Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:02

The Legend

*Plop*

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Jovatov schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:15:
Wat ik met name slecht nieuws vind is het verloop van de positiviteitsratio specifiek deze week.

Er wordt al weken meer getest, maar zakte de positiviteitsratio ook telkens. Deze week gaat tegen die trend in. Van maandag 64.000 testen en 4400 positief (6.8%) naar woensdag 75000 testen en 5600 positief (7.5%). Flink meer testen dus, maar het aantal positieven stijgt deze week nóg sneller.

Vergelijk je afgelopen woensdag met vorige week donderdag 4 maart dan is de positiviteitsratio hetzelfde (7.5%), alleen werden er toen 'maar' 3900 positieve tests gevonden. Nog geen week later worden er 23.000 méér testen afgenomen, bijna de helft meer en toch nog dezelfde positiviteitsratio.

De ziekenhuisopnames lopen (licht, maar toch) op. De positiviteitsratio stijgt. Het aantal positieve tests stijgt.

Opdat er maar snel maar meer geprikt mag worden, we zitten hier nog wel even in...
En dat is natuurlijk weinig anders dan waar de modellen van RIVM en onze eigen @t_captain al lang en breed voor waarschuwden. Maar toch hoop ik zelf ergens dat je toch optimistischer mag zijn en er meer waarheid zit in het frame 'Van Dissel komt met weer angstretoriek'. Ijdele hoop, dus weer....
Om even verder aan te haken op bovenstaand verhaal. Met de 6000 besmettingen van gisteren (en de rest van de weekcijfers) is de trend wel echt zitbaar. Van daling naar stabilisatie en nu naar groei.

Enige optimisme is de vaccinatie van ouderen en zorgpersoneel. De vraag is of dat een stijging van corona zorg gaat remmen. Maar dat weet je ruwweg pas over twee weken. En als je in deze twee weken niet in gaat grijpen, ben je eigenlijk alweer te laat.

Eigenlijk zou er dit weekend alweer gepraat moeten worden over nieuwe maatregelen en zouden die maandag of dinsdag via een persconferentie gecommuniceerd moeten worden maar ik betwijfel of dat gaat gebeuren... En dan is eigenlijk de grote vraag, wat wordt er teruggedraaid?
- scholen weer dicht?
- contactberoepen (kappers) sluiten?
- click & collect stoppen?

Of andere maatregelen erbij?
- Avondklok eerder in laten gaan.
- Helemaal geen bezoek meer, tenzij noodzakelijk.
- Thuiswerken wettelijk verplichten en controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Robkazoe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Om even verder aan te haken op bovenstaand verhaal. Met de 6000 besmettingen van gisteren (en de rest van de weekcijfers) is de trend wel echt zitbaar. Van daling naar stabilisatie en nu naar groei.

Enige optimisme is de vaccinatie van ouderen en zorgpersoneel. De vraag is of dat een stijging van corona zorg gaat remmen. Maar dat weet je ruwweg pas over twee weken. En als je in deze twee weken niet in gaat grijpen, ben je eigenlijk alweer te laat.

Eigenlijk zou er dit weekend alweer gepraat moeten worden over nieuwe maatregelen en zouden die maandag of dinsdag via een persconferentie gecommuniceerd moeten worden maar ik betwijfel of dat gaat gebeuren... En dan is eigenlijk de grote vraag, wat wordt er teruggedraaid?
- scholen weer dicht?

Beetje voorbarig. Vooral de drie laatste maatregelen die je noemt. Wat in deze fase, na drie maanden lockdown, nu weer teruggedraaid wordt, gaat alleen maar onrust veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

- scholen weer dicht?

Kappers zijn niet de oorzaak van de stijging die zijn daarvoor nog te kort open. Scholen dicht zou echt dramatisch zijn wat mij betreft. Helemaal geen bezoek zijn de cijfers nu nog niet slecht genoeg voor omdat de cijfers in het ziekenhuis nog niet sterk stijgen. Ook zijn er gewoon veel besmettingen onder kinderen die hiervoor door het andere beleid onder de radar bleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Soccer98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Wat in deze fase, na drie maanden lockdown, nu weer teruggedraaid wordt, gaat alleen maar onrust veroorzaken.
Ik denk dat het stijgende aantal nieuwe opnames in de ziekenhuizen meer onrust gaat veroorzaken, maar dan meer onder de medewerkers in de zorg die nog steeds onder hoogspanning moeten werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Want? Wat is het juiste moment om wel of geen maatregelen te nemen? Even los van de soort maatregelen.

Er zijn nu zo’n 550 mensen op de IC met een Rt die volgens @t_captain ongeveer 1,06 is. Is dat op zich geen reden om maatregelen te nemen?
TrailBlazer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:21:
omdat de cijfers in het ziekenhuis nog niet sterk stijgen
Wat gebeurt als de cijfers ‘sterk stijgen’ bij bovengenoemde bedbezetting? Wanneer stopt het ‘sterke stijgen’ dus weer denk je?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Number10 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Want? Wat is het juiste moment om wel of geen maatregelen te nemen? Even los van de soort maatregelen.

Er zijn nu zo’n 550 mensen op de IC met een Rt die volgens @t_captain ongeveer 1,06 is. Is dat op zich geen reden om maatregelen te nemen?

[...]

Wat gebeurt als de cijfers ‘sterk stijgen’ bij bovengenoemde bedbezetting? Wanneer stopt het ‘sterke stijgen’ dus weer denk je?
Je kijkt naar absolute cijfers. Wekenlang daalde het positiviteitspercentage, behalve de afgelopen twee dagen. Als je op basis van twee dagen weer allerlei maatregelen moet invoeren op het moment dat men al op het tandvlees loopt, dan ben je voorbarig bezig als overheid in mijn ogen.

Vroegere avondklok en helemaal geen bezoek meer, zoals hierboven wordt voorgesteld? Het zijn al de maatregelen die verreweg het minste draagvlak hebben. Laten we die nog even verzwaren, ja, omdat er op een vrijdag een keer 6000 is geteld en het positiviteitspercentage 0,3 procent is gestegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50
Vergeet vooral niet dat vorig jaar de opluchting pas in mei kwam. We moeten nog 2 maanden overbruggen (lekkerder weer en toenemende vaccinatiegraad onder mogelijke ziekenhuisbezetters), en met de stijgende cijfers vraag ik me heel ernstig af of we dat zonder aanscherping gaan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:38:
Vergeet vooral niet dat vorig jaar de opluchting pas in mei kwam. We moeten nog 2 maanden overbruggen (lekkerder weer en toenemende vaccinatiegraad onder mogelijke ziekenhuisbezetters), en met de stijgende cijfers vraag ik me heel ernstig af of we dat zonder aanscherping gaan redden.
Welke eventuele andere aanscherping(en) zou jij graag verder zien?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LZ86
Agent47 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:40:
[...]

Wat ik graag zou zien? Dat er niets meer nodig is. Ben er helemaal klaar mee.

Maar ik zou voor de laatste loodjes heel graag zien dat die mensen die massaal naar kantoor gaan eens worden aangepakt en dat er keihard wordt gehandhaaft op de basisregels. Ik zag het gister nog toen ik het ziekenhuis verliet. Stonden ze voor het kantoor tegenover het ziekenhuis hutjemutje lekker te roken in hun pauze, stuk of 10 man in een bedrijf waarvoor het absoluut niet nodig is daar te zijn. Ik had het liefst met de auto op ze ingereden, maarja, dat is ook weer zo heftig ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 13-03-2021 14:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Agent47 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:40:
[...]

Thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Number10 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:32:
[...]

[...]

Als de Rt voornamelijk stijgt onder de groepen die veel minder risico lopen is dat een minder groot probleem ja. De Rt is niet homogeen over de populatie. Ik heb geen idee hoever we zijn met die griep 60-65 met obesitas maar dat moet wat gaan doen.
De regering neemt voorlopig het risico dat we het gaan redden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
TrailBlazer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Als de Rt voornamelijk stijgt onder de groepen die veel minder risico lopen is dat een minder groot probleem ja. De Rt is niet homogeen over de populatie. Ik heb geen idee hoever we zijn met die griep 60-65 met obesitas maar dat moet wat gaan doen.
*knip* het mag wel wat vriendelijker

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:28 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:37
TrailBlazer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Kappers zijn niet de oorzaak van de stijging die zijn daarvoor nog te kort open. Scholen dicht zou echt dramatisch zijn wat mij betreft. Helemaal geen bezoek zijn de cijfers nu nog niet slecht genoeg voor omdat de cijfers in het ziekenhuis nog niet sterk stijgen. Ook zijn er gewoon veel besmettingen onder kinderen die hiervoor door het andere beleid onder de radar bleven.
De cijfers in het ziekenhuis zijn toch wel best wel gestegen afgelopen dagen. Het 7-daags gemiddelde is in 5 dagen van 174 naar 193 gestegen. Eigenlijk maar ietsjes langzamer dan dat we in december zagen.

En dan hebben we de afgelopen dagen ook nog oplopende besmettingscijfers, dus er is eigenlijk best wel reden tot zorg en naar mening ook reden voor het terugdraaien van sommige versoepelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sovieto op 13-03-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gezien het feit dat de gemiddelde leeftijd van de besmettingen in de afgelopen weken van 45,5 naar 37,7 is gedaald lijkt me die aanname niet zo heel erg gek. Het aantal besmettingen in de verzorgingshuizen neemt ook nog altijd af. Heb jij dan een andere verklaring voor deze cijfers. Ik wil er gewoon voor waken dat we bij elk tegenvallend cijfer in de paniek schieten.

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Huisartsen bezorgd over rompslomp coronavaccinaties.

Waar ik maanden terug al een voorzichtige opmerking over maakte, namelijk dat veel huisartspraktijken misschien wel te klein zijn voor Corona vaccinaties, wordt nu dus beaamd door de huisartsen zelf.

Bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
TrailBlazer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Gezien het feit dat de gemiddelde leeftijd van de besmettingen in de afgelopen weken van 45,5 naar 37,7 is gedaald lijkt me die aanname niet zo heel erg gek. Het aantal besmettingen in de verzorgingshuizen neemt ook nog altijd af. Heb jij dan een andere verklaring voor deze cijfers. Ik wil er gewoon voor waken dat we bij elk tegenvallend cijfer in de paniek schieten.
Niet elke oudere (>70 jaar) woont in een verzorgingstehuis, op 1 oktober 2020 woonden er 2.329.975 zelfstandig en slechts 115.620 in een instelling. Bron:
Ouders van kinderen die op school (misschien wel zonder te weten) besmet zijn zullen vast ook wel eens op bezoek gaan bij hun (zelfstandig wonende) ouders en die zijn nog lang niet allemaal ingeënt.

[ Voor 7% gewijzigd door Yaksa op 13-03-2021 15:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Nog een poging: hoeveel dagen dan wel? 3? 4? 5? 10? Er liggen nu 550 mensen op de IC en de Rt is (geschat op dit forum) 1,06. Waarom is er volgens jou nu nog ruimte om af te wachten?

Zie: Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"
TrailBlazer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:43:
Maar dat is helemaal geen antwoord op deze vraag toch?
Het gaat mij om jouw inschatting welke ruimte er is om risico te nemen en waarom. Volgens mij is er namelijk helemaal geen ruimte, hoewel de grafiek lastig te lezen kan zijn (logaritmische schaalverdeling).

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Niet elke oudere (>70 jaar) woont in een verzorgingstehuis, op 1 oktober 2020 woonden er 2.329.975 zelfstandig en slechts 115.620 in een instelling. Bron:
Ouders van kinderen die op school (misschien wel zonder te weten) besmet zijn zullen vast ook wel eens op bezoek gaan bij hun (zelfstandig wonende) ouders en die zijn nog lang niet allemaal ingeënt.
Ik ben exact doe groep die je beschrijft ik ben dus ook al tijden niet bij mijn ouders op bezoek geweest. Een paar keer een wandeling op afstand met de kinderen en that’s it. Het feit dat een hoop mensen die discipline niet op kunnen brengen wil ik niet mijn probleem (meer) laten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Number10 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Nog een poging: hoeveel dagen dan wel? 3? 4? 5? 10? Er liggen nu 550 mensen op de IC en de Rt is (geschat op dit forum) 1,06. Waarom is er volgens jou nu nog ruimte om af te wachten?

[...]

Maar dat is helemaal geen antwoord op deze vraag toch?

[...]

Het gaat mij om jouw inschatting welke ruimte er is om risico te nemen en waarom. Volgens mij is er namelijk helemaal geen ruimte, hoewel de grafiek lastig te lezen kan zijn (logaritmische schaalverdeling).

De timing van deze discussie is wellicht niet heel handig, gezien het nu zaterdag is en zowel de absolute cijfers als het positiviteitspercentage is gestegen. Normaliter daalt de boel juist op zaterdag. Dat is dus niet goed.

Ik vraag me alleen af wat je nog kan doen? Weer scholen sluiten? Avondklok vervroegen? Helemaal geen bezoek toelaten? Laatste twee hebben by far het minste draagvlak. Nog meer aanscherpen terwijl men al op het tandvlees loopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Vergeet je dan ook niet de groep 55-70? Want die liggen ook verdomde vaak bij ons en dat zijn veelal nog mensen uit de beroepsbevolking (rara waar die het oplopen ;) )

Als de overheid een nieuwe dikke piek en drama wil voorkomen moeten ze als het maandag nog zo is echt wel weer gaan ingrijpen en versoepelingen terugdraaien. Hoe waarschijnlijk het ook is dat het VO weer voor een groot deel van de positieven schuldig is had men dat neem ik al allang aanzien komen.

Of ze krijgen een keer ballen en gaan op het thuiswerken handhaven. De scholen weer sluiten en kinderen weer schade aandoen omdat men te beroerd is nog de laatste loodjes thuis te werken moet niet kunnen. Met de haven in zicht en een bevolking die hard zijn best doet om het schip te kelderen dan nog maar eventjes streng zodat we er voorgoed vanaf zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 13-03-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Ben ook heel benieuwd hoe hard de KHN en Inretail weer gaan janken zodra blijkt dat ze begin april echt nog niet open kunnen (en geloof me, als het de komende dagen zo door gaat kunnen ze dat echt vergeten)

Andere landen zoals Italie zijn ook weer strenger en gaan weer in lockdown, ze gaan niet de enige zijn. De laatste stuiptrekking van corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Vergeet je dan ook niet de groep 55-70? Want die liggen ook verdomde vaak bij ons en dat zijn veelal nog mensen uit de beroepsbevolking (rara waar die het oplopen ;) )
Die was ik niet vergeten, maar ik krijg waarschijnlijk hier een schop onder mijn ...... wanneer ik die groep onder de ouderen ga scharen.
Het zou inderdaad beter zijn dat een groter deel van de bevolking zich beter aan de maatregelen zou houden, maar ja, wat doe je tegen tegenstribbelende kleuters? Een klap voor de kont geven mag niet meer en de kop onder de koude kraan houden is kindonvriendelijk volgens sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:02

The Legend

*Plop*

Heb de indruk dat we nu toch sneller stijgen dan @t_captain model voorspelt. En nu wordt het ook nog verbloemd door het lagere %positief, terwijl die daling zeer waarschijnlijk puur zit in veranderd testbeleid (de basisschooljeugd). Heb vandaag m’n zoon van 5 met snotneus laten testen, omdat ‘ie anders maandag niet naar school mag.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Soccer98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:35:
[...]

De timing van deze discussie is wellicht niet heel handig, gezien het nu zaterdag is en zowel de absolute cijfers als het positiviteitspercentage is gestegen. Normaliter daalt de boel juist op zaterdag. Dat is dus niet goed.

Ik vraag me alleen af wat je nog kan doen? Weer scholen sluiten? Avondklok vervroegen? Helemaal geen bezoek toelaten? Laatste twee hebben by far het minste draagvlak. Nog meer aanscherpen terwijl men al op het tandvlees loopt?
Je hebt gelijk dat dat precies het punt is. Nu verzwaren is virustechnisch misschien leuk, maar maatschappelijk niet te doen. En aangezien de ziekenhuizen nog steeds elke dag een stukje meer ruimte krijgen, is het ook amper te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Je hebt gelijk dat dat precies het punt is. Nu verzwaren is virustechnisch misschien leuk, maar maatschappelijk niet te doen. En aangezien de ziekenhuizen nog steeds elke dag een stukje meer ruimte krijgen, is het ook amper te verkopen
Met nog steeds 20% afschaling ja. En met deze getallen kan je er donder op zeggen dat over een week/2 weken de boel in het ziekenhuis ook weer oploopt.

De vaccinaties moeten ons echt redden van weer een maand of 3 gezeik. Een race tegen de klok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
[...]

Ja, dat punt probeer ik te maken inderdaad. De laatste weken is de discussie juist, terecht ook in mijn ogen, gaande dat niet alles ten koste moet gaan van de gezondheidskwesties m.b.t. corona. Denk aan economie, mentale welzijn en dergelijke. Nu het stijgt moeten niet gelijk alle ballen weer op de gezonheidskwestie. Dat het stijgt is niet goed, dus dat moet echt goed in de gaten gehouden worden. Op de rode knop drukken, vind ik nu nog niet verstandig als je buiten de gezondheidskwesties denkt. Avondklok vervroegen, thuisnbezoek volledig aan banden leggen en (een deel van de) scholen sluiten zijn echt no-go's in mijn ogen, met vooral het mentale welzijn in gedachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Soccer98 op 13-03-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Die was ik niet vergeten, maar ik krijg waarschijnlijk hier een schop onder mijn ...... wanneer ik die groep onder de ouderen ga scharen.
Het zou inderdaad beter zijn dat een groter deel van de bevolking zich beter aan de maatregelen zou houden, maar ja, wat doe je tegen tegenstribbelende kleuters? Een klap voor de kont geven mag niet meer en de kop onder de koude kraan houden is kindonvriendelijk volgens sommigen.
*knip* niet op de man

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De voorzichtige hoop die ik had om eind april weer eens op een terrasje te zitten kan inmiddels ook bij het grof vuil geloof ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]

Waar zie jij die ruimte dan? Als ik bij de stichting NICE kijk dan zie ik de IC's nou niet bepaald leeglopen:

Bron:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

met onwillige honden is het slecht hazen vangen

De Nederlandse mentaliteit heeft ons een hoop gebracht maar op dit moment werkt het gewoon alleen maar tegen ons. Ik houd me al een jaar zo goed mogelijk aan de regels. Dat zal ik ook blijven doen. Een steeds grotere groep doet dat niet meer en ik ben gestopt me daar druk over te maken. Ik hoop dat mijn ouders snel geprikt worden en daarna zal het allemaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Maar ik zou voor de laatste loodjes heel graag zien dat die mensen die massaal naar kantoor gaan eens worden aangepakt en dat er keihard wordt gehandhaaft op de basisregels. Ik zag het gister nog toen ik het ziekenhuis verliet. Stonden ze voor het kantoor tegenover het ziekenhuis hutjemutje lekker te roken in hun pauze, stuk of 10 man in een bedrijf waarvoor het absoluut niet nodig is daar te zijn. Ik had het liefst met de auto op ze ingereden, maarja, dat is ook weer zo heftig ;)
Je haalt me de woorden uit de mond. Het is ook niet normaal druk meer op de wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dat gigantische deel is nog steeds niet gigantisch genoeg (of ze spannen zich niet gigantisch in) om een daling van de besmettingen in te zetten. Dat mag toch onderhand wel duidelijk zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

De derde golf lijkt er nu te zijn/ te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Met nog steeds 20% afschaling ja. En met deze getallen kan je er donder op zeggen dat over een week/2 weken de boel in het ziekenhuis ook weer oploopt.

De vaccinaties moeten ons echt redden van weer een maand of 3 gezeik. Een race tegen de klok
Afschaling op normale zorg bedoel je?

En oplopen... Tja.. Dit zijn misschien inmiddels wel minder risicovolle besmettingen, aangezien er al best wat mensen veilig zijn door vaccin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:43:
[...]

De makkelijkste manier om dat te doen lijkt me om de avondklok te vervroegen. Als dat naar 6 uur gaat, dan haal je veel eruit die gaan forenzen. Een avondklok van 9 uur is vooral irritant, maar houdt het gros van dat verkeer niet tegen en het is zelfs nog ruim zat om nog even iemand op te zoeken.

Probleem is natuurlijk dat je beter kon beginnen met een strenge avondklok zodat je daarna kon versoepelen, dat je weer zou stabiliseren/stijgen na maanden kon je wel weer verwachten. Nu zit je weer in de spagaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Waar zie jij die ruimte dan? Als ik bij de stichting NICE kijk dan zie ik de IC's nou niet bepaald leeglopen:

Bron:
De twitter posts hier die bijna elke dag een mingetal geven bij de bezetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:10:
[...]

En oplopen... Tja.. Dit zijn misschien inmiddels wel minder risicovolle besmettingen, aangezien er al best wat mensen veilig zijn door vaccin
Best wat? Op dit moment zijn er slechts zo'n 1,3 miljoen prikken gezet (gemeld, niet geschat).
Nog maar zo'n 20 miljoen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Tja, er zijn nog steeds bijna 4,5 miljoen kwetsbaren niet ingeent. Dus minder risicovol komt vanzelf bij de risicomensen terecht. Dat moet je na 2,5 golf nu inmiddels wel begrijpen.

Zoals ik al zei, het is een race tegen de klok om zo snel mogelijk die mensen gevaccineerd te krijgen en ze nog 2 weken veilig te houden aangezien het vaccin pas na die tijd optimaal gaat werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:12:
[...]

De twitter posts hier die bijna elke dag een mingetal geven bij de bezetting?
Grapjas. De IC geeft al dagen meer plus dan min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Dat gigantische deel is nog steeds niet gigantisch genoeg (of ze spannen zich niet gigantisch in) om een daling van de besmettingen in te zetten. Dat mag toch onderhand wel duidelijk zijn.
Of is dit virus gewoon zo efficiënt dat het ondanks die maatregelen zo is...? *knip* op de man

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:15:
[...]

Of is dit virus gewoon zo efficiënt dat het ondanks die maatregelen zo is...? *knip*
Ook een efficiënt virus komt niet aan komen lopen. Zonder contact geen besmettingen.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Tja, er zijn nog steeds bijna 4,5 miljoen kwetsbaren niet ingeent. Dus minder risicovol komt vanzelf bij de risicomensen terecht. Dat moet je na 2,5 golf nu inmiddels wel begrijpen.

Zoals ik al zei, het is een race tegen de klok om zo snel mogelijk die mensen gevaccineerd te krijgen en ze nog 2 weken veilig te houden aangezien het vaccin pas na die tijd optimaal gaat werken.
Van minder risicovol naar risicomensen? Mensen gaan opeens spontaan meer risico lopen? Of probeer je iets relatief duidelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Grapjas. De IC geeft al dagen meer plus dan min.
Eh, nee

[Embed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 00:44
Ze hadden gewoon nooit moeten beginnen met de 90+ jarigen vaccineren. Klinkt misschien hard, maar het is juist minder hard als je was begonnen met het vaccineren van jongere doelgroepen (55> + comorbiteit)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Je kunt natuurlijk blijven volhouden dat de bevolking zelf schuld is aan het voortduren van de pandemie, maar inmiddels is in Europa ruimschoots bewezen dat de talloze maatregelen vanzelf tegen grenzen oplopen. Er is van alles geprobeerd, tot strenge verboden om op straat te komen en monsterlijke boetes voor onwilligen aan toe, maar geen enkel Europees land heeft de pandemie voorgoed weten in te dammen. Dat zou toch tot de conclusie moeten leiden dat het volstrekt zinloos en contraproductief is om in termen van schuld en verwijten te denken. Je zult moeten accepteren dat sturing van de bevolking slechts beperkt mogelijk is, door allerlei economische en sociale factoren. Grootschalige vaccinatie en mooi zomerweer moeten redding brengen. Tot die tijd blijft het schipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Ook een efficiënt virus komt niet aan komen lopen. Zonder contact geen besmettingen.
Dat is waar. Ik bedoel zodanig efficiënt dat het met de noodzakelijke contacten zich alsnog zo oploopt. Geen contact blijft namelijk onmogelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Van minder risicovol naar risicomensen? Mensen gaan opeens spontaan meer risico lopen? Of probeer je iets relatief duidelijk te maken?
*knip* De mensen die lichte besmettingen doormaken en geen/weinig risico op ernstige ziekten hebben kunnen alsnog die kwetsbaren via contact besmetten........

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Mr.Joker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:23:
Ze hadden gewoon nooit moeten beginnen met de 90+ jarigen vaccineren. Klinkt misschien hard, maar het is juist minder hard als je was begonnen met het vaccineren van jongere doelgroepen (55> + comorbiteit)
Er is voor het prioriteren van elke leeftijdsgroep wel wat te zeggen. Die argumenten zijn al uitentreuren over tafel gegaan. Helaas kunnen we niet een paar keer uittesten wat nou precies de strategie is waarbij de gezondheids- en levenswinst het grootst is, het leven is nou eenmaal één groot experiment en het is ook al evenmin eerlijk (dooddoener ja, maar dat eeuwige "het had zo en zo gemoeten" biedt ook niet echt oplossingen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Kijk anders even op de IC opnames op het dashboard... https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames 1 dagje een - na een groot deel van de week + maak je je punt niet mee....

[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 13-03-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:27:
[...]

*knip* De mensen die lichte besmettingen doormaken en geen/weinig risico op ernstige ziekten hebben kunnen alsnog die kwetsbaren via contact besmetten........
Je bedoelt doorgeven! Dat was me echt absoluut niet duidelijk, dat je hem zo bedoelde. Excuus.

*knip* klopt, maar kijk ook even naar de toon van je eigen berichten :)

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
prijk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Er is voor het prioriteren van elke leeftijdsgroep wel wat te zeggen. Die argumenten zijn al uitentreuren over tafel gegaan. Helaas kunnen we niet een paar keer uittesten wat nou precies de strategie is waarbij de gezondheids- en levenswinst het grootst is, het leven is nou eenmaal één groot experiment en het is ook al evenmin eerlijk (dooddoener ja, maar dat eeuwige "het had zo en zo gemoeten" biedt ook niet echt oplossingen.)
Nee.

Je wilt iedereen de beste zorg verlenen en ervoor zorgen dat mensen met nog een behoorlijke levensverwachting niet sterven. Ik vind het moreel zelfs verwerpelijk dat iemand van 60 jaar die in de risicogroep valt veel langer moet wachten dan iemand van 95. Klinkt misschien hard, maar die van 95 heeft de beste jaren gehad. Geef je ze nu een vaccin gaan ze over 2 weken misschien dood aan een simpele verkoudheid of koorts.

Maar goed, we kunnen er nu niks meer aan doen, maar de overheid heeft blijkbaar vanuit onderbuik gevoel gehandeld en is niet rationeel tot de besluitvorming genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Kijk anders even op de IC opnames op het dashboard... https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames 1 dagje een - na een groot deel van de week + maak je je punt niet mee....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNlu8wb1JeIOmrOBJeFZZb-DBmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nro0gNUv7CowdSPVoa0LEgNl.png?f=fotoalbum_large

Ja, die schommelt wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als eind april alle geprikte bejaarden nog leven dan kan je de rest van de samenleving ook voorzien van een vaccin. Klinkt hard, maar een experimentele bugfix pas je ook niet toe op alle productiesystem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:15:
[...]

Of is dit virus gewoon zo efficiënt dat het ondanks die maatregelen zo is...? [mbr]*knip* op de man[/]
Ik denk beide.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Nee, die zit 4 keer zo hoog als nodig is om maatregelen te gaan afschaffen.
Wat jammer is dat toch, dat veel mensen de maatregelen nu minder noodzakelijk inschatten dan een jaar geleden. Toen konden ze het wel, maar de situatie an sich is niet veranderd, eigenlijk alleen maar noodzakelijker geworden door de varianten die een hogere R-waarde bezitten. Ik vind het gewoon vreemd dat mensen dat niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
jadjong schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:40:
[...]

Als eind april alle geprikte bejaarden nog leven dan kan je de rest van de samenleving ook voorzien van een vaccin. Klinkt hard, maar een experimentele bugfix pas je ook niet toe op alle productiesystem. ;)
En ondertussen ben je meer levensjaren verloren aan de 60+ of de mensen die in een risicogroep vallen en zijn overleden. Ook blijft ondertussen de druk op de zorg heel hoog en is heel de samenleving vanwege die druk op slot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12

gws24

Thinking is hard!

Mr.Joker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Maar goed, we kunnen er nu niks meer aan doen, maar de overheid heeft blijkbaar vanuit onderbuik gevoel gehandeld en is niet rationeel tot de besluitvorming genomen.
Waarom nou weer meteen de overheid beschuldigen met zo'n dooddoener? De overheid heeft gewoon het advies van de gezondheidsraad overgenomen, een groep experts.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Je bedoelt doorgeven! Dat was me echt absoluut niet duidelijk, dat je hem zo bedoelde. Excuus.

[mbr]*knip* klopt, maar kijk ook even naar de toon van je eigen berichten :)[/]
@Verwijderd je hebt gelijk. Ik werd even wat te moe van weer 'het volk' afvallen, maar dat ging wat onvriendelijk ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Soccer98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:35:
De timing van deze discussie is wellicht niet heel handig, gezien het nu zaterdag is en zowel de absolute cijfers als het positiviteitspercentage is gestegen.
Weekendeffecten van die cijfers zijn wat mij betreft (zeker na een jaar crisis) volledig onacceptabel. Het is mij echt een raadsel waarom dat niet min of meer real-time zou kunnen. Maar dat is weer een discussie op zich :)
Normaliter daalt de boel juist op zaterdag. Dat is dus niet goed.
Exact. En er lijkt daarnaast dus geen of nauwelijks ruimte om te wachten volgens het nomogram dat ik noemde in mijn eerdere reactie in dit topic.
Ik vraag me alleen af wat je nog kan doen?
Die vraag is uiteraard volkomen terecht en moeilijk te beantwoorden. Maar je gebruikte ook het woord ‘voorbarig’. Daar ben ik het op basis van het nomogram niet mee eens. De discussie gaat hier vaak (hoewel volkomen begrijpelijk) over het ‘wat’ maar niet of volgens mij te weinig over het waarom of wanneer.

Het ‘wat’ (de maatregelen) is een gevolg van het waarom (de noodzaak). Dat laatste moet denk ik vooral duidelijk zijn voor je kunt zeggen wat er nodig is. Niet andersom. Een antwoord op het wanneer heet volgens mij ‘visie’. Je zou ook kunnen zeggen ‘routekaart’ als je het wat en het wanneer combineert.

Maar de routekaart lijkt in de laatste versie weer eens aangepast. Ik denk dat je met dit kabinet geen reis moet plannen naar Zuid-Frankrijk, want je kan ook in Finland uitkomen geloof ik.
LZ86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:46:
Als de overheid een nieuwe dikke piek en drama wil voorkomen moeten ze als het maandag nog zo is echt wel weer gaan ingrijpen en versoepelingen terugdraaien.
Zou er voor woensdag 17 maart iets gebeuren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Wat jammer is dat toch, dat veel mensen de maatregelen nu minder noodzakelijk inschatten dan een jaar geleden. Toen konden ze het wel, maar de situatie an sich is niet veranderd, eigenlijk alleen maar noodzakelijker geworden door de varianten die een hogere R-waarde bezitten. Ik vind het gewoon vreemd dat mensen dat niet snappen.
Een jaar geleden leek het een killerviris dat je voor jezelf niet op wilde lopen. Dat blijkt voor velen niet het geval.

En na een jaar is de rek er ook gewoon uit, met allemaal maatregelen die tegen de natuurlijke gewoontes en het wezen van de mens ingaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
gws24 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:45:
[...]
Waarom nou weer meteen de overheid beschuldigen met zo'n dooddoener? De overheid heeft gewoon het advies van de gezondheidsraad overgenomen, een groep experts.
Ik beschuldig ze niet, wat ik zeg is gewoon feitelijk correct. Je red meer levensjaren, verlicht de druk op de zorg en de mentale last op de maatschappij als je anders had gevaccineerd.

Wij zijn vergeten dat iemand kan/mag overlijden op 85-90-95-100 jarige leeftijd. Dat steekt mij meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Mr.Joker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Nee.

Je wilt iedereen de beste zorg verlenen en ervoor zorgen dat mensen met nog een behoorlijke levensverwachting niet sterven. Ik vind het moreel zelfs verwerpelijk dat iemand van 60 jaar die in de risicogroep valt veel langer moet wachten dan iemand van 95. Klinkt misschien hard, maar die van 95 heeft de beste jaren gehad. Geef je ze nu een vaccin gaan ze over 2 weken misschien dood aan een simpele verkoudheid of koorts.

Geen onderbuik, maar doordachte strategie. Verpleeghuisbewoners besmetten elkaar door hun gedrag zeer gemakkelijk, zoals vorig jaar helaas is gebleken met de massale uitbraken in verpleeghuizen (weet je nog, al die treurige mediareportages over geïsoleerde bewoners die er niets van begrepen, diepbedroefde familieleden die hun moeder niet meer mochten zien, massale sterfte etc.). Nog steeds is dit voor veel zorgmedewerkers, bewoners en familie traumatisch. Zoiets mocht nooit meer op deze wijze gebeuren. Reden genoeg dus om deze mensen het eerst te vaccineren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Een jaar geleden leek het een killerviris dat je voor jezelf niet op wilde lopen. Dat blijkt voor velen niet het geval.

En na een jaar is de rek er ook gewoon uit, met allemaal maatregelen die tegen de natuurlijke gewoontes en het wezen van de mens ingaan
Wat dan wel weer jammer is dat bij het virus de rek er nog lang niet uit is, zo werkt de natuur nou eenmaal. En zolang dat mensen dat niet snappen blijven we aanmodderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Dit inderdaad. Vorig jaar gingen we scherp omhoog en scherp omlaag maar nu zitten we op een stabiel (licht stijgend sinds begin februari!) niveau op de ic (zie plaatje van nice) ondanks scherpere maatregelen dan toen. Dat zal vooral te maken hebben met de tijd van het jaar, andere variant virus en het minder opvolgen van de maatregelen door mensen. Versoepelingen kan je wel willen (ik ook!) maar dat gaat gewoon nu niet. We balanceren echt op een koord op het moment en het kan zo weer fout gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R2b2dBO9bGDLpF53TRGMcYdc20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89pYBztPoTqaJeVROf9m04zu.png?f=fotoalbum_large

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:52:
[...]

Wat dan wel weer jammer is dat bij het virus de rek er nog lang niet uit is, zo werkt de natuur nou eenmaal. En zolang dat mensen dat niet snappen blijven we aanmodderen.
En jij denkt niet dat het tegen de natuur van de mens is om je leven een jaar lang ernstig te beperken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Klopt allemaal maar weet je nou wat het klotige is? We zijn er bijna, nog een paar maanden en dan is een groot deel gevaccineerd en is het weer beter maar mensen kunnen blijkbaar niet wachten en toch nog even imo onnodig de zorg nog een keer overbelasten en dus ook onnodig mensen laten sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:52:
[...]

Ze snappen het wel, maar ze kunnen gewoon niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Mr.Joker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Ik beschuldig ze niet, wat ik zeg is gewoon feitelijk correct. Je red meer levensjaren, verlicht de druk op de zorg en de mentale last op de maatschappij als je anders had gevaccineerd.
Je beschuldigt de regering van het nemen van een besluit op basis van niet rationele onderbuikgevoelens terwijl ze juist heel rationeel het advies van een groep experts opvolgt. Dat is niet feitelijk correct maar gewoon onzin.
Wij zijn vergeten dat iemand kan/mag overlijden op 85-90-95-100 jarige leeftijd. Dat steekt mij meer.
Dit ben ik dan wel met je eens want ik ben het ook niet helemaal eens met de volgorde van vaccineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Met de nu al 20% afschaling van andere zorg, en een dalende leeftijd op de IC wil je helemaal niks oplopen.
Maatregelen versoepelen betekent toename van besmettingen zo simpel is het, en aangezien Covid-19 zich nogal exponentieel verspreidt zijn de bedjes dan vrij snel vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gws24 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:00:
[...]
Je beschuldigt de regering van het nemen van een besluit op basis van niet rationele onderbuikgevoelens terwijl ze juist heel rationeel het advies van een groep experts opvolgt. Dat is niet feitelijk correct maar gewoon onzin.
De grap is natuurlijk dat de overheid dat juist niet heeft gedaan en ook de lijn van @Mr.Joker heeft gevolgd ;) (althans, niet alles is eerst naar de ouderen gegaan)

Het advies was ouderen eerst vaccineren (omdat die het grootste risico lopen), maar de overheid is daarvanaf geweken en is ook allemaal zorgverleners gaan vaccineren om de zorg te ontlasten.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 13-03-2021 17:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Tot woensdagavond heeft de media het te druk met de verkiezingen... En wil de politiek vooral geen slcehte boodschap brengen.
Mijn voorspelling: volgende week donderdag eerste mediaalarmbellen. Vrijdag het omt dat in "paniek" is. Met zondag opnieuw catshuis en maandag weer een nieuwe persco met nieuwe aanscherpingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:08:
Tot woensdagavond heeft de media het te druk met de verkiezingen... En wil de politiek vooral geen slcehte boodschap brengen.
Mijn voorspelling: volgende week donderdag eerste mediaalarmbellen. Vrijdag het omt dat in "paniek" is. Met zondag opnieuw catshuis en maandag weer een nieuwe persco met nieuwe aanscherpingen.
Niet alleen de media, de politieke partijen ook. Niemand gaat zich nu branden aan het nemen of versoepelen van maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

anandus schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:07:
[...]
De grap is natuurlijk dat de overheid dat juist niet heeft gedaan en ook de lijn van @Mr.Joker heeft gevolgd ;)

Het advies was ouderen eerst vaccineren (omdat die het grootste risico lopen), maar de overheid is daarvanaf geweken en is ook allemaal zorgverleners gaan vaccineren om de zorg te ontlasten.
Heb je gelijk in (hadden ze dit niet ook opnieuw weer bij die raad neergelegd of dit verstandig was?) maar zo categorisch als gesteld werd schoot bij mij echt even in het verkeerde keelgat, alsof de regering zo maar wat aan het prutsen is. Niet dat het af en toe niet prutsers zijn :P maar veel meer nuance kan dit topic af en toe wel gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 13-03-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Je red meer levensjaren (...) en de mentale last op de maatschappij als je anders had gevaccineerd.
Heb je de adviezen van de Gezondheidsraad zelf ook gelezen? Daarin wordt uitgebreid onderbouwd waarom er een bepaalde strategie wordt geadviseerd. Volgens mij staan ze hier:

https://www.gezondheidsra...zondheidsraad-en-covid-19

Let op dat er ondertussen meer kennis is verzameld door verstrijken van de tijd. Ik citeer een stuk uit het advies van 14 januari (er is teveel om allemaal te gaan citeren uiteraard):
(...) De meest effectieve vaccinatiestrategie om ziektelast te beperken, is te vaccineren van oud naar jong. Het omdraaien van deze volgorde, waarbij jongere leeftijdsgroepen voorrang krijgen boven ouderen, betekent dat een groot aantal mensen onnodig sterft of ernstig ziek wordt. Als we in een model aannemen dat vaccinatie een beperkte effectiviteit van bijvoorbeeld 60% tegen overdracht heeft, dan geeft deze strategie een beperkt effect op het terugdringen van overdracht in de gehele bevolking, zolang de vaccinatiegraad nog laag is. Door de jongeren te vaccineren kan in theorie een sneller effect op de overdracht worden bereikt, maar om eerdergenoemde redenen blijft bij de huidige ziektelast en stand van de epidemie een beleid gebaseerd op strategie 1 effectiever. (...)
(...) verlicht de druk op de zorg (...)
Of vaccinatie de druk op de zorg gaat verlichten hangt er ook vanaf of er tijdens het vaccineren wordt versoepeld volgens mij. Als we blijven sturen op zorg en dus ook versoepelen bij een lagere bedbezetting, dan zal de druk op de zorg als gevolg van het sturen op zorgcapaciteit uiteraard niet afnemen door vaccinatie. De gemiddelde leeftijd van opnames zal vooral dalen omdat de Rt onder de niet-gevaccineerden bij versoepelingen waarschijnlijk zal stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:29
zacht schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:10:
Niet alleen de media, de politieke partijen ook. Niemand gaat zich nu branden aan het nemen of versoepelen van maatregelen.
Nieuwe maatregelen is geen draagvlak voor, het enige wat zou kunnen is de kinderen weer thuis houden en dat heeft veel meer nadelige effecten dan deze derde golf. De achterstanden zijn nu al heel erg.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 14:57

NMH

Moderator General Chat
Het verbaast me eigenlijk hoe lankmoedig de overheid op dit punt is geweest. Enerzijds waren ze bereid tot maatregelen die er economisch (bijvoorbeeld sluitingen van hele sectoren zoals de horeca en niet-essentiele retail) en maatschappelijk (bijvoorbeeld beperken bezoek en avondklok) flink inhakken, maar ondertussen bleef dit "low hanging fruit" hangen. Als ze direct een thuiswerkrecht hadden ingevoerd waarbij mensen thuis mogen werken tenzij de werkgever kan beargumenteren waarom dat niet haalbaar is (zo'n "ja, tenzij" constructie heb je ook al bij sommige vormen van verlof) dan had dat al een hoop contactmomenten en besmettingen gescheeld denk ik.

Nu zijn we ondertussen op een punt dat een deel van de mensen zelf graag weer naar kantoor willen om gezellig te beppen bij het koffiezetapparaat. Die wens is op zich nog wel te begrijpen, maar ondertussen zorg je er met dat soort vermijdbare contacten wel voor dat de maatregelen met meer impact zoals bezoekbeperkingen en sectorsluitingen langer in stand blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
[...]
Hoe moet dat geregeld worden? Wie bepaalt dan of een functie thuis gedaan kan worden?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Number10 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Heb je de adviezen van de Gezondheidsraad zelf ook gelezen? Daarin wordt uitgebreid onderbouwd waarom er een bepaalde strategie wordt geadviseerd. Volgens mij staan ze hier:

https://www.gezondheidsra...zondheidsraad-en-covid-19

Let op dat er ondertussen meer kennis is verzameld door verstrijken van de tijd. Ik citeer een stuk uit het advies van 14 januari (er is teveel om allemaal te gaan citeren uiteraard):

[...]

[...]

Of vaccinatie de druk op de zorg gaat verlichten hangt er ook vanaf of er tijdens het vaccineren wordt versoepeld volgens mij. Als we blijven sturen op zorg en dus ook versoepelen bij een lagere bedbezetting, dan zal de druk op de zorg als gevolg van het sturen op zorgcapaciteit uiteraard niet afnemen door vaccinatie. De gemiddelde leeftijd van opnames zal vooral dalen omdat de Rt onder de niet-gevaccineerden bij versoepelingen waarschijnlijk zal stijgen.
Kijk even welke mensen op de IC eindigen en vertel me daarna wanneer ze begonnen zijn met het inenten van diezelfde groep. Dat je het acute zorgpersoneel wat aan de frontlinie staat als eerste vaccineert lijkt mij vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:29

RayNbow

Kirika <3

alexbl69 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Hoe moet dat geregeld worden? Wie bepaalt dan of een functie thuis gedaan kan worden?
Naast het bepalen welke functies thuis gedaan kunnen worden, zijn er ook taken die soms afwisselend door verschillend personeel worden uitgevoerd. Zo kan ik vrijwel al m'n werk thuis doen, maar vrijdag ben ik als enige op kantoor om de planten water te geven, pakketpost te ontvangen en af te geven en soms nieuwe harde schijven met data in het netwerk te hangen.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:08:
Daar heb je helemaal gelijk in. We zitten nu aan het begin van een 3e golfje. 18 maart is het hoogtepunt volgens het model van Greenteam. Dus dat worden weer bange dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
BarôZZa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:10:
[...]

De makkelijkste manier om dat te doen lijkt me om de avondklok te vervroegen. Als dat naar 6 uur gaat, dan haal je veel eruit die gaan forenzen. Een avondklok van 9 uur is vooral irritant, maar houdt het gros van dat verkeer niet tegen en het is zelfs nog ruim zat om nog even iemand op te zoeken.
Dat is niet te doen omdat je dan met belachelijk veel uitzonderingen te maken krijgt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:18:
Mijn ervaring is dat deze geest allang uit de fles is, na een jaar op de zolderkamer wil iedereen van mijn team niets liever dan weer naar kantoor. Er zit een uiterste houdbaarheidsdatum aan dit soort maatregelen, net als het sluiten van het PO en VO werkt het minder efficiënt samen als je elkaar maanden niet fysiek ziet.

Wij doen het voorlopig 1 dag in de week, geef eerlijk toe dat ik elke week weer uitkijk naar de woensdag. Even het huis uit, weer andere mensen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
immetjes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:38:
18 maart is het hoogtepunt volgens het model van Greenteam. Dus dat worden weer bange dagen.
Dat is over 5 dagen, dan hebben we echt geen 20.000 besmettingen per dag. Als de 18e volgens het model echt de piek is dan hoeven we ons niet zo'n zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Number10 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:48:
[...]
Weekendeffecten van die cijfers zijn wat mij betreft (zeker na een jaar crisis) volledig onacceptabel. Het is mij echt een raadsel waarom dat niet min of meer real-time zou kunnen. Maar dat is weer een discussie op zich :)
Wat zou je met real-time willen ?
Zelfs met de dagkoersen kun je weinig dus ik zie niet zo wat er "onacceptabel" aan zou zijn.
Al die shiny dashboardjes zijn leuk en je kunt de hele dag gaan zitten F5'en maar echt beter inzicht in de trends zul je er niet van krijgen ben ik bang.
Tevens vraag ik me af of je denkt dat het weekend-effect alleen komt door vertraagde rapportage (wat je dan onacceptable vindt), of dat er ook andere oorzaken zouden kunnen zijn en de cijfers eigenlijk de werkelijkheid best aardig benaderen zij het met iets aan vertraging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

immetjes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:38:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. We zitten nu aan het begin van een 3e golfje. 18 maart is het hoogtepunt volgens het model van Greenteam. Dus dat worden weer bange dagen.
Dat Greenteam heeft dus flink slechte modellen? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:45:
[...]

Dat is over 5 dagen, dan hebben we echt geen 20.000 besmettingen per dag. Als de 18e volgens het model echt de piek is dan hoeven we ons niet zo'n zorgen te maken.
Dat greenteam kan ik niet serieus nemen als ze dit schrijven:
Wij zijn een groep van 6 personen, die zich ieder vanuit hun eigen kennis en ervaring hebben verdiept in de ontwikkeling van deze epidemie en met name de tweede golf. De website van Maurice heeft onze aandacht getrokken vanwege haar wetenschappelijke en afgewogen benadering.
bron: https://maurice.nl/2020/1...reen-team-van-maurice-nl/

Maurice en wetenschappelijk en afgewogen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Met de nu al 20% afschaling van andere zorg, en een dalende leeftijd op de IC wil je helemaal niks oplopen.
Maatregelen versoepelen betekent toename van besmettingen zo simpel is het, en aangezien Covid-19 zich nogal exponentieel verspreidt zijn de bedjes dan vrij snel vol.
dalende leeftijd op IC is niet omdat het virus gevaarlijker wordt lijkt me, maar wel omdat ouderen gevaccineerd zijn. Ja, dan daalt het gemiddelde.

Maar voor velen is het dus nog steeds een niet heel gevaarlijk virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

174 opnames op 17 maart. Dat is de top volgens Greenteam. 22 februari was het dal voor de top voorspeld op 168 opnames. Uiteindelijk bleken het 162 te zijn. (waar lees je 20.000 besmettingen?)

[ Voor 7% gewijzigd door immetjes op 13-03-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Nou zeg... Weinig reden om aan te nemen dat het dan ineens gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 11:39
(jarig!)
hoevenpe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:16:
[...]

Nieuwe maatregelen is geen draagvlak voor, het enige wat zou kunnen is de kinderen weer thuis houden en dat heeft veel meer nadelige effecten dan deze derde golf. De achterstanden zijn nu al heel erg.
Tja, dat kan, luisteren naar de wil van t volk; bevalt ze in Tsjechië ook goed, zulk beleid...
https://nos.nl/l/2372470

Er is nu nog voldoende tijd om de maatregelen strenger te maken, als we wachten tot de ziekenhuizen vol liggen is het te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
rik86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:39:
[...]
Er is nu nog voldoende tijd om de maatregelen strenger te maken, als we wachten tot de ziekenhuizen vol liggen is het te laat.
Die maatregelen strenger maken heeft alleen nul zin als ze niet worden opgevolgd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Prognose update.

De gerapporteerde besmettingen ontwikkelen zich ook vandaag slechter dan het model voorzag. Het (niet gemodelleerde) heropening van het VO valt samen met wisselvallig weer en een relatief snel stuk van de groeicurve van de UK mutant. Gevolg is dat de piekverwachting omhoog wordt bijgesteld naar 10.179 meldingen per dag.

Je kunt echter de besmettingen niet 1:1 samen zien met de ziekenhuisopnames. Die ontwikkelen zich vooralsnog beter. Het uiteenlopen van de twee lijnen wordt waarschijnlijk door vaccinatie verklaard.

Daar slzit een hoopvolle verwachting. De eerste vaccinaties (vanaf 6-1) gingen naar zorgmedewerkers, op 18-1 werd het hoofdspoor van het programma opgestart. Dat begon bij de oudste en meest kwetsbare inwoners.

De resultaten in verpleeghuizen zijn indrukwekkend. In de ziekenhuizen zie je dat echter niet terug: verpleging van zieken wordt meestal in de eigen omgeving gedaan. Ook als de ziekte erger wordt, dan is het nog geen uitgemaakte zaak om
een bewoner naar het ziekenhuis te sturen.

Iets later kwamen de thuiswonende oudjes. Maar dat waren in het begin ook 90+. Als die ernstig siek worden, is het vaak gauw afgelopen. Druk op de zorg is niet heel hoog.

Ik denk dat het kantelpunt een beetje rond 15-2 tot 1-3 vaccinatiedatum zit. Je komt gaandeweg bij de jonge tachtigers (die een groter deel van de ziekenhuis patiënten uitmaken). En op 15-2 is een nieuw spoor opgestart waarin zeer kwetsbaren in de leeftijd onder 60 worden geprikt. Dat moet je zeker in de ziekenhuizen gaan terugzien.

Tel 12-14 dagen naar het intreden van immuniteit, 3-7 dagen incubatietijd en nog 3-7 dagen van incubatie tot hospitalisatie. Totaal 18 tot 28 dagen van prik naar (niet) in het ziekenhuis worden opgenomen.

Dat betekent dat we vandaag het grootste deel van het 15-2 effect in de ziekenhuisopnames inboeken en een kleiner deel van het effect van de prikken in de daarop volgende week. Het is een groeiend effect, waarvan de groei versnelt tot ongeveer maandag. Dan heb je de volle groeisnelheid van 1 prikdag per kalenderdag. Komende week hopelijk opnames die relatief gezien erg meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:20
immetjes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:37:
[...]

174 opnames op 17 maart. Dat is de top volgens Greenteam. 22 februari was het dal voor de top: 168 opnames. (waar lees je 20.000 besmettingen?)
Dus de oplopende besmettingen van de laatste dagen gaan we amper terugzien in de ziekenhuisopnamen? En is de correlatie tussen die opnamen en besmettingen nu helemaal verdwenen? Bijzonder model hanteren ze dan. Ik gok dat ze de 18e gewoon die 3 lijnen van hun model weer opgeschoven hebben, zoals ze dat elke dag doen. Ze hadden zichzelf beter het wishfull thinking team kunnen noemen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

klaaas schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Dus de oplopende besmettingen van de laatste dagen gaan we amper terugzien in de ziekenhuisopnamen? En is de correlatie tussen die opnamen en besmettingen nu helemaal verdwenen? Bijzonder model hanteren ze dan. Ik gok dat ze de 18e gewoon die 3 lijnen van hun model weer opgeschoven hebben, zoals ze dat elke dag doen. Ze hadden zichzelf beter het wishfull thinking team kunnen noemen...
Het zou kunnen dat de mensen die positief getest worden vooral jong zijn (hele klassen worden nu getest) en dat die niet in het ziekenhuis komen.

Ik ben wel benieuwd. Dit is op zo korte termijn dus eens kijken of hun model het goed doet. Meestal is het te optimistisch.

[ Voor 12% gewijzigd door immetjes op 13-03-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
immetjes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:37:
(waar lees je 20.000 besmettingen?)
Nergens, het is een aantal waarbij we in code zwart terecht komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

The Legend schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Heb de indruk dat we nu toch sneller stijgen dan @t_captain model voorspelt. En nu wordt het ook nog verbloemd door het lagere %positief, terwijl die daling zeer waarschijnlijk puur zit in veranderd testbeleid (de basisschooljeugd). Heb vandaag m’n zoon van 5 met snotneus laten testen, omdat ‘ie anders maandag niet naar school mag.
Het probleem is dat je maar beperkt iets aan die cijfers hebt. Alleen opnames zijn eigenlijk écht indicatief door continu veranderend testbeleid en veranderende groepen die getest worden. Het is linksom of rechtsom koffiedik kijken.

In dit topic hoor ik mensen weer om aanscherping van maatregelen roepen, maar ik zou niet meer weten wat er nog aangescherpt kan worden behalve dat kinderen toch weer thuis moeten blijven, wat mij absoluut onwenselijk lijkt. Het lijkt me eerder tijd om bepaalde mensen niet meer op te nemen op de IC. Klinkt onmenselijk maar dat we een bepaalde hoeveelheid doden acceptabel vinden blijkt ook uit dingen zoals het maar niet echt aanpakken van luchtvervuiling wat jaarlijks in NL ook zo'n 15.000 mensen voortijdig het leven kost. Alleen is dat minder zichtbaar.

Het alternatief is dat kinderen serieus ver achterraken qua leerprestaties en dat er wellicht ook situaties ontstaan waar een kind nog tot in diens volwassen leven last van heeft qua sociale problemen. Het is allemaal niet koste wat kost.

En wil je wél koste wat kost levens besparen, laten we het dan ook een keer hebben over het volledig verbieden van roken in alle openbare ruimtes inclusief terrassen, over het verbieden van bepaalde hulpstoffen in voeding waarvan we weten dat ze de kans op kanker licht verhogen, het verbieden van voertuigen met tweetaktmotoren, het verbannen van oude voertuigen met verbrandingsmotoren enzovoorts. Al deze zaken dragen ook bij aan 15.000 doden per jaar, en verergeren de verloop van covid trouwens. Het is arbitrair om hier niets aan te doen maar wel een paar honderd mensen met covid te redden en daarvoor mogelijk honderdduizenden kinderen langetermijn sociale en socio-economische schade toe te brengen.

Deze harde en kille discussie moet echt gevoerd worden, ook als straks bijvoorbeeld blijkt dat covid toch blijft rondwaren en die vaccins maar een jaar ofzo werken, of als de volgende pandemie zich al snel zou aandienen. We kunnen ons niet meer zo laten overvallen.

Dus: wat is levenskwaliteit ons waard, en wat is een leven ons waard? En blijven we doden die alleen in statistieken zichtbaar zijn negeren?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

klaaas schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:50:
[...]

De correlatie is er wel maar die verandert continu.

Stel dat nieuw testbeleid nu veel meer besmettingen bij jongeren laat zien waar zij voorheen niet getest werden bijvoorbeeld, dan is de kans dat dat ziekenhuisopnames worden een stuk kleiner. (weet niet of dat zo is)

En stel dat wat oudere mensen die al een vaccin hebben ontvangen besmet worden, dan is de kans dat zij naar ziekenhuis of IC moeten ook veel kleiner omdat het vaccin ze deels beschermt.

Het is dus moeilijk te zeggen allemaal, maar de lichte stijging in opnames is wel zorgelijk als die zou doorzetten.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1 ... 6 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.