XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™
Nadat hij er voordeel bij had om in bocht naast hem te kunnen blijven rijden. Heel discutabel dit.Mr Nielsson schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Mwa, discutabel. Hij haalt Tsunoda pas een bocht later in
Hieruit blijkt maar weer dat Michael Masi partijdig en vooringenomen is...
"When you grow up your heart dies"
En dan maar direct de vraag van 1 miljoen: waarom heeft AT dit niet gemeld bij race control? Is het misschien omdat Yuki als eerste T5 in gaat en Ocon op dat moment helemaal achter hem zat? Of is het misschien omdat Yuki niet voldoende ruimte liet op de baan voor Ocon? Ruimte die er wel was voor Max.schumi2004 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:24:
Voor mij weer een stukje info dat de FIA absoluut niet consequent is:
Ocon Overtaking Tsunoda Off Track At Turn 4 Without Penalty
No keyboard detected. Press F1 to continue.
De regel is "leaving the track and gaining an advantage", het gaat er niet om dat ie daar ook meteen moet inhalenMr Nielsson schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Mwa, discutabel. Hij haalt Tsunoda pas een bocht later in
Testing, one, two ...
Ook de beste aap mist wel eens een tak!
Ja, maar dat is Ocon. Niet Verstappen.schumi2004 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:24:
Voor mij weer een stukje info dat de FIA absoluut niet consequent is:
Ocon Overtaking Tsunoda Off Track At Turn 4 Without Penalty
Met @virnana
[ Voor 18% gewijzigd door pjottum op 30-03-2021 15:01 ]
ping 127.212.23.124
Tja, dat laatste blijft de vraag, als ik de videos zie, laat Hamilton niet voldoende ruimte om Max de knik te laten halen. Maar Max stuurt ook niet zo in dat hij echt die ruimte vraagt.Blokker_1999 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:44:
[...]
En dan maar direct de vraag van 1 miljoen: waarom heeft AT dit niet gemeld bij race control? Is het misschien omdat Yuki als eerste T5 in gaat en Ocon op dat moment helemaal achter hem zat? Of is het misschien omdat Yuki niet voldoende ruimte liet op de baan voor Ocon? Ruimte die er wel was voor Max.
Maar dat is helemaal niet de vraag, het is vooral de vraag waarom zo'n aktie als hierboven niet eens een onderzoek oplevert. Je zou of een 'forcing another driver offtrack' of een 'leaving track gaining an advantage' verwachten (of een combinatie van beide). En dan kan de conclusie zijn dat beide elkaar opheffen en er geen straf komt, maar geen eens een investigation is natuurlijk raar.
Daarnaast, waarom moet alles eerst gemeld worden? 99% zou standaard opgepakt moeten worden en pas als een team een discutabel iets ziet wat niet is opgepakt maar ze wel uitgezocht willen hebben ga je het melden. Dat is iig hoe het bij bijna alle andere sporten werkt.
[removed]
race control heeft de mankracht niet om alles wat op het circuit gebeurd tot in de details te onderzoeken, dus niet elk incident wordt opgemerkt en de focus zal bij hen in de eerste plaats liggen op alle overduidelijke fouten en bij wat er vooraan in de race gebeurd.
Als je op die pagina gewoon al maar de screenshot bekijkt, dan zie je dat Tsunoda met zijn linkerwielen op de rand van de curbstone zit. Daar is dus 0 ruimte voor Ocon om contact te houden met die curbstone. Hamilton kwam tijdens de inhaalactie van Verstappen niet eens in de buurt van die curbstone om Verstappen ruimte te laten minstens 1 wiel op die curbs te houden.
Dit is trouwens ook het soort van dingen waarbij je geen onderzoek wenst dat ronden lang kan duren. Stel je voor je haalt in door de baan te verlaten en 5 ronden later krijg je te horen dat je de plaats moet terug geven of een straf krijgt, maar ondertussen zit jij al weer 2 posities verder. Dit is echt het soort van gevallen waar onmiddelijk moet ingegrepen worden wil je het zo eerlijk mogelijk houden. En als een team denkt dat het oneerlijk is, dan zal men dat ook onmiddelijk melden. Net zoals Lewis onmiddelijk op de radio melde dat Verstappen hem naast de baan had ingehaald.
Tja, en daarom is de FIA ook waardeloos bezig. In een tak van sport waar zoveel in omgaat en dan niet eens je eigen regels kunnen controleren. Pak 20 man die ieder een wagen in de gaten houden en laat ze bepalen of iets onderzocht moet worden of niet. Dat ga je toch niet aan de teams overlaten?Blokker_1999 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:20:
Iemand voor de race expliciet gemeld is geweest dat er geen permanente controle op T4 is tijdens de race. Als er incidenten zijn die het onderzoeken waard zijn, dan moeten teams dit melden.
race control heeft de mankracht niet om alles wat op het circuit gebeurd tot in de details te onderzoeken, dus niet elk incident wordt opgemerkt en de focus zal bij hen in de eerste plaats liggen op alle overduidelijke fouten en bij wat er vooraan in de race gebeurd.
Ofwel Ocon zat er nog achter en had de ruimte niet om door te rijden, en dan had hij zich erachter terug moeten laten vallen. Of Ocon zat er wel al voorbij en dan wordt hem te weinig ruimte gegeven. Hoe dan ook gaat er daar iets mis en aangezien Ocon buiten de baan inhaalt zal daar iemand minstens een waarschuwing moeten krijgen. Zoiets ga je toch niet pas controleren als er iemand over komt klagen?Als je op die pagina gewoon al maar de screenshot bekijkt, dan zie je dat Tsunoda met zijn linkerwielen op de rand van de curbstone zit. Daar is dus 0 ruimte voor Ocon om contact te houden met die curbstone. Hamilton kwam tijdens de inhaalactie van Verstappen niet eens in de buurt van die curbstone om Verstappen ruimte te laten minstens 1 wiel op die curbs te houden.
Je hoeft toch ook niet overal gelijk een straf voor te geven? En daarnaast, Verstappen kreeg gelijk te horen dat hij zijn plek moest teruggeven. Dat kan dan bij Ocon ook zonder problemen. En sowieso snap ik die ellenlange discussies niet, maak snel een keuze en die is bindend. Bij voetbal wordt er ook wel eens een goal onterecht goed/afgekeurd. Beter een keer een foute keuze dan achteraf de stand nog eens aan gaan passen.Dit is trouwens ook het soort van dingen waarbij je geen onderzoek wenst dat ronden lang kan duren. Stel je voor je haalt in door de baan te verlaten en 5 ronden later krijg je te horen dat je de plaats moet terug geven of een straf krijgt, maar ondertussen zit jij al weer 2 posities verder. Dit is echt het soort van gevallen waar onmiddelijk moet ingegrepen worden wil je het zo eerlijk mogelijk houden. En als een team denkt dat het oneerlijk is, dan zal men dat ook onmiddelijk melden. Net zoals Lewis onmiddelijk op de radio melde dat Verstappen hem naast de baan had ingehaald.
Daarnaast moest Verstappen zijn plek al terug geven voordat Lewis dat melde, dus dan is het schjijnbaar niet nodig dat iemand klaagt.
Conclusie, de FIA is gewoon wazig, onduidelijk en niet consequent bezig
[removed]
bron: racefans.netFor practice and qualifying, the rules state “a lap time achieved during any practice session by leaving the track and cutting behind the red and white kerb on the exit of turn four, will result in that lap time being invalidated by the stewards”.
However during the race drivers have been told “the track limits at the exit of turn four will not be monitored with regard to setting a lap time, as the defining limits are the artificial grass and the gravel trap in that location.”
“In all cases during the race, drivers are reminded of the provisions of Article 27.3 of the Sporting Regulations,” it adds. This rule states: “drivers must make every reasonable effort to use the track at all times and may not leave the track without a justifiable reason”. The white lines bordering the asphalt define the track edge.
Dat spreekt mekaar nogal tegen. Je mag de baan tijdens de race verlaten en je rondetijd wordt dan niet afgenomen, je mag de baan onder geen beding verlaten. En verder, de tracklimits bij bocht 4 zijn het kunstgras en graveltrap, en verder op zegt men dat de tracklimits aangegeven worden door de witte lijn.
[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 30-03-2021 16:06 ]
Alleen kom je met 20 man niet toe. Neem nu track limits. Hoe ga je dat door 1 persoon in het oog laten houden? Die kan onmogelijk overal alles zien. Je hebt zicht nodig op alle 4 de banden ten opzichte van de baan. Daar heb je enorm veel camerastandpunten voor nodig en, zoals Masi zelf al heeft laten weten, zijn er banen waar je niet eens voldoende camera's hebt om dat te kunnen beoordelen.redwing schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:43:
[...]
Tja, en daarom is de FIA ook waardeloos bezig. In een tak van sport waar zoveel in omgaat en dan niet eens je eigen regels kunnen controleren. Pak 20 man die ieder een wagen in de gaten houden en laat ze bepalen of iets onderzocht moet worden of niet. Dat ga je toch niet aan de teams overlaten?
Maar stel je voor dat je 1 man zet op 1 camera van een wagen, probeer dat eens de volgende race. Probeer eens een hele race lang 1 camerastandpunt te kijken en niets te missen van wat er gebeurd. Geen enkele vorm van afleiding is toegestaan. Ik wens je veel plezier daarmee.
Als het op track limits aankomt zijn er op dit moment geen goede, praktisch haalbare oplossingen om dat consequent toe te passen.
Ofwel de optie die jij niet vernoemd, optie 3: Ocon zat er vlak naast. Niet ervoor, niet erachter maar er naast. En dat is exact wat er aan de hand was. En dan stellen de regels dat je ruimte moet laten zodat die wagen niet van de baan wordt geduwd. Iets wat bij Tsunoda duidelijk niet het geval is. Die zit met zijn linkerbanden op de buitenrand van de curbstones met Ocon ernaast, en dus buiten de baan. De werels is niet zwart/wit en de FIA heeft geen alziend oog. En hoeveel incidenten gebeuren er niet waarbij je de melding krijgt dat het incident genoteerd staat? Waarom denk je dat die melding ook al eens gegeven wordt? Net omdat teams een incident melden. Vele incidenten worden pas bekeken nadat een team er melding over doet. Hell, het is de reden dat Hamilton melding kreeg om op te houden met bij T4 buiten de baan te gaan.[...]
Ofwel Ocon zat er nog achter en had de ruimte niet om door te rijden, en dan had hij zich erachter terug moeten laten vallen. Of Ocon zat er wel al voorbij en dan wordt hem te weinig ruimte gegeven. Hoe dan ook gaat er daar iets mis en aangezien Ocon buiten de baan inhaalt zal daar iemand minstens een waarschuwing moeten krijgen. Zoiets ga je toch niet pas controleren als er iemand over komt klagen?
Daarnaast ben ik van mening dat bij kleine overtredingen die ook geen invloed hebben op de veiligheid je ze gewoon moet laten racen. De ene keer lopen we hier met zen allen te klagen dat er vaak te snel en te streng gestraft wordt en nu loopt men weer de andere kant op te klagen. Goed doen voor iedereen kan dus niet.
[...]
Je hoeft toch ook niet overal gelijk een straf voor te geven? En daarnaast, Verstappen kreeg gelijk te horen dat hij zijn plek moest teruggeven. Dat kan dan bij Ocon ook zonder problemen. En sowieso snap ik die ellenlange discussies niet, maak snel een keuze en die is bindend. Bij voetbal wordt er ook wel eens een goal onterecht goed/afgekeurd. Beter een keer een foute keuze dan achteraf de stand nog eens aan gaan passen.
Daarnaast moest Verstappen zijn plek al terug geven voordat Lewis dat melde, dus dan is het schjijnbaar niet nodig dat iemand klaagt.
Conclusie, de FIA is gewoon wazig, onduidelijk en niet consequent bezig
[/quote]
Verstappen kreeg snel te horen de plaats terug te geven o.a. omdat Hamilton snel melde dat hij werd ingehaald door een Verstappen die in T4 buiten de baan is gegaan. Jij denkt dat Hamilton dat pas een ronde later melde? Nee, die melde dat al op het moment hij het zag gebeuren. Dat jij het pas een ronde later hoort op de world feed is omdat de regie zoiets ook moet verwerken.
Er is snel een keuze gemaakt. Verstappen haalde in buiten de baan terwijl er ruimte werd gelaten op de baan -> plaats teruggeven. Ocon haalde pas in bij T5, kwam in T4 wel buiten de baan, maar dat kwam mede omdat Tsunoda hem buiten de baan duwde. Haalde daar dus mogelijks een voordeel uit maar werd ook in die positie gedwongen door zijn tegenstander. Race control beslist om daar geen opmerking over te geven. Die keuzes zijn snel gemaakt, en die keuzes waren bindend.
Conclusie: de FIA is consequent, maar sommige mensen kunnen de verschillen niet zien omdat het niet in hun plaatje past.
Het moet een keer lukken toch? Ook Monaco staat op de kalender....
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je hebt 20 auto's en er zijn maar een paar bochten waar dit echt speelt. Je kunt mij niet wijsmaken dat je dat niet heel makkelijk in kunt richten. 1 man per auto en je bent er, of zet desnoods een paar man per bocht neer en je komt zelfs met minder man toe. Je kunt mij niet wijsmaken dat het een probleem is om een paar extra camera's te plaatsen om dit goed te bekijken (voor zover je die al nodig hebt, de discussies die we hier hebben staan allemaal prima op camera)Blokker_1999 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:42:
[...]
Alleen kom je met 20 man niet toe. Neem nu track limits. Hoe ga je dat door 1 persoon in het oog laten houden? Die kan onmogelijk overal alles zien. Je hebt zicht nodig op alle 4 de banden ten opzichte van de baan. Daar heb je enorm veel camerastandpunten voor nodig en, zoals Masi zelf al heeft laten weten, zijn er banen waar je niet eens voldoende camera's hebt om dat te kunnen beoordelen.
En laten we wel wezen. Op dit circuit hebben we het over welgeteld 1 bocht waar je het echt wat preciezer wil zien. Bij alle andere bochten is het al prima als je het globaal ziet. Combineer dat met 4 keer = waarschuwing, en daarna pas straffen (wat ze bij andere races al doen) en iedereen rijdt plotseling prima binnen de lijntjes.
Ook daar zijn de regels voor. Er is precies gegeven wanneer je ruimte moet houden en wanneer het gezien wordt als dat je ervoor zit en in mag sturen. En of hij er voor/achter zat kun je via de videobeelden bekijken.[...]
Ofwel de optie die jij niet vernoemd, optie 3: Ocon zat er vlak naast. Niet ervoor, niet erachter maar er naast. En dat is exact wat er aan de hand was.
Wie heeft het over straffenDaarnaast ben ik van mening dat bij kleine overtredingen die ook geen invloed hebben op de veiligheid je ze gewoon moet laten racen. De ene keer lopen we hier met zen allen te klagen dat er vaak te snel en te streng gestraft wordt en nu loopt men weer de andere kant op te klagen. Goed doen voor iedereen kan dus niet.
De FIA consequentEr is snel een keuze gemaakt. Verstappen haalde in buiten de baan terwijl er ruimte werd gelaten op de baan -> plaats teruggeven. Ocon haalde pas in bij T5, kwam in T4 wel buiten de baan, maar dat kwam mede omdat Tsunoda hem buiten de baan duwde. Haalde daar dus mogelijks een voordeel uit maar werd ook in die positie gedwongen door zijn tegenstander. Race control beslist om daar geen opmerking over te geven. Die keuzes zijn snel gemaakt, en die keuzes waren bindend.
Conclusie: de FIA is consequent, maar sommige mensen kunnen de verschillen niet zien omdat het niet in hun plaatje past.
Maar om toch terug te komen op Tsunoda/Ocon, of Ocon zat er voor en dan had Tsunoda hem voor moeten laten gaan (en had Tsunoda een waarschuwing moeten krijgen), of Ocon zat er niet voor, haalde in buiten de lijnen en dan had ie zijn plek terug moeten geven. Aangezien Ocon voor bocht 4 geen enkel moment voor Tsunoda zat is de conclusie heel simpel. Hij haalt hem pas in na die bocht, mede doordat hij de bocht afsnijdt en hij had daar dus gewoon zijn plek terug moeten geven (of 5s penalty moeten krijgen).
Wat dat betreft is de aktie van Max eerder een twijfelgeval omdat die er wel al voorbij was, alleen niet scherper instuurde omdat Hamilton daar zat (wat Hamilton ook toegeeft dat hij dat bewust deed). Maar zoals ik al eerder zei, maakt me dat nog niet eens zoveel uit, wel dat de FIA consequent (
[removed]
Geen smerige trucjes, geen bochtjes net wat wijder maken dan nodig. Laat dat maar aan Hammie over.....
En het leek (na de eerste emotie van Max) dat Verstappen ook wel inzag dat dit de betere oplossing was.
En ook ik vind dat de race leiding duidelijker moet zijn over wat wel en niet tolerabel is.
Nogmaals: Hamilton had een slechte nacht. Max sliep als een roos!
Het wordt een mooi seizoen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Dit ja, er is een kans dat het goede gedrag van nu, verderop in het seizoen nog eens in je voordeel kan werken.AvK schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:11:
Persoonlijk denk ik dat in deze fase van het seizoen RBR de goede keuze heeft gemaakt, gewoon FAIR PLAY.
Geen smerige trucjes, geen bochtjes net wat wijder maken dan nodig. Laat dat maar aan Hammie over.....
Zolang het binnen de grenzen van de wet is mag het van mij allemaal.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik denk dat dit ook de gedachten bij Red Bull is. Laat Hamilton hem maar winnen op deze manier. Die boemerang krijgt hij straks gewoon terug. Die polepositie is heilig voor de Mercedes en daar kwamen ze gewoon niet bij. Trouwens een goede start van de Honda motoren! Zou het poepstart probleem dan ook eindelijk weg zijn. Ook toen Max de herstart mocht doen viel me op hoe moeilijk Mercedes hem kon pakken. Dat was vorig jaar ook wel anders met DAS.AvK schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:11:
Persoonlijk denk ik dat in deze fase van het seizoen RBR de goede keuze heeft gemaakt, gewoon FAIR PLAY.
En het leek (na de eerste emotie van Max) dat Verstappen ook wel inzag dat dit de betere oplossing was.
En ook ik vind dat de race leiding duidelijker moet zijn over wat wel en niet tolerabel is.
Vooral dat fair play. Ik kwam op de website van TheJugde13 het volgende tegen, geen idee waar die info vandaan komt, maar als het zo is dan is Verstappen nog meer sportman dan menig ander...AvK schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:11:
The race result of the 2021 season opener is now fixed. There are other issues we could discuss, like RB protesting Verstappen the instruction from Massi to back the place. This would have created more time to allow Max to give up the place in a more appropriate area of the track.
Though since initially drafting this article, Max Verstappen has been reported as saying he had thought about handing the place back on the pit straight but decided against it because it wouldn’t be fair on Lewis.
(Who said the spirit of sportsmanship as demonstrated by true greats like Sir Stirling and Graham Hill is dead).
Testing, one, two ...
Hamilton een slechte nacht? Na 14 jaar in de F1 met 7 wereldtitels, bijna alle records op zak en zonder al te veel moeite de 1e race winnen? Haha, ik denk dat ie weinig problemen heeft met slapen...AvK schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:11:

Zonder al te veel moeite? Race van vorig jaar terug gekeken?Grimmie187 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Hamilton een slechte nacht? Na 14 jaar in de F1 met 7 wereldtitels, bijna alle records op zak en zonder al te veel moeite de 1e race winnen? Haha, ik denk dat ie weinig problemen heeft met slapen...
Een undercut en welgeteld 1,5 verdedigende actie, hij heeft het wel eens lastiger gehad..Exocet schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:16:
[...]
Zonder al te veel moeite? Race van vorig jaar terug gekeken?
En banden waar geen rubber meer op zat. Ja, uiteraard kan het show zijn van Lewis en Toto dat de derde stint veel te lang was. Maar tijdens de race hadden Crofty & Brundle het ook al over een mogelijke driestopper voor Hamilton omdat die laatste stop zo vroeg was, en Horner gaf het post-race ook aan, dat ze twijfelden of Hamilton niet een drie-stopper zou doen.Grimmie187 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:17:
[...]
Een undercut en welgeteld 1,5 verdedigende actie, hij heeft het wel eens lastiger gehad..
Zo kun je Monaco 2018? 2019? natuurlijk ook een makkelijke overwinning van Hamilton noemen. Ook toen dat Verstappen maar een halve inhaalpoging gedaan. Dat Hamilton totaal geen rubber over had en Verstappen seconden harder kon per ronde doet er dan blijkbaar niet toe en maakt het blijkbaar niet moeilijk.
Heb je de race wel gezien?Grimmie187 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Hamilton een slechte nacht? Na 14 jaar in de F1 met 7 wereldtitels, bijna alle records op zak en zonder al te veel moeite de 1e race winnen? Haha, ik denk dat ie weinig problemen heeft met slapen...
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik hap, noem er eens een paar dan?Grimmie187 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:17:
[...]
Een undercut en welgeteld 1,5 verdedigende actie, hij heeft het wel eens lastiger gehad..
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Tuurlijk, die stop was vroeg maar er volgde imo echt geen episch duel waar Hamilton later wakker van zou liggen (Rosberg 2014 any1?)..RobertMe schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:44:
[...]
En banden waar geen rubber meer op zat. Ja, uiteraard kan het show zijn van Lewis en Toto dat de derde stint veel te lang was. Maar tijdens de race hadden Crofty & Brundle het ook al over een mogelijke driestopper voor Hamilton omdat die laatste stop zo vroeg was, en Horner gaf het post-race ook aan, dat ze twijfelden of Hamilton niet een drie-stopper zou doen.
Monaco 2019 was toch sowieso niet spannend want Max had al straf op zak voor het incidentje met Bottas is de pits, of was dit later in de race? Maar goed, zelfs zonder straf was het idd een makkelijke overwinning voor Hamilton geweest, er valt (voorin het veld) gewoon niet in te halen in Monaco. Zelfs niet met versleten banden of motorproblemen (Ricciardo 2018)..Zo kun je Monaco 2018? 2019? natuurlijk ook een makkelijke overwinning van Hamilton noemen. Ook toen dat Verstappen maar een halve inhaalpoging gedaan. Dat Hamilton totaal geen rubber over had en Verstappen seconden harder kon per ronde doet er dan blijkbaar niet toe en maakt het blijkbaar niet moeilijk.
Iemand heeft er een studie van gemaakt
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Dan is wat mij betreft zo snel mogelijk de plek teruggeven en weer door, zodat het op de baan uitgevochten kan worden, de enige juiste optie die de stewards hadden. Ik had er geen snars aangevonden als Max de positie had gehouden, 5 seconden was weggereden (was denk ik toch niet gelukt) en dan ondanks een penalty had "gewonnen". Inhalen moet gewoon netjes en op de baan gebeuren.
Verstappen had 1 kans, en hij heeft em laten liggen. Door het foutje bij het aanremmen, iets te gretig geweest, door de poging in te zetten op een onhandig moment met de achterligger erbij, door botte pech. Maar de kans was er, en hij mag zelf de verantwoordelijkheid nemen dat het niet is gelukt. En dat doet ie volgens mij ook gewoon.
Dat de tracklimits in de eerste helft van de race niet duidelijk waren afgesproken en niet consequent werden gehandhaafd is wel iets wat de stewards aangerekend mag worden. Maar dit heeft trouwens echt niks te maken met de inhaalactie van Max, dezelfde bocht maar andere regel natuurlijk.
Ik snap dat ze niet iedereen die zich een keer verremt een penalty willen aansmeren maar ze waren blijkbaar een beetje naïef en hadden niet zo beseft dat er ook misbruik van die ruime regel gemaakt kon worden.
Mercedes was daar gewoon heel gehaaid op, en ergens heb ik daar ook wel respect voor. Het hoort bij Formule 1 om op elk vlak de grens op te zoeken, om in het grijze gebied te gaan zitten als je daar voordeel uit haalt. En zij hebben dat deze keer gewoon erg goed gespeeld, ze zagen een maas in de wet en gingen er in zitten. Redbull had dat ook moeten doen, of eerder aan de bel moeten trekken. Maar wat mij betreft is dit net zo onderdeel van het spel als het racen en de fabriek en de pitstops, en dat stukje beheerste Mercedes heel goed deze keer. Ik hoop wel dat bij de volgende races er iets minder ruimte voor interpretatie is rondom tracklimits. En de stewards hadden het misschien iets eerder door kunnen hebben.
Maar ach, de race is wat mij betreft volledig op het circuit beslist, Lewis trok aan het langste eind en dat was echt wel zijn verdienste. Maar Max weet dat ie nu écht met Hamilton aan het strijden is, en dat het nu om echt alle aspecten van het racen draait. Een keertje het onderspit delven is niet erg, is leerzaam, een titelstrijd is weer een heel ander beestje. Gaat een leuk seizoen worden!
De Verstappen fans hier vinden het lastig om objectief te kijken, er is hun onrecht aan gedaan!Grimmie187 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Hamilton stond onder druk inderdaad, maar heel veel meer dan 1.5 verdedigingsactie was het niet idd.
Dan het punt dat Hamilton alleen maar sneller was omdat hij misbruik maakte van bocht 4 klopt ook niet. Waar Leclerc overigens ook aangaf dat de wedstrijdleiding heeft aangegeven dat er geen track limits liggen.
Je ziet dat ze allebei twee pieken hebben en daarna ongeveer even snel zijn.
Hamilton. Verstappen. Bahrain. 2021.
— Formula 1 (@F1) 30 maart 2021
This incredible battle for glory will go down in #F1 folklore 💭
We can't wait to go again in Italy!#BahrainGP 🇧🇭 pic.twitter.com/lWbvZwSFHD
Met andere woorden Mercedes heeft dit tactisch gewoon goed uitgespeeld.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik zie dat we het nog steeds hoofdzakelijk over bocht 4 hebben

Wel jammer want er gebeurde zo veel meer wat nu bijna (!!!) niet besproken/gediscussieerd wordt na de wedstrijd.
Hoe meer interviews ik zie van Yuki, hoe meer ik hem waardeer als persoon. Een leuk en grappig (en volgens mij echt puur) menneke

Maar echt. Het gaat nu al tientallen pagina's over of er wel of niet onrecht is gedaan. Moet het topic nov niet dicht?streamnl schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:00:
Goedemorgen
Ik zie dat we het nog steeds hoofdzakelijk over bocht 4 hebben![]()
Wel jammer want er gebeurde zo veel meer wat nu bijna (!!!) niet besproken/gediscussieerd wordt na de wedstrijd.
Hoe meer interviews ik zie van Yuki, hoe meer ik hem waardeer als persoon. Een leuk en grappig (en volgens mij echt puur) menneke
Vind Yuki echt tof, hij weet waar hij toe tot in staat is met de auto en gaat er voor. En zo te horen krijgt hij bij AT de juiste support.streamnl schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:00:
Goedemorgen
Ben benieuwd hoe ver hij kan komen.
Ze hebben echt een leuk team met Gasley erbij, twee coureurs met potentie. In de vrije trainingen leek de auto ook snel, kwam er alleen zondag niet helemaal uit. Hopelijk kunnen ze het de komende races ook op zondag laten zien.streamnl schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:00:
Goedemorgen
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ach gut, als iemand het niet met ons menneke eens is gaan we maar weer zo beginnen....Gynnad schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 03:55:
[...]
De Verstappen fans hier vinden het lastig om objectief te kijken, er is hun onrecht aan gedaan!

Hamilton heeft zelf aangegeven dat het wat tijd betreft sneller was om bocht 4 zo te nemen. Wat banden-management betreft gaf hij aan dat het beter was om bocht 4 zoals het hoort te nemen. Oftewel voor Hamilton was het precies goed zoals het nu was, de 1e helft van de race was het wat sneller en de 2e helft goed voor zijn banden.Hamilton stond onder druk inderdaad, maar heel veel meer dan 1.5 verdedigingsactie was het niet idd.
Dan het punt dat Hamilton alleen maar sneller was omdat hij misbruik maakte van bocht 4 klopt ook niet. Waar Leclerc overigens ook aangaf dat de wedstrijdleiding heeft aangegeven dat er geen track limits liggen.
Je ziet dat ze allebei twee pieken hebben en daarna ongeveer even snel zijn.
Dus we kunnen weer van alles bedenken waarom hij er geen voordeel van heeft gehad, maar als hij het zelf aangeeft blijft er weinig discussie over
Of het echt verschil had gemaakt zullen we nooit weten. Als Max aan het einde 1 rondje meer had gehad was het misschien wel gelukt, maar ik denk het niet. Wel is het jammer dat we door deze onduidelijkheid en gebrek aan handhaving hierdoor zo'n hele discussie krijgen.
Vandaar ook dat ik vooral klaag over de FIA. Die moeten die bocht en andere regels vanaf het begin handhaven (1 waarschuwing was ten slotte al voldoende)
[removed]
Ik vind het vooral leuk dat hij zei dat hij van Alonso geleerd heeft door achter hem te rijden voordat hij hem voorbij ging. Ik zie hem nog wel naast Max terecht komen. Dan krijgen we echt kermis.ArcticWolf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:54:
[...]
Vind Yuki echt tof, hij weet waar hij toe tot in staat is met de auto en gaat er voor. En zo te horen krijgt hij bij AT de juiste support.
"When you grow up your heart dies"
Dat zou wel heel gaaf zijn jasjaool schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:39:
Ik vind het vooral leuk dat hij zei dat hij van Alonso geleerd heeft door achter hem te rijden voordat hij hem voorbij ging. Ik zie hem nog wel naast Max terecht komen. Dan krijgen we echt kermis.
Ik heb bij die opmerking wel een gevoel van 'mindfuck' en doen alsof hij er eigenlijk alleen maar blij mee was.Hoe kan het dat wanneer je de bocht scherper neemt, en er dus meer druk komt op je banden, dat dit gunstiger is voor je banden? Of hij moet wel dermate veel langzamer rijden dat dit geen echt effect heeft.redwing schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:10:
Hamilton heeft zelf aangegeven dat het wat tijd betreft sneller was om bocht 4 zo te nemen. Wat banden-management betreft gaf hij aan dat het beter was om bocht 4 zoals het hoort te nemen. Oftewel voor Hamilton was het precies goed zoals het nu was, de 1e helft van de race was het wat sneller en de 2e helft goed voor zijn banden.
Dus we kunnen weer van alles bedenken waarom hij er geen voordeel van heeft gehad, maar als hij het zelf aangeeft blijft er weinig discussie over
Zijn eerste race is zeker goed te noemen, tegelijk hoeft hij niet te klagen over de auto want de AT ziet er ook goed uit dit jaar. Wel ben ik erg benieuwd hoe hij ermee omgaat wanneer het straks een paar keer (net) niet goed gaat. Nu zie je nog een aantal verre uitremacties (op Stroll en Alonso) die ook mede mogelijk zijn omdat de overige rijders hem nog niet eerder meegemaakt hebben maar er komen straks ook momenten waarin deze inhaalacties mislukken of zelfs niet goed aflopen. Hoe gaat hij daar mee om of gaat hij dan nadenken en voorzichtiger rijden? Je ziet vaak bij nieuwe rijders toch wel die onbevangenheid die zorgt voor dit soort leuke acties, helaas verdwijnt die ook met de tijd, hoe snel zal moeten blijken.ArcticWolf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:54:
[...]
Vind Yuki echt tof, hij weet waar hij toe tot in staat is met de auto en gaat er voor. En zo te horen krijgt hij bij AT de juiste support.
Klopt, dat vraag ik me ook af, maar voor de discussie ga ik even uit van wat hij zegt. Het lijk me wel duidelijk dat het sneller is, anders zou hij het niet consequent doen en zou het ook niet streng worden gecontroleerd in de kwalificatie. En als het echt slecht voor zijn banden was zou hij wel eerder de bocht anders zijn gaan nemen. Hij wist nl. dat het krap zou worden met zijn banden.DarkFire1985 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Ik heb bij die opmerking wel een gevoel van 'mindfuck' en doen alsof hij er eigenlijk alleen maar blij mee was.Hoe kan het dat wanneer je de bocht scherper neemt, en er dus meer druk komt op je banden, dat dit gunstiger is voor je banden? Of hij moet wel dermate veel langzamer rijden dat dit geen echt effect heeft.
Maar hoe dan ook is dit niet iets dat Hamilton aan te rekenen is, hij gebruikt de onduidelijkheid die er gegeven is. Het is de FIA die hier al aan het begin van de race een waarschuwing voor had moeten geven.
[removed]
Ik vind het prachtig. Strijden tot de laatste centimeter. Zoek de grenzen maar op, ook van de regels. F1 ten top. Niks hopeloos. Gewoon hard gaan.Martinspire schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:01:
Wat ik me nogal afvraag is waarom Mercedes meteen de eerste race zo'n risico neemt om te winnen. Je loaat daarmee toch zien hoe hopeloos je bent en verspeelt daarmee misschien goodwill van het publiek en de organisatie?
Dat ze ermee weg komen is wel weer typisch F1.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Winnen is winnen. Of je wel of niet volgens de regels speelt, als je tegenstanders de baan uit beukt of laat crashen. Elke kans pakken om te winnen, of het publiek het nou leuk vind of niet.Martinspire schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:01:
Wat ik me nogal afvraag is waarom Mercedes meteen de eerste race zo'n risico neemt om te winnen. Je loaat daarmee toch zien hoe hopeloos je bent en verspeelt daarmee misschien goodwill van het publiek en de organisatie?
Dat ze ermee weg komen is wel weer typisch F1.
(zie vorige grootheden in de WDC lijstjes)
Kunnen we alstublieft stoppen met het zeuren over "Topic moet dicht". De mods die hier rondlopen kunnen dat prima zelf beslissen. Had dit topic maandag dicht gegooid en het reguliere f1 topic zou vol gelopen zijn.Boinkie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:49:
[...]
Maar echt. Het gaat nu al tientallen pagina's over of er wel of niet onrecht is gedaan. Moet het topic nov niet dicht?
Het duurt nog even voor de volgende GP er is en mensen zijn gewoon enthousiast.
Het oorspronkelijke plan was beter.
Goedemorgen CAPSLOCK2000, hier is je koffie.
[ Voor 59% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 31-03-2021 10:44 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Huh? Ricciardio is gewoon gefinisht als 7e?CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:12:
[...]
Hij heeft uiteindelijk in ronde 11 gepit en in ronde 33 uitgevallen.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ricciardo is gewoon gefinisht. Zijn pitstops waren in ronde 13 en ronde 32CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:12:
[...]
Hij heeft uiteindelijk in ronde 11 gepit en in ronde 33 uitgevallen.
https://www.racefans.net/...p-charts-times-and-tyres/
Maar je verspild hiermee goodwill en krijgt de organisatie en/of de media achter je aan. Ik vind het niet verstandig. Ja je zoekt de grenzen op, maar je gooit ook je glazen in voor toekomstige races waar het misschien een groter verschil gaat maken.Bloodclot schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:06:
[...]
Winnen is winnen. Of je wel of niet volgens de regels speelt, als je tegenstanders de baan uit beukt of laat crashen. Elke kans pakken om te winnen, of het publiek het nou leuk vind of niet.
(zie vorige grootheden in de WDC lijstjes)
Gaat mij niet om het topic dat dicht moet maar om het gezeur dat al 3 dagen aan de gang is over bocht 4 en niemand gaat deze discussie winnen simpelweg omdat het niet meer te wijzigen is.. Er zijn leukere dingen gebeurd in deze race en die vallen compleet weg.DoeEensGek schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:08:
[...]
Kunnen we alstublieft stoppen met het zeuren over "Topic moet dicht". De mods die hier rondlopen kunnen dat prima zelf beslissen. Had dit topic maandag dicht gegooid en het reguliere f1 topic zou vol gelopen zijn.
Het duurt nog even voor de volgende GP er is en mensen zijn gewoon enthousiast.
Welk gezeur? Het gezeur dat het topic dicht moet?Boinkie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:38:
[...]
Gaat mij niet om het topic dat dicht moet maar om het gezeur dat al 3 dagen aan de gang is over bocht 4 en niemand gaat deze discussie winnen simpelweg omdat het niet meer te wijzigen is.. Er zijn leukere dingen gebeurd in deze race en die vallen compleet weg.
Zoals mercedes het aan heeft gepakt afgelopen weekend is alleen maar slim, eerst natuurlijk scheve gezichten. Maar ze hebben het effectief aangepakt, alles aangepakt wat ze konden pakken, binnen de regels.Martinspire schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:37:
[...]
Maar je verspild hiermee goodwill en krijgt de organisatie en/of de media achter je aan. Ik vind het niet verstandig. Ja je zoekt de grenzen op, maar je gooit ook je glazen in voor toekomstige races waar het misschien een groter verschil gaat maken.
FIA had gewoon duidelijker kunnen zijn. Alles viel ook de kant op van Mercedes afgelopen weekend, wat dus net dat voorsprong kon behouden (T4/Perez met Pech, dus vrije pitstops/problemen met het spinnen van de achterbanden in de langzame bochten van max, als 1 van deze situaties er niet waren geweest, had max gewonnen).
Als max dit was geweest (buigen van regels, racen op de limiet zoals wij hem kennen), zouden wij alleen maar lof hebben.
Ja, ik voel me ook bestolen, maar in deze wereld is Winnen het belangrijkste, hoe je het doet maakt niet uit. Denk je dat Schumacher en Senna lievertjes waren of goodwill creëerden met bepaalde vieze acties?
https://www.formula1.com/...mzzH3DVmuwqB2yI0OnAd.html
:strip_exif()/f/image/7DYPcpm6RibT2vNzM4m29l2l.jpg?f=fotoalbum_large)
Het duimpje van VER naar HAM zegt eigenlijk alles over deze race....
[ Voor 84% gewijzigd door NoahAmber op 31-03-2021 11:12 ]
Duimpje?!NoahAmber schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:09:
Wat was er dan in bocht 4 aan de hand...
[Afbeelding]
Het duimpje van VER naar HAM zegt eigenlijk alles over deze race....
* Grimmie187 staart naar zijn eigen duimen..
Wat zijn dat voor freakish lange tengels? Vandaar dat hij zo goed is met afstellingen aanpassen tijden het rijden, hij kan alle knopjes met 1 duim bedienen
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.