Eigen ervaring en gelezen artikels. Ik zie bij de meeste scholen hier in de buurt al dat de normeringen worden aangepast omdat anders de halve klas blijft zitten.
Wat ik verder zie is dat vooral het hybride stuk slecht werkt. Volledig online werkt een stuk beter dan een gedeelte van de leerlingen in de klas en een gedeelte thuis. Hierbij zie ik dat ook veelal de kinderen thuis losse opdrachten krijgen (dus de uitleg in de dag dat ze op school zijn, en dan de dag thuis opdrachten maken)
Bovenal kun je hier zo tig artikelen van vinden. Er is daarom ook al een miljardenplan om de achterstanden weg te werken. Helaas hebben we een minister die de ballen verstand van onderwijs heeft dus veel helpen gaat dit geld niet. (scholen moeten een 'zomerschool' opzetten wat de overbelaste leraren maar erbij moeten doen. Het geld is tijdelijk dus nieuwe leraren aanwerven kan niet. Het tijdsplan is volledig onrealistisch etc.) Maar dat is een andere discussie

[...]
Denk je dat ik een voorstander ben van thuiswerken?
[...]
Dat schreef je juist niet:
- ‘Productiviteit
is duidelijk minder’
- ‘je
mist contacten met collega's’
- ‘
waardoor er
vaker langs elkaar heen wordt gewerkt’
- ‘Het
is dus wel een utopie dat dit voor langere tijd op deze manier echt goed zal gaan’
Omdat ik vraag om de onderbouwing van een stelling. betekent dat niet dat ik een voorstander ben van het een of het ander. Maar dit topic zit volgens mij vol met mensen die hun eigen situatie projecteren op anderen om die zoals @
YakuzA schrijft te generaliseren als argument waarom iets wel of niet ‘een utopie’ is.
Eerlijk gezged baseer ik me op krantenartikelen en andere bronnen die ik lees en niet zozeer mijn eigen situatie. Want als ik naar mijn eigen situatie kijk is het nog nooit zo goed gegaan met het bedrijf als vorig jaar. En dat is met heel veel mensen die echt thuis werken.
Als je naar het geheel kijkt zie je echter dat veel bedrijven juist slechter draaien. En er zijn er natuurlijk ook die juist extra winnen bij het vele thuiswerken (online verkopen, supermarkten e.d.)
De stelling was: massaal thuiswerken is een utopie. Dat is aantoonbaar onjuist, want dat is gebeurt. Jij maakt daarvan: het is een utopie voor de langere termijn.
Tja, maar dan gaan we semantisch doen. Tuurlijk kan iedereen thuiswerken. Zelfs de mensen aan de lopende band kun je wel een taak geven die ze thuis kunnen doen. Maar dat is geen zinvolle discussie, die zal juist om de langere termijn gaan. Want als je het over tijdelijk hebt kan dat altijd, maar het gaat er juist om hoe we verder gaan na de corona-crisis.
En daarnaast vraag ik me ook af of het wel echt aangetoond is dat het kan. Bij de 1e golf bleef iedereen nog goed thuis, maar in de tussentijd zijn er weer heel veel mensen op kantoor aan het werk. En daarnaast zie ik dat alleen maar toenemen ipv gelijk blijven/afnemen.
Waar het op neer komt vermoed ik, is dat mensen thuiswerken zat zijn en allerlei pseudo-argumentatie aanvoeren waarom het niet goed werkt. Even los dus van goed onderbouwde argumenten, want die zijn er vast ook.
Ik denk dat het een combinatie is. Het werkt voor het meeste werk minder goed en mensen zijn het zat (waardoor het nog minder goed werkt). Wat dan weer niet wil zeggen dat een combinatie van op de zaak en thuis werken niet de beste optie zou kunnen zijn.