CMD-Snake schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:14:
[...]
Leerachterstanden zijn vervelende dingen, een jaartje over doen is sowieso een jaar vertraging in je leven. Zonder corona zouden de meeste scholieren en studenten een relatief normale academische carrière gehad hebben.
Mwah, ook met corona zullen ze dat kunnen hebben.
Zelf heb ik begin jaren 80 zo'n half jaar achterstand opgelopen door een slechte school waar toe ik min of meer gedwongen was na verhuizing naar de andere kant van het land als gevolg van de crisis in die tijd en de grote werkeloosheid in combinatie met ook lastig een woning kunnen krijgen en dus niet in de beste buurt belanden. Na 2 jaar op een andere school beland waarbij die achterstand bleek en die met huiswerk in de 3e klas lagere school dat ingelopen (ook niet altijd leuk, vriendjes die buitenspelen en jij huiswerk maken). Uiteindelijk is ook een wetenschappelijke opleiding prima gelukt.
En het zal ongetwijfeld een deel van m'n karakter hebben gevormd, maar of dat nou louter negatief zou moeten zijn ?
Uiteraard is het nu anders en zal zowel mee- als tegenwerken dat je niet de enige bent met dat "probleem".
Maar dat aspect van "iedereen" en "levenslang" dat zie ik niet zo, zeker omdat een hoop mensen met dat bijltje moeten hakken.
Jongeren zijn goedkoper, maar ze hebben weinig ervaring en moeten nog verder opgeleid worden op de werkvloer. Als het financieel slecht gaat met bedrijven of ze voorzichtig zijn dan worden er minder mensen aangenomen of er is een voorkeur voor ervaren krachten die meteen productief zijn. Als een jong persoon aan een baan komt zal dat tegen een lager startsalaris zijn dan pre-corona.
Dat zal denk ik per bedrijf en functie nogal verschillen. Tevens komen er ook kansen voor weer nieuwe ondernemers, kans op verandering van de status-quo etc. Het is niet alleen negatief.
De woningmarkt is een complicerende factor. Zonder corona ook vervelend, maar nu is het nog een schepje erop. Ook voor de werkende is de woningmarkt vervelend. Gemeentes moeten enorme coronaverliezen goedmaken, de WOZ gebaseerde belastingen zijn daarvoor een dankbare melkkoe. WOZ waardes groeien de hemel in, dus is het makkelijk om via die route de verliezen goed te maken als het Rijk dat niet doet. Twee weken geleden lag hier ook een aanslag op de mat die behoorlijk wat hoger was, nog los van de malle WOZ waarde. De komende jaren zullen werkgevers ook qua lonen op een nullijn richten, dus per saldo wordt het leven duurder voor mensen. Belastingen en lasten stijgen, loon blijft achter. Afhankelijk van hoe hard zich dat ontwikkeld hebben we nog wat magere jaren voor de boeg liggen.
Dat er een hoop zaken in de maatschappij de afgelopen decennia uit z'n verband zijn geraakt dat is wel duidelijk. Dat corona dat kan versterken ook. Echter zie ik niet in dat dit uniek is voor deze jongeren en voor deze crisis.
De kritiek op het onderwijs op afstand komt niet alleen van scholieren en studenten. Ook onderwijzers laten zich er negatief over uit en onderwijskundigen zijn ook niet bepaald fan. Een onderzoek zoals dat van Trouw was goed gefundeerd qua onderzoek. Het onderwijs op afstand rammelt aan alle kanten. Wat dat betreft moet ik nog echt de eerste vinden die het prijst zoals het nu gaat.
Het zal voor de meesten wel minder zijn dan gewend. Als waren bijvb. universiteiten jaren geleden al bezig met het opnemen van hoorcolleges, al is volgens mij dat daarna weer verslapt.
Of (meer) onderwijs op afstand niet zou kunnen dat betwijfel ik. Ik denk dat er veel te verbeteren zou zijn aan de wijze waarop het veelal is uitgevoerd, wat de onderwijs sector niet (volledig) kwalijk te nemen is.
Wellicht dat betere instructievideo's waardoor leraren meer tijd overhouden voor het begeleiden van het maken en vragen tijdens oefenstof meer kunnen helpen. Waarbij je er ook nog voor kunt kiezen om het oefen deel van de werkstof wel met fysieke aanwezigheid te doen.
Er zouden ook voordelen aan kunnen zitten, voor die gevallen waarbij leren op afstand of in de eigen tijd ook in de toekomst wenselijk zijn. Bijvb het geleuter over "een leven lang leren" van een tijd terug is doorgaans wat lastiger in te passen als onderwijs fysieke aanwezigheid vereist zoals met sommige universitaire opleidingen vaak onnodige het geval is (niet alles hoeft per se altijd in werkgroepjes te gebeuren, iemand die als in het bedrijfsleven heeft gewerkt, heeft dat samenwerkings-aspect hopelijk al aardig onder de knie, dus daar hoeft dan niet zo veel focus heen te gaan).