zonder het gezeik dat je hebt als je een voor Consumenten bedoeld lijntje voor bijvoorbeeld een E-Mail Server gebruikt!Ik ben nog wel nieuwsgierig waar je meer dan 1 publiek IP adres voor nodig hebt.
Als je zoveel diensten draait zou ik overwegen om dat buiten de deur weg te zetten. (ook klein zakelijk).
Via een kennis in de USA kan ik aan een Nokia XS-010X-Q komen. Is dat handig?, of zijn er verschillende versies van?
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ik denk het niet maar er zit natuurlijk wel een US AC adapter bij. Dus in plaats daarvan de adapter van het door Delta geleverde Nokia device gebruiken.Ducky schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:06:
Via een kennis in de USA kan ik aan een Nokia XS-010X-Q komen. Is dat handig?, of zijn er verschillende versies van?
@Ducky Een nieuwe of gebruikte?
Ben eigenlijk benieuwd naar de prijs.
Ben eigenlijk benieuwd naar de prijs.
Een gebruikte voor 80 usd. Via eBay uit de usa. Het is een beetje een gokje, gezien de status, hij gaat aan, maar de verkoper kon hem niet testen omdat geen glas. Zo'n ding kost normaal 250 euro oid, dus even afwachten of hij bruikbaar is.
[ Voor 67% gewijzigd door Ducky op 30-04-2023 19:44 ]
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Buitenkans?
Nieuwe ZTE XGS-PON ONT. Goedkoop!
BBF.247 gecertificeerd.
Niet mijn aanbod, geen commercieel belang. Kreeg gewoon een trigger van MP.
Wel de vraag of er een SFP in zit… begrijp uit de entry in de BBF.247 lijst dat hij getest is met een bepaalde SFP. Ook zie ik geen normale SC/APC aansluiting… wel een soort klepje zichtbaar. Misschien zit de SFP daarachter.
BBF.247 gecertificeerd.
Wel de vraag of er een SFP in zit… begrijp uit de entry in de BBF.247 lijst dat hij getest is met een bepaalde SFP. Ook zie ik geen normale SC/APC aansluiting… wel een soort klepje zichtbaar. Misschien zit de SFP daarachter.
[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 30-04-2023 23:34 ]
http://www.astra.co.th/products/detail/zxhn-f2801s---xgspon/ hier zeggen ze dat er een SC/APC connector opzit maar de betrouwbaarheid van de site betwijfel ik.ernstoud schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:24:
Buitenkans?
BBF.247 gecertificeerd.
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ja, ik was die site ook al tegengekomen. Heb gezocht naar het manual, niet te vinden. Op de foto op MP zie je wel een handboekje. Ben er wel benieuwd naar.Computer guy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:19:
[...]
http://www.astra.co.th/products/detail/zxhn-f2801s---xgspon/ hier zeggen ze dat er een SC/APC connector opzit maar de betrouwbaarheid van de site betwijfel ik.
Zal de adverteerder even vragen...
Deleted
[ Voor 98% gewijzigd door justdaboo op 01-05-2023 07:15 ]
Bijzonder… Ik lees op:ernstoud schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:24:
Buitenkans?
BBF.247 gecertificeerd.
https://www.daimler.fi/tu...n-p-t-mp/zte-xgs-pon-10g/
Dat hij niet symmetrisch is, zo lijkt het:
9.953Gbit/s (downstream), 2.488Gbit/s (upstream)
Edit:
Dit is fout van mij, had de S over het hoofd gezien die kan: 9.953Gbit/s (downstream), 9.953Gbit/s (upstream)
Op deze video lijk er idd wel een SFP+ module in te zitten:ernstoud schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:24:
Buitenkans?
BBF.247 gecertificeerd.
YouTube: Glasfaserausbau im Kreis Minden-Lübbecke: So werden ONT & Router ang...
/f/image/5SnkpI8AUoWJhrZLKcalKaum.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door justdaboo op 01-05-2023 07:44 ]
Die ZTE van marktplaats is al verkocht. Benieuwd of het een tweaker is die hem gekocht heeft en het resultaat kan melden.
Zonder ?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet werkt die link ook prima hoor!
Nog beter : https://www.marktplaats.n...1s-xgs-pon-glasvezelmodem
Heb jij hem gekocht ??
Bij deze dealer in Kosovo kan je een aanvraag doen voor zo'n ZTE. Vanuit Kosovo betaal je ook geen invoerrechten sinds 2016.
Dealer: https://drinia.tech/product/zte-zxhn-f2801/
Zakendoen in Kosovo: https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/kosovo
Dealer: https://drinia.tech/product/zte-zxhn-f2801/
Zakendoen in Kosovo: https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/kosovo
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Nee. Was al weg vandaag. Kreeg nog wel bericht op mijn vraag dat inderdaad de SFP in het device zat. Echt een buitenkansje. Had er (veel) meer dan de vraagprijs voor gegeven maar de verkoper was klaarblijkelijk niet echt een onderhandelaar…nero355 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:51:
[...]
Zonder ?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet werkt die link ook prima hoor!
Nog beter : https://www.marktplaats.n...1s-xgs-pon-glasvezelmodem
Heb jij hem gekocht ??
[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 01-05-2023 16:07 ]
En terecht! Eerst komt, eerst maalt!ernstoud schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:06:
Had er (veel) meer dan de vraagprijs voor gegeven maar de verkoper was klaarblijkelijk niet echt een onderhandelaar…
Maar de vraag is hoe die vent eraan komt ?!
Ik ben benieuwd of Delta die accepteert op hun netwerk gezien het feit dat ze al moeilijk doen over de Adtran ONT's
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Zeker. Maar ik was dus de eerste. Maar stelde een vraag over die SFP. Werd vanmorgen beantwoord, kort daarna was hij al weg. En verkopers op MP die een snelle reactie krijgen beseffen vaak niet dat er dan dus iemand echt geïnteresseerd is… dan heb je een onderhandelingspositie.
Verkoper zat paar km. van de oostgrens, ik vermoed van een Duitse ISP dus. In het hierboven genoemde YT filmpje wordt “Greenfiber” genoemd. Wellicht die dus.Maar de vraag is hoe die vent eraan komt ?!
Ze moeten wel want deze ZTE is volledig BBF.247 gecertificeerd.Ik ben benieuwd of Delta die accepteert op hun netwerk gezien het feit dat ze al moeilijk doen over de Adtran ONT's
Ik vond het aardig om hem te bekijken gezien het feit dat er in dat type een losse SFP+ in zit (van de firma HiSense). Had hem daarna denk ik hier op Tweakers V&A voor dezelfde prijs aangeboden.
[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 01-05-2023 17:46 ]
Volgens die logica zou de Icotera toch ook moeten werken? Aansluiten willen ze wel maar of die dan werkt is vraag 2.ernstoud schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:37:
[...]
Ze moeten wel want deze ZTE is volledig BBF.247 gecertificeerd.
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Zeker. Maar ik vermoed dat die ICotera een beetje een vreemde eend is… 4 poorten? Vermoedelijk moet een ISP dat ding op afstand configureren. Ik zal mijn contactpersoon aldaar eens vragen hoe het zit met het beloofde normale (?) exemplaar.robertwebbe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:55:
[...]
Volgens die logica zou de Icotera toch ook moeten werken? Aansluiten willen ze wel maar of die dan werkt is vraag 2.
- ernstoud
- Nu online
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Even ter info… wellicht een Tweaker hier?
Al geruime tijd is er een Mikrotik router op de DFN infra die “neighbor discovery” enabled heeft staan en iptables verkeerd geconfigureerd heeft waardoor deze broadcast over poort 5678 naar 255.255.255.255 gaat; m.a.w. naar alle devices op WAN.
Ik zie elke minuut zo’n “portscan” langskomen.
Abuse van Delta is geïnformeerd en volgens hun is de klant geïnformeerd, maar is het aan de klant om het op te lossen. Dat is al twee maanden niet gebeurt.
Mijn router dropped deze packets, no worries. Echter, als op de router van deze Delta/Caiway klant iptables zo fout ingesteld staat is dat inkomend misschien ook zo… en op poort 5678 ben je dan kwetsbaar voor malware (Méris botnet, zie https://www.kaspersky.nl/...-from-meris-botnet/27589/).
Heb je een Mikrotik router, stel dit goed in. Ben je de betreffende klant dan aanpassen en daarna strafregels schrijven, 100x “Ik zal poort 5678 nooit naar WAN open zetten.”.
Al geruime tijd is er een Mikrotik router op de DFN infra die “neighbor discovery” enabled heeft staan en iptables verkeerd geconfigureerd heeft waardoor deze broadcast over poort 5678 naar 255.255.255.255 gaat; m.a.w. naar alle devices op WAN.
Abuse van Delta is geïnformeerd en volgens hun is de klant geïnformeerd, maar is het aan de klant om het op te lossen. Dat is al twee maanden niet gebeurt.
Mijn router dropped deze packets, no worries. Echter, als op de router van deze Delta/Caiway klant iptables zo fout ingesteld staat is dat inkomend misschien ook zo… en op poort 5678 ben je dan kwetsbaar voor malware (Méris botnet, zie https://www.kaspersky.nl/...-from-meris-botnet/27589/).
Heb je een Mikrotik router, stel dit goed in. Ben je de betreffende klant dan aanpassen en daarna strafregels schrijven, 100x “Ik zal poort 5678 nooit naar WAN open zetten.”.
Goeie aktie heur, maar is dit niet een beetje off-topic?ernstoud schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:02:
Even ter info… wellicht een Tweaker hier?
Ik vind persoonlijk in dit geval nèt niet..Ducky schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 06:38:
[...]
Goeie aktie heur, maar is dit niet een beetje off-topic?
Dit topic is gesloten.