Het gaat volgens mij vooral om het risico en de ruimte om risico te kunnen nemen. Zonder die ruimte is elk (groot of klein) risico meteen teveel. Aanpassingen aan elke maatregel die (al dan niet empirisch aangetoond) een (waarschijnlijk) effect hebben op een lagere R, zijn volgens mij niet mogelijk bij de huidige bedbezetting. Dat werd ook toegelicht bij de meest recente technische briefing dacht ik.
Op dia 16 van de Catshuisstukken (6 maart 2021) staat een nomogram met een Rt op de x-as en de IC bezetting op de y-as (logaritmisch schaal). Het gaat om de presentatie van het RIVM (document 1 van 4 dus):
https://www.rijksoverheid...shuisstukken-6-maart-2021
De IC bezetting is (volgens mij al maanden) zo’n 500. Het maakt bij een Rt rondom de 1 niet uit hoever de Rt boven de 1 komt, elke versoepeling leidt bij een hoge bedbezetting in de toekomst vrijwel zeker tot (veel) verder overstroomde zorg. De bovenste stippelijn (bedbezetting boven de 500 en dus een gevolg van verder overstroomde zorg) is bij een Rt<1 weliswaar afnemend, maar lijkt mij nog steeds volstrekt onwenselijk.
Maar relevanter is volgens mij de rechter stippellijn van de ‘safe-zone’ in het nomogram. Die zou (anders dan op de dia) volgens mij nooit R=1 moeten overschrijden en altijd R<1 moeten zijn. Alles rechts van R=1 lijkt mij namelijk ook ‘unsafe’, want leidt bij exponentiële groei ook weer tot overstroomde zorg, ongeacht de bedbezetting bij aanvang van eventuele versoepelingen. Het is mij dus onduidelijk waarom die stippellijn de R=1 overschrijdt eerlijk gezegd.
En waarom zitten we nu op 500 bedden? Volgens mij is dat eenvoudig omdat er consequent (bewust of onbewust) wordt gestuurd op IC capaciteit. De uitgestelde zorg is daarmee denk ik dus ook een gevolg van dat beleid. Immers als de IC bezetting zakt (bijvoorbeeld door vaccinatie) dan ontstaat er politieke en maatschappelijke druk om te versoepelen. De Rt zal dan onder de niet gevaccineerde bevolking weer stijgen, en daarme zal de IC weer op een bepaald maximum komen. Het duurt allemaal even, maar als er nog genoeg mensen ziek genoeg kunnen worden
en de zorgcapaciteit is het criterium, dan moet het gebeuren.
Als er dus één ding is wat denk ik z.s.m. moet gebeuren, dan is dat het verlagen van de bedbezetting. En dat betekent logischerwijs nu niet versoepelen, ook niet die zaken die al dan niet weinig risico met zich meebrengen. Hoe graag ik het zelf ook zou willen, hebben we volgens die ruimte nu niet.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.