Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 22:33
justdaboo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Dat is wel bijzonder te noemen. Ik heb nog geen actieve lijn maar ben benieuwd naar de resultaten.
Het is mij nog steeds niet gelukt om op de Nokia een IP te krijgen. Resultaten / Verbinding op de Huawei zijn vrij stabiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EHWdzfTBjHzjcEYtm8WF7-Bck4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HQGA7eV3cOkzkpDJT19moEDu.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 22:26
DieAndereJurre schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Het is mij nog steeds niet gelukt om op de Nokia een IP te krijgen. Resultaten / Verbinding op de Huawei zijn vrij stabiel

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit... ben benieuwd wat je scores zijn met de Nokia. Ik heb mn UDM Pro verkocht, ik heb een Vigor 3910 klaar hangen voor als er licht op de fiber komt :) Toch te veel rare dingen gehad met verschillende UDM configuraties.

[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 23-03-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Net een bericht gekregen van Delta via WhatsApp dat het eigen modem 3 minuten van de stroom af moet en de ethernet kabel er uit moet voordat ik deze weer inschakel. Helaas knippert het PON lampje en gebeurd er niet heel veel meer dan dat, geduldig afwachten dan maar :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@joon Stuur anders even je klantgegevens en PON-ID naar @R3D, mogelijk kan hij even kijken en het een zetje geven.

Die 3 minuten disconnected is volgens mij om de MAC te releasen aan de OLT kant. Dat is sowieso een goede tip als je wisselt van modem of OLT: zorg dat er 3 minuten tussen zit. Zelf reinig altijd netjes de aansluitpunten met zo’n schoonmaakpen dus dan ben ik ondertussen wel 3 minuten verder voordat de nieuwe weer aan staat.

[ Voor 62% gewijzigd door robertwebbe op 24-03-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
robertwebbe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:08:
@joon Stuur anders even je klantgegevens en PON-ID naar @R3D, mogelijk kan hij even kijken en het een zetje geven.

Die 3 minuten disconnected is volgens mij om de MAC te releasen aan de OLT kant. Dat is sowieso een goede tip als je wisselt van modem of OLT: zorg dat er 3 minuten tussen zit. Zelf reinig altijd netjes de aansluitpunten met zo’n schoonmaakpen dus dan ben ik ondertussen wel 3 minuten verder voordat de nieuwe weer aan staat.
Heb hem een berichtje gedaan, thanks voor de tip!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

joon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:42:
en volgens mij halen ze het origineel geleverde Nokia modem niet uit het systeem als ik de posts hier moet geloven?

Altijd het proberen waard als jouw nieuwe Nokia ONT nog niet werkt :)
Weet niet of het vrouwtje een beetje handig is?
Ik weet inderdaad vrij zeker dat het originele, door Delta geleverde, modem niet uit het systeem gehaald wordt, want het eerste dat ze bij problemen vragen, is om je originele modem weer aan te sluiten.

Ik denk dat mijn vrouw de nieuwe ONT wel aangesloten had gekregen, maar het was al aan het einde van de middag, en ze was zich al aan het behelpen met een hotspot op d'r telefoon, dus het was allemaal niet zo dringend meer.

Alles bij elkaar heb ik gisteren een zijde-zachte overgang naar mijn nieuwe Nokia ONT gehad bij Delta. Ik heb de aanvraag rond 10:30 gedaan via de chat. De eerste lijn wist niet wat ik bedoelde, maar de tweede lijn pakte het meteen op. Een fotootje van het label aan de onderzijde in de chat gezet; Dat was een goede tip van iemand hier. En ik vroeg nog of het nieuwe modem aangesloten moest zijn, wat bevestigd werd, en dat was het hele gesprek.

Maar mijn nieuwe modem was helemaal niet aangesloten. Mijn Adtran hing er nog aan. En ik vermoedde al wel dat dat eruit gegooid zou gaan worden, maar ik dacht ook dat dat de volgende dag pas zou gebeuren. Maar ik had dus niet op de snelle service van Delta gerekend; Want om 14:30 melde RIPE Atlas al dat mijn verbinding offline was. En de fiber indicator LED was rood.

's Avonds thuisgekomen, het moet net na 19:00 zijn geweest, heb ik meteen de nieuwe Nokia aangesloten. En die kwam niet binnen mijn aandachtsspanne online, dus ben ik maar gaan eten. En tijdens het eten begonnen de YouTube filmpjes van mijn dochtertje weer te draaien, dus het heeft niet lang geduurd.

En nu werkt alles dus. Een half uurtje geleden werd ik nog gebeld door iemand van Delta, die vroeg of het allemaal werkt, en dat heb ik bevestigd. Heel vlot allemaal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
MindBender schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ik weet inderdaad vrij zeker dat het originele, door Delta geleverde, modem niet uit het systeem gehaald wordt, want het eerste dat ze bij problemen vragen, is om je originele modem weer aan te sluiten.

Ik denk dat mijn vrouw de nieuwe ONT wel aangesloten had gekregen, maar het was al aan het einde van de middag, en ze was zich al aan het behelpen met een hotspot op d'r telefoon, dus het was allemaal niet zo dringend meer.

Alles bij elkaar heb ik gisteren een zijde-zachte overgang naar mijn nieuwe Nokia ONT gehad bij Delta. Ik heb de aanvraag rond 10:30 gedaan via de chat. De eerste lijn wist niet wat ik bedoelde, maar de tweede lijn pakte het meteen op. Een fotootje van het label aan de onderzijde in de chat gezet; Dat was een goede tip van iemand hier. En ik vroeg nog of het nieuwe modem aangesloten moest zijn, wat bevestigd werd, en dat was het hele gesprek.

Maar mijn nieuwe modem was helemaal niet aangesloten. Mijn Adtran hing er nog aan. En ik vermoedde al wel dat dat eruit gegooid zou gaan worden, maar ik dacht ook dat dat de volgende dag pas zou gebeuren. Maar ik had dus niet op de snelle service van Delta gerekend; Want om 14:30 melde RIPE Atlas al dat mijn verbinding offline was. En de fiber indicator LED was rood.

's Avonds thuisgekomen, het moet net na 19:00 zijn geweest, heb ik meteen de nieuwe Nokia aangesloten. En die kwam niet binnen mijn aandachtsspanne online, dus ben ik maar gaan eten. En tijdens het eten begonnen de YouTube filmpjes van mijn dochtertje weer te draaien, dus het heeft niet lang geduurd.

En nu werkt alles dus. Een half uurtje geleden werd ik nog gebeld door iemand van Delta, die vroeg of het allemaal werkt, en dat heb ik bevestigd. Heel vlot allemaal dus.
Kijk top, hij is online dus. De nieuwe revisie (MREV5), check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Die van mij laat nog even op zich wachten, de technische dienst verwees mij naar het backoffice die alleen via whatsapp bereikbaar zijn maar die hebben het blijkbaar erg druk (want die hebben vooralsnog niet gereageerd).
Hoop dat het voor het weekend gefixt is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

moment @joon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@joon wil je de modem weer aansluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik weet niet of het hier gewenst of zelfs toegestaan is, dus @admin, verwijder dit maar als dat niet het geval is. Mijn werkende Adtran SDX-622v zoekt een nieuw baasje:
v&a aangeboden: Adtran SDX622v XGS-PON ONT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:12
MindBender schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:02:
Ik weet niet of het hier gewenst of zelfs toegestaan is, dus @admin, verwijder dit maar als dat niet het geval is. Mijn werkende Adtran SDX-622v zoekt een nieuw baasje:
v&a aangeboden: Adtran SDX622v XGS-PON ONT
Hoi Dorpsgenoot! ;)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@XolandoX Gezien dit topic best populair geworden is, is het denk ik goed idee om je eerste bericht te wijzigen. We kunnen dan boven je oorspronkelijke bericht even wat basis informatie geven over wat we de afgelopen maanden hebben geleerd. Ruwweg denk ik dat we 2 onderwerpen hebben:
- een eigen modem aansluiten als je een AON aansluiting hebt.
- een eigen modem aansluiten als je een XGS-PON aansluiting hebt.

Ik denk dat we hiermee heel veel andere tweakers zullen helpen die hier in de toekomst geïnteresseerd in raken. Het is niet echt aantrekkelijk om 32 pagina’s met meer dan 1500 berichten door te lezen.

Als je hier zelf geen zin in hebt of hulp nodig hebt, dan wil ik je we helpen. Volgens mij kun je bij de eerste posting een co-auteur toevoegen zodat ik deze kan bewerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joon
R3D schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:55:
@joon wil je de modem weer aansluiten ?
Heb mijn nieuwe modem net weer aangezet, pon lampje brand nu consistent!

Power led knippert wel, niet helemaal zeker wat het betekend maar ik ga nu mn verbinding testen

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@joon De eerste keer kan het langer duren voordat je ONT online komt vanwege registratie en een mogelijke firmware update.

Geduld is een schone zaak! Niet te snel alles uitzetten, dat wil je zeker niet tijdens een update proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
robertwebbe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:24:
@joon De eerste keer kan het langer duren voordat je ONT online komt vanwege registratie en een mogelijke firmware update.

Geduld is een schone zaak! Niet te snel alles uitzetten, dat wil je zeker niet tijdens een update proces.
Oh ja was niet van plan om zomaar de stekker er uit te trekken :)

Nadat de ethernet kabel er in ging ging de power led consistent branden, nu heb ik alleen 1 probleem..

Ik draai pfsense op een pctje met 4 intel nics, heb een vlan gemaakt en wil deze assignen aan de wan op de assignment pagina maar zodra ik dit doe laadt de pagina een tijdje en refreshed deze met zn oude assignment.

Geen idee wat hier fout gaat, weet niet of er hier in dit topic mensen zijn die veel ervaring hebben met pfsense? Een vlan op de wan is nieuw voor mij en ik snap niet waarom het assignen niet werkt :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Ik vermoed dat je de netgate heb aangesloten op de Nokia tijdens het configureren.
probeer hem in standalone te configureren (zonder wan uplink connected)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:15:
Geen idee wat hier fout gaat, weet niet of er hier in dit topic mensen zijn die veel ervaring hebben met pfsense? Een vlan op de wan is nieuw voor mij en ik snap niet waarom het assignen niet werkt :(
Onder Interfaces -> VLANs moet je voor je WAN interface 3 VLANs aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WQv6VmS0gUN5Zy196tHGyrdEh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLqumZzGaLxK8HI1YLsAWRCX.png?f=fotoalbum_large
Vervolgens moet je onder Interfaces -> Interface Assignments je VLAN 100 on igbx aan je WAN interface assignen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYd6ziFGZEDT5mO4tyKAvMQFad4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMIKBQD4gIjlwKpKWPWj2o75.png?f=fotoalbum_large
En als alles goed gegaan is, kun je onder Status -> Interfaces zien dat je WAN interface up is, en een IP adres gekregen heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDD3jXeXKYNcr2FM-j2mD1buIfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3sZ07uYRqbA3f9090C8dWjJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

PS1. Het kan zijn dat je - voordat je die VLANs aanmaakt - eerst je WAN (zie tweede plaatje) op een ongebruikte Ethernet interface moet zetten, voordat je een VLAN op je echte WAN Ethernet interface kunt aanmaken.
PS2. Het aanmaken van VLAN 101 en 102 is eigenlijk niet nodig. Ik denk dat wij die niet eens mogen gebruiken, want ik krijg er geen IP address op. Maar mijn OCD eist dat ik ze wel heb ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
R3D schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:23:
Ik vermoed dat je de netgate heb aangesloten op de Nokia tijdens het configureren.
probeer hem in standalone te configureren (zonder wan uplink connected)
Helaas, ook zonder ethernet van de ONT wilt pfsense vlan 100 niet assignen aan de wan, dit wordt geweigerd omdat er geen link is. als er wel een link is dan gaat deze terug naar default omdat er geen dhcp lease gegeven wordt (?)
MindBender schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Onder Interfaces -> VLANs moet je voor je WAN interface 3 VLANs aanmaken:
[Afbeelding]
Vervolgens moet je onder Interfaces -> Interface Assignments je VLAN 100 on igbx aan je WAN interface assignen:
[Afbeelding]
En als alles goed gegaan is, kun je onder Status -> Interfaces zien dat je WAN interface up is, en een IP adres gekregen heeft:
[Afbeelding]
Had mij al voorbereid en had vlan 100 al klaar staan om geassigned te worden aan mijn wan interface.
Als ik de dropdown bij network port op VLAN 100 zet en daarna op save druk mag ik ongeveer een minuut wachten waarna de pagina refreshed met de network port weer op igb0 ipv vlan 100.

hier een snippet uit mn system log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Mar 24 13:55:50     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: The command '/sbin/dhclient -c /var/etc/dhclient_wan.conf igb0.100 > /tmp/igb0.100_output 2> /tmp/igb0.100_error_output' returned exit code '1', the output was ''
Mar 24 13:55:50     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Gateway, none 'available' for inet, use the first one configured. ''
Mar 24 13:55:50     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Gateway, none 'available' for inet6, use the first one configured. ''
Mar 24 13:55:50     check_reload_status     400     Restarting IPsec tunnels
Mar 24 13:55:54     check_reload_status     400     updating dyndns wan
Mar 24 13:55:54     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Configuration Change: admin@192.168.1.11 (Local Database): Interfaces assignment settings changed
Mar 24 13:55:54     check_reload_status     400     Syncing firewall
Mar 24 13:55:54     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Creating rrd update script

in igb0.100_output staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 2
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 16
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.

Krijg ik geen lease van Delta?

Gebruik iig dezelfde ethernet kabel die tussen het originele nokia modem zat en mn pfsense firewall.

Hier mijn WAN configuratie, kan je volgens mij weinig fout doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aawO4SyaZ56rsPDnLT-raUKneho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxE6gwW1HoWtk5SqNNLnskhn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door joon op 24-03-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Heeft dit te maken dat (mogelijk) mac adressen nu wel gelinkt worden aan de dhcp server bij delta?

[ Voor 4% gewijzigd door joon op 24-03-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:42:
Helaas, ook zonder ethernet van de ONT wilt pfsense vlan 100 niet assignen aan de wan, dit wordt geweigerd omdat er geen link is. als er wel een link is dan gaat deze terug naar default omdat er geen dhcp lease gegeven wordt (?)
Vreemd verhaal...

Misschien een idee om je WAN anders effe tijdelijk aan een andere Router die je nog hebt staan te koppelen en dan te configureren :?
Had mij al voorbereid en had vlan 100 al klaar staan om geassigned te worden aan mijn wan interface.
Als ik de dropdown bij network port op VLAN 100 zet en daarna op save druk mag ik ongeveer een minuut wachten waarna de pagina refreshed met de network port weer op igb0 ipv vlan 100.

hier een snippet uit mn system log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Mar 24 13:55:50     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: The command '/sbin/dhclient -c /var/etc/dhclient_wan.conf igb0.100 > /tmp/igb0.100_output 2> /tmp/igb0.100_error_output' returned exit code '1', the output was ''
Mar 24 13:55:50     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Gateway, none 'available' for inet, use the first one configured. ''
Mar 24 13:55:50     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Gateway, none 'available' for inet6, use the first one configured. ''
Mar 24 13:55:50     check_reload_status     400     Restarting IPsec tunnels
Mar 24 13:55:54     check_reload_status     400     updating dyndns wan
Mar 24 13:55:54     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Configuration Change: admin@192.168.1.11 (Local Database): Interfaces assignment settings changed
Mar 24 13:55:54     check_reload_status     400     Syncing firewall
Mar 24 13:55:54     php-fpm     361     /interfaces_assign.php: Creating rrd update script

in igb0.100_output staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 2
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPDISCOVER on igb0.100 to 255.255.255.255 port 67 interval 16
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.

Krijg ik geen lease van Delta?

Gebruik iig dezelfde ethernet kabel die tussen het originele nokia modem zat en mn pfsense firewall.

Hier mijn WAN configuratie, kan je volgens mij weinig fout doen:
[Afbeelding]
Er zijn voorbeelden van een verkeerd geregistreerde ONT en daardoor geen DHCP Offers die binnen kwamen, maar check eerst effe je pfSense bakkie heel goed voordat je die kant op gaat met troubleshooten! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
nero355 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Vreemd verhaal...

Misschien een idee om je WAN anders effe tijdelijk aan een andere Router die je nog hebt staan te koppelen en dan te configureren :?

[...]

Er zijn voorbeelden van een verkeerd geregistreerde ONT en daardoor geen DHCP Offers die binnen kwamen, maar check eerst effe je pfSense bakkie heel goed voordat je die kant op gaat met troubleshooten! ;)
Heb geen extra vlan capable router liggen helaas, kan wel kijken of dit lukt met het originele nokia modem.

MAC spoofen heeft iig niet geholpen, dus die theorie kan ook de prullenbak in.

Verder zou ik niet weten wat ik verder nog zou kunnen controleren aan mn pfsense doosje, heb je misschien tips?

bedankt iig tot dusver.

[ Voor 5% gewijzigd door joon op 24-03-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:55:
Heb geen extra vlan capable router liggen helaas, kan wel kijken of dit lukt met het originele nokia modem.
Dan sluit je dus je pfSense Router aan op de Nokia 2426 om puur effe een DHCP Lease op je WAN te hebben en doe je daarna de juiste Tagged VLAN 100 aanpassingen! :)
Verder zou ik niet weten wat ik verder nog zou kunnen controleren aan mn pfsense doosje, heb je misschien tips?
Gezien er een pagina niet wil laden zou ik meteen aan corruptie van je filesystem denken dus loop dat eens na op basis van wat pfSense "Recommended Procedures" die vast wel in hun documentatie of ergens op hun forum staan ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
nero355 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:59:
[...]

Dan sluit je dus je pfSense Router aan op de Nokia 2426 om puur effe een DHCP Lease op je WAN te hebben en doe je daarna de juiste Tagged VLAN 100 aanpassingen! :)

[...]

Gezien er een pagina niet wil laden zou ik meteen aan corruptie van je filesystem denken dus loop dat eens na op basis van wat pfSense "Recommended Procedures" die vast wel in hun documentatie of ergens op hun forum staan ;)
Okay, hetzelfde riedeltje eigenlijk.
Zonder vlan krijg ik netjes een IP van het Nokia modem, wissel ik naar VLAN 100 zie ik in igb0.100_output dat er een dhcp lease getracht te ontvangen wordt maar deze wordt niet gegeven waarna pfsense het opgeeft.

Dit is tevens ook de reden dat het zo lang duurt voordat de pagina wat doet, deze wacht tot er een response komt van de dhcp, deze komt niet dus na een aantal pogingen vind er een timeout plaats en dan refreshed de pagina met de default assignment.
Er is geen sprake van een niet ladende pagina, excuses als dat niet duidelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:06:
Zonder vlan krijg ik netjes een IP van het Nokia modem, wissel ik naar VLAN 100 zie ik in igb0.100_output dat er een dhcp lease getracht te ontvangen wordt maar deze wordt niet gegeven waarna pfsense het opgeeft.
Ok, dus je pfSense DHCP client werkt met je standaard Nokia, maar op je nieuwe Nokia krijgt hij op VLAN 100 geen DHCP response, waardoor ook het laden van de pagina even op zich laat wachten. Is dat het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
MindBender schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Ok, dus je pfSense DHCP client werkt met je standaard Nokia, maar op je nieuwe Nokia krijgt hij op VLAN 100 geen DHCP response, waardoor ook het laden van de pagina even op zich laat wachten. Is dat het?
Dat is correct.

Edit:
Het assignen van vlan 100 aan de WAN is nu wel gelukt.

Een IP adres krijgen daarintegen.. helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door joon op 24-03-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:19:
Een IP adres krijgen daarintegen.. helaas.
Zou het kunnen dat je NIC geen VLAN tagging ondersteunt? Of dat de BSD driver dat voor jouw NIC niet ondersteunt?
Want het enige wat overblijft is dat of je DHCP discover niet aankomt of begrepen wordt, of dat je het DHCP offer niet ontvangen wordt of begrepen wordt.
En als je Ethernet link up is, blijft eigenlijk alleen VLAN tagging over. Of dat Delta je DHCP discover negeert.

[ Voor 5% gewijzigd door MindBender op 24-03-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
MindBender schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Zou het kunnen dat je NIC geen VLAN tagging ondersteunt? Want het enige wat overblijft is dat of je DHCP discover niet aankomt of begrepen wordt, of dat je het DHCP offer niet ontvangen wordt of begrepen wordt.
En als je Ethernet link up is, blijft eigenlijk alleen VLAN tagging over. Of dat Delta je DHCP discover negeert.
Die mogelijkheid heb ik ook overwogen maar dan zou VLAN in mijn lokale netwerk ook niet mogen werken, dat wordt nml ook allemaal geregeld door hetzelfde pfsense doosje (en dat werkt).

Er zit 4x i211-AT in het doosje, net de datasheet nagekeken voor de zekerheid en die ondersteund inderdaad 802.1q vlan tagging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@joon Als je met MAC address spoofing hebt gespeeld, heb je mogelijk kans dat je ONT nu als rogued device is gekenmerkt en is dit de reden dat het niet werkt.

Mogelijk in @fagao even voor je checken wat er mis is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
robertwebbe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:59:
@joon Als je met MAC address spoofing hebt gespeeld, heb je mogelijk kans dat je ONT nu als rogued device is gekenmerkt en is dit de reden dat het niet werkt.

Heb alleen MAC gespoofed op de WAN van mijn pfsense doosje, niet op de ONT.

Heb @R3D een berichtje gedaan in de hoop dat hij de doorslag kan geven, voor nu het oude nokia modem aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door joon op 24-03-2023 17:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWS99
Wel handig, een paar directe lijntjes naar engineers bij Delta die het wel snappen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:06:
Okay, hetzelfde riedeltje eigenlijk.

Dit is tevens ook de reden dat het zo lang duurt voordat de pagina wat doet, deze wacht tot er een response komt van de dhcp, deze komt niet dus na een aantal pogingen vind er een timeout plaats en dan refreshed de pagina met de default assignment.
Er is geen sprake van een niet ladende pagina, excuses als dat niet duidelijk was.
Kijk dan effe hoe je dat direct in de XML file waarin de config staat kan proppen en dan ben je hopelijk van dat gezeik af! :)
joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:05:
Heb alleen MAC gespoofed op de WAN van mijn pfsense doosje, niet op de ONT.
Dat is echt nergens voor nodig dus haal dat eens weg! ;)

Die ellende komt nog uit de oude UPC/@Home/enz. tijd en mag nu wel tot het verleden horen! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
nero355 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Kijk dan effe hoe je dat direct in de XML file waarin de config staat kan proppen en dan ben je hopelijk van dat gezeik af! :)

[...]

Dat is echt nergens voor nodig dus haal dat eens weg! ;)

Die ellende komt nog uit de oude UPC/@Home/enz. tijd en mag nu wel tot het verleden horen! :P
Het is inmiddels al gelukt om de vlan te taggen op de WAN echter hielp dat dus niet.

Het mac spoofen had ik ook al ongedaan gemaakt, merkte dat het niet de oplossing was dus dan heeft het ook weinig zin om het te laten staan.

Heb geen extra router waar ik de vlan op kan taggen dus kan ook niet volledig uitsluiten dat het niet aan mijn apparatuur ligt.

iig bedankt voor alle inzichten (van iedereen overigens) nu is het afwachten wat ik van delta hoor, dat zal wss pas volgende week zijn.
ernstoud schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Geniet er van zo lang als het duurt…
Precies wat ik dus ook dacht, uiteindelijk loopt het meestal de spuigaten uit voor de persoon die het doet ook al begon het met goede bedoelingen.

Heb het ook een tijdje gedaan met Apple support en uiteindelijk weet iedereen je te vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door joon op 24-03-2023 19:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Ik heb nog energie, zal er later nog even naar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Het is inmiddels al gelukt om de vlan te taggen op de WAN echter hielp dat dus niet.

Het mac spoofen had ik ook al ongedaan gemaakt, merkte dat het niet de oplossing was dus dan heeft het ook weinig zin om het te laten staan.

Heb geen extra router waar ik de vlan op kan taggen dus kan ook niet volledig uitsluiten dat het niet aan mijn apparatuur ligt.

iig bedankt voor alle inzichten (van iedereen overigens) nu is het afwachten wat ik van delta hoor, dat zal wss pas volgende week zijn.

[...]

Precies wat ik dus ook dacht, uiteindelijk loopt het meestal de spuigaten uit voor de persoon die het doet ook al begon het met goede bedoelingen.

Heb het ook een tijdje gedaan met Apple support en uiteindelijk weet iedereen je te vinden.
Er zit nu een weekend tussen maar als je er niet uit komt en wat wil testen, dan heb ik nog wel een Vigor over die ik je eventueel kan lenen voor dit verhaal. Mocht het nodig zijn, stuur even een PB dan kan ik hem versturen. Je mag hem ook komen halen uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
joon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Ik bedoelde meer dat vanuit het totale gebrek aan transparantie, communicatie en ondersteuning, Delta/Caiway e.e.a. op korte termijn wel onmogelijk zal maken. Stel je voor… iemand die klanten helpt op technisch gebied met hun eigen apparatuur… dat moet je niet willen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Overigens heb ik hier gratis af te halen een Adtran 621i, bij Delta bekend als een model uit de 400 serie :+ , een 1Gbps. ONT.

Wellicht is er iemand die nog een poging wil wagen dit device aangemeld te krijgen. Geweldig model uit de 400 serie GPON devices _/-\o_ , werkt ook prima op XGS-PON schijnt het.

Update: is vergeven… gaat op weg naar de worstenbroodjes provincie.

[ Voor 19% gewijzigd door ernstoud op 24-03-2023 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
justdaboo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Er zit nu een weekend tussen maar als je er niet uit komt en wat wil testen, dan heb ik nog wel een Vigor over die ik je eventueel kan lenen voor dit verhaal. Mocht het nodig zijn, stuur even een PB dan kan ik hem versturen. Je mag hem ook komen halen uiteraard.
Thanks, stel ik op prijs!

Zal er zeker op ingaan mocht ik er niet uitkomen.
ernstoud schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:40:
[...]

Ik bedoelde meer dat vanuit het totale gebrek aan transparantie, communicatie en ondersteuning, Delta/Caiway e.e.a. op korte termijn wel onmogelijk zal maken. Stel je voor… iemand die klanten helpt op technisch gebied met hun eigen apparatuur… dat moet je niet willen.
Hm, dat standpunt begrijp ik ook wel.

Wat ook kan is dat wij tweakers een betere mening krijgen over delta wat mogelijk een beter beeld schetst en het goeie mond op mond reclame oplevert :)

Zo’n 400 serie apparaat heb ik ook nog staan, denk dat ik m ook maar ga weggeven.
Zo istie mogelijk nog nuttig voor iemand anders.

[ Voor 24% gewijzigd door joon op 24-03-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruijnes
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-01 11:55
ernstoud schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:02:
[...]

We gaan het zien. Maar afgezien van de vraag “waarom, want er zijn gewoon al oplossingen, nl. een ONT zoals de Nokia of de Huawei”, blijft de vraag open wat je er mee opschiet om functies uit een “SFP+ with MAC” te halen die je toch echt dan ergens anders moet realiseren? Dat doet AVM dus; eenvoudige optische module maar complexiteit in de router en firmware. Waardoor je een gesloten systeem krijgt, want er zijn dus geen andere routers met de vereiste XGS-PON functies (identificatie, autorisatie, encryptie/decryptie en het beheer via OMCI).

Dus leuk, eenvoudige optiek. En dan? Waarin plaats je die SFP+?

Ik laat me graag verrassen maar er klopt hier iets niet… :N
Ik ben zelf geen fan van externe "kastjes". Klinkt misschien als een slecht argument, maar denk maar aan bijv power-supply alsook de manier van montage in een 19inch rack e.d. We gaan het inderdaad zien, maar ik zie persoonlijk de nut en noodzaak van encryptie op een consumenten glasvezeltje niet. (maar ook die discussie is louter gebaseerd op persoonlijke voorkeuren ;)) Ik overweeg een SFP+ met mac maar aan te schaffen. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
bruijnes schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Ik ben zelf geen fan van externe "kastjes". Klinkt misschien als een slecht argument, maar denk maar aan bijv power-supply alsook de manier van montage in een 19inch rack e.d. We gaan het inderdaad zien, maar ik zie persoonlijk de nut en noodzaak van encryptie op een consumenten glasvezeltje niet. (maar ook die discussie is louter gebaseerd op persoonlijke voorkeuren ;)) Ik overweeg een SFP+ met mac maar aan te schaffen. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Ik snap wat je zegt… (over dat je liever een SFP+ module hebt dan een los ONT device). Hier heb ik ook naar gekeken maar hier heb ik nog niemand gezien die zo’n module te pakken heeft gekregen en getest.

Ik weet niet welke van deze modules op “de lijst” staan maar de Nokia ONT XS-010S-Z zou een optie kunnen zijn en er is een partij in Canada die modules aanbied, maar verder niet in verdiept of dit überhaupt aangemeld kan worden.

https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/

Mocht je in de avontuur duiken dan zijn we benieuwd naar je resultaten!

[ Voor 19% gewijzigd door justdaboo op 25-03-2023 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat die Nokia zo een beetje de enige SFP+ is die zou kunnen werken maar vreemd genoeg is deze niet BBF.247 gecertificeerd. En hij is ook nergens te vinden dus het lijkt er wel op dat Nokia het product wel heeft aangekondigd maar nooit echt in productie heeft gebracht.

Naast het punt van fysieke ruimte / een extra kastje is er denk er weinig meer voordeel dan een aparte OLT. De Huawei en Nokia gebruiken slechts enkele Watts tijdens normaal gebruik dus daar ga je nauwelijks winst behalen. En het eerst omzetten naar ethernet is volgens mij ook niet echt een nadeel, ik zie hier geen nadeel van.

Een aparte ONT is in ieder geval nu al wel te realiseren, hiermee krijg je de volle snelheid (8 Gbps) en heb je bridged mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruijnes
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-01 11:55
https://www.solid-optics.com/product/sfp-xgs-ustick-so/ deze werkt ook maar kost 240 eu als ik me goed herinner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justdaboo
Het probleem met deze module is precies wat @robertwebbe zegt... hij staat niet op de BBF.247 lijst. Waar Delta wel sterk aan vast houdt. Dit hebben we gezien met andere ONT's die technisch best zouden werken.

Maar we zijn benieuwd naar je bevindingen :)

En idd, ik geef de Nokia de grootste kans, zeker binnen het Nokia Ecosysteem wat Delta heeft, ook gelet op de Nokia OLT's in de PoP's.

[ Voor 12% gewijzigd door justdaboo op 25-03-2023 10:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
bruijnes schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:55:
[...]
We gaan het inderdaad zien, maar ik zie persoonlijk de nut en noodzaak van encryptie op een consumenten glasvezeltje niet. (maar ook die discussie is louter gebaseerd op persoonlijke voorkeuren ;))
Je moet je even inlezen in de XGS-PON technologie. Er wordt een gedeeld medium gebruikt, ik denk dat jij graag wil dat niemand anders jouw download verkeer met je bank kan inzien? Daarom wordt AES encryptie toegepast.

Dus om een paar euro per jaar aan energie te besparen door geen gegarandeerd werkende ONT te gebruiken (Nokia of Huawei) wil je een paar honderd euro uitgeven voor een ongeteste, ongecertificeerde SFP+ met MAC die door Delta vrijwel zeker niet geregistreerd zal worden. Veel succes gewenst, er zijn verstandiger keuzes denkbaar :? .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
ernstoud schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Je moet je even inlezen in de XGS-PON technologie. Er wordt een gedeeld medium gebruikt, ik denk dat jij graag wil dat niemand anders jouw download verkeer met je bank kan inzien? Daarom wordt AES encryptie toegepast.

Dus om een paar euro per jaar aan energie te besparen door geen gegarandeerd werkende ONT te gebruiken (Nokia of Huawei) wil je een paar honderd euro uitgeven voor een ongeteste, ongecertificeerde SFP+ met MAC die door Delta vrijwel zeker niet geregistreerd zal worden. Veel succes gewenst, er zijn verstandiger keuzes denkbaar :? .
Klopt, dat was ook mijn afweging. En aangezien Delta een wandmodel FTU plaatst, en bv niet direct een fiber in een paneel afmonteerd kan er in mijn ogen best een klein straks "doosje" naast hangen.

Als het bv een wens/eis is van een klant moet je je misschien wel afvragen of Delta het juiste product is. Dan moet je bv aan een KPN Zakelijke Markt of Eurofiber lijn denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Ik snap wat je zegt… (over dat je liever een SFP+ module hebt dan een los ONT device). Hier heb ik ook naar gekeken maar hier heb ik nog niemand gezien die zo’n module te pakken heeft gekregen en getest.

Ik weet niet welke van deze modules op “de lijst” staan maar de Nokia ONT XS-010S-Z zou een optie kunnen zijn en er is een partij in Canada die modules aanbied, maar verder niet in verdiept of dit überhaupt aangemeld kan worden.

https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/

Mocht je in de avontuur duiken dan zijn we benieuwd naar je resultaten!
Hier de lijst: https://www.broadband-for...U-Products-2023-03-22.pdf

De enige twee SFP’s voor XGS-PON zijn de XG-99S en de SX-1001 van Cambridge Industries:

https://www.cigtech.com/product_portfolio/xg-99x-3/

Over de SX-1001 is niets te vinden, anders dan dat het een 1Gbps. SFP is.

Dus de lijst om uit te kiezen is erg klein ;) en dat product is dan ook nog eens nergens verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het lijkt erop dat je die in Brazilië kunt kopen:
https://www.celeti.com.br...g-99s-onu-10g-xgs-pon-sfp

Product kost wel €350, daar komen nog verzendkosten, BTW en inklaringskosten bij. Ruim over de €400 dus. Voor mij teveel risico voor wat het oplevert.

[ Voor 40% gewijzigd door robertwebbe op 25-03-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
robertwebbe schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:02:
Het lijkt erop dat je die in Brazilië kunt kopen:
https://www.celeti.com.br...g-99s-onu-10g-xgs-pon-sfp

Product kost wel €350, daar komen nog verzendkosten, BTW en inklaringskosten bij. Ruim over de €400 dus. Voor mij teveel risico voor wat het oplevert.
En iets uit Brazilië halen vind ik ook weer wat anders... dan is Zwitserland maar simpel.

En ik zie ook nergens opties om naar een land buiten Brazilie te verzenden...

[ Voor 13% gewijzigd door justdaboo op 25-03-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:26:
[...]

En iets uit Brazilië halen vind ik ook weer wat anders... dan is Zwitserland maar simpel.

En ik zie ook nergens opties om naar een land buiten Brazilie te verzenden...
En bij mij kan Google Translate ook niets met dit bedrijf en mijn Portugees is niet zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Misschien is er een Braziliaanse tweaker in dit topic met familie daar die het kan doorsturen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:35
robertwebbe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:59:

Mac address spoofen heeft niets met Rogue ONT te maken.
Mac address spoofen mag gewoon, daar is niets mis mee (Het gaat hier om het MAC adres van je CPE achter de ONT). Wat er in het netwerk gelimiteerd is het aantal MAC adressen wat je kan gebruiken per ONT.
Daarnaast kan je alleen verkeer sturen als je een geldige DHCP lease hebt. Dit wordt gekoppeld met je MAC adres. Dat mac adres mag dus alleen verkeer met het IP wat je gekregen hebt sturen. De rest wordt geblokkeerd. Voor IPv6 geld hetzelfde (Maar dan mag je dus vanaf je /56 PD of je /128 WAN sturen die je van de DHCPv6 server gekregen hebt.

Een Rogue ONT is een ONT die data stuurt on een niet toegewezen tijdslot. Dit kan gebeuren als hij niet luistert naar de PLOAM berichten van de OLT, of als hij door soft/hardware issues toch stuurt op tijdsloten die niet van hem zijn.
Rogue ONT's zorgen ervoor dat andere ONT's op dezelfde poort verstoort worden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
Gisteren heb ik de spec sheets van de XS-010S-Q eens doorgenomen. Dat zag er wel positief uit!
Ik verwacht dat hij in een standaard router/switch die SFP+ ondersteunt moet gaan werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV6_MlTiDcscunCVRahg_oM4jHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EPFrXu9SuWGYmPOUdmWZszP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycz5Vbl4YVI41hDDwYZ63LfMiXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pueFZ0hviFC2eI9d8drfkDTE.png?f=fotoalbum_large

Je kan zelfs de WEBUI die in de SFP zit benaderen door de een device in hetzelfde VLAN als de SFP te plaatsen en naar 192.168.100.1/24 te gaan. De SFP is dus gewoon een SFP met een extra Control Plane :

Cache and I/O Coherence Processor Subsystem
− Dual core CPU (four virtual CPUs) running at 800 MHz 32KB L1 instruction cache and 32KB
data cache per core 256KB L2 cache with I/O coherency

Ben benieuwd of er een ISP of Retailer deze SFP gaat leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fagao schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:56:
Gisteren heb ik de spec sheets van de XS-010S-Q eens doorgenomen. Dat zag er wel positief uit!
Ik verwacht dat hij in een standaard router/switch die SFP+ ondersteunt moet gaan werken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kan zelfs de WEBUI die in de SFP zit benaderen door de een device in hetzelfde VLAN als de SFP te plaatsen en naar 192.168.100.1/24 te gaan. De SFP is dus gewoon een SFP met een extra Control Plane :

Cache and I/O Coherence Processor Subsystem
− Dual core CPU (four virtual CPUs) running at 800 MHz 32KB L1 instruction cache and 32KB
data cache per core 256KB L2 cache with I/O coherency

Ben benieuwd of er een ISP of Retailer deze SFP gaat leveren...
Ha, gotcha. Niet BBF.247 gecertificeerd dus niet te gebruiken op de DFN infra. Ja, als de Adtran om die reden geweigerd wordt dan wel consequent zijn ;) .

Het is me wat. Ik ben inderdaad ook van mening dat deze SFP+ vast wel zal werken. Maar je hebt er dus niets aan. Ook verkrijgbaarheid is nil, nada, zilch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fagao
Ha, gotcha. Niet BBF.247 gecertificeerd dus niet te gebruiken op de DFN infra. Ja, als de Adtran om die reden geweigerd wordt dan wel consequent zijn ;) .

Het is me wat. Ik ben inderdaad ook van mening dat deze SFP+ vast wel zal werken. Maar je hebt er dus niets aan. Ook verkrijgbaarheid is nil, nada, zilch.
Niet zo negatief :)

Ik denk dat Delta Fiber hem wel accepteert aangezien het een Nokia is. Volgens de specs voldoet hij aan de ITU standaarden en zit er dezelfde software op als de XS-010X-Q. Mocht ik er ooit eentje vinden, ga ik hem zeker eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
fagao schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:03:
[...]

Niet zo negatief :)

Ik denk dat Delta Fiber hem wel accepteert aangezien het een Nokia is. Volgens de specs voldoet hij aan de ITU standaarden en zit er dezelfde software op als de XS-010X-Q. Mocht ik er ooit eentje vinden, ga ik hem zeker eens testen.
En in denk ook dat we ook aardig vroeg zijn in deze groeiende markt. Hier gaat nog genoeg aan ontwikkeling in plaats vinden. Ben benieuwd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fagao schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Ik denk dat Delta Fiber hem wel accepteert aangezien het een Nokia is.
Dan heb jij nog nooit de helpdesk van Delta gesproken :) , daar lijkt de BBF lijst aan de muur gespijkerd te zijn. Zelfs prima werkende Adtran 621 en 622 devices worden niet geregistreerd want staan niet op de lijst. En dan een niet gecertificeerde Nokia wel registreren? Laat de ACM het maar niet horen want dat riekt naar white en black listing. Minimaal kun je spreken van willekeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:30:
[...]

En in denk ook dat we ook aardig vroeg zijn in deze groeiende markt. Hier gaat nog genoeg aan ontwikkeling in plaats vinden. Ben benieuwd…
Zeker. Maar ik had toch wel meer verwacht. De XGS-PON ITU standaard is al geratificeerd in 2010. Dan mag je toch ruim 12 jaar later toch meer devices verwachten?

Op een ander front… heeft iemand anders wel eens een reden kunnen bedenken waarom de standaard geleverde Nokia router geen bridge ondersteunt? Het is een enorm eenvoudige functie. Gewoon alle ethernet poorten behalve poort 1 en WiFi disablen en een bridge tussen WAN en poort 1. Elke router ondersteunt het out of the box of in de GUI. In Linux een paar regels in de config.

Kortom. Het is gewoon functioneel maar disabled. Waarom dan?

Balletjes opgooien….

1. Bescherming van de Delta/Caiway inkomsten uit IPTV en VoIP?
2. Hele, hele domme bug in het OS op die Nokia router (kan het me dus echt niet voorstellen).
3. Maakt het 8Gbps. abonnementen redelijk zinloos omdat die LAN1 poort maar 2.5Gbps. ondersteunt?

Nummer 3. Uit mijn lijstje roept dan de vraag op waarom Nokia geen router heeft met minimaal 1 x 10Gbps. LAN poort.

4. Delta bang voor slecht geconfigureerde firewalls in klant eigen routers dus meer rommel op de infra?

(Dat laatste is er sowieso wel… er is op dit moment weer iemand die op zijn Mikrotik broadcasts over de hele Delta infra doet naar poort 5678… al gemeld aan het abuse team.)

En door een bepaalde reden, zal vast een andere zijn dan de genoemde 4, is er dus al anderhalf jaar de belofte dat bridge mode komt. Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:32:
Heeft iemand anders wel eens een reden kunnen bedenken waarom de standaard geleverde Nokia router geen bridge ondersteunt?

Het is gewoon functioneel maar disabled. Waarom dan?
100% Zeker weten dit :
2. Hele, hele domme bug in het OS op die Nokia router (kan het me dus echt niet voorstellen).
Gezien het feit dat de Genexis 7840 ook zo buggy als het maar kan was in het begin! ;)

En dan nog iets met vrijwel alle produkten die tegenwoordig half af op de markt worden gegooid... :X }:| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:22:
[...]

100% Zeker weten dit :

[...]

Gezien het feit dat de Genexis 7840 ook zo buggy als het maar kan was in het begin! ;)

En dan nog iets met vrijwel alle produkten die tegenwoordig half af op de markt worden gegooid... :X }:| :F
Nah, ik acht Nokia toch wel van een hoger kaliber dan Genexis. Die laatste maakt alleen de cliënt devices. Nokia hele infrastructuren. Veel complexer, veel meer ervaring. En dan niet 2 poorten kunnen verbinden in het waarschijnlijk Linux gebaseerde OS? Nee, ik streep die van mijn lijstje. Proof me wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
Voor een ieder die zakelijk moet internetbankieren met ABN Amro icm de Nokia XS-2426G-B is dit wel een interessant verhaal

https://www.zeelandnet.nl...op-delta-glasvezelnetwerk

[ Voor 5% gewijzigd door Mapje op 26-03-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
Mapje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:49:
Voor een ieder die zakelijk moet internetbankieren met ABN Amro icm de Nokia is dit wel een interessant verhaal

https://www.zeelandnet.nl...op-delta-glasvezelnetwerk
Maar de TS heeft hetzelfde probleem met een Fritz modem..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

[...]
Balletjes opgooien….

3. Maakt het 8Gbps. abonnementen redelijk zinloos omdat die LAN1 poort maar 2.5Gbps. ondersteunt?

Nummer 3. Uit mijn lijstje roept dan de vraag op waarom Nokia geen router heeft met minimaal 1 x 10Gbps. LAN poort.

4. Delta bang voor slecht geconfigureerde firewalls in klant eigen routers dus meer rommel op de infra?

(Dat laatste is er sowieso wel… er is op dit moment weer iemand die op zijn Mikrotik broadcasts over de hele Delta infra doet naar poort 5678… al gemeld aan het abuse team.)

En door een bepaalde reden, zal vast een andere zijn dan de genoemde 4, is er dus al anderhalf jaar de belofte dat bridge mode komt. Schiet mij maar lek.
Zolang we aan het balletjes opgooien zijn is de meest plausibele verklaring die met de minste elementen, en dus de hoogste waarschijnlijkheid, volgens Ochams Razor. En dat is op dit moment toch nr. 2 de bug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
[...]

Zeker. Maar ik had toch wel meer verwacht. De XGS-PON ITU standaard is al geratificeerd in 2010. Dan mag je toch ruim 12 jaar later toch meer devices verwachten?

Op een ander front… heeft iemand anders wel eens een reden kunnen bedenken waarom de standaard geleverde Nokia router geen bridge ondersteunt? Het is een enorm eenvoudige functie. Gewoon alle ethernet poorten behalve poort 1 en WiFi disablen en een bridge tussen WAN en poort 1. Elke router ondersteunt het out of the box of in de GUI. In Linux een paar regels in de config.

Balletjes opgooien….

Blijft natuurlijk gissen. Maar die 443 bug is natuurlijk vreemd, maar wat ook vreemd is. Ik heb afgelopen zomer op een bijeenkomst iemand van Delta gesproken die beweerde dat er een modem kwam met minimaal 1x 10g poort. Dit stond toen der tijd ook op de website met verwachte presentatie “najaar 2022”. (Dat is er al even af)

Ben benieuwd of hij de ONT bedoelde, of dat er iets anders op de testbank lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
[...]

Balletjes opgooien….

5. Bescherming van de support desk? Kan me voorstellen dat bridge mode ook weer een hoop vragen op kan leveren. Bijvoorbeeld van gebruikers die niet goed weten wat dat doet en toch aanzetten en dan niet meer weten hoe ze terug moeten? Of problemen icm de infrastructuur. Bijvoorbeeld dat je DHCP lease / MAC address niet goed vrijgegeven wordt nadat je bridge mode activeert, waardoor de verbinding niet meteen werkt?

Blijft gissen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Mapje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Een gewone Nokia XS-2426G-B werkt dus blijkbaar niet
Maar kijk nou eens naar de een na laatste post op de eerste pagina (van jouw link), zijn probleem ligt niet aan de Nokia.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

EWS99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:18:
[...]

5. Bescherming van de support desk? Kan me voorstellen dat bridge mode ook weer een hoop vragen op kan leveren. Bijvoorbeeld van gebruikers die niet goed weten wat dat doet en toch aanzetten en dan niet meer weten hoe ze terug moeten? Of problemen icm de infrastructuur. Bijvoorbeeld dat je DHCP lease / MAC address niet goed vrijgegeven wordt nadat je bridge mode activeert, waardoor de verbinding niet meteen werkt?

Blijft gissen natuurlijk :)
Lijkt mij gewoon een managersbeslissing. Immers het netwerk is relatief nieuw, werkt met VLAN's en je wilt zo snel mogelijk rendement creeren op je investering van de investeringsmaatschappij. Als je door simpelweg bridge uit te schakelen in de firmware 95% van je klanten een klant en klare oplossing kan bieden zonder overhead bij de klantenservice is dat ideaal. Pas als alles goed werkt kan je gaan finetunen om die overige 5% te bedienen.

Daarnaast is een Nokia XS-2426G-B een stuk duurder dan een Nokia ONT. Laten we even uitgaan van 800.000 klanten waarvan 5% in bridge willen werken. Dat zijn 40.000 klanten. Als een ONT 50 euro (wild guess) goedkoper is dan de XS-2426G-B dan is dat al een besparing van 2 miljoen euro. Vanzelf prefereert DFN dan ook klanten die bridge willen gebruiken en de dure router functionaliteit niet willen gebruiken een goedkopere oplossing te bieden.

Nu weten wij allemaal dat de Nokia XS-010x-q ONT werkt op het netwerk bij DFN, maar je wilt als provider dit in elk scenario getest hebben. Wat doet het apparaat bij iets minder signaal, hoe schaalt het apparaat onder continue volle belasting, wat is de levensduur, wat gebeurt er als er een utp loop in het inhome netwerk zit, wat gebeurt er bij blikseminslag, wat gebeurt er bij een FW upgrade terwijl klant de stekker eruit trekt etc... dit testen lijkt lang te duren, maar behelst een stuk meer dan alleen aansluiten en kijken of het werkt. Je moet dus voor de fictieve 40.000 klanten elk denkbaar scenario bedenken en uitproberen, want als je ze gaat uitrollen en er is een probleem dan heb jij als provider een groot probleem. Het is dus logisch dat dit testen zo lang duurt.

Rest natuurlijk de VLAN setup. De Nokia ONT heeft geen telefoonuitgang. Nu zijn de zakelijke klanten juist diegene die het hardst staan te roepen om bridge mode, maar een heleboel zakelijke klanten hebben ook een VOIP nummer. (Zet maar eens het business pakket aan: dan krijg je een telefoonnummer of je wilt of niet). Er zou zomaar een klein percentage van die 5% zijn die hiervan afhankelijk is. Dan is een ONT plaatsen geen klinkklare oplossing voor ze. Ook hier moet aan gedacht worden. Gelukkig is het bij IPTV wat minder problematisch. De Kamai boxen werken ook gewoon zonder VLAN (dat doen ze immers op het COAX netwerk ook), maar je levert daar wel QoS voor in. Dus dat zou ook getuned moeten worden.

Rest nog de overbooking. Het 8gbit abonnement is natuurlijk erg leuk, maar in de meeste consumertoepassingen momenteel super overkill. Daar is het netwerk dan ook niet op ingericht. Immers als alle klanten met 8gbit zouden gaan zitten lurken dan blijft er echt niet veel snelheid over. Dat heet overbooking. De oplossing van 2.5gbit en dan 3 x 1 gbit en de rest voor wifi is een prachtige kunstgreep hiervoor. De Nokia ONT ondersteunt wel rotleuk 10gbit en als je de thread hier een beetje doorleest zijn de snelheden hierop behoorlijk wisselend. Ja op sommige momenten worden de snelheden gehaald, maar het effect door de overbooking is behoorlijk zichtbaar als je gehele dag door test. Het vrijgeven van de volledige 8gbit op een enkele aansluiting is daarom behoorlijk risiscovol voor het netwerk. Zitten er immers in een wijk 5 mensen met een ONT op 8gbit te lurken dan is de overbooking al snel verzadigd en krijgt de frontdesk belletjes van mensen met een 1gbit verbinding die niet hoger komen dan 200mbit of gaan de mensen met de 8gbit bellen dat ze niet verder komen dan 2gbit. Dit betekent dat de backbones dan in capaciteit moeten stijgen of de overbooking moet worden verkleind en dit is echt niet goedkoop. Biedt je daarnaast dan ook nog eens SLA's aan met gegarandeerde snelheid dan gaat het hard.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
liberque schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Lijkt mij gewoon een managersbeslissing. Immers het netwerk is relatief nieuw, werkt met VLAN's en je wilt zo snel mogelijk rendement creeren op je investering van de investeringsmaatschappij. Als je door simpelweg bridge uit te schakelen in de firmware 95% van je klanten een klant en klare oplossing kan bieden zonder overhead bij de klantenservice is dat ideaal. Pas als alles goed werkt kan je gaan finetunen om die overige 5% te bedienen.

Daarnaast is een Nokia XS-2426G-B een stuk duurder dan een Nokia ONT. Laten we even uitgaan van 800.000 klanten waarvan 5% in bridge willen werken. Dat zijn 40.000 klanten. Als een ONT 50 euro (wild guess) goedkoper is dan de XS-2426G-B dan is dat al een besparing van 2 miljoen euro. Vanzelf prefereert DFN dan ook klanten die bridge willen gebruiken en de dure router functionaliteit niet willen gebruiken een goedkopere oplossing te bieden.

