Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:28
Ik werkte 1 dag thuis en zat een beetje in twijfel om dat naar 2 dagen uit te breiden, maar die twijfel is nu wel weg :+ Over een paar weken wordt er weer langzaam opgestart qua bezetting en zal ik 2 dagen naar kantoor moeten (max. 2 man in de ruimte dus afwisselen). Als het uiteindelijk weer naar normaal gaat wil ik toch wel 2 dagen gaan thuiswerken, scheelt ook weer 2 uur reistijd op een dag. In de toekomst wil ik dan daar nog de middag van af gaan halen om een dag minder BSO te hoeven afnemen zodra de jongste ook naar school gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Southern Sun op 09-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:16

MLLL

Palm Treo 650

Waar ik overigens benieuwd naar ben is hoeveel mensen er blijven thuiswerken als we weer zo'n zomer als vorig jaar krijgen waarbij het langdurig 30 graden plus wordt.

Dan wordt een geklimatiseerd kantoor wel erg aanlokkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-06 22:54
Als freelance software ontwikkelaar ben ik afhankelijk van de grillen van de opdrachtgevers,en ik ben nu wel blij met de verplicht-thuiswerk sfeer. Ik werk graag thuis.

Dit opent namelijk ook de mogelijkheden; ik hoef niet langer iets te zoeken in een straal van een uur reistijd van mijn huis. Ik begin binnenkort aan een opdracht aan de andere kant van het land, wat normaal 2+ uur reistijd zou worden. Nu kan dat allemaal remote.

Ik heb wel een 49" ultrawide monitor en een goed bureau + kamer waar ik met de deur dicht en muziekje aan kan werken in alle rust. Aan de eettafel zie ik niet gebeuren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:06
Ben ook benieuwd hoe het de mensen vergaat die normaal tot laat blijven doorwerken op kantoor of die indruk in ieder geval willen wekken door het laatst aanwezig te zijn. Hoe laten zij nu thuis zien dat ze net zo 'productief' zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:54
Haha @Deezers die hebben wij ook. Die sturen om 19.30 ofzo nog even een mailtje naar de hele bups of delen nog wat in de groepsapp bij het opstarten om 07.30 'kijk de koffie pruttelt al'.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 18:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik vind thuiswerken vreselijk. Je moet er toch motivatie en discipline voor hebben. Ik doe veel minder werk, heb geen dag/nacht ritme, en het is gewoon niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Amanoo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:26:
Ik vind thuiswerken vreselijk. Je moet er toch motivatie en discipline voor hebben. Ik doe veel minder werk, heb geen dag/nacht ritme, en het is gewoon niets.
Ik weet niet wat voor werk je doet maar het is in mijn ogen niet gezond dat je externe factoren nodig hebt om je te kunnen motiveren om 'gewoon' je werk te doen. Misschien eens nadenken over een carrière switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Aghanim schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:44:
[...]

Ik weet niet wat voor werk je doet maar het is in mijn ogen niet gezond dat je externe factoren nodig hebt om je te kunnen motiveren om 'gewoon' je werk te doen. Misschien eens nadenken over een carrière switch?
Embedded engineering, waar juist mijn passie ligt. Een carriere switch zou mij al helemaal demotiveren. Het is ook niet dat ik mijn werk niet wil doen of zo, of het niet leuk vind. Ik ga alleen niet snel aan de slag, en ben al gauw aan het ADHD'en. Als je dan ook nog op dezelfde plek werkt als waar je je hobbyprojecten uitvoert of gamet, ben je snel afgeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Amanoo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Embedded engineering, waar juist mijn passie ligt. Een carriere switch zou mij al helemaal demotiveren. Het is ook niet dat ik mijn werk niet wil doen of zo, of het niet leuk vind. Ik ga alleen niet snel aan de slag, en ben al gauw aan het ADHD'en. Als je dan ook nog op dezelfde plek werkt als waar je je hobbyprojecten uitvoert of gamet, ben je snel afgeleid.
Dat laatste kan ik me goed voorstellen. Ik probeer zelf in een andere ruimte te werken dan waar ik mijn privé tijd benut. Zo is er nog enige scheiding voor zover mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Aghanim schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:15:
[...]

Dat laatste kan ik me goed voorstellen. Ik probeer zelf in een andere ruimte te werken dan waar ik mijn privé tijd benut. Zo is er nog enige scheiding voor zover mogelijk.
Ja, dat soort taktieken hoor ik wel vaker. Helaas heb ik geen ruimte voor een eigen kantoor. Ik heb nauwelijks kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 20:02

Dennahz

Life feels like hell should.

MLLL schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:11:
Waar ik overigens benieuwd naar ben is hoeveel mensen er blijven thuiswerken als we weer zo'n zomer als vorig jaar krijgen waarbij het langdurig 30 graden plus wordt.

Goed punt eigenlijk. Denk dat er enorme aanvragen gaan komen tot de installatie van airco's thuis.
Zal voor ons waarschijnlijk volgend jaar zijn, al genoeg investeringen gedaan dit jaar :X (zonnepanelen, net voor de thuiswerk periode :Y) )

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:16

MLLL

Palm Treo 650

Dennahz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Goed punt eigenlijk. Denk dat er enorme aanvragen gaan komen tot de installatie van airco's thuis.
Zal voor ons waarschijnlijk volgend jaar zijn, al genoeg investeringen gedaan dit jaar :X (zonnepanelen, net voor de thuiswerk periode :Y) )
Ik heb al 12 jaar een vaste airco-unit aan de muur hangen, de pest is alleen dat ik niet kan thuiswerken...
Maar wel lekker slapen 's avonds al is het 40 graden geweest die dag.

Ik heb voor die tijd wel eens mijn matras naar het het dakterras gesleept om daar te slapen, binnen was het toen niet te doen.

Daarna nog een aantal jaar met een mobiele airco lopen klooien, wat overigens ook wel aardig werkte.Ik zette die om 19:00 aan en om 23:00 weer uit , dan was de slaapkamer lekker koel zonder het irritante gebrom van de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gelukkig heb ik in november 2019 door het hele huis airco laten aanleggen :+
Had het ook in het vorige huis, dus het was 1 van de eerste dingen die ik gedaan wilde hebben na de verhuizing in oktober 2019 :9

Maar zelfs voor dat ik AC had laten aanleggen in het vorige huis was het prima te doen. Ook tijdens warme dagen. Vond dat beter dan 2 uur reistijd met het OV iedere dag in een metro/trein/bus :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

30 graden zomers? Ik mag het hopen. Dat zou dan nog redelijk koel zijn. Ik vrees voor nog een 40+. Een gigantische hittegolf is sowieso te verwachten, ieder jaar verbreken we nieuwe records. En hier geen airco, dus dat wordt weer 2 weken niet slapen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Panzer_V schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:49:
[...]

De grootste irritatiepunten waardoor ik het "gillend gek worden" gevoel krijg zijn:
* Vervaging van scheiding tussen werk/ prive;
* Een thuisomgeving die het moeilijk vindt te accepteren dat ik, als ik aan het werk ben, dus niet beschikbaar ben voor wat dan ook en niet lastiggevallen wens te worden;
* Ik mis de sociale contacten met mijn collega's;
* Ik mis het 'opbouwen' en 'afbouwen' van een werkdag. Dat wat je normaliter in je hoofd doet tijdens het ritje naar kantoor en het ritje weer terug naar huis.

Dat laatste punt kan ik oplossen door na het werk een rondje te gaan wandelen buiten. Echter doe ik dat lang niet altijd of kan het lang niet altijd. Er zijn immers kinderen/ vrouw/ hond die na mijn werkdag denken "ah, hij is klaar kan je mooi meteen.....zo en zo".

Samengevat ==> ik wil een hardere scheiding tussen werk en privé. Die heb ik nu niet en vervaagd steeds verder en daardoor word ik gillend gek.
Ik wist niet dat ik een kloonaccount had? :+

Kan niet meer zeggen dat al deze punten ook voor mij gelden, vooral het ritje heen en weer. Heerlijk om de dag te starten met het dichtslaan van je autodeur en ff geen ‘Papa’ meer te horen O-)

Hou trouwens onwijs veel van de boefjes hoor :>

www.google.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aghanim schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Het klinkt alsof je geen kinderen hebt? Ik vind je redenatie nogal eenzijdig. Een kantoor heeft meer functies dan waar jij als ontwikkelaar specifiek behoefte aan hebt. Irritaties die jij op kantoor ondervindt heb je met kinderen thuis overigens ook. Dus ik ben soms blij dat ik op kantoor kan zitten.
Het topic was toch niet bedoeld exclusief voor mensen met kinderen? :? Nee, ik heb ze niet. Het is heerlijk rustig thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:36

Dit bedacht ik me vandaag ook op deze zonnige dag in mijn zolderappartementje 🙈. Als thuiswerken dan nog verplicht is kan m'n productiviteit weleens 90% dalen. Of maar investeren in een zwembadje op het balkon en een waterdichte laptop 😋

Ik wil post corona lobbyen voor 2 dagen thuis werken en 2 of 3 dagen kantoor. Het liefst woensdag en vrijdag. Dan is het lekker rustig op de weg en ga ik weer verder van m'n werk wonen. Dichterbij familie en vrienden.

