Nee daar ben ik het mee oneens. Onze maatschappij is 1 grote keten van allemaal kleine radartjes. Dat kun je éven stilleggen zoals we vorig jaar maart een maand gedaan hebben maar niet meer 8 a 9 maanden. Alles is afhankelijk van elkaar, je kunt niet het grootste deel stilleggen en verwachten dat de rest vanzelf goed komt. Dan stort de rest van het kaartenhuis ook in.
Ik weet dat we op tweakers.net zitten maar mensen zijn iets complexer dan computers en denken ook anders dan 0 en 1
Mooie anekdote die ik net toevallig voorbij hoorde komen in een video over bombardementen.
Dat ging erover hoe het toch mogelijk was dat soldaten tijdens bombardementen gewoon gingen konden slapen.
Dat is omdat je went aan gevaar.
Mensen zijn niet gemaakt om langdurig alert te zijn. vroeger rende je weg voor een tijger en je overleefde het of niet maar je was niet dagen aan het wegrennen en je viel wel of niet van die klif de afgrond in maar je hing er geen urenlang aan.
Als je urenlang, soms wel dagenlang bestookt wordt met artillerievuur dan wen je daar aan en leer je ermee leven en ga je weer verder met je leven (voor zover dat kan).
Zo werkt dat natuurlijk ook met de gevaren van bv een virus. Ja het gevaar is er maar blijf je jaren van je leven angstig en ga je permanent je menselijke natuur opzij zetten?
Menselijk gedrag aan de kant proberen te zetten omdat ze niet het door jouw bedachte plan volgen is een heel slecht idee. Een goed doordacht actieplan hoort menselijk gedrag mee te wegen in de te nemen maatregelen en dat gebeurd nauwelijks en dan krijg je dus inderdaad dat mensen op een gegeven moment hun leven weer gaan oppakken ondanks de risico's.
Daarom ben ik al vanaf het begin zo tegen de stapeling van maatregelen en de alsmaar langer durende lockdown. Op een gegeven moment gaat dat backfiren omdat mensen de maatregelen gaan negeren. Dan kan je nog zo hard roepen dat ze dat niet moeten doen maar je had er ook rekening mee kunnen houden.
Nu sta je als overheid met je rug tegen de muur omdat je er geen rekening mee hebt gehouden en kun je alleen nog de andere optie doen: Met harde hand de regels proberen te handhaven maar dan verspeel je wel direct al je goodwill en kom je meer in het rijk der dictators terecht en daar wil (terecht) geen politici zich aan branden.