Plenkske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:03:
Wow, die winterstop ging snel.
Testdagen zijn vooral leuk om de nieuwe dingen te zien, voor zover ze die laten zien.
Testen zeggen verder niks natuurlijk
Maar volgens sommige zegt de eerste race ook niks, en eigenlijk de eerste 5 ook niet, en een straatcircuit ook niet. Dus vraag ik me dan af: zeggen uitslagen ooit wel iets ?
De winterstop was ook redelijk kort, omdat ze in december nog aan het racen waren.
testen zegt inderdaad niet veel, hoewel je wel redelijk kunt inschatten welke teams goede zaken hebben gedaan en welke niet. Zo verwacht ik dat Haas dit jaar de rode lantaarn gaat overnemen van Williams, laatstgenoemde heeft namelijk wel tokens gebruikt en Haas niet.
Het is maar een zeldzaamheid dat in de wintertests meteen duidelijk wordt welk team het allersnelst is. De laatste keer dat ik me dat kan herinneren was met Brawn GP in 2009, die de dubbele diffuser gebruikten.
We gaan absoluut genoeg nieuwe dingen zien, zo lijkt Red Bull iets geheims aan de achterkant te hebben (nog afgezien van de omgedraaide ophanging) en is Mercedes helemaal stil over waar ze hun tokens aan hebben gespendeerd. Daarnaast natuurlijk de verhalen dat Ferrari motoren afgelopen jaar minder brandstof mochten verbruiken en dat dat dit jaar weer gelijk is getrokken, dus dan zou Ferrari weer goed aan kunnen sluiten bij de top 2 van vorig jaar.
Mclaren rijdt weer met Mercedes motoren, hoe gaat dat uitpakken, hoe doet Vettel het in de Aston Martin
(inclusief Mercedes motor), hoeveel heeft AlphaTauri van de RB16 geleend, wat gaat Alpine onder de nieuwe naam en leiding doen?
Zoveel vragen, zoveel dingen die we hopelijk snel beantwoord zien.
Stratencircuits (zoals Melbourne) laten inderdaad niet goed zien hoe de werkelijke verhoudingen liggen. maar de eerste race van dit seizoen, was een van de laatste van vorig jaar, dus we kunnen daar zeker wel een vergelijking gaan maken. En net als vorig jaar, is dit seizoen toch wat anders dan de reguliere jaren. Hopelijk gaan alle gepande races weer door, zodat we ook weer races in het verre Oosten en Noord-, Midden- en Zuid-Amerika gaan krijgen. Langzaam terug naar wat we gewend zijn.