RoD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:40:
[...]
Ahja, inderdaad, daar zou je inderdaad aan kunnen denken.
Maar blijft, als het via een "ITP-route" gaat, en er is een causaal verband met het vaccin, dan moeten er meer bloedingen geregistreerd worden. En dan zou je dus ook verwachten dat de eerste alarmbel een bloeding-gerelateerde is, en niet een trombose-gerelateerde, aangezien ITP voornamelijk bloedingen veroorzaakt, en het risico op trombo-embolische events niet heel helder is, maar toch zeker geen substantieel groter risico lijkt te veroorzaken.
Dat lijkt me dan simpele statistiek. Dat vind ik nog het sterkste argument tegen acute vaccin-geïnduceerde ITP.
Ik geloof helemaal niet dat er een relatie is, dus tja, laat ik dat voorop stellen.
Twee weken geleden één van de eerste casus was een longembolie waaraan een verpleegkundige was overleden. Een op zich al gewoonweg veelvoorkomend iets. Vervolgens zien we binnen Europa, binnen enkele miljoenen gevaccineerden een klein aantal mensen die weinig verder gespecificeerde trombo-embolische events laat zien. En nu maakt Noorwegen vermelding van een drietal casus waarbij aan een ITP-achtig beeld gedacht kan worden.
Behoudens dat het alles in zekere zin met stolling te maken heeft, dat zeker de eerste twee gewoon veel voorkomend zijn, en dat ITP zeldzamer is, maar ook gewoon voorkomend is, ben ik zelf gewoonweg nog niet overtuigd op basis van de huidige beschikbare data dat er een causaal verband bestaat met het AstraZeneca vaccin. Noch een causaal verband tussen de gerapporteerde ITP casus en de andere vaccins binnen de VS.
Vandaar ook mijn stelling, wat gaan we volgende maand doen zodra de eerste mensen met acute leukemie zich presenteren na relatief recente vaccinatie met AstraZeneca? Ook iets met 'bloed van doen' om maar simplistisch te denken zoals de gemiddelde burger zou doen. Weer even 2 weekjes on hold?
De manier waarop diverse Europese landen, inclusief Nederland, dit aanpakt betekend langzamerhand gewoonweg een definitieve afschrijving van het AstraZeneca vaccin. Vaak hoor je natuurlijk al dat mensen het idee hebben dat het te snel ontwikkeld is. Dit soort pers helpt dat natuurlijk zeker niet in de hand. En om dan nu 2 weken on hold te zetten, de EMA die over 3 dagen voor een spoed overleg tezamen komt? Tja, als de EMA vrijdag de bevestiging geeft dat er dus echt niets aan de hand is. Wat doet de Jonge? Vrijdag een nieuw persbericht, AstraZeneca toch weer door? Het zal de bereidheid tot het nemen van dit vaccin natuurlijk allemaal niet ten goede komen.
En dat terwijl ook binnen onze eigen data, bij Lareb, er geen enkel geval van trombocytopenie bekend is, en er bij de circa 350k gezette vaccins slechts 10 meldingen kent van verdenking trombose/embolie:
https://www.lareb.nl/news...ccinaties-met-astrazeneca
Het is en blijft gewoon slecht te vatten.