Blokker_1999 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:09:
[...]
1. probeer dat voordeel eens te kwantificeren. Dat lukt je niet. Het is niet zo zwart/wit als een bepaalde tijd nemen en die vermenigvuldigen met het aantal keer dat het gebeurd. Het is veel complexer dan dat. En het is aan de raceleiding om in te grijpen als ze het zien gebeuren. Vooraf is gemeld geweest dat tijdens de kwalificatie je tijd verwijderd zal worden en dat tijdens de race het halen van een blijvend voordeel bestraft zal worden. Dat laatste wordt door velen aanzien als: als je dit doet bij het inhalen. Raceleiding heeft een tijdje laten begaan totdat RB er een melding over gemaakt heeft. Dan kan je zeggen dat de raceleiding vroeger had moeten ingrijpen, en dat klopt, maar dan blijft de vraag alsnog: kwantificeer het voordele eens. En waarom heeft RB zo lang gewacht met het melden? En waarom heeft Max het zelf niet sneller beginnen doen? Je kan het Hamilton niet kwalijk nemen. Die probeerd gewoon en wacht af tot er een opmerking van de raceleiding komt. Want dat is ook de procedure. Eerst waarschuwing, dan zwart en witte vlag en dan pas een tijdstraf. Zolang je die waarschuwing niet krijgt, ga je gewoon door natuurlijk.
2. Een penalty aanvechten zal hem niet lukken daar er vooraf wel duidelijk gecommuniceerd is geweest dat zo een fout bestraft zou worden. Dan wordt de vraag dus al snel: kan hij nog voldoende wegrijden van Hamilton? En gegeven de staat van de banden van Max betwijfel ik dat.
Ik denk dat zoiets zeer beperkt te kwantificeren is, mogelijk zelfs een gevoelskwestie. Maar nogmaals, Red Bull heeft daarin zitten slapen ben ik wel van mening. Had, of Verstappen hetzelfde laten doen of, eerder de melding bij race control gemaakt (die in mijn optiek ook wel iets beter naar dit soort situaties mag kijken).
Nogmaals, ik probeer het zonder Oranje aanzicht te benaderen en vind dat Hamilton erg goed geraced heeft. De call van RB om Max de positie terug te geven snap ik, echter op die plaats on track..? Had gewacht op een andere plaats of had ervoor gezorgd dat je er dichter op had gezeten.
Wellicht iets teveel op eigen kracht vertrouwd door RB. Worden nog hele leuke races dit seizoen 😁