Nu weten wij allemaal dat de Nokia XS-010x-q ONT werkt op het netwerk bij DFN, maar je wilt als provider dit in elk scenario getest hebben. Wat doet het apparaat bij iets minder signaal, hoe schaalt het apparaat onder continue volle belasting, wat is de levensduur, wat gebeurt er als er een utp loop in het inhome netwerk zit, wat gebeurt er bij blikseminslag, wat gebeurt er bij een FW upgrade terwijl klant de stekker eruit trekt etc... dit testen lijkt lang te duren, maar behelst een stuk meer dan alleen aansluiten en kijken of het werkt. Je moet dus voor de fictieve 40.000 klanten elk denkbaar scenario bedenken en uitproberen, want als je ze gaat uitrollen en er is een probleem dan heb jij als provider een groot probleem. Het is dus logisch dat dit testen zo lang duurt.

Rest natuurlijk de VLAN setup. De Nokia ONT heeft geen telefoonuitgang. Nu zijn de zakelijke klanten juist diegene die het hardst staan te roepen om bridge mode, maar een heleboel zakelijke klanten hebben ook een VOIP nummer. (Zet maar eens het business pakket aan: dan krijg je een telefoonnummer of je wilt of niet). Er zou zomaar een klein percentage van die 5% zijn die hiervan afhankelijk is. Dan is een ONT plaatsen geen klinkklare oplossing voor ze. Ook hier moet aan gedacht worden. Gelukkig is het bij IPTV wat minder problematisch. De Kamai boxen werken ook gewoon zonder VLAN (dat doen ze immers op het COAX netwerk ook), maar je levert daar wel QoS voor in. Dus dat zou ook getuned moeten worden.

Rest nog de overbooking. Het 8gbit abonnement is natuurlijk erg leuk, maar in de meeste consumertoepassingen momenteel super overkill. Daar is het netwerk dan ook niet op ingericht. Immers als alle klanten met 8gbit zouden gaan zitten lurken dan blijft er echt niet veel snelheid over. Dat heet overbooking. De oplossing van 2.5gbit en dan 3 x 1 gbit en de rest voor wifi is een prachtige kunstgreep hiervoor. De Nokia ONT ondersteunt wel rotleuk 10gbit en als je de thread hier een beetje doorleest zijn de snelheden hierop behoorlijk wisselend. Ja op sommige momenten worden de snelheden gehaald, maar het effect door de overbooking is behoorlijk zichtbaar als je gehele dag door test. Het vrijgeven van de volledige 8gbit op een enkele aansluiting is daarom behoorlijk risiscovol voor het netwerk. Zitten er immers in een wijk 5 mensen met een ONT op 8gbit te lurken dan is de overbooking al snel verzadigd en krijgt de frontdesk belletjes van mensen met een 1gbit verbinding die niet hoger komen dan 200mbit of gaan de mensen met de 8gbit bellen dat ze niet verder komen dan 2gbit. Dit betekent dat de backbones dan in capaciteit moeten stijgen of de overbooking moet worden verkleind en dit is echt niet goedkoop. Biedt je daarnaast dan ook nog eens SLA's aan met gegarandeerde snelheid dan gaat het hard.
Goed stuk. Ik hoopte juist met mijn puntjes wat discussie te krijgen. Wat bespiegelingen bij je tekst:

Ik denk dat bridge disablen een keuze is en niet door omstandigheden zoals een bug afgedwongen wordt; immers op AON wordt het met de Titanium-22 gewoon geboden. Het is dus zo dat Delta kan zien hoe die eis er bij de klanten is en hoe groot die in percentages is. Er is een reden voor en ik begrijp die reden niet, vandaar het raadplegen via mede Tweakers.

De test met de Nokia media converter is al lang afgesloten (farao heeft er e.e.a. over gemeld) en bijvoorbeeld Helden van Nu levert hem gewoon. Hij is al twee jaar op de markt en zal met een Nokia OLT goed moeten werken. In de VS wordt hij standaard gebruikt (zie bijvoorbeeld YouTube: Touring a Startup Fiber Optic ISP ! GoNetSpeed in Connecticut op 06:48).

Een ATA achter de ONT voor zakelijke gebruikers is juist een must denk ik omdat je dan zoveel meer functionaliteit bij VoIP krijgt. De kosten zijn het niet, voor 4 tientjes heb je al een hele goede.

Het laatste deel van je betoog is een beetje Stockholm Syndrome (sympathie als slachtoffer voor de dader)… Delta biedt het 8Gbps. product aan de markt aan… en Delta maakt gebruik van die volledige functionaliteit moeilijk. Dat is raar. Jouw argumenten dat dat volledige gebruik door overboeking moeilijk is en tot klachten kan leiden is volledig waar. Maar dat ligt niet aan de klant, maar aan Delta. Dan moet je dat product niet aanbieden! De slager verkoopt je ook geen pond biefstuk met de opmerking dat je het achterste stuk van een ons niet moet opeten omdat het bedorven is.

Dat Delta gaat voor de 95% nu en voor de 5% later kan kloppen, maar waarom dan? Je zegt zelf al dat de Nokia media converter goedkoper kan zijn (weten we niet zeker overigens). Bij de grote concurrent op XGS-PON is de keuze gewoon 100%: iedereen een geregistreerde ONT en je ziet zelf maar wat je er achter hangt. Leidt dat tot te veel helpdesk vragen? Ik betwijfel het. Als Delta helpdesk belasting wil terugbrengen kunnen ze beter investeren in meer zelfhulp via mijn.delta… zoals zelf registeren van een ONT, een ticketing support systeem etc.

Grappig is dat er wat reacties komen dat het om een bug in de Nokia router zou gaan. Terwijl ik overtuigd ben dat het dat juist niet is. Bridging zit in de Linux kernel. Daar hoeft Nokia niets voor te ontwikkelen. Volgens mij is het bewust disabled. Waarom begrijp ik nog steeds niet. Op de DFN infra gebruikt Helden van Nu gewoon bridged mode, een technische belemmering is er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
ernstoud schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Goed stuk. Ik hoopte juist met mijn puntjes wat discussie te krijgen. Wat bespiegelingen bij je tekst:

Ik denk dat bridge disablen een keuze is en niet door omstandigheden zoals een bug afgedwongen wordt; immers op AON wordt het met de Titanium-22 gewoon geboden. Het is dus zo dat Delta kan zien hoe die eis er bij de klanten is en hoe groot die in percentages is. Er is een reden voor en ik begrijp die reden niet, vandaar het raadplegen via mede Tweakers.

De test met de Nokia media converter is al lang afgesloten (farao heeft er e.e.a. over gemeld) en bijvoorbeeld Helden van Nu levert hem gewoon. Hij is al twee jaar op de markt en zal met een Nokia OLT goed moeten werken. In de VS wordt hij standaard gebruikt (zie bijvoorbeeld YouTube: Touring a Startup Fiber Optic ISP ! GoNetSpeed in Connecticut op 06:48).

Een ATA achter de ONT voor zakelijke gebruikers is juist een must denk ik omdat je dan zoveel meer functionaliteit bij VoIP krijgt. De kosten zijn het niet, voor 4 tientjes heb je al een hele goede.

Het laatste deel van je betoog is een beetje Stockholm Syndrome (sympathie als slachtoffer voor de dader)… Delta biedt het 8Gbps. product aan de markt aan… en Delta maakt gebruik van die volledige functionaliteit moeilijk. Dat is raar. Jouw argumenten dat dat volledige gebruik door overboeking moeilijk is en tot klachten kan leiden is volledig waar. Maar dat ligt niet aan de klant, maar aan Delta. Dan moet je dat product niet aanbieden! De slager verkoopt je ook geen pond biefstuk met de opmerking dat je het achterste stuk van een ons niet moet opeten omdat het bedorven is.

Dat Delta gaat voor de 95% nu en voor de 5% later kan kloppen, maar waarom dan? Je zegt zelf al dat de Nokia media converter goedkoper kan zijn (weten we niet zeker overigens). Bij de grote concurrent op XGS-PON is de keuze gewoon 100%: iedereen een geregistreerde ONT en je ziet zelf maar wat je er achter hangt. Leidt dat tot te veel helpdesk vragen? Ik betwijfel het. Als Delta helpdesk belasting wil terugbrengen kunnen ze beter investeren in meer zelfhulp via mijn.delta… zoals zelf registeren van een ONT, een ticketing support systeem etc.

Grappig is dat er wat reacties komen dat het om een bug in de Nokia router zou gaan. Terwijl ik overtuigd ben dat het dat juist niet is. Bridging zit in de Linux kernel. Daar hoeft Nokia niets voor te ontwikkelen. Volgens mij is het bewust disabled. Waarom begrijp ik nog steeds niet. Op de DFN infra gebruikt Helden van Nu gewoon bridged mode, een technische belemmering is er dus niet.
Ik denk ook zeker niet dat de optie van bridging een bug zou zijn. Ik denk dat deze "gewoon" bewust niet is verwerkt in de triple play consumenten devices.

Maar ook dit is en blijft gissen. Ik kan me wel voorstellen dat dit straks aan de user kan niet aan te passen zal zijn. Zoals het bij veel providers gaat, even bellen en het device in bridge zetten is in mijn ogen prima. Dan voorkom je ook de "bobo's" van users die aan het button smashen zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:32
justdaboo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Ik denk ook zeker niet dat de optie van bridging een bug zou zijn. Ik denk dat deze "gewoon" bewust niet is verwerkt in de triple play consumenten devices.

Maar ook dit is en blijft gissen. Ik kan me wel voorstellen dat dit straks aan de user kan niet aan te passen zal zijn. Zoals het bij veel providers gaat, even bellen en het device in bridge zetten is in mijn ogen prima. Dan voorkom je ook de "bobo's" van users die aan het button smashen zijn :)
De bridge knop die Ziggo heeft in de connectboxen zijn ook prima met een waarschuwing erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
Computer guy schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:51:
[...]

De bridge knop die Ziggo heeft in de connectboxen zijn ook prima met een waarschuwing erbij.
Ow dat hebben ze er dus tegenwoordig wel in zitten. Laatste keer dat ik een Ziggotje had gebridged kon dat nog niet, maar idd, een grote warning zou moeten volstaan. Maar dat is beleid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:48:
Nah, ik acht Nokia toch wel van een hoger kaliber dan Genexis.
Ik niet :+
Die laatste maakt alleen de cliënt devices. Nokia hele infrastructuren.
Genexis levert apparatuur voor beide kanten voor zover ik weet dus niet alleen aan de Client kant :?
Veel complexer, veel meer ervaring.
Ik zie heel veel bedrijven tegenwoordig als een soort ezel die in tegenstelling tot de welbekende uitspraak gewoon keer op keer dezelfde fout maakt... |:(

Helaas genoeg voorbeelden van...
En dan niet 2 poorten kunnen verbinden in het waarschijnlijk Linux gebaseerde OS?
Nee, ik streep die van mijn lijstje.

Proof me wrong.
*** Iets met een webGUI waarin al de optie staat om alle 4 LAN poorten in Bridge Mode te zetten, maar gewoon niet werkt en sommigen half werkend hebben gekregen via een of andere domme app die blijkbaar ergens op het Internet rondzweeft... *** :+
liberque schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:39:
Daarnaast is een Nokia XS-2426G-B een stuk duurder dan een Nokia ONT.
Vooral in dat opzicht snap ik niet dat Delta/Caiway niet bijvoorbeeld de Online.nl of KPN kant op zijn gegaan :
- Losse ONT.
- Eventueel losse Router erbij van ZyXel/Sagem die waarschijnlijk geen drol kost!

Vooral als je beseft dat Online.nl op hun eigen netwerk actief is op die manier... :') _O- :+
wat gebeurt er als er een utp loop in het inhome netwerk zit
Dan sluit je de klant af, want die ONT heeft niks in dat netwerk te zoeken! :F
wat gebeurt er bij blikseminslag
:o Ik wil weleens zo'n test zien en welke apparatuur men gebruikt voor zoiets :? :D
Wat gebeurt er bij een FW upgrade terwijl klant de stekker eruit trekt
Een beetje apparaat is daar tegen beveiligd tegenwoordig :)
Het is dus logisch dat dit testen zo lang duurt.
IMHO waren ze gewoon slecht voorbereid op hun grote XGS-PON 8 Gbps avontuur ondanks al die "Glasvezel Experts" die ze volgens die stomme reclame in dienst hebben! :P
Rest natuurlijk de VLAN setup. De Nokia ONT heeft geen telefoonuitgang.
Nu zijn de zakelijke klanten juist diegene die het hardst staan te roepen om bridge mode, maar een heleboel zakelijke klanten hebben ook een VOIP nummer. (Zet maar eens het business pakket aan: dan krijg je een telefoonnummer of je wilt of niet). Er zou zomaar een klein percentage van die 5% zijn die hiervan afhankelijk is. Dan is een ONT plaatsen geen klinkklare oplossing voor ze. Ook hier moet aan gedacht worden.
Een beetje bedrijf heeft gewoon een eigen Telefoon/VoIP Centrale staan of neemt die extern af en heeft dus alleen een internetverbinding nodig en daar hoeft Delta dus precies alleen dat voor te doen : Een fatsoenlijke internetaansluiting leveren! ;)
Rest nog de overboeking.
Daar hebben ze al jarenlang ervaring mee dus ik mag hopen dat ze daar geen moeite mee hebben...?!
De Nokia ONT ondersteunt wel rotleuk 10gbit en als je de thread hier een beetje doorleest zijn de snelheden hierop behoorlijk wisselend. Ja op sommige momenten worden de snelheden gehaald, maar het effect door de overbooking is behoorlijk zichtbaar als je gehele dag door test. Het vrijgeven van de volledige 8gbit op een enkele aansluiting is daarom behoorlijk risiscovol voor het netwerk.
Als je iets belooft dan moet je dat ook waar kunnen maken!

Daarnaast is meer dan grofweg 6,5 Gbps via een 10 Gbps aansluiting halen best wel een uitdaging en daarom zie je de snelheden ook zo rond die waarde hangen over het algemeen ;)
Zelfs als je 2 x 10 Gbps in LACP combineert zal je meestal maar rond de 13 Gbps uitkomen en moet je de boel gaan finetunen om aan de 8 Gbps of 16 Gbps te komen!
Op de DFN infra gebruikt Helden van Nu gewoon bridged mode, een technische belemmering is er dus niet.
Tja, ik had destijds een ISP gevonden die je via een klantenportaal de Genexis 7840 gewoon in Bridged Mode laat provisionen en dat heeft Delta/Caiway tot op de dag van vandaag nog steeds niet dus ik verwacht ook niet dat ze daaraan hebben gedacht als het gaat om de Nokia 2426-A/B eerlijk gezegd :/

Daarnaast blijf ik het maar een raar verhaal vinden dat andere providers via hun netwerk in feite een betere en handigere combinatie van apparatuur gebruiken dan Delta/Caiway zelf :
- Helden van Nu
- Online.nl
- Solcon misschien ook ?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Genexis levert apparatuur voor beide kanten voor zover ik weet dus niet alleen aan de Client kant :?
Nee, ze leveren alleen FTU's, NT's en ONT's... en dan nog voornamelijk in India, zie www.genexis.eu/products.

Mmm... even reflecteren op Genexis hoger achten dan Nokia... er draait op de 7840 een OpenWRT versie uit 2014, met een dropbear client die vulnerabilities heeft ingeschaald op het hoogste niveau, ze doen er maanden over om aan de GPL te voldoen na mijn verzoek en dan nog steeds halfslachtig (ik heb het er maar bij gelaten).

Nokia levert wereldwijd complete telco infrastructuren, met name 4G en 5G. ISAMS's, DSLAM's, alle verdere benodigde spullenboel..., ik acht hun software club in staat de firmare voor een router inclusief bridge te ontwikkelen.... Genexis kon nog niet eens de backend voor de GUI beschermen ;) waardoor SSH toegang mogelijk is. Geen gesignede firmware (heeft de Nokia wel), geen wachtwoord op de serial port (althans een wachtwoord dat al sinds 2014 bekend is) (heeft de Nokia wel)...

En nog steeds crasht op de 7840 (ook in de laatste 3.16 firmware) bij booten de uitvoering van /etc/rc.local als WiFi disabled is. In dat bestand staat gelukkig niets zinvols (bij mij wel; iptables aanpassingen, USB enablen, logging starten, VNSTAT statistieken bijhouden, bootlog saven etc.) maar is toch wel slordig.

Overigens is dit deel van Nokia afkomstig van Alcatel... een hele oude rot in het vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Daarnaast blijf ik het maar een raar verhaal vinden dat andere providers via hun netwerk in feite een betere en handigere combinatie van apparatuur gebruiken dan Delta/Caiway zelf :
- Helden van Nu
- Online.nl
- Solcon misschien ook ?!
Delta levert dat voor andere providers. Het zijn dus niet de providers zelf die de ONT hebben en/of leveren. Geld dus voor alle providers op dit moment op XGSPON.

[ Voor 5% gewijzigd door bjusterbaarlik op 26-03-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:21:
Nee, ze leveren alleen FTU's, NT's en ONT's... en dan nog voornamelijk in India, zie www.genexis.eu/products.
Dat is best gek als er genoeg plekken zijn buiten India die propvol zitten met hun apparatuur...
Mmm... even reflecteren op Genexis hoger achten dan Nokia...
Ter duidelijkheid : Ik vind ze beiden potato patato en heb verder geen voorkeur of iets!
er draait op de 7840 een OpenWRT versie uit 2014, met een dropbear client die vulnerabilities heeft ingeschaald op het hoogste niveau, ze doen er maanden over om aan de GPL te voldoen na mijn verzoek en dan nog steeds halfslachtig (ik heb het er maar bij gelaten).
Dat verhaal ken ik uit het Caiway Topic ;)
Nokia levert wereldwijd complete telco infrastructuren, met name 4G en 5G. ISAMS's, DSLAM's, alle verdere benodigde spullenboel...
I know :)
ik acht hun software club in staat de firmare voor een router inclusief bridge te ontwikkelen....
Ik ook, maar de vraag is binnen welk termijn en hoe stabiel het dan werkt :+
Genexis kon nog niet eens de backend voor de GUI beschermen ;) waardoor SSH toegang mogelijk is.
Again : Caiway Topic :P
Geen gesignede firmware (heeft de Nokia wel)
Ik weet niet of je dat wel moet willen gezien de ontwikkelingen omtrent UEFI/TCPA/Palladium/TPM a.k.a. Fritz Chips en de daarbij betrokken partijen...
geen wachtwoord op de serial port (althans een wachtwoord dat al sinds 2014 bekend is) (heeft de Nokia wel)...
Voor ons wel fijn, toch ?! O-) :+
En nog steeds crasht op de 7840 (ook in de laatste 3.16 firmware) bij booten de uitvoering van /etc/rc.local als WiFi disabled is. In dat bestand staat gelukkig niets zinvols (bij mij wel; iptables aanpassingen, USB enablen, logging starten, VNSTAT statistieken bijhouden, bootlog saven etc.) maar is toch wel slordig.
Gelukkig doet de gemiddelde klant niks daarmee :)
Overigens is dit deel van Nokia afkomstig van Alcatel... een hele oude rot in het vak.
Wat dat betreft waren mijn Alcatel SpeedTouch Home @ Pro en de latere SpeedTouch 510 veel fijnere en stabielere apparaten gelukkig! O+
bjusterbaarlik schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:02:
Delta levert dat voor andere providers. Het zijn dus niet de providers zelf die de ONT hebben en/of leveren. Geld dus voor alle providers op dit moment op XGS-PON.
Precies mijn punt :

Waarom maken ze het zichzelf en hun klanten zo moeilijk :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• justdaboo
justdaboo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb afgelopen zomer op een bijeenkomst iemand van Delta gesproken die beweerde dat er een modem kwam met minimaal 1x 10g poort. Dit stond toen der tijd ook op de website met verwachte presentatie “najaar 2022”. (Dat is er al even af)

Ben benieuwd of hij de ONT bedoelde, of dat er iets anders op de testbank lag.
Ik heb even de WayBackMachine er op na geslagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etOoby5jOncamnLPJXI3TzOQLnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SNpo8VWRZhGOXGKDGuSgPqA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20
Ik kom dan uit op 2,5 + 1 + 1 + 1 = 5,5 gigabit.
Dan moet de draadloze verbinding wel erg goed zijn om de 8 te kunnen halen.

