“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ja vanuit zorgorganisaties kan ik mij dat ook voorstellen.P_de_B schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:54:
[...]
Met name voor zorgorganisaties is het wel belangrijk om enige aanlooptijd te hebben ivm roosters en niet teveel mensen uit hetzelfde team tegelijk prikken. Dus hoewel ik niet achter de pauze sta, vind ik enige hernieuwde voorbereiding en communicatie als werkgever wel fijn.
Maar het is ook niet alsof het helemaal uit de lucht komt vallen, dus ook hier had vanuit het ministerie wel iets meer vooruitziende blik kunnen zijn om wat voor te sorteren/bereiden.
Uit de persconferentie van de EMA maandag leek dit immers al een van de logische conclusies te zijn.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Prikt de GGD wel AZ eigenlijk?Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:58:
[...]
Ik heb het bewust elke keer over de GGD, bij de huisartsen snap ik veel meer dat het lastig is, maar juist de huisartsen lijken juist wel sneller te kunnen beginnen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
De kans dat je in het ziekenhuis komt of erger is klein. Daarbij heb je zelf voor een behoorlijk deel in de hand of je besmet raakt.redwing schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Totdat je moeder,je partner of je kind corona oploopt en voor de rest van zijn of haar leven schade ondervindt, of erger.
En de kans dat dit gebeurt is een heel stuk groter dan wat jij zegt. Zelfs als elk trombose geval dat nu gevonden is direct gerelateerd zou zijn aan het vaccineren.
Beiden zijn een risico, zoals alles. Maar het is makkelijk praten als je er niet mee te maken hebt.
Zeker. Gelukkig gaan er maar heel weinig mensen dood door vaccins, meestal gaan ze dood omdat ze al allerlei andere ongemakken hebben.Maar wederom is dit statistiek vs. gevoel. Als iemand dood gaat door de bijwerkingen van een vaccin had je dat kunnen voorkomen door niet te vaccineren. Als iemand echter dood gaat door Corona was dat 'gewoon pech' en ga je niet snel het nog niet vaccineren de schuld geven
Tsjah, het is nu eenmaal zo dat de EMA als overkoepelend orgaan niets te zeggen heeft over alle lokale diensten. Lijkt mij ook een gezonde situatie dat dit over meerdere schijven loopt. Maar laten we eerlijk zijn, alle schijven staan met de neus dezelfde kant op. Na het onderzoek van de EMA heeft het CBG gisteren direct aangegeven dat zij het ook veilig achten en niet veel later gaf Hugo de Jonghe weer groen licht. Daar zat geen ruis op de lijn.[...]
Van dat op de rem gaan staan bij twijfel ben ik ook voorstander, maar dan wel pas als het er op lijkt dat het risico van de bijwerkingen groter is dan de risico's van niet vaccineren. Precies dus de aanpak van de EMA, erg jammer dus dat er weer groepjes tussen zitten die er zelf iets over te zeggen willen/moeten hebben.
Opstarten betekent niet dat je direct 5 minuten later weer naalden in armen duwt. Die perceptie hebben mensen, maar dat is niet correct. Je zal eerst én het vaccin én de mensen moeten hebben op dezelfde plek. Dat kost nu eenmaal heel even tijd.En over dat traag opstarten met vaccineren, voor het vaccineren zelf zal het weinig uitmaken. ten slote zijn de vaccinaties zelf de bottleneck en niet het prikken. Maar voor de buhne is het wel belangrijk om gelijk weer op te starten. Je laat dan zien dat je de boel volledig onder controle hebt. En dat is iets dat ze continue niet doen wat ook weer tot gevolg heeft dat mensen gaan twijfelen.
Ik vind het nog erger dat " gekkies" weer gaan lopen schreeuwen en massaal delen op Social Media. Ben die " doom" ook wel zat elke dag. Laat je vaccineren of niet, wat je zelf wilt, maar niet lopen janken dat je dan nergens binnen komt.LZ86 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:42:
Amateurisme ten top. Mensen ongerust maken voor niets (CBG, en dan nog durven zeggen dat ze er niet over gaan als ze gevraagd wordt te adviseren weer te starten)
En dan ineens duurt het weer bijna een week om weer op te starten? w....t....f.
Die vaccins hebben we al in de vriezer en de prikkers moet je binnen de dag kunnen regelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Agent47 op 19-03-2021 10:27 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Bron: https://www.rijksoverheid...delijke-pauze-astrazenecaWie worden op dit moment gevaccineerd met AstraZeneca?
Op dit moment worden drie groepen gevaccineerd met AstraZeneca:
Zorgmedewerkers (via de GGD)
60-64-jarigen, mensen met het syndroom van Down en morbide obesitas (via hun huisarts)
Intramurale ggz-cliënten en ggz-medewerkers (via de instelling)
[ Voor 12% gewijzigd door Alfisti op 19-03-2021 10:28 ]
Ja, anders lijkt het mij wel vreemd dat ze woensdag weer beginnen
Ah, dat wist ik niet zeker. Ik dacht even dat GGD Pfizer/Moderna deed en huisartsen AZ.
Vandaar ook dat ik de statistiek benoem. De kans op bijwerkingen van het vaccin zijn vele malen kleiner dan dat je corona krijgt met ernstige bijwerkingen. Wat dus niet wil zeggen dat beide niet mogelijk zijn. Maar een organisatie die overkoepelend zit, moet juist naar die statistiek kijken omdat die uiteindelijk aangeeft welke optie zorgt voor de minst aantal zieken/doden. En zoals ik al zei, zelfs als alle klachten nu door het vaccin zouden komen, is dat nog steeds een heel stuk minder dan de klachten die je voorkomt door het vaccineren.Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:22:
[...]
De kans dat je in het ziekenhuis komt of erger is klein. Daarbij heb je zelf voor een behoorlijk deel in de hand of je besmet raakt.
Beiden zijn een risico, zoals alles. Maar het is makkelijk praten als je er niet mee te maken hebt.
Maar hierdoor vind ik het juist slecht wat het CBG heeft gedaan. Het EMA geeft van het begin af aan dat ze het willen onderzoeken maar dat ze geen reden zien om het vaccineren te pauzeren. Het CBG besluit dat dan wel te doen, maar wijst daarna wel naar het onderzoek van EMA om weer door te gaan.[...]
Tsjah, het is nu eenmaal zo dat de EMA als overkoepelend orgaan niets te zeggen heeft over alle lokale diensten. Lijkt mij ook een gezonde situatie dat dit over meerdere schijven loopt. Maar laten we eerlijk zijn, alle schijven staan met de neus dezelfde kant op. Na het onderzoek van de EMA heeft het CBG gisteren direct aangegeven dat zij het ook veilig achten en niet veel later gaf Hugo de Jonghe weer groen licht. Daar zat geen ruis op de lijn.
Volg gewoon het EMA tenzij je het duidelijk niet eens bent met hun conclusie. En dat is nu echt niet het geval. Ook het CBG gaf aan dat ze verwachten dat het een korte pauze is. Las die hele pauze dan niet in, want ook al zeg je dat de neuzen dezelfde kant op staan, stonden ze dat een paar dagen geleden dus niet.
Als je wilt laten zien dat je dingen onder controle hebt, zorg je ervoor dat je uiterlijk maandag alweer begint. En dan maakt het geen bal uit of dat gelijk volle bak is of nog op een veel kleinere schaal. Maar dan kun je wel laten zien dat je per direct weer verder gaat met vaccineren. Deze uitslag van de EMA was ten slotte geen verrassing. De vaccins liggen al klaar en het gaat dus vooral om de mensen te bellen en afspraken te maken. De lijst met mensen is al bekend en je hebt vandaag de hele dag om iig met een gedeelte contact op te nemen.[...]
Opstarten betekent niet dat je direct 5 minuten later weer naalden in armen duwt. Die perceptie hebben mensen, maar dat is niet correct. Je zal eerst én het vaccin én de mensen moeten hebben op dezelfde plek. Dat kost nu eenmaal heel even tijd.
En ja, dat is dan vooral voor de publieke opinie, maar die is wel extreem belangrijk voor de vaccinatiegraad die we gaan halen.
[removed]
Nee, Moderna wordt in ieder geval ook door huisartsen gegeven in woonzorglocaties waar de huisarts hoofdbehandelaar is.Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:46:
[...]
Ah, dat wist ik niet zeker. Ik dacht even dat GGD Pfizer/Moderna deed en huisartsen AZ.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Maar toch kun je pas echt concreet weer afspraken gaan maken als het definitief is. Mensen gaan geen afspraken plannen als het nog niet duidelijk is, dat hebben we echt wel gezien.Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:00:
[...]
Ja vanuit zorgorganisaties kan ik mij dat ook voorstellen.
Maar het is ook niet alsof het helemaal uit de lucht komt vallen, dus ook hier had vanuit het ministerie wel iets meer vooruitziende blik kunnen zijn om wat voor te sorteren/bereiden.
Uit de persconferentie van de EMA maandag leek dit immers al een van de logische conclusies te zijn.
Tsja wat vind je hier zou zelf van? Alsof er nog niet een 2 deling is momenteel. Ik sprak onlangs vrienden in israel, die zien een covidpass dus wel degelijk als een Jodenster.Agent47 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Ik vind het nog erger dat " gekkies" weer gaan lopen schreeuwen en massaal delen op Social Media. Ben die " doom" ook wel zat elke dag. Laat je vaccineren of niet, wat je zelf wilt, maar niet lopen janken dat je dan nergens binnen komt.
Asus Zenbook i7 256gb
tja, omdat de regering daar eerst alle joden heeft gevaccineerd en de palestijnen konden wachten...Ghostrider schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:14:
[...]
Tsja wat vind je hier zou zelf van? Alsof er nog niet een 2 deling is momenteel. Ik sprak onlangs vrienden in israel, die zien een covidpass dus wel degelijk als een Jodenster.
Israel zie ik niet als een voorbeeld voor een democratisch en fair bestuur.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Natuurlijk, ik bedoel dat ze wel alles op orde hadden kunnen brengen. Vandaag (en het weekend) kan je dan afspraken plannen.P_de_B schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:12:
[...]
Maar toch kun je pas echt concreet weer afspraken gaan maken als het definitief is. Mensen gaan geen afspraken plannen als het nog niet duidelijk is, dat hebben we echt wel gezien.
Het gaat mij ook vooral om de beeldvorming en het gevoel dat gewekt word. Op de persconferentie kwam het mij bijna over alsof ze overvallen werden door de vraag wanneer er dan gestart zou worden. Dat had mij typisch iets geleken om al concreet in het verhaal van de jonge zelf op te nemen. Het hielp overigens ook niet mee hoe de verbinding uberhaupt was.
Als er gewoon was gemeld "Vanaf maandag wordt er weer gevaccineerd, het kan zijn dat het enkele dagen duurt voordat we weer volledig volgepland zijn" had het wat mij betreft al een heel ander beeld afgegeven. Praktisch gezien zo'n beetje dezelfde invulling, maar wel een ander beeld.
Dat is waar. Het lijkt nog steeds dat ze overvallen worden en dat is voor de beeldvorming echt niet goedWoy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:23:
[...]
Als er gewoon was gemeld "Vanaf maandag wordt er weer gevaccineerd, het kan zijn dat het enkele dagen duurt voordat we weer volledig volgepland zijn" had het wat mij betreft al een heel ander beeld afgegeven. Praktisch gezien zo'n beetje dezelfde invulling, maar wel een ander beeld.
Ik was in de veronderstelling dat de GGD niet met AZ prikt.Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:58:
Ik heb het bewust elke keer over de GGD, bij de huisartsen snap ik veel meer dat het lastig is, maar juist de huisartsen lijken juist wel sneller te kunnen beginnen.
Welke groepen worden op de grote GGD-locaties dan met AZ gevaccineerd?
Inderdaad. Niemand vindt het gek dat er gisteravond niet meer geprikt is met AZ. Maar gisteravond hadden er toch afspraken gemaakt kunnen worden voor vanmorgen? En vanmorgen hadden er toch afspraken gemaakt kunnen worden voor vanmiddag, en voor zaterdag, en voor zondag?Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:22:
Opstarten betekent niet dat je direct 5 minuten later weer naalden in armen duwt. Die perceptie hebben mensen, maar dat is niet correct. Je zal eerst én het vaccin én de mensen moeten hebben op dezelfde plek. Dat kost nu eenmaal heel even tijd.
Mensen staan te trappelen. Ik denk dat de helft van de mensen die je opbelt bereid is om binnen een uur bij een vaccinatielocatie te staan.
Inderdaad. In essentie wisten we dinsdag al dat er gisteren twee dingen konden gebeuren: we gaan weer prikken, of we gaan nog niet prikken. Het lijkt me dat je beide opties voorbereidt. Zeker omdat het ook niet echt onverwacht kwam dat er weer geprikt kon worden.P_de_B schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:24:
Dat is waar. Het lijkt nog steeds dat ze overvallen worden en dat is voor de beeldvorming echt niet goed
[ Voor 23% gewijzigd door eamelink op 19-03-2021 11:43 ]
Wijkverpleging, Gehandicaptenzorg en WMORzaan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:34:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat de GGD niet met AZ prikt.
Welke groepen worden op de grote GGD-locaties dan met AZ gevaccineerd?
Of hebben die 2 zaken niets met elkaar te maken?
Ik twijfel toch heel erg. In mijn familie komt trombose veel voor. Aan beide kanten.
Is er al bekend of je dan hierbij ook meer risico hebt?
Niet gerelateerd. Ik heb huisstof/huisstofmijt (zo sterk dat ik daarvoor behandeld ben), konijn, kat etc en geen probleem.Rzaan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:01:
Als, als een zeer actief immuunsysteem mogelijk de zeer incidentele problemen veroorzaakt, is. het dan ook zo dat als je allergisch bent voor vanalles en nog wat, dat je dan meer risico loopt?
Of hebben die 2 zaken niets met elkaar te maken?
Dit onderwerp heeft een vergroot hypochonder risico
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het ministerie van VWS heeft gisteravond besloten dat het vaccineren met AstraZeneca hervat kan worden. Dit betekent dat u volgende week alsnog de vaccins zult ontvangen die u eerder heeft besteld. Op maandag 22 maart en dinsdag 23 maart worden de vaccins bij u geleverd.
[ Voor 4% gewijzigd door mesa57 op 19-03-2021 13:32 ]
Nee, dat lijkt niet gerelateerd aan elkaar te zijn. De mechanismes die ten grondslag liggen aan familiaire vormen van trombose zijn anders dan het mechanisme dat voorgesteld wordt bij de AZ-vaccinatie. Daarnaast is dat verband bij de gevallen die zijn gerapporteerd ook niet vastgesteld. Daarbij komt: vaccinatie beschermd waarschijnlijk juist tegen Covid-geinduceerde trombose.Lennnn schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:15:
Als zorgmedewerker kan ik me volgende week laten vaccineren.
Ik twijfel toch heel erg. In mijn familie komt trombose veel voor. Aan beide kanten.
Uberhaubt is er geen causaal verband vastgesteld, maar mocht dat wel zo zijn, zal eerder "vrouw zijn" als risicofactor worden vastgesteld.
Disclaimer: ik ben geen arts, je zou sowieso geen medisch advies van een tech forum moeten overnemen en bespreek het vooral met je eigen arts (en laat ons dan ook weten wat die zegt
Persoonlijk vind ik dit wel te overzien kwa vertraging.
Als je niet in een risico groep valt dan zou ik gewoon even rustig afwachten wat er gebeurt, mogelijk kan je later in het jaar gebruik maken van een ander type vaccine.Lennnn schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:15:
Als zorgmedewerker kan ik me volgende week laten vaccineren.
Doe vooral waar jij je goed bij voelt en laat je niet onder druk zetten. Het risico flink ziek te worden van Corona is enorm klein als je gewoon gezond bent.
Ik wacht bijvoorbeeld rustig af tot Sanofi beschikbaar komt.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 19-03-2021 17:40 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
https://www.tagesschau.de...swald-unimedizin-101.htmlRoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Uberhaubt is er geen causaal verband vastgesteld, maar mocht dat wel zo zijn, zal eerder "vrouw zijn" als risicofactor worden vastgesteld.
Dat las ik gisteren ook in de Noorse media inzake de gevallen daar. Het schijnt dus dat de afweer overdreven reageert op het vaccin en daardoor die trombose ontstaat. Ze weten alleen nog niet of het door het jasje (vektor) van het vaccin komt of vaccin zelf. Dat onderzoeken ze verder. In Frankrijk is trouwens het advies aangepast en mag AZ alleen aan 55+ worden gegeven aangezien alle gevallen jonger dan 50 waren. Dat stond op AD.nl .
Zie: RoD in "Vaccinatie AstraZeneca tijdelijk opgeschort"martwoutnl schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:11:
[...]
https://www.tagesschau.de...swald-unimedizin-101.html
Dat las ik gisteren ook in de Noorse media inzake de gevallen daar. Het schijnt dus dat de afweer overdreven reageert op het vaccin en daardoor die trombose ontstaat. Ze weten alleen nog niet of het door het jasje (vektor) van het vaccin komt of vaccin zelf. Dat onderzoeken ze verder. In Frankrijk is trouwens het advies aangepast en mag AZ alleen aan 55+ worden gegeven aangezien alle gevallen jonger dan 50 waren. Dat stond op AD.nl .
De schrijvers van het artikel dat jij aanhaalt, hebben het niet goed begrepen. "Een afweerreactie van de bloedplaatjes" (vertaald) is op z'n minst een bedenkelijke manier van formuleren. Er staat helaas ook niets in dat daadwerkelijk nieuw is. En dat is wel jammer, want ik ben erg benieuwd wat er uit de analyses van deze club wetenschappers is gekomen, aangezien zij schijnbaar bloedmonsters hebben gekregen van de cases. Dus mocht er ergens een pre-print oid staan, dan zou ik die wel graag eens willen zien...
De kans dat je bijwerken van het vaccin krijgt zijn nog enorm veel kleiner. Afwachten is dus nogal onlogisch en vergroot het risico voor zowel jezelf als de mensen om je heen.revolution-nl schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:36:
[...]
Als je niet in een risico groep valt dan zou ik gewoon even rustig afwachten wat er gebeurt, mogelijk kan je later in het jaar gebruik maken van een ander type vaccine.
Doe vooral waar jij je goed bij voelt en laat je niet onder druk zetten. Het risico flink ziek te worden van Corona is enorm klein als je gewoon gezond bent.
En je moet het altijd zelf weten, maar als je het rationeel bekijkt laat je je zo snel mogelijk vaccineren.
[removed]
Op dezelfde pagina staat nog een link naar een (43 min duurdende) persconferentie.Professor Andreas Greinacher hat sich reingehängt und es hat sich gelohnt. Die Komplikationen nach Impfung mit dem AstraZeneca Impfstoff sind erforscht und es wurde eine Therapie entwickelt. Einer weiteren Impfung steht also nichts mehr im Weg.
Der Abwehrstoff, der sich in seltenen Fällen nach der Impfung bildet, aktiviert die Blutplättchen. Diese agieren dann wie bei einer Wundheilung und lösen Thrombosen im Gehirn aus.
Der Greifswalder Wissenschaftler hat Blutproben von Betroffenen untersucht und gemeinsam mit europäischen Wissenschaftlern und dem Paul-Ehrlich-Institut eine Therapie entwickelt. Da diese Ergebnisse bereits, breit gestreut, an Kliniken übermittelt wurden, kann weiter mit AstraZeneca geimpft werden. Betroffene Menschen können direkt therapiert werden.
Bron: https://www.medizin.uni-g...lles/astrazeneca-impfung/
[ Voor 4% gewijzigd door mesa57 op 19-03-2021 20:25 ]
Ik heb niet zoveel zin om 43 minuten door een persconferentie heen te gaan, maar als iemand anders de samenvatting wil geven, graagmesa57 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:23:
Dit was het bericht van de Uni Greifswald :
[...]
Op dezelfde pagina staat nog een link naar een (43 min duurdende) persconferentie.
Bron: https://www.medizin.uni-g...lles/astrazeneca-impfung/

Ze roepen dat ze het zowel kunnen diagnosticeren en dan ook meteen kunnen oplossen. Dat klinkt nogal ongeloofwaardig met zo'n complex klinisch beeld. Maargoed, ik zou toch wel erg graag de details weten...
Laat ik het nou eens 100% met je eens zijn.RoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:19:
[...]
Ik heb niet zoveel zin om 43 minuten door een persconferentie heen te gaan, maar als iemand anders de samenvatting wil geven, graagOndertussen zegt die website helemaal niets, en alle nieuwsberichten die ik erover heb gelezen leggen werkelijk waar niets uit

Maar enige paper is er blijkbaar niet. Van de andere kan zou je een Uni toch wel serieus moeten kunnen nemen ?
Ik kreeg trouwens het gevoel dat het alleen de gevallen met een hersenembolie betrof.
Misschien voelt @martwoutnl zich geroepen om het te bekijken en een samenvatting te geven ?
Gelachen om je disclaimer.RoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Nee, dat lijkt niet gerelateerd aan elkaar te zijn. De mechanismes die ten grondslag liggen aan familiaire vormen van trombose zijn anders dan het mechanisme dat voorgesteld wordt bij de AZ-vaccinatie. Daarnaast is dat verband bij de gevallen die zijn gerapporteerd ook niet vastgesteld. Daarbij komt: vaccinatie beschermd waarschijnlijk juist tegen Covid-geinduceerde trombose.
Disclaimer: ik ben geen arts, je zou sowieso geen medisch advies van een tech forum moeten overnemen en bespreek het vooral met je eigen arts (en laat ons dan ook weten wat die zegt)
Heb je een bron voor het begin van je post? Dus dat de mechanismes die ten grondslag liggen aan familiaire vormen van trombose anders zijn dan het mechanisme dat voorgesteld wordt bij de Astrazeneca vaccinatie?
Ik lees het graag nog even na.
Ik ga maandag ook maar eens met mijn huisarts overleggen. Ik ben benieuwd wat zij ervan zegt.
Oh, ik laat me zeker niet onder druk zetten. Ik wil alleen zsm uit de crisis en ik denk dat vaccineren de weg is. Ik reis veel (ofja, ik deed dat) en heb me voor vanalles laten vaccineren. Soms zelfs een vaccinatie laten zetten terwijl dat niet eens nodig was in het gebied ("ik ben nu toch bij de GGD, zet maar een extra vaccinatie, dan heb ik die vast voor een mogelijke volgende reis"). Behoorlijk pro-vaccineren dus.revolution-nl schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:36:
[...]
Als je niet in een risico groep valt dan zou ik gewoon even rustig afwachten wat er gebeurt, mogelijk kan je later in het jaar gebruik maken van een ander type vaccine.
Ik ben alleen nu wat ongerust vanwege mijn erfelijke aanleg voor trombose.
Als het veilig is, dan neem ik liefst vandaag nog de vaccinatie.
Dat moge zo zijn, maar een trombose is wel even wat anders dan ziek worden door COVID-19.redwing schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:07:
[...]
De kans dat je bijwerken van het vaccin krijgt zijn nog enorm veel kleiner. Afwachten is dus nogal onlogisch en vergroot het risico voor zowel jezelf als de mensen om je heen.
En je moet het altijd zelf weten, maar als je het rationeel bekijkt laat je je zo snel mogelijk vaccineren.
Dit. Bloedverdunners nodig hebben... Dat is een beetje als een pil tegen de kater...Lennnn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:41:
[...]
Dat moge zo zijn, maar een trombose is wel even wat anders dan ziek worden door COVID-19.
Mijn boefje is liev!
In weken klopt dat, maar als je het effect van het aantal mensen dat 1,5 weken niet beschermd is doorrekent, levert dit wel een flink aantal doden en erg zieken op waartegen beschermd had kunnen worden.BlackMonkey schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:30:
GGD's denken achterstand AstraZeneca-pauze over 1,5 week te hebben ingelopen
Persoonlijk vind ik dit wel te overzien kwa vertraging.
Dit is anders dan die krap 10.000 pfizer prikken die we op 27 december konden zetten, maar die pas op 10 jan gezet werden. Dat boeide echt niet. Nu gaat het over meerdere honderdduizenden die 10 dagen vertraagd zijn. Dat scheelt wel erg veel.
Maarja, we zijn weer gestart. Water under the bridge. Goed uitzoeken hoe CBG nu bij dit oordeel kwam en uitrekenen of het terecht is en lering uit trekken is het belangrihkste.
Wat je nu doet is op gevoel redeneren. Trombose krijgen door een keuze voelt erger dan covid krijgen door iets dat je overkomt als relatief gezond jong persoon. Als je het echter objectief en droog doorrekent MET de aanname dat er causaal verband is (Wat niet 100% bewezen is maar laten we doen alsof), dan is wel vaccineren nog steeds beter dan niet vaccineren voor jonge gezonde mensen. De kans om covid te krijgen met ernstige bijwerkingen bij niet vaccineren is alsnog groter dan de kans om trombose te krijgen bij wel vaccineren. En dit is nog los van de positieve effecten die het op de maatschappij heeft om wel te vaccineren.Lennnn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:41:
[...]
Dat moge zo zijn, maar een trombose is wel even wat anders dan ziek worden door COVID-19.
[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 20-03-2021 09:02 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hoeveel precies?JvS schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:58:
[...]
In weken klopt dat, maar als je het effect van het aantal mensen dat 1,5 weken niet beschermd is doorrekent, levert dit wel een flink aantal doden en erg zieken op waartegen beschermd had kunnen worden.
Ik heb niet echt een bron die het zegt, ik baseer mij op wat er geschreven wordt over het werkingsmechanisme. Bij erfelijke trombose gaat het vaak om een probleem met een van de eiwitten die onderdeel is van de coagulatiecascade, zie bijvoorbeeld dit overzichtsartikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7233636/Lennnn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:36:
[...]
Gelachen om je disclaimer.
Heb je een bron voor het begin van je post? Dus dat de mechanismes die ten grondslag liggen aan familiaire vormen van trombose anders zijn dan het mechanisme dat voorgesteld wordt bij de Astrazeneca vaccinatie?
Ik lees het graag nog even na.
Ik ga maandag ook maar eens met mijn huisarts overleggen. Ik ben benieuwd wat zij ervan zegt.
Wat er voorgesteld wordt bij het mogelijke vaccingeïnduceerde beeld van trombose en trombocytopenie is iets anders, een andere etiologie, namelijk vanuit een ontstekingsreactie (mogelijk auto-immuun) die begint bij de vaatwanden, en vanuit daar de boel verstoort: de vaatwanden gaan lekken, je krijgt bloedingen, je bloedplaatjes proberen het bloeden te stoppen, je krijgt daarbij depletie van de bloedplaatjes en daarbij heb je ook nog kans op trombose omdat de boel verstoord is cq. in de war is, en het lichaam de pro-trombotische pathways heeft geactiveerd. Zie: https://www.sciencemag.or...es-astrazeneca-s-covid-19 en https://www.ema.europa.eu...ble-link-rare-blood-clots voor beschrijvingen van de cases (oa DIC als onderliggend fenomeen).
Alhoewel je dus trombose als eindresultaat ziet, ligt het oorzaak een stapje eerder: de boel wordt, in zeldzame gevallen, ernstig verstoort bij een ontsteking op/bij de vaatwanden en vanuit daar begint de ellende. Het begint dus niet vanuit de al verstoorde balans van eiwitten in de coagulatiecyclus die je bij erfelijke trombose ziet.
Daarbij zou je nog kunnen aantekenen dat je dan met erfelijke trombose een grotere kans hebt op ellende als dit vaccin-geïnduceerde proces optreedt (verstoring van de vaatwanden + verstoring in de coagulatiecascade = double trouble), maar dat is dus niet gezien in de cases waar de EMA data van heeft gerapporteerd, en het zou aannemelijk zijn dat je dit dan ook in de klinische onderzoeken zou hebben gezien, want erfelijke trombose komt relatief vaak voor. In de klinische onderzoeken zie je echter dat de kans op trombose na vaccinatie afneemt.
Maargoed, dat is mijn analyse, en nogmaals ik ben geen arts of hematoloog
En zelfs niet eens iedere hematoloog brand zich op een gelijk niveau aan stollingsziektenRoD schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:24:
[...]
Daarbij zou je nog kunnen aantekenen dat je dan met erfelijke trombose een grotere kans hebt op ellende als dit vaccin-geïnduceerde proces optreedt (verstoring van de vaatwanden + verstoring in de coagulatiecascade = double trouble), maar dat is dus niet gezien in de cases waar de EMA data van heeft gerapporteerd, en het zou aannemelijk zijn dat je dit dan ook in de klinische onderzoeken zou hebben gezien, want erfelijke trombose komt relatief vaak voor. In de klinische onderzoeken zie je echter dat de kans op trombose na vaccinatie afneemt.
Maargoed, dat is mijn analyse, en nogmaals ik ben geen arts of hematoloog
Vanuit het boerenverstand principe kan ik mij zeker vinden in je assessment van double trouble. En mogelijkerwijze dat dit ook aanwezig kan zijn, ongunstige combinaties van medicatie / familiaire risico's zijn natuurlijk niet nieuw.
Maar ik kan mij voorstellen dat dit heel lastig aantoonbaar zal gaan zijn. Ten eerste staat nog niet eens goed vast wat de causaliteit is tussen het AstraZeneca vaccin en de huidige problematiek. Ten tweede is de exposure van mensen met familiaire aanleg natuurlijk ook maar beperkt. Je krijgt tenslotte maar 2 prikken van bijvoorbeeld dit vaccin. En dat terwijl familiaire stollingsziekten, per soort, nu weer niet dusdanig extreem veel voorkomend zijn dat zelfs met een risico vertienvoudiging je zou verwachten dat dit er ineens extreem uitspringt.
Advies in Nederland is dan ook om bij een verdenking op eenzelfde casus de HIT-ELISA test in te zetten om dit te bevestigen.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Is hier ook een vertaling van beschikbaar ergens?cyclofosfamide schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:58:
Het blijkt dat de gevallen die nu bekend zijn een positieve HIT-ELISA test laten zien (4 Duitse en 3 Engelse casussen). Het gelijkt dus een spontane HIT te zijn mét de antistoffen tegen plaatjesfactor 4 (PF4). Bij de 4 Duitse Astra-Zenica ontvangers casussen is dit bevestigd, terwijl zij allen geen (laag molecualaire) heparine kregen vóór de diagnose van een sinustrombose. Dit is overigens nog geen bewijs, maar het maakt wel aannemelijk dat er een relatie bestaat tussen vaccinatie en het ontstaan van de complicatie.
Advies in Nederland is dan ook om bij een verdenking op eenzelfde casus de HIT-ELISA test in te zetten om dit te bevestigen.
Nee, dit komt van twee bronnen:MikeyMan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:14:
[...]
Is hier ook een vertaling van beschikbaar ergens?
- een document met waarschuwing en advies vanuit GTH Gesellschaft für Thrombose- und Hämostaseforschung e.V. in Duitsland, gedateerd 19-03-2021
- de 3 casussen in Engeland lijken er erg op en zijn gisteren medegedeeld in een COVID-19 overleg door de betreffende arts vanuit de University College London Hospitals
Op basis van deze informatie hebben we intern afgesproken dat als wij gelijkende casussen tegen komen we het HIT-protocol volgen, ondanks dat er geen (laag molecualaire) heparine toediening bekend is.
Wacht.. bedoel je met vertaling misschien uitleg voor leken?
[ Voor 5% gewijzigd door cyclofosfamide op 20-03-2021 18:22 ]
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Ja datcyclofosfamide schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:21:
[...]
edit:
Wacht.. bedoel je met vertaling misschien uitleg voor leken?
Of dit in het Duits, Engels of Nederlands wordt geschreven maakt me op dit punt weinig uit met deze wat technische uitleg.
De heparine kan door je immuunsysteem gezien worden als een lichaamsvreemd iets. Je immuunsysteem maakt dan antistoffen aan, in dit geval tegen bloedplaatjesfactor 4 (PF4). Dit PF4 heb je nodig om stolsels te kunnen vormen, bijvoorbeeld bij een wondje aan je vinger.
Je kunt je voorstellen dat als je immuunsysteem op hol gaat, de hele stolling in je lichaam overhoop wordt gegooid. Eerst zul je een snelle daling krijgen van het aantal bloedplaatjes (trombocyten), waardoor er heel veel stofjes/cytokines uit de bloedplaatjes vrij komen die dan juist er voor gaan zorgen dat er stolsels (trombose) ontstaat.
Dit mechanisme wordt nu blijkbaar gezien bij de beschreven casussen, zónder dat de mensen heparine toegediend gekregen hebben, maar wél Astra-Zenica vaccin. Dit is de veronderstelling.

Ja, de kans dat je door de laatste langdurige klachten hebt of dood gaat is een stuk groter. Zelfs als je naar de groep met het grootste risico kijkt. Oftewel voor iedereen is vaccineren beter, zelfs als alle trombose gevallen zijn ontstaan door het vaccineren (en dat is niet zeker, maar van een gedeelte lijkt het er wel heel sterk op)Lennnn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:41:
[...]
[removed]
HIT is heparine-geïnduceerde thrombocytopenie. Wat daar gebeurt, is dat je heparine toedient aan een patiënt, waarna het lichaam reageert door het immuunsysteem te activeren en antilichamen te maken tegen de heparine. Wat er echter gebeurt is dat die antilichamen een kruisreactie aangaan, en aan iets genaamd platelet factor 4 (PF4) binden.MikeyMan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:24:
[...]
Ja dat![]()
Of dit in het Duits, Engels of Nederlands wordt geschreven maakt me op dit punt weinig uit met deze wat technische uitleg.
Wat je uiteindelijk krijgt is een complex waarin heparine, PF4 en het antilichaam aan elkaar geklonterd zijn. Dat geheel bindt weer aan een receptor op een bloedplaatje, waarbij het bloedplaatje wordt geactiveerd. Activatie van bloedplaatjes zorgt dat zij ook gaan samenbinden, en daardoor ontstaan bloedpropjes, ofwel trombose. Door de trombusvorming daalt dus ook het aantal bloedplaatjes, en dat verklaart dus het gecombineerde beeld van trombose met trombocytopenie (=lage bloedplaatjes) dat bij de vaccincases is gezien.
Wrang genoeg is heparine een middel om trombose tegen te gaan, maar bij dit syndroom gebeurt dus het tegenovergestelde. Dit is overigens ook iets anders dan DIC, het syndroom dat eerder werd voorgesteld als de onderliggende reden, door de EMA. Dat begint namelijk met schade aan de vaatwand, waarna een cascade van bloedingen en trombose op gang wordt gebracht.
Het gekke is dus ook dat HIT getriggerd wordt door het toedienen van heparine, en dat is natuurlijk bij het vaccin niet het geval. Als dit klopt, dan zou dus waarschijnlijk de vector de onderliggende reden zijn, namelijk dat er antilichamen tegen de vector worden geproduceerd die kruisreageren met PF4. Ik verdenk dan met name de vector, want ik gok niet dat er een kruisreactie is met het Spike-eiwit dat het product is van de vaccinaties.
Wat ik dan niet snap, is het gecombineerde beeld met bloedingen en trombose, plus trombocytopenie. DIC past daar veel beter bij dan HIT. @cyclofosfamide jij enig idee? Ik kan me voorstellen dat je eerst trombose + trombocytopenie krijgt, gevolgd door bloedingen, maar ik heb niet gelezen dat dit een veelvoorkomend beeld is bij HIT.
Edit: ik vraag me ook nog af hoe dit zich verhoudt met de vond van die Duitse club die claimde de oplossing te hebben.
Iets met kansberekening.sloth schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:42:
Dus dat betekent dat je een keihard bewijs hebt (causaal verband) van een levensbedreigende bijwerking van Astra-Zenica, terwijl net weer (in de meesten EU-landen) het vaccineren is hervat?
1% kans op problemen als je corona krijgt versus 0,00001% kans op problemen van dit vaccin. Mileahe may vary.
@RoD thanks, snap het een beetje zo geloof ik
Nee, zover zijn we nog nietsloth schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:42:
Dus dat betekent dat je een keihard bewijs hebt (causaal verband) van een levensbedreigende bijwerking van Astra-Zenica, terwijl net weer (in de meesten EU-landen) het vaccineren is hervat?
Maar de EMA dacht dus wel aan DIC, geïnduceerd vanuit de vaccinatie. Vanuit de literatuur is bekend dat virusinfecties DIC kunnen veroorzaken, dus daarop voortbordurend zou het met een vector zoals het AZ-vaccin ook kunnen. Niet?cyclofosfamide schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:51:
@RoD bij de eerste meldingen dacht ik aan TTP, dit was voor de briefing van gisteren. DIC/DIS zie je eigenlijk vaak alleen maar in combinatie met een infectie of maligniteit en niet 'spontaan' door je immuunsysteem. Er is dus een 'driver' aanwezig die het veroorzaakt. DIC/DIS kenmerkt zich dan ook door meer stollingsproblemen als een verlaagd fibrinogeen, wat een HIT niet hoeft te hebben.
Ik zie net dat het document van de Duitse collega's ook openbaar is: https://gth-online.org/wp...raZeneca_3_19032021-3.pdf
[ Voor 26% gewijzigd door cyclofosfamide op 20-03-2021 18:58 ]
Be yourself, no matter what they say ...
Jazeker, dat is iets anders. Past ook niet heel goed bij het beeld van trombose dat wordt gezien, en de EMA noemt het ook niet. Zie ook: RoD in "Vaccinatie AstraZeneca tijdelijk opgeschort"voske schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:16:
Het artikel van het Brabants Dagblad (soft paywall) over een Nederlandse patiënte spreekt van immuun trombocytopenie (ITP). Ik begrijp als leek toch goed dat dit iets anders is dan HIT?
In ieder geval een interessante vondstcyclofosfamide schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:57:
@RoD Hematologie is mijn ding, vectors/vaccins niet; het klinkt plausibel, maar conclusies laat ik graag over aan de experts. De 'conclusies' van de bespreking van gisteren werden ook met alle mogelijke voorzichtigheid gebracht.
Ik zie dat zij ook een HIT-achtig fenomeen noemen via platelet-antilichamen, met de nodige slagen om de arm.Ik zie net dat het document van de Duitse collega's ook openbaar is: https://gth-online.org/wp...raZeneca_3_19032021-3.pdf
Ik denk wel belangrijk uit het Duitse document:
Dus positieve effecten altijd nog belangrijker dan (mogelijke) negatieve bijwerkingen (volgens deze Duitsers; en de EMA).Die positiven Effekte einer Impfung mit dem AstraZeneca COVID-19 Vakzin überwiegen bevölkerungsbezogen die negativen Auswirkungen, so dass die Wiederaufnahme der Impfungen in Deutschland mit diesem Vakzin zu begrüßen ist.
Dus deze zeer zeldzame vormen van trombose lijken op een wezenlijk ander fenomeen te berusten dan 'gewone' diep-veneuze trombose van het been of een longembolie (waarvan geen signalen voor een verhoogd risico na vaccinatie zijn), volgens deze Duitsers.Nach aktuellem Kenntnisstand finden sich keine Hinweise dafür, dass Thrombosen an typischer Lokalisation (Beinvenenthrombose, Lungenembolie) nach Impfung mit dem AstraZeneca COVID-19 Vakzin häufiger sind als in der altersentsprechenden Normalbevölkerung. Aufgrund der immunologischen Genese der Sinus-/Hirnvenenthrombosen haben Patienten mit einer positiven Thromboseanamnese und/oder einer bekannten Thrombophilie nach Impfung mit dem AstraZeneca COVID-19 Vakzin kein erhöhtes Risiko, diese spezifische und sehr seltene Komplikation zu erleiden
U gaat door voor de koelkast-Lars- schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:56:
Ik heb me een aantal keren ingehouden om hier niet te gaan gissen over een ziektebeeld, maar het is mooi dat alle afkortingen inmiddels zo'n beetje voorbij zijn gekomen, TMA(TTP/(a)HUS/DITMA?)/ITP/HIT(T)/DIS...![]()
Ik denk wel belangrijk uit het Duitse document:
[...]
Dus positieve effecten altijd nog belangrijker dan (mogelijke) negatieve bijwerkingen.
[...]
Dus deze zeer zeldzame vormen van trombose lijken op een wezenlijk ander fenomeen te berusten dan 'gewone' diep-veneuze trombose van het been of een longembolie (waarvan geen signalen voor een verhoogd risico na vaccinatie zijn).
Er zal de komende tijd nog wel meer naar buiten komen over wat de precieze oorzaak is aangezien het onderzoek nog gaande is. Er zijn ook behandelingsmogelijkheden, dus nu iedereen er scherp op is, kunnen hier ook resultaten over worden verzameld.
Voor 3 dagen onderzoek is dat al heel wat.
Het eventuele causale verband, als dat er al is, kan later nog aangetoond worden gezien de frequentie van gevallen. In neem aan dat Astra/Zeneca zich daar ook in gaat mengen ?
Btw. : is er al een behandeladvies naar de NL artsen gegaan net als in DE ?
Als aanvulling hierop.RoD schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:33:
[...]
Jazeker, dat is iets anders. Past ook niet heel goed bij het beeld van trombose dat wordt gezien, en de EMA noemt het ook niet. Zie ook: RoD in "Vaccinatie AstraZeneca tijdelijk opgeschort"
EMA onderzoekt, of in ieder geval onderzocht, het wel. Zie bijvoorbeeld:
https://www.ema.europa.eu...ttee-prac-8-11-march-2021
Met name binnen de VS is voor juist ITP meer aandacht. Zie bijvoorbeeld ook:PRAC has started a review of a safety signal to assess reports of immune thrombocytopenia in patients who received any of the three COVID-19 vaccines: Comirnaty, COVID-19 Vaccine AstraZeneca and COVID-19 Vaccine Moderna.
Several cases of immune thrombocytopenia (a disorder characterised by low levels of blood platelets that can lead to bruising and bleeding) were reported in the EudraVigilance database.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajh.26132?af=R
De voorgestelde HIT-mimicry in dit geval is wel weer interessant. Indien behandeling conform HIT effectief zal blijken en daarmee een soortgelijke daling in sterfte en morbiditeit bewerkstelligd kan worden als met HIT dan weegt niet vaccineren natuurlijk al helemaal niet meer op tegen het gewoon nemen van het vaccin.
Ja dat heb ik ook gezien. Ze noemden dit aanvankelijk, maar daarna niet meer. Mijn interpretatie was dat ze qua denken opgeschoven waren naar DIC en dergelijke.psychodude schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:52:
[...]
Als aanvulling hierop.
EMA onderzoekt, of in ieder geval onderzocht, het wel. Zie bijvoorbeeld:
https://www.ema.europa.eu...ttee-prac-8-11-march-2021
Voordeel is dat zowel HIT als ITP op eenzelfde manier behandeld kan worden: met IVIg.Met name binnen de VS is voor juist ITP meer aandacht. Zie bijvoorbeeld ook:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajh.26132?af=R
De voorgestelde HIT-mimicry in dit geval is wel weer interessant. Indien behandeling conform HIT effectief zal blijken en daarmee een soortgelijke daling in sterfte en morbiditeit bewerkstelligd kan worden als met HIT dan weegt niet vaccineren natuurlijk al helemaal niet meer op tegen het gewoon nemen van het vaccin.
En ergens is dat vreemd, er is nu 1 zeldzame levensbedreigende bijwerking gevonden, maar die is wel als ik t goed begrijp wel goed behandelbaar.codex schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:43:
Dit gaat echt een hele dobber worden om de AZ vaccinaties weer op gang te krijgen. Op dit moment hoor en zie ik alleen maar mensen die het niet meer willen. Het is niet alleen deze case, maar de hele opeenvolging van negatieve berichtgeving rond AZ.
En de kans dat je aan Corona overlijdt is volgens mij in elke leeftijdsgroep vele malen hoger
Helemaal prima, ben ik eerder aan de beurt.codex schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:43:
Dit gaat echt een hele dobber worden om de AZ vaccinaties weer op gang te krijgen. Op dit moment hoor en zie ik alleen maar mensen die het niet meer willen. Het is niet alleen deze case, maar de hele opeenvolging van negatieve berichtgeving rond AZ.
Mensen die AZ nu niet meer willen begrijpen het niet. Moet men helemaal zelf weten maar dan wel op een andere lijst (low prio) zetten aub.
Die laatste opmerking vind ik nergens op slaan. De communicatie van zowel AZ als De Jonge is nou niet echt consistent geweest.tlpeter schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:29:
[...]
Helemaal prima, ben ik eerder aan de beurt.
Mensen die AZ nu niet meer willen begrijpen het niet. Moet men helemaal zelf weten maar dan wel op een andere lijst (low prio) zetten aub.
Als het te behandelen is, prima. Dan moeten ze dat duidelijk communiceren, als het net zoals een allergische reactie direct is te traceren en behandelen dan moet dat het uitgangspunt zijn.
Het is niet direct te traceren. De verschijnselen treden pas op in 3-14 dagen na vaccinatie en je bent daarbij dus afhankelijk van de patient zelf die met trombose achtige verschijnselen onmiddelijk contact op moet nemen met de arts. Ik neem wel aan dat ze aan gevaccineerde die waarschuwing gaan meegeven.codex schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Als het te behandelen is, prima. Dan moeten ze dat duidelijk communiceren, als het net zoals een allergische reactie direct is te traceren en behandelen dan moet dat het uitgangspunt zijn.
[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 21-03-2021 20:04 ]
Logica en gezondheid is gewoon een slechte combinatie voor een hoop mensen. Ik denk dat je heel veel geluk moet hebben om geen corona op te lopen op de lange termijn. Je kan jezelf zo goed mogelijk isoleren maar op een bepaald moment ben je aan de beurt.rik86 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:16:
[...]
En ergens is dat vreemd, er is nu 1 zeldzame levensbedreigende bijwerking gevonden, maar die is wel als ik t goed begrijp wel goed behandelbaar.
En de kans dat je aan Corona overlijdt is volgens mij in elke leeftijdsgroep vele malen hoger
https://www.ad.nl/binnenl...tant-grenzen-op~a58d0d1d/
Ik vind het jammer dat zoiets verwijdert wordt een site mensen als ongeloofwaardig worden bestempeld door dit te verwijderen, zo maken die mensen het overal mee, omdat de medici niets er over weten en ook geen oplossing hebben. Overal krijgen ze te horen dat er niks aan de hand kan zijn. Het zit tussen je oren.
Dat er zo weinig bewijs is is omdat er geen fuck gedaan wordt een zeker niet in nederland.
Jammer dat het allemaal verwijdert is.
Maar het grote pluspunt van dit forum is nu juist dat bijna alles wat er staat met data onderbouwd is.
Meningen en ervaringen doen er dit specifieke topic niet zoveel toe.
[ Voor 91% gewijzigd door RoD op 21-03-2021 20:54 ]
Als je een serieuze discussie wil voeren, dan graag ook op basis van zinnige informatie en steekhoudende argumenten. "Cijfers van AstraZeneca" zijn er niet, het meldingensysteem is van de EU en de lidstaten. Daarnaast is zo'n link naar het AD totaal ongerelateerd aan wat we hier bediscussiëren. Graag voortaan discussie op basis van de inhoud en niet op basis van los zand en vooringenomenheid.QSYS schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:19:
Ik weet dat alles verwijdert is wat ik hierboven neergezet heb, maar om de zogenaamde cijfers van astra zeneca zomaar te geloven, zonder dat er feiten getoond worden komt geloofwaardiger over als wat doodzieke mensen zeggen? Die mensen willen niets meer verliezen.
https://www.ad.nl/binnenl...tant-grenzen-op~a58d0d1d/
Ik vind het jammer dat zoiets verwijdert wordt een site mensen als ongeloofwaardig worden bestempeld door dit te verwijderen, zo maken die mensen het overal mee, omdat de medici niets er over weten en ook geen oplossing hebben. Overal krijgen ze te horen dat er niks aan de hand kan zijn. Het zit tussen je oren.
Dat er zo weinig bewijs is is omdat er geen fuck gedaan wordt een zeker niet in nederland.
Jammer dat het allemaal verwijdert is.
[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 22-03-2021 09:32 ]
Ja, sinds gisterenavond is het volgende document gepubliceerd, nadat alle internisten die dit ziektebeeld diagnosticeren en behandelen een mailing gekregen hebben.mesa57 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:11:
Btw. : is er al een behandeladvies naar de NL artsen gegaan net als in DE ?
https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf
Dat document geeft een mooie samenvatting van de stand van zaken.cyclofosfamide schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:28:
[...]
Ja, sinds gisterenavond is het volgende document gepubliceerd, nadat alle internisten die dit ziektebeeld diagnosticeren en behandelen een mailing gekregen hebben.
https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf
Ook even een CC naar @Lennnn gezien onderstaande:
Vanwege de immunologische genese van sinustrombose, hebben patiënten met een positieve
voorgeschiedenis van trombose en/of bekende trombofilie na vaccinatie met het AstraZeneca
COVID-19-vaccin geen verhoogd risico op het ontwikkelen van deze specifieke en zeer zeldzame
complicatie.
In Noorwegen hebben ze het nu over 6 op de 120.000
https://www.ft.com/conten...a2-4e76-afbd-94a915b24ad5
Nog steeds een relatief lage kans, maar niet zo zeldzaam als het nu naar voren wordt gebracht. Daarnaast zullen er ongetwijfeld veel onopgemerkt zijn.
Zou de oververtegenwoordiging van vrouwen onder de 55 er ook mee te maken kunnen hebben dat die groep voornamelijk is gevaccineerd? Dat zijn namelijk over het algemeen ook de zorgmedewerkers. Of hebben ze daarvoor gecorrigeerd?
Bedankt. Ik heb woensdag ook een belafspraak staan met mijn huisarts. Ik verwacht eenzelfde antwoord. Maar dit stelt iig wel gerust.RoD schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:39:
[...]
Dat document geeft een mooie samenvatting van de stand van zaken.
Ook even een CC naar @Lennnn gezien onderstaande:
[...]
Ook dat de Nederlandse internisten op de hoogte zijn en ik zelf ook weer waar ik op moet letten na vaccinatie. Dat geeft toch meer vertrouwen om toch het vaccin te halen.
Ze hebben 6 cases in 120.000 vaccinaties, niet dat de kans 6 op de 120.000 is. Dat blijft inderdaad vrij veel, maar er zijn geen aanwijzingen dat Scandinaviërs meer kans hebben om deze bijwerking op te lopen, dus je moet het juist EU-breed bekijken om een goede kansberekening te doen. Zie ook de door FT aangehaalde expert:Lennnn schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:12:
De 1 op de miljoen lijkt ook een behoorlijke onderschatting.
Nog steeds een relatief lage kans, maar niet zo zeldzaam als het nu naar voren wordt gebracht. Daarnaast zullen er ongetwijfeld veel onopgemerkt zijn.
Zou de oververtegenwoordiging van vrouwen onder de 55 er ook mee te maken kunnen hebben dat die groep voornamelijk is gevaccineerd? Dat zijn namelijk over het algemeen ook de zorgmedewerkers. Of hebben ze daarvoor gecorrigeerd?
Ik vraag me trouwens af of al die 6 cases hetzelfde beeld hebben laten zien, maar ik geloof dat dat wel het geval was. Zou in ieder geval wel goed zijn om dat bevestigd te krijgen.“Randomness is ‘lumpy’ and if you look at many smaller countries then you may find a clustering of cases in one or the other country by chance alone, even though there is no signal in the overall data,” he warned. “That’s why agencies like the EMA that look at all available data have the best information to make a decision about safety.”
Scandinaviërs hebben meestal bloedgroep A, wellicht dat de verklaring in die hoek gevonden kan worden?RoD schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Ze hebben 6 cases in 120.000 vaccinaties, niet dat de kans 6 op de 120.000 is. Dat blijft inderdaad vrij veel, maar er zijn geen aanwijzingen dat Scandinaviërs meer kans hebben om deze bijwerking op te lopen, dus je moet het juist EU-breed bekijken om een goede kansberekening te doen. Zie ook de door FT aangehaalde expert:
Heb in lijn daarmee wel eens iets gelezen dat Scandinaviërs vatbaarder zijn voor bepaalde ziekten dan gemiddeld, maar kan dat zo 1, 2, 3 niet terug vinden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nouja, er is in ieder geval geen bewijs gevonden dat de bloedgroep hier iets mee te maken heeft. Je bloedgroep heeft te maken met antigenen die op rode bloedcellen zitten. Er is niets bekend over een kruisreactie met het HIT-achtige fenomeen dat na vaccinatie wordt gezien, of welke relatie met RBCs dan ook. Althans, ik heb het nog niet voorbij zien komen.alexbl69 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:21:
[...]
Scandinaviërs hebben meestal bloedgroep A, wellicht dat de verklaring in die hoek gevonden kan worden?
Heb in lijn daarmee wel eens iets gelezen dat Scandinaviërs vatbaarder zijn voor bepaalde ziekten dan gemiddeld, maar kan dat zo 1, 2, 3 niet terug vinden.
Bovendien, als bloedgroep een rol zou spelen, zou je dat ook terug moeten zien in de cases, maar daar is niets over gezegd. Je zou ook een groter aantal cases verwachten als bloedgroep een rol zou spelen.
https://www.telegraaf.nl/...eca-dit-zeggen-de-experts
Nederland zit vziw nog op 0 cases op 350.000 AZ vaccinaties.Lennnn schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:12:
De 1 op de miljoen lijkt ook een behoorlijke onderschatting.
De 0 cases slaat dan de specifieke vorm van trombose waarop het risico met het AZ vaccin mogelijk hoger is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Er wordt nog wat onderzocht, maar een aantal gevallen met wel een sterk vermoeden. Deze bijvoorbeeld:YakuzA schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:21:
[...]
Nederland zit vziw nog op 0 cases op 350.000 AZ vaccinaties.
De 0 cases slaat dan de specifieke vorm van trombose waarop het risico met het AZ vaccin mogelijk hoger is.
https://www.bd.nl/brabant...g-onder-de-loep~a6d5642e/
Voor zover ik de discussie hierboven begrijp is het antwoord nee, want de verdachte AZ bijwerking is de HIT, niet de ITP?Lennnn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:54:
[...]
Er wordt nog wat onderzocht, maar een aantal gevallen met wel een sterk vermoeden. Deze bijvoorbeeld:
https://www.bd.nl/brabant...g-onder-de-loep~a6d5642e/
Verder heb ik echt 0 verstand van types tromboses iig.De diagnose
De diagnose: immuun trombocytopenie (ITP).
PSN
Het houdt niet op; niet vanzelf...
*edit* vat 't dan even kort samen en/of quote de relevante stukken, anders is het gewoon een linkdump
[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 25-03-2021 13:10 ]
Ze maken wel veel fouten daar.... Verwachting is wel dat het voor de uitkomst geen verschil zal maken, maar slordig is het wel.MikeyMan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:16:
https://www.nytimes.com/l...vaccine-coronavirus-cases
Het houdt niet op; niet vanzelf...
[removed]
Op basis waarvan verwacht je dat?redwing schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:24:
[...]
Ze maken wel veel fouten daar.... Verwachting is wel dat het voor de uitkomst geen verschil zal maken, maar slordig is het wel.
Woops, verkeerde antwoord
Nu de goede, er zijn al verschillende artikelen te vinden waarin dat staat. Zowel van de experts die er naar moeten kijken als AZ zelf.
[ Voor 47% gewijzigd door redwing op 23-03-2021 16:28 ]
[removed]
Interessante theorie. En mogelijk zit er ook wat in. Dat het dus meer ligt aan hoe we vaccineren dan aan het vaccin zelf. Zo ontzettend veel mensen worden ingezet om te prikken. De kans is groot dat een deel daarvan niet doorheeft hoe belangrijk het is dat er geen bloedvat wordt geraakt.
Dit kan mogelijk ook de opmerkelijke verschillen tussen landen en regio's verklaren. Wat denken jullie?
Wat is de theorie?Lennnn schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:04:
https://www.berlingske.dk...k-kan-udloese-blodpropper
Interessante theorie. En mogelijk zit er ook wat in. Dat het dus meer ligt aan hoe we vaccineren dan aan het vaccin zelf. Zo ontzettend veel mensen worden ingezet om te prikken. De kans is groot dat een deel daarvan niet doorheeft hoe belangrijk het is dat er geen bloedvat wordt geraakt.
Dit kan mogelijk ook de opmerkelijke verschillen tussen landen en regio's verklaren. Wat denken jullie?
Verder heeft AZ nu dus eindelijk goedkeuring gevraagd voor de productie van de locatie Halix.
https://nos.nl/l/2374021
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-03-2021 08:24 ]
PSN
Dat door een verkeerde vaccinatietechniek er soms in een bloedvat wordt geprikt ipv in de spier. En dat dat zorgt voor de vervelende neveneffecten.YakuzA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:14:
[...]
Wat is de theorie?
Verder heeft AZ nu dus eindelijk goedkeuring gevraagd voor de productie van de locatie Halix.
https://nos.nl/l/2374021
Ah,Lennnn schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:29:
[...]
Dat door een verkeerde vaccinatietechniek er soms in een bloedvat wordt geprikt ipv in de spier. En dat dat zorgt voor de vervelende neveneffecten.
Maar waarom dan alleen bij vrouwen onder de 55?
Liggen de bloedvaten bij hun anders?
PSN
Toen het trombose nieuws over AstraZeneca net uitkwam heb ik een discussie gehad waarbij ik precies dit zei! Hebben we verder niets aan, maar ik vind het wel mooi om te zien dat een professional ook zo denkt.Lennnn schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:29:
[...]
Dat door een verkeerde vaccinatietechniek er soms in een bloedvat wordt geprikt ipv in de spier. En dat dat zorgt voor de vervelende neveneffecten.
Alleen weer minder mooi dat de training voor het vaccineren blijkbaar tekort schiet, dat zal in Nederland ook wel zo zijn..
Dat was toch wel te verwachten eigenlijk? Met de hoeveelheid vaccinaties die nu gezet moeten worden prikt iedereen die het op papier mag mee, want die capaciteit is nodig. Zullen er ook veel bij zitten die eigenlijk wel net een opfriscursus kunnen gebruiken, maar om ze allemaal op te leiden is ook geen makkieMalandro schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:32:
[...]
Toen het trombose nieuws over AstraZeneca net uitkwam heb ik een discussie gehad waarbij ik precies dit zei! Hebben we verder niets aan, maar ik vind het wel mooi om te zien dat een professional ook zo denkt.
Alleen weer minder mooi dat de training voor het vaccineren blijkbaar tekort schiet, dat zal in Nederland ook wel zo zijn..
Aardig idee, maar het wordt niet echt onderbouwd. Als dit daadwerkelijk kan, zou je vanuit de literatuur referenties verwachten. Nu heb ik niet de moeite genomen om te zoeken, maar ik ben wel benieuwd of hier daadwerkelijk ondersteunend bewijs voor is.Lennnn schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:04:
https://www.berlingske.dk...k-kan-udloese-blodpropper
Mensen met een BIG registratie mogen zo aan de slag (maar krijgen echt nog wel even een reminder aan het begin van de dag). Mensen zonder BIG maar wel met ervaring moeten een bekwaamheid test doen. Zie de vacatureOon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:36:
[...]
Zullen er ook veel bij zitten die eigenlijk wel net een opfriscursus kunnen gebruiken, maar om ze allemaal op te leiden is ook geen makkie
Maar goed, een BIG-registratie is 5 jaar geldig, en ook bedoeld voor functies die misschien niet dagelijks vaccinaties zetten. Ik kan me voorstellen dat een snelle reminder aan het begin van zo'n dag (zeker de eerste dag, die lijkt me toch wel spannend gezien de omstandigheden) niet altijd voldoende zal zijn om ook maar een beetje in de buurt te komen van bijv. de al wat oudere mensen die bij het priklab van een ziekenhuis werken. Er zit erg veel verschil in niet zozeer hoe bekwaam die mensen zijn, maar wel met hoeveel zekerheid ze die naald erin duwen en hoe snel ze de juiste plek gevonden hebben.BlackMonkey schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:07:
[...]
Mensen met een BIG registratie mogen zo aan de slag (maar krijgen echt nog wel even een reminder aan het begin van de dag). Mensen zonder BIG maar wel met ervaring moeten een bekwaamheid test doen. Zie de vacature
Nou wil ik absoluut niet zeggen dat er mensen zijn die nu vaccinaties zetten die dat niet zouden moeten doen, maar er zal toch altijdw el verschil zijn. Het lijkt mij dat iedereen die mee mag helpen dat nu ook graag doet (mits ze de mogelijkheid hebben), waaronder dus ook mensen die toch net iets meer moeite moeten doen om het goed te doen, en daarmee eerder kleine foutjes zullen maken wanneer ze een paarhonderd prikken moeten zetten.
Nee ik ben van mening dat we mogen verwachten dat iedereen de juiste instructies krijgt (ofwel een opfriscursus).Oon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:36:
[...]
Dat was toch wel te verwachten eigenlijk? Met de hoeveelheid vaccinaties die nu gezet moeten worden prikt iedereen die het op papier mag mee, want die capaciteit is nodig. Zullen er ook veel bij zitten die eigenlijk wel net een opfriscursus kunnen gebruiken, maar om ze allemaal op te leiden is ook geen makkie
De te nemen stappen zijn duidelijk omschreven en niet ingewikkeld. Met de hoeveelheid vaccinaties die gezet worden is het erg belangrijk dat diegene die ze zet weet hoe te moeten prikken.
Zie https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf voor een samenvatting van de bijwerking van het AZ-vaccin, inclusief onderliggend mechanisme, adviezen en behandelingsmogelijkheden.