Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:24:
[...]

Onzin argument.
Greta Thunberg is in d'r eentje begonnen.
Paar jaar later straalde ze toch aardig wat uit in haar toespraak tot de Verenigde Naties.
Het ligt er maar net aan of je een duidelijke boodschap hebt en de kunst is om die duidelijk zichtbaar te maken. Dat kan al met een pot goedkope zwarte verf en een paar witte lakens.
Moet je natuurlijk wel een slogan hebben die blijft hangen bij het publiek.
Met alleen een bordje: "Ik ben tegen ......." kom je er natuurlijk niet.
In haar eentje begonnen, maar wel de aanleiding tot internationale (jeugd) demonstraties.

Met veel meer dan 200 deelnemers.

Waren die demonstraties er niet geweest, was Greta nooit bij de VN geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:24:
[...]

Onzin argument.
Greta Thunberg is in d'r eentje begonnen.
Paar jaar later straalde ze toch aardig wat uit in haar toespraak tot de Verenigde Naties.
Het ligt er maar net aan of je een duidelijke boodschap hebt en de kunst is om die duidelijk zichtbaar te maken. Dat kan al met een pot goedkope zwarte verf en een paar witte lakens.
Moet je natuurlijk wel een slogan hebben die blijft hangen bij het publiek.
Met alleen een bordje: "Ik ben tegen ......." kom je er natuurlijk niet.
Daar gaat het toch helemaal niet om. Het gaat om een inbreuk op het recht op vrije demonstratie en of die inbreuk gerechtvaardigd is in de context van de huidige crisis.
Niet om de vraag of je effectief in je eentje of met 200 medestanders een boodschap kunt overbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:32:
Linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...-limiet-bij-demonstraties

[...]

Ik vind dit zorgelijk. Demonstreren is een belangrijk instrument van oppositie in een democratisch land.

Je laat zien dat je het ergens niet mee eens bent en dat je niet alleen bent met je mening. Dat kan andere gelijkgestemden motiveren om ook op te staan, terwijl ze anders misschien op hun tong hadden gebeten en alleen waren blijven zitten met hun mening. Het kan ook aan politici laten zien dat een bepaald wetsvoorstel veel steun of juist veel weerstand heeft en dat er dus electoraal wat te halen valt.

Die kracht verdwijnt als je demonstraties beperkt tot een klein groepje van 14 bij 14 man.

Voor de buhne voldoet gemeente Den Haag aan zijn democratische plicht om demonstraties toe te laten, terwijl in feite de demonstraties tandeloos worden gemaakt.
Dus dan maar; wetende dat het virus van mens op mens verspreidt alle vrijheid geven voor een demonstratie ofzo?
Wat is wel genoeg? 400? 1000? 5000?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
prijk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Daar gaat het toch helemaal niet om. Het gaat om een inbreuk op het recht op vrije demonstratie en of die inbreuk gerechtvaardigd is in de context van de huidige crisis.
Niet om de vraag of je effectief in je eentje of met 200 medestanders een boodschap kunt overbrengen.
Er is geen inbreuk op het recht op vrije demonstratie.
Iedereen mag overdag gewoon de straat op om te demonstreren.
Je mag het alleen nu even niet met meer dan 200 op een kluitje doen, dat is eigenlijk alles.
Dat is eigenlijk maar een heel geringe inbreuk en ook nog eens eentje die gemakkelijk te omzeilen valt door een demonstratie op meerdere plaatsen te organiseren. Is nog eens Corona- en milieuvriendelijker ook (want minder reisbewegingen). Uit beperkingen ontstaat creativiteit. Wat let je.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Yaksa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Je mag het alleen nu even niet met meer dan 200 op een kluitje doen, dat is eigenlijk alles.
Dat is eigenlijk maar een heel geringe inbreuk en ook nog eens eentje die gemakkelijk te omzeilen valt door een demonstratie op meerdere plaatsen te organiseren. Is nog eens Corona- en milieuvriendelijker ook (want minder reisbewegingen). Uit beperkingen ontstaat creativiteit. Wat let je.....
Dat^^

Als in elke stad en dorp (zeg 100) mensen demonstreren op een plein waar ze ruim afstand kunnen houden maakt dat imo echt wel indruk. Je praat zo over 100.000 mensen die aan het demonstreren zijn. Ik vermoed dat het echt wel wordt behandeld in de pers en dat én de tweede kamer.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Sorry, maar met weerleggingen van het kaliber "alleen nu even niet" en "dat is eigenlijk alles" kun je alle maatregelen en beperkingen tot futiliteiten terugbrengen. Een echt argument kan ik er niet in ontdekken. Deze wijze van discussiëren is overigens wel een opvallende constante in je berichten, dus ik laat het hier verder maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:54:
[...]

Dus dan maar; wetende dat het virus van mens op mens verspreidt alle vrijheid geven voor een demonstratie ofzo?
Wat is wel genoeg? 400? 1000? 5000?
Ik heb begrepen dat je dat moet neerpennen als 20 bij 20, 31 bij 31 en 70 bij 70.
Ik vind die 14 bij 14 een aardig compromis overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

prijk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Sorry, maar met weerleggingen van het kaliber "alleen nu even niet" en "dat is eigenlijk alles" kun je alle maatregelen en beperkingen tot futiliteiten terugbrengen. Een echt argument kan ik er niet in ontdekken. Deze wijze van discussiëren is overigens wel een opvallende constante in je berichten, dus ik laat het hier verder maar bij.
Pot <> ketel...

We hebben niet voor niks maatregelen momenteel. Als iedereen zich hieraan gehouden had bij de vorige 100 onzinnige bijeenkomsten van allerlei idioten, was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.

Maar gezien het een bijeengeraapt zooitje is van allerlei losgeslagen malloten die keer op keer bewijzen zich én niet aan de maatregelen te houden én er een zooitje van te maken zijn die credits wel op inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:34
Robkazoe schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:29:
[...]

We zijn nu ruim een maand dat de basisscholen open zijn. Ik heb zelf geen kinderen, ken wel wat familie, collega's en vrienden die kinderen hebben. Heb in die maand tijd nu al zeven keer gehoord dat er een hele klas naar huis toe gestuurd is. En ik denk dat bijna iedereen wel dit soort verhalen heeft gehoord. Het gaat gewoon erg hard op de basisscholen en gezien dat groepen van 20 tot 30 leerlingen zijn, betekent dat ook een hele hoop meer testen die uitgevoerd gaan worden.
Volgens mij houdt dit in dat inderdaad veel klassen naar huis/in quarataine zijn. De kinderen in die klassen worden massaal getest (op dag 5) zodat ze bij een negatieve uitslag weer uit quarantaine mogen. Er worden bij die kinderen relatief weinig besmettingen gevonden. Dat lijkt te kloppen met het beeld dat kinderen tot 12 jaar niet heel besmettelijk zijn.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:02
nocalimero schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:09:
[...]

Volgens mij houdt dit in dat inderdaad veel klassen naar huis/in quarataine zijn. De kinderen in die klassen worden massaal getest (op dag 5) zodat ze bij een negatieve uitslag weer uit quarantaine mogen. Er worden bij die kinderen relatief weinig besmettingen gevonden. Dat lijkt te kloppen met het beeld dat kinderen tot 12 jaar niet heel besmettelijk zijn.
Dat laatste kun je hier niet uit concluderen. Er worden waarschijnlijk ook relatief veel kinderen zonder klachten getest. Dat drukt de positiviteitsratio en kun je niet vergelijken met de algemene groep die voor het grootste deel wel klachten heeft.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
prijk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Het maar blijven denken in beperkingen in plaats van in mogelijkheden is hier ook vaak een opvallende constante.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Er komen 100 extra teststraten bij, waar is nog niet bekend.
Dit o.a. ivm de nieuwe Corona app.
Bron:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jedi_Pimp schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Ik oordeel niet over de container waar informatie in zit, ik oordeel over de informatie zelf. Ik begrijp dat je een aversie kan creëren tegen iemand als MdH maar ik weiger mee te gaan in het systematisch afkeuren van de onderliggende data c.q. informatie die ook hij naar buiten brengt - er zijn namelijk, nogmaals, veel meer mensen die tot vergelijkbare conclusies komen met dezelfde brondata.
Er komt een moment dat de container representatief wordt voor de data die er onder ligt, of de representatie daar van. Dat is bij MdH het geval. Het heeft voor mij bijzonder weinig nut om voor de zoveelste keer het rabbit hole in te duiken om tot alweer dezelfde conclusie te komen. Dan neem je dus al bij de voordeur afscheid.

Ik begrijp dat sommigen hetzelfde ervaren bij het RIVM. Vooropgesteld, die zijn ook niet bij voorbaat heilig. Maar ik heb nog geen plot holes van het formaat mammoettanker gezien bij het RIVM, en wel bij MdH.
Wetenschappers* met lockdownkritische meningen c.q. bevindingen bij voorbaat afdoen als onbetrouwbaar of gevaarlijk is wat mij betreft één van de redenen waarom we überhaupt in deze onwenselijke situatie zijn gekomen. Maargoed, daar heb ik volgens mij genoeg over gepost dus ik houd het even hierbij :)
Gelukkig doe ik dat nergens en ben ik het roerend met je eens dat geen pas geeft. Met de kanttekening die ik hier boven maakte er bij, ik vergelijk het maar met een krant: je neemt grosso modo De Telegraaf wat minder serieus dan het NRC of de Volkskrant.

Ik snap overigens dat je als je het over wetenschappers hebt, je het niet over MdH hebt aangezien hij niet in het wetenschappelijk veld werkzaam is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 11-05 11:02

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Ook jij gaat voorbij aan het feit dat een effect niet perse een daling hoeft te zijn. Dit zou ook een kleinere stijging kunnen zijn.
Aha de omgekeerde preventie-paradox. Zolang er geen nul-meting is en je alle maatregelen door elkaar neemt valt er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen. Ook van de preventie-paradox niet.

[ Voor 20% gewijzigd door immetjes op 11-03-2021 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-04 09:34
Yaksa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:31:
[...]

Het maar blijven denken in beperkingen in plaats van in mogelijkheden is hier ook vaak een opvallende constante.
Met heel veel mensen op een kluitje gaan staan is een vorm van demonstreren, kunnen de demonstranten die het er echt om gaat om hun mening te laten horen niet iets anders verzinnen? Ik noem maar als voorbeeld een hele grote zoom-demonstratie waarbij een notaris het aantal aanwezigen vastlegt en dat document wordt vervolgens aangeboden aan de voorzitter van de tweede kamer. Prima manier om coronaproof van je recht op demonstratie gebruik te kunnen maken.

Dat mensen niet zouden kunnen demonstreren en dat de overheid het recht op demonstreren (je stem laten horen) zou beknotten is dan ook volstrekte onzin.

beetje off-topic: ik heb ooit samen met 600.000 man door den Haag gelopen om te demonstreren tegen kruisraketten, de enige reactie van de toenmalige MP (Lubbers) was dat dat nog steeds geen meerderheid van het Nederlandse volk was.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

FirePuma142 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:37:
[...]
Ik snap overigens dat je als je het over wetenschappers hebt, je het niet over MdH hebt aangezien hij niet in het wetenschappelijk veld werkzaam is.
Je kunt het niet laten hè? De man is wel thuis in statistieken en cijfers. Hij merkt op dat er aan de data iets niet klopt. En het is wellicht wel goed dat hij niet in het wetenschappelijke wereldje werkzaam is. Het betekent ook dat je minder vatbaar bent voor denken volgens de geaccepteerde paden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Philpend schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Met heel veel mensen op een kluitje gaan staan is een vorm van demonstreren, kunnen de demonstranten die het er echt om gaat om hun mening te laten horen niet iets anders verzinnen? Ik noem maar als voorbeeld een hele grote zoom-demonstratie waarbij een notaris het aantal aanwezigen vastlegt en dat document wordt vervolgens aangeboden aan de voorzitter van de tweede kamer. Prima manier om coronaproof van je recht op demonstratie gebruik te kunnen maken.

Dat mensen niet zouden kunnen demonstreren en dat de overheid het recht op demonstreren (je stem laten horen) zou beknotten is dan ook volstrekte onzin.

beetje off-topic: ik heb ooit samen met 600.000 man door den Haag gelopen om te demonstreren tegen kruisraketten, de enige reactie van de toenmalige MP (Lubbers) was dat dat nog steeds geen meerderheid van het Nederlandse volk was.....
Hoeveel mensen zijn er nu besmet bij de Dam demonstraties? Halsema iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-05 14:46
Het lijkt erop dat de britse variant een langere infectieduur kent.
Dat zou verklaren waarom het aantal ziekenhuis patienten redelijk hoog blijft.
Als bron heb ik deze pre-print study :
https://dash.harvard.edu/...df?sequence=1&isAllowed=y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5I4YDzJ0vqYKiapSNDOyL1XuM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ehBbuf1vVDW076nnWDc4i4TQ.png?f=user_large

Blauw=oude variant Rood=Britse variant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Hoeveel mensen zijn er nu besmet bij de Dam demonstraties? Halsema iig niet.
Krijgen we die oude koe weer?

Iets met 1700 besmettelijken vs 100.000 besmettelijken. Zomer vs winter. Enzovoorts.
Overigens hielden ze zich daar nog relatief ok aan wat afstand en mondkapjes.

Linksom of rechtsom, mensen die niet bij elkaar komen kunnen elkaar niet besmetten.

Ik heb liever die avondklok eraf dan elke week een stel malloten op een plein. :P

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2021 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

immetjes schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:00:
[...]

Je kunt het niet laten hè? De man is wel thuis in statistieken en cijfers. Hij merkt op dat er aan de data iets niet klopt. En het is wellicht wel goed dat hij niet in het wetenschappelijke wereldje werkzaam is. Het betekent ook dat je minder vatbaar bent voor denken volgens de geaccepteerde paden.
Wat kan ik niet laten? Het is zo. Ik ben om dezelfde reden geen wetenschapper. Dat is geen diskwalificatie ofzo, dat is nu eenmaal hoe het is.

Hij merkt overigens niet op dat er aan de data iets niet klopt, maar aan de prognoses die de modellen waarvoor die data input is. Of welke data als input wordt gehanteerd. Of heb ik gemist dat de data zelf nu ook al ter discussie wordt gesteld?

Wetenschappers die zich laten tegenhouden door geaccepteerde paden is nogal een dooddoener. Het getuigt ook niet van bijzonder veel inzicht in het wetenschappelijk werkveld als je het mij vraagt.

Ik vind het wel mooi dat de stapels met aantoonbare nonsens die MdH verkoopt of verkocht en het falen van zijn eigen prognoses hem op geen enkele manier worden nagedragen, maar o wee als er vermeend iets niet klopt bij het RIVM. Dan komen de fakkels en hooivorken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:13:
[...]
Krijgen we die oude koe weer?

Iets met 1700 besmettelijken vs 100.000 besmettelijken.
Het gaat om demonstraties buiten met -nu- veel wind. Niemand raakt dan besmet. Buiten evenementen met uitbraken zijn er gewoon nergens geweest wereldwijd (de enkel gevallen kwam waarschijnlijk door het samen reizen).

Even wat ideeën die in m’n hoofd rondtollen. Ik pretendeer niet dat het de waardheid is maar waarom worden sommige mensen vreselijk ziek terwijl 98% van de mensen vrijwel geen klachten of mild ziek is?

Ik heb het idee dat SARS-CoV-2 vooral gevaarlijk wordt als het heel diep in je longen raakt. Dus lang inademen van de kleinste deeltjes.

Van oppervlakken krijg je al geen gevaarlijke COVID. Winkelwagen schoonmaken tegen COVID: Verspilde moeite. Helpt wel tegen Influenza.

Handen wassen: Goed tegen Influenza en tegen COVID ook. Alleen COVID wordt pas gevaarlijk diep in de longen. Met handen wassen voorkom je de milde besmetting.

Rokers worden minder snel geïnfecteerd door SARS-CoV-2. Wellicht omdat de virus deeltjes niet ver in de longen door kunnen dringen.

Mensen met astma zijn geen risicogroep, waarschijnlijk door de inhalers die ze gebruiken wat effect heeft op de diepste delen van de longen.

Langdurig in een slecht geventileerde ruimte met een besmettelijk iemand, ook met behoud van 1.5m afstand is een risico (daarom zegt het RIVM ook: Ventileren, en dat werkt ook voor kleine druppels buiten de 1.5m). Doordat virusdeeltjes bij deze situatie diep in je longen kunnen doordringen is dit gevaarlijker dan een besmet iemand een hand geven en daarna aan je neus, mond of ogen zitten. Dat laatste leidt misschien tot milde COVID.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:46:
[...]

Het gaat om demonstraties buiten met -nu- veel wind. Niemand raakt dan besmet. Buiten evenementen met uitbraken zijn er gewoon nergens geweest wereldwijd (de enkel gevallen kwam waarschijnlijk door het samen reizen).
Je lijkt je lichtend voorbeeld wel...

Er zijn geen besmettingen herleid naar de buitenlucht. Dat is ook niet onlogisch. Weet jij wie je op een plein tegen bent gekomen?

Zelfs in NL is hooguit de helft van de totale besmettingen terug te herleiden. En da's al een subset van het totaal.

Ik geloof echt wel dat je minder snel besmet raakt buiten. Maar als je expres bij elkaar op schoot gaat zitten 'want we zijn tegen de regels' is het de kat op het spek binden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[...]

Mensen met astma zijn geen risicogroep, waarschijnlijk door de inhalers die ze gebruiken wat effect heeft op de diepste delen van de longen.
Mensen met chronische luchtweg- of longproblemen die onder behandeling van een longarts zijn.
Ik lees hier astma, maar goed.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ebayzo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:49:
[...]

[...]
Ik lees hier astma, maar goed.
Ik lees dit:
Ik heb astma / ik ben allergisch. Ben ik dan ook gevoeliger voor COVID-19?
Nee. Op basis van de kennis van nu lijkt het erop dat je als astma- of allergiepatiënt niet meer risico loopt op COVID-19. Als je tenminste de medicatie volgens voorschrift inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

immetjes schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Ik lees dit:
Nee. Op basis van de kennis van nu lijkt het erop dat je als astma- of allergiepatiënt niet meer risico loopt op COVID-19. Als je tenminste de medicatie volgens voorschrift inneemt.
I stand corrected, er was nog een veel gestelde vragen :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

TrailBlazer schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:13:
[Embed]

50 nieuwe opnames maar liefst. Lijkt er wel een beetje op dat mensen die het krijgen er ook slechter aan toe zijn.
Dat wordt steeds meer de norm. De 80+ generatie (die niet op de ic meer komt) gaan nog maar een hele klein gedeelte van de opnames zijn. Van de groep 50-75 beland 1 op de 4-5 op de ic, dat is wat je nu een beetje gaat zien. Van de groep tot 40 beland de helft op de ic (kleine kans op opname, maar als het gebeurd wel ernstig). Dus de ratio gaat naar mate we ineneten waarschijnlijk nog verder omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

In het VK worden mensen met astma ieder geval wel met voorrang gevaccineerd, ieder geval mijn broer die daar woont heeft zijn eerste vaccinatie al gehad

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:01:
[...]

Dat wordt steeds meer de norm. De 80+ generatie (die niet op de ic meer komt) gaan nog maar een hele klein gedeelte van de opnames zijn. Van de groep 50-75 beland 1 op de 4-5 op de ic, dat is wat je nu een beetje gaat zien. Van de groep tot 40 beland de helft op de ic (kleine kans op opname, maar als het gebeurd wel ernstig). Dus de ratio gaat naar mate we ineneten waarschijnlijk nog verder omhoog
Ik heb wel het idee dat die groep onder de 40 wel vaak onderliggende dingen hadden die zullen dus wel snellel gevaccineerd worden da de regulier 40- groep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Yaksa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:31:
[...]

dat vind ik ook , minder beperkingen en restricties zoals die avondklok, meer vrijheid :) hopelijk gaan de beleidsmakers dit ook van je overnemen, denken in mogelijkheden ipv beperken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 20:44
TrailBlazer schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb wel het idee dat die groep onder de 40 wel vaak onderliggende dingen hadden die zullen dus wel snellel gevaccineerd worden da de regulier 40- groep
De vraag voor die onder de 40 groep is natuurlijk wel een beetje in wat voor een mate ze bekend waren met onderliggend lijden. Dit geldt overigens ook voor mensen tot de leeftijd van 50 jaar en veelal zelfs tot de leeftijd van 60 jaar.

Vele Nederlanders zijn tenslotte toch 'altijd gezond', tot ze de eerste keer in een ziekenhuis belanden. Dan gaan ze terug naar huis met hoge bloeddruk, suikerziekte, wat mild emfysemateuze veranderingen van de longen op beeldvorming, zijn er mogelijk wat milde nierfunctiestoornissen, etc.

Gezien dan ook naarmate men jonger wordt het toenemend onbekend zal zijn, zullen dezen ook niet zo snel voor versnelde vaccinatie in aanmerking komen.
Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:50:
[...]
dat vind ik ook , minder beperkingen en restricties zoals die avondklok, meer vrijheid :) hopelijk gaan de beleidsmakers dit ook van je overnemen, denken in mogelijkheden ipv beperken!
Maar dit gebeurd al. In Nederland zien we al een verruiming van de mogelijkheden. De kappers zijn weer open. Scholen zijn deels opengesteld. Buitensporten in groepen is deels inmiddels weer opengesteld, en wordt verder opengesteld. Winkelen op afspraak is natuurlijk weer een verruiming tegenover enkel afhalen van online bestellingen. En het aantal klanten dat tegelijkertijd binnen mag zijn wordt binnenkort verruimt op basis van winkeloppervlakte.

Het is dan ook echt niet alsof er geen versoepeling gaande is. En er is nota bene al gesproken over het mogelijk openstellen van bijvoorbeeld de terrassen in april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

psychodude schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:14:

Maar dit gebeurd al. In Nederland zien we al een verruiming van de mogelijkheden. De kappers zijn weer open. Scholen zijn deels opengesteld. Buitensporten in groepen is deels inmiddels weer opengesteld, en wordt verder opengesteld. Winkelen op afspraak is natuurlijk weer een verruiming tegenover enkel afhalen van online bestellingen. En het aantal klanten dat tegelijkertijd binnen mag zijn wordt binnenkort verruimt op basis van winkeloppervlakte.

Het is dan ook echt niet alsof er geen versoepeling gaande is. En er is nota bene al gesproken over het mogelijk openstellen van bijvoorbeeld de terrassen in april.
zeker goed om te zien, mijn reactie was een beetje een flauwe reactie op een herhaalde oproep om niet in beperkingen te denken en mocht gerust met een korrel zout genomen worden :)

qua jeugd zou ik heel graag weer mogelijkheden voor competitie zien, bij voetbal zijn ze er al mee bezig, maar is volgens mij nog geen goedkeuring voor. Alleen trainingen of wedstrijdjes binnen de club zijn het net niet , zeker bij kleinere clubs. Verder alle lof ( hier ouder ervaring met verschillende clubs) voor de inzet die er is om er toch wat van te maken binnen de regels die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

TrailBlazer schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik dat niet zo precies. Toch flink wat gevallen (uiteraard die halen alleen de media) die echt niks bekends hadden. Vaak door een op hol geslagen immuunsysteem, dat heeft juist weinig met onderliggend lijden te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 11:01
Buiten evenementen met uitbraken zijn er gewoon nergens geweest wereldwijd (de enkel gevallen kwam waarschijnlijk door het samen reizen).
Nergens wereldwijd, maar wel in Nederland. Ik wist wel dat onze variant bijzonder was!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 22:29
DutchCommando schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:14:
[...]

Nergens wereldwijd, maar wel in Nederland. Ik wist wel dat onze variant bijzonder was!
En vergeet de voetbalwedstijd in Bergamo, Italie niet, en de viering van internationale vrouwendag in Madrid. Maar dat is m weken geleden al diverse malen uitgelegt, dus bespaar je de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mesa57 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:13:

[Afbeelding]

Voor de nieuwe variant zijn het wel vrij weinig datapunten.
Ben iig wel benieuwd naar meer onderzoek in deze richting.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mesa57 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:13:

[Afbeelding]

Is dit dat onderzoek onder die 70 basketballers? Zo ja, dan is niet alleen de groep Britse variant erg klein, maar de totale groep ook niet heel representatief.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ik zet 'm even in de slow chat

[ Voor 96% gewijzigd door franssie op 12-03-2021 00:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LZ86 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:29:
[...]

En vergeet de voetbalwedstijd in Bergamo, Italie niet, en de viering van internationale vrouwendag in Madrid. Maar dat is m weken geleden al diverse malen uitgelegt, dus bespaar je de moeite.
toch even op ingaan , om het uit te diepen , niet om je punt te ontkrachten

Bij een ronde tafel met bierdrinkende mensen er omheen waar men -zeker na inname- luidruchtig praat heb ik in het verleden regelmatig de spetters gevoeld , dus kan me zeker voorstellen dat er dan ook buiten wat gebeurt qua overdracht.

Bij de andere evenementen is het voor mij niet duidelijk of het het evenement zelf was of het vervoer er naar toe/cafe bezoek er omheen. Maakt voor de besmetting uiteraard niet uit, maar voor de duiding van het risico buiten wel.

Veilig buiten met wat grotere groepen lijkt me wel te kunnen. Dan denk ik aan tientallen,een bruiloft in een restaurant tuin oid, niet aan duizenden als daarbij wat extra regels gelden ten opzichte van 'normaal'. Alleen zit daar gelijk de pijn, bij het eerste kopje koffie 's ochtends gaat afstand houden e.d. voor de meeste mensen wat makkelijker dan wanneer de sfeer en drank er goed in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

En vergeet de voetbalwedstijd in Bergamo, Italie niet, en de viering van internationale vrouwendag in Madrid.
Ik denk dat dat niet zozeer de voetbalwedstrijd an sich was maar meer de 'vergaderingen in de natte gemeentes' zeg maar.
Maar dat is m weken geleden al diverse malen uitgelegt, dus bespaar je de moeite.
Mag die toon wat minder? Je valt me vaak op dat je nogal licht agressief reageert op iemand die jouw mening niet deelt :/ Het is geen goede basis voor een discussie

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 12-03-2021 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er wordt veel te makkelijk geclaimd dat besmettingen in de buitenlucht onmogelijk zijn (en dus weer kunnen worden toegestaan zonder enig nadelig effect) met selectief naar gebertenissen kijken. De superspreader database heb ik al eerder van uitgelegd dat die absoluut niet te gebruiken is om non-events zoals gevangenissen te kunnen vergelijken met drukke parken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
IJzerlijm schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:12:
Er wordt veel te makkelijk geclaimd dat besmettingen in de buitenlucht onmogelijk zijn (en dus weer kunnen worden toegestaan zonder enig nadelig effect) met selectief naar gebertenissen kijken. De superspreader database heb ik al eerder van uitgelegd dat die absoluut niet te gebruiken is om non-events zoals gevangenissen te kunnen vergelijken met drukke parken.
Dat is altijd zo'n stompzinnige bewering. Het draait simpelweg om luchtbeweging/verversing. Uiteraard heb je dat normaal gesproken meer in de buitenlucht, maar er zijn prima situaties te bedenken waarbij de kans op besmetting groot is. Vorige zomer zag je strandtenten in Scheveningen helemaal afgeschermd met windschermen en binnen zwetende mensen feesten die in elkaars oor aan het schreeuwen waren vanwege de harde muziek. Als je denkt dat het onmogelijk is om zo een ander te besmetten omdat het de buitenlucht is, dan maak ik me wel een beetje zorgen om je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IJzerlijm schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:12:
voor mezelf sprekend claim ik dat niet , maar durf ik wel te stellen dat er verschil is tussen binnen en buiten.

Ik ben erg benieuwd hoe dat kwantitatief zit zit en welk gedrag tot een erg kleine kans leidt en welk tot een grotere. Als dat kwantitatief onderzocht is zou dat voor de burger geclassificeerd kunnen naar : bij dit gedrag loop je nihil risico ( mag, en mogelijk zelfs promoten als het gezondheidsbevorderend is ), hierbij klein risico ( eigen keus of je dat wil of niet l ) en hierbij groot ( mag niet ).

Buiten op 1 hoop gooien is net zo goed makkelijk. Een terras met onderlinge afstand of een park vol picknick kleedjes met groepjes er op die op hun kleedje blijven is iets anders dan een opeengepakte groep voor een podium of een staande receptie met een paar 100 man waar voortdurend van tafel gewisseld wordt om te netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:29:
[...]

voor mezelf sprekend claim ik dat niet , maar durf ik wel te stellen dat er verschil is tussen binnen en buiten.

Ik ben erg benieuwd hoe dat kwantitatief zit zit en welk gedrag tot een erg kleine kans leidt en welk tot een grotere. Als dat kwantitatief onderzocht is zou dat voor de burger geclassificeerd kunnen naar : bij dit gedrag loop je 0 risico ( mag, en mogelijk zelfs promoten als het gezondheidsbevorderend is ), hierbij klein risico ( eigen keus of je dat wil of niet l ) en hierbij groot ( mag niet ).

Buiten op 1 hoop gooien is net zo goed makkelijk. Een terras met onderlinge afstand of een park vol picknick kleedjes met groepjes er op die op hun kleedje blijven is iets anders dan een opeengepakte groep voor een podium of een staande receptie met een paar 100 man waar voortdurend van tafel gewisseld wordt om te netwerken.
Ik denk dat we het redelijk eens zijn. Ik denk ook dat er in de buitenlucht veel meer kan, als je je een beetje gedraagt. Echter; dit is inderdaad geen vrijbrief... Er zijn m.i. nogal wat voorbehouden:
- De reisbewegingen moet je zoveel mogelijk beperken. Lekker op de fiets of anders niet.
- Afstand houden, vooral ook tussen de tafels. Zag vorig jaar vaak gebeuren dat het aan de tafels zelf wel goed ging, maar dat ze te dicht bij elkaar stonden.
- Ik zou eerlijk gezegd ook timeslots van 2 of 3 uur ofzo gaan aanbieden.
- Niet alles vol bouwen met tenten, parasols en zijschermen.

M.i. lekker alle pleinen vol donderen met ruime terrassen. Liever vandaag dan morgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:45
Punt wat Rutte (mijns inziens terecht) maakt is dat an sich buiten het relatief veilig is. Maar het zorgt wel voor meer bewegingen.

Toeschouwen bij de lokale sportclub kan gemakkelijk op afstand. En met een mooi zonnetje zal men prima buiten op afstand na afloop veilig kunnen napraten of op een terras kunnen zitten.

Maar wanneer het gaat regenen, of het bier is op, of thuis is nog wat vergeten wordt de stap van het 'veilige' buiten naar een onveiliger binnen zitten, zonder afstand, erg klein.

Puur en alleen veiligheid van contact buiten is iets anders dan de veiligheid om terrassen/sportvelden et cetera open te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Als het buiten veilig is, dan kunnen we net zo goed alle festivals door laten gaan ;)

Buiten is gewoon een factor die de kans verkleint, afhankelijk van de luchtvochtigheid, wind etc. Daarnaast is het afhankelijk van de activiteit. Van punt A naar B gaan is weer iets anders dan in elkaars oor staan te tetteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.ad.nl/economi...voorlopig-dicht~ac6c4183/

InRetail heeft alvast de rechtszaak verloren. Zal vast ook een precedent scheppen voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jovatov schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:52:
is dat an sich buiten het relatief veilig is. Maar het zorgt wel voor meer bewegingen.
Het gaat volgens mij vooral om het risico en de ruimte om risico te kunnen nemen. Zonder die ruimte is elk (groot of klein) risico meteen teveel. Aanpassingen aan elke maatregel die (al dan niet empirisch aangetoond) een (waarschijnlijk) effect hebben op een lagere R, zijn volgens mij niet mogelijk bij de huidige bedbezetting. Dat werd ook toegelicht bij de meest recente technische briefing dacht ik.

Op dia 16 van de Catshuisstukken (6 maart 2021) staat een nomogram met een Rt op de x-as en de IC bezetting op de y-as (logaritmisch schaal). Het gaat om de presentatie van het RIVM (document 1 van 4 dus):

https://www.rijksoverheid...shuisstukken-6-maart-2021

De IC bezetting is (volgens mij al maanden) zo’n 500. Het maakt bij een Rt rondom de 1 niet uit hoever de Rt boven de 1 komt, elke versoepeling leidt bij een hoge bedbezetting in de toekomst vrijwel zeker tot (veel) verder overstroomde zorg. De bovenste stippelijn (bedbezetting boven de 500 en dus een gevolg van verder overstroomde zorg) is bij een Rt<1 weliswaar afnemend, maar lijkt mij nog steeds volstrekt onwenselijk.

Maar relevanter is volgens mij de rechter stippellijn van de ‘safe-zone’ in het nomogram. Die zou (anders dan op de dia) volgens mij nooit R=1 moeten overschrijden en altijd R<1 moeten zijn. Alles rechts van R=1 lijkt mij namelijk ook ‘unsafe’, want leidt bij exponentiële groei ook weer tot overstroomde zorg, ongeacht de bedbezetting bij aanvang van eventuele versoepelingen. Het is mij dus onduidelijk waarom die stippellijn de R=1 overschrijdt eerlijk gezegd.

En waarom zitten we nu op 500 bedden? Volgens mij is dat eenvoudig omdat er consequent (bewust of onbewust) wordt gestuurd op IC capaciteit. De uitgestelde zorg is daarmee denk ik dus ook een gevolg van dat beleid. Immers als de IC bezetting zakt (bijvoorbeeld door vaccinatie) dan ontstaat er politieke en maatschappelijke druk om te versoepelen. De Rt zal dan onder de niet gevaccineerde bevolking weer stijgen, en daarme zal de IC weer op een bepaald maximum komen. Het duurt allemaal even, maar als er nog genoeg mensen ziek genoeg kunnen worden en de zorgcapaciteit is het criterium, dan moet het gebeuren.

Als er dus één ding is wat denk ik z.s.m. moet gebeuren, dan is dat het verlagen van de bedbezetting. En dat betekent logischerwijs nu niet versoepelen, ook niet die zaken die al dan niet weinig risico met zich meebrengen. Hoe graag ik het zelf ook zou willen, hebben we volgens die ruimte nu niet.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Laatst online: 14:28
MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:32:

InRetail heeft alvast de rechtszaak verloren. Zal vast ook een precedent scheppen voor de rest.
Zat er natuurlijk dik in, ik denk dat alleen partijen die aannemelijk kunnen maken dat er geen grote aantallen reisbewegingen en groepsvorming plaats zal vinden misschien nog een kans maken.

Ik snap het wel vanuit het standpunt van al die ondernemers, en ook dat het moeilijk is en misschien ook wel niet te doen. Maar het besef bij al die partijen lijkt er gewoonweg niet te komen, dat het er niet om gaat dat het veilig kan, maar dat het veilig blijft. Als je dan een vuist maakt naar de overheid richt je dan op de steunpakketten waarvan je niet kunt leven, in plaats van het we moeten helemaal open en de 3e golf maar gelijk samen met de 4e en de 5e golf doen... ;(

[ Voor 32% gewijzigd door TIGER1125 op 12-03-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23
immetjes schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Ik lees dit:
Dat is raar. Met astma kom je wel in aanmerking voor een gratis griepprik.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Bananenplant schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Dat is raar. Met astma kom je wel in aanmerking voor een gratis griepprik.
Dat klopt. Mijn zoon had astma en is er eigenlijk overheen gegroeid maar krijgt nog wel elk jaar een uitnodiging voor de griepprik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:03

Zo te lezen neemt de rechter de kleine versoepeling (die eerst niet zou komen) mee in zijn uitspraak. Had ik stiekem al wel een beetje verwacht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

En ik heb daar ook al iets over uitgelegd dat de besmettingen in het stadium van Bergamo niet zozeer zijn ontstaan in het stadion maar zeer waarschijnlijk in de bars om het stadion en in het vervoer daarheen. Er zullen buiten best wel eens besmettingen zijn, bij dicht op elkaar zitten, windstil weer en droge lucht. De grote spreaderevents zijn vooral binnen met slechte ventilatie en veel mensen op elkaar die het dan nog erger maken door te gaan zingen of schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-05 14:46
Punt wat Rutte (mijns inziens terecht) maakt is dat an sich buiten het relatief veilig is. Maar het zorgt wel voor meer bewegingen.
Ik snap die angst voor toename van bewegingen, uitgezonderd het OV, niet.
Als iemand mij dat kan uitleggen hoe bewegingen tot meer besmettingen kunnen leiden...
Bewegingen te voet, fiets of auto zijn hooguit een afgeleide parameter die misschien mogelijke drukte kan voorspellen. Maar niet de oorzaak van besmettingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Laatst online: 13-04 09:34

Ik vraag mij serieus af of die brancheorganisaties nu echt denken dat ze een kans hebben om iets te bereiken. Ik denk zelf dat ze het vooral doen onder druk van hun achterban. De rechter is geen plek om alsnog je gelijk te halen als je die naar je eigen mening niet gekregen hebt in het democratische besluitvormingsproces.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:52
Philpend schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Ik vraag mij serieus af of die brancheorganisaties nu echt denken dat ze een kans hebben om iets te bereiken. Ik denk zelf dat ze het vooral doen om hun achterban tevreden te houden. De rechter is geen plek om alsnog je gelijk te halen als je die naar je eigen mening niet gekregen hebt in het democratische besluitvormingsproces.
Deels.. maar je moet iets.. Protesteren kan haast niet meer, want superspread risico. En als je dan toestemming krijgt voor een kleinschalige demonstratie dan komen er teveel wappies op af en staat de ME al klaar met hun stokken, paarden en honden.

Online petities, FB-pagina's e.d. hebben al jaren geen zin/effect.

Ik ken behoorlijk wat ondernemers hier in de regio en hoewel er geld vanuit de overheid komt om hun hoofd boven het water te houden staat dat water wel aan de lippen. Reserves zijn op na een 2e lockdown van 3 maanden. Alles waar je jaren lang hard voor gewerkt hebt gaat in rook op.

Dan is de stap naar de rechter nog een van de weinige vormen van protest die nog wel kan. Het feit dat het vooraf al een wanhoopspoging is maakt het allemaal alleen maar treuriger.

En het 'democratische besluitvormingsproces'..
Wetten en beslissingen worden aangedragen door een demissionair kabinet waar vrijwel geen enkele vorm van democratische controle op plaats kan vinden omdat het besluitproces achter gesloten deuren plaats vind en de onderliggende data tot besluitvorming van die keuzes niet openbaar beschikbaar is (of geWOBt kan worden).. Dat noem ik geen democratisch besluitvormingsproces...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mesa57 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Als iemand mij dat kan uitleggen hoe bewegingen tot meer besmettingen kunnen leiden...
Bewegingen te voet, fiets of auto zijn hooguit een afgeleide parameter die misschien mogelijke drukte kan voorspellen. Maar niet de oorzaak van besmettingen.
Meer bewegingen => Meer contact momenten tussen verschillende groepen/clusters mensen => Snellere en verdere verspreiding bij een mogelijke besmetting.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Philpend schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Ik vraag mij serieus af of die brancheorganisaties nu echt denken dat ze een kans hebben om iets te bereiken. Ik denk zelf dat ze het vooral doen onder druk van hun achterban. De rechter is geen plek om alsnog je gelijk te halen als je die naar je eigen mening niet gekregen hebt in het democratische besluitvormingsproces.
Niet helemaal waar, natuurlijk. Het hoort bij de moderne tijd. Sinds er een aantal zaken gelukt zijn, acht men het het proberen waard.
Zie aparte rookruimtes, zie Urgenda, zie Viruswaanzin, en nog meer voorbeelden.

Het is overigens een goed discussiepunt, hoor.
Is de rechterlijke macht zo een hoeder van onze rechten of zit de rechterlijke macht op de stoel van het landsbestuur?
Je zou er zo een topic aan kunnen wijden :)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 12-03-2021 13:35 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je zegt het al OV, lijkt me evident.

Auto is net zo goed een dingetje. Stel je voor dat vier vrienden naar een terras gaan. 1 is besmet.
Op het terras houden ze lekker afstand, niks aan de hand.

Echter; ze stappen met zijn vieren in één auto. En nu?

Daarom zeg ik; lekker met de fiets. Parkeerplaatsen inzetten voor terrasruimte, klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:46

Toeschouwen bij de lokale sportclub kan gemakkelijk op afstand. En met een mooi zonnetje zal men prima buiten op afstand na afloop veilig kunnen napraten of op een terras kunnen zitten.

Maar wanneer het gaat regenen, of het bier is op, of thuis is nog wat vergeten wordt de stap van het 'veilige' buiten naar een onveiliger binnen zitten, zonder afstand, erg klein.

Puur en alleen veiligheid van contact buiten is iets anders dan de veiligheid om terrassen/sportvelden et cetera open te gooien.
Bij die bewegingen heb je dan ook nog eens te maken met een grote(re) kans op carpoolen. Lekker met een aantal bij elkaar in één auto om zo benzine en parkeergeld te besparen. Uiteraard ook niet vergeten dat je met minder auto's ook minder BOB's nodig hebt en meer mensen wat alcohol naar binnen kunnen gieten.

Zo ook met sportclubs en het carpoolen om op de diverse locaties te komen. Hier om de hoek is zo'n verzamelplek en daar gaan normaal gesproken een stuk minder auto's op pad dan er in eerste instantie aangereden komen.

Het zal dan ook inderdaad niet het buiten zijn an sich zijn waar het gevaar schuilt maar eerder wat er gebeurt voor en na dat buiten zijn.
Dat zie je ook met de discussie rondom voetbal en Bergamo in Italie. Volgens velen geen verspreiding in het stadion maar juist onderweg en in de vele kroegen. Je kunt het één echter niet los zien van het ander. Mensen vallen niet uit de lucht op het juiste stoeltje om aan het eind van de wedstrijd weer op te stijgen richting huis. Je kunt het risico imho niet alleen beoordelen op basis van het evenement zelf maar zult ook alle omstandigheden in de aanloop en ook die na afloop mee moeten nemen in een overweging.
[...]

Vooral de auto ligt voor de hand als verhoogd risico zodra men gaat carpoolen en daarmee meerdere groepen mengt.

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 12-03-2021 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:51

Cijfers zijn er alweer, kliniek iets in de min, IC iets in de plus.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:45
Moi_in_actie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:01:
[Twitter]
Cijfers zijn er alweer, kliniek iets in de min, IC iets in de plus.
Kliniekbezetting inderdaad in de min, maar nieuwe opnames kliniek weer boven de 200 en dat is gewoon veel. Deze week is er echt een stijging in opnames tov vorige weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jovatov schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Kliniekbezetting inderdaad in de min, maar nieuwe opnames kliniek weer boven de 200 en dat is gewoon veel. Deze week is er echt een stijging in opnames tov vorige weken.
Ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat het effect van vaccinaties zichtbaar zou gaan worden in de ziekenhuisopnames, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
RoD schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat het effect van vaccinaties zichtbaar zou gaan worden in de ziekenhuisopnames, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Die doelgroep is nog niet (lang genoeg) gevaccineerd. De verpleeghuizen gingen in de regel niet meer naar het ziekenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Kabinet wil quarantaineplicht voor reizigers uit risicogebieden, of ze nu gevaccineerd zijn of niet

Er komen wel heel van dit soort plannen/wetten ineens waar ik toch een beetje bang van wordt. Waarom is dit nodig als binnenkort bijna iedereen is gevaccineerd? En waarom is nooit duidelijk of het een tijdelijk karakter gaat krijgen, terugkomende op het nut als een grote groep straks is gevaccineerd.

Zelfde gaat op voor het inrichten van de testsamenleving. Nu moet je ook ineens zoiets kunnen aantonen als je een bezoek aan de horeca wil gaan doen? Dat past bij mij niet bij de wens om terug te keren naar normaal immers.

zoveel vragen....

@CMD-Snake GMTA ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 12-03-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kabinet wil quarantaineplicht voor reizigers uit risicogebieden, of ze nu gevaccineerd zijn of niet

De nieuwe spoedwet van minister De Jonge staat nu op internet ter consultatie. Dit zou in de huidige situatie betekenen dat iedere reiziger dus verplicht in quarantaine moet en ook geen uitzondering voor gevaccineerde reizigers. Ik denk dat die discussie over vaccinatiepaspoort dan meteen zinloos is als je toch hoe dan ook in quarantaine moet. Handhaving gaat met behulp van belteams welke moeten letten op verdachte achtergrond geluiden. Dat laatste zal dan ook nog leuk worden denk ik in de eerste strafzaak als ze daar duiding aan moeten geven.

Toch blijft het mij verbazen hoe deze spoedwetten in in spoedtempo ( :+ ) gemaakt worden, dat terwijl volgens datzelfde ministerie van vws in zo rond de zomer het ergste achter ons hebben liggen.

Edit: Zie dat deze dubbel is met @RodeStabilo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:23:

Er komen wel heel van dit soort plannen/wetten ineens waar ik toch een beetje bang van wordt. Waarom is dit nodig als binnenkort bijna iedereen is gevaccineerd? En waarom is nooit duidelijk of het een tijdelijk karakter gaat krijgen, terugkomende op het nut als een grote groep straks is gevaccineerd.

Zelfde gaat op voor het inrichten van de testsamenleving. Nu moet je ook ineens zoiets kunnen aantonen als je een bezoek aan de horeca wil gaan doen? Dat past bij mij niet bij de wens om terug te keren naar normaal immers.

zoveel vragen....
Hier kan ik dus echt witheet van worden.

Ze gaan nu onschuldige burgers die geen enkele misdaad hebben gepleegd opsluiten in huis en dan ook nog eens controleren en monitoren alsof het terroristen zijn. Het feit dat dit door een Nederlandse regering op papier gezet kan worden alleen al..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:46
[...]

Waar ik ondertussen aan begin te denken is dat de vaccinatie weldegelijk de boel dempt maar dat de groei groter is dan de vaccinatie op dit moment kan dempen. Zonder vaccinatie had de groei dan nog groter geweest.

@Señor Sjon
We hadden gisteren 1,2 miljoen geregistreerde en 1,7 miljoen geschatte vaccinaties.
Zelfs als dat allemaal mensen waren geweest die beide gehad zouden hebben (600k en 850k) overstijgt dat ruimschoots het aantal mensen dat in een verpleeghuis woont. Dat waren er ongeveer 115.000 in 2019 en zal vast niet heel veel hoger zijn in 2021. Heb ook geen reden om aan te nemen dat er van die 115k nog grote aantallen zijn die nu nog moeten, los van de mensen waarbij de familie geen toestemming geeft voor de vaccinatie.

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 12-03-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:26:
[...]

Waar ik ondertussen aan begin te denken is dat de vaccinatie weldegelijk de boel dempt maar dat de groei groter is dan de vaccinatie op dit moment kan dempen. Zonder vaccinatie had de groei dan nog groter geweest.

@Señor Sjon
We hadden gisteren 1,2 miljoen geregistreerde en 1,7 miljoen geschatte vaccinaties.
Zelfs als dat allemaal mensen waren geweest die beide gehad zouden hebben (600k en 850k) overstijgt dat ruimschoots het aantal mensen dat in een verpleeghuis woont. Dat waren er ongeveer 115.000 in 2019 en zal vast niet heel veel hoger zijn in 2021. Heb ook geen reden om aan te nemen dat er van die 115k nog grote aantallen zijn die nu nog moeten, los van de mensen waarbij de familie geen toestemming geeft voor de vaccinatie.
Dan nog wordt 70+ pas sinds een week uitgenodigd voor prik 1. Pas als we bij de eerste prik vanaf 50 jaar zijn gaat het hard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:24:
Toch blijft het mij verbazen hoe deze spoedwetten in in spoedtempo ( :+ ) gemaakt worden, dat terwijl volgens datzelfde ministerie van vws in zo rond de zomer het ergste achter ons hebben liggen.
Dat is inderdaad apart. Misschien moeten we focussen op het woord 'risicogebied'. Ik ga er toch wel vanuit dat de spaanse costa's niet tot in den treure een risicogebied blijven. Net zoals Nederland dat niet gaat zijn voor de rest van de wereld.

Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:24:

Edit: Zie dat deze dubbel is met @RodeStabilo
Welke niet-racistische partij maakt hier nu nou een verkiezingspunt van? Ik ben best bereid om nog wat te blijven zweven, maar van (bijvoorbeeld) D’66 halfuurtje-later-avondklok wordt ik niet echt warm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Hier kan ik dus echt witheet van worden.

Ze gaan nu onschuldige burgers die geen enkele misdaad hebben gepleegd opsluiten in huis en dan ook nog eens controleren en monitoren alsof het terroristen zijn. Het feit dat dit door een Nederlandse regering op papier gezet kan worden alleen al..
Omdat de 'onschuldige' burgers en masse zich niet aan deze maatregelen houden. Het is een besmettelijke ziekte die grote maatschappe schade veroorzaakt.

Tevens heb je nog steeds het risico van rare mutanten.

Even ter illustratie: als mensen zich aan de basisregels zouden houden; blijf thuis blij klachten bv, dan hadden we waarschijnlijk niet eens zulke zware maatregelen nodig.

We zitten minden in een pandemie en deze maatregelen zijn prima proportioneel. Het is niet alsof je maanden vast komt te zitten.

Ook al is iedereen gevaccineerd, dan nog is deze wetgeving handig. De kans op een pandemie wordt alleen maar hoger naarmate we de leefomgeving / aarde blijven slopen. Deze wetgeving gaan we vaker nodig hebben in de toekomst. Ik wil graag voorkomen dat in de toekomst we weer doordezelfde hoepels moeten springen als tijdens de coronacrisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Laguna

Connaisseur

blissard schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Welke niet-racistische partij maakt hier nu nou een verkiezingspunt van? Ik ben best bereid om nog wat te blijven zweven, maar van (bijvoorbeeld) D’66 halfuurtje-later-avondklok wordt ik niet echt warm

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Er wordt (bewust of onbewust) al een sinds maart 2020 gestuurd op zorgcapaciteit. Zie nomogram dat ik vanochtend beschreef:

Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

De Rt onder niet gevaccineerden zal dus vermoedelijk/waarschijnlijk stijgen als er tegelijk met vaccinatie wordt versoepeld. En daarmee zal waarschijnlijk ook de gemiddelde leeftijd op de IC gaan dalen ervan uitgaande dat de meeste vaccins zijn toegediend aan de hoogste leeftijden.
Adlermann schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:30:
Ook al is iedereen gevaccineerd, dan nog is deze wetgeving handig. De kans op een pandemie wordt alleen maar hoger naarmate we de leefomgeving / aarde blijven slopen. Deze wetgeving gaan we vaker nodig hebben in de toekomst. Ik wil graag voorkomen dat in de toekomst we weer doordezelfde hoepels moeten springen als tijdens de coronacrisis.
Het is wat betreft deze crisis ook weer de zoveelste maatregel die heel lang is uitgesteld en dan toch als mosterd na de maaltijd wordt genomen.

Hadden we dergelijke maatregelen genomen toen de getallen relatief laag waren, dan was het zicht op de verspreiding waarschijnlijk veel beter gebleven.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:26:
[...]

@Señor Sjon
Zelfs als dat allemaal mensen waren geweest die beide gehad zouden hebben (600k en 850k) overstijgt dat ruimschoots het aantal mensen dat in een verpleeghuis woont. Dat waren er ongeveer 115.000 in 2019 en zal vast niet heel veel hoger zijn in 2021.
De besmettingen in de verpleeghuizen dalen al in een rechte lijn sinds december 2020 (dus al voor de vaccinatie begon). Op 18 januari is begonnen met vaccineren, alle eerste doses zijn gezet:

https://coronadashboard.r...andelijk/verpleeghuiszorg

Bij de thuiswonende ouderen is de daling ook zichtbaar alleen daar zie je een afvlakking rond 2 februari:
https://coronadashboard.r...lijk/thuiswonende-ouderen

Het door dalen van de besmettingen in verpleeghuizen naast de afvlakking bij de ouderen thuis laat denk ik het effect zien van de vaccinaties in verpleeghuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
[...]

Omdat de 'onschuldige' burgers en masse zich niet aan deze maatregelen houden. Het is een besmettelijke ziekte die grote maatschappe schade veroorzaakt.

Even ter illustratie: als mensen zich aan de basisregels zouden houden; blijf thuis blij klachten bv, dan hadden we waarschijnlijk niet eens zulke zware maatregelen nodig.

We zitten minden in een pandemie en deze maatregelen zijn prima proportioneel. Het is niet alsof je maanden vast komt te zitten.

Dit is puur een arbitraire keuze die gemaakt wordt door het kabinet om de pandemie op deze manier te bestrijden. Je kunt bij extra maatregelen ook denken aan uitbreiden van zorgcapaciteit waardoor samenleving ontlast wordt. We zijn een jaar verder en daar is nog steeds niks aan gebeurd.

Nee, corona is geen griep, maar daar sterven jaarlijks ook duizenden mensen aan en dat vinden we met z'n allen blijkbaar prima. Daar hebben we ook nooit iemand over horen klagen omdat de zorgcapaciteit het prima aan kon (alhoewel dat in 2018 ook twijfelachtig was).

Op een gegeven moment moeten we ook gewoon beseffen dat we als mens niet iedere ziekte kunnen bestrijden. Sterker, er zijn genoeg ziektes waar die keuze dagelijks voor gemaakt wordt die 0 impact hebben op onze samenleving.. alleen op de artsen die die keuze moeten maken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik tegen de huidige maatregelen ben, maar op het moment dat we telefoons willen gaan afluisteren op achtergrond geluid om te kijken of mensen zich daadwerkelijk thuis bevinden dan kan ik toch niet anders denken dan dit compleet van de pot gerukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
[...]

Partij van de Dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Volgens mij is de gemiddelde leeftijd van mensen in het ziekenhuis behoorlijk gedaald, dat zou je toe kunnen schrijven aan de vaccinaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ik ben best bereid om nog wat te blijven zweven, maar van (bijvoorbeeld) D’66 halfuurtje-later-avondklok wordt ik niet echt warm
D66 is helemaal omgeslagen sinds de avondklok. Die bepleiten ook coronapassen en vaccinatiepaspoorten. Dit past dan perfect in hun nieuwe straatje.
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:29:
Dat is inderdaad apart. Misschien moeten we focussen op het woord 'risicogebied'. Ik ga er toch wel vanuit dat de spaanse costa's niet tot in den treure een risicogebied blijven. Net zoals Nederland dat niet gaat zijn voor de rest van de wereld.

Hoop ik.
Het is de hoeveelheid tegenstrijdige berichten. We gaan dit jaar terug naar normaal, maar er worden toch wetten klaargezet die daar haaks op staan. Nu in wat dan de laatste maanden moeten zijn van al die corona ellende gaan we in rap tempo dit soort dingen invoeren en allerhande controlesystemen. Dan twijfel ik ten zeerste aan hoe het oude normaal op het echte oude normaal gaat lijken.

Wat voor nut heeft een vaccinatiepaspoort als de poort toch net zo gesloten blijft? Dan trekt De Jonge ook het tapijt daar onder vandaan.
We zitten minden in een pandemie en deze maatregelen zijn prima proportioneel.
Datzelfde ministerie van vws zegt dat over een paar maanden het ergste leed achter ons moet liggen. Tegenstrijdige berichten is een olympische sport in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

[..]
De burgers houden zich best goed aan de maatregelen. Daarom is er waarschijnlijk geen influenza.
Met COVID19 ben je 5 dagen voor je klachten hebt ben al besmettelijk, dus die maatregel helpt een beetje.

Verder vind ik de maatregelen absoluut niet proportioneel, zeker nu we in een uitdovende pandemie zitten. De collateral damage is gigantisch. Maar goed hier blijven we toch van mening verschillen want exponentieel en preventie-paradox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:41:
[...]
We gaan dit jaar terug naar normaal, maar er worden toch wetten klaargezet die daar haaks op staan. Nu in wat dan de laatste maanden moeten zijn van al die corona ellende gaan we in rap tempo dit soort dingen invoeren en allerhande controlesystemen. Dan twijfel ik ten zeerste aan hoe het oude normaal op het echte oude normaal gaat lijken.
Juist omdat we terug willen naar normaal, met minder maatregelen ook als nog niet iedereen gevaccineerd is, vind ik het geen verkeerd idee om nieuwe import tegen te gaan. Of in ieder geval daarvoor de middelen te hebben.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Hoop ik.
Dat denk ik ook. Het zullen waarschijnlijk vooral de armere landen/gebieden zijn, zoals bijvoorbeeld bepaalde Covax-landen. Sub-sahara-Afrika, etc, gok ik.

En daarnaast is het waarschijnlijk ook om nieuwe varianten (waar het vaccin mogelijk niet tegen beschermt) buiten de deur te houden, zodat we niet in '22 weer opnieuw in lockdown gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 12-03-2021 14:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:40:
maar op het moment dat we telefoons willen gaan afluisteren op achtergrond geluid om te kijken of mensen zich daadwerkelijk thuis bevinden dan kan ik toch niet anders denken dan dit compleet van de pot gerukt is.
Dat staat nergens in dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Je kunt bij extra maatregelen ook denken aan uitbreiden van zorgcapaciteit waardoor samenleving ontlast wordt.
Je kunt uiteraard onmogelijk alle tientallen of honderden reacties teruglezen in dit topic, maar dit punt is onder andere hier al regelmatig ontkracht.

Bij een R>1 heeft het vooraf uitbreiden van de zorgcapaciteit geen of weinig zin. Je loopt namelijk onvermijdelijk tegen grenzen aan bij een groeiende epidemie, die gezien de exponentiële groei opeens heel snel gaat.
We zijn een jaar verder en daar is nog steeds niks aan gebeurd.
Wat had je voor ogen en hoe doe je dat bij exponentiële groei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
immetjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:46:
De burgers houden zich best goed aan de maatregelen. Daarom is er waarschijnlijk geen influenza.
Influenza is veel minder besmettelijk. Dus ook je maar middelmatig aan maatregelen houden is daarvoor al genoeg.
Met COVID19 ben je 5 dagen voor je klachten hebt ben al besmettelijk.
Bron?
nu we in een uitdovende pandemie zitten.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
DutchCommando schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Dat staat nergens in dat artikel.
In deze wel: https://www.volkskrant.nl...rd-zijn-of-niet~bda94f32/
De controle ligt bij zogenoemde ‘belteams’ die steekproefsgewijs reizigers zullen bellen. In eerste instantie zijn de teams bedoeld om ‘de naleving van de quarantaineplicht te stimuleren’ en nuttige informatie te geven over de quarantaine en eventuele ondersteuning. Maar uit het telefoongesprek kan ook blijken dat iemand niet thuis is. Iemand kan dit zelf toegeven, maar achtergrondgeluiden zijn ook een mogelijke aanwijzing. ‘Denk bijvoorbeeld aan het geluid van de omroep van een conducteur in de trein of het geluid van een kassa in de winkel.’

Wanneer mensen zich niet aan de quarantaineplicht houden, kan de burgemeester worden ingeseind. Die kan een dwangsom opleggen. Het overtreden van de quarantaineregels kan ook worden vervolgd via het strafrecht. De precieze handhaving wordt nog uitgewerkt ‘met de toezichthoudende instanties’, laat het ministerie desgevraagd weten. Dat geldt ook voor de controle op auto’s die het land binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Dat beschrijft luisteren. Niet afluisteren. Afluisteren is iets wezenlijk anders. Dan weet je namelijk niet dat iemand meeluistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dit staat in het Volkskrant artikel:
Achtergrondgeluiden
De controle ligt bij zogenoemde ‘belteams’ die steekproefsgewijs reizigers zullen bellen. In eerste instantie zijn de teams bedoeld om ‘de naleving van de quarantaineplicht te stimuleren’ en nuttige informatie te geven over de quarantaine en eventuele ondersteuning. Maar uit het telefoongesprek kan ook blijken dat iemand niet thuis is. Iemand kan dit zelf toegeven, maar achtergrondgeluiden zijn ook een mogelijke aanwijzing. ‘Denk bijvoorbeeld aan het geluid van de omroep van een conducteur in de trein of het geluid van een kassa in de winkel.’
Ik heb even de relevante tekst dik gemaakt. Je wordt dus gebeld onder het mom van een helpende hand of luisterend oor, maar de telefonist is dus ook aan het opletten op achtergrond geluiden die erop kunnen wijzen dat jij niet bent waar je zou moeten zijn.

Indien men denkt dat je niet aan de quarantaine houdt:
Wanneer mensen zich niet aan de quarantaineplicht houden, kan de burgemeester worden ingeseind. Die kan een dwangsom opleggen. Het overtreden van de quarantaineregels kan ook worden vervolgd via het strafrecht. De precieze handhaving wordt nog uitgewerkt ‘met de toezichthoudende instanties’, laat het ministerie desgevraagd weten. Dat geldt ook voor de controle op auto’s die het land binnenkomen.
Ik ben dan benieuwd hoe ze duiding willen geven aan die achtergrond geluiden. Sta ik buiten of staat de tv aan? De eerste strafzaak zal zeker interessant worden.

Ben je ook verplicht om op te nemen? Anonieme nummers druk ik standaard weg, zijn toch lui die iets willen verkopen 99% van de tijd. Krijg je dan ook ellende?

Voor reizigers die per auto komen is dit nauwelijks te doen dit systeem. Alleen als we de grenzen hermetisch weten te sluiten kan je iedereen zo'n formuliertje laten invullen.

[ Voor 4% gewijzigd door CMD-Snake op 12-03-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
DutchCommando schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Dat beschrijft luisteren. Niet afluisteren. Afluisteren is iets wezenlijk anders. Dan weet je namelijk niet dat iemand meeluistert.
potato / potato. Het feit dat de overheid mensen in een thuissituatie gaat monitoren terwijl ze geen enkel strafbaar feit hebben gepleegd is voor mij iets dat tegen dictatoriale praktijken aan schuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:55:
[...]

potato / potato. Het feit dat de overheid mensen in een thuissituatie gaat monitoren terwijl ze geen enkel strafbaar feit hebben gepleegd is voor mij iets dat tegen dictatoriale praktijken aan schuurt.
Helemaal niet potato/potato. Het zijn woorden met een verschillende betekenis.
Je niet aan verplichte quarantaine houden is dan waarschijnlijk een strafbaar feit. Eindelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchCommando op 12-03-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

klaaas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Juist omdat we terug willen naar normaal, met minder maatregelen ook als nog niet iedereen gevaccineerd is, vind ik het geen verkeerd idee om nieuwe import tegen te gaan. Of in ieder geval daarvoor de middelen te hebben.
Om de verschrikkelijk gevaarlijke Britse variant of SA-variant buiten de deur te houden of welke andere variant dan ook. Misschien is het volgende keer wel heel ander virus en waar ga je dan op testen.

Virussen zijn zaken waar van vanaf het ontstaan van de mensheid mee leerden leven, eerst zonder vaccinaties, later met voor de gevaarlijke, waarvan Gele Koorts de enige was waarvoor landen je de toegang ontzegden. En nu opeens is die hele ervaring van de baan en gaan we ingang controleren op een virus met een IFR van 0.5% met alle bureaucratie en kosten die daarbij horen omdat er misschien wel eens mutant kan zijn waarvan we de IFR niet weten. Ik zou zeggen dat zien we dan wel. Accepteren dat bij leven ook dood hoort. Mochten er opeens ziekenhuizen vollopen dan is het wel zaak om er op tijd bij te zijn en de mogelijkheid te hebben iedereen snel te testen en niet van die protocollen hebben zoals in Bergamo waar er niet gestest mocht worden in het begin waardoor het volledig uit de hand liep.

[ Voor 12% gewijzigd door immetjes op 12-03-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:55:
[...]
Ik ben dan benieuwd hoe ze duiding willen geven aan die achtergrond geluiden. Sta ik buiten of staat de tv aan? De eerste strafzaak zal zeker interessant worden.
Burgemeester inseinen in geval van verdenking. BOA erop af sturen om te checken of iemand thuis is. Veroordeling op basis van achtergrondgeluiden gaat natuurlijk niet gebeuren.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Dit is puur een arbitraire keuze die gemaakt wordt door het kabinet om de pandemie op deze manier te bestrijden. Je kunt bij extra maatregelen ook denken aan uitbreiden van zorgcapaciteit waardoor samenleving ontlast wordt. We zijn een jaar verder en daar is nog steeds niks aan gebeurd.
Je snapt hopelijk dat uitbreiden van de zorgcapaciteit in zo'n crisis absoluut GEEN oplossing is.
Dat geeft je hooguit een tijdje lucht, even ter voorbeeld: Duitsland met z'n supercapaciteit heeft dezelfde maatregelen nodig. Misschien iets minder extreem. Maar dat kan aan van alles liggen. Gedrag is namelijk ook een belangrijk component.

Je hebt hopelijk toch wel door dat als we de capaciteit zouden verdubbelen dat al geen zoden aan de dijk zal zetten. Niet in zo'n mate dat het de zorg extreem zal ontlasten, zodat de maatregelen substantieel minder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
DutchCommando schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Helemaal niet potato/potato. Het zijn woorden met een verschillende betekenis.
Je niet aan verplichte quarantaine houden is dan waarschijnlijk een strafbaar feit. Eindelijk.
Daar sla je dus precies de spijker op zijn kop. De overheid in de vorm van GGD belteams (en dus niet een autoriteit zoals de politie) controleert of je je aan maatregelen houd.

Dit is dus VOOR je een strafbaar feit hebt gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Daar sla je dus precies de spijker op zijn kop. De overheid in de vorm van GGD belteams (en dus niet een autoriteit zoals de politie) controleert of je je aan maatregelen houd.

Dit is dus VOOR je een strafbaar feit hebt gepleegd.
Ik vind het fantastisch als ze dit eindelijk gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
immetjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Om de verschrikkelijk gevaarlijke Britse variant of SA-variant buiten de deur te houden of welke andere variant dan ook. Misschien is het volgende keer wel heel ander virus en waar ga je dan op testen.

Virussen zijn zaken waar van vanaf het ontstaan van de mensheid mee leerden leven, eerst zonder vaccinaties, later met voor de gevaarlijke, waarvan Gele Koorts de enige was waarvoor landen je de toegang ontzegden. En nu opeens is die hele ervaring van de baan en gaan we ingang controleren op een virus met een IFR van 0.5% met alle bureaucratie en kosten die daarbij horen omdat er misschien wel eens mutant kan zijn waarvan we de IFR niet weten. Ik zou zeggen dat zien we dan wel. Stoppen met de poppenkast en accepteren dat bij leven ook dood hoort.
Ik deel jouw voortdurende bagatellisering van deze pandemie niet. Als wij met pijn en moeite en mogelijk wat risico de maatregelen hebben afgeschaald, terwijl dat in andere gebieden nog niet gelukt is, dan wil ik dat graag zo houden. Dat eerste deel dan. Ik hoop uiteraard dat andere landen de boel ook op orde krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 12-03-2021 15:02 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
RobbieB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:55:
[...]

Dit is niet iets wat echt nieuw is. Uitkerende instanties doen dit al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DutchCommando schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:56:
De quarantaine is nooit verplicht geweest. Je werd geadviseerd om in quarantaine te gaan, dat is echt wel anders. De plicht kwam alleen om de hoek kijken als ze de moeite namen om die via een ingewikkelde route op te leggen, wat niet gebeurde omdat niemand die moeite wilde nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
zacht schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Dit is niet iets wat echt nieuw is. Uitkerende instanties doen dit al jaren.
Jup.. en kijk naar de schandalen die daar na jaren van doofpot affaires uit naar boven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:03:
[...]

De quarantaine is nooit verplicht geweest. Je werd geadviseerd om in quarantaine te gaan, dat is echt wel anders. De plicht kwam alleen om de hoek kijken als ze de moeite namen om die via een ingewikkelde route op te leggen, wat niet gebeurde omdat niemand die moeite wilde nemen.
Dat begrijp ik. Ik ben blij als ze het verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Influenza is veel minder besmettelijk. Dus ook je maar middelmatig aan maatregelen houden is daarvoor al genoeg.
bron?
https://www.rtvnoord.nl/n...met-elkaar-te-vergelijken
En WHO: https://www.who.int/news-...ifferences-with-influenza

Met COVID19 ben je 24uur 5 dagen voor je klachten hebt ben al besmettelijk.
bron?
https://www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19/quarantine
En deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ci1_S0PmCoymVLaAd8ZyWRbIZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V6q5rK4Q8KqmMhPdttFKGlcx.jpg?f=user_large

nu we in een uitdovende pandemie zitten.
bron?
https://www.worldometers.info/coronavirus/

[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 12-03-2021 18:02 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.