Het duurde even voor ik bijgelezen was (vanochtend was ik blijven steken op pagina 41, nu tel ik er 75

).
Mooie race, en volgens mij heeft Max het hier net niet gewonnen door twee dingen:
- de eerste stint zijn ze te lang buiten gebleven. Zodra duidelijk was dat HAM snel aan het inlopen was (laten we zeggen na 2 ronden na zijn pitstop), hadden ze VER ook binnen moeten halen. Nu kwam hij achter HAM weer de baan op, imho totaal onnodig.
- De veelbesproken T4: de FIA is hier veel te vaag geweest. De regel was tijdens training en Q gelden track limits, tijdens de race niet als er niet te veel voordeel gehaald wordt. Wat mij betreft laat dat teveel ruimte voor discussie: zeg dat het wel mag of niet mag, maar niet "mwoah, we kijken tijdens de race wel wat er gebeurt". HAM heeft er volgens de gestelde regel optimaal gebruik van gemaakt, en was (terecht) verbaasd dat het ineens niet meer mocht. VER heeft het geïnterpreteerd als "je mag daar niet buiten de baan" en heeft zichzelf te kort gedaan tot het team aangaf dat MER al ongeveer de hele race buiten de baan ging daar, en hij dat dus ook mocht gaan doen.
Ik denk persoonlijk niet dat VER nog 5 seconden weg had kunnen rijden in de laatste 3 (?) ronden, dus de uitkomst zou sowieso HAM, VER, BOT zijn geweest als hij was doorgereden. Het team heeft nu voorkomen dat er na de eerste race al een rel ontstaat.
Al met al heb ik een leuke race gezien, en ik vond het ook mooi om te zien dat HAM echt moest bijkomen en volgens mij meer voldoening uit deze overwinning heeft gehaald omdat hij er zoveel moeite voor moest doen. Ik kijk uit naar de volgende races: met PER gelijk op de staart van BOT krijgt die het veel moeilijker en is WCC geen garantie meer voor MER, en ook het middenveld had lekker veel actie met MCL, FER en vlak daarachter AT, AM en ALP. Zelfs de Williams lijkt niet zo brak als vorig jaar, al zie ik RUS nog niet heel snel veel punten halen. Ik hoop wel dat hij er een paar meepikt als er gekke situaties op de baan gebeuren.