Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:08
Bij banen waarbij het kan om (volledig) thuis te werken is dit tot september nog gewenst volgens de overheid. En uit onderzoek blijkt vandaag dat meer dan de helft inderdaad overweegt om ook na de crisis een gedeelte van de week thuis te blijven werken. Ben jij dit ook van plan? Het scheelt misschien reistijd en kosten. En misschien moeten we sowieso wel in shifts gaan werken zolang er geen vaccinatie is.

Mijn baan kan persoonlijk onafhankelijk van de locatie worden uitgevoerd en in feite volstaat één of twee dagen naar kantoor voor wat menselijk contact en de feeling onderhouden prima. Maar op de lange termijn lijkt het mij niet fijn werken voor het teamverband. Met persoonlijk contact kan je dingen sneller afstemmen en begrijpen. Dan zou er bijvoorbeeld een collectieve thuiswerkdag moeten komen in de week, want als de parttimers allemaal een andere thuiswerkdag plannen is het nog vrij versnipperd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Tot nader order blijf ik waarschijnlijk hoofdzakelijk thuiswerken.

We gaan nu waarschijnlijk naar een verdeling in 2 groepen voor de afzienbare tijd. De ene week mag groep 1 naar kantoor, de andere week groep 2. Zodat er voldoende afstand bewaard kan worden. Denk alleen dat het meer ellende oplevert dan oplost.

Vergaderruimtes zullen beperkt beschikbaar zijn, dus in de praktijk zit iedereen te bellen/skypen/zoomen etc omdat de andere helft van het team thuis zit. Maar dan met zijn allen in de gezamelijke ruimte (dikke chaos dus). Daarnaast zal het voor mijn software collega's misschien praktisch zijn om elke week te verhuizen. Ik was niet van plan om alle hardware heen en weer moet blijven slepen.

Vind thuiswerken zeker niet ideaal, maar voorlopig idealer dan continu verhuizen. Dus ik ga enkel naar kantoor voor werkzaamheden die niet thuis kunnen gebeuren (vaste testopstellingen en dergelijke).

Op de langere termijn ga ik gewoon weer naar kantoor. Sociaal contact, minder afleiding en snel dingen kunnen kortsluiten (in plaats van voor alles een !@#$% meeting moeten aanmaken). Maar zal misschien eerder besluiten een dagje thuis te werken als dat praktisch is (alleen maar schermwerk te doen + ergens voor thuis moeten blijven).

edit:
Ben wel benieuwd naar de invloed van iedereen zijn functie, locatie en thuiswerkmogelijkheden in de keuzes.
In mijn geval:

- Electronica hardware ontwikkeling, veel verschillende spullen en/of mensen nodig van tijd tot tijd
- Oosten van het land, geen files _/-\o_ . half uurtje rijden
- klein appartement, geen aparte thuiswerkplek. Zit aan mijn reguliere bureau in de woonkamer (dus zeker niet ideaal).

[ Voor 16% gewijzigd door timberleek op 08-05-2020 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Mijn werkgever volgt de richtlijnen van de overheid dus voorlopig blijft iedereen die dat kan thuiswerken. Ik werkte normaliter al 2 dagen per week thuis wellicht wordt dit na corona meer. Voor mijn vak kan het makkelijk (software ontwikkelaar), video overleg volstaat vrijwel altijd.

Het zal aan je persoonlijkheids kenmerken en thuis situatie liggen maar ik heb geen enkele moeite met 5 dagen per week thuiswerken. Kan werken op tijden die mij liggen (dwz starten om 0600) en krijg erg veel gedaan en ervaar minder stress doordat ik geen 2 uur per dag in de file hoef te staan.

Thuiswerken als concept bewijst zich nu op grote schaal in de praktijk. Ongetwijfeld is het niet mogelijk of geschikt voor iedereen. Maar indien wel, vooral doen. Op die manier kunnen we na corona hopelijk echt wat doen aan het dagelijkse verkeersinfarct met bijbehorende milieu problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik was het thuiswerken al aan het opbouwen nog voor Corona om de hoek kwam. Ik werkte eigenlijk al heel lang 1 dag per week thuis en sinds eind vorig jaar waren dat er eigenlijk al 2 geworden. In februari hebben we de hele maand proef gedraaid met 2 dagen per week naar kantoor en 3 dagen thuis werken. We hebben toekomstplannen waarin dit perfect zou passen. Dat beviel uitstekend. Nu dus alweer ruim 2 maanden 5 dagen per week thuis aan het werk.

Kortom: voor mij wordt het ook na Corona niet meer dan 2 dagen per week naar kantoor. Maar die plannen lagen er dus al vóór Corona. Noem het een voorspellende gave, of ben realistisch en noem het toeval. :)

Helaas ga ik geen winst opleveren in het OV: ik reis altijd voor de spits, in de daluren (zowel 's ochtends als 's middags).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-05-2020 09:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 20-04 20:38
Phantasmagoria schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:38:
Thuiswerken als concept bewijst zich nu op grote schaal in de praktijk.
Ben benieuwd of dit daadwerkelijk zo is.
Als ik om mij heen kijk hoor ik vooral een hoop geklaag over online meetings en verloren productiviteit. Ben ook wel benieuwd hoe snel de overcontrolerende managers iedereen weer in het zicht willen hebben.

Al hoeft er natuurlijk maar een paar procent thuis te blijven om significant verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:02
Mijn werkgever wil volgende week iedereen weer naar kantoor hebben.

Iedereen krijgt een eigen kantoor en 1,5 meter hoeft geen probleem te zijn. Maar toch vreemd om van volledig thuiswerken in een keer weer naar volledig kantoor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
Wat bij mijn werkgever ws ook meespeelt is dat men naast de constatering dat het werk idd gewoon 100% doorloopt men blijkbaar veel bespaart op operationele kosten.
Die 2 gecombineerd zal een aardige incentive zijn het thuiswerken wat meer te omarmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik kan helaas geen vliegtuig mee naar huis nemen....anders was ik wel gaan thuiswerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-04 11:34
Persoonlijk ben ik de afgelopen weken gewoon actief op kantoor. Ik woon samen met vriendin lief in een klein appartement waardoor ik geen fatsoenlijke werkplek kan maken. Daarbij heb ik persoonlijk de mening thuis is thuis en werken is kantoor, nogmaals dat is mijn persoonlijke opvatting. Waar mijn vriendin momenteel wel 3 dagen doet thuis werken en de overige dagen op kantoor is.

Daarbij reis ik ook gewoon met de trein, dit is voor mij slechts 1 station verder dus ben met een kleine 10 minuten heen en weer. Dit zal ik ook gewoon blijven doen ook na de corona tijd en ook nog zo lang corona tussen ons is. Het nadeel van de "verplichting" van mondkapjes in de trein zal je dan maar voor lief nemen maar gezien het voor mij maar 1 station is en een ritje van 4min is het nog te overzien.

Onze werkgever zal ook de richtlijnen van het RIVM volgen en waar mogelijk zoveel mogelijk thuiswerken zal stimuleren maar wel speelt het idee om toch een soort van minimale bezetting en roulatie te gaan instellen. Ik moet zeggen dat het met z'n max 10 collega's op kantoor best prima is, alleen jammer dat onze catering gesloten is en hierdoor zelf voor lunch en snacks moeten zorgen ;)

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:15
Over het algemeen kan ik niet thuis werken maar dien ik op locatie te zijn.
Glasvezel en UTP verbindingen maken in datacenters gaat vrij lastig vanuit huis...
Heel af en toe een dagje thuis voor wat administratie lukt wel, maar dat is maar zelden.

Ik hoop echter wel dat er veel mensen thuis blijven werken.
Nog nooit zo makkelijk en snel overal kunnen komen als de afgelopen weken nu er zo weinig verkeer op de weg is.
Al moet ik wel zeggen dat ik deze week al weer wat meer verkeer zie onderweg dan de weken ervoor.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:44

Roozzz

Plus ultra

De afgelopen weken heb ik nagenoeg alles vanaf huis kunnen doen en ik hoop dat in ieder geval deels vol te houden. Bij mijn werkgever werken we toch allemaal al op diverse kantoorlocaties, intern en extern, en veel op afstand van elkaar dus ik voorzie daar weinig problemen. Voor sommige activiteiten is het wel even behelpen om dit op afstand van elkaar te doen, maar uiteindelijk komt dat ook wel weer goed. Men ziet ook in dat dit prima kan met ons werk (wij draaien gewoon 100% door) en in principe is de bedoeling dat we tot 1 september zoveel mogelijk thuiswerken. Wel mis ik het directe contact met collega's, maar dat is echt niet 5 dagen in de week benodigd :P

Al met al scheelt het uren in de week aan reistijd en geeft het mij ruimte om lekker tussen de werkzaamheden door te sporten, dus helemaal prima.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Vermoedelijk gaan we na corona 1 keer in de week naar kantoor en blijven we 4 dagen thuis werken als we administratief bezig zijn. Maar als we water gaan meten of labproeven moeten doen zullen we toch naar kantoor toe moeten. Maar dat doen we nu toch al.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Phantasmagoria schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:52:
Wat bij mijn werkgever ws ook meespeelt is dat men naast de constatering dat het werk idd gewoon 100% doorloopt men blijkbaar veel bespaart op operationele kosten.
Die 2 gecombineerd zal een aardige incentive zijn het thuiswerken wat meer te omarmen.
Ik vraag mij echt af waarop je dat kan baseren? Op de aantal weken dat wij nu met z'n allen thuiswerken? Dat is voor de meeste bedrijven toch echt veel te kort om dat nu al te kunnen concluderen.

Ik merk juist dat er nogal wat mensen minder productief zijn. Wij gaan al langzaam weer mensen richting kantoor halen omdat we juist merken dat er wat slack(niet te verwarren met de app) in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik heb altijd al veel vanuit huis gewerkt. Het merendeel van mijn directe collega's en stakeholders zitten allemaal in het buitenland waardoor er behalve sociale contacten weinig redenen is om naar kantoor te komen (behalve om aan interne policies te voldoen).

Juist ivm veel buitenlandse contacten is thuiswerken een plus omdat je daardoor simpelweg geen 9-5 schedule hebt en je dus bijvoorbeeld niet werk-gerelateerde dingen kunt oppakken terwijl je in de avond-uren juist weer ff twee meetings oppakt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vermoed dat er geen vast gedefiniëerd einde zal komen aan de crisis. De maatregelen zullen geleidelijk aan weer versoepeld worden maar ondertussen zullen werknemers nog wel aangemoedigd worden om thuis te werken. Het merendeel van ons bedrijf kan dit ook gewoon. Het nadeel is dat het sociaal contact wegvalt, je daardoor minder op de hoogte bent van wat collega's doen en dat bepaalde projecten gewoon stroever verlopen omdat je niet eens face to face kan brainstormen. Ondanks alle technologie blijft vanop afstand werken moeizamer gaan dan elkaar echt ontmoeten.

In ieder geval blijf ik zelf zo lang mogelijk thuis werken. Ook wanneer we terug op kantoor welkom zijn zal ik meer thuis werken dan voorheen om er zo voor te kunnen zorgen dat er voldoende plaats is op kantoor om afstand te houden. En daarna zien we wel weer. Ik werkte 1 dag in de week thuis. Dat zouden er wel eens 2 kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 18:41
Als het even kan wel!
Ik heb helemaal niets aan werken in een kantoortuin, en thuiswerken was nooit toegestaan wegens de policy. Nu is iedereen thuis aan het werken en ik vind het helemaal top. Bij mijn vorige werkgever werkte ik ook 3 dagen per week vanuit huis. Wat mij betreft is 1 tot 2 dagen voldoende om op kantoor te zijn, dan probeer ik de meeste meetings in die tijd te plannen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zover nu bekend blijven wij tot iig 1 september idd primair thuiswerken met ons team van 12 mensen.

Ik hoor wel dat er gekeken wordt of het kantoor open kan voor mensen die per se op kantoor willen werken, maar dat is dus op vrijwillige basis. Dat zou op een reserveringsssyteem-achtige manier moeten werken, dat je een plek kan reserveren op kantoor.

Ik vind het ook wel prima om thuis te blijven werken, het bevalt me eigenlijk wel. Scheelt me dagelijks twee uur reistijd, ik heb geen drukte aan mijn kop, en ik kan lekker mijn eigen tijd indelen. Ideaal wat mij betreft. Als we elkaar nodig hebben kunnen we elkaar altijd via Teams bellen, en sowieso hebben we dagelijks via Teams een stand-up met het hele team.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 15:21
Voor de verplichte lockdown waren wij al begonnen met werken in shifts met A & B teams, na een paar weken is dat omgezet in iedereen thuis behalve 1 rapid response team per locatie omdat hier tevens de datacenters gehuisvest zijn. Waarschijnlijk mogen de A teams vanaf eind juni weer terug naar kantoor. de B teams moeten nog een tijdje op een andere locatie blijven werken.

Persoonlijk zie ik het niet zitten om langer volledig thuis te blijven werken dan nodig. Agile werken in teamverband werkt toch een stuk beter met fysiek contact. Ik zie in mijn eigen team nu vooral de mindere goden en junioren het moeilijk hebben omdat begeleiding gewoon moeilijker is. Ook dingen als pair programming en interactie is gewoon minder makkelijk digitaal te regelen. Verder mis je vooral de indirecte communicatie die je op kantoor wel meepakt. Als ik iets uitleg aan een collega luisterd een andere soms mee als hij toevallig ook dat probleem had. Dat kan nu niet waardoor je alle calls van te voren moet plannen of dingen 3 keer moet uitleggen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 25-04 14:00

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik heb onder andere te maken met produktie ondersteuning dus zit gewoon op kantoor :P , maar kan niet wachten tot de projecten in vooral het buitenland weer beginnen/mogen.

het is wel wat saai zo alleen in een 3 verdieping kantoor gebouw :+ , dus iets meer mensen mag wel

[ Voor 22% gewijzigd door mrsar op 08-05-2020 11:34 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
Na de crisis

Volgens mij moet die nog beginnen. Maar dat terzijde.

Tot er reële kans op besmetting blijft, waarbij je naasten ernstig ziek kunnen worden, is het helaas geen andere optie dan om afstand te houden, minder reisbewegingen te maken en de kans op besmetting te verlagen.

Thuiswerken is dus geen keuze, maar noodzaak lijkt mij?

Wat ik wel doe is mijn medewerkers vragen hoe ze het werken op kantoor de komende periode willen invullen, waar voelt een ieder zich goed bij, hoe kunnen we transport organiseren, etc. Ik weet ook nog niet precies wanneer hiermee te beginnen, we zitten nu zo'n 9 weken thuis voor een groot deel.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind het super om thuis te werken, deed dat al 2-3 dagen/week. Maar in de zomers wordt het hier op mn zolder toch wel echt heet.. Dat was voor mij vaak reden om lekker in de airco op kantoor te zitten.
Nu dubben of ik ga investeren in een airco.. Wil eigenlijk niet zo'n herrieding aan mn gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-04 21:14

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij moet de crisis nog beginnen en is dit het topje van de ijsberg, maar goed, dat is mijn mening.
Mijn werkgever volgt ook de overheidsinstructies, maar ik kan al sinds 2005 gewoon thuiswerken, al was dat destijds niet de norm.

Ik vind het sociale aspect aan kantoor erg fijn, het hoort immers een beetje bij het ritme en het is leuk om je collega's te spreken face to face, maar ik heb erg veel "last" van het kantoortuinconcept; veel mensen roeren toch energetisch gezien in elkaars bubbeltje, tel daar het gebrek aan planten en het gebrek aan een goede interne klimaatregeling bij op en je hebt een goed recept voor spanningshoofdpijn. Althans, ik ben er erg gevoelig voor. Sinds ik thuiswerk zijn al die klachten als sneeuw voor de zon verdwenen, en ik heb de eerste keer sinds 4 jaar al zo'n lange tijd aan 1 stuk door geen fysiotherapeut meer gezien. Dat te bedenken dat ik dus al 4 jaar lang mijn lichamelijke klachten aan het aanpakken ben, terwijl ik gewoon duidelijk bewijs heb dat het aan de kantoortuin ligt.
Nu ik komende dinsdag dus al 2 maanden aan één stuk thuiswerk, heb ik inmiddels wel iets van een ritme gevonden. Ik vond het de eerste 3 weken erg lastig om achter de laptop uit te komen om een wandelingetje te maken ofzo. En je gaat door totdat je moet gaan koken, waar je normaliter een soort van afbouw-ritme hebt door je spullen in te pakken, naar de bus te lopen en in de bus muziek te luisteren/afschakelen en dan "kom je thuis" zeg maar. Nu hangt de "werkenergie" ook de hele dag in je huis bij wijze van, dus dat vind ik dan wel vervelend en ik weet niet wat ik daartegen kan doen. Klinkt wellicht wat zweverig, maar ik voel dat gewoon hier hangen dan, niet helemaal hetzelfde als wat op kantoor hangt, maar toch...

De katten vinden het helemaal prima zo. Elke keer op schoot moeten komen liggen, over je laptop heen banjeren en zeuren om aandacht...Dat krijg je met een Siamees, dat zijn net kinderen.

Mijn plan is om wel structureler te gaan thuiswerken als dit alles over is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:31:
Ik vind het super om thuis te werken, deed dat al 2-3 dagen/week. Maar in de zomers wordt het hier op mn zolder toch wel echt heet.. Dat was voor mij vaak reden om lekker in de airco op kantoor te zitten.
Nu dubben of ik ga investeren in een airco.. Wil eigenlijk niet zo'n herrieding aan mn gevel.
Nou, het wordt alleen maar warmer en warmer in de zomers. Dus ik denk dat je die airco dan wel vaak genoeg gaat gebruiken ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:43
Ik werkte voor Corona al 50% van de tijd vanuit huis. Sinds begin maart zit ik fulltime thuis.

Eerlijk gezegd ben ik er helemaal klaar mee. Ondanks dat we hier de ruimte hebben (200m2 woonruimte) word ik langzaam aan gillend gek. Ik mis de sociale contacten, het er uit zijn, het korte ritje (15 min) naar kantoor, etc.

Daarbij komt dat mijn partner wel alle dagen op kantoor werkt en dus gillend gek wordt dat ik iedere mamadag van haar ook nog thuis aanwezig ben.

Wat ik ook merk is dat voor mijn omgeving de grens van "ik ben aan het werk" steeds verder vervaagd. Ondanks dat ik een apart kantoor heb word ik te pas en te onpas lastig gevallen door mijn omgeving. Kan je even dit, kan je even dat, even op de kinderen passen...is maar 10 minuten. Ben je nu nog aan het werk etc.

Kortom....ik kan niet wachten totdat ik weer 2 dagen per week fysiek naar kantoor toe mag. Desnoods met mondkapje op ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Panzer_V op 08-05-2020 11:39 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Panzer_V schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:36:
Ik werkte voor Corona al 50% van de tijd vanuit huis. Sinds begin maart zit ik fulltime thuis.

Eerlijk gezegd ben ik er helemaal klaar mee. Ondanks dat we hier de ruimte hebben (200m2 woonruimte) word ik langzaam aan gillend gek. Ik mis de sociale contacten, het er uit zijn, het korte ritje (15 min) naar kantoor, etc.

Daarbij komt dat mijn partner wel alle dagen op kantoor werkt en dus gillend gek wordt dat ik iedere mamadag van haar ook nog thuis aanwezig ben.

Wat ik ook merk is dat voor mijn omgeving de grens van "ik ben aan het werk" steeds verder vervaagd. Ondanks dat ik een apart kantoor heb word ik te pas en te onpas lastig gevallen door mijn omgeving. Kan je even dit, kan je even dat, even op de kinderen passen...is maar 10 minuten. Ben je nu nog aan het werk etc.

Kortom....ik kan niet wachten totdat ik weer 2 dagen per week fysiek naar kantoor toe mag. Desnoods met mondkapje op ;)
Ik begrijp dat wel ja. Ik dacht dat aan het begin ook te ervaren, maar ik kwam erachter dat het "gillend gek worden" eigenlijk gewoon een ongewenning is van het oude-vertrouwde wat ik gewend was, en het zorgde ervoor dat ik ineens headspace had om na te denken over alles in het leven...
Helaas betekent dat in mijn geval ook dat ik headspace had om mijn hoofd eens de ruimte te geven om álle zorgen die in de lucht hangen bij de haren erbij te slepen en die lekker te mixen met de feiten die op tafel liggen om tot van die gare, halfbakken conclusies te komen die VER verwijderd zijn van de feiten. En ineens zat ik dan daar, 0,0 veranderd aan de situatie, maar binnen een half uur wel mezelf een klote gemoedstoestand bezorgd 8)7

EDIT: uiteindelijk leiden dat soort dingen wel tot een betere bewustwording van wat er allemaal speelt en leer je omgaan met waar je écht mee zit en wat je hoofd erbij verzint. Dus op zich wel wat geleerd natuurlijk ;)

Kun jij uitleggen waarom het voor jou aanvoelt als gillend gek worden of zou het bij jou niet ook aan zoiets kunnen liggen als bij mij? Ik weet dat N=1 niet altijd opgaat, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat bij anderen werkt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 08-05-2020 11:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 12:43
Deathchant schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:43:
[...]

Kun jij uitleggen waarom het voor jou aanvoelt als gillend gek worden of zou het bij jou niet ook aan zoiets kunnen liggen als bij mij? Ik weet dat N=1 niet altijd opgaat, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat bij anderen werkt ;)
De grootste irritatiepunten waardoor ik het "gillend gek worden" gevoel krijg zijn:
* Vervaging van scheiding tussen werk/ prive;
* Een thuisomgeving die het moeilijk vindt te accepteren dat ik, als ik aan het werk ben, dus niet beschikbaar ben voor wat dan ook en niet lastiggevallen wens te worden;
* Ik mis de sociale contacten met mijn collega's;
* Ik mis het 'opbouwen' en 'afbouwen' van een werkdag. Dat wat je normaliter in je hoofd doet tijdens het ritje naar kantoor en het ritje weer terug naar huis.

Dat laatste punt kan ik oplossen door na het werk een rondje te gaan wandelen buiten. Echter doe ik dat lang niet altijd of kan het lang niet altijd. Er zijn immers kinderen/ vrouw/ hond die na mijn werkdag denken "ah, hij is klaar kan je mooi meteen.....zo en zo".

Samengevat ==> ik wil een hardere scheiding tussen werk en privé. Die heb ik nu niet en vervaagd steeds verder en daardoor word ik gillend gek.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Voordat het vanuit de overheid bekend was tot september had mijn werkgever dit al aangegeven (MBO). Het heeft weinig nut na alles om te hebben gegooid, dat we voor de zomervakantie alles weer intern in zouden moeten richten. Lessen gaan hier gewoon door digitaal en voor bepaalde examenklassen die niet digitaal hun lessen kunnen volgen zijn de panden ingericht.

Zelf heb ik altijd al geroepen (niet geheel vrijwillige Servicedesk) dat ik prima dit werk vanuit thuis of waar kan doen.
Mijn direct leidinggevende zal het hier wel niet mee eens zijn want geen garantie omtrent bereikbaarheid (dan gaat het om hardware). Dat begrijp ik ook wel. Maar moet zeggen dat ik het wel relaxt vind om thuis te werken. Tuurlijk moet je overal wel een mouw aan passen omdat ons dochtertje op dit moment nog niet naar school gaat, maar goed.

Het scheelt financieel echt een bak met geld op deze manier. De auto's worden weinig gebruikt. Heb nog niet hoeven tanken tijdens deze crisis. Andere is boodschappen die eens in de week komen, maar dat staat los van het thuiswerken verder.

Ik zou er wel blij van worden, maar ik verwacht dat we allemaal met aanpassingen na de zomervakantie gewoon de sjaak zijn om weer op kantoor te zitten vijf dagen in de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009

Mavamaarten

Omdat het kan!

Panzer_V schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:36:

Ik ben blij om ook de keerzijde een keer te horen.
Bij ons op het werd thuiswerken sowieso al aangemoedigd pre-corona, de sfeer daarrond was altijd prettig. Maar zelfs dan deed ik het niet graag, je zit heel de dag alleen en je focussen is gewoon moeilijker.
De eerste weken van thuiswerken waren hard, maar draaglijk. Maar nu loop ik echt de muren op. Ik heb een aangenaam bureau wat ook mijn vaste werkplek is (zodat ik de keukentafel niet "associeer" met werken), maar ik word gewoon echt hoorndol van het gebrek aan sociaal contact en verplaatsingen. Ik had steeds mijn wandeling naar de auto, de autorit, ... maar die momenten om het hoofd vrij te maken zijn gewoon weg. En ja, ik kan nog steeds wandelen enzo, maar het gevoel van "er ligt werk en dat werk moet af" is er gewoon heel heel sterk. Om 17u de klik maken om de PC af te zetten is er wel, maar zo tijdens de dag nog extra pauze gaan nemen dat kan mijn hoofd niet in.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Bij ons werken we gewoon op basis van de richtlijnen van de overheid, maar omdat persoonlijk contact/ overleg zo nu en dan ook wel handig is werken we in shifts (kleine groepjes) op kantoor, per komende maandag. De afstanden zijn groot genoeg (1,5 meter minimaal, er zijn ongeveer 10 werkplekken in deels (5) volledig afgeschermde, en anders deels afgeschermde ruimten beschikbaar voor max 8 personen die op enig moment aanwezig zijn.

Zelf zal ik om de week een dag naar kantoor gaan, maar werk ik de rest thuis. Gedurende langere tijd (1,5 jaar) werk ik 1 dag thuis, en de laatste 5 maanden (voor Corona) 2 dagen. Dat zal ik ook blijven doen voorlopig, enerzijds ivm reistijd en anderszijds omdat ik als 'oudgediende' bij het bedrijf waar ik werk zoveel kennis en ervaring heb opgedaan dat het thuiswerken alleen al heerlijk is omdat ik niet zoveel gestoord wordt en vlotter door kan werken (krijg meer gedaan).
Als er echt wat is ben ik gewoon bereikbaar, maar het is minder gemakkelijk om te bellen dan om even naar iemand toe te lopen die een meter of 10 verderop zit, als je ergens niet direct uit komt.

Dus ja, ik blijf ook thuiswerken na de coronacrisis, maar niet meer volledig. Enerzijds vanwege contact met de collega's en anderszijds omdat het wereldje wel erg klein wordt als je alleen maar thuiswerkt. 2 dagen in de week vind ik heerlijk (soms 3 is ook goed), maar veel meer dan dat moet het niet standaard worden.

@Panzer_V
Ik herken wel wat je bedoeld, werd vanmorgen nog boos aangekeken toen mijn vrouw voor de 3e keer deze week (4 werkdagen ivm bevrijdingsdag) tijdens de standup om 9:00 uur (zij kwam binnen om 9:05) even iets kwam pakken op de zolder, waar ik mijn werkplek heb. Andere dagen is het printen (printer staat hier) of even wat vragen. Ze keek boos omdat ik er wat over opmerkte dat het wel iedere keer rond die tijd is, terwijl ze weet dat ik dan standaard in een call zit.

Buiten dat wil het prima hier, ook ik pas wel eens op de kinderen, maar heb genoeg werk (en krijg genoeg werk weggewerkt) om dit verantwoord te kunnen doen, en anderszijds om ook niet ineens heel weinig uren te maken.
Wat ik ook lekker vind is dat niemand je aankijkt als je de hele week 9 uur / dag maakt en op vrijdag een halve dag. Zou ik dat op kantoor doen, wordt ik toch wel scheef aangekeken (nu trek ik me daar op zich niet zo heel veel van aan, maar toch).

[ Voor 24% gewijzigd door jbdeiman op 08-05-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Nu is het zo, dat de meeste mensen betaald krijgen per uur dat ze voor de baas werken. Het managen is er dan ook op gericht om er voor te zorgen dat die uren productief worden besteed. Ook hebben sommige mensen wat meer controle en motivatie nodig dan anderen.

Om dit vrijer te maken en in je eigen tijd en tempo te kunnen werken, moet de beloning daar ook op afgestemd worden. Je krijgt dan niet meer betaald per uur, maar per opdracht. Werken op projectbasis.

Nou is dat natuurlijk wat veel ZZP-ers al doen. Maar die hebben ook alle sociale zekerheid ingeleverd. Dat lijkt fijn voor de werkgevers, maar het meeste werk leent zich er niet voor om iedere opdracht door iemand anders te laten uitvoeren. Dat is regelmatig wel het streven, maar een stukje inwerktijd en opleiding heb je vaak wel nodig. En de meeste werknemers zien dat ook niet zitten, anders waren ze wel zelfstandige geworden.

We moeten daarom meer naar prestatiecontracten toe, waarbij de werkgever (zoals in een SLA) de minimale verplichting specificeert en je beloning wordt gesplitst in een vast salaris en een betaling per opdracht.

De consequentie hiervan zou wel zijn, dat werkzaamheden onder de loep genomen worden en veel banen die niets toevoegen worden opgedoekt. Maar de overblijvende banen die zich daarvoor lenen kun je dan gewoon (voornamelijk) thuis en in je eigen tempo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Nu online
SymbolicFrank schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:57:
Nu is het zo, dat de meeste mensen betaald krijgen per uur dat ze voor de baas werken. Het managen is er dan ook op gericht om er voor te zorgen dat die uren productief worden besteed. Ook hebben sommige mensen wat meer controle en motivatie nodig dan anderen.

Om dit vrijer te maken en in je eigen tijd en tempo te kunnen werken, moet de beloning daar ook op afgestemd worden. Je krijgt dan niet meer betaald per uur, maar per opdracht. Werken op projectbasis.

Nou is dat natuurlijk wat veel ZZP-ers al doen. Maar die hebben ook alle sociale zekerheid ingeleverd. Dat lijkt fijn voor de werkgevers, maar het meeste werk leent zich er niet voor om iedere opdracht door iemand anders te laten uitvoeren. Dat is regelmatig wel het streven, maar een stukje inwerktijd en opleiding heb je vaak wel nodig. En de meeste werknemers zien dat ook niet zitten, anders waren ze wel zelfstandige geworden.

We moeten daarom meer naar prestatiecontracten toe, waarbij de werkgever (zoals in een SLA) de minimale verplichting specificeert en je beloning wordt gesplitst in een vast salaris en een betaling per opdracht.

De consequentie hiervan zou wel zijn, dat werkzaamheden onder de loep genomen worden en veel banen die niets toevoegen worden opgedoekt. Maar de overblijvende banen die zich daarvoor lenen kun je dan gewoon (voornamelijk) thuis en in je eigen tempo doen.
Dit hoeft helemaal niet in een contract vorm, wij werken momenteel (ook omdat we niet op kantoor zitten) ook op prestatie-beoordeling. Ik heb om het zo te noemen een aantal verantwoordelijkheden en samen met collega's maken we een planning van zaken die ook moeten gebeuren, op basis van een tijdsschatting die (meestal) iets ruimer is dan het daadwerkelijk kost.
Daardoor is er altijd tijd/ ruimte om extra dingen te doen, zoals zelfstudie, extra ondersteuning voor collega's. Momenteel werkt het zo dat we een aantal zaken hebben afgestemd:
- Zorg ervoor dat je verantwoordelijkheden doorlopen en goed zijn opgevangen
- Als je tijd over hebt, mag je dit besteden aan zelfstudie, maar je kunt ook wat minder uren maken, zonder dat je dit verminderd loon oplevert.

Zelf zorg ik ook dat ik mijn taken af hebn, maar maak ik mijn uren nog wel, al schuif ik wel meer met uren om bijvoorbeeld eerder aan het weekend te kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
Tot 1 september zal ik zeker blijven thuiswerken (en ik verwacht nog langer). Wel komt er vanaf 20 mei misschien wat ruimte om sporadisch naar kantoor te gaan, maar dat is nog even afwachten.

Voorheen werkte ik altijd één dag in de week thuis. Dat was ook het maximum en dat zal na de crisis (dus ergens in 2021 of 2022) vermoedelijk niet anders zijn. Persoonlijk kijk ik er om allerlei redenen weer naar uit om vier dagen per week naar kantoor te mogen, maar voorlopig denk ik daar zo min mogelijk over na. Dat is beter voor m'n gemoedsrust ;)

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Mijn werkgever was een van de eersten die koos om mensen thuis te laten werken. Al voor de veiligheidsregio in Brabant het advies gaf, al voor het nationaal beleid werd.

Ik verwacht vanuit het beleid van de werkgever tot September wel 100% thuis te werken. Daarna verwacht ik dat ik ook wel 60% thuis werk.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/tjn-blog-images/wp-content/uploads/2017/10/12134717/Tips-and-Tricks-for-working-from-home-remote-work-infographic-lemonly.jpg

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
Ik ben de gehele periode gewoon naar het kantoor gegaan, dus eigenlijk is er voor mij niets veranderd

Moet er ook niet aan denken om maar alle dagen thuis te zitten en niet meer het sociale contact met collega's te hebben
Nu kan ik ook gewoon nog om 17:00 uur mijn werkzaamheden afronden en dan is het goed geweest voor die dag, dat gaat thuis niet gebeuren ben ik bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Nu online
FabianGTI schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:30:
Ik ben de gehele periode gewoon naar het kantoor gegaan, dus eigenlijk is er voor mij niets veranderd

Moet er ook niet aan denken om maar alle dagen thuis te zitten en niet meer het sociale contact met collega's te hebben
Nu kan ik ook gewoon nog om 17:00 uur mijn werkzaamheden afronden en dan is het goed geweest voor die dag, dat gaat thuis niet gebeuren ben ik bang voor
Veel mensen hebben daar moeite mee, bij zowel mijn eigen werkgever als waar ik aan verhuurd ben, hameren erop dat, omdat het heel eenvoudig is ook in de avonden nog wat te doen e.d., dit juist niet te doen.
Mijn werkplek thuis is op zolder, waar we doorgaans niet zonder reden komen en dus niet in het zicht tijdens ons normale leven tijdens vrije tijd.
Dat vind ik al enorm schelen, voor ik de werkplek hier op zolder maakte pakte ik ook in de avonden regelmatig de laptop er bij (of ging er ook echt voor zitten), 'gewoon omdat het kon'.

Mijn advies wat dat aangaat is (als je de mogelijkheid hebt, dat is in een huis al vaak eenvoudiger dan in een appartement), zorg dat je een aparte ruimte hebt om te werken, zodat je minder snel in de verleiding komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
3x3 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:17:
Mijn werkgever was een van de eersten die koos om mensen thuis te laten werken. Al voor de veiligheidsregio in Brabant het advies gaf, al voor het nationaal beleid werd.

Ik verwacht vanuit het beleid van de werkgever tot September wel 100% thuis te werken. Daarna verwacht ik dat ik ook wel 60% thuis werk.

[Afbeelding]
Voor de meeste voordelen is ook een nadeel te noemen:
1. Tijdsverschil is voor samenwerken een bitch. Sommige tijdzones werken goed, sommige waardeloos.
2. Is waar, hoeveel voor veel mensen het ook het switchen van/naar werk moment is.
3. Thuiswerken kan ook heel veel afleiding geven (even een wasje doen, even in de tuin zitten want mooi weer). Sommige mensen kunnen zich op kantoor veel beter concentreren.
4. Nee maar cultuur is nog steed echt heel anders over de wereld en past lang niet altijd (been there done that). In combinatie met 1 tijdverschil werkt het lang niet altidj.
5. Dat hangt natuurlijk er ook heel erg vanaf waar je familie en vrienden wonen. Klinkt als een met name heel erg Amerikaans argument.
6. Tja. Ik denk dat de hele dag in je pyjama thuis hangen na een tijdje voor veel mensen slechter is dan naar kantoor komen.

The 90% economy that lockdowns will leave behind
nnovation is not impossible in a world with less social contact. There is more than one company founded in a garage now worth $1trn. During lockdowns, companies have had to innovate quickly—just look at how many firms have turned their hand to making ventilators, if with mixed success. A handful of firms claim that working from home is so productive that their offices will stay closed for good.

Yet these productivity bonuses look likely to be heavily outweighed by drawbacks. Studies suggest the benefits of working from home only materialise if employees can frequently check in at an office in order to solve problems. Planning new projects is especially difficult. Anyone who has tried to bounce ideas around on Zoom or Skype knows that spontaneity is hard. People are often using bad equipment with poor connections. Nick Bloom of Stanford University, one of the few economists to have studied working from home closely, reckons that there will be a sharp decline in patent applications in 2021.
Ik denk dat er best meer thuisgewerkt kan worden dan in 2019 er gedaan werd maar dat op kantoor zijn, in groepen kunnen werken, elkaar kunnen zien, samen een vrijmibo doen, samen bij het koffiezet apparaat het weekend bespreken nooit helemaal vervangen kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:11

Yucon

*broem*

Het begint hier ook weer langzaam op te starten, waarbij m'n werkgever aangegeven heeft het RIVM te volgen "werk zoveel mogelijk thuis" maar dat men ivm sociale interactie 2 dagen/week op kantoor als minimum ziet. Verplicht 2 dagen op kantoor past in die optiek dus in "zoveel mogelijk".

Fair enough. Ik merk dat sommige collega's elkaar enorm missen. Ikzelf zie dat anders, maar wie ben ik als anderen mij missen. 8) Tegelijkertijd ben ik tot de conclusie gekomen dat ik die 2 dagen toch eigenlijk wel als max zie. Enerzijds voel ik me veel gezonder, maar ik merk dat ik het ethisch gezien ook steeds minder aan de haak vind om zoveel brandstof aan woon/werkverkeer te verspillen. En ook m'n collega's die bij de groep horen die het contact mist zijn eigenlijk ook wel van mening dat het werk thuis wel meer opschiet. In ieder geval bepaalde klusjes.

Nu was m'n directe manager altijd al liberaal wat betreft thuiswerk en ben ik zelf uiteindelijk ook wel redelijk flexibel. Ik verwacht daarom geen problemen op dit vlak, maar als 5 dagen per week 8 uur per dag op kantoor weer een eis zou worden zou ik toch eens verder kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Sjurm schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:49:
Mijn werkgever wil volgende week iedereen weer naar kantoor hebben.

Iedereen krijgt een eigen kantoor en 1,5 meter hoeft geen probleem te zijn. Maar toch vreemd om van volledig thuiswerken in een keer weer naar volledig kantoor te gaan.
Je werkgever heeft de memo "blijf nog steeds zoveel mogelijk thuis" niet gekregen? Tis te hopen dat niet alle werkgevers zo denken.

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zie vaak ook genoemd worden dat het thuis stiller en rustiger is. Dat valt mij vies tegen, grasmaaiers, schuurmachines, bouwwerkzaamheden, gillende kinderen (waaronder mijn eigen), deurbellen, noem maar op. Op kantoor is het ondanks de kantoortuin toch een heel stuk stiller en rustiger.

Ik mis de sociale contacten enorm, ik merk dat videoconferenties een totaal andere dynamiek kennen dan een meeting in persoon. Emails komen niet meer met een buslading maar met wagonladingen. Deadlines schuiven alsof ze niet bestaan, want Corona. Nee, doe mij maar kantoor terug ook al kan ik de reistijd missen.

[ Voor 35% gewijzigd door FirePuma142 op 08-05-2020 13:04 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Wat wel opvalt is de slechte bereikbaarheid van sommige collega's. Spreek je juist met zijn allen een tijd af voor een vergadering, zijn er twee onbereikbaar... En op de lange termijn moet je juist van elkaar weten waar je mee bezig bent of andere afdelingen mee bezig zijn, en dat mis je als je alleen maar vanuit huis werkt en niet de geluiden van andere afdelingen opvangt. Maar het gaat lastig worden om collega's weer gemotiveerd te krijgen een uur onderweg naar werk te zijn straks. 'Kan toch ook prima thuis?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Ik hoop dat er meer flexibiliteit in ontstaat. Alleen maar thuiswerken is ook weer niet goed. En het verbieden ervan helemaal al.
De coronacrisis heeft aangetoond dat het toch allemaal kan blijven werken vanuit huis..

Wat me is opgevallen is dat voorheen op kantoor we een shitload aan meetings hadden maar het vaak niet doorging omdat er beperkt ruimte zou zijn. Vaak werden deze verplaatst of uitgesteld. Het waren dan ook nietszeggende meetings maar goed, formaliteit.
Nu is dit vervangen door skype meetings en ik word er helemaal gek van dat ik om de haverklap weer een meeting invite krijg of weer gebeld word of ik even wil inhaken. Op kantoor zou gezegd worden "oh dan sturen we wel een mailtje of betrekken we die persoon erbij". Nu word ik gewoon in de meeting gesleept :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:55:
Fair enough. Ik merk dat sommige collega's elkaar enorm missen. Ikzelf zie dat anders, maar wie ben ik als anderen mij missen. 8)
_/-\o_ Heeeeeeeeerlijk.

Bij ons mogen mensen zelf beslissen wat ze doen, zo lang er voldoende ruimte is om te voldoen aan de richtlijnen. Er zijn inderdaad velen die graag naar kantoor komen. Gelukkig is bij ons het regio verschil ook minimaal. Er zijn er ook twee die al 8 weken niet op kantoor geweest zijn, maar wie ben ik om daar wat van te vinden (ze hebben ook geen lease op vier wielen, so fair enough). Ieder wat wils. :P

[ Voor 5% gewijzigd door graceful op 08-05-2020 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
FirePuma142 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:02:
Ik zie vaak ook genoemd worden dat het thuis stiller en rustiger is. Dat valt mij vies tegen, grasmaaiers, schuurmachines, bouwwerkzaamheden, gillende kinderen (waaronder mijn eigen), deurbellen, noem maar op. Op kantoor is het ondanks de kantoortuin toch een heel stuk stiller en rustiger.
Dat is een aardig punt wat mij ook opviel: de handhaving van rust in woongebieden mag misschien iets strenger. Als iedereen thuis werkt, is het extra storend die luide klusgeluiden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:02
Bart-Willem schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Je werkgever heeft de memo "blijf nog steeds zoveel mogelijk thuis" niet gekregen? Tis te hopen dat niet alle werkgevers zo denken.
Jawel. Maar wij krijgen aparte kantoorruimtes per persoon en niemand reist met het OV, dus dit zou dan moeten kunnen bij ons, aldus de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Sjurm schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Jawel. Maar wij krijgen aparte kantoorruimtes per persoon en niemand reist met het OV, dus dit zou dan moeten kunnen bij ons, aldus de werkgever.
Klinkt als een controlfreak cq moderne slavendrijver. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Dat is een aardig punt wat mij ook opviel: de handhaving van rust in woongebieden mag misschien iets strenger. Als iedereen thuis werkt, is het extra storend die luide klusgeluiden.
Hebben ze oordopjes voor uitgevonden. Handhaving van rust overdag... sorry. |:(

Ik heb vandaag een keer een dag vrij (normaal gewoon naar het werk, werk zonder bureau dus thuiswerken kan niet) en dan ga ik gewoon dingen doen die inderdaad soms geluid maken. Maar ik hoor nu ook >10 kinderen spelen achter mijn huis met het nodige geluid. Hoort erbij, anders huurt men maar een hotelkamer of koopt men een hunebed. :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:06
Ik werk als externe adviseur bij een gemeente, bij veel gemeenten is thuis werken gelukkig al lange tijd goed geaccepteerd. Ik werkte hiervoor al 1 á 2 dagen thuis per week. Dat is echter vaak dezelfde dag voor veel ambtenaren, voornamelijk woensdag en vrijdag. Op dinsdag zijn de meeste overleggen en afspraken (collegevergadering, afdelingsoverleg, etc) waardoor dat altijd een mega drukke dag is op het gemeentehuis is. Ik ben benieuwd hoe dat straks zal gaan als we langzaam weer naar kantoor mogen. Voorlopig ga ik er vanuit dat ik nog wel een tijdje thuis werk.

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

1x, hooguit 2 dagen in de week. Ik merk dat ik thuis echt helemaal niets doe. OK, kwam ook gedeeltelijk door de klus waar ik mee bezig was en corona waardoor ik niet heel veel kon doen, maar toch. Je dag voelt nooit af, je hebt altijd "oh ik moet nog X doen" terwijl ik normaal gesproken dat gevoel totaal niet had als ik thuis was. Er is geen scheiding tussen werk en privé meer.

Ik merk ook dat ik gewoon het sociale contact mis, ik ben niet een super sociaal persoon ofzo, maar gewoon even onder de mensen zijn is goed voor m'n ziel.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Bastien schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:21:
[...]
Hebben ze oordopjes voor uitgevonden. Handhaving van rust overdag... sorry. |:(

Ik heb vandaag een keer een dag vrij (normaal gewoon naar het werk, werk zonder bureau dus thuiswerken kan niet) en dan ga ik gewoon dingen doen die inderdaad soms geluid maken. Maar ik hoor nu ook >10 kinderen spelen achter mijn huis met het nodige geluid. Hoort erbij, anders huurt men maar een hotelkamer of koopt men een hunebed. :P
Ah, jij vind dat overlast het probleem van de getroffene is. Fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:35:
[...]

In dit geval wel, overdag zijn mensen bezig, kinderen spelen buiten, er wordt geklust, hell voor mij part zet iemand de radio buiten aan. Je kan toch niet verwachten dat iedereen overdag stil is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Jij doet geen enkele moeite (tenminste lees het niet) om je af te zonderen van geluiden. Welkom in de samenleving, waar overdag geleefd wordt en het niet altijd stil is. Pfft.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Door de corona crisis is nu geregeld dat ik thuis het algemene werk nummer kan opnemen. De laatste hindernis is weg, maar ik merk wel dat sommige zaken makkelijker gaan als mijn collega's even aan kunnen schuiven, of andersom. Schermdelen lost dat maar gedeeltelijk op.

Op het moment dat ik geen hulp of overleg nodig heb, merk ik echter dat het veel efficienter is thuis.

Ik denk dat ik één maximaal twee dagen per week thuis blijf werken, afhankelijk van de werkzaamheden op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Panzer_V schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:49:
[...]

De grootste irritatiepunten waardoor ik het "gillend gek worden" gevoel krijg zijn:
* Vervaging van scheiding tussen werk/ prive;
* Een thuisomgeving die het moeilijk vindt te accepteren dat ik, als ik aan het werk ben, dus niet beschikbaar ben voor wat dan ook en niet lastiggevallen wens te worden;
* Ik mis de sociale contacten met mijn collega's;
* Ik mis het 'opbouwen' en 'afbouwen' van een werkdag. Dat wat je normaliter in je hoofd doet tijdens het ritje naar kantoor en het ritje weer terug naar huis.

Dat laatste punt kan ik oplossen door na het werk een rondje te gaan wandelen buiten. Echter doe ik dat lang niet altijd of kan het lang niet altijd. Er zijn immers kinderen/ vrouw/ hond die na mijn werkdag denken "ah, hij is klaar kan je mooi meteen.....zo en zo".

Samengevat ==> ik wil een hardere scheiding tussen werk en privé. Die heb ik nu niet en vervaagd steeds verder en daardoor word ik gillend gek.
^ Dat

Wanneer ik werk wil ik rustig kunnen werken en niet beschikbaar zijn voor de privé zaken. Andersom geldt ook. En ondanks dat er nu geen reistijd is en de kinderen niet ergens naartoe gebracht moeten worden is de druk op mijn tijd enorm toegenomen. De kinderen zijn heel de tijd thuis en moeten opgevangen worden en tegelijk moet het werk wel afgeraken. Lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Met het thuiswerken is de starttijd van meetings wel veel strikter geworden. Dat merk ik bij collega's, maar ook in contacten met andere bedrijven. Voorheen was het eerder meer regel dan uitzondering dat het zo een kwartier later werd. Ik zou het wel fijn vinden als dat erin blijft. Ongeacht waar gewerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:20
[...]

Er wordt gehandhaafd, er is geen wet die verbiedt dat je mag klussen overdag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik werkte al enkele jaren 1 dag in de week thuis, en de afgelopen 8 weken heb ik fulltime thuis gewerkt (werk: constructeur in de civiele techniek). In de toekomst verwacht ik 2~3 dagen in de week thuis te werken, en de rest op kantoor t.b.v. overleg met directe collega's.

- Overleggen op afstand gaat prima, zeker wanneer je beurtelings je scherm kunt delen en digitaal bij een ander op het scherm dingen aan kunt wijzen. Ik had hier voorheen een hard hoofd in, maar ik durf zelfs te zeggen dat het vergaderen efficiënter gaat. Het enige nadeel is dat je door de beperkte vertraging in de lijn af en toe door elkaar heen praat (om daarna 3 keer gelijktijdig te stoppen met praten, gelijktijdig sorry zegt, en weer gelijktijdig los gaat :+ ).

- Het werktempo ligt gemiddeld een stuk hoger, maar dit komt vooral omdat met minder vaak aan het bureau staat met vragen. De vragen zijn er nog steeds, maar worden beter voorbereid doordat het op afstand beoordeeld moet worden.

- Traag internet is behoorlijk vervelend; 6/0,5Mbit (d/u) is vrij vervelend i.c.m. werk opslaan op een externe locatie (zeker met bestanden die honderden/duizenden MBs in beslag nemen). Er is wel omheen te werken door lokaal te werken en enkel bij grotere ontwerpiteraties op de server/cloud op te slaan.

- De reistijd (4~5 x 2,5uur per week) mis ik totaal niet. 30 Minuten na het opstaan ben ik nu al aan het vlammen *O*

- Het ontbreken van het dagelijkse rondje lopen tijdens de lunchpauze is wel te merken (idem stukje fietsen), maar gelukkig had ik begin dit jaar een roeimachine gekocht waarmee de conditie een beetje op pijl gehouden wordt. :Y)

- De wereld is wel een stuk kleiner geworden; voorheen kwam je wel eens ergens, maar de afgelopen weken is het uitzicht voornamelijk Huis & Tuin geweest.

- Het sociale aspect van het werk is met thuiswerken een stuk minder, maar ik vind dit persoonlijk niet zo schokkend. Met een 50-50 verhouding tussen kantoor/thuiswerken zou ik prima uit de voeten kunnen.

- Als er structureel thuisgewerkt gaat worden in de toekomst, dan zou ik een kleine thuiswerkvergoeding wel op prijs stellen (een fractie van de bespaarde reiskosten zou ik al blij mee zijn). Zeker in de wintermaanden zal je toch meer stookkosten hebben a.g.v. het thuiswerken. Gedurende de Corona-crisis doe ik hier niet zo moeilijk over.

Daarnaast zit er voor mij persoonlijk wel één groot nadeel aan het thuiswerken... de radio blijft veel te lang op het 'foute uur' staan (en zelfs sommige Nederlandstalige nummers begin ik bijna te waarderen); na deze crisis is mijn muzikale kompas dus volledig naar de Filistijnen :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Drumatiko schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:15:
Daarnaast zit er voor mij persoonlijk wel één groot nadeel aan het thuiswerken... de radio blijft veel te lang op het 'foute uur' staan (en zelfs sommige Nederlandstalige nummers begin ik bijna te waarderen); na deze crisis is mijn muzikale kompas dus volledig naar de Filistijnen :+
Verlies van smaak was een van de bijverschijnselen van een Corona besmetting. Misschien moet je je even melden bij de huisarts :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:33
Ook hier vind ik het gemist van sociale contacten wel een dingetje. Zou denken dat 50/50 thuiswerken wel realiseerbaar is maar sommige dingen zijn toch veel sneller af te tikken op kantoor. Nu zie wel regelmatig veel gemail waarna blijkt dat je het eigenlijk over hetzelfde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
LordSinclair schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Er wordt gehandhaafd, er is geen wet die verbiedt dat je mag klussen overdag.
Er zijn geluidsnormen waarvan het een publiek geheim is dat deze zowel niet gehandhaafd alswel stelselmatig overtreden worden.

Nu is dat geen heel groot probleem als iedereen toch weg is naar het werk, maar nu dat iedereen thuis werkt, is dat probleem niet zo klein meer, en zou je betere handhaving kunnen hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Bastien schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:44:
[...]
Jij doet geen enkele moeite (tenminste lees het niet) om je af te zonderen van geluiden. Welkom in de samenleving, waar overdag geleefd wordt en het niet altijd stil is. Pfft.
Ik ben er overgevoelig voor, en ik hoor zo'n 20dB beter dan jij, en tegen de 50dB van de gemiddelde 50+'er. Met in-ears en een 3M-gehoorbescherming erover hoor ik je nog je in je bed omdraaien 's nachts twee huizen verder ;)

Mijn punt is: dit is een bekend ondergediagnosticeerd en ondergewaardeerd probleem, en niet enkel overgevoelige mensen merken het als buren de klusjes afwisselen terwijl jij via de videochat vergaderd of je gewoon probeert te concentreren.

We doen niet allemaal werk dat kan met veel kabaal erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

En dan woon ik in een prijzig stukje voorstad van Den Haag. Kan me thuiswerken in de volksbuurt waar ik hier voor woonde al helemaal niet voorstellen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:50:
Door de corona crisis is nu geregeld dat ik thuis het algemene werk nummer kan opnemen.
Dat doet m'n vrouw ook, maar dan met de zogenaamde "telefoonlijn voor familieleden" (werkt @ kantoor/managementfunctie bij een ouderenzorg-instelling en om het verplegend personeel met allerlei rare telefoontjes te ontlasten is dat nu doorgeschakeld). Ik krijg daar telkens dit idee bij:

[YouTube: Herman Finkers - telefonist riagg]

Maar goed dat het deze week de laatste week was. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Bart-Willem op 08-05-2020 14:48 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:06

Punkrocker

Mostly harmless

Drumatiko schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:15:
...

Dat is nu net één van de weinige voordelen van thuiswerken:
Lekker mijn eigen muziek aan op de achtergrond. :Y

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

jip_86 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:33:
Ook hier vind ik het gemist van sociale contacten wel een dingetje. Zou denken dat 50/50 thuiswerken wel realiseerbaar is maar sommige dingen zijn toch veel sneller af te tikken op kantoor. Nu zie wel regelmatig veel gemail waarna blijkt dat je het eigenlijk over hetzelfde had.
Daarom ook zo min mogelijk via mail doen (behalve wellicht als schriftelijke bevesitging van iets wat mondeling is besproken).

Gewoon bellen (via telefoon of via Teams oid), met beeld (webcam) erbij. Heb je toch sociale contacten, en communicatie is een stuk directer dan via maill.

Zo doen wij het ook. Ik denk dat ik per dag toch zeker 1.5 uur in diverse Teams-sessies zit, en toch zeker wel 30-45 minuten aan telefoongesprekken heb, met zowel collega's als klanten (of leveranciers).

Werkt imho prima.

Ik hoop toch dat we (als maatschappij, niet alleen ik of mijn bedrijf) na de corona-crisis toch wel structureel meer thuis gaan werken, en dat het niet weer terugzakt in oude patronen. Misschien niet fulltime thuiswerken (soms is kantoor idd wel handig), maar dan toch wel minstens 2-3 dagen, mischien wel 4 dagen, per week.

Zou een hoop schelen, zowel qua efficientie (minder reistijd van je personeel), ergernis (minder in files staan), als in productiviteit (ik krijg thuis meer voor elkaar dan in een lawaaïige kantoortuin). Om het over zaken als minder vervuiling (van het autoverkeer, of energierverbruik van zo';n groot kantoor) nog maar niet te hebben.

Hopelijk kan men dat in 'het nieuwe normaal' verwerken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
Yucon schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:11:
Met het thuiswerken is de starttijd van meetings wel veel strikter geworden. Dat merk ik bij collega's, maar ook in contacten met andere bedrijven. Voorheen was het eerder meer regel dan uitzondering dat het zo een kwartier later werd. Ik zou het wel fijn vinden als dat erin blijft. Ongeacht waar gewerkt wordt.
15 minuten laat voor een meeting normaal?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 18:51
Ik ben wel van plan om op dagen waarop het relatief rustig is, thuis te gaan werken. Werk nu 80%, met de donderdag vrij en probeer altijd zo te plannen dat dit een ‘tussendag’ is met experimenten die aflopen na die dag of voor die dag. Maar dan komt vaak niet handig uit, nu zal ik er minder rekening mee gaan houden.

Vooral meetings zal ik digitaal blijven doen, vergaderruimtes zijn niet ingericht op afstand en lucht huishouding is ook vaak slecht, dat zie ik als grootste risico bron. Alle vergaderingen op dezelfde dag plannen waar mogelijk en thuis zitten is een reële optie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat mij betreft blijven we na de coronacrisis nog steeds zoveel mogelijk vanuit huis werken. De voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

Voordelen:
- Betere schriftelijke communicatie en verslaglegging door minder mondelinge overdracht.
- Minder tot geen mondelinge presentaties. Schriftelijke informatieoverdracht blijkt veel efficiënter.
- Thuis werken introduceert een natuurlijke drempel om ad-hoc contact te zoeken over kleine dingen.
- Mensen accepteren van elkaar dat je overdag (deels) niet bereikbaar bent wegens thuisonderwijs. Dit verstrekt het effect dat je minder ad-hoc gestoord wordt. In de avond haal je de uren in en kun je flink meters maken omdat de collega's die overdag werken je niet meer zullen storen.
- Mensen die hardop denken tijdens vergaderingen of besprekingen moeten nu eerst hun gedachten structureren voordat ze die uiten. Dit resulteert in effectiever werken en laat introverte mensen beter tot hun recht komen.
- Vergaderingen worden beter gestructureerd en time-boxed omdat iedereen ook nog de kinderen thuios onderwijs moet geven. Winst!
- Aan verjaardagen wordt geen aandacht meer aan besteed. Winst!
- Afscheid van collega's zijn nu een mailtje "Bedankt en tot ziens" in plaats van een uur borrelen. Winst!
- De reistijd naar kantoor (al dan niet met file) bespaar je nu. Winst!
- Geen ranzige kantoorkoffie meer, maar de kwaliteitskoffie van thuis. Winst!
- Mechanisch (lawaai)toetsenbord thuis in plaats van sponstoetsenbord van kantoor. Winst!
- 4K scherm thuis in plaats 17inch scherm uit het jaar kruik op kantoor. Winst!

Nadelen:
- Bij het vergaderen op afstand heb je al snel dat twee mensen gelijktijdig het woord willen nemen waardoor het lijkt alsof mensen door elkaar praten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Bossie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:09:
[...]

15 minuten laat voor een meeting normaal?
Ja. En niet alleen bij m'n huidige werkgever. Hiervoor werkte ik in de consultancy en kwam ik dus regelmatig elders over de vloer in verschillende branches, en 5-15 minuten uitloop was eerder regel dan uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
ari3 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:48:
Wat mij betreft blijven we na de coronacrisis nog steeds zoveel mogelijk vanuit huis werken. De voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

Voordelen:
- Betere schriftelijke communicatie en verslaglegging door minder mondelinge overdracht.
- Minder tot geen mondelinge presentaties. Schriftelijke informatieoverdracht blijkt veel efficiënter.
- Thuis werken introduceert een natuurlijke drempel om ad-hoc contact te zoeken over kleine dingen.
- Mensen accepteren van elkaar dat je overdag (deels) niet bereikbaar bent wegens thuisonderwijs. Dit verstrekt het effect dat je minder ad-hoc gestoord wordt. In de avond haal je de uren in en kun je flink meters maken omdat de collega's die overdag werken je niet meer zullen storen.
- Mensen die hardop denken tijdens vergaderingen of besprekingen moeten nu eerst hun gedachten structureren voordat ze die uiten. Dit resulteert in effectiever werken en laat introverte mensen beter tot hun recht komen.
- Vergaderingen worden beter gestructureerd en time-boxed omdat iedereen ook nog de kinderen thuios onderwijs moet geven. Winst!
- Afscheid van collega's zijn nu een mailtje "Bedankt en tot ziens" in plaats van een uur borrelen. Winst!
- Mechanisch (lawaai)toetsenbord thuis in plaats van sponstoetsenbord van kantoor. Winst!

Nadelen:
- Bij het vergaderen op afstand heb je al snel dat twee mensen gelijktijdig het woord willen nemen waardoor het lijkt alsof mensen door elkaar praten.
Mjah, ik vind vooral de reistijd en daarmee gerelateerde ongemakken/kosten en enorme plus :)
Daarnaast bespaar ik ook redelijk wat aangezien ik niet meer in kantoren kom met een starbucks kom.

Eerlijk gezegd, klinkt het alsof je andere issues hebt, sowieso werkplakken met een 17" ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:33
...
Dit verstrekt het effect dat je minder ad-hoc gestoord wordt. In de avond haal je de uren in en kun je flink meters maken omdat de collega's die overdag werken je niet meer zullen storen...
Voor de rust kunnen we ook gespreider gaan werken. Begin vaak pas tussen 9:30-10:00, en dan door tot 18:00 (of later :+). Anderen beginnen weer heel vroeg, dus die gaan rond 4 uur of eerder al wel weer weg. Einde van de dag als de meesten weg zijn doe ik dan vaak het meeste.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 18:51

Voordelen:

Nadelen:
Ik ken je niet, wil ook geen oordeel geven, maar je komt met dit lijstje niet over als de meest sympathieke collega ooit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers

Voordelen:

Nadelen:
De koffie betaal je zelf evenals het stroomverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:21
Afgelopen week de maandelijkse update van Eneco gekregen en nu we met zijn drieën thuis zitten te werken/huiswerk doen is er beduidend meer stroom verbruikt dan vorig jaar in dezelfde maand.
Zou ik de koffie die ik nu thuis drink niet kunnen declareren? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Laatst online: 09-04 10:45
Holk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Ik ken je niet, wil ook geen oordeel geven, maar je komt met dit lijstje niet over als de meest sympathieke collega ooit :D
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zou het wel fijn vinden om @ari3 als collega te hebben (op basis van zijn thuiswerk-betoog).

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik denk dat de meeste mensen wel van mening zijn dat thuiswerken zichzelf bewezen heeft de afgelopen tijd. De vraag is vooral: delen de werkgevers deze mening ook? Zien zij ook de voordelen er van in? Of willen ze toch de controle houden en iedereen (eigenlijk zinloos) op kantoor laten werken?

Roep al jaren dat thuiswerk meer de norm moet worden, omdat de locatie vaak totaal niet van belang is in onze branche. Tenzij je natuurlijk op locatie echt fysiek dingen moet doen. Voor een developer is het bijvoorbeeld belachelijk om 1 uur te reizen, 8u op een krap kantoor te zitten en dan weer 1u terug te moeten.

1 of 2 keer per week is genoeg. Hoop echt dat de trend nu ingezet is. Beter voor werk/privé balans, productiviteit (ja, echt) en veel beter voor de drukte op de weg / milieu ook! :Y)

En dan nog die zinloze vluchten voor vergaderingen in het buitenland weg, dat kan allemaal prima via videoconferenties, zoals nu ook gebleken is. Ook zoveel voordelen aan deze periode! :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Dennahz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:40:
Ik denk dat de meeste mensen wel van mening zijn dat thuiswerken zichzelf bewezen heeft de afgelopen tijd. De vraag is vooral: delen de werkgevers deze mening ook? Zien zij ook de voordelen er van in? Of willen ze toch de controle houden en iedereen (eigenlijk zinloos) op kantoor laten werken?

Roep al jaren dat thuiswerk meer de norm moet worden, omdat de locatie vaak totaal niet van belang is in onze branche. Tenzij je natuurlijk op locatie echt fysiek dingen moet doen. Voor een developer is het bijvoorbeeld belachelijk om 1 uur te reizen, 8u op een krap kantoor te zitten en dan weer 1u terug te moeten.

1 of 2 keer per week is genoeg. Hoop echt dat de trend nu ingezet is. Beter voor werk/privé balans, productiviteit (ja, echt) en veel beter voor de drukte op de weg / milieu ook! :Y)

En dan nog die zinloze vluchten voor vergaderingen in het buitenland weg, dat kan allemaal prima via videoconferenties, zoals nu ook gebleken is. Ook zoveel voordelen aan deze periode! :)
Ja, daar zit de crux denk ik. Van mij en mijn team wordt ook weer verwacht dat we vanaf maandag weer voor 60% op kantoor zijn. Ik zie zelf de meerwaarde niet, maar het is lastig om de werkgever te overtuigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
In elk ander topic op tweakers: vreselijk dat individualisme in Nederland
In dit topic: ik wil nooit meer terug naar kantoor, want daar zijn andere mensen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:30
TutanRamon schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:41:
[...]

Ja, daar zit de crux denk ik. Van mij en mijn team wordt ook weer verwacht dat we vanaf maandag weer voor 60% op kantoor zijn. Ik zie zelf de meerwaarde niet, maar het is lastig om de werkgever te overtuigen.
Bij ons werd dat ook verwacht, minstens 2 dagen per week weer op kantoor.
Snap alleen die gedachte niet, de versoepelingen zijn er toch voor de mensen die nu niet kunnen werken zoals contactberoepen/horeca.

Zoveel mogelijk thuiswerken, daar is nog steeds niets aan veranderd.

Gelukkig goede werkgever en door dit te bespreken kan ik ook thuis blijven werken zonder op kantoor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-04 09:34
Bij ons verander thuiswerken in zoverre dat collega's die graag op kantoor willen werken (bijvoorbeeld vanwege kinderen thuis) dan nu wat vaker mogen. Hoofdregel blijft thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Marc3l schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Bij ons werd dat ook verwacht, minstens 2 dagen per week weer op kantoor.
Snap alleen die gedachte niet, de versoepelingen zijn er toch voor de mensen die nu niet kunnen werken zoals contactberoepen/horeca.

Zoveel mogelijk thuiswerken, daar is nog steeds niets aan veranderd.

Gelukkig goede werkgever en door dit te bespreken kan ik ook thuis blijven werken zonder op kantoor te komen.
Ja, "betrokkenheid" is een argument wat vaak over tafel vliegt bij de thuiswerkdiscussie bij ons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik werk al ruim 7 jaar 99.99% thuis(die laatste 0.01% is voor die ene keer per jaar dat ik wel ga naar kantoor) en verwacht dat dus ook na de verplichte thuiswerk periode te blijven doen. (Account manager voor een software bedrijf in de US)

Heerlijk, weet niet beter :Y En dat zelfs met 3 kinderen en een vrouw die niet (momenteel) werkt. Hoe minder sociale contacten, hoe beter :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TutanRamon
Notna schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:18:
Ik werk al ruim 7 jaar 99.99% thuis(die laatste 0.01% is voor die ene keer per jaar dat ik wel ga naar kantoor) en verwacht dat dus ook na de verplichte thuiswerk periode te blijven doen. (Account manager voor een software bedrijf in de US)

Heerlijk, weet niet beter :Y En dat zelfs met 3 kinderen en een vrouw die niet (momenteel) werkt. Hoe minder sociale contacten, hoe beter :P
Zoeken ze nog mensen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:10
Mij bevalt thuiswerken helemaal niet. Ik vind het heel vervelend dat mijn privé domein nu ook mijn werkplek is. Normaal ben ik klaar met werk zodra ik de lift in stap, en nu is die scheiding er niet meer.
Het speelt ook zeker een rol dat we in een relatief klein appartement wonen met 2 kleine kinderen zonder aparte werkplek. Dus we zitten tegenover elkaar aan de keukentafel en de kinderen rennen om ons heen.
Ook al verhuizen we binnenkort naar een huis waar we wel een studeerkamer kunnen inrichten, dan nog wil ik niet thuiswerken. Thuis is voor mij thuis, werk is werk.
Ik zal helaas niet heel veel keuze hebben omdat m'n werkgever pré crisis al ging krimpen qua kantoorruimte en er dus van ons verwacht zal worden dat we deels thuis gaan werken. Ik ben het daar echter totaal niet mee eens.

Kortom van mij hoeft het absoluut niet.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

TutanRamon schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:41:
[...]

Ja, dat zijn werkgevers die nog niet echt helemaal begrijpen dat we in 2020 leven. Bang om de controle kwijt te raken denk ik. Heb een tijdje 80% gewerkt en deed dan 1 dag kantoor, 3 dagen thuis. Beviel echt prima.

Elke dag wel 'stand-ups' en code-reviews met collega's (developers), maar verder gewoon heerlijk zelf werken aan je taken. (Natuurlijk wel via Slack contact met collega's indien nodig)

Vond het echt heerlijk. Moet ook toegeven dat wij hier thuis ook een aparte ruimte hebben met een bureau. Dus heb je gewoon dat thuis/werk sowieso wel gescheiden. Begrijp dat het minder relaxed is als je aan de keukentafel moet zitten met je laptop.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
De vraag is vooral: delen de werkgevers deze mening ook? Zien zij ook de voordelen er van in? Of willen ze toch de controle houden en iedereen (eigenlijk zinloos) op kantoor laten werken?
Dat is eigenlijk de enigste relevante vraag. Ondanks dat de management stijl door de decennia heen minder hiërarchisch is geworden, zijn werknemers aan de andere kant steeds minder georganiseerd en hebben die moeten inboeten aan invloed op de werkomgeving. Zie de transitie door de decennia heen van individuele kantoren en kleine werkruimtes naar kantoortuinen, waarbij kostenbesparing op vastgoed en inrichting doorslaggevender is dan productiviteit en gezondheid van werknemers.

Ik denk dat werkgevers vooral 2 afwegingen zullen maken, dit zullen zijn waarschijnlijk voornamelijk weer kosten gedreven afwegingen zijn.

Ten eerste de kosten van bestaande kantoren, als een bedrijf is ingericht op het aanwezig zijn van alle medewerkers en men niet makkelijk kan afschalen dan zal de afweging tot snel weer gaan richting kantoorwerk. Lege werkplekken zonder personen op die plek leveren niets op en hebben kunnen niet doorbelast worden.

Ten tweede de management visie op de aard van het werk en daarmee het vertrouwen in de eigen medewerkers. Je hebt de tegenstelling tussen managers die kunnen delegeren, verantwoordelijkheid kunnen geven en sturen en afrekenen op de kwaliteit van de resultaten vs het sturend en controlerend zijn en sturen op z.g.n. rituelen en gewoontes die de illusie moeten geven van die controle.

D.w.z. een rumoerige kantoortuin vol onrust met overleg, bellen en andere afleidingen kan voor de ene manager de illusie geven dat alle FTE's hard aan het werk zijn, voor de ander een teken dat niet effectief gewerkt kan worden.

Ik denk dan ook dat structureel thuiswerken zal samenhangen met de gehanteerde management stijl en kosten structuur van het bedrijf. Dat is op haar beurt weer een nieuwe vorm van ongelijkheid, niet iedereen zal zomaar kunnen switchen naar een andere werkgever.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bewezen als dodelijk saai waar ik helemaal genoeg van heb inderdaad ;). En ik ben daar niet uniek in, collega's waarmee ik het erover heb gehad hebben er ook echt genoeg van, inclusief degene die eerder soms best weleens thuis gingen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Voor Corona was het voor mij dagelijks ruim 1.5 uur heen-en-weer, met laptop (al jaren voorzien van VPN en alle andere programma's die nodig zijn om m'n werk te doen) in de tas. Sinds midden maart ben ik misschien 5x op kantoor geweest. In de laatste vier weken niet één keer. Volgende week ga ik in ieder geval even twee dagen naar kantoor, maar dat is ook vooral om bij te praten met collega's die ik niet veel in het directe "werkverkeer" tegenkom.
Mijn werkgever heeft direct behoorlijk ingezet op thuiswerken en een groot deel van het kantoorpersoneel doet dit nu ook.

Persoonlijk vind ik het concept van thuiswerken zoals we dat nu doen ideaal, waarschijnlijk ga ik wel voorstellen om in de toekomst 2 of meer dagen vanuit huis te werken.
Het grote voordeel is dat ik een stuk minder gestoord wordt en datzelfde hoor ik ook van collega's. Er komt in mijn geval veel meer uit de vingers.

De andere grote voordelen zijn voor mij wel de tijdwinst en het daglicht. Ik heb gewoon 1.5 uur minder reistijd op een dag. Ik kan iets eerder beginnen (ben ochtendmens, dus 6-7 uur beginnen ipv 8 is geen probleem) en dan ook iets eerder stoppen. En het daglicht... Ik zit nu aan de keukentafel, met zicht op de tuin die op het zuiden is gericht. Op kantoor zit ik midden in het pand, op ongeveer 25m van het dichtstbijzijnde raam naar buiten.

Een klein nadeel van het thuiswerken is wel dat niet iedereen op dezelfde momenten bereikbaar is. Sommigen beginnen vroeg en zijn dan ook vroeg klaar. Anderen beginnen laat en gaan langer door. Vooral in het begin was het voor iedereen wennen. Sommige mensen gingen continue bellen via teams, soms op de meest ongelukkige tijden (niet iedereen houdt pauze tussen 12 en 12:30), hele agenda's werden volgepland om maar een meeting of een call te hebben en zo uren te kunnen verantwoorden. Gelukkig is dit nu een stuk minder en wordt het hele thuiswerken ook efficienter. Teams werkt hierbij geweldig.

Een ander ding waar ik aan moest wennen was het starten en stoppen van de werkdag. Prive ging over in werk en weer terug naar prive enz. In het verleden heb ik hier ook geestelijk wel last van gehad, toen ik 's nachts emails ging beantwoorden. De oplossing was toen om de telefoon na 18:00 (bij thuiskomst) gewoon uit te zetten en deze niet eerder aan te zetten dan de volgende dag.

Ik ben er voor mijzelf nu achter dat ik echt niet in huiskleren aan het werk kan. Dus ik zit in normale kantoorkleding aan de keukentafel. En aan het einde van de dag gaat bij mij de laptop in de tas en de tas gaat in de kast. Op die manier trek ik als het ware de deur achter me dicht. Dan spring ik in de huiskleren en ga dan even een ommetje doen of boodschappen. Hiermee zit er ook een werkelijke scheiding tussen werk en privé.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Nu werk ik al bijna een jaar volledig remote voor Amerikaanse werkgevers, terwijl ik in Nederland woon. Het dagelijks leven is voor mij als nachtmens perfect: uitslapen tot een normaal tijdstip om natuurlijk wakker te worden. Koffie, ontbijt, beetje internetten, huishoudelijke taken, mail checken, en dan rond 14:00 uur een keer beginnen met werk. Ik doe softwareontwikkeling en ik heb pas rond 18:00 uur mijn standup zodra de Amerikanen wakker zijn. Een video-call later en ik werk nog een paar uurtjes rustig door. Heerlijk!

Ik zou nooit meer anders willen. Mijn opdracht is momenteel bij de werkgever die al jaren mijn droom was :D En daar zit voorlopig geen einde aan. Het werk is leuk, uitdagend, greenfield, en met bar weinig druk.

Een kantoor? Mensen om me heen in een "mooie" grote open-office kantoorparkeerplaats vol brakke stoelen, TL-verlichting, mensen met hippe mechanische toetsenborden die in ploegendiensten wortels, chips, appels, en andere luidruchtige voedselwaren tot zich nemen? Mensen die koffie slurpen? Mensen die mij op het minst prettige moment in mijn werk storen? Die ene trut die luid fluitend en vals zingend achter me langsloopt?

Nee, dank je :* Ik sla dat heel erg graag over. Een kantoor ga ik weer overwegen zodra ik mijn eigen privekantoor krijg. Net zoals ik dat thuis heb met letterlijk alle perfecte hardware, inclusief mijn eigen Herman Miller Aeron bureaustoel en Eizo monitor.

Ja, ik blijf thuiswerken. Het is absoluut hemels. Ik hoop dat veel bedrijven zich realiseren in mijn markt dat het hebben van een kantoor vooral extreem duur is, en enorm onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds deze week werk ik weer volledig op kantoor, omdat ik niet meer thuis kon werken vanwege paniekaanvallen. Zegt de zelf genoemde introvert.
Er is uiteraard meer aan de hand, maar het vele thuiswerken in de 2 maanden tijd heeft mij de das omgedaan.

Maar of ik ook na de Corona thuis ga werken, misschien wel. Hooguit 1 dag of 2 dagen in de week wanneer nodig. Moet me thuiswerkplek beter ingericht zijn en ik moet me beter voelen.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:49

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen reistijd.. Nou ja, 10 minuten fietsen. Dus daar zit de winst niet. Mij bevalt het wel maar ik zou het dan liever 2 dagen per week doen ofzo.. Zo lang als nu achtereen vind ik wel een ding.

Overigens zie ik inderdaad collega’s aan de keukentafel zitten. Dan hoeft het voor mij helemaal niet, als systeembeheerder/developer/etc ben je dan meteen 30% minder productief. Ik ben blij met mijn dual screen en dockingstation.

Compensatie voor koffie of stroom hoef ik niet, vind ik persoonlijk onzin. Maargoed de schermen waar ik het over heb zijn ook afdankertjes vd zaak, dat zijn heel wat pakken koffie :+

Als ik deels blijf thuiswerken ga ik dat wel doen op de dagen dat ik echt ook alleen thuis ben. Want ik herken idd dat storen om kleine dingetjes wel. Kijk nu al uit naar maandag, vriendin werken en kleine naar de opvang. Dan ben ik echt op mijn productiefst.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 09-05-2020 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 21:59
Grappig om te lezen dat er veel mensen al thuis werkte of er nu helemaal blij mee zijn.

Ik kan niet wachten tot ik weer naar kantoor mag. Thuiswerken is niets voor mij. Een beetje in m’n eentje aan rommelen...
Met collega’s samen bedenken hoe we iets willen aanpakken is veel leuker dan een beetje mailen.

Mijn werk is vooral veel inspringen op nieuwe situaties, iets wat nogal lastig is als je situaties nu niet goed mee krijgt.

Daarnaast mis ik vooral de overgang van werk naar huis. Normaal zit ik even 45-60 minuten in de auto om m’n gedachten te ordenen voor ik thuis kom. Nu loop ik de trap af...
Met 2 kleine kinderen thuis kan je dan rustig nadenken vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Deed het al meer afgelopen jaar, tijdens de corona crisis werd me het al meer duidelijk: ik blijf alleen nog thuis werken.

Misschien dat ik in een later stadium nog een kantoor huur of een flexibele werkplek. Mijn medewerkers blijven we op locatie. Het voorspoedigd mijn transitie meer van fysio naar ondernemer met een thuiskantoor. 😋

[ Voor 6% gewijzigd door Tatsu op 09-05-2020 07:35 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd of we voldoende in staat zijn om met elkaar een cultuuromslag voor elkaar te krijgen. Nu thuiswerken is prima en gaat goed omdat iedereen thuis werkt. Meetings digitaal is geen probleem. Dat wordt anders als de helft van de personen in de meeting op kantoor zit en de rest thuis (vond ik voorheen al extra gedoe qua beeld en geluid maar misschien hebben we op kantoor niet de juiste faciliteiten).

Nog anders is het als 90% op kantoor zit en alleen jij er voor kiest digitaal aan te sluiten. Er zal dan weer een sociale druk ontstaan om toch naar kantoor te komen voor de meeting.

Het op zijn beloop laten van thuis/kantoor werk kan er ook voor zorgen dat we stapsgewijs terugvallen in alle oude patronen en dat zou zonde zijn.

Kantoortuinen lijken me wel passé na deze fase. Dat de meesten thuis ongestoord hun werk wel gedaan krijgen is daar het bewijs voor.

Ik kan me voorstellen dat het kantoor een hele andere functie gaat krijgen. Een plek voor sociaal contact en inspiratie opdoen ipv werken en vergaderen.

[ Voor 16% gewijzigd door XeNeRgY op 09-05-2020 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:52

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Totdat je in je eigen huis gaat klussen , dan is alles geoorloofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vind het ook een beetje extreem om te verwachten dat de hele buurt muis- en muisstil moet zijn omdat iemand thuiswerkt. Niet echt realistisch.

Dan zet je toch een noise cancelling headset op, als je je even moet concentreren. Doe ik ook, werkt prima.

Heb hem meestal niet eens nodig, meestal is het achtergrond-geluid niet echt hinderlijk voor mijn werkzaamheden. En als ik me een keer echt even moet concentreren op iets, gooi ik die headset even op. In mijn geval een uitstekend werkende Sony WH-1000XM2 (het iets oudere model dus, niet de nieuwere XM3).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MLLL schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:39:
[...]

Totdat je in je eigen huis gaat klussen , dan is alles geoorloofd...
Het is jammer dat zoveel zo redeneren idd. Voor een paar centen meer kun je beter en stillere apparatuur kopen, waardoor het een slok op een borrel scheelt.
wildhagen schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:11:
Ik vind het ook een beetje extreem om te verwachten dat de hele buurt muis- en muisstil moet zijn omdat iemand thuiswerkt. Niet echt realistisch.
Wat ik extreem vind is dat zoveel hier zo hard stropoppen. *Knip* Laat smakeloze vergelijkingen maar achterwegen

[ Voor 49% gewijzigd door Zeehond op 09-05-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
Bij mijn werkgever is er gisteren iig al voorgesorteerd op veel frequenter thuiswerken "na corona". Is het voor kantoor-personeel wel noodzakelijk om naar het hoofdkantoor te komen? Letterlijk, deze vraag ligt onder het vergrootglas nu, als een van de componenten van de exit strategie. Ik vermoed dat wij (als bedrijf) een omslag gaan maken naar veel meer thuis werken, ook op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blue-eagle schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:10:
Ja, ik blijf thuiswerken. Het is absoluut hemels. Ik hoop dat veel bedrijven zich realiseren in mijn markt dat het hebben van een kantoor vooral extreem duur is, en enorm onnodig.
Het klinkt alsof je geen kinderen hebt? Ik vind je redenatie nogal eenzijdig. Een kantoor heeft meer functies dan waar jij als ontwikkelaar specifiek behoefte aan hebt. Irritaties die jij op kantoor ondervindt heb je met kinderen thuis overigens ook. Dus ik ben soms blij dat ik op kantoor kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:37
Ik heb zelf een paar jaar geleden 3 dagen per week thuis gewerkt (werkgever zat 2 uur reizen van mijn huis). En het was een reden om een andere baan te zoeken. Maar nu, een paar jaar later, vind ik thuiswerken niet zo erg meer. Wat meespeelt:

- Mijn dochter is 10 en redt zichzelf een stuk beter nu. Thuiswerken met kinderen is niet makkelijk maar het gaat een stuk beter dan verwacht. Ik laat haar niet de hele werkdag alleen en geef regelmatig aandacht maar ze vermaakt zichzelf ook wel redelijk goed.
- Ik heb nu een goede werkplek: een eigen werkkamer met een goed bureau en bureaustoel
- Ons bedrijf heeft twee vestigingen en de meeste collega's waar ik direct mee werk hebben hun werkplek in de andere vestiging, zodat ons team toch al veel via videocalls deed. Eigenlijk werkte ik al veel remote en ging daar 2 of 3 keer in de maand heen.
- Ik mis wel de mensen om me heen voor het sociale

Al met al vind ik het eigenlijk prima om dit langer vol te houden. Ik vind eigenlijk ook, zolang er geen vaccin is, dat het beter blijft om thuis te blijven, in elk geval voor mezelf.

Maar goed, eerst maar even kijken wat de werkgever gaat bedenken, ze zijn bezig met een plan. Ik zie niet helemaal in hoe we met de huidige kantoorbezetting 1,5 meter kunnen doen dus er zal wel iets creatiefs uitrollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:12:
Maar goed, eerst maar even kijken wat de werkgever gaat bedenken, ze zijn bezig met een plan. Ik zie niet helemaal in hoe we met de huidige kantoorbezetting 1,5 meter kunnen doen dus er zal wel iets creatiefs uitrollen.
Mijn werkgever heeft de mogelijkheid aangegrepen om een ingrijpende verbouwing te starten. Het pand waarin we zitten is nog niet zo heel oud en het meubilair ook niet maar toch worden alle bureaus vervangen.

Wat ik tot nu toe gezien heb is het volgende dat ze gaan doen:

- Na corona meer thuiswerken promoten (!!). Management heeft gezien dat dit toch eenvoudig realiseerbaar is. Ziekteverzuim is lager geworden, we besparen per maand 40k aan brandstofkosten en de productiviteit is omhoog gegaan.
- Nieuwe bureaus met "scheidingswandjes" en allemaal in hoogte verstelbaar om ook staand werken te kunnen faciliteren.
- Meer spreek/vergaderkamers om beter te kunnen videoconferencen. De hoeveelheid vergaderkamers was al te weinig dus dit is echt een voordeel.

De verbouwing wordt in feite gefinancieerd met de besparing op de brandstofkosten :)

Ikzelf werkte al 1 dag in de week thuis, ik denk dat ik daar twee dagen van ga maken als dat kan. Dan werk ik nog twee dagen op kantoor, de vijfde dag heb ik nog ouderschapsverlof. Zo kan ik ook de kosten voor buitenschoolse opvang verder reduceren en meer tijd voor de kinderen vrij maken :)

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste