Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
codex schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:19:
[...]
Mijn vrouw stond voor vorige week ingepland, valt in die categorie. Ze wil nu wachten tot er een ander vaccin beschikbaar komt. Ik kan haar redenatie begrijpen, ze heeft amper contact met de buitenwereld en dan iets inspuiten wat mogelijk dit veroorzaakt?
1 op de miljoen kans in het slechtste geval. De kans dat ze Corona krijgt ondanks het amper contact hebben met de buitenwereld zal stukken groter zijn. Zeker omdat er voor de andere vaccins eenzelfde soort onderzoeken lopen. En dan is dit ook nog eens wat je vantevoren al verwacht als je iets bij zoveel mensen inspuit. Dat is simpele statistiek, en zelfs als dit daadwerkelijk een bijwerking blijkt te zijn is de kans dat je aan corona ernstige klachten overhoud nog steeds stukken groter.

Maar ja, dat is statistiek. In de werkelijkheid willen we die bijwerkingen niet en wordt een vaccin/medicijn eerder uit de handel gehaald dan volgens de statistiek logisch is.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 18-03-2021 11:54 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Is er eigenlijk bekend hoe laat de EMA met een statement komt vandaag?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:21:
Ik wilde echt serieus exact hetzelfde komen vragen en opende dit topic om vervolgens jouw reactie te lezen :D

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:25:
[...]

Maar hoe rijmt dat dan met de statistieken uit de UK:
alexbl69 in "Vaccinatie AstraZeneca tijdelijk opgeschort"

Waar voor zowel AZ als Pfizer dezelfde occurence rate van 15 op 10 miljoen vaccinaties lijkt voor te komen?

[...]

Zoals Pfizer met blijkbaar dezelfde occurence rate van ditzelfde in de UK?
Het kan nog altijd gewoon puur toeval zijn hè?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dit is een goed stuk in Science aangaande de redenen voor de stop op AZ vaccinaties:

‘It’s a very special picture.’ Why vaccine safety experts put the brakes on AstraZeneca’s COVID-19 vaccine

Het is een stuk gecompliceerder dan de mensen die alles alleen door een politieke (meestal anti-EU) bril proberen voor te doen.
Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:21:
15:00, ik neem aan CET :)

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 18-03-2021 12:30 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Het kan nog altijd gewoon puur toeval zijn hè?
Daar hebben we idd de experts voor die dat gaan bepalen.

Voorlopig is het nog onbekend of er een echte relatie is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:11

codex

Geen OpenAI agent :)

redwing schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:54:
[...]

1 op de miljoen kans in het slechtste geval. De kans dat ze Corona krijgt ondanks het amper contact hebben met de buitenwereld zal stukken groter zijn. Zeker omdat er voor de andere vaccins eenzelfde soort onderzoeken lopen. En dan is dit ook nog eens wat je vantevoren al verwacht als je iets bij zoveel mensen inspuit. Dat is simpele statistiek, en zelfs als dit daadwerkelijk een bijwerking blijkt te zijn is de kans dat je aan corona ernstige klachten overhoud nog steeds stukken groter.

Maar ja, dat is statistiek. In de werkelijkheid willen we die bijwerkingen niet en wordt een vaccin/medicijn eerder uit de handel gehaald dan volgens de statistiek logisch is.
Ik snap het verschil in redenatie, maar zij heeft al een rechtzaak lopen vanwege bijwerkingen (Essure), haar vertrouwen in de farmaceutische industrie is nou niet geweldig. Nu is dat misschien wel uniek, maar ik zie de bezwaren die mensen hebben.

We kopen ook nog veelvuldig een oudejaarlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
codex schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:48:
[...]
Ik snap het verschil in redenatie, maar zij heeft al een rechtzaak lopen vanwege bijwerkingen (Essure), haar vertrouwen in de farmaceutische industrie is nou niet geweldig. Nu is dat misschien wel uniek, maar ik zie de bezwaren die mensen hebben.

Ik snap dat verschil ook en snap ook dat er bezwaren zijn (zeker in een situatie zoals bij jou). Zoals ik hier al eerder zij heb ik ook zo mijn bedenkingen. Zeker nadat het vaccineren met AZ zonder nieuwe informatie is stopgezet. Ik vraag me dan ook af wat er nu echt is veranderd en of we dat ooit helemaal te horen krijgen. Dus die statistische kant is leuk en ook belangrijk maar zeker niet het hele plaatje.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Ik snap dat verschil ook en snap ook dat er bezwaren zijn (zeker in een situatie zoals bij jou). Zoals ik hier al eerder zij heb ik ook zo mijn bedenkingen. Zeker nadat het vaccineren met AZ zonder nieuwe informatie is stopgezet. Ik vraag me dan ook af wat er nu echt is veranderd en of we dat ooit helemaal te horen krijgen. Dus die statistische kant is leuk en ook belangrijk maar zeker niet het hele plaatje.
Als je even terugleest, zie je dat het niet "zomaar zonder nieuwe informatie" is stopgezet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:02:
[...]

Als je even terugleest, zie je dat het niet "zomaar zonder nieuwe informatie" is stopgezet.
Ik heb het bijgehouden. De gevallen waar het hier om gaat waren al bekend toen de Jonge aangaf dat we gewoon door konden prikken. Ik snap dus best waarom het gestopt is, alleen de timing vind ik vreemd. Zeker omdat het EMA juist door wilde gaan en eerst het onderzoek wilde afwachten (wat gezien de geringe gevallen ook de normale gang van zaken is)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
codex schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Tsjah, als 1 hond vals is dan ga je ook niet alle honden in de wereld een spuitje geven.

En ik besef mij dat dat heel makkelijk gezegd is, ik wil de mening en gevoel van je partner zeker niet bagatelliseren.

Ik denk dat het wel belangrijk is dat ze de zaken los van elkaar blijft zien. Als ze vervolgens toch de mening is toegedaan dat ze liever geen AZ krijgt dan is dat haar goed recht. Haar lichaam, haar leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.nu.nl/coronav...a-astrazeneca-vaccin.html
Bijwerkingencentrum Lareb heeft tot dusver twee meldingen ontvangen waarbij zowel trombose als een verlaagd aantal bloedplaatjes genoemd werd na vaccinatie met AstraZeneca. "Deze meldingen zijn qua beeld niet vergelijkbaar met de meldingen in andere landen. In deze meldingen is de aard van de trombose anders en de verlaging van de bloedplaatjes minder sterk", aldus het centrum.
In Nederland zijn er dus eigenlijk geen vergelijkbare gevallen iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:55
gambieter schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:29:
Dit is een goed stuk in Science aangaande de redenen voor de stop op AZ vaccinaties:

‘It’s a very special picture.’ Why vaccine safety experts put the brakes on AstraZeneca’s COVID-19 vaccine

Het is een stuk gecompliceerder dan de mensen die alles alleen door een politieke (meestal anti-EU) bril proberen voor te doen.

[...]

15:00, ik neem aan CET :)
Interessant stuk. Echter, wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik zie daar niet zo heel veel nieuwe informatie in staan.

Als ik het goed begrijp is de theorie dat het immuunsysteem in een heel klein aantal gevallen harder aan het werk gaat dan het lichaam aan kan.

Probleem is natuurlijk dat het toedienen van het vaccin juist tot doel heeft om het immuunsysteem te activeren. En dat moet wel voldoende gebeuren om afdoende beschermd te worden tegen Covid.

Als je Googled op 'overleden door griepprik' (wel als uiterste zoekdatum 1 januari 2020 instellen, anders is het alleen maar Covid :) ) kom je erachter dat er jaarlijks ook enkele Nederlanders overlijden aan de gevolgen van deze vaccinatie. En dat zijn 'maar' 3,5 miljoen vaccinaties.

De conclusie over het al dan niet doorgaan met de Covid vaccinatie op het eind van het artikel is dan ook helder. De kans om te overlijden aan covid is voor mannen van in de 40 0,1%, oftewel 1000 per miljoen geïnfecteerden. Het aantal slachtoffers door de bijwerkingen van het vaccin per miljoen is daarentegen op de vingers van één hand te tellen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18:18
alexbl69 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Interessant stuk. Echter, wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik zie daar niet zo heel veel nieuwe informatie in staan.
Misschien niet nieuw, maar het belangrijkste wat ik er als reden uit destilleer is het minder gebruikelijke ziekte beeld. Het is niet alleen "klassieke" trombose, hartaanvallen etc. die je wat makkelijker aan de dagelijkse kans dat het je kunt overkomen dan dit gecombineerde ziektebeeld van trombose gecombineerd met vermindering bloedplaatjes met interne bloedingen.
Kennelijk acht men de kans dat je die combinatie spontaan oploopt in het dagelijks leven dusdanig laag, dat ondanks een laag aantal gevallen, het toch alarmerend is en de kans dat het wel degelijk toewijsbaar is aan het vaccin ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Is er nog geen persco te bespeuren geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Misschien niet nieuw, maar het belangrijkste wat ik er als reden uit destilleer is het minder gebruikelijke ziekte beeld. Het is niet alleen "klassieke" trombose, hartaanvallen etc. die je wat makkelijker aan de dagelijkse kans dat het je kunt overkomen dan dit gecombineerde ziektebeeld van trombose gecombineerd met vermindering bloedplaatjes met interne bloedingen.
Kennelijk acht men de kans dat je die combinatie spontaan oploopt in het dagelijks leven dusdanig laag, dat ondanks een laag aantal gevallen, het toch alarmerend is en de kans dat het wel degelijk toewijsbaar is aan het vaccin ook.
Dat is het inderdaad. Trombose is niet erg zeldzaam, dus je verwacht dat dit ook toevallig kort na vaccinatie ontstaat. Een klinisch beeld dat bestaat uit trombose gecombineerd met trombocytopenie is echter zeldzaam, en als dat meerdere malen voorkomt kort na vaccinatie, gaan er alarmbellen rinkelen. Dat is zeker niet onterecht, en bij uitstek een reden om het pharmacovigilance-team in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:51:
[...]

Dat is het inderdaad. Trombose is niet erg zeldzaam, dus je verwacht dat dit ook toevallig kort na vaccinatie ontstaat. Een klinisch beeld dat bestaat uit trombose gecombineerd met trombocytopenie is echter zeldzaam, en als dat meerdere malen voorkomt kort na vaccinatie, gaan er alarmbellen rinkelen. Dat is zeker niet onterecht, en bij uitstek een reden om het pharmacovigilance-team in te zetten.
Eventueel fixen met additionele medicatie zal wellicht ook wel lastig kunnen zijn als ik jouw eerdere post over hoe het potentiële ontstaat, lijkt me als je die ontsteking gaan remmen je wellicht ook de werking van het vaccin zou remmen ? En preventief aan de bloedverdunners is met het tweede deel van het beeld dan ook niet echt een aanrader (nog onafhankelijk van hoe wenselijke extra medicatie überhaupt is en hoe dat weer kan interfereren met wat mensen sowieso al slikken aan medicijnen).
Nouja voorlopig maar goed dat we dan toch de berg van Zwitserland nog maar niet opgekocht hebben :+, maar goed de horizon in het geschetse perspectief wordt er niet mooier van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Drardollan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:49:
Is er nog geen persco te bespeuren geweest?
Om 17:00u komt die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Thanks, ik kon het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:00:
[...]

Eventueel fixen met additionele medicatie zal wellicht ook wel lastig kunnen zijn als ik jouw eerdere post over hoe het potentiële ontstaat, lijkt me als je die ontsteking gaan remmen je wellicht ook de werking van het vaccin zou remmen ? En preventief aan de bloedverdunners is met het tweede deel van het beeld dan ook niet echt een aanrader (nog onafhankelijk van hoe wenselijke extra medicatie überhaupt is en hoe dat weer kan interfereren met wat mensen sowieso al slikken aan medicijnen).
Nouja voorlopig maar goed dat we dan toch de berg van Zwitserland nog maar niet opgekocht hebben :+, maar goed de horizon in het geschetse perspectief wordt er niet mooier van.
Los even van de onwenselijkheid om mensen massaal te medicaliseren met bloedverdunners (wat geen onschuldig spul is), zal dat hier waarschijnlijk ook niet werken. Het klinisch beeld dat nu in de theorie wordt voorgesteld is complexer dan slechts kans op trombose (wat je met bloedverdunners tegen zou kunnen gaan), maar vindt zijn oorzaak in ontstoken vaatwanden die gepaard gaan met bloedingen. Dan wil je dus geen bloedverdunners slikken.

In het Science-artikel hierboven wordt ook een case met HUS aangehaald, een syndroom dat zijn oorsprong vindt in vaatwandontsteking. Ook noemen ze problemen met het complementsysteem dat is geobserveerd na vaccinatie, iets dat bijdraagt aan de vorming van ontstekingen. Volgens het Science-artikel kan dat ook het klinisch beeld veroorzaken dat in de cases is gezien die aan de EMA zijn gerapporteerd, en dit laat zich niet remmen door bloedverdunners. Het complement zou in deze theorie dan ook weer getriggerd worden door vaatwandontstekingen. Daarbij stelt het artikel ook nog dat overmatige complementactivaties door SARS-CoV-2-infecties kunnen worden getriggered door binding van het Spike-eiwit aan de vaatwand (endotheellaag), dus er ligt al een verband met de infectie.

Premedicatie geven is dus hoe dan ook geen goede oplossing. Hoe dan ook, er begint zich met alle beschikbare theorieën, ideeën, observaties van onderzoekers/artsen, een beeld af te tekenen dat vaatwandontsteking de hoofdverdachte is. Het is zowel een complicatie van Covid, als een verklaring voor het klinisch beeld bij de cases, en bovendien kan vasculitis voorkomen als zeldzame bijwerking bij vaccins. Het is onder andere bij influenza-vaccins gezien.

Maar let wel, dit blijven relatief onsamenhangende observaties en theorieën. Een sluitende link, een duidelijk verband, het is er allemaal nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
Nou, gewoon weer doorprikken met die meuk dus. Opheffen die stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik heb geen audio :(

Wel via YouTube :)

[ Voor 42% gewijzigd door Drardollan op 18-03-2021 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Basekid schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:03:
Nou, gewoon weer doorprikken met die meuk dus. Opheffen die stop.
Dat is inderdaad de conclusie.

Het zal mij benieuwen hoelang het weer in Nederland moet duren voor we op gang zijn. Zal wel weer 6 weken overleg overheen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Linkdrop naar EMA
YouTube: EMA press conference

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:44:
[...]
Premedicatie geven is dus hoe dan ook geen goede oplossing. Hoe dan ook, er begint zich met alle beschikbare theorieën, ideeën, observaties van onderzoekers/artsen, een beeld af te tekenen dat vaatwandontsteking de hoofdverdachte is. Het is zowel een complicatie van Covid, als een verklaring voor het klinisch beeld bij de cases, en bovendien kan vasculitis voorkomen als zeldzame bijwerking bij vaccins. Het is onder andere bij influenza-vaccins gezien.
Een complicatie weliswaar van COVID, maar niet van de adrenovirus vector ?
Zou toch wel aardig pech zijn dat ze dan uiteindelijk net delen van COVID hebben verwerkt die dat als complicatie kunnen hebben. Maar goed er zal toch ook nog wel een andere omstandigheid moeten zijn, anders haal je die maar een paar gevallen op miljoenen geplaatste vaccinaties ook niet.
Maar let wel, dit blijven relatief onsamenhangende observaties en theorieën. Een sluitende link, een duidelijk verband, het is er allemaal nog niet.
Neuh dat snap ik, meer dan semi vrijblijvend hypothesen opwerpen is het (nog) niet.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 18-03-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Een complicatie weliswaar van COVID, maar niet van de adrenovirus vector ?
Zou toch wel aardig pech zijn dat ze dan uiteindelijk net delen van COVID hebben verwerkt die dat als complicatie kunnen hebben.
Ik wilde daar iets op zeggen, maar je zegt het zelf hieronder al :P
Neuh dat snap ik, meer dan semi vrijblijvend hypothesen opwerpen is het (nog) niet.
Maar los daarvan wordt het dus ook wel eens bij influenza-vaccins gezien, en die zijn ook vectorbased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Interessant, ze zeggen dat het lijkt alsof jongere vrouwen die gevaccineerd zijn vaker de complicaties vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:27:
Maar los daarvan wordt het dus ook wel eens bij influenza-vaccins gezien, en die zijn ook vectorbased.
Hmmm zelfde vector ? Adreno misschien niet voor iedereen even onschuldig ?
Kan natuurlijk met onze zeer diverse genenpool, wat ik zo in de pan gooi (pindaolie) is ook niet voor iedereen aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Dus, voor niets op de rem getrapt, zoals verwacht. Mag hopen at het CBG dus nu sorry zegt en we als de wiedeweerga doorgaan met prikken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.ema.europa.eu...ble-link-rare-blood-clots
EMA’s safety committee, PRAC, concluded its preliminary review of a signal of blood clots in people vaccinated with COVID-19 Vaccine AstraZeneca at its extraordinary meeting of 18 March 2021. The Committee confirmed that:

the benefits of the vaccine in combating the still widespread threat of COVID-19 (which itself results in clotting problems and may be fatal) continue to outweigh the risk of side effects;

the vaccine is not associated with an increase in the overall risk of blood clots (thromboembolic events) in those who receive it;

there is no evidence of a problem related to specific batches of the vaccine or to particular manufacturing sites;

however, the vaccine may be associated with very rare cases of blood clots associated with thrombocytopenia, i.e. low levels of blood platelets (elements in the blood that help it to clot) with or without bleeding, including rare cases of clots in the vessels draining blood from the brain (CVST).
Bevestigt eigenlijk wat de meesten van ons al dachten, gewoon doorgaan met prikken. Wel blijven uitzoeken, maar gezien hoe zeldzaam het is, is de benefit-risk nog steeds positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Er komt wel een toevoeging aan de bijsluiter, zowel voor artsen als patienten.
Ik hoop dat het iets genuanceerder wordt als "U kunt wellicht sterven aan dit vaccin" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mesa57 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:46:
Er komt wel een toevoeging aan de bijsluiter, zowel voor artsen als patienten.
Ik hoop dat het iets genuanceerder wordt als "U kunt wellicht sterven aan dit vaccin" 8)7
Bijwerkingen worden in bijsluiters opgesomd en gecategoriseerd naar hoe vaak het voorkomt, met termen als "vaak", "zelden", "zeer zelden". Veel bijsluiters staan vol met de meest verschrikkelijke dingen, maarja die komen niet dagelijks in het nieuws.

Voorbeeldje van wat ik bedoel qua weergave: https://www.farmacotherap...m/metoprolol#bijwerkingen

Helaas gaat dit voor een onherstelbaar verlies aan vertrouwen zorgen. Maar dat zou het ook als het onder de pet zou zijn gehouden. Ik weet niet wat beter zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:38:
[...]

Hmmm zelfde vector ? Adreno misschien niet voor iedereen even onschuldig ?
Kan natuurlijk met onze zeer diverse genenpool, wat ik zo in de pan gooi (pindaolie) is ook niet voor iedereen aan te raden.
Er worden verschillende vectoren gebruikt, dus misschien dat het een class effect is, bijvoorbeeld veroorzaakt door de immuunreactie die optreedt bij "virale" infecties. Maargoed, wederom speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Wil je nou niet een medicijn als voorbeeld gebruiken wat ik gebruik ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:52:
[...]

Er worden verschillende vectoren gebruikt, dus misschien dat het een class effect is, bijvoorbeeld veroorzaakt door de immuunreactie die optreedt bij "virale" infecties. Maargoed, wederom speculeren.
Voorlopig hoeft de wetenschap niet stil te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor mij als leek klinkt de uitkomst niet bepaald heel gerustellend als ik eerlijk ben.

Ik snap dat de kans gigantisch klein is maar toch, je zult die ene maar net zijn... Nu snap ik dat dit ook geldt voor het coronavirus zelf en de effecten daarvan op jonge mensen, die zijn meestal klein maar ook daar zijn er uitzonderingen van jongeren die ernstig ziek worden of zelfs overlijden. Maar toch ergens voelt dit hele zaakje niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mesa57 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:52:
[...]

Wil je nou niet een medicijn als voorbeeld gebruiken wat ik gebruik ? >:)
Sorry, puur toeval. Er zitten een hoop medicijnen in mijn hoofd (niet fysiek :P), en deze kwam er als eerste uit :+

Wat betreft de analyse van de EMA. Er zijn dus 7 gevallen van "disseminated intravascular coagulation". en 18 van CVST, wat een afkorting is voor trombose in de vaten die van de hersenen af komen. Voor beide is het aantal cases hoger dan verwacht mag worden, al is het lastig om een goede vergelijking te maken omdat het zo zeldzaam is.

Voor DIC kan ik wel zien dat er een pathofyiologische achtergrond is, maar voor CVST lijkt me dat lastiger, want het is nogal een ongespecificeerd symptoom (maar ik ben niet bepaald een expert).

Maar hoe dan ook blijft het causale verband onbewezen. En de kans lijkt slechts rond de 1 op de miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:50:
Helaas gaat dit voor een onherstelbaar verlies aan vertrouwen zorgen. Maar dat zou het ook als het onder de pet zou zijn gehouden. Ik weet niet wat beter zou zijn geweest.
Ik ben meer voor de waarheid, het is hooguit spijtig dat het soms lijkt of we er steeds minder goed mee om kunnen gaan (als ontvanger).

Is het geschetste ziektebeeld eigenlijk nog een beetje behandelbaar en zijn er van te voren nog symptomen die er op zouden kunnen wijzen ? Of is je vonnis eigenlijk bij de vaccinatie al betekend ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ik222 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:02:
Voor mij als leek klinkt de uitkomst niet bepaald heel gerustellend als ik eerlijk ben.

Ik snap dat de kans gigantisch klein is maar toch, je zult die ene maar net zijn... Nu snap ik dat dit ook geldt voor het coronavirus zelf en de effecten daarvan op jonge mensen, die zijn meestal klein maar ook daar zijn er uitzonderingen van jongeren die ernstig ziek worden of zelfs overlijden. Maar toch ergens voelt dit hele zaakje niet helemaal lekker.
Lekker is het niet nee, maar als we even net doen alsof er een causaal verband is (het is dus niet bewezen), dan is je kans groter dat je overlijdt door Covid dan door deze bijwerking. Alleen voelt dat niet zo, omdat je een prik in principe vrijwillig zet, wetende dat er die hele kleine kans is. Covid overkomt je, in principe, dus dat voelt dan anders.

Maar dat is dus een gevoel. Als je er kansberekening op los laat, ben je met het vaccin nog altijd positiever uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:08:
[...]

Ik ben meer voor de waarheid, het is hooguit spijtig dat het soms lijkt of we er steeds minder goed mee om kunnen gaan (als ontvanger).

Is het geschetste ziektebeeld eigenlijk nog een beetje behandelbaar en zijn er van te voren nog symptomen die er op zouden kunnen wijzen ? Of is je vonnis eigenlijk bij de vaccinatie al betekend ?
Het is behandelbaar, maar als er een bloedprop op de "verkeerde" plek terechtkomt, dan kun je alsnog per direct de pijp uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:09:
[...]

Het is behandelbaar, maar als er een bloedprop op de "verkeerde" plek terechtkomt, dan kun je alsnog per direct de pijp uit gaan.
Mjah ok, en waarschijnlijk weinig specifieke symptomen voordat het zover is als het op de verkeerde plek is ?
Dan helpt nog wat meer bekendheid er mee (bij zowel artsen als gevaccineerden) dan ook niet echt om de kansen voor die gevallen toch nog wat te verbeteren.
Maakt de keuze en afweging voor de jongere lichtingen wellicht toch wel wat anders en lastiger en laten die nou net voor het aandeel van de vector gebaseerde vaccinnaties op de rol staan in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:15:
[...]

Mjah ok, en waarschijnlijk weinig specifieke symptomen voordat het zover is als het op de verkeerde plek is ?
Dan helpt nog wat meer bekendheid er mee (bij zowel artsen als gevaccineerden) dan ook niet echt om de kansen voor die gevallen toch nog wat te verbeteren.
Maakt de keuze en afweging voor de jongere lichtingen wellicht toch wel wat anders en lastiger en laten die nou net voor het aandeel van de vector gebaseerde vaccinnaties op de rol staan in de planning.
Er zijn wel waarschuwingssignalen: als je blauwe plekken krijgt, moet je opletten. Dat wordt ook uitgelicht in de instructie naar artsen waar ze nu meer bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:17:
[...]
Er zijn wel waarschuwingssignalen: als je blauwe plekken krijgt, moet je opletten. Dat wordt ook uitgelicht in de instructie naar artsen waar ze nu meer bezig zijn.
Ah toch nog kansen d:)b
Als ze dat er dan nu ook gelijk duidelijk bij gaan communiceren, kan de burger toch nog weer wat moed geven :)
(en dus niet pas als je de vaccinatie haalt, want daar komen mensen wellicht niet als ze dit soort info niet hebben om hun afweging te maken)

[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 18-03-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Bijwerkingen worden in bijsluiters opgesomd en gecategoriseerd naar hoe vaak het voorkomt, met termen als "vaak", "zelden", "zeer zelden". Veel bijsluiters staan vol met de meest verschrikkelijke dingen, maarja die komen niet dagelijks in het nieuws.

Voorbeeldje van wat ik bedoel qua weergave: https://www.farmacotherap...m/metoprolol#bijwerkingen

Herstel, het komt niet in de bijwerkingen, want het is nog niet bewezen en er moet meer onderzoek worden gedaan. In plaats daarvan komt het in de sectie "waarschuwingen". Dat is dus in het voorbeeldje hier: https://www.farmacotherap...rschuwingen-en-voorzorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
@rod Ik hoor net dat het niet bij de bijwerkingen komt, maar bij de waarschuwingen (4.4 ipv 4.8).
CBG zegt dat het voornamelijk jonge vrouwen (< 55) betreft, maar een causaal verband is nog niet aangetoond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mesa57 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:34:
@rod Ik hoor net dat het niet bij de bijwerkingen komt, maar bij de waarschuwingen (4.4 ipv 4.8).
CBG zegt dat het voornamelijk jonge vrouwen (< 55) betreft, maar een causaal verband is nog niet aangetoond.
Te laat :P Zie hierboven.

Italië begint morgen alweer met vaccineren. Het CBG zegt nu dat ze er niet over gaan, heel vreemd... eerst gaven ze een advies om te stoppen, ze kunnen nu toch een advies geven om weer te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De product informatie moet worden aangepast, daar komt morgen een commissie voor bij elkaar.

Ook het CBG geeft aan dat het benifit Risk positief is. Ben benieuwd hoe en wanneer de minister reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vanavond een persconferentie word gezegd, ik ben benieuwd

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 18-03-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:36:
De product informatie moet worden aangepast, daar komt morgen een commissie voor bij elkaar.
Het CHMP, inderdaad :) Die gaan er uiteindelijk over. Ze zijn overigens al bezig met het aanpassen, dus dat wordt een hamerstuk morgen.
Ook het CBG geeft aan dat het benifit Risk positief is. Ben benieuwd hoe en wanneer de minister reageert.
Blijkbaar komt er een persconferentie vanavond. Ben heel benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:38:
[...]
Blijkbaar komt er een persconferentie vanavond. Ben heel benieuwd....
Ja ik ook. Vind het wel weer apart dat het CBG nu een persconferentie geeft, maar eigenlijk alleen zegt dat het ministerie moet beslissen. Had dan even gewacht met een persconferentie. Buiten dat ze inderdaad eerst wel een negatief adviseren, maar nu niet positief willen adviseren qua beginnen met vaccineren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:41:
[...]

Ja ik ook. Vind het wel weer apart dat het CBG nu een persconferentie geeft, maar eigenlijk alleen zegt dat het ministerie moet beslissen. Had dan even gewacht met een persconferentie. Buiten dat ze inderdaad eerst wel een negatief adviseren, maar nu niet positief willen adviseren qua beginnen met vaccineren
Vergeet niet dat ze ook "daar gaan wij niet over" hebben geroepen :+

Nee goed, ze leggen het nog eens even in het Nederlands uit, in feite. De benefit risk is positief. Punt. Meer zeggen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mesa57 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:34:
Is het heel stom in dan te denken aan een een effect icm anticonceptie. Die hebben volgens mij ook al wat trombose risico’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Grote vraag is dan wanneer de perconferentie van het ministerie vanavond is. Ik kan er nog nergens wat over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TrailBlazer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:42:
[...]

Is het heel stom in dan te denken aan een een effect icm anticonceptie. Die hebben volgens mij ook al wat trombose risico’s
In theorie kan dat, endotheeldisruptie (de binnenste laag van de vaatwand) is een symptoom bij anticonceptie en dat ligt natuurlijk dicht in de buurt bij de vaatwandschade dat een van de onderliggende redenen is van het DIC-syndroom dat is gezien bij 7 cases waar de EMA over rapporteert.

Maargoed, hier weer de gebruikelijke disclaimer: dit is op basis van theorie een aantal dingen aan elkaar knopen zonder enige vorm van bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TrailBlazer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:42:
[...]

Het lijkt mij op zich een logisch punt om verder te onderzoeken, maar dat weten ze nu nog niet ( kwam net ook in de CBG persconferentie langs ). Ik neem ook aan dat het erg lastig te bewijzen is in dergelijke kleine aantallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 18-03-2021 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Ik mis nu al ruim een uur een uitspraak van de Jonge dat we stoppen met de opschorting van 2 weken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Italië gaat direct weer verder met prikken.

Waar blijft NL? Als haantje de voorste zonder reden stoppen, maar rustig aandoen bij het hervatten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Basekid schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:48:
Ik mis nu al ruim een uur een uitspraak van de Jonge dat we stoppen met de opschorting van 2 weken....
Die moet nog een broek zoeken, z'n haar kammen en een stel schoenen uitzoeken.
Hij was deze week al wat verstrooid, voor je het weet heb je nog meer heibel zo voor webcam met z'n thuis quarantaine :p Straks staat er een vergeten spiegel en blijkt hij thuis in een jaren 80 jogging broek en kekke LIDL slippers te zitten. Einde imago ;)

En ik neem niet aan dat we nog ergens deze avond gaan prikken, dus ergens deze avond lijkt me genoeg, zodat morgen de belcentrale weer aan de slag kan met (her)uitnodigen.

[ Voor 27% gewijzigd door gekkie op 18-03-2021 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens het NOS-liveblog zijn Italië, Letland, Litouwen en Cyprus alweer begonnen. Dit gaat vlot zo.

Zouden wij naast de traagste start nu ook de traagste herstart hebben? We gaan het meemaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:01:
Volgens het NOS-liveblog zijn Italië, Letland, Litouwen en Cyprus alweer begonnen. Dit gaat vlot zo.

Zouden wij naast de traagste start nu ook de traagste herstart hebben? We gaan het meemaken :P
Mag hopen dat als we beginnen dat we weer wat sneller doorprikken de komende tijd, we hebben wat in te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

LZ86 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:55:
<>
Waar blijft NL? Als haantje de voorste zonder reden stoppen, maar rustig aandoen bij het hervatten?
NL was toch echt een paar dagen later dan Denemarken en andere landen dan stoppen?
WHO gister, EMA vandaag, relax ;-) Komt sneller goed schat ik in met het hervatten dan juist het uitstellen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Volgens nu.nl is er om 20:00 een persconferentie.

https://www.nu.nl/coronav...oet-knoop-doorhakken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:01:

Wellicht moeten we wel iets nuanceren. Het is niet realistisch dat we morgen beginnen, er zullen eerst weer afspraken gemaakt moeten worden. Maar maandag moet haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik kan nog nergens vinden waar de persconferentie te volgen is, iemand al wat gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:02:
Ik kan nog nergens vinden waar de persconferentie te volgen is, iemand al wat gevonden?
NOS app en NOS politiek kanaal

Nog niks begonnen trouwens

Edit: wel ontzettend zen deuntje en beelden. Val je goed van in slaap.

[ Voor 12% gewijzigd door Basekid op 18-03-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Basekid schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:02:
[...]

NOS app en NOS politiek kanaal

Nog niks begonnen trouwens

Edit: wel ontzettend zen deuntje en beelden. Val je goed van in slaap.
Beste verbinding heeft hij thuis :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Wow de Jonge zit op dialup ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In de loop van volgende week weer vaccineren. Vreemd dat het weer zo lang moet duren voordat ze kunnen starten. Ik snap dat morgen een beetje te veel gevraagd is, maar zaterdag zou moeten kunnen toch. Ik neem tenminste aan dat ze dit scenario ook voorbereid hadden.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 18-03-2021 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

"Vindt U het verantwoord weer te beginnen ?", de Nederlandse pers is weer lekker bezig.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Hugo zet dus het licht op groen.
Hij zegt dat het risico te klein is om nog verder te blijven pauzeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

IJzerlijm schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:12:
"Vind U het verantwoord weer te beginnen ?", de Nederlandse pers is weer lekker bezig.
ooit in het radio programma 'onderweg naar morgen' stelde Wim Bosboom ook ooit zo een vraag (dat is wel 30 jaar geleden). Waarop diegene droog antwoordde met "ik dacht dat ik daar de afgelopen 10 minuten al antwoord op had gegeven aan de luisteraars maar voor u de samenvatting" - sommigen leren het nooit, lezen gewoon hun papiertje op maar luisteren niet naar de eerder gegeven antwoorden. En dat geeft triest weer hoe het is met de 'KOPPEN VERKOPEN' journalisten in dit land helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:11:
In de loop van volgende week weer vaccineren. Vreemd dat het weer zo lang moet duren voordat ze kunnen starten. Ik snap dat morgen een beetje te veel gevraagd is, maar zaterdag zou moeten kunnen toch. Ik neem tenminste aan dat ze dit scenario ook voorbereid hadden.
Zoals ik zei, de afspraken moeten weer gemaakt. Met zaterdag en zondag erbij is dat natuurlijk wel een klein ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Drardollan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:18:
[...]

Zoals ik zei, de afspraken moeten weer gemaakt. Met zaterdag en zondag erbij is dat natuurlijk wel een klein ding.
Ik zie daar niet een groot probleem om zaterdag te beginnen. Binnen een dag moet je die zaterdag en zondag vol kunnen plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Overigens hebben ze het voor de GGD pas over woensdag. Ik moet zeggen dat ik het weer niet echt overtuigend handelen vind.

Misschien sommige huisartsen op maandag, maar zeker nog niet op volle capaciteit, laat staan op snelheid om weer in te lopen

[ Voor 34% gewijzigd door Woy op 18-03-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:25:
Overigens hebben ze het voor de GGD pas over woensdag. Ik moet zeggen dat ik het weer niet echt overtuigend handelen vind.
Snap ik ook niet - de infrastructuur is er dus ... Als ik een pak melk met een houdbaarheidsdatum van 14 dagen besluit niet te gebruiken, is die na 7 dagen ook nog te gebruiken maar zal ik deze eerder opdrinken.
Waarschijnlijk denk ik te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:25:

Misschien sommige huisartsen op maandag, maar zeker nog niet op volle capaciteit, laat staan op snelheid om weer in te lopen
Dat snap ik dus echt niet. Je zou toch verwachten dat de mensen van de GGD bij wijze van spreken al klaar zitten bij de telefoon zodat ze bij groen licht meteen weer kunnen gaan bellen? Dat ze het voor morgen niet rond krijgen begrijp ik, maar dan moet zaterdag toch de eerste prik weer gezet kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:26:
[...]

Dat snap ik dus echt niet. Je zou toch verwachten dat de mensen van de GGD bij wijze van spreken al klaar zitten bij de telefoon zodat ze bij groen licht meteen weer kunnen gaan bellen? Dat ze het voor morgen niet rond krijgen begrijp ik, maar dan moet zaterdag toch de eerste prik weer gezet kunnen worden?
Hier gingen ze bij de vragen op in. Het is niet zozeer dat het niet kan, maar de schaal is te klein om het te kunnen verantwoorden. Eigenlijk wat ze aan het begin ook aangaven. Je kan zoals andere landen deden als een idioot je voorraad wegprikken, maar dat is niet heel erg efficient als je naar het totaal plaatje kijkt. Volgens mij is de limiterende factor ook nog steeds voorraad en niet het zetten de vaccins zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BlackMonkey schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Hier gingen ze bij de vragen op in. Het is niet zozeer dat het niet kan, maar de schaal is te klein om het te kunnen verantwoorden. Eigenlijk wat ze aan het begin ook aangaven. Je kan zoals andere landen deden als een idioot je voorraad wegprikken, maar dat is niet heel erg efficient als je naar het totaal plaatje kijkt. Volgens mij is de limiterende factor ook nog steeds voorraad en niet het zetten de vaccins zelf.
Maar dat gaat er bij mij ook niet echt in. Je moet toch binnen een dag weer dagen vol kunnen plannen. Of ten minste voor maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:55:
[...]

Maar dat gaat er bij mij ook niet echt in. Je moet toch binnen een dag weer dagen vol kunnen plannen. Of ten minste voor maandag.
Plannen is een ding, maar je bent ook nog afhankelijk van de mensen die geprikt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MikeyMan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Plannen is een ding, maar je bent ook nog afhankelijk van de mensen die geprikt moeten worden.
Ik zie het probleem niet zo. En al helemaal niet waarom dat maandag niet kan, maar woensdag wel. Ik geloof best dat het lastig is om 100% vol te plannen, maar 50% moet ook gewoon prima kunnen zonder verspilling te krijgen. Juist bij de GGD waar het over grote aantallen gaat. Bij een huisarts kan ik mij voorstellen dat het iets lastiger is om genoeg mensen te plannen als er een aantal uit zouden vallen

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 18-03-2021 22:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Amateurisme ten top. Mensen ongerust maken voor niets (CBG, en dan nog durven zeggen dat ze er niet over gaan als ze gevraagd wordt te adviseren weer te starten)

En dan ineens duurt het weer bijna een week om weer op te starten? w....t....f.
Die vaccins hebben we al in de vriezer en de prikkers moet je binnen de dag kunnen regelen.

[ Voor 16% gewijzigd door LZ86 op 18-03-2021 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
@LZ86 precies waar ik met dit soort processen bang voor ben. Genoeg partijen die een spaak in de wielen steken en vervolgd doodleuk zeggen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor het weer rijdend krijgen. Na een tijdje projectmanager te zijn geweest denk ik te weten dat je dit vaak je grootste risico’s zijn. Interne controleurs met mandaat, maar zonder verantwoordelijkheid voor het bereiken van doelen.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 18-03-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

LZ86 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:42:
Amateurisme ten top. Mensen ongerust maken voor niets (CBG, en dan nog durven zeggen dat ze er niet over gaan als ze gevraagd wordt te adviseren weer te starten)

En dan ineens duurt het weer bijna een week om weer op te starten? w....t....f.
Die vaccins hebben we al in de vriezer en de prikkers moet je binnen de dag kunnen regelen.
Ze hebben wel gelijk, ze gaan er niet over. Maar ik had toch wel verwacht dat na een advies om te stoppen, dat ze daar dan ook zouden staan om te zeggen dat ze nu weer adviseren te starten. Ik vermoed dat Ton de Boer dat op dat moment niet durfde te zeggen, hij zal ook wel de druk op z'n schouders voelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

BlackMonkey schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Ja, daar zit eigenlijk ook wel wat in. Als ze dan maar volgende week een forse batch wegprikken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
RoD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:58:
[...]

Ja, daar zit eigenlijk ook wel wat in. Als ze dan maar volgende week een forse batch wegprikken...
Er stonden voor de week die verloren is ongeveer 110.000 prikken gepland. Ik neem aan dat het leveren in de tussentijd door is gegaan, dus waarom zou die schaal nu plots te klein zijn om te verantwoorden?

Ik snap dat het op het totaal wat gevaccineerd moet worden niet veel is, maar hoe sneller ze prikken, des te sneller ik weer een keer non covid patienten kan zien en ik weer leuke dingen kan doen.

Ik ben zo pissig op dat paniekgezaai van het cbg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:11:
Alle afspraken zijn gecancelled, dus ze moeten 1 voor 1 mensen gaan bellen om weer afspraken te maken en de vaccins op locatie te krijgen, dan lijkt me ma/di/wo niet een heel gekke target?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:55
YakuzA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:12:
[...]

Alle afspraken zijn gecancelled, dus ze moeten 1 voor 1 mensen gaan bellen om weer afspraken te maken en de vaccins op locatie te krijgen, dan lijkt me ma/di/wo niet een heel gekke target?
Lijkt me ook niet onlogisch inderdaad.

Hoop dat ze hiervan in ieder geval geleerd hebben. Om als één land koude voeten krijgt er niet direct als lemmingen achteraan te hollen omdat je zogenaamd aan 'the safe side' wil zitten.

Die vaccins redden een veelvoud (as in: duizendvoudig) van wat ze kosten, dus doorgaan is wat mij betreft een no-brainer.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:12:
[...]

Het target is woensdag voor de GGD, ik vind 5 dagen nodig om 1 dag vol te kunnen plannen vrij lang, dat is langer dan de tijd die er überhaupt niet gevaccineerd mocht worden. Het is ook niet alsof het weer beginnen opeens uit de lucht komt vallen. Dat ze het voor het gemak over het weekend tillen snap ik op zich nog wel, maar nog langer snap ik niet echt.

Natuurlijk is het niet de grootste ramp, maar het versterkt mijn vertrouwen niet erg in de organisatie. Al met al vind ik het weer niet echt fraai, en toch zonde van 1,5 week stilstand op dit vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:00:
[...]

Het target is woensdag voor de GGD, ik vind 5 dagen nodig om 1 dag vol te kunnen plannen vrij lang, dat is langer dan de tijd die er überhaupt niet gevaccineerd mocht worden. Het is ook niet alsof het weer beginnen opeens uit de lucht komt vallen. Dat ze het voor het gemak over het weekend tillen snap ik op zich nog wel, maar nog langer snap ik niet echt.

Natuurlijk is het niet de grootste ramp, maar het versterkt mijn vertrouwen niet erg in de organisatie. Al met al vind ik het weer niet echt fraai, en toch zonde van 1,5 week stilstand op dit vlak.
Net als in januari vind ik dit echt spijkers op laag water zoeken. En dan komt dadelijk waarschijnlijk het argument dat het in Duitsland of België zoveel beter gaat. Tip, zoek eens op hoe top de vaccinaties daar lopen.

Het moet gewoon even opgestart worden, en of dat nu dinsdag of woensdag weer loopt. Kom op zeg, we zitten al 13 maanden in deze shit en andere vaccinaties lopen gewoon door.

De GGD en huisartsen kunnen er niet aan doen dat het stopgezet is en zetten nu alles op alles om het zo snel mogelijk weer op te starten. Ik verwacht dat menig huisarts al maandag weer begint, mits ze AZ op voorraad hebben. Zeker in kleinere dorpen waar de mensen makkelijker bereikbaar zijn en sneller gemobiliseerd kunnen worden zal het aanzienlijk makkelijker zijn om weer een start te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
alexbl69 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:38:
[...]
Die vaccins redden een veelvoud (as in: duizendvoudig) van wat ze kosten, dus doorgaan is wat mij betreft een no-brainer.
Totdat je moeder, je partner of je kind trombose ontwikkelt en voor de rest van zijn of haar leven schade ondervindt, of erger.

Hoewel ik er geen seconde van overtuigd ben geweest dat het vaccin problematisch was, ben ik absoluut voorstander van op de rem gaan staan bij twijfel. Better safe then sorry. En zoals nu blijkt is het na 1,5 week en extra onderzoek veilig, en gaan we gewoon weer door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die 1,5 week later prikken kost een veelvoud aan levens en mensen met chronische klachten. Hier in Nederland is een 'het is geen race' mentaliteit onststaan om de late start een beetje te relativeren maar het is absoluut een race om de groep ongevaccineerden zo snel mogelijk kleiner te maken voordat het virus dat doet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:08:
[...]

Totdat je moeder, je partner of je kind trombose ontwikkelt en voor de rest van zijn of haar leven schade ondervindt, of erger.
Totdat je moeder,je partner of je kind corona oploopt en voor de rest van zijn of haar leven schade ondervindt, of erger.
En de kans dat dit gebeurt is een heel stuk groter dan wat jij zegt. Zelfs als elk trombose geval dat nu gevonden is direct gerelateerd zou zijn aan het vaccineren.

Maar wederom is dit statistiek vs. gevoel. Als iemand dood gaat door de bijwerkingen van een vaccin had je dat kunnen voorkomen door niet te vaccineren. Als iemand echter dood gaat door Corona was dat 'gewoon pech' en ga je niet snel het nog niet vaccineren de schuld geven
Hoewel ik er geen seconde van overtuigd ben geweest dat het vaccin problematisch was, ben ik absoluut voorstander van op de rem gaan staan bij twijfel. Better safe then sorry. En zoals nu blijkt is het na 1,5 week en extra onderzoek veilig, en gaan we gewoon weer door.
Van dat op de rem gaan staan bij twijfel ben ik ook voorstander, maar dan wel pas als het er op lijkt dat het risico van de bijwerkingen groter is dan de risico's van niet vaccineren. Precies dus de aanpak van de EMA, erg jammer dus dat er weer groepjes tussen zitten die er zelf iets over te zeggen willen/moeten hebben.

En over dat traag opstarten met vaccineren, voor het vaccineren zelf zal het weinig uitmaken. ten slote zijn de vaccinaties zelf de bottleneck en niet het prikken. Maar voor de buhne is het wel belangrijk om gelijk weer op te starten. Je laat dan zien dat je de boel volledig onder controle hebt. En dat is iets dat ze continue niet doen wat ook weer tot gevolg heeft dat mensen gaan twijfelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
redwing schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Van dat op de rem gaan staan bij twijfel ben ik ook voorstander, maar dan wel pas als het er op lijkt dat het risico van de bijwerkingen groter is dan de risico's van niet vaccineren. Precies dus de aanpak van de EMA, erg jammer dus dat er weer groepjes tussen zitten die er zelf iets over te zeggen willen/moeten hebben.
Dat is inderdaad ook wat ik vind. Er is nu weinig meer informatie als zondag, het onderzoek loopt ook gewoon nog, de kans is nog steeds goed aanwezig dat deze gevallen gewoon gerelateerd zijn, het enige dat er gebeurd is, is de EMA die nogmaals gezegd heeft dat de risk/benifit nog steeds positief is. Maar aan de andere kant snap ik ook de redenatie om wel te pauzeren, want het is inderdaad voor de publieke opinie ook belangrijk om dit soort zaken serieus te nemen. Mijn gevoel zegt in dit geval alleen dat het nu meer averechts werkt dan positief, maar zoals gezegd is dat lastig aan te tonen ( zowel voor als tegen deze beslissing )
En over dat traag opstarten met vaccineren, voor het vaccineren zelf zal het weinig uitmaken. ten slote zijn de vaccinaties zelf de bottleneck en niet het prikken. Maar voor de buhne is het wel belangrijk om gelijk weer op te starten. Je laat dan zien dat je de boel volledig onder controle hebt. En dat is iets dat ze continue niet doen wat ook weer tot gevolg heeft dat mensen gaan twijfelen.
Exact, het belangrijkste hier is de publieke opinie. Ik had ook graag gezien dat ze duidelijker hadden gecommuniceerd dat ze bijvoorbeeld verwachten in 1 week weer de achterstand ingehaald te hebben. Die 2 of 4 dagen eerder prikken haalt ook niet zo heel veel uit. Maar je zag hoe het publiek er op reageerde toen we eind vorig jaar een weekje later begonnen met vaccineren, terwijl dat ook echt geen wereld van verschil gemaakt zou hebben. Ook hier, als ze maandag gewoon een deel van de dag wat hadden geprikt was het beeld een stuk beter geweest IMHO.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 19-03-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Dat is inderdaad ook wat ik vind. Er is nu weinig meer informatie als zondag, het onderzoek loopt ook gewoon nog, de kans is nog steeds goed aanwezig dat deze gevallen gewoon gerelateerd zijn, het enige dat er gebeurd is, is de EMA die nogmaals gezegd heeft dat de risk/benifit nog steeds positief is.
Nouja, er is wel nader onderzoek gedaan. Discussies gevoerd met experts, statistiek ingeschat, etc, waardoor er nu een helderder beeld is van wat er aan de hand is (inderdaad voorbordurend op wat we al wisten). Ook de aanvullend gerapporteerde cases zijn geanalyseerd. Dat maakt het wel wat robuuster dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Nouja, er is wel nader onderzoek gedaan. Discussies gevoerd met experts, statistiek ingeschat, etc, waardoor er nu een helderder beeld is van wat er aan de hand is (inderdaad voorbordurend op wat we al wisten). Ook de aanvullend gerapporteerde cases zijn geanalyseerd. Dat maakt het wel wat robuuster dan eerst.
Ja klopt. Het is sowieso goed dat er serieus naar gekeken wordt, ik had ook net mijn post aangepast om iets te nuanceren. Maar puur uit het aantal had wat mij betreft deze conclusie voorlopig al getrokken kunnen worden op zondag, maar het blijft een lastige keuze tussen voorzichtigheid voor bijwerkingen van het vaccin en van corona zelf.

Bij andere medicatie waar het probleem niet zo accuut is, zoals bijvoorbeeld andere vaccinatie in het rijksvaccinatieprogramma is het een veel makkelijkere keuze om daar even te pauzeren, want daar zal de impact van tijdelijk niet vaccineren zo goed als afwezig zijn als je dat een tijdje later weer inhaalt.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 19-03-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Sommigen verwachten hier dat de huisartsen ineens alles uit hun poten laten vallen om weer per direct te gaan vaccineren.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de huisartsen er vanuit gingen dat ze na de vaccinatie-stop zeker 2 weken geen prikken gingen zetten, en andere zaken ingepland hadden?
Wat maken die paar dagen nou uit?
Ja, er zullen meer slachtoffers vallen, maar in het grote geheel een druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:00:
[...]

Met name voor zorgorganisaties is het wel belangrijk om enige aanlooptijd te hebben ivm roosters en niet teveel mensen uit hetzelfde team tegelijk prikken. Dus hoewel ik niet achter de pauze sta, vind ik enige hernieuwde voorbereiding en communicatie als werkgever wel fijn.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Let op:
Zie https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf voor een samenvatting van de bijwerking van het AZ-vaccin, inclusief onderliggend mechanisme, adviezen en behandelingsmogelijkheden.