Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:32

alienfruit

the alien you never expected

Ruffzz schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:28:
[...]

Klinkt niet echt als een fijne werkomgeving. Waarom werk je überhaupt nog bij dit bedrijf ?
Dit was bij zes verschillende bedrijven... Ik denk dat veel gewoon ligt aan de kantoortuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Deezers schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:20:
Zijn jullie het thuiswerken al beu? :)
Ik absoluut niet, bevalt me tot nu toe nog steeds uitstekend :)

Kan alles doen wat ik moet doen, contact met collega's via Teams etc is eenvoudig en snel. En het scheelt me bijna 2 uur reistijd per dag.

Ben sinds 27 februari (mijn laatste kantoordag) nog maar 2 keer op kantoor geweest: één keer begin augustus omdat ik fysiek iets moest doen, en 18 september ivm een herhalingstrailing van mijn BHV (praktijkdeel). Verder niet.

Sowieso werken wij nog tot minimaal 1 januari verplicht thuis allemaal, en ik zie dat nog wel verder verlengd worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben vanaf mei bijna niet meer thuis aan het werk. De opoffering in maart/april vond ik prima maar als we nu weer naar zo’n situatie gaan wordt ik daar weinig vrolijk van...

Het is prima om eens wat documentatie bij te werken etc.. Maar dan houdt het wel op.. ik mis mijn collega’s en klanten.. Twee dagen is okay, vijf is echt teveel (voor mij)

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 29-09-2020 06:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:15
Ik werk inmiddels ook sinds half maart thuis en dit gaat zeker nog wel tot eind 2020 duren.

Ik sta er een beetje dubbel in. Op zich gaat thuis werken prima, alles wat moet gebeuren voor het uitvoeren van mijn werk kan prima op afstand. Ook de werk-prive balans is veel beter nu de reistijd is weggevallen en het indelen van je uren nog flexibeler is.

Echter is het ook meer dan alleen werk, salaris, etc.
Ik mis de spontane, informele (koffieautomaat...) gesprekken af en toe wel. "Vroeger" had ik er een hekel aan als men teveel kwam kletsen over niet-werk gerelateerde zaken, maar nu er vrijwel alleen zakelijk, inhoudelijke meetings zijn, begint dat toch te knagen.

Daarnaast is het m.i. soms ook nuttig om af en toe een bakkie te doen met anderen binnen de organisatie, zeker om een beter gevoel te krijgen van wat er speelt en het helpt soms ook om meer gedaan te krijgen van andere afdelingen.

Ik ga dan ook, zodra de restricties rondom Corona eraf zijn, aansturen op 3 dagen vanaf huis werken en 2 dagen op kantoor. Lijkt me vooralsnog een prima balans.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:27
Mijn werkgever (een zeer grote speler in Nederland) heeft aangegeven dat we dit jaar thuis moeten werken en in 2021 verwacht ik dat we niet meer dan twee dagen per week naar kantoor gaan als nieuwe norm. Daar kan ik prima mee leven eigenlijk. Net als wat @Memphisto boven mij zegt zie ik dat als prima balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 21:51
Hennie-M schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat het voorbeeld niet gaat over ' een beetje sociale interactie' maar over open kantoorruimten waar je eigenlijk niet kan werken zonder noise cancelling koptelefoon omdat minimaal 1 van je 40 collega's aan het bellen/ overleggen is. ;)
Ik herken dat wel.. dat soort plekken zijn de hel.
De kantoortuin; interessante reportage hierover van De Monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:14
Deezers schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:33:
[...]

Na vanavond kan een bedrijf dicht als werknemers besmet raken of een bedrijf het thuiswerken niet mogelijk maakt indien dit wel vanuit je functie kan.
Jah, en dat is dus helemaal kut
Ik zit liever op het kantoor maar kan met mijn functie makkelijk thuiswerken, straks wordt ik min of meer verplicht ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41

Wailing_Banshee

You're Next

Echt niet. Elke keer als ik naar kantoor ga (1 keer in de week, [met onze sprint wissel, we hebben een scrum team met een wekelijkse sprint], hoewel dat nu mogelijk dus weer gaat veranderen), en ik weer in de auto zit (vooral 's middags), bedenk ik me weer: wat had het een tijd gescheeld als ik thuis had gewerkt.

Nu is het ook dat op kantoor op afstand werken gewoon niet gaat. Pair programming werkt gewoon beter of naast elkaar zittend of op afstand (met desktop sharing).

[ Voor 6% gewijzigd door Wailing_Banshee op 29-09-2020 07:46 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik ben het thuiswerken niet beu, maar het kost mij wel enorm veel geld (ipv 4 uur per dag opeens 14 uur per dag de CV aan). Natuurlijk ook extra water gebruik en slijtage aan eigen meubilair. Ik hoop dat Den Haag het werkgevers aantrekkelijk maakt om dit te vergoeden zodat werkgevers dit ook willen doen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Zeker niet beu.
Kosten zijn wel hoger zoals opgemerkt, maar mijn wg betaalt nog steeds reiskosten vergoeding (voor zolang het duurt). Vorige week 1 dag op kantoor, voor het eerst sinds Maart. Kreeg wel het idee dat sommigen het niet echt serieus nemen (op kantoor verschijnen met regelmatige hoest en nies buien bijvoorbeeld, deze collega's heb ik maar vermeden voor zover mogelijk). Bij ons was het toegestaan 1 dag op kantoor te verschijnen, volgens een schema. Plan was dit per 1 september te verhogen naar 2 dagen, dat ging dus niet door. Zal nu wel naar 0 dagen gaan vermoed ik (voor de komende 3 weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:59
Ben het zeker niet beu. Ik maak amper extra kosten (huis heeft goede isolatie, dus de verwarming staat nog steeds niet aan). De enige extra kosten zijn elektra en water. Deze extra kosten wegen niet op tegen de reiskosten die ik normaal maak (toltunnel wordt niet betaald door de werkgever).

Gisteren kreeg ik nog een bericht van de werkgever dat ze verwachten dat we 3 dagen per week op kantoor zijn, maar ik neem aan dat die regels na gisteravond teruggedraaid worden.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:41

-tom-562

Oliesjeik

Jee/na :P aan de ene kant prettig, maar ik mis echt het contact met de collega's, en vooral onze werkplaats (werk bij een grote internationale machinebouwer in de foodsector).
Sinds 2 weken worden er met mondjesmaat meer mensen op kantoor toegelaten (maximale bezetting 30%), ze zijn er vrij strict in (ze hebben liever dat je thuis werkt dan dat je op kantoor zit). Betekend dat ik 1 dag in de week naar kantoor mag. Maar de sfeer op kantoor is ook niet echt wat het voorheen was, verplicht 2 lege werkplekken er tussen, dus even ouwehoeren of snel achter/bij elkaars bureau overleggen is er niet meer bij.
Ik hoop in de toekomst iets van 3 dagen kantoor/2 dagen thuis te kunnen werken

Overigens had ik nooit problemen met de reistijd, aangezien m'n werk op 7 minuten autorijden of 22 minuten fietsen van mij af zit. Dus 'geen reistijd' was geen argument voor mij :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-06 22:04

bonyuri

Investigator!

Memphisto schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 06:46:
Ik werk inmiddels ook sinds half maart thuis en dit gaat zeker nog wel tot eind 2020 duren.

Ik sta er een beetje dubbel in. Op zich gaat thuis werken prima, alles wat moet gebeuren voor het uitvoeren van mijn werk kan prima op afstand. Ook de werk-prive balans is veel beter nu de reistijd is weggevallen en het indelen van je uren nog flexibeler is.

Ik mis de spontane, informele (koffieautomaat...) gesprekken af en toe wel. "Vroeger" had ik er een hekel aan als men teveel kwam kletsen over niet-werk gerelateerde zaken, maar nu er vrijwel alleen zakelijk, inhoudelijke meetings zijn, begint dat toch te knagen.

Daarnaast is het m.i. soms ook nuttig om af en toe een bakkie te doen met anderen binnen de organisatie, zeker om een beter gevoel te krijgen van wat er speelt en het helpt soms ook om meer gedaan te krijgen van andere afdelingen.

Ik ga dan ook, zodra de restricties rondom Corona eraf zijn, aansturen op 3 dagen vanaf huis werken en 2 dagen op kantoor. Lijkt me vooralsnog een prima balans.
Exact hoe ik er in sta, en ik verwacht met ons nog vele anderen.
3 dagen per week thuis en 2 dagen per week op kantoor zou voor mij de ideale balans zijn.
Eerlijk gezegd kan ik me al niet meer voorstellen hoe het was om 5 dagen per week op kantoor te zitten...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 16:28
Memphisto schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 06:46:

Helemaal mee eens. De afgelopen periode 1 a 2 dagen per week naar kantoor geweest en dat vind ik eigenlijk een perfecte balans. Toch even er uit en een stuk autorijden en wat jij noemt. Momenteel is de planning de rest van het jaar 1 dag per week kantoor, maar ik verwacht wel een bericht dat dat ook wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bij ons zaten ze er aan te denken om vanaf 1 oktober vaste dagen voor teams in te voeren maar vorige week was al duidelijk dat dat niets ging worden en dat het regime zoals dat vanaf mei gold in elk geval nog tot 1 januari duurt. Dat betekent reserveren voor een plekje en vol=vol. Ik ben een paar keer geweest vanwege sociale redenen en overleg maar dat is niet echt noodzakelijk. Dus in principe blijf ik full-time thuis werken en ik vind het wel lekker eigenlijk.

Tijdelijk probleem: er is iemand bezig met onze badkamer te renoveren dus wel wat meer geluidsoverlast maar goed, dat is tijdelijk en de man houdt er vaak al om 14 uur mee op. En het is ook wel handig dat er iemand thuis is als hij iets wil overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
wildhagen schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 06:18:
[...]

Ben sinds 27 februari (mijn laatste kantoordag) nog maar 2 keer op kantoor geweest: één keer begin augustus omdat ik fysiek iets moest doen, en 18 september ivm een herhalingstrailing van mijn BHV (praktijkdeel). Verder niet.
Ik moet toch wel gniffelen om dat BHV :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

zork schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:45:
[...]

Ik moet toch wel gniffelen om dat BHV :D
Hoezo? Het is nu eenmaal wettelijk verplicht om een BHV te hebben boven een x aantal mensen (en met 850 mensen op kantoor voldoen we aan die eis).

Net als het verplicht is om jaarlijks een herhalingsoefening te doen, om gecertificeerd te blijven. Niet dat dat nou veel vooestelt ofzo, beetje reanimeren met een AED, wat verbandjes leggen, een brandje blussen etc.

Eigenlijk hadden we deze training al in maart moet hebben, maarja, toen zaten we net in die hele toestand, en is dus uitgestled. Het theoriedeel hadden we eerder al via een e-learning gedaan, maar praktijk is een beetje lastig oefenen met e-elearning. Ik ga niet mijn PC in de fik steken en dan blussen :+

Daarom ben ik dus 18 september 4 uurtjes (2 uur EHBO, 2 uur brandjes) op kantoor geweest.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

LordSinclair schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:48:
Ik ben het thuiswerken niet beu, maar het kost mij wel enorm veel geld (ipv 4 uur per dag opeens 14 uur per dag de CV aan). Natuurlijk ook extra water gebruik en slijtage aan eigen meubilair. Ik hoop dat Den Haag het werkgevers aantrekkelijk maakt om dit te vergoeden zodat werkgevers dit ook willen doen.
Dit soort kattengejammer snap ik echt niet. Mag de werkgever die "onkosten" (slijtage aan meubilair, really?) dan ook verlagen met de aanzienlijk lagere afschrijving en verminderde verbruikskosten van je auto? Of moet je dan ineens bijbetalen en is die geopperde regeling dan ineens niet meer interessant? :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-06 19:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kalentum schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:41:
Bij ons zaten ze er aan te denken om vanaf 1 oktober vaste dagen voor teams in te voeren maar vorige week was al duidelijk dat dat niets ging worden en dat het regime zoals dat vanaf mei gold in elk geval nog tot 1 januari duurt. Dat betekent reserveren voor een plekje en vol=vol. Ik ben een paar keer geweest vanwege sociale redenen en overleg maar dat is niet echt noodzakelijk. Dus in principe blijf ik full-time thuis werken en ik vind het wel lekker eigenlijk.

Tijdelijk probleem: er is iemand bezig met onze badkamer te renoveren dus wel wat meer geluidsoverlast maar goed, dat is tijdelijk en de man houdt er vaak al om 14 uur mee op. En het is ook wel handig dat er iemand thuis is als hij iets wil overleggen.
Zo loopt het bij ons op werk nu: je reserveert een bureauplaatsje maar dat mag enkel op de plaats waar je team normaal zit. Zit het vol, dan zit het vol. De weekdagen zijn verdeeld per team, zodat je niet te veel kruisbestuiving hebt maar toch de mensen kan zien die je nodig hebt.

Het loopt wel OK zo. Ik merkte, toen het nog niet mocht om naar kantoor te gaan, dat ik echt nood had aan mensen zien. Maar nu het weer mag merk ik dat ik helemaal niet zo vaak naar kantoor ga als ik dacht. Het is gewoon leuk om de mogelijkheid te hebben, dan voel je je tenminste niet zo opgesloten in eigen huis. Als ik dat gevoel weer even heb dan kan ik gewoon een dagje naar kantoor gaan, genieten van de autorit en dan kan ik er weer even tegenaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-06 10:29

Nitai

Live the life you love.

Bart-Willem schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:53:
[...]

Dit soort kattengejammer snap ik echt niet. Mag de werkgever die "onkosten" (slijtage aan meubilair, really?) dan ook verlagen met de aanzienlijk lagere afschrijving en verminderde verbruikskosten van je auto? Of moet je dan ineens bijbetalen en is die geopperde regeling dan ineens niet meer interessant? :+
Daarnaast kan de werkgever er ook niets aan doen, De Belastingdienst zelf heeft verouderde regels die het onmogelijk maakt dit te vergoeden. Laat ze maar eens de regels moderniseren met betrekking tot het thuiswerken.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
[...]

Dit soort kattengejammer snap ik echt niet. [..]
Sowieso allemaal heel egocentrisch als je het mij vraagt. Werkelijk iedereen zit in hetzelfde schuitje wat dat betreft dus stop met zeuren en deal with it. Als we nu allemaal een keer goed doorzetten dan komen we er hopelijk wél een keer vanaf. Maar als we allemaal maar vinden dat we moeten blijven sporten, biertjes drinken op het terras en naar kantoor moeten (want anders slijten mijn meubels harder 8)7 ) dan zitten we hier over twee jaar nog steeds met Corona te kloten. Natuurlijk.. iedereen mist het sociale samen zijn denk ik wel.. daarin is niemand de enige.. en klagen gaat daarin echt niet helpen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Nu ik zo lang heerlijk thuis kan werken wil ik niet meer terug.
Ik reis 1,5 uur enkele reis. (stuk fiets, trein, stuk fiets) en de laatste 2 weken moest ik weer verplicht 1 dag op kantoor komen. Van de 20 euro reiskosten vergoeden ze 7,50, dus ik heb al het gevoel dat ik het eerste uur voor de reis werk, en als ik na 11 uur thuiswerk en een stuk minder werk heb uitgevoerd dan normaal (de computer setup op werk is zeer slecht nu een hoop monitors etc door mensen zijn meegenomen) vraag ik me af hoe ik dat ooit heb volgehouden voor 5 dagen per week.

Ik weet nog niet wat ik ga doen als corona voorbij is, maar ik denk dat ik toch meer blijf rondkijken wat er verder is. De werkgever heeft in elk geval al aangegeven dat het weer 5 dagen op kantoor wordt na corona.

[ Voor 6% gewijzigd door hexta op 29-09-2020 09:10 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 06:59
Grappig dat ik hier veel lees dat het vaak de werkgevers zijn die mensen weer verplichten naar kantoor te komen terwijl het thuiswerk-advies nooit helemaal uit beeld is geweest. Dus de extra besmettingen op kantoor, komen dus vooral op het conto van de werkgevers.

Steam

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Nou, ik las laatst nog een betoog dat iemand wilde dat zijn werkgever ging bijdragen aan zijn sigaretten.

De redenatie was ongeveer dat hij op kantoor niet mocht roken (alleen buiten), en dat hij nu hij thuis werkte meer ging roken. Hij vond dat de werkgever in die kosten zou moeten bijdragen, omdat door het thuiswerken zijn rook-kosten dus omhoog gegaan waren.

Sommige mensen hebben echt rare gedachte-kronkels wat dat betreft 7(8)7

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:20:
[...]

Overigens had ik nooit problemen met de reistijd, aangezien m'n werk op 7 minuten autorijden of 22 minuten fietsen van mij af zit. Dus 'geen reistijd' was geen argument voor mij :+
Het is voor mij 30 tot 45 minuten (afhankelijk van het aantal trekkers wat ik onderweg tegenkom, hopelijk duidelijk dat het om auto minuten gaat :p). Waarbij ik de trip 's morgens nooit een probleem vind, maar 's middags, zeker als ik net iets te laat vertrek, sta ik altijd stil op knooppunt Julianaplein. En ik rijd liever 60 minuten dan 40 minuten waarvan 10 minuten stilstaan :D

Nu blijf ik wel reiskosten vergoed krijgen (is zelfs verhoogd per 1 september), wat ik nu dus niet gebruik voor benzine, maar voor de extra electra/water onkosten die ik nu heb.
Nitai schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:59:
[...]
Daarnaast kan de werkgever er ook niets aan doen, De Belastingdienst zelf heeft verouderde regels die het onmogelijk maakt dit te vergoeden. Laat ze maar eens de regels moderniseren met betrekking tot het thuiswerken.
Het voordeel van zo'n crisis als dit is dat oude regels eens tegen het licht gehouden worden en dat ze gemoderniseerd worden.
demo31051987 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:15:
Grappig dat ik hier veel lees dat het vaak de werkgevers zijn die mensen weer verplichten naar kantoor te komen terwijl het thuiswerk-advies nooit helemaal uit beeld is geweest. Dus de extra besmettingen op kantoor, komen dus vooral op het conto van de werkgevers.
Bij m'n huidige plek is het beleid: max 1x per week, maar niemand dwingt je, als je niet wilt, ga dan vooral niet.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:45

ultimateharry

Team Slayer:-)

hexta schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:10:
Nu ik zo lang heerlijk thuis kan werken wil ik niet meer terug.
Ik reis 1,5 uur enkele reis. (stuk fiets, trein, stuk fiets) en de laatste 2 weken moest ik weer verplicht 1 dag op kantoor komen. Van de 20 euro reiskosten vergoeden ze 7,50, dus ik heb al het gevoel dat ik het eerste uur voor de reis werk, en als ik na 11 uur thuiswerk en een stuk minder werk heb uitgevoerd dan normaal (de computer setup op werk is zeer slecht nu een hoop monitors etc door mensen zijn meegenomen) vraag ik me af hoe ik dat ooit heb volgehouden voor 5 dagen per week.

Ik weet nog niet wat ik ga doen als corona voorbij is, maar ik denk dat ik toch meer blijf rondkijken wat er verder is. De werkgever heeft in elk geval al aangegeven dat het weer 5 dagen op kantoor wordt na corona.
Ja, snap volledig dat wanneer je eenmaal ziet hoe het ook kan (ook qua reistijd, en qua kosten), je ook naar andere opties gaat kijken.
Begrijp ook niet dat sommige werkgevers hier zo star mee omgaan. Dit gaat op termijn echt een concurrentie-voordeel (of nadeel) worden op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
[...]

De kosten van de auto zijn ook hoger. Geen reiskostenvergoeding maar wel doorlopende verzekering, belasting en beurten en dit terwijl ik hem niet meer nodig heb voor werk (waar die wel voor aangeschaft is).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:27
Is er eindelijk een beetje momentum om thuiswerken te promoten / standaard te maken, wordt het op geheel Nederlandse wijze om zeep geholpen voor een kleine vergoeding :|

De tijd die ik over houd met thuiswerken is zo veel meer waard dan die paar tientjes in de maand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mijn thuiswerkvergoeding is om en nabij even hoog als mijn km-vergoeding (35 euro o.i.d.). Ik weet niet of dat de lading volledig dekt (koffie gaat er nu wel hard doorheen :P), maar dat boeit mij niet zo.
Enige wat jammer is, is dat we 2 auto's hebben, en er nu eentje eigenlijk gewoon de hele week stil staat op 1 tripje kantoor na...
LordSinclair schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:21:
[...]

De kosten van de auto zijn ook hoger. Geen reiskostenvergoeding maar wel doorlopende verzekering, belasting en beurten en dit terwijl ik hem niet meer nodig heb voor werk (waar die wel voor aangeschaft is).
Dan verkoop je 'm toch, of ruilt 'm in voor een koekblik Aygo o.i.d.

[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 29-09-2020 09:27 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LordSinclair schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:21:
[...]

Daar hebben ze nou Marktplaats etc voor uitgevonden....

Niemand dwingt je om die auto aan te houden, dat is toch echt je eigen keuze. Daar hoeft je werkgever niet voor op te draaien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:12
-tom-562 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:26:
Mijn thuiswerkvergoeding is om en nabij even hoog als mijn km-vergoeding (35 euro o.i.d.). Ik weet niet of dat de lading volledig dekt (koffie gaat er nu wel hard doorheen :P), maar dat boeit mij niet zo.
Enige wat jammer is, is dat we 2 auto's hebben, en er nu eentje eigenlijk gewoon de hele week stil staat op 1 tripje kantoor na...

[...]

Dan verkoop je 'm toch, of ruilt 'm in voor een koekblik Aygo o.i.d.
Je zei eerder dat je 22 min moet fietsen, auto eruit en draaien met de beentjes _/-\o_

Ik ging voor corona ook rond 80% van de woon-werk ritten met de high speed e-bike naar de zaak. Dat is 26 km enkel en dat leg je af in ongeveer 50 min. Doe nu af en toe nog wel een rondje voor ik weer thuis achter de computer kruip op zolder maar dat woon-werkritje mis ik toch wel.

We gaan verder gewoon tot eind 2020 thuiswerken krijg ik net van het management te horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:30:
[...]

Daar hebben ze nou Marktplaats etc voor uitgevonden....

Niemand dwingt je om die auto aan te houden, dat is toch echt je eigen keuze. Daar hoeft je werkgever niet voor op te draaien.
Klopt, maar die persoon die reageerde wilde de auto kosten ook doorrekenen naar de werkgever. Ik had het alleen over extra kosten die ik maak om thuis te werken zoals meer gas, water, elekticiteit en slijtage.

Maar ik vergeet dat iedereen op Tweakers erg goed verdiend dus dat dat gerommel in de marge is en men niet kan snappen waar iemand zich druk om maakt. Zo te lezen kopen Tweakers zelfs huizen met extra ruimte om thuis te kunnen werken, dan kan je die euro's in de maand inderdaad prima missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:32:
[...]

Je zei eerder dat je 22 min moet fietsen, auto eruit en draaien met de beentjes _/-\o_

Ik ging voor corona ook rond 80% van de woon-werk ritten met de high speed e-bike naar de zaak. Dat is 26 km enkel en dat leg je af in ongeveer 50 min. Doe nu af en toe nog wel een rondje voor ik weer thuis achter de computer kruip op zolder maar dat woon-werkritje mis ik toch wel.

We gaan verder gewoon tot eind 2020 thuiswerken krijg ik net van het management te horen.
In het voorjaar/zomer fietste ik al veel :+ In de winter zie ik dat niet zitten, zeker niet met een dreumes die weggebracht/opgehaald moet worden op het KDV

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 08:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

LordSinclair schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:33:
[...]

Klopt, maar die persoon die reageerde wilde de auto kosten ook doorrekenen naar de werkgever. Ik had het alleen over extra kosten die ik maak om thuis te werken zoals meer gas, water, elekticiteit en slijtage.

Maar ik vergeet dat iedereen op Tweakers erg goed verdiend dus dat dat gerommel in de marge is en men niet kan snappen waar iemand zich druk om maakt. Zo te lezen kopen Tweakers zelfs huizen met extra ruimte om thuis te kunnen werken, dan kan je die euro's in de maand inderdaad prima missen.
Heb je eens gekwantificeerd wat je nu extra kwijt bent in de maand? Dat moet prima te doen zijn, zelfs als je wat globale cijfers gebruikt mbt afschrijving van je meubilair bijv.

Ik vraag mij af of je nou écht zoveel extra kwijt bent, maar zou dat dus graag gekwantificeerd zien :)

Om maar wat te noemen: Als ik uitga van 4 toiletbezoeken (inclusief grote spoel) per dag, 1.5l water drinken/koffie, handen wassen etc. dan zit ik op 24 cent per maand extra kosten (ik ga uit van 15L water). extra op een dag).
Vervolgens ga ik uit van 1.5m3 gas extra per dag voor verwarmen. Enorm afhankelijk van hoe je verwarmt, of we alleen gaan rekenen voor de ruimte waar je in zit etc. maar ik moet aannames doen. Dan hebben we het over 19.50 per maand. Extra elektra zal niet meer zijn dan, wat, 2 kWh op een dag? Dat is dan 9 euro

Zonder slijtage te gaan zitten rekenen (laten we daar 10 euro voor de maand in rekenen?) komen we uit op 40 euro extra in de maand, schoon aan de haak. Dat is 10 euro per week, 2 euro per werkdag. Reken ik er nog wat lekkere koffie bij etc en we zitten op 3 euro per dag.

Ik kan mij niet voorstellen dat je daar een boterham minder om moet eten als je een modale baan hebt. Maar goed, wellicht dat ik makkelijk praten heb vanuit 'mijn huis met extra kamers om vanuit te werken' :+

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 29-09-2020 09:52 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Werk sinds vandaag weer thuis, ben na de zomervakantie even op kantoor geweest. Merk wel dat je op kantoor sneller kan schakelen kwa overleggen. Via Teams/mobiel is het toch wat afstandelijker heb ik gemerkt.
Werkgever betaald nog steeds mijn reiskosten, dus vind het voorlopig wel even prima zo.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ik heb het er net nog met mijn leidinggevende over gehad. Ik ben niet van plan weer thuis te werken zoals ik dat in Maart/April/Mei gedaan heb. Voornamelijk omdat ik niet heel veel extra ruimte thuis heb en er 0 vergoeding tegenover staat als er een bureau/stoel/oid aangeschaft moet worden. Wel wordt direct de reiskostenvergoeding geschrapt.
Daarnaast heb ik op kantoor een workstation met 3 schermen, en is de laptop die we hier eventueel beschikbaar hebben gewoon een flink stuk trager tegen het onwerkbare aan. Naar mijn mening hebben ze nu inmiddels 6 maanden de tijd gehad om het voor elkaar te krijgen om ook werkstations vanuit huis te gebruiken.

Qua ruimte denk ik ook dat het wel prima is hier op kantoor, een aantal van mijn collega's werken vanuit huis waardoor we nu met 3 man zitten op zo'n 200m2 ipv de 'reguliere' 7man.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Voor mij is het thuiswerken juist een reden om een andere werkgever te zoeken.
Ik werk nu vanaf maart verplicht thuis en heb het gewoon gehad.
Dus nu op zoek naar een nieuwe werkgever waarbij niet thuisgewerkt wordt.
Iets dat erg moeilijk is nu, aangezien bijna alle IT bedrijven volop inzetten op thuiswerken.
Indien nodig ben ik bereid om helemaal uit de IT te stappen.
Mentale gezondheid en sociale interactie is voor mij belangrijker dan een mooi salaris in de IT.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 13:53
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:55:
Iets dat erg moeilijk is nu, aangezien bijna alle IT bedrijven volop inzetten op thuiswerken.
Mentale gezondheid en sociale interactie is voor mij belangrijker dan een mooi salaris in de IT.
Lijkt me niet echt het juiste moment nu gezien het mantra 'thuiswerken tenzij het écht niet anders kan' de komende weken (in ieder geval).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Je hebt meegekregen dat er sinds vandaag weer meer thuis gewerkt moet worden van de overheid en als het werk thuis gedaan kan worden, dat ook gedaan moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klinkt vrij onhandig, weet niet of je een vast contract hebt... maar dat je toch niet opgeven voor een werkgever die de regels negeert? :/

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik werk nu ook weer thuis. We zijn sinds juli 60% op kantoor en 40% thuis gaan werken maar nu dus weer 100% thuis. De reiskostenvergoeding is een NS Businesscard dus daar pluk ik nu geen vruchten van. We krijgen helaas geen thuiswerkvergoeding terwijl dat m.i. wel netjes zou zijn. Wij profiteren namelijk volop van corona in de FMCG sector.

That said, ik werk veel liever op kantoor omdat ik collega's om me heen handig en leuk vind. Op woe, do en vrij zijn de kinderen niet naar de opvang en dan is het erg druk in huis.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DennusB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:01:
[...]

Klinkt vrij onhandig, weet niet of je een vast contract hebt... maar dat je toch niet opgeven voor een werkgever die de regels negeert? :/
De regels worden juist niet genegeerd.
Wij worden verplicht om thuis te werken. Dus volgens de regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:05:
[...]

De regels worden juist niet genegeerd.
Wij worden verplicht om thuis te werken. Dus volgens de regels.
Ik bedoel dus dat je een nieuwe werkgever zoekt die de regels negeert...

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 14:34
[...]

Van mij mag mijn WG de kosten afschrijven van de auto :)
Ik heb toch geen auto.

Krijg ook geen reiskostenvergoeding, aangezien ik op "fietsafstand" van het werk/kantoor afzit.
Ondanks ik dan wel wat hogere kosten heb (sinds ik thuiswerk is gelukkig de CV niet aangeweest, dus voorlopig valt het nog mee qua kosten), hoor je mij niet zeuren.
Vind het thuiswerken wel prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik werk sinds maart verplicht thuis. Even was er sprake van dat we per 01-09 weer mondjesmaat naar kantoor mochten. Dat is echter met de extra maatregelen heel snel weer terug gedraaid.

Ik heb nu al diverse malen mee gemaakt dat er irritaties, en zelfs ruzie, over en weer ontstaat puur door het feit dat je elkaar niet ziet op de werkvloer. Ik ben er van overtuigd dat die problemen er niet waren geweest als we op kantoor waren geweest.

Ik mis, zoals meerdere mensen, de interactie bij de koffie-automaat, de spontaniteit om even snel een mindfart te bespreken met een aantal mensen of om uberhaupt met mensen te sparren en een whiteboard vol te tekenen.

Het thuis werken an sich gaat hier gelukkig prima. Ik heb gelukkig een aparte kamer/kantoor/mancave waar ik goed kan werken. Enige dingetje is dat het hier nogal warm werd de afgelopen weken. Inmiddels is een split airconditioning/warmtepomp besteld. Ik krijg mijn kantoor ook niet warm met de babyradiator die hier hangt. ;)

Edit: Als het aan mij ligt blijf ik na de coronacrisis minimaal 3 dagen thuis werken.

Voorlopig werk ik tot 31-12 thuis en mijn verwachting is dat dit nog wel een 3 maanden tot half jaar langer gaat duren.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 29-09-2020 10:10 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DennusB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:06:
[...]

Ik bedoel dus dat je een nieuwe werkgever zoekt die de regels negeert...
Daarom dat ik het waarschijnlijk ook buiten de IT moet gaan zoeken.
Ik maak mij meer zorgen om mijn mentale gezondheid dan om het coronavirus op dit moment. Want die is door het thuiswerken zwaar achteruit gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Notna schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:38:
Zonder slijtage te gaan zitten rekenen (laten we daar 10 euro voor de maand in rekenen?) komen we uit op 40 euro extra in de maand, schoon aan de haak. Dat is 10 euro per week, 2 euro per werkdag. Reken ik er nog wat lekkere koffie bij etc en we zitten op 3 euro per dag.
Je komt op hetzelfde getal als het Nibud, dus netjes gerekend. Ik vind €40 per maand minder verdienen toch een aardige loonsverlaging (van ongeveer 2%).

En bij het Rijk zelf kan het er wel vanaf: https://www.nu.nl/economi...sten-van-thuiswerken.html

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 29-09-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 20-06 20:17
LordSinclair schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
[...]

Je komt op hetzelfde getal als het Nibud, dus netjes gerekend. Ik vind €40 per maand minder verdienen toch een aardige loonsverlaging (van ongeveer 2%).

En bij het Rijk zelf kan het er wel vanaf: https://www.nu.nl/economi...sten-van-thuiswerken.html
Cao Rijk heeft een voorbeeldfunctie voor andere cao's. Ik ben er als Rijksambtenaar wel blij mee in ieder geval :) Overigens moeten de vakbondsleden nog instemmen met het voorstel, maar ik denk niet dat dat een probleem gaat worden.

Helaas moeten wij op andere gebieden ook het goede voorbeeld geven en werken we al tijden verplicht thuis. Ik ken collega's die al zes maanden niet op kantoor zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
wildhagen schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:48:
[...]

Hoezo? Het is nu eenmaal wettelijk verplicht om een BHV te hebben boven een x aantal mensen (en met 850 mensen op kantoor voldoen we aan die eis).

Net als het verplicht is om jaarlijks een herhalingsoefening te doen, om gecertificeerd te blijven. Niet dat dat nou veel vooestelt ofzo, beetje reanimeren met een AED, wat verbandjes leggen, een brandje blussen etc.

Eigenlijk hadden we deze training al in maart moet hebben, maarja, toen zaten we net in die hele toestand, en is dus uitgestled. Het theoriedeel hadden we eerder al via een e-learning gedaan, maar praktijk is een beetje lastig oefenen met e-elearning. Ik ga niet mijn PC in de fik steken en dan blussen :+

Daarom ben ik dus 18 september 4 uurtjes (2 uur EHBO, 2 uur brandjes) op kantoor geweest.
Ik begrijp waarom mensen hun BHV certificaat behalen, daar ging het niet om. Ik moest gniffelen om het opnieuw certificeren voor BHV, terwijl je mogelijk nog langer thuis blijft werken. Ik zie je al thuis zitten werken, kat op schoot, het BHV hesje binnen handbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Ik werk als systeembeheerder in het VO en ondanks dat ik kan thuiswerken interpreteert onze schoolleiding dat we een 'vitaal beroep' hebben en dus uitgezonderd zijn van de thuiswerknorm. Geen idee waar ze dat vandaan hebben maar goed het is een zinloze discussie.

Dus nee, ik zie het niet terugkomen voor mezelf.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 23:02
Hier gaat we ook weer terug naar helemaal thuiswerken, nadat het de laatste tijd steeds drukker werd en iedereen wel 1 of 2 dagen naar kantoor kwam..

We krijgen nu ook allemaal een nieuwe bureaustoel tot ons beschikking voor thuis, dus daar ben ik wel blij mee. Ook wat betreft apparatuur is het allemaal goed geregeld.

Ik hoop dat we na de hele ellende gewoon 2 a 3 dagen thuis kunnen blijven werken. Het scheelt mij bijna 2 uur reistijd per dag, dus daar heb ik die paar extra kosten thuis wel voor over.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:46

krietjur

Where am I?

Hier ook weer verplicht meer thuiswerken. 4 van de 5 dagen. Echt blij ben ik er niet mee, werkplek op kantoor heb ik stukken beter voor elkaar dan thuis. Daar heb ik niet echt de ruimte over om een fijne werkplek in te richten, dus ik zit daar tussen de was die hangt te drogen. Maargoed, het is maar even niet anders :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 09:45
De afgelopen maanden ben ik maar 4 keer naar kantoor geweest en dat bevalt mij echt prima. Als het aan mij ligt blijf ik na deze ellende zeker 3 of 4 dagen per week thuis werken.

Gelukkig heb ik een zolder tot mijn beschikking waar, waardoor ik weinig tot geen afleiding vanuit thuis heb. Met 2 dakkapellen is er altijd voldoende licht. Er staat een groot bureau met wat extra schermen, dus ik kan vooruit.

Mijn werkgever doet gelukkig niet moeilijk over thuis werken en als je iets nodig hebt wordt het geregeld. Zo heb ik heb mijn bureaustoel meegenomen, zodat ik thuis ook goed zit. Schermen en zelfs een bureau waren mogelijk, maar die had ik niet nodig.

Enige nadeel aan thuis werken is dat ik de koffie nu zelf betaal (en er achter komt dat ik toch best aardig wat koffie drink). Maar goed, als dat het enige is dan valt het nog wel mee.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Luca schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:59:
[...]

Je hebt meegekregen dat er sinds vandaag weer meer thuis gewerkt moet worden van de overheid en als het werk thuis gedaan kan worden, dat ook gedaan moet worden?
En wat nou als je als werknemer daar zelf ook niet op zit te wachten? Bekijken ze dat per persoon? Ik zit nou niet bepaald in een grote kantoortuin namelijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

FabianGTI schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:21:
[...]

En wat nou als je als werknemer daar zelf ook niet op zit te wachten? Bekijken ze dat per persoon? Ik zit nou niet bepaald in een grote kantoortuin namelijk
Lijkt me niet, je moet je er gewoon aan houden. Je kan geen regels voor specifieke personen gaan maken, dan hebben we straks 17 miljoen regels, want iedereen wil iets anders. Dat werkt niet.

Dat je er niet op zit te wachten is voor de regels niet zo relevant, je moet je gewoon aan de regels houden. En zoals gisteren gemeld kunnen bedrijven die zich daar niet aan houden verplicht voor 2 weken gesloten worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Wij werken sinds begin juni alweer massaal op kantoor (IT/e-commerce). Ruim 100 man in kantoortuinen. Verplicht door de werkgever. Thuiswerken wordt gezien als werkweigering. Reden was de ietwat teruglopende omzet, wat volgens het onderbuikgevoel van werkgever komt door lagere productiviteit door thuiswerken. Te bizar voor woorden. Juist een bedrijf dat alles digitaal doet kan bij uitstek vanuit huis werken.

De persconferentie van gisteravond wordt hier vooralsnog doodgezwegen door de directie. De OR gaat er werk van maken, maar ik vrees dat de werkgever weinig trek heeft in gehoor geven aan de oproep van het kabinet. Dit gedoe zet kwaad bloed bij personeel, wat op lange termijn juist meer geld gaat kosten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Bee.nl schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:27:
Wij werken sinds begin juni alweer massaal op kantoor (IT/e-commerce). Ruim 100 man in kantoortuinen. Verplicht door de werkgever. Thuiswerken wordt gezien als werkweigering. Reden was de ietwat teruglopende omzet, wat volgens het onderbuikgevoel van werkgever komt door lagere productiviteit door thuiswerken. Te bizar voor woorden. Juist een bedrijf dat alles digitaal doet kan bij uitstek vanuit huis werken.

De persconferentie van gisteravond wordt hier vooralsnog doodgezwegen door de directie. De OR gaat er werk van maken, maar ik vrees dat de werkgever weinig trek heeft in gehoor geven aan de oproep van het kabinet. Dit gedoe zet kwaad bloed bij personeel, wat op lange termijn juist meer geld gaat kosten...
Je kunt een klacht indienen bij https://www.inspectieszw....-szw-op-coronamaatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 10:05
Hier is er vanochtend een overleg geweest tussen de hogere laag mensen. Waar dit overleg al sinds een uur of 10 afgelopen is moeten wij als medewerker nog steeds wachten op enige correspondentie.

De geruchten zijn dat het wel "verplicht" thuis werken gaat worden daar waar het mogelijk is, daar waar het niet mogelijk is zal er maatwerk geleverd gaan worden. Echter verwacht de werkgever wel dat je zelf de spullen in orde hebt om te kunnen werken en zal er geen investering gedaan worden om de komende weken ergonomisch thuis te kunnen werken.

Wel is de mogelijkheid tot het lenen van apparatuur zoals een monitor, laptop en toebehoren. Maar alle andere zaken om het ook daadwerkelijk ergonomisch te maken zal voor de werkgever zo a la minute nog wel een flinke uitdaging worden.

Ik ben ook benieuwd in hoeverre ze je mogen verplichten om thuis te gaan werken zonder dat dit ergonomisch verantwoord is zonder dat men meer lichamelijke klachten kunnen ontwikkelen door het thuis werken?

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik vind het eigenlijk heerlijk dat er velen thuis werken nu, ik hoop dat deze trend zo blijft! ik heb pas 1x file gehad (toen er een ongeluk was gebeurd) verder niet *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Salv schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:44:
Ik ben ook benieuwd in hoeverre ze je mogen verplichten om thuis te gaan werken zonder dat dit ergonomisch verantwoord is zonder dat men meer lichamelijke klachten kunnen ontwikkelen door het thuis werken?
Je werkgever heeft een instructierecht en mag je dus verplichten om thuis te werken. Een werkgever moet zich als een goed werkgever gedragen. Dit houdt in dat als jij niet de juiste middelen hebt om thuis te werken, je werkgever je hierbij moet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Inspectie stond hier paar weken geleden nog onverwachts op kantoor, nadat verschillende werknemers melding hadden gemaakt. Ze zagen geen probleem in de werksituatie, behalve dat sommige opgehangen instructies duidelijker aangegeven moesten worden. Viel helaas nogal tegen.
Kol Nedra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:59:
Ik vind het eigenlijk heerlijk dat er velen thuis werken nu, ik hoop dat deze trend zo blijft! ik heb pas 1x file gehad (toen er een ongeluk was gebeurd) verder niet *O*
Lekker rustig inderdaad. En het is goed voor het terugbrengen van de uitstoot.

[ Voor 26% gewijzigd door Bee.nl op 29-09-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildhagen schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:24:
[...]

Lijkt me niet, je moet je er gewoon aan houden. Je kan geen regels voor specifieke personen gaan maken, dan hebben we straks 17 miljoen regels, want iedereen wil iets anders. Dat werkt niet.

Dat je er niet op zit te wachten is voor de regels niet zo relevant, je moet je gewoon aan de regels houden. En zoals gisteren gemeld kunnen bedrijven die zich daar niet aan houden verplicht voor 2 weken gesloten worden.
Wat natuurlijk een kul-oplossing is.
Want je moet thuiswerken, tenzij het niet anders kan. Als blijkt dat je toch kon thuiswerken én er een besmetting plaats vindt: dan wordt je 2 weken gesloten.
Maar dat is dus alleen als blijkt dat je vanuit thuis kon werken.
Dus de 'straf' is dan: 2 weken vanuit thuis werken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knul schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:59:
[...]

Je werkgever heeft een instructierecht en mag je dus verplichten om thuis te werken. Een werkgever moet zich als een goed werkgever gedragen. Dit houdt in dat als jij niet de juiste middelen hebt om thuis te werken, je werkgever je hierbij moet helpen.
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen het recht hebben en het recht krijgen.
Wil jij je hele werkrelatie verstoren omdat je het recht moet hebben? Of wil jij honderden euros uit eigen zak investeren in een thuiswerk-locatie?

In mijn ogen kan de overheid gewoon net als bij ZZP'ers (tijdens de crisis) thuiswerkbenodigdheden aftrekbaar maken. Of een thuiswerkbonus verplichten, zoals ambtenaren dat voor zichzelf ook goed geregeld hebben.
Maar ik denk dat de overheid er al vanuit gaat dat de meerderheid hun rechten geschonden gaan worden, dus dan kost het niet zo veel en lijkt het toch alsof de overheid geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat werkt natuurlijk heel goed bij grote bedrijven, maar bij kleine bedrijven zal snel genoeg bekend worden wie er 'geklikt' heeft en de sfeer verpestte. Als de inspectie écht wilt controleren dan moeten ze elke dag een willekeurig aantal bedrijven langsgaan, zonder meldingen. Óf de verhuurders van kantoorpanden aansprakelijk stellen. Vergeef me als ik het fout heb: maar als ik een pand verhuur terwijl ik weet dat ze er martelkamer van maken, dan ben ik waarschijnlijk ook medeverantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:08:
[...]

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen het recht hebben en het recht krijgen.
Wil jij je hele werkrelatie verstoren omdat je het recht moet hebben? Of wil jij honderden euros uit eigen zak investeren in een thuiswerk-locatie?
Dat is altijd zo natuurlijk ;) Neemt niet weg dat je werkgever je kan verplichten om thuis te werken. Als je echt last krijgt van je thuiswerkplek, is het misschien handig om een preventief consult aan te vragen bij de bedrijfsarts. Met een verklaring daarvan sta je wat sterker als je een bureau/stoel wil declareren bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:22
De vraag is natuurlijk wanneer je niet thuis kan werken. Dat blijft nog steeds een zeer interpretabel begrip;

Kan het zodra m'n excel-bestanden geprint worden en thuis afgeleverd worden samen met een pen? Kan het pas als het helemaal geen productieverlies en helemaal geen gezondheidsschade bij de thuiswerker oplevert? Of ergens daar tussenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 13:51
Ik werk al sinds 9 maart volledig thuis. In de tussentijd ben ik 3x naar kantoor geweest voor een paar uurtjes. Ik vind het heerlijk. Van mij mag het altijd zo blijven. Ik heb de rust en ruimte thuis om te werken. Het scheelt mij minimaal 8 uur reistijd per week.

Mijn werkgever, Ordina, houdt zich heel netjes aan de regels en heeft ook elke keer direct na de persconferenties een update verstuurd met hou er voor ons invulling gegeven word gegeven aan die regels. Momenteel zijn de kantoren 'gesloten' tenzij het echt niet anders kan dan fysiek aanwezig zijn op kantoor. Dat zal alleen voor een heel klein aantal mensen nodig zijn die fysiek bij spullen moeten zijn die op kantoor staan.

De opdrachtgever waar ik gedetacheerd zit is een overheidsorganisatie en die houden zich ook zoveel mogelijk aan de richtlijnen, al zou de communicatie wat beter kunnen maar ambtenaren gaan niet zo snel om 8 uur 's avonds nog een mailtje typen om de organisatie op de hoogte te stellen.

Ik mis het 'slap ouwehoeren' met collega's wel af en toe, maar gelukkig hebben we wel een slack kanaal waar we helemaal los kunnen gaan en dat vind ik eigenlijk net zo gezellig.

Ik heb nog geen extra slijtage gemerkt aan mijn meubels, maar gelukkig kan ik bij mijn werkgever gewoon een bureau en bureaustoel in bruikleen krijgen als het echt nodig blijkt te zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

In dit geval zitten we met 2 personen op het kantoor, allebei een eigen ruimte, eentje boven en eentje beneden
Maar we hebben ook een werkplaats, waar natuurlijk ook overleg mee moet zijn om het werk door te nemen, ik kan dus thuiswerken maar bevorderlijk voor het werk is het absoluut niet, een dagje of 2 per week is te doen, maar hele weken wegblijven is niet goed

Maar dat is dus niet uit te leggen omdat het allemaal zwart/wit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:11:
[...]

Dat werkt natuurlijk heel goed bij grote bedrijven, maar bij kleine bedrijven zal snel genoeg bekend worden wie er 'geklikt' heeft en de sfeer verpestte. Als de inspectie écht wilt controleren dan moeten ze elke dag een willekeurig aantal bedrijven langsgaan, zonder meldingen. Óf de verhuurders van kantoorpanden aansprakelijk stellen. Vergeef me als ik het fout heb: maar als ik een pand verhuur terwijl ik weet dat ze er martelkamer van maken, dan ben ik waarschijnlijk ook medeverantwoordelijk.
Hij had het over een OR, dus ik ging er vanuit dat om een middelgroot bedrijf ging. Jammer, hoop dat voor hem snel verbetering komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-06 11:29
Ik vind het thuiswerken heerlijk, wat mij betreft nooit meer anders. Ja, af en toe voor bepaalde meetings of eens per 2 weken een keertje elkaar opzoeken op kantoor vind ik prima. Maar voor de rest lekker thuis werken wat mij betreft. Dankzij Corona kan ik ook 4x9 werken, voorheen zou dit niet mogelijk zijn ivm woon/werk verkeer en mijn zoontje naar kinderdagopvang brengen. Corona heeft mij een vrij dag extra per week gegeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nu gaan zeuren dat je eigenlijk niet meer naar kantoor wil omdat het je zoveel tijd kost is eigenlijk ook maar raar. Dat was pre-Corona natuurlijk niet anders. Ik zou zo tekenen voor weer 5 dagen kantoor inclusief reistijd als daarmee Corona verdwenen is / nooit had bestaan...
[...]

Ik ga morgen anders gewoon naar kantoor. Zit op een overbemeten projectlocatie waar 25 mensen kunnen zitten (complete verdieping, +- 150m2 en we zitten met max 5 (meestal minder) ieder zijn eigen eiland of zelfs eigen kantoor als je dat wilt... Eigenlijk niet anders dan de afgelopen maanden.

Ik doe op kantoor gewoon meer, ben ik eerlijk in. En ja, dat ligt zeker aan mezelf.. Maargoed, moet binnenkort toch op dienstreis naar het Midden-Oosten, dan zit thuiswerken er helemaal niet in...
DennusB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:01:
[...]

Dat zegt hij niet, hij zegt zelfs dat hij een andere sector overweegt waarbij er geen thuiswerken is.. Hij kan gewoon zeeman worden of vrachtwagenchauffeur...

[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 29-09-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Nitai schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:00:
[...]

Hij had het over een OR, dus ik ging er vanuit dat om een middelgroot bedrijf ging. Jammer, hoop dat voor hem snel verbetering komt.
Betreft een bedrijf met 400+ werknemers. De eerste geluiden zijn niet bemoedigend. Directie is nog in gesprek, maar liet vooraf in de wandelgangen weten dat "geen bericht is op dezelfde voet verder". Wat mij betreft is deels thuis en deels kantoor werken ook prima. Houd je als werkgevers enerzijds grip en anderzijds minimaliseer je het besmettingsrisico aanzienlijk.

Ik merkte aan mezelf dat ik door de week heen meer energie had met thuiswerken. Natuurlijk ben je niet altijd even productief. Ik zal met thuiswerken niet schromen om bijv even een wasje aan te zetten, maar op het werk maak je ook wel eens een praatje hier en daar. Sommige collega's ratelen makkelijk 15+min door. Onder de streep maakt dat niet veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Vertel dat mijn leidinggevende? Leuk op papier allemaal of een persconferentie maar de realiteit is anders :z . Ook sta ik sinds dat de zomervakantie over is ook weer in dezelfde file. Die zag je gewoon langzaamaan weer ontstaan over de weken heen. Dat houdt dus in dat veel mensen gewoon niet meer of mogen thuiswerken.

Leuk allemaal dat er veel Tweakers zijn die allemaal een IT-functie en met een VPN in de hand lekker moraliserend kunnen doen maar laten we gewoon maar concluderen dat velen er niets (meer) aan hebben.
FreakNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:38:
Nu gaan zeuren dat je eigenlijk niet meer naar kantoor wil omdat het je zoveel tijd kost is eigenlijk ook maar raar. Dat was pre-Corona natuurlijk niet anders. Ik zou zo tekenen voor weer 5 dagen kantoor inclusief reistijd als daarmee Corona verdwenen is / nooit had bestaan...
Dit dus.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 29-09-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Pre-corona waren er genoeg werkgevers die er geen tijd/energie in wilden steken om het te faciliteren. Toen in maart veel bedrijven toch die switch maakten bleek dat het voor een deel van de werknemers goed uit te pakken. Dus hele sloot aan werknemers, die eerst 5 dagen per week naar een gebouw gingen om te werken, kwamen er ineens achter dat dat niet persé noodzakelijk was. En dat het ook voordelen had.

Tenminste, zo werkte het bij mij wel. Pre-corona zou ik nooit voor een 'remote' bedrijf willen werken. Nu zie ik dat wel als een optie. Omdat het mij prima bevalt, dat thuiswerken.

Inzichten veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan het ook omdraaien; waarom ga je op een uur afstand van je WG werken...

Blijf erbij dat reistijd geen factor is voor wel/niet thuiswerken. Kies je zelf voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
FreakNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:55:

Blijf erbij dat reistijd geen factor is voor wel/niet thuiswerken. Kies je zelf voor...
Niet iedereen vind zo makkelijk werk in zijn buurt.

Overigens is een uur in treinen toch best een excuus in corona tijd lijkt me.
Pre-Corona hadden veel werkgevers nog het excuus dat thuiswerken niet kon vanwege communicatie/resources/etc.
Nu in coronatijd wordt een hoop duidelijk over veel werkgevers.

[ Voor 49% gewijzigd door hexta op 29-09-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Gunner schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:44:
[...]

Vertel dat mijn leidinggevende? Leuk op papier allemaal of een persconferentie maar de realiteit is anders :z . Ook sta ik sinds dat de zomervakantie over is ook weer in dezelfde file. Die zag je gewoon langzaamaan weer ontstaan over de weken heen. Dat houdt dus in dat veel mensen gewoon niet meer of mogen thuiswerken.

Leuk allemaal dat er veel Tweakers zijn die allemaal een IT-functie en met een VPN in de hand lekker moraliserend kunnen doen maar laten we gewoon maar concluderen dat velen er niets (meer) aan hebben.

[...]

Dit dus.
Ik denk met name dat het een kwestie van 'we willen weer langzaamaan naar normaal terug gaan' en dus is het steeds drukker geworden. Of het echt een verplichting is durf ik niet zo te stellen (tenminste; niet voor iedereen iig). Veel mensen zullen er simpelweg ook voor gekozen hebben indien ze de ruimte hebben gekregen om het zelf in te kunnen delen.
Ik ben dan ook benieuwd of de huidige aanscherping nog enige verlichting gaat brengen in de filedruk/algemene drukte, nog afgezien van de infectiegraad naar beneden brengen :)

Note: Ik heb nooit van werken op een kantoor gehouden. Ik werk, gelukkig, al ruim 9 jaar vanuit huis en gedij daar fantastisch op. Dat het niet voor iedereen is (op persoonlijk vlak, maar ook mbt het type werk wat je doet) snap ik maar al te goed. Ik hoop alleen dat meer bedrijven snappen dat ze prima flexibiliteit kunnen bieden in de toekomst mbt thuiswerken. Ik denk dat we met zijn allen het er wel over eens zijn dat er een flink aantal beroepen zijn die niet persé kantoor aanwezigheid vereisen. Zeker niet 5 dagen per week.

In augustus begonnen bij een nieuwe werkgever, welke aangaf dat er wel flexibiliteit is mbt thuiswerken (na corona) maar dat het doel is weer naar kantoor te gaan. Dat is mij gezegd in mei dit jaar. Inmiddels is de mening drastisch veranderd vanuit mijn werkgever. Ik hoop na corona (als we daar ooit komen) dat ik toch zeker 3 dagen per week vanuit huis kan blijven werken. Maar we gaan het zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 29-09-2020 15:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:55:
Als de werkgevers keurig netjes willekeurig verdeeld waren over het land en elke werknemer op 10 minuten fietsen van zijn huis een goede baan kon vinden dan gaf ik je gelijk.
Of als de werknemers allemaal in staat waren om binnen 10 minuten fietsen van hun werkgever een woning te vinden, dan gaf ik je gelijk.
Of dat niemand een partner had die OOK een baan heeft en misschien WEL binnen 10 minuten fietsen van het werk woont, dan gaf ik je ook gelijk.

De werkelijkheid is een stuk complexer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
@Notna ik hou wel van werken op kantoor, het is voor mij ook een stukje sociaal wat anders is dan thuis. Het gaat me dus niet om dat ik zo graag van thuiswerken hou, maar als ik een leidinggevende onzin hoor praten over 'vitale beroepen' en 'solidair zijn met anderen die het niet kunnen' dan is m'n bullshitbingo kaart al bijna vol.

Maar ondanks dat vitale beroep in het onderwijs kan ik als ondersteunend personeel niet in aanmerking komen voor een versnelde coronatest. Dus ja hoe vitaal is het dan allemaal? dat komt dan erg verzonnen op me over.

En ja het zal inderdaad zo zijn dat het wellicht ook drukker vanwege mensen zoals ik die ook vanwege het sociale karakter naar hun standplaats gaan maar ik merk alleen op dat het op de bottlenecks in m'n woonwerkverkeer alweer 'vanouds' drukker begint te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 22:55
Werk nu al ruim 6 maanden vanuit thuis en ook nog een switch van werkgever gemaakt, het bevalt prima. In het begin is het even wat meer zoeken en moet je actief sociale contacten opdoen via de diverse communicatietools die aangeboden worden, maar dat viel mij persoonlijk niet tegen maar was (psychisch) wel zwaar. Fysiek contact is altijd beter, en makkelijker, maar ik kan niet zeggen dat het mij nu tegenvalt.

De thuiswerksituatie heeft zijn voor- en nadelen maar ik zie voornamelijk de voordelen: zelf je werktijden bepalen, mee blijven doen in het huishouden, even sporten tussendoor, etc. Ik moet daarbij wel zetten dat ik een eigen ruimte heb waarbij ik geen "last" heb van wat er om mij heen verder gebeurd.

Ik verbaas mij over werkgevers waarbij thuiswerken prima mogelijk is maar ze het "verbieden". Dat lijkt mij primair het missen van vertrouwen in je werknemers. Waar ligt dat dan aan? Wantrouwen van je werknemers? Controlefreak?

Je ziet dat mensen na een "inwerkperiode" waarbij ik mij best kan voorstellen dat er minder efficiënt gewerkt wordt nu gewend raken aan de situatie en de nieuwe mogelijkheden ook meer en meer benutten. Locaties over het land bestaan niet meer, iedereen is met een druk op de knop bereikbaar, we hoeven niet meer te reizen en overleggen gaat nu stukken efficiënter. Dat zijn dan weer de positieve kanten van thuiswerken.

Daarnaast niet vergeten dat er ook voldoende mensen zijn die geen goede thuiswerkplek hebben of écht wel (psychische) problemen ontwikkelen doordat een thuiswerksituatie voor hun gewoonweg niet werkt. Ondersteuning vanuit werkgever en maatwerkoplossing is voor deze personen ook wel gewenst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:50

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ik vraag mij af wat voor thuissituatie de thuiswerkers hebben? Allemaal mensen die nooit meer naar kantoor willen gaan, vind ik opvallend.

Hoe dan ook: mijn ervaring is dat ik graag weer naar kantoor wil. Vanaf maart thuis gezeten, samen met m'n vrouw en kleine. Opvang was dicht dus wisselend oppassen op de kleine. Die was toen een paar maanden en kon 'niets'. Dus legde ik haar naast mij op de grond op een speelkleed met zo'n speelgoed boog erboven. Ze kon niet rollen of kruipen dus ging nergens naartoe.

Na de lockdown weer naar het werk, tot afgelopen week 3 dagen in de week. 1,5 dag thuis werken. 4 uur ouderschapsverlof. Vanaf deze week weer volledig thuis aan het werk. Zelf voor gekozen omdat ik geen COVID wil oplopen en/of verspreiden. Hopelijk blijft de opvang geopend want als die nu weer gesloten gaan worden, dan komt van werken echt niets terecht. Kleine kruipt overal naartoe, trekt de kasten leeg en stopt alles in d'r mond. Hartstikke leuk maar combinatie van babysitten en werken kan niet.

Vraag mij oprecht af hoe dat eventueel zou moeten :{

De reden overigens voor mij om naar het werk te gaan:
- Gezelligheid van collega's, smalltalk over verhuizingen of boom die gekapt moet worden
- Koffiepraat over Wie is de Mol of MotoGP
- je krijgt echt veel meer mee als je elkaar ziet. Ben ik op kantoor, wordt je vaak iets gevraagd. Thuis belt er zelden iemand
- Even "eruit" tussen de middag voor een lunchwandeling. Kan ik mij thuis niet toe zetten gek genoeg
- Even uit de huiselijke situatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:50

jacobras

Developer

_Piwi_ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:13:
De thuiswerksituatie heeft zijn voor- en nadelen maar ik zie voornamelijk de voordelen: zelf je werktijden bepalen, mee blijven doen in het huishouden, even sporten tussendoor, etc. Ik moet daarbij wel zetten dat ik een eigen ruimte heb waarbij ik geen "last" heb van wat er om mij heen verder gebeurd.
Exact dit doet het 'm voor mij. Ik begin nu later en werk tot later. Twee dagen per week sport ik tussendoor wanneer het heerlijk rustig in de gym is. Ik verspil geen twee uur per dag aan reizen meer (uur met auto heen, 90 kilometer, en weer terug) en kan doordeweeks 's avonds afspraken maken zonder bang te zijn dat ik dat niet haal omdat zelfs op latere tijdstippen af en toe de terugreis verdubbelt. Zit het tegen op werk? Stoppen we iets eerder. Gaat het lekker? Even hapje eten en we werken tot laat door. Ik vind dat fijn.

Tuurlijk mis ik mijn collega's. Directe collega's uit team spreek ik elke dag met videobellen, vaak meerdere malen. Het zijn de andere collega's die ik normaal toevallig tegenkom of in de kantine spreek waar het contact nu minder mee is.
_Piwi_ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:13:
Locaties over het land bestaan niet meer, iedereen is met een druk op de knop bereikbaar, we hoeven niet meer te reizen en overleggen gaat nu stukken efficiënter.
Ook dit vind ik heel fijn. Even iets overleggen met twee/drie man? Zo geregeld. Geen gedoe met vergaderlocaties zoeken om daar met brakke Wi-Fi inefficiënt aan de slag te gaan.
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:40:
- Gezelligheid van collega's, smalltalk over verhuizingen of boom die gekapt moet worden
Dit is hoe wij dat hebben opgelost: we begonnen elke dag al met stand-up (hoewel er van staan geen sprake meer is) maar tegenwoordig is die vaak het eerste kwartier of soms langer compleet off-topic. Zelfde met meetings die eerder klaar zijn: ruimte om off-topic te babbelen. Stukje team bonding dat wat mij betreft goed werkt. De boom die gekapt moet worden wordt gewoon live even aangewezen ;)

Samengevat zit ik veel lekkerder in m'n vel! Voorheen werkte ik twee dagen vanuit huis. "Straks" hoop ik maximaal één dag per week op kantoor te hoeven zijn, liefst minder!

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
Ik vraag mij af wat voor thuissituatie de thuiswerkers hebben? Allemaal mensen die nooit meer naar kantoor willen gaan, vind ik opvallend.
-Het scheelt 3 uur reizen per dag.
-Ik heb mijn eigen ruimte, mooie setup, goede pc, alles loopt hier prima, waar op werk monitors zijn weggehaald en de werkplek erg rottig is.
-op werk zaten we met 3 man in het kantoor. De baas, 1 collega, en ik. Eigenlijk weinig chitchat, behalve hoe was het weekend en wat een weertje. Dus voornamelijk met koptelefoon op werken.
-ik heb 2 katten die nog wel eens op schoot springen en dat maakt me blij.
-ik kan met mijn vriendin lunchen, dat kon met collegae, maar dat hele koffieapperaatgesprek had ik toch vrij weinig en weinig interesse in.
-Schermdelen, calls, iedereen is direct bereikbaar en ik kan in plaats van ergens heen lopen om wat uit te leggen het direct laten zien. Geen gedoe met ruimte opzoeken om even een gesprek te hebben, of gesprekken die door elkaar heengaan enzo. Gewoon even een call en iedereen is direct bereikbaar

Helaas heb ik niet zoals anderen dat ik zelf mijn uren kan inplannen. We hebben het even gedaan, (halfuurtje eerder beginnen, lekker kunnen wandelen tijdens de lunchpauze) maar werden vrij snel teruggefloten door de WG omdat hij ons niet ALTIJD kon bereiken, en dat vind hij noodzakelijk.
Toch heb ik weer tijd om hobbies op te pakken waar ik al tijden geen energie meer voor had. Ik kan weer koken, ik heb een stuk meer leven over.

[ Voor 5% gewijzigd door hexta op 29-09-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:15

Zenix

BOE!

Ik blijf wel grotendeels thuiswerken. Drie dagen thuis twee dagen kantoor lijkt mij ideaal.

Aangezien ik bij de Rijksoverheid werk ben ik sinds maart niet meer op kantoor geweest.

[ Voor 33% gewijzigd door Zenix op 29-09-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Kalentum schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:09:
[...]

Als de werkgevers keurig netjes willekeurig verdeeld waren over het land en elke werknemer op 10 minuten fietsen van zijn huis een goede baan kon vinden dan gaf ik je gelijk.
Of als de werknemers allemaal in staat waren om binnen 10 minuten fietsen van hun werkgever een woning te vinden, dan gaf ik je gelijk.
Of dat niemand een partner had die OOK een baan heeft en misschien WEL binnen 10 minuten fietsen van het werk woont, dan gaf ik je ook gelijk.

De werkelijkheid is een stuk complexer.
Doet nog altijd niks af aan het feit dat je daar bewust voor gekozen hebt pre-Corona...

Overigens is thuiswerken prima hoor en files en CO2 terugdringen ook. Never waste a good crisis, in dat opzicht.. Dus ik snap het wel. Maar als je WG nu zegt (als Corona ooit echt weg is) dat je weer fulltime aanwezig moet zijn snap ik dat ook en heb je er ook niks over te zeggen...

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 29-09-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 23:02
Het ligt natuurlijk ook aan de thuissituatie, als je 2 kleine kinderen hebt die continue aandacht vragen kan ik me voorstellen dat het best lastig is.

Mijn kids zijn 18 en 13, dus gaat gewoon hun eigen gang.. Mijn vrouw heeft haar eigen fotografiebedrijf, dus we werken samen in een aparte werkkamer in huis. Dagelijks even contact met alle collega's en via Telegram nog een extra groep met wat aparte collega's voor de onzingesprekken.

Ik vond het de afgelopen weken wel lekker om 1 of 2 dagen naar kantoor te gaan, maar daarna vond ik het ook wel weer lekker om thuis te werken. De wekker kan toch zeker een half uur later en ook geen reistijd als je klaar bent met werken.

Tussen de middag wel even een lunchwandeling maken om in beweging te blijven, in het begin deed ik dat niet en kwam ik sommige dagen niet boven de 1200 stappen, dat moest dus snel anders.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 22:26
M@cer schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:23:
Het ligt natuurlijk ook aan de thuissituatie, als je 2 kleine kinderen hebt die continue aandacht vragen kan ik me voorstellen dat het best lastig is.

Mijn kids zijn 18 en 13, dus gaat gewoon hun eigen gang.. Mijn vrouw heeft haar eigen fotografiebedrijf, dus we werken samen in een aparte werkkamer in huis. Dagelijks even contact met alle collega's en via Telegram nog een extra groep met wat aparte collega's voor de onzingesprekken.

Ik vond het de afgelopen weken wel lekker om 1 of 2 dagen naar kantoor te gaan, maar daarna vond ik het ook wel weer lekker om thuis te werken. De wekker kan toch zeker een half uur later en ook geen reistijd als je klaar bent met werken.

Tussen de middag wel even een lunchwandeling maken om in beweging te blijven, in het begin deed ik dat niet en kwam ik sommige dagen niet boven de 1200 stappen, dat moest dus snel anders.
Telegram, dat daar een draagvlak voor is..iedereen is bijna aan de whats app

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ozzie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:31:
Ik heb nog geen extra slijtage gemerkt aan mijn meubels, maar gelukkig kan ik bij mijn werkgever gewoon een bureau en bureaustoel in bruikleen krijgen als het echt nodig blijkt te zijn.
Mijn bureau stoel moest ik al vervangen (hij zakt soms een stukje door z'n veer heen...), ik denk dat ik hem nu wat sneller moet gaan vervangen dan ik eerder van plan was. Maar ik hoef geen stoel in bruikleen (zelfde werkgever), ik koop hem liever gewoon zelf (misschien dat ik hem wel kan declareren, moet ik toch eens navragen!)
Geen kinderen en bij aanschaf van ons huis (in 2006) al rekening gehouden met het feit dat we beide thuis zouden moeten kunnen werken. 14 jaar na dato komt dat dus erg goed uit :D
De reden overigens voor mij om naar het werk te gaan:
- Koffiepraat over Wie is de Mol of MotoGP
- je krijgt echt veel meer mee als je elkaar ziet. Ben ik op kantoor, wordt je vaak iets gevraagd. Thuis belt er zelden iemand
- Even "eruit" tussen de middag voor een lunchwandeling. Kan ik mij thuis niet toe zetten gek genoeg
- Even uit de huiselijke situatie
Je eerste punt ben ik helemaal mee eens. We kletsen wel veel via teams maar dat is toch anders dan op het werk. Er wordt bij ons heel vaak gebeld. We hebben ook een extra "daily" ingepland, dus 's morgens 1 en 's middags 1. En als er een vraag is, wordt meestal gelijk het hele team gebeld. Maar het "domme gezwets" is soms ook wel lekker (hoewel het soms ook wat storend kan zijn) en dat is via teams toch heel anders...

Lunchwandeling doe ik eigenlijk nooit aan. Afgelopen zomer ben ik tijdens de lunch vaker buiten geweest dan het hele afgelopen jaar daarvoor... Maar die thuis situatie is natuurlijk ook erg belangrijk. Zoals gezegd, wij zijn met z'n tweetjes. En we wonen landelijk, met een groot (voor twee personen) huis, met twee aparte werkkamers. Ik doe m'n deur dicht en ik ben uit de huiselijke situatie. Ik "hergebruik" alleen m'n muis en m'n monitoren voor m'n werk. Ik gebruik de laptop van m'n werkgever en m'n werk toetsenbord (ik heb speciale eisen aan m'n toetsenbord :p) en aan het eind van de dag leg ik die opzij en gebruik ik m'n game toetsenbord (weer speciale eisen aan dat toetsenbord) en m'n privé pc voor m'n privé pc doeleinden.

Dus ik wil nog wel naar kantoor, maar zeker geen 5 dagen in de week. 1 dag in de week vind ik nu eigenlijk wel voldoende (de sprint wissel is toch echt prettiger op kantoor). Zeker vanwege de manier waarop het nu moet (afstand houden tot je collega, dus niet meer achter 1 monitor kunnen staan met het hele team...)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Zenix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:30:
Aangezien ik bij de Rijksoverheid werk ben ik sinds maart niet meer op kantoor geweest.
M'n vrouw begint binnenkort aan een nieuwe functie bij de Rijksoverheid. We kregen niet de indruk dat ze echt heel enthousiast werden van thuiswerken. Nu ga je daar niet over zeuren als je ergens net begint en het is ook geen issue maar ze zit voornamelijk op haar standplaats.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 13:51
Mijn thuissituatie is zo te lezen behoorlijk vergelijkbaar met die van jou. Ik heb een dochter die 14 augustus 1 jaar is geworden. Ik denk dat er maar weinig vaders zijn die zoveel tijd hebben kunnen doorbrengen met hun kind en ik vind het geweldig.
Mijn vrouw werkt 3 dagen per week, op een school, dus die heeft van maart tot eind mei ofzo volledig thuis gezeten. In die periode waren we dus de hele tijd met zijn drieën thuis. Daarna begon haar werk weer en ging onze dochter ook weer naar de opvang en opa's & oma's. Nu ben ik dus 3 dagen in de week helemaal alleen thuis en kan ik in alle rust werken en de andere twee dagen zijn mijn vrouw en dochter ook thuis..

Ik heb een kamer ingericht als thuiskantoor, want ik werkte sowieso altijd al een dag in de week thuis. Nu kan ik daar rustig zitten wanneer ik wil, maar ik zit ook regelmatig op de bank of aan de eettafel. Ligt er een beetje aan wat voor werkzaamheden ik die dag van plan ben te doen.

Het grootste voordeel vind ik toch wel dat ik geen reistijd meer heb, aangezien mijn werk best wel ver van mijn huis is. Dat verschilt natuurlijk per persoon.
Als ik even wil wandelen tussen de middag doe ik dat liever in mijn eigen omgeving dan rondom werk. Saaie boel daar, terwijl ik hier tussen de bollenvelden en natuur loop. Dat vind ik fijner dan een wandeling langs de A12.

Met de collega's in mijn team heb ik behalve het werk niet zoveel in gemeen, dus om nou te zeggen dat ik hele interessante gesprekken mis bij het koffiezetapparaat... Daarvoor klets ik liever met mijn vrouw of met andere collega's via Slack, maar even slap ouwehoeren over 'niks' is ook weleens fijn en dat is nu wel een stuk minder geworden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ozzie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:20:
[...]

Mijn thuissituatie is zo te lezen behoorlijk vergelijkbaar met die van jou. Ik heb een dochter die 14 augustus 1 jaar is geworden. Ik denk dat er maar weinig vaders zijn die zoveel tijd hebben kunnen doorbrengen met hun kind en ik vind het geweldig.
Mijn vrouw werkt 3 dagen per week, op een school, dus die heeft van maart tot eind mei ofzo volledig thuis gezeten. In die periode waren we dus de hele tijd met zijn drieën thuis. Daarna begon haar werk weer en ging onze dochter ook weer naar de opvang en opa's & oma's. Nu ben ik dus 3 dagen in de week helemaal alleen thuis en kan ik in alle rust werken en de andere twee dagen zijn mijn vrouw en dochter ook thuis..

Ik heb een kamer ingericht als thuiskantoor, want ik werkte sowieso altijd al een dag in de week thuis. Nu kan ik daar rustig zitten wanneer ik wil, maar ik zit ook regelmatig op de bank of aan de eettafel. Ligt er een beetje aan wat voor werkzaamheden ik die dag van plan ben te doen.

Het grootste voordeel vind ik toch wel dat ik geen reistijd meer heb, aangezien mijn werk best wel ver van mijn huis is. Dat verschilt natuurlijk per persoon.
Als ik even wil wandelen tussen de middag doe ik dat liever in mijn eigen omgeving dan rondom werk. Saaie boel daar, terwijl ik hier tussen de bollenvelden en natuur loop. Dat vind ik fijner dan een wandeling langs de A12.

Met de collega's in mijn team heb ik behalve het werk niet zoveel in gemeen, dus om nou te zeggen dat ik hele interessante gesprekken mis bij het koffiezetapparaat... Daarvoor klets ik liever met mijn vrouw of met andere collega's via Slack, maar even slap ouwehoeren over 'niks' is ook weleens fijn en dat is nu wel een stuk minder geworden.
Vergelijkbaar hiero (alleen 3 juli en een jongetje :P vriendin werkt ook 3 dagen), dat is iets wat ik mij eigenlijk pas later (ergens in mei) realiseerde, ook al ben je aan het werk, onbewust maak en krijg je echt veel meer mee.
Ik kan mij voorstellen dat als je kinderen hebt die net weer wat ouder zijn en ook echt willen spelen, dat het wel lekker is om op kantoor te zitten vanwege de kinderen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 11:26

Agent47

I always close my contracts.

2 dagen kantoor, 3 dagen thuis, lijkt me perfect!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:16
Voor mij nog steeds thuiswerken en dat bevalt heel prima. Zo prima zelfs dat ik heb besloten om per 1 november als zelfstandige verder te gaan. Ik zal dus blijven werken vanuit huis (waar mogelijk).

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:15

Zenix

BOE!

Gunner schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:18:
[...]

M'n vrouw begint binnenkort aan een nieuwe functie bij de Rijksoverheid. We kregen niet de indruk dat ze echt heel enthousiast werden van thuiswerken. Nu ga je daar niet over zeuren als je ergens net begint en het is ook geen issue maar ze zit voornamelijk op haar standplaats.
Vreemd wij hebben ook een aantal nieuwe collegae. Die mogen inderdaad op kantoor komen, maar maximaal drie dagen. Elke dag komt er dan een andere collega om diegene in te werken. Maar alleen in het begin, want thuiswerken is de norm.

Hiervoor was thuiswerken niet iets wat altijd acceptabel was op mijn afdeling, maximaal 1 dag. In dit geval heeft corona goed geholpen, want alles gaat gewoon door. Dus na de corona genoeg argumentatie om grotendeels thuis te blijven werken.

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Onze werkgever heeft inmiddels gereageerd op de nieuwe maatregelen na aandringen van de OR. Hij vindt dat hij geen gehoor hoeft te geven aan het dringende advies van het kabinet. We moeten gewoon alle dagen naar kantoor blijven komen. Het laat hem koud dat het kantoor eventueel 14 dagen op slot moet bij niet naleven van de regelgeving. Thuiswerken is immers geen recht van de werknemer en geen plicht van de werkgever, dus helaas juridisch geen speld tussen te krijgen.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:16
Bee.nl schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:17:
Onze werkgever heeft inmiddels gereageerd op de nieuwe maatregelen na aandringen van de OR. Hij vindt dat hij geen gehoor hoeft te geven aan het dringende advies van het kabinet. We moeten gewoon alle dagen naar kantoor blijven komen. Het laat hem koud dat het kantoor eventueel 14 dagen op slot moet bij niet naleven van de regelgeving. Thuiswerken is immers geen recht van de werknemer en geen plicht van de werkgever, dus helaas juridisch geen speld tussen te krijgen.
Een van de redenen waarom ik dus zelfstandig ga. Hoezo zou ik mijn gezondheid (en die van familie, vrienden, etc..) in de handen leggen van mijn werkgever? Ik denk dat het tijd is voor een transitie waarbij we niet kijken waar en wanneer we werken, maar waarbij we kijken naar productiviteit. Helemaal in de IT is het van de zotte dat je van 08:00 - 17:00 op kantoor zit om bijvoorbeeld een server te installeren, terwijl je dit ook 's avonds thuis zou kunnen doen.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 22:55
Fixed >:)
Thuiswerken Gezondheid is immers geen recht van de werknemer en geen plicht van de werkgever, dus helaas juridisch geen speld tussen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Wat een flapdrol; allemachtig. Wat is die vent; 90 jaar oud? :F

Ik realiseer mij dat de banen niet voor elke sector voor het oprapen liggen maar ik zou toch aanstalten maken iets anders te zoeken. Want dit soort houdingen reflecteren in meer dan alleen omgaan met corona en voorschriften :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:50

Shadow_Agent

Ozzie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:20:
[...]

Dat klopt! ik heb alles zo'n beetje meegemaakt van rollen tot kruipen en nu "lopen". Fantastisch absoluut

Maar dat neemt niet weg dat het ook veel energie kost en tijd waarin ik niet kan werken omdat ik haar niet 10 minuten uit het oog kan laten. Ze kan redelijk goed alleen spelen met boekjes of blokken maar na 10 minuten komt ze er weer aangehobbeld en wil ze aandacht O+

3 dagen kantoor, 2 thuis zou voor mij ideaal zijn. Moet wel zeggen: ik woon op 15 minuten met de auto van het werk dus reistijd heb ik feitelijk niet ;)

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:01

marapuru

db.

Shadow_Agent schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:29:
[...]

Dat klopt! ik heb alles zo'n beetje meegemaakt van rollen tot kruipen en nu "lopen". Fantastisch absoluut

Maar dat neemt niet weg dat het ook veel energie kost en tijd waarin ik niet kan werken omdat ik haar niet 10 minuten uit het oog kan laten. Ze kan redelijk goed alleen spelen met boekjes of blokken maar na 10 minuten komt ze er weer aangehobbeld en wil ze aandacht O+

3 dagen kantoor, 2 thuis zou voor mij ideaal zijn. Moet wel zeggen: ik woon op 15 minuten met de auto van het werk dus reistijd heb ik feitelijk niet ;)
Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt opgevangen, dat om de 10 minuten aandacht geven. Zelf struggle ik daar nog wel mee.
Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste