Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ik hoop dat er op dit forum iemand is, die de persconferentie van de EMA volgt en in staat is om hem te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:52
gambieter schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Ik woon in Zuid-West Engeland (Surrey) :) . Veel oude mensjes die Pfizer krijgen, dus de iets minder ouderen komen sneller aan de beurt :p .
Dat wist ik niet ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Staat in de openingspost :p . Alhoewel dat een afsplitsing was ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gambieter schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Staat in de openingspost :p . Alhoewel dat een afsplitsing was ;)
Die heb ik niet gelezen, ik ben hier enkel gekomen omdat een mod mijn posts verplaatst heeft :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
Rzaan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:28:
Ik hoop dat er op dit forum iemand is, die de persconferentie van de EMA volgt en in staat is om hem te duiden.
Als ik kan achterhalen waar ik de persconferentie kan vinden, wil ik hem graag volgen...

[edit: ik denk hier: https://audiovisual.ec.europa.eu/en/ebs/live/2 ]

[ Voor 20% gewijzigd door niek_nijmegen op 16-03-2021 13:54 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11

Alfisti

So macht Reisen Spaß

niek_nijmegen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Als ik kan achterhalen waar ik de persconferentie kan vinden, wil ik hem graag volgen...

[edit: ik denk hier: https://audiovisual.ec.europa.eu/en/ebs/live/2 ]
Mogelijke backup: https://www.telegraph.co....eneca-oxford-blood-clots/ heeft een stream klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Fuujii schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:37:
Om 14:00 is er een persconferentie van EMA. Ben benieuwd.

Bron: NOS live blog.
Het is zo te zien een persconferentie van de Europese Commissie waar het hoofd van de EMA remote aan meedoet, niet een in Amsterdam bij de EMA.

edit: toch een EMA conferentie alleen heeft de EC daarvoor de faciliteiten

[ Voor 10% gewijzigd door IJzerlijm op 16-03-2021 14:08 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wat een troosteloze aanblik dit podium :{

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Ik kan al een duiding geven, zinloze persco.

Update: ze gaan donderdag kijken en geven dan asap (wellicht donderdag) een conclusie.

[ Voor 57% gewijzigd door Drardollan op 16-03-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ze (Emer Cooke, baas EMA) lijkt wel voor gewoon doorprikken te pleiten terwijl de effecten worden bekeken.

[ Voor 12% gewijzigd door IJzerlijm op 16-03-2021 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:17:
Ze lijkt wel voor gewoon doorprikken te pleiten terwijl de effecten worden bekeken.
Inderdaad. Nederland gaat echt niet opstarten voor donderdag overigens, dat geloof ik nooit.

Wat een verademing ten opzicht van de 'journalisten' in Nederland, de eerste vraag is gelijk kort bondig en vooral ter zake.

Moet nu helaas iets anders doen en kan niet verder kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 16-03-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad EMA zegt dat ze nog steeds overtuigd zijn dat de Benefit groter is dan het Risk. En nog geen redenen hebben om aan te nemen dat de gevallen veroorzaakt zijn door het vaccin.

Ik snap ook niet helemaal dat het CBG tot een andere conclusie is gekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 16-03-2021 14:22 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:53
Woy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:21:
Ik snap ook niet helemaal dat het CBG tot een andere conclusie is gekomen.
Moet haast wel politiek zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door LZ86 op 16-03-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
LZ86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Dat gevoel heb ik ook, maar ik zie het politieke gewin er ook niet zo in, zeker niet omdat het niet gecoördineerd uit de EU lijkt te komen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De vaccinatiebereidheid moet omhoog en daar is een ritueel zoals dit voor nodig en misschien wel het offeren van AZ om te laten zien dat het menens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
IJzerlijm schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:26:
De vaccinatiebereidheid moet omhoog en daar is een ritueel zoals dit voor nodig en misschien wel het offeren van AZ om te laten zien dat het menens is.
Maar nou was juist het Oxford-vaccin het goedkoopst, meen ik. Dus dan hadden ze beter een ander vaccin kunnen slachtofferen, lijkt me?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
LZ86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat politiek niet het juiste woord is. Ik denk dat de CBG's van de verschillende landen de publieke druk/opinie meegewogen hebben. De CBG heeft ook gezegd dat het publieke vertrouwen meespeelt, en dat het "achterhouden" cq. niet ingrijpen op basis van deze informatie ook negatieve consequenties heeft, die dan dus niet medisch/wetenschappelijk van aard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:39
ik dacht zelf ook aan een politiek spelletje, vanwege alle problemen rondom contracten en leveringen van AZ. En dat Engeland wel goed geleverd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

joppe113 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:29:
ik dacht zelf ook aan een politiek spelletje, vanwege alle problemen rondom contracten en leveringen van AZ. En dat Engeland wel goed geleverd krijgt.
Nee, daar is de EMA, en de PRAC, totaal niet mee bezig. Dit zijn wetenschappers en medici die zich met inhoudelijke zaken bezig houden.

Bovendien waren ze dus niet echt van plan om er publiekelijk veel gedoe over te maken, danwel uberhaubt advies te geven de vaccinaties stop te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
IJzerlijm schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:26:
Ik ben er niet echt van overtuigd dat dit de vaccinatie bereidheid een positieve boost geeft, eerder de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Ik bedoel ook meer een politiek spel van de indivudele landen om het tijdelijk stop te zetten....
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Nee, daar is de EMA, en de PRAC, totaal niet mee bezig. Dit zijn wetenschappers en medici die zich met inhoudelijke zaken bezig houden.

Bovendien waren ze dus niet echt van plan om er publiekelijk veel gedoe over te maken, danwel uberhaubt advies te geven de vaccinaties stop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

joppe113 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:32:
Ik bedoel ook meer een politiek spel van de indivudele landen om het tijdelijk stop te zetten....

[...]
Ahzo. Voor de andere landen weet ik niet precies wat het proces is, maar ik neem aan dat het afkomstig is van de CBG'en van die landen. Die baseren zich op medische informatie, met daarbij in het kader van het vertrouwen van het publiek, dus ook de aandacht meewegend (zie wat ik hierboven zei). Daarom vind ik politiek ook niet het juiste woord. De politiek kan zich alleen baseren op de medische adviezen van de autoriteiten, wat dus ook gebeurd lijkt te zijn. De Hugo de Jonge's van Europa kunnen hier inhoudelijk niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat politiek niet het juiste woord is. Ik denk dat de CBG's van de verschillende landen de publieke druk/opinie meegewogen hebben. De CBG heeft ook gezegd dat het publieke vertrouwen meespeelt, en dat het "achterhouden" cq. niet ingrijpen op basis van deze informatie ook negatieve consequenties heeft, die dan dus niet medisch/wetenschappelijk van aard is.
Ja, maar zelfs dan twijfel ik erg of het wel het gewenste resultaat bereikt. Zeker in combinatie met minister de jonge die een dag eerder nog zegt dat er niks aan de hand is. Binnen een dag zo omwaaien, terwijl er geen grote nieuwe dingen aan het licht gekomen zijn vergroot het vertrouwen van de bevolking niet echt lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00

Agent47

I always close my contracts.

gambieter schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Ik woon in Zuid-West Engeland (Surrey) :) . Veel oude mensjes die Pfizer krijgen, dus de iets minder ouderen komen sneller aan de beurt :p .

Bij de griepvaccinatie een paar maanden terug had ik vergelijkbare verschijnselen, een goed excuus om zielig te doen en deadlines te vertragen en meetings af te zeggen :+ . Het is gewoon een teken dat je immuunsysteem reageert of de injectie.
Hoe voel je je na de vaccinatie?

Edit: Al gelezen hierboven, excuus. :o

[ Voor 3% gewijzigd door Agent47 op 16-03-2021 14:35 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Als gebeurtenissen elkaar snel opvolgen, en er een crisis heerst, zijn ratio en logica soms ver te zoeken.
Er ontstaat dan een heel andere dynamiek.
Is inherent aan zulke omstandigheden.
Ik zou er niet al te grote gedachten achter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Woy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Ja, maar zelfs dan twijfel ik erg of het wel het gewenste resultaat bereikt. Zeker in combinatie met minister de jonge die een dag eerder nog zegt dat er niks aan de hand is. Binnen een dag zo omwaaien, terwijl er geen grote nieuwe dingen aan het licht gekomen zijn vergroot het vertrouwen van de bevolking niet echt lijkt mij.
Zeker, dat is heel erg lastig. Geroezemoes over enge ernstige bijwerkingen is echter ook niet ideaal. Belangrijkste vind ik nog dat vaccinaties stopzetten niet gratis is, en simpelweg extra doden gaat kosten.

Maar ik houd een slag om de arm, aangezien ik de case-informatie niet heb ingezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Met politiek bedoel ik idd meer dat het CBG op niet wetenschappelijke basis zijn oren naar de publieke opinie laat hangen en maar een pauze adviseert om geen gezeik te krijgen.
Woy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Ik ben er niet echt van overtuigd dat dit de vaccinatie bereidheid een positieve boost geeft, eerder de andere kant op.
Hier kan je donder op zeggen. Van de twijfelaars kan je vergeten dat die nog AZ willen halen waar dit voor de stop waarschijnlijk niet echt een issue was geworden. Die gaan wachten op andere vaccins / willen nu niet meer waardoor je vaccinatiegraad langer matig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Je kunt die AZ-vaccins toch doorschuiven naar mensen die ze wel willen?
Denk dat er meer kandidaten hiervoor zijn dan beschikbare doses.
Alleen de vaccinatie-volgorde zal iets veranderen.
De vaccinatie-graad kan hetzelfde blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Het gaat er bij mij niet in dat dit een politiek spel is, ik geloof simpelweg niet dat de EU op een dergelijke manier met zijn burgers omgaat. Hoe krakkemikkig de communicatie en levering van AZ ook is, als het een fatsoenlijk vaccin is dan zal het gebruikt worden.

Ik kijk niet gek op dat het hier stilgelegd is omdat andere landen/instanties iets roepen. Zo zijn de scholen vorig jaar ook gesloten op zondagavond, omdat een *groep mensen* maar bleef zaniken. Dat gebeurde niet op basis van ook maar 1 feitelijke onderbouwing.

Op zich heb ik er ook niet eens moeite mee dat het stilligt. Als je twijfelt aan de veiligheid, dan moet je dat onderzoeken. Better safe then sorry.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 18-03-2021 10:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik vat de persconferentie even in eigen woorden samen: de benefit-risk van de vaccins is positief, vaccins werken om medisch leed te voorkomen. Daarmee suggereren ze dus ook dat de vaccinaties beter niet stopgezet hadden kunnen worden (al wilden ze dat niet letterlijk zeggen, het was wel duidelijk dat ze dat bedoelden) Er zijn ook geen verbanden met specifieke batches die mogelijk kwaliteitsproblemen zouden hebben. Dat wordt nog wel verder onderzocht, maar de events worden nu ook in andere batches gerapporteerd, dus het batchverhaal kan waarschijnlijk in de prullenbak.

Er mogen dan wellicht wat zeldzame events zijn die verder onderzoek verdienen, maar er lijkt vooralsnog geen verband te zijn. Er is geen informatie over deze bijwerkingen vanuit de trials, en er is ook geen informatie dat deze events bij gevaccineerden vaker voorkomen.

Er zijn dus nu een aantal cases die nader onderzoek verdienen en die worden opgevolgd op een case-by-case-basis.Dit wordt, zoals gebruikelijk is, onderzocht door de PRAC via de gebruikelijke pharmacovigilance-surveillance, maar omdat er zoveel aandacht voor kwam, komt de EMA nu met een publieke mededeling. Ook zorgt de publieke aandacht voor extra reportage van dit soort events, en die cases worden nu ook onderzocht.

En zoals ik hierboven ook al zei, voor de EMA is vertrouwen van de bevolking erg belangrijk (wat dus ook een rol lijkt te spelen van de CBG'en om de vaccinatie te pauzeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Zeker, dat is heel erg lastig. Geroezemoes over enge ernstige bijwerkingen is echter ook niet ideaal. Belangrijkste vind ik nog dat vaccinaties stopzetten niet gratis is, en simpelweg extra doden gaat kosten.
Ja exact, normaal zou ik mij prima kunnen voorstellen dat je even pauzeert.

Maar met deze getallen is het waarschijnlijk zelfs nog beter om door te gaan als er wel een relatie zou zijn.
Maar ik houd een slag om de arm, aangezien ik de case-informatie niet heb ingezien.
Ja dat blijft lastig omdat niet alle informatie bekend is. Maar het EMA zal die wel hebben, dus vertrouw in deze toch wel op hun oordeel over de risico baten afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Stel dat de vaccins wel problemen veroorzaken, dan is dat ook niet gratis. Dat kost ook extra doden. Beide keuzes zijn, zonder dit nader onderzocht te hebben, een slechte keuze.

Voor Nederland is de keuze nog relatief eenvoudig, bij ons is AZ minder belangrijker dan Pfizer/Moderna. In landen als de UK is dat een ander verhaal, daar is het 50/50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Inderdaad. Nederland gaat echt niet opstarten voor donderdag overigens, dat geloof ik nooit.

Wat een verademing ten opzicht van de 'journalisten' in Nederland, de eerste vraag is gelijk kort bondig en vooral ter zake.

Moet nu helaas iets anders doen en kan niet verder kijken.
Nou, dat viel mij ook enorm op. Wat een goede, doordachte vragen allemaal zeg! :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Woy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Ja exact, normaal zou ik mij prima kunnen voorstellen dat je even pauzeert.

Maar met deze getallen is het waarschijnlijk zelfs nog beter om door te gaan als er wel een relatie zou zijn.

[...]

Ja dat blijft lastig omdat niet alle informatie bekend is. Maar het EMA zal die wel hebben, dus vertrouw in deze toch wel op hun oordeel over de risico baten afweging.
De EMA zal alle medische informatie wel hebben en zal deze voorlopige conclusies kunnen trekken. Daar zal het waarschijnlijk ook bij blijven. Wat ze nu echter nog gaan doen is alle cases in detail bekijken en mogelijk nog kijken hoe deze individuele cases zich verder ontwikkelen, wellicht extra labtests laten doen, etc. Er zullen ook discussies zijn met medische experts om nog eens door alle medische gegevens te gaan, om zeker te zijn dat er geen verband is.

Het is onwaarschijnlijk dat dit de benefit-risk verandert, want zelfs met een causaal verband, lijkt het niet aannemelijk dat je dan maar niet meer moet vaccineren omdat de bijwerking zeldzaam is, en de benefit overduidelijk is.

Maar, het moet dus wel goed uitgezocht worden. En de EMA liet vandaag duidelijk doorschemeren dat ze hun gebruikelijke PV-surveillance uitvoeren, maar dat het publieke gedoe dus dit proces nogal heeft verstoord en ze zich er nu publiekelijk over moeten uiten.

Dat lijkt me dus de voorlopige conclusie te worden, met dus die slag om de arm dat er altijd nog een konijn uit de hoge hoed kan komen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
Dennahz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:55:
[...]

Nou, dat viel mij ook enorm op. Wat een goede, doordachte vragen allemaal zeg! :)
Ja, niet van het niveau in Nederland:
Premier: de sportscholen moeten dicht.
Journalist: betekent dit dat we niet meer naar de sportschool kunnen?

Zo irritant de kleuters die zich journalist noemen die bij een persco zitten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:08
Woy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Dat idee heb ik dus ook. Ikzelf ben 100% voorstander van vaccineren, maar als ze zo plotseling stoppen met vaccineren met een vaccin ga je je toch wel heel sterk afvragen wat er met dat AZ vaccin is. Tussen het moment dat het nog veilig was en het stoppen is er geen nieuw informatie naar buiten gekomen. Als het dus alleen om die trombose gevallen ging hadden ze het al eerder kunnen stoppen.

En nu geloof ik nog steeds wel dat vaccineren alsnog beter is, maar je krijgt zo wel twijfels over wat er nu echt aan de hand is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:00:
[...]
Maar, het moet dus wel goed uitgezocht worden. En de EMA liet vandaag duidelijk doorschemeren dat ze hun gebruikelijke PV-surveillance uitvoeren, maar dat het publieke gedoe dus dit proces nogal heeft verstoord en ze zich er nu publiekelijk over moeten uiten.
Ja helemaal mee eens. Maar als je die uitkomst redelijk kan voorspellen is het dus wel vreemd dat het CBG adviseert om te stoppen met vaccineren. Alleen als er extra informatie is die vermoeden geeft dat het een veel grotere schaal kan zijn zie ik de logica

Het is natuurlijk wel belangrijk dat ze er meteen transparant over zijn. Maar de eindconclusie van het CBG snap ik gewoon niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 16-03-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
redwing schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Dat idee heb ik dus ook. Ikzelf ben 100% voorstander van vaccineren, maar als ze zo plotseling stoppen met vaccineren met een vaccin ga je je toch wel heel sterk afvragen wat er met dat AZ vaccin is. Tussen het moment dat het nog veilig was en het stoppen is er geen nieuw informatie naar buiten gekomen. Als het dus alleen om die trombose gevallen ging hadden ze het al eerder kunnen stoppen.

En nu geloof ik nog steeds wel dat vaccineren alsnog beter is, maar je krijgt zo wel twijfels over wat er nu echt aan de hand is.
Zoals ik het nu begrijp, is er dus helemaal niets mis het het Oxford/Astrazeneva-vaccin. De ophef en het besluit te stoppen met vaccineren heeft geen wetenschappelijke basis, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
niek_nijmegen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:08:
[...]
Zoals ik het nu begrijp, is er dus helemaal niets mis het het Oxford/Astrazeneva-vaccin. De ophef en het besluit te stoppen met vaccineren heeft geen wetenschappelijke basis, lijkt het.
Inderdaad, zo lijkt het. Dus waarom wordt er dan toch gestopt? Het CBG gaat ten slotte juist over het wetenschappelijke stuk zou je zeggen. En dan vraag ik me dus af wat voor informatie ze hebben gekregen de afgelopen dagen dat ze van 'veilig' naar 'stoppen' zijn gegaan.

Het is wat @Woy ook zegt. Die eindconclusie van het CBG snap ik totaal niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
redwing schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Inderdaad, zo lijkt het. Dus waarom wordt er dan toch gestopt? Het CBG gaat ten slotte juist over het wetenschappelijke stuk zou je zeggen. En dan vraag ik me dus af wat voor informatie ze hebben gekregen de afgelopen dagen dat ze van 'veilig' naar 'stoppen' zijn gegaan.

Het is wat @Woy ook zegt. Die eindconclusie van het CBG snap ik totaal niet.
Het is afwachten tot donderdag, en tot die tijd is het speculeren. Maar het lijkt mijnsinziens erg op een ongecontroleerd politiek sneeuwbal-effect, gevoed door gevoelens van wantrouwen. Geen enkel land wil achterblijven, als andere landen besluiten het vaccineren te stoppen op basis van 'incidenten die onderzocht moeten worden'. Ook als die incidenten, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, niet zijn veroorzaakt door een vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik begrijp die conclusie van het CBG ook niet helemaal, maar het wordt dus wel gevolgd door een groot aantal andere landen, die ook die afweging maken. Is het dan toch dat iedereen een beetje in de war is van de massale aandacht voor de pandemie en bang is voor negatieve aandacht en daardoor extra voorzorgsmaatregelen? Dat lijkt toch wel een voorname conclusie te zijn, en dat zou ook best prima kunnen zijn, ware het niet dat stoppen met vaccineren simpelweg niet gratis is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Je kunt wel merken dat jullie allemaal exacte vakken in jullie pakket hadden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:18:
Ik begrijp die conclusie van het CBG ook niet helemaal, maar het wordt dus wel gevolgd door een groot aantal andere landen, die ook die afweging maken. Is het dan toch dat iedereen een beetje in de war is van de massale aandacht voor de pandemie en bang is voor negatieve aandacht en daardoor extra voorzorgsmaatregelen? Dat lijkt toch wel een voorname conclusie te zijn, en dat zou ook best prima kunnen zijn, ware het niet dat stoppen met vaccineren simpelweg niet gratis is.
Daarom denk ik dat er echt wel een stuk politiek inzit. Ze zagen onrust in de media verschijnen (waarom stoppen NO en DE wel en wij niet? En besluiten dan maar om eigenlijk zonder basis even te stoppen. En als dan een NL stopt na voorgenoemde landen krijg je een dominoeffect van andere landen die eigenlijk niet achter kunnen of willen blijven.

Het slechte imago van AZ draagt hier ongetwijfeld aan bij, ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat als het Pfizer was dat er eigenlijk amper aandacht voor zou zijn.

Alleen de Belgen gaan stug door. Ik ben normaal niet zo van de Belgische aanpak op veel vlakken, maar hier hebben ze het volgens mij als enige goed aangepakt. Misschien omdat die gigantisch getroffen zijn dat de schrik er daar meer inzit en ze het "risico" meer voor lief nemen

[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 16-03-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
LZ86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Daarom denk ik dat er echt wel een stuk politiek inzit. Ze zagen onrust in de media verschijnen (waarom stoppen NO en DE wel en wij niet? En besluiten dan maar om eigenlijk zonder basis even te stoppen. En als dan een NL stopt na voorgenoemde landen krijg je een dominoeffect van andere landen die eigenlijk niet achter kunnen of willen blijven.

Het slechte imago van AZ draagt hier ongetwijfeld aan bij, ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat als het Pfizer was dat er eigenlijk amper aandacht voor zou zijn.
Tja, maar dan zou ik weer verwachten dat de regering die keuze maakt en niet het CBG.

@Rzaan Ik zal niet ontkennen dat dat er waarschijnlijk wel mee te maken heeft O-)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

LZ86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:26:
Alleen de Belgen gaan stug door. Ik ben normaal niet zo van de Belgische aanpak op veel vlakken, maar hier hebben ze het volgens mij als enige goed aangepakt. Misschien omdat die gigantisch getroffen zijn dat de schrik er daar meer inzit en ze het "risico" meer voor lief nemen
Misschien is het nieuws nog niet tot België doorgedrongen?

Ik zie er ook wel wat positieve kanten aan: We zijn wel EU, maar landen nemen ook nog eigen beslissingen die meer de volksaard horen wellicht.
Dat is voor mij een positief iets.
Als het per definitie een Europees politiek besluit zou zijn, zou ik daar minder vertrouwen in hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:18:
Simpel, politiek. Die afweging is niet genomen op basis van feiten en medische gegevens (immers op 10M vaccinaties heeft Pfizer meer meldingen van trombose in de UK) maar op een afweging dat zij (persoonlijk) een probleem kunnen hebben als ze besluiten door te prikken en 'gratis' kunnen zeggen stop maar twee weken. Niemand kan hen dat verwijten (immers, wie is tegen zorgvuldigheid).

Dat is ook mijn probleem met de hele gang van zaken; er lijkt onvoldoende meegewogen te zijn dat stoppen ook veel problemen oplevert. De gezondheidszorg hangt natuurlijk helemaal vol met zorgvuldigheidbeginselen, maar die zouden in een pandemie wellicht minder zwaar moeten wegen. Alleen niemand in een politieke omgeving durft dat besluit te nemen.

Dat wordt denk ik gesterkt door de heigerige manier van optreden van oa media en tweede kamer. Wat je ook doet; je doet het vaak niet goed. Dan vallen mensen dus heel erg terug op 'veiligheid voor alles'

[ Voor 7% gewijzigd door P_de_B op 16-03-2021 15:59 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan

Zoals ik al eerder riep, storm in een glas water.

Het zou Hugo de Jonge sieren als hij vanavond om 23:00 de vaccinatie weer opstart, maar dat zal hij wel niet durven.

[ Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 16-03-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:28:
[Embed]

Ja dat soort berichten zullen we wel vaker gaan krijgen. Wat mij betreft gewoon lekker door prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:28:
[Embed]

Het zou Hugo de Jonge sieren als hij vanavond om 23:00 de vaccinatie weer opstart, maar dat zal hij wel niet durven.
Ik zal het nog maar eens zeggen: éérst moet het CBG een positief advies afgeven. De Jonge volgt in deze, hij maakt die beslissing niet zelf. Mocht hij dat overigens ineens wel gaan doen, zou ik dat onverstandig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:35:
[...]

Ik zal het nog maar eens zeggen: éérst moet het CBG een positief advies afgeven. De Jonge volgt in deze, hij maakt die beslissing niet zelf. Mocht hij dat overigens ineens wel gaan doen, zou ik dat onverstandig vinden.
Dan moet hij direct het CBG bellen, werken voor hun centen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Dan moet hij direct het CBG bellen, werken voor hun centen zou ik zeggen.
Ik doe toch nog maar een poging tot een serieuze reactie: het CBG gaat momenteel niets anders zeggen dan wat ze eerder al hebben gecommuniceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Ik doe toch nog maar een poging tot een serieuze reactie: het CBG gaat momenteel niets anders zeggen dan wat ze eerder al hebben gecommuniceerd.
Gemiste kans. EMA acht het veilig, WHO acht het veilig, andere landen achten het veilig, Lareb ziet geen verbanden en in Italië blijkt nu dat er geen relatie is.

Dan kan je als CBG en Hugo zijnde wel je trots proberen hoog te houden, je kan ook doen wat je moet doen en vanavond nog de juiste conclusies trekken en zorgen dat de boel zo snel mogelijk weer opgestart wordt.

Zondag was het ook geen probleem om met spoed bij elkaar te komen, op dinsdagavond dan toch ook niet?

De juiste conclusie kan overigens ook zijn dat het niet veilig is. Dan verkoop je de voorraad morgen aan de UK en hebben we het er niet meer over.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 16-03-2021 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

We stoppen met prikken tot we zeker weten of er al dan niet aanleiding is om te stoppen met prikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26
IJzerlijm schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:58:
We stoppen met prikken tot we zeker weten of er al dan niet aanleiding is om te stoppen met prikken.
Wenn Eisenhower so gedacht hätte, wären die Alliierten immer noch in England. Warten auf das richtige Wetter und etwas sicherere Ausrüstung.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Denk dat er niemand bij gebaat is om het prikken per se zo snel te willen hervatten.
Behalve natuurlijk de mensen die alsnog in het ziekenhuis komen of komen te overlijden.
Wel denk ik dat het goed is als er gewoon een gedegen advies komt, van meerdere kanten.
De EMA liet wel doorschemeren blijkbaar dat er niets aan de hand is, maar ook zij komen toch ook pas donderdag met uitsluitsel?
Gewoon de procedure doorlopen, zodat het vertrouwen zo groot mogelijk blijft.

D-day werd ook een paar dagen uitgesteld. Dus kan blijkbaar best.

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2021 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik geef het weinig kans om vertrouwen te herstellen in een wereld waar zo'n overvloed aan informatie is die vaccins in het algemeen en AZ in het bijzonder aanvallen.

"Ze stoppen met prikken en er even later is er toch niks aan de hand ? Pfff, hier is geld op tafel gelegd, dat kan iedereen toch zien !"

Nog alleen nog een lek van wat interne EMA mails van onze Russische vrienden, dit is al eerder precies zo gebeurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rzaan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:12:
Denk dat er niemand bij gebaat is om het prikken per se zo snel te willen hervatten.
Behalve natuurlijk de mensen die alsnog in het ziekenhuis komen of komen te overlijden.
Wel denk ik dat het goed is als er gewoon een gedegen advies komt, van meerdere kanten.
De EMA liet wel doorschemeren blijkbaar dat er niets aan de hand is, maar ook zij komen toch ook pas donderdag met uitsluitsel?
Gewoon de procedure doorlopen, zodat het vertrouwen zo groot mogelijk blijft.

D-day werd ook een paar dagen uitgesteld. Dus kan blijkbaar best.
De EMA zegt niet dat er niets aan de hand is. Ze zeggen dat er bijwerkingen zijn die nader onderzoek verdienen om te bepalen of er een relatie is met het vaccin, uit voorzorg. Ze zeggen er bij bij dat wat hun betreft nog steeds een goede benefit-risk is. De vraag is dan of je het voorzorgsprincipe hanteert terwijl het onderzoek loopt, daar verschillen dus de meningen over.

Ik zou het goed kunnen volgen, maar wat mij betreft weegt het voorzorgsprincipe vooralsnog niet op tegen het nadeel van het stopzetten van de vaccinaties waardoor mensen langer risico lopen. Ik ga echter ook niet pretenderen dat ik alle informatie heb om een goede afweging te kunnen maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
En de Italianen en Fransen gaan donderdag meteen weer door na de EMA uitslag. Had dan niet gestopt........

Hoe meer er bekend wordt, hoe gestoorder de onderbreking in het vaccineren is.
Ik mag hopen dat als de EMA donderdag de boel finaal ontkracht het CBG ook de hand in eigen boezem steekt en adviseert verder te gaan.

Schandalige situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:43

s3n

RoD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:28:
[...]

De EMA zegt niet dat er niets aan de hand is. Ze zeggen dat er bijwerkingen zijn die nader onderzoek verdienen om te bepalen of er een relatie is met het vaccin, uit voorzorg.
Weet je dit wellicht vanuit andere medicijnen: de gevolgen van de ziekte zijn voor jongeren gemiddeld minder zwaar. Is de kans op heftige bijwerkingen ook minder hoog? Of is hier geen relatie tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
s3n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:40:
[...]
Weet je dit wellicht vanuit andere medicijnen: de gevolgen van de ziekte zijn voor jongeren gemiddeld minder zwaar. Is de kans op heftige bijwerkingen ook minder hoog? Of is hier geen relatie tussen.
Interessante vraag, inderdaad. Ik herinner me wel, dat (sommige?) medicatie anders werkt bij vrouwen dan bij mannen, en ook anders bij ouderen dan bij minder-ouderen. Dus het zou niet raar zijn, dat de bij-effecten dan ook anders kunnen zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zag deze, en moest aan dit topic denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVn2fB093WMvTcB0cMzuImgNf-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHgrIL1XkCa7jh3DYrg2SCmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Spot on...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

s3n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:40:
[...]

Dat is een goeie vraag :) Wat we bij de vaccins zien is dat ouderen ernstiger ziek worden, wat gemiddeld genomen door een verminderde werking van het immuunsysteem komt. Je ziet daarom dat de veelvoorkomende bijwerkingen van het vaccin ook heftiger zijn bij jongeren, want het vaccin zet je immuunsysteem aan het werk, en bij jongeren reageert die heftiger, waardoor die meer kans hebben op koorts en dergelijke.

Bij de zeldzamere, ernstigere bijwerkingen ligt dat anders. Allereerst zijn er (afaik) nog geen ernstige bijwerkingen gezien die een duidelijk te traceren verband hebben met het vaccin, behalve anafylaxie kort na toediening. Die is verklaarbaar: als je een allergie hebt, kun je dat soort reacties krijgen. Maar zaken zoals de uiterst zeldzame vorm van trombose met trombocytopenie zijn minder duidelijk.

Allereerst is natuurlijk nog lang niet gezegd dat er uberhaubt een verband is met het vaccin, maar stel dat het wel zo is. In onderzoek zou je dan willen kijken wat de oorzaak daarvan is: hebben mensen die deze zeldzame bijwerking krijgen onderliggend lijden die de reactie verklaart? zijn er andere gemeenschappelijke kenmerken? Bij zeldzame reacties is dat lastig, want... zeldzaam. Het is in het algemeen dan ook vaak lastig te zeggen wat de oorzaak is van een zeldzame reactie. Als we het wisten, zou dat als contra-indicatie worden opgegeven.

De meeste eigenschappen van mensen die verband houden met een andere reactie op een medicijn zijn zaken zoals nier- of leverinsufficiëntie. Die zijn vaak wat gemakkelijker te duiden, omdat ze een duidelijke relatie hebben met de afbraak van het medicijn. Maar die hele zeldzame zaken die 1x op de miljoen voorkomen? Helaas valt er doorgaans niet meer over te zeggen dat het een lot uit de loterij is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

niek_nijmegen schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:49:
[...]

Interessante vraag, inderdaad. Ik herinner me wel, dat (sommige?) medicatie anders werkt bij vrouwen dan bij mannen, en ook anders bij ouderen dan bij minder-ouderen. Dus het zou niet raar zijn, dat de bij-effecten dan ook anders kunnen zijn.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de effectiviteit (en dan heb ik het dus nadrukkelijk niet over veiligheid) bij iedereen anders werkt. En dan niet alleen bij man/vrouw, jong/oud, maar bij elke individuele patiënt. Veel medicijnen die standaard voorgeschreven worden, werken bij het overgrote deel van de populatie niet. Het voorschrijven van medicatie is daarom vaak ook uitproberen.

Er komt steeds meer aandacht voor precision medicine, ofwel het targetten van bepaalde medicatie op de eigenschappen van de patiënt. Helaas zijn we momenteel voornamelijk goed in het gebruiken van biomarkers om de effectiviteit te voorspellen nadat een patiënt medicatie heeft ingenomen, maar we zijn nog niet zo goed in het vantevoren voorspellen hoe een patiënt gaat reageren.

Beetje offtopic, maar aangezien dit een groot deel van mijn proefschrift beslaat moest ik toch even reageren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
RoD schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:39:
[...]
Beetje offtopic, maar aangezien dit een groot deel van mijn proefschrift beslaat moest ik toch even reageren :+
Dank! Dat was de mate van parate kennis die ik over het onderwerp zou willen hebben! Helaas kwam ik niet verder dan wat mijn opleiding HBO-verpleegkunde terzijde had aangestipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rzaan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:12:
What have the Romans ever done for us?

Ik denk dat je zelf al aangeeft waarom iedereen erbij gebaat is om het prikken zo snel mogelijk te hervatten. Al was het maar omdat we zonder mensen in het ziekenhuis allemaal weer ons leven kunnen hervatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

downtime schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:26:
Ik denk dat je zelf al aangeeft waarom iedereen erbij gebaat is om het prikken zo snel mogelijk te hervatten. Al was het maar omdat we zonder mensen in het ziekenhuis allemaal weer ons leven kunnen hervatten.
Behalve natuurlijk als een te snelle hervatting het vertrouwen ondermijnt, en minder mensen AZ of welk vaccin dan ook, gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:17
Manmanman, dat twee weken stilleggen is zo funest. Had dan gewoon gezegd dat je even het oordeel van de EMA afwacht... Nu staat alles (extra) voor niks stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik lees net dat AZ maar 70 miljoen ipv 180 miljoen levert in Q2. Ik betwijfel of iemand daar ondertussen rouwig om is.

Ik denk nog steeds dat de voordelen van het vaccin meer zijn dan de nadelen though.

[ Voor 29% gewijzigd door TrailBlazer op 17-03-2021 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:16:
En de Italianen en Fransen gaan donderdag meteen weer door na de EMA uitslag. Had dan niet gestopt........

Hoe meer er bekend wordt, hoe gestoorder de onderbreking in het vaccineren is.
Ik mag hopen dat als de EMA donderdag de boel finaal ontkracht het CBG ook de hand in eigen boezem steekt en adviseert verder te gaan.

Schandalige situatie
Ik snap werkelijk waar niet waarom het besluit om tijdelijk de vaccinatie op te schorten als rampzalig en schandalig bestempeld moet worden. Leg eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 08:37
TrailBlazer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:11:
Ik lees net dat AZ maar 70 miljoen ipv 180 miljoen levert in Q2. Ik betwijfel of iemand daar ondertussen rouwig om is.

Ik denk nog steeds dat de voordelen van het vaccin meer zijn dan de nadelen though.
Die 1 juli kunnen we uit het hoofd zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TrailBlazer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:11:

AZ heeft op alle fronten allang verloren. De enige reden dat er nog vraag naar is, is omdat Pfizer/Moderna/Janssen niet voldoende kunnen leveren op dit moment. De wereld heeft AZ nodig om snel genoeg immuniteit op te bouwen en daarmee vervelendere varianten te voorkomen.

Als we eind dit jaar (dat is maar een schatting van mij) op het punt zijn dat het grootste deel van de mensen een eerste prik heeft gehad en de andere fabrikanten met betere vaccins geen vertraging in de leveringen meer hebben dan kan AZ inpakken. Want net zo makkelijk als AZ ons een oor aan naait door minder te leveren zullen zij een oor aangenaaid worden door niet meer af te nemen.

Op dit moment is de grillen van AZ accepteren simpelweg het minst schadelijk voor de wereld. Maar het laatste woord is er niet over gezegd en AZ gaat, na Corona, hele lastige tijden kennen.

70 miljoen is nog steeds beter dan 0 zal er gedacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:32

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Soccer98 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Die 1 juli kunnen we uit het hoofd zetten.
Dat valt reuze mee, die paar spuitjes AZ die we deze weken mislopen kunnen ze voor 1 juli echt wel 'gewoon' weer inlopen hoor. Het aantal vaccins is de bottleneck, niet de capaciteit. Dus even wat minder spuiten en meer vaccins in de koelkast hoeft, zeker over zo'n lange periode tot 1 juli, geen verschil te maken.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwrVt_HWEAAWdCH?format=png&name=small

Tja... imo is het gewoon klaar met deze prik. Wat er ook uit het onderzoek van de EMA komt, niemand gaat dit spul nog willen.

Tijd om ons te focussen op Pfizer, Moderna en Janssen en dan met name de laatste, omdat je daar maar één prik voor nodig hebt.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dennahz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:36:
[Afbeelding]

Tja... imo is het gewoon klaar met deze prik. Wat er ook uit het onderzoek van de EMA komt, niemand gaat dit spul nog willen.

Tijd om ons te focussen op Pfizer, Moderna en Janssen en dan met name de laatste, omdat je daar maar één prik voor nodig hebt.
Het is te hopen dat deze mensen al wat anders hadden dan alleen dit. Het kan zijn dat ze in de zorg werkten oid. Maar misschien zaten ze in een risicogroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er zijn ook een aantal Nederlanders die gaan overlijden omdat ze nu niet geprikt zijn en daardoor besmet worden en overlijden in die dagen later dat ze beschermd zijn.

Probleem hiervan is dat we niet weten wie dat precies zijn en dus dat accepteren om een fractie van het leed te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 17-03-2021 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06
Family Guy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:29:
[...]

Dat valt reuze mee, die paar spuitjes AZ die we deze weken mislopen kunnen ze voor 1 juli echt wel 'gewoon' weer inlopen hoor. Het aantal vaccins is de bottleneck, niet de capaciteit. Dus even wat minder spuiten en meer vaccins in de koelkast hoeft, zeker over zo'n lange periode tot 1 juli, geen verschil te maken.
Ik denk meer dat hij doelde op de 110M minder vaccins die AZ in Q2 gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

IJzerlijm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:40:
Er zijn ook een aantal Nederlanders die gaan overlijden omdat ze nu niet geprikt zijn en daardoor besmet worden en overlijden in die dagen later dat ze beschermd zijn.

Probleem hiervan is dat we niet weten wie dat precies zijn en dus dat accepteren om een fractie van het leed te voorkomen.
als 10 procent van die groep het krijgt en 1/1000 was overeden dan waren dat nog steeds 100 doden. 3 slachtoffers is dan best een goede som.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Fijn dat je dat voor iedereen bepaald dat we dit niet meer willen.
[Afbeelding]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
[Afbeelding]

Dus op 1,6 miljoen inentingen zijn 3 personen overleden.

Als je dit extrapoleert zou dat betekenen dat als de hele Duitse bevolking van 15 jaar en ouder (70 miljoen personen) Astra Zenica zou krijgen er in heel Duitsland 131 mensen zouden sterven aan dit vaccin.

Op dit moment sterven er twee keer zoveel mensen PER DAG aan Corona in Duitstland.

Nee, laten we vooral stoppen met inenten en alles nog een paar weken op de lange baan schuiven :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Duitse experts: verband AstraZeneca-vaccin en hersentrombose 'niet onwaarschijnlijk'

Het Duitse Paul Ehrlich-Instituut (Duitse evenknie van het college ter beoordeling van geneesmiddelen) zegt dat het "niet onwaarschijnlijk" is dat er een verband is tussen het krijgen van een 'hersentrombose' en het AstraZeneca vaccin, nadat zeven personen vier en zestien dagen nadat ze waren gevaccineerd trombose problemen ontwikkelden.

De pr-nachtmerrie van AstraZenece is nog niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CMD-Snake schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:12:
Duitse experts: verband AstraZeneca-vaccin en hersentrombose 'niet onwaarschijnlijk'

Het Duitse Paul Ehrlich-Instituut (Duitse evenknie van het college ter beoordeling van geneesmiddelen) zegt dat het "niet onwaarschijnlijk" is dat er een verband is tussen het krijgen van een 'hersentrombose' en het AstraZeneca vaccin, nadat zeven personen vier en zestien dagen nadat ze waren gevaccineerd trombose problemen ontwikkelden.

De pr-nachtmerrie van AstraZenece is nog niet over.
Ik ben nog steeds benieuwd naar de cijfers uit de UK, die zijn nog steeds wereld leider qua aantal AZ vaccinaties.

Met zo'n kleine sample size met 7 cases op 1,76 miljoen vaccinaties blijft het idd wat moeilijk inschatten.
In vergelijking met de expected 1 lijkt het idd 'niet onmogelijk'.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2021 17:26 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

onplausibel NPO/NOS TT ?
Implausibel= Onwaarschijnlijk, Plausibel= mogelijk/aannemelijk/waarschijnlijk

Ik wil wel de achtergrond weten van deze slachtoffers (overgewicht, ander ziektebeeld). 7 van de 1.6 Mil. is erg weinig btw. Is het niet sowieso het risico van inenten ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
YakuzA schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Ik ben nog steeds benieuwd naar de cijfers uit de UK, die zijn nog steeds wereld leider qua aantal AZ vaccinaties.

Met zo'n kleine sample size met 7 cases op 1,76 miljoen vaccinaties blijft het idd wat moeilijk inschatten.
In vergelijking met de expected 1 lijkt het idd 'niet onmogelijk'.
In het VK waren van zowel AstraZeneca als Pfizer ten tijde van deze cijfers (9 maart) ca. 10 miljoen vaccins toegediend.

Dat heeft (tot nu toe) de volgende trombosegevallen opgeleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjgCDIqpMp7V14Ed_dUFmXS-85Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eTHfrZF853354FWVtVIHof2Z.jpg?f=user_large

Bij Pfizer is aantal dus zelfs nog iets hoger dan bij AstraZeneca. Aan beide vaccins is 1 persoon overleden, 2 in totaal dus.

Wel benieuwd waarom dit in het VK zoveel lager is dan in Duitsland. 27 cases en 2 doden op ruim 20 miljoen vaccins versus 7 cases en 3 doden op 1,76 miljoen vaccins.

Logisch dat het VK op grond van hun eigen cijfers gewoon doorgaan met vaccineren.

Het resultaat van het vaccineren is ook (logischerwijs) spectaculair.

Duitsland was het beste jongetje van de klas, en heeft nu deze cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G3zMkdKMLBvANpqzwaZw8zSgDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/klhxbtG8nAer1IMtkBCQJbFt.png?f=user_large

Het VK was tot voor kort het slechtste jongetje van de klas, maar daar is het nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV3I3XwEBw868B7eWhfhc9RpAzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HZlUBVuIpFgDlC51vYADyH6Q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hackus schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:31:
onplausibel NPO/NOS TT ?
Implausibel= Onwaarschijnlijk, Plausibel= mogelijk/aannemelijk/waarschijnlijk

Ik wil wel de achtergrond weten van deze slachtoffers (overgewicht, ander ziektebeeld). 7 van de 1.6 Mil. is erg weinig btw. Is het niet sowieso het risico van inenten ?
Dit dus waarom werden ze reeds ingeeent gezien hun leeftijd waren ze niet op basis daarvan aan de beurt tenzij ze in de zorg oid werken. Ik weet niet wat de strategie van Duitsland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Ook wel grappig (hoewel?).... Tijdens de persconferentie van Ursula Von der Leyen mochten de Britse journalisten geen vragen stellen (laatste alinea in dit artikel) 8)7.

Tja, die hebben ze in Brussel natuurlijk niet aan een touwtje.

Edit: ook verhelderend om de lezers-commentaren onder dat artikel te lezen :).

[ Voor 9% gewijzigd door alexbl69 op 17-03-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:42:
[...]

In het VK waren van zowel AstraZeneca als Pfizer ten tijde van deze cijfers (9 maart) ca. 10 miljoen vaccins toegediend.

Dat heeft (tot nu toe) de volgende trombosegevallen opgeleverd:
[Afbeelding]

Bij Pfizer is aantal dus zelfs nog iets hoger dan bij AstraZeneca. Aan beide vaccins is 1 persoon overleden, 2 in totaal dus.

Wel benieuwd waarom dit in het VK zoveel lager is dan in Duitsland. 27 cases en 2 doden op ruim 20 miljoen vaccins versus 7 cases en 3 doden op 1,76 miljoen vaccins.

Logisch dat het VK op grond van hun eigen cijfers gewoon doorgaan met vaccineren.
Duitsland zit in totaal ook al op 10 miljoen vaccinaties.
Van Pfizer heb ik idd geen cijfers van DE gezien.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 13:56

Rudios

Lost in space?

alexbl69 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:42:

Het VK was tot voor kort het slechtste jongetje van de klas, maar daar is het nu zo:
[Afbeelding]
offtopic:
Van welke site zijn deze grafieken?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Rudios schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:22:
[...]

offtopic:
Van welke site zijn deze grafieken?
Via Google.... https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:28
Is eigenlijk bekend wat het verband is tussen dit vaccin en trombosegevallen?
Wat in het vaccin zou problemen in de bloedbaan kunnen veroorzaken? Lijkt mij iets wat er aardig los van staat, maar goed, ik ben dan ook geen dokter.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 21:29
AstraZenica is een dood virus vaccin, corona staat erom bekend bloedpropjes te veroorzaken, dus dan zou dat voor dit vaccin naar mijn idee ook niet onlogisch zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Maarten_E schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:19:
Is eigenlijk bekend wat het verband is tussen dit vaccin en trombosegevallen?
Wat in het vaccin zou problemen in de bloedbaan kunnen veroorzaken? Lijkt mij iets wat er aardig los van staat, maar goed, ik ben dan ook geen dokter.
De meest logische theorie die ik in de afgelopen tijd heb kunnen vinden dat er onder invloed van het vaccin een ontstekingsreactie ontstaat (logisch: want je immuunsysteem wordt geactiveerd), die vervolgens per abuis zorgt voor vaatwandontsteking. Sommige virussen zouden namelijk vaatwandontsteking kunnen veroorzaken.

Bij vaatwandontsteking ontstaan lekkende vaten, en dus bloedingen. Je bloedplaatjes reageren daarop, en zorgen voor stolling om het bloeden te stoppen. Door de massale ontstekingen raken de bloedplaatjes op een gegeven moment op, en dat verklaart dus de trombocytopenie. Tegelijkertijd zorgt ontsteking van de vaatwand, en alles wat daarbij hoort, voor risico op trombose. En daardoor krijg je dus dat gecombineerde beeld van trombose en trombocytopenie.

Edit: laatste stukje tekst dat hier stond was onzin.

Maar nogmaals de disclaimer: onbewezen, niet uitgezocht, geen bewijs voor een verband met het vaccin vooralsnog.

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 18-03-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

moppentappers schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:22:
AstraZenica is een dood virus vaccin, corona staat erom bekend bloedpropjes te veroorzaken, dus dan zou dat voor dit vaccin naar mijn idee ook niet onlogisch zijn.
AZ is alleen geen 'dood' covid-19 virus vziw, dus die theorie gaat via die weg niet op.
(dood is ook nog heel relatief als je over een virus praat)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:58
RoD schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:53:
[...]

De meest logische theorie die ik in de afgelopen tijd heb kunnen vinden dat er onder invloed van het vaccin een ontstekingsreactie ontstaat (logisch: want je immuunsysteem wordt geactiveerd), die vervolgens per abuis zorgt voor vaatwandontsteking. Sommige virussen zouden namelijk vaatwandontsteking kunnen veroorzaken.

Bij vaatwandontsteking ontstaan lekkende vaten, en dus bloedingen. Je bloedplaatjes reageren daarop, en zorgen voor stolling om het bloeden te stoppen. Door de massale ontstekingen raken de bloedplaatjes op een gegeven moment op, en dat verklaart dus de trombocytopenie. Tegelijkertijd zorgt ontsteking van de vaatwand, en alles wat daarbij hoort, voor risico op trombose. En daardoor krijg je dus dat gecombineerde beeld van trombose en trombocytopenie.

Edit: laatste stukje tekst dat hier stond was onzin.

Maar nogmaals de disclaimer: onbewezen, niet uitgezocht, geen bewijs voor een verband met het vaccin vooralsnog.
Nou zou ik dan verwachten dat de andere vaccins, bedoeld voor hetzelfde virus, eenzelfde ontstekingsreactie zouden vertonen. Zou je dan bij andere vaccins niet dezelfde bijwerking verwachten (en dus zelfde trombose-risico)?

Of zou de RNA aanpak zorgen voor een iets geleidelijkere 'infectie' en dus iets minder heftige respons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

vanaalten schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:08:
[...]

Nou zou ik dan verwachten dat de andere vaccins, bedoeld voor hetzelfde virus, eenzelfde ontstekingsreactie zouden vertonen. Zou je dan bij andere vaccins niet dezelfde bijwerking verwachten (en dus zelfde trombose-risico)?

Of zou de RNA aanpak zorgen voor een iets geleidelijkere 'infectie' en dus iets minder heftige respons?
Nouja, het AZ-vaccin is een vector-vaccin met een geïnactiveerd adenovirus, terwijl de mRNA-vaccins wat vetbolletjes zijn met genetische code. Dus, puur theoretisch gezien, kan ik me voorstellen dat je een wat subtielere immuunreactie krijgt.

Daarnaast is dit een zeldzaam fenomeen. Het zou niet op moeten treden, maar het gebeurt heel af en toe toch. Ik vraag me daarom af of we het mechanisme goed begrijpen (ik had niet zoveel zin om er zo diep in te duiken en de eerste paar papers die ik tegenkwam waren vooral theorievormend).

Ik zou me nog voorstellen dat er een kruisreactie optreedt van de antilichamen tegen de vector en de epitopen op de vaatwand, maar dat is weer voor speculatie.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 18-03-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Van de 7 gevallen in Duitsland waren er 6 vrouw tussen de 20 en 50, is er een kans dat de EMA met een advies komt om die groep niet meer met AZ te vaccineren ? Medisch is het logisch maar het wordt meteen een politieke nachtmerrie met alle mannen die dan boos zijn dat ze nu dat klotevaccin krijgen en niet dat fantastische Pfizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21
IJzerlijm schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:19:
Van de 7 gevallen in Duitsland waren er 6 vrouw tussen de 20 en 50, is er een kans dat de EMA met een advies komt om die groep niet meer met AZ te vaccineren ? Medisch is het logisch maar het wordt meteen een politieke nachtmerrie met alle mannen die dan boos zijn dat ze nu dat klotevaccin krijgen en niet dat fantastische Pfizer.
Mijn vrouw stond voor vorige week ingepland, valt in die categorie. Ze wil nu wachten tot er een ander vaccin beschikbaar komt. Ik kan haar redenatie begrijpen, ze heeft amper contact met de buitenwereld en dan iets inspuiten wat mogelijk dit veroorzaakt?

Als we AZ uitsluiten, wat is het gat dan wat er wordt geslagen in de vaccinatie agenda? Ik vrees dat we dan pas rond september klaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vanaalten schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:08:
[...]

Maar hoe rijmt dat dan met de statistieken uit de UK:
alexbl69 in "Vaccinatie AstraZeneca tijdelijk opgeschort"

Waar voor zowel AZ als Pfizer dezelfde occurence rate van 15 op 10 miljoen vaccinaties lijkt voor te komen?
codex schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Mijn vrouw stond voor vorige week ingepland, valt in die categorie. Ze wil nu wachten tot er een ander vaccin beschikbaar komt.
Zoals Pfizer met blijkbaar dezelfde occurence rate van ditzelfde in de UK?

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2021 11:26 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
@YakuzA had ik niet gezien, waarom is dit geen hot item dan?

Ik vraag mij af of dit te voorkomen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

codex schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:35:
@YakuzA had ik niet gezien, waarom is dit geen hot item dan?

Ik vraag mij af of dit te voorkomen valt.
Omdat er nog van geen enkel vaccin iets bewezen is dat het daardoor komt en 15 op 10 miljoen vaccinaties waarbij er nog geen bekende relatie is aangetoond zou ook geen hot item moeten zijn.

In Noorwegen gingen 23 mensen dood vlak na de vaccinatie met Pfizer, dat was ook geen hot item voor langer dan 1 dag?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
YakuzA schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Omdat er nog van geen enkel vaccin iets bewezen is dat het daardoor komt en 15 op 10 miljoen vaccinaties waarbij er nog geen bekende relatie is aangetoond zou ook geen hot item moeten zijn.

In Noorwegen gingen 23 mensen dood vlak na de vaccinatie met Pfizer, dat was ook geen hot item voor langer dan 1 dag?
Dat waren volgens mij allemaal ouderen met een broze gezondheid?

Dat het nu de jongere generatie is en er wordt gesproken over "niet kunnen uitsluiten" maakt de situatie wel anders. Baal er ongelofelijk van, dit kan toch wel een link in de kabel worden voor het beeld van vaccinaties.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Let op:
Zie https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf voor een samenvatting van de bijwerking van het AZ-vaccin, inclusief onderliggend mechanisme, adviezen en behandelingsmogelijkheden.