Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik dacht dat ik een bericht uit maart 2020 las. Was het niet Hongarije, Roemenië of een ander land uit die hoek die eenzelfde beleid had om quarantaineplichtigen thuis te houden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Ik dacht dat ik een bericht uit maart 2020 las. Was het niet Hongarije, Roemenië of een ander land uit die hoek die eenzelfde beleid had om quarantaineplichtigen thuis te houden?
Dit beleid is al in veel meer landen van toepassing, staat ook in het artikel overigens. (verplichte quarantaines, soms tegen kosten, met controles dmv apps / politie / etc.).

Maar het is echt een draconische maatregel waarbij je veel meer onschuldige burgers letterlijk opsluit dan dat je er besmettelijke mensen mee uit de samenleving houdt. Dit werkt alleen in landen als NZ waar de strategie uitroeien van het virus is (lees: was, want de rest v/d wereld heeft zijn middelvinger opgestoken naar dat plan). Het woord proportioneel is zijn waarde het afgelopen jaar volgens mij wel verloren.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 12-03-2021 15:20 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:24
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Dan nog wordt 70+ pas sinds een week uitgenodigd voor prik 1. Pas als we bij de eerste prik vanaf 50 jaar zijn gaat het hard denk ik.
Nee hoor. 75+ sinds vorige week zaterdag en 70+ nog niet.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28
immetjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:09:
Influenza is veel minder besmettelijk. Dus ook je maar middelmatig aan maatregelen houden is daarvoor al genoeg.
Dat zei ik ja.
Oké. Daar staat dus niet 5 dagen.
Oké. De maatregelen werken op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31
Gaat weer lekker, hoogste dagaantal sinds half januari. En ja percentage positief blijft wel laag, maar al was dat 1%, als mensen na besmetting niet in thuisquarantaine gaan en vrolijk bezoek blijven ontvangen schiet t nooit op.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Dit beleid is al in veel meer landen van toepassing, staat ook in het artikel overigens. (verplichte quarantaines, soms tegen kosten, met controles dmv apps / politie / etc.).

Maar het is echt een draconische maatregel waarbij je veel meer onschuldige burgers letterlijk opsluit dan dat je er besmettelijke mensen mee uit de samenleving houdt. Het woord proportioneel is zijn waarde het afgelopen jaar volgens mij wel verloren.
Heeft toch niks met schuldig of onschuldig te maken. Even solidair in quarantaine en als een dringend advies niet helpt dan maar verplichten. Zou ook eindelijk moeten gebeuren na test afname. Belachelijk hoe weinig er dan thuis blijven tot de uitslag er is.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Gaat weer lekker, hoogste dagaantal sinds half januari. En ja percentage positief blijft wel laag, maar al was dat 1%, als mensen na besmetting niet in thuisquarantaine gaan en vrolijk bezoek blijven ontvangen schiet t nooit op.
Sowieso moet je dat percentage positief afzetten tegen de omstandigheden: meer hooikoorts en kinderen+ouders die zich laten testen om de kinderen weer naar school te kunnen laten gaan. Absolute getallen zeggen me nu meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
henkzelf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Heeft toch niks met schuldig of onschuldig te maken. Even solidair in quarantaine en als een dringend advies niet helpt dan maar verplichten. Zou ook eindelijk moeten gebeuren na test afname. Belachelijk hoe weinig er dan thuis blijven tot de uitslag er is.
Weet je wat solidair zou zijn? Als ouderen aan het eind van hun leven solidair zijn richting jongeren met hun hele leven voor zich..

We kiezen ervoor om nog een paar jaar aan het leven van ouderen toe te voegen terwijl we jongeren opzadelen met problemen waar ze hun hele leven nog last van gaan hebben. Solidair man.

https://nos.nl/artikel/23...nnen-door-ijs-zakken.html
https://www.omroepgelderl...-Ze-zien-geen-perspectief
https://www.omroepgelderl...sche-klachten-door-corona
https://www.rtvdrenthe.nl...en-volgen-regels-het-best

Gezondheidszorg is harde keuzes maken. Ik betwijfel of we als land de juiste keuzes maken voor de lange termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
Waardoor zouden we nu toch weer gaan stijgen?
  • Basisscholen open?
  • Minder mensen die zich aan de maatregelen houden (door faalbeleid overheid)?
  • Britse variant?
  • Het weer (we zijn toe aan lente)?
  • Meer testbereidheid?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

[quote]DutchCommando schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Dat zei ik ja.

[...]

Oké. Daar staat dus niet 5 dagen.

[...]

Het WHO schrijft er dit over:
is a major driver of transmission for influenza. In contrast, while we are learning that there are people who can shed COVID-19 virus 24-48 hours prior to symptom onset, at present, this does not appear to be a major driver of transmission.
Dus idd minder en geen grote driver van overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
FabianGTI schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:29:
  • Basisscholen open?
  • Britse variant?
  • Meer testbereidheid?
We horen het volgende week vast uit een van de totaal niet transparante en niet openbare modellen van het RIVM..

Edit: my 2 cents: Basisscholen en KDV. Enige plek waar veel langdurige contacten in een binnenruimte plaatsvinden die voorheen niet plaatsvonden.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbieB op 12-03-2021 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

• Basisscholen open?
  • Britse variant?
  • Meer testbereidheid?
Het enige goede antwoord is: omdat mensen meer contact met elkaar hebben en in het gezicht hoesten?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
zacht schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Sowieso moet je dat percentage positief afzetten tegen de omstandigheden: meer hooikoorts en kinderen+ouders die zich laten testen om de kinderen weer naar school te kunnen laten gaan. Absolute getallen zeggen me nu meer.
Ziekenhuis en IC opnames blijven redelijk stabiel, net als het lage percentage. Enige cijfer wat omhoog schiet is het absolute aantal positieve tests (en dus gekoppeld ook het totaal aantal tests)

Ben wel benieuwd naar welke prikkel het gedrag zo stuurt dat mensen ineens zo massaal naar de teststraat rennen. Echt hooikoorts weer is het nu niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

henkzelf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Nee hoor. 75+ sinds vorige week zaterdag en 70+ nog niet.
Mijn oma van 80 mag pas over een maand :'( Prik 1 btw.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
Ankona schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Ziekenhuis en IC opnames blijven redelijk stabiel, net als het lage percentage. Enige cijfer wat omhoog schiet is het absolute aantal positieve tests (en dus gekoppeld ook het totaal aantal tests)

Ben wel benieuwd naar welke prikkel het gedrag zo stuurt dat mensen ineens zo massaal naar de teststraat rennen. Echt hooikoorts weer is het nu niet.
Scholen, elke besmetting is een klas aan testen dus ca. 30 testen. (wanneer iedereen test)

Bij ons was het vorige week, tussen de 250 en 500 kinderen die voor een test "moesten" na een besmette docent die les gaf op 3 scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:12

The Legend

*Plop*

[...]

Dat was hier al uitgediept toch. De basisschoolleeftijdsgroep is ineens nummer 2 in de lijst met hoogste aantallen getest. De leeftijdsgroep van ouders stijgt mee.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Echt hooikoorts weer is het nu niet.
Het hooikoortsseizoen is toch wel een beetje begonnen
En hooikoortsweer zorgt voor meer coronabesmettingen.

Al is het hooikoortsseizoen nog niet echt losgebarsten, ik denk ook niet dat het nu al van invloed is.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 12-03-2021 15:38 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

franssie

Save the albatross

Adlermann schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Je snapt hopelijk dat uitbreiden van de zorgcapaciteit in zo'n crisis absoluut GEEN oplossing is.
Dat geeft je hooguit een tijdje lucht, even ter voorbeeld: Duitsland met z'n supercapaciteit heeft dezelfde maatregelen nodig. Misschien iets minder extreem. Maar dat kan aan van alles liggen. Gedrag is namelijk ook een belangrijk component.

Je hebt hopelijk toch wel door dat als we de capaciteit zouden verdubbelen dat al geen zoden aan de dijk zal zetten. Niet in zo'n mate dat het de zorg extreem zal ontlasten, zodat de maatregelen substantieel minder kunnen.
Het maakt geen heel groot verschil, maar wel verschil voor met name de reguliere zorg. Zie ook wat er gebeurd bij een uitbraak van het RS virus. Dan liggen de (kinder) IC's ook gelijk vol en dat is al een paar maal gebeurd. Er is wel degelijk een capaciteitstekort in Nederland.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
The Legend schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:37:
[...]

Dat was hier al uitgediept toch. De basisschoolleeftijdsgroep is ineens nummer 2 in de lijst met hoogste aantallen getest. De leeftijdsgroep van ouders stijgt mee.
Dat moet dag-op-dag niet een verschil geven van bijna 15%? Scholen zijn inmiddels alweer een maand open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
anandus schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Het hooikoortsseizoen is toch wel een beetje begonnen
En hooikoortsweer zorgt voor meer coronabesmettingen.

Al is het hooikoortsseizoen nog niet echt losgebarsten, ik denk ook niet dat het nu al van invloed is.
Vanwege het nu ineens ook lagere percentage positief gok ik zelf dat hooikoorts zorgt voor méér testen, waardoor we nu ook mensen 'vangen' die zich anders misschien überhaupt niet hadden laten testen vanwege weinig klachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkzelf
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Weet je wat solidair zou zijn? Als ouderen aan het eind van hun leven solidair zijn richting jongeren met hun hele leven voor zich..

We kiezen ervoor om nog een paar jaar aan het leven van ouderen toe te voegen terwijl we jongeren opzadelen met problemen waar ze hun hele leven nog last van gaan hebben. Solidair man.

https://nos.nl/artikel/23...nnen-door-ijs-zakken.html
https://www.omroepgelderl...-Ze-zien-geen-perspectief
https://www.omroepgelderl...sche-klachten-door-corona
https://www.rtvdrenthe.nl...en-volgen-regels-het-best

Gezondheidszorg is harde keuzes maken. Ik betwijfel of we als land de juiste keuzes maken voor de lange termijn.
Heb je het laatste artikel ook gelezen?

"...Ook bij mensen die al een mindere gezondheid hadden en ouderen komt de crisis hard aan. Een kwart zegt eenzamer te zijn, een slechtere gezondheid te hebben en financiële zorgen te hebben. Ouderen (65+) zijn daarnaast vaker bang om besmet te raken met het coronavirus. Bijna alle ouderen (98 procent) houden zich aan de maatregelen, het meest van alle leeftijdsgroepen...."

We willen allemaal snel van Corona af en je aan de regels houden zou helpen. In die zin lijken de ouderen nogal solidair volgens je eigen bronnen.
Het alternatief dat jij lijkt te suggereren, ga ik hier niet hardop noemen. "Zo'n kind heeft toch ook een oma", verzucht ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:29:
Misschien is het aardig om te luisteren naar deze podcast van 9 maart jl.:
https://www.volkskrant.nl...w-bessems-viroloog-en-jou

De hele podcast is volgens mij interessant, maar daarin wordt o.a. de leeftijddiscussie toegelicht (vanaf ongeveer 1:08 uur) en besproken waarom de waardering van leven niet per se hoeft samen te hangen met de leeftijd, zoals veel mensen impliciet lijken te veronderstellen. Je zou het ook kunnen omdraaien: ouderen hebben veel achter de kiezen gehad en kunnen na een (zwaar) leven aan het einde gaan genieten van het leven. Net zo goed waar toch?
franssie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:38:
voor met name de reguliere zorg
@RobbieB noemde de zorgcapaciteit in de context van de crisisbestrijding. Nu vermeng je twee onderwerpen volgens mij.
Ziekenhuis en IC opnames blijven redelijk stabiel
Wat noem je ‘stabiel’? Sinds 8 februari lijkt dat aantal gestegen toch?
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28
immetjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:30:
[quote]DutchCommando schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:21:
Het WHO schrijft er dit over:
is a major driver of transmission for influenza. In contrast, while we are learning that there are people who can shed COVID-19 virus 24-48 hours prior to symptom onset, at present, this does not appear to be a major driver of transmission.
Dus idd minder en geen grote driver van overdracht.
Oké. Dan zijn we het er in ieder geval nu over eens dat het niet 5 dagen is en dat die bewering dus de prullenbak in kan.

Eerder schreef je in reactie op:
Adlermann schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:30:
Even ter illustratie: als mensen zich aan de basisregels zouden houden; blijf thuis blij klachten bv
dat:
immetjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:46:
Met COVID19 ben je 5 dagen voor je klachten hebt ben al besmettelijk, dus die maatregel helpt een beetje.
Waarmee jouw redenatie dus was: omdat je toch al besmettelijk bent voor je symptomen hebt maakt het thuisblijven zodra je symptomen hebt toch niet meer uit. Begrijp ik hem zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Number10 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:52:
<>
@RobbieB noemde de zorgcapaciteit in de context van de crisisbestrijding. Nu vermeng je twee onderwerpen volgens mij.
<>
Ik kan deze twee niet los van elkaar zien - hoe dan wel? Het is één en dezelfde vijver van capaciteit waar meerdere zorgvragers gebruik van maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

DutchCommando schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Oké. Dan zijn we het er in ieder geval nu over eens dat het niet 5 dagen is en dat die bewering dus de prullenbak in kan.

Eerder schreef je in reactie op:

[...]

dat:

[...]

Waarmee jouw redenatie dus was: omdat je toch al besmettelijk bent voor je symptomen hebt maakt het thuisblijven zodra je symptomen hebt toch niet meer uit. Begrijp ik hem zo goed?
Nee, thuis blijven bij symptomen heeft zeker zin, alleen ik dacht dat je al 5 dagen voor je symptomen vertoont al besmettelijk was (dat is dus ~24uur volgens WHO) en dat is best een lange periode om mensen aan te steken. Als dat zo was dan verklaart dat waarom er van die onverklaarbare uitbraken zijn. Maar goed het is 24u en ook nog schijnbaar zeldzaam. Dus mijn gedacht gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
[...]

Echt hooikoorts weer is het nu niet.
Zeker geen last van, mensen die er wel last van hebben merken het echt wel dat het inmiddels is begonnen. ;)
YakuzA schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Het enige goede antwoord is: omdat mensen meer contact met elkaar hebben en in het gezicht hoesten?
Dat laatste is natuurlijk overdreven maar mensen zullen inderdaad meer met elkaar in contact komen, mede vanwege het beleid.
Ik had toch wat meer gehoopt te zien van die vaccinaties, maar die ziekenhuis opnames blijven maar hoog. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
henkzelf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Heb je het laatste artikel ook gelezen?

"...Ook bij mensen die al een mindere gezondheid hadden en ouderen komt de crisis hard aan. Een kwart zegt eenzamer te zijn, een slechtere gezondheid te hebben en financiële zorgen te hebben. Ouderen (65+) zijn daarnaast vaker bang om besmet te raken met het coronavirus. Bijna alle ouderen (98 procent) houden zich aan de maatregelen, het meest van alle leeftijdsgroepen...."

We willen allemaal snel van Corona af en je aan de regels houden zou helpen. In die zin lijken de ouderen nogal solidair volgens je eigen bronnen.
Het alternatief dat jij lijkt te suggereren, ga ik hier niet hardop noemen. "Zo'n kind heeft toch ook een oma", verzucht ik dan.
Eens met wat je zegt hoor. Maar ik wordt een beetje moe van het 'solidair' argument voor iedere nieuwe maatregel die geïntroduceerd wordt.. Op een gegeven moment is het op.

Overigens moeten we als NL wel serieus na gaan denken over hoe we ons zorgstelsel in willen richten. Het is de een-na-grootste kostenpost van ons land en die wordt alleen maar groter en groter.
Partijen willen het eigen risico vastzetten, premies verlagen en ondertussen worden behandelingen alsmaar duurder en komen er steeds nieuwe technieken om het leven met nog een jaartje te verlengen. Iets met een glijdende schaal.

Op een gegeven moment moeten we als mensen ook accepteren dat de dood bij het leven hoort. Anders is deze corona-pandemie pas het begin van een nieuw tijdperk dat draait om maatregelen "om de zorg niet te overbelasten"

Verder moeten we veel meer gaan nadenken over 'voorkomen is beter dan genezen' aanpak die nu gericht is op ieder mogelijke vorm van contact te beperken. Obesitas is aantoonbaar bewezen een belangrijke onderliggende factor voor Corona patiënten die op de IC belanden. Waar blijft de suiker- en fastfood-tax? DAT zijn de lange termijn maatregelen die het daadwerkelijke probleem aanpakken. Niet het ophokken van mensen die terug komen van vakantie.

Het is een feit dat gezonde mensen vrij goed bestand zijn tegen Corona (en ja, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen). Laten we dan als land maatregelen nemen om mensen gezonder te maken. Dan leven mensen natuurlijk langer, gaan de zorgkotsen omlaag en zijn we met z'n allen beter bestand tegen nieuwe virussen/bacterien/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Maar het is echt een draconische maatregel waarbij je veel meer onschuldige burgers letterlijk opsluit dan dat je er besmettelijke mensen mee uit de samenleving houdt. Dit werkt alleen in landen als NZ waar de strategie uitroeien van het virus is (lees: was, want de rest v/d wereld heeft zijn middelvinger opgestoken naar dat plan). Het woord proportioneel is zijn waarde het afgelopen jaar volgens mij wel verloren.
Dat wordt het beleid hier uiteindelijk min of meer ook, geholpen door de vaccinaties zodat dit uiteindelijk juist geen draconische maatregel is die veel onschuldige burgers treft. Uiteindelijk zal men er naar toe willen dat je er binnen de EU weinig van merkt en bij andere goed gevaccineerde landen waarschijnlijk ook niet.
Voor de overige landen zit je er dan wel aan vast, maar dat is toch niet zo gek ?

Een 100% controle op drugs hebben we bij Duitsland ook niet gehad, bij zeer specifieke landen echter wel.
Kortom alles wat men hier mee lijkt te beogen is juist gericht om, weliswaar strengere/gehandhaafde maatregelen in te zetten, maar die zijn wel vele malen gerichter dan wat we nu doen (en kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
Number10 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Misschien is het aardig om te luisteren naar deze podcast van 9 maart jl.:
https://www.volkskrant.nl...w-bessems-viroloog-en-jou

De hele podcast is volgens mij interessant, maar daarin wordt o.a. de leeftijddiscussie toegelicht (vanaf ongeveer 1:08 uur) en besproken waarom de waardering van leven niet per se hoeft samen te hangen met de leeftijd, zoals veel mensen impliciet lijken te veronderstellen. Je zou het ook kunnen omdraaien: ouderen hebben veel achter de kiezen gehad en kunnen na een (zwaar) leven aan het einde gaan genieten van het leven. Net zo goed waar toch?

[...]
Ik kijk dan liever naar hoe het komt dat deze mensen een zwaar leven hebben gehad en pas na hun pensioen kunnen gaan genieten. Ik wens ieder mens toe dat ze hun hele leven van het leven kunnen genieten, niet pas na hun 65e (of voor mijn generatie 70e).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:59
TIGER1125 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:37:
[...]

Scholen, elke besmetting is een klas aan testen dus ca. 30 testen. (wanneer iedereen test)

Bij ons was het vorige week, tussen de 250 en 500 kinderen die voor een test "moesten" na een besmette docent die les gaf op 3 scholen.
Inderdaad, gaat erg hard. Bij mijn zoontje in de klas was er 1 positief getest, daarvan had de vader het opgelopen op het werk, en vrouw en zoontje dus ook. Alle kinderen een week thuis en inderdaad testen. En omdat het ook nog eens een vriendje van ons zoontje is, was kans op direct contact erg hoog.
Dat gecombineerd met de weers-schommelingen geeft dat vrouwlief en ikzelf ook wat minder zijn in weerstand en iets een snotneus (mag eigenlijk geen naam hebben) hebben.

Wat wij ook erg vreemd vinden en dus ook NIET hebben gedaan is dat je als ouders van een kind die direct in aanraking is geweest met een ander kind die positief is getest, niet ook in Quarantaine moet. Wij hebben als gezin in quarantaine geleefd tot we konden testen en een uitslag hadden. Gewoon ter voorkoming van eventuele verdere verspreiding. De regels zijn wat dat betreft (in mijn ogen) erg krom.
immetjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:00:
[...]

Nee, thuis blijven bij symptomen heeft zeker zin, alleen ik dacht dat je al 5 dagen voor je symptomen vertoont al besmettelijk was (dat is dus ~24uur volgens WHO) en dat is best een lange periode om mensen aan te steken. Als dat zo was dan verklaart dat waarom er van die onverklaarbare uitbraken zijn. Maar goed het is 24u en ook nog schijnbaar zeldzaam. Dus mijn gedacht gaat niet op.
Ik meen ook dat het wel meer dan de door het WHO gestelde 24 uur was, maar weet niet meer waar die informatie precies vandaan komt/ kwam. Aan de andere kant, voor de mensen die niet thuis kunnen werken is 24 uur wel genoeg om voldoende met anderen in aanraking te komen en deze te besmetten.
zacht schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Ik kijk inderdaad meer naar de ziekenhuis opnames en dergelijke dan naar het aantal positieve testgevallen. Want die zeggen in mijn ogen meer dan de absolute aantallen besmette mensen. Ik denk dat we pas langzamerhand erachter komen hoeveel mensen besmet zijn (geweest), omdat er ook echt meer getest wordt. Het zal niet zo zijn dat ziekenhuisopnamen steeds om en nabij de 40 zijn (voorbeeld), en dat het aantal besmettingen (bekend en onbekend!) met 30% is gestegen.
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Ik kijk dan liever naar hoe het komt dat deze mensen een zwaar leven hebben gehad en pas na hun pensioen kunnen gaan genieten. Ik wens ieder mens toe dat ze hun hele leven van het leven kunnen genieten, niet pas na hun 65e (of voor mijn generatie 70e).
Op zich mee eens hoor, maar het genieten is wel iets waar wij meer me opgroeien tegenwoordig dan die generatie. Dat was vooral werken, zorgen voor eten op de plank en (bijvoorbeeld ook in mijn familie, waar mijn vader (nog geen 70) en broers gewoon op de boerderij moesten mee werken van een oom en het beetje wat ze daarmee verdienden konden inleveren zodat het hele gezin te eten had. Dus die hebben ook vooral geleerd hard te werken en maar mondjesmaat te genieten.

[ Voor 12% gewijzigd door jbdeiman op 12-03-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:26

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Lol, jij hebt zeker geen hooikoorts? :P
Ik heb sinds een week of 2 weer last van hooikoorts

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FabianGTI schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:06:
[...]
Dat laatste is natuurlijk overdreven maar mensen zullen inderdaad meer met elkaar in contact komen, mede vanwege het beleid.
Ik had toch wat meer gehoopt te zien van die vaccinaties, maar die ziekenhuis opnames blijven maar hoog. :/
Ja het is ietwat overdreven, maar het lijkt een sport geworden om maar elke oorzaak van de stijging aan te proberen te wijzen die buiten je invloed is, zodat mensen zich niet schuldig hoeven te gaan vinden.
(het weer/de covid variant/de maatregelen/de buurman etc etc)
Uiteindelijk is het gewoon 1 persoon die een volgende besmet omdat ze contact hebben.

De daling in de ziekenhuizen zal nog wel even duren, denk dat dat pas gaat komen zodra 60 tot 70% van de 60+ 2 weken na de 1e vaccinatie zit.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 12-03-2021 16:22 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:56:
Ik kan deze twee niet los van elkaar zien - hoe dan wel? Het is één en dezelfde vijver van capaciteit waar meerdere zorgvragers gebruik van maken.
Het lijkt mij juist heel belangrijk om ze los van elkaar te zien. Het vergroten van de capaciteit vormt immers een (dure) maatregel die andere uitgaven niet mogelijk maakt. Dat betekent dat we dus maatschappelijk moeten afwegen wat een grotere capaciteit waard is en waarom.

Als de maatregel gericht is op het voorkomen van problemen in een crisis zoals de huidige, dan is de verwachting volgens velen dat het niets tot weinig uit had gemaakt gezien de exponentiële groei. We zullen het nooit weten, maar paradoxaal genoeg zou de oversterfte bij een grotere capaciteit mogelijk zelfs groter zijn geweest omdat ik het idee heb dat de IC capaciteit de beperkende factor is en was voor veel beleidskeuzes. Maar misschien waren er bij meer oversterfte dan het huidige aantal overlijdens ineens veel meer maatregelen getroffen los van de IC capaciteit. Wat denk jij?
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:10:
Ik ook, maar daar heeft die groep niets aan op dit moment. Volgens mij worden veel van de onderwerpen die je benoemd overigens ook besproken in de podcast. Veel luisterplezier! :)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Eens met wat je zegt hoor. Maar ik wordt een beetje moe van het 'solidair' argument voor iedere nieuwe maatregel die geïntroduceerd wordt.. Op een gegeven moment is het op.

Overigens moeten we als NL wel serieus na gaan denken over hoe we ons zorgstelsel in willen richten. Het is de een-na-grootste kostenpost van ons land en die wordt alleen maar groter en groter.
Partijen willen het eigen risico vastzetten, premies verlagen en ondertussen worden behandelingen alsmaar duurder en komen er steeds nieuwe technieken om het leven met nog een jaartje te verlengen. Iets met een glijdende schaal.

Op een gegeven moment moeten we als mensen ook accepteren dat de dood bij het leven hoort. Anders is deze corona-pandemie pas het begin van een nieuw tijdperk dat draait om maatregelen "om de zorg niet te overbelasten"

Verder moeten we veel meer gaan nadenken over 'voorkomen is beter dan genezen' aanpak die nu gericht is op ieder mogelijke vorm van contact te beperken. Obesitas is aantoonbaar bewezen een belangrijke onderliggende factor voor Corona patiënten die op de IC belanden. Waar blijft de suiker- en fastfood-tax? DAT zijn de lange termijn maatregelen die het daadwerkelijke probleem aanpakken. Niet het ophokken van mensen die terug komen van vakantie.

Het is een feit dat gezonde mensen vrij goed bestand zijn tegen Corona (en ja, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen). Laten we dan als land maatregelen nemen om mensen gezonder te maken. Dan leven mensen natuurlijk langer, gaan de zorgkotsen omlaag en zijn we met z'n allen beter bestand tegen nieuwe virussen/bacterien/etc.
Kosten in absolute getallen wel maar als % van het BBP zitten we in 2019 op het nivo van 2009 en dat is 13,1% (met tussendoor een lichte stijging). https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-in-2019-met-5-2-procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Ja het is ietwat overdreven, maar het lijkt een sport geworden om maar elke oorzaak van de stijging aan te proberen te wijzen die buiten je invloed is, zodat mensen zich niet schuldig hoeven te gaan vinden.
(het weer/de covid variant/de maatregelen/de buurman etc etc)
Uiteindelijk is het gewoon 1 persoon die een volgende besmet omdat ze contact hebben.

De daling in de ziekenhuizen zal nog wel even duren, denk dat dat pas gaat komen zodra 60 tot 70% van de 60+ 2 weken na de 1e vaccinatie zit.
elke stijging buiten een eventuele besmetting die ik zelf veroorzaak ( tot nu toe gelukkig nog niet voorzover ik weet) is inderdaad buiten mijn directe invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:09:
Roemenië was dat. Ze voerden een streng coronabeleid in, mensen mochten niet meer hun huis uit tenzij ze een verklaring hadden. Boetes begonnen bij 20.000 euro omgerekend (gemiddeld inkomen daar in euro's is 625 per maand). Indien je besmet was werd je gedwongen opgenomen in een ziekenhuis voor behandeling/quarantaine.

De boetes en de gedwongen behandelingen zijn toen na enkele maanden door het constitutionele hof daar als ongrondwettig verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ik eerder schreef, dat de capaciteit bij milderen uitbraken dan Corona al te kort schiet, zeker ook regionaal.

Je gedachtegang dat de oversterfte bij een grotere capaciteit groter "had' kunnen zijn kan ik volgen maar even zo goed was dat niet zo geweest, dat zullen we nooit weten (was de oversterfte in DE dan zoveel groter? ik weet het niet)
Wat we hopelijk wel geleerd hebben is dat (1) Duitsland een goede buur is die bereid was om ons te helpen (2) er bij een volgende uitbraak van wat dan ook eerder ingegrepen moet worden.
Dat laatste hebben we nu kunnen oefenen en de bereidwilligheid zal een tweede keer minder groot zijn (en neemt nu hard af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
henkzelf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Kosten in absolute getallen wel maar als % van het BBP zitten we in 2019 op het nivo van 2009 en dat is 13,1% (met tussendoor een lichte stijging). https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-in-2019-met-5-2-procent
Dan nog vind ik dat een aanzienlijk deel dat besteed wordt aan 'genezing'. Het zou veel waardevoller zijn om geld te steken in preventie om te voorkomen dat mensen überhaupt in het ziekenhuis belanden met te voorkomen aandoeningen als obesitas, longkanker door roken, etc. Dat zou zorgkosten omlaag moeten brengen en als gevolg daarvan ook de premies.

Want uiteindelijk kan iedere partij wel willen dat het eigen risico niet omhoog gaat, eigen risico en premie zijn communicerende vaten. Dus onder de streep betalen we met zijn allen alsnog steeds meer. En dan kan het percentage BBP wel gelijk blijven, als het verschil tussen arm en rijk groter wordt, dan kun je wel raden wie daar het meest de dupe van zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Tijd voor een model update.

De gerapporteerde van de afgelopen dagen waren hoger dan het model had voorzien. Bijgevolg is de verwachting voor de piek van de R-waarde en daarachter de piek van het aantal besmettingen ook iets gestegen.

Als hoogste R-waarde wordt nu 1.064 verwacht op infectiedatum 13-3 = datum eerste ziektedag 18-3 en zichtbaar in de GGD nieuwe besmettingen rond 21-3. Een paar dagen geleden was de voorspelling 1.061.

Als maximaal aantal besmettingen wordt nu 10071 verwacht op 15-5. Dat zat eerder in de 9600 op 8-5. De iets hoger piek in R jaagt de besmettingen wat sneller omhoog en het zal iets langer duren om deze R weer onder 1 te drukken door immunisatie. Vandaar de bijstelling.

Het goede nieuws zit in de ziekehhuisopnames:

Dag na dag begint steeds een beetje duidelijker het beeld te ontstaan dat de derde golf in besmettingen echt is ingezet. We zijn alweer 4 weken onderweg omhoog. Maar het effect op de ziekenhuisopnames (normaal ~1 week vertraagd) blijft vooralsnog uit. Er is geen sprake van daling, maar een echte stijging is ook niet zichtbaar: https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

De komende dagen gaan we profiteren van de vaccinaties van kwetsbaren in de leeftijdsgroep 18-60. Dat traject is op 15-2 ingezet en moet rond vandaag de eerste vruchten afwerpen. Als het meezit, kunnen de opnames komende week gaan dalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

jbdeiman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:12:

[...]

Ik meen ook dat het wel meer dan de door het WHO gestelde 24 uur was, maar weet niet meer waar die informatie precies vandaan komt/ kwam. Aan de andere kant, voor de mensen die niet thuis kunnen werken is 24 uur wel genoeg om voldoende met anderen in aanraking te komen en deze te besmetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ci1_S0PmCoymVLaAd8ZyWRbIZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V6q5rK4Q8KqmMhPdttFKGlcx.jpg?f=user_large

Deze grafiek zet de piek van "infectiousness:" zo'n 4.5 dagen na besmetting. De piek is zo'n dag voor de symptomen beginnen. Twee tot drie dagen voor de symptomen begin je met besmettelijk worden; in het begin is het niet zo erg.

Hier wordt dat ook uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:39:

Dag na dag begint steeds een beetje duidelijker het beeld te ontstaan dat de derde golf in besmettingen echt is ingezet. We zijn alweer 4 weken onderweg omhoog. Maar het effect op de ziekenhuisopnames (normaal ~1 week vertraagd) blijft vooralsnog uit. Er is geen sprake van daling, maar een echte stijging is ook niet zichtbaar: https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
Ik vraag me nog wel af waarom dit weer wel een 3e golf mag heten, maar de sinterklaas piek was een 2e piek van de 2e golf. :P
Als je de sint opleving geen golf noemt, is dit meer de 3e opleving van de 2e golf.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Intussen zitten we met ca. 80.000 testen gisteren al weer op het piek niveau van 23 december. Toen met 9350 positieven, nu 6068.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:41
henkzelf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:54:
Intussen zitten we met ca. 80.000 testen gisteren al weer op het piek niveau van 23 december. Toen met 9350 positieven, nu 6068.
Toen testten we amper kinderen en waren er geen hooikoortsklachten. Om maar eens wat te noemen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Het goede nieuws zit in de ziekehhuisopnames
“Goed’ als in: geen stijging?

Want we zitten volgens mij toch wel erg hoog met alle getallen en met een R van 1,064 en 576 IC bedden bezet zitten we in de ‘not at all safe-zone’ van het nomogram als ik het goed zie (logaritmische schaal):

Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
klaaas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Toen testten we amper kinderen en waren er geen hooikoortsklachten. Om maar eens wat te noemen.
Het was ook maar om het een beetje in perspectief te zetten en niet meteen te schrikken van een hoger (absoluut aantal) positieve testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
YakuzA schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Ik vraag me nog wel af waarom dit weer wel een 3e golf mag heten, maar de sinterklaas piek was een 2e piek van de 2e golf. :P
Als je de sint opleving geen golf noemt, is dit meer de 3e opleving van de 2e golf.
Omdat de golf wordt gevormd door een nieuwe variant van het virus. In december was de Engelse mutant een zeldzaamheid, ik denk dat hij rond 1-2 ongeveer 78% van de populatie vormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Omdat de golf wordt gevormd door een nieuwe variant van het virus. In december was de Engelse mutant een zeldzaamheid, ik denk dat hij rond 1-2 ongeveer 78% van de populatie vormt.
Gelukkig nog iets van logica :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Number10 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:02:
[...]

“Goed’ als in: geen stijging?

Want we zitten volgens mij toch wel erg hoog met alle getallen en met een R van 1,064 en 576 IC bedden bezet zitten we in de ‘not at all safe-zone’ van het nomogram als ik het goed
Als de besmettingen oplopen maar de ziekenhuisopnames vlak blijven, dan hebben we gewonnen. Want op enig moment gaan de besmettingen niet meer stijgen en dan daalt de druk op de zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:58

Laguna

Connaisseur

henkzelf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:54:
Het aantal dagelijkse testen is inderdaad erg hard gestegen de afgelopen weken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4_Pn-GMlZsOzE--N8T-egav7IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUNxnGnvUtom1CQfLY4rgrTr.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig is de stijging van het aantal positieve testen niet vergelijkbaar met december.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:33
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Ik wordt er ook een beetje moe van maar om een andere reden. We zitten nu een jaar in deze narigheid en vanaf dag één is er een te grote groep die zich niet voldoende houdt aan de adviezen of er volledig schijt aan heeft. De ophef hierover is minimaal en 9 van de 10 keer wordt het ook gewoon goed gepraat. Als het echter om ouderen gaat dan moeten die ineens solidair zijn, zich massaal opsluiten, "gewoon" maar overlijden en is de ophef en jaloezie enorm.
Dat ophokken zoals je dat noemt is ook een vorm van voorkomen is beter dan genezen.
Zal ik eens een gokje wagen? Je bent redelijk jong, in ieder geval ruim onder de 50. Je ouders zijn redelijk jong. Je bent niet te zwaar, geen diabeet en gaat graag op vakantie?

Voor een andere kijk op het vraagstuk rondom solidair zijn is dit wel een aardige:
https://www.telegraaf.nl/...s-een-klap-in-ons-gezicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:17:
[...]

Als de besmettingen oplopen maar de ziekenhuisopnames vlak blijven, dan hebben we gewonnen. Want op enig moment gaan de besmettingen niet meer stijgen en dan daalt de druk op de zorg.
Ik help het je hopen. Op het moment denk ik dat het tot half April gewoon heel spannend blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TrailBlazer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Ik help het je hopen. Op het moment denk ik dat het tot half April gewoon heel spannend blijft.
Dat het spannend is in de zorg, dat bestrijdt niemand. Ook bij het huidige aantal patiënten wordt 10 a 20% van de geplande zorg uitgesteld. Dat is niet half zo heftig als het was, maar het geeft wel aan dat de druk nog steeds hoog is.

Het is balanceren op een dun koord. Maar als je precies op het koord staat, dan zit je in de positie dat de toenemende effecten van vaccinatie in balans met de effecten van de oplopende aantallen positieve tests. Als je dat kunt volhouden dan heb je gewonnen. Want die vaccinatie-effecten beginnen nog maar net de risicogroepen voor hospitalisatie te bereiken (prikdatum 15-2 —> opnames omstreeks nu). Aan die kant van de vergelijking komt hopelijk snel een flinke accelleratie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
jbdeiman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:12:
[...]

Inderdaad, gaat erg hard. Bij mijn zoontje in de klas was er 1 positief getest, daarvan had de vader het opgelopen op het werk, en vrouw en zoontje dus ook. Alle kinderen een week thuis en inderdaad testen. En omdat het ook nog eens een vriendje van ons zoontje is, was kans op direct contact erg hoog.
Dat gecombineerd met de weers-schommelingen geeft dat vrouwlief en ikzelf ook wat minder zijn in weerstand en iets een snotneus (mag eigenlijk geen naam hebben) hebben.

Wat wij ook erg vreemd vinden en dus ook NIET hebben gedaan is dat je als ouders van een kind die direct in aanraking is geweest met een ander kind die positief is getest, niet ook in Quarantaine moet. Wij hebben als gezin in quarantaine geleefd tot we konden testen en een uitslag hadden. Gewoon ter voorkoming van eventuele verdere verspreiding. De regels zijn wat dat betreft (in mijn ogen) erg krom.
Ben ik helemaal met je eens ook vanwege het feit dat je moet wachten totdat je getest mag worden. Weet niet hoe dat bij jullie was, maar voor ons stond 5 dagen na het laatste contact. Daarna nog bijna 36 uur gewacht op de uitslag van de test en je bent dus ruim 6 dagen verder.

Tijdens de quarantaine periode bleek dat ze de dag voor het laatste contact ook al contact hadden gehad met die docent. Dus potentieel was er een kans dat er een week lang mensen besmettelijk rond hebben gelopen. Ik heb dat ook aangegeven bij mijn contact met de GGD dat ik het wel heel raar vind dat je een uitbraak wil indammen maar wij gewoon ruim 7 dagen rond mogen wandelen en onze kleine dus thuis in quarantaine moest blijven.

Na het nieuws is de quarantaine met uitzondering van het school gaan van de andere kinderen prima gelukt maar de eerste 2 dagen (voordat het bericht kwam) waren er dus legio mogelijkheden dat het virus veel verder verspreid had kunnen worden vanuit de klassen en de bijbehorende gezinnen die contact hadden met de betreffende docent.

Ik vond het ook heel opvallend dat er eigenlijk geen verdere regie werd gepakt door de GGD in deze. Met name bij het testen en het delen van de uitslag. (Het is dat ik zelf ben gaan bellen anders had ik niet eens een uitslag gehad binnen 48 uur)

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 12-03-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:34:
[...]

Dat het spannend is in de zorg, dat bestrijdt niemand. Ook bij het huidige aantal patiënten wordt 10 a 20% van de geplande zorg uitgesteld. Dat is niet half zo heftig als het was, maar het geeft wel aan dat de druk nog steeds hoog is.

Het is balanceren op een dun koord. Maar als je precies op het koord staat, dan zit je in de positie dat de toenemende effecten van vaccinatie in balans met de effecten van de oplopende aantallen positieve tests. Als je dat kunt volhouden dan heb je gewonnen. Want die vaccinatie-effecten beginnen nog maar net de risicogroepen voor hospitalisatie te bereiken (prikdatum 15-2 —> opnames omstreeks nu). Aan die kant van de vergelijking komt hopelijk snel een flinke accelleratie aan.
Begrijp ik ook wel alleen dan moeten de versoepelingen niet nog net even een snellere stijging veroorzaken dan de vaccinaties kunnen opvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

De gerapporteerde van de afgelopen dagen waren hoger dan het model had voorzien. Bijgevolg is de verwachting voor de piek van de R-waarde en daarachter de piek van het aantal besmettingen ook iets gestegen.

...

Het goede nieuws zit in de ziekehhuisopnames:
Ik denk dat je wat voorzichtig mag zijn met de conclusie over de derde golf, zeker omdat ziekenhuisopnamen die niet laten zien.

Een belangrijk aspect, die ook al een paar keer is genoemd, en die het RIVM ook niet meeneemt, is het deel dat niet gemeten wordt: mensen die niet testbereid zijn, of mensen (vrijwel) zonder klachten. Als je je 1 avondje ziek voelt en na een nachtje slapen weer beter bent, kun je het ook af doen als 'iets verkeerds gegeten/gedaan'.

Er is dus een groep besmettingen die je normaal gesproken niet meet. Dat is geen probleem, als die groep altijd dezelfde relatieve grootte heeft op de groep die wel positief wordt getest. Maar de afgelopen twee maanden zijn er nogal wat gebeurd.

In eerste instantie dataverlies door de GGD en slecht weer, waardoor de groep onzichtbaar positieven toeneemt door lagere testbereidheid. Nu de scholen weer open zijn neemt de testbereidheid weer toe, met name onder jongeren en hun ouders, zij het uit noodzaak. Daardoor vang je ook positieve mensen die normaal in de onzichtbare groep waren gebleven (want: misschien geen klachten). Het totaal aantal testen en de positiviteitsratio lijken dat in ieder geval (deels) te bevestigen.

Stel dat 75% van de werkelijk positieve mensen werd gedetecteerd in januari. In februari was de testbereidheid laag en daalde dit tot 60%. Met het scholenbeleid is het nu in maart 80%. Als je dan de besmettingscijfers van januari, februari en maart daarmee corrigeert, kom je op een veel vlakkere curve uit, een curve die meer lijkt op de ziekenhuisopnames.

Ik zeg niet dat het zo loopt, maar doordat je data nooit compleet is kan het relatief aantal 'onzichtbare positieven' de modellen behoorlijk laten afwijken in de praktijk.

Dat is mijn inziens ook het probleem dat de RIVM onvoldoende onderkend: je kunt geen projecties maken met modellen op dat wat je niet weet. Garbage in = garbage uit.

Gezien de nog altijd relatieve hoge ziekenhuiscijfers is de situatie nog altijd niet bemoedigend, maar ook niet pessimistisch. Nu een derde golf benoemen is paniekzaaierij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@Skyaero vraag me ook af wanneer je in het ziekenhuis het resultaat van inentingen gaat zien. Dan hou je mogelijk hoge besmettingscijfers, gecombineerd met gelijke of lagere ziekenhuisopnames.

Logica dicteert dat met de huidige strategie je straks het virus z'n gang kan laten gaan zonder enorme drukte in het ziekenhuis. Vraag is nog steeds of iedereen lekker uit een corona infectie komt, maar in ieder geval zonder opname.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die 3e golf is er denk ik wel de vraag is hoe ernstig gaat die zijn. Hebben we de risico groepen goed genoeg gevaccineerd op dat moment.

Ik word wel een beetje moe van dat tehoog verhaal. Ik zou werkelijk niet weten met weke maatregelen je het in Nederland nog voor elkaar gaat krijgen om iets naar beneden te krijgen en geen opstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Go data driven denk ik. Op dit moment zie ik niet veel ruimte.

Voortgezet onderwijs vind ik spannend. Dat kan flinke aantallen besmettingen veroorzaken. Nu zijn de allerkwetsbaarste mensen inmiddels redelijk gevaccineerd, maar de gezinsleden van de scholieren vallen daar nog lang niet onder. Het risico is dus op een golf die via scholieren en hun gezinsleden rondgaat door het land.

De andere versoepelingen zijn relatief low risk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

immetjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Influenza is veel minder besmettelijk. Dus ook je maar middelmatig aan maatregelen houden is daarvoor al genoeg.
Dat is letterlijk wat @DutchCommando zegt. Overigens kun je hier zien dat we ons helemaal niet zo goed aan de gedragsregels houden. Zeker niet wat betreft testen en thuis blijven bij klachten.
Met COVID19 ben je 5 dagen voor je klachten hebt ben al besmettelijk.

[...]

https://www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19/quarantine
En deze:
[Afbeelding]
Misschien moet je dat grafiekje even opnieuw bekijken. Daar staat namelijk iets heel anders dan dat je beweert. Ook je RIVM link ondersteunt die bewering niet.
nu we in een uitdovende pandemie zitten.

[...]

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Dat blijf je maar herhalen, maar ik heb je gisteren nog een stuk of 7 landen opgenoemd waar dat helemaal niet het geval is.

Doe je het er om? Want je blijft maar ongefundeerd dezelfde eenvoudig weerlegbare argumenten droppen en doet echt geen enkele moeite om je in die weerleggingen te verdiepen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

FirePuma142 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Dat is letterlijk wat @DutchCommando zegt. Overigens kun je hier zien dat we ons helemaal niet zo goed aan de gedragsregels houden. Zeker niet wat betreft testen en thuis blijven bij klachten.

[...]

Misschien moet je dat grafiekje even opnieuw bekijken. Daar staat namelijk iets heel anders dan dat je beweert. Ook je RIVM link ondersteunt die bewering niet.

[...]

Dat blijf je maar herhalen, maar ik heb je gisteren nog een stuk of 7 landen opgenoemd waar dat helemaal niet het geval is.

Doe je het er om? Want je blijft maar ongefundeerd dezelfde eenvoudig weerlegbare argumenten droppen en doet echt geen enkele moeite om je in die weerleggingen te verdiepen.
Over puntje twee en die 5 dagen. Daar zat ik fout en heb ik al een correctie post achteraan gegooid. Ik zal de originele post van mij ook corrigeren.

Er zijn nog wat landen een inhaalslag aan het maken; een pandemie is niet opeens op 2e paasdag ofzo afgelopen.

[ Voor 5% gewijzigd door immetjes op 12-03-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:48:
[...]
Er is dus een groep besmettingen die je normaal gesproken niet meet.
Tenzij ze niet naar de wc gaan worden ze toch 'gemeten' aan de hand van de rioolmonsters, toch?
Niet exact, maar trends en uitbraken kunnen daar wel in gezien worden.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 12-03-2021 18:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Skyaero schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:48:
[...]
Ik denk dat je wat voorzichtig mag zijn met de conclusie over de derde golf, zeker omdat ziekenhuisopnamen die niet laten zien.

Een belangrijk aspect, die ook al een paar keer is genoemd, en die het RIVM ook niet meeneemt, is het deel dat niet gemeten wordt: mensen die niet testbereid zijn, of mensen (vrijwel) zonder klachten. Als je je 1 avondje ziek voelt en na een nachtje slapen weer beter bent, kun je het ook af doen als 'iets verkeerds gegeten/gedaan'.

Er is dus een groep besmettingen die je normaal gesproken niet meet. Dat is geen probleem, als die groep altijd dezelfde relatieve grootte heeft op de groep die wel positief wordt getest. Maar de afgelopen twee maanden zijn er nogal wat gebeurd.
Het RIVM neemt dat gewoon mee, daarvan geven ze zelfs de cijfers vrij op het dashboard:
https://coronadashboard.r...lijk/besmettelijke-mensen

Complete grafieken en alles, hoe kom je tot de conclusie dat "die het RIVM ook niet meeneemt"?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:39
En wederom krijgen we minder AstraZenica vaccins dan verwacht, zo'n 450.000 minder de komende zes weken.
Het wil maar niet goed gaan lopen.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:54:
Go data driven denk ik. Op dit moment zie ik niet veel ruimte.

Voortgezet onderwijs vind ik spannend. Dat kan flinke aantallen besmettingen veroorzaken. Nu zijn de allerkwetsbaarste mensen inmiddels redelijk gevaccineerd, maar de gezinsleden van de scholieren vallen daar nog lang niet onder. Het risico is dus op een golf die via scholieren en hun gezinsleden rondgaat door het land.

De andere versoepelingen zijn relatief low risk.
Punt is daarin ook nog eens dat je de scholieren niet preventief in kan enten, de vaccins zijn (nog) niet geschikt voor kinderen.

Studentenleeftijd zou je misschien wel vroeg kunnen beginnen met inenten zodat enerzijds er economisch weer een hoop meer kan, en je anderzijds verspreiding en uitbraken in kan dammen. Dan neem je met vaccineren vanuit 2 richtingen het virus in de tang.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 20:08
Yaksa schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:09:
En wederom krijgen we minder AstraZenica vaccins dan verwacht, zo'n 450.000 minder de komende zes weken.
Het wil maar niet goed gaan lopen.
Bron:
Gewoon lekker mee stoppen met die vaccins. Hoop beloven maar niet leveren.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:31
Ben wel benieuwd of dit het begin is van de derde golf. Inderdaad, aan de ziekenhuisopnames zien we het nog niet. Maar de besmettingscijfers van de laatste drie dagen zijn verre van bemoedigend. Wat dat betreft zijn de komende 2 dagen wel spannend. Zien we daar weer week op week stijgingen van 20-30% dan moeten we concluderen dat de R wel echt richting de 1.15 aan het gaan is. En dat is ook met vaccinaties onhoudbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
Sovieto schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:15:
Ben wel benieuwd of dit het begin is van de derde golf. Inderdaad, aan de ziekenhuisopnames zien we het nog niet. Maar de besmettingscijfers van de laatste drie dagen zijn verre van bemoedigend. Wat dat betreft zijn de komende 2 dagen wel spannend. Zien we daar weer week op week stijgingen van 20-30% dan moeten we concluderen dat de R wel echt richting de 1.15 aan het gaan is. En dat is ook met vaccinaties onhoudbaar.
Het percentage positieve tests is nog altijd aan het dalen. Dus ik heb meer de indruk dat er meer besmette personen zichtbaar worden door hogere testaantallen, dan dat er een grotere mate van verspreiding aan de hand is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Sovieto schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:15:
Die golf is al een paar weken aan de gang.

Er lijkt een bepaalde weersafhankelijkheid te zijn: het was een week warm weer, en de week daarop maakten de besmettingen pas op de plaats. Nu is het de afgelopen tijd weer kouder en wisselvalliger en lopen de besmettingen weer op.

De laatste dagen kunnen ook de eerste effecten van de herstart van het VO zijn. De getallen vallen me tegen. Modelmatig had ik pas in de loop van volgende week de eerste 6000+ verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Scholen en op kantoor, 5 dagen thuiswerken is op z'n retour.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Die golf is al een paar weken aan de gang.

Er lijkt een bepaalde weersafhankelijkheid te zijn: het was een week warm weer, en de week daarop maakten de besmettingen pas op de plaats. Nu is het de afgelopen tijd weer kouder en wisselvalliger en lopen de besmettingen weer op.

De laatste dagen kunnen ook de eerste effecten van de herstart van het VO zijn. De getallen vallen me tegen. Modelmatig had ik pas in de loop van volgende week de eerste 6000+ verwacht.
*kugh* griep *kugh* :P

Als ik de speeltuintjes hier zie als ik er langskom vind ik het aantal besmettingen niet zo vreemd }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:34:
[...]

*kugh* griep *kugh* :P

Als ik de speeltuintjes hier zie als ik er langskom vind ik het aantal besmettingen niet zo vreemd }:O
ik vind het vooral vreemd dat je speeltuintjes met besmettingen associeert. zelf kom ik er niet meer , maar in de speeltuintjes die ik zie staan inderdaad ouders te praten met wat afstand, vast ook wel eens 1,4 m ipv 1,5 , maar nog steeds vermoed ik dat dit geen corona superspread events zijn.
-zure toevoeging verwijderd-

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2021 20:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoevenpe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Scholen en op kantoor, 5 dagen thuiswerken is op z'n retour.
Toch vind ik dat bijzonder bij veel grote bedrijven is het geen optie om op kantoor te werken tenzij je echt een goede reden hebt. Eenzaam is echt geen reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:20:
[...]

ik vind het vooral vreemd dat je speeltuintjes met besmettingen associeert. zelf kom ik er niet meer , maar in de speeltuintjes die ik zie staan inderdaad ouders te praten met wat afstand, vast ook wel eens 1,4 m ipv 1,5 , maar nog steeds vermoed ik dat dit geen corona superspread events zijn.
Maar misschien moeten we ze voor de zekerheid (better safe than sorry het is tenslotte pandemie en t duurt maar even ) maar afsluiten of de boa's er op afsturen , stel je voor dat kinderen plezier maken en ouders een praatje.
Ik kom er ook niet meer... maar als ik naar de snelweg rij (dagelijks) kom ik langs een speeltuin, afgelopen zondag zag ik daar een paar honderd kinderen (het zag er zwart van de hoeveelheid)... zag verder weinig ouders. Maar volgens mij vinden daar juist nu de meeste besmettingen plaats. Dacht dat ook in de rapportages zichtbaar was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
ArcticWolf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:25:
[...]

Ik kom er ook niet meer... maar als ik naar de snelweg rij (dagelijks) kom ik langs een speeltuin, afgelopen zondag zag ik daar een paar honderd kinderen (het zag er zwart van de hoeveelheid)... zag verder weinig ouders. Maar volgens mij vinden daar juist nu de meeste besmettingen plaats. Dacht dat ook in de rapportages zichtbaar was?
In de afgelopen week is 0,3% van de besmettingen waarbij een bron bekend is geschaard onder het kopje ‘Vrijetijdsbesteding’. Onder die kop vallen ook sportclubs.

De kans dat speeltuinen een grote bron van besmettingen zijn acht ik klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sovieto schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:31:
[...]

In de afgelopen week is 0,3% van de besmettingen waarbij een bron bekend is geschaard onder het kopje ‘Vrijetijdsbesteding’. Onder die kop vallen ook sportclubs.

De kans dat speeltuinen een grote bron van besmettingen zijn acht ik klein.
Deze speeltuin wordt ook door scholen gebruikt... laat ik het op school besmettingen gooien dan? }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sovieto schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:31:
[...]

waarbij een bron bekend is
Precies de crux...

@t_captain en zo zie je; een model is mooi zolang het goed gaat, maar als je je moet verantwoorden voor een tegenvaller is het al gauw wat minder ;)

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Echt precies de crux. Helemaal eens. De kans dat 32% van de onbekende besmettingen in de speeltuin zijn opgelopen is flink groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Sovieto op 12-03-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie

Als hoogste R-waarde wordt nu 1.064 verwacht op infectiedatum 13-3 = datum eerste ziektedag 18-3 en zichtbaar in de GGD nieuwe besmettingen rond 21-3. Een paar dagen geleden was de voorspelling 1.061.

Als maximaal aantal besmettingen wordt nu 10071 verwacht op 15-5. Dat zat eerder in de 9600 op 8-5. De iets hoger piek in R jaagt de besmettingen wat sneller omhoog en het zal iets langer duren om deze R weer onder 1 te drukken door immunisatie. Vandaar de bijstelling.
Zo zie je maar dat de onzekerheden vanuit modellen nog steeds onverminderd groot is.
Ook de beste fit op het verleden biedt geen garanties voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 12-03-2021 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sovieto schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:53:
[...]

Echt precies de crux. Helemaal eens. De kans dat de 46% onbekende besmettingen allemaal in de speeltuin zijn opgelopen is flink groot.
Tuurlijk joh, lekker sarcastisch doen. Daar gaan we de oorlog mee winnen d:)b

Feit blijft dat je wel lekker bijdehand kunt doen over alles waar je geen besmettingen oploopt, zolang we van de helft niet weten waar het gebeurt heb je er geen ene klote aan. En het ligt nogal voor de hand dat de niet herleidbare besmettingen juist de winkels, buiten, speeltuinen, sportverenigingen en andere 'vluchtige contacten' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Tuurlijk joh, lekker sarcastisch doen. Daar gaan we de oorlog mee winnen d:)b

Feit blijft dat je wel lekker bijdehand kunt doen over alles waar je geen besmettingen oploopt, zolang we van de helft niet weten waar het gebeurt heb je er geen ene klote aan. En het ligt nogal voor de hand dat de niet herleidbare besmettingen juist de winkels, buiten, speeltuinen, sportverenigingen en andere 'vluchtige contacten' zijn.
De stelling dat de speeltuinen de meeste besmettingen veroorzaken is gewoon bullshit.

En zo voor de hand ligt het niet dat het die zaken zijn die jij noemt. Ik zou het veel logischer vinden als men de reden niet invult uit luiheid of schaamte. Of omdat ze niet willen dat er een uitgebreid contactonderzoek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sovieto schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:00:
[...]

De stelling dat de speeltuinen de meeste besmettingen veroorzaken is gewoon bullshit.
Dat stelt dan ook helemaal niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:19:
[...]

Het percentage positieve tests is nog altijd aan het dalen. Dus ik heb meer de indruk dat er meer besmette personen zichtbaar worden door hogere testaantallen, dan dat er een grotere mate van verspreiding aan de hand is.
Inderdaad, gestegen aantal tests brengt besmettingen aan het licht die anders niet waren gevonden. De echte stijging van de besmettingen is dus relatief iets minder sterk dan de stijging van het aantal positieve tests.

Maar:

Ik heb gisteren wat proberen te rekenen aan dit effect.

Het is niet erg precies in te schatten, maar het lijkt slechts een klein deel van de groei te verklaren.

RIVM schat momenteel ongeveer 100.000 besmettelijke corona-dragers in ons land rondlopen (bron: corona dashboard).

Daar moet een factor overheen: ook mensen die niet meer besmettelijk zijn kunnen nog wel een tijd lang positief testen (https://www.google.nl/amp...ijkheid-niet-aantonen.amp).

Die factor kan ik niet zo snel vinden, maar stel dat hij 2 a 3 is. Iemand kan bijvoorbeeld 1
of 2 weken besmettelijk zijn en daarna nog 2 tot 6 weken positief testen, dat lijkt wel een beetje in lijn met de ervaring met PCR. Dan moeten er 200k a 300k Nederlanders zijn die positef zouden testen in een PCR test. Dat is 1.1 a 1.7% van de Nederlanders.

We zijn de afgelopen weken flink meer gaan testen. Van 300.000 tests per week naar 360.000.
Stel dat er geen extra mensen met klachten zijn bijgekomen, dus de epidemie constant is.
In dat geval zouden extra 60.000 tests dus random positief testen als aselecte steekproef uit de populatie. Dan heb je het over naar verwachting -600 tot 1000 mensen per week die positief testen als gevolg van de extra tests die zijn uitgevoerd. Dat verklaart in de orde van 100 positieve tests per dag.

Intussen is de totale dagelijkse vangst met ongeveer 1000 gestegen vanaf het dal in februari. Met deze getallen kom ik dus op 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:04:
[...]

Ik zei het een paar posts eerder, maar misschien was "een groter aantal dan normaal" beter geweest. Thuis bezoeken is nog steeds de grootste aanstichter meen ik. Maar ik denk dat de speeltuinen / scholen voor de stijging zorgen, verder niks op tegen dat die weer bezocht worden en/of open zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:37:
[...]

Precies de crux...

@t_captain en zo zie je; een model is mooi zolang het goed gaat, maar als je je moet verantwoorden voor een tegenvaller is het al gauw wat minder ;)
En dus opt het RIVM voor de worst case. Dat is ter voorkoming van verwijten het veiligst omdat ze beseffen wat er gebeurt met ze als ze het onderschatten. De andere kant op worden ze niet op afgerekend. (De politiek ook niet trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

ArcticWolf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Ik zei het een paar posts eerder, maar misschien was "een groter aantal dan normaal" beter geweest. Thuis bezoeken is nog steeds de grootste aanstichter meen ik. Maar ik denk dat de speeltuinen / scholen voor de stijging zorgen, verder niks op tegen dat die weer bezocht worden en/of open zijn.
Ik denk dat de toenemende aanwezigheid op werk de grootste aanstichter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
TrailBlazer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:25:
[...]

Toch vind ik dat bijzonder bij veel grote bedrijven is het geen optie om op kantoor te werken tenzij je echt een goede reden hebt. Eenzaam is echt geen reden.
Zou me niet verbazen dat bij grote(re) bedrijven de afstand tussen directie en de werkvloer hier een grote positieve rol in speelt. Bij ons met ongeveer 10.000 werknemers is het gewoon thuis werken als dat qua functie kan en daarmee klaar. Zo was het vorig jaar ook, toen is het deels losgelaten en kon je onder allerlei voorwaarden op aanvraag weer naar kantoor maar dat is al geruime tijd niet meer toegestaan en zie ik voorlopig ook niet terug komen.
Wordt ook veel aandacht besteed aan tips en trucs om hier goed doorheen te komen, er zijn updates over aantal besmettingen en herstelde collega's binnen het bedrijf enz. Daarnaast ook aandacht voor zaken die men liever niet ziet zoals collega's die thuis met elkaar afspreken of bila's tijdens een wandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:04:
[...]

Maar volgens mij vinden daar juist nu de meeste besmettingen plaats. Dacht dat ook in de rapportages zichtbaar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gekkie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Zo zie je maar dat de onzekerheden vanuit modellen nog steeds onverminderd groot is.
Ook de beste fit op het verleden biedt geen garanties voor de toekomst.
Absoluut. Je hebt nooit de wijsheid in pacht; op enig moment heb je alleen de beste schatting die je op dat moment kunt maken.

De allerbelangrijkste factor in de derde golf is de mate waarin de UK mutant besmettelijker is dan de klassieke variant. Dat is gewoon de brandstof waarop die golf wordt aangedreven.

De maat voor extra besmettelijkheid is door RIVM de afgelopen zes weken ingeschat als volgt: +49%, +41%, +37%, +27%, +24% en +28%.

Die eerste paar heb ik nooit helemaal geloofd. Als ik ze in mijn model stopte dan zag ik onverklaarbare trends ontstaan. Met de yoename van hetbaandeel UK vatiantbleek het dan of de klssieke variant zomaar minder bemettelijk werd. Ik schatte in die tijd ongeveer 30% in of net daaronder, want met dat soort getallen verdwenen de onverklaarde schuine lijnen. RIVM is wat dat betreft mijn kant op gekomen en daarmee zijn onze R-waardes geconvergeerd.

Voor de forecasts heb ik wel altijd het RIVM getal gebruikt. Idem voor de verdringingscurve die ik wekelijks opnieuw fit in de data van kiemsurveillance.

De voorspellingen voor de derde piek (aantal positieve tests max) zijn begonnen op 12.000, stap voor stap gedaald naar pakweg 6.500 en met de laatste wekelijkse bijstelling deze week omhoog gegaan naar 9.600. Met een paar slechte dagcijfers erbij (wellicht de eerste effecten van heropening VO) is dat nu 10.000 geworden.

Dat schetst ongeveer de range. Als ik dat vergelijk met de cijfers van de tweede golf, en met de resultaten van vaccinatie in verpleeghuizen, ben ik hoopvol dat we dit in de zorg kunnen handlen. Maar nu we aan de bovenkant van de range komen, zie ik even geen ruimte voor snelle versoepeling.

Het hopen is nu dat komende week de resultaten van vaccinatiecampagne accellereren. Anders is het hopen op hulp van boven, met warm weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mea culpa. Had de opmerking van @ArcticWolf niet goed gelezen. Dacht dat je aan mijn uitspraken refereerde. Excuus.

Ik denk ook zeker niet dat speeltuinen voor heel veel besmettingen zorgen. Maar het zal niet 0 zijn. Evenals OV, Supermarkt, Kapper, het schoolplein, in de taxi en al wat niet meer zij ook waarschijnlijk geen 0 is.

@t_captain met de nu al stijgende IC bezetting en weer eens een tegenvaller van AZ, zie ik het helaas voorlopig helemaal niet zo positief. Denk eerlijk gezegd dat we het voorjaar ook af kunnen schrijven.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@Sovieto
Of het gaat om de kinderen en niet om de speelplaats ;) Ik heb het in ieder geval zo gelezen dat het "daar" op de kinderen slaat.

[ Voor 34% gewijzigd door ninjazx9r98 op 12-03-2021 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 19:23
Wat ik met name slecht nieuws vind is het verloop van de positiviteitsratio specifiek deze week.

Er wordt al weken meer getest, maar zakte de positiviteitsratio ook telkens. Deze week gaat tegen die trend in. Van maandag 64.000 testen en 4400 positief (6.8%) naar woensdag 75000 testen en 5600 positief (7.5%). Flink meer testen dus, maar het aantal positieven stijgt deze week nóg sneller.

Vergelijk je afgelopen woensdag met vorige week donderdag 4 maart dan is de positiviteitsratio hetzelfde (7.5%), alleen werden er toen 'maar' 3900 positieve tests gevonden. Nog geen week later worden er 23.000 méér testen afgenomen, bijna de helft meer en toch nog dezelfde positiviteitsratio.

De ziekenhuisopnames lopen (licht, maar toch) op. De positiviteitsratio stijgt. Het aantal positieve tests stijgt.

Opdat er maar snel maar meer geprikt mag worden, we zitten hier nog wel even in...
En dat is natuurlijk weinig anders dan waar de modellen van RIVM en onze eigen @t_captain al lang en breed voor waarschuwden. Maar toch hoop ik zelf ergens dat je toch optimistischer mag zijn en er meer waarheid zit in het frame 'Van Dissel komt met weer angstretoriek'. Ijdele hoop, dus weer....

[ Voor 14% gewijzigd door Jovatov op 12-03-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
TrailBlazer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:25:
Meeste opdrachtgevers die ik ken staan het gewoon weer toe, zeker als het team erom vraagt.

Overleg gaat gewoon beter face-to-face, het sociale aspect van samenwerken moet je niet ontschatten. Zeker de singles zien al maanden vrijwel niemand.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoevenpe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:31:
[...]

Meeste opdrachtgevers die ik ken staan het gewoon weer toe, zeker als het team erom vraagt.

Overleg gaat gewoon beter face-to-face, het sociale aspect van samenwerken moet je niet ontschatten. Zeker de singles zien al maanden vrijwel niemand.
Tja de helft van mijn team zit in Berlijn en de andere teams waar ik mee te maken heb in Canada, Denemarken en Italie. We waren al veel meer gewend online samen te werken. Bij ons gaat het wel het werk lijdt er noet echt onder het is vooral het sociale.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:35
Jovatov schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:15:
Wat ik met name slecht nieuws vind is het verloop van de positiviteitsratio specifiek deze week.

Er wordt al weken meer getest, maar zakte de positiviteitsratio ook telkens. Deze week gaat tegen die trend in. Van maandag 64.000 testen en 4400 positief (6.8%) naar woensdag 75000 testen en 5600 positief (7.5%). Flink meer testen dus, maar het aantal positieven stijgt deze week nóg sneller.

Vergelijk je afgelopen woensdag met vorige week donderdag 4 maart dan is de positiviteitsratio hetzelfde (7.5%), alleen werden er toen 'maar' 3900 positieve tests gevonden. Nog geen week later worden er 23.000 méér testen afgenomen, bijna de helft meer en toch nog dezelfde positiviteitsratio.

De ziekenhuisopnames lopen (licht, maar toch) op. De positiviteitsratio stijgt. Het aantal positieve tests stijgt.

Opdat er maar snel maar meer geprikt mag worden, we zitten hier nog wel even in...
En dat is natuurlijk weinig anders dan waar de modellen van RIVM en onze eigen @t_captain al lang en breed voor waarschuwden. Maar toch hoop ik zelf ergens dat je toch optimistischer mag zijn en er meer waarheid zit in het frame 'Van Dissel komt met weer angstretoriek'. Ijdele hoop, dus weer....
Een lichtpuntje is natuurlijk het effect van vaccinatie. Kijken we naar de kwetsbare groepen, dan zien we gunstige effecten binnen bijvoorbeeld de verpleeghuiszorg en gehandicaptenzorg.

Binnen de verpleeghuizen is het aantal dagelijkse besmettingen de afgelopen maanden sterk afgenomen, en schommelt dit nu rond de 30, tegenover rond de 400 in december. Ook het aantal locaties heeft sindsdien een daling van zo'n 500 centra doorgemaakt.

In de gehandicaptenzorg is er ook een goede daling zichtbaar. Gisteren zelfs slechts 1 besmetting in Nederland bekend. Dit heeft niet plaatsgevonden sinds augustus vorig jaar. Ook het aantal besmette locaties is hier gedaald tot onder de 100 inmiddels.

De groep thuiswonenden 70 plussers blijft de afgelopen weken wat hangen. Maar in tegenstelling tot de algemene populatie, loopt deze, in ieder geval op dit moment, niet op.

En loopt het aantal gezette vaccins toch nog altijd goed op. Met bijna 1,8 miljoen gezette vaccins op dit moment en een verwachte grofweg 3,5 miljoen over 1 maand begint dit steeds meer te vlotten bij die groepen waar de impact op de zorglast steeds belangrijker is/was.

Uiteraard is verder het natuurlijk een beetje een kwestie van smaak, voor wat betreft wat je goed vind qua termijn van openen van de samenleving. Zo ga ik persoonlijk eigenlijk nog altijd niet uit van een normale zomervakantie dit jaar. Maar zitten we toch echt wel op weg naar normalisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:40:
[...]
Absoluut. Je hebt nooit de wijsheid in pacht; op enig moment heb je alleen de beste schatting die je op dat moment kunt maken.

De allerbelangrijkste factor in de derde golf is de mate waarin de UK mutant besmettelijker is dan de klassieke variant. Dat is gewoon de brandstof waarop die golf wordt aangedreven.
Is dat niet ook een aanname ?
Net zoals veranderingen in compliance (regels, testen etc), de hebbelijkheden van gebieden waar een eventuele uitbraak plaatsvindt, welke maatregelen worden versoepelt of verandert en mogelijke neveneffecten daar weer van etc. etc. etc.

Wellicht wel de "makkelijkste" enkele grote factor, maar in welke mate dat nou precies uitmaakt in die hele mix, daar lijkt het mij toch ook maar een onderdeeltje van.
Het hopen is nu dat komende week de resultaten van vaccinatiecampagne accellereren. Anders is het hopen op hulp van boven, met warm weer.
Hmm in italië gaan ze in ieder geval niet wachten tot de paus z'n zegeningen van boven gaat doorgeven, daar gaat er toch ook weer een hoop dicht. Daar doet het soms iets warmere weer en het vaccineren blijkbaar toch ook nog niet genoeg om bijvb en scholen en winkels en horeca open te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
t_captain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:40:
[...]

De maat voor extra besmettelijkheid is door RIVM de afgelopen zes weken ingeschat als volgt: +49%, +41%, +37%, +27%, +24% en +28%.

Die eerste paar heb ik nooit helemaal geloofd. Als ik ze in mijn model stopte dan zag ik onverklaarbare trends ontstaan. Met de yoename van hetbaandeel UK vatiantbleek het dan of de klssieke variant zomaar minder bemettelijk werd. Ik schatte in die tijd ongeveer 30% in of net daaronder, want met dat soort getallen verdwenen de onverklaarde schuine lijnen. RIVM is wat dat betreft mijn kant op gekomen en daarmee zijn onze R-waardes geconvergeerd.

Voor de forecasts heb ik wel altijd het RIVM getal gebruikt. Idem voor de verdringingscurve die ik wekelijks opnieuw fit in de data van kiemsurveillance.

De voorspellingen voor de derde piek (aantal positieve tests max) zijn begonnen op 12.000, stap voor stap gedaald naar pakweg 6.500 en met de laatste wekelijkse bijstelling deze week omhoog gegaan naar 9.600. Met een paar slechte dagcijfers erbij (wellicht de eerste effecten van heropening VO) is dat nu 10.000 geworden.

Dat schetst ongeveer de range. Als ik dat vergelijk met de cijfers van de tweede golf, en met de resultaten van vaccinatie in verpleeghuizen, ben ik hoopvol dat we dit in de zorg kunnen handlen. Maar nu we aan de bovenkant van de range komen, zie ik even geen ruimte voor snelle versoepeling.

Ik snap dat in jou model de belangrijkste factor de extra besmettelijkheid van de Britse variant is. Maar ook een belangrijke vraag is wat de versoepelingen met de R doet. Want een Max R van 1,064 lijkt te laag gezien de cijfers van de afgelopen dagen (uptrend is nog kort, dus we moeten nog even de zaterdag en zondag afwachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:59
TIGER1125 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:34:
[...]

Ben ik helemaal met je eens ook vanwege het feit dat je moet wachten totdat je getest mag worden. Weet niet hoe dat bij jullie was, maar voor ons stond 5 dagen na het laatste contact. Daarna nog bijna 36 uur gewacht op de uitslag van de test en je bent dus ruim 6 dagen verder.

Tijdens de quarantaine periode bleek dat ze de dag voor het laatste contact ook al contact hadden gehad met die docent. Dus potentieel was er een kans dat er een week lang mensen besmettelijk rond hebben gelopen. Ik heb dat ook aangegeven bij mijn contact met de GGD dat ik het wel heel raar vind dat je een uitbraak wil indammen maar wij gewoon ruim 7 dagen rond mogen wandelen en onze kleine dus thuis in quarantaine moest blijven.

Na het nieuws is de quarantaine met uitzondering van het school gaan van de andere kinderen prima gelukt maar de eerste 2 dagen (voordat het bericht kwam) waren er dus legio mogelijkheden dat het virus veel verder verspreid had kunnen worden vanuit de klassen en de bijbehorende gezinnen die contact hadden met de betreffende docent.

Ik vond het ook heel opvallend dat er eigenlijk geen verdere regie werd gepakt door de GGD in deze. Met name bij het testen en het delen van de uitslag. (Het is dat ik zelf ben gaan bellen anders had ik niet eens een uitslag gehad binnen 48 uur)
Wij kennen de ouders omdat het een vriendje was ook goed en eigenlijk de hele week op school zijn geweest.
De regie ontbreekt volledig en eerder (tot november in elk geval) was het op voortgezet onderwijs hier zelfs zo dat de klas pas bij besmetting 11 thuis moest blijven. Op bepaalde punten is het niet echt meer uit te leggen. Kijk, ik geloof best dat kinderen elkaar niet snel besmetten, maar die kunnen hun ouders wel besmetten en er zijn dus ongeveer 3 dagen (waarbij de piek op 1 dag) besmettelijk voordat de symptomen zichtbaar worden. Het aantal besmettingen kan daarmee snel oplopen wanneer het via kinderen verspreid wordt.
Juist daarom gewoon thuis gebleven tot we konden testen en een uitslag hadden. Mijn vrouw werkt in de kinderopvang en had eigenlijk moeten werken. Gelukkig was haar baas meegaand en ik kan goed thuiswerken.
Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen kan en juist daarom is regie ook belangrijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

7(8)7 Gisteren melden er een onderhoudsman zich bij mijn desk voor het tekenen van een werkvergunning. (Keurig fp2 masker op en probeerde 1.5 meter afstand te houden). Vroeg me of er nog anderen in de ruimte werkte... Want hij was 2 dagen eerder positief getest op corona 8)7. Zijn baas vond dat ie gewoon kon komen werken.. Hij had niet echt symptomen 8)7 (liet de email zien van zijn directe leidinggevende)

Ik heb de idioot naar huis gestuurd. Foto van de mail gemaakt en direct doorgestuurd naar het MT. Dit zal nog wel een staartje gaan krijgen... Denk dat dit bedrijf wel ver klaar is bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Sovieto schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:28:
[...]

Ik snap dat in jou model de belangrijkste factor de extra besmettelijkheid van de Britse variant is. Maar ook een belangrijke vraag is wat de versoepelingen met de R doet. Want een Max R van 1,064 lijkt te laag gezien de cijfers van de afgelopen dagen (uptrend is nog kort, dus we moeten nog even de zaterdag en zondag afwachten).
Veranderingen in de lockdown zijn niet gemodelleerd. Aantallen vaccins en hun effecten zijn behoorlijk conservatief gemodelleerd en het seizoenseffect is niet gemodelleerd. Al met al denk ik dat die zaken grosso modo tegen elkaar wegvallen, maar nu metbde heropening van de scholen in de nieuwste cijfers zullen we een tijdje boven de peognose-curve zitten.
Pagina: 1 ... 5 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.