Waar komt deze 8 gigabit eigenlijk vandaan? Marketingafdeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Noshi Je hebt de WiFi niet goed. Er zit volgens mij Wifi6 in met 4x4 MiMo, dat heeft dan een theoretisch bruto maximum van 2,2 Gbps, dit wordt commercieel vaak afgerond naar 2,5 Gbps.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 27-03-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
robertwebbe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:35:
@Noshi Je hebt de WiFi niet goed. Er zit volgens mij Wifi6 met 4x4 MiMo, dat heeft dan een theoretisch bruto maximum van 2,2 Gbps, dit wordt commercieel vaak afgerond naar 2,5 Gbps.
Meestal tellen ze daar de 2.4GHz snelheid dan nog bij op, goed voor 300Mbit extra. Daar is je 2.5Gbps wifi dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 22:39
Wel leuk dat Delta zelf al zegt dat er door foutcorrectie ipv 10gbit 'netto' 8gbit beschikbaar is. Was het maar een verlies van 2gbit...
Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel 'normale' klanten door de marketing van Delta echt denken 8gbit nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

[...]
Als de bug om technische redenen niet waarschijnlijk is dan valt hij uiteraard af en had je het niet moeten opperen als mogelijkheid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik zag deze Ubiquity in de early access; iemand heel toevallig al iets van vernomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7TE3QqOriX7S6aChZY2Gmuh5Uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQg8z9HJw7Cc8ckU9RFWwGlp.png?f=fotoalbum_large

Zou wel mooi zijn icm met andere Ubi hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas1286
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-09 02:55
zAo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:24:
Ik zag deze Ubiquity in de early access; iemand heel toevallig al iets van vernomen?
[Afbeelding]

Alleen compatibel met OLT van Ubiquiti. Zie opmerking onder "Note".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:32
[Afbeelding]

Was het niet zo dat XG-PON en XGS-PON niet compatibel met elkaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Computer guy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:01:
[...]
Dat vroeg ik me dus af :+
Maar het lijkt er dus op dat het niet gaat werken; zonde!

Ik sta op het punt om óf all-in voor Ubiquity te gaan (DMSE, PoE switch, nog een AP), of de Opnsense-route te nemen. Dit had wel de doorslag gegeven tbh.

We dubben nog even verder ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joon
Vanochtend werd ik ineens gebeld door Delta dat ik mijn ONT kon aansluiten maar helaas was nog steeds hetzelfde euvel aan de gang (Geen IP adres).

Jammer genoeg kon de vriendelijke man aan de andere kant van de lijn niets voor mij betekenen maar hij ging het uitzetten naar de betreffende afdeling in de hoop daar vandaag nog beweging in te krijgen.

Mocht nu absoluut niet mijn originele modem meer aansluiten, ben benieuwd of het daar ook echt aan ligt maar goed, voordeel van de twijfel :)

Wordt vervolgd

[ Voor 23% gewijzigd door joon op 27-03-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
joon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:35:
Vanochtend werd ik ineens gebeld door Delta dat ik mijn ONT kon aansluiten maar helaas was nog steeds hetzelfde euvel aan de gang (Geen IP adres).

Jammer genoeg kon de vriendelijke man aan de andere kant van de lijn niets voor mij betekenen maar hij ging het uitzetten naar de betreffende afdeling in de hoop daar vandaag nog beweging in te krijgen.

Mocht nu absoluut niet mijn originele modem meer aansluiten, ben benieuwd of het daar ook echt aan ligt maar goed, voordeel van de twijfel :)

Wordt vervolgd
Het schoot toevallig net door mn hoofd, was benieuwd of je al voortgang geboekt had. Nog een alternatieve router op de kop kunnen tikken voor je test?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joon
justdaboo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Het schoot toevallig net door mn hoofd, was benieuwd of je al voortgang geboekt had. Nog een alternatieve router op de kop kunnen tikken voor je test?
Nee van 't weekend eigenlijk alleen maar bezig geweest met weekend zaken :+

Maar goed, @R3D heeft zojuist zijn magie toegepast en lo and behold, het werkt! _/-\o_

Niets meer nodig dus om verder te testen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
justdaboo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:08:
Ik heb even de WayBackMachine er op na geslagen:

[Afbeelding]
Stond destijds ook als groot nieuws in : nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo :)
Leuke uitspraak, maar niet zoveel schermruimte waard dus pas dat effe aan! :P
JuutieZ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:20:
Wel leuk dat Delta zelf al zegt dat er door foutcorrectie ipv 10gbit 'netto' 8gbit beschikbaar is.
Was het maar een verlies van 2gbit...
Opzich klopt het wel hoor :)
Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel 'normale' klanten door de marketing van Delta echt denken 8gbit nodig te hebben.
Naast de leechers heb je een hele sloot aan gamers en opzich zou het niet verkeerd zijn om die 100+ GB games wat sneller binnen te halen dan op dit moment mogelijk is, want die zullen in de toekomst ook niet kleiner worden gok ik... :)

Alleen is de prijs van het abonnement dan wel iets waar je serieus effe over na moet denken!

Vroeger had je ook 8/1 Mbps ADSL abonnementen van € 99 en dat had ook niet iedereen, maar wel genoeg mensen om dat abonnement in stand te houden!
Jaren geleden was er ook opeens Tweak die je een 10 + 1 Gbps abonnement voor € 99 aanbood en dan mocht je zelf lekker een Router voor die 10 Gbps uitzoeken :*)
[Afbeelding]

En van hun firmware bugs afhankelijk zijn voor mijn ONT :? HELL NO.

:P
Computer guy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:01:
Bijna goed : GPON vs. XGS-PON ;)
zAo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:17:
Ik sta op het punt om óf all-in voor Ubiquity te gaan (DMSE, PoE switch, nog een AP), of de Opnsense-route te nemen. Dit had wel de doorslag gegeven tbh.

We dubben nog even verder ;)
Niet dubben en gewoon voor pfSense/OPNsense of zelfs OpenWRT kiezen : Word je blij van! :Y)

Lees lekker verder in : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:49:
[...]
Leuke uitspraak, maar niet zoveel schermruimte waard dus pas dat effe aan! :P
Apple heeft in haar oneindige - maar ondanks dat domme - wijsheid besloten in de iPad photo app geen functie voor verkleinen of vergroten van plaatjes te bouwen. Excusez.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:34
nero355 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Niet dubben en gewoon voor pfSense/OPNsense of zelfs OpenWRT kiezen : Word je blij van! :Y)

Lees lekker verder in : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP ;)
Vindt toch wel grappig dat je iedereen iets anders dan Ubiquiti aanraadt, maar wel als nummer 1 van de Karmaranglijst over Ubiquiti staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Senaxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:25:
Vindt toch wel grappig dat je iedereen iets anders dan Ubiquiti aanraadt, maar wel als nummer 1 van de Karmaranglijst over Ubiquiti staat :+
De UDR/UDM/UXG reeks is gewoon R-U-K vergeleken met wat de USG modellen konden qua aanpasbaarheid, maar al die dingen staan nu dus na 10 jaar of zo nog steeds niet in de webGUI van de UniFi Controller |:( :F

En die stomme labeltjes hecht ik verder weinig waarde aan, want een hoop is echt onzin IMHO ;)

/EDIT :
_JGC_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:45:
Ik kom van de EdgeRouter af, die was prima maar inmiddels gedateerd.
De USG reeks heeft dus hetzelfde probleem, want onderhuids dezelfde software en inderdaad :
Zal via SSH nog wel het een en ander aangepast kunnen worden, maar daarvoor koop je geen USG.
:D
Heb die hele hype om de USG en Dream Machine nooit echt begrepen.
Het is allemaal dumbed down en slecht instelbaar.
Helemaal mee eens! :)
Ik ben fan van hun Wifi spul, de switches zijn verder ook prima voor wat ik ermee doe, maar met hun routers heb ik helemaal niks.
Switches heb ik ook steeds meer mijn twijfels over, maar ik ben vooral gek op de In Wall en Outdoor Accesspoints reeksen, hoewel bijvoorbeeld de TP-Link Omada lijn die ondertussen ook heeft! :)
Ben kort na de Edgerouter naar pfsense overgestapt en wil niet anders meer.
Groot gelijk! d:)b

[ Voor 47% gewijzigd door nero355 op 28-03-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
nero355 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:07:
[...]

De UDR/UDM/UXG reeks is gewoon R-U-K vergeleken met wat de USG modellen konden qua aanpasbaarheid, maar al die dingen staan nu dus na 10 jaar of zo nog steeds niet in de webGUI van de UniFi Controller |:( :F

En die stomme labeltjes hecht ik verder weinig waarde aan, want een hoop is echt onzin IMHO ;)
Ik kom van de EdgeRouter af, die was prima maar inmiddels gedateerd. Heb die hele hype om de USG en Dream Machine nooit echt begrepen. Het is allemaal dumbed down en slecht instelbaar. Zal via SSH nog wel het een en ander aangepast kunnen worden, maar daarvoor koop je geen USG.

Ik ben fan van hun Wifi spul, de switches zijn verder ook prima voor wat ik ermee doe, maar met hun routers heb ik helemaal niks. Ben kort na de Edgerouter naar pfsense overgestapt en wil niet anders meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
_JGC_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:45:
[...]

Ik kom van de EdgeRouter af, die was prima maar inmiddels gedateerd. Heb die hele hype om de USG en Dream Machine nooit echt begrepen. Het is allemaal dumbed down en slecht instelbaar. Zal via SSH nog wel het een en ander aangepast kunnen worden, maar daarvoor koop je geen USG.

Ik ben fan van hun Wifi spul, de switches zijn verder ook prima voor wat ik ermee doe, maar met hun routers heb ik helemaal niks. Ben kort na de Edgerouter naar pfsense overgestapt en wil niet anders meer.
Idd beetje off-topic en ik had het volgens mij al eens geroepen. Ik heb recent een paar UDM Pro’s bij klanten ingericht, ziet er leuk uit, maar veel missende functies, bijzondere keuzes gemaakt. Ik was er snel van genezen. Als het niet te complex is zijn het prima routertjes… maar als je wat wil…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joon
Als iemand een poging wilt wagen, ik geef mijn adtran 621i weg (excl. verzending)

First come first serve :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Kan iemand een educated-guess doen of er binnen een jaar een SFP+ module voor XGSPON zal verschijnen die wordt ondersteund door Delta? Ik zie nu al deze online staan.

Ik sta op het punt een firewall te kopen waar 'alleen' 2.5Gbps nics inzitten en ben in die setup dus afhankelijk van een modem. Idealiter zou ik het fiber direct in mijn firewall/router prikken, maar dan moet ik op zoek naar andere hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
zAo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:36:
Kan iemand een educated-guess doen of er binnen een jaar een SFP+ module voor XGSPON zal verschijnen die wordt ondersteund door Delta? Ik zie nu al deze online staan.

Ik sta op het punt een firewall te kopen waar 'alleen' 2.5Gbps nics inzitten en ben in die setup dus afhankelijk van een modem. Idealiter zou ik het fiber direct in mijn firewall/router prikken, maar dan moet ik op zoek naar andere hardware.
Deze is voor in een ONU. Dat is het apparaat aan de service provider kant (in de PoP).

Je moet een SFP hebben voor in een ONT. Nokia maakt die, maar die zijn heel slecht verkrijgbaar. Zoek even terug in dit topic, want er zijn al meer vragen over geweest hier.

Pagina: 1 ... 16 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.