Tsja metaforen.
Ik zie de piloot dan meer als de artsen en verpleegkundigen, die alles op de afdeling in de gaten houden en de vitale functies die realtime gemonitord worden.
Ik neem niet aan dat de directie van de KLM net zoveel dashboards voor zich heeft als ze vliegtuigen hebben vliegen en daar constant naar zit te kijken, want misschien kan de president-directeur op basis daar van z'n beleid verbeteren. Ik mag toch hopen dat die goed geaggregeerde data krijgt die gaande weg in de organisatie is geaggregeerd en tevens een toelichting hoe dat geïnterpreteerd zou kunnen worden.
Het bloksgewijs verwerken heeft voor de duidelijkheid meestal niets te maken met de mensen die de verwerking uitvoeren, maar met beleidskeuzes die de inrichting hebben bepaald en daarmee vermoedelijk ook met onderliggende structuren waar gegevens worden opgestapeld. Dat zegt mij vaak iets over de wijze waarop e.e.a. is georganiseerd.
Of het heeft er mee te maken dat een hogere resolutie niets helpt met het doel waarvoor je het inzet ?
Ik weet dat het buitengewoon modern is om allemaal realtime dashboards te hebben en de hele dag te F5'en en te A-B testen op je gebruikers van je website, maar ik zie er zelden ook echt wat nuttigs uit naar voren komen. Sterker nog, vaak leidt die fixatie op de waan van de dag er juist toe dat er te weinig tijd overblijft voor het werkelijk grondig beschouwen en interpreteren van de cijfers en daar vervolgens ook nog eens kwantitatief over nadenken in plaats van voornamelijk kwalitatief bezig te blijven met de hele statistiek toolbox.
Uiteraard heeft granulariteit een grens wat betreft nut en noodzaak, maar waarom zou je het niet willen?
Omdat ik er weinig nut en noodzaak in zie en dus elke extra moeite die er aan besteed zou worden zonde is.
Het is vast leuk om realtime te zien dat pietje precies precies nu deze minuut ontslagen is uit het virtuele ziekenhuis van tietsjterkstradeel, maar wat kun je er nuttig mee als buitenstaander ?
Dat was ook mijn oorspronkelijke vraag. M.a.w. waarom komen de gegevens per dag en niet min of meer real-time? Er zijn ongetwijfeld genoeg mensen die daar vanalles mee zouden kunnen, maar die moeten de meest actuele gegevens dan wel gemakkelijk kunnen ophalen, wanneer ze dat willen. Voor sommige zaken heb je niet per se eerst vraag nodig voor je iets gaat aanbieden, dat kan ook andersom.
Nog meer kans op fouten en herstellingen en dus nog meer ruis dan de dagcijfers al aangeven, echt ik zie niet in wat je er mee moet als je de grote lijn wilt bepalen.
Ik bedoel de statistiek-fetisjist is niet het doel waarvoor we die data überhaupt verzamelen, misschien pijnlijk en vervelend voor de gemiddelde tweaker, maar ook die zijn niet het doel
En in dit dossier gebeurd er eigenlijk niets erg plotseling, je gaat niet in een uur van 10 naar 100000 besmettingen of ziekenhuisopnames. Dat kondigt zich eigenlijk altijd al lang aan als je er een beetje oog voor hebt.
Er kunnen inderdaad ook oorzaken zijn die niet of nauwelijks zijn te beïnvloeden en die vallen er natuurlijk buiten. Maar welke zijn dat dan die weekendeffecten veroorzaken?
Mensen gedragen zich nog wel eens anders in het weekend dan door de weeks en zullen het bijvb proberen nog wel even aan te kijken. De huisarts heeft doorgaans geen spreekuur of standaard huisbezoek in het weekend. Ziekenhuizen gaan nog wel eens anders om met ontslagen rondom het weekend.
Wanneer mensen zich laten testen idem dito.