Mijn situatie is als volgt: ik werk bij de semi overheid, dus wij zitten zeer zeker gebonden aan dat wat het kabinet opdraagt. Op dit moment is het credo dus nog gewoon: thuiswerken, tenzij absoluut niet mogelijk. Ik verwacht ook niet dat dit de komende paar maanden gaat veranderen (tot einde zomer), daarna hebben we al gehoord wat de plannen zijn qua stapsgewijs opbouwen. Kans is dat ik hierdoor het grootste deel van het jaar nog volledig of op zijn minst deels thuiswerk.
Voor deze hele crisis werkte ik eigenlijk altijd al 1 dag in de week (vrijdagen) vanuit huis, beviel mij prima. Aangezien op vrijdag de bezetting in ons team sowieso wat minder is (thuiswerkers, parttimers die niet werken op vrijdag, mensen die verlof opnemen voor een lang weekend) kreeg ik vlak voor de Corona crisis wel het commentaar dat volgens een aantal het prettiger zou zijn als ik niet meer standaard vrijdag thuis zou werken. Oke, geen probleem, heb ook nooit geeist om altijd op vrijdag thuis te werken, meestal op donderdag zelfs nog even gevraagd van "ik wil morgen thuiswerken, kan dat of zijn er redenen waarom ik beter hier op kantoor kan zijn?". Maar goed, de redenen dat die personen het aankaarten was 2-ledig; beiden vinden/vonden thuiswerken zelf helemaal niets (ik vind het heerlijk) en er waren op een vrijdag wat dingen voorgevallen op kantoor (storingen) waardoor zij het gingen oppakken terwijl ik dat normaal doe. Ze hadden me ook even kunnen bellen, had ik direct meegeholpen, maar dat deed men niet (in alle onschuld vergeten, geen andere reden). Maar a + b zorgde bij de retrospective die week na dat voorval voor de opmerking "misschien is het beter als je er op vrijdag ook weer bent".
Nu werken we met de hele club al iets van 9 weken fulltime thuis. Een aantal mensen heeft er vrijwel geen problemen mee, waaronder ik, alhoewel ik ook het "even ergens anders" zijn mis en het in levende lijve met elkaar kunnen communiceren. Anderen hebben, met name vanwege kleine kinderen thuis, flink moeite met het thuiswerken, nog weer anderen vinden het nog altijd maar behelpen maar redden zich met alle middelen die wij ter beschikking hebben (en we hebben heel uitgebreide en goedwerkende mogelijkheden).
Nu hadden we recentelijk weer een retrospective en warempel... zelfs de grootste tegenstanders van thuiswerken zeiden nu dat ze het wel zagen zitten om later (als alles weer "normaal" is) ook gewoon met het hele team 2 dagen per week thuis te werken. Mij lijkt dit ook een prima idee, iets waar ik prima mee kan leven.
Hierbij moet wel gezegd worden dat je wel thuis hiervoor de situatie moet hebben en moet vanuit het werk zowel de technische mogelijkheden geboden worden en moet het qua HR ook kunnen/mogen/ondersteund worden. Ik heb bovenin op de 2e verdieping een heerlijk grote deels werkruimte deels gaming/hobby ruimte met uitzicht over onze tuin en heel wat bomen/groen van achterliggende straten. Wanneer ik hierboven zit te werken, ben ik "op het werk". Loop ik naar beneden, dan ben ik niet aan het werk en ik zorg ook dat deze scheiding er blijft (lees: lunchen doe ik onder in de eetkamer/woonkamer/tuin).
Daarnaast hebben we vanuit het werk en nu tijdelijk door eigen voorzieningen prima de technische mogelijkheden voor thuiswerken. We kunnen (en konden altijd al) vanuit thuis veilig inloggen en we hebben meerdere methoden om samen te werken en overleggen (Skype for Business, Slack, Zoom en tijdelijk een Teamspeak server die op mijn eigen server draait). Vooral dat laatste wordt door collega's als heel prettig ervaren, omdat je continue met elkaar kunt praten, je hoort discussie tussen andere teamleden (informatie die soms ook voor jou van belang is) en je kunt waar nodig in een andere ruimte gaan om te overleggen zonder anderen te storen.
Wel hebben we geconstateerd dat het af en toe met collega's kletsen over koetjes en kalfjes, wat je in het weekend gedaan hebt etc., nu een heel stuk minder is. Niet geheel verwonderlijk, zulke gesprekken hadden hun oorsprong vaak bij de koffiehoek, als ik nu naar onderen loop om koffie te zetten ben ik van Teamspeak weg en praat ik hooguit met mijn vriendin als die thuis is, maar niet met collega's.
Qua "HR" achtige zaken, zijnde thuiswerkvergoedingen e.d., was er altijd al een regeling, maar die was nog redelijk zwart/wit. Je krijgt een kleine vergoeding per maand mocht je af en toe thuiswerken (voor 99% van de werknemers van toepassing) en je krijgt reiskostenvergoeding. Werk je echter structureel meerdere dagen thuis, dan krijg je fors meer vergoeding voor thuis te werken (inclusief vergoeding voor zaken als een goed bureau en stoel), maar reiskostenvergoeding krijg je dan niet meer. Dit terwijl je wellicht toch nog 1 of 2 dagen per week naar het werk komt.
Ik denk dat voor wat betreft deze regeling er wel nog wat aangepast moet worden om het minder zwart/wit te maken, willen mensen echt wat meer gaan thuiswerken na afloop van deze crisis. Ik wil ook best 2 of 3 dagen per week thuiswerken, graag zelfs, maar dan lijkt het me wel zo fair om naar rato thuiswerkvergoeding en reiskostenvergoeding te krijgen. Nu heeft men besloten om eenmalig een netto bedrag aan iedereen uit te keren voor eventueel extra gemaakte kosten om goed thuis te kunnen werken (aanschaf headset, extra scherm en/of toetsenbord/muis bij een laptop) en hebben mensen op kosten van het werk een goede ergonomische bureaustoel kunnen krijgen. Helemaal prima, niets dan lof voor de aanpak.
Enfin.. ik denk dus dat ik wanneer we weer fulltime naar het werk mogen, ik (en het hele team) nog altijd wel één of meerdere dagen per week gaan thuiswerken. Of iedereen van het team dit gaat doen en hoeveel dagen, dat zal nog moeten blijken in samenspraak met het team, onze manager, HR enzovoorts.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT