Op dit moment nog niet nee, maar er ligt een initiatiefwet in de kamer om dat wel een werknemersrecht te maken; Daarnaast heb je nu al het recht om het verzoek te doen en dan kan een werkgever niet zonder redenen afwijzen.Bee.nl schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:17:
Onze werkgever heeft inmiddels gereageerd op de nieuwe maatregelen na aandringen van de OR. Hij vindt dat hij geen gehoor hoeft te geven aan het dringende advies van het kabinet. We moeten gewoon alle dagen naar kantoor blijven komen. Het laat hem koud dat het kantoor eventueel 14 dagen op slot moet bij niet naleven van de regelgeving. Thuiswerken is immers geen recht van de werknemer en geen plicht van de werkgever, dus helaas juridisch geen speld tussen te krijgen.
Ik ook hoor! Morgen mag ze hopelijk weer naar de opvang. M'n vrouw werkt ook thuis maar zit de halve dag aan de telefoon dus dat schiet ook niet echt op. Lastig is het wel. ZOlang ze zichzelf vermaakt gaat het wel redelijk, maar echt geconcentreerd ergens mee zijn is lastig.marapuru schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:30:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt opgevangen, dat om de 10 minuten aandacht geven. Zelf struggle ik daar nog wel mee.
Do { Ping } while ( LOL )
Klopt, dat recht is er (wet flexibel werken). Echter kan een werkgever deze weigeren omwille van zwaarwegende bedrijfseconomische redenen. Dat ga je als werknemer natuurlijk nooit winnen. De ingangsdatum van een dergelijk verzoek moet overigens 2 maanden in de toekomst liggen en de werkgever moet uiterlijk binnen 1 maand reageren. Daar heb je niet veel aan als er nu gehandeld moet worden ivm corona.rik86 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:42:
[...]
Op dit moment nog niet nee, maar er ligt een initiatiefwet in de kamer om dat wel een werknemersrecht te maken; Daarnaast heb je nu al het recht om het verzoek te doen en dan kan een werkgever niet zonder redenen afwijzen.
Bovendien: mocht een dergelijk verzoek afgewezen worden, moet je 1 jaar wachten voor een nieuw verzoek. Dus al met al zet de wetgeving niet veel zoden aan de dijk mbt thuiswerken.
Het thuiswerken is wat mij betreft in eerste instantie prima uitgepakt, maar met de mengvorm van half/half ben ik in de praktijk wat minder blij. Het grootste punt zijn de videocalls. Toen iedereen achter z'n eigen scherm zat ging dat prima, en het veel gehoorde 'ik mis de non verbale communicatie' herken ik niet zo. Het was een flinke plus dat iedereen ineens z'n camera aanzette.. voorheen ging die als eerste namelijk standaard uit.
Maar wat minder goed werkt is dat je nu ineens groepjes hebt die op fysiek bij elkaar zitten en een paar mensen die alsnog remote deelnemen. Dan heb je een heel ongelijk speelveld. Ik ben van mening dat de omgangsvorm zou moeten worden "of iedereen in dezelfde ruimte, of iedereen via z'n eigen scherm zelfs al zitten sommige mensen in hetzelfde gebouw".
En chatroulette. Als de koffieautomaat wegvalt heb je daar eigenlijk een alternatief voor nodig en dat ontbreekt. We zouden gewoon een uurtje per week moeten reserveren om met een totaal willekeurige collega eens even bij te praten over de afgelopen week.
Tenslotte zie je al jarenlang succesvolle remote projecten in de open source wereld. Ik zit daar niet zo in, maar ik heb het gevoel dat we uit zaken die daar als normaal gezien worden best wel wat handigheidjes over kunnen nemen in de normale kantoorwereld.
Maar wat minder goed werkt is dat je nu ineens groepjes hebt die op fysiek bij elkaar zitten en een paar mensen die alsnog remote deelnemen. Dan heb je een heel ongelijk speelveld. Ik ben van mening dat de omgangsvorm zou moeten worden "of iedereen in dezelfde ruimte, of iedereen via z'n eigen scherm zelfs al zitten sommige mensen in hetzelfde gebouw".
En chatroulette. Als de koffieautomaat wegvalt heb je daar eigenlijk een alternatief voor nodig en dat ontbreekt. We zouden gewoon een uurtje per week moeten reserveren om met een totaal willekeurige collega eens even bij te praten over de afgelopen week.
Tenslotte zie je al jarenlang succesvolle remote projecten in de open source wereld. Ik zit daar niet zo in, maar ik heb het gevoel dat we uit zaken die daar als normaal gezien worden best wel wat handigheidjes over kunnen nemen in de normale kantoorwereld.
[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 01-10-2020 08:02 ]
Ik hoor nu van de eerste klanten dat ze permanent thuis werken gaan doen, ook nadat de crisis over is.
Leuk voor de mannen in een huis met eigen werkkamer die elkaar overtuigen dat het allemaal best prima gaat zo. Minder leuk voor de jonge mensen die klein wonen.
Ik zie het helemaal voor me, in 2022 wordt een aantal dagen in kantoor kunnen werken een manier om mensen te werven net zoals de leaseauto dat ooit was.
Leuk voor de mannen in een huis met eigen werkkamer die elkaar overtuigen dat het allemaal best prima gaat zo. Minder leuk voor de jonge mensen die klein wonen.
Ik zie het helemaal voor me, in 2022 wordt een aantal dagen in kantoor kunnen werken een manier om mensen te werven net zoals de leaseauto dat ooit was.
[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 01-10-2020 09:19 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik vind hoe Gitlab het regelt wel goed: https://about.gitlab.com/...tings/#avoid-hybrid-callsYucon schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:01:
Het thuiswerken is wat mij betreft in eerste instantie prima uitgepakt, maar met de mengvorm van half/half ben ik in de praktijk wat minder blij. Het grootste punt zijn de videocalls. Toen iedereen achter z'n eigen scherm zat ging dat prima, en het veel gehoorde 'ik mis de non verbale communicatie' herken ik niet zo. Het was een flinke plus dat iedereen ineens z'n camera aanzette.. voorheen ging die als eerste namelijk standaard uit.
A hybrid call is one that has a mix of participants in the same physical room, together with others who are remote. Hybrid calls should be avoided, as it's better to have everyone on a level playing field for communication and discussion. If a hybrid call must happen, however, everyone should use their own equipment (camera, headset, screen) even if they are physically sitting in the same room. This ensures that everyone is on the same playing field in terms of call experience. If possible, it's best to separate briefly for the call and find your own workspace, creating a 100% remote call. This helps avoid audio problems from delays and feedback.
Ik kan dit helemaal beamen. Ik heb een tijdje, voor de coronacrisis, 1 collega gehad die wegens omstandigheden thuis werkte. Dat was ontzettend lastig, omdat je altijd het buitenbeentje bent. Je kan niet iedereen zien, de vertraging zorgt ervoor dat je niet snel kan reageren, soms hoor je niet iedereen, soms horen ze jou niet.Kalentum schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Ik vind hoe Gitlab het regelt wel goed: https://about.gitlab.com/...tings/#avoid-hybrid-calls
[...]
Ik denk dat als je dus elkaar moet spreken, kun je beter of allemaal op kantoor zijn of allemaal thuis.
Mijn werkgever "gelooft er niet zo in". We zitten hier best ruim op kantoor, en het is wel duidelijk gemaakt dat wel thuis werken je absoluut niet in dank wordt afgenomen.Notna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:21:
[...]
Wat een flapdrol; allemachtig. Wat is die vent; 90 jaar oud?
Ik realiseer mij dat de banen niet voor elke sector voor het oprapen liggen maar ik zou toch aanstalten maken iets anders te zoeken. Want dit soort houdingen reflecteren in meer dan alleen omgaan met corona en voorschriften
Zelf heb ik net een jaar verlenging gekregen (puur verlenging helaas) en dat is ietswat de reden dat ik bij de vorige werkgever weg ben gegaan (geen groei).
Mijn issue is dat ik op zich wel om me heen wil gaan kijken, maar dit is mijn 4e werkgever in 5 jaar dus dat begint me wat tegen te werken. (overigens maar bij 1 werkgever zelf weggegaan)
Als ik alleen thuis zou zijn met kind, en zou moeten thuis werken, dan kan ik beter een dagje verlof opnemen. Dat is geen doen en totaal niet productiefmarapuru schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:30:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt opgevangen, dat om de 10 minuten aandacht geven. Zelf struggle ik daar nog wel mee.
Vaak bu'j te bang!
leuk en aardig maar ik weet niet hoeveel vakantiedagen jij hebt maar die zijn bij mij en vele anderen eindig-tom-562 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Als ik alleen thuis zou zijn met kind, en zou moeten thuis werken, dan kan ik beter een dagje verlof opnemen. Dat is geen doen en totaal niet productief

Als je kind ziek is, niet naar de opvang kan en vervolgens 24 uur klachtenvrij moet zijn kan ik je vertellen dat het heel rap gaat met de vrije dagen

Dat is klote ja. Mocht het hier zover komen dan werk ik wel in zijn slaapjes (dat zal dan overdag effectief 2,5 uur zijn met geluk) en de rest compenseer ik 's avonds, dan zou ik met 2 uurtjes verlof uitkomen per dag verwacht ik.Shadow_Agent schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:54:
[...]
leuk en aardig maar ik weet niet hoeveel vakantiedagen jij hebt maar die zijn bij mij en vele anderen eindig![]()
Als je kind ziek is, niet naar de opvang kan en vervolgens 24 uur klachtenvrij moet zijn kan ik je vertellen dat het heel rap gaat met de vrije dagen
Niet leuk, maar al je vakantiedagen er doorheen jagen is ook niet leuk. En 8 uur 'werken' met 20% productiviteit vind mijn werkgever ook niet zo leuk
Vaak bu'j te bang!
Lastig, maar een beetje werkgever snapt dat dit in de huidige situatie kan voorkomen en zal daar ook niemand op afrekenen. Ik zie dat collega's in mijn team ook kids hebben rondlopen thuis die soms wat aandacht nodig hebben, ik vind dat geen enkel probleem. Als team zorgen we dat het werk afkomt, als iemand door ziekte van kind of andere omstandigheden minder efficiënt is wordt dat niet als een probleem gezien. Je moet met dergelijke omstandigheden tijdens plansessies wel rekening houden natuurlijk. (In geval van Agile) een sprint volledig volduwen is not done.Shadow_Agent schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:54:
[...]
leuk en aardig maar ik weet niet hoeveel vakantiedagen jij hebt maar die zijn bij mij en vele anderen eindig![]()
https://www.ad.nl/werk/he...jden-is-mislukt~a7454284/
Dit heeft weinig te maken met de IT branche. Ben cloud/migratie consultant en dat gaat al een prima, een jaar lang thuis
Dit heeft weinig te maken met de IT branche. Ben cloud/migratie consultant en dat gaat al een prima, een jaar lang thuis
Is puur de mening van die auteur. M'n vriendin (werkt op de backoffice van een bank) werkt al een jaar thuis en dat gaat eigenlijk dikke prima. Ze zou sowieso niet meer fulltime naar kantoor terug willen.Wackmack schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:47:
Als het goed is schakelen ze straks ook over op 50/50. Dus voor de helft thuis en voor de helft op kantoor. Dat lijkt me een prima optie. Fulltime weer naar kantoor... dan hebben 'we' als maatschappij het niet echt begrepen volgens mij:
- Juist betere work/life balance (immers: geen verspilling van tijd meer door te reizen)
- Juist betere focus (kinderen gaan gewoon weer allemaal naar school straks)
- Minder files
- Minder uitstoot
En zou zijn er nog tig voorbeelden op te noemen. Enorm kortzichtige visie van die auteur.
Waardeloos artikel. De helft van de voorbeelden hebben te maken met kinderen die thuis zijn. Ik zie thuiswerken niet als besparing op de kinderopvang. Mensen die nu nog niet weten hoe de video conferencing app werkt zijn gewoon in de jaren 90 achtergebleven of zelf 90.Wackmack schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:47:
1 dag per week op kantoor om dingen face to face te bespreken is wel genoeg voor mij.
Inderdaad, waardeloos.TrailBlazer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:41:
[...]
Waardeloos artikel. De helft van de voorbeelden hebben te maken met kinderen die thuis zijn. Ik zie thuiswerken niet als besparing op de kinderopvang. Mensen die nu nog niet weten hoe de video conferencing app werkt zijn gewoon in de jaren 90 achtergebleven of zelf 90.
1 dag per week op kantoor om dingen face to face te bespreken is wel genoeg voor mij.
Multitasken: ik word thuis minder gestoord door derden dan op kantoor. Op kantoor is het niet rustig (kantoortuinen iemand?), thuis wel.
Balans werk/prive: Is nog nooit zo goed geweest. Ik ben nu minder tijd kwijt aan werk dan vroeger, omdat ik anderhalf uur minder reistijd hebt. Aan het eind van m'n werkdag gaat m'n laptop dicht en aan de kant en ik ben prive bezig.
Meer geld opleveren als je op kantoor werkt: euhhh, ik kocht nooit wat in de kantine, vergaderingen werden nooit gecaterd, en over bezinepomphouders: je gaat er dan voor het gemak er wel vanuit dat iedereen met de auto komt. Als ik in ons team kijk, zijn er maar 2 van de 7 die altijd met de auto gaan. Waarvan er 1 zelfs altijd carpoolde (ikzelf). Het enige punt waar hij wel een punt mee heeft zijn de schoonmakers. En dat het meer geld oplevert? Volgens mij wordt er nu minder tijd verklooid bij het koffieautomaat. Misschien dat het voor managers anders is, maar voor het gewone gepeupel op de werkvloer zijn het koffieautomaat of de wc niet de plekken waar veel geld wordt verdient.
Betere samenwerking bij werken op kantoor: dat is zijn enige echte punt waar, denk ik, iedereen zich wel in kan vinden.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik kan me volledig aansluiten bij de bovenstaande commentaren. Mijn enige zorg met betrekking tot thuiswerken is, is de relatie tot de huidige woningmarkt. Als je je schaapjes reeds op het droge hebt en kinderen eventueel uit huis zijn dan is er vast ruimte over, tenzij je reeds kleiner bent gaan wonen.
Maar om even een situatie te schetsen, mijn vriendin en ik hebben nu een mooi 3-kamer appartement. De "kinderkamer" is door mij als werkruimte geclaimd. Ik heb dit ook nodig want ik heb gewoon de behoefte aan het einde van de dag de deur dicht te trekken. Gelukkig of juist helaas, heeft mijn vriendin werk wat grotendeels niet vanuit huis te doen is en dat wat er gedaan kan worden "wil" men niet door een combinatie van gezonde onwil en een overdosis aan incompetentie.
Afijn, de huidige woning is groot zat voor een beginnend gezin, maar bij gezinsuitbreiding zouden we indien thuiswerken de norm blijft, zelfs al is het voor een deel, groter moeten gaan wonen. De grootste motivatie voor thuiswerken bij klant en werkgever hierbij is naar mijn ervaring vooral financiëel. De klant was in z'n nopjes zonder discussie het aantal werkplekken pernament in te kunnen krimpen. Een gezonde work-life balance houdt op relevant te zijn zodra het geld kost.
Mijn grote vraag is dus vooral waar de winst heengaat van het thuiswerken. Groter wonen zou ons honderden Euro's in de maand extra kosten. Fijn dat werkgevers deze kosten sparen, maar als dit dus vakkundig in de winst wordt gestopt trekken is het normaliseren van thuiswerk mogelijk wel een gigantische sigaar uit eigen doos.
Anderen die hier hetzelfde over denken, of een compleet andere mening hebben? Ik vraag me namelijk oprecht af of werk- en wetgevers hier reeds over hebben nagedacht.
Maar om even een situatie te schetsen, mijn vriendin en ik hebben nu een mooi 3-kamer appartement. De "kinderkamer" is door mij als werkruimte geclaimd. Ik heb dit ook nodig want ik heb gewoon de behoefte aan het einde van de dag de deur dicht te trekken. Gelukkig of juist helaas, heeft mijn vriendin werk wat grotendeels niet vanuit huis te doen is en dat wat er gedaan kan worden "wil" men niet door een combinatie van gezonde onwil en een overdosis aan incompetentie.
Afijn, de huidige woning is groot zat voor een beginnend gezin, maar bij gezinsuitbreiding zouden we indien thuiswerken de norm blijft, zelfs al is het voor een deel, groter moeten gaan wonen. De grootste motivatie voor thuiswerken bij klant en werkgever hierbij is naar mijn ervaring vooral financiëel. De klant was in z'n nopjes zonder discussie het aantal werkplekken pernament in te kunnen krimpen. Een gezonde work-life balance houdt op relevant te zijn zodra het geld kost.
Mijn grote vraag is dus vooral waar de winst heengaat van het thuiswerken. Groter wonen zou ons honderden Euro's in de maand extra kosten. Fijn dat werkgevers deze kosten sparen, maar als dit dus vakkundig in de winst wordt gestopt trekken is het normaliseren van thuiswerk mogelijk wel een gigantische sigaar uit eigen doos.
Anderen die hier hetzelfde over denken, of een compleet andere mening hebben? Ik vraag me namelijk oprecht af of werk- en wetgevers hier reeds over hebben nagedacht.
Gisteren naar kantoor geweest. Heer-lijk
nu weer thuis aan het werk (alleen, geen vrouw/ kind die zijn er niet) en het is wel erg rustig nu 
de sfeer was perfect, er waren er een aantal en je krijgt dan toch grappige gesprekken die nooit geëvenaard kunnen worden door thuiswerken. Tevens ook collega;s gesproken die ik anders vrijwel niet online spreek (andere afdeling).
Nee hoor, doe mij maar lekker terug naar kantoor

de sfeer was perfect, er waren er een aantal en je krijgt dan toch grappige gesprekken die nooit geëvenaard kunnen worden door thuiswerken. Tevens ook collega;s gesproken die ik anders vrijwel niet online spreek (andere afdeling).
Nee hoor, doe mij maar lekker terug naar kantoor
[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Agent op 09-04-2021 10:35 ]
Ik werk bij een grote corporate en werk gewoon sinds half maart 2020 thuis, net als al mijn collega's en vrienden die bij andere grote bedrijven werken. Infra om goed thuis te werken hadden we al, ervaring in calls/teams-sessies hadden we ook (door verschillende locaties), dus de randvoorwaarden waren er al.
Er zijn nu wat uitzonderingen:
- Als je echt niet thuis kan werken (verbouwing, internetstoring, etc) dan kan je op kantoor werken. Zeker onder bijvoorbeeld callcenter personeel zie je dit wat meer gebeuren; die wonen vaak wat kleiner én zijn echt de hele dag aan het praten
- Bepaalde meetings (ontslag, aanname, sollicitatie gesprekken) kunnen uiteraard ook op kantoor
- Heel soms is een meeting zo belangrijk om live te doen, dat het bij uitzondering ook kan
We draaien net zo goed als ooit, maar steeds meer mensen lopen op het tandvlees. Wij zijn zo'n bedrijf dat (gelukkig) niet meer teruggaat naar 4 dagen in de week op kantoor, maar ik hunker, net als veel collega's, wel enorm naar weer die éne dag per week op kantoor. Niet eens zozeer om het werk zelf, dat lukt echt verrassend goed, maar vooral vanwege het sociale en die gesprekjes van 5 minuten waar je niet iemand voor belt.
Mijn verwachting is dat wij hier 1 a 2 dagen p/w naar kantoor gaan en 2 a 3 dagen thuis gaan werken. Misschien dat voor sommige soorten werk (wederom bijvoorbeeld het callcenter personeel) de verhouding wel wat anders komt te liggen. Ik vind het prima, de reistijd (die ik niet een zo heel veel had) scheelt toch, door het thuiswerken, het gebrek aan reistijd én de toch vaak ook effectievere meetings is de hoeveelheid mail en belverkeer in de avond en het weekend echt enorm afgenomen. Dat hoef ik niet allemaal terug, echt niet.
Groot voordeel: voor 1 dag in de week is het echt veel minder belangrijk om dicht bij je werk te wonen, waardoor persoonlijk de wens om ooit wat meer buitenaf te gaan wonen ook een stuk makkelijker wordt.
Het hele 'vertrouwen', 'het is niet productief genoeg' etcetera zie je bij ons (en andere corporates) echt totaal niet terug. Dat is misschien wel iets meer een MKB ding?
- Als je echt niet thuis kan werken (verbouwing, internetstoring, etc) dan kan je op kantoor werken. Zeker onder bijvoorbeeld callcenter personeel zie je dit wat meer gebeuren; die wonen vaak wat kleiner én zijn echt de hele dag aan het praten
- Bepaalde meetings (ontslag, aanname, sollicitatie gesprekken) kunnen uiteraard ook op kantoor
- Heel soms is een meeting zo belangrijk om live te doen, dat het bij uitzondering ook kan
We draaien net zo goed als ooit, maar steeds meer mensen lopen op het tandvlees. Wij zijn zo'n bedrijf dat (gelukkig) niet meer teruggaat naar 4 dagen in de week op kantoor, maar ik hunker, net als veel collega's, wel enorm naar weer die éne dag per week op kantoor. Niet eens zozeer om het werk zelf, dat lukt echt verrassend goed, maar vooral vanwege het sociale en die gesprekjes van 5 minuten waar je niet iemand voor belt.
Mijn verwachting is dat wij hier 1 a 2 dagen p/w naar kantoor gaan en 2 a 3 dagen thuis gaan werken. Misschien dat voor sommige soorten werk (wederom bijvoorbeeld het callcenter personeel) de verhouding wel wat anders komt te liggen. Ik vind het prima, de reistijd (die ik niet een zo heel veel had) scheelt toch, door het thuiswerken, het gebrek aan reistijd én de toch vaak ook effectievere meetings is de hoeveelheid mail en belverkeer in de avond en het weekend echt enorm afgenomen. Dat hoef ik niet allemaal terug, echt niet.
Groot voordeel: voor 1 dag in de week is het echt veel minder belangrijk om dicht bij je werk te wonen, waardoor persoonlijk de wens om ooit wat meer buitenaf te gaan wonen ook een stuk makkelijker wordt.
Het hele 'vertrouwen', 'het is niet productief genoeg' etcetera zie je bij ons (en andere corporates) echt totaal niet terug. Dat is misschien wel iets meer een MKB ding?
Ik zie een afgescheiden werkplek eigenlijk wel als basisvoorwaarde voor thuiswerken, zeker als er kinderen rondlopen. En inderdaad, dat kost geld. In de woning waar ik nu woon wilden we ook pre-corona toch al een extra kamer als 'kantoor' dus dat kwam mooi uit toen we moesten thuiswerken. Maar ik zie ook aan collega's in appartementen dat het lastiger is dan wanneer je in je slaapkamer of op zolder zo'n ruimte kan realiseren .Cid Highwind schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:10:
Ik kan me volledig aansluiten bij de bovenstaande commentaren. Mijn enige zorg met betrekking tot thuiswerken is, is de relatie tot de huidige woningmarkt. Als je je schaapjes reeds op het droge hebt en kinderen eventueel uit huis zijn dan is er vast ruimte over, tenzij je reeds kleiner bent gaan wonen.
Er zit financieel inderdaad wel iets scheef: de werkgever kan vierkantemeters uitsparen die jij dan zelf moet regelen. Maar ik vind de niet-financiele kant ook wel winst: meer flexibiliteit ('ben even weg, mijn dochter van school halen'), geen reistijd (bij mooi weer om half vijf nog even in de zon zitten ipv te reizen), etc
Zo gaat het bij ons ook. Overigens ook het hele recruitmentgebeuren is nu online, we hebben nieuwe medewerkers die nog geen kantoor van binnen hebben gezien. Bij ons is ook het plan om minimaal 1 dag in de week op kantoor te komen, met name voor team overleg en sociaal.ZieMaar! schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:17:
Ik werk bij een grote corporate en werk gewoon sinds half maart 2020 thuis, net als al mijn collega's en vrienden die bij andere grote bedrijven werken. Infra om goed thuis te werken hadden we al, ervaring in calls/teams-sessies hadden we ook (door verschillende locaties), dus de randvoorwaarden waren er al.
Ja dat denk ik wel. Waar je baas ook zelf de financiële impact heeft van jouw salaris ipv dat het een van de vele managers is die daar persoonlijk niks mee te maken heeft en over laat aan HR / PayrollZieMaar! schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:17:
Hier ook bij een grote multinational, geen centje pijn met thuiswerken sinds maart 2020. Voor sociale contacten en voor bepaalde bijeenkomsten wil ik nog wel naar kantoor komen als het straks weer kan, maar no way dat ik weer 3-4 dagen in de kantoortuin ga zitten en mn concentratie te verliezen voor elk wissewasje.
Misschien dat ik die mening weer bij stel tzt, maar zo denk ik er nu over
Bij mijn baan kan ik niet vanuit huis werken. Ik ben als inventarismedewerker/SAP en moet aanwezig zijn op werk. Ik werk bij een grote leverancier en werk met webshop, wij hebben een grote voorraad. Wij moeten de voorraad o.a. controleren en invoerwerkzaamheden verrichten met behulp van SAP en dat laatste kan wel via huis, maar toch moeten wij op werk aanwezig zijn door de grote magazijn. Ik ga al sinds het begin van corona nog steeds iedere dag naar het werk toe.
Iedereen is verplicht om nu wel een mondkapje te dragen bij ons op werk. Ik vind het dragen van een mondkapje wel zwaar! Maar ik vind het toch wel prettig dat ik iedere dag op werk kan zijn.
In het magazijn bij ons moet je van elkaar 1.5 meter afstand houden en mag 1 iemand per keer tussen de paden zijn in het magazijn en op kantoor hebben ze ons bureaus apart gedaan zodat de 1.5 meter gewaarborgd is, maar 100% veiligheid is dit ook niet. Ik heb op werk 2 monitoren op de standaard wat wel prettig is om op te werken.
en mondkapjes is ook niet 100% veilig.
Iedereen is verplicht om nu wel een mondkapje te dragen bij ons op werk. Ik vind het dragen van een mondkapje wel zwaar! Maar ik vind het toch wel prettig dat ik iedere dag op werk kan zijn.
In het magazijn bij ons moet je van elkaar 1.5 meter afstand houden en mag 1 iemand per keer tussen de paden zijn in het magazijn en op kantoor hebben ze ons bureaus apart gedaan zodat de 1.5 meter gewaarborgd is, maar 100% veiligheid is dit ook niet. Ik heb op werk 2 monitoren op de standaard wat wel prettig is om op te werken.
en mondkapjes is ook niet 100% veilig.
[ Voor 28% gewijzigd door Van der Berg op 09-04-2021 14:42 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Hier komt een regeling voor Max 2 dagen thuiswerken. Een thuiswerk vergoeding X euro per dag en monitor/laptop/muis/tobo/headset van het werk. Daarnaast 1x per 5 jaar geld voor bureau+stoel
Ga ook zeker 2 dagen thuiswerken. Bevalt zeer goed. Maar 100% thuis is niet ideaal... Merk toch dat collega's die momenteel 100% thuiswerken toch duidelijk minder collegiaal zijn geworden in verwachtingen en communicatie. Dus snap dat ze niet teveel thuiswerken promoten. Los van dat we veel samenwerken met verschillende departementen.
Had liever trouwens een bedrag gehad voor eigen monitor.... Standaard 27 inch full HD 60hz.. Heb toch liever iets anders, met evt bijbetaling.
Wat betreft "geen vertrouwen" hier ook geen issue. Wel grappig dat juist één medewerker hiermee kwam en liever op het werk was, want misschien doet collega X wel helemaal niets.... En juist de CEO counterde dat met :"dat houd je X weken/maanden vol. Maar uiteindelijk val je dan toch wel door de mand".
Maar beursgenoteerd wereldwijd bedrijf + technische sector. Dat zal vast meehelpen.
Ga ook zeker 2 dagen thuiswerken. Bevalt zeer goed. Maar 100% thuis is niet ideaal... Merk toch dat collega's die momenteel 100% thuiswerken toch duidelijk minder collegiaal zijn geworden in verwachtingen en communicatie. Dus snap dat ze niet teveel thuiswerken promoten. Los van dat we veel samenwerken met verschillende departementen.
Had liever trouwens een bedrag gehad voor eigen monitor.... Standaard 27 inch full HD 60hz.. Heb toch liever iets anders, met evt bijbetaling.
Wat betreft "geen vertrouwen" hier ook geen issue. Wel grappig dat juist één medewerker hiermee kwam en liever op het werk was, want misschien doet collega X wel helemaal niets.... En juist de CEO counterde dat met :"dat houd je X weken/maanden vol. Maar uiteindelijk val je dan toch wel door de mand".
Maar beursgenoteerd wereldwijd bedrijf + technische sector. Dat zal vast meehelpen.
[ Voor 22% gewijzigd door Waah op 09-04-2021 14:53 ]
Ik blijf na de corona ook minstens 2 dagen in de week thuiswerken, bij voorkeur 3 dagen. 2 dagen naar kantoor vind ik prima, heb ik ook gelijk mijn fietsritje (3u per dag
) zodat mijn conditie op peil blijft en contact met collega's is toch ook gewoon belangrijk. Maar met mijn werk (support medewerker) gaat het thuiswerken verder eigenlijk prima, ik kan mijn werk net zo goed thuis doen als op kantoor.
De man verdient zijn geld met meuk aan elkaar praten op 'events'. Hij wordt zogezegd niet betaald voor grondige analyses, maar om onderhoudend te zijn.TrailBlazer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:41:
[...]
Waardeloos artikel. De helft van de voorbeelden hebben te maken met kinderen die thuis zijn.
InderdaadIk zie thuiswerken niet als besparing op de kinderopvang.

Overigens recent weer een enquete op het werk en dat was typisch weer zo opgesteld om bevestiging te krijgen voor vooringenomen zooi: 2-3 dagen op kantoor in kantoortuinen/creatieve ruimtes/andere onzin. Het hele punt om niet naar kantoor te komen is dat er geen plek is om aaneengesloten fatsoenlijk geconcentreerd te werken

Dat. Wij werken in kleinere teams en als iemand niet goed zijn werk doet dan ga je dat altijd merken omdat werk niet gedaan wordt of mensen niet bereikbaar zijn.Waah schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:35:
Natuurlijk kan je thuis ook prima busywork verzinnen maar dat kunnen mensen op kantoor evengoed.
Het grootste deel van de thuiswerkers wil dat in elk geval na de crisis ook blijven doen:
Bijna niemand wil weer volledig terug naar kantoor
Bijna niemand wil weer volledig terug naar kantoor
[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 09-04-2021 17:58 ]
Ik ben programmeur, kan 100% thuiswerken...
Nee nope nee, nooit, nooooooope. al betalen ze me extra, ik kan echt niet focusen als ik thuis ben en ideeën heen en weren gaat echt beter in persoon.
Nee nope nee, nooit, nooooooope. al betalen ze me extra, ik kan echt niet focusen als ik thuis ben en ideeën heen en weren gaat echt beter in persoon.
50/50 zou voor mij prima uitkomen. Zowel op kantoor als thuiswerken hebben zo hun voor- en nadelen. Concentratie en productiviteit zijn thuis beter. (Gezegend met een losse kantoorruimte en snel internet)
Maar ik mis de sociale interactie met niet-teamleden, en fysiek vergaderen is in sommige gevallen toch praktischer (en beter voor mijn ogen).
Maar ik mis de sociale interactie met niet-teamleden, en fysiek vergaderen is in sommige gevallen toch praktischer (en beter voor mijn ogen).
Ik kan juist beter focussen. Op kantoor wordt je continu gestoord. Door dingen die besproken worden en waar je toch mee luistert en reageert.dakka schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:58:
Ik ben programmeur, kan 100% thuiswerken...
Maar 100% hoeft zeker niet
Nooit een groot fan/voorstander geweest van thuiswerken maar het is bij ons hoe dan ook een blijvertje voor een (groot) deel. Volledig terug naar kantoor zal niet meer gaan gebeuren, locaties worden (deels) gesloten en er wordt fors gesneden in het aantal lease auto's de komende jaren.
Het nieuwe werken wordt nu volgas ingevoerd voor iedereen waarbij dat kan.
Grootste "probleem" dat ik heb met thuiswerken is dat thuis niet meer echt thuis is. De logeerkamer is "kantoor" geworden maar de trap aflopen en meteen thuis zijn is toch anders/lastiger dan naar huis rijden. Tijdwinst boeit me niet, zou er totaal geen moeite mee hebben om iedere werkdag een uur in de auto te zitten als ik daarmee ons huis weer terug kreeg maar dat zit er bij de huidige werkgever niet meer in.
Mijn vrouw is verpleegkundige en kan niet thuis werken maar had dat wel gemoeten/gekund hadden we een extra kamer moeten opofferen als je tenminste op een plek wil werken waarbij je je zoveel mogelijk kan afsluiten van het privé in je huis.
De dagen dat ze werkt ben ik alleen thuis en is het rustig, de dagen dat ze niet werkt is er meer rumoer in huis. Ik hoor de TV, de PS4, de wasmachine, de droger, de stofzuiger enz. Kan moeilijk vragen/verlangen/ eisen dat ze continue rekening met mij houdt terwijl ze zelf vrij is. Kan ik natuurlijk een headset opzetten, heb een goede van het werk, maar heb er een pesthekel aan om zo'n ding uren op m'n hoofd te zetten.
Terug naar kantoor, liever vandaag dan morgen als het aan mij ligt meer geef mensen vooral een keuze en druk het niet door hun strot. De werkgever bespaart vierkante meters maar de werknemer levert vierkante meters in in zijn/haar privé domein en daar is imho (te) weinig aandacht voor.
Het nieuwe werken wordt nu volgas ingevoerd voor iedereen waarbij dat kan.
Grootste "probleem" dat ik heb met thuiswerken is dat thuis niet meer echt thuis is. De logeerkamer is "kantoor" geworden maar de trap aflopen en meteen thuis zijn is toch anders/lastiger dan naar huis rijden. Tijdwinst boeit me niet, zou er totaal geen moeite mee hebben om iedere werkdag een uur in de auto te zitten als ik daarmee ons huis weer terug kreeg maar dat zit er bij de huidige werkgever niet meer in.
Mijn vrouw is verpleegkundige en kan niet thuis werken maar had dat wel gemoeten/gekund hadden we een extra kamer moeten opofferen als je tenminste op een plek wil werken waarbij je je zoveel mogelijk kan afsluiten van het privé in je huis.
De dagen dat ze werkt ben ik alleen thuis en is het rustig, de dagen dat ze niet werkt is er meer rumoer in huis. Ik hoor de TV, de PS4, de wasmachine, de droger, de stofzuiger enz. Kan moeilijk vragen/verlangen/ eisen dat ze continue rekening met mij houdt terwijl ze zelf vrij is. Kan ik natuurlijk een headset opzetten, heb een goede van het werk, maar heb er een pesthekel aan om zo'n ding uren op m'n hoofd te zetten.
Terug naar kantoor, liever vandaag dan morgen als het aan mij ligt meer geef mensen vooral een keuze en druk het niet door hun strot. De werkgever bespaart vierkante meters maar de werknemer levert vierkante meters in in zijn/haar privé domein en daar is imho (te) weinig aandacht voor.
Bij mij komt in ruil daarvoor wel hogere productiviteit terug, met een net positief resultaat. Thuis is het veeeeel te makkelijk voor mij om na een meeting gewoon niet meer aan de slag te gaan, en door totaal gebrek aan structuur ben ik vrijwel alle dagen vermoeid (waar ik normaal gesproken netjes op tijd op kantoor zou zijn, en dus 's avonds netjes op tijd naar bed). Ik heb geen automatische structuur om het recht te trekken en zit dan meteen in een soort van spiraal waar ik niet uit kom, waarbij ik te moe ben om te werken, dan in paniek raak omdat ik m'n werk niet af, 's avonds in ga halen, en dan de dag daarna weer te moe ben om 's ochtends aan de slag te gaan.Waah schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:36:
[...]
Ik kan juist beter focussen. Op kantoor wordt je continu gestoord. Door dingen die besproken worden en waar je toch mee luistert en reageert.
Maar 100% hoeft zeker niet
Wat mij betreft is een goede balans tussen thuiswerken en op kantoor toch wel ideaal.
Mensen kijken vooral naar de eigen situatie. Maar voor een team zou een lagere productiviteit van bv een ervaren medewerker omdat hij zich bemoeit met meer juniore teamleden kunnen opwegen door hogere productiviteit van die juniore teamleden.
In mijn team valt het op dat de ervaren mensen liever thuiswerken en de minder ervaren medewerkers niet kunnen wachten om weer op kantoor te komen.
In mijn team valt het op dat de ervaren mensen liever thuiswerken en de minder ervaren medewerkers niet kunnen wachten om weer op kantoor te komen.
Ik wil nog wel een alternatieve - maar wel veelvoorkomende invalshoek delen. Ik studeer nog voltijd en daarnaast werk ik een paar uur ( 8 ) in de week.
Vanuit huis studeren vind ik drie keer niks, geen sociaal contact, minder mogelijkheden om hulp aan te bieden of te krijgen, het voelt heel afstandelijk. Daarnaast wordt mijn hobbyhoek in de woonkamer compleet erdoor opgeslokt. Als ik thuis ben kijk ik dus steeds tegen mijn werkplek aan. Ik hou mezelf structuur aan (vaste uren) en dat werkt wel oké en je merkt dat docenten erg hun best doen. Wel mis ik de keiharde scheiding tussen studie en thuis.
Mijn werk kan ik flexibel indelen (development) en dat is erg prettig, maar ik hier mis ik het feit dat ik de deur uit kan. Toevallig vandaag weer naar kantoor gegaan sinds een maand of 2 en hoewel ik alleen op kantoor was is het prettiger dan thuis. Vind het ook raar dat ik ondertussen twee nieuwe collega's heb en deze nooit heb gezien. Voelt alsof je op een eiland zit.
Ideale situatie zou ik toch wel 5 dagen studeren op school en werk afwisselend vanuit huis en op kantoor vinden. Wanneer ik over een jaar afgestuurd ben (als het goed is) wil ik dan ook al mijn uren op kantoor maken. Thuis is thuis.
Vanuit huis studeren vind ik drie keer niks, geen sociaal contact, minder mogelijkheden om hulp aan te bieden of te krijgen, het voelt heel afstandelijk. Daarnaast wordt mijn hobbyhoek in de woonkamer compleet erdoor opgeslokt. Als ik thuis ben kijk ik dus steeds tegen mijn werkplek aan. Ik hou mezelf structuur aan (vaste uren) en dat werkt wel oké en je merkt dat docenten erg hun best doen. Wel mis ik de keiharde scheiding tussen studie en thuis.
Mijn werk kan ik flexibel indelen (development) en dat is erg prettig, maar ik hier mis ik het feit dat ik de deur uit kan. Toevallig vandaag weer naar kantoor gegaan sinds een maand of 2 en hoewel ik alleen op kantoor was is het prettiger dan thuis. Vind het ook raar dat ik ondertussen twee nieuwe collega's heb en deze nooit heb gezien. Voelt alsof je op een eiland zit.
Ideale situatie zou ik toch wel 5 dagen studeren op school en werk afwisselend vanuit huis en op kantoor vinden. Wanneer ik over een jaar afgestuurd ben (als het goed is) wil ik dan ook al mijn uren op kantoor maken. Thuis is thuis.
[ Voor 5% gewijzigd door OB1 op 10-04-2021 14:29 ]
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
@OB1 als je geen eigen afgesloten plek hebt, dan zou ik dat ook niet willen
Dan ging ik ook naar kantoor.
Maar met een echte werkkamer is het scheiden een heel stuk makkelijker. Niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk. Daarom vind ik ook wel goed dat je het recht hebt om thuis te werken... niet de verplichting.
Dan ging ik ook naar kantoor.
Maar met een echte werkkamer is het scheiden een heel stuk makkelijker. Niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk. Daarom vind ik ook wel goed dat je het recht hebt om thuis te werken... niet de verplichting.
1 dag op HQ, 1 dag evt. bij een klant, de rest thuis - lijkt me heerlijk
.
Eigen werkkamer, vriendin werkt altijd op locatie (huisartsenpraktijk), geen kinderen
Eigen werkkamer, vriendin werkt altijd op locatie (huisartsenpraktijk), geen kinderen
[ Voor 39% gewijzigd door TommyGun op 10-04-2021 15:39 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik vind het thuis net zo makkelijk om structuur te maken als wanneer ik naar kantoor zou gaan.Oon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:50:
[...]
Bij mij komt in ruil daarvoor wel hogere productiviteit terug, met een net positief resultaat. Thuis is het veeeeel te makkelijk voor mij om na een meeting gewoon niet meer aan de slag te gaan, en door totaal gebrek aan structuur ben ik vrijwel alle dagen vermoeid (waar ik normaal gesproken netjes op tijd op kantoor zou zijn, en dus 's avonds netjes op tijd naar bed). Ik heb geen automatische structuur om het recht te trekken en zit dan meteen in een soort van spiraal waar ik niet uit kom, waarbij ik te moe ben om te werken, dan in paniek raak omdat ik m'n werk niet af, 's avonds in ga halen, en dan de dag daarna weer te moe ben om 's ochtends aan de slag te gaan.
6:45 vertrekken naar kantoor => 7:00 laptop klaarzetten
7:30 pc aanzetten => 7:05 ingelogd en aan het werk
12:00 lunch met collega's in de kantine => 12:00 lunch met partner in de keuken
12:30 weer aan het werk => 13:00 weer aan het werk
16:00/16:30* afsluiten => 16:00 laptop sluiten en wegleggen
16:45/17:15 thuis komen
* afhankelijk of ik de auto heb of dat mijn partner de auto heeft, wij carpoolen.
Het enige verschil is dus eigenlijk alleen dat ik niet met collega's eet maar met m'n partner en dat het mij vooral in de middag veel tijd scheelt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik zie een probleem met het vergaderen/meeting als de helft thuis zit en de helft op kantoor. Vergaderruimtes die een goede setup hebben zodat personen kunnen inbellen op een meeting op kantoor, heb ik nog niet gezien. Nu zit iedereen thuis en gaat dat wel met vergaderen op afstand, maar als straks weer de helft fysiek op kantoor zit dan wordt dat een flink gehannes.
Volgens mij zijn alle technische bouwblokken aanwezig, maar ik heb het nog niet feilloos zien werken.
Volgens mij zijn alle technische bouwblokken aanwezig, maar ik heb het nog niet feilloos zien werken.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Voor veel werkgevers is het natuurlijk een prima manier om nu fors te bezuinigen op kantoorruimte/mobiliteit in de vorm van leaseauto's en km vergoeding. Het kost de werknemer geld en ruimte in de vorm van extra kantoorruimte thuis. Wij hebben een zolderkamer en kamer op de 1e etage in gebruik als kantoor. Met één kind kan dat nog. Als we een tweede krijgen zal één van de kantoorruimtes moeten verdwijnen. Als ik en m'n vrouw thuiswerken, heb je alweer een uitdaging/probleem qua werkruimte.
Que?pingkiller schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:22:
Ik zie een probleem met het vergaderen/meeting als de helft thuis zit en de helft op kantoor. Vergaderruimtes die een goede setup hebben zodat personen kunnen inbellen op een meeting op kantoor, heb ik nog niet gezien. Nu zit iedereen thuis en gaat dat wel met vergaderen op afstand, maar als straks weer de helft fysiek op kantoor zit dan wordt dat een flink gehannes.
Wij hebben gewoon een jabra-microfoon/speaker die je aan de laptop hangt. één iemand verbind die met die laptop met teams. En de rest vanuit huis belt gewoon in.
https://www.jabra.nl/busi...jabra-speak-510##7510-309
Werkt prima. Kan op meerdere plekken hier. Dus zou niet weten waarom dat gehannes zou zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 12-04-2021 09:26 ]
Ik herken trouwens het gegeven dat wanneer de hobbykamer een kantoor geworden is, dat je daar niet meer graag komt buiten werk om
Vind ik ook lastig en jammer
Op een groot kantoor komen daar dan allerlei operationele vragen bij. Zo van:Waah schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:25:
[...]
Que?
Wij hebben gewoon een jabra-microfoon/speaker die je aan de laptop hangt. één iemand verbind die met die laptop met teams. En de rest vanuit huis belt gewoon in.
https://www.jabra.nl/busi...jabra-speak-510##7510-309
Werkt prima. Kan op meerdere plekken hier. Dus zou niet weten waarom dat gehannes zou zijn?
Waar liggen de jabra speakers? Of krijg iedereen er 1?
Werken de speakers op gemanaged laptops waar je zelf niet veel mag installeren?
Hoe werkt het in grote vergaderzalen? Je wilt de microfoon dat in het middel zetten, maar is de kabel dan lang genoeg? En is iedereen dan goed verstaanbaar?
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
De binding met het team is op afstand gewoon (te) groot aan het worden. Juist de spontane non-verbale blikken of iets andere sfeer mis je. Werk is werk maar juist als collega's met elkaar gaan mis ik hier soms.
Ik werk op een relatief groot kantoor (300+ man? is dat groot? exclusief fabrieksmedewerkers). Geen enkel probleem. We hebben er 3 op de afdeling van 14 man. Das meer dan genoeg is de ervaring.pingkiller schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:43:
[...]
Op een groot kantoor komen daar dan allerlei operationele vragen bij. Zo van:
Hoe werkt het in grote vergaderzalen? Je wilt de microfoon dat in het middel zetten, maar is de kabel dan lang genoeg? En is iedereen dan goed verstaanbaar?
Installeren? het is gewoon USB/Bluetooth microfoon/speaker. heb je geen software voor nodig.
Er zit een vrij lange USB kabel aan, die je verbind met je laptop. Niet lang genoeg? Dan doe je het via Bluetooth.
Verstaandbaarheid is, in onze ervaring, prima. Zelfs in de vierkante lege blokkendozen die we hebben. Ook in grote ruimtes. Sowieso vergaderingen met 100 man zijn niet efficient natuurlijk
Als ik dit soort dingen lees, dan is het meer een instellingsprobleem dan een probleem van grote kantoren. Voor kleine bedrijven is vaak kosten nog een issue. Maar voor een groot bedrijf? Die dingen zijn nog geen 100 euro. Peanuts. En Jabra is een best grote speler in deze markt, en werkt over het algemeen prima.
het is meer een kwestie van willen

hier heb ik (nog) geen last van. Maar ik heb dan ook een vrij grote zolderShadow_Agent schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:28:
Ik herken trouwens het gegeven dat wanneer de hobbykamer een kantoor geworden is, dat je daar niet meer graag komt buiten werk om

Maar als je een gewone slaapkamer naar werkkamer omtovert, kan ik me goed voorstellen dat je na een lange dag werken wel ff een andere ruimte wil zien
[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 12-04-2021 09:59 ]
Zal misschien verschillen per bedrijf, maar de bedrijven waar ik de afgelopen jaren geweest ben, hadden allemaal standaard goed geluid en goede microfoons in de vergaderzalen. Maar dat zijn dan bijna allemaal bedrijven die vaak al over meerdere locaties verspreid zijn of veel internationale contacten hebben...pingkiller schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:43:
[...]
Op een groot kantoor komen daar dan allerlei operationele vragen bij. Zo van:
Maar volgens mij zijn er echt kant-en-klare vergaderspeakers te krijgen die echt goed zijn (en beter dan die kleine ronde dingetjes). Lijkt me wel op te lossen, eerlijk gezegd.
Tenzij ik van werkgever verander blijf ik in de toekomst thuis werken. Wereldwijd worden alle kantoren bij ons gesloten, en komen er een soort van hubs voor in de plaats. Remote-first is bij ons standaard policy geworden.
Daar ben ik het wel mee eens trouwens. Daarom zetten wij ook steeds meer de webcam aan. Houd je toch ook beter gefocussed IMHO. Anders dwalen mijn gedachten tot sneller.Deezers schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:44:
De binding met het team is op afstand gewoon (te) groot aan het worden. Juist de spontane non-verbale blikken of iets andere sfeer mis je. Werk is werk maar juist als collega's met elkaar gaan mis ik hier soms.
Moet je wel een webcam hebben natuurlijk. En nu merk je ook echt dat webcams van laptops echt dramatisch zijn. Niet enkel in resolutie (das nog niet zo erg) maar vooral in belichting etc. Ik zat onder een zolderraam... Smartphone geeft dan perfecte belichting... Je webcam? It's like i'm on fire
Wij krijgen dit nog niet, maar ik weet bij een bedrijf vlakbij (medisch) dat ze iedereen naar huis gestuurd hadden om thuis te werken, toen er meer kon werden er nieuwe mensen ingehuurd.... En die hebben nu zoveel mensen aangenomen dat de thuiswerkers niet eens terug naar kantoor kúnnen na de corona-crisisrenegrunn schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:01:
Tenzij ik van werkgever verander blijf ik in de toekomst thuis werken. Wereldwijd worden alle kantoren bij ons gesloten, en komen er een soort van hubs voor in de plaats. Remote-first is bij ons standaard policy geworden.

Bij ons gaat gaat per het nieuwe schooljaar thuiswerken in principe ook standaard zijn. Je krijgt per thuiswerkdag dan een vergoeding, en als je naar kantoor gaat kan je woon werk verkeer declareren.
Ik wil wel thuis blijven werken. en dan 1 dag nog naar kantoor. zodat ze mij niet vergeten:-)
Ja een echte thuiswerk plek heb ik nog niet gemaakt. Maar ik gebruik gewoon mijn prive computer plek. Dus opzicht zit ik niet super slecht.
Ja je bent sneller afgeleid, zeker met een 1 jarige in huis. Maar ik heb altijd gemerkt dat ik gewoon thuis sneller werk. Waardoor ik dus niet minder productief ben.
Ik ben de enige programmeur op mijn afdeling, dus het sparren mis ik toch niet. Ik bedoel als ik tegen de meeste van mijn collega's probeer in jip en janneke taal uit te leggen wat ik doe, kijken ze mij nog aan alsof ze water zien branden....
Ik wil wel thuis blijven werken. en dan 1 dag nog naar kantoor. zodat ze mij niet vergeten:-)
Ja een echte thuiswerk plek heb ik nog niet gemaakt. Maar ik gebruik gewoon mijn prive computer plek. Dus opzicht zit ik niet super slecht.
Ja je bent sneller afgeleid, zeker met een 1 jarige in huis. Maar ik heb altijd gemerkt dat ik gewoon thuis sneller werk. Waardoor ik dus niet minder productief ben.
Ik ben de enige programmeur op mijn afdeling, dus het sparren mis ik toch niet. Ik bedoel als ik tegen de meeste van mijn collega's probeer in jip en janneke taal uit te leggen wat ik doe, kijken ze mij nog aan alsof ze water zien branden....
Wanneer wij weer naar kantoor mogen zal de thuis/kantoor verhouding op 50/50 liggen. Voor corona mocht al 1 dag thuis gewerkt worden. Heel anders dan bij mijn oude werkgever, daar was het standaard 5 dagen op kantoor en tijdens corona 2-3 dagen in de week. 
Zelf kan ik vrij eenvoudig van het werk 'afschakelen'. Straks wanneer er meer mag zal het thuiswerken voor wat meer rust gaan zorgen. Iets minder haasten om op tijd te eten voor het sporten, etc.
Zelf kan ik vrij eenvoudig van het werk 'afschakelen'. Straks wanneer er meer mag zal het thuiswerken voor wat meer rust gaan zorgen. Iets minder haasten om op tijd te eten voor het sporten, etc.
Inderdaad, helemaal als je niet eens een werk/hobbykamer hebt maar in de woonkamer zou zitten. Wat stiekem heel veel mensen nog doen. Gelukkig heb ik wel een fatsoenlijk bureau.Shadow_Agent schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:28:
Heb helemaal geen zin om in mijn vrije tijd veel in de hobbyhoek te zitten omdat afwisseling ook nodig is. Erg jammer.
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Eens hoor. Hier hebben ze echter al moeite om alle beamers en schermen in vergaderruimtes juist te laten werken
Iedereen ervaart het natuurlijk anders en iedereen heeft andere voorkeuren, maar heb je toevallig al eens geprobeerd om na het werk direct een stuk te gaan lopen/fietsen? Dit vraag ik omdat een collega van mij zeker in het begin ook flink moeite had met het thuiswerken en ook hij het omschreef als "de scheiding tussen werk en privé ontbreekt". Hij heeft er toen een routine van gemaakt om na het werk een stuk te gaan lopen, zij het gewoon zo of met een doel (naar een supermarkt). Dit heeft hem in ieder geval redelijk wat geholpen.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:43:
...
Ik ervaar dit probleem nauwelijks, maar ook ik vond (en vind nog steeds) het fijn om na mn werk even wat afschakeling te hebben, d.m.v. een auto ritje. Mijn ritjes van en naar kantoor zijn niet zo lang, tussen de 20 en 25 minuten bij normale omstandigheden, maar dat is voor mij genoeg om af te schakelen. Daarbij vind ik autorijden gewoon erg leuk
Maar zoals gezegd, ik heb weinig problemen met de scheiding werk/privé, ondanks dat ik al meer dan een jaar fulltime thuiswerk. Nu heb ik wel het geluk van een grote woning met op de 2e verdieping een grote werk/game/hobby ruimte. Werkplek zit in een hoek van deze ruimte, dat is ook mn werkplek en wordt nergens anders voor gebruikt. Heb verder geen probleem om buiten mn werk in die ruimte tijd door te brengen, zit er vaak genoeg aan oude pc's te sleutelen of te gamen.
Een klein jaar geleden heb ik hier ook al eens gepost en de situatie is niet veel anders. Inmiddels zijn er gaandeweg 2020 en nu in 2021 vanuit het bedrijf wel meer plannen en meer duidelijkheid over hoe de situatie er na Corona uit gaan zien. Het idee dat we naderhand niet meer 100% op kantoor gaan zitten blijft, maar helemaal thuis wordt het zeker ook niet. Samen met een nieuwe visie heeft mn besloten om een verbouwing van de binnenruimtes vervroegd te starten, waarbij dan meteen mooi rekening wordt gehouden met "hybride werken". Kantoor wordt meer gezien als een plek om elkaar te ontmoeten, voor vaste meetings en daarnaast om 1 of meerdere dagen op kantoor te werken. Wat de verhouding thuis/kantoor gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, zal ook geen vaste eis worden, maar iets in de trend van 50/50 zal het denk ik wel worden. Sommigen zitten graag thuis, die komen wellicht maar 1 of 2 dagen naar kantoor, anderen zitten veel liever op kantoor en komen misschien wel 4 dagen.
Over de details wordt nu nog uitgebreid gesparred met de werknemers, middels klankbord groepen en algemeen openbare sessies, zaken als vernieuwde thuiswerk- en reiskostenvergoeding (een setup die beter overweg kan met hybride werken) wordt nog aan gewerkt, maar is ook deels afhankelijk van wat middels de CAO mogelijk is. Nieuwe CAO onderhandelingen lopen nog en die gaan zeer moeizaam, want ja "het gaat economisch slecht, dus weinig mogelijk"... maar ja, de IT sector merkt eerlijk gezegd zeer weinig hiervan (loopt soms juist beter dan voorheen). Maar goed, daar mogen de vakbonden lekker over steggelen.
Persoonlijk denk ik dat ik naderhand een dag of 2 naar het werk, misschien soms wat extra als er bepaalde vergaderingen niet op die kantoordagen vallen.Vind het ook prima om de ene keer de hele week thuis te zitten en een andere week juist weer 3 of 4 dagen naar kantoor te moeten, beetje leuke afwisseling.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Zo zie ik het ook. Ik werk voor een grote internationale organisatie met een zwaartepunt in één land. Vroeger had je dus een vergaderruimte daar met een aantal aanwezigen plus een aantal inbellers. Nu is iedereen een inbeller. Ik heb het idee dat het daarmee ook een gelijker speelveld is voor iedereen.renegrunn schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:01:
Ik heb meestal m'n webcam uit, tenzij ik echt een overleg heb (zonder scherm delen). M'n laptop staat naast me, dus je ziet dan alleen de zijkant van m'n hoofdWaah schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:01:
[...]
Daar ben ik het wel mee eens trouwens. Daarom zetten wij ook steeds meer de webcam aan. Houd je toch ook beter gefocussed IMHO. Anders dwalen mijn gedachten tot sneller.
Moet je wel een webcam hebben natuurlijk. En nu merk je ook echt dat webcams van laptops echt dramatisch zijn. Niet enkel in resolutie (das nog niet zo erg) maar vooral in belichting etc. Ik zat onder een zolderraam... Smartphone geeft dan perfecte belichting... Je webcam? It's like i'm on fire
Dat is ook mijn truc. Tijdens een normaal overleg kijk je elkaar ook niet continue recht aan.Wailing_Banshee schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:02:
[...]
Ik heb meestal m'n webcam uit, tenzij ik echt een overleg heb (zonder scherm delen). M'n laptop staat naast me, dus je ziet dan alleen de zijkant van m'n hoofd
Verder is binnen het team ook de afspraak ook om meteen te bellen. Vonden sommige een beetje onwennig, maar nu wordt het om de haverklap gedaan. Het nu gevoelsmatig hetzeflde als of je elkaar er bij roept. (En terwijl ik dit schrijf wordt ik gemeld)
Het enige vervelende is wanneer je op de WC zit en je wordt gebeld.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Vooral als je bluetooth gebruikt, dan hoor je het wel maar kun je niets doenDevWouter schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:08:
[...]
Zo herkenbaarWailing_Banshee schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:07:
[...]
Vooral als je bluetooth gebruikt, dan hoor je het wel maar kun je niets doen
Yep, lopen met de honden maar dat deed ik ook voor het thuis werken en doet het niet voor me. Denk dat het de combinatie is van thuis moeten werken, de vertrouwde privé omgeving die ineens minder privé is, de verloren gegane ruimte in huis en merk ook dat ik snel afgeleid ben door allerlei privé zaken.Moi_in_actie schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:22:
[...]
Iedereen ervaart het natuurlijk anders en iedereen heeft andere voorkeuren, maar heb je toevallig al eens geprobeerd om na het werk direct een stuk te gaan lopen/fietsen? Dit vraag ik omdat een collega van mij zeker in het begin ook flink moeite had met het thuiswerken en ook hij het omschreef als "de scheiding tussen werk en privé ontbreekt". Hij heeft er toen een routine van gemaakt om na het werk een stuk te gaan lopen, zij het gewoon zo of met een doel (naar een supermarkt). Dit heeft hem in ieder geval redelijk wat geholpen.
Ik functioneer beter in een zakelijke omgeving buiten ons privé domein en datzelfde hoor ik bij meer collega's.
Mijn vrouw omschrijft het als mijn werkgever die ons huis binnen gedrongen is en haar tot op zekere hoogte hindert in haar eigen huis.
Na een nachtdienst kon ze vroeger lekker rustig slapen. Nu zit haar man één verdieping hoger redelijk vaak te bellen, in Teams meetings, rammelt op een toetsenbord, gaat naar het toilet naast de slaapkamer enz. Uiteraard kunnen er deuren dicht maar daar vinden honden en katten weer wat van, dat ervaart zij als hinder en is onderdeel van privé dat ineens minder privé is.
Iedereen weer zin om na de zomer naar kantoor te gaan?
Hier blijven ze als het goed is 'flexibel' werken toestaan. De meeste collega's willen straks 1 dag in de week naar kantoor komen / bijpraten. Zelfs mensen die 25 jaar bij de zaak werken willen grotendeels thuis blijven werken. Dus corona heeft in dat opzicht eindelijk het patroon van fulltime naar kantoor verbroken, zonder pandemie duurde dat voorlopig nog wel even denk ik. Nu ook mensen die nog nooit thuis hebben gewerkt eraan gesnuffeld hebben, willen ze niet snel terug. Voornamelijk geen reistijd en tussendoor de was aanzetten zijn aantrekkelijke opties... Voor mezelf ben ik de thuisomgeving wel zat en ga ik iets meer naar kantoor om de scheiding werk/privé weer te hebben, ik heb gelukkig weinig reistijd dus dat is niet mijn grootste drijfveer om thuis te (blijven) werken.
Ik denk dat het van een aantal factoren afhankelijk is. Zijn er (kleine) kinderen, hoe lang is de reistijd, is de thuis locatie geschikt en natuurlijk heel belangrijk, wat voor een werk wordt er gedaan.Deezers schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:08:
Iedereen weer zin om na de zomer naar kantoor te gaan?Hier blijven ze als het goed is 'flexibel' werken toestaan. De meeste collega's willen straks 1 dag in de week naar kantoor komen / bijpraten. Zelfs mensen die 25 jaar bij de zaak werken willen grotendeels thuis blijven werken. Dus corona heeft in dat opzicht eindelijk het patroon van fulltime naar kantoor verbroken, zonder pandemie duurde dat voorlopig nog wel even denk ik. Nu ook mensen die nog nooit thuis hebben gewerkt eraan gesnuffeld hebben, willen ze niet snel terug. Voornamelijk geen reistijd en tussendoor de was aanzetten zijn aantrekkelijke opties... Voor mezelf ben ik de thuisomgeving wel zat en ga ik iets meer naar kantoor om de scheiding werk/privé weer te hebben, ik heb gelukkig weinig reistijd dus dat is niet mijn grootste drijfveer om thuis te (blijven) werken.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk
Geen kinderen, we hebben twee compleet ingerichte werkkamers (een voor mij en een voor hem), en de reistijd is 30 tot 45 minuten (enkele reis, afhankelijk van het aantal tractoren op de weg), en ik ben programmeur dus kan mijn werk heel makkelijk op afstand uitvoeren. Daarbij ben ik ook introvert en heb helemaal geen behoefte aan drukte om me heen.
Qua scheiding privé en werk, die heb ik nu ook. Aan het eind van de dag zet ik m'n laptop uit en leg ik hem opzij. 5 minuten i.p.v. 30 tot 45 minuten "reistijd"
Ik woon relatief dicht bij mijn werk (beiden in dezelfde stad), maar een dag op kantoor kost me toch ergens anderhalf uur van mijn eigen tijd, denk ik. De afweging om naar kantoor te gaan is er dus een over de as: is het me anderhalf uur eigen tijd waard. Soms wel, vaak niet. Ik denk dat het bij ons 2 om 2 wordt, in de praktijk en ik vind dat prima (net als hierboven ruimte zat in huis).
Ik ben nog in dubio. Ik werk nu ruim een jaar thuis. De half uur reistijd (per dag) is prima te doen en de andere omgeving is ook wel fijn. Je hebt wat meer aanspraak en je krijgt 95% meer mee waar andere mee bezig zijn en wat er allemaal in het bedrijf speelt.
Maar als je dan weer ziet dat zieke collega's lekker op kantoor aan het uitzieken zijn omdat ze thuis "niet kunnen werken" dan houdt het mij toch tegen om weer snel naar kantoor te gaan.
Maar als je dan weer ziet dat zieke collega's lekker op kantoor aan het uitzieken zijn omdat ze thuis "niet kunnen werken" dan houdt het mij toch tegen om weer snel naar kantoor te gaan.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik denk dat ons team 1 keer in de week in ieder geval op kantoor zal zijn: de sprint wissel. Dat is een dag waarop je veel overleg hebt en dat is gewoon prettiger als je fysiek met elkaar in een ruimte zit.LordSinclair schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:54:
Ik ben nog in dubio. Ik werk nu ruim een jaar thuis. De half uur reistijd (per dag) is prima te doen en de andere omgeving is ook wel fijn. Je hebt wat meer aanspraak en je krijgt 95% meer mee waar andere mee bezig zijn en wat er allemaal in het bedrijf speelt.
Maar als je dan weer ziet zieke collega's lekker op kantoor aan het uitzieken zijn omdat ze thuis "niet kunnen werken" dan houdt het mij toch tegen om weer snel naar kantoor te gaan.
Anoniem: 1302638
Ik ben 3 kwartier onderweg naar kantoor. Woensdag wordt mijn kantoordag, de rest van de tijd ben ik thuis.
Wat een hoop voorstanders van thuiswerken. Ik kan zelf niet wachten ook weer veel op kantoor te zijn.
Vooral het sociale aspect mis ik nog wel eens, dat heb je minder met calls.
Maar ook in mijn geval (creatieve sector) even op elkaars scherm kijken en live aanpassingen maken, gaat toch een stuk vlekkelozer dan via teamviewer of schermdelen.
Maar goed alles heeft voor en tegens. Sommige klant afspraken die een uur plus rijden zijn en niet houdt ik wel liever via calls.
Ik verwacht 1 dag thuis te gaan werken, maar de rest wel op kantoor.
maar goed, eigen onderneming, dat is misschien anders.
Plus ik heb nu een render PC in de woonkamer staan met 2x RTX 3090, en dat ding maakt meer herrie dan mijn stofzuiger, dus kan niet wachten tot ie weer op kantoor staat
Vooral het sociale aspect mis ik nog wel eens, dat heb je minder met calls.
Maar ook in mijn geval (creatieve sector) even op elkaars scherm kijken en live aanpassingen maken, gaat toch een stuk vlekkelozer dan via teamviewer of schermdelen.
Maar goed alles heeft voor en tegens. Sommige klant afspraken die een uur plus rijden zijn en niet houdt ik wel liever via calls.
Ik verwacht 1 dag thuis te gaan werken, maar de rest wel op kantoor.
Plus ik heb nu een render PC in de woonkamer staan met 2x RTX 3090, en dat ding maakt meer herrie dan mijn stofzuiger, dus kan niet wachten tot ie weer op kantoor staat
[ Voor 12% gewijzigd door Inverted_World op 25-05-2021 08:33 ]
Ik blijf sowieso veel thuis werken. Ben werkzaam bij een software bedrijf in een internationaal team. Voor COVID was er altijd wel iemand op reis. Daarom was het bijna nooit het geval dat een groot deel van het team op kantoor was.
Ik voorzie wel dat het reizen post-covid toch wat minder wordt, al waren we niet voor elke meeting aan het reizen (zoals dat bij andere bedrijven soms wel was). Voorheen was ik 3-4 dagen in de week thuis aan het werk en 1-2 dagen op kantoor. Dat zal wel weer zo zijn.
Ik voorzie wel dat het reizen post-covid toch wat minder wordt, al waren we niet voor elke meeting aan het reizen (zoals dat bij andere bedrijven soms wel was). Voorheen was ik 3-4 dagen in de week thuis aan het werk en 1-2 dagen op kantoor. Dat zal wel weer zo zijn.
Stond afgelopen woensdag op weg naar huis weer in de file en betrapte me erop dat ik het leuk vond...Deezers schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:08:
Iedereen weer zin om na de zomer naar kantoor te gaan?
Moet een uur rijden dus thuiswerken zal er zeker in blijven, wij zijn nu al 1 dag per week vast op kantoor en dat gaan er waarschijnlijk 2 of 3 worden. Voor de mensen die 4 dagen werken is 2-2 de vrijwel zekere uitkomst.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Bij mij zal mn werkgever ons waarschijnlijk weer fulltime op kantoor willen.
Terwijl we op kantoor amper praten behalve wat er nodig is (en dat werkt ook prima via een videocall).
Dan moet ik van -8 uur opstaan, ontbijten, rustig achter pc, en half 6 klaar, rustig naar de supermarkt wandelen, en vrije tijd, terug naar - half 7 opstaan, 1,5 uur fiets trein fiets, in een stil kantoor zitten op een minder snelle pc, en ben ik rond 7 uur weer thuis.
Ik zie er nu al enorm tegenop, en als ik echt weer 5 dagen naar kantoor moet ga ik ander werk zoeken waar dat niet nodig is.
Terwijl we op kantoor amper praten behalve wat er nodig is (en dat werkt ook prima via een videocall).
Dan moet ik van -8 uur opstaan, ontbijten, rustig achter pc, en half 6 klaar, rustig naar de supermarkt wandelen, en vrije tijd, terug naar - half 7 opstaan, 1,5 uur fiets trein fiets, in een stil kantoor zitten op een minder snelle pc, en ben ik rond 7 uur weer thuis.
Ik zie er nu al enorm tegenop, en als ik echt weer 5 dagen naar kantoor moet ga ik ander werk zoeken waar dat niet nodig is.
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Dat laatste hoor ik ook meer mensen zeggen dat ze dan een andere baan overwegen te zoeken. Dus thuiswerken is zeker een interessante secundaire arbeidsvoorwaarde voor mensen met lange reistijd (zolang de overheid niet met structureel beleid komt) straks.hexta schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:42:
Bij mij zal mn werkgever ons waarschijnlijk weer fulltime op kantoor willen.
Mijn huidige werkgever wil ook maximaal 2 dagen per week thuiswerken. Ik zou zelf wel graag met regelmaat naar kantoor willen, maar 3 dagen per week is dan weer overdreven.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Anoniem: 1279036
hier doen we vooraf even een chatbericht met de vraag en vervolgens bellen of in ieder geval via chat vragen of bellen gelegen komt. Het is een kleine drempel, maar eentje om mensen te helpen wat focus te houden (degene die de meeste vragen krijgen) en een kleine stimulans voor de vragers om dingen zelf uit te zoeken. Op kantoor is die drempel er ook, als je ziet dat iemand de hele dag mensen aan zijn/haar bureau heeft probeer je die ook een beetje te sparen.DevWouter schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:08:
[...]
Dat is ook mijn truc. Tijdens een normaal overleg kijk je elkaar ook niet continue recht aan.
Verder is binnen het team ook de afspraak ook om meteen te bellen. Vonden sommige een beetje onwennig, maar nu wordt het om de haverklap gedaan. Het nu gevoelsmatig hetzeflde als of je elkaar er bij roept. (En terwijl ik dit schrijf wordt ik gemeld)
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, bij sommige mensen pak ik altijd op, dat zijn ook de mensen waarvan ik weet dat ze niet met een simpele vraag bellen die ze met 1 blik op documentatie of google zoekactie hadden kunnen vinden. Beetje afhankelijk van team ook, als het hele team zelfredzaam is en alleen belt als het nodig is kun je standaard bellen. Als er (veel) mensen tussen zitten die nog wat meer moeten leren om het positief op te schrijven kan direct bellen gemakzucht in de hand werken en te veel productiviteit kosten van de mensen die al wat meer geleerd hebben.
Heerlijk dit. Heb mijn collega's misschien 2 sommige 4x live gezien sinds de crisis begon. Wat mij betreft blijft het zo, al begint onze manager al te piepen dat we binnenkort weer eens live moeten vergaderen. Ik vrees dat na de crisis wij weer terug gaan naar normaal. Ik ga de ochtend wandelingen met mijn vrouw na het naar school brengen van de kinderen wel missen. (Ik mag mijn werk doen wanneer ik wil, als ik maar telefonisch bereikbaar ben tussen 08.30 en 17.30)
Ik heb gewoon meer tijd voor mijn gezin en mijzelf. Al die koffie gesprekjes en onzinnige overleggen op kantoor kosten mij zoveel tijd...en in mijn reistijd terug sport ik nu lekker in mijn tuin om even de werkdag af te sluiten (moet het wel droog zijn...)
Ik heb gewoon meer tijd voor mijn gezin en mijzelf. Al die koffie gesprekjes en onzinnige overleggen op kantoor kosten mij zoveel tijd...en in mijn reistijd terug sport ik nu lekker in mijn tuin om even de werkdag af te sluiten (moet het wel droog zijn...)
[ Voor 22% gewijzigd door Cobb op 25-05-2021 08:57 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Vorig jaar februari heb ik een nieuwe opdracht geaccepteerd. Sector die mij absoluut niet interessant leek, maar in de detachering moet je eens wat uitproberen. Daar kwam bij dat de opdracht mij tof leek, de gesprekken goed waren en de reisafstand 20 min was. Ook wel eens lekker. Inmiddels ga ik bij de opdrachtgever indienst (het kan verkeren
), ook vanwege de acceptabele reisafstand.
Tsja en ga ik dan straks weer fulltime naar kantoor? Ik denk het niet.
Veel van mijn werk kan prima vanuit huis. Overleggen/vergaderen doe ik nogal veel en meestal kan dat digitaal prima. Op kantoor moet ik dan weer een stilteruimte opzoeken, want met oortjes in de kantoortuin vind ik irritant.
Toch zijn er ook met enige regelmaat werkzaamheden en/of overleggen die veel meer opleveren als je ze fysiek bij elkaar doet, dat is wel te plannen.
Maar dan het gedeelte wat wel heel belangrijk en fijn is, maar slecht te plannen is. Even dat korte overleg met de collega tegenover je, die je juist niet altijd spreekt (en nu dus helemaal niet). Alles wat je met een half oor toch mee krijgt m.b.t. het reilen en zijlen van de organisatie doordat je gewoon op kantoor bent. Af en toe dat geouwehoer met een kop koffie. Tsja, dat is een erg belangrijk onderdeel van het werken en laat zich slecht plannen.
Nu kunnen we afspreken om met onze afdeling één vaste dag op kantoor te gaan zitten voor deze interactie, maar als ik (of meerdere collega's) die dag juist veel overleggen hebben dan schiet het nog niet op. Want met hybride overleggen hebben we dan te weinig stilteruimtes.
Het thuiswerken bevalt mij verder prima. De wekker gaat elke dag nog om dezelfde tijd, wat betekend dat ik eerder begin dan op kantoor en eerder klaar ben. We hebben eind vorig jaar een zoontje gekregen en ik kan dus heel vaak even om het hoekje kijken als hij niet naar de opvang is, dus ik krijg ontzettend veel van hem mee. Is niet in geld uit te drukken natuurlijk.
Kortom, lastig plannen nog wel allemaal. Idealiter ga ik 50/50 thuis en op kantoor werken denk ik.
Tsja en ga ik dan straks weer fulltime naar kantoor? Ik denk het niet.
Veel van mijn werk kan prima vanuit huis. Overleggen/vergaderen doe ik nogal veel en meestal kan dat digitaal prima. Op kantoor moet ik dan weer een stilteruimte opzoeken, want met oortjes in de kantoortuin vind ik irritant.
Toch zijn er ook met enige regelmaat werkzaamheden en/of overleggen die veel meer opleveren als je ze fysiek bij elkaar doet, dat is wel te plannen.
Maar dan het gedeelte wat wel heel belangrijk en fijn is, maar slecht te plannen is. Even dat korte overleg met de collega tegenover je, die je juist niet altijd spreekt (en nu dus helemaal niet). Alles wat je met een half oor toch mee krijgt m.b.t. het reilen en zijlen van de organisatie doordat je gewoon op kantoor bent. Af en toe dat geouwehoer met een kop koffie. Tsja, dat is een erg belangrijk onderdeel van het werken en laat zich slecht plannen.
Nu kunnen we afspreken om met onze afdeling één vaste dag op kantoor te gaan zitten voor deze interactie, maar als ik (of meerdere collega's) die dag juist veel overleggen hebben dan schiet het nog niet op. Want met hybride overleggen hebben we dan te weinig stilteruimtes.
Het thuiswerken bevalt mij verder prima. De wekker gaat elke dag nog om dezelfde tijd, wat betekend dat ik eerder begin dan op kantoor en eerder klaar ben. We hebben eind vorig jaar een zoontje gekregen en ik kan dus heel vaak even om het hoekje kijken als hij niet naar de opvang is, dus ik krijg ontzettend veel van hem mee. Is niet in geld uit te drukken natuurlijk.
Kortom, lastig plannen nog wel allemaal. Idealiter ga ik 50/50 thuis en op kantoor werken denk ik.
Op kantoor had ik vaak een koptelefoon op zodat ik mensen juist kan negerenAnoniem: 1279036 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:52:
[...]
hier doen we vooraf even een chatbericht met de vraag en vervolgens bellen of in ieder geval via chat vragen of bellen gelegen komt. Het is een kleine drempel, maar eentje om mensen te helpen wat focus te houden (degene die de meeste vragen krijgen) en een kleine stimulans voor de vragers om dingen zelf uit te zoeken. Op kantoor is die drempel er ook, als je ziet dat iemand de hele dag mensen aan zijn/haar bureau heeft probeer je die ook een beetje te sparen.
Mijn team is helaas nog niet volledig zelfredzaam, maar daarom wil ik ook dat ze bellen. Dan kan ik meteen gaten in hun kennis opvullen. Verder is praten en code typen makkelijk. Maar om te chatten en gelijktijdig code typen heb ik twee toetsenborden nodig.Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, bij sommige mensen pak ik altijd op, dat zijn ook de mensen waarvan ik weet dat ze niet met een simpele vraag bellen die ze met 1 blik op documentatie of google zoekactie hadden kunnen vinden. Beetje afhankelijk van team ook, als het hele team zelfredzaam is en alleen belt als het nodig is kun je standaard bellen.
Chat ervaar ik vaak als storend, traag en incompleet. Telefoontje is vaak sneller, completere en vraagt minder bandbreedte van mijn aandacht (n=1 argument).
Positief communiceren (schrijven of spreken) is in mijn team een ongeschreven regel. Mensen die negatief zijn (gedrag en/of uiting) zijn veel minder productief.Als er (veel) mensen tussen zitten die nog wat meer moeten leren om het positief op te schrijven kan direct bellen gemakzucht in de hand werken en te veel productiviteit kosten van de mensen die al wat meer geleerd hebben.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Als we het weekend negeren dan zien de meeste mensen hun collega's meer dan hun eigen familie.Cobb schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:53:
Heerlijk dit. Heb mijn collega's misschien 2 sommige 4x live gezien sinds de crisis begon. Wat mij betreft blijft het zo, al begint onze manager al te piepen dat we binnenkort weer eens live moeten vergaderen. Ik vrees dat na de crisis wij weer terug gaan naar normaal. Ik ga de ochtend wandelingen met mijn vrouw na het naar school brengen van de kinderen wel missen. (Ik mag mijn werk doen wanneer ik wil, als ik maar telefonisch bereikbaar ben tussen 08.30 en 17.30)
Nog steeds volledig thuis aan het werk. Alleen bepaalde IT-ers die toegang tot de serverruimte hebben mogen op kantoor komen of als je een goede reden hebt en altijd in overleg met HR.
Vind het voor de komende maanden nog wel prima, ik mis wel vaak dat informele gesprek bij de koffie automaat en ook de collegae van de afdelingen buiten IT. Er zijn heel wat mensen weg en weer bijgekomen dus ik zal ook wel weer moeten wennen aan nieuwe gezichten.
Groot gemis blijft voor mij het fietsen naar de zaak, dat was altijd mijn beweging en momentje om een beetje van de omgeving te genieten. Uurtje op de e-bike is veel relaxter als een uur in de auto en de file. Zo had ik ook gelijk mijn beweging te pakken ondanks dat het natuurlijk geen topsport is
Hoop op den duur weer 80% op kantoor te kunnen werken, thuiswerken is ook prima maar de kinderen zijn vaak thuis en ondanks dat ik boven op zolder werk komen er soms toch nog aardig wat geluiden van beneden. Heb er 3 dus er is altijd wel wat rumoer
Vandaar ook de intentie om lekker rustig op kantoor te werken en dan op bijvoorbeeld een vrijdag de werkweek thuis af te sluiten, lijkt me dikke prima
Vind het voor de komende maanden nog wel prima, ik mis wel vaak dat informele gesprek bij de koffie automaat en ook de collegae van de afdelingen buiten IT. Er zijn heel wat mensen weg en weer bijgekomen dus ik zal ook wel weer moeten wennen aan nieuwe gezichten.
Groot gemis blijft voor mij het fietsen naar de zaak, dat was altijd mijn beweging en momentje om een beetje van de omgeving te genieten. Uurtje op de e-bike is veel relaxter als een uur in de auto en de file. Zo had ik ook gelijk mijn beweging te pakken ondanks dat het natuurlijk geen topsport is
Hoop op den duur weer 80% op kantoor te kunnen werken, thuiswerken is ook prima maar de kinderen zijn vaak thuis en ondanks dat ik boven op zolder werk komen er soms toch nog aardig wat geluiden van beneden. Heb er 3 dus er is altijd wel wat rumoer
Vandaar ook de intentie om lekker rustig op kantoor te werken en dan op bijvoorbeeld een vrijdag de werkweek thuis af te sluiten, lijkt me dikke prima
Mijn collega heeft vast een gesprek over de toekomst gehad met de werkgever.
Uiteindelijk wordt 3 dagen op kantoor en 2 dagen thuis gewenst.
En of we dan niet 15 min langer kunnen werken omdat het reistijd scheelt.
Ik denk dat mijn dagen bij dit bedrijf wel geteld zijn.
Anoniem: 590973
Dus als ik het goed begrijp werd je gewoon betaalt voor woon-werk verkeer?hexta schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:20:
Ik schrijf hierboven anderhalf uur per dag (reistijd per dag voor een dag kantoor). Ik schrok er eigenlijk van hoeveel dat is. Ik woon op de fiets zo’n 9 km van mijn werk, dat is in de praktijk zo’n 35 minuutjes denk ik. Maar dan sta ik nog maar in het fietsenhok
. Met de auto net zo, dan sta ik de parkeerplaats, maar moet ik nog naar binnen, laptop aansluiten, jas ophangen etcetera, het scheelt dus echt veel, ook als je dichtbij woont...
Maar ik mis mijn collega’s enorm, dus ben wel blij als het af en toe weer kan.
Maar ik mis mijn collega’s enorm, dus ben wel blij als het af en toe weer kan.
Vóór Covid, had ik 50 min.reistijd per fiets, dit is inclusief fiets uit schuur, op werk in stalling, lopen naar kantoorplek. Bovendien, fietstocht 95% door natuur. Dat mis ik.
Maar er waren verhuisplannen, en de boel is dus nu inmiddels in een andere plaats. Dat zou dan worden: reistijd fiets inclusief stallingen verhaal, 45 min, + 15min.trein + 5-10min. geloop door station naar trein/kantoor. Kortom meer reistijd en vooral "gedoe", geen mooie fietstocht meer.
Thuiswerken bevalt prima.
Kortom: had ik mijn mooie fietsroute naar kantoor weer op kunnen pakken, was ik graag 3 dagen per week naar kantoor gekomen (rest thuis). Zoals het nu gaat zijn, wil ik eigenlijk max 1 dag per week zo gaan reizen, bij veel druk werkgever hooguit 2 dagen, maar echt niet meer.
Wel mis ik inderdaad mijn collega's maar ik moet zeggen, sinds Covid wordt er wel regelmatiger even "persoonlijk" getelefoneerd, wel zo charmant. Jammer is alleen de spontane gesprekken, vaak met collega's van een heel andere afdeling, die je onverwacht treft (bij een koffieautomaat bijv.).
Wat heeft thuiswerken me wel gebracht: mooie werkplek gecreëerd die ik eerst niet had. Nog veel meer vogels in mijn tuin gezien dan anders, en afgelopen zomer vooral veel vlinders. Die vliegen overdag, dus die zag ik nooit als ik op kantoor zat. 100% genoten van mijn mooie tuin. Bij mooi weer even gauw 5 min.buiten in de tuin koffie drinken (ipv 10 min.onderweg naar/van koffieautomaat).
Voor de werkgever: per saldo veel meer uren gedraaid, dat moet natuurlijk geen gewoonte worden, maar goed, we hebben beide (tijd)winst gemaakt afgelopen jaar zullen we maar zeggen.
Maar er waren verhuisplannen, en de boel is dus nu inmiddels in een andere plaats. Dat zou dan worden: reistijd fiets inclusief stallingen verhaal, 45 min, + 15min.trein + 5-10min. geloop door station naar trein/kantoor. Kortom meer reistijd en vooral "gedoe", geen mooie fietstocht meer.
Thuiswerken bevalt prima.
Kortom: had ik mijn mooie fietsroute naar kantoor weer op kunnen pakken, was ik graag 3 dagen per week naar kantoor gekomen (rest thuis). Zoals het nu gaat zijn, wil ik eigenlijk max 1 dag per week zo gaan reizen, bij veel druk werkgever hooguit 2 dagen, maar echt niet meer.
Wel mis ik inderdaad mijn collega's maar ik moet zeggen, sinds Covid wordt er wel regelmatiger even "persoonlijk" getelefoneerd, wel zo charmant. Jammer is alleen de spontane gesprekken, vaak met collega's van een heel andere afdeling, die je onverwacht treft (bij een koffieautomaat bijv.).
Wat heeft thuiswerken me wel gebracht: mooie werkplek gecreëerd die ik eerst niet had. Nog veel meer vogels in mijn tuin gezien dan anders, en afgelopen zomer vooral veel vlinders. Die vliegen overdag, dus die zag ik nooit als ik op kantoor zat. 100% genoten van mijn mooie tuin. Bij mooi weer even gauw 5 min.buiten in de tuin koffie drinken (ipv 10 min.onderweg naar/van koffieautomaat).
Voor de werkgever: per saldo veel meer uren gedraaid, dat moet natuurlijk geen gewoonte worden, maar goed, we hebben beide (tijd)winst gemaakt afgelopen jaar zullen we maar zeggen.
Ga je dan weg omdat je volledig thuis wilt? Of volledig kantoor?hexta schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:20:
Of vanwege dat laatste zinnetje? Welke ik alleen begrijp als je nu woon-werk ook betaald krijgt..
Ik werk een groot deel bij mijn patiënten thuis. Dat zal niet veranderen. Mijn kantoorwerkzaamheden daarentegen wel (intake uitwerken, indicatie stelling, scholingen maken etc etc) deed ik op kantoor. Snelle en korte lijntjes met collega's om te sparren Of overleggen.
Dit is nu en blijft thuis. Ons kantoor is gesloten en wordt aankomende week verbouwd tot dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten. Weinig keuze dus voor ons. Jammer? Zeker wel. Vond het fijn om niet alles thuis te doen (kind, hond, geen ruimte voor kantoor etc)
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
@Dennis1812 ik snap dat je baalt. Ik vind dat vanuit de werkgever gezien ook een hele slechte weg om in te slaan. Alleen maar thuiswerken en geen collega's zien fysiek op de werkvloer is niet gezond. Bovendien voor mijn gesteldheid ook niet gezond om alleen maar binnen te zitten in m'n thuis kantoor, maar dan spreek ik voor mijzelf. Vandaag kwam ik thuis van kantoor en dan voelt het lekker om "thuis te komen"
Werk vier dagen, één dag papadag, maar ga minimaal weer twee of drie dagen naar kantoor de laatste paar weken. Heerlijk! Collega's zien, slap ouwehoeren over onderwerpen die spontaan opkomen met z'n allen.
Als ik verplicht thuis zou moeten werken ging ik direct op zoek naar ander werk
Werk vier dagen, één dag papadag, maar ga minimaal weer twee of drie dagen naar kantoor de laatste paar weken. Heerlijk! Collega's zien, slap ouwehoeren over onderwerpen die spontaan opkomen met z'n allen.
Als ik verplicht thuis zou moeten werken ging ik direct op zoek naar ander werk
Geen last van. Ik klap m'n werk laptop dicht en zet m'n game pc aanShadow_Agent schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:28:
Ik was nooit een voorstander van thuiswerken, zelfs een gruwelijke hekel aan, maar ik durf nu wel te zeggen dat ik het heerlijk vind! Ondanks dat ik teveel uren maak, onregelmatige pauzes hou en te weinig buiten kom

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Idem hier. Het scheelt denk ik wel dat je kunt werken op een ander apparaat dan je prive game pc.TommyGun schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:40:
[...]
Geen last van. Ik klap m'n werk laptop dicht en zet m'n game pc aan![]()
Ik was nooit een voorstander van thuiswerken, zelfs een gruwelijke hekel aan, maar ik durf nu wel te zeggen dat ik het heerlijk vind! Ondanks dat ik teveel uren maak, onregelmatige pauzes hou en te weinig buiten kom(en ik de scheiding werk/privé lastig kan maken), vind ik het desondanks ideaal om later op te staan - tussendoor een wasje te doen, noem maar op. Ik zou nog wel 1 of wellicht 2 dagen naar kantoor willen voor fysiek contact, lunchen, even IRL meeten maar verder hoeft het van mij niet meer. Bezoekjes aan klanten vond ik nog het leukst maar de bijbehorende reistijd mis ik niet. Files
Ik was ook nooit echt een voorstander van thuiswerken (ondanks het feit dat we dit huis gekocht hebben [in 2006] specifiek om goed thuis te kunnen werken). Uiteindelijk bevalt het eigenlijk veel te goed
Hier ongeveer hetzelfde, enige wat ik echt mis is elke week even op en neer naar Oslo (of rest van europa)TommyGun schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:40:
[...]
Geen last van. Ik klap m'n werk laptop dicht en zet m'n game pc aan![]()
Ik was nooit een voorstander van thuiswerken, zelfs een gruwelijke hekel aan, maar ik durf nu wel te zeggen dat ik het heerlijk vind! Ondanks dat ik teveel uren maak, onregelmatige pauzes hou en te weinig buiten kom(en ik de scheiding werk/privé lastig kan maken), vind ik het desondanks ideaal om later op te staan - tussendoor een wasje te doen, noem maar op. Ik zou nog wel 1 of wellicht 2 dagen naar kantoor willen voor fysiek contact, lunchen, even IRL meeten maar verder hoeft het van mij niet meer. Bezoekjes aan klanten vond ik nog het leukst maar de bijbehorende reistijd mis ik niet. Files
Files daarentegen, nee die mis ik niet. Wil max 2 dagen per week naar kantoor straks.
Interessant om te lezen hoeveel mensen hier pro-thuiswerken zijn. Ik moet zeggen dat ik zelf niet kan wachten om weer naar kantoor en naar klanten te gaan.
Technisch gezien gaat mijn werk eigenlijk prima op afstand, maar ik mis het sociale aspect van mijn werk echt enorm. Rondje lopen, praatje maken, samen lunchen, etc. Daar kan m.i. geen Teams call tegenop, in de verste verte niet zelfs Met een gezin met twee tieners in een wat kleiner huis, dus geen aparte, afgesloten werkplek is het ook gewoon behelpen. Normaal geen moeite mee dat we niet groot wonen, en verhuizen naar een grotere/duurdere woning om een thuiskantoor voelt toch een beetje alsof de kosten voor een werkplek van de werkgever naar de werknemer wordt verschoven.
Ook mis ik stiekem mijn 30/45 minuten autoritje, enkele reis. Op de heenweg nog even wakker worden, mentaal voorbereiden op de komende dag, zonder de afleiding van vrouw en kinderen die in de haastmodus zitten. Op de terugweg even de dag verwerken en mentaal afsluiten. Als ik uit mijn werk thuiskwam dan was ik ook echt in de thuismodus, was ik er mentaal ook voor iedereen. Nu loop ik naar beneden en ben ik eigenlijk helemaal nog niet klaar en wil ik het liefst dat iedereen me nog even met rust laat tot ik er aan toe ben.
Uiteindelijk zal het wel uitkomen op een 4/1 of 3/2 kantoor/thuis verhouding voor mij, maar als het enigszins mogelijk is ga ik eerst weer eens een paar maandjes fulltime lekker op kantoor zitten!
Technisch gezien gaat mijn werk eigenlijk prima op afstand, maar ik mis het sociale aspect van mijn werk echt enorm. Rondje lopen, praatje maken, samen lunchen, etc. Daar kan m.i. geen Teams call tegenop, in de verste verte niet zelfs Met een gezin met twee tieners in een wat kleiner huis, dus geen aparte, afgesloten werkplek is het ook gewoon behelpen. Normaal geen moeite mee dat we niet groot wonen, en verhuizen naar een grotere/duurdere woning om een thuiskantoor voelt toch een beetje alsof de kosten voor een werkplek van de werkgever naar de werknemer wordt verschoven.
Ook mis ik stiekem mijn 30/45 minuten autoritje, enkele reis. Op de heenweg nog even wakker worden, mentaal voorbereiden op de komende dag, zonder de afleiding van vrouw en kinderen die in de haastmodus zitten. Op de terugweg even de dag verwerken en mentaal afsluiten. Als ik uit mijn werk thuiskwam dan was ik ook echt in de thuismodus, was ik er mentaal ook voor iedereen. Nu loop ik naar beneden en ben ik eigenlijk helemaal nog niet klaar en wil ik het liefst dat iedereen me nog even met rust laat tot ik er aan toe ben.
Uiteindelijk zal het wel uitkomen op een 4/1 of 3/2 kantoor/thuis verhouding voor mij, maar als het enigszins mogelijk is ga ik eerst weer eens een paar maandjes fulltime lekker op kantoor zitten!
[ Voor 7% gewijzigd door Jorizzz op 26-05-2021 08:25 ]
Ik moet er niet aan werken om weer iedere dag naar kantoor te moeten. 2 van de 4 dagen lijkt me meer dan genoeg.
Vorige week weer een keertje geweest. Ik zat er meteen weer 'midden in'. Wekker half uur vroeger. Naar kinderopvang met auto, maar de weg was afgesloten dus ik had al direct 10 minuten vertraging. Vervolgens richting de basisschool voor kind #2. Daarna achter in de file aangesloten, en met veel gehaast toch nog op tijd voor mijn afspraak om 09.15 uur. Dit heb ik zooooo niet gemist. Komende tijd weer lekker alles op de fiets en op zolder werken...
Verder herken ik wel dat ik niet meer graag op zolder ga zitten gamen/hobby'en, omdat mijn halve dag zich al daar afspeelt. En ik werk meer buiten kantooruren. Daar staat tegenover dat ik soms overdag ook even kort iets privé kan doen.
Bij ons werkt nu trouwens iedereen thuis. Dat is denk ik ook onderdeel van het succes. Zodra de helft van het personeel op kantoor zit krijg je toch dat je koffiepraat mist als je thuis zit en dus een achterstand hebt.
Vorige week weer een keertje geweest. Ik zat er meteen weer 'midden in'. Wekker half uur vroeger. Naar kinderopvang met auto, maar de weg was afgesloten dus ik had al direct 10 minuten vertraging. Vervolgens richting de basisschool voor kind #2. Daarna achter in de file aangesloten, en met veel gehaast toch nog op tijd voor mijn afspraak om 09.15 uur. Dit heb ik zooooo niet gemist. Komende tijd weer lekker alles op de fiets en op zolder werken...
Verder herken ik wel dat ik niet meer graag op zolder ga zitten gamen/hobby'en, omdat mijn halve dag zich al daar afspeelt. En ik werk meer buiten kantooruren. Daar staat tegenover dat ik soms overdag ook even kort iets privé kan doen.
Bij ons werkt nu trouwens iedereen thuis. Dat is denk ik ook onderdeel van het succes. Zodra de helft van het personeel op kantoor zit krijg je toch dat je koffiepraat mist als je thuis zit en dus een achterstand hebt.
[ Voor 32% gewijzigd door marteltor op 26-05-2021 09:14 ]
Was het maar zo'n feestAnoniem: 590973 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:38:
[...]
Dus als ik het goed begrijp werd je gewoon betaalt voor woon-werk verkeer?
Het is allemaal heel erg gericht op het bedrijf.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:39:
[...]
Ga je dan weg omdat je volledig thuis wilt? Of volledig kantoor?
Of vanwege dat laatste zinnetje? Welke ik alleen begrijp als je nu woon-werk ook betaald krijgt..
We krijgen te horen dat we flexibel moeten zijn (dag onbetaald verlof nemen zouden we fijn vinden!) maar het bedrijf is zo stug als maar kan.
Ik zou 1 dag op kantoor redelijk vinden. Zie ik iedereens gezicht weer even, kunnen meetings gehouden worden, en is er nog een beetje contact.
Maar het 3 dagen is vanwege "teambuilding", maar waar normaal de borrel was bleek het toch wel fijn dat dat in corona tijd niet kon, toch even dat halfuurtje extra werken, in plaats van een call opstarten en even met mensen bijkletsen.
En de argumenten "ja maar voor (-iemand die fysiek op kantoor moet zijn) is het ook vervelend. Dus omdat 1 iemand het klote heeft moet iedereen het klote hebben?
Ik zit er overigens al een hele tijd tegen op te hikken (en 3 uur reistijd per dag helpt ook niet) maar in deze gesprekken wordt toch vooral wel heel erg duidelijk dat wij ons allemaal fijn moeten aanpassen, en dat het bedrijf daar niets voor terug wil geven, tenzij het opeens voor het bedrijf een hoop geld scheelt.
Het is een beetje een incoherent rant geworden, maar ik denk dat het vooral de opstapeling is van dingen waaruit elke keer blijkt dat er maar 1 kant op gedacht wordt.
Ik ben tijdens de coronacrisis verhuisd en omdat mijn reistijd daardoor flink langer werd (van een half uur fietsen naar anderhalf uur fietsen of anderhalf uur filerijden enkele reis) heb ik eerst afspraken gemaakt voor 2 a 3 dagen in de week thuiswerken en dat werd goedgekeurd, nu is mijn werk ook ideaal voor werken op afstand (helpdesk) dus dat scheelt.
Het voordeel was dat ik nu kon verhuizen naar een wat goedkopere stad maar met een slechte bereikbaarheid.
Momenteel werk ik 2 dagen op de zaak en 3 dagen thuis en eigenlijk vind ik dat wel ideaal.
2 dagen toch nog lichaamsbeweging naar de zaak, ik kan zaken bespreken en heb nog sociaal contact met collega's etc maar intussen scheelt het me wel 9 uur (!) reistijd per week voor die 3 dagen dat ik thuis werk.
Wel is de vaste reiskostenvergoeding omgezet naar reiskostenvergoeding wanneer je daardwerkelijk aanwezig bent maar dat vind ik niet meer dan logisch en het meer dan waard.
Voor mij dus een blijvertje en mocht ik ook nieuw werk gaan zoeken dan wordt de optie tot thuiswerken een must.
Het voordeel was dat ik nu kon verhuizen naar een wat goedkopere stad maar met een slechte bereikbaarheid.
Momenteel werk ik 2 dagen op de zaak en 3 dagen thuis en eigenlijk vind ik dat wel ideaal.
2 dagen toch nog lichaamsbeweging naar de zaak, ik kan zaken bespreken en heb nog sociaal contact met collega's etc maar intussen scheelt het me wel 9 uur (!) reistijd per week voor die 3 dagen dat ik thuis werk.
Wel is de vaste reiskostenvergoeding omgezet naar reiskostenvergoeding wanneer je daardwerkelijk aanwezig bent maar dat vind ik niet meer dan logisch en het meer dan waard.
Voor mij dus een blijvertje en mocht ik ook nieuw werk gaan zoeken dan wordt de optie tot thuiswerken een must.
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 26-05-2021 13:01 ]
Hoe gaan jullie/je bedrijf om met verschillende wensen? Hier vooral de mensen die parttime/verder weg wonen die eigenlijk fulltime thuis willen blijven werken en eigenlijk niet meer naar kantoor willen. Want minder reistijd en meer van je dag over en eigenlijk wel chill thuiswerken. Dan krijg je straks dus dat de helft die op kantoor is beter van elkaar op de hoogte is (snelle praatjes ipv eindeloos bellen en mailen) dan degene die thuis werken... Ons bedrijf heeft nu nog geen definitief beleid maar denkt aan hybride model in overleg met de rest van je team (waar mensen dus op een verschillende lijn zitten). Merk dat je soms ook dagen zit te mailen om dingen rond te krijgen terwijl als je samen op kantoor bent het eigenlijk binnen een paar minuten is beklonken.
Bij mijn huidige werkgever (Rijksoverheid) was de manager niet van het thuiswerken, maximaal 1 dag voor corona. De Rijksoverheid werkt al meer dan een jaar thuis als het kan, alles is liep door en iedereen doet zijn werk.
De manager is nu ook om en heeft er geen problemen meer mee. Ik verwacht dat ik twee dagen op kantoor zal zijn en de rest thuis.
De manager is nu ook om en heeft er geen problemen meer mee. Ik verwacht dat ik twee dagen op kantoor zal zijn en de rest thuis.
Heerlijk het thuiswerken en het scheelt mij 2 uur per dag aan reistijd. Ik ben benieuwd hoe mijn werkgever hier straks op gaat schakelen. Het liefst ga ik door op basis van 3 dagen thuis en dan 2 dagen kantoor en dan hopelijk zonder reductie in de lease.
Ik zie bij ons enige "druk" om paar dagen op kantoor te gaan zitten, rest mag je vanuit huis werken. Wat ik niet handig vind dat het per team gaat. Een van de redenen om juist wel te gaan is dat je mensen buiten je bubbel in het echie kunt zien en spreken. De mensen die ik ook de hele dag al via Teams zie en spreek .. tja om daarom nou naar kantoor te gaan.Deezers schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:36:
Hoe gaan jullie/je bedrijf om met verschillende wensen? Hier vooral de mensen die parttime/verder weg wonen die eigenlijk fulltime thuis willen blijven werken en eigenlijk niet meer naar kantoor willen. Want minder reistijd en meer van je dag over en eigenlijk wel chill thuiswerken. Dan krijg je straks dus dat de helft die op kantoor is beter van elkaar op de hoogte is (snelle praatjes ipv eindeloos bellen en mailen) dan degene die thuis werken... Ons bedrijf heeft nu nog geen definitief beleid maar denkt aan hybride model in overleg met de rest van je team (waar mensen dus op een verschillende lijn zitten). Merk dat je soms ook dagen zit te mailen om dingen rond te krijgen terwijl als je samen op kantoor bent het eigenlijk binnen een paar minuten is beklonken.
Verder geen fan van de doorgeschoten COVID maatregelen op kantoor, nog steeds: masker op, masker af als je rondloopt, plek reserveren (er is immers 50% bureau capaciteit), loop richtingen etc. Dan maar nog even volhouden tot September ofzo, wanneer we iets meer normaal aan het doen zijn.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Mijn eigen werkgever (ben gedetacheerd) gaat insteken op hybride werken en de locaties worden daarop aangepast, zodat ze meer ontmoetingsplek/samenwerkingsplek worden.
Binnen het team waar ik nu in zit is ook niet veel animo om weer fulltime op kantoor te gaan zitten. Bij mij in ieder geval niet zolang die stomme regels zoals @loekf2 ook beschrijft nog gelden. De laatste keer dat wij op kantoor waren (we mochten een dag komen in januari) waren we praktisch alleen in het gebouw en nog liepen er iemand te zeuren dat ik niet 50 meter de ene kant op liep en dan weer 60 meter via een andere verdieping terug om naar de wc te gaan, ipv 10 meter tegen de looprichting in...
Binnen het team waar ik nu in zit is ook niet veel animo om weer fulltime op kantoor te gaan zitten. Bij mij in ieder geval niet zolang die stomme regels zoals @loekf2 ook beschrijft nog gelden. De laatste keer dat wij op kantoor waren (we mochten een dag komen in januari) waren we praktisch alleen in het gebouw en nog liepen er iemand te zeuren dat ik niet 50 meter de ene kant op liep en dan weer 60 meter via een andere verdieping terug om naar de wc te gaan, ipv 10 meter tegen de looprichting in...
Bij mij is het eigenlijk compleet omgekeerd. Voor corona werkte ongeveer 3 dagen per week thuis en 2 dagen op kantoor, maar door corona ben ik enorm veel op locatie gaan werken bij klanten en werk ik hooguit 1 dag in de week thuis. Het kantoor heb ik daarentegen weinig gezien. Hooguit een keer per week voor maximaal een halve dag.
Ik vind het juist fijn om buiten de deur te werken, zolang het niet te vaak op kantoor is. Als het 100% thuiswerken was geweest, dan had ik nu in een burnout gezeten. Het werk is gewoon veel door corona en ik vind het niet erg om 60 uur in de week te werken, als er maar een duidelijke scheiding is. Thuis is thuis. Ik ben blij dat ik niet meer thuis werk.
Wat wel meeweegt is dat auto's steeds autonomer worden. Ik moet er niet aan denken om zonder automatisering naar klanten te gaan. Zonder automatisering tijdens reistijd zou ik denk ik liever wel thuiswerken.
Ik vind het juist fijn om buiten de deur te werken, zolang het niet te vaak op kantoor is. Als het 100% thuiswerken was geweest, dan had ik nu in een burnout gezeten. Het werk is gewoon veel door corona en ik vind het niet erg om 60 uur in de week te werken, als er maar een duidelijke scheiding is. Thuis is thuis. Ik ben blij dat ik niet meer thuis werk.
Wat wel meeweegt is dat auto's steeds autonomer worden. Ik moet er niet aan denken om zonder automatisering naar klanten te gaan. Zonder automatisering tijdens reistijd zou ik denk ik liever wel thuiswerken.
Wij gaan terug naar het oude normaal in een hybride vorm. Thuiswerken mag, kantoor mag. Volgens mij wordt het verplicht 1x per week op kantoor met het team en de rest is eigen invulling. Er wordt erg veel naar het personeel geluisterd qua wensen. Erg blij met mijn werkgever 
En als klap op de vuurpijl: ik mag een weekje in Zuid Frankrijk werken. Een vriend heeft een huisje daar en hij gaat wat klussen oid. Hij had geen zin daar alleen te zitten, dus ik ga mee. Overdag werken en dan 's avonds lekker wandelen, fietsen, zwemmen, op een terrasje zitten. Heerlijk! En het kost me 0 vakantiedagen.
Ik denk dat ik zo'n 3 dagen op kantoor ga werken omdat ik toch wel zat ben dat mijn woonkamer nu een kantoor is, het haalt wel echt de rust van een avondje filmkijken weg, maar de 0 reistijd en het 'doe wat je wilt, zodra je werk maar op tijd af is' werkt wel fijn.
En als klap op de vuurpijl: ik mag een weekje in Zuid Frankrijk werken. Een vriend heeft een huisje daar en hij gaat wat klussen oid. Hij had geen zin daar alleen te zitten, dus ik ga mee. Overdag werken en dan 's avonds lekker wandelen, fietsen, zwemmen, op een terrasje zitten. Heerlijk! En het kost me 0 vakantiedagen.
Ik denk dat ik zo'n 3 dagen op kantoor ga werken omdat ik toch wel zat ben dat mijn woonkamer nu een kantoor is, het haalt wel echt de rust van een avondje filmkijken weg, maar de 0 reistijd en het 'doe wat je wilt, zodra je werk maar op tijd af is' werkt wel fijn.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Het plan hier is om 2 dagen (aaneengesloten) naar kantoor te gaan en 3 dagen thuis, ook met de mogelijkheid om af en toe een weekje helemaal thuis te blijven, of een paar weken vanuit ergens anders te werken (als in semi-vakantie).
Dat is met 3 uur enkele reistijd ook geen overbodige luxe
Dat is met 3 uur enkele reistijd ook geen overbodige luxe
Zeer waarschijnlijk vanaf volgend weekend verdwijnt het advies om thuis te werken als je 1,5 meter afstand kan houden op de werkplaats/kantoor. Ben zeer benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk weer naar kantoor komen
denk dat thuiswerken voor veel mensen lekker flexibel is en op kantoor weer wennen is.