The Legend schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:57:
[...]
Heb de indruk dat we nu toch sneller stijgen dan @
t_captain model voorspelt. En nu wordt het ook nog verbloemd door het lagere %positief, terwijl die daling zeer waarschijnlijk puur zit in veranderd testbeleid (de basisschooljeugd). Heb vandaag m’n zoon van 5 met snotneus laten testen, omdat ‘ie anders maandag niet naar school mag.
Het probleem is dat je maar beperkt iets aan die cijfers hebt. Alleen opnames zijn eigenlijk écht indicatief door continu veranderend testbeleid en veranderende groepen die getest worden. Het is linksom of rechtsom koffiedik kijken.
In dit topic hoor ik mensen weer om aanscherping van maatregelen roepen, maar ik zou niet meer weten wat er nog aangescherpt kan worden behalve dat kinderen toch weer thuis moeten blijven, wat mij absoluut onwenselijk lijkt. Het lijkt me eerder tijd om bepaalde mensen niet meer op te nemen op de IC. Klinkt onmenselijk maar dat we een bepaalde hoeveelheid doden acceptabel vinden blijkt ook uit dingen zoals het maar niet echt aanpakken van luchtvervuiling wat jaarlijks in NL ook zo'n 15.000 mensen voortijdig het leven kost. Alleen is dat minder zichtbaar.
Het alternatief is dat kinderen serieus ver achterraken qua leerprestaties en dat er wellicht ook situaties ontstaan waar een kind nog tot in diens volwassen leven last van heeft qua sociale problemen. Het is allemaal niet koste wat kost.
En wil je wél koste wat kost levens besparen, laten we het dan ook een keer hebben over het volledig verbieden van roken in alle openbare ruimtes inclusief terrassen, over het verbieden van bepaalde hulpstoffen in voeding waarvan we weten dat ze de kans op kanker licht verhogen, het verbieden van voertuigen met tweetaktmotoren, het verbannen van oude voertuigen met verbrandingsmotoren enzovoorts. Al deze zaken dragen ook bij aan 15.000 doden per jaar, en verergeren de verloop van covid trouwens. Het is arbitrair om hier niets aan te doen maar wel een paar honderd mensen met covid te redden en daarvoor mogelijk honderdduizenden kinderen langetermijn sociale en socio-economische schade toe te brengen.
Deze harde en kille discussie moet echt gevoerd worden, ook als straks bijvoorbeeld blijkt dat covid toch blijft rondwaren en die vaccins maar een jaar ofzo werken, of als de volgende pandemie zich al snel zou aandienen. We kunnen ons niet meer zo laten overvallen.
Dus: wat is levenskwaliteit ons waard, en wat is een leven ons waard? En blijven we doden die alleen in statistieken zichtbaar zijn negeren?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.