Acties:
  • +6Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Topicstarter
Lijkt me dat dit hier hoort, niet in het vaccinwerking/ontwikkeling topic:

Nederland stopt uit voorzorg twee weken met vaccineren met AstraZeneca
Nederland stopt de komende twee weken met het toedienen van het vaccin van AstraZeneca. Dat laat het ministerie van Volksgezondheid zondagavond weten. Het besluit wordt genomen uit voorzorg, nadat bij mensen in andere landen die waren geprikt met het vaccin bloedproppen waren ontstaan.

Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) zei donderdag nog dat Nederland door zou gaan met AstraZeneca. Enkele andere landen waren toen al uit voorzorg gestopt met de inenting van het vaccin van de Zweeds-Britse farmaceut.

"Vanuit het voorzorgsprincipe is besloten om de komende twee weken (tot en met zondag 28 maart) niet te prikken met AstraZeneca", laat het ministerie weten. Het departement baseert zich voor het besluit op een advies van medicijnautoriteit CBG.
Ik heb daar toch mijn vraagtekens bij. In het VK zijn miljoenen mensen met het AstraZeneca vaccin geinjecteerd zonder enige rapporten van problemen.

Ik krijg morgen mijn eerste prik in het VK, ik neem aan dat dat AZ zal zijn (werd er niet bij gezegd). Als 52-jarige kan ik geen Pfizer verwachten.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:37:

[...]

Ik heb daar toch mijn vraagtekens bij. In het VK zijn miljoenen mensen met het AstraZeneca vaccin geinjecteerd zonder enige rapporten van problemen.

Ik krijg morgen mijn eerste prik in het VK, ik neem aan dat dat AZ zal zijn (werd er niet bij gezegd). Als 52-jarige kan ik geen Pfizer verwachten.
Ik vind het ook vreemd, aan de andere kant moeten er toch wel echt potentieel serieuze dingen op tafel liggen denk ik dan.

Immers het is toch best een redelijk zwaar besluit in mijn ogen. Dan doel ik niet op de vertraging met vaccineren die het oplevert, met de huidige beperkte aantallen is dat vrij simpel weer in te lopen. Maar wel op wat dit doet met het vertrouwen in het AZ vaccin, je kunt alles nu nog zo goed onderzoeken maar de deuk die dat nu oploopt ga je nooit meer volledig hersteld krijgen denk ik.

Ik moet zeggen dat ik zelf inmiddels ook wel een klein beetje sceptisch begin te worden over specifiek AZ hoewel ik in de basis groot vertrouwen in de vaccins heb. Ik bedoel over de andere vaccins hoor je eigenlijk helemaal niets negatiefs terwijl bij AZ het zich inmiddels toch wel lijkt op te stapelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Topicstarter
ik222 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 00:00:
Ik vind het ook vreemd, aan de andere kant moeten er toch wel echt potentieel serieuze dingen op tafel liggen denk ik dan.
Da's een beetje een cirkelredenering ;) . Gebaseerd op wat er bekend is, lijkt het me zwaar overdreven, zeker gezien de vele miljoenen shots die al in het VK zijn geplaatst.
Immers het is toch best een redelijk zwaar besluit in mijn ogen. Dan doel ik niet op de vertraging met vaccineren die het oplevert, met de huidige beperkte aantallen is dat vrij simpel weer in te lopen. Maar wel op wat dit doet met het vertrouwen in het AZ vaccin, je kunt alles nu nog zo goed onderzoeken maar de deuk die dat nu oploopt ga je nooit meer volledig hersteld krijgen denk ik.

Ik moet zeggen dat ik zelf inmiddels ook wel een klein beetje sceptisch begin te worden over specifiek AZ hoewel ik in de basis groot vertrouwen in de vaccins heb. Ik bedoel over de andere vaccins hoor je eigenlijk helemaal niets negatiefs terwijl bij AZ het zich inmiddels toch wel lijkt op te stapelen.
Dat is waar ik me ook zorgen om maak; het vertrouwen in de vaccins (specifiek AZ) wordt beschadigd, en wat je dan straks krijgt is dat mensen gaan zeggen "ik wil geen AZ, ik wil vaccin X". Dat wordt een puinhoop en social media gaat het erger maken.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Pffft. Misschien zie ik het verkeerd, maar heb het idee dat de overheid altijd maar overal snel snel snel over wil beslissen en wil communiceren. Soms is dat heel goed en begrijpelijk; vaak juich ik het toe als het kan zonder teveel bureaucratie, maar bij situaties met duidelijk enige (internationale) twijfel: hou je mond dan gewoon ff een paar dagen en kijk heel even aan wat er gebeurt! Nu heb je weer ‘t beeld van Hugo “he-le-maal niet aan de hand” de Jonge die slechts enkele dagen later terug moet gaan komen op z’n verhaal dat het zeker weten veilig is. “Op basis van nieuwe info” als excuus overtuig je steeds minder mensen mee, het blijft ook koren op de molen voor bijvoorbeeld anti-vaxxers; ‘zie je wel dat het onveilig is en de overheid niet te vertrouwen is’. :+ Natuurlijk laat de Jonge zich ook “enkel informeren door experts”, maar die kan je ook niet oneindig voor de bus blijven gooien terwijl je zelf ook wel kan inzien dat ff wachten op meer informatie (uit het buitenland) “alvorens een definitief besluit te nemen” alweer een stuk betrouwbaarder over komt dan “Nee we gaan niet stoppen want alles is 100% veilig. Voor. Door. Blabla”. Het is om te janken, die manier van communiceren.

Kijkend naar de statistieken vraag ik me trouwens ook af of het AZ-verhaal geen storm in een glas water is, doch better safe than sorry I guess, maar dan nog... Nu zaai je weer twijfel en het trollenleger komt meteen in actie. ;(

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
WhatsappHack schreef op maandag 15 maart 2021 @ 04:49:

Kijkend naar de statistieken vraag ik me trouwens ook af of het AZ-verhaal geen storm in een glas water is, doch better safe than sorry I guess, maar dan nog... Nu zaai je weer twijfel en het trollenleger komt meteen in actie. ;(
Of zijn het de Europese landen die hun tanden laten zien nadat AZ in het begin moeilijk deed over de levering en het VK daarbij voor leek te trekken? Het is in ieder geval niet iets Nederlands, want allerlei andere Europese landen waren al eerder met un bedenkingen.

Of dit een slim moment is om AZ een hak te zetten betwijfel ik, maar op basis van die paar gevallen die (naar ik begreep te verwachten zijn gezien de leeftijd) lijkt het me (als leek) geen medisch besluit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat lopen. Natuurlijk is het goed om grondig te zijn. Maar ik denk dat dit wel permanente negatieve schade doet op de vaccinatie bereidheid.

Als het puur en politiek spelletje met AZ is lijkt het mij wel spelen met vuur. Hetzelfde als het puur twijfel is, want dat zou aangeven dat de procedure bij de EMA eigenlijk niet voldoende vertrouwd wordt.

Ik ben benieuwd wat er de komende dagen nog naar buiten komt voor wat betreft de exacte redenen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +6Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:44
gambieter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:37:

[...]

Vind het ook een vreemd verhaal...

Er zijn in de EU al ruim 562.000 mensen overleden aan Corona. Dat zijn er 1540 per dag, te vergelijken met ruim 4 volle 747s die elke dag neerstorten.

Enorm menselijk leed, en dan komt de economische schade nog die met elke dag dat we hierin zitten groter wordt en een grotere last voor latere generaties betekent.

Dan moet een vaccin dat je uit deze ellende kan helpen wel heel erg beroerd zijn wil je besluiten ermee te stoppen.

Maar de onderbouwing hiervan is op z'n zachts gezegd rommelig. Sommige landen gingen Nederland al voor, de EMA zegt dat er niks aan de hand is. Nederland was tot en met vrijdag ook heel stellig dat er niks aan de hand is, en nu plotseling wel...

Er was vorige week een arts op de radio die wist te vertellen dat er per jaar in Nederland 100.000 mensen een vorm van trombose krijgen. Dat zijn er meer dan 270 per dag, grotendeels in de leeftijdscategorie van de mensen die nu ook het vaccin krijgen. Zijn conclusie was dat het dus statistisch gezien heel logisch is dat gevaccineerde personen in de dagen erna ook een vorm van trombose krijgen. Het heeft dan echter niks met het vaccin te maken, maar enkel met de leeftijd.

Maar er zal echt wel iets aan de hand zijn, de (persoonlijk, psychische en economische) prijs voor het later vaccineren is te hoog om dat zomaar even uit voorzorg te doen.

iRacing Profiel

• alexbl69
  • Laatst online: 20:44
Verwijderd1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 05:12:
[...]

Of zijn het de Europese landen die hun tanden laten zien nadat AZ in het begin moeilijk deed over de levering en het VK daarbij voor leek te trekken? Het is in ieder geval niet iets Nederlands, want allerlei andere Europese landen waren al eerder met un bedenkingen.

Of dit een slim moment is om AZ een hak te zetten betwijfel ik, maar op basis van die paar gevallen die (naar ik begreep te verwachten zijn gezien de leeftijd) lijkt het me (als leek) geen medisch besluit.
Denk niet dat dit meespeelt. Het conflict is er één tussen EU en AZ, waarbij de boycot nu van afzonderlijke landen komt en niet van de EMA.

Tevens hebben de landen in de eerste plaats zichzelf te pakken hiermee, niet AZ. AZ levert gewoon en krijgt ook gewoon betaald. Als de EU leveringen weigert vinden deze gretig aftrek in het VK, de VS en andere landen op de wereld.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Woy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 06:32:
Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat lopen. Natuurlijk is het goed om grondig te zijn. Maar ik denk dat dit wel permanente negatieve schade doet op de vaccinatie bereidheid.

Als het puur en politiek spelletje met AZ is lijkt het mij wel spelen met vuur. Hetzelfde als het puur twijfel is, want dat zou aangeven dat de procedure bij de EMA eigenlijk niet voldoende vertrouwd wordt.

Ik ben benieuwd wat er de komende dagen nog naar buiten komt voor wat betreft de exacte redenen
Het moet behoorlijk ernstig zijn als je verwacht dat het risico op schade groter is dan de zekerheid van de mensenlevens die je door niet-vaccineren opoffert. Ik hoop niet dat het een "oh, iedereen is plots huiverig, laten we maar met de andere lemmingen mee rennen" is.
alexbl69 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:27:
[...]
Tevens hebben de landen in de eerste plaats zichzelf te pakken hiermee, niet AZ. AZ levert gewoon en krijgt ook gewoon betaald. Als de EU leveringen weigert vinden deze gretig aftrek in het VK, de VS en andere landen op de wereld.
Nou, ik denk dat dit wel genuanceerder ligt. In het contract tussen de EU en AZ zal (hoop ik dan) vast iets zijn opgenomen over het cancelen van het contract als het vaccin niet functioneert of niet veilig is. Daarnaast denk ik dat je toch de impact niet moet onderschatten als de EU / EMA werkelijk tot de conclusie zou komen dat het niet veilig (genoeg) is. Dat zal veel andere afnemers toch huiverig maken. AZ is daarnaast niet de meest betrouwbare leverancier en de andere leveranciers beginnen hun productie aardig op te schalen. Ik zou me hier als AZ toch zorgen om maken.

[Voor 34% gewijzigd door blissard op 15-03-2021 07:37]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Woy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 06:32:

Dit vind ik ook het engst. Eerst doen we niets. EMA adviseert ook niet in te grijpen, ik neem aan dat hier vragen over geteld zijn en dat er dan naar de EMA wordt gewezen. En dan later grijpen we toch in. Dat ondermijnt (naast het AZ vaccin reputatie) het gezag van de EMA.

Wat me wel verbaast is dat het CBG dit blijkbaar geadviseerd heeft.
Medicijnautoriteit CBG heeft de tijdelijke vaccinatiestop aanbevolen en minister De Jonge (Volksgezondheid) neemt dat advies over.
https://nos.nl/artikel/23...t-astrazeneca-vaccin.html

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:27:
[...]

Denk niet dat dit meespeelt. Het conflict is er één tussen EU en AZ, waarbij de boycot nu van afzonderlijke landen komt en niet van de EMA.

Weigeren die landen de leveringen ook? Zo n

[Voor 74% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-09-2021 18:54]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het blijkt helaas maar weer hoe slecht mensen zijn in statistiek en inschatten van risico's. Net alsof stoppen een gratis keuze is met je 'voor de zekerheid'.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

P_de_B schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:45:
Het blijkt helaas maar weer hoe slecht mensen zijn in statistiek en inschatten van risico's. Net alsof stoppen een gratis keuze is met je 'voor de zekerheid'.
De zekerheid van meer doden en een langere lockdown. Als er per dag 30 mensen overlijden aan covid en 25 daarvan komen uit de groep van 3 miljoen waar de vaccinaties in plaatsvinden zorgt het uitstellen van 293.000 AZ prikken voor 2,5 overlijdens per dag. Twee weken 'voor de zekerheid' niet prikken kost 20 mensen het leven plus alle extra ziekenhuis opnames en de mensen die nog jaren slepende problemen hebben.

Maar je zit natuurlijk met de publieke opninie die nu zo vergiftigd is door alarmerende koppen dat ze gaan weigeren. Want dat nieuwe vaccin heeft geen problemen ! Tot daar ook een paar miljoen van worden gezet en er ook mensen dood gaan de dag na de prik. Hoewel vaccin nationalisme wel een hoop zal helpen als het gaan om 'ons' Janssen vaccin, daar zal niet zo snel de rem op worden gezet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05

Lordy79

Fundamentalist

P_de_B schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:45:
Weet je wat ik het grootste probleem vind...
Niet dat de geleerden uitleggen dat het absoluut insignificant is als er 4 of weet ik hoeveel trombose gevallen zijn (die ook nog eens geclusterd worden gevonden dus misschien een batch vaccin die op maandagmorgen werd geproduceerd)...

Ook niet dat de overheid 2 weken pauze neemt, al is dat inderdaad onzin.

Nee, waar ik me helemaal kapot aan erger is dat de overheid en meer specifiek Hugo het voor elkaar krijgt om munitie te geven aan antivax mensen door binnen 96 uur van "er is geen enkele aanleiding om te stoppen" te windvanen naar "we stoppen 2 weken"
En dit is niet de eerste keer dat de NL overheid zo slecht aan communicatie doet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +5Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:16
Gelukkig is vaccinatie niet verplicht, liever een paar maanden langer wachten op de andere vaccins dan dat ik de gok met AZ ga nemen.

Dan maar geen zomervakantie.

[Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 15-03-2021 08:07]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

JvS schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:36:
[...]

Dit vind ik ook het engst. Eerst doen we niets. EMA adviseert ook niet in te grijpen, ik neem aan dat hier vragen over geteld zijn en dat er dan naar de EMA wordt gewezen. En dan later grijpen we toch in. Dat ondermijnt (naast het AZ vaccin reputatie) het gezag van de EMA.

Wat me wel verbaast is dat het CBG dit blijkbaar geadviseerd heeft.

[...]
https://nos.nl/artikel/23...t-astrazeneca-vaccin.html
Better be safe than sorry. Ook al is de kans zeer klein, dat nemen ze mee in hun afweging. Beide gevallen zijn niet uit te leggen.

Stel dat het inderdaad om een productiefout in een batch ging. Dan wil je wel kunnen uitsluiten dat dit niet nog een keer gebeurt.

Als dat niet zo was, dan kun je de strategie beter op de persoon aanpassen. In beide gevallen leren we hiervan.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:44:
[...]

Weigeren die landen de leveringen ook? Zo niet, dan hebben ze over een tijdje de vaccins en de reputatieschade komt gewoon door. En die reputatieschade komt gewoon door in het buitenland:

[...]

En het artikel gaat verder:

[...]

De implicatie van die uitspraak is dat er iets mis is met het vaccin, als geheel of met een bepaalde batch. Zoals hier in dit topic volgens mij de consensus is, het gaat om een paar geïsoleerde gevallen, maar als iedereen er een schepje bovenop doet dan heb je zo een mooi FUD verhaal. En houd er rekening mee dat er wel meer zijn die het VK een hak willen zetten (China bijvoorbeeld?), dus die zullen ook nog wel met een campagne komen. De Russen hebben die al gehad:

[...]
Kwam ergens op Twitter het test rapport tegen. Blijkbaar waren er 12000 mensen MET vaccin en 6 trombose gevallen, maar in de controle groep (kregen placebo) waren er 8 gevallen. Ook de controle groep was rond de 12000.

Blijft vreemd verhaal.

iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:12
Lordy79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:59:
[...]

Weet je wat ik het grootste probleem vind...
Niet dat de geleerden uitleggen dat het absoluut insignificant is als er 4 of weet ik hoeveel trombose gevallen zijn (die ook nog eens geclusterd worden gevonden dus misschien een batch vaccin die op maandagmorgen werd geproduceerd)...

Ook niet dat de overheid 2 weken pauze neemt, al is dat inderdaad onzin.

Nee, waar ik me helemaal kapot aan erger is dat de overheid en meer specifiek Hugo het voor elkaar krijgt om munitie te geven aan antivax mensen door binnen 96 uur van "er is geen enkele aanleiding om te stoppen" te windvanen naar "we stoppen 2 weken"
En dit is niet de eerste keer dat de NL overheid zo slecht aan communicatie doet.
Het verbaast mij niet. Hoewel je op basis van de voor ons beschikbare info een punt hebt, is er misschien info die wij nu niet hebben.

Agnes Kant heeft transparantie toegezegd, maar de politiek beslist. Er staan grote belangen op het spel en we zitten nu in een rollercoaster.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:58
De Britse en ZA variant zijn niet meer eng genoeg, gelukkig hebben we iets nieuws gevonden.

Noteer maar dat ik gezegd heb dat het allemaal nonsens en paniekzaaijerij is. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een probleem is met het AZ vaccin. Simpelweg het feit dat er al vele miljoenen vaccins gezet zijn en er amper tot geen gevallen bekend zijn zegt voldoende wat mij betreft. En al zou er 0,0000013% trombose krijgen dankzij het vaccin, deze zijn dus blijkbaar op 1 na allemaal tijdig gevonden en behandeld.

Top dat we weer meewaaien met alle winden hoor, lopen we tenminste wat extra vertraging op. Mijn volgende voorspelling is dat we blij mogen zijn als 1 januari 2022 iedereen een eerste prik heeft gehad.

[Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 15-03-2021 08:15]

• P_de_B
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:03:
Gelukkig is vaccinatie niet verplicht, liever een paar maanden langer wachten op de andere vaccins dan dat ik de gok met AZ ga nemen.

Maar maak nu even inzichtelijke waar die gok dan in zit? Welke cijfers ondersteunen je onveilige gevoel bij AZ? Of zijn het de nieuwsberichten dat andere landen 'om alle risico's uit te sluiten tijdelijk stoppen'? Die zijn m.i. gebaseerd op een (in mijn ogen misplaatst) voorzorgsprincipe. Een paar maanden later vaccineren levert namelijk óók een grote schade op. Zowel qua gezondheid als qua economie.

In het VK zijn ruim 8 miljoen mensen gevaccineerd met AZ...

Het probleem is denk ik dat ambtenaren (zoals bij het CBG) die zo'n beslissing moeten nemen zonder problemen op de noodrem kunnen gaan staan en daarom heel makkelijk kiezen voor de voor hun besluit minst controversiële weg. Immers, wie kan er nu tegen voorzorgsmaatregelen zijn? Die cultuur dat er niets meer fout mag gaan levert ook problemen op.

[Voor 19% gewijzigd door P_de_B op 15-03-2021 08:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

bert pit schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Het verbaast mij niet. Hoewel je op basis van de voor ons beschikbare info een punt hebt, is er misschien info die wij nu niet hebben.
Kijkend naar een jaar corona beleid kun je niet beweren dat het daar in voorgaande keren dat er zeer slecht werd gecommuniceerd aan lag.
Neem nou de avondklok: ligt bovenop de stapel om weer af te schaffen. Maar een paar weken later toch niet en mogen winkels iets meer.
Ik vind winkels een beetje (meer) open overigens belangrijker dan afschaffen avondklok maar anderen denken daar misschien anders over.
Het gaat om de communicatie.

Reken maar dat er nu heel veel mensen zijn die zeggen: ik blief geen AZ. Geef mij maar Pfizer. En geef ze eigenlijk eens ongelijk...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als je puur naar het aantal gezette prikken kijkt (17 miljoen in de UK en Europa) en het aantal gevallen, enkele tientallen (zonder dodelijke afloop toch?), dan lijkt dat procentueel toch allemaal mee te vallen?

Ik herinner me de recente overheidscampagnes nog wel dat vaccins absoluut veilig zijn en op tienduizenden mensen getest. Wat heeft AZ dan gedaan dat dit niet naar voren is gekomen?

Is het VK ook gestopt? volgens mij nog niet?

• Empathy
  • Laatst online: 31-05 14:04

Empathy

Extreme Audio

Tsja, dit ga je dus krijgen.. Volgens mij was dit de doodsteek voor het AZ-vaccin..

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07

dr.lowtune

Deugt niet

IJzerlijm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:55:
[...]

De zekerheid van meer doden en een langere lockdown. Als er per dag 30 mensen overlijden aan covid en 25 daarvan komen uit de groep van 3 miljoen waar de vaccinaties in plaatsvinden zorgt het uitstellen van 293.000 AZ prikken voor 2,5 overlijdens per dag. Twee weken 'voor de zekerheid' niet prikken kost 20 mensen het leven plus alle extra ziekenhuis opnames en de mensen die nog jaren slepende problemen hebben.

Maar je zit natuurlijk met de publieke opninie die nu zo vergiftigd is door alarmerende koppen dat ze gaan weigeren. Want dat nieuwe vaccin heeft geen problemen ! Tot daar ook een paar miljoen van worden gezet en er ook mensen dood gaan de dag na de prik. Hoewel vaccin nationalisme wel een hoop zal helpen als het gaan om 'ons' Janssen vaccin, daar zal niet zo snel de rem op worden gezet.
Ik denk dat vooral het AZ vaccin nu een deuk oploopt (en al wat deuken had). Is het een slecht vaccin? Ik weet het niet, ik denk dat het best aardig is, maar daar weten mensen die er voor geleerd hebben veel meer over. Zou ik AZ weigeren? Zeker niet, maar als ik de keuze had tussen AZ of iets anders, dan zou ik voor wat anders kiezen.

Als je naar de berichtgevingen rondom AZ kijkt, dan is het vertrouwen bij veel mensen vermoedelijk wel weg. We worden als Europeanen "genaaid" met de leveringen, "het werkt maar voor 66%", "AZ veroorzaakt trombose" en daarbij heb ik inmiddels in mijn directe omgeving 3 mensen stevig ziek zien worden na hun eerste AZ prik terwijl ik bij de mensen die Pfizer hebben gekregen (o.a. mijn vader) helemaal geen klachten heb gehoord.

Het is spijtig dat er zoveel "negatiefs" rondom AZ is, want het vertraagt het vaccineren alleen maar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

P_de_B schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:16:
[...]

. Een paar maanden later vaccineren levert namelijk óók een grote schade op. Zowel qua gezondheid als qua economie.
Op macro niveau heb je gelijk.
Maar als individu kun je besluiten dan maar geen zomervakantie te hebben buiten NL en je later te laten prikken (of met een ander vaccin)

Ik ben het overigens met je eens hoor dat ook op microniveau (n=1) de kans veel groter is dat je door de bliksem wordt getroffen of autoongeluk krijgt dan de kans met problemen met AZ. Maar gevoelsmatig snap ik de gedachtegang wel.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tja, Hugo zal wel in tot zn diepste vezels geloven dat dit de juiste beslissing was. 🤦‍♂️

Dan weten we dat er tenminste iets besmettelijk was in het kabinet. Wat een prutsers ook weer.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:45
Lordy79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:20:
[...]

Op macro niveau heb je gelijk.
Maar als individu kun je besluiten dan maar geen zomervakantie te hebben buiten NL en je later te laten prikken (of met een ander vaccin)
Maar wat heb je aan vakantie in eigen land als alles gesloten is? ;)
Zo wordt er weer een vakantie door de neus geboord.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
loekf2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:07:
[...]

Kwam ergens op Twitter het test rapport tegen. Blijkbaar waren er 12000 mensen MET virus en 6 trombose gevallen, maar in de controle groep (kregen placebo) waren er 8 gevallen. Ook de controle groep was rond de 12000.

Blijft vreemd verhaal.
Ik begrijp ook niet goed waarom AZ de placebo groep niet gewoon een zoutoplossing heeft toegediend.
Wat zou de reden kunnen zijn om een placebo groep een ander (meningitis in dit geval) vaccin toe te dienen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:16
Maar maak nu even inzichtelijke waar die gok dan in zit?
Als niet-risicogroep wil ik graag solidair zijn maar niet tegen elke prijs.

Het rommelt al maanden rond het AstraZeneca vaccin: eerst de foutieve dosering in de onderzoeksfase en de twijfelachtige communicatie daarover. Daarna de soap rond de leveringen, de ronduit arrogante houding van de CEO en de schimmige contracten. Tenslotte land na land wat het gebruik ervan opschort, ik heb meer vertrouwen heb ik de Oostenrijkse, Deense en nu ook de Nederlandse autoriteiten dan in de EMA die deze pandemie constant achter de feiten lijkt aan te lopen.

Als er nou geen alternatief was geweest dan was het een ander verhaal, maar er zijn 3 betere goedgekeurde vaccins waar vrijwel geen twijfel over is en die praktischer zijn (Jansen slechts 1 doses) of hogere effectiviteit bieden (Pfizer, Moderna)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

FabianGTI schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:26:
[...]

Maar wat heb je aan vakantie in eigen land als alles gesloten is? ;)
Zo wordt er weer een vakantie door de neus geboord.
Ja ligt eraan wat voor vakantie je over praat. Mijn zus met zoontje van 4 is al blij met een huisje en tuin en lekker weer in de natuur. Zwembadje en klaar.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:13
RodeStabilo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:18:
Als je puur naar het aantal gezette prikken kijkt (17 miljoen in de UK en Europa) en het aantal gevallen, enkele tientallen (zonder dodelijke afloop toch?), dan lijkt dat procentueel toch allemaal mee te vallen?

Ik herinner me de recente overheidscampagnes nog wel dat vaccins absoluut veilig zijn en op tienduizenden mensen getest. Wat heeft AZ dan gedaan dat dit niet naar voren is gekomen?

Is het VK ook gestopt? volgens mij nog niet?
Het is made in UK, zou wel een mega schandaal zijn dan.

Verder is het denk ik een storm in een glas water.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Maar maak nu even inzichtelijke waar die gok dan in zit? Welke cijfers ondersteunen je onveilige gevoel bij AZ? Of zijn het de nieuwsberichten dat andere landen 'om alle risico's uit te sluiten tijdelijk stoppen'? Die zijn m.i. gebaseerd op een (in mijn ogen misplaatst) voorzorgsprincipe. Een paar maanden later vaccineren levert namelijk óók een grote schade op. Zowel qua gezondheid als qua economie.

In het VK zijn ruim 8 miljoen mensen gevaccineerd met AZ...

Het probleem is denk ik dat ambtenaren (zoals bij het CBG) die zo'n beslissing moeten nemen zonder problemen op de noodrem kunnen gaan staan en daarom heel makkelijk kiezen voor de voor hun besluit minst controversiële weg. Immers, wie kan er nu tegen voorzorgsmaatregelen zijn? Die cultuur dat er niets meer fout mag gaan levert ook problemen op.
Het is voor mij persoonlijk vooral ook de afweging van dat ik jong ben en het corona virus dus hoogstwaarschijnlijk geen hele grote bedreiging voor mij vormt. Met die redenatie kan ik me zelf ook heel goed voorstellen dat ik er voor kies AZ over te slaan met alles wat je er nu over hoort, als je oud of kwetsbaar bent waardoor de impact van corona waarschijnlijk veel groter is kan de afweging wellicht anders uitvallen.

Als we de campagne 2 maanden langer laten duren kunnen we gewoon helemaal stoppen met AZ en enkel de betere alternatieven gebruiken.

[Voor 4% gewijzigd door ik222 op 15-03-2021 08:37]

• Drardollan
Wolly schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:28:
[...]

Ik begrijp ook niet goed waarom AZ de placebo groep niet gewoon een zoutoplossing heeft toegediend.
Wat zou de reden kunnen zijn om een placebo groep een ander (meningitis in dit geval) vaccin toe te dienen?
Meer representatief qua bijwerkingen? Een echt en bekend middel zet je immuunsysteem aan het werk, een zoutoplossing doet niets.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
Moeten we het CBG gewoon incompetent noemen ?

En als je met COVID in het ziekenhuis beland, 16% kans op bloedstollingen.

In mijn werk noem je dat calculated risk. Kans COVID doden of zieken door later of niet te vaccineren >> bijwerkingen.

[Voor 25% gewijzigd door loekf2 op 15-03-2021 08:58]

iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou, dit komt als een verrassing zeg. :z
Een paar dagen geleden gaven Denemarken en Noorwegen aan om tijdelijk te stoppen en komt de Nederlandse overheid met doorgaan. Vervolgens lijkt het erop dat de zorgautoriteit toch onderzoek deed en gegevens opgevraagd zal hebben van Noorwegen en Denemarken. Komt dat advies en nu stoppen we ook twee weken.

En dit is dus hoe je het vertrouwen in dat vaccin, volledig sloopt. Want wat is er nu aan de hand? Is dit een structureel probleem of is het een specifieke partij? Hoe groot is het risico? Zijn hier mensen in het ziekenhuis door beland of overleden? Context mist weer eens en dat maakt het nog erger. Zeggen dat het niet door het vaccin komt, maar wel twee weken niet inenten, wekt alleen maar scepsis op. Misschien moet de Jonge gewoon eens zijn kop houden totdat hij fatsoenlijk geïnformeerd is en dan mensen ook fatsoenlijk informeren. Dat zou wat schelen zeg. Ik weet dat het blijkbaar verdomd lastig is voor een politicus, zeker in verkiezingstijd, om niet op elk klein dingetje te reageren, maar het zou toch eens geprobeerd moeten worden...

Ik besef me heel goed dat ik veel te weinig weet om te beoordelen of dat vaccin betrouwbaar is. Maar inmiddels betrap ik mezelf ook dat ik liever een Janssen zou krijgen. En ik heb buiten dat het maar een prik is, er helemaal geen inhoudelijke reden voor. Ik denk zo dat er heel wat meer mensen die houding beginnen te krijgen en die hopeloze minister van ons, maakt het alleen maar erger.

Het zou misschien ook zo fijn zijn geweest als Nederland nog een toonaangevend vaccinatie-instituut had in eigen bezit, met een eigen productiefaciliteit. Dan kon je zelf productie opzetten voor bijvoorbeeld het Janssen vaccin. Hoefde je het spul ook niet naar de VS te vliegen om verdeeld te worden in flesjes en dan terug te vliegen terwijl dit hier ook kan en dan kan je de productie opvoeren. Ben je veel minder afhankelijk van de grillen van de farmaceutische industrie, produceer je meer vaccins zodat mensen sneller ingeënt worden en misschien kan je dan zelfs gaan nadenken over de radicale stap om Covax daadwerkelijk te ondersteunen. Want een groot deel van de wereld gewoon maar laten wachten, is vragen om mutaties. Maar ja, dit was te duur hé Edith Schippers...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Drardollan
DaniëlWW2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:56:
En dit is dus hoe je het vertrouwen in dat vaccin, volledig sloopt. Want wat is er nu aan de hand? Is dit een structureel probleem of is het een specifieke partij? Hoe groot is het risico? Zijn hier mensen in het ziekenhuis door beland of overleden? Context mist weer eens en dat maakt het nog erger. Zeggen dat het niet door het vaccin komt, maar wel twee weken niet inenten, wekt alleen maar scepsis op. Misschien moet de Jonge gewoon eens zijn kop houden totdat hij fatsoenlijk geïnformeerd is en dan mensen ook fatsoenlijk informeren. Dat zou wat schelen zeg. Ik weet dat het blijkbaar verdomd lastig is voor een politicus, zeker in verkiezingstijd, om niet op elk klein dingetje te reageren, maar het zou toch eens geprobeerd moeten worden...
Hoezo mist er context?

Ik besef me heel goed dat ik veel te weinig weet om te beoordelen of dat vaccin betrouwbaar is. Maar inmiddels betrap ik mezelf ook dat ik liever een Janssen zou krijgen. En ik heb buiten dat het maar een prik is, er helemaal geen inhoudelijke reden voor. Ik denk zo dat er heel wat meer mensen die houding beginnen te krijgen en die hopeloze minister van ons, maakt het alleen maar erger.
OK, dus jij vertrouwt liever een vaccin wat nog amper tot niet gezet is (buiten de testgroep) dan een vaccin wat vele miljoenen keren gezet is? Bijzonder en duidelijk op basis van onderbuikgevoelens.

Dat je eerder zou vertrouwen op Pfizer of Moderna, dat zou ik wel begrijpen vanuit de onderbuik.

[Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 15-03-2021 09:09]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:00

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn eerste gedachte is dat als een vaccin snel ontwikkeld wordt, en snel getest, dat een overheid of diens instanties ook sneller zullen reageren.
Sommigen noemen dat paniekvoetbal, maar zo zie ik het niet. Alles volgt elkaar zo snel op, dat dit soort handelen niet te voorkomen is.

Mijn tweede gedachte is: Zou het misschien zo zijn dat veel mensen afgelopen week zich niet wilden laten vaccineren na de berichten uit o.a. Denemarken? En dat de overheid toen - samen met aanzwellende berichten over mogelijke bijwerkingen - gedacht heeft: Laten we dan ook hier effe de boel op slot gooien en de onderzoeken afwachten zodat na goedkeuring de vaccinatie-bereidheid weer toeneemt?

Als het veilig blijkt, en mensen willen het nog steeds niet.... plak je een andere sticker op het flesje met groot Pfizer erop en gaan met die banaan. :)

• Drardollan
Shadow_Agent schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Deze man is dus in ZA geweest, niet in quarantaine gegaan en zo de variant geïntroduceerd. Kun je wel zeggen dat er goede regels zijn maar blijkbaar niet.
Dat zegt niets over de regels, dat zegt iets over de naleving. Je kan moeilijk iedereen voor 14 dagen vastzetten die het land binnenkomt, dat is onmogelijk in een land als Nederland. Dat soort dingen zijn prima te doen in landen als Noord-Korea of eilanden als Australië, maar niet voor ons.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Shadow_Agent schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:34:
Zaterdag is het vaccin volledig veilig, geen aanleiding te sroppen en zondag is het ineens gevaarlijk en wordt er acuut gestopt.
Roep dan niet van alles in de media maar ga je eerst eens laten informeren (@hugo de jonge)

Dit soort paniekreacties zijn killing voor vertrouwen in de overheid
Zo werkt dat op medisch-wetenschappelijke zaken. Je moet je oordeel wel eens bijstellen. De Jonge kan ook moeilijk zeggen "we weten het niet, dus we gaan maar gewoon door". Ik vind dat hij goed heeft uitgelegd hoe de vork in de steel zit. Dat sommige mensen het alleen zwart-wit willen zien, zonder dat het oordeel wijzigt, tsja, zo werkt dit niet.

Deze zaak heeft zich snel ontwikkeld, met meldingen van nieuwe gevallen, dus de manier waarop dit gaat, wekt bij mij geen verbazing op. Dit gaat wel vaker zo, maar meestal is dat dan niet tijdens een wereldwijde pandemie waar de ogen van de hele wereld op staan.

• Verwijderd1
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Houdt iedereen zich aan de maximum snelheid?

Nee, natuurlijk houdt een deel zich er niet aan. Maar dat betekent niet dat de overheid niet probeert het juiste te doen.
Het gaat me meer om de regels waar de overheid op toe moet zien. Bij de maximumsnelheid doen ze dat heel goed met trajectcontroles. De meeste mensen houden zich daardoor aan de snelheid. In dit geval zijn er dus formulieren die de indruk geven dat de overheid een proactieve houding inneemt. En als je op die websites kijkt dan kun je daar ook trots op zijn, er zit logica achter en dit kan wel eens wat extra gevallen opsporen. Als vervolgens niemand naar die formulieren kijkt dan is het puur voor de optiek, de illusie dat er iets gedaan wordt.

Maar terug on-topic. Ik ben dan ook wel benieuwd wat ze nu met het AZ vaccin gaan doen. Opnieuw testen zal te lang duren, maar ineens aan de noodrem trekken en dan terugkrabbelen staat ook raar. Hier hebben ze de knoop in ieder geval doorgehakt, morgen beginnen ze:
BANGKOK (Reuters) - Thailand will start using the AstraZeneca COVID-19 vaccine on Tuesday after a brief delay due to concerns over its safety, officials said, with the prime minister and his cabinet due to be the first to receive it.
[...]
“Our academic committee said it should be given and they will meet this afternoon for more confidence,” he added.

“If there is no further information, it will be given tomorrow,” he said.

https://www.reuters.com/a...over-safety-idUSL1N2LD0AN

• Drardollan
Verwijderd1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Maar terug on-topic. Ik ben dan ook wel benieuwd wat ze nu met het AZ vaccin gaan doen. Opnieuw testen zal te lang duren, maar ineens aan de noodrem trekken en dan terugkrabbelen staat ook raar. Hier hebben ze de knoop in ieder geval doorgehakt, morgen beginnen ze:

[...]
Ik verwacht dat wij ook weer snel beginnen, er wordt nu even rust gecreëerd om alles te bekijken.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

pro_6or

amateur_60r

Ik heb zelf 12 jaar en 2 jaar geleden zonder verklaarbare reden (gelukkig) trombose gehad, 2x. Beide keren bleef het propje in mijn been hangen.

Wel schade, de propjes hechten zich aan de klepjes in je aderen (daar stroomt bloed minder snel) en 2, 3 klepjes zijn kapot, daarmee is de doorbloeding van mijn been een stuk minder.

Ik slik nu antistolling (rivaroxaban). Zou het een idee zijn om evt mensen vanaf 2 dagen voor de prik antistolling te geven?

een treffende spreuk

• RoD
  • Niet online

RoD

pro_6or schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:36:
Ik heb zelf 12 jaar en 2 jaar geleden zonder verklaarbare reden (gelukkig) trombose gehad, 2x. Beide keren bleef het propje in mijn been hangen.

Wel schade, de propjes hechten zich aan de klepjes in je aderen (daar stroomt bloed minder snel) en 2/3 klepjes zijn kapot, daarmee is de doorbloeding van mijn been een stuk minder.

Ik slik nu antistolling (rivaroxaban). Zou het een idee zijn om evt mensen 2 dagen voor de prik antistolling te geven?
Nee, dat lijkt me geen goed idee. Bloedverdunners zijn geen onschuldige middelen, en miljoenen mensen medicaliseren vanwege een, waarschijnlijk, risico dat in feite niet bestaat (let er wel, er is nog geen bewijs dat er uberhaubt een verhoogd risico is), maakt dat de "risk-benefit" van jouw voorstel, nogal negatief uitvalt :)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[b]pro_6or in "Vaccinatie AstraZeneca tijdelijk opgeschort"pro_6or schreef
Ik slik nu antistolling (rivaroxaban). Zou het een idee zijn om evt mensen vanaf 2 dagen voor de prik antistolling te geven?
Dat soort medicijnen hebben ook risico's, dus buiten dat het natuurlijk de vraag is of het echt helpt, is het ook de vraag of het mogelijke risico van het vaccin groter of kleiner is dan dat soort medicijnen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Nee, dat lijkt me geen goed idee. Bloedverdunners zijn geen onschuldige middelen, en miljoenen mensen medicaliseren vanwege een, waarschijnlijk, risico dat in feite niet bestaat (let er wel, er is nog geen bewijs dat er uberhaubt een verhoogd risico is), maakt dat de "risk-benefit" van jouw voorstel, nogal negatief uitvalt :)
Rivaroxaban is geen bloedverdunner maar een antistollings middel. Het was 12 jaar geleden zelfs zo nieuw dat ik toen in een phase 3 proef zat.

Er zijn Idd risico’s maar bij 10mg 2 dagen is dat denk ik heel klein. Het was maar een suggestie.

een treffende spreuk

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pro_6or schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Rivaroxaban is geen bloedverdunner maar een antistollings middel. Het was 12 jaar geleden zelfs zo nieuw dat ik toen in een phase 3 proef zat.

Er zijn Idd risico’s maar bij 10mg 2 dagen is dat denk ik heel klein. Het was maar een suggestie.
Maar zelfs als hetgeen ze nu onderzoeken echt gerelateerd is aan het vaccin is het risico daar ook enorm klein. Dat zou je tegen over elkaar moeten afwegen, en je zou ik nog moeten kijken of er geen wisselwerking is. Dat zou redelijk wat tijd kosten weer

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-05 14:51
Ik had begrepen dat Nederland nu tijdelijk stopt, niet vanwege de trombose, maar vanwege 6 nieuwe andere bijwerkingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
Holk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:57:
Ik had begrepen dat Nederland nu tijdelijk stopt, niet vanwege de trombose, maar vanwege 6 nieuwe andere bijwerkingen.
Het gaat om zes meldingen van mogelijke bijwerkingen uit Denemarken en Noorwegen, aldus VWS. „Het gaat om ernstige, zeldzame verschijnselen van stolselvorming (trombose) én een verlaagd aantal bloedplaatjes (trombocytopenie) bij volwassenen onder de 50 jaar. In Nederland zijn momenteel geen soortgelijke gevallen bekend.”
https://www.telegraaf.nl/...t-vaccin-van-astra-zeneca

Overigens meldt AD.nl dat er wel degelijk naar gevallen in Nederland wordt gekeken:
10:01

Bijwerkingencentrum Lareb heeft in Nederland tien meldingen ontvangen over het AstraZeneca-vaccin, 'waarbij mogelijk trombose- of embolievorming een rol hebben gespeeld'. Die tien meldingen worden verder onderzocht.

Lareb heeft echter nog geen meldingen binnengekregen van ernstige, zeldzame verschijnselen van stolselvorming (trombose) in combinatie met een verlaagd aantal bloedplaatjes (trombocytopenie) bij volwassenen onder de 50 jaar.
https://www.ad.nl/binnenl...-astrazeneca-br~a82088d2/

[Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 15-03-2021 11:02]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

*knip* dit is stemmingmakerij en dat is ongewenst

[Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 15-03-2021 14:52]

• Drardollan
De belangrijkste vraag is, denk ik, hoeveel doden er vallen doordat mensen geen vaccinatie hebben gehad en hoeveel doden er vallen doordat mensen wel vaccinatie hebben gehad. Ofwel, weegt het risico van overlijden op tegen de voordelen.

[Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 15-03-2021 14:53]

• RoD
  • Niet online

RoD

pro_6or schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Dat is hetzelfde, met al verschil dat het eigenlijk niet juist is om het een bloedverdunner te noemen :P Antistollingsmiddel is beter.
Antistollingsmiddelen geven een kans op bloedingen die niet onaanzienlijk is. Het toedienen is zeker niet zonder risico's, en als je dit aan miljoenen verder gezonde mensen gaat geven, ga je ongetwijfeld een groot aantal beroertes zien. Daarbij komt ook nog dat er behoorlijk wat contraindicaties zijn voor dergelijke middelen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Drardollan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:03:
[...]

De belangrijkste vraag is, denk ik, hoeveel doden er vallen doordat mensen geen vaccinatie hebben gehad en hoeveel doden er vallen doordat mensen wel vaccinatie hebben gehad. Ofwel, weegt het risico van overlijden op tegen de voordelen.
Als je 300.000 mensen twee weken later inent zullen er een aantal besmet raken en overlijden voordat ze gevaccineerd worden of voordat een vaccin in hun lichaam effectief genoeg wordt. In theorie is dat over 4 weken met cijfers te onderbouwen als we nu weten wie die 300.000 zijn en hoeveel daarvan dan zijn overleden.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:00

Rzaan

Altijd zoekende

Het zou inderdaad interessant zijn om nu juist de groep te monitoren bij wie de vaccinatie is uitgesteld.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 22:42

Dennahz

Life feels like hell should.

Juist, zo denk ik ook. AZ heeft afgedaan. Het is Pfizer, Moderna of Janssen (al moet die laatste zich nog bewijzen natuurlijk).

En anders voorlopig maar niks. Dan maar testen als we op vakantie gaan (hoe irritant het ook is :{), als dat al nodig is met een autovakantie.

Twitter

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Dat is hetzelfde, met al verschil dat het eigenlijk niet juist is om het een bloedverdunner te noemen :P Antistollingsmiddel is beter.

[...]

Antistollingsmiddelen geven een kans op bloedingen die niet onaanzienlijk is. Het toedienen is zeker niet zonder risico's, en als je dit aan miljoenen verder gezonde mensen gaat geven, ga je ongetwijfeld een groot aantal beroertes zien. Daarbij komt ook nog dat er behoorlijk wat contraindicaties zijn voor dergelijke middelen.
Klopt. Voor mij persoonlijk is de kans op stolling 10% per jaar en de kans op bloeding 1% (dat was met 20mg, bij 10mg is die waarschijnlijk lager, maar dat is nog niet onderzocht). Jaarlijks, en nu meen ik zelfs 2 jaarlijks bekijken we dat overnieuw.

Maar ik dacht, als leek. Neem 2 dagen antistolling (dan werkt rivaroxaban al) en je krijgt waarschijnlijk geen stolling. Geen idee of dat echt zo zou zijn. Ik heb namelijk de indruk dat ze dit ook doen bij zieke patiënten nu.

een treffende spreuk

• Drardollan
IJzerlijm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Als je 300.000 mensen twee weken later inent zullen er een aantal besmet raken en overlijden voordat ze gevaccineerd worden of voordat een vaccin in hun lichaam effectief genoeg wordt. In theorie is dat over 4 weken met cijfers te onderbouwen als we nu weten wie die 300.000 zijn en hoeveel daarvan dan zijn overleden.
Klopt, we kunnen het zelfs vrij exact vaststellen. We weten namelijk welke (ruim) 300.000 mensen een prik zouden krijgen de komende 2 weken.

Als we over 2 weken de BSN nummers van deze mensen door het systeem van de GGD en belastingdienst halen dan weten we wie er besmet zijn en overleden. Over 4 weken dezelfde ronde doen, en dan weten we het nog beter.

Of het wenselijk is is een tweede natuurlijk.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• blissard
Ik vind het wel opvallend dat Hugo (in zijn communicatie dan tenminste) zich maar weinig druk maakt over vertragingen. Iedere dag niet geprikt kost mensenlevens. Als het gaat over algemene maatregelen dan wordt ik daar als burger steeds op aangesproken. Gaat het over forse vertragingen, dan valt het allemaal wel mee.
Is dat nu zijn het "maak je maar niet ongerust, ik zorg dat het goedkomt" gedrag? Ik vind dat uiterst storend en hij zorgt daarmee ook voor onevenwichtigheid in communicatie. Is vaccineren nou het belangrijkst wat er is, of niet? Of alleen als het lukt, maar zo gauw als het niet lukt, dan is het belang een stuk minder.

https://www.nu.nl/coronav...raging-op.html?redirect=1

• Drardollan
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Juist, zo denk ik ook. AZ heeft afgedaan. Het is Pfizer, Moderna of Janssen (al moet die laatste zich nog bewijzen natuurlijk).
Nee, we moeten ons verwachtingspatroon bijstellen. We hebben veel te veel ingezet op AZ.

Laat Janssen zich eerst maar eens bewijzen met ongeveer 30 miljoen vaccinaties.
En anders voorlopig maar niks. Dan maar testen als we op vakantie gaan (hoe irritant het ook is :{), als dat al nodig is met een autovakantie.
Een gek idee, blijf in Nederland. Dan heb je nergens last van waarschijnlijk, hooguit wat gesloten dagattracties.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07
IJzerlijm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:59:
Nederland stopt omdat het vertrouwen in de vaccinatie niet met feiten kan worden hersteld maar alleen met bewust een tijdje niet vaccineren, de illusie van actie ondernemen, en dus mensen dood te laten gaan.
Ik ben het hier mee eens. Mensen horen allemaal landen die tijdelijk stoppen, en als Nederland stug blijft doorgaan krijgen ze het gevoel dat in Nederland niks geeft om de gezondheid van de mensen.

Door nu te stoppen, aan te tonen dat het veilig is, en dan weer verder te gaan, zorg je ervoor dat de vaccinatiebereidheid niet onderuit gaat. Iets wat nog veel meer problemen zou geven dan 2 weken niet prikken.

• Drardollan
blissard schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:42:
Ik vind het wel opvallend dat Hugo (in zijn communicatie dan tenminste) zich maar weinig druk maakt over vertragingen. Iedere dag niet geprikt kost mensenlevens. Als het gaat over algemene maatregelen dan wordt ik daar als burger steeds op aangesproken. Gaat het over forse vertragingen, dan valt het allemaal wel mee.
Is dat nu zijn het "maak je maar niet ongerust, ik zorg dat het goedkomt" gedrag? Ik vind dat uiterst storend en hij zorgt daarmee ook voor onevenwichtigheid in communicatie. Is vaccineren nou het belangrijkst wat er is, of niet? Of alleen als het lukt, maar zo gauw als het niet lukt, dan is het belang een stuk minder.

https://www.nu.nl/coronav...raging-op.html?redirect=1
Ik denk dat je je onderbuik wat minder moet laten spreken en ik denk dat je verwachtingspatroon wat te hoog is.

Het laatste wat we willen zien is een verantwoordelijke persoon die totaal in paniek op de TV komt. De overheid doet er alles aan om de vaccinaties te krijgen en te laten zetten. Dat doen we prima. We kunnen geen rekening houden met onverwachte wendingen, en het enige wat we kunnen doen is in dat geval actie ondernemen (zoals nu).

Nergens blijkt uit dat het belang minder is. Er blijkt wel uit dat er zorgvuldig wordt omgegaan met mensenlevens in Nederland (en andere landen). Als er zometeen blijft dat het storm in een glas water is (dat is wat ik denk) dan zitten die 300k prikken er alsnog zo in.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 22:42

Dennahz

Life feels like hell should.

Drardollan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Nee, we moeten ons verwachtingspatroon bijstellen. We hebben veel te veel ingezet op AZ.

Laat Janssen zich eerst maar eens bewijzen met ongeveer 30 miljoen vaccinaties.

[...]

Een gek idee, blijf in Nederland. Dan heb je nergens last van waarschijnlijk, hooguit wat gesloten dagattracties.
Ja, er is zoveel ingezet op een vaccin dat eigenlijk het minst effectief van de 3 (momenteel beschikbare is). Begrijp dat het qua kosten / levertijd misschien het interessantst is, maar goed...

En we hebben Nederland inmiddels wel weer gezien. Vorig jaar ook gewoon in Nederland gebleven in de zomervakantie, maar nu is het wel weer tijd aan het worden voor een buitenlandse uitstap hoor :)

Don't worry, we gaan naar Denemarken en hebben een privé huisje op privé domein. Dus er is 0 gevaar op een besmetting. Het enige waar we dus mee inzitten is de vraag of we ons dan moeten laten testen of niet.

Twitter

• Drardollan
ConQuestador schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Ik ben het hier mee eens. Mensen horen allemaal landen die tijdelijk stoppen, en als Nederland stug blijft doorgaan krijgen ze het gevoel dat in Nederland niks geeft om de gezondheid van de mensen.

Door nu te stoppen, aan te tonen dat het veilig is, en dan weer verder te gaan, zorg je ervoor dat de vaccinatiebereidheid niet onderuit gaat. Iets wat nog veel meer problemen zou geven dan 2 weken niet prikken.
Elke situatie moeten we serieus nemen, hoe vervelend dat ook is. Juist door nu daadkracht te tonen (en dat is wat Nederland nu wat mij betreft doet) kan je vertrouwen op de veiligheid van de vaccins.

Er wordt nu net gedaan of de volledige vaccinatie stilligt en we allemaal dood gaan en als je AZ krijgt je acuut veranderd in een klomp gestold bloed.

• P_de_B
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Pfizer heeft meer mensen met trombose van AZ in de UK......

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:30
Lijkt me handig om de stollings factor te meten voor en na de vaccinatie. Mijn moeder loopt bij de trombose dienst en bij haar vaccinatie biontech pfizer, gebeurt het tegenovergestelde en krijgt ze minder antistollings middel. Ze kreeg ook netjes een bericht van de trombose dienst dat ze de vaccinatie moest aanmelden. Vanwege Corona hadden we van een bevriende internist een advies gekregen om flink aan de vitaminen te gaan, ik een versie x multi gehaald, zat er veel k vitamine in, dit had enorm effect op de bloedstolling. Ook andere bijv kurkuma of bepaalde medicijnen zoals ibuprofen en aspirine hebben invloed op de bloedstolling.
Mijn inziens dit gaan meten en kijken of wat de individuele factoren zijn. Zo bijv slikte vitamine k dan zoveel verandering. Duurt ook weer een week voor het lichaam zich aanpast aan het weglaten vitamine k in mijn moeder haar geval.
https://www.trombosestich...n-antistollingsmedicatie/

https://www.trombosestich...eneca-vaccin-en-trombose/

[Voor 9% gewijzigd door EnderQ op 15-03-2021 12:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Ja, er is zoveel ingezet op een vaccin dat eigenlijk het minst effectief van de 3 (momenteel beschikbare is). Begrijp dat het qua kosten / levertijd misschien het interessantst is, maar goed...
En als AZ "gewonnen" (slechte term) had dan hadden we op de banken gestaan. Nederland heeft een keuze gemaakt (en niet alleen Nederland) en nu blijkt de weg toch hobbeliger dan verwacht. Met de kennis van nu is het makkelijk om terug te kijken op het verleden.

Het is belangrijk dat de overheid daadkrachtig ingrijpt en de strategie zodanig aanpast dat we zoveel mogelijk veilige vaccins kunnen zetten. Soms gaan we een stapje vooruit, soms een stapje terug en zoals nu maken we even een klein stapje op de plaats.
En we hebben Nederland inmiddels wel weer gezien. Vorig jaar ook gewoon in Nederland gebleven in de zomervakantie, maar nu is het wel weer tijd aan het worden voor een buitenlandse uitstap hoor :)
Tsjah, ik heb ook zin in veel dingen. Maar dat gaat niet, ik lig er eigenlijk niet zo wakker van.
Don't worry, we gaan naar Denemarken en hebben een privé huisje op privé domein. Dus er is 0 gevaar op een besmetting. Het enige waar we dus mee inzitten is de vraag of we ons dan moeten laten testen of niet.
Ik maak mij zeker geen zorgen, doe wat je denkt dat veilig is. Dat is aan eenieder om dat te beslissen. Het kan zijn dat er consequenties aan een beslissing hangen, zolang je die aanvaard is het geen enkel probleem.

• blissard
Drardollan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat je je onderbuik wat minder moet laten spreken en ik denk dat je verwachtingspatroon wat te hoog is.

Het laatste wat we willen zien is een verantwoordelijke persoon die totaal in paniek op de TV komt. De overheid doet er alles aan om de vaccinaties te krijgen en te laten zetten.
Ik denk dat er redelijk wat ruimte zit tussen wat nu gebeurt en een bestuurder in totale paniek.
En ook tussen "de overheid" en Hugo de Jonge.
Waar ik veel vertrouwen heb in de overheid/GGD/RIVM, vind ik Hugo juist een stoorzender. Ik weet niet of het onderbuik is, dat is toch een wat negatieve kwalificatie van gevoel.
Ik denk dat je prima kunt betogen dat wat Hugo hiermee doet, voor de voortgang van vaccineren, geen enkel effect heeft op de voortgang van vaccineren. Daarmee is zijn boodschap imho bedoelt als geruststelling. En bij mij levert dat dus juist onrust op. Dat dat niet het gewenste gevoel is, maakt het nog geen onderbuik.

En dat "de overheid" vervolgens gewoon door gaat met vaccineren, daar heb ik ook heus vertrouwen in. Wel jammer van de extra slachtoffers hierdoor.

[Voor 6% gewijzigd door blissard op 15-03-2021 12:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

EnderQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:53:
Lijkt me handig om de stollings factor te meten voor en na de vaccinatie. Mijn moeder loopt bij de trombose dienst en bij haar vaccinatie biontech pfizer, gebeurt het tegenovergestelde en krijgt ze minder antistollings middel. Ze kreeg ook netjes een bericht van de trombose dienst dat ze de vaccinatie moest aanmelden. Vanwege Corona hadden we van een bevriende internist een advies gekregen om flink aan de vitaminen te gaan, ik een versie x multi gehaald, zat er veel k vitamine in, dit had enorm effect op de bloedstolling. Ook andere bijv kurkuma of bepaalde medicijnen zoals ibuprofen en aspirine hebben invloed op de bloedstolling.
Mijn inziens dit gaan meten en kijken of wat de individuele factoren zijn. Zo bijv slikte vitamine k dan zoveel verandering. Duurt ook weer een week voor het lichaam zich aanpast aan het weglaten vitamine k in mijn moeder haar geval.

https://www.trombosestich...eneca-vaccin-en-trombose/
Dit is nodig als je risico hebt op trombose. We gaan er nog altijd vanuit dat de vaccinatie géén invloed heeft op het tombrose-risico, dus dan hoef je het niet in de context van de vaccinatie te doen. Dit gaat overigens ook veel te ver om voor de algemene populatie te doen. Het is niet proportioneel.

• RoD
  • Niet online

RoD

pro_6or schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Klopt. Voor mij persoonlijk is de kans op stolling 10% per jaar en de kans op bloeding 1% (dat was met 20mg, bij 10mg is die waarschijnlijk lager, maar dat is nog niet onderzocht). Jaarlijks, en nu meen ik zelfs 2 jaarlijks bekijken we dat overnieuw.

Maar ik dacht, als leek. Neem 2 dagen antistolling (dan werkt rivaroxaban al) en je krijgt waarschijnlijk geen stolling. Geen idee of dat echt zo zou zijn. Ik heb namelijk de indruk dat ze dit ook doen bij zieke patiënten nu.
We komen nu in een volledig hypothetisch scenario terecht, maar stel dat het vaccin een risico geeft op trombose: dan heeft dat waarschijnlijk een link met de opgewekte immuunreactie, en we weten dat die in de weken na vaccinatie nog gaande is, en dan is er ook nog een tweede prik. En dan is dus nog maar de vraag wanneer dit (volledig door mij verzonnen) risico weer is afgenomen. Je zit dan met minimaal weken, waarschijnlijk maanden, aan medicatie.

• Drardollan
blissard schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat er redelijk wat ruimte zit tussen wat nu gebeurt en een bestuurder in totale paniek.
En ook tussen "de overheid" en Hugo de Jonge.
Waar ik veel vertrouwen heb in de overheid/GGD/RIVM, vind ik Hugo juist een stoorzender. Ik weet niet of het onderbuik is, dat is toch een wat negatieve kwalificatie van gevoel.
Ik denk dat je prima kunt betogen dat wat Hugo hiermee doet, voor de voortgang van vaccineren, geen enkel effect heeft op de voortgang van vaccineren. Daarmee is zijn boodschap imho bedoelt als geruststelling. En bij mij levert dat dus juist onrust op. Dat dat niet het gewenste gevoel is, maakt het nog geen onderbuik.
De vorige verantwoordelijke kwam wel heel gestressed over, zelfs zo erg dat hij letterlijk neer ging.

Het heeft ook weinig impact op de hele vaccinatie, er zijn 2 andere vaccins die geprikt worden en Janssen komt eraan. Het heeft geen enkele zin om paniek te maken op dit moment.
En dat "de overheid" vervolgens gewoon door gaat met vaccineren, daar heb ik ook heus vertrouwen in. Wel jammer van de extra slachtoffers hierdoor.
Als blijkt dat het AZ vaccin inderdaad trombose veroorzaakt met de nodige slachtoffers als gevolg, dan heb je ook extra slachtoffers. Dat is ook jammer.

Als iedereen zich gewoon aan de simpele 4 basismaatregelen houdt, dan is er sowieso niets aan de hand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het CBG spreekt specifiek over de combinatie van trombose én een laag aantal bloedplaatjes. Zonder ook maar enige details over de patiënten met de mogelijke bijwerkingen te weten: dat is mogelijk anders dan alleen diepveneuze trombose (zoals het nu op veel plekken wordt versimpeld).
EnderQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:53:
Je moeder slikt vitamine-K-antagonisten, dus natuurlijk zorgt het innemen van vitamine K dat zo'n vitamine-K-antagonist minder werkt. De trombosedienst controleert a.d.h.v. de INR. De INR zegt niets over de werkzaamheid van nieuwe generatie antistollingsmedicatie (zoals de eerder genoemde rivaroxaban), en de INR zegt onvoldoende om iets over "de stolling" als geheel te zeggen. NSAID's als ibuprofen of aspirine remmen het samenklonteren van bloedplaatjes en hebben dus op een heel ander niveau invloed op "de stolling" (en verhogen soms de kans op maagbloedingen i.c.m. antistollingsmiddelen).

De vaccins worden in de spier gespoten. Gebruik van antistollingsmiddelen als vitamine-K-antagonisten (via trombosedienst) of bijv. rivaroxaban zorgen daarbij voor een hoger risico op een bloeduitstorting/bloeding na de prik.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Een van de bijwerkingen/problemen van een covid infectie was toch bloedpropjes/trombose in de longen? Het lijkt me dan ook niet heel vreemd dat er een zeer geringe kans is op dit verschijnsel als je er tegen wordt gevaccineerd (of is dat raar?)
Vind wel dat Hugo nogal naar de buurlanden kijkt in plaats van zijn eigen experts te raadplegen want andere landen zijn gestopt dus stoppen wij uit voorzorg ook maar..

OFFLINE enkele berichten geedit

• RoD
  • Niet online

RoD

-Lars- schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:20:
Het CBG spreekt specifiek over de combinatie van trombose én een laag aantal bloedplaatjes. Zonder ook maar enige details over de patiënten met de mogelijke bijwerkingen te weten: dat is mogelijk anders dan alleen diepveneuze trombose (zoals het nu op veel plekken wordt versimpeld).
Dit is precies het punt, inderdaad. De "gewone" trombose-varianten waren al beoordeeld (met nog nadere follow-up van de cases om het zeker te weten), maar de gevallen in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes is een ander verhaal.

Ik vraag mij overigens af wát dan het verhaal moet zijn. Bloedplaatjes spelen een rol bij de coagulatie en een gebrek daaraan verhoogd juist het risico op bloedingen, normaal gesproken (trombocytopenie). Er zijn allerlei oorzaken voor trombocytopenie, dus ik vermoed dat die factor bij de gevonden cases wel wordt ontdekt, maar ik vraag me wel af wat men precies denkt over de mogelijke pathofysiologische achtergrond.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
Mrjraider schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:24:
Een van de bijwerkingen/problemen van een covid infectie was toch bloedpropjes/trombose in de longen? Het lijkt me dan ook niet heel vreemd dat er een zeer geringe kans is op dit verschijnsel als je er tegen wordt
gevaccineerd (of is dat raar?)
Dat lijkt in dit geval raar omdat de vaccinaties niet een verzwakt virus bevatten. De Corona vaccins werken op een andere manier, ze richten zich op de spike-eiwitten die noodzakelijk zijn voor het virus om "voet aan de grond" te krijgen in je lichaam.

Let op, dat is met mijn beperkte medische kennis. Het kan zijn dat ik volledig mis zit.
Vind wel dat Hugo nogal naar de buurlanden kijkt in plaats van zijn eigen experts te raadplegen want andere landen zijn gestopt dus stoppen wij uit voorzorg ook maar..
En zo is het nou net niet gegaan. We zijn gepauzeerd op advies van de Nederlandse waakhond.
Het vaccineren met het AstraZeneca-vaccin wordt de komende twee weken stilgelegd. Dat besluit heeft minister De Jonge genomen op advies van de Nederlandse medicijnenwaakhond. Bijna 289.000 prikafspraken moeten worden afgezegd. Wat zijn de gevolgen? Zeven vragen en antwoorden.
https://www.ed.nl/eindhov...agen-op-een-rij~a9baa8bb/

• EnderQ
RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Dit is nodig als je risico hebt op trombose. We gaan er nog altijd vanuit dat de vaccinatie géén invloed heeft op het tombrose-risico, dus dan hoef je het niet in de context van de vaccinatie te doen. Dit gaat overigens ook veel te ver om voor de algemene populatie te doen. Het is niet proportioneel.
Is de proportionaliteit er ook niet als men uit angst deze vaccinatie weigert, buiten dat kan het particuliere data opleveren dat er weinig ingewikkelde maatregelen en of adviezen kunnen worden gegeven die de afstand tot problemen vergroten de oplossing robuuster maken en eventueel bijwerkingen verminderen. En kennis vergroten onder deze unieke omstandigheden. Ik ben voor zoveel mogelijk data vergaren in dit globale experiment. Het lijkt me een goede investering voor de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Drardollan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Dat lijkt in dit geval raar omdat de vaccinaties niet een verzwakt virus bevatten. De Corona vaccins werken op een andere manier, ze richten zich op de spike-eiwitten die noodzakelijk zijn voor het virus om "voet aan de grond" te krijgen in je lichaam.

Let op, dat is met mijn beperkte medische kennis. Het kan zijn dat ik volledig mis zit.
Er is wel een mechanisme: vaccinatie wekt een immuunreactie op, en een immuunreactie is in sommige gevallen geassocieerd met verhoogde kans op trombose. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22364132/

Overigens blijft staan dat er hoogstwaarschijnlijk helemaal geen link is, het enige dat ik wil zeggen is dat er wel een pathofysiologisch mechanisme is dat eventueel als verklaring zou kunnen dienen. Maar nogmaals, waarschijnlijk is er dus niets aan de hand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

EnderQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Is de proportionaliteit er ook niet als men uit angst deze vaccinatie weigert, buiten dat kan het particuliere data opleveren dat er weinig ingewikkelde maatregelen en of adviezen kunnen worden gegeven die de afstand tot problemen vergroten de oplossing robuuster maken en eventueel bijwerkingen verminderen. En kennis vergroten onder deze unieke omstandigheden. Ik ben voor zoveel mogelijk data vergaren in dit globale experiment. Het lijkt me een goede investering voor de toekomst.
Nee mensen extra medicaliseren met verhoogde kans op bloedingen terwijl ze gezond waren, als manier om vaccinatieweigeraars te overtuigen, lijkt mij niet alleen medisch gezien onethisch, maar ook contraproductief.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Er is wel een mechanisme: vaccinatie wekt een immuunreactie op, en een immuunreactie is in sommige gevallen geassocieerd met verhoogde kans op trombose. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22364132/

Overigens blijft staan dat er hoogstwaarschijnlijk helemaal geen link is, het enige dat ik wil zeggen is dat er wel een pathofysiologisch mechanisme is dat eventueel als verklaring zou kunnen dienen. Maar nogmaals, waarschijnlijk is er dus niets aan de hand.
Met het verschil dat dit vaccin een doorgaans heftigere immuunreactie opwekt dan veel andere vaccins. Normaal gesproken lig je niet 2 dagen plat op bed met koorts na een vaccinatie.

Ik ben overigens benieuwd hoe dit bij het Janssen vaccin is en eventueel nieuwere vaccins die nog in ontwikkeling zijn. Is het altijd zo dat een vaccin op basis van een adenovirus vector dit soort bijwerkingen in deze mate geeft? Of hadden ze het AZ vaccin misschien toch wat moeten finetunen nog?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• YakuzA
  • Laatst online: 22:29

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lethalis schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Met het verschil dat dit vaccin een doorgaans heftigere immuunreactie opwekt dan veel andere vaccins. Normaal gesproken lig je niet 2 dagen plat op bed met koorts na een vaccinatie.
Bij deze vaccins is dat ook niet 'normaal'.

2 dagen plat op bed is een mogelijke bijwerking met een bepaalde kans, maar niet de normaal te verwachten bijwerking.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Drardollan
RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Dank voor de aanvulling :)

• EnderQ
RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:58:
[...]

Nee mensen extra medicaliseren met verhoogde kans op bloedingen terwijl ze gezond waren, als manier om vaccinatieweigeraars te overtuigen, lijkt mij niet alleen medisch gezien onethisch, maar ook contraproductief.
Je begrijpt me verkeerd en of ik was niet duidelijk. Ik bedoel zorgen dat je bepaalde zaken niet tot je neemt mochten er duidelijke contra indicaties gevonden zijn, niet extra medicatie.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 06:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik wil ook geen AZ meer, hoorde net op het middagjournaal dat iemand die het vaccin gekregen heeft een dag later werd doodgebliksemt. Hoewel een oorzakerlijk verband ook hier niet aangewezen is moet ik er niet aan denken dat mij dat moet overkomen. :+

Voor mij valt dit nieuws in dezelfde categorie als van mensen die overleden zijn na de vaccinatie. Het vaccin voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt zelfs niet met zekerheid dat je ziek wordt. Dat sommige mensen alsnog sterven na vaccinatie is niet onlogisch. Maar men moet een oorzakelijk verband weten te vinden en het moet statistisch afwijkend zijn voordat men op die paniekknop moet duwen. De grootste groep gevaccineerden in de EU is sowieso al vatbaar voor enorm veel dingen.

Ik hoop dat onze Belgische regering, die deze namiddag overleg heeft met de Belgische experts over dit issue, gewoon zal blijven doorgaan en het schema niet nog meer gaat vertragen. Ik zou ook graag een keer mijn prik krijgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• RoD
  • Niet online

RoD

EnderQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Je begrijpt me verkeerd en of ik was niet duidelijk. Ik bedoel zorgen dat je bepaalde zaken niet tot je neemt mochten er duidelijke contra indicaties gevonden zijn, niet extra medicatie.
Dan snap ik het inderdaad niet helemaal :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik ben iig het levende bewijs dat je “zo maar” (dat hoop ik althans, aub niet op ingaan) trombose kan krijgen. Ik ben verder gezond en was 28 en 40 bij de 2 stollingen. Het hoéft dus niet aan de vaccinatie te liggen.

een treffende spreuk

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:05

NMH

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:30:
Als niet-risicogroep wil ik graag solidair zijn maar niet tegen elke prijs.
Ik denk dat je de risico's van vaccinatie overschat en de risico's van corona onderschat. :) Er zijn ondertussen enkele tienduizenden niet-risicogroepers die serieuze gezondheidsschade hebben overgehouden aan hun corona-infectie: https://www.ad.nl/binnenl...-van-wie-ik-was~a588bc90/. Dat is gelukkig een kleine minderheid van de mensen die corona hebben gehad in deze groep, maar de kans dat je gezondheidsschade oploopt door corona is een stuk groter dan dat je wat aan vaccinatie overhoudt.

Wat overigens onverlet laat dat AZ er los van deze mogelijke bijwerkingen wel een beetje een zootje van heeft gemaakt.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dit klinkt niet goed, er wordt alweer gesproken over een nog langere lockdown. Al is dat laatste hoop ik gewoon iets van clickbait.

Ministerie: prikpauze AstraZeneca duurt mogelijk langer dan twee weken

[Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 15-03-2021 14:18]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:45
RodeStabilo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:16:
Dit klinkt niet goed, er wordt alweer gesproken over een nog langere lockdown. Al is dat laatste hoop ik gewoon iets van clickbait.

Past toch wel bij het huidige motto:

Eerste lockdown - We gaan met elkaar kijken om zo snel mogelijk weer een 'normaal' leven te kunnen leiden met een stappenplan. (Oke, misschien niet met een groot succes, maar dat lag vooral aan de vakanties)

Tweede/huidige lockdown - We doen er alles aan om alles zolang mogelijk uit te stellen en niemand meer een toekomstperspectief te geven.

Dat nieuwsbericht is dus ook weer het perfecte voorbeeld waarom je niet vroegtijdig moet gaan juichen dat iedereen de eerste prik in Juli heeft. :/

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Drardollan
RodeStabilo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:16:

Angst verkoopt, de Telegraaf is er altijd direct bij om zoveel mogelijk enge chocoladeletters te printen. Walgelijke 'journalistiek'.

Gelukkig komt het voorjaar eraan, we hebben vorig jaar gezien wat dat kan brengen. En ook zonder AZ wordt er gevaccineerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Drardollan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Angst verkoopt, de Telegraaf is er altijd direct bij om zoveel mogelijk enge chocoladeletters te printen. Walgelijke 'journalistiek'.

Gelukkig komt het voorjaar eraan, we hebben vorig jaar gezien wat dat kan brengen. En ook zonder AZ wordt er gevaccineerd.
Clickbait inderdaad. Inhoud staaft de kop niet, en bovendien valt hier uberhaubt niets over te zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Clickbait inderdaad. Inhoud staaft de kop niet, en bovendien valt hier uberhaubt niets over te zeggen.
Vaccinoloog Ben van der Zeijst liet maandag weten te verwachten dat het met een sisser zal aflopen. „Elke dag zijn er in Nederland enkele honderden mensen die trombose krijgen, dit lijkt me gewoon toeval, ook al is de combinatie van trombose met bloedingen wel wat raar.” Hij kan zich voorstellen dat het ministerie het even wil laten uitzoeken. „Al mag ik toch hopen dat het korter dan twee weken gaat duren. Anders is het heel ingrijpend voor het vaccinatieprogramma.”

Maar dat is onzeker. Want hoewel demissionair coronaminister De Jonge eerder op maandag in het tv-programma Goedemorgen Nederland aangaf goede hoop te hebben dat de vaccinatiecampagne hiermee geen grote vertraging oploopt, meldt het ministerie aan De Telegraaf er rekening mee te houden dat de pauze langer dan twee weken gaat duren.
Dat klopt toch met de kop? En de tekst van Ben van Zeijst lijkt mij ook meer dan terecht.

• RoD
  • Niet online

RoD

PolarBear schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:34:
[...]

[...]

Dat klopt toch met de kop? En de tekst van Ben van Zeijst lijkt mij ook meer dan terecht.
Ahja, dat zinnetje had ik even gemist. Conclusie blijft overigens staan: de ministerie ontvangt slechts de informatie, de EMA/CBG is de bron. En die zeggen dit momenteel niet, en zullen dat waarschijnlijk ook niet zeggen.

We zullen waarschijnlijk in de komende dagen meer informatie krijgen en dan weten we welke richting het uit gaat. Uitspraken van de PRAC in de gaten houden :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:44
Extreem voorbarig weer. De EMA is verbaasd over het besluit en zegt geen nieuwe inzichten te hebben.
En dat smerige telegraaf artikeltje ook weer, bah wat een clickbait en stemmingmakerij.

Ook zonder dat AZ gaat het vaccineren gewoon door. De overige fabrikanten leveren binnenkort veel meer dan wat AZ zou doen. Ik snap de paniek niet zo.

Ook het CBG snap ik in deze niet zo. Op miljoenen vaccinaties zijn er een paar rare "bijwerkingen" (want het moet nog maar blijken of dat vaccin er wat mee te maken heeft, ik vermoedt ernstig van niet) in 2 landen terwijl de grootste landen die hiermee vaccineren niets melden en ook in NL er geen enkele melding is van de beschreven situatie (trombopenie + trombose)

Wat een paniekzaaierij om niets... Bedankt hé Denen....

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Uiteindelijk zal die twee weken uitstel niet superveel impact hebben denk ik. Er worden twee weken lang geen mensen geprikt dt wordt wel weer ingelopen de capaciteit om te prikken is ruim voldoende om dat rap in te lopen. Het enige probleem is dat mensen hem vaccin niet meer willen. Ik hoop dat er genoeg mensen zijn die zich niet laten leiden door dit vermoedelijk stormpje in een glas water.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Tja, het AZ vaccin beschermd bijna volledig tegen de echte problemen met Corona (ziekenhuisopname en overlijden), leidt in de onderzoeken tot minder trombose gevallen dan de placebo's (een zoutoplossing die dus echt niets doet) én tot minder gevallen dan bij andere vaccins. Al zijn die verschillen statistisch gezien niet aanwezig.

Al wacht ik ook liever op 't J&J vaccin, maar dat is puur omdat 't 1 prik is ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:05
Nou ik ben ook wel klaar met het AZ vaccin. Als je de laatste periode op nu.nl kijkt, zie je een opstapeling van negatief nieuws rond AZ. Niet zo goed voor de reputatie. Zolang je niet in de risicogroep zit, kan ik me erg goed voorstellen dat je niet zit te wachten op een uitnodiging voor een B-keus met een slechte reputatie.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +7Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

100% verkomen van ernstig ziekteverloop is gewoon geen slecht vaccin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48
Lekkerboeie86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:29:
Nou ik ben ook wel klaar met het AZ vaccin. Als je de laatste periode op nu.nl kijkt, zie je een opstapeling van negatief nieuws rond AZ. Niet zo goed voor de reputatie. Zolang je niet in de risicogroep zit, kan ik me erg goed voorstellen dat je niet zit te wachten op een uitnodiging voor een B-keus met een slechte reputatie.
Maar welk nieuws is dan terecht geweest? Ja, dat ze beroerd zijn met nakomen van leveringsafspraken, maar behalve 't feit dat 't wat lastiger zal zijn om 't vaccin te krijgen, lijkt 't me niet echt een reden om 't niet te nemen...

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:44
Lekkerboeie86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:29:
Er is niks B keus aan. 100% voorkomen ernstige ziekte, overlijden en ziekenhuisopname is gewoon prima.

Dat AZ ons tegen een complete wanvertoning op mediavlak laat aankijken doet niets af aan de werking van de prik zelf.

Op de media afdeling en in de hogere lagen mogen wel koppen rollen voor het compleet te grabbel gooien van de naam en het gedrag rondom afspraken en contracten.

Geen weldenkend land/bedrijf vertrouwt AZ nog en zal ze indien mogelijk mijden als de pest. En terecht. Zodra de andere vaccins ruim voorradig zijn zal men niet snel meer bij AZ aankloppen.

[Voor 21% gewijzigd door LZ86 op 15-03-2021 15:40]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Tja, het AZ vaccin beschermd bijna volledig tegen de echte problemen met Corona (ziekenhuisopname en overlijden), leidt in de onderzoeken tot minder trombose gevallen dan de placebo's (een zoutoplossing die dus echt niets doet) én tot minder gevallen dan bij andere vaccins. Al zijn die verschillen statistisch gezien niet aanwezig.
De placebo bij AZ was (ook?) een prik met het meningokokken vaccin.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
LZ86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Geen weldenkend land/bedrijf vertrouwt AZ nog en zal ze indien mogelijk mijden als de pest. En terecht. Zodra de andere vaccins ruim voorradig zijn zal men niet snel meer bij AZ aankloppen.
Jammer voor de werkgelegenheid in NL. Het AZ vaccin zou mede door Halix in Leiden geproduceerd gaan worden.

• RoD
  • Niet online

RoD

LZ86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:37:
[...]

Er is niks B keus aan. 100% voorkomen ernstige ziekte, overlijden en ziekenhuisopname is gewoon prima.

Dat AZ ons tegen een complete wanvertoning op mediavlak laat aankijken doet niets af aan de werking van de prik zelf.

Op de media afdeling en in de hogere lagen mogen wel koppen rollen voor het compleet te grabbel gooien van de naam en het gedrag rondom afspraken en contracten.

Oxford is hier ook medeschuldig aan. AZ was niet de meest logische partij om mee in zee te gaan, en ik geloof dat ze aanvankelijk met Merck wilden samenwerken, maar dat is afgeketst. Als Oxford het aanbod van Merck had geaccepteerd...
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Let op:
Zie https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf voor een samenvatting van de bijwerking van het AZ-vaccin, inclusief onderliggend mechanisme, adviezen en behandelingsmogelijkheden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee