Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hier verplicht werkgever iedereen om minimaal 3 dagen per week naar kantoor te komen, zelfs als je maar 3 of 4 dagen in de week werkt. Heel ouderwets naar mijn mening en ik ga dit zeker aankaarten. Zelf zou ik het liefst één of twee dagen in de week naar kantoor komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Contrast is wel groot hier en daar. Toen ik aangaf toch wel weer 1 dag per week naar kantoor te gaan, werd dat direct bestempeld als "weer structureel naar kantoor gaan". :)

Nee, naar kantoor om te werken is voorbij. Kantoor is om samen te komen. We hebben nog niet voor de helft van de medewerkers nog een werkplek op kantoor. En kantoor zit ook niet meer op het oude adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Deezers schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:52:
Zeer waarschijnlijk vanaf volgend weekend verdwijnt het advies om thuis te werken als je 1,5 meter afstand kan houden op de werkplaats/kantoor. Ben zeer benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk weer naar kantoor komen ;) denk dat thuiswerken voor veel mensen lekker flexibel is en op kantoor weer wennen is.
Gisteren voor het eerst weer een ochtend naar kantoor geweest ('s middags vrij genomen, het was te mooi weer om niet even een ritje te maken met de cabrio :p). Op zich was het wel weer gezellig, maar als ik 1 ding kan missen als kiespijn is het het andere verkeer op de weg :D

Ik denk dat het twee of drie dagen kantoor gaat worden (ik werk 4,5 dagen per week) maar dat gaan we waarschijnlijk wel binnen ons team oplossen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:44

Yucon

*broem*

Ik ben eigenlijk wel benieuwd moet ik zeggen, toen afgelopen jaar de maatregelen teruggeschroefd werden kregen we een mailtje waarin ons vriendelijk doch dringend verzocht werd minimaal 3 dagen weer op kantoor te verschijnen. Eens zien of we binnenkort weer zo'n mailtje krijgen.

Echt een duidelijke mening daarover heb ik niet. Of beter, die heb ik wel, twee zelfs, alleen zijn die nogal tegenstrijdig. Ik zie het nu wel enigszins aangezien genoeg mensen thuis niet echt lekker op hun plek zitten en je op kantoor een voldoende kritische massa moet hebben om het fenomeen 'kantoor' weer op gang te krijgen. Anderzijds staat de dwang me tegen.

Vroeger was ik daar vol tegenin gegaan. Maar met het verstrijken van de jaren ben ik me gaan realiseren dat iedereen deze maatregel over drie weken weer vergeten is en je tegen die tijd alsnog gewoon kunt doen waar je zin in hebt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Laatst online: 25-08 16:37
Als leidinggevende afgelopen week met HR de nieuwe visie van het bedrijf besproken. Wij zijn een aardig bedrijf met 500 medewerkers en behoorlijk Duits en corporate ingesteld. Thuiswerken werd als een zonde gezien, ziek zijn en thuis blijven als zwakte (beetje gechargeerd ;) ) Ik werkte altijd al een dag in de week thuis, maar gaan na Corona over op een beleid van minimaal 2 dagen in de week naar kantoor waarvan 1 dag met het complete team. Ik ben echt blij dat door Corona (ik ben niet blij met Corona ;)) we daar eindelijk op de goede weg zijn ingeslagen. Iedereen heeft thuis de werkplek op orde, als je verkouden of ziek voelt.. no problem, werk je gewoon thuis voor zover dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:31
dangerousp schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:55:
Als leidinggevende afgelopen week met HR de nieuwe visie van het bedrijf besproken. Wij zijn een aardig bedrijf met 500 medewerkers en behoorlijk Duits en corporate ingesteld. Thuiswerken werd als een zonde gezien, ziek zijn en thuis blijven als zwakte (beetje gechargeerd ;) ) Ik werkte altijd al een dag in de week thuis, maar gaan na Corona over op een beleid van minimaal 2 dagen in de week naar kantoor waarvan 1 dag met het complete team. Ik ben echt blij dat door Corona (ik ben niet blij met Corona ;)) we daar eindelijk op de goede weg zijn ingeslagen. Iedereen heeft thuis de werkplek op orde, als je verkouden of ziek voelt.. no problem, werk je gewoon thuis voor zover dat kan.
Ook benieuwd naar dat laatste... Voorheen melde mensen zich snel ziek maar nu kan je thuis ook werken dus hoe ziek moet je zijn om niet thuis te hoeven werken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Deezers schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Ook benieuwd naar dat laatste... Voorheen melde mensen zich snel ziek maar nu kan je thuis ook werken dus hoe ziek moet je zijn om niet thuis te hoeven werken?
Ik hoop eigenlijk op een andere variant: voorheen bleven mensen naar kantoor gaan, ook al voelden ze zich niet helemaal lekker (en gingen ze vaak in de loop van de dag toch maar naar huis...) ik hoop dat die mensen zich nu realiseren dat ze dan beter thuis kunnen blijven werken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:28:
[...]

Ik hoop eigenlijk op een andere variant: voorheen bleven mensen naar kantoor gaan, ook al voelden ze zich niet helemaal lekker (en gingen ze vaak in de loop van de dag toch maar naar huis...) ik hoop dat die mensen zich nu realiseren dat ze dan beter thuis kunnen blijven werken...
Hier heb ik me ook te vaak schuldig aan gemaakt. Met een duf hoofd onder de paracetemol en met neusspray de dag doorgeworsteld. Dit zal ik echt niet meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:59
TrailBlazer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Hier heb ik me ook te vaak schuldig aan gemaakt. Met een duf hoofd onder de paracetemol en met neusspray de dag doorgeworsteld. Dit zal ik echt niet meer doen.
Op mijn vorige werk ik ook, want de eerste twee dagen ziek kreeg je niet doorbetaald 8)7. Dus dan komt iedereen ziek naar werk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 07:55
LordSinclair schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Op mijn vorige werk ik ook, want de eerste twee dagen ziek kreeg je niet doorbetaald 8)7. Dus dan komt iedereen ziek naar werk.
Dat is echt triest. Bij ons was het omgekeerd. 6 maanden niet ziek = 1 vakantie dag. Nog 6 maanden niet ziek = nog 1 vakantie dag. Hele jaar niet ziek = nog 1 vakantie dag. Dus 3 extra dagen per jaar.

Maar ook dat was een perverse prikkel om door te blijven werken. Daarnaast was het oneerlijk voor 'chronisch zieken'. En gezien de burn-out rate binnen Tech hebben ze besloten om die 3 dagen nu aan iedereen toe te kennen als vakantie elk jaar. Dus nu heeft iedereen 29 vakantie dagen per jaar 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
LordSinclair schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Hier ook idd. Leuk als je rode loopneuzen binnen ziet lopen met zakdoekjes. Weet je gelijk dat het voor je zelf ook binnenkort raak is.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hexta schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Hier ook idd. Leuk als je rode loopneuzen binnen ziet lopen met zakdoekjes. Weet je gelijk dat het voor je zelf ook binnenkort raak is.
Je krijgt dan idd een prikkel om het even aan te kijken en eerst de rest te besmetten. Het klinkt leuk maar ik den uiteindelijk duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerousp
  • Laatst online: 25-08 16:37
TrailBlazer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Precies dit! Je weet dat het natuurlijk besmettelijk is, maar ach.. een hand geven of al proestend aan je bureau zitten was echt super normaal. Voor de mensen en het bedrijf echt veel beter om hier een zero tollerance op te maken.. verkouden of griepverschijnselen? thuis werken! De impact is beperkt en je zorgt voor minder uitval bij de andere teamleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12

-tom-562

Oliesjeik

Bij ons is er nu ook meer duidelijkheid wat betreft het thuiswerken in de toekomst. Vanaf voglende week streven ze naar een 40% bezetting. Althans, voor degene die willen is er de mogelijkheid om 40% naar kantoor te komen. Voel je je er niet comfortabel bij, dan mag je nog thuis werken.
Ik ben er iig blij mee en ga er meteen gebruik van maken (van die 40% dus :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

TrailBlazer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Je krijgt dan idd een prikkel om het even aan te kijken en eerst de rest te besmetten. Het klinkt leuk maar ik den uiteindelijk duurder.
Maar dan moet je langere termijn denken en dat is moeilijk!
Zelf gehad met een botbreuk, stel je voor dat je de kans krijgt om fatsoenlijk te herstellen, kost allemaal geld! Die werkgever had sowieso een bijzondere kijk op ziekte/verzuim/rechten/plichten :+

Ik heb 1 directe collega en we werkte sinds November afwisselend op kantoor waarbij ik op woensdag thuis werkte. Hoop dat dat mag blijven of dat ik de keuze mag hebben want soms is het echt wel fijn.

Gisteren Migraine (nu ook nog eigenlijk) dus met de laptop op de bank gekropen en beetje zitten werken wat dan eigenlijk prima gaat terwijl ik op kantoor onder een paar led-bakken kapot zit te gaan :+
Eind van de ochtend werkte de pijnstillers goed genoeg om weer wat actievers te doen dus paar klusjes buiten de deur gepakt, even langs kantoor om eea. uit te werken en overleggen en eind van de middag nog een uurtje thuis gewerkt.

Normaal die ik op die thuiswerk dagen tussendoor even een wasje er in, hang er één op of haal de stofzuiger even door de kamer. Doe effectief net zoveel als op kantoor én het huishouden is weer bij.
Vaak stop ik ook een (half) uur eerder om te koken en kruip dat uurtje s'avonds nog even achter de PC om te werken. Effectief gezien net zoveel tijd aan het werk maar omdat ik s'avonds nog even wat dingen oppak die na 17.00 binnengekomen zijn heb ik de volgende morgen meer tijd voor andere taken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 17:03
Hier is het idee qua thuiswerken dat elk team het voor zichzelf moet bepalen. Met daarbij de opmerkingen dat er wel afgestemd moet worden met andere teams zodat we niet allemaal tegelijk naar kantoor komen want daar is zeker geen plek voor.
Hoe dat in de praktijk precies moet lopen stond er niet bij, maar op zich vind ik het fijn dat elk team hier zelf in de lead is. Anders dan capaciteit management is er eigenlijk geen reden om het centraal te regiseren.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Gisteren voor het eerst bij een klant op kantoor geweest waar ik reeds sinds februari voor werk. Ik vond het alweer behoorlijk druk op de weg en stond zelfs kort in de file. Waar ik nu zit wil men vanaf 1 juli een dag per week naar kantoor, vanaf 1 augustus 2 dagen en dan langzaam opbouwen naar 3 dagen per week kantoor en de rest thuis. Dat zou ergens in september/oktober zo moeten zijn. Eind dit jaar gaat men dan evalueren hoe het loopt. Nu werkt het grootste deel van de mensen 100% thuis en men acht inmiddels bewezen dat dit prima werkt. De resultaten zijn niet minder geworden en de cultuur is ook niet dat men iedereen continu wil lopen controleren.

Volgens mij gaan er de afgelopen maanden alweer heel veel mensen naar kantoor getuige de dagelijkse files die er staan. Ik weet niet of het compleet loslaten van het thuiswerkadvies na volgende week al zo'n slim idee is maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Mijn werkgeven wilt gaan inspelen op hybrid werken waarvan 3 dagen in de week op kantoor en 2 dagen thuis. Zelf ben ik liever een persoon die 5 dagen in de week op kantoor zit en thuis ook gewoon thuis is, je merkt wel dat die scheiding aan het verdwijnen is als je werkplek in de woonkamer is.

Ik heb tijdens corona en mede door flinke verbouwingen thuis ook nooit de plek gehad om thuis te kunnen werken en had hiervoor ook niet de hardware. Dus ik heb ook als een van de weinige de gehele periode gewoon op kantoor gewerkt. Sinds kort hebben wij vanuit de werkgever goede hardware, stoel en bureau mogen ontvangen en mede door een functie wissel zit ik nu vanaf juni fulltime thuis.

Moet zeggen dat het toch wel zwaar valt mentaal, dus petje af voor de mensen die hier geen of minder moeite bij hebben.

Daarnaast heb ik straks dat ziek zijn ook gewoon ziek is en niet o je hebt nu een werkplek dus ga maar thuis werken. Nee ziek is ziek en dan kun je het beste ook gewoon uitzieken en niet loom & sloom aan je thuiswerkplek zitten. Dat zal door sommige werkgevers nog wel een struikelblok kunnen worden denk ik zo.

Ik zou iig weer blij zijn als we vanaf juli weer lekker naar kantoor mogen :D

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik zit in een beetje een unieke situatie bij ons. Mijn collega's (consultants) hebben allemaal van de klanten opdracht gekregen om thuis te blijven en alleen met uitzondering naar kantoor te komen. Er zijn zelfs hele consultancy clubs die tot het einde van het jaar full remote blijven.

Daarentegen heeft mijn klant aangegeven tijdens de pandemie minimaal 2 dagen per week naar kantoor te komen, en vanaf juli mag je misschien 1 dag per week thuiswerken. Er waren een paar weken waar het kantoor na coronauitbraken gesloten was, maar alles ging snel weer open.

Ik zie dat het bij ons vooral aan de grootte van de organisatie ligt, en aan hoe geïntegreerd IT in het bedrijf is. Bij mijn collega's zijn het grotere organisaties en flinke IT huisvesting, bij mij wat kleiner met een verouderde sturing mbt IT. Als voorbeeld zijn de email addressen allemaal op voornaam. Er is weinig verloop dus voor vele hier zal het wegvallen van sociaal contact op kantoor moelijker zijn.

Om eerlijk te zijn weet ik ook niet zo zeker het beste is voor in de toekomst. Hopelijk dat er wel flexibiliteit komt en iedereen werkt op een plek waar ze zich prettig voelen.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:26
Tegen het terug gaan naar kantoor en weer werken elke dag bij een ander bureau in de kantoortuin zie ik eigenlijk een beetje op. Ik zie mijn collega's verder graag en natuurlijk is praatje op kantoor wel gezellig. Mijn werkgever heeft nog geen beslissing genomen over hybride werken maar op basis van interne geluiden hoorde ik dat het wel groot voorstander is van 5 dagen op kantoor terwijl afgelopen 15 maanden allang bewezen is dat de productiviteit hetzelfde of zelfs hoger is geworden door thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Wat ik heb begrepen gaat mijn klant straks naar verplicht 2 dagen per week op kantoor, de rest je eigen keuze.
Op die 2 dagen worden dan de meetings, scrum ceremonies e.d. geduwd zodat de dagen op kantoor ook echt de overleg-dagen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 22:39
Deezers schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:52:
Zeer waarschijnlijk vanaf volgend weekend verdwijnt het advies om thuis te werken als je 1,5 meter afstand kan houden op de werkplaats/kantoor. Ben zeer benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk weer naar kantoor komen ;) denk dat thuiswerken voor veel mensen lekker flexibel is en op kantoor weer wennen is.
Denk toch een hoop.
Lang niet alle werkgevers staan open voor thuiswerken.
Nu was het een noodzakelijk kwaad, maar dat is voorbij.

Hier is sinds de mailing van 27-5 praktisch iedereen weer op kantoor.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Overigens kan ik de dagen dat ik thuis gewerkt heb op 1,5 hand tellen.
En dat was dan alleen in verband met ziekte van kinderen en mezelf.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 17-06-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:36

Chrisjuh_15

Facta non verba

Drie dagen kantoor, twee dagen thuis. Na een jaar volledig thuiswerken wordt dat bij ons de norm. Ik vind het prima: ma-wo-vrij lekker op kantoor en di-do thuis. Goede afwisseling tussen vroeg met de trein van huis, en wat langer kunnen slapen als je het mij vraagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:01
Hier 3 dagen thuis en 2 dagen kantoor zodra alles weer normaal wordt. Ik vind het thuiswerken inmiddels zo lekker, dat als ik meer dan 2 dagen naar kantoor zou moeten, ik waarschijnlijk opzoek zou gaan naar een andere baan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Hier is er afgesproken dat we voor zover straks 3 dagen kantoor en 2 dagen thuiswerken gaan doen.
Van mij had het wel meer mogen zijn. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 17-06-2021 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dehardstyler schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:30:
Hier 3 dagen thuis en 2 dagen kantoor zodra alles weer normaal wordt. Ik vind het thuiswerken inmiddels zo lekker, dat als ik meer dan 2 dagen naar kantoor zou moeten, ik waarschijnlijk opzoek zou gaan naar een andere baan. :P
Same!!

Heerlijk, heb ook twee honden dus is leuk ook bij hun te zijn, heb eigen kantoor maar kon ook lekker in de huiskamer werken (geen kinderen)

Ik wil niet meer zonder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 17:29
Bij ons zal het verplicht minstens 2 dagen op kantoor zijn. Je mag meer maar niet minder.
Gaat van kracht zodra iedereen de kans heeft gehad op een vaccine (vermoedelijk dus vanaf september). In het verleden wat het optioneel maximum 1 dag thuiswerk, maar hier werd relatief weinig gebruik van gemaakt omdat het eigenlijk taboe was (uit een meeting room iemand inbellen was like :o )

Ik heb hier weinig problemen mee en de kans is groot dat ik wel vaker zal gaan (afhankelijk of het ook nuttig is natuurlijk en niet om op het werk dan aan mijn bureau teams meetings opstarten).

Nu aan de andere kant denk ik eraan om te verhuizen. Ik had origineel gekozen voor een locatie dicht bij het werk maar het is hier vreselijk duur terwijl je er maar weinig voor terugkrijgt. Met thuiswerk niet meer weg te denken, overweeg ik sterk te verhuizen naar een iets leukere / goedkopere / meer praktische locatie omdat woon werk een minder belangrijk punt is geworden op mijn vervanglijstje.
Ik had altijd in mijn hoofd dat "moest ik ooit van werk veranderen dan woon ik tenminste centraal bereikbaar". Echter veel bedrijven lijken over te gaan op flexibelere uren en is het minder een probleem om 2 x per week iets langer in het verkeer zit dan 5 x per week een korte rit.

[ Voor 11% gewijzigd door SMGGM op 17-06-2021 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.voanews.com/u...-covid-could-be-stressful

Let er ook op dat het best wel zwaar kan zijn voor je brein om opeens weer 5 dagen naar kantoor te gaan. De hoeveelheid prikkels is natuurlijk een stuk hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:08

jacobras

Developer

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:13:

Let er ook op dat het best wel zwaar kan zijn voor je brein om opeens weer 5 dagen naar kantoor te gaan. De hoeveelheid prikkels is natuurlijk een stuk hoger.
Hier kan ik me inleven. Vorige week had ik de eerste kantoordag van het jaar met weinig mensen. Ik was gesloopt 's avonds! De twee uur reistijd waar ik niet meer aan gewend was telt natuurlijk ook mee. Gezellig was het wel voor een keertje weer.
dehardstyler schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:30:
Ook deze snap ik. Ik zat al lange tijd (voor corona) op twee dagen per week thuiswerken. Tegenwoordig hebben we steeds meer collega's in buitenland zitten die we toch niet op kantoor zien dus daar meerdere dagen per week zitten voegt niets toe naar mijn mening. Ik hoop dat ik straks in overleg met team maximaal één dag per week 200 kilometer (roundtrip) hoef af te leggen naar de concentratieloze omgeving.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:00
Bij ons werkt nu al 15 maanden vrijwel iedereen vrijwel elke dag thuis. Onze werkgever ziet dat dit allemaal prima gaat en heeft dus al een hele tijd geleden aangekondigd dat na corona iedereen gewoon vrij is om zelf te bepalen hoe vaak ze naar kantoor komen. Super flexibele opstelling dus en een teken van vertrouwen in de collega's. Dit is overigens nog geen officieel beleid, maar als ik het goed begrepen heb is er morgen een sessie waarin het officiële beleid e.d. toegelicht gaat worden.

Zelf denk ik dat ik ongeveer 50/50 thuis en op kantoor ga werken. Misschien iets meer thuis, scheelt toch minimaal anderhalf uur reistijd op een dag voor mij. 50/50 was ook de gemiddelde uitkomst van een enquête onder alle collega's.

Maar ik zie er eigenlijk wel tegenop als we straks weer meer naar kantoor gaan. Niet door het naar kantoor gaan op zich, maar het lijkt me niet zo lekker werken als van mijn team er drie op kantoor zitten en de rest verspreid over andere locaties. Maar dat gaat sowieso gebeuren, want in die 15 maanden is er zoveel in m'n team veranderd dat zelfs als alle teamleden naar kantoor gaan, dat 5 verschillende kantoren zijn, waarvan 2 buiten Nederland.
Dat heeft Corona dus zeker opgeleverd, het inzicht dat een gedistribueerd team heel goed kan werken... in thuiswerktijd. Hoe dat straks gaat moet ik nog zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Bij ons moeten we straks weer 3 van de 5 dagen naar kantoor. Niet slecht voor een bedrijf waar structureel thuiswerken niet aan de orde was. :) Toch had ik liever 3 dagen thuis, 2 dagen kantoor gezien. Een kwestie van tijd misschien.

Y'24

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
Blegh echt totaal geen zin in. Dinsdag ochtend is onze vaste team vergadering. Die ging heerlijk digitaal. Later uit bed, Alle tijd om mijn kinderen voor te bereiden op naar schoolgaan, rustig bakkie koffie, de mailtjes van het weekend doornemen op het toilet en vervolgens in mijn korte broek vergaderen. Nu wordt ik straks iedere dinsdag ochtend weer op kantoor verwacht, met de nodige reistijd in het hete OV voor ons wekelijks praatje pot. (Ik heb geen OV meer gezien sinds maart 2020)
Afgezien van het persoonlijke contact was het netto resultaat exact hetzelfde.

De overige dagen kan ik zelf beslissen (kantoor, thuis of op de andere locaties waar wij onze werkzaamheden verrichten).

Ik probeer nog wat collega's mee te krijgen om het om en om te doen op de dinsdag, maar het is zo gezellig...

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 17-06-2021 19:11 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Bij ons is nu de wens dat de helft van de tijd op kantoor wenselijk is, niet om het controleren maar om de sociale cohesie. En veel mensen willen hooguit 1 dag per week komen voortaan... Denk dat na de zomer de juristen aan de bak kunnen want thuiswerken is nog steeds geen recht en geen plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Cobb schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:07:
Blegh echt totaal geen zin in. Dinsdag ochtend is onze vaste team vergadering. Die ging heerlijk digitaal. Later uit bed, Alle tijd om mijn kinderen voor te bereiden op naar schoolgaan, rustig bakkie koffie, de mailtjes van het weekend doornemen op het toilet en vervolgens in mijn korte broek vergaderen. Nu wordt ik straks iedere dinsdag ochtend weer op kantoor verwacht, met de nodige reistijd in het hete OV voor ons wekelijks praatje pot. (Ik heb geen OV meer gezien sinds maart 2020)
Afgezien van het persoonlijke contact was het netto resultaat exact hetzelfde.

De overige dagen kan ik zelf beslissen (kantoor, thuis of op de andere locaties waar wij onze werkzaamheden verrichten).

Ik probeer nog wat collega's mee te krijgen om het om en om te doen op de dinsdag, maar het is zo gezellig...
Ik sta er echt totaal anders in haha. Komende week 2 dagen naar kantoor. Lekker 3 kwartier met de high speed e-bike door het weiland pendelen en dan op een rustige IT afdeling werken. En vervolgens weer lekker naar huis fietsen en lekker zen thuiskomen.

Wat minder ruis door mijn 3 kinderen, wat eerder uit bed, dat dan weer wel.

OV is inderdaad irritant, daar krijg je mij ook echt niet meer in, ook al niet voor de corona crisis 😋

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Wat mij betreft ga ik nooit meer naar kantoor. Maar dat komt ook door hoe mijn gemiddelde werkdag er uit ziet. 70-80% overleg en de rest bellen/mailen/excel. En 1 keer per dag naar ons testcentrum.

De werkgever heeft ook het licht gezien. Helemaal officieel is het nog niet, maar post corona wordt het een shift van primair op kantoor naar primair thuis. Scheelt ook weer on de kosten voor huisvesting uiteraard. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 15-09 16:19
Naj_Geetsrev schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:48:
Wat mij betreft ga ik nooit meer naar kantoor. Maar dat komt ook door hoe mijn gemiddelde werkdag er uit ziet. 70-80% overleg en de rest bellen/mailen/excel. En 1 keer per dag naar ons testcentrum.

De werkgever heeft ook het licht gezien. Helemaal officieel is het nog niet, maar post corona wordt het een shift van primair op kantoor naar primair thuis. Scheelt ook weer on de kosten voor huisvesting uiteraard. 😜
Dat het voor jou zo prima werkt is fijn voor je, maar waar ik me wel in het algemeen zorgen om maak is hoe schoolverlaters hun draai kunnen gaan vinden bij hun eerste werkgever.

Anders gezegd: straks gaat mijn dochter na haar studie op laten we zeggen een leeftijd van 23 thuis werken. Lijkt me een slechte zaak als starters op de arbeidsmarkt amper collega's zien en alles vanuit huis doen.

Je leest soms ook dat bedrijven hun complete kantoor afstoten en volledig remote gaan werken. Dan heb je echt een plaat voor je kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
@vlassie ook daar is soms wel een modus voor te verzinnen. Zo heb ik ook weleens bij een goede collega een halve dag samen thuis gewerkt. Maar het inwerken wordt inderdaad wat lastiger.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:45
Bij ons is het helemaal vrij, je mag fulltime kantoor, thuis, of alles ertussenin. De enige eis is dat je binnen Nederlandse kantoortijden bereikbaar bent, dus als je op de Caraïben gaat zitten moet je vroeg op. (Ja, deze regel was nodig nadat er het afgelopen jaar een aantal langere tijd vanaf een vakantiebestemming op het strand zijn gaan werken :P)

Persoonlijk hoop ik dat er snel weer een redelijke bezetting is op kantoor. Ons bedrijf (scale-up) had pre-corona een extreem goede sfeer, bijna een grote vriendenclub. Dat mis ik behoorlijk en het contact met collega's is eigenlijk de voornaamste reden dat ik hier in loondienst werk. Remote is dat natuurlijk veel minder dan voorheen.

Als dat na de zomer niet terugkeert en een groot deel er voor kiest (voornamelijk) remote te werken, dan zal ik waarschijnlijk vertrekken. In dat geval kan ik net zo goed weer gaan freelancen voor dubbel het geld. Dat zou ik wel jammer vinden, maar misschien dat we dan ook de mogelijkheid wel aangrijpen om weer een tijdje in het buitenland te gaan wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54
Mijn werkgever deed altijd vrij moeilijk over thuiswerken, maar heeft dankzij de coronacrisis ook ingezien dat dit geen probleem vormt om het werk te kunnen doen.

Ik zou wel drie dagen op kantoor willen werken en twee dagen thuis. Ik ben geen introvert, maar buiten mijn vaste team heb ik de rest van mijn collega's al dik 15 maanden niet meer gezien, behalve op Teams, wat toch anders is. Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die geen problemen heeft met het werken in een kantoortuin. Ik word juist actief door de aanwezigheid van al mijn collega's en mijn kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan kan ik overal inzetten. Vanwege het thuiswerken is dat ook teruggedrongen tot alleen het werk wat ik nu doe.

Als ik de diverse fora op het internet doorlees (zoals bv. Fok! en Reddit) dan verbaas ik me dat veel mensen helemaal niet meer naar kantoor willen. Hebben die lui soms allemaal een hekel aan mensen en asociale neigingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 20:28
P-Rock schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:07:
[...]
Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die geen problemen heeft met het werken in een kantoortuin.

Als ik de diverse fora op het internet doorlees (zoals bv. Fok! en Reddit) dan verbaas ik me dat veel mensen helemaal niet meer naar kantoor willen. Hebben die lui soms allemaal een hekel aan mensen en asociale neigingen?
Wat ik vaak merk, is wat jou juist kracht geeft om te werken in een kantoortuin, is voor de meeste mensen juist zo'n nadeel dat ze liever/beter thuiswerken.

Ik wil best wel vaker naar kantoor, maar dan moet er nu echt wel wat qua inrichting veranderen. Anders werk ik toch liever thuis.
Als ik naar kantoor ga zit ik toch full-time met een (NC) headset op omdat ik teveel prikkels krijg en mij teveel ga bemoeien met dingen welke niet direct mijn werk is (zoals ik bij mijn laatste functioneringsgesprek als kritiekpunt heb gehad).
Voorheen merkte ik er weinig van, was ook eigenlijk voor mijn functioneringsgesprek, maar nu merk ik dat het wel "teveel" was voor mij. Ik zit een stuk beter in mijn vel nu ik uit die kantoortuin/prikkel-overload ben.

Het is geen hekel aan mensen hebben, maar hekel aan de inrichting/prikkel-overload :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat veel mensen al een heel druk sociaal leven hebben en dat werk er alleen is om te overleven door geld te verdienen.

Ik heb bij een geweldige start up gewerkt en heel veel feestjes gehad, maar nu heb ik een ander leven en zal ongeveer 1-2 dagen per week naar kantoor gaan, zodat ik meer tijd heb voor mijn partner, onze twee honden en mijn hobby's. Zodra ik FIRE heb bereikt zeg ik tot nooit meer ziens tegen mijn collega's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:13:

Ik heb vooral moeite met het autorijden in de spits... absolute chaos vergeleken met naar boven lopen en gewoon achter mijn PC te kruipen.

Zodra ik op de zaak ben, moet ik eerst van de autorit bijkomen 8)7 Met vrachtwagens die links gaan rijden, aso's die van baan wisselen zonder richting aan te geven, idioten die veel te hard rijden etc.

En de reistijd... 30 tot 45 minuten enkele reis momenteel. Is toch een uur tot anderhalf uur per dag die ik gewoon kwijt ben aan in de auto zitten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:31:
[...]

Ik heb vooral moeite met het autorijden in de spits... absolute chaos vergeleken met naar boven lopen en gewoon achter mijn PC te kruipen.

Zodra ik op de zaak ben, moet ik eerst van de autorit bijkomen 8)7 Met vrachtwagens die links gaan rijden, aso's die van baan wisselen zonder richting aan te geven, idioten die veel te hard rijden etc.

En de reistijd... 30 tot 45 minuten enkele reis momenteel. Is toch een uur tot anderhalf uur per dag die ik gewoon kwijt ben aan in de auto zitten.
Absoluut 5 uur per week x52 dat je aan andere dingen kan be as reden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb sowieso voor mezelf bepaald dat als mijn werkgever op enig moment gaat eisen dat ik 4 dagen per week op het werk aanwezig moet zijn, dat ik dan mijn ontslag indien.
De directie stuurt mailtjes uit om zichzelf op de borst te kloppen hoe goed ze Corona aanpakken door mensen het „mogelijk” te maken naar de werkplek terug te keren, maar die mailtjes laten wel goed zien dat het plan van het bedrijf is om zo kort mogelijk bij de grens van de illegaliteit te blijven.

Wij hebben de regel dat als je meer dan 2 uur per dag reistijd hebt, dat je dan van het meerdere de helft betaald krijgt als werktijd. Maar dat is dan de reistijd volgens de reisplanner buiten de files. In werkelijkheid zat ik jaren lang gratis minstens 2 uur per dag in de auto om met gemiddeld niet meer dan 50 km/h te bewegen. Dankzij Corona is het gemiddelde van mijn huidige auto 70 km/u.
Dat spitsrijden gaan we niet meer doen. Als ik na Corona ergens aanwezig moet zijn voor de werkgever, dan lijkt het me eigenlijk niet meer dan logisch dat daar in het vervolg een reistijdvergoeding tegenover staat.

Waar ik eigenlijk helemaal niet meer op zit te wachten, is die Qmusic radio via de PA geluidsinstallatie, die belachelijk hard gaat omdat elke halve gare aan de volumeknopjes kan draaien — en dat ook dagelijks doet.

En waar ik ook niet meer op zit te wachten, is het chronische gebrek aan vergaderruimte wat alle bedrijven hebben die ik ken. Dat is makkelijker in Teams.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:13
Ik vind dat reistijd voor mensen met banen die geen aanwezigheid op kantoor nodig hebben en misschien wel alle banen om ervoor te zorgen dat bedrijven niet de kantjes er vanaf lopen, verplicht (deels) vergoed moet gaan worden door de werkgever. Dat is natuurlijk de hele reden dat de werkgever mensen graag op kantoor wil. Het kost ze niks want het komt uit de zak van de werknemer!

Het is tevens enorm goed voor het milieu als het aantal reisbewegingen blijft zoals het nu is. Het woon-werkverkeer zal drastisch afnemen want het raakt dan eindelijk de zak van de werkgever en niet die van de werknemer.

Laatst weer eens naar kantoor geweest en in de ochtend ook weer in de file gestaan. Ik realiseerde me toen pas hoe enorm veel tijd ik de afgelopen 10 jaar kwijt ben geraakt, met stil staan op de snelweg. Complete weken/maanden met stil staan/niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:25
Ik werk als inventaris in een grote magazijn en ben al de hele corona tijd COVID-19 naar werk gegaan. We moeten aanwezig zijn wegens onze werk deel in het magazijn afspeelt en deel op kantoortje.

Ik zou niet echt thuis willen werken. Ik vind het prettig om dagelijks naar het werk te mogen en daar val ik vaak in op andere afdelingen als dat nodig is bij drukte. Zo werk ik deze periodes 5 dagen waar normaal 4 dagen is en kan zelfs 6 dagen worden als je dat wil.

Ik ben verder bang dat ik thuis ook niet aan het werk toe kom. Op werk ben ik altijd geconcentreerd bezig. Ik maak nog eens een praatjes met mijn collega's onderling.

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 26-06-2021 21:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Hier werk ik al een tijdje weer nagenoeg fulltime op kantoor.
Deels vanwege de sociale interactie en deels vanwege het ontbreken van genoeg ruimte voor een normale werkplek thuis.

Daarnaast neem ik de "reistijd" al jaren als mijn sportieve uurtjes. Ik fiets op de mtb een 1.5 uur per dag en zou dat graag willen blijven doen (naar werk is een goede motivator).

Mijn werk zou voor een groot deel (50%) prima vanuit huis kunnen, maar toch ben ik ook wel blij met het gescheiden thuis-werk verhouding.

Als mijn collega's ook (zoals nu gepland op mijn werk) 60% op kantoor gaan komen, voorzie ik een goede balans tussen sociale interactie, makkelijker samenwerken + minder druk/stress van het vele reizen voor sommigen.

Mocht de norm toch meer richting thuiswerken gaan, dan ga ik toch meer nadenken over de consequenties van het opgeven van mijn privé ruimtes.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:42

Osxy

Holy crap on a cracker

Van der Berg schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:01:
Ik werk als inventaris in een grote magazijn en ben al de hele corona tijd COVID-19 naar werk gegaan. We moeten aanwezig zijn wegens onze werk deel in het magazijn afspeelt en deel op kantoortje.

Ik zou niet echt thuis willen werken. Ik vind het prettig om dagelijks naar het werk te mogen en daar val ik vaak in op andere afdelingen als dat nodig is bij drukte. Zo werk ik deze periodes 5 dagen waar normaal 4 dagen is en kan zelfs 6 dagen worden als je dat wil.

Ik ben verder bang dat ik thuis ook niet aan het werk toe kom. Op werk ben ik altijd geconcentreerd bezig. Ik maak nog eens een praatjes met mijn collega's onderling.
Hangt enorm van je werk af. Ik ben voor mijn werk 30% van de tijd geconcentreerd bezig, iets wat op kantoor echt een uitdaging is vanwege het feit dat 30% van de tijd 1-op-1 overleggen/samenwerking is (op de werkplek, wat dus verstorend werkt) en dan 30% meetings. Laatste 10% gaat op aan alle uitzonderingen :)

Groot deel van de meetings hebben geen waarde verloren door ze online te doen, een deel wel maar dat is na een jaar oefenen wel een stuk beter geworden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
Hier (gemeente) werken ik al sinds dag 1 van corona ( 13-3-2020) thuis , en ben tot heden geen enkele dag nog op kantoor geweest. Alles gaat via Teams.

Ik vind het helemaal prima :). Ik heb wel het geluk dat ik thuis een aanbouw heb, waardoor ik een dedicated werk/hobby ruimte heb. Afgelopen jaar ook flink in geïnvesteerd om comfortabel te kunnen werken. ( nieuwe vloer, airco, zit-sta bureau etc. 5K eu prive gefinancieerd. Tot heden hebben we geen enkele regeling betreffende een thuiswerkvergoeding ;) ) )

Wat mij betreft blijf ik 100% thuiswerken, maar zeer waarschijnlijk zal het "50% van de contracturen" worden. Dat zijn de geluiden die ik hoor. In september zal hier meer duidelijkheid over komen.
Ik verwacht dus 1 a 2 dagen naar kantoor te gaan.
Ach, niet onoverkomelijk, maar ik voorzie dat juist op die kantoor-dagen, er weinig productie gedraaid wordt en het vooral bijkletsen aan de koffieautomaat wordt :-P

We gaan het meemaken. (Ook wat betreft een eventuele 4e golf...? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:02
Zolang er nog maatregelen zijn kom ik niet meer naar kantoor. Als ik gedwongen wordt, dan zeg ik mijn baan op en ga ik ergens anders werken.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Deze "die lui" heeft geen hekel aan mensen en geen asociale neigingen. Maar ik persoonlijk kan meer gefocust werken, thuis. Wat thuis gewoon minder goed gaat zijn overleggen. Dat werkt gewoon beter met fysieke aanwezigheid.
Ryur schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:32:
[...]

Wat ik vaak merk, is wat jou juist kracht geeft om te werken in een kantoortuin, is voor de meeste mensen juist zo'n nadeel dat ze liever/beter thuiswerken.

Ik wil best wel vaker naar kantoor, maar dan moet er nu echt wel wat qua inrichting veranderen. Anders werk ik toch liever thuis.
Als ik naar kantoor ga zit ik toch full-time met een (NC) headset op omdat ik teveel prikkels krijg en mij teveel ga bemoeien met dingen welke niet direct mijn werk is (zoals ik bij mijn laatste functioneringsgesprek als kritiekpunt heb gehad).
Voorheen merkte ik er weinig van, was ook eigenlijk voor mijn functioneringsgesprek, maar nu merk ik dat het wel "teveel" was voor mij. Ik zit een stuk beter in mijn vel nu ik uit die kantoortuin/prikkel-overload ben.

Het is geen hekel aan mensen hebben, maar hekel aan de inrichting/prikkel-overload :)
Ja, dat is waarom ik beter thuis kan werken dan op kantoor. De enige prikkel die ik hier heb is een kat die twee of drie keer per dag op m'n toetsenbord gaat liggen :p
MainframeX schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:35:
Zolang er nog maatregelen zijn kom ik niet meer naar kantoor. Als ik gedwongen wordt, dan zeg ik mijn baan op en ga ik ergens anders werken.
Die anderhalve meter vind ik niet zo erg, wel die domme 1-richtingsverkeer en mondkapjes. Die mondkapjes vervallen gelukkig, maar volgens mij blijft die 1-richtingsverkeer. Maar nu mogen wij nog steeds maar 1 dag per week (vaste dag, per team) naar kantoor komen. En dat is een mooie tijd om alleen maar overleg in te plannen (retro, planning, demo is wat lastiger omdat er nog steeds geen goede manieren zijn om op kantoor met Teams te werken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vipertje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:56:
Ik vind dat reistijd voor mensen met banen die geen aanwezigheid op kantoor nodig hebben en misschien wel alle banen om ervoor te zorgen dat bedrijven niet de kantjes er vanaf lopen, verplicht (deels) vergoed moet gaan worden door de werkgever. Dat is natuurlijk de hele reden dat de werkgever mensen graag op kantoor wil. Het kost ze niks want het komt uit de zak van de werknemer!

Het is tevens enorm goed voor het milieu als het aantal reisbewegingen blijft zoals het nu is. Het woon-werkverkeer zal drastisch afnemen want het raakt dan eindelijk de zak van de werkgever en niet die van de werknemer.

Laatst weer eens naar kantoor geweest en in de ochtend ook weer in de file gestaan. Ik realiseerde me toen pas hoe enorm veel tijd ik de afgelopen 10 jaar kwijt ben geraakt, met stil staan op de snelweg. Complete weken/maanden met stil staan/niks doen.
reistijd is de tijd die je besteed om van huis naar werk te komen en vice versa. Gevallen waarbij het werk verhuist naar een locatie met grotere afstand dan toen je er begon daargelaten kies je doorgaans zelf voor een woon werk afstand als onderdeel van alle plussen en minnen van een job . Lijkt me dus een gedeelde verantwoordelijkheid. Vind je post wat eenzijdig vanuit de werknemer bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
https://www.ad.nl/werk/wa...ltijd-ideaal-is~ad72351a/
en als je werkt met vaste werkdagen zie je een deel van je collega’s in de praktijk dus nooit meer. Een bedrijf waar ik onlangs een training gaf had daar iets slims op verzonnen: daar werd je geacht om vanaf juli twee dagen per week naar kantoor te komen, maar per week wisselde je dagen. Zo kwam je iedere collega tenminste nog elke paar weken tegen…
Kan ook slim zijn als je een hekel hebt aan een bepaalde collega ;) maar is hier inderdaad wel. Veel parttimers en als je dus enkel op vaste dagen komt als fulltimer zie je bepaalde mensen nooit meer in het echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier heeft men de vervalling van mondkapjes direct aangegrepen om mensen weer op kantoor te krijgen. Max 50% thuiswerken (wat bij fulltime wordt afgerond naar 2 dagen thuiswerken).

Ben benieuwd. Sowieso waren er hier al veel mensen weer dagelijks op kantoor. Waarbij je je afvroeg of dat nodig was. Misschien ligt het aan de gemiddelde leeftijd hier ;-) die is vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Waah schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:17:
Hier heeft men de vervalling van mondkapjes direct aangegrepen om mensen weer op kantoor te krijgen. Max 50% thuiswerken (wat bij fulltime wordt afgerond naar 2 dagen thuiswerken).

Ben benieuwd. Sowieso waren er hier al veel mensen weer dagelijks op kantoor. Waarbij je je afvroeg of dat nodig was. Misschien ligt het aan de gemiddelde leeftijd hier ;-) die is vrij hoog.
Wat heeft de leeftijd er nou weer mee te maken? :?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
-tom-562 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:24:
[...]

We hebben hier veel collega's die hier al héél lang werken. En die toch vrij veel vasthouden aan de ouderwetse structuur van "nine to five". Als je "Oh ik stond nog op mute" op je vergaderings-bingokaart hebt staan heb je gegarandeerd de jackpot :+

Niet zozeer misschien leeftijd. Maar bij jonge werknemers heb je toch minder snel "We hebben het altijd zo gedaan"... Omdat ze het nog niet zo lang doen O-)

Dus inderdaad, niet per se leeftijd, meer houding/instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 22:49

Nitai

Live the life you love.

-tom-562 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Ik herken het wel, met name de oude garde bij ons op kantoor gaan liever naar kantoor dan thuiswerken via Teams. Begrijp ik ook wel, als je je hele leven op kantoor hebt gewerkt en gewend bent dan is thuiswerken minder aantrekkelijk.

@Waah Net een minuutje te laat...

[ Voor 4% gewijzigd door Nitai op 28-06-2021 10:30 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Helaas heeft mijn werkgever (mediabedrijf) aangegeven iedereen vanaf oktober weer volledig op kantoor te verwachten, omdat hij de indruk heeft dat er dan beter (samen)gewerkt wordt. Ik denk dat dat voor bepaalde afdelingen misschien zo is, maar dat er ook winst behaald zou kunnen worden bij een andere/beter aansturing. Er wordt nu langzaam opgeschaald qua op kantoor werken.

En verder heb ik het idee dat de productiviteit van mijn eigen afdeling (finance) eigenlijk niet heeft 'geleden' onder het thuiswerken, dus in die zin jammer dat wij daar onder moeten 'lijden'.

Ik vind het wel jammer, ik had graag 50/50 kantoor/thuiswerken gewild. Maar dat die wens nu geen werkelijkheid wordt is voor mij ook weer geen reden om m'n baan op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nitai schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Ik herken het wel, met name de oude garde bij ons op kantoor gaan liever naar kantoor dan thuiswerken via Teams. Begrijp ik ook wel, als je je hele leven op kantoor hebt gewerkt en gewend bent dan is thuiswerken minder aantrekkelijk.

@Waah Net een minuutje te laat...
BIj ons op het werk is er weinig verschil, ook hier gaan de 'jongeren' nog graag naar kantoor (ik ook). Ik zit dan niet in de IT maar in de WTB/machinebouw, mogelijk dat daar wel verschil in zit :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Gitarist schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:38:
Helaas heeft mijn werkgever (mediabedrijf) aangegeven iedereen vanaf oktober weer volledig op kantoor te verwachten, omdat hij de indruk heeft dat er dan beter (samen)gewerkt wordt. Ik denk dat dat voor bepaalde afdelingen misschien zo is, maar dat er ook winst behaald zou kunnen worden bij een andere/beter aansturing. Er wordt nu langzaam opgeschaald qua op kantoor werken.
Je kunt deze studie aandragen dat er vooralsnog geen bewijs voor deze stelling is: https://www.nytimes.com/2...rk-innovation-office.html

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 22:49

Nitai

Live the life you love.

-tom-562 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:43:
[...]

BIj ons op het werk is er weinig verschil, ook hier gaan de 'jongeren' nog graag naar kantoor (ik ook). Ik zit dan niet in de IT maar in de WTB/machinebouw, mogelijk dat daar wel verschil in zit :P
De wereld is natuurlijk groter dan je eigen omgeving, maar ook bij ons zijn jongeren graag op kantoor. Ik als 40ér met kids vindt gedeeltelijk thuiswerken meer dan prima. De flexibiliteit die ik hiermee krijg is erg waardevol, vooral met jonge schoolgaande kinderen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
Ook na corona zou ik graag thuis blijven werken, thuis doe ik in 6 uur per dag gewoon mijn werk. Voor corona was dat natuurlijk 8 uur op kantoor + 2 * 45 min reistijd, dan scheelt het me dus 3,5 uur per dag. Tijd die ik liever aan de kleine/vriendin/sporten/hobbies/het huis besteed :)

En zolang de maandelijkse beoordeling goed is ga ik die 2 uur echt niet extra werken om maar aan de 40 uur te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:10
Ik zal 'na corona' waarschijnlijk ook maar twee dagen op kantoor te vinden zijn. Vrijwel alle collega's zijn inmiddels verhuisd naar India (althans, de functies), dus zoveel directe collega's heb ik hier in Nederland niet meer. Het zal dus meer zijn voor specifieke meetings, plus om een beetje voeling te houden en af en toe de voelsprieten uit te kunnen steken (dat werkt toch makkelijker bij de koffieautomaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Kantoor vind ik heerlijk, maar dan moeten er wel collega's zijn. Afgelopen vrijdag was er een andere collega. Van de 20 die er zouden kunnen zijn..... Dan voegt het kantoorwerken voor mij niets toe.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Shadow_Agent schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:56:
Kantoor vind ik heerlijk, maar dan moeten er wel collega's zijn. Afgelopen vrijdag was er een andere collega. Van de 20 die er zouden kunnen zijn..... Dan voegt het kantoorwerken voor mij niets toe.
Haha, paar weken geleden ben ik om die reden weer naar huis gegaan. Ik had mijn 'kantoordag', helaas was ik de enige op de afdeling. Na een uurtje heb ik m'n spullen gepakt en ben weer naar huis gegaan :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:18

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Thomas18GT schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:30:
Ook na corona zou ik graag thuis blijven werken, thuis doe ik in 6 uur per dag gewoon mijn werk. Voor corona was dat natuurlijk 8 uur op kantoor + 2 * 45 min reistijd, dan scheelt het me dus 3,5 uur per dag. Tijd die ik liever aan de kleine/vriendin/sporten/hobbies/het huis besteed :)

En zolang de maandelijkse beoordeling goed is ga ik die 2 uur echt niet extra werken om maar aan de 40 uur te komen.
Pas op met dat soort uitspraken tenzij je weet dat je baas daar akkoord mee is. Je bent namelijk contractueel verplicht om 40 uur te werken als dat de afspraak is. Met 2 uur minder per dag werk je namelijk maar op 75%.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
Dat thuiswerken wel kan is inmiddels wel bekend. Maar voor de samenhang van het team is op kantoor wel echt beter merk ik. Als er straks bijvoorbeeld een teamlid thuiswerkt en de rest niet, ga je geheid uit elkaar groeien. Tevens is even een brainstormpje bij de koffieautomaat of lunch als je vastgelopen bent honderdmaal beter dan thuis zitten piekeren over hoe je het oplost. Want ja, je gaat die random collega ook niet zo maar even bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas18GT
DevWouter schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Pas op met dat soort uitspraken tenzij je weet dat je baas daar akkoord mee is. Je bent namelijk contractueel verplicht om 40 uur te werken als dat de afspraak is. Met 2 uur minder per dag werk je namelijk maar op 75%.
Gelukkig heb ik geen werkgever die naar de uren kijkt maar naar het resultaat. En anders wil ik best wel weer 2 uur extra per dag gaan koffie drinken en "gezellig doen" met collega's. Ik snap heus wel dat daar ook waarde in zit voor de werkgever, maar een blije werknemer omdat hij tijd over heeft zit natuurlijk ook waarde in.
jip_86 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:58:
Dat thuiswerken wel kan is inmiddels wel bekend. Maar voor de samenhang van het team is op kantoor wel echt beter merk ik. Als er straks bijvoorbeeld een teamlid thuiswerkt en de rest niet, ga je geheid uit elkaar groeien. Tevens is even een brainstormpje bij de koffieautomaat of lunch als je vastgelopen bent honderdmaal beter dan thuis zitten piekeren over hoe je het oplost. Want ja, je gaat die random collega ook niet zo maar even bellen.
Hier hebben wij dan wel een gewoonte van gemaakt. Er is zelfs een discord die altijd open staat (niet verplicht). Wij maken ook actief gebruik van de statussen. Wil je even focussen en niet lastig gevallen worden, zet dat in je status. Anders heb je de kans dat er iemand belt.

[ Voor 38% gewijzigd door Thomas18GT op 28-06-2021 13:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dan ken je mij niet. Deze jongen heeft zijn team aangeleerd om voor elk klein ding te bellen. Ook trek ik regelmatig collega's in gesprekken. De tekstuele communicatie is juist minimaal en eigenlijk vooral linkjes of "lunch" en "terug van lunch".

Sommige vonden in het begin dat niet fijn tot dat ze er achter kwamen dat ze het ook bij mij konden doen en ik er geen moeite mee had. Ik heb al een paar dagen meegemaakt dat ik bijna continue gestoord werd door collega's. Niet zo super voor mij, maar mijn team had een verschrikkelijke productieve dag.

En bij een collega bij een andere klant hebben ze zelfs continue de verbinding open. We hebben beide een compleet andere stijl, maar we zijn ook beide van mening dat als men vaak onbewust kiest contact te verminderen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dat is dus de uitdaging: remote werkt het best als iedereen remote-first is. Als brainstormpjes online niet meer gebeuren, kun je er uiteraard als remote werker ook niet bij zijn. Heb je bijv. een Slack oid als bedrijf/team?

Niet dat remote ook geen uitdaging is, maar ook aan in-office zitten kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Thomas18GT schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Gelukkig heb ik geen werkgever die naar de uren kijkt maar naar het resultaat. En anders wil ik best wel weer 2 uur extra per dag gaan koffie drinken en "gezellig doen" met collega's. Ik snap heus wel dat daar ook waarde in zit voor de werkgever, maar een blije werknemer omdat hij tijd over heeft zit natuurlijk ook waarde in.
Snap ik en ben ik het ook mee eens. Maar het is wel een potentiele stok om geslagen mee te worden. Je contract heeft het namelijk over een uurloon en niet over een prestatieloon. Enfin, uiteindelijk is het jouw keuze en als jij die verstandige baas is die snapt dat resultaat belangerijker is dan duimen draaien dan zou ik ook mee doorgaan. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
hackerhater schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:36:
Wat ik heb begrepen gaat mijn klant straks naar verplicht 2 dagen per week op kantoor, de rest je eigen keuze.
Op die 2 dagen worden dan de meetings, scrum ceremonies e.d. geduwd zodat de dagen op kantoor ook echt de overleg-dagen zijn.
Ik verwacht dat het hier wel staat. Maar Corona was natuurlijk iets waar niemand op voorbereid was.

Maar hoe zit het straks:

https://www.fnv.nl/werk-i...gezond-werken/thuiswerken
Is mijn werkgever verantwoordelijk voor een veilige en gezonde thuiswerkplek?

Ja, jouw werkgever heeft een zorgplicht. Hij of zij moet zorgen dat je op kantoor én thuis veilig en gezond kan werken. Als je nog geen goede ergonomische thuiswerkplek hebt, moet jouw werkgever je daarmee helpen. Hij of zij moet dan zorgen voor:

Een goede tafel en bureaustoel
Een los toetsenbord en een muis voor bij een laptop
Een laptophouder of extra beeldscherm
Voldoende verlichting

​Verder moet jouw werkgever je voorlichten over de risico’s van het thuiswerken. ​In dit gesprek hoort niet alleen de ergonomische werkplek aan de orde te komen. Ook je werkdruk, de sociale steun van je collega’s en leidinggevende of zaken als de temperatuur of lawaai in je huis moeten aan bod komen. Ook de schadelijke gevolgen hiervan moet je werkgever zo veel mogelijk proberen weg te nemen. Bespreek dus gerust met je werkgever hoe je kan werken in de zomerhitte of naast een tikkende verwarmingsketel.
dat is in mijn geval niet echt geregeld. Ja er is een budget geweest. Maar daar kon ik of een bureau of een stoel (qua kwaliteit van werk) of een beeldscherm+muis+tb van kopen.

Maar niet en en en.

De stoelen die wij hier hebben zijn al snel 300 euro per stuk.
Thomas18GT schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:30:

Ik heb geen reden om aan te nemen dat het niet zo is.

Maar geld dat voor iedereen uit het team?

Wat doe je met nieuwe mensen?

Ik weet dat er bij ons in het team heel veel gebeld wordt. Iets wat zeker efficiënter is op kantoor.

En ja als je individueel kijkt denk ik dat het mogelijk efficiënt is/lijkt. Maar als team ben je sterker als je samenwerkt.

Uiteraard kan dat bij sommige goed gaan, maar ook vaak niet.

Voorbeeld. Ik was er vrijdag één dag niet. En ik ben OA de support van onze software. Ben ik er niet zoals vrijdag dan vangen collega's dat op. Maar dat kost ze vaak meer tijd dan mij. Dus ik doe in 6 uur wat ze in 8 doen. Alleen is juist de bereikbaarheid van 8 uur wel weer belangrijk.

Een collega die jou om hulp wil vragen op vrijdag om 15:15 maar je niet kan bereiken omdat je al klaar bent zorgt er toch voor dat hij/zij niet verder kan of langer bezig is.

[ Voor 27% gewijzigd door Kevinp op 28-06-2021 13:48 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Brent schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:37:
[...]

Dat is dus de uitdaging: remote werkt het best als iedereen remote-first is. Als brainstormpjes online niet meer gebeuren, kun je er uiteraard als remote werker ook niet bij zijn. Heb je bijv. een Slack oid als bedrijf/team?

Niet dat remote ook geen uitdaging is, maar ook aan in-office zitten kosten.
We hebben een Discord voor het directe team. Werkt wel ok verder, maar gaat ook voor de collega's er om heen. We aten bijv gezamenlijk lunch of lopen een rondje erna. Dan spreek je weer andere mensen over dingen waar ze mee bezig zijn. Wellicht heb je dat niet direct nodig, maar herinner je je soms wel op een later dat collega X ook wel eens met Y heeft zitten tobben wat je nu ook nodig hebt voor jouw project. Dat gaat een jaartje wel goed omdat je allemaal je taken en projecten nog wel hebt, maar veel langer hoeft het ook niet meer te duren wat mij betreft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

[..]

Ik heb een hekel aan grote "open offices" met allemaal afleidingen van hypersociale mensen, Ik heb een hekel aan urenlang per week in de file staan of op de tram wachten. Ik heb een hekel aan collega's die op 1m afstand van mij zitten te niezen en hoesten omdat ze "stoer zijn" en met een verkoudheid naar kantoor willen gaan. Ik heb een hekel aan collega's die met open mond hun eten zitten te consumeren op 1m afstand van mij, of het nou chips of wortels zijn, ik zit niet te wachten op eetgeluiden. Ik heb een hekel aan collega's die eerst vragen zonder eerst na te denken.

Maar met name in de file staan. Ik ken er zóveel die dagelijks 2 uur reistijd hebben. Reken eens na hoeveel tijd dat kost. Hoe nutteloos. Hoeveel afschrijving van je auto en hoe duur je leaseauto daarvoor is. Hoe slecht voor het milieu.

Thuiswerken heeft (voor mij) geen nadelen en alleen maar voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Je ziet veel bedrijven moeite hebben met de arbo-wetgeving op het moment dat thuiswerken op één of meerdere dagen structureel wordt. Dan moet men voorzien in een werkplek, terwijl er ook al een werkplek op kantoor is. Dus zegt men, kom maar lekker op kantoor werken, want wij gaan niet alles dubbel uitvoeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Señor Sjon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:13:
Je ziet veel bedrijven moeite hebben met de arbo-wetgeving op het moment dat thuiswerken op één of meerdere dagen structureel wordt. Dan moet men voorzien in een werkplek, terwijl er ook al een werkplek op kantoor is. Dus zegt men, kom maar lekker op kantoor werken, want wij gaan niet alles dubbel uitvoeren.
Bij ons is daar ook wel omgevraagd, maar het blijft angstvallig stil op dat gebied. Scherm of stoel mocht je ophalen, maar dat gaat ook niet meer werken als je die de helft van de week op kantoor nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Blue-eagle schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Ik heb een hekel aan grote "open offices" met allemaal afleidingen van hypersociale mensen, Ik heb een hekel aan urenlang per week in de file staan of op de tram wachten. Ik heb een hekel aan collega's die op 1m afstand van mij zitten te niezen en hoesten omdat ze "stoer zijn" en met een verkoudheid naar kantoor willen gaan. Ik heb een hekel aan collega's die met open mond hun eten zitten te consumeren op 1m afstand van mij, of het nou chips of wortels zijn, ik zit niet te wachten op eetgeluiden. Ik heb een hekel aan collega's die eerst vragen zonder eerst na te denken.

Maar met name in de file staan. Ik ken er zóveel die dagelijks 2 uur reistijd hebben. Reken eens na hoeveel tijd dat kost. Hoe nutteloos. Hoeveel afschrijving van je auto en hoe duur je leaseauto daarvoor is. Hoe slecht voor het milieu.

Thuiswerken heeft (voor mij) geen nadelen en alleen maar voordelen.
Die file, daar kiezen ze toch zelf voor toen je voor deze werkgever koos? Ik snap dat argument niet zo 'Ja, ik heb nu geen reistijd meer!!'. Als je werk dichter in de buurt had gezocht, had je die reistijd sowieso niet :+
De lease-auto wordt ook nog wel een mooie voor een hoop werknemers. Dat zal een van de eerste dingen die geschrapt gaat worden bij een hoop werkgevers.
DevWouter schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:37:
[...]

Dan ken je mij niet. Deze jongen heeft zijn team aangeleerd om voor elk klein ding te bellen. Ook trek ik regelmatig collega's in gesprekken. De tekstuele communicatie is juist minimaal en eigenlijk vooral linkjes of "lunch" en "terug van lunch".

Sommige vonden in het begin dat niet fijn tot dat ze er achter kwamen dat ze het ook bij mij konden doen en ik er geen moeite mee had. Ik heb al een paar dagen meegemaakt dat ik bijna continue gestoord werd door collega's. Niet zo super voor mij, maar mijn team had een verschrikkelijke productieve dag.

En bij een collega bij een andere klant hebben ze zelfs continue de verbinding open. We hebben beide een compleet andere stijl, maar we zijn ook beide van mening dat als men vaak onbewust kiest contact te verminderen.
Ik heb met 1 collega (waar ik buiten het werk om ook goed mee kan opschieten, en elkaar regelmatig zien) regelmatig 'de lijn open' op Teams. Dan bellen we elkaar en gaan gewoon door met (ieder zijn eigen) de werkzaamheden, maar ondertussen ouwehoeren we wat en brainstormen we kort met elkaar. Dat werkt altijd erg prettig

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
jip_86 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Bij ons is daar ook wel omgevraagd, maar het blijft angstvallig stil op dat gebied. Scherm of stoel mocht je ophalen, maar dat gaat ook niet meer werken als je die de helft van de week op kantoor nodig hebt.
Niet geheel onterecht, want er zijn er genoeg die daarvoor een 100% investering van de werkgever verlangen voor die 1-2 dagen per week thuis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het niet snapt, dan zal ik het even uitleggen.

Soms hebben werknemers geen keus om ergens te komen werken. Sommige werknemers hebben een gezin of kunnen verhuizen niet bekostigen. Verhuizen is niet goedkoop.

Overigens ben ik een hele erge voorstander van het uitbetalen van reistijd als werktijd. De werknemer is namelijk zijn tijd aan het opofferen om te gaan werken voor de baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 19:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als de kantoor plekken enigszins flex zijn, dan heeft de werkgever straks ook bijna een half kantoor minder nodig. Reken maar dat hij dan nog geld overhoudt als de thuisplekken ook nog netjes voorzien zijn.

:Y

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:59
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:37:
Overigens ben ik een hele erge voorstander van het uitbetalen van reistijd als werktijd. De werknemer is namelijk zijn tijd aan het opofferen om te gaan werken voor de baas.
Dat is dan heel simpel. Dan krijg je die baan op 2 uur rijden niet ;)
Dan heb je ook geen reistijd want dan zit je werkloos thuis.

En mocht het door gaan zoek ik werk op 4 uur rijden afstand. Mooi heen en weer rijden en de werkdag zit er weer op.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
-tom-562 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Die file, daar kiezen ze toch zelf voor toen je voor deze werkgever koos? Ik snap dat argument niet zo 'Ja, ik heb nu geen reistijd meer!!'. Als je werk dichter in de buurt had gezocht, had je die reistijd sowieso niet :+
De lease-auto wordt ook nog wel een mooie voor een hoop werknemers. Dat zal een van de eerste dingen die geschrapt gaat worden bij een hoop werkgevers.
Laten we weer allemaal in de stad dicht bij het werk gaan wonen..

Waar ik woon is simpelweg binnen een half uur niets te vinden in wat ik doe, en dan neem je die reistijd voor lief. Als je dan ziet dat het niet nodig is om te reizen, zoals afgelopen jaar, wil je niet zo graag terug naar het verspillen van 2 uur per dag in de auto :)

Bij ons kan je dan ook kiezen tussen een leasewagen of een mobiliteitsbudget, dat is gewoon een arbeidsvoorwaarde die ze simpelweg niet kunnen schrappen omdat het in m'n contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Bij ons is aangegeven dat de flexibiliteit van thuiswerken blijft. Daar ben ik blij mee. Niet dat ik full time thuis zou willen werken, maar dagje of 2 ene week en de andere week 3 op kantoor is prima. Dit deed ik hiervoor ook.

Ik heb namelijk een Europees team dus ik had op kantoor ook niet vaak directe team leden, maar wel collega's uit dezelfde business. Voor die laatste is het fijn als ik ze op de kantoor dagen even fysiek kan spreken, goed voor het netwerk, maar voor merendeel van mijn werk werkte ik toch al digitaal.

En omdat ik al vaak calls had zat ik al vaak op kantoor in een focus kantoortje ipv de kantoortuin, dus dan kom je eigenlijk alleen naar kantoor om met iemand te lunchen of bijpraten bij het koffie apparaat, want calls ga ik in de toekomst echt vanuit huis doen, daar is geen goede reden voor om die op kantoor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Señor Sjon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Niet geheel onterecht, want er zijn er genoeg die daarvoor een 100% investering van de werkgever verlangen voor die 1-2 dagen per week thuis.
Verschil is wel of je thuis mag werken, of thuis MOET werken.

Zo zijn wij zo hard gegroeid dat er niet voor iedereen een werkplek is. NIet iedereen van ons team kan dus elke dag op kantoor zijn.

Dat lijkt ook het nieuwe beleid. En ja dan verwacht ik minstens een goede regeling. Al is het maar via de werkkosten regeling. Of aanschaf van producten via het werkt.

Want als er 500 stoelen worden gekocht dan is er vast een betere prijs dan ik ze in de winkel moet kopen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:37:
[...]

in het team waarin ik werk met meerdere juniors ( ze zijn niet mijn team :P, niks persoonlijk maar ik heb wat trauma's met bezittelijke voornaamwoorden en mensen 'mijn resources'..... ) vinden we dit juist zeer onprettig voor de focus.
korte dingen via chat, belletje aankondigen via chat. Er wordt dus wel gebeld , maar meestal niet 'koud', omdat dat funest is als je met iets bezig bent waarbij het even duurt voordat je er in zit. En ik kan nog steeds koud gebeld worden als dat vanuit een bepaalde urgentie gewenst is en dat doe ik zelf ook. Maar voor elke scheet die ook in documentatie of google gevonden kan worden gaan bellen wordt ik niet bepaald blij van. Ook niet als dat op kantoor aan mijn bureau gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Kevinp schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:43:
[...]

Ik verwacht dat het hier wel staat. Maar Corona was natuurlijk iets waar niemand op voorbereid was.

Maar hoe zit het straks:

https://www.fnv.nl/werk-i...gezond-werken/thuiswerken
Geen idee, maar het is mijn klant niet mijn werkgever.
Mijn thuiswerkplek ben ik zelf verantwoordelijk voor ;)
Ironisch genoeg had ik de beste plek (nog steeds waarschijnlijk) aan het begin van de crisis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Dan verdwijnt het personeel uiteindelijk naar de concurrent die denkt: "Prima, kantoor weg, meubels verkopen, leaseauto's weg, geen files meer, minder ziek personeel, en ik moet een paar bureaustoeltjes reserveren bij de IKEA."
[...]

Nou, nou, wat elitair. Die file is niet altijd een keuze voor iedereen. Genoeg mensen die in een goedkoop dorp of goedkope stad moeten wonen (want laag salaris) en hun baan in een grote stad hebben.

Nú wordt het opeens wél een keuze. De baas wil graag dat je naar kantoor komt terwijl dat niet nodig is? Joh, doei. Zoek maar een ander. Je kan nu ook werken voor een werkgever die 4x zo ver van huis is maar thuiswerken wél toestaat :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Blue-eagle schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Dan verdwijnt het personeel uiteindelijk naar de concurrent die denkt: "Prima, kantoor weg, meubels verkopen, leaseauto's weg, geen files meer, minder ziek personeel, en ik moet een paar bureaustoeltjes reserveren bij de IKEA."
Het zou logisch zijn kantoor-onderhoud 'converteerbaar' te maken: jij kunt kiezen waar die nieuwe stoel/bureau komt, thuis of op het werk. Ik hoop dat bedrijven dat zo zullen zien, maar heb er weinig vertrouwen in. Op loon concurreren werkgevers hier ook nauwelijks, dus waarom zouden ze hierop concurreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Blue-eagle schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:26:
[...]

[...]

Nou, nou, wat elitair. Die file is niet altijd een keuze voor iedereen. Genoeg mensen die in een goedkoop dorp of goedkope stad moeten wonen (want laag salaris) en hun baan in een grote stad hebben.

Nú wordt het opeens wél een keuze. De baas wil graag dat je naar kantoor komt terwijl dat niet nodig is? Joh, doei. Zoek maar een ander. Je kan nu ook werken voor een werkgever die 4x zo ver van huis is maar thuiswerken wél toestaat :7
Euhm, elitair, ik? :P Ik woon ook in een 'goedkoop dorp' in de Achterhoek (tenminste, als je daarmee bedoelt dat ik hier voor de prijs waar je in de randstad nog geen appartement voor kan kopen, een vrijstaand huis heb met een flink perceel :P), en mijn werk zit op 7 minuten autorijden (of 25 minuten fietsen).
Mind you, ik werkte en woonde voorheen in Arnhem centrum (5 minuten fietsen en ik was op mijn werk) en heb uiteindelijk er zelf voor gekozen om buitenaf te gaan wonen. Maar ik was uiteindelijk zo klaar met die reistijd (als ik 's ochtends om 6:25 vertrok dan was het 35 minuten rijden, 5 minuten later vertrekken resulteerde al in 15 minuten later aankomen) dat ik dichterbij ben gaan werken.
Er is uiteindelijk nog wel een verschil tussen +2 uur reistijd per dag met files, of <30 minuten lekker doorrijden zonder files (wat in veel gevallen best mogelijk is, als je maar wilt).
Brent schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Het zou logisch zijn kantoor-onderhoud 'converteerbaar' te maken: jij kunt kiezen waar die nieuwe stoel/bureau komt, thuis of op het werk. Ik hoop dat bedrijven dat zo zullen zien, maar heb er weinig vertrouwen in. Op loon concurreren werkgevers hier ook nauwelijks, dus waarom zouden ze hierop concurreren?
Ik snap eerlijk gezegd niet dat het voor werkgevers zo'n struikelblok is. Uiteindelijk kost een bureau + stoel echt maar een fractie van wat een medewerker kost die met fysieke klachten thuis komt te zitten. Van m'n werkgever heb ik een (elektrisch verstelbaar) bureau + stoel in bruikleen gekregen (ik mocht zelfs het formaat en kleuren kiezen van het bureau), als ik er na 5 jaar nog werk, dan is het zelfs mijn eigendom (als ik eerder vertrek, mogen we het weer inleveren).

[ Voor 20% gewijzigd door -tom-562 op 28-06-2021 15:37 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

DevWouter schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Dan doe je dus de (door verschillende onderzoeken aangetoonde) onjuiste aanname dat iemand voor 100% efficiënt werkt gedurende de hele dag. We zijn mensen, geen robots.
Kevinp schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:58:
[...]

Verschil is wel of je thuis mag werken, of thuis MOET werken.
Dit is wel een groot verschil dat vaak over het hoofd gezien wordt, heb ik afgelopen jaar gemerkt. Ik ben groot voorstander van thuiswerken, maar alleen op vrijwillige basis en als de situatie het toelaat. Ik heb gemerkt dat ik echt veel beter in mijn vel zit als ik gewoon op kantoor aanwezig ben en de betere scheiding aanhoud tussen werk en privé. Mijn standaardwerkplek is dus gewoon kantoor (nu scheelt het ook dat dat op 5 minuten fietsen zit), maar als mijn taken beter uitgevoerd kunnen worden thuis of mijn privésituatie om flexibiliteit op dit gebied vraagt, dan wil ik kunnen thuiswerken zonder verdere vragen.

In het begin vorig jaar dacht ik vooral "jeuj, verplicht thuiswerken! *O* ", maar dat is echt binnen een jaar omgeslagen naar "meh, verplicht thuiswerken -O- ". De werkgever overigens gebruikt elke mogelijke versoepeling weer om toch een oproep te doen om (binnen de huidige maatregelen) zoveel mogelijk mensen weer op locatie te krijgen. Er is dan weer wel meer flexibiliteit binnen de afdeling tot nu toe, maar ik verwacht ook niet al te lang.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Ik zou wel willen, kan ook prima, maar wordt vanaf deze week verplicht 3 dagen per week naar kantoor te komen.

Thuiswerken is voor mij veel productiever, rustigere omgeving, geen verlies van reistijd, betere mogelijkheden om even je gedachten te "resetten" (werk in een creatief beroep).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.npr.org/2021/...ng-i-quit?t=1624888742031

Hopelijk bij ons ook. En ik hoop dat de wet: "werken waar je wilt" er snel doorheen komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Metalfreak schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:53:
[...]

Dan doe je dus de (door verschillende onderzoeken aangetoonde) onjuiste aanname dat iemand voor 100% efficiënt werkt gedurende de hele dag. We zijn mensen, geen robots.
Ik ken die onderzoeken en ik ben het daar ook mee eens. Ik zeg alleen dat het onverstandig is om te roepen dat je 30 uur per week werkt terwijl in je contract 40 uur staat. Je kan beter tijdens werktijd een spelletje spelen.

Ik heb ooit voor de gein mijn effectiviteit uitgerekend (inclusief camera beelden) en hoewel ik gigantisch veel gedaan heb die dag kwam ik niet eens in de buurt van 80% (of de 70%). :)
[...]

Dit is wel een groot verschil dat vaak over het hoofd gezien wordt, heb ik afgelopen jaar gemerkt. Ik ben groot voorstander van thuiswerken, maar alleen op vrijwillige basis en als de situatie het toelaat. Ik heb gemerkt dat ik echt veel beter in mijn vel zit als ik gewoon op kantoor aanwezig ben en de betere scheiding aanhoud tussen werk en privé. Mijn standaardwerkplek is dus gewoon kantoor (nu scheelt het ook dat dat op 5 minuten fietsen zit), maar als mijn taken beter uitgevoerd kunnen worden thuis of mijn privésituatie om flexibiliteit op dit gebied vraagt, dan wil ik kunnen thuiswerken zonder verdere vragen.
Yep, en tijdens corona thuiswerken is niet te vergelijken met het echte remote werken. Zeker als je dat koppelt met flexibel werktijden. Even een avondje doorwerken en dan de volgende dag alleen even om 10.00 je neus laten zien in de standup terwijl je door de winkelstraat loopt om wat cadeautjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Kevinp schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:43:

[...]

Ik heb geen reden om aan te nemen dat het niet zo is.

Maar geld dat voor iedereen uit het team?

Wat doe je met nieuwe mensen?

Ik weet dat er bij ons in het team heel veel gebeld wordt. Iets wat zeker efficiënter is op kantoor.

En ja als je individueel kijkt denk ik dat het mogelijk efficiënt is/lijkt. Maar als team ben je sterker als je samenwerkt.

Uiteraard kan dat bij sommige goed gaan, maar ook vaak niet.

Voorbeeld. Ik was er vrijdag één dag niet. En ik ben OA de support van onze software. Ben ik er niet zoals vrijdag dan vangen collega's dat op. Maar dat kost ze vaak meer tijd dan mij. Dus ik doe in 6 uur wat ze in 8 doen. Alleen is juist de bereikbaarheid van 8 uur wel weer belangrijk.

Een collega die jou om hulp wil vragen op vrijdag om 15:15 maar je niet kan bereiken omdat je al klaar bent zorgt er toch voor dat hij/zij niet verder kan of langer bezig is.
Draait allemaal om planning. Nieuwe medewerkers worden gewoon goed ingewerkt, plan een gesprekje met iedereen die ze moeten leren kennen en dat is vaak nog veel persoonlijker 1 op 1 dan in een keer met iedereen zoals op kantoor.

Bij ons verwachten we van iedereen er te zijn tussen 10 en 15, en als je er even niet kunt zijn (dokter enz.) dat je dat in de gezamenlijke agenda zet. Team meetings zijn dan ook altijd tussen 10 en 15.

Collega's die je werk moeten overnemen kost altijd meer tijd, los van of je thuis werkt en hoelang je werkt, volgens mij. En beschikbaarheid is natuurlijk een uitzondering, als je telefoonlijn van 8 tot 17 open is zal je er moeten zijn, dat lijkt me logisch.

We hebben gelukkig een heel divers team, dus er is altijd wel iemand die om 7 uur begint en iemand die pas om 18 uur stopt, dat helpt nogal. En mocht dat niet zo zijn, dan plan je het maar tussen 10 en 15 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas18GT op 28-06-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:30
Bij ons gaan ze ook voor hybride maar de flexibiliteit is er wel uit. We moeten namelijk 3 dagen van kantoor en 2 dagen vanuit huis gaan werken. Ik heb nog geen collega gehoord waar dit aansluit op persoonlijke voorkeur.

Ik had zelf aangegeven: 2 dagen kantoor waarvan 1 vast en de ander flexibel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:51:
Bij ons gaan ze ook voor hybride maar de flexibiliteit is er wel uit. We moeten namelijk 3 dagen van kantoor en 2 dagen vanuit huis gaan werken. Ik heb nog geen collega gehoord waar dit aansluit op persoonlijke voorkeur.

Ik had zelf aangegeven: 2 dagen kantoor waarvan 1 vast en de ander flexibel.
Ik zou gewoon niet akkoord gaan.

Sterker nog, als ZZPer heb ik dit neergelegd bij een bedrijf die erop stond dat ik 2 dagen per week op kantoor (enkele rit anderhalf uur zonder files) zou zijn:

"Prima, maar de reistijd hoort bij de uren die ik factureer, en ik werk maximaal 8 uur per dag; incidenteel overwerk niet meegerekend. Dit is omdat autorijden geen dienst is die ik aanbied en waar ik ook tégen adviseer. Mijn uurtarief is €100 excl. BTW dus (zonder files) kost het mij naar kantoor laten komen gemiddeld €300 aan reistijd én het kost 3 uur productiviteit. Ik denk dat deze tijd voor ons allebei beter te besteden is."

Dat is letterlijk copy/pasted van mijn e-mail naar de opdrachtgever toe. Daar ging men niet mee akkoord natuurlijk, en mijn reactie daarop was:

"Als mijn aanwezigheid op kantoor wel gewenst is maar geen geld waard is, dan zijn we dezelfde mening toegedaan. Veel succes met het vinden van passende kandidaten."

Zodra het om geld gaat is het op-kantoor-zijn opeens niet zo belangrijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luv it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-eagle schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Sterker nog, als ZZPer heb ik dit neergelegd bij een bedrijf die erop stond dat ik 2 dagen per week op kantoor (enkele rit anderhalf uur zonder files) zou zijn:

"Prima, maar de reistijd hoort bij de uren die ik factureer, en ik werk maximaal 8 uur per dag; incidenteel overwerk niet meegerekend. Dit is omdat autorijden geen dienst is die ik aanbied en waar ik ook tégen adviseer. Mijn uurtarief is €100 excl. BTW dus (zonder files) kost het mij naar kantoor laten komen gemiddeld €300 aan reistijd én het kost 3 uur productiviteit. Ik denk dat deze tijd voor ons allebei beter te besteden is."

Dat is letterlijk copy/pasted van mijn e-mail naar de opdrachtgever toe. Daar ging men niet mee akkoord natuurlijk, en mijn reactie daarop was:

"Als mijn aanwezigheid op kantoor wel gewenst is maar geen geld waard is, dan zijn we dezelfde mening toegedaan. Veel succes met het vinden van passende kandidaten."

dat kan je alleen zeggen als je makkelijk een andere opdracht kan vinden en de opdrachtgever dat weet en je inderdaad het risico van opdrachtverlies kan lopen.

als de markt andersom is (kan me 2008 nog herinneren) kruipen veel ZZP 'ondernemers' voor hun opdrachtgevers en slikken ze tariefverlagingen en oninteressante opdrachten met lange reistijd.

De echte goede kunnen ook dan nog zeggen, succes met zoeken naar een ander, maar ook dan is er een grens wat een opdrachtgever accepteert, ook omdat anderen in het bedrijf dit ook meekrijgen en men geen 'dreigen loont' situatie wil scheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:30
Blue-eagle schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Ja dat is leuk maar in mijn contract staat letterlijk dat mijn werklocatie kantoor is. Ik ga wel pushen voor die 2 dagen kantoor, wil tzt bij vriendin intrekken en dat is 120km enkele reis. Anders zoek ik daar wel iets. Denk dat m’n werkgever dan snel akkoord is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Hoeveel huizen ken jij in de buurt van bedrijventerreinen? Niet iedereen kan dicht bij z'n werk wonen. Er schijnt vooral in de steden een behoorlijk tekort aan huizen te zijn. Zeker voor mensen met kinderen. Daarbij, het wordt ook steeds drukker op de weg. Het kan best zijn dat toen mensen hun huis kochten, ze in 20 minuten op hun werk waren en dat ze nu, dankzij de toegenomen drukte er een uur over doen.

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste