Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32

gws24

Thinking is hard!

Ryur schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:10:
[...]

Ben trouwens benieuwd hoe het bij mij gaat.
Ik ben een aantal jaar geleden verhuisd, en nog niet bij een huisarts hier ingeschreven (de huisartsen waar ik wil inschrijven, lees goede reviews, hebben geen plek meer. Alleen de "slechte" huisartsen hebben nog plek).

Voor zover ik weet heb ik ook geen adreswijziging aan mijn (huidige) HA gegeven. Zouden ze die via mijn verzekering weten?

Misschien komende week maar eens achteraan gaan :)
Maakt opzich ook niet veel uit dat mijn HA in mijn oude woonplaats zit, kom daar nog regelmatig.
Dan sta je nog gewoon ingeschreven bij je oude huisarts maar of ze je nieuwe adres weten, geen idee maar ik vermoed van wel want als het goed is is de HA waar je ingeschreven staat bij je zorgverzekering bekend aan de hand van je BSN nummer..

offtopic:
Vorig jaar voor het eerst in 25 jaar weer eens bij de HA geweest voor iets en ik had geen idee waar ik ingeschreven stond. Begin 90'er jaren verhuisd voor studie en nooit ingeschreven in nieuwe plaats (luie student en daarna vergeten :+ ). Via mijn zorgverzekering zag ik declaraties van mijn HA elk kwartaal in mijn oude woonplaats. Was inmiddels wel een andere HA geworden die de praktijk had overgenomen want de mijne was met pensioen blijkbaar :P .

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 14-03-2021 20:50 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
zullen we dat ha gepraat verder in het slowchat topic doen? Niet hier iig :)

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 14-03-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:32

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:39:
Weet iemand waar de tweede helft van de kiemsurveillance week 7 blijft?

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Week 7 staat nog maar voor de helft erin. Dat is al sinds een dag of 5. Ik had verwacht dat rond vrijdag wel de rest van de cijfers zou komen.
Voor zover ik weet worden die cijfers maar 1x per week bijgewerkt en dat is op dezelfde dag als dat de weekrapportage verschijnt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Laguna schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Voor zover ik weet worden die cijfers maar 1x per week bijgewerkt en dat is op dezelfde dag als dat de weekrapportage verschijnt.
Waarom publiceren ze dan een halve week, en maken hem niet compleet als de rest van de resultaten enkele dagen later binnen is. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:23:
@Number10 dat is een goed punt. Het zou er dan op neerkomen dat er inderdaad steeds meer mensen afgewezen zouden moeten worden bij ziekenhuizen.
Yep. Het stopt niet. O.a. daarom is sturen op zorgcapaciteit m.i. ook zo onzinnig in deze crisis.
Hoe om te gaan met een situatie als het nog 1 of 2 jaar duurt is wel echt een interessant gedachtenexperiment. Dan moet je toch íets doen. Het zo laten zoals nu lijkt me volledig onmogelijk, jou niet?
Ik hoop dat we er niet over 1-2 jaar nog mee bezig zijn uiteraard, maar ik denk dat er betere, effectievere en meer ethische methoden zijn dan triage. Mochten de vaccins onvoldoende soelaas bieden dan ben ik er vrij zeker van dat hetgeen nu door sommige mensen ‘onmogelijk’ wordt geacht toch mogelijk blijkt te zijn. Laat ik zeggen dat Nederland ondertussen een reputatie heeft om heeeel lang maatregelen uit te stellen om ze dan na verloop van tijd toch maar in te voeren omdat het niet anders kan.
Snow_King schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:40:
Over de hele wereld lijkt de 'lockdown' de geprezen methode te zijn, maar niet iedereen is het er over eens of deze echt werken en het het ook waard zijn. Vooral dat laatste heb ik mijn hele sterke twijfels bij.
Ik weet niet of je het echt ‘geprezen’ zou moeten noemen. Lockdowns zijn als je het mij vraagt vooral een lomp maar noodzakelijk middel als eerdere interventie (indammen) niet heeft gewerkt en de verspreiding zo ver is of snel gaat dat er geen andere keuze meer is. Ik heb vast ergens een WSJ inlog liggen, maar moet nu een account maken om verder te lezen en daar heb ik even geen zin in.

Desondanks kon ik de eerste alinea’s nog wel lezen en vond ik dit zinnetje wel apart (of het wordt verderop in het artikel anders uitgelegd wellicht):
(...) We have since learned that the virus never spreads exponentially for very long, even without stringent restrictions. (...)
Volgens mij kan dat niet. Ik denk dat er wordt gedoeld op de observatie dat bij exponentiële groei de eerste gevallen lange tijd heel laag blijven en er van exponentiële groei geen sprake schijnt te zijn. Maar schijn bedriegt. In Tsjechië geloven ze het zinnetje in dat artikel (nu) denk ik ook niet.

De langzame eerste groei vertaalt zich in Nederland in een terugkerend patroon waar door diverse mensen lange tijd wordt gesteld dat er ‘nog niets aan de hand is’ maar ondertussen zijn er al vele verdubbelingen geweest.

De tweede golf begon als je het mij vraagt medio juni en daar zijn we volgens mij nooit meer uitgekomen:

https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

Maar dan krijg je ook weer de vraag hoe je een ‘golf’ definiëert uiteraard.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

t_captain schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:39:
[...]

Waarom publiceren ze dan een halve week, en maken hem niet compleet als de rest van de resultaten enkele dagen later binnen is. Vreemd.
Wob aanvragen? Of heeft dat geen zin?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
albino71 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:18:
Aan het begin van de pandemie is besloten dat veel zaken rondom het OMT on-Wob-baar zijn. Geen idee of dit daar ook bij hoort, maar er is wel een patroon van zoveel mogelijk niet openbaar maken. Het ministerie van vws is ook uitzonderlijk traag in het afhandelen van Wob verzoeken zoals journalisten al ondervonden.

De kiem surveillance cijfers haperen nogal. Soms een week of meer niet, dan ineens wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:33
Snow_King schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:40:
Mijn vrouw (29) is positief getest. Ik negatief, maar we zitten nog tot volgende week zondag gezellig thuis in quarantaine. Vermoedelijk heeft mijn vrouw het op haar werk (psycholoog) opgelopen. Zij ziet clienten fysiek face2face omdat het inmiddels echt hard nodig is voor veel clienten.

Haar klachten zijn heel erg mild. Wat sneller moe, meer niet.

Ik heb nergens last van en houd ook geen afstand tot haar. Apart dat ik negatief test en ook geen enkel symptoom heb.
Dat is niet apart, die kans is er gewoon. Het is niet zo dat direct contact met een besmet iemand instant-besmetting betekent, alleen de kans wordt steeds groter naarmate het contact langer en intiemer is (en nog diverse andere factoren), maar zelfs al zou je letterlijk de hele dag op haar lip zitten, blijft er een kleine kans dat jij niet besmet raakt.
Number10 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:44:
Volgens mij kan dat niet. Ik denk dat er wordt gedoeld op de observatie dat bij exponentiële groei de eerste gevallen lange tijd heel laag blijven en er van exponentiële groei geen sprake schijnt te zijn. Maar schijn bedriegt. In Tsjechië geloven ze het zinnetje in dat artikel (nu) denk ik ook niet.
Het kan wel kloppen, omdat het deel dat besmet is geweest een bepaalde immuniteit op lijkt te bouwen, waardoor de groei gedempt wordt. Eigenlijk is het een soort predator-prooi relatie, al gaan in dit geval de meeste prooien niet dood zoals ze in de voorbeelden wel gaan. In het begin neemt de groei exponentieel toe, maar na een tijdje limiteren beperkende factoren de groei. En die beperkende factoren zijn denk ik meer de maatregelen die we genomen hebben en nu nog steeds hebben, dan een groepsimmuniteit van al besmette personen (al zal dat ook wel een rol spelen als de schattingen van 2-3 miljoen besmette personen van RTL enigszins kloppen en die mensen ook voor het grootste deel daadwerkelijk immuun zijn waarvan ik niet weet of dat op langere termijn ook zo is). Hadden we de boel gewoon laten lopen, hadden we nu misschien ook wel een afvlakking gehad dankzij groepsimmuniteit, maar kunnen we er wel redelijk zeker van zijn dat de zorg het niet aan had gekund, zelfs niet met alle IC-capaciteitsplannen en dergelijke waar de partijen nu kiezers mee proberen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
albino71 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Goede vraag. Ik zal me in de regels moeten verdiepen. Vermoed echter net binnen de termijn iets te krijgen waar je net niets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:26
Sorcerer8472 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:42:
[...]

Ik ben het helemaal eens met wat je zegt hier.

Een goed gedachtenexperiment is "wat als dit nog een jaar langer duurt". Of 2 jaar zelfs. Ik denk dat velen het er dan mee eens zijn dat we toch echt een balans moeten zoeken en een moeilijke pijnlijke discussie moeten voeren om zowel bij de juiste vragen als juiste antwoorden te komen.
Wat is precies de zin van zo'n gedachtenexperiment? De kans dat het nog een jaar of meer duurt lijkt me bijzonder klein. Het lijkt me zinniger om na deze pandemie de balans op te maken om inzicht te krijgen in wat de uiteindelijke gevolgen waren en daar lering uit te trekken voor een volgende uitbraak.

Als het nog wel een jaar of langer gaat duren dan zijn het aantal burnouts en leerachterstanden m.i. ook niet het probleem. Dat zal hem met name zitten in de naleving van de regels en dat is weer een heel ander vraagstuk.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22
klaaas schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:53:
[...]

Wat is precies de zin van zo'n gedachtenexperiment? De kans dat het nog een jaar of meer duurt lijkt me bijzonder klein. Het lijkt me zinniger om na deze pandemie de balans op te maken om inzicht te krijgen in wat de uiteindelijke gevolgen waren en daar lering uit te trekken voor een volgende uitbraak.
De vraag stellen "Wat als er niet voldoende groepsimmuniteit komt" is een heel valide vraagstuk om over na te denken, want dan kun je je ook voorbereiden op een plan B.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:01:
[...]

De vraag stellen "Wat als er niet voldoende groepsimmuniteit komt" is een heel valide vraagstuk om over na te denken, want dan kun je je ook voorbereiden op een plan B.
Zeker, maar het voorstel van @Sorcerer8472 was om een afweging te maken tussen zaken als burnouts en leerachterstanden versus geredde levens / het overeind houden van de zorg. Een gedachtenexperiment waarin ik aannames moet doen t.a.v. burnouts e.d. lijkt me niet zinvol. Nadenken over een plan B is een ander verhaal.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:44

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:57

The Legend

*Plop*

The Legend in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Iets meer info. Eigenlijk dezelfde info :+

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 14-03-2021 23:14 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Zoveel Europese landen hebben nu al een tijdelijke stop aangekondigd dat Nederland er ook niet meer omheen kon. Al zou je doorgaan, het publiek kan een dusdanig wantrouwen krijgen dat afspraken met AstraZeneca niet gemaakt worden of mensen komen niet opdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Als ik me al laat vaccineren is dat zeker niet meer met AZ . Er zijn te veel berichten en zeker over je gezondheid moet je het bij twijfel niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:18
Snap er alleen niets van. AZ en EMA roepen niets aan de hand, diverse landen trappen op de rem. Of het moet onderhandelingstaktiek zijn.

Zou nog steeds geen zomervakantie boeken....

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:22
loekf2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:17:

Ik vrees er ook voor dat het dit jaar weer niet gaat lukken. *knip* dit mag achterwege blijven

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 15-03-2021 07:54 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 15:38
Is de R0 waarde vanaf nu nog wel accuraat te berekenen? Zover ik weet en op de site van het RIVM kan vinden, is een van de belangrijkste inputs voor de berekening van R0 de ziekenhuisopnames. Dat is namelijk redelijk recht evenredig met het aantal besmettingen, ongeacht het gedrag van mensen zoals testbereidheid. Dat is ook de reden dat de R0 waarde die het RIVM rapporteert altijd ruim twee weken achterloopt, je ligt immers na besmetting niet direct in het ziekenhuis.

Maar nu er steeds meer mensen gevaccineerd zijn, gaat dat effect hebben op de ziekenhuisopnames. En omdat we eerst vooral de risicogroepen vaccineren, gaat dat de verhouding tussen besmettingen en ziekenhuisopnamen beïnvloeden. Misschien in het begin nog niet, omdat de alleroudsten vaak toch niet opgenomen werden als ze Covid kregen, maar vanaf nu gaat dit een steeds grotere factor worden tot we zoveel gevaccineerd hebben dat de verhoudingen weer min of meer gelijk worden over risicogroepen.

Mogelijk kan hiervoor gecompenseerd worden in de rekenmodellen, maar dat lijkt me niet triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Lapa schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:50:
Is de R0 waarde vanaf nu nog wel accuraat te berekenen? Zover ik weet en op de site van het RIVM kan vinden, is een van de belangrijkste inputs voor de berekening van R0 de ziekenhuisopnames. Dat is namelijk redelijk recht evenredig met het aantal besmettingen, ongeacht het gedrag van mensen zoals testbereidheid. Dat is ook de reden dat de R0 waarde die het RIVM rapporteert altijd ruim twee weken achterloopt, je ligt immers na besmetting niet direct in het ziekenhuis.

Maar nu er steeds meer mensen gevaccineerd zijn, gaat dat effect hebben op de ziekenhuisopnames. En omdat we eerst vooral de risicogroepen vaccineren, gaat dat de verhouding tussen besmettingen en ziekenhuisopnamen beïnvloeden. Misschien in het begin nog niet, omdat de alleroudsten vaak toch niet opgenomen werden als ze Covid kregen, maar vanaf nu gaat dit een steeds grotere factor worden tot we zoveel gevaccineerd hebben dat de verhoudingen weer min of meer gelijk worden over risicogroepen.

Mogelijk kan hiervoor gecompenseerd worden in de rekenmodellen, maar dat lijkt me niet triviaal.
De R wordt al sinds de zomer niet meer berekend op basis van ziekenhuis opnames. Sinds er genoeg testcapaciteit is wordt hij bepaald op basis van positieve testen. Nu is het met de afnemende testbereidheid wel minder betrouwbaar denk ik. Benieuwd of de R obv de ziekenhuisopnames van twee weken geleden gelijk is aan de R obv besmettingen van zeg 4 weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40

Yucon

*broem*

.

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 15-03-2021 07:19 . Reden: sorry, had wat gemist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TrailBlazer schreef op maandag 15 maart 2021 @ 06:48:
[...]

De R wordt al sinds de zomer niet meer berekend op basis van ziekenhuis opnames. Sinds er genoeg testcapaciteit is wordt hij bepaald op basis van positieve testen. Nu is het met de afnemende testbereidheid wel minder betrouwbaar denk ik. Benieuwd of de R obv de ziekenhuisopnames van twee weken geleden gelijk is aan de R obv besmettingen van zeg 4 weken geleden.
Ik zie in de aantallen niets van een afnemende testbereidheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Binnen Nederland kan dat prima, maar een europese zonvakantie had ik voor dit bericht ook al wel afgeschreven dit jaar.

[ Voor 73% gewijzigd door RodeStabilo op 15-03-2021 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Snap er alleen niets van. AZ en EMA roepen niets aan de hand, diverse landen trappen op de rem.
De EU/EMA loopt in dit dossier al een jaar achter de feiten aan, al die regeringen blokkeren het niet voor niets.

Ik wacht wel op de andere vaccins.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:29
TheRicolaa10 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:46:
[...]

Ik vrees er ook voor dat het dit jaar weer niet gaat lukken. *knip*
Als de oudjes eenmaal weer op pad kunnen, kunnen wij dat toch ook weer, we zitten immers nog steeds binnen om de ouderen te beschermen, althans, zo werd het altijd gebracht.
Nu er ineens een coronapaspoort komt is het verhaal ineens weer anders, en dat blijft het bizarre, er komt een paspoort terwijl een groot gedeelte nog niet de kans hebben gehad om een vaccinatie te halen. :X
Nu het vaccineren met AZ is gestopt wordt alles weer opgeschoven en kunnen wij weer langer binnen zitten.
Zo onderhand begin ik er zowel lichamelijk als psychisch wel last van die kut maatregelen te krijgen. :/

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 15-03-2021 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Vaccinatie AstraZeneca tijdelijk opgeschort voor de discussie over de tijdelijke opschorting van de vaccinatie met AZ. Dat verdient wel een eigen topic.

[ Voor 62% gewijzigd door ZieMaar! op 15-03-2021 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:56:
[...]

De EU/EMA loopt in dit dossier al een jaar achter de feiten aan, al die regeringen blokkeren het niet voor niets.

Ik wacht wel op de andere vaccins.
Dit is hoe dan ook weer een 'ramp' voor de EU/EMA.

Verschillende landen lappen het advies van de EMA al aan hun laars. Dat is killing voor een instituut dat het toch van haar betrouwbaarheid moet hebben.

En mocht de EMA over een paar dagen met hetzelfde advies komen dan is dat a) een bewijs dat het een veel te logge organisatie is voor dit soort zaken en b) dat het oorspronkelijke toelatingsproces inadequaat was terwijl dat volgens de EMA zo lang duurde omdat de EMA zogenaamd hogere standaarden hanteert.

Overigens is het AZ vaccin in de VS nog helemaal niet goedgekeurd: https://www.nytimes.com/2...zeneca-united-states.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:52:
[...]

Binnen Nederland kan dat prima, maar een europese zonvakantie had ik voor dit bericht ook al wel afgeschreven dit jaar.
Dat dacht ik afgelopen zomer ook, Kroatië en Slovenië gingen op slot (ergens in september). Heb toen alsnog de auto ingeladen en ben naar Polen gereden en heb daar echt een prima vakantie gehad en ook in Nederland zelf was de zomer prima te doen aangezien de horeca gewoon open was en er genoeg activiteiten open waren.
Verwacht dan ook wel dat het virus ergens in mei/juni wel weer begint te verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

Snow_King

Konijn is stoer!

Number10 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:44:
[...]

[...]

Ik weet niet of je het echt ‘geprezen’ zou moeten noemen. Lockdowns zijn als je het mij vraagt vooral een lomp maar noodzakelijk middel als eerdere interventie (indammen) niet heeft gewerkt en de verspreiding zo ver is of snel gaat dat er geen andere keuze meer is. Ik heb vast ergens een WSJ inlog liggen, maar moet nu een account maken om verder te lezen en daar heb ik even geen zin in.

Desondanks kon ik de eerste alinea’s nog wel lezen en vond ik dit zinnetje wel apart (of het wordt verderop in het artikel anders uitgelegd wellicht):

[...]

De vraag is dus of een lockdown 'noodzakelijk' is en zeker nog na een jaar. In het begin is het een snelle en relatief simpele methode. Een jaar later is het allerminst zeker dat het echt goed werkt, zeker ook met alle neveneffecten (economie, geestelijke gezondheid).

De economische effecten vind ik heftig en daarom vind ik een lockdown zeker geen goede maatregel (Na een jaar!).
Transportman schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Dat is niet apart, die kans is er gewoon. Het is niet zo dat direct contact met een besmet iemand instant-besmetting betekent, alleen de kans wordt steeds groter naarmate het contact langer en intiemer is (en nog diverse andere factoren), maar zelfs al zou je letterlijk de hele dag op haar lip zitten, blijft er een kleine kans dat jij niet besmet raakt.
Woensdag weer een test, dan weet ik het. Mijn vrouw heeft echt amper klachten. Je zou bijna gaan twijfelen of ze wel echt COVID-19 heeft en de test er niet naast kan zitten.

We slapen gewoon samen en leven samen met onze zoon (6 mnd) gewoon in huis. Ik ben ook niet bang voor covid-19 en zie het ook niet realistisch dat we afstand houden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 13:01
Houd er de komende dagen rekening mee dat stembureauleden zich ook via de GGD kunnen laten testen. Dit kan het % positief drukken (omdat er zonder indicatie wordt getest). Ook kan het aantal positieven (iets) hoger uitvallen, omdat je een vrij grote steekproef neemt.

Volgens wikipedia zijn er ongeveer 10.000 stembureaus, ieder stembureau heeft 4 leden. Het is vrijwilligerswerk van over het algemeen gezagsgetrouwe mensen, dus testbereidheid zal relatief hoog liggen. Als 75% zich laat testen, levert dat 30k extra testen op. Aan de andere kant: de testlijn is nu overbelast en afspraken inplannen is nu ook online niet mogelijk.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Snow_King schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Woensdag weer een test, dan weet ik het. Mijn vrouw heeft echt amper klachten. Je zou bijna gaan twijfelen of ze wel echt COVID-19 heeft en de test er niet naast kan zitten.
Een valse positief zou erg onwaarschijnlijk zijn, de test is voor de genetische structuur van het virus en zal niks anders herkennen. Het is alsof ik inlog en puur toevallig allemaal tikfouten maak dat het jouw username en password is. Theoretisch is het mogelijk.

Wat wel goed mogelijk is zou een besmetting zijn van de test door een laborant of mix met ander besmet materiaal. Maar dat dat twee keer gebeurt zou ook weer te onwaarschijnlijk zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

Snow_King

Konijn is stoer!

IJzerlijm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:07:
[...]

Een valse positief zou erg onwaarschijnlijk zijn, de test is voor de genetische structuur van het virus en zal niks anders herkennen. Het is alsof ik inlog en puur toevallig allemaal tikfouten maak dat het jouw username en password is. Theoretisch is het mogelijk.

Wat wel goed mogelijk is zou een besmetting zijn van de test door een laborant of mix met ander besmet materiaal. Maar dat dat twee keer gebeurt zou ook weer te onwaarschijnlijk zijn.
Ze heeft 1 test gedaan en volgens de GGD was een 2e test niet nodig. Woensdag (17-03) mag ze uit quarantaine en ik Maandag (22-03).

Wel laat ik mij Woensdag nog een keer testen. Nogmaals, ik voel mij echt helemaal prima. Niets aan de hand.

Om die reden twijfel ik een beetje aan haar uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:23:
[...]

Ik zie in de aantallen niets van een afnemende testbereidheid.
Uit onderzoek van het RIVM bleek dat nog maar 35% zich liet testen bij klachten eerder was dat 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waar halen ze al die extra tests dan vandaan? Het aantal tests is de afgelopen maand verdubbeld, terwijl het aantal mensen met klachten bij de huisarts slechts 30% toenam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Thekk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:02:
Volgens wikipedia zijn er ongeveer 10.000 stembureaus, ieder stembureau heeft 4 leden.
Zal dat aantal leden dit jaar niet hoger liggen? Ze zochten overal extra vrijwilligers omdat de verkiezingen nu over meerdere dagen uitgespreid zijn.
TrailBlazer schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:23:
Uit onderzoek van het RIVM bleek dat nog maar 35% zich liet testen bij klachten eerder was dat 50%.
Als we naleving op het coronadashboard mogen lezen ook als testbereidheid dan is het nooit echt denderend geweest. Hoogtepunt lag afgelopen december op het hoogst met 50%-51%. Afgelopen september lag de bereidheid nog lager met 32%. Alleen nu lijkt het lijntje wat sneller naar beneden te vallen. Hangt mogelijk samen met het algemene dalen van de naleving en draagvlak rondom coronabeleid.

Bij het massale testen in Dronten sprak men van een tegenvallende opkomst. Ze hadden zo'n 51.000 tests begroot voor totaal 17.250 huishoudens die waren uitgenodigd. Er werden iets van 14.000 tests maar gebruikt. Weinig Drontenaren hadden tijd en zin kennelijk om heen te gaan.
Snow_King schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:20:
Wel laat ik mij Woensdag nog een keer testen. Nogmaals, ik voel mij echt helemaal prima. Niets aan de hand.

Wie weet heb je gewoon een geweldig immuunsysteem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarom hebben ze heel Dronten uitgenodigd, was daar een uitbraak zoals toen in Berschenhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Is een generieke test dacht ik in Dronten.

@CMD-Snake Gezien de explosie aan aantal testen lijkt mij de testbereidheid veel hoger dan dat dashboard?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-10 14:46
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:40:
Waarom hebben ze heel Dronten uitgenodigd, was daar een uitbraak zoals toen in Berschenhoek?
Om de verspreiding van het virus nader te bekijken, waren 3 wijken/plaatsen in Nederland aangewezen:

Charlois in Rotterdam vanwege de demografische opbouw van de wijk.

Daarnaast waren er nog twee plaatsen waaronder Dronten omdat één van beide plaatsen een hoog gehalte had van bewoners die in het marktwezen werkzaam zijn en de ander omdat dat juist een heel erg gemiddelde wijk was dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 13:01
CMD-Snake schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Zal dat aantal leden dit jaar niet hoger liggen? Ze zochten overal extra vrijwilligers omdat de verkiezingen nu over meerdere dagen uitgespreid zijn.
Normaal minimaal 3, nu minimaal 4 aanwezig.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 18:26
Snow_King schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Ze heeft 1 test gedaan en volgens de GGD was een 2e test niet nodig. Woensdag (17-03) mag ze uit quarantaine en ik Maandag (22-03).

Ik ken een paar gevallen van een stel waarbij de ene positief getest en erg ziek was, en de ander keer op keer negatief getest werd en als een zonnetje rond liep. Niks bijzonders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:26:
Waar halen ze al die extra tests dan vandaan? Het aantal tests is de afgelopen maand verdubbeld, terwijl het aantal mensen met klachten bij de huisarts slechts 30% toenam?
Scholen misschien ? Dat zijn bij uitstek situaties waar perfecte informatie is over wie wanneer bij wie in de buurt was zodat je bij 1 besmetting 20 BCO checks doet die wellicht allemaal negatief zijn.

In de This Week In Virology podcast/YT hadden ze deze week ook het over een onderzoek dat stelt dat kinderen niet alleen veel minder symptomen hebben maar ook maar een paar dagen positief testen met een PCR test en je dus heel veel false negatives hebt van kinderen die een paar dagen eerder ziek waren maar nu negatief testen. Heel goed voor die kids maar het schept een onzichtbare verspreiding die buiten beeld blijft.

YouTube: TWiV 731: The kids aren't alright

edit: de 2-dagen studie: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/2/20-3517_article het is een studie met een heel klein aantal gezinnen maar dat kinderen snel weer negatief testen is iets dat een hoop kan verklaren qua beeld van de tests na het openen van de scholen.

[ Voor 10% gewijzigd door IJzerlijm op 15-03-2021 10:04 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
CMD-Snake schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:36:
[...]
Hoogtepunt lag afgelopen december op het hoogst met 50%-51%. Afgelopen september lag de bereidheid nog lager met 32%. Alleen nu lijkt het lijntje wat sneller naar beneden te vallen. Hangt mogelijk samen met het algemene dalen van de naleving en draagvlak rondom coronabeleid.

Bij het massale testen in Dronten sprak men van een tegenvallende opkomst. Ze hadden zo'n 51.000 tests begroot voor totaal 17.250 huishoudens die waren uitgenodigd. Er werden iets van 14.000 tests maar gebruikt. Weinig Drontenaren hadden tijd en zin kennelijk om heen te gaan.
Hopelijk komt die ademtest weer terug (en is die betrouwbaar), ik denk dat voor de meeste mensen het nog steeds een grote stap is omdat je zo'n wattenstaafje in je neus krijgt, daar zit niemand op te wachten. :P
Met een 'simpele' ademtest of een wattenstaafje enkel in je gehemelte (bijvoorbeeld) zou ik me ook vaker laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:29:
In het begin neemt de groei exponentieel toe, maar na een tijdje limiteren beperkende factoren de groei
Ook bij het limiteren van groei blijft het exponentiële groei. Totdat de R onder de 1 komt en dan ontstaat exponentiële krimp. Er zijn geen tussenvormen tenzij de R exact 1 of 0 is.

De auteur stelt dat (ik heb ‘bold’ aangezet):
(...) the virus never spreads exponentially for very long (...)
Maar dat klopt dus niet. Er is praktisch gezien altijd exponentiële groei of krimp, snel of langzaam. En vooral die laatste is waar het venijn zit wat betreft de aanpak volgens mij. Het eerste wat betreft het effect uiteraard.

Hoe dan ook, het het is een onzinnig gedachte-experiment voor de situatie in Nederland, want het artikel zal denk ik veronderstellen (ik heb dus geen inlog) dat het loslaten van maatregelen slechts ‘kortdurend’ effecten heeft. Maar de meeste mensen zullen het ermee eens zijn dat bijvoorbeeld een zorginfarct en een enorme oversterfte door zowel infecties als uitgestelde (acute) zorg allesbehalve een ‘kortdurend’ effect heeft zoals je ook benoemd in je reactie.
Snow_King schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:39:
De vraag is dus of een lockdown 'noodzakelijk' is en zeker nog na een jaar. In het begin is het een snelle en relatief simpele methode. Een jaar later is het allerminst zeker dat het echt goed werkt, zeker ook met alle neveneffecten (economie, geestelijke gezondheid).
Je verwart volgens mij noodzaak met effect. Dat zijn twee verschillende dingen.

Een voorbeeld (en die gaan altijd wel ergens mank uiteraard): als er een tussenwoning in brand staat en de brandweer komt met een halflege bluswagen omdat ze voor de 10e keer die dag uitrukken, dan betekent dat niet dat ze het huis maar moeten laten afbranden, maar dat er meer brandweer nodig is op dat moment. En als een woningbrand twee naburige huizen in brand zet, en die ook weer 2x2 etc., dan moet je nog steeds blussen maar vooral daarna voorkomen dat er woningbranden ontstaan. Er is eenvoudig nooit genoeg brandweer als de brand maar exponentiëel doorwoekert.

Als dat wel gebeurt en er ontstaat een grootschalige brand in een of meerdere woonwijken, dan betekent dat waarschijnlijk dat zoiets als een blusvliegtuig zo’n woonwijk moet overspoelen met water. Een blusvliegtuig levert uiteraard ook blusschade op voor de huizen die nog niet in brand stonden, maar anders wordt het steeds erger en heeft niemand meer een huis.

Maar een woningbrand moet natuurlijk helemaal niet ontstaan. Daar hebben we dus rookmelders, veilige installaties en bij kleine keukenbrandjes blusdenkens en brandblussers voor.

Een lockdown is dus een noodzakelijk kwaad (blusvliegtuig met veel nevenschade) en niet het eerste of enige redmiddel (brandpreventie, blusdeken, brandblusser, brandweerauto). Maar als we de boel als maatschappij eerst laten doorwoekeren onder verwijzing naar de relatief langzame groei in het begin en de zalvende woorden dat ‘het nog wel meevalt’, dan zul je op een gegeven moment wel moeten. De discussie over de noodzakelijkheid van lockdowns in deze fase vind ik persoonlijk dus niet relevant, maar daarmee betreur ik niet de nevenschade die erdoor ontstaat voor de duidelijkheid.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
TIGER1125 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:53:
[...]

Om de verspreiding van het virus nader te bekijken, waren 3 wijken/plaatsen in Nederland aangewezen:

Charlois in Rotterdam vanwege de demografische opbouw van de wijk.

Daarnaast waren er nog twee plaatsen waaronder Dronten omdat één van beide plaatsen een hoog gehalte had van bewoners die in het marktwezen werkzaam zijn en de ander omdat dat juist een heel erg gemiddelde wijk was dacht ik.
Wat heb je eraan om deel te nemen? Ik zie weinig incentive.

(-) Het kost je tijd
(-) Je moet je persoonsgegevens invoeren in een systeem met geen al te beste reputatie
(-) Als je positief zou testen, moet je eigenlijk in quarantaine
(+) Als je positief zou testen, kun je anderen in je omgeving beschermen

Met 3-1 tegen, snap ik best dat mensen niet in de rij staan als er verder geen aanleiding is om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Emgeebee schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Ik ken een paar gevallen van een stel waarbij de ene positief getest en erg ziek was, en de ander keer op keer negatief getest werd en als een zonnetje rond liep. Niks bijzonders aan.
Ik kan dit beamen.

Mijn vrouw is 3 weken geleden (ondanks dat wij ons echt zo veel mogelijk aan de regels houden*) positief getest. Ze had meerdere (relatief milde) klachten. We zijn in thuisquarantaine gegaan en hebben zo goed en kwaad als dat kan ruim 1,5 week apart van elkaar geleefd in ons huis (dat is overigens echt een vreemde gewaarwording).

Ik ben in die tijd twee keer getest (zonder klachten) maar twee keer negatief.

Overigens hebben wij het nabellen van en het testen bij de GGD (bij zowel haar als bij mij) als een zeer geoliede machine ervaren.

*ze is een keer bij een vriendin met schoolgaande kinderen (onder de 10) geweest. Vermoedelijk heeft ze het daar opgelopen. De vriendin en haar man zijn ook positief getest.

[ Voor 13% gewijzigd door Gitarist op 15-03-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:22:
Je vat hier heel mooi samen wat er volgens mij mis is met het beleid tot nu toe.

Iedereen moet juist wel een incentive zien. Als dat niet zo is, dan moet er iets gebeuren aan de oorzaken daarvan. Waarom is het bijvoorbeeld een probleem om in quarantaine te gaan? Zou de overheid de omstandigheden ook zo kunnen maken dat het geen probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mensen zouden graag in quarantaine gaan als dat in de horeca kon ;)

Iedereen reeds besmet, geen worries over verspreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
(ik reageer maar in dit topic omdat het hier beter past)
Drardollan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Dat zegt niets over de regels, dat zegt iets over de naleving. Je kan moeilijk iedereen voor 14 dagen vastzetten die het land binnenkomt, dat is onmogelijk in een land als Nederland. Dat soort dingen zijn prima te doen in landen als Noord-Korea of eilanden als Australië, maar niet voor ons.
Een land als het VK (wel een eiland, maar ook weer niet zo ver van onze normen) kan het wel:
If you’re a British or Irish national, or third country national with residence rights in the UK and you’ve been in or passed through a ‘red list’ country in the 10 days before your arrival, you will need to quarantine in a managed quarantine hotel, unless you’re exempt.
https://www.gov.uk/guidan...-go-into-hotel-quarantine
En ook exitcontroles om reizen voor de lol tegen te houden:
Whilst the stay at home restrictions are in place, you are only allowed to travel abroad if you have a legally permitted reason.

It is illegal to leave home without a reasonable excuse. This means that, whilst stay at home restrictions apply, it is illegal to travel abroad for holidays.

Even once the stay at home requirement ends on 29 March 2021, it will remain unlawful to leave the UK unless you have a reasonable excuse, permitted by law.
https://www.gov.uk/guidan...stay-at-home-restrictions
Overigens ben ik het met je eens dat dit voor Nederland waarschijnlijk niet werkt. Er zitten toch teveel gaten en het virus is nu toch al in Nederland waardoor die reizigers (waarvan er ook al minder zijn) slechts een druppel op de gloeiende plaat is. Als Europa-brede strategie denk ik dat het wel zou helpen (dus wel aan de buitengrenzen en bij lokale haarden, maar niet overal en tussen landen in dezelfde situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:37:
Mensen zouden graag in quarantaine gaan als dat in de horeca kon ;)

Iedereen reeds besmet, geen worries over verspreiding.
offtopic:
Dan moet wel de levering van bier en bitterballen op orde zijn, in quarantaine in een kroeg zonder voorraad heb je ook niets aan... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Señor Sjon schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:51:
@CMD-Snake Gezien de explosie aan aantal testen lijkt mij de testbereidheid veel hoger dan dat dashboard?
Dit soort gegevens van het dashboard komen uit de gedrag enquêtes van het RIVM. Naar hun zeggen zijn die representatief, maar inderdaad wordt er fors meer getest. Misschien nu omdat er ook een protocol is voor de scholieren? We weten niet hoe de verdeling volwassenen/minderjarigen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CMD-Snake schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Dit soort gegevens van het dashboard komen uit de gedrag enquêtes van het RIVM. Naar hun zeggen zijn die representatief, maar inderdaad wordt er fors meer getest. Misschien nu omdat er ook een protocol is voor de scholieren? We weten niet hoe de verdeling volwassenen/minderjarigen ligt.
Scholieren onder de 12 worden getest omdat ze met ook maar iets aan klachten niet naar school mogen anders. Dat is genoeg incentive voor de ouders om ze massaal te laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Maar toch is het testen op scholieren niet bepaald zinloos, er komen toch behoorlijk wat besmettingen bij kinderen vandaan.
Ze zullen er waarschijnlijk niet al te veel last van hebben, maar ze kunnen het wel makkelijk overdragen.

Ik zit me ook vaak te verbazen hoeveel mensen al hun kroost meenemen naar de winkels, die uiteraard alles willen aanraken. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FabianGTI schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:51:
Maar toch is het testen op scholieren niet bepaald zinloos, er komen toch behoorlijk wat besmettingen bij kinderen vandaan.
Ze zullen er waarschijnlijk niet al te veel last van hebben, maar ze kunnen het wel makkelijk overdragen.

Ik zit me ook vaak te verbazen hoeveel mensen al hun kroost meenemen naar de winkels, die uiteraard alles willen aanraken. :X
Aangezien ze het vaak zonder symptomen hebben, is het juist moeilijker om over te dragen dan mensen die het hebben met symptomen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zeg ook niet dat het zinloos is alleen ouders hebben een beloning voor het (negatief) testen dat ze naar school mogen. De rest van Nederland heeft geen beloning voor negatief testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 11:41
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:22:
[...]

(-) Het kost je tijd
(-) Je moet je persoonsgegevens invoeren in een systeem met geen al te beste reputatie
(-) Als je positief zou testen, moet je eigenlijk in quarantaine
(+) Als je positief zou testen, kun je anderen in je omgeving beschermen

Met 3-1 tegen, snap ik best dat mensen niet in de rij staan als er verder geen aanleiding is om te testen.
Wat is jouw incentive dan bij het iedere keer weer actualiseren en bespreken hier van jouw model? Die zit vooral in jezelf denk ik want je krijgt er ook geen euro voor. 8)
Zo bezien vind ik die 3-1 weer wat negatief neergezet. Soms doe je dingen voor een ander of voor het grote geheel toch? Samen krijgen we Corona er wel onder, of zoiets. Ja, ik weet het, lang geleden deze maar toch.
Zo vul ik wekelijks de infectieradar in en dat kost best tijd als je wekelijks wel een keer een snotneus hebt gehad. En ook nog een andere grote enquête die maandelijks langs komt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

henkzelf schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Wat is jouw incentive dan bij het iedere keer weer actualiseren en bespreken hier van jouw model? Die zit vooral in jezelf denk ik want je krijgt er ook geen euro voor. 8)
Zo bezien vind ik die 3-1 weer wat negatief neergezet. Soms doe je dingen voor een ander of voor het grote geheel toch? Samen krijgen we Corona er wel onder, of zoiets. Ja, ik weet het, lang geleden deze maar toch.
Zo vul ik wekelijks de infectieradar in en dat kost best tijd als je wekelijks wel een keer een snotneus hebt gehad. En ook nog een andere grote enquête die maandelijks langs komt.
idd. Plus er zijn nog een paar factoren vergeten.

(+) het ritje erheen gaat via een mooie omgeving
(+) het meisje dat me vorige keer getest had was liev O+, misschien zie ik haar deze keer weer.

Zo. 3-3 :7

Maar zonder flauwekul; je kunt die dingen niet zomaar optellen. De plus uit het overzicht van @t_captain is een heel sterke terwijl de min van 'het kost tijd' voor genoeg mensen ook weer niet zo'n punt zal zijn. In die zin zit er nogal wat verschil tussen factoren. Ik denk persoonlijk dat angst voor quarantaine en bescherming van naasten beiden de enige echt relevante factoren zullen zijn. Welke kant de weegschaal uitvalt hangt af van de persoonlijke situatie. Als je partner een bingokaart met risicofactoren heeft denk je er waarschijnlijk anders over dan wanneer je alleenstaand bent en zzp'er.

Het enige waarvan ik verwacht dat het echt invloed hierop zal hebben is om de quarantaine makkelijker te maken. Zoals al vaker geopperd: wekelijks een boodschappenpakketje bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 15-03-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yucon schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:38:
Maar zonder flauwekul; je kunt die dingen niet zomaar optellen. De plus uit het overzicht van @t_captain is een heel sterke terwijl de min van 'het kost tijd' voor genoeg mensen ook weer niet zo'n punt zal zijn. In die zin zit er nogal wat verschil tussen factoren. Ik denk persoonlijk dat angst voor quarantaine en bescherming van naasten beiden de enige echt relevante factoren zullen zijn. Welke kant de weegschaal uitvalt hangt af van de persoonlijke situatie. Als je partner een bingokaart met risicofactoren heeft denk je er waarschijnlijk anders over dan wanneer je alleenstaand bent en zzp'er.
Als je midden op de dag heen zou moeten kost dat weldegelijk tijd, zeker op een werkdag. Je moet heen, misschien wachten, test afnemen en weer terug. Denk dat je makkelijk al met al een uur kwijt kan zijn met die dingen. Als je ook nog moet werken kan dat lastig zijn.

Er zal misschien ook nog een verband zijn hoeveel vertrouwen/geloof je nog hebt in het beleid. Dat mensen daarom geen zin meer hebben om mee te werken aan dit soort onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:38:
[...]

idd. Plus er zijn nog een paar factoren vergeten.

(+) het ritje erheen gaat via een mooie omgeving
(+) het meisje dat me vorige keer getest had was liev O+, misschien zie ik haar deze keer weer.

Zo. 3-3 :7

Het enige waarvan ik verwacht dat het echt invloed hierop zal hebben is om de quarantaine makkelijker te maken. Zoals al vaker geopperd: wekelijks een boodschappenpakketje bijvoorbeeld.
Het ging oorspronkelijk om mee doen aan een generieke testactie voor een heel dorp. Voor mij als gezonde dorpsbewoner kost dat het volgende:
-Halve dag werk om de test af te laten nemen, tenzij het lukt om die rond vijf uur in te plannen.
-Twee dagen werk terwijl ik bevend :P thuis op de uitslag wacht. Ja, het kan theoretisch binnen 24 uur maar vaak genoeg krijg je zo'n uitslag pas na 36 uur.
Als alles mee zit missen we twee dagen productiviteit voor een uit de hand gelopen buurtonderzoek; zowel de zzp'er als de weekgever staat daar niet echt om te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

jadjong schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Het ging oorspronkelijk om mee doen aan een generieke testactie voor een heel dorp. Voor mij als gezonde dorpsbewoner kost dat het volgende:
-Halve dag werk om de test af te laten nemen, tenzij het lukt om die rond vijf uur in te plannen.
-Twee dagen werk terwijl ik bevend :P thuis op de uitslag wacht. Ja, het kan theoretisch binnen 24 uur maar vaak genoeg krijg je zo'n uitslag pas na 36 uur.
Als alles mee zit missen we twee dagen productiviteit voor een uit de hand gelopen buurtonderzoek; zowel de zzp'er als de weekgever staat daar niet echt om te springen.
Hmm, in die context ligt de afweging mogelijk idd wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Aangezien iedereen toch thuis moet werken, blijft het dus bij die 5 minuten + reistijd totaal voor de meeste mensen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 02:30

waar bazeer je op dat ze makkelijker overdragen?

De winkels zijn dicht, of heb je het nu over essentiele winkels? Daarnaast is iedere gezinsituatie anders en kun je niet als buitenstaander zomaar beoordelen

Dat laatste gebeurd wel erg graag in dit land trouwens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
YakuzA schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:02:
Aangezien iedereen toch thuis moet werken, blijft het dus bij die 5 minuten + reistijd totaal voor de meeste mensen ;)
Een onderbreking is een onderbreking. Als ik lekker aan het werk ben dan zit ik in een flow, andere activiteiten moeten doen onderbreekt dat. Vergaderingen midden op de dag storen al voldoende en dan hoef ik niet eens mijn stoel uit. Laat staan als ik overdag nog de deur uit moet, dat probeer ik ondanks het thuiswerken tot een minimum te beperken. Mijn afspraken buiten de deur doe ik daarom nog steeds aan het begin of het einde van de dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Er is toch geen noodzaak voor quarantaine als je status van "geen aanleiding om te testen, niet getest, onbekend" naar "geen aanleiding om te testen, wel getest, onbekend" gaat?

Als men verlangt dat je quarantaine doet tot de uitslag, dan vind ik het een groot wonder dat er uberhaupt nog veel mensen op zo;n uitnodiging reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
bvbal79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:13:
[...]

waar bazeer je op dat ze makkelijker overdragen?

De winkels zijn dicht, of heb je het nu over essentiele winkels? Daarnaast is iedere gezinsituatie anders en kun je niet als buitenstaander zomaar beoordelen

Dat laatste gebeurd wel erg graag in dit land trouwens....
Ik zeg makkelijk, niet makkelijker ;)
Maar kleinere kinderen worden natuurlijk sneller opgetild, even bij je op schoot, noem maar op.

En ik heb het inderdaad over essentiele winkels, afgelopen zaterdag ook in een Kruidvat, moeder met 4 kinderen, opzich moet dat geen probleem zijn, maar ze kon ze niet echt te baas. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Dit is wel goed nieuws: https://www.nu.nl/coronav...handeling.html?redirect=1

Als dat medicijn wordt goedgekeurd en in voldoende mate beschikbaar is, dan kunnen we het toedienen bij nieuwe coronapatienten in risicogroepen. Zou zomaar de druk op de zorg kunnen halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Slechts de helft van Nederland kan fysiek thuis werken en nog iets minder wordt daarin gefaciliteerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 11:41
[...]

Met deze ruime openingstijden valt dat ook wel weer mee:

Vanaf 1 maart ook testen zonder afspraak
Vanaf 1 maart kunt u zich ook laten testen zonder afspraak. U kunt dan op de testlocaties in de gemeente Dronten binnenlopen om u te laten testen. Neem wel uw burgerservicenummer mee. Door met elkaar deel te nemen aan de pilot kunnen wij elkaar én de rest van Nederland helpen om corona er zo snel mogelijk onder te krijgen en terug te gaan naar ons normale leven. Helpt u hier ook aan mee?

Wat zijn de openingstijden van de testlocaties?
De locaties zijn zeven dagen per week geopend:

9.00-12.00 uur
12.45-17.30 uur
18.15-20.00 uur

Let op! ’t Dok is van 09.00 tot 20.00uur geopend.

https://www.dronten.nl/mo...erm0325?mVrg=5541&mAlle=J

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:01
De stijging van de opnames in het ziekenhuis lijkt nu toch wel problematisch te worden. De afgelopen week werd de stijging nog gemaskeerd door (een overklaarbare) stijging in de uitstroom van het ziekenhuis. Hopelijk blijft die uitstroom goed, maar heb er een hard hoofd in.

Cijfers vandaag:
177 nieuwe opnames in de kliniek, vorige week maandag waren dat er 147.
Het 7-daags gemiddelde is nu 205, vorige week was dat 174. Dat is een stijging van 18% en komt overeen met een R van 1.11. Dat is gelukkig nog wel minder dan in oktober en december, maar nu is de uitgangspositie wel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

Sorcerer8472

Mens sana?

klaaas schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Zeker, maar het voorstel van @Sorcerer8472 was om een afweging te maken tussen zaken als burnouts en leerachterstanden versus geredde levens / het overeind houden van de zorg. Een gedachtenexperiment waarin ik aannames moet doen t.a.v. burnouts e.d. lijkt me niet zinvol. Nadenken over een plan B is een ander verhaal.
Nadenken over een plan B komt op hetzelfde neer. Je kunt immers ook gewoon nog 2 jaar doorgaan op de huidige voet waarbij je blijft sturen op de zorgbelasting laag houden.

De belangen zijn dan niet anders dan nu, behalve als het over de termijn gaat.

En de kans is klein dat het niet langer duurt, maar aan de andere kant hadden we maart vorig jaar echt niet gedacht dat we ruim een jaar lang zware beperkingen op het hele dagelijkse leven zouden hebben, dus het is dwaas om hier nu niet over na te denken. De kans dat effectiviteit toch ineens tegenvalt, er een variant is die zich totaal niet laat afremmen door vaccins, etc. is gewoon aanwezig, en hoe groot de kans is is totaal onbekend.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sovieto schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:13:
De stijging van de opnames in het ziekenhuis lijkt nu toch wel problematisch te worden. De afgelopen week werd de stijging nog gemaskeerd door (een overklaarbare) stijging in de uitstroom van het ziekenhuis. Hopelijk blijft die uitstroom goed, maar heb er een hard hoofd in.

Cijfers vandaag:
177 nieuwe opnames in de kliniek, vorige week maandag waren dat er 147.
Het 7-daags gemiddelde is nu 205, vorige week was dat 174. Dat is een stijging van 18% en komt overeen met een R van 1.11. Dat is gelukkig nog wel minder dan in oktober en december, maar nu is de uitgangspositie wel wat minder.
Welke getallen gebruik je? Ik kijk hier: https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames en zie geen alarmerende uptrend. De verhouding tussen opnames en positieve testen is nadrukkelijk dalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Sorcerer8472 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Nadenken over een plan B komt op hetzelfde neer. Je kunt immers ook gewoon nog 2 jaar doorgaan op de huidige voet waarbij je blijft sturen op de zorgbelasting laag houden.

De belangen zijn dan niet anders dan nu, behalve als het over de termijn gaat.

En de kans is klein dat het niet langer duurt, maar aan de andere kant hadden we maart vorig jaar echt niet gedacht dat we ruim een jaar lang zware beperkingen op het hele dagelijkse leven zouden hebben, dus het is dwaas om hier nu niet over na te denken. De kans dat effectiviteit toch ineens tegenvalt, er een variant is die zich totaal niet laat afremmen door vaccins, etc. is gewoon aanwezig, en hoe groot de kans is is totaal onbekend.
Volgens mij is nadenken over plan B toch echt iets anders dan de afweging die jij voorstelde. Misschien bedoel je dat de oplossing die jij voorstelt (triage) in beide gevallen de oplossing is, maar dan heb je het antwoord al geformuleerd voordat je de afweging gemaakt hebt.

In je oorspronkelijke voorstel wilde je o.a. burn-outs afwegen tegen het niet-opnemen van zieken om zodoende met minder maatregelen toch de zorg overeind te houden. Maar we weten momenteel volgens mij niet hoeveel meer burn-outs we hebben t.o.v. een normaal jaar. En zelfs als we dat wel weten dan weten we nog niet hoeveel er daarvan veroorzaakt zijn door de pandemie an sich en hoeveel er veroorzaakt zijn door maatregel A dan wel maatregel B. En dan moeten we daar voor de volledigheid ook nog eens de burn-outs in meenemen die juist ontstaan vanwege het toepassen van triage. Omdat we dit soort zaken niet weten kunnen we voor nu die afweging niet maken en heeft het ook geen zin daar een gedachtenexperiment aan te wagen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Welke getallen gebruik je? Ik kijk hier: https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames en zie geen alarmerende uptrend. De verhouding tussen opnames en positieve testen is nadrukkelijk dalend.
Ik gebruik de getallen van LCPS.

YorickB gebruikt die ook, je kan de grafiek bekijken:
https://twitter.com/YorickB/status/1371446187237257218?s=20
En dan de grafiek linksonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat je 177 + 46 niet mag optellen. Doorplaatsingen van kliniek naar IC worden dan dubbelgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:38:
Ik denk dat je 177 + 46 niet mag optellen. Doorplaatsingen van kliniek naar IC worden dan dubbelgeteld.
Ik weet ook niet precies hoe dat werkt. Daarom kijk ik eigenlijk alleen naar de ziekenhuisopnames. Die zijn inderdaad 177 vandaag, maar gemiddeld deze week 205. En die ziekenhuisopnames laten een forse stijging zien ten opzichte van eerder deze maand.

Er is ook te zien dat de bezetting van de kliniekbedden gestegen is. Maandag 8-3 waren 1347 bedden bezet, vandaag zijn dat er 1455.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:09
De cijfers van het coronadashboard zijn op basis van stichting Nice en deze loopt tov de cijfers van het LCPS wat achter. Er wordt tot een aantal dagen terug nog 'bijgeplust'.

Normaal gezien is eind deze week de stijging die het LCPS nu constateert daar ook wel zichtbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Jovatov op 15-03-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bron van coronadashboard is ook LCPS.
De afgelopen 4 maandagen:

15-2 1386
22-2 1347
1-3 1375
8-3 1347

In dat licht is 1455 best een redelijke stap omhoog. Afgelopen week waren de opnames wel wat hoger dan in de eedere weken. Maar ik zie nog geen sterke uptrend. De positieve tests zijn al een maand aan het stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:09
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:56:

15-2 1386
22-2 1347
1-3 1375
8-3 1347

In dat licht is 1455 best een redelijke stap omhoog. Afgelopen week waren de opnames wel wat hoger dan in de eedere weken. Maar ik zie nog geen sterke uptrend. De positieve tests zijn al een maand aan het stijgen.
Bezetting is inderdaad LCPS, ziekenhuisopnames is wel degelijk st Nice op het dashboard.

De positieve tests zijn inderdaad al een maand aan het stijgen, maar daar stond (tot vorige week) een dalende positiviteitsratio tegenover.
Vorige week steeg het aantal positieve tests sterker dan de weken ervoor, én steeg (voor het eerst sinds januari) de positiviteitsratio ook.

[ Voor 22% gewijzigd door Jovatov op 15-03-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:56:

15-2 1386
22-2 1347
1-3 1375
8-3 1347

In de bezetting was de afgelopen weken inderdaad weinig verandering. Maar vergeet niet dat uitstroom daar ook belangrijk is. Ook die is variabel en was afgelopen week wel vrij hoog. Dus dat heeft een stijging enigzins verborgen.

Je ziet vooral in de laatste 7 dagen ineens een scherpe stijging na weken van stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sovieto schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Je ziet vooral in de laatste 7 dagen ineens een scherpe stijging na weken van stabiliteit.
Die die veklaarbaar? Die derde golf loopt al een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
t_captain schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Die die veklaarbaar? Die derde golf loopt al een paar weken.
Klopt. Maar ik heb de post niet alleen voor jou gemaakt :).
We zien de derde golf nu in de ziekenhuisopnames, en dan verwachten we daarna nog hogere opnames gezien de stijgingen in positief geteste mensen in de afgelopen dagen.

In december was dit ongeveer het punt dat we de lockdown instelden en daarmee de scholen dichtgooiden. Nu hoop ik niet dat we weer zo ver gaan, maar het is wel te verwachten dat het OMT binnenkort zal nadenken over nieuwe maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 12:15

Sorcerer8472

Mens sana?

klaaas schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Volgens mij is nadenken over plan B toch echt iets anders dan de afweging die jij voorstelde. Misschien bedoel je dat de oplossing die jij voorstelt (triage) in beide gevallen de oplossing is, maar dan heb je het antwoord al geformuleerd voordat je de afweging gemaakt hebt.

In je oorspronkelijke voorstel wilde je o.a. burn-outs afwegen tegen het niet-opnemen van zieken om zodoende met minder maatregelen toch de zorg overeind te houden. Maar we weten momenteel volgens mij niet hoeveel meer burn-outs we hebben t.o.v. een normaal jaar. En zelfs als we dat wel weten dan weten we nog niet hoeveel er daarvan veroorzaakt zijn door de pandemie an sich en hoeveel er veroorzaakt zijn door maatregel A dan wel maatregel B. En dan moeten we daar voor de volledigheid ook nog eens de burn-outs in meenemen die juist ontstaan vanwege het toepassen van triage. Omdat we dit soort zaken niet weten kunnen we voor nu die afweging niet maken en heeft het ook geen zin daar een gedachtenexperiment aan te wagen.
Je lijkt wel koste wat kost niet de afweging te willen maken van de gevolgen van wanneer dit nog allemaal véél langer duurt. Dat het niet houdbaar is om alle indirecte redenen lijkt me wel duidelijk, dat voelt een ieder intuïtief wel aan.

Het punt is dat zo'n langgerekte situatie slechts een verlengde is van de situatie waarin we nu zitten, alleen dan voor een enorm veel langere tijd.

Op een moment dat dat toch zou gebeuren zouden we moeten kijken hoe we dan omgaan met zaken zoals zorgcapaciteit, en moet er bijvoorbeeld een aangepaste vorm van triage gebruikt worden waarbij je kijk naar potentieel te redden levensjaren. Bijvoorbeeld.

Want, nogmaals: ik wil alleen de discussie aangaan, maar zelfs dat lukt niet omdat er telkens weer opnieuw zulke reacties komen waarbij het lijkt alsof mensen niet de realiteit van een mogelijk veel langer probleem willen aanzien, en dan maar oogkleppen opzetten. Ik kan er even niet veel anders van maken. Volgens mij begrijp je echt wel wat ik wil zeggen toch?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:36
update 2021-03-15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV5qw8Gx7z_hsmgQwYBvhmP9Jdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xUk3CgboKZtBDVFJ5ihI3q0F.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tTRL3pzjCqa4uNzWZcng2ejeds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AqbBLiOist5b8rNZVLZowzd4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LI0jxuS4GxVoQcWuuuZ4vpTv4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tlIKPsGIPLPacIbAi4MQnolx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6yWx5g8T4AOXZg1SZBVRQPpZeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mE9c0Lyk1RW3VTjGOt3ltgdT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Aihago__v16t3S2xXVt1a77qdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/57dsOuaB9Nx2Tutm65j3u2uo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFFh9SJigQQEIwDKxb5zrObnH8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hH4gUtDFC3IiyAaedOXiQ2bt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaiyNWzKc2_3esjYxJQYAPN2-04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QlX6CVoZXjjpQpxWZnOAuAMz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENfuemcq7Gh5otC7MdZ92z0FThg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZBnr6jMUHGaE8Pe7UyFRkhOd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZYA51SMssfopjoxp5VelmUBSfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i1raXmXXZETXH3FkiBOqaVch.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehQDuTklLA4GyGgKVCgw3aiJ-jI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MAxl3QPRM5N2rVvnxdV5HKNS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 22:15

link_mario

Ofwa?

Oei oei dat zijn er wel echt veel, zeker voor een maandag.

De stijging is nu toch echt wel begonnen. Hopelijk krijgen we het zonder maatregelen nog omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het bijzondere vind ik wel dat dit in al ons omliggende landen aan het gebeuren is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTGTHp_067CRkIkZwL5_kwQq4iY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tkmot9FouQp0TJTLkO0miSb9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:36
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Vind die groep 0-9 jarigen wel groot worden.
dat is niet zo vreemd vind ik zelf...
Als tientallen kinderen een test moeten doen (ook al hebben ze zelf geen klachten) om weer naar school te mogen omdat 1 klasgenootje positief getest was, dan ga je hard omhoog. Er zullen vast een hoop asymptomatische gevallen rondlopen in die groep. Die pikten we er in de vorige golf niet uit, omdat kinderen met een snotneus gewoon naar school mochten en ook niet getest hoefden te worden...

Bijkomend voordeel van al deze testen: Ze besmetten niet meer per ongeluk oma/opa. Dus hoe (relatief) groter de groep 0-9, hoe beter.. Zelf hebben ze toch nagenoeg geen ernstige complicaties van een besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Señor Sjon Als ik de USA en CZ erbij pak dan valt pas op hoe hard het in CZ aan de gang is. US en UK lijken beide wat de dalen, daar lijken de vaccins hun werk te doen.

Voor wie ook wil spelen met de data:
Besemttingen: https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

Vaccinaties https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 15-03-2021 16:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De UK komt van een enorme piek. Die heb ik uit de grafiek gehaald om wat zichtbaars over te houden. Vreemd genoeg hebben het eind van de zomer ook ergens gehad dat meerdere landen bijna identieke grafieken produceerden. Heel bijzonder om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:59:
De UK komt van een enorme piek. Die heb ik uit de grafiek gehaald om wat zichtbaars over te houden. Vreemd genoeg hebben het eind van de zomer ook ergens gehad dat meerdere landen bijna identieke grafieken produceerden. Heel bijzonder om te zien.
Je zou bijna denken dat er factoren van grote invloed zijn die over de landgrenzen heen gaan (klimaat, besmette lucht etc.) en dat de maatregelen van ondergeschikt belang zijn op het sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
Aghanim schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Je zou bijna denken dat er factoren van grote invloed zijn die over de landgrenzen heen gaan (klimaat, besmette lucht etc.) en dat de maatregelen van ondergeschikt belang zijn op het sturen.
De vorm en de start lagen vaak dichtbij elkaar. Maar als je naar gevallen per inwoner keek dan verschilde het wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Sorcerer8472 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Je lijkt wel koste wat kost niet de afweging te willen maken van de gevolgen van wanneer dit nog allemaal véél langer duurt. Dat het niet houdbaar is om alle indirecte redenen lijkt me wel duidelijk, dat voelt een ieder intuïtief wel aan.

Het punt is dat zo'n langgerekte situatie slechts een verlengde is van de situatie waarin we nu zitten, alleen dan voor een enorm veel langere tijd.

Op een moment dat dat toch zou gebeuren zouden we moeten kijken hoe we dan omgaan met zaken zoals zorgcapaciteit, en moet er bijvoorbeeld een aangepaste vorm van triage gebruikt worden waarbij je kijk naar potentieel te redden levensjaren. Bijvoorbeeld.

Want, nogmaals: ik wil alleen de discussie aangaan, maar zelfs dat lukt niet omdat er telkens weer opnieuw zulke reacties komen waarbij het lijkt alsof mensen niet de realiteit van een mogelijk veel langer probleem willen aanzien, en dan maar oogkleppen opzetten. Ik kan er even niet veel anders van maken. Volgens mij begrijp je echt wel wat ik wil zeggen toch?
Volgens mij begrijp ik prima wat je wilt zeggen, maar het probleem is dat je 2 verschillende dingen zegt. Of 2 verschillende zaken wilt samenvoegen. Je oorspronkelijke vraag was:

Hoeveel leerachterstand is nog okee, hoeveel gevallen van huiselijk geweld, hoeveel burn-outs van mensen die langdurig arbeidsongeschikt worden?

Dat kan dus al over de situatie nu gaan, of wellicht bereiken we die grens over een week. Ik stel daarvan dat we te weinig data en inzicht in oorzaak-gevolg hebben om dat te bepalen. En dat geldt voor de situatie nu, maar ook voor de fictieve situatie die we over een jaar zouden kunnen hebben.

Anderzijds wil je dat we een gedachtenexperiment doen om een plan B te bedenken in geval de situatie over een jaar nog niet verbeterd is. De achterliggende stelling is dat je de huidige maatregelen niet nog een jaar, laat staan 2 jaar kunt doorzetten. Met die stelling ben ik het eens. Maar dat de huidige maatregelen niet zo lang gerekt kunnen worden heeft niks te maken met burn-outs en leerachterstanden. Dat heeft wel te maken met het feit dat de mensen het gewoon zat zijn en zich niet meer aan de maatregelen zullen houden. Als je daar geen oplossing voor vindt zullen de besmettingen oplopen en de ziekenhuizen mogelijk overstromen.

In die laatste situatie word je gedwongen tot de triage die jij graag wilt bespreken. Maar dat is iets heel anders dan het (preventief) invoeren van triage omdat we de balans tussen het redden van Covid-patiënten en de geestelijke gezondheid niet meer in balans vinden.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

klaaas schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Anderzijds wil je dat we een gedachtenexperiment doen om een plan B te bedenken in geval de situatie over een jaar nog niet verbeterd is. De achterliggende stelling is dat je de huidige maatregelen niet nog een jaar, laat staan 2 jaar kunt doorzetten. Met die stelling ben ik het eens. Maar dat de huidige maatregelen niet zo lang gerekt kunnen worden heeft niks te maken met burn-outs en leerachterstanden. Dat heeft wel te maken met het feit dat de mensen het gewoon zat zijn en zich niet meer aan de maatregelen zullen houden. Als je daar geen oplossing voor vindt zullen de besmettingen oplopen en de ziekenhuizen mogelijk overstromen.
Moest het echt (weer) zo erg worden, dan gaan mensen zich vanzelf wel voorzichtiger gedragen... maar goed, dat moet je niet willen natuurlijk :{

Gelukkig is het bijna lente. Nog 1-1.5 maand en daarna is het weer even voorbij voor een paar maanden. Iedereen even vaccineren in de zomer (hoewel er natuurlijk ook veel mensen op vakantie gaan) en na de zomer is het dan hopelijk grotendeels voorbij.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ik, ie je ;) maar reageer even op de meeste... Hoeveel procent werkt er nu eigenlijk thuis?Is dat de helft? Drie kwart? Ik heb geen idee eigenlijk hoeveel mensen daadwerkelijk thuis kunnen werken realiseer ik me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
42erik schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:41:
[...]

Ik, ie je ;) maar reageer even op de meeste... Hoeveel procent werkt er nu eigenlijk thuis?Is dat de helft? Drie kwart? Ik heb geen idee eigenlijk hoeveel mensen daadwerkelijk thuis kunnen werken realiseer ik me
Een stuk meer dan dat er het ook daadwerkelijk doen, vrees ik. Al is dat enigszins een onderbuikgevoel dat aardig versterkt wordt vanuit mijn positie als iemand die al een jaar gedwongen thuiswerkt, de muren op zich af ziet komen en met lede ogen aanziet hoe steeds meer anderen niet in die positie zitten, al dan niet uit eigen beweging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

42erik schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:41:
[...]

Je kunt het benaderen. Bepaalde beroepsgroepen werken per definitie niet thuis; denk aan het allergrootste gedeelte van de (fysieke) retailsector, horeca, zorg, bouw en techniek, fysieke dienstverlening en de agrarische sector.

Kijkend naar de cijfers van het CBS (https://www.cbs.nl/nl-nl/...en/beroepen-van-werkenden) zijn de cijfers als volgt:

Groepen die over het algemeen thuis kunnen werken:
- Administratief/bedrijfseconomisch 1.7 miljoen
- ICT 0.45 miljoen
- Managers 0.4 miljoen
- Juridish, openbaar bestuur 0.3 miljoen
- Creatief en taalkundig 0.2 miljoen

Groepen die deels thuis kunnen werken:
- Commercieel 1 miljoen
- Dienstverlening 0.75 miljoen
- Overig 0.2 miljoen

Groepen die over het algemeen niet thuis kunnen werken:
- Zorg 1.35 miljoen
- Transport 0.6 miljoen
- Agrarisch 0.2 miljoen
- Pedagogisch 0.65 miljoen

Hoe veel er daadwerkelijk thuis werken is natuurlijk giswerk. In mijn omgeving gaan veel mensen zonder dat het daadwerkelijk moet/hoeft toch naar kantoor, al is het maar een dag of 2 per week. Soms is een vergadering offline gewoon makkelijker of wil iemand even weg van huis/gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Thomas schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:55:
[...]...of wil iemand even weg van huis/gezin.
Ben bang dat deze component in al die staatjes veel te weinig (lees: niet) wordt meegenomen.

Ken best veel mensen die nu al een jaar gedwongen thuis werken, maar er is werkelijk niemand in die groep die dit voor altijd wil. Meeste wat ik hoor is dat men max 2 dagen thuis wil werken (maar nog liever 1), en de rest van de tijd 'gewoon' op kantoor.

Je hoeft ook geen psychiater of psycholoog te zijn om te snappen dat een wisselende omgeving en de omgang met andere mensen beter is dan 24/7 op dezelfde plek met dezelfde mensen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Thomas schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Je kunt het benaderen. Bepaalde beroepsgroepen werken per definitie niet thuis; denk aan het allergrootste gedeelte van de (fysieke) retailsector, horeca, zorg, bouw en techniek, fysieke dienstverlening en de agrarische sector.

Kijkend naar de cijfers van het CBS (https://www.cbs.nl/nl-nl/...en/beroepen-van-werkenden) zijn de cijfers als volgt:

Groepen die over het algemeen thuis kunnen werken:
- Administratief/bedrijfseconomisch 1.7 miljoen
- ICT 0.45 miljoen
- Managers 0.4 miljoen
- Juridish, openbaar bestuur 0.3 miljoen
- Creatief en taalkundig 0.2 miljoen

Groepen die deels thuis kunnen werken:
- Commercieel 1 miljoen
- Dienstverlening 0.75 miljoen
- Overig 0.2 miljoen

Groepen die over het algemeen niet thuis kunnen werken:
- Zorg 1.35 miljoen
- Transport 0.6 miljoen
- Agrarisch 0.2 miljoen
- Pedagogisch 0.65 miljoen

Hoe veel er daadwerkelijk thuis werken is natuurlijk giswerk. In mijn omgeving gaan veel mensen zonder dat het daadwerkelijk moet/hoeft toch naar kantoor, al is het maar een dag of 2 per week. Soms is een vergadering offline gewoon makkelijker of wil iemand even weg van huis/gezin.
Dus heel grof gezegd, de helft. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Vind die groep 0-9 jarigen wel groot worden.
Mij valt iets anders op: de grote vertraging die kennelijk in de positieve tests zit. In plaats van afgelopen week, lijkt de stap omhoog al rond
1-3 (eerste ziektedag) te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Oef. Bonaire gaat ook weer hard. 41 positieven op 98 tests. 253 actieve gevallen. Huidige golf daar lijkt te herleiden te zijn tot... een feest. Maatregelen daar waren tot recent vrij halfbakken (in verhouding met onze maatstaven, los wat je daar van vindt)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1 ... 9 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.