Als er bedrijven massaal overgaan op thuiswerken biedt het ook een uitkomst op de huizenmarkt voor veel mensen. Je bent veel flexibeler in je woon en werkkeuze. Wordt het opeens veel aantrekkelijker om goedkoop in friesland te gaan wonen bijvoorbeeld

[ Voor 28% gewijzigd door Anatidae op 09-05-2020 22:11 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Ik wist niet dat ik een kloonaccount had? :+

Kan niet meer zeggen dat al deze punten ook voor mij gelden, vooral het ritje heen en weer. Heerlijk om de dag te starten met het dichtslaan van je autodeur en ff geen ‘Papa’ meer te horen O-)

Hou trouwens onwijs veel van de boefjes hoor :>
Ik wilde na het lezen van de post van @Panzer_V ook al reageren met: het is net alsof ik dit zelf getypt heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
Deezers schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:21:
Ben ook benieuwd hoe het de mensen vergaat die normaal tot laat blijven doorwerken op kantoor of die indruk in ieder geval willen wekken door het laatst aanwezig te zijn. Hoe laten zij nu thuis zien dat ze net zo 'productief' zijn?
Haha. Ik denk niet dat je dat hier gaat horen van diegenen zelf. Misschien is dit de reden waarom ze bij ons weer graag iedereen (lees: zo veel mogelijk) weer op kantoor willen hebben. :X

[ Voor 3% gewijzigd door TutanRamon op 10-05-2020 08:48 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik blijf wel thuiswerken, alleen niet continue. Bij mij was flexwerken toch al de norm; je huurt me in voor het resultaat wat ik oplever en hoe en wanneer ik dat doe bepaal ik zelf. Over aanwezigheid maken we afspraken en als het moet ben ik er gewoon. Werkt prima. En werkgevers gaan dat nu ook steeds meer ondersteunen.
Heck, ik hoorde laastst Aboutaleb op TV zeggen dat men goed moest gaan kijken naar aanwezigheid en werktijden en flexwerken, en dat het veel makkelijker en slimmer was om daar spreiding in aan te brengen. Ook mbt vervoer en spits enzo. En dat is dan een gemeente / overheid. Als die om zijn, dan volgt de rest vanzelf. Wat mooi is, om een heleboel redenen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 17:17
Is voor een hoop mensen nog maar de vraag of ze na 1 juni nog werk hebben. https://www.nu.nl/coronav...-werknemers-ontslaan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Klant geeft aan dat ik volledig moet thuiswerken tot 1 September (grote organisatie). Fijn voor mij als freelancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
DeveloperNL schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:55:
Klant geeft aan dat ik volledig moet thuiswerken tot 1 September (grote organisatie). Fijn voor mij als freelancer.
Dat zijn nog dik 3,5 maand hé. Benieuwd of je daar nog steeds zo over denkt in september. Zomer is weinig te doen buiten als afleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?
Nee. Als docent in het MBO, met best wat praktijk voor metaal, elektro en installatie, zal dat niet gaan. Daarnaast wil ik het zelf niet. Collega's, koffie, studenten, de vrijheid om tussen de lessen door bij een andere collega of klas te gaan kijken.

En daarbij: 8 uur per dag eenzame opsluiting op mijn zolderkamertje is niet bepaald een pretje. Gelukkig heb ik een groot scherm waar ik mijn werk op kan doen maar het verveelt. Het verveelt dusdanig dat ik deze meivakantie meer gedaan heb in 2 weken dan ik de afgelopen 7 jaar gedaan heb in alle vakanties bij elkaar (aan kleine klusjes in huis, dus geen grote verbouwingen etc).

Dus nee, ik zal heel blij zijn wanneer ik straks weer lekker naar school kan.

De kans is ook groot dat ik in de zomervakantie naar school ga wanneer die geopend is voor externen. Zo kan ik lekker in mijn praktijklokaal aan het lassen, slijpen etc. Allemaal dingen die ik thuis niet kan doen maar wel moet doen om een aantal dingen af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Deezers schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Dat zijn nog dik 3,5 maand hé. Benieuwd of je daar nog steeds zo over denkt in september. Zomer is weinig te doen buiten als afleiding.
Heb ooit zelf een startup opgericht waar ik een jaar thuis heb gewerkt en heb een shared office plek bij mij in de buurt die wel open gaat straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Als je een geklimatiseerd kantoor hebt dan 😉 Bij ons is het gewoon zweten bij 30+... Dan zit ik liever thuis met de jaloezieën dicht en de blote voeten op de koude plavuizen.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik verwacht zelf dat mijn hudige klant een stuk later open gaat dan ons kantoren. Dichtstbijzijnde zit op 10 min rijden. Maar ook ik kijk er niet naar uit om op een warme zolderkamer te zitten. Je triggert me hier wel mee, meer van mijn collega's zullen hier me zitten.
Eens kijken of we daar binnen onze unit collectief iets mee kunnen doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Waarom sommige mensen beter zijn in thuiswerken dan anderen https://www.nu.nl/uit/605...iswerken-dan-anderen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Misschien deels thuiswerken na corona.

Sommige aspecten van mijn werk kunnen uitstekend thuis. Andere weer niet. Ik merk nu al dat in een korte tijd er bepaalde zaken stevig in de soep zijn gelopen met leveranciers en ook engineering - design interactie duurt bij thuiswerken vele malen langer. Niet enkele procentjes maar gewoon een factor 5 of zo.

Je bent je hele slagkracht kwijt.

Volledig thuiswerken gaat het niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
spookz0r schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:55:
Is voor een hoop mensen nog maar de vraag of ze na 1 juni nog werk hebben. https://www.nu.nl/coronav...-werknemers-ontslaan.html
Ik denk, misschien naïef, dat dit voor softwareontwikkelaars niet echt van toepassing gaat zijn. Ik maak me in ieder geval geen zorgen over mijn duurzame inzetbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 22:28
Deezers schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:21:
Dit vraag ik me ook af inderdaad. We zullen het zien bij ons op kantoor :)

Ik werk liever thuis op die momenten. Het is prima te doen in ons huis op dat soort moment en afgelopen zomer was het ook maar een paar dagen ECHT warm in huis.

Verder zou ik ook graag mijn thuiswerkpatroon aanpassen. Ik werk normaal 1 dag in de week thuis, en nu full-time. Ik wil wel naar een afwisselend ritme van 3 dagen thuis/2 dagen op kantoor en de week er op andersom.

Ik weet echter niet of ons bedrijf hierin mee gaat. Die zijn nu allemaal al schema's aan het maken hoe we weer op kantoor kunnen zitten, waar sommige van mijn collega's ook echt op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
sorted.bits schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:28:
[...]

Dit vraag ik me ook af inderdaad. We zullen het zien bij ons op kantoor :)

[...]

Ik werk liever thuis op die momenten. Het is prima te doen in ons huis op dat soort moment en afgelopen zomer was het ook maar een paar dagen ECHT warm in huis.

Verder zou ik ook graag mijn thuiswerkpatroon aanpassen. Ik werk normaal 1 dag in de week thuis, en nu full-time. Ik wil wel naar een afwisselend ritme van 3 dagen thuis/2 dagen op kantoor en de week er op andersom.

Ik weet echter niet of ons bedrijf hierin mee gaat. Die zijn nu allemaal al schema's aan het maken hoe we weer op kantoor kunnen zitten, waar sommige van mijn collega's ook echt op zitten te wachten.
Het hangt inderdaad sterk af van je leidinggevende. Als hij/zij geen fan is van thuiswerken zit je zo weer op kantoor. Ik denk dat zodra het veilig genoeg is mensen maximaal 1 en als je geluk hebt 2 dagen mag thuiswerken per week. Zo'n kantoor staat er ook niet voor niks hé ;) En op kantoor behoud je meer controle. Al zijn er ook bedrijven die heel 2020 geen personeel verwachten op kantoor of Twitter die aankondigt levenslang thuis te werken toe te staan, al lijkt mij dat toch onhoudbaar voor de toekomst want dan verlies je het menselijk contact en de feeling met je bedrijf gok ik. Hoe langer je thuis bent des te vrijer je voelt en misschien steeds meer gaat versloffen.

[ Voor 14% gewijzigd door Deezers op 13-05-2020 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:10

DevWouter

Creator of ThenNext

Een kleine tip voor mensen die niet tegen de hitte kunnen maar thuis willen werken komende zomer.
Zet tijdens het werk een emmer water onder je bureau en laat je voeten daarin rusten. Je hebt het dan nog steeds warm maar doordat je continue afgekoeld wordt valt het ontzettend mee.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 23:13

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb mijn toekomstige baas al verteld dat ik er niet over pieker om de komende maanden naar kantoor te komen en dat ik mijn werk prima thuis kan doen. Natuurlijk ik mijn vier andere collega's ontmoeten maar ik ga er niet voor in de tube zitten met de kans ziek te worden. Twee van collega's zitten ook vast in het buitenland en met de plannen van twee weken quarantine...

Fijne aan thuiswerken is dat je lekker rustig kan werken, en dat je minder vaak in de koffielucht zit :)
Maar aan de andere kant mis je wel weer de aanspraak en slap ouwehoer, maar goed, dat zal toch al wel minder zijn als je met zijn vijven bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Ben zeker van plan om 1 of 2 vaste dagen per week thuis te blijven werken. Scheelt ook gehaast met brengen en halen van de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:12
Sinds 17 maart werk ik ook thuis en ik heb er vooral een gevoel bij dat het een tijdelijke goede oplossing is.
Maar moet er niet aan denken om zo de rest van de tijd te moeten werken, ik mis de reuring, gelach, gemopper en werken op kantoor in het algemeen.

Ben hier wel met het gezin thuis nu (3 kids) en de overgang tussen prive en werk is er nu amper.

Verder fiets ik altijd lekker naar het werk op mijn e-bike en dat is een heerlijk moment om even alles van je af te laten glijden. Dat mis ik nu ook erg, ik doe wel soms een korter rondje voordat ik weer thuis achter mijn computer kruip maar het is echt anders op die manier.

Ik weet dat ze op mijn werk bezig zijn om het pand 1,5 meter proof te maken en ik merk vanzelf wel wanneer ik op kantoor mag verschijnen. Zal ook anders zijn natuurlijk maar elke dag op een zolderkamertje zitten werken is het voor mij echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 13:28
Mijn situatie is als volgt: ik werk bij de semi overheid, dus wij zitten zeer zeker gebonden aan dat wat het kabinet opdraagt. Op dit moment is het credo dus nog gewoon: thuiswerken, tenzij absoluut niet mogelijk. Ik verwacht ook niet dat dit de komende paar maanden gaat veranderen (tot einde zomer), daarna hebben we al gehoord wat de plannen zijn qua stapsgewijs opbouwen. Kans is dat ik hierdoor het grootste deel van het jaar nog volledig of op zijn minst deels thuiswerk.

Voor deze hele crisis werkte ik eigenlijk altijd al 1 dag in de week (vrijdagen) vanuit huis, beviel mij prima. Aangezien op vrijdag de bezetting in ons team sowieso wat minder is (thuiswerkers, parttimers die niet werken op vrijdag, mensen die verlof opnemen voor een lang weekend) kreeg ik vlak voor de Corona crisis wel het commentaar dat volgens een aantal het prettiger zou zijn als ik niet meer standaard vrijdag thuis zou werken. Oke, geen probleem, heb ook nooit geeist om altijd op vrijdag thuis te werken, meestal op donderdag zelfs nog even gevraagd van "ik wil morgen thuiswerken, kan dat of zijn er redenen waarom ik beter hier op kantoor kan zijn?". Maar goed, de redenen dat die personen het aankaarten was 2-ledig; beiden vinden/vonden thuiswerken zelf helemaal niets (ik vind het heerlijk) en er waren op een vrijdag wat dingen voorgevallen op kantoor (storingen) waardoor zij het gingen oppakken terwijl ik dat normaal doe. Ze hadden me ook even kunnen bellen, had ik direct meegeholpen, maar dat deed men niet (in alle onschuld vergeten, geen andere reden). Maar a + b zorgde bij de retrospective die week na dat voorval voor de opmerking "misschien is het beter als je er op vrijdag ook weer bent".

Nu werken we met de hele club al iets van 9 weken fulltime thuis. Een aantal mensen heeft er vrijwel geen problemen mee, waaronder ik, alhoewel ik ook het "even ergens anders" zijn mis en het in levende lijve met elkaar kunnen communiceren. Anderen hebben, met name vanwege kleine kinderen thuis, flink moeite met het thuiswerken, nog weer anderen vinden het nog altijd maar behelpen maar redden zich met alle middelen die wij ter beschikking hebben (en we hebben heel uitgebreide en goedwerkende mogelijkheden).
Nu hadden we recentelijk weer een retrospective en warempel... zelfs de grootste tegenstanders van thuiswerken zeiden nu dat ze het wel zagen zitten om later (als alles weer "normaal" is) ook gewoon met het hele team 2 dagen per week thuis te werken. Mij lijkt dit ook een prima idee, iets waar ik prima mee kan leven.

Hierbij moet wel gezegd worden dat je wel thuis hiervoor de situatie moet hebben en moet vanuit het werk zowel de technische mogelijkheden geboden worden en moet het qua HR ook kunnen/mogen/ondersteund worden. Ik heb bovenin op de 2e verdieping een heerlijk grote deels werkruimte deels gaming/hobby ruimte met uitzicht over onze tuin en heel wat bomen/groen van achterliggende straten. Wanneer ik hierboven zit te werken, ben ik "op het werk". Loop ik naar beneden, dan ben ik niet aan het werk en ik zorg ook dat deze scheiding er blijft (lees: lunchen doe ik onder in de eetkamer/woonkamer/tuin).

Daarnaast hebben we vanuit het werk en nu tijdelijk door eigen voorzieningen prima de technische mogelijkheden voor thuiswerken. We kunnen (en konden altijd al) vanuit thuis veilig inloggen en we hebben meerdere methoden om samen te werken en overleggen (Skype for Business, Slack, Zoom en tijdelijk een Teamspeak server die op mijn eigen server draait). Vooral dat laatste wordt door collega's als heel prettig ervaren, omdat je continue met elkaar kunt praten, je hoort discussie tussen andere teamleden (informatie die soms ook voor jou van belang is) en je kunt waar nodig in een andere ruimte gaan om te overleggen zonder anderen te storen.
Wel hebben we geconstateerd dat het af en toe met collega's kletsen over koetjes en kalfjes, wat je in het weekend gedaan hebt etc., nu een heel stuk minder is. Niet geheel verwonderlijk, zulke gesprekken hadden hun oorsprong vaak bij de koffiehoek, als ik nu naar onderen loop om koffie te zetten ben ik van Teamspeak weg en praat ik hooguit met mijn vriendin als die thuis is, maar niet met collega's.

Qua "HR" achtige zaken, zijnde thuiswerkvergoedingen e.d., was er altijd al een regeling, maar die was nog redelijk zwart/wit. Je krijgt een kleine vergoeding per maand mocht je af en toe thuiswerken (voor 99% van de werknemers van toepassing) en je krijgt reiskostenvergoeding. Werk je echter structureel meerdere dagen thuis, dan krijg je fors meer vergoeding voor thuis te werken (inclusief vergoeding voor zaken als een goed bureau en stoel), maar reiskostenvergoeding krijg je dan niet meer. Dit terwijl je wellicht toch nog 1 of 2 dagen per week naar het werk komt.
Ik denk dat voor wat betreft deze regeling er wel nog wat aangepast moet worden om het minder zwart/wit te maken, willen mensen echt wat meer gaan thuiswerken na afloop van deze crisis. Ik wil ook best 2 of 3 dagen per week thuiswerken, graag zelfs, maar dan lijkt het me wel zo fair om naar rato thuiswerkvergoeding en reiskostenvergoeding te krijgen. Nu heeft men besloten om eenmalig een netto bedrag aan iedereen uit te keren voor eventueel extra gemaakte kosten om goed thuis te kunnen werken (aanschaf headset, extra scherm en/of toetsenbord/muis bij een laptop) en hebben mensen op kosten van het werk een goede ergonomische bureaustoel kunnen krijgen. Helemaal prima, niets dan lof voor de aanpak.

Enfin.. ik denk dus dat ik wanneer we weer fulltime naar het werk mogen, ik (en het hele team) nog altijd wel één of meerdere dagen per week gaan thuiswerken. Of iedereen van het team dit gaat doen en hoeveel dagen, dat zal nog moeten blijken in samenspraak met het team, onze manager, HR enzovoorts.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 09:46

On_E

Housemusic

Ik ga wel vaker thuiswerken, dat deed ik nml. vrijwel nooit. Maar ik mis toch wel het sociale contact met collega’s, wat ook nodig is voor het werk dat ik doe. Videobellen is leuk, maar uiteindelijk geen vervanging.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik ga niet meer werken voor een werkgever / project waar ik niet kan thuiswerken. Ik kan het me echt niet meer inbeelden nu om nog 5 dagen op kantoor te werken.

Echter mis ik wel een dag op kantoor voor sommige overleggen. Videochat werkt efficienter in tijd, maar er is minder discussie en dan blijf je achteraf vaker met vragen zitten.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Joris748 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:28:
Ben zeker van plan om 1 of 2 vaste dagen per week thuis te blijven werken. Scheelt ook gehaast met brengen en halen van de kinderen.
En hoe denkt je leidinggevende daarover of ben je dat zelf? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:10

Yucon

*broem*

Dennahz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Op m'n zoldertje merkte je een paar weken geleden al dat het echt heel erg warm gaat worden in de zomer. Dus hoewel een mobiele airco niet ideaal heb ik toch met het oog op de snelheid even rondgekeken. Dus om anderen zoekwerk te besparen: de justfire airco7000 is voor een krappe 300 euro een hele goede optie wat betreft prijs/kwaliteit.

Een split unit is altijd beter. Maar los van de prijs heb je die ook nog niet 123 hangen want het zou me niet verbazen als de wachtrij daarvoor nog langer dan bij de kapper is, dus als het alternatief langzaam gebakken worden is dan is zo'n mobiele airco best nog een aardig alternatief..

edit: gmta.. overal uitverkocht zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die heeft dat denk ik maar te slikken en anders kan ie naar nieuw personeel op zoek. De ICT was, is en blijft een werknemersmarkt, geen werkgeversmarkt. Mensen ervaren nu hoe het ook kan zijn en als je mensen eenmaal iets geeft geven ze dat niet zomaar meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

The Eagle schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:13:
Die heeft dat denk ik maar te slikken en anders kan ie naar nieuw personeel op zoek. De ICT was, is en blijft een werknemersmarkt, geen werkgeversmarkt. Mensen ervaren nu hoe het ook kan zijn en als je mensen eenmaal iets geeft geven ze dat niet zomaar meer af.
Het argument "bij ons kan het niet" is gewoon niet meer houdbaar. Maar ik heb wel gemerkt dat een significant deel van de mensen juist wel graag op kantoor wil zijn. En daar hun collega's ook wil zien. Als die collega's in kwestie graag thuis wil zijn wordt het toch een spanningsveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ik werkte voor corona 2-3 dagen in week thuis, nu voltijds ik hoop dat daarna dit gewoon blijft.
Werk veel liever van thuis dan naar kantoor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Deezers schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:07:
[...]

En hoe denkt je leidinggevende daarover of ben je dat zelf? ;)
Mijn leidinggevende vindt (bijna) alles prima, zolang ik mijn deadlines maar haal :)

Hebben hier wel al een beetje op voorgesorteerd met een thuiskantoor, met twee volwaardige werkplekken. De drempel om daadwerkelijk meer thuis te gaan werken, wordt zo wel snel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nee ik denk niet dat ik veel thuis blijf werken.

Ik ga nu 1 keer per week naar mijn werk en de bedoeling is dat ik het weer opbouw.

Mijn werk is altijd een relatief hecht clubje van mensen geweest en iedereen lijkt het raar te vinden dat ze o.a. mij een tijd niet gezien hebben.

Collega's van mij hebben zelfs nauwelijks thuis gewerkt, omdat het toch rustig op de zaak was en het daar blijkbaar beter vertoeven was dan thuis...

Ik ben wel van alle gemakken voorzien thuis overigens, maar mijn werkdagen bestaan meestal vaker uit brandjes blussen (bugs opsporen en verhelpen) dan uit nieuwe software programmeren. En dan is regelmatig overleg met de eerste lijns helpdesk wel handig.

[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 13-05-2020 19:54 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
k995 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:16:
Ik werkte voor corona 2-3 dagen in week thuis, nu voltijds ik hoop dat daarna dit gewoon blijft.
Werk veel liever van thuis dan naar kantoor te gaan.
Zelfde. Ik krijg zoveel meer gedaan thuis, de projecten lopen als vanouds en ik kan lekker starten wanneer ik wil (heel vroeg). Daarnaast niet 2 uur per dag in de auto, dat zorgt toch voor een zeer aanzienlijke stress reductie. Overleg e.d. loopt allemaal prima via video conference en ik kan niet zeggen dat ik de behoefte voel om perse in persoon met mijn collega's te communiceren. Dat zal anders zijn als je een wat andere persoonlijkheid structuur hebt, geen twijfel. Sommige collega's kunnen blijkbaar niet of nauwelijks zonder de 'franje': koffie leut of andere small talk. Persoonlijk kan ik heel goed zonder, e.e.a. leidt mij meestal juist af eigenlijk...(maar misschien is dat de bedoeling van e.e.a. :D )

Wat zeker helpt is dat je je werk leuk vindt. Ik heb 30 jaar geleden van een hobby mijn werk gemaakt en heb er nog steeds lol in.

Voltijds thuis zie ik na corona niet zo snel gebeuren, maar misschien dat 1 of 2 dagen per week naar kantoor te regelen is. Wij moeten sowieso wat aangezien ons kantoor al overbevolkt was en met die bezetting is 1.5 meter hoe dan ook onhaalbaar. Ook was het klimaat systeem volledig verouderd en ws een bron van ellende, maar dat wordt nu gelijk aangepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik zou er niet aan moeten denken. Mijn productiviteit is met minstens 50% ingestort nu in thuis zit. Op een druk kantoor kan ik mij beter concentreren dan thuis. De stilte thuis zorgt bij mij juist voor concentratieproblemen. Daarnaast heb ik ook constant het idee dat je moet bewijzen dat je aan het werk ben, als je bijvoorbeeld tijdens je lunch een bericht ontvangt, om hier direct op te moeten reageren zodat je collega's niet denken dat je niet aan het werk bent. Ditzelfde wanneer iets langer duurt dan gepland, continu de 'angst' dat ze zullen denken dat ik gewoon niet veel gedaan heb. Terwijl ik weet dat mijn werkgever niet zo is, toch is/blijft het gevoel er.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 14-05-2020 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 09:46

On_E

Housemusic

Anoniem: 328026 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:36:
Ik zou er niet aan moeten denken. Mijn productiviteit is met minstens 50% ingestort nu in thuis zit. Op een druk kantoor kan ik mij beter concentreren dan thuis. De stilte thuis zorgt bij mij juist voor concentratieproblemen. Daarnaast heb ik ook constant het idee dat je moet bewijzen dat je aan het werk ben, als je bijvoorbeeld tijdens je lunch een bericht ontvangt, om hier direct op te moeten reageren zodat je collega's niet denken dat je niet aan het werk bent. Ditzelfde wanneer iets langer duurt dan gepland, continu de 'angst' dat ze zullen denken dat ik gewoon niet veel gedaan heb. Terwijl ik weet dat mijn werkgever niet zo is, toch is/blijft het gevoel er.
Je moet het zo zien, je bent niet thuis aan het werk. Je zit thuis vanwege een crisis en probeert nog te werken. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
Wij worden volgende week weer op kantoor verwacht (lees: er wordt druk uitgeoefend om dit te realiseren). "Goed voor het teamgevoel".

[ Voor 37% gewijzigd door TutanRamon op 14-05-2020 11:04 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:41

-tom-562

Oliesjeik

Mehh, ik hoop dat ik snel weer naar kantoor kan. Is ook gewoon veel praktischer voor mijn werk; in de machinebouw. Normaal gesproken moet ik ook regelmatig de werkplaats in bij problemen en om dingen te testen.
Vind het ook helemaal niet erg, ik mis de reuring van kantoor. Ik krijg dingen ook sneller geregeld op kantoor. Het scheelt ook dat ik op 7 minuten rijden van mijn werkgever woon :P
Ik hoop wel dat het gemakkelijker wordt om incidenteel thuis te werken. Ik heb een vrij zware CAD desktop, een laptop is geen optie. Dus ik hoop dat ze wat meer in gaan zetten op laptops die we mee kunnen nemen om zo een remote desktop verbinding te maken met mijn desktop.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-06 12:18
Mijn werkgever was altijd vrij conventioneel. We hebben technisch gezien de mogelijk om overal te werken. Een internetverbinding is genoeg (geen probleem met onbeperkt 4G) maar "Ik heb liever iedereen op kantoor" was altijd het motto.

Nu na ruim 2 maanden thuiswerken heeft ie toch in de gaten dat iedereen minstens zo productief is. Ik denk dat het thuiswerken wel meer "gewoon" wordt in onze organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik werktte al veel thuis (mijn kantoor is 230km van mijn huis). Ik had toch de intentie om 2 dagen per week op kantoor te zijn, maar dat bleek helemaal niet nodig de afgelopen weken.

Het enige wat ik erg mis is fatsoenlijke software om een vergadering te voeren. Nu heeft iedereen de microfoon open staan waardoor er erg veel achtergrond geluiden zijn (huilende kinderen). Toen ik een opleiding volgde aan de OU hadden ze software waarbij de deelnemers een digitale vinger op kunnen steken en de organisator de microfoon van de deelnemer open kan zetten. Dat zou nog eens een verbetering zijn.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Alain schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:10:
Ik werktte al veel thuis (mijn kantoor is 230km van mijn huis). Ik had toch de intentie om 2 dagen per week op kantoor te zijn, maar dat bleek helemaal niet nodig de afgelopen weken.

Het enige wat ik erg mis is fatsoenlijke software om een vergadering te voeren. Nu heeft iedereen de microfoon open staan waardoor er erg veel achtergrond geluiden zijn (huilende kinderen). Toen ik een opleiding volgde aan de OU hadden ze software waarbij de deelnemers een digitale vinger op kunnen steken en de organisator de microfoon van de deelnemer open kan zetten. Dat zou nog eens een verbetering zijn.
Standaard (of zelf) je microfoon muren en je vinger/hand opsteken (functie) is in Teams prima mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Aghanim schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Standaard (of zelf) je microfoon muren
Dat doe ik ook altijd, maar niet iedereen.
je vinger/hand opsteken (functie) is in Teams prima mogelijk.
Wij gebruiken nog veel Skype en Teams vind ik echt een hoerenapplicatie. Misschien dat ik me eens in de voordelen moet verdiepen, maar die zelf installatie service alleen al is om te kotsen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
Ik heb 4 dagen thuisgewerkt en werd al gillend gek. Daarna ben ik weer elke dag naar het werk gegaan. Ik woon op 15min lopen van mijn werk af en haat thuiswerken. Heb zelfs eens een opdracht als consulent na 3 maanden afgezegd omdat de reisafstand teveel werd en ik 3 dagen thuiswerken al helemaal niet zag zitten (werkgever vond 3 dagen per week thuiswerken totaal geen bezwaar).
Ik moet echt onder de mensen zijn en krijg energie van mensen rond mij heen. Thuis presteer ik geen drol. Ik hou van het geroezemoes rond mij heen en mensen die heen en weer lopen. Thuis heb ik moeite met me te concentreren terwijl ik me op het werk prima kan focussen ook al is er nog zoveel herrie. Sterker nog, ik heb die herrie nodig.

Maar ik ben dan ook van het type dat, ook al ben ik nog zo moe, juist energie krijgt om op een vrijdagavond met mensen tot diep in de nacht uit te gaan en kom rustig om 5 uur 's morgens thuis.

Nee, ik werk lekker elke dag op het werk en mijn manager vind het prima, gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik werk zelf liever thuis minder afleiding dan op het werk. Geen leuke, balkons met zicht op St. Pauls, of vier andere verdiepingen om lekker te ouwehoeren met collega's daar. Of lekker even theedrinken met je collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:54
Moest wel lachen om deze reactie na een webshop bestelling.

" Het is momenteel druk heel erg druk, omdat veel mensen wat meer "vrije tijd"hebben gekregen.
Door alle toestanden in Europa is het daarom momenteel ook heel erg druk bij onze leveranciers/importeurs. Etc"

Niet heel netjes maar al je klanten toe, zo'n "waarde oordeel" .

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cobb schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:29:

Ik vind zo'n trap na van die webshop zelfs ronduit kinderachtijg, amateuristisch en totaal onprofessioneel. Als dit is hoe je over je klanten denkt, hoef je mij niet als klant te verwachten :X

Dat ze zélf zoiets zouden doen is hun keuze, maar om hun eigen gedrag meteen op de klanten te projecteren... nee, dan snap je het concept 'klantvriendelijkheid" duidelijk nog niet helemaal...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik werk in een grote organisatie waarbij thuiswerken technisch gezien nooit een probleem is geweest, maar niet gewenst, omdat ze liever iedereen op kantoor hebben. Ook al hebben we daar te weinig bureaus...

Wat er nu gebeurd is dat:
- Management komt erachter dat het 'nieuwe' werken gewoon wel werkt. Productiviteit is hetzelfde.
- Voorlopig mogen we niet naar kantoor omdat daar 1,5 meter niet te doen is.
- Management gaat kijken om thuiswerken nu soort van verplicht te maken omdat het veel kosten scheelt. Reiskosten en huisvesting kosten kunnen nu een stuk omlaag.

Wat ik er van vind:
- Ik zit nu 10+ weken thuis. Daar ben ik wel klaar mee.
- Ik mis mijn collega's heel erg. Sociale contacten zijn voor mij belangrijker dan het werk zelf. Helpt niet dat privé het sociale leven ook op een veel lager pitje staat dan eerst. Ben sociaal mens en dit maakt me gek.
- Ik begin te wennen aan het nieuwe ritme. Dat was in het begin best moeilijk.
- Af en toe thuiswerken vind ik niet erg, maar max 2 dagen in de week of zo.
- Het 2 uur reizen per dag mis ik niet.
- De vrije tijd die ik krijg stop ik in wandelen en sporten zodat ik beweging houd.

Ben benieuwd waar het naartoe gaat met mijn werk. Als ik verplicht meer dan 2 dagen per week thuis moet gaan werken, dan ga ik op zoek naar iets anders. Dat is gewoon niets voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:29:
Moest wel lachen om deze reactie na een webshop bestelling.

" Het is momenteel druk heel erg druk, omdat veel mensen wat meer "vrije tijd"hebben gekregen.
Door alle toestanden in Europa is het daarom momenteel ook heel erg druk bij onze leveranciers/importeurs. Etc"

Meeste nederlanders hebben ook de gemiddelde reistijd aan vrije tijd erbij gekregen? :)
Die kwootjes eromheen zijn wel onprofessioneel idd.

Imho is het voornamelijk dat de drempel voor de fysieke winkel hoger zijn geworden, waardoor eerder online besteld wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2020 16:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Alain schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Dat doe ik ook altijd, maar niet iedereen.
Dan spreek je elkaar daar op aan, dan moet dat naar verloop van tijd toch beter gaan?

Een technische oplossing zoeken voor een gedragsprobleem is niet altijd de beste route.

En ook in Skype kan je gewoon anderen muten als je presenter bent, dus als mensen het niet uit eigen beweging doen kan je ze ook gewoon op mute zetten als ze lawaai veroorzaken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:29
wildhagen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Ik vind zo'n trap na van die webshop zelfs ronduit kinderachtijg, amateuristisch en totaal onprofessioneel. Als dit is hoe je over je klanten denkt, hoef je mij niet als klant te verwachten :X

Dat ze zélf zoiets zouden doen is hun keuze, maar om hun eigen gedrag meteen op de klanten te projecteren... nee, dan snap je het concept 'klantvriendelijkheid" duidelijk nog niet helemaal...
Trap na? Ik lees het als 'mensen zitten meer thuis/werken minder en zijn daardoor druk aan het webshoppen'.

Ik zou het echt niet weten hoe ik me hierdoor beledigd of benadeeld zou moeten voelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:16:
[...]
Een technische oplossing zoeken voor een gedragsprobleem is niet altijd de beste route.
Dat is waar.
En ook in Skype kan je gewoon anderen muten als je presenter bent, dus als mensen het niet uit eigen beweging doen kan je ze ook gewoon op mute zetten als ze lawaai veroorzaken.
Ik zal er eens naar zoeken, maar meestal ben ik niet de presenter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Werk in een "vitale" sector en heb simpel weg geen werkplaats met onderdelen magazijn in m'n schuurtje. Dus heb in totaal 1 dag thuis gewerkt. Moest voor een aantal dingen handleidingen schrijven. Dat gaat thuis simpelweg een stuk lekkerder dan in de werkplaats.

Een groot deel van het administratieve personeel werkt trouwens wel thuis. Er is er altijd 1 aanwezig en dat is 2 weken achterelkaar de zelfde. Maar ook in de WP is het sociale toch een stuk minder. Geen gezamelijke pauzes meer. Afdelingen strikt gescheiden. enz. enz.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-06 08:10
Ik wilde altijd thuiswerken dus vond het prima om 13 maart mijn spullen in te pakken en niet meer naar kantoor te komen. Nu heb ik besloten om per 1 juni weer naar kantoor te gaan.

Voor de crisis was ik blij als het weer tijd was om naar huis te gaan, ik vond het dan heerlijk om weer binnen te komen lopen. Nu is er geen thuiskomen meer, en ik merk dat het mijn gemoedstoestand niet ten goede komt. Ik zou nog best een dag per week willen thuiswerken, maar niet meer de hele week.

De voordelen zijn wel dat ik mij in deze periode goed kon concentreren en dus flink wat zaken waar ik niet aan toe kwam weg heb kunnen automatiseren. Dit geeft mij ruimte om enkel bezig te zijn met ontwikkeling, in plaats van repetitieve werkzaamheden die een storende factor waren.

Maar zaken als collega's die aan mijn bureau stonden met "domme" vragen waar ik mij aan irriteerde zijn niet minder geworden. Nu weten ze mij te vinden via Teams, en aangezien ik thuis ben zit ik toch vaak van half 8 tot zes uur ingelogd. Nu heerst de veronderstelling dat je toch thuis dus op kantoor bent en schroomt men ook niet om 8 uur in de avond je nog te bellen, niet dat ik opneem...

Die afkadering van werk en privé vind ik toch wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het thuiswerken is voor mij handig als je op een dag een medische afspraak hebt voor jezelf of met de kids ofzo. Maar structureel altijd zo op een zolderkamertje werken zou voor mij echt een ware verschrikking zijn.

Daarnaast mis ik het dagelijkse fietstochtje naar het werk 26 km verderop, dat is voor mij gewoon het moment om even de transitie te doen van prive naar werk en vice versa. Het klinkt allemaal erg cliche en burgerlijk maar het is gewoon heerlijk om na een dagje werk op de fiets te springen en thuis te komen en dat de kids dan vervolgens blij zijn dat papa er weer is. Nu zit je toch heel wat meer op elkaars lip en ik ben altijd thuis.

Voorlopig nog geen signaal opgevangen dat ik naar het werk mag, er zijn wel voorbereidingen gaande (ruit voor de receptie, koffie-apparaten meer uit elkaar, looplijnen en stickers op de vloer en bureaus meer uit elkaar)
Ik hoor het verder wel. Het scheelt ook dat de kids weer full-time naar school gaan, een hybride rol van vader, werknemer en ouder tegelijkertijd was niet voor mij weggelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:14

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Er is hier net weer een mail rond gestuurd met daarbij dat thuiswerken nog steeds wordt geacht vanuit de regering en we ons daaraan houden maar er wel iets meer ruimte komt om bv meetings te organiseren op kantoor (max 10 man in aangegeven/aangepaste ruimtes) en alleen op kantoor welkom bent in overleg en goedkeuring van leiding gevende.

zelf zitten wij als ondersteunende afdeling (zowel kantoor als productie) nu om & om sinds begin van de crisis,en die afwisseling is wel geining maar soms net wat onhandig qua projecten die nu weer starten, apparatuur waarmee ik moet testen etc, bepaalde dingen kan ik nu pas volgende week doen :+ en mis directe contact met collega.
Voordeel thuiswerken is de boodschappen doen als het rustig is :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Op kantoor gaan we nu naar 30% bezetting toe, dit wisselt per week af. Werkplekken worden nu onklaar gemaakt om mensen te forceren om wat meer op afstand van elkaar te gaan zitten om risico te beperken. Is er geen plek meer? Limiet bereikt ga maar naar huis weer.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-06 13:24
Mijn eigen personeel heb ik gevraagd wat ze willen en sommige willen soms wel naar kantoor, anderen (nog) niet. We houden een bezetting van 40% aan maximaal, dan is er meer dan ruimte zat om elkaar te ontlopen. Plannen met een agenda'tje. Uiteraard is kantoor gelardeerd met ontsmettingsgelletjes, doekjes en zeepdispensers. Ook hebben we een aantal werkplekken voorzien van een blaadje dat je hier niet moet zitten en andere van instructies hoe je de boel dient te reinigen.

Bij m'n vrouw op kantoor zijn ze rigoureuzer: mondkapjes binnen, looproutes, planning afstemmen wat je waar wanneer gaat doen en alleen in noodzaak. Vrij onaantrekkelijk, ik zie haar nog niet zo snel weer naar kantoor gaan. Voor collega's die dichterbij wonen en in een 2 kamer appartement zitten is het wellicht wel fijn, die zitten al maanden op de rand van hun bed of op de bank in de woonkamer te werken. Niet ideaal.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:16
Ik ben zelf in mijn branche (netwerken/security) altijd groot voorstander geweest van gedeeltelijk thuiswerken. De laatste klant waar ik zat stond dat helaas niet toe waardoor ik 5 dagen per week op locatie aanwezig moest zijn. Dat was ook een beetje de tendens waar ik nu zit tot Corona uitbrak natuurlijk.

Nu zit ik alweer een week of 9 thuis te werken en dat gaat op zich super. Ik heb er meer moeite mee dat veel van mijn sociale activiteiten en hobby's buitenshuis abrupt stil zijn komen te liggen in maart en nu maar mondjesmaat weer mogen. Soms heb ik het daar wel moeilijk mee maar het gaat gelukkig langzaam de goede kant op qua besmettingen e.d.

Vorige week was ik voor het eerst in 2,5 maand weer eens op kantoor in de avond en het ziet er nu niet echt uit als een locatie waar ik snel dagelijks terug wil keren. De reistijd van 1,5 uur mis ik uiteraard niet maar ook de verplichte looproutes, geblokkeerde bureau's en steriele maatregelen maken het voor mij niet aantrekkelijk om naar kantoor te gaan. En ik heb ook helemaal geen goede reden tenzij ik iets met fysieke apparatuur moet doen. De rest kan allemaal op afstand.

Collega's spreek ik allemaal regelmatig via Teams en het voelt eigenlijk niet minder of anders dan op kantoor. Volgens mij wil men waar ik nu zit over een paar weken weer maximaal 10% van het personeel toestaan op kantoor maar dan wel uit vrije wil en alleen als het echt moet. De rest blijft volgens mij minstens tot september allemaal thuis. Nog 3 maanden dus.

Ik denk dat ik na Corona niet meer full-time naar de zaak ga maar een dag of 2 per week thuis ga werken. Ik heb nu veel meer vrije tijd en ben even productief. Het scheelt ook dat ik een goede thuiswerkplek heb. Ik snap wel dat mensen met kinderen of geen goed materiaal weer naar kantoor willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:01
Een dag of twee thuiswerken per week is zeker geen overbodige luxe, maar ik zou toch wel erg graag weer naar de zaak willen en mijn collega's willen zien (en niet via Teams zoals nu het geval is). Jammer genoeg moet ik nog zeker tot de herfst thuiswerken...

Elke dag thuiswerken went op den duur wel, maar ik heb graag een scheiding tussen werk en privé en dat heb ik nu niet. Mijn huis is ook mijn werk nu. Ik presteer veel beter in een drukke (kantoor)omgeving en heb er dan ook moeite om mee te begrijpen dat er mensen zijn die het liefst helemaal niet meer naar kantoor gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door P-Rock op 26-05-2020 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

P-Rock schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:52:
en heb er dan ook moeite om mee te begrijpen dat er mensen zijn die het liefst helemaal niet meer naar kantoor gaan.
Toch is dit wel een mooi. Ik quote jou nu wat algemener, het is niet helemaal 1:1 op je opmerking gericht. Maar hopelijk zorgt het voor wat meer wederzijds begrip want het ongemakkelijke gevoel dat veel extraverte mensen door het thuiswerken hebben is precies het equivalent dat introverte mensen onder normale omstandigheden voelen als ze dagelijks richting een kantoortuin gestuurd worden.

In het verleden leek daar vanuit extraverte mensen vrij weinig begrip voor te zijn. Dat is ook misschien een moeilijk iets om je in in te leven, maar het effect een keer aan den lijve mee te maken helpt mogelijk wel mee.

overigens lopen hier wel twee dingen door elkaar. De wens om werk en prive te scheiden heeft weinig met introvert of extravert te maken. Het missen van fysieke ontmoetingen met collega's natuurlijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Wat ik zelf heel erg met thuiswerken heb, is de onduidelijkheid na 1 september. Als ik een echt goede thuiswerkplek wil maken, is er in principe de ruimte voor maar zal ik moeten investeren. Zolang die duidelijkheid er niet is wordt het toch echt de keukentafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 07:36
Ik heb maar een fatsoenlijke airco besteld voor thuis. Ons bedrijfspand is een oud woonhuis met allemaal onpraktische kamers waar je niet fatsoenlijk afstand kunt houden.

Lekker nog een poosje thuis werken dus. Ook gaat een auto weg want die staat ook al 2 maanden stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wij mogen jammer genoeg niet thuis werken. Zou zelf graag willen. Je kunt dan ook veel efficiënter weken dan op het werk waar je wel elke 15min gestoord wordt door een collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Yucon schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:06:
[...]

Toch is dit wel een mooi. Ik quote jou nu wat algemener, het is niet helemaal 1:1 op je opmerking gericht. Maar hopelijk zorgt het voor wat meer wederzijds begrip want het ongemakkelijke gevoel dat veel extraverte mensen door het thuiswerken hebben is precies het equivalent dat introverte mensen onder normale omstandigheden voelen als ze dagelijks richting een kantoortuin gestuurd worden.

In het verleden leek daar vanuit extraverte mensen vrij weinig begrip voor te zijn. Dat is ook misschien een moeilijk iets om je in in te leven, maar het effect een keer aan den lijve mee te maken helpt mogelijk wel mee.

overigens lopen hier wel twee dingen door elkaar. De wens om werk en prive te scheiden heeft weinig met introvert of extravert te maken. Het missen van fysieke ontmoetingen met collega's natuurlijk wel
Je gevoel begrijp ik maar bij een kantoorbaan is 100% thuiswerken niet wenselijk. Ook al kan je je werkzaamheden prima doen, het menselijke contact en de feeling wegen ook mee. Als jij die collega bent die alleen met de zomer BBQ en kersborrel komt en de rest is regelmatig wel op kantoor dan mis je gewoon een hoop credits en kantoorpraat. Mis je er zelf iets aan? Nee, maar verbinding met je collega's is wel handig. Anders moet je gewoon bij een klantenservice de chat doen. Wij merken nu al verschil tussen mensen die sinds de lockdown nog geen dag op kantoor zijn geweest en dat tot september ook nog niet van plan zijn of de mensen die nu weer 1 dagje in de week komen. Je telt als het ware weer mee door je gezicht te laten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Deezers op 27-05-2020 09:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Deezers schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Je gevoel begrijp ik maar bij een kantoorbaan is 100% thuiswerken niet wenselijk. Ook al kan je je werkzaamheden prima doen, het menselijke contact en de feeling wegen ook mee. Als jij die collega bent die alleen met de zomer BBQ en kersborrel komt en de rest is regelmatig wel op kantoor dan mis je gewoon een hoop credits en kantoorpraat. Mis je er zelf iets aan? Nee, maar verbinding met je collega's is wel handig. Anders moet je gewoon bij een klantenservice de chat doen. Wij merken nu al verschil tussen mensen die sinds de lockdown nog geen dag op kantoor zijn geweest en dat tot september ook nog niet van plan zijn of de mensen die nu weer 1 dagje in de week komen. Je telt als het ware weer mee door je gezicht te laten zien.
Ik hoor dat soort argumenten vaker, maar die zijn vaak genoeg ontkracht.
  1. Er zijn veel bedrijven die volledig remote zijn en die beter presteren dan hun concurrenten waar je verplicht op kantoor moet zijn. Uiteraard gaat dit argument ook de andere kant op. Dit betekent dus dat locatie niks uit mag maken.
  2. Er zijn aantoonbare bewijzen dat de meeste kantoren ongeschikt zijn om in te werken (zoals een open office, waar bij aangetoond is dat er 70% reductie in communicatie kan ontstaan). Er zijn ook verder ook genoeg onderzoeken dat "kantoor" overschat wordt.
  3. Vanwege de lockdown remote werken is compleet anders dan normaal remote werken.
  4. Remote werken is niet hetzelfde als thuiswerken.
Die verbinding tussen de collega's? Is dat om ze elkaar zien of omdat ze elkaar nodig hebben?
Er zijn genoeg mensen die het vervelend vinden als er naar hun weekend wordt gevraagd wordt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:01
DevWouter schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Ik hoor dat soort argumenten vaker, maar die zijn vaak genoeg ontkracht.
  1. Er zijn veel bedrijven die volledig remote zijn en die beter presteren dan hun concurrenten waar je verplicht op kantoor moet zijn. Uiteraard gaat dit argument ook de andere kant op. Dit betekent dus dat locatie niks uit mag maken.
  2. Er zijn aantoonbare bewijzen dat de meeste kantoren ongeschikt zijn om in te werken (zoals een open office, waar bij aangetoond is dat er 70% reductie in communicatie kan ontstaan). Er zijn ook verder ook genoeg onderzoeken dat "kantoor" overschat wordt.
  3. Vanwege de lockdown remote werken is compleet anders dan normaal remote werken.
  4. Remote werken is niet hetzelfde als thuiswerken.
Die verbinding tussen de collega's? Is dat om ze elkaar zien of omdat ze elkaar nodig hebben?
Er zijn genoeg mensen die het vervelend vinden als er naar hun weekend wordt gevraagd wordt.
Als een beetje sociale interactie al teveel gevraagd is, moet je je misschien afvragen of je wel bij het juiste bedrijf of op de juiste plek zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:39
DevWouter schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Dit klinkt wel echt als een Tweakers uitspraak :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 13:23
Voorlopig werkt iedereen thuis, behalve een enkeling waarvoor het nodig is om op kantoor te zijn. Zelf ben ik 1x naar kantoor geweest in de afgelopen maanden.

Er worden nu voorbereidingen getroffen om op 30% van de capaciteit terug naar kantoor te kunnen gaan. In eerste instantie voor de cruciale mensen en later ook voor andere mensen, zolang het maar maximaal 30% blijft. En risicogroepen kunnen beter voorlopig thuis blijven werken

Wat betreft thuiswerken wordt het heel wisselend ervaren. In het begin vond ik het ook heel lastig, omdat de kinderen thuis waren en we hen ook moesten helpen. Na een paar weken besloten toch gebruik te gaan maken van de noodopvang en sindsdien gaat het een stuk beter.
Ik verwacht thuis te blijven werken waar het kan en alleen naar kantoor te gaan als het moet vanwege specifieke werkzaamheden (want inderdaad, telefonisch overleg is niet altijd even efficient).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001

steveman

Comfortabel ten onder

wildhagen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Dat is toch gewoon de realiteit als het nu opeens een stuk drukker is dan normaal?

Ook is het aan de lezer om de "\"vrije tijd\"" te interpreteren he. Ja het kan zijn: niksen ipv werken. Maar ook: niet meer trainer kunnen zijn bij een volleybalclub of zo.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

P-Rock schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Als een beetje sociale interactie al teveel gevraagd is, moet je je misschien afvragen of je wel bij het juiste bedrijf of op de juiste plek zit.
Elke mens wilt sociale interactie, maar niet iedereen communiceert op dezelfde manier. En dan wilt het botsen. Als twee partijen niet met elkaar kunnen communiceren is dat een gebrek van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

FabianGTI schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Dit klinkt wel echt als een Tweakers uitspraak :+ _O-
Is het geen echte Bokt uitspraak? /3 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels van het management te horen gekregen dat ik tot eind augustus / begin september thuis moet blijven werken. Geldt voor alle kantoren, ook in het buitenland dus er wordt 1 lijn getrokken.
Het kan ook nog tussentijds wijzigen maar ik hou hier dus wel rekening mee.

Er is dus ook geen plan om met een beperkte bezetting te gaan werken op kantoor.

Dat wordt lekker warm hierboven met 30+, toch maar kijken naar een aircooler ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Pech voor de mensen die niet naar kantoor willen:
6. Het kantoor is weer open, maar ik durf er niet heen. Mag ik ook thuisblijven?
,,Wanneer de werkgever een oproep doet om weer op kantoor te werken, mag je er vanuit gaan dat hij maatregelen heeft genomen’’, zegt Nicolai. ,,Dan ben je verplicht om te verschijnen. Als je niet durft, of het is lastig organiseren thuis omdat er bijvoorbeeld geen opvang voor de kinderen is, dan ligt dat in de risicosfeer van de werknemer. Die moet er dus voor zorgen dat het opgelost wordt. Vaak wordt in dit soort situaties wel gezamenlijk naar een oplossing gezocht.’’

7. En als je echt niet meer terug naar kantoor wil?
,,Als je voorheen altijd op kantoor hebt gewerkt en werkgever beslist dat je dat weer gaat doen, dan moet je naar kantoor. Thuiswerken is geen recht van een werknemer en is dus niet afdwingbaar.’’
Stond in het AD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Deezers schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:50:
Pech voor de mensen die niet naar kantoor willen:
[...]
Stond in het AD.
Link naar het volledige artikel: https://www.ad.nl/ad-werk...agen-beantwoord~af4019a2/

Het artikel begint trouwens met het de melding dat thuiswerken (of liever gezegd remote) meer positieve effecten heeft dan negatieve effecten.

Het zal mij benieuwen hoeveel werkgevers hun mensen dwingen om op kantoor te werken. Er zal zat personeel zijn dat beter remote werkt dan op kantoor. Het zal me niet verbazen als we over een paar maanden er bij veel bedrijf personeel vertrekt omdat ze tot een omgeving worden verplicht waar ze niet optimaal kunnen presteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 15:07
P-Rock schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Ik denk dat het voorbeeld niet gaat over ' een beetje sociale interactie' maar over open kantoorruimten waar je eigenlijk niet kan werken zonder noise cancelling koptelefoon omdat minimaal 1 van je 40 collega's aan het bellen/ overleggen is. ;)
Ik herken dat wel.. dat soort plekken zijn de hel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
DevWouter schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:51:
[...]

Link naar het volledige artikel: https://www.ad.nl/ad-werk...agen-beantwoord~af4019a2/

Het artikel begint trouwens met het de melding dat thuiswerken (of liever gezegd remote) meer positieve effecten heeft dan negatieve effecten.

Het zal mij benieuwen hoeveel werkgevers hun mensen dwingen om op kantoor te werken. Er zal zat personeel zijn dat beter remote werkt dan op kantoor. Het zal me niet verbazen als we over een paar maanden er bij veel bedrijf personeel vertrekt omdat ze tot een omgeving worden verplicht waar ze niet optimaal kunnen presteren.
Zeker voor wat betreft de mobiele beroepsgroepen (bijv. ICT) lijkt me het verplichten op kantoor te werken niet zo slim van de werkgever.

Er zitten ook nog wat andere juridische aspecten aan, de werkgever moet zorgen voor een veilige werkplek. Aansprakelijkheid zal een moeilijk verhaal worden maar ik vermoed dat sommige werkgevers erg voorzichtig zullen zijn en strikt de overheid / het rivm blijven volgen.

Bij ons is het thuiswerken tot 1 september. Voor hen die het echt niet langer uithouden :') *mag* (sleutelwoord vermoed ik) je vanaf begin Juli 1 dag per week naar kantoor, na overleg en enige coordinatie (ons kantoor was normaliter overbevolkt). Grappig dat er vervolgens alleen 'softe' voordelen genoemd worden, zoals bevorderen van de connecties met elkaar en creativiteit :? . Waarschijnlijk is het zo dat als er op harde criteria beoordeeld wordt, er geen concrete voordelen te benoemen zijn voor de reis naar kantoor. Dit was al eerder gecommuniceerd, het thuiswerken is eerder goed dan slecht voor de productiviteit.

Ik werkte voor de crisis al 2 dagen per week thuis en zal straks na 1 september zeker kijken of dit verhoogd kan worden naar minstens 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Thuiswerken, ik heb al behoorlijk wat collega's gehoord die dit vreselijk vinden.
Het contact met collega's missen ze erg, zeker voor de alleenstaanden in deze tijden.

Zelf vind ik het wel erg fijn en deed ik dit al zoveel mogelijk. Omdat ik in de consultancy zit is dit ook vaak niet mogelijk omdat je sessies bij klanten hebt maar wanneer dit niet nodig is, dan zit ik net zo lief thuis.
Daar heb je inderdaad die rustige werkplek waar je gewoon geconcentreerd kunt werken zonder dat er allerlei collega's aan het overleggen, bellen of wat dan ook zijn.
Wel is het noodzaak dat je kinderen niet thuis zijn, dat heeft deze crisis toch wel aangetoond. Het is een werkelijke hel om te moeten werken met een tweeling van 1,5 jaar. Deze vragen zoveel aandacht, dat is gewoon geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 21:17

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zijn er hier echt maar zo weinig mensen die een eigen kantoor op hun werk hebben waar ze beter kunnen werken dan thuis? Ik denk dat ik toch bevoorrecht ben om in een (weliswaar gedeeld) kantoor van ruim 100m2 te kunnen werken met goede airco en hoogstens tien mensen tegelijk aanwezig, in de zomer vaak niet meer dan drie. Ik hoop dat ik hier toch zo snel mogelijk weer elke dag heen mag (normaal ook in het weekend wanneer ik wil, ik neem zelf liever 2 dagen doordeweeks vrij omdat het dan buiten overal veel rustiger is om te fietsen enzo, wat mij de afgelopen maanden dus juist opviel dat het doordeweeks op mijn vaste routes ook een stuk drukker was dan normaal.). Op dit moment ga ik er nu 1 keer per week heen, en merk dat ik die dag gewoon veel ontspannender aan het werk ga dan thuis. Gelukkig wordt het de komende maand weer wat rustiger in de wijk als basisschoolleerlingen elke dag naar school gaan, maar tijdens de zomervakantie hoop ik toch echt minimaal weer 2 keer naar kantoor te kunnen.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nou mijn ervaring op kantoor werken de laatste zeven jaar is:

- Geen bureau in de buurt van je team wel op tweede of derde verdieping -> onhandig
- Elke morgen een bureau moeten zoeken door hot desking -> irritant
- Elke morgen een trein moeten nemen van Birmingham naar Coventry waar het bureau van de klant is omdat de hotels volgeboekt zijn in Coventry -> onnodig extra reizen terwijl je al op lokatie werkt buiten de ring van Londen
- Tussen de call agents moeten werken voor een jaar
- Elke week een bureau moeten boeken via online systeem wegens hot desking -> irritant geen recurring boeking mogelijk
- Luidruchtige kantoortuin / open plan
- Regels op kantoor van klant idioot, zoals verplicht een deksel gebruiken voor koude en warme dranken van het keukentje naar je bureau
- Collega die op allemaal geintjes met je uit halen
- Dingen worden gejat op kantoor
- Dingen van je die worden opgedronken

Nou dan werk ik toch liever gewoon thuis en misschien een dag per week naar kantoor voor vergaderingen etc. Misschien heb ik bij de verkeerde bedrijven gewerkt maar ik vind het boven stront irritant en maakt het niet leuk om naar kantoor te gaan

[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 31-05-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-06 09:20

Zak

Zo... We mogen ons allemaal voorbereiden op permanent thuiswerken beste mensen!

NEN heeft op 28 mei een document gepubliceerd genaamd "NEN-spec 2". Deze is voor de verandering gratis te downloaden na registratie: https://www.nen.nl/NEN-Sh...pec-22020-versie-1-nl.htm

Wat zijn nu de gevolgen van dit document? In het arbobesluit wordt verwezen naar verschillende normen waaronder NEN1824. Hierin staat precies beschreven hoeveel en op welke manier werkplekken in een kantooromgeving opgesteld moeten worden. Dit nieuwe document is eigenlijk een aanpassing van NEN1824. Als dadelijk de overheid deze nieuwe norm in het arbobesluit opneemt dan moeten werkgevers deze volgen.

Buiten die enkele verdwaalde Facility Manager, zoals ik, hier op tweakers neem ik aan dat niemand bekend is met de inhoud van NEN1824. In een notendop:Als ik mijn gebouwen volgens de nieuwe norm moet inrichten dan kan ik meer dan 50% van de werkplekken afschrijven. We zouden dus onze kantoorcapaciteit moeten verdubbelen. Met als gevolg meer huisvestings-, energie-, schoonmaakkosten en ga zo maar door. Het werken op een kantoor gaat dus absoluut 100% te duur worden.

De gemiddelde kosten voor een werkplek bedroegen in 2018 € 9.702. (bron: https://www.nfcindex.nl/f...c-index-kantoren-2018.pdf). Dit gaat explosief stijgen waardoor het voor veel organisaties niet meer mogelijk gaat zijn om ons op kantoor te laten werken.

Houdt dus aub allemaal rekening met veel, heel veel, thuiswerken en misschien een enkele keer ergens binnen mogen vliegen op een touchdownwerkplek voor een dagje. Als dit omgezet gaat worden dan is de kantorenmarkt in Nederland definitief overleden. Als je kan, investeer dus nu in een woning waar je een fatsoenlijk kantoor kan inrichten en denk na over hoe je sociale contacten kan onderhouden. Succes allemaal, ik zie het donker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

disclaimer: ik heb bij de aanschaf van ons huidige huis rekening gehouden dat ik thuis zou moeten kunnen werken en heb dus een aparte werkkamer, met goede aansluitingen en veel ruimte.

Het probleem van thuiswerken is over het algemeen de communicatie tussen de verschillende teamleden. In ons team zat altijd al iemand die op vrijdag thuis werkte en daar had je dan geen echte communicatie mogelijkheden voor (behalve skype, wat natuurlijk niet echt werkt). Als het thuiswerken echt in gaat burgeren (wat ik zeker aanmoedig!) dan gaat de communicatie tussen leden die thuis zitten en die op kantoor zitten natuurlijk ook beter verlopen. En dan heb ik helemaal geen problemen met thuiswerken. Ik ben sinds half maart ook niet meer op kantoor geweest en kan volgende week weer voor het eerst en zie daar eigenlijk eerlijk gezegd wel een beetje tegenop. Vooral door al die maatregelen die genomen moeten worden.
Deathchant schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:35:
Ik vond het de eerste 3 weken erg lastig om achter de laptop uit te komen om een wandelingetje te maken ofzo. En je gaat door totdat je moet gaan koken, waar je normaliter een soort van afbouw-ritme hebt door je spullen in te pakken, naar de bus te lopen en in de bus muziek te luisteren/afschakelen en dan "kom je thuis" zeg maar. Nu hangt de "werkenergie" ook de hele dag in je huis bij wijze van, dus dat vind ik dan wel vervelend en ik weet niet wat ik daartegen kan doen. Klinkt wellicht wat zweverig, maar ik voel dat gewoon hier hangen dan, niet helemaal hetzelfde als wat op kantoor hangt, maar toch...
Dat zie ik anders.
Op kantoor werken routine:
opstaan, douchen, eten, naar het werk rijden (meestal geen tot nauwelijks wachttijd), toetsenbord aansluiten [ik gebruik m'n eigen toetsenbord], thin client aansluiten en werken. Ik drink geen koffie of thee uit de automaat, dus ga nooit naar de koffieautomaat. Met de lunch met de collega's naar de kantine [met zelf meegebrachte boterhammen en drinken]. Aan het eind van de dag m'n toetsenbord loskoppelen, thin client uit en in de auto stappen om me weer te ergeren bij het Julianaplein (te Groningen).

Thuiswerk routine
opstaan, douchen, eten, m'n laptop en toetsenbord op hun plek zetten [zelfde toetsenbord als boven, zit standaard aan m'n laptop gekoppeld], muis even aan z'n draadje, laptop aanzetten en aan het werk. Met de lunch brood smeren, en daarna weer aan het werk. Aan het eind van de dag m'n laptop en toetsenbord weer aan de kant leggen en doen waar ik weer zin in heb.

Ik heb dus ook thuis een echt afbouw ritme, aangezien ik m'n laptop echt wegleg (alleen de kabels blijven erin, voor m'n muis, toetsenbord en monitoren). Ik heb gewoon beide HDMI aansluitingen van m'n monitoren in gebruik zodat ik geen kabels hoef te wisselen tussen m'n laptop (is van m'n werkgever) en m'n pc.

Ik mis die anderhalve uur reistijd (30 tot 45 minuten enkele reis) helemaal niet! Mis alleen de langere ritjes naar huis wel (met mooi weer gaan we altijd met de cabrio en dan meestal niet de kortste route naar huis :P)

Ik blijf ook na de corona crisis in ieder geval 1, maar mogelijk zelfs 2 dagen thuis werken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Zijn jullie het thuiswerken al beu? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 10:23
@Deezers Wees blij dat je thuis mag werken. Mijn manager, die anti thuiswerken is, doet er alles aan om de afdeling zo vol mogelijk te krijgen, zoekt echt de grenzen op. Ben er helemaal klaar mee. Het is dat het werk nu niet voor het oprapen ligt maar ik overweeg om het bedrijf vaarwel te zeggen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Deezers schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:20:
Ik ben ondertussen al 6 maanden onafgebroken thuis aan het werk, en het bevalt me nog prima. Als Corona er niet zou zijn dan zou ik waarschijnlijk 2 dagen per week naar kantoor gaan omdat je toch merkt dat een deel van de communicatie verloren gaat door het beeldscherm; met name de (beperkte) vertraging in de lijn en het slechter kunnen zien van de fijnere gelaatsuitdrukkingen maakt dat af en toe fysiek contact hebben wel verstandig is op de langere termijn. :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Drumatiko op 28-09-2020 22:30 ]

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 23:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Deezers schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:20:
Nope :Y

1 augustus bij een nieuwe werkgever begonnen en virtuele 'onboarding' is wel apart. Maar het is een bedrijf in de IT en iedereen is gewent Zoom te gebruiken zoals ik gewend was bij mijn vorige werkgever. Niets te klagen dus.

Enige waar ik tegenop zie is een potentiële sluiting van de basisscholen of niet al tr lange tijd en dat de kinderen dan weer full time thuis zijn. Dat maakt werken lastiger. Gelukkig is mijn vrouw werkeloos deze keer en kan ze dus opletten. De vorige keer werkte zij buiten de deur (zorg)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
alienfruit schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:18:
Nou mijn ervaring op kantoor werken de laatste zeven jaar is:

- Geen bureau in de buurt van je team wel op tweede of derde verdieping -> onhandig
- Elke morgen een bureau moeten zoeken door hot desking -> irritant
- Elke morgen een trein moeten nemen van Birmingham naar Coventry waar het bureau van de klant is omdat de hotels volgeboekt zijn in Coventry -> onnodig extra reizen terwijl je al op lokatie werkt buiten de ring van Londen
- Tussen de call agents moeten werken voor een jaar
- Elke week een bureau moeten boeken via online systeem wegens hot desking -> irritant geen recurring boeking mogelijk
- Luidruchtige kantoortuin / open plan
- Regels op kantoor van klant idioot, zoals verplicht een deksel gebruiken voor koude en warme dranken van het keukentje naar je bureau
- Collega die op allemaal geintjes met je uit halen
- Dingen worden gejat op kantoor
- Dingen van je die worden opgedronken

Nou dan werk ik toch liever gewoon thuis en misschien een dag per week naar kantoor voor vergaderingen etc. Misschien heb ik bij de verkeerde bedrijven gewerkt maar ik vind het boven stront irritant en maakt het niet leuk om naar kantoor te gaan
Klinkt niet echt als een fijne werkomgeving. Waarom werk je überhaupt nog bij dit bedrijf ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deezers
cbr600f4i schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:23:
@Deezers Wees blij dat je thuis mag werken. Mijn manager, die anti thuiswerken is, doet er alles aan om de afdeling zo vol mogelijk te krijgen, zoekt echt de grenzen op. Ben er helemaal klaar mee. Het is dat het werk nu niet voor het oprapen ligt maar ik overweeg om het bedrijf vaarwel te zeggen.
Na vanavond kan een bedrijf dicht als werknemers besmet raken of een bedrijf het thuiswerken niet mogelijk maakt indien dit wel vanuit je functie kan.
Pagina: 1 2 ... 18 Laatste