Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20

3DDude

I void warranty's

https://fd.nl/weekend/137...lde-aan-zijn-coronavaccin
  • Door gehannes met onderzoeksresultaten is het AstraZeneca-vaccin nog niet goedgekeurd in de VS.
  • AstraZeneca legde de lat erg hoog, ook al had het bedrijf geen ervaring met vaccins.
  • Het ingewikkelde productieproces is uitbesteed aan veel verschillende onderaannemers.
  • AstraZeneca heeft ook nog te maken met argwaan, politieke spanningen en pech.
Ze hebben een trial gedaan bij AstraZenca waarbij ze alle kandidaten een halve dosering hebben gegeven.
Alleen in Amerika heeft de FDA niet zitten slapen en die keuren het gewoon niet goed.
De EMA moest natuurlijk alles snel goedgekeuren: want we stonden al achteraan met het pfizer vaccin.

Tsjah wat kan ik zeggen prutswerk een bedrijf wat nog nooit wat heeft gedaan met vaccins.
Allemaal leuk en aardig maar het komt erg amateuristisch over dit AstraZeneca.
Janssen heb ik dan wat meer vertrouwen in die zijn al 10 jaar ermee bezig.

[ Voor 19% gewijzigd door 3DDude op 10-04-2021 13:27 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:06
DutchCommando schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:48:
[...]
Ik quote even de site van het Lareb:
Het blijft lastig ondanks die uitleg, wellicht omdat het woord "bijwerking" in zich zelf een causaal verband suggereert. Maar een betere term zou ik ook niet weten, verder dan "mogelijke bijwerking", of iets van "klachten kort na vaccinatie", maar goed dat is allemaal lang en meerdere woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:58
gekkie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:30:
[...]

Het blijft lastig ondanks die uitleg, wellicht omdat het woord "bijwerking" in zich zelf een causaal verband suggereert. Maar een betere term zou ik ook niet weten, verder dan "mogelijke bijwerking", of iets van "klachten kort na vaccinatie", maar goed dat is allemaal lang en meerdere woorden.
Die uitleg is niet echt onduidelijk. Het lastige is dat mensen zonder kennis en zonder bv deze uitleg te lezen denken dat ze op basis hiervan iets kunnen concluderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
giantgiantus schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:33:
[...]
Die uitleg is niet echt onduidelijk.
Dat probeerde ik ook niet te zeggen.
Het lastige is dat mensen zonder kennis en zonder bv deze uitleg te lezen denken dat ze op basis hiervan iets kunnen concluderen.
Waarbij men het dus in het dagelijkse spraakverkeer heeft over "bijwerkingen" en wat ik dus wel probeerde te zeggen is dat "bijwerkingen" als term de lading niet dekt in mijn optiek, omdat de term in zich heeft dat er een causaal verband zou zijn, het is namelijk gerelateerd aan de "hoofdwerking", terwijl dat helemaal niet zo behoeft te zijn zoals je zelf ook al hebt aangegeven.

Dus ik snap ergens wel dat mensen dat anders gaan interpreteren en dan staat er doorgaans niet zo'n "uitleg" bij. Waarbij er dus weer een schone taak ligt voor een journalist om daar voorzichtig mee te zijn in de berichtgeving en ook er goede duiding aan te geven. Maar ja de kwaliteit van de stukjes tikkers lijkt ook niet echt een stijgende lijn te bevatten dus een hoop daar op zal vrij ijdel zijn. Sowieso is terughoudendheid een weinig gewaardeerde kwaliteit heden ten dage.

[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 10-04-2021 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
https://covid19-scienceta...eca-covid-19-vaccination/
Ik kwam dit net tegen van een wetenschappelijk adviesbureau voor Ontario, Canada. Duidelijk monitoringplan voor vermoedens van een verhoogd tromboserisico na vaccinatie. Handig plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://covid19-sciencetable.ca/wp-content/uploads/2021/03/Figure-1-NEW-1536x1152.png

Zo kun je dus op basis van bloedtests, gevolgd door imaging uitsluiten of profylactische behandeling nodig is om trombose te voorkomen. Omdat we de vroege symptomen nu weten, zou dus een groot aantal van de ernstige complicaties wel eens voorkomen kunne worden. Al moet dat nog blijken in de praktijk, natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

3DDude schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:15:
https://fd.nl/weekend/137...lde-aan-zijn-coronavaccin
  • Door gehannes met onderzoeksresultaten is het AstraZeneca-vaccin nog niet goedgekeurd in de VS.
  • AstraZeneca legde de lat erg hoog, ook al had het bedrijf geen ervaring met vaccins.
  • Het ingewikkelde productieproces is uitbesteed aan veel verschillende onderaannemers.
  • AstraZeneca heeft ook nog te maken met argwaan, politieke spanningen en pech.
Ze hebben een trial gedaan bij AstraZenca waarbij ze alle kandidaten een halve dosering hebben gegeven.
Alleen in Amerika heeft de FDA niet zitten slapen en die keuren het gewoon niet goed.
De EMA moest natuurlijk alles snel goedgekeuren: want we stonden al achteraan met het pfizer vaccin.

Tsjah wat kan ik zeggen prutswerk een bedrijf wat nog nooit wat heeft gedaan met vaccins.
Allemaal leuk en aardig maar het komt erg amateuristisch over dit AstraZeneca.
Janssen heb ik dan wat meer vertrouwen in die zijn al 10 jaar ermee bezig.
Prutswerk is het zeker, maar het verdient wel wat nuance.

De FDA heeft gestrooid met emergency use voor vaccins en behandelingen tegen Covid-19. Dat ze dit voor AZ niet doen is opmerkelijk te noemen, want de data die er lag, was prima. Ja, het was nogal stompzinnig dat er te weinig data van ouderen in de trial zat, en ja, die fout met de halve dosering was al net zo dom (overigens ging dat *niet* om alle deelnemers, maar slechts een deel), maar er is wel gewoon data geproduceerd die aantoont dat het vaccin goed werkt. En dat is vervolgens in de praktijk met een Schotse en een Engelse studie nog eens ondubbelzinnig aangetoond.

De FDA doet echter van oudsher moeilijk over trials die niet in de VS zijn uitgevoerd. Zo wil de FDA dat Europese sites zich aan de Amerikaanse wet houden bij het uitvoeren van trials om de data voor een Amerikaanse indiening (IND) te mogen gebruiken. In het verleden werd dat doorgaans braaf gedaan, maar tegenwoordig weigeren steeds meer Europese instituten om daar aan mee te doen. En terecht, je als Europees ziekenhuis committeren aan de Amerikaanse wet (FDA Regulation 21 CFR) is niet te doen.

In de US heeft AstraZeneca dus een separate fase 3-studie uitgevoerd. Daar begonnen ze pas in september mee, en toen lag het kort daarna ook nog eens een flinke tijd stil (tot eind oktober) vanwege een vermoedde ernstige bijwerking (wat uiteindelijk niets bleek te zijn). De benodigde US trial is pas vorige maand afgerond (met goed resultaat) en dus nu kan de FDA pas goedkeuring geven.

Het heeft dus niets te maken met een "FDA die niet heeft zitten slapen" of een "EMA moest natuurlijk alles snel goedkeuren". De FDA heeft traditiegetrouw moeilijk gedaan, en de EMA heeft gewoon een bestaande goedkeuringsprocedure gebruikt, met een conditional approval die terecht is afgegeven, omdat de benefit-risk nog steeds uitermate positief is.

Ik kan het FD-artikel niet lezen omdat het achter een paywall zit, maar ze er allerlei niet ter zake doende dingen hebben bijgehaald zoals jij nu beschrijft, dan hoef ik het ook niet te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20

3DDude

I void warranty's

YouTube: Why you can't compare Covid-19 vaccines

Beste uitleg, die ik gevonden heb.

YouTube: mRNA vaccines, explained
deze is ook goed

[ Voor 28% gewijzigd door 3DDude op 10-04-2021 22:19 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:37
@RoD heb jij hier een wetenschappelijke onderbouwin/mening over?

https://www.linkedin.com/...TIKl0ce5WVPzMA%3D%3D&s=08

Er wordt gesuggereerd dat in 1 op de 1000 gevallen het vaccin in een bloedvat wordt gespoten en dat mogelijkerwijs de ernstige bijwerkingen wel eens daar door kunnen komen...

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 11-04-2021 15:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mr.Joker schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:52:
@RoD heb jij hier een wetenschappelijke onderbouwin/mening over?

https://www.linkedin.com/...TIKl0ce5WVPzMA%3D%3D&s=08

Er wordt gesuggereerd dat in 1 op de 1000 gevallen het vaccin in een bloedvat wordt gespoten en dat mogelijkerwijs de ernstige bijwerkingen wel eens daar door kunnen komen...
Ik kan er wel wat gedachten over vormen ja. Dit lijkt me een typische samentrekking van twee losstaande observaties, zonder dat er bewijs is voor een link. Als je dan gaat nadenken over of zo'n link er redelijkerwijs zou kunnen zijn, dan denk ik het volgende:
  • Als de manier van inspuiten van relevantie was, had ik verwacht dat de bijwerking veel vaker voor zou komen. Er zijn heel erg veel prikkers, en het zal ongetwijfeld geregeld niet op de perfecte manier worden gedaan. Het kan nooit de enige verklaring zijn.
  • We weten dat het klinische beeld wordt veroorzaakt door antilichamen die per abuis niet de onderdelen van de vector/coronavirus aanvallen, maar juist de bloedplaatjes. Deze kruisreactie komt door foutief geproduceerde antilichamen, die niet specifiek genoeg zijn voor het virus/vector. Deze foutjes in de productie kunnen niet komen door het anders inspuiten van het vaccin. Het gaat wat te ver om dat hier helemaal uit te leggen, maar het "slijpen" van de antilichamen om specifiek datgene aan te vallen wat het moet aanvallen, wordt niet beïnvloedt door de plek waar het virus aan het immuunsysteem wordt blootgesteld.
  • Wel weten we dat het direct in de bloedbaan inspuiten kan zorgen voor een heftigere reactie van het immuunsysteem. Denk aan sepsis: er komen niet-lichaamseigen stoffen (bijvoorbeeld bacteriën) in de bloedbaan, en je immuunsysteem slaat op tilt. Dusdanig dat je hele lichaam er de gevolgen van ondervindt en orgaanfuncties uitvallen. Je lichaam wil namelijk absoluut dat de bloedbaan "schoon" blijft. Die heftigere reactie van het immuunsysteem in combinatie met de trombocytopenie is niet iets dat is geobserveerd, dus die link lijkt er niet te zijn. Edit: ik bedoel niet te zeggen dat je van het vaccin inspuiten in de bloedbaan sepsis kan krijgen, mocht iemand dat denken. Het is een voorbeeld van hoe het immuunsysteem heftiger reageert op "vreemdelingen" in het bloed.
Tl;dr, ik denk niet dat dit relevant is.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 12-04-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het PRAC-rapport over het AZ-vaccin is gepubliceerd: https://www.ema.europa.eu...dox1-s-recombinant_en.pdf

Staat vol met informatie, zeer interessant om eens doorheen te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Neem even aan dat er voor J&J geen apart topic komt?

Een aardig draadje van de 'press call' die de CDC in de US heeft gegeven over de gevallen bij Jansen:

Gevaar lijkt vooral te zijn dat een standaard trombose behandeling averechts werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:11:
Neem even aan dat er voor J&J geen apart topic komt?
We hebben het daar nog over. Wellicht een algemeen trombosetopic" om de pathofysiologie uit te diepen.
Een aardig draadje van de 'press call' die de CDC in de US heeft gegeven over de gevallen bij Jansen:

[Twitter]
Het meeste daarvan mbt screening wisten we al, maar nu wordt dus ook screening op PF4-antilichamen geadviseerd, als ik het goed begrijp. PF4 is dus datgene waar de antilichamen per abuis op kruisreageren en wat vervolgens voor klontering zorgt, zo stelde EMA-onderzoek eerder.
Gevaar lijkt vooral te zijn dat een standaard trombose behandeling averechts werkt.

[Embed]
Ja normaal geef je bloedverdunners, maar dat wil je bij een trombocytopenie niet doen. Want dan wordt je kans op levensgevaarlijke bloedingen wel heel groot. Er is eerder aangegeven dat een behandeling met oa immunoglobulinen (IVIg) goed zou kunnen werken. Daar wordt oa ook ITP mee behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:50
RoD schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:10:
Het PRAC-rapport over het AZ-vaccin is gepubliceerd: https://www.ema.europa.eu...dox1-s-recombinant_en.pdf

Staat vol met informatie, zeer interessant om eens doorheen te lezen.
Ik geef grif toe dat ik het bij diagonaal lezen heb gehouden ;) Maar mijn vraag is: hoe tijdelijk is de eventueel verhoogde kans op trombosevorming? Is er een kans dat het langdurig is?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Brent schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:48:
[...]

Ik geef grif toe dat ik het bij diagonaal lezen heb gehouden ;) Maar mijn vraag is: hoe tijdelijk is de eventueel verhoogde kans op trombosevorming? Is er een kans dat het langdurig is?
Nou, wat we zien/weten:
  • De gevallen treden kort na vaccinatie op (<2 weken), daarna niet
  • Het lijkt te worden veroorzaakt door antilichamen die kruisreageren. Die begin je direct na vaccinatie aan te maken. Als je geen kruisreagerende antlichamen hebt, dan wordt dat op de langere termijn ook niet verwacht (je lichaam spuugt alleen kopietjes uit, dus als je ze in het begin niet maakt, dan later ook niet).
Dus nee. (alhoewel we nooit 100% zeker kunnen zijn natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 17:12
Dag allemaal, even een korte update van vandaag.

Zojuist nieuwe richtlijn ontvangen, zie deze link van de NIV.

En een stroomdiagram terug te zien op deze link van de NIV.

[ Voor 65% gewijzigd door cyclofosfamide op 15-04-2021 15:21 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

cyclofosfamide schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:18:

Ziet er goed uit :) En volgens mij in lijn met andere richtlijnen die we hebben gezien.

Ik ben wel benieuwd naar behandelresultaten, maar de kans is natuurlijk enorm klein dat jullie zo'n patient te zien krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:35
RoD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:53:
[...]

Ziet er goed uit :) En volgens mij in lijn met andere richtlijnen die we hebben gezien.

Ik ben wel benieuwd naar behandelresultaten, maar de kans is natuurlijk enorm klein dat jullie zo'n patient te zien krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Morpheusk op 15-04-2021 20:51 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Worden mensen die gevaccineerd worden ook nog actief geïnformeerd over bepaalde symptomen die kunnen wijzen op dit ziektebeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cyclofosfamide schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:18:

Niet helemaal ter zake doende wellicht, maar een stollingsarts is iets anders dan een hematoloog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:25:
Worden mensen die gevaccineerd worden ook nog actief geïnformeerd over bepaalde symptomen die kunnen wijzen op dit ziektebeeld ?
Dat is een goeie vraag. Er is wel communicatie uitgegaan naar artsen vanuit de EMA, maar de vraag is dan of het al is geïmplementeerd en gevaccineerden er ook op worden gewezen. Ik ben daar wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:14:
[...]
Dat is een goeie vraag. Er is wel communicatie uitgegaan naar artsen vanuit de EMA, maar de vraag is dan of het al is geïmplementeerd en gevaccineerden er ook op worden gewezen. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Mjah ik weet niet hoe lastig het is, als het niet heel afgebakend maar diffuus, je wilt natuurlijk ook niet dat je van iedereen een hypochonder in spe maakt en daarmee een potentiële run op huisartsen en eventueel spoedeisende hulp omdat mensen iets te bang zijn omdat iets er te snel al binnen valt.

Maar goed des te meer reden om eens na te denken over goede voorlichting, want uiteindelijk moeten de juiste gevallen wel bij een arts belanden en doorgaans is het toch hoe eerder hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:37:
[...]

Mjah ik weet niet hoe lastig het is, als het niet heel afgebakend maar diffuus, je wilt natuurlijk ook niet dat je van iedereen een hypochonder in spe maakt en daarmee een potentiële run op huisartsen en eventueel spoedeisende hulp omdat mensen iets te bang zijn omdat iets er te snel al binnen valt.

Maar goed des te meer reden om eens na te denken over goede voorlichting, want uiteindelijk moeten de juiste gevallen wel bij een arts belanden en doorgaans is het toch hoe eerder hoe beter.
Het hoeft niet heel lastig te zijn. Het kan zo simpel als een arts die tegen de gevaccineerde zegt dat als er klachten optreden die langer dan een paar dagen aanhouden, er contact opgenomen moet worden. Dan kan vervolgens snel diagnostiek worden opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-07 06:22

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Gezien de ontwikkelingen rond de cookie muur wil ik eigenlijk niet meer reageren, maar ik kan het toch niet laten:

Studie gedaan in Oxford (nog niet peer reviewed) naar het de risico's op trombose reacties bij Covid-19 of influenza infectie vs na vaccinatie. Uit het persbericht:
Researchers at the University of Oxford have today reported that the risk of the rare blood clotting known as cerebral venous thrombosis (CVT) following COVID-19 infection is around 100 times greater than normal, several times higher than it is post-vaccination or following influenza.

The study authors, led by Professor Paul Harrison and Dr Maxime Taquet from Oxford University’s Department of Psychiatry and the NIHR Oxford Health Biomedical Research Centre, counted the number of CVT cases diagnosed in the two weeks following diagnosis of COVID-19, or after the first dose of a vaccine. The then compared these to calculated incidences of CVT following influenza, and the background level in the general population.

They report that CVT is more common after COVID-19 than in any of the comparison groups, with 30% of these cases occurring in the under 30s. Compared to the current COVID-19 vaccines, this risk is between 8-10 times higher, and compared to the baseline, approximately 100 times higher.
Ook is er een overzichtelijke breakdown gemaakt:
The breakdown comparison for reported cases of CVT in COVID-19 patients in comparison to CVT cases in those who received a COVID-19 vaccine is:
  • In this study of over 500,000 COVID-19 patients, CVT occurred in 39 in a million patients.
  • In over 480,000 people receiving a COVID-19 mRNA vaccine (Pfizer or Moderna), CVT occurred in 4 in a million.
  • CVT has been reported to occur in about 5 in a million people after first dose of the AZ-Oxford COVID-19 vaccine.
  • Compared to the mRNA vaccines, the risk of a CVT from COVID-19 is about 10 times greater.
  • Compared to the AZ-Oxford vaccine, the risk of a CVT from COVID-19 is about 8 times greater.
Ook maar een link naar reacties op deze pre-print. Ik ga daar niet in zitten cherry picken, maar de kritiek die ik daar zie is opbouwend en overall lijkt die positief over het paper.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
Als ik het goed lees dan spreekt dit in het voordeel van de vaccins? Of lees ik dat dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07 08:55
Er word wel vanuit gegaan dat je covid heb, de kans dat je covid krijg is natuurlijk ook kleiner dus wel lastig vergelijken maar idd zoals ze uitleggen is de kans op cvt groter door covid dan door az of een mrna vaccin, of lees ik het verkeerd?
Mijns inzien moet je ook de kans op het krijgen van covid daarin meerekenen

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-07 06:22

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Ja het spreekt inderdaad in het voordeel van de vaccins. Persoonlijk denk ik niet dat je de kans op besmetting mee moet nemen hierin omdat de kans dat je inderdaad besmet wordt enorm groot is als je alle huidige maatregelen wegneemt. Dus wil je de maatschappij weer open hebben -> prik met alles wat we nu hebben en deal met de bijwerkingen (zoals eerder in dit topic aangegeven zijn er behandelingen beschikbaar als je de symptomen maar vroeg herkent).

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
LightPhoenix schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:00:
Ja het spreekt inderdaad in het voordeel van de vaccins. Persoonlijk denk ik niet dat je de kans op besmetting mee moet nemen hierin omdat de kans dat je inderdaad besmet wordt enorm groot is als je alle huidige maatregelen wegneemt. Dus wil je de maatschappij weer open hebben -> prik met alles wat we nu hebben en deal met de bijwerkingen (zoals eerder in dit topic aangegeven zijn er behandelingen beschikbaar als je de symptomen maar vroeg herkent).
Aangezien er een alternatief is voor die mensen ( Langer wachten op een ander vaccin waar dit niet optreed ), is het denk ik wel verstandig om het ieder geval mee te wegen.

Je kunt het aan de hand van dit onderzoek natuurlijk niet zeggen, maar de kans lijkt mij daarmee ook vrij groot dat de mensen die na de vaccinatie deze bijwerkingen krijgen ook vergrote kans hebben om dezelfde effecten na een besmetting met corona te krijgen (De kans is immers groot dat de oorzaak vergelijkbaar is).

Met een factor van 100x valt volgens mij het voordeel alsnog snel naar het wel nemen van een vaccin, want de kans om corona te krijgen lijkt mij al snel groter dan 1%. Mogelijk is het nog wat beter te krijgen door te kijken welke factoren zwaar tellen in de kans op bijwerkingen ( Vrouw <30 bijvoorbeeld ), en daarop de vaccin strategie aanpassen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

merlin1201 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:52:
Er word wel vanuit gegaan dat je covid heb, de kans dat je covid krijg is natuurlijk ook kleiner dus wel lastig vergelijken maar idd zoals ze uitleggen is de kans op cvt groter door covid dan door az of een mrna vaccin, of lees ik het verkeerd?
Mijns inzien moet je ook de kans op het krijgen van covid daarin meerekenen
Daarentegen, als er geen vaccins zijn/gebruikt worden, krijgt (bijna) iedereen uiteindelijk covid-19.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Woy schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:14:
[...]

Aangezien er een alternatief is voor die mensen ( Langer wachten op een ander vaccin waar dit niet optreed ), is het denk ik wel verstandig om het ieder geval mee te wegen.
naar wat nu bekend is, lijkt het efect van opwekken van bepaalde heparine achtige antistoffen gekoppeld te zijn aan het covid-ziekteverloop zelf..
(naar ik meen het UMC heeft in april 2020 een onderzoek gepubliceerd over kopeling tussen tromboses en covid, en gaven al aan dat er verder onderzoek gedaan moest worden naar effecten van heparine, waarbij zij toen merkten dat overigens het percentage van patienten dat met Heparine behandeld was en dat herstelde hoger was dan die het niet kregen, maar evenzeer dat er een zij-effect leek te bestaan dat juist een verslechterring kon opleveren)
https://nos.nl/nieuwsuur/...n-longen-of-hersenen.html
De bloedpropjes kunnen in de longen terechtkomen, of in het hart of het hoofd ontstaan, met als gevolg dat er een longembolie, hart- of herseninfarct ontstaat. De onderzoekers vonden bij de meeste patiënten een longembolie. In mindere mate ging het om herseninfarcten, maar ook dat aantal was zeven tot tien keer hoger dan normaal.

Helemaal opmerkelijk is dat de herseninfarcten ook mensen treffen die voorheen helemaal geen risicofactoren hadden, zoals een hoge bloeddruk, aderverkalking, hoge cholesterol of tabaksverslaving. Ook waren de patiënten met een herseninfarct vrij jong, en dat baart de onderzoekers zorgen.

De eerste resultaten van het onderzoek kwamen half april al naar buiten. Toen bleek nog een derde van de patiënten stollingsproblemen te krijgen. Naar aanleiding daarvan werden de richtlijnen al aangepast. Geadviseerd werd de hoeveelheid antistollingsmiddel heparine, dat coronapatiënten op de IC al uit voorzorg krijgen, te verdubbelen.
gepubliceerd 29-04-2020, 21:30

Het is dus zéér de raag of het veel zin heeft te denken dat de bijwerking van de PF4 antistoffen-reactie enkel aan het vaccin zelf zou liggen en niet van de hele immuunreactie om een betere afweer tegen covid te krijgen ..

Dan is het geen wachten maar vooral uitstellen om een bescherming op te bouwen en dat kan juist veel meer schade opleveren...
zeker aangezien het te traag vaccineren juist kan betekenen dat het de kans ergroot dat er scape-mutaties ontstaan die steeds beter een breakthourgh besmetting kunnen uitlokken, dus ook weer geaccineerden opnieuw besmetten

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RM-rf schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:03:
[...]

naar wat nu bekend is, lijkt het efect van opwekken van bepaalde heparine achtige antistoffen gekoppeld te zijn aan het covid-ziekteverloop zelf..
(naar ik meen het UMC heeft in april 2020 een onderzoek gepubliceerd over kopeling tussen tromboses en covid, en gaven al aan dat er verder onderzoek gedaan moest worden naar effecten van heparine, waarbij zij toen merkten dat overigens het percentage van patienten dat met Heparine behandeld was en dat herstelde hoger was dan die het niet kregen, maar evenzeer dat er een zij-effect leek te bestaan dat juist een verslechterring kon opleveren)

[...]

Het is dus zéér de raag of het veel zin heeft te denken dat de bijwerking van de PF4 antistoffen-reactie enkel aan het vaccin zelf zou liggen en niet van de hele immuunreactie om een betere afweer tegen covid te krijgen ..

Dan is het geen wachten maar vooral uitstellen om een bescherming op te bouwen en dat kan juist veel meer schade opleveren...
zeker aangezien het te traag vaccineren juist kan betekenen dat het de kans ergroot dat er scape-mutaties ontstaan die steeds beter een breakthourgh besmetting kunnen uitlokken, dus ook weer geaccineerden opnieuw besmetten
Ja dat is exact wat ik bedoel met de tweede alinea. Maar alsnog kan het wel een alternatief zijn om een ander vaccin te gebruiken. Zeker als duidelijk is wie extra risico loopt voor deze boeking.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RM-rf schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:03:
[...]

[...]

Ik snap niet helemaal hoe je de antilichamenresponse op PF4 koppelt aan het ziekteverloop bij Covid. Wat we weten van de bijwerking van het vaccin is dat er een "HIT-achtig" fenomeen optreedt. Het is echter niet HIT zelf, aangezien je geen heparine toedient. De overeenkomst is dat het in beide gevallen (HIT en de AZ-bijwerking) om antilichamen tegen PF4 gaat, maar de pathways lijken niet gekoppeld te zijn.

Het kan dus zijn dat bij behandeling van Covid-patiënten HIT optreedt omdat je heparine toedient, maar dat heeft dan niks te maken met een kruisreactie van de antilichamen tegen PF4 na vaccinatie, ondanks dezelfde uitkomst.

Tenzij ik iets gemist hebt, is het enige dat we weten dat de AZ-bijwerking een vorm is van vaccine-induced autoimmunity door molecular mimicry, en staat dat verder los van het tromboserisico van Covid zelf. Maar wellicht is er nog aanvullende informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 17:12
MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:35:
[...]

Niet helemaal ter zake doende wellicht, maar een stollingsarts is iets anders dan een hematoloog?
Klopt. Er zijn artsen die alleen stolling doen, bijvoorbeeld bij een trombosedienst of gespecialiseerd in stolling bij een Sanquin of andere instantie/ziekenhuis.

Hematoloog is breed opgeleid, zowel in de maligne als benigne hematologie. Voor mijn afdeling geldt dat er 'maligne' hematologen zijn en 'benigne' hematologen. De 'benigne' hematologen houden zich grotendeels bezig met problemen en ziektebeelden rondom stolling/antistolling en de niet-maligne aandoeningen (sikkelcel, PNH, thalassamie, hemofilie etc).

Kort door de bocht: een stollingsarts houdt zich bezig met ontstollingsadviezen en ontstollingsmedicatie, een hematoloog met de ziekte en behandeling waarbij een stollingsprobleem zich openbaart (TTP, DIS, HIT, etc).

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Kleine update omtrent de problemen rond AstraZeneca:
De zeer zeldzame, maar gevaarlijke bijwerking van het coronavaccin van AstraZeneca is misschien te voorkomen door de vaccins beter op te zuiveren. Het vaccin blijkt minuscule restjes te bevatten van wel duizend stoffen die daar helemaal niet horen, hebben Duitse wetenschappers ontdekt.

Die stoffen zouden wel eens voor de kettingreactie kunnen zorgen die in zeer zeldzame gevallen leidt tot de ongewone trombose in combinatie met bloedplaatjestekort. Die bijwerking trof tot dusver ook acht Nederlanders en kostte er één het leven. Dat zou betekenen dat de bijwerking typisch een gevaar is van vaccins zoals dat van AstraZeneca, Janssen en mogelijk het Spoetnik-vaccin uit Rusland – en niet van die van Pfizer en Moderna.

Voordeel is dat het probleem ‘mogelijk oplosbaar’ is, aldus de Duitsers in een voorpublicatie, ‘door onzuiverheden in het vaccin te verminderen’. Een ‘interessante gedachte’, reageert hoogleraar epidemiologie Frits Rosendaal (LUMC). ‘Dit verklaart misschien waarom het lijkt uit te maken op welke plek in de wereld het vaccin wordt gemaakt.’ Zo is er in India na 83 miljoen prikken nog geen enkel geval van de trombose bekend.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:25:

[...]
Met het oog op de laatste paragraaf:
Zoals alanis morisette zong: isn't it ironic :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:58

[...]
Zou mooi zijn als dat de oplossing is.

Ik herinner me nog dat er in één van de eerste berichten over de stollingsproblemen onderzoek werd gedaan naar een specifieke batch. Maargoed, later bleek het natuurlijk op veel meer plekken zichtbaar.

Logische vervolgstap lijkt me om te kijken wat de precieze verschillen zijn tussen de vaccins gemaakt in India en gemaakt in EU/VK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:47:
[...]

Logische vervolgstap lijkt me om te kijken wat de precieze verschillen zijn tussen de vaccins gemaakt in India en gemaakt in EU/VK.
Logische stap lijkt me ook om serieus in India te kijken of het daar ook echt niet is opgetreden, of dat de monitoring daar ondersneeuwt omdat ze het te druk hebben met het handlen met nu zelfs 300.000 nieuwe positieve testen per dag.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
de bijwerking zou wel eens door onzuiverheden kunnen komen uit de niercellen die gebruikt worden voor het opkweken van de verkoudheidsvirussen:

"Maar de verkoudheidsvirussen zelf worden gekweekt op onsterfelijk gemaakte, menselijke niercellen – in het geval van AstraZeneca en Janssen, een cellijn die in 1973 werd ontwikkeld door Leidse wetenschappers. En dat laat sporen na, zo blijkt nu. In het vaccin van AstraZeneca troffen Andreas Greinacher van de Universiteit van Greifswald en collega’s meer dan duizend soorten menselijke eiwitten aan die er niet horen. Vermoedelijk zit daartussen de aanstichter van de problemen, schrijft Greinacher.

Dat klinkt ‘best overtuigend’, vindt ook vaatwandbioloog Coen Maas (UMC Utrecht), na lezing van het onderzoek. ‘Ze laten zien dat het vaccin samen met het bloedeiwit PF4 leidt tot klontering. En dat is geen goede zaak. Er zijn veel voorbeelden van klonterende eiwitten die de neiging hebben om een antistofreactie op te wekken" - Volkskrant

EDIT: ik zie nét dat ie al gepost was. Sorry voor de dubbele post :). Kennelijk niet goed genoeg gekeken

[ Voor 4% gewijzigd door Tierelier op 22-04-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tierelier schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:17:
de bijwerking zou wel eens door onzuiverheden kunnen komen uit de niercellen die gebruikt worden voor het opkweken van de verkoudheidsvirussen:

"Maar de verkoudheidsvirussen zelf worden gekweekt op onsterfelijk gemaakte, menselijke niercellen – in het geval van AstraZeneca en Janssen, een cellijn die in 1973 werd ontwikkeld door Leidse wetenschappers. En dat laat sporen na, zo blijkt nu. In het vaccin van AstraZeneca troffen Andreas Greinacher van de Universiteit van Greifswald en collega’s meer dan duizend soorten menselijke eiwitten aan die er niet horen. Vermoedelijk zit daartussen de aanstichter van de problemen, schrijft Greinacher.

Dat klinkt ‘best overtuigend’, vindt ook vaatwandbioloog Coen Maas (UMC Utrecht), na lezing van het onderzoek. ‘Ze laten zien dat het vaccin samen met het bloedeiwit PF4 leidt tot klontering. En dat is geen goede zaak. Er zijn veel voorbeelden van klonterende eiwitten die de neiging hebben om een antistofreactie op te wekken" - Volkskrant

EDIT: ik zie nét dat ie al gepost was. Sorry voor de dubbele post :). Kennelijk niet goed genoeg gekeken
De vaccins van AstraZeneca en van Janssen zijn vectorvaccins. In deze vectorvaccins zit een onschadelijk gemaakt verkoudheidsvirus (dat zich niet kan vermenigvuldigen) met daarin een instructie (code) die ervoor zorgt dat je cellen spike-eiwitten gaan maken. Het lijkt er dus op dat de vectorvaccins, de verkoudheidsvirus 'verpakt' in eiwitten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]
Hier het bronartikel: https://www.researchsquare.com/article/rs-440461/v1

Ze hebben van alles getest, en het is aardig complex, maar het zijn wel interessante vondsten. Als ik het goed begrijp (en ik weet niet zeker of ik dat doe), dan lijken er meerdere interacties plaats te vinden, het is niet zo simpel als antilichamen die stomtoevallig kruisreageren met PF4. Zowel het adenovirus als verscheidene eiwitten die in de vloeistof rondzwemmen activeren de bloedplaatjes, die vervolgens PF4 gaan produceren. PF4 bindt dan weer aan eiwitten in het vaccin. Iets genaamd EDTA lijkt daarin een rol te spelen.

Daarbij komt dan nog dat er een separaat, pro-inflammatoir signaal wordt opgewekt, anders dan die tegen het vaccin zelf. Er lijkt een pathway te vormen die begint met lekkage van de vaatwand door EDTA in het vaccin (dus dat is een dubbelrol), dat een cascade aan reacties op gang brengt, uiteindelijk leidend tot activatie van B-cellen die PF4-antilichamen maken. Die maken ze waarschijnlijk vanwege de binding van PF4 met de vaccineiwitten, dus het gehele complex wordt als lichaamsvreemd gezien. Dit is iets wat bij klassieke HIT ook wordt gezien, daarbij bindt heparine aan PF4. Dus in die zin is dat fenomeen niet vaccin-specifiek. Lekkage van de vaatwand was overigens al een van de observaties die in een eerder stadium werd genoemd. Deze observaties knopen dus wel verscheidene zaken aan elkaar, dat is een goed teken.

Daarna komt er een cascade op gang: de PF4-antilichaam-complexen zorgen voor hernieuwde activatie van de bloedplaatjes, en dat leidt weer tot meer PF4. Vervolgens worden er, om het even heel simpel samen te vatten, nog meer complexen met PF4 gevormd. Je hebt dus een escalerende, pro-trombotische immuunreactie, dus je kan hier al zien waarom er bloedpropjes worden gevormd.

Alhoewel het niet duidelijk is welke van de eiwitten de oorzaak is, lijkt EDTA wel een sleutelrol te spelen. Hoe dan ook, extra zuivering lijkt wel een interessante optie te zijn. Ik zal eens kijken of ik er achter kan komen waarom dat niet meteen is vereist.

Dit is het meest relevante stukje van de conclusie:
We have provided evidence that VITT is not a consequence of antibodies directed against the SARS-CoV-2 spike protein (produced by all vaccines) cross-reacting with PF4 (preprint).36 Those findings, together with our current study, indicate it is the adenovirus vector-based vaccines that are at risk of inducing VITT through adenovirus and/or other PF4-DNA interactions. The degree of acute inflammatory response induced by the vaccine components appears as an important—potentially remediable—cofactor that could be diminished by reducing impurities and omitting EDTA.
Ik vraag me overigens af wat EDTA in het vaccin doet. Ik weet dat het gebruikt wordt voor bloedbuisjes om stolling te voorkomen, maar in vaccins?

Hoe dan ook, de puzzelstukjes vallen steeds meer op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Hackus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:25:
[...]

De vaccins van AstraZeneca en van Janssen zijn vectorvaccins. In deze vectorvaccins zit een onschadelijk gemaakt verkoudheidsvirus (dat zich niet kan vermenigvuldigen) met daarin een instructie (code) die ervoor zorgt dat je cellen spike-eiwitten gaan maken. Het lijkt er dus op dat de vectorvaccins, de verkoudheidsvirus 'verpakt' in eiwitten.
Dat klopt. Ik begrijp alleen niet wat je daarmee precies bedoeld eigenlijk (apart van the obvious)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tierelier schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:37:
[...]

Dat klopt. Ik begrijp alleen niet wat je daarmee precies bedoeld eigenlijk (apart van the obvious)
Dat een RNA vaccin als Pfizer en Moderna en vetbolletje gebruiken met de zgn instructie, en AZ en Janssen waarschijnlijk eiwit met een verkoudheidsvirus, om zo het afweersysteem te activeren antistoffen aan te maken.

edit: verder wel benieuwd naar het gebruik van anticonceptie icm de meldingen van Trombose.
Leeftijdsgroep lijkt nog aan de Anticonceptie te zijn, en vaak is dan boven de 55-60j niet of nauwelijks

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 22-04-2021 13:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Hackus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:43:
[...]

Dat een RNA vaccin als Pfizer en Moderna en vetbolletje gebruiken met de zgn instructie, en AZ en Janssen waarschijnlijk eiwit met een verkoudheidsvirus, om zo het afweersysteem te activeren antistoffen aan te maken.
Ah, gewoon als feitje :). Ik begreep geloof ik niet waarom je dat in een quote op mijn post noemde ;).

Wel interessant om te volgen dit. Hoop dat er wat van geleerd wordt. Tóch goed om te kijken waarom er in India nog geen stollingsgevallen bekend zijn bijvoorbeeld.... We gaan het meemaken! Lijkt erop dat de vele lichaamsvreemde niereiwitten de oorzaak zouden kunnen zijn van de stollingsreactie... Even simpel gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hackus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:43:
[...]

Ja, maar dit heeft niets met bovenstaande bevindingen te maken.
edit: verder wel benieuwd naar het gebruik van anticonceptie icm de meldingen van Trombose.
Leeftijdsgroep lijkt nog aan de Anticonceptie te zijn, en vaak is dan boven de 55-60j niet of nauwelijks
Het is al uitgesloten dat het iets met pilgebruik te maken heeft door EMA en onderzoekers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Even een kruisreactie (pun intended) vanuit het andere topic :)
JvS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:53:
Dit is wel interessant:

Onzuiverheden in vaccin mogelijk oorzaak van problemen AstraZeneca

[...]
Das best matig. Dat je productieplatform nog zoveel onzuiverheden achterlaat, dat het dit soort bijwerkingen veroorzaakt.

Overigens geldt dit ook voor vaccins op eieren (verkoudheid) en Polio (op apennierencellen), maar daar hoor je die dingen niet van.

Het meest schrikbarend vind ik dit:

[...]

Dus dan heb je een productieplatform, maar heb je variatie van fabriek tot fabriek in de mate van zuiverheid. Das wel schrikken. Ergens gaat dan iets niet helemaal goed

(wel beetje speculatief dat laatste, maar toch)
Maar zo gek is dat niet, toch? Je verwacht een bepaalde mate van zuiverheid, en accepteert bepaalde kleine verschillen, zolang ze binnen de bandbreedte vallen. Dat kan dus ook per fabriek verschillen. Maar ik kan er naast zitten, want ik heb weinig productiekennis. Ik heb wel nog even de EPAR doorgenomen, en ik vond daar wel wat interessante zaken:
The removal of some of the process-related impurities is measured in several downstream intermediates without acceptance criteria or action limits. Given the proposed concurrent validation strategy, it was requested that for several impurities (e.g. residual host cell DNA, residual host cell protein (HCP), residual nuclease) that action limits are proposed in the validation protocols. The applicant indicated that setting action or acceptance limits would be premature because pre-PPQ lots are used to identify these limits. The explanation is accepted. With the concurrent validation proposal, process removal of some of the impurities is still being validated. Introduction of action limits in the validation protocols would be appropriate. However, given that testing of most of the impurities are included in the AS specification during validation, this
approach is accepted.
En voor manufacturing:
Process-related impurities are identified. Results of AS levels of host cell DNA, host cell protein and nuclease are presented for the process 1-3 clinical and Process 4 commercial lots. All results are well within the currently proposed acceptance criteria. Host cell DNA, host cell protein and residual nuclease used in AS purification will however be controlled via AS release testing
Daarnaast was er nog een objection mbt de batch release
The absence of complete release and comparability data from all AS sites applied for in the MAA had been raised as a Major Objection. In the response, the applicant sent more release data for Catalent, Oxford
Biomedica and Henogen. The data presented demonstrate sufficient process consistency, quality and
comparability to AS used to manufacture clinical FP lots. This supports approval of a conditional marketing
authorisation although pending data from each of the three sites is requested post-approval to complete the
validation data (Specific obligation 1).
Dus het lijkt erop dat niet alles qua manufacturing tussen de verschillende sites consistent was, en dat de EMA dit voorlopig voldoende vond, maar dat er post-marketing nog wel het een en ander moest gebeuren.

Wat AZ nog aan moet leveren staat op pagina 40 van de EPAR: https://www.ema.europa.eu...-assessment-report_en.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

RoD schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:12:
Even een kruisreactie (pun intended) vanuit het andere topic :)

Maar zo gek is dat niet, toch? Je verwacht een bepaalde mate van zuiverheid, en accepteert bepaalde kleine verschillen, zolang ze binnen de bandbreedte vallen. Dat kan dus ook per fabriek verschillen. Maar ik kan er naast zitten, want ik heb weinig productiekennis. Ik heb wel nog even de EPAR doorgenomen, en ik vond daar wel wat interessante zaken:
uiteraard. Het is gewoon koeien houden, gras geven en op goeie melk hopen :P. Maar dan wel iets meer in control.

Maar kweek op humane cellen is niet echt nieuw. En dan weet je ook welke eiwitten dat achterlaat. En dan lijkt het me dat je ook wel info hebt over acceptabele hoeveelheiden hostcel eiwitten toch?

En daar design je dan een zuiveringsproces voor. Dat daar variatie in zit omdat je in verschillende fabrieken produceert, dat kan (koeien op een andere plek, geven misschien iets ander melk), maar je acceptatiecriteria zouden gewoon ok moeten zijn.

Het kan natuurlijk wel dat dit de eerste keer is dat een medicijn op zo;n grote schaal is toegediend met die gebruikte cellijn.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 22-04-2021 14:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

JvS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:19:
[...]
uiteraard. Het is gewoon koeien houden, gras geven en op goeie melk hopen :P. Maar dan wel iets meer in control.

Maar kweek op humane cellen is niet echt nieuw. En dan weet je ook welke eiwitten dat achterlaat. En dan lijkt het me dat je ook wel info hebt over acceptabele hoeveelheiden hostcel eiwitten toch?

En daar design je dan een zuiveringsproces voor. Dat daar variatie in zit omdat je in verschillende fabrieken produceert, dat kan (koeien op een andere plek, geven misschien iets ander melk), maar je acceptatiecriteria zouden gewoon ok moeten zijn.

Het kan natuurlijk wel dat dit de eerste keer is dat een medicijn op zo;n grote schaal is toegediend met die gebruikte cellijn.
Dus om het dan simpel samen te vatten, de variatie die we zien is weliswaar als acceptabel bevonden (met vervolgonderzoek), maar misschien zitten we er naast en moeten we veel strenger zijn in de criteria. Want we wisten vooraf niet goed wat het bijbehorende risico van de onzuiverheden zouden zijn. Vat ik het zo goed samen?

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 22-04-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:31:
[...]

Dus om het dan simpel samen te vatten, de variatie die we zien is weliswaar als acceptabel bevonden (met vervolgonderzoek), maar misschien zitten we er naast en moeten we veel strenger zijn in de criteria. Vat ik het zo goed samen?
Yup.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:58
Stel dat dit bewezen wordt, kunnen ze dan ook iets met de vaccins die al in uitlevering zijn ? Ik bedoel, kan er dan toch gevaccineerd mee worden en voorkomen worden dat de reactie optreed ?
Of moeten die in de prullenbak als je het risico niet wil lopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:34:
Stel dat dit bewezen wordt, kunnen ze dan ook iets met de vaccins die al in uitlevering zijn ? Ik bedoel, kan er dan toch gevaccineerd mee worden en voorkomen worden dat de reactie optreed ?
Of moeten die in de prullenbak als je het risico niet wil lopen ?
Je kan de onzuiverheden er nu niet meer uithalen. Je moet hopen dat de reactie niet optreedt, en als dat wel het geval is, behandelen. Gelukkig is er al een behandelprotocol. In die zin denk ik niet dat er iets verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:31:
[...]

Dus om het dan simpel samen te vatten, de variatie die we zien is weliswaar als acceptabel bevonden (met vervolgonderzoek), maar misschien zitten we er naast en moeten we veel strenger zijn in de criteria. Want we wisten vooraf niet goed wat het bijbehorende risico van de onzuiverheden zouden zijn. Vat ik het zo goed samen?
Maar als het aan onzuiverheden in de vaccins ligt, waarom heeft dat dan voornamelijk effect bij vrouwen?

Als het dat zou zijn, zou je verwachten dat er een evenwichtigere spreiding is voor de symptomen bij zowel mannen als vrouwen?
(dezelfde vraag die ik had bij de eerdere hypothese dat het door ondeskundige prikkers kwam die in bloedvaten spoten)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
YakuzA schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:45:
[...]

Maar als het aan onzuiverheden in de vaccins ligt, waarom heeft dat dan voornamelijk effect bij vrouwen?

Als het dat zou zijn, zou je verwachten dat er een evenwichtigere spreiding is voor de symptomen bij zowel mannen als vrouwen?
(dezelfde vraag die ik had bij de eerdere hypothese dat het door ondeskundige prikkers kwam die in bloedvaten spoten)
het is een gokje maar het zou te maken kunnen hebben met het feit dat vrouwen een iets actiever imuunsysteem hebben... Goeie vraag trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:45:
[...]

Nouja, we weten dat vrouwen een krachtiger immuunsysteem hebben. Dat zou de reden kunnen zijn. In deze processen hangt dus veel af van het op gang brengen van inflammatie. Je ziet ook dat het vooral de jongeren treft, ook die hebben een krachtiger immuunsysteem dan ouderen.

Maar daar is verder nog geen bewijs voor. Ik zou het alleen logisch vinden als het zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:22

Deathchant

Don't intend. Do!

RoD schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:35:
[...]

Je kan de onzuiverheden er nu niet meer uithalen. Je moet hopen dat de reactie niet optreedt, en als dat wel het geval is, behandelen. Gelukkig is er al een behandelprotocol. In die zin denk ik niet dat er iets verandert.
Die "onzuiverheden" reageren dus in iedereen anders. Moet ik "onzuiverheid" dan ook lezen in relatie tot de hygieneissues in de fabrieken die AZ en Janssen maken?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deathchant schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:10:
[...]

Die "onzuiverheden" reageren dus in iedereen anders. Moet ik "onzuiverheid" dan ook lezen in relatie tot de hygieneissues in de fabrieken die AZ en Janssen maken?
Nee, dat is echt onacceptabel en fout. Je moet je voorstellen dat de cellen die je gebruikt om je product mee te maken, na het maakproces allemaal besmet zijn met het adenovirus (de vector) en die cellen zijn allemaal stuk of worden stukgemaakt, zodat alle virussen (het vaccin) in oplossing komen, samen met celresten, eiwitten, DNA en allerlei groeicomponenten en 'afvalstoffen' van de cellen (en ook nog wat imcomplete virussen).

Alles behalve virussen zijn onzuiverheden. Dat wordt eruit gefiltreerd, met chromatografie gescheiden, etc (maar dat zijn allemaal strict genomen reductiestappen voor onzuiverheden). Dus in je vaccin zit altijd "Host Cell DNA" en "Host Cell Protein", by design. Allleen wel zodanig weinig dat het geen impact heeft.

Dit geldt trouwens voor alle vaccins die op cellen gekweekt wordt. Poliovaccin, Griepvaccin, die we allemaal toegediend krijgen, maar ook voor medicatie als Humera, Stelara, etc (waar je echt grote dosissen van krijgt, extreem veel meer dan bij vaccins). Er is dus best wel wat ervaring mee.

Het heeft niets met vieze muren te maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Deathchant schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:10:
[...]

Nee, dat is iets anders. In die fabriek zijn echt grove fouten gemaakt. De onzuiverheden in het vaccin horen er in feite bij. Het gaat echt om hele, hele kleine hoeveelheden, en er wordt vantevoren vastgesteld wat acceptabel is. Dus in die zin is het gewoon protocol. Wat dus niet wil zeggen dat je er wat dat betreft niet naast kan zitten.

Edit: wat hierboven al in meer detail staat, dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 22-04-2021 18:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het EMA is ook met meer informatie gekomen. :)
https://www.ema.europa.eu...ne-benefits-risks-context

Kort gevisualiseerd is het dit:
We zullen in Nederland ergens rond medium zitten qua besmettingsgraad als ik het zo snel goed heb gezien. Maar voor elke leeftijdsgroep geld dat de kans dat je in het ziekenhuis beland met corona, statistisch veel groter is dan dat je trombose ontwikkeld door het vaccin.

Het enige dat je kan zeggen is dat de leeftijdgroep 20-29 een grotere kans lijkt te hebben om te overlijden aan trombose. Maar dat komt voornamelijk omdat die leeftijdsgroep vrijwel nooit overlijd aan corona. Daar zou je nog kunnen zeggen dat je hier geen AstraZeneca meer wil gebruiken. Voor oudere leeftijdsgroepen geld dit alleen ook niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxSpk6OeqDvLWZA22Xic5ok3cC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrjWzOjFvktSiqFjWmYtO4lg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTPYX3sBkP_5CbQzPNawIrWNwD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slOCeiEp6VddAwchSrgesB5V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWX0ul7zph8ghLACJxcEBUMs69A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG3rxZIsVoIePDneUfiL2vdk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYCyLbqVZAGaRFlM-aVoU2xLXGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoZoerOtnlQXkdcllq1JQqC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11OOV_h75iq0dniWWrRFGwcAnwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JY5qyYqM3awZWWuGaWUy0hsS.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-04-2021 17:52 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@DaniëlWW2 bij de Low infection rate liggen de cijfers natuurlijk wel wat anders. Ik weet niet over wat voor periode ze dit rekenen, want uiteidelijk is de benefit op dit moment vooral dat je een x aantal weken eerder gevaccineerd wordt. Dan zou de grens nog wel iets hoger kunnen liggen dan 30. Maar boven de 40 lijkt het mij helemaal geen discussie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Woy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:01:
@DaniëlWW2 bij de Low infection rate liggen de cijfers natuurlijk wel wat anders. Ik weet niet over wat voor periode ze dit rekenen, want uiteidelijk is de benefit op dit moment vooral dat je een x aantal weken eerder gevaccineerd wordt. Dan zou de grens nog wel iets hoger kunnen liggen dan 30. Maar boven de 40 lijkt het mij helemaal geen discussie meer.
Ze rekenen met 55 per 100.000 per maand voor low. Dat is dus niet zo spannend. Maar al leg je de grens op veertig. Het gaat mij er meer om dat het gewoon verantwoord kan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:08:
[...]

Ze rekenen met 55 per 100.000 per maand voor low. Dat is dus niet zo spannend. Maar al leg je de grens op veertig. Het gaat mij er meer om dat het gewoon verantwoord kan.
Het was ook meer een nuance op de cijfers die van wel/niet vaccineren uitgaan, dat is natuurlijk niet exact wat de keuze is. Iemand had hier al eerder voorgesteld om bijvoorbeeld van oud naar jong met AZ en van jong naar oud met Pfizer/Moderna/Janssen te gaan prikken. Niet dat ik dat zie gebeuren, maar dan zou je het risico minimaliseren.

Verder zou ik met deze cijfers zelf ( eind 30 ) prima een AZ vaccinatie durven nemen.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Zie https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf voor een samenvatting van de bijwerking van het AZ-vaccin, inclusief onderliggend mechanisme, adviezen en behandelingsmogelijkheden.