Dat klopt natuurlijk wel, maar op dit moment is dat niet de situatie. En tegen de tijd dat dat wel zo is zijn de kaarten ondertussen wel weer geschud.Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:32:
[...]
dat kan je alleen zeggen als je makkelijk een andere opdracht kan vinden en de opdrachtgever dat weet en je inderdaad het risico van opdrachtverlies kan lopen.
als de markt andersom is (kan me 2008 nog herinneren) kruipen veel ZZP 'ondernemers' voor hun opdrachtgevers en slikken ze tariefverlagingen en oninteressante opdrachten met lange reistijd.
De echte goede kunnen ook dan nog zeggen, succes met zoeken naar een ander, maar ook dan is er een grens wat een opdrachtgever accepteert, ook omdat anderen in het bedrijf dit ook meekrijgen en men geen 'dreigen loont' situatie wil scheppen.
Ja, ik werk zelfs maar 3,4 km van het kantoor.. maar ook ik ga gewoon thuiswerken. Er zullen vast weleens momenten zijn om naar kantoor te gaan.. maar dan moet je meer denken aan een sprintwisseldag (applicatie ontwikkeling/scrum) op de woensdag 1 keer in de 2 weken.
Verder is er voor mij kantoor een plek waar ik vaak geen focus kan vinden en teveel prikkels ontvang. Maar ook een plek waar ik mooie gesprekken kan hebben, maar dat lukt mij ook wel via Teams of na werktijd.
Ook het vinden van balans tussen prive/werk is juist makkelijker door het thuiswerken. Ik moet wel zeggen dat ik een volledig eigen thuiskantoor heb en dus gewoon de deur achter mijn kont dicht kan doen.
Verder is er voor mij kantoor een plek waar ik vaak geen focus kan vinden en teveel prikkels ontvang. Maar ook een plek waar ik mooie gesprekken kan hebben, maar dat lukt mij ook wel via Teams of na werktijd.
Ook het vinden van balans tussen prive/werk is juist makkelijker door het thuiswerken. Ik moet wel zeggen dat ik een volledig eigen thuiskantoor heb en dus gewoon de deur achter mijn kont dicht kan doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 29-06-2021 08:08 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik zeg ook niet dat je op een bedrijventerrein moet wonenWailing_Banshee schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:22:
[...]
Hoeveel huizen ken jij in de buurt van bedrijventerreinen? Niet iedereen kan dicht bij z'n werk wonen. Er schijnt vooral in de steden een behoorlijk tekort aan huizen te zijn. Zeker voor mensen met kinderen. Daarbij, het wordt ook steeds drukker op de weg. Het kan best zijn dat toen mensen hun huis kochten, ze in 20 minuten op hun werk waren en dat ze nu, dankzij de toegenomen drukte er een uur over doen.

Maar ieder zijn keuze natuurlijk
Vaak bu'j te bang!
Wat ik begrijp is dat mensen in het westen nergens kunnen doortuffen... Als ik dat soms zie (via google maps, woon niet in het westen en zou daar ook nooit willen wonen!) staan mensen al in de file als ze hun voordeur uitstappen...-tom-562 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:15:
[...]
Ik zeg ook niet dat je op een bedrijventerrein moet wonenMaar er is een verschil tussen elke dag 2/3 uur (file) rijden (wat ik regelmatig hier lees) of maximaal een half uurtje enkele reis lekker doortuffen.
Maar ieder zijn keuze natuurlijk
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Klopt, ik heb nog een lopende opdracht t/m eind van het jaar, die ook nog eens beter betaalt, dus ik heb niks nodig, daarom kan ik het mij veroorloven om een kleine statement te makenVerwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:32:
[...]
dat kan je alleen zeggen als je makkelijk een andere opdracht kan vinden en de opdrachtgever dat weet en je inderdaad het risico van opdrachtverlies kan lopen.
Mwah, ik dreig niet, ik geef gewoon simpel aan dat als zij het belangrijk vinden dat ik op kantoor ben, dat zij er dan ongetwijfeld ook voor willen betalen. Dat bleek niet zo te zijn.als de markt andersom is (kan me 2008 nog herinneren) kruipen veel ZZP 'ondernemers' voor hun opdrachtgevers en slikken ze tariefverlagingen en oninteressante opdrachten met lange reistijd.
De echte goede kunnen ook dan nog zeggen, succes met zoeken naar een ander, maar ook dan is er een grens wat een opdrachtgever accepteert, ook omdat anderen in het bedrijf dit ook meekrijgen en men geen 'dreigen loont' situatie wil scheppen.
Wat ik nu hoop is dat zij ook inzien:
- Het is ons geen geld waard
- Maar wij willen wel dat men op kantoor is
- Het kost geld om op kantoor te komen
- De werknemer kan prima vanuit huis werken
- De werknemer geeft ook aan niet de behoefte te hebben naar kantoor te komen of er te zijn
- Wie gaat dit betalen?
En nu wordt het opeens een ander beeld. De werknemer wil van zijn leaseauto af, waarna de binding met het bedrijf significant minder wordt (een nieuwe werkgever hoeft het leasecontract niet meer over te nemen en/of de werknemer hoeft geen dure boete te betalen), en de werknemer wil ook thuiswerken.
Het leasebudget wordt opeens bovenop de salarissen geteld, de werknemers kopen zelf wel een 2e-hands Duitse of Japanse auto, en het bedrijf zit met een kantoor met parkeerplekken die vroeger nét niet genoeg waren voor iedereen, die nu leeg staan.
En daar zit de crux natuurlijk: kantoorpanden en bedrijven die d'r een contract hebben lopen. Vaak voor meerdere jaren. Soms zijn ze eigenaar van het pand, en er zijn uiteraard geen kopers momenteel. Het bestemmingsplan staat meestal niet toe dat je d'r iets anders mee mag of kan doen (zoals woningverhuur, een hotel, etc.) en gaat een EY bijvoorbeeld hun hele toren in Amsterdam kunnen verhuren aan ZZPers en kleine ondernemers? Als dat een optie was, dan doet letterlijk iedereen dat op korte termijn.
Ik denk dat wij in de komende jaren gaan zien dat bedrijven met aflopende contracten "plotseling" (al lang gepland vóór het aflopende huurcontract, natuurlijk) besluiten 100% remote te gaan. Bijkomende voordelen worden dan ook opgesomd: "Wij gaan voor groen, want geen leaseauto's meer!" en "We luisteren naar de feedback van onze collega's!" en een officiële persrelease: "BedrijfX gaat 100% remote", wat getimed is en opeens op alle zakelijke nieuws-websites te vinden is.
Het personeel wat nieuw wordt aangenomen krijgt een lager salaris in de eerste fase van een sollicitatie, "want geen leaseauto of vervoersbudget en ohja Covid heeft nog gevolgen" (totdat men gaat onderhandelen, uiteraard), en bestaand personeel waarbij het vervoersbudget is omgezet in salaris krijgt, gemotiveerd door de directie, ook bij een positief jaaroordeel maar een 1% tot 2% salarisverhoging.
Over 5 jaar zijn de meeste bedrijven, vooral in de ICT, 100% remote en gaan ze er grandioos veel meer geld aan verdienen allemaal. Kantoorpanden worden, zodra de gemeentes doorhebben dat er iets moet gebeuren, omgebouwd tot deeloplossingen (deels woningverhuur, deels kleinzakelijk verhuur, deels voor hotels).
Maar ook deels voor oplossingen zoals WeWork (al dan niet direct via je werkgever die een vaste maar kleine kantoorruimte huurt), zodat als je met collega's wil afspreken je alsnog een plek hebt, of vanaf de toekomst gewoon vele meerdere maar kleinere plekken verdeeld over het land of de wereld.
De collega's die het nódig hebben op kantoor te zijn door wat voor reden dan ook hebben dan alsnog een optie om buitenshuis te werken, en zij die daar geen behoefte aan hebben blijven lekker thuis.
Ik krijg veel meer zin in de toekomst in de ICT
Er zijn ook nog sectoren buiten de ICT waar persoonlijk contact wel gewensd is.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Bouwvakkers en doktoren die fysiek aanwezig moeten zijn bedoel je?Señor Sjon schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:56:
Er zijn ook nog sectoren buiten de ICT waar persoonlijk contact wel gewensd is.
Ontwerpsessies en (contract)onderhandeling zijn zaken die ik niet digitaal (meer) doe.
Bij ons waren ze nog bezig met de CAO van 2021 (FNV Finance) en is het zelfs daarin opgenomen. Minimaal 2 dagen op kantoor. Hoe je dit verder invult is in overleg met je team. Mijn teamleider gaat daar zelf volledig in mee en vindt het enkel belangrijk dat we effectief kunnen blijven samenwerken. We gaan hierom EINDELIJK eind deze maand teams gebruiken en krijgen we eind september allemaal een laptop zodat iedereen een webcam heeft. Die staat nu nog standaard uit.
Veel beter dan dat maar op kantoor zijn voor de rest ''omdat het zo hoort''. Nutteloze meetings en het maar eindeloos in file rijden. Dat is nu hopelijk de wereld uit geholpen. Ik ben er blij mee
Veel beter dan dat maar op kantoor zijn voor de rest ''omdat het zo hoort''. Nutteloze meetings en het maar eindeloos in file rijden. Dat is nu hopelijk de wereld uit geholpen. Ik ben er blij mee
[ Voor 27% gewijzigd door spartacusNLD op 29-06-2021 13:52 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Wij mochten als team van 6 personen (ondersteunend personeel bij een universiteit) zelf beslissen wat we doen. Dit moesten we dan doorgeven aan het afdelingshoofd. Als we verder nog extra apparatuur etc nodig hadden was dat ook geen probleem.
Als team hebben we besloten dat we twee dagen op kantoor gaan zijn, waarvan maandag sowieso. De overige vrij invulbare"kantoordag" is beetje verspreid naar zowel dinsdag als woensdag. Zelf ga ik denk ik 3 dagen kantoor doen, echter ben ik ook de enige die volle 5 dagen werkt, dus gemiddeld zijn we allemaal hetzelfde % op kantoor/thuis denk ik.
all-in-all ben ik tevreden!
Als team hebben we besloten dat we twee dagen op kantoor gaan zijn, waarvan maandag sowieso. De overige vrij invulbare"kantoordag" is beetje verspreid naar zowel dinsdag als woensdag. Zelf ga ik denk ik 3 dagen kantoor doen, echter ben ik ook de enige die volle 5 dagen werkt, dus gemiddeld zijn we allemaal hetzelfde % op kantoor/thuis denk ik.
all-in-all ben ik tevreden!
Ik heb absoluut geen zin om weer naar kantoor te moeten.
Ik was twee jaar geleden al niet heel blij met de nieuwe locatie van mijn werk, op 45 min fiets-trein-lopen van huis, daarvoor was het 10 min fiets. Maar omdat ons bedrijf overgenomen is door een grote jongen worden we geacht op het hoofdkantoor te werken, voor mij 60 min fiets-trein-lopen. Auto is voor mij nooit een optie geweest, vroeger om dat het op de fiets sneller was en daarna en nu omdat parkeren duur of zelfs onmogelijk is.
Gelukkig is er op het hoofdkwartier niet voor alle werknemers plaats en is het wel duidelijk dat thuiswerken niet per se minder productief was, waardoor het plan is om 2 dagen thuis, 2 dagen op kantoor en 1 dag vrije keuze te gaan werken.
Ik ga proberen die twee dagen 'op kantoor' zo min mogelijk op kantoor te komen, en wel om de volgende redenen:
Het contact met collega's valt me eigenlijk enorm mee, een beetje kletsen en werken gaat prima online. Het helpt dat een deel van het team waar ik in werk al in het buitenland zit.
Ik heb tov. pre-corona 3x zoveel kinderen om naar school/kdv te brengen en/of op te halen, ik vind het nu al moeizaam om daartussen 8 uur te werken. Met 2 uur reistijd erbij blijft er weinig werkdag over, want de school gaat niet voor 8:30 open, en het kdv na 18:00 dicht. Mijn partner werkt ook en de kinders (en wij) moeten ook nog allemaal eten en naar bed. (Reminds me: Ik moet nu nog even eten koken voor straks, ook lastig als je niet thuis werkt :-))
Voorheen had ik gewoon een eigen plekje op kantoor, met mijn stoel, mijn bureau, mijn scherm en mijn zooi testopstellingen. Ik zie nog niet helemaal hoe dat zou moeten werken op een flexplek waar 3 dagen per week iemand anders terecht moet kunnen.
(Bonus) Ik zit hier heerlijk met de openslaande deuren naar mijn balkon open, praktisch buiten te werken. Echte tuin > kantoortuin
Kortom, ik ga wel zien wat de tijd brengt. Als ik het niet leuk ga vinden zoek ik wel weer een baan op fietsafstand.
Ik was twee jaar geleden al niet heel blij met de nieuwe locatie van mijn werk, op 45 min fiets-trein-lopen van huis, daarvoor was het 10 min fiets. Maar omdat ons bedrijf overgenomen is door een grote jongen worden we geacht op het hoofdkantoor te werken, voor mij 60 min fiets-trein-lopen. Auto is voor mij nooit een optie geweest, vroeger om dat het op de fiets sneller was en daarna en nu omdat parkeren duur of zelfs onmogelijk is.
Gelukkig is er op het hoofdkwartier niet voor alle werknemers plaats en is het wel duidelijk dat thuiswerken niet per se minder productief was, waardoor het plan is om 2 dagen thuis, 2 dagen op kantoor en 1 dag vrije keuze te gaan werken.
Ik ga proberen die twee dagen 'op kantoor' zo min mogelijk op kantoor te komen, en wel om de volgende redenen:
Het contact met collega's valt me eigenlijk enorm mee, een beetje kletsen en werken gaat prima online. Het helpt dat een deel van het team waar ik in werk al in het buitenland zit.
Ik heb tov. pre-corona 3x zoveel kinderen om naar school/kdv te brengen en/of op te halen, ik vind het nu al moeizaam om daartussen 8 uur te werken. Met 2 uur reistijd erbij blijft er weinig werkdag over, want de school gaat niet voor 8:30 open, en het kdv na 18:00 dicht. Mijn partner werkt ook en de kinders (en wij) moeten ook nog allemaal eten en naar bed. (Reminds me: Ik moet nu nog even eten koken voor straks, ook lastig als je niet thuis werkt :-))
Voorheen had ik gewoon een eigen plekje op kantoor, met mijn stoel, mijn bureau, mijn scherm en mijn zooi testopstellingen. Ik zie nog niet helemaal hoe dat zou moeten werken op een flexplek waar 3 dagen per week iemand anders terecht moet kunnen.
(Bonus) Ik zit hier heerlijk met de openslaande deuren naar mijn balkon open, praktisch buiten te werken. Echte tuin > kantoortuin
Kortom, ik ga wel zien wat de tijd brengt. Als ik het niet leuk ga vinden zoek ik wel weer een baan op fietsafstand.
[ Voor 3% gewijzigd door elleP op 29-06-2021 16:31 . Reden: bonus ]
elleP
Bij een leverancier moeten alle medewerkers vanaf 1 juli verplicht 4 dagen per week op kantoor werken. Directie zijn zelf volledig gevaccineerd terwijl de meerderheid van het personeel pas hun eerste prik heeft. Mensen die niet volledig gevaccineerd zijn hebben een voorstel ingediend om tot september 2 dagen per week op kantoor te werken en vanaf september 4 dagen. Directie heeft het afgewezen.
Hun werk kan volledig vanuit huis en (jonge) medewerkers zijn zo gefrustreerd dat ze aan het solliciteren zijn.
Hun werk kan volledig vanuit huis en (jonge) medewerkers zijn zo gefrustreerd dat ze aan het solliciteren zijn.
GoT, You have to love it!
Toch even hierop reageren. Vooral het laatste stukje: Ja heel lastig, drie kinderen, reistijd en geen tijd om te koken. Maar dat geldt ook voor mensen die überhaupt niet kunnen thuiswerken (artsen, chauffeurs, technische mensen, agenten whatever). Kun je wel beginnen met "ik heb geen zin om weer naar kantoor te gaan want ik werk liever thuis want dan kan ik lekker koken i.p.v. werken" maar vergeet niet dat je in een ongekende luxe positie zit dat je thuis mag en kunt werken. Hele volksstammen zijn stik jaloers op thuiswerkende mensen omdat die ook zien dat je dan sneller even iets tussendoor kunt plannen, geen reistijden hebt, geen parkeerellende etc etc. Daarbij, als er geen corona was geweest en het thuiswerken nog gewoon "not done" was geweest had je dezelfde problemen gehad. Dus nu de werkgever de schuld geven dat hij je weer op kantoor verwacht is nogal dubieus vind ik persoonlijk.elleP schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:17:
Vind het persoonlijk, en dat is niet alleen naar jou toe gericht, hier nogal snel een in mijn ogen soort van verheven "ik heb geen zin om weer naar kantoor te gaan en de werkgever is een grote boeman maar ik blijf lekker thuis want dat is vanaf heden mijn recht en dat ga ik opeisen ook! " sfeer hangt. Zo ook hierboven iemand die aangeeft "gewoon niet accepteren dat de opdrachtgever je op kantoor verwacht". Ik snap dat niet... maar goed, wie ben ik. Voor de individualistische maatschappij natuurlijk prachtig dit.
En voordat ik nu een shitload aan bagger over mij heen gegooid krijg: ik kan ook 5 dagen thuis werken, ik mag dat ook. Maar ik kom ook gewoon naar kantoor om diverse redenen, hierboven ook wel eens aangegeven.
eerst maar even een koffie doen, op kantoor

Do { Ping } while ( LOL )
Shadow_Agent, probleem met luxe is dat als je het eenmaal gewend bent dat het lastiger is om het los te laten. Dat is het zo met thuiswerken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel mensen 2 a 3 dagen per week willen thuiswerken. Voor veel mensen is het een voordeel dankzij geen reistijd, meer productiviteit, minder stress en lekkerder lunch.
Bedrijven kunnen ook besparen op kosten dankzij thuiswerken en het is ook beter voor het milieu door een afname van files.
Bedrijven kunnen ook besparen op kosten dankzij thuiswerken en het is ook beter voor het milieu door een afname van files.
@Shadow_Agent :
Helemaal waar, ik ben ook niet tegen kantoor per se
Waar ik wel tegen ben in een kantoor dat op een uur afstand van mijn huis ligt (let wel, dit is omdat mijn werk al 2 keer van locatie veranderd is, steeds verder van mijn huis vandaan) en waar ik ook nog eens verwacht wordt als een nomade te gaan werken.
Als mijn kantoor nog steeds op 10 min fietsen lag, ik een vaste werkplek had en de koffie een beetje te drinken was had ik waarschijnlijk ook liever wat vaker op kantoor gezeten.
En nu is het inderdaad tijd voor een bakkie koffie, thuis, want papadag
Helemaal waar, ik ben ook niet tegen kantoor per se
Waar ik wel tegen ben in een kantoor dat op een uur afstand van mijn huis ligt (let wel, dit is omdat mijn werk al 2 keer van locatie veranderd is, steeds verder van mijn huis vandaan) en waar ik ook nog eens verwacht wordt als een nomade te gaan werken.
Als mijn kantoor nog steeds op 10 min fietsen lag, ik een vaste werkplek had en de koffie een beetje te drinken was had ik waarschijnlijk ook liever wat vaker op kantoor gezeten.
En nu is het inderdaad tijd voor een bakkie koffie, thuis, want papadag
elleP
@Lisadr Eens, maar ik vind wel dat er voor de werkgever ook een ander aspect dient mee te wegen namelijk vergoeding voor thuiswerkers. Als ik zie hoeveel extra gas ik verstookt heb door thuiswerken dan vind ik dat de besparing die de werkgever heeft omdat ik thuiswerk, dit best (deels) terug mag komen in een thuiswerkvergoeding. Kan de werkgever wel zeggen "maar je krijgt er zoveel voor terug in tijd, flexibiliteit", dat klopt. Maar de werkgever krijgt ook veel terug in de vorm van minder kosten kantoorpand/ werkplek/ koffie/ elektra/ waterverbruik/ onkostenvergoeding als km/leaseauto's etc dat ik wel van mening ben dat hier iets tegenover mag staan vanuit de werkgever.
@elleP Dat is ook wel weer waar natuurlijk, ik zit op 15, 20 minuten met de auto van m'n werk dus in die zin heb ik niet te klagen
Dat helpt ook mee, ik begrijp inderdaad dat wanneer je een uur in de auto zit en je 5*2*1 uur reistijd hebt, het een andere situatie is. Waarschijnlijk was mijn reactie dan ook anders geweest
Geniet van je papadag, ook dat is werken haha weet ik uit ervaring
@elleP Dat is ook wel weer waar natuurlijk, ik zit op 15, 20 minuten met de auto van m'n werk dus in die zin heb ik niet te klagen
Geniet van je papadag, ook dat is werken haha weet ik uit ervaring
Do { Ping } while ( LOL )
Tsja, die 2 euro per dag, maar wel allerhande andere zaken zoals leaseauto weg of minder?
Door Corona realiseer ik mij hoe goed het op kantoor voor mij was. 6km fietsen, prima koffie, goede werkplekken, heerlijke verse lunch (met eigen kok) deels betaald door de baas. Prima bar met speciaal bier op vrijdag.
....ja ik ga weer naar kantoor als het ff kan
....ja ik ga weer naar kantoor als het ff kan
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik was laatst bij een klant op kantoor op bezoek. Bij deze klant kwam ik sowieso niet zo vaak dus het was nog een beetje nieuw. Ze hadden oploskoffie. Dat heb ik al 1,5 jaar niet meer gedronken en ik realiseerde me ineens weer hoe ontzettend smerig dat was. En ik realiseerde me ook dat je dit tegenwoordig bij bijna geen enkel (kantoor) bedrijf meer krijgt. In fabriekshallen waarschijnlijk wel. Maar kantoren zijn voor de overgrote meerderheid toch over op bonen of op z'n minst iets van concentraat ofzo dat toch wel ok smaakt. Terugkijkend is dat eigenlijk ook wel een heel snelle overgang geweest want zeg 10 jaar geleden was bruine bagger nog de norm.
[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 30-06-2021 22:20 ]
Ik vind het vrij normaal dat werkgevers in zekere zin hun personeel weer op kantoor verwachten. Gelukkig gaat die van mij er goed mee om en doet hij wat het beste is voor ons team. Iedere maandag en donderdag zijn wij bij elkaar op kantoor en de rest van de week mag je zelf invullen. Dat is een prima afspraak.
Op kantoor kom je toch sneller tot oplossingen, leer je dingen van elkaar en heb je tenminste ook altijd mensen om je heen. Als je ruim een jaar alleen thuis heb gezeten kan dat laatste echt heel pittig zijn.
Wel ben ik mij er bewuster van dat ik niet voor ieder kleinigheidje een afspraak buiten de deur maak. De meeste dingen kunnen prima digitaal of vanuit huis. Daar is corona zeker wel een eye opener voor geweest.
Maar ik vind het een beetje gek hoe erg sommige mensen op hun strepen gaan staan en dat thuiswerken opeens een soort recht is. Maak gewoon goede afspraken met je werkgever en je zult zien dat er veel mogelijk is. Maar ik vind niet dat je dit af kan dwingen.
Op kantoor kom je toch sneller tot oplossingen, leer je dingen van elkaar en heb je tenminste ook altijd mensen om je heen. Als je ruim een jaar alleen thuis heb gezeten kan dat laatste echt heel pittig zijn.
Wel ben ik mij er bewuster van dat ik niet voor ieder kleinigheidje een afspraak buiten de deur maak. De meeste dingen kunnen prima digitaal of vanuit huis. Daar is corona zeker wel een eye opener voor geweest.
Maar ik vind het een beetje gek hoe erg sommige mensen op hun strepen gaan staan en dat thuiswerken opeens een soort recht is. Maak gewoon goede afspraken met je werkgever en je zult zien dat er veel mogelijk is. Maar ik vind niet dat je dit af kan dwingen.
PSN: Finally_Chris
Het is maar net wat de werkgever wil. We zijn nu flexibel aan het werken na een paar flinke corona-infecties waarbij hele afdelingen ziek waren. Maar het kantoor was al te klein, en er zijn 30% meer mensen aangenomen. Daarnaast mis ik de kantoortuin als kiespijn.
Thuiswerken zal dus wel een blijvertje zijn.
Thuiswerken zal dus wel een blijvertje zijn.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Grappig al die mensen die graag thuisblijven.
Ik vind er geen klap aan. Krijg er geen energie van (integendeel) en ik heb zeer veel moeite om te focussen. De spaarzame dagen die ik thuiswerk ben ik de helft van de tijd met andere zaken bezig. En als ik wel dingen af moet hebben die remote zouden kunnen kies ik er vaak alsnog voor om dat op kantoor te doen.
Gelukkig hoef ik niet thuis te werken en kan het ook niet. Tijdens de Corona (behalve maart/april 2020) dus ook gewoon op locatie gewerkt inclusief buitenland. Mijn reistijd is gelukkig Max een half uur naar standplaats, 5 minuten naar ander locatie/vestiging waar ik vaak ben. In het veld kan het langer zijn.
Ik heb wel een IT functie maar wel een speciale… Mijn werk kan gewoonweg niet alleen maar remote.
Ik vind er geen klap aan. Krijg er geen energie van (integendeel) en ik heb zeer veel moeite om te focussen. De spaarzame dagen die ik thuiswerk ben ik de helft van de tijd met andere zaken bezig. En als ik wel dingen af moet hebben die remote zouden kunnen kies ik er vaak alsnog voor om dat op kantoor te doen.
Gelukkig hoef ik niet thuis te werken en kan het ook niet. Tijdens de Corona (behalve maart/april 2020) dus ook gewoon op locatie gewerkt inclusief buitenland. Mijn reistijd is gelukkig Max een half uur naar standplaats, 5 minuten naar ander locatie/vestiging waar ik vaak ben. In het veld kan het langer zijn.
Ik heb wel een IT functie maar wel een speciale… Mijn werk kan gewoonweg niet alleen maar remote.
[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 30-06-2021 22:36 ]
Ik vind het thuiswerken heerlijk. Vanmiddag nog met barstende koppijn (erg genoeg om voor naar huis te gaan) even anderhalf uur op bed gelegen en na het eten de tijd ingehaald. Echt ideaal.
Vorige maand voor het laatst op kantoor en het was er toen al weer ongelooflijk druk en rumoerig. Ik kreeg er zoals vanouds of geen barst gedaan en ik ging met knallende koppijn en vermoeidheid naar huis (of een combi van beide). Het soort werk dat ik doe gaat ook eigenlijk niet in een kantoortuin. Het afgelopen heb ik echt vrachten werk kunnen verzetten. Tegenwoordig werk ik parttime (24 uur) en krijg ik meer gedaan dan toen ik 40 uur werkte pre-corona.
Ik wil best eens op kantoor komen om zaken te doen die echt beter kunnen daar, maar anders werk ik veel liever thuis.
Zodra de mail komt dat ze me verplichten op kantoor te komen ga ik op zoek naar een werkgever die 100% remote werk aanbiedt.
Vorige maand voor het laatst op kantoor en het was er toen al weer ongelooflijk druk en rumoerig. Ik kreeg er zoals vanouds of geen barst gedaan en ik ging met knallende koppijn en vermoeidheid naar huis (of een combi van beide). Het soort werk dat ik doe gaat ook eigenlijk niet in een kantoortuin. Het afgelopen heb ik echt vrachten werk kunnen verzetten. Tegenwoordig werk ik parttime (24 uur) en krijg ik meer gedaan dan toen ik 40 uur werkte pre-corona.
Ik wil best eens op kantoor komen om zaken te doen die echt beter kunnen daar, maar anders werk ik veel liever thuis.
Zodra de mail komt dat ze me verplichten op kantoor te komen ga ik op zoek naar een werkgever die 100% remote werk aanbiedt.
[ Voor 71% gewijzigd door MainframeX op 30-06-2021 23:13 ]
Idempotent.
100% remote hoeft van mij ook niet, maar 100% offline zeker ook niet. Gisteren naar kantoor, veel overleg gehad (discussie-type overleg, dus niet 1 persoon die continue aan het woord isMainframeX schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:05:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Voor mijn werkgever en klant zijn er in ieder geval plannen om het hybride te maken, dus deel thuiswerken en deels op kantoor. De exacte invulling laat nog op zich wachten tot na de zomer. Maar de meeste (IT-ontwikkelaar) collega's van mij zijn ondertussen zo gewend geraakt aan thuiswerken dat we er tegen op kijken mochten we méér op het kantoor aanwezig moeten zijn dan thuis werken. De meeste collega's voelen zich prettig bij thuiswerken, zijn productief of productiever en houden meer energie over door minder te hoeven reizen.
Het werkt denk ik goed bij ons omdat we zoals gebruikelijk bij veel IT-ontwikkelteams alles inplannen in sprints, regelmatig via Teams de belanghebbenden spreken en op geplande momenten laten zien wat we hebben gemaakt. Er is dus inzicht wat we doen en dat scheelt denk ik ook voor ons soort werk.
Het sociale aspect wordt wel eens genoemd, maar ik heb praktisch dezelfde soort sociale interactie online als die ik in het echt zou hebben. Voordeel vind ik juist dat je makkelijker 1:1 met iemand over persoonlijke dingen kan praten in Teams bijvoorbeeld, terwijl je op het werk waar je met zijn allen bij elkaar zit dat veel minder gauw doet, dat blijft vaker bij algemene praatjes. En mijn ervaring is dat de meeste tijd iedereen stilletjes achter zijn computer in zijn eigen wereld zit. Dat doen wij net zo goed thuis. En misschien werkt het voor veel ontwikkelaars ook goed omdat het toch al vaak geen praatpoppen zijn en ze liever geen prikkels willen hebben om hun heen. Maar misschien kijk ik er erg rationeel naar en denk ik "we doen wat ons wordt gevraagd en waar we voor worden betaald en de klant is tevreden" en vind ik alles eromheen niet belangrijk (genoeg).
Dus ja, wat mij betreft blijf ik thuiswerken en alleen naar het werk als het iets toevoegt of misschien standaard bijvoorbeeld een dag per week naar het kantoor toe.
Het werkt denk ik goed bij ons omdat we zoals gebruikelijk bij veel IT-ontwikkelteams alles inplannen in sprints, regelmatig via Teams de belanghebbenden spreken en op geplande momenten laten zien wat we hebben gemaakt. Er is dus inzicht wat we doen en dat scheelt denk ik ook voor ons soort werk.
Het sociale aspect wordt wel eens genoemd, maar ik heb praktisch dezelfde soort sociale interactie online als die ik in het echt zou hebben. Voordeel vind ik juist dat je makkelijker 1:1 met iemand over persoonlijke dingen kan praten in Teams bijvoorbeeld, terwijl je op het werk waar je met zijn allen bij elkaar zit dat veel minder gauw doet, dat blijft vaker bij algemene praatjes. En mijn ervaring is dat de meeste tijd iedereen stilletjes achter zijn computer in zijn eigen wereld zit. Dat doen wij net zo goed thuis. En misschien werkt het voor veel ontwikkelaars ook goed omdat het toch al vaak geen praatpoppen zijn en ze liever geen prikkels willen hebben om hun heen. Maar misschien kijk ik er erg rationeel naar en denk ik "we doen wat ons wordt gevraagd en waar we voor worden betaald en de klant is tevreden" en vind ik alles eromheen niet belangrijk (genoeg).
Dus ja, wat mij betreft blijf ik thuiswerken en alleen naar het werk als het iets toevoegt of misschien standaard bijvoorbeeld een dag per week naar het kantoor toe.
[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 01-07-2021 11:42 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Het verschil is hier erg groot. Collega's die nu al moeite hebben met 1 dag per week op kantoor werken (terwijl ze voor corona dus fulltime op kantoor waren) omdat ze bang zijn dat dat een opmars is naar meer en nieuwe collega's die inderdaad standaard zeggen niet meer dan 2 dagen per week op kantoor te komen. Voorheen ondenkelijk en nu inderdaad niet meer te stoppen.
Ben wel benieuwd hoe we er over een jaar weer over denken. Denk dat het contact met sommige collega's gewoon langzaam doodbloeit als je elkaar nauwelijks nog ziet (als je niet met vaste kantoordagen werkt als team).
Ben wel benieuwd hoe we er over een jaar weer over denken. Denk dat het contact met sommige collega's gewoon langzaam doodbloeit als je elkaar nauwelijks nog ziet (als je niet met vaste kantoordagen werkt als team).
Het probleem wat ik heb is dat als team op kantoor werken minder toevoegt dan wanneer je met meerdere teams op kantoor werkt. Juist het ontmoeten van anderen (dus van buiten je team) is iets wat nu als gemis wordt gevoeld.Deezers schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:45:
Het verschil is hier erg groot. Collega's die nu al moeite hebben met 1 dag per week op kantoor werken (terwijl ze voor corona dus fulltime op kantoor waren) omdat ze bang zijn dat dat een opmars is naar meer en nieuwe collega's die inderdaad standaard zeggen niet meer dan 2 dagen per week op kantoor te komen. Voorheen ondenkelijk en nu inderdaad niet meer te stoppen.
Wat was ik naiefsorted.bits schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:28:
[...]
Verder zou ik ook graag mijn thuiswerkpatroon aanpassen. Ik werk normaal 1 dag in de week thuis, en nu full-time. Ik wil wel naar een afwisselend ritme van 3 dagen thuis/2 dagen op kantoor en de week er op andersom.
Ik weet echter niet of ons bedrijf hierin mee gaat. Die zijn nu allemaal al schema's aan het maken hoe we weer op kantoor kunnen zitten, waar sommige van mijn collega's ook echt op zitten te wachten.
Wij als development afdeling hebben wel wat gesteigerd en zijn gewoon ons eigen pad aan het bewandelen, maar als ik de interactie met de directie zo eens aanvoel, worden ze daar niet blij van.
Er vertrekken ondertussen meer mensen dan ze kunnen aannemen, dus ik ben er bang voor dat dit niet goed gaat komen. Gelukkig hebben ze de beslissing genomen om te near-shoren (Turkije), want daar zijn de mensen lekker goedkoop. (/s)
Hoe groot is jullie kantoor? Want bij mijn huidige locatie (gedetacheerd) is minder dan 50% van de bureau's beschikbaar met inachtneming van 1,5m...sorted.bits schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:11:
[...]
Wat was ik naief. Er is aangegeven dat er weer op kantoren werkt mag worden? Mooi, dan iedereen voor minimaal 50% naar kantoor, is er geroepen vanuit de directie.
Sommige managers leren nooit... (iets met goed en duur koop).sorted.bits schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:11:
[...]
Er vertrekken ondertussen meer mensen dan ze kunnen aannemen, dus ik ben er bang voor dat dit niet goed gaat komen. Gelukkig hebben ze de beslissing genomen om te near-shoren (Turkije), want daar zijn de mensen lekker goedkoop. (/s)
En ze bedoelen niet: daar zijn ze goedkoop, maar eerder, daar luisteren ze meer. Die Nederlandse ontwikkelaars zijn allemaal van die lastige en koppige mensen die geen respect hebben voor managers... En daarbij eisen ze ook nog eens een fatsoenlijk salaris! Hoe durven ze!
Gelukkig heb ik nog nooit voor een bedrijf hoeven werken waarbij managers zeggen onze wil is wet.
Niet groot genoeg, ook de reden waarom we het zelf maar een beetje regelen.Wailing_Banshee schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:23:
[...]
Hoe groot is jullie kantoor? Want bij mijn huidige locatie (gedetacheerd) is minder dan 50% van de bureau's beschikbaar met inachtneming van 1,5m...
Eigenlijk bij BIJNA elk bedrijf waar ik gezeten heb, hebben ze dit geprobeerd. Uiteindelijk loopt het op een teleurstelling uit.Sommige managers leren nooit... (iets met goed en duur koop).
En ze bedoelen niet: daar zijn ze goedkoop, maar eerder, daar luisteren ze meer. Die Nederlandse ontwikkelaars zijn allemaal van die lastige en koppige mensen die geen respect hebben voor managers... En daarbij eisen ze ook nog eens een fatsoenlijk salaris! Hoe durven ze!
Gelukkig heb ik nog nooit voor een bedrijf hoeven werken waarbij managers zeggen onze wil is wet.
Inderdaad bij ons (ABN) mag er pas weer op kantoor "gewerkt" worden wanneer de 1,5m regel wordt opgeheven. Anders zijn er simpelweg niet geneog werkplekken beschikbaar en dan liever/maximaal 3 dagen per week anders is er nog steeds niet genoeg plek. Nu is het enkel naar kantoor voor een "strategisch event" (sollicitatie, sales meeting etc) met toestemming van je line manager. Gezien de opmars van de delta variant verwacht ik kortom niet dit jaar nog bij de klant op kantoor te zitten.Wailing_Banshee schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:23:
[...]
Hoe groot is jullie kantoor? Want bij mijn huidige locatie (gedetacheerd) is minder dan 50% van de bureau's beschikbaar met inachtneming van 1,5m...
Alle tijdelijke panden in en om Amsterdam zijn afgestoten tijdens de lockdown en het grootste pand wordt de komende 8 maanden verbouwd en heeft dus nog maar 1/3 van zijn originele capaciteit.
HD4Life @ Full-HD
Ik heb eigenlijk alleen maar bij bedrijven gewerkt waar ze net op de weg "terug" waren of de weg terug net afgerond wassorted.bits schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:41:
[...]
Eigenlijk bij BIJNA elk bedrijf waar ik gezeten heb, hebben ze dit geprobeerd. Uiteindelijk loopt het op een teleurstelling uit.
Er werd in 2019 nog gezegd dat er meer werkplekken moesten komen, dus nu zijn er helemaal te weinig p Daarom is er nu nog een schema voor 4 dagen in de week (per team. optioneel), de vrijdag is "vrij" (kan iedereen boeken, totdat het vol is).Davidshadow13 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Inderdaad bij ons (ABN) mag er pas weer op kantoor "gewerkt" worden wanneer de 1,5m regel wordt opgeheven. Anders zijn er simpelweg niet geneog werkplekken beschikbaar en dan liever/maximaal 3 dagen per week anders is er nog steeds niet genoeg plek. Nu is het enkel naar kantoor voor een "strategisch event" (sollicitatie, sales meeting etc) met toestemming van je line manager. Gezien de opmars van de delta variant verwacht ik kortom niet dit jaar nog bij de klant op kantoor te zitten.
Mijn directe collega's zitten op zo'n 150 en 200km van me vandaan...
Ik zou op het shared service center kunnen gaan zitten (uur enkele reis) of op 1 van onze verkoop locaties (half uur enkele reis), maar ja dan zit ik nog steeds met collega's waar ik verder niet direct mee "van doen" heb en zit ik dus eigenlijk alleen voor de vorm op een locatie van de zaak.
Mijn leiding gevende is wat dat betreft heel makkelijk, wat hem (en mij) betreft wordt het thuiswerken en alleen voor afspraken naar locatie (wat na de bouwvak gemiddeld zo'n 1 a 2 dagen per week buiten de deur zal betekenen). Maar of de directie dat goed gaat vinden?
Ik zou op het shared service center kunnen gaan zitten (uur enkele reis) of op 1 van onze verkoop locaties (half uur enkele reis), maar ja dan zit ik nog steeds met collega's waar ik verder niet direct mee "van doen" heb en zit ik dus eigenlijk alleen voor de vorm op een locatie van de zaak.
Mijn leiding gevende is wat dat betreft heel makkelijk, wat hem (en mij) betreft wordt het thuiswerken en alleen voor afspraken naar locatie (wat na de bouwvak gemiddeld zo'n 1 a 2 dagen per week buiten de deur zal betekenen). Maar of de directie dat goed gaat vinden?
Op mijn werk zijn ze bezig met inventariseren wie er na de zomervakantie op kantoor wil komen werken en ook hoeveel dagen per week en welke dagen je sowieso een vaste thuiswerkplek zou willen. Uiteindelijke doel is om op een max kantoorbezetting van 50% uit te komen.
Sommige collega's willen het liefst permanent blijven thuiswerken tenzij noodzakelijk om toch naar kantoor te komen. Ik ga liever 3 a 4 dagen naar kantoor, lekker op de e-bike van en naar het werk om wat beweging en frisse lucht te pakken. Ik weet niet of permanent thuiswerken nou wel zo goed is voor de team spirit, dan ga je bij sommige collega;s een beetje vervreemd van ze raken. "Hey, leef jij ook nog!"
Sommige collega's willen het liefst permanent blijven thuiswerken tenzij noodzakelijk om toch naar kantoor te komen. Ik ga liever 3 a 4 dagen naar kantoor, lekker op de e-bike van en naar het werk om wat beweging en frisse lucht te pakken. Ik weet niet of permanent thuiswerken nou wel zo goed is voor de team spirit, dan ga je bij sommige collega;s een beetje vervreemd van ze raken. "Hey, leef jij ook nog!"
Dus… tenzij jullie gedwongen worden tot 1 fysieke ruimte heb jij geen vertrouwen dat jullie kunnen communiceren?Vlassie1980 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:03:
Op mijn werk zijn ze bezig met inventariseren wie er na de zomervakantie op kantoor wil komen werken en ook hoeveel dagen per week en welke dagen je sowieso een vaste thuiswerkplek zou willen. Uiteindelijke doel is om op een max kantoorbezetting van 50% uit te komen.
Heb je wel eens nagedacht over een kantoortuin?
* DevWouter gaat weer lief doen
Als ik kijk naar jouw argument kijk is de reis van en terug naar kantoor de belangrijkste reden. Er is genoeg onderzoek en bewijs dat op een fysieke locatie zijn geen voordeel bied tegenover remote als beide partijen capabel zijn. De meeste onderzoeken tonen ook aan dat remote teams vaak beter kunnen communiceren in vergelijkbare omstandigheden.
Dat is ook vaak de reden dat een bedrijf dat remote gaat ook faalt: Zij komen er dan pas achter dat de communicatie vaardigheden van hun teamleden niet op orde is. Vaak omdat ze niet zelfstandig capabel kan zijn. Op locatie is dat een minder groot probleem omdat er altijd wel een iemand aanwezig is die mee luistert en de communicatie tussen zender en ontvanger versoepelt. Zou men die persoon op locatie vertrekken dan valt ook vaak het team uit elkaar.
Mensen die goed remote kunnen werken zijn ook vaak zeer capabel in het communiceren.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat is afhankelijk van hun belang. Hoe zouden ze reageren als je aangeeft dat jij niet gemotiveerd wordt als je elke dag een uur kwijt raakt?toolkist schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:58:
Maar of de directie dat goed gaat vinden?
Er zijn op dit moment al genoeg mensen die aangegeven hebben sneller op zoek te gaan naar een andere baan omdat ze juist op afstand willen werken. En dat weet jouw directie waarschijnlijk ook.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik blijf zeker weten grotendeels thuiswerken, want ik kan prima als IT systeembeheerder remote werken en ben productiever doordat ik minder energie kwijt ben aan het reizen.
Als ik een chauffeur zou hebben die mij overal naar toe rijd dan zou ik het minder erg vinden om op kantoor te werken.
Als ik een chauffeur zou hebben die mij overal naar toe rijd dan zou ik het minder erg vinden om op kantoor te werken.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
En het advies is zojuist weer teruggedraaid naar zo veel mogelijk thuis werken. Ik ben benieuwd hoe snel de werkgevers hier op zullen reageren.
Van het bericht over de versoepelingen enkele weken terug was de inkt nog nat en de directie van mijn echtgenote had de mail al verstuurd met daarin de eis dat iedereen weer fulltime op kantoor komt zitten.
Mijn vrouw doet al sinds Maart vorig jaar vanuit huis de boekhouding en dat gaat prima en bevalt haar erg goed maar enige vorm van thuis werken of overleg hieromtrent werd gelijk getorpedeerd door het baasje. Het directeurtje voelt zich niet genoeg baas zonder personeel om zich heen blijkbaar.
Ik ben benieuwd....
Van het bericht over de versoepelingen enkele weken terug was de inkt nog nat en de directie van mijn echtgenote had de mail al verstuurd met daarin de eis dat iedereen weer fulltime op kantoor komt zitten.
Mijn vrouw doet al sinds Maart vorig jaar vanuit huis de boekhouding en dat gaat prima en bevalt haar erg goed maar enige vorm van thuis werken of overleg hieromtrent werd gelijk getorpedeerd door het baasje. Het directeurtje voelt zich niet genoeg baas zonder personeel om zich heen blijkbaar.
Ik ben benieuwd....
Hoorde in de auto Rutte op de radio: het was vooral 'als jullie als Kamer dit willen dan vind ik het oké', net als ventilatie wat nu opeens de nadruk krijgt.D.deJong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:26:
En het advies is zojuist weer teruggedraaid naar zo veel mogelijk thuis werken. Ik ben benieuwd hoe snel de werkgevers hier op zullen reageren.
Verwacht niet dat veel werkgevers hier gehoor aan zullen geven, de overheid heeft in deze een serieus geloofwaardigheidsprobleem.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik hoop dat ze bij ons niet zo strikt zijn en blijven vasthouden aan de (maximaal) 40% bezetting die ze zelf opgesteld hebben. Ik vond het juist weer heerlijk om naar kantoor te gaan.
Uiteindelijk is het bij ons wel zo (de laatste paar maanden), mocht te productiviteit er te veel onder lijden, dan mocht je een aantal dagen naar kantoor komen.
Uiteindelijk is het bij ons wel zo (de laatste paar maanden), mocht te productiviteit er te veel onder lijden, dan mocht je een aantal dagen naar kantoor komen.
Vaak bu'j te bang!
Als het aan mijn echtgenote ligt gaat ze hooguit een ochtend in de week naar kantoor voor een bespreking en doet ze verder haar werk vanuit huis, de productiviteit is nog nooit zo hoog geweest dus daar kan het niet aan liggen.
Verwijderd
Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als we gewoon als arbeiders voet bij stuk houden. De arbeidsmarkt is verschrikkelijk krap dus ontslaan doen ze niet zomaar.
Inderdaad poot zoveel mogelijk proberen stijf te houden, en hopen dat de bal blijft rollen als er één schaap over de dam is...Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:29:
Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als we gewoon als arbeiders voet bij stuk houden. De arbeidsmarkt is verschrikkelijk krap dus ontslaan doen ze niet zomaar.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Managers die ineens het idee hebben dat ze niks te managen (controleren) hebben; ik denk dat dat soms het probleem is.
Grappig dat het ene bedrijf een soort minimum aan kantoorwerk hangt (50% naar kantoor bijvoorbeeld) en bij ons zit er juist een maximum aan. De facilitaire dienst heeft het aantal werkplekken enorm verminderd sinds corona. Volgens mij staat er maar 1 bureau per 2 fte. Probleem is alleen dat iedereen natuurlijk op dinsdag en/of donderdag een kantoor dag wil en dat gewoon niet past.
Dat lijkt mij de beste optie. Wil je thuis werken dan zoek je een werkgever die dat aan kan en andersom verhuis je naar een werkgever die wel graag fysieke aanwezigheid heeft. Iedereen blij. Werkgever of werknemer dwingen tot aanpassingen waar ze niet vrolijk van worden hebben geen zin.MainframeX schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:05:
Mogelijkheid tot thuiswerken is nog niet echt onderdeel van de vacatures. Het lijkt mij voor nieuw personeel overigens erg moeilijk, de werkgever zal je toch in willen werken en de nieuwe collega zal toch gevoel willen hebben bij de bedrijfscultuur.jadjong schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 06:49:
[...]
Dat lijkt mij de beste optie. Wil je thuis werken dan zoek je een werkgever die dat aan kan en andersom verhuis je naar een werkgever die wel graag fysieke aanwezigheid heeft. Iedereen blij. Werkgever of werknemer dwingen tot aanpassingen waar ze niet vrolijk van worden hebben geen zin.
Ik weet wel dat, mocht ik in de toekomst van werkgever veranderen, ik wel specifiek ga solliciteren op banen waar thuiswerken gewoon mogelijk moet zijn (hoeft w.m.b. ook zeker niet fulltime, dat wil ik zelf niet eens).
Ik denk dat dat als werkgever ook een USP kan zijn. Bij 2 gelijkwaardige functies/werkgevers zou ik altijd voor degene kiezen die thuiswerken mogelijk maakt, ook al zou ik daar iets minder verdienen
Ik denk dat dat als werkgever ook een USP kan zijn. Bij 2 gelijkwaardige functies/werkgevers zou ik altijd voor degene kiezen die thuiswerken mogelijk maakt, ook al zou ik daar iets minder verdienen
Vaak bu'j te bang!
Oude beleid van werk na de versoepelingen was:D.deJong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:26:
Ik ben benieuwd....
- Maximaal 40% van de werkplekken kunnen gebruikt worden.
- Op kantoor kan 1,5 meter gehandhaafd worden + er zijn genoeg hygiënische maatregelen/hulpmiddelen.
- We nodigen iedereen weer uit om weer wat vaker naar kantoor te gaan.
Na oproep Rutte mailtje vanochtend in de mailbox:
- Rutte roept op om thuiswerken de norm te maken.
- Maar wij hebben het goed geregeld, dus ons oude advies om af en toe naar kantoor te komen blijft staan.
Voor de meeste afdelingen is het vrijwillig en ik sla dan nog even een paar weken over omdat ik nog niet volledig gevaccineerd ben. Er zit echter ook één afdeling bij waarbij de onderlinge samenwerking en de hoge werkvoorraad behoorlijk wat zand in de motor gooien en van die mensen wordt nu toch wel verwacht dat ze vaker naar kantoor gaan komen (minimaal 1x per week). En ik vermoed dat dat de reden is dat ze doorgaan met dezelfde strategie. Maar ik vind de mail een tikkeltje naïef wetende dat veel mensen met de trein bij ons komen + de besmettelijkheid van de Delta variant + dat lang niet iedereen volledig ingeënt is.
Bij mij op kantoor was sinds de laatste versoepelingen nog steeds een minimale bezetting. Er is wel een inventarisatie gedaan door mijn manager wie vanaf september op kantoor wil komen werken en wie full time thuis wil blijven werken tenzij het niet anders kan.
Komt er dus op neer dat er dagelijks een max bezetting van 50% is.
Ik wil wel graag naar kantoor omdat ik dan lekker even een fietstochtje en wat beweging heb, maar andere collega's vinden het allemaal wel best thuis.
Ben benieuwd hoe de vlag er begin september bij hangt en of dat we alsnog dan zoveel mogelijk thuis moeten werken.
Komt er dus op neer dat er dagelijks een max bezetting van 50% is.
Ik wil wel graag naar kantoor omdat ik dan lekker even een fietstochtje en wat beweging heb, maar andere collega's vinden het allemaal wel best thuis.
Ben benieuwd hoe de vlag er begin september bij hangt en of dat we alsnog dan zoveel mogelijk thuis moeten werken.
Ik ben 1 mei met een nieuwe baan begonnen en werk voor de Nordics en mijn collega's zitten daar maar ok in BELUX. Alles gebeurt dus vanuit huis.
Ik heb 1 directe collega in NL en misschien dat we af en toe inderdaad op kantoor gaan zitten om elkaar beter te leren kennen en voor de samenwerking.
Voor 1 mei ook sinds maart vorig jaar thuis gewerkt, beviel prima. Ja al die teams calls zijn best vervelend maar maakte meetings ook wel een stuk effiecenter omdat men ook geen zin had uren naar dat scherm te staren.
Daarnaast mis ik het reizen ook absoluut niet. Heerlijk opstaan ontbijt, dochter op weg helpen naar school, makkelijk lunch maken.
En opmerkingen hierboven over bewegen en fietsen naar kantoor etc zijn zeker interessante dingen.
Ik ondervang dit door elke dag voor de lunch een wandeling te maken en na de werkdag ook. Heerlijk lekker buiten zijn.
Ik heb 1 directe collega in NL en misschien dat we af en toe inderdaad op kantoor gaan zitten om elkaar beter te leren kennen en voor de samenwerking.
Voor 1 mei ook sinds maart vorig jaar thuis gewerkt, beviel prima. Ja al die teams calls zijn best vervelend maar maakte meetings ook wel een stuk effiecenter omdat men ook geen zin had uren naar dat scherm te staren.
Daarnaast mis ik het reizen ook absoluut niet. Heerlijk opstaan ontbijt, dochter op weg helpen naar school, makkelijk lunch maken.
En opmerkingen hierboven over bewegen en fietsen naar kantoor etc zijn zeker interessante dingen.
Ik ondervang dit door elke dag voor de lunch een wandeling te maken en na de werkdag ook. Heerlijk lekker buiten zijn.
Ondanks een oproep van Rutte dat mensen tot zeker tot na de zomer nog zoveel mogelijk thuis moeten werken is directie van mening dat 4 dagen per week op kantoor werken geen probleem is en stelt het nog steeds als eisLisadr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:48:
Bij een leverancier moeten alle medewerkers vanaf 1 juli verplicht 4 dagen per week op kantoor werken. Directie zijn zelf volledig gevaccineerd terwijl de meerderheid van het personeel pas hun eerste prik heeft. Mensen die niet volledig gevaccineerd zijn hebben een voorstel ingediend om tot september 2 dagen per week op kantoor te werken en vanaf september 4 dagen. Directie heeft het afgewezen.

Mijn fietstocht is ook wel met een high speed e-bike en een enkele rit van 25km. Als ik een beetje aanzet dan is dat best wel goed voor een redelijke heart-rate en wat conditie opbouw, hoewel het zeker geen topsport is. Verder doe ik niks aan sport of beweging dus vandaar dat ik het jammer vind om minder naar kantoor te mogen. Andere manieren van bewegen boeien me niet of hebben mijn interesse niet. Heb ooit geprobeerd hard te lopen maar dat was geen succes, met deze dagelijkse rit doe ik het tenminste met een doel.Dracula schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:07:
Ik ben 1 mei met een nieuwe baan begonnen en werk voor de Nordics en mijn collega's zitten daar maar ok in BELUX. Alles gebeurt dus vanuit huis.
Maar thuiswerken heeft ook voordeel, ik zie de kids meer en kan ze ook wat vaker naar sport / school brengen. Binnenkort is het vakantie en dan zit alles thuis. Dan is het allemaal wat rumoeriger in huis en snak ik naar een rustig kantoor
[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 15-07-2021 11:24 ]
Ja echt heel erg benieuwd hoe bedrijven hier inderdaad mee om gaan. Er was stiekem de hoop dat dit een ommekeer zou zijn in het werk landschap. Het lijkt echter zeer snel weer back to normal te gaan. Er staan overal weer gewoon files bijv.Lisadr schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:17:
[...]
Ondanks een oproep van Rutte dat mensen tot zeker tot na de zomer nog zoveel mogelijk thuis moeten werken is directie van mening dat 4 dagen per week op kantoor werken geen probleem is en stelt het nog steeds als eis![]()
Zelf ben ik (als externe) binnen gekomen bij het huidige bedrijf begin Corona en nooit op kantoor gewerkt. In het begin inderdaad lastig ivm kennis overdracht en directe collega's niet zien etc maar ook op kantoor heb je dit soort problemen. Dus het ligt heel erg aan het bedrijf, de cultuur, de collega's, het werk en aan jezelf wat goed bij je past.
Zelf wil ik het liefst niet meer terug naar kantoor. Scheelt veel reistijd/files en parkeerkosten. Thuis heb ik goed internet, 3 31 inch monitoren, geen stomme headset nodig als ik in calls zit. Kan mijn tijd zelf indelen zoals ik wil. Ff chillen indien nodig. Katten gezelschap houden
Nu was het bedrijf waar ik nu zit voordat ik daar begon heel strikt. Thuiswerken niet mogelijk. Half 9 op kantoor zijn. Verplicht een uur pauze. Dresscode op de vloer (ook al werk je bijv achter de schermen) etc. Tijdens Corona hebben ze zich echt aangepast in het begin. Dit begon later wat minder te worden voor externe die voorheen bijv parkeerkosten vergoed kregen of gratis lunch mochten ze toch op kantoor komen. Dit is later voor Externe medewerkers geschrapt.
Nu is/was het idee om 3x per 2 weken naar kantoor te komen. Dus in te plannen wanneer je gaat en waneer niet. Nu is 3x per 2 weken natuurlijk niet super veel maar ik weet al van mijzelf dat ik die dagen veel minder efficiënt bent maar ook minder leuk ga vinden. Stressvoller vooral. Er gingen al wel geruchten dat men wil dat iedereen weer minimaal 4 dagen per week naar kantoor komt maar dat zijn nu nog geruchten. De afgelopen anderhalf jaar bij elke company meeting gehoord hoe goed het bedrijf het doet, hoeveel winst er is gemaakt, hoe fantastisch alles wordt opgepakt etc. En dan alsnog willen ze toch weer iedereen naar kantoor halen.... maar waarvoor dan? Controle? Wantrouwen?
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik ben zelf een externe medewerker (consultant) binnen de Rijksoverheid. Daar was het beleid al (ondanks de oproep van het kabinet om weer op kantoor te werken) om tot en met september thuis te werken, tenzij vitale functie of zwaarwegende belangen. Ik hoor veel dat hybride werken de standaard gaat worden. Maar ik hoor ook signalen dat genoeg managers gewoon weer terug willen naar fulltime kantoor.
Ik zie mijzelf in ieder geval niet meer 5 dagen per week op kantoor zitten puur om het aanwezig zijn. De tijd moet uitmaken hoe we hier als maatschappij mee om gaan.. Dat het allemaal kan, is nu wel bewezen.
Zo heb ik nu al meerdere keren van 08:00 - 13:00 op kantoor gewerkt, omdat bepaalde overleggen of werkzaamheden zich daar voor lenen. En mijn werkdag maak ik dan in de middag thuis af. Die vrijheid vind ik nu zo ontzettend fijn. Ik hoop zo erg dat dit blijft, helaas is het geen recht van de werknemer..
Ik zie mijzelf in ieder geval niet meer 5 dagen per week op kantoor zitten puur om het aanwezig zijn. De tijd moet uitmaken hoe we hier als maatschappij mee om gaan.. Dat het allemaal kan, is nu wel bewezen.
Zo heb ik nu al meerdere keren van 08:00 - 13:00 op kantoor gewerkt, omdat bepaalde overleggen of werkzaamheden zich daar voor lenen. En mijn werkdag maak ik dan in de middag thuis af. Die vrijheid vind ik nu zo ontzettend fijn. Ik hoop zo erg dat dit blijft, helaas is het geen recht van de werknemer..
Werk als consultant. Bij ons begon het alweer normaal te worden om zo veel mogelijk naar de klant te gaan..Cheezborger schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:31:
Ik ben zelf een externe medewerker (consultant) binnen de Rijksoverheid. Daar was het beleid al (ondanks de oproep van het kabinet om weer op kantoor te werken) om tot en met september thuis te werken, tenzij vitale functie of zwaarwegende belangen. Ik hoor veel dat hybride werken de standaard gaat worden. Maar ik hoor ook signalen dat genoeg managers gewoon weer terug willen naar fulltime kantoor.
Lastige in dit beroep is; als de klant vraag om fysiek op kantoor te verschijnen dan doen we dat.
Ik hoop zelf eigenlijk dat 2 dagen per week thuiswerken standaard wordt, maar ik heb er een hard hoofd in.
Hier is het advies ook teruggedraaid: je werkt weer thuis tenzij... En eind augustus / begin september weer kijken hoe verder. Maar ik ben wel bang voor de onderliggende samenwerking binnen het team. Werkinhoudelijk geen probleem maar de betrokkenheid of vluchtige bijpraat/vraagmomentjes zijn er niet meer. Collega's lijken nu een aanspreekpunt te zijn geworden door weinig elkaar echt te zien is de verbinding weg.
Bij ons was werken op kantoor beperkt mogelijk mits aangemeld en met toestemming van management op één vaste dag in de week. Beperkte mogelijkheden per locatie enz. Dit was men langzaam aan het uitbreiden richting de maximale mogelijkheden binnen de gegeven adviezen, we zaten nog steeds aan de zeer veilige kant.
Die uitbreiding is per direct stop gezet en het advies is weer om zoveel mogelijk thuis te werken. Terug draaien van wat nu toegestaan is doet men niet, men laat het over aan de werknemer om het advies te volgen en aangezien de animo nu al beperkt was zal men daar wel gehoor aan geven.
Mondkapjes op kantoor tijdens verplaatsingen gaat weer van advies naar dringend advies, schat dat nog steeds 50% van de aanwezige mensen dat al deed ondanks dat het niet meer verplicht was. Was van de week voor het eerst sinds maart 2020 op één van de kantoren waar het onwerkelijk leeg was, de mogelijkheden die er zijn qua aantallen worden ook niet gehaald.
Voorlopig, mogelijk voor een jaar, blijft het max één dag per week vrijwillig naar kantoor en daarna zal het waarschijnlijk twee om drie worden of drie om twee.
Volledig terug naar kantoor zal het waarschijnlijk niet/nooit meer worden.
Die uitbreiding is per direct stop gezet en het advies is weer om zoveel mogelijk thuis te werken. Terug draaien van wat nu toegestaan is doet men niet, men laat het over aan de werknemer om het advies te volgen en aangezien de animo nu al beperkt was zal men daar wel gehoor aan geven.
Mondkapjes op kantoor tijdens verplaatsingen gaat weer van advies naar dringend advies, schat dat nog steeds 50% van de aanwezige mensen dat al deed ondanks dat het niet meer verplicht was. Was van de week voor het eerst sinds maart 2020 op één van de kantoren waar het onwerkelijk leeg was, de mogelijkheden die er zijn qua aantallen worden ook niet gehaald.
Voorlopig, mogelijk voor een jaar, blijft het max één dag per week vrijwillig naar kantoor en daarna zal het waarschijnlijk twee om drie worden of drie om twee.
Volledig terug naar kantoor zal het waarschijnlijk niet/nooit meer worden.
Moet er niet aan denken dat dit thuiswerken het nieuwe normaal wordt. Doodongelukkig word je er van en 3/4 van de collega's verbergt zich. Voor bepaalde functies kan het werken, maar het is niet voor niets dat alle managers naar kantoor willen en het personeel liefst thuis blijft werken.
Verwijderd
Als ik er super gelukkig van wordt, waarom zou ik dan mijn mentale gezondheid opofferen om naar kantoor te gaan en mijn leven daar te spenderen?Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:16:
Moet er niet aan denken dat dit thuiswerken het nieuwe normaal wordt. Doodongelukkig wordt je er van en 3/4 van de collega's verbergt zich. Voor bepaalde functies kan het werken, maar het is niet voor niets dat alle managers naar kantoor willen en het personeel liefst thuis blijft werken.
knip
[ Voor 109% gewijzigd door Ypuh op 15-07-2021 23:28 ]
Alle managers? Is bij ons in ieder geval geen sprake van, ook daarvan zijn er veel zeer tevreden met grotendeels thuiswerken. Daarnaast is de beslissing om blijvend (groten)deels afkomstig van het oppermanagement zijnde de directie en niet eentje van het personeelYpuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:16:
Moet er niet aan denken dat dit thuiswerken het nieuwe normaal wordt. Doodongelukkig word je er van en 3/4 van de collega's verbergt zich. Voor bepaalde functies kan het werken, maar het is niet voor niets dat alle managers naar kantoor willen en het personeel liefst thuis blijft werken.
Dergelijke managers of het type dat ik me er bij voorstel zou ik ook niet als manager willen hebben. Als het vertrouwen zo laag is ga ik wel ergens anders werken.
Ben zelf nooit groot voorstander geweest van thuiswerken en heb er eigenlijk een hekel aan maar een twee om drie of drie om twee kan ik wel mee leven. Volledig thuis liever niet als het aan mij ligt.
Als je puur kijkt naar kan het werk wat je doet thuis gedaan worden dan is dat voor veel mensen inderdaad mogelijk, zeker met kantoorbanen. Maar inderdaad de collega's waarvan je toch al afvroeg wat ze eigenlijk deden zijn nu nog onzichtbaarder geworden (zal je ze missen?) Ik ben wel voorstander van 1/2x per week elkaar live zien anders heb je soms geen idee hoe het met die persoon of je team is.Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:35:
[...]
Als ik er super gelukkig van wordt, waarom zou ik dan mijn mentale gezondheid opofferen om naar kantoor te gaan en mijn leven daar te spenderen?
Omdat de werkgever het verlangt?Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:35:
[...]
Als ik er super gelukkig van wordt, waarom zou ik dan mijn mentale gezondheid opofferen om naar kantoor te gaan en mijn leven daar te spenderen?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik ben geen manager maar ik mis het sociale contact gewoon heel erg. Thuis alleen naar een beeldscherm staren is niet hetzelfde als toevallig iemand tegen komen bij de koffie en ff snel kletsen en iets regelen.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:16:
Laat staan even met collega's een borrel na t werk. Dat werkt achter de pc gewoon niet lekker.
Als een werkgever verlangt dat je op je hoofd gaat staan, doe je dat dan ook?
Het is een werkgever, jij bent als werknemer niet zijn eigendom of slaaf ofzo.
Ik vind dat dit in onderling overleg moet worden besloten voor functies waar thuiswerken uitstekend mogelijk is.
Zelf gaan wij met onze managers in gesprek (moet vóór 1 september afgerond zijn, het nieuwe beleid gaat dan in). Ik ga persoonlijk inzetten op 1 of maximaal 2 dagen op kantoor, de rest thuis.
Ik werk al sinds maart 2020 thuis (slechts 2x op kantoor geweest, 1x moest ik iets in ontvangst nemen en 1x was BHV training) en ik ben veel productiever dan voorheen, krijg veel meer gedaan. En het scheelt me een kleine 2 uur reistijd per dag die ik nu dus als vrije tijd erbij heb.
Virussen? Scan ze hier!
Is dat een insinuatie dat managers hard werken en personeel er maar met de pet naar gooit? Wellicht begrijp ik je verkeerd....Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:16:
Jij plukt dus de vruchten van het thuiswerken; geen reistijd, meer vrije tijd. Maar de functie van een manager is natuurlijk wel veranderd als iedereen veel thuiswerkt en je veel moeilijker zicht heb op je team, verbinding en werkzaamheden. Ook al kan je natuurlijk elke dag digitaal overleggen. Ik denk dat het verschil tussen mensen op kantoor en thuiswerkers wel groter gaat worden. Als je niet (af en toe) op kantoor werkt krijg je veel niet mee en misschien ook minder kansen.wildhagen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:11:
[...]
Het is een werkgever, jij bent als werknemer niet zijn eigendom of slaaf ofzo.
Ik vind dat dit in onderling overleg moet worden besloten voor functies waar thuiswerken uitstekend mogelijk is.
Zelf gaan wij met onze managers in gesprek (moet vóór 1 september afgerond zijn, het nieuwe beleid gaat dan in). Ik ga persoonlijk inzetten op 1 of maximaal 2 dagen op kantoor, de rest thuis.
Ik werk al sinds maart 2020 thuis (slechts 2x op kantoor geweest, 1x moest ik iets in ontvangst nemen en 1x was BHV training) en ik ben veel productiever dan voorheen, krijg veel meer gedaan. En het scheelt me een kleine 2 uur reistijd per dag die ik nu dus als vrije tijd erbij heb.
Niet per se. De taak van managers is doorgaans verbinden, rapporteren, visie omzetten in taken en voortgang bewaken. Dat is een stuk lastiger te realiseren wanneer je personeel niet zichtbaar is en ieder overleg gepland moet worden en via Zoom plaatsvindt. Je loopt een groot deel van de (non-verbale) communicatie mis en ieder bedrijf heeft te maken met medewerkers die zich thuis nóg beter weten te verstoppen dan op kantoor.thewizard2006 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:48:
[...]
Is dat een insinuatie dat managers hard werken en personeel er maar met de pet naar gooit? Wellicht begrijp ik je verkeerd....
Dat geldt uiteraard niet voor Tweakers, die zijn gemotiveerd, gedisciplineerd en zelfstandig genoeg, maar als ik alleen al naar mijzelf kijk heb ik best wel moeite het thuiswerken terwijl ik beschik over een gezonde dosis ambitie en professionaliteit. Ook lang niet iedereen zit op hetzelfde niveau qua technologie; mensen van 30 gaan simpelweg makkelijker om met flexibele werktijden, Teams-vergaderingen en digitaal plannen/documenteren dan mensen van 60.
Ik merk in dit topic veelal de instelling; ik kan mijn werk goed doen en bespaar reistijd, dus het is voor iedereen beter. Als een bedrijf niet optimaal rendeert doordat een groot deel van de (hogere) functies zijn of haar werk niet kan doen, is het een probleem van de (ouderwetse) organisatie, niet die van jou als medewerker. Deels waar, maar tevens een vrij egoistische instelling. Plus ik betwijfel of mensen daadwerkelijk productiever zijn. In mijn directe omgeving merk ik dat niet namelijk (IT consultancy bedrijf en productie bedrijf van lucht- en ruimtevaart).
Wellicht, en ik kan uiteraard alleen voor mijn eigen situatie spreken.Deezers schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:50:
[...]
Jij plukt dus de vruchten van het thuiswerken; geen reistijd, meer vrije tijd. Maar de functie van een manager is natuurlijk wel veranderd als iedereen veel thuiswerkt en je veel moeilijker zicht heb op je team, verbinding en werkzaamheden. Ook al kan je natuurlijk elke dag digitaal overleggen. Ik denk dat het verschil tussen mensen op kantoor en thuiswerkers wel groter gaat worden. Als je niet (af en toe) op kantoor werkt krijg je veel niet mee en misschien ook minder kansen.
Maar ook mijn manager zelf heeft al aangegeven geen behoefte eraan te hebben om iedereen regelmatig op kantoor te hebben.
Wij worden beoordeeld aan de hand van (de hoeveelheid) werk dat we afleveren, niet op het feit of we dagelijks op kantoor aanwezig zijn zodat onze manager ons elke minuut kan timen en kan klagen als we 6 minuten op het toilet zitten ipv 5 minuten, of dat we 4x per dag koffie halen terwijl 3x per dag de norm is oid.
Dat heet een stukje vertrouwen wat je in elkaar moet hebben, beide kanten op. Als een manager zijn team wantrouwt als hij ze niet fysiek in de gaten kan houden wil ik persoonlijk eigenlijk niet onder zo'n jaren 60 manager werken.
Virussen? Scan ze hier!
Behoorlijke generalisatie imo. Het zal aan zoveel verschillende factoren liggen. Vakgebied, bedrijfscultuur, werkzaamheden etcYpuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:04:
[...]
Niet per se. De taak van managers is doorgaans verbinden, rapporteren, visie omzetten in taken en voortgang bewaken. Dat is een stuk lastiger te realiseren wanneer je personeel niet zichtbaar is en ieder overleg gepland via Zoom plaats moet vinden. Je loopt een groot deel van de (non-verbale) communicatie mis en ieder bedrijf heeft te maken met medewerkers die zich thuis nóg beter weten te verstoppen dan op kantoor.
Dat geldt uiteraard niet voor Tweakers, die zijn gemotiveerd, gedisciplineerd en zelfstandig genoeg, maar als ik alleen al naar mijzelf kijk heb ik best wel moeite het thuiswerken en ik beschik over een gezonde dosis ambitie en professionaliteit. Ook lang niet iedereen zit op hetzelfde niveau qua technologie; mensen van 30 gaan simpelweg makkelijker om met flexibele werktijden, Teams-vergaderingen en digitaal plannen/documenteren dan mensen van 60.
Ik merk in dit topic veelal de instelling; ik kan mijn werk goed doen en bespaar reistijd, dus het is voor iedereen beter. Als een bedrijf niet optimaal rendeert doordat een groot deel van de (hogere) functies zijn of haar werk niet kan doen, is het een probleem van de (ouderwetse) organisatie, niet die van jou als medewerker. Deels waar, maar tevens een vrij egoistische instelling. Plus ik betwijfel of mensen daadwerkelijk productiever zijn. In mijn directe omgeving merk ik dat niet namelijk (IT consultancy bedrijf en productie bedrijf van lucht- en ruimtevaart).
Waar ik nu zit zie ik veel "personeel" gewoon keihard werken en zijn er managers waar je geen bal aan hebt.
Voor al die eigenschappen die jij aan een manager toekent heb je helemaal geen face to face in het echt nodig. Rapporteren, visie omzetten etc. Kan allemaal prima online. Verbinden ook trouwens....Dus als je als manager daar moeite mee hebt wellicht dan de hand in eigen boezem steken
En dat onzichtbare personeel tja als je die op kantoor al niet aansprak, lekker makkelijk om die personen dan nog meer de schuld te geven. Dan moet je als manager zorgen dat je het gesprek aan gaat en een dossier op bouwt (en die persoon probeert te ondersteunen en een oplossing te vinden). En als er geen oplossing gevonden wordt dan heb je, als goede manager, genoeg andere opties.
Dat er verschil zit tussen verschillende mensen waar bij de een thuiswerken verschrikkelijk vind en de ander het de uitkomst van de eeuw vind ga ik prima in mee en begrijp ook echt wel beide partijen. Maar on nu te zeggen dat "managers" socialer zijn etc en daardoor graag naar kantoor willen om lekker productief te zijn en het "personeel" lekker lui thuis zit te netflixen is een nogal boude generalisatie wat mij betreft.
Gelukkig is Tweakers ook geen goede afspiegeling van de maatschappijYpuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:04:
[...]
Niet per se. De taak van managers is doorgaans verbinden, rapporteren, visie omzetten in taken en voortgang bewaken. Dat is een stuk lastiger te realiseren wanneer je personeel niet zichtbaar is en ieder overleg gepland moet worden en via Zoom plaatsvindt. Je loopt een groot deel van de (non-verbale) communicatie mis en ieder bedrijf heeft te maken met medewerkers die zich thuis nóg beter weten te verstoppen dan op kantoor.
Dat geldt uiteraard niet voor Tweakers, die zijn gemotiveerd, gedisciplineerd en zelfstandig genoeg, maar als ik alleen al naar mijzelf kijk heb ik best wel moeite het thuiswerken terwijl ik beschik over een gezonde dosis ambitie en professionaliteit. Ook lang niet iedereen zit op hetzelfde niveau qua technologie; mensen van 30 gaan simpelweg makkelijker om met flexibele werktijden, Teams-vergaderingen en digitaal plannen/documenteren dan mensen van 60.
Bij ons op kantoor (allemaal HTS/TU) zie je gewoon dat eigenlijk niemand permanent wilt thuis werken, maar 2 a 3 dagen op kantoor wilt komen. Vanwege het sociale aspect, de kortere lijntjes, het makkelijker overleggen én de productiviteit. Wij zitten dan wel in de werktuigbouwkunde/machinebouw, en dat zijn denk ik een wat ander soort mensen dan het 'stereotype' Tweaker
Vaak bu'j te bang!
Mijn plan is om max 2 dagen per week naar kantoor te gaan. Niet omdat het moet, maar omdat ik behoefte heb aan een andere omgeving en sociaal contact.
De transitie naar thuiswerken is bij ons best goed gegaan, en ik heb het idee dat kruisbestuiving tussen afdelingen/disciplines ook meer gebeurt nu omdat onze organisatie verdeeld is over het hele land. Het gebruik van MS Teams maakt dat je niet voor iedere meeting in de trein hoeft te springen.
Management is een strategie aan het uitdenken hoe de kantoren anders in te zetten: meer als ontmoetingsplek, in plaats van werkplek.
Mijn enige bezwaar voor mij is het aantal beeldschermuren die ik nu maak. Het lijkt een effect te hebben op mijn schouders/nek, en van daaruit vloeit soms hoofdpijn/migraine. Normaal in een face-to-face meeting zit ik altijd wat te draaien en wippen op een stoel, en dat geeft afwisseling in mijn houding, en die heb ik nu niet met een screen meeting.
Dat is iets wat ik nog echt aan moet pakken.
De transitie naar thuiswerken is bij ons best goed gegaan, en ik heb het idee dat kruisbestuiving tussen afdelingen/disciplines ook meer gebeurt nu omdat onze organisatie verdeeld is over het hele land. Het gebruik van MS Teams maakt dat je niet voor iedere meeting in de trein hoeft te springen.
Management is een strategie aan het uitdenken hoe de kantoren anders in te zetten: meer als ontmoetingsplek, in plaats van werkplek.
Mijn enige bezwaar voor mij is het aantal beeldschermuren die ik nu maak. Het lijkt een effect te hebben op mijn schouders/nek, en van daaruit vloeit soms hoofdpijn/migraine. Normaal in een face-to-face meeting zit ik altijd wat te draaien en wippen op een stoel, en dat geeft afwisseling in mijn houding, en die heb ik nu niet met een screen meeting.
Dat is iets wat ik nog echt aan moet pakken.
Maar als het dus om een vakgebied, bedrijfscultuur en werkzaamheden gaat die zich niet zo goed lenen om thuis te werken, dan lijkt het mij toch logisch om te verlangen dat mensen weer terug naar kantoor komen? Ook lang niet ieder IT bedrijf/(kantoor)functie is per definitie geschikt om volledig op afstand te doen.thewizard2006 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:11:
Behoorlijke generalisatie imo. Het zal aan zoveel verschillende factoren liggen. Vakgebied, bedrijfscultuur, werkzaamheden etc
Deze begrijp ik ook niet. Managers die gewend zijn/hun kwaliteiten het beste tot hun recht komen in de 'oude' situatie hebben zelf een probleem, maar als hun team niet presteert dan moeten ze voor diegene maar een dossier opbouwen om diegene de deur uit te werken? Deze reactie is erg zwart-wit/eenzijdig zoals ik hem lees.thewizard2006 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:11:
Waar ik nu zit zie ik veel "personeel" gewoon keihard werken en zijn er managers waar je geen bal aan hebt.
Voor al die eigenschappen die jij aan een manager toekent heb je helemaal geen face to face in het echt nodig. Rapporteren, visie omzetten etc. Kan allemaal prima online. Verbinden ook trouwens....Dus als je als manager daar moeite mee hebt wellicht dan de hand in eigen boezem steken
----------------
En dat onzichtbare personeel tja als je die op kantoor al niet aansprak, lekker makkelijk om die personen dan nog meer de schuld te geven. Dan moet je als manager zorgen dat je het gesprek aan gaat en een dossier op bouwt (en die persoon probeert te ondersteunen en een oplossing te vinden). En als er geen oplossing gevonden wordt dan heb je, als goede manager, genoeg andere opties.
Waar ik vooral op doel is dat voor veel bedrijven en individuen thuiswerken geen makkelijke opgave is. Wat voor corona een goedlopend bedrijf was met een bovengemiddeld presterend team, zie en merk ik steeds vaker dat dit weg begint te zakken en management (met name hogere management) het ontbreekt aan tools/zicht om dit bij te sturen.
Daarnaast nemen de problemen om de tent draaiende te houden de overhand; cashflow, haperende productie, zieke medewerkers, reisrestricties naar buitenland, facilitaire maatregelen etc. De tijd om een dossier op te bouwen naar medewerkers die minder productief zijn is er helemaal niet. Verder ben ik van mening dat je ze het niet eens persoonlijk kwalijk kunt nemen; geen mens is gebouwd om 1.5 jaar noodgedwongen opgesloten vanuit een klein appartementje en op afstand dezelfde prestaties te leveren.
Medewerkers (inclusief ikzelf) lijken het ineens als arbeidsvoorwaarde te gaan zien dat het hun recht is om thuis te werken en geen reistijd meer te hebben, ongeacht de gevolgen voor de werkgever. Full-time op kantoor lijkt me inderdaad ook onnodig, maar los van het sociale aspect de algemene aanname dat iedereen thuis productiever is zie ik niet mijn directe omgeving. Dat terwijl iedereen voldoende betaald wordt en professioneel is om van 9-5 'aanwezig' te zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 16-07-2021 10:01 ]
Het vergt een andere manier van je team aansturen en waarschijnlijk ook deels het los kunnen laten van bepaalde managementstijlen die fysiek op locatie wel werken maar digitaal lastig overgebracht kunnen worden.Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:04:
[...]
Niet per se. De taak van managers is doorgaans verbinden, rapporteren, visie omzetten in taken en voortgang bewaken. Dat is een stuk lastiger te realiseren wanneer je personeel niet zichtbaar is en ieder overleg gepland moet worden en via Zoom plaatsvindt. Je loopt een groot deel van de (non-verbale) communicatie mis en ieder bedrijf heeft te maken met medewerkers die zich thuis nóg beter weten te verstoppen dan op kantoor.
Dit is overigens niets nieuws, dat is voor Covid-19 vaak genoeg lastig geweest. Managers die de perceptie hebben dat thuiswerkers weinig doen. We moeten overigens niet doen alsof remote werken nieuw is, in menig vakgebied is near & off-shoring business as usual.
"iedereen thuis productiever" is ook te algemeen. Sommige werkzaamheden blijven voor mij efficienter op kantoor en zo ook zijn er afdoende werkzaamheden waarbij thuiswerken efficienter is. Uiteindelijk moet je de keuze kunnen maken - en daarvoor de verantwoordelijkheid krijgen en nemen - om de beste werkplek te vinden voor de werkzaamheden die je moet doen.Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Medewerkers (inclusief ikzelf) lijken het ineens als arbeidsvoorwaarde te gaan zien dat het hun recht is om thuis te werken en geen reistijd meer te hebben, ongeacht de gevolgen voor de werkgever. Full-time op kantoor lijkt me inderdaad ook onnodig, maar los van het sociale aspect de algemene aanname dat iedereen thuis productiever is zie ik niet mijn directe omgeving. Dat terwijl iedereen voldoende betaald wordt en professioneel is om van 9-5 'aanwezig' te zijn.
Trainings en brainstormsessies bijvoorbeeld op kantoor maar het uitwerken van procedures of overige taken waar concentratie benodigd is thuis.
Een paar jaar terug heb ik hier op tweakers gepost in een topic over recruiters dat toen al mijn standaard eis was om 3 dagen per week thuis te kunnen werken. Ik vond het toen al grote bullshit om dagelijks naar een kantoor ergens te gaan, mijn kont op een stoel te parkeren, en daar de hele dag naar een scherm te turen om software te schrijven of papers te lezen. De aanleiding voor mijn houding daarin is dat ik een tijd daarvoor een "soort van burnout" heb gehad door omgevingsprikkels op kantoor, en dat ik me niet kon concentreren in een omgeving met veel prikkels.Deezers schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:45:
Ik heb een tijd na dat incident wel thuis gewerkt om weer op te bouwen na mijn uitval, en in de jaren daarna met regelmaat discussie gehad met mijn manager, dat hij toch vond dat ik weer full time op kantoor moest komen werken, want... hij wilde geen precedent scheppen... want dan wilde iedereen wel thuis werken...
Het team waar ik mee werkte vond het wel prima, ik was aanwezig wanneer dat nodig was, en ik leverde wat er gevraagd werd. Dus ik heb mijn manager voor lange tijd op /ignore gehad en mijn eigen lijn daarin getrokken.
Zo'n half jaar voor het covid19-gedoe begon ben ik gaan zoeken naar een nieuwe job, onder andere omdat de druk verhoogd werd om weer full time naar kantoor te komen, en ik daar niet zo'n zin in had om mijn rustige, prikkelvrije omgeving op te geven en iedere dag weer in de file te staan.
Begin 2020 ben ik bij mijn nieuwe werkgever begonnen, waar ik dus wel de vrijheid had om mijn eigen werktijden in te richten in combinatie met thuis werken. Corona was toen nog zo'n dingetje ergens in China... leek op SARS en zo...
Anderhalve maand later was het thuiswerken verplicht, zowel bij mijn nieuwe als oude werkgever. En wat ik er van hoor gaat dat thuiswerken bij mijn oude werkgever ook prima. De output blijft op peil. Ik voel dan een dikke "I told you so" opkomen...
Ergens vind ik het ironisch... jaren lang vecht ik tegen mijn natuur in om te voldoen aan het concept van werken op een kantoor, omdat "het nu eenmaal zo werkt", en "er geen precedent moet ontstaan". Jaren functioneer ik sub-optimaal omdat de werkomgeving en reistijd een grote energy-drain is. En in een klap krijg ik, en vele anderen die zijn zoals ik (de introverts), de vrijheid om mijn tijd en omgeving zo in te vullen zodat ze goed bij mij passen.
De discussie/push over terug naar kantoor gaat over welzijn van het individu dat ondergeschikt wordt aan financieel belang, eigenbelang, en tunnelvisie. En dat is een rode draad door de Nederlandse cultuur/mentaliteit die het laatste anderhalve jaar toch bloot is komen te liggen.
In mijn functieomschrijving en contract staat niet dat ik op mijn hoofd moet staan, maar wel dat ik een X aantal uur op kantoor wordt verwacht. Zelfs op welke tijden als ik me niet vergis.wildhagen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:11:
[...]
Wettelijk gezien mag de werkgever eisen dat je op de zaak bent. Er is geen recht op thuiswerken in de wet verankerd.Het is een werkgever, jij bent als werknemer niet zijn eigendom of slaaf ofzo.
Je bent altijd vrij om een andere werkgever te zoeken natuurlijk.
Dat kun je vindenIk vind dat dit in onderling overleg moet worden besloten voor functies waar thuiswerken uitstekend mogelijk is.
Maar ik zie het vrij somber in hoor.
Ik werk momenteel 2 dagen per week op kantoor, werkgever heeft aangegeven dat hij op termijn iedereen weer fulltime op de zaak verwacht. Dan kan ik iets anders vinden, maar kom ik niet ver mee dan.
Dat snap ik allemaal en ik ervaar het ook zo (bij mij is de reistijd anderhalf uur per dag) ... maar mijn werkgever ziet het simpelweg anders. En ik hoor van heel veel mensen dat ze terug op de zaak worden verwacht, dus mijn situatie is niet zo bijzonder.Ik werk al sinds maart 2020 thuis (slechts 2x op kantoor geweest, 1x moest ik iets in ontvangst nemen en 1x was BHV training) en ik ben veel productiever dan voorheen, krijg veel meer gedaan. En het scheelt me een kleine 2 uur reistijd per dag die ik nu dus als vrije tijd erbij heb.
Ondanks dat ik een software ontwikkelaar ben en mijn werk in principe volledig remote zou kunnen. Alleen face to face communiceert vaak toch beter en ook het werk van een programmeur bestaat voor een groot deel uit communicatie, want ik moet toch op de 1 of andere manier gaan snappen wat ik moet maken. Het hoe kan ik prima zelf natuurlijk.
Ik vind het parttime op kantoor werken dat ik momenteel doe dan ook prima. 2 dagen op de zaak voor o.a. overleg, rest thuis dingen afmaken.
Maar de werkgever is wettelijk gezien vrij om te vragen dat iedereen gewoon weer op kantoor zit straks.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Dat het werk thuis door kan gaan is hier ook wel gebleken. Maar de samenleving is de afgelopen jaren al flink geïndividualiseerd en overal ben je een nummertje geworden en ook qua zakelijke contacten lijkt niemand meer dan een paar jaar bij dezelfde werkgever te werken. Juist verbinding met collega's is dan erg belangrijk omdat je anders gewoon je ding doet dag in dag uit, op vaste dag je salaris krijgt en dan heb je zelf niet meer echt het idee voor welk bedrijf je precies werkt, morgen kan je ook vanuit een andere werkgever mailen. Collega's die zijn overgestapt kom je ineens achter door de out of office reply dat ze niet meer werkzaam bij ons...boxlessness schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:05:
[...]
Een paar jaar terug heb ik hier op tweakers gepost in een topic over recruiters dat toen al mijn standaard eis was om 3 dagen per week thuis te kunnen werken. Ik vond het toen al grote bullshit om dagelijks naar een kantoor ergens te gaan, mijn kont op een stoel te parkeren, en daar de hele dag naar een scherm te turen om software te schrijven of papers te lezen. De aanleiding voor mijn houding daarin is dat ik een tijd daarvoor een "soort van burnout" heb gehad door omgevingsprikkels op kantoor, en dat ik me niet kon concentreren in een omgeving met veel prikkels.
Ik heb een tijd na dat incident wel thuis gewerkt om weer op te bouwen na mijn uitval, en in de jaren daarna met regelmaat discussie gehad met mijn manager, dat hij toch vond dat ik weer full time op kantoor moest komen werken, want... hij wilde geen precedent scheppen... want dan wilde iedereen wel thuis werken...
Het team waar ik mee werkte vond het wel prima, ik was aanwezig wanneer dat nodig was, en ik leverde wat er gevraagd werd. Dus ik heb mijn manager voor lange tijd op /ignore gehad en mijn eigen lijn daarin getrokken.
Zo'n half jaar voor het covid19-gedoe begon ben ik gaan zoeken naar een nieuwe job, onder andere omdat de druk verhoogd werd om weer full time naar kantoor te komen, en ik daar niet zo'n zin in had om mijn rustige, prikkelvrije omgeving op te geven en iedere dag weer in de file te staan.
Begin 2020 ben ik bij mijn nieuwe werkgever begonnen, waar ik dus wel de vrijheid had om mijn eigen werktijden in te richten in combinatie met thuis werken. Corona was toen nog zo'n dingetje ergens in China... leek op SARS en zo...
Anderhalve maand later was het thuiswerken verplicht, zowel bij mijn nieuwe als oude werkgever. En wat ik er van hoor gaat dat thuiswerken bij mijn oude werkgever ook prima. De output blijft op peil. Ik voel dan een dikke "I told you so" opkomen...
Ergens vind ik het ironisch... jaren lang vecht ik tegen mijn natuur in om te voldoen aan het concept van werken op een kantoor, omdat "het nu eenmaal zo werkt", en "er geen precedent moet ontstaan". Jaren functioneer ik sub-optimaal omdat de werkomgeving en reistijd een grote energy-drain is. En in een klap krijg ik, en vele anderen die zijn zoals ik (de introverts), de vrijheid om mijn tijd en omgeving zo in te vullen zodat ze goed bij mij passen.
De discussie/push over terug naar kantoor gaat over welzijn van het individu dat ondergeschikt wordt aan financieel belang, eigenbelang, en tunnelvisie. En dat is een rode draad door de Nederlandse cultuur/mentaliteit die het laatste anderhalve jaar toch bloot is komen te liggen.
Dit jaar is dan ook alweer verloren en de jaarlijkse eindejaarsborrel staat ook op losse schroeven. Bovenstaande is puur op kantoorbanen gericht, als je in het ziekenhuis, autowasstraat of supermarkt werkt weet je wel waarvoor je werkt maar op kantoor is alles compleet vervangbaar en enige binding is in mijn opzicht dus wel van belang.
Verwijderd
@boxlessness Mooi verhaal, ik hoop dat er meer mensen opstaan zoals jij.
Verder verwacht ik wel veel van de "wet werken waar je wilt". Ik vind het heel mooi om de keus te hebben en minder loonslavernij te hebben. Toch nog een lichtpuntje in de huidige wereld
Verder verwacht ik wel veel van de "wet werken waar je wilt". Ik vind het heel mooi om de keus te hebben en minder loonslavernij te hebben. Toch nog een lichtpuntje in de huidige wereld
Dit kan je ook op andere manieren ondervangen. Dat iedereen (deels) thuis werkt wil niet zeggen dat je geen dagelijks contact meer kan hebben met je collega's of dat er geen team building/fun uitjes meer zijn. Die dingen zijn gewoon belangrijk of je nu wel of niet samen in 1 ruimte zit. Deze hele noodgedwongen thuiswerksituatie legt wat mij betreft maar 1 ding bloot: hoeveel een werkgever daadwerkelijk geeft om zijn werknemers en een gezonde bedrijfscultuur waar iedereen zich op zijn gemak kan voelen en er sterke, gezonde onderlinge relaties zijn. De werkgevers die dit al goed op orde hadden voor de crisis, hebben IMO ook het minst last van de enorme omschakeling.Deezers schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:24:
[...]
Juist verbinding met collega's is dan erg belangrijk omdat je anders gewoon je ding doet dag in dag uit, op vaste dag je salaris krijgt en dan heb je zelf niet meer echt het idee voor welk bedrijf je precies werkt, morgen kan je ook vanuit een andere werkgever mailen. Collega's die zijn overgestapt kom je ineens achter door de out of office reply dat ze niet meer werkzaam bij ons...[...]
En daarbij, niet iedereen heeft altijd die behoefte aan zoveel contacten. Daarnaast is het grootste gedeelte van mijn collega's ook precies dat. Collega's. Geen vrienden/familie etc waar ik zelf persoonlijk meer waarde aan hecht om een goede band op te bouwen. Zeker ook omdat ik in de detachering zit en vaak tussen de 1 a 3 jaar weg ga + het verloop van collega's is ook gewoon groot.Caelorum schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:53:
[...]
Dit kan je ook op andere manieren ondervangen. Dat iedereen (deels) thuis werkt wil niet zeggen dat je geen dagelijks contact meer kan hebben met je collega's of dat er geen team building/fun uitjes meer zijn. Die dingen zijn gewoon belangrijk of je nu wel of niet samen in 1 ruimte zit. Deze hele noodgedwongen thuiswerksituatie legt wat mij betreft maar 1 ding bloot: hoeveel een werkgever daadwerkelijk geeft om zijn werknemers en een gezonde bedrijfscultuur waar iedereen zich op zijn gemak kan voelen en er sterke, gezonde onderlinge relaties zijn. De werkgevers die dit al goed op orde hadden voor de crisis, hebben IMO ook het minst last van de enorme omschakeling.
@Ypuh Het heeft niet zoveel zin meer om hier over door te gaan denk ik. Wat ik wilde meegeven is dat het voor de een beter werkt op kantoor en voor de ander beter thuis. Los van of je nu een manager bent of grond personeel. Het is te afhankelijk van zoveel factoren of dit wel of niet slaagt dat een generalisatie dat managers allemaal weer naar kantoor willen om productief te zijn en het normale personeel nog onzichtbaarder wordt er bij mij niet in gaat.
Had zelf niet verwacht dat de groep 'thuiswerken is wel prima en mag voor mij altijd wel zo blijven' zo groot zou zijn. Ik hoor het tegenwoordig vaak om me heen, ook van mensen die niet introvert zijn (bijv. mijn zus). Je ziet vaak wel onderscheid in opvattingen tussen de "leven om te werken" en "werken om te leven"-mensen.
Daarmee wil ik niet de suggestie wekken dat die laatste categorie niet wil werken, daar geen plezier aan beleeft of de kantjes er vanaf loopt, maar simpelweg dat andere prioriteiten (bijv. gezin, autonomie, gevoelig voor prikkels, meer eigen tijd) veelal op #1 staan. Niet per se negatief, maar een werkgever vindt zichzelf uiteraard het belangrijkste in jouw leven.
Wat wel opvalt is dat er nu een grote groep vrij stellig aangeeft 'ik ga niet meer naar kantoor, of minder' terwijl ze daar momenteel geen recht op hebben. Net als dat je een medewerker niet zou moeten/hoeven dwingen om naar kantoor te komen, kun je je werkgever toch ook niet dwingen hier maar mee akkoord te gaan? Een dialoog aangaan lijkt me een goed begin (mijn directe werkgever laat het bijv. vrij, en mijn huidige klant zegt 50/50).
Dat lijkt me een andere situatie waarbij je zelf opzoek gaat naar een werkgever die verder is met thuiswerken en beter aansluit bij jouw behoeftes. Het 'I told you so' van @boxlessness lijkt mij een verkeerde houding. Je bent zelf eerder akkoord gegaan met een baan waarbij je geacht werd aanwezig te zijn, bent om verschillende redenen uitgevallen en legt de schuld (in)direct bij je vorige werkgever neer.
Daarmee wil ik niet de suggestie wekken dat die laatste categorie niet wil werken, daar geen plezier aan beleeft of de kantjes er vanaf loopt, maar simpelweg dat andere prioriteiten (bijv. gezin, autonomie, gevoelig voor prikkels, meer eigen tijd) veelal op #1 staan. Niet per se negatief, maar een werkgever vindt zichzelf uiteraard het belangrijkste in jouw leven.
Wat wel opvalt is dat er nu een grote groep vrij stellig aangeeft 'ik ga niet meer naar kantoor, of minder' terwijl ze daar momenteel geen recht op hebben. Net als dat je een medewerker niet zou moeten/hoeven dwingen om naar kantoor te komen, kun je je werkgever toch ook niet dwingen hier maar mee akkoord te gaan? Een dialoog aangaan lijkt me een goed begin (mijn directe werkgever laat het bijv. vrij, en mijn huidige klant zegt 50/50).
Dat lijkt me een andere situatie waarbij je zelf opzoek gaat naar een werkgever die verder is met thuiswerken en beter aansluit bij jouw behoeftes. Het 'I told you so' van @boxlessness lijkt mij een verkeerde houding. Je bent zelf eerder akkoord gegaan met een baan waarbij je geacht werd aanwezig te zijn, bent om verschillende redenen uitgevallen en legt de schuld (in)direct bij je vorige werkgever neer.
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 16-07-2021 12:08 ]
Het zal persoonlijk zijn, maar ik heb nog nooit een contract gezien waar staat dat ik op een bepaalde locatie moet zijn. Wel de standaard 8 uur per dag werken met tenminste tussen 10 en 4, en het leveren van prestaties. Nooit wordt gerept over het moeten zijn op kantoor.Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:04:
[...]
Wat wel opvalt is dat er nu een grote groep vrij stellig aangeeft 'ik ga niet meer naar kantoor, of minder' terwijl ze daar geen recht op hebben. Net als dat je een medewerker niet zou moeten/hoeven dwingen om naar kantoor te komen, kun je je werkgever toch ook niet dwingen hier maar mee akkoord te gaan? Dat lijkt me een andere situatie waarbij je zelf opzoek gaat naar een werkgever die verder is met thuiswerken en beter aansluit bij jouw behoeftes. Het 'I told you so' van @boxlessness lijkt mij een verkeerde houding. Je bent zelf eerder akkoord gegaan met een baan waarbij je geacht werd aanwezig te zijn, bent om verschillende redenen uitgevallen en legt de schuld (in)direct bij je vorige werkgever neer.
Mijn huidige contract heeft het zelfs alleen over 40 uur en taken uitvoeren die horen bij de functie. En dat vind ik ook de goede insteek van een werkgever. Wat gaat het ze aan of ik dat thuis, op Bali of op kantoor doe, als ik maar een fatsoenlijke tegenprestatie lever voor mijn loon.
Verwijderd
De wet is niet een soort bijbel voor moreel gedrag.
Er zijn genoeg dingen in het verleden legaal geweest wat niet moreel is. Denk aan kinderarbeid, geen stemrecht voor vrouwen, anti-abortie wetgeving, etcetera.
Iedereen wordt gedwongen om te werken uiteindelijk. Als je niet werkt, dan kan je je rekeningen niet betalen. We zijn de enige diersoort die betaalt om te kunnen overleven.
Niemand zal mij ooit dwingen om naar kantoor te gaan hoor, ik ben geen slaaf. Wel vind ik het leuk om 1 keer per week naar kantoor te gaan.
Kan niet wachten tot de wet "werken waar je wilt" erdoor heen komt: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35714
Ik werk om mijn rekeningen te betalen. De meeste mensen die zo graag willen naar kantoor willen doen het puur "omdat het we allemaal al zo gedaan hebben". Dat is niet de persoon wie ik ben. Zo krijgen we nooit progressie in het leven.
Er zijn genoeg dingen in het verleden legaal geweest wat niet moreel is. Denk aan kinderarbeid, geen stemrecht voor vrouwen, anti-abortie wetgeving, etcetera.
Iedereen wordt gedwongen om te werken uiteindelijk. Als je niet werkt, dan kan je je rekeningen niet betalen. We zijn de enige diersoort die betaalt om te kunnen overleven.
Niemand zal mij ooit dwingen om naar kantoor te gaan hoor, ik ben geen slaaf. Wel vind ik het leuk om 1 keer per week naar kantoor te gaan.
Kan niet wachten tot de wet "werken waar je wilt" erdoor heen komt: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35714
Ik werk om mijn rekeningen te betalen. De meeste mensen die zo graag willen naar kantoor willen doen het puur "omdat het we allemaal al zo gedaan hebben". Dat is niet de persoon wie ik ben. Zo krijgen we nooit progressie in het leven.
Ik heb de indruk dat je een beetje aan het trollen bent maar ik kan ernaast zitten, dus toch ff een serieuze reactie mijnerzijds. Uiteraard zijn er werkgevers die zichzelf het belangrijkste in het leven van hun werknemers vinden. Dat zijn imo niet de werkgevers waarvoor ik zou willen werken. Gelukkig heb ik een werkgever die "work-life balance" erg belangrijk vindt voor haar werknemers. Daarnaast staat er in mijn contract nergens iets over dat ik mijn 40-urige werkweek op kantoor aanwezig moet zijn. Ik krijg betaald voor het uitvoeren van werk en geen aanwezigheidspremie.Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:04:
Had zelf niet verwacht dat de groep 'thuiswerken is wel prima en mag voor mij altijd wel zo blijven' zo groot zou zijn. Ik hoor het tegenwoordig vaak om me heen, ook van mensen die niet introvert zijn (bijv. mijn zus). Je ziet vaak wel onderscheid in opvattingen tussen de "leven om te werken" en "werken om te leven"-mensen.
Gelukkig is mijn werkgever al druk bezig met voorbereidingen op het 'nieuwe normaal' waarbij deels thuiswerken onderdeel wordt. Persoonlijk zou ik liefst max 2 dagen op kantoor zijn (teamoverleg, dingen ophalen/retourneren) en 3 dagen thuiswerken. Ik denk dat ik gillend gek zou worden als ik weer fulltime op kantoor zou moeten zitten na ruim 15 maanden thuiswerken. Veel teveel prikkels en afleiding, ik werk thuis een heel stuk efficiënter.
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Wel/niet recht hebben zal me tegenwoordig echt worst wezen, net zoals de stelling dat "ik akkoord ben gegaan" met full time op kantoor zijn bij mijn vorige werkgever. De keuze wat betreft werkgevers+thuiswerken was 2+ jaar geleden niet bepaald reuze, en dan zoek ik de mazen op en rek/buig ik de omstandigheden tot het mij wel past.Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:04:
Jouw zienswijze is een typische "regels zijn regels"-houding, een houding die weinig flexibiliteit biedt voor de behoeften/welzijn van het individu, een houding die systemen in stand houdt, een houding die je juist klem gaat zetten wanneer er verandering nodig is.
Ik denk dat mensen die vast zitten in dergelijk patroon-denken juist degenen zijn die de grootste moeite hebben met de veranderingen die we nu door gaan (e.g. thuiswerken), en die voor ons liggen (e.g. klimaat).
Flexibiliteit en veerkracht zijn de beste eigenschappen die je kunt hebben in een wereld die continue veranderd.
We gaan hier niet uitkomen vanwege een verschillende zienswijze. Ik wil je ook niet persoonlijk aanvallen, maar ik verbaas me wel een beetje als ik dit zo lees. Ik ken de organisatie niet, de werkzaamheden, resultaten en jou als persoon, dus laat ik van het positieve uitgaan. Onderstaande is geen oordeel, maar in het kader van een discussie voeren kies ik even de kant van de werkgever:boxlessness schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:11:
[...]
Wel/niet recht hebben zal me tegenwoordig echt worst wezen, net zoals de stelling dat "ik akkoord ben gegaan" met full time op kantoor zijn bij mijn vorige werkgever. De keuze wat betreft werkgevers+thuiswerken was 2+ jaar geleden niet bepaald reuze, en dan zoek ik de mazen op en rek/buig ik de omstandigheden tot het mij wel past.
Jouw zienswijze is een typische "regels zijn regels"-houding, een houding die weinig flexibiliteit biedt voor de behoeften/welzijn van het individu, een houding die systemen in stand houdt, een houding die je juist klem gaat zetten wanneer er verandering nodig is.
Ik denk dat mensen die vast zitten in dergelijk patroon-denken juist degenen zijn die de grootste moeite hebben met de veranderingen die we nu door gaan (e.g. thuiswerken), en die voor ons liggen (e.g. klimaat).
Flexibiliteit en veerkracht zijn de beste eigenschappen die je kunt hebben in een wereld die continue veranderd.
Mijn vraag is; vind je de stelling die je inneemt niet ontzettend tegenstrijdig? Enerzijds lopen te pronken met eigenschappen als flexibiliteit en veerkracht; anderzijds een starre houding aannemen richting je werkgever over 'jullie doen het fout', 'ik had geen keuze', 'jullie zijn inflexibel', 'regels zijn niet aan mij besteed', 'het zal me een worst wezen wat jullie willen', 'ik ben ergens vrijwillig mee akkoord gegaan maar het er niet mee eens', 'ik zoek de mazen wel op'.
Dit voelt niet alsof er sprake is van een dialoog waarbij beide partijen het beste met elkaar voor hebben. Nogmaals; ik ken je situatie niet en wil niet oordelen, maar zelf zou ik ontzettend veel moeite hebben om een persoon als jij tegenover mij te hebben; iemand die je niet tevreden kunt krijgen zonder het roer volledig om te gooien en zijn gang te laten gaan. Het verwijt inflexibel te zijn te krijgen om je team/organisatie vervolgens volledig aan te moeten passen aan de (destijds afwijkende) wensen van een enkele medewerker. Ik durf het bijna niet te zeggen want dat levert anno 2021 de nodige kritiek op; maar die persoon die ook nog eens niet volledig inzetbaar was en eenmaal gezond verklaard zijn of haar heil elders zoekt.
Ik moet je ergens gelijk geven. 40u op kantoor is achterhaald en een tussenvorm is voor velen prima. Voor een enkeling is volledig thuiswerken misschien wel beter, en dat vertrouwen zou er onderling ook moeten zijn. Toch vind ik zelf als teamlid het ook wel fijn als je mede-projectleden ook gewoon aanwezig zijn. Misschien heb ik er als mede-collega nog wel meer moeite mee dat 'ons team' er nooit volledig is, dan dat ik dat nu als projectleider heb waarbij ik wel enig zicht heb op de opgeleverde resultaten.
I know, dat je moeite met mij zou hebben, en ik heb hetzelfde met personen met jouw zienswijze. Maar dat maakt niet dat we eens gezellig kunnen kletsen, maar we moeten zeker niet gaan samenwerken.Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:32:
maar zelf zou ik ontzettend veel moeite hebben om een persoon als jij tegenover mij te hebben;iemand die je niet tevreden kunt krijgen zonder het roer volledig om te gooien en zijn gang te laten gaan. Het verwijt inflexibel te zijn te krijgen om je team/organisatie vervolgens volledig aan te moeten passen aan de (destijds afwijkende) wensen van een enkele medewerker. Ik durf het bijna niet te zeggen want dat levert anno 2021 de nodige kritiek op; maar die persoon die ook nog eens niet volledig inzetbaar was en eenmaal gezond verklaard zijn of haar heil elders zoekt.
Ik weet dat ik, en mijn mentaliteit, enorm schuur met bepaalde andere persoonlijkheidstypes. Tegenwoordig ken ik mezelf gelukkig goed genoeg om te kiezen bij welke mensen/organisaties ik wel pas.
In de kern zit het verschil in waar we ieder waarde aan hechten. En dan bedoel ik niet in waarde van "dingen", maar waarde van zaken die onze persoonlijkheden in de kern raken.
In a nutshell: Ik bloei op in een omgeving waar ik veel en continue kan leren, en waar ik mijn nieuwgierigheid kan voeden. Ik hecht daarom veel waarde aan een (werk)omgeving waar ik veel vrijheid heb en creatief kan zijn. Waarde zit hem in zelf-actualisatie.
Regels, vaste structuren en systemen zijn een bedreiging voor die kernwaarde, en daar reageer ik sterk op. Bijzaken die mentale energie kosten (e.g. reistijd, vaste werktijden, onrustige omgeving) doen afbreuk aan die kernwaarde.
Tegenstrijdig? Nee!Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Mijn vraag is; vind je de stelling die je inneemt niet ontzettend tegenstrijdig? Enerzijds lopen te pronken met eigenschappen als flexibiliteit en veerkracht; anderzijds een starre houding aannemen richting je werkgever over 'jullie doen het fout', 'ik had geen keuze', 'jullie zijn inflexibel', 'regels zijn niet aan mij besteed', 'het zal me een worst wezen wat jullie willen', 'ik ben ergens vrijwillig mee akkoord gegaan maar het er niet mee eens', 'ik zoek de mazen wel op'.
De opsomming die je maakt is in mijn ogen geen starheid, maar een coping strategie: het systeem geeft me niet wat ik wil (of nodig heb als persoon), dus ik maak een pad waar ik dat wel krijg.
Of je dat star vindt of niet is afhankelijk van je perspectief/kernwaarden. Als je vindt dat het individu zich moet voegen naar het geheel, dan is het individu dat zich er tegen verzet inderdaad star. Als je vindt dat het systeem zich aan moet passen aan de belangen van het individu, dan is het systeem star.
Volgens mij zitten we daar beide aan de andere kant van het spectrum van perspectief.
Dat klopt, voor mij is het station van "dialoog met werkgever" jaren geleden al gepasseerd. Om er maar een t-shirt-wijsheid in te gooien: "ik ben niet cynisch, ik heb ervaring".Dit voelt niet alsof er sprake is van een dialoog waarbij beide partijen het beste met elkaar voor hebben. Nogmaals; ik ken je situatie niet en wil niet oordelen,
Mijn ervaring is dat zaken als "welzijn" of "productiviteit" (in mijn vak iig) niet/slecht meetbaar zijn, en als er dan iemand tegenover mij zit, in een machtspositie, die pas in actie komt als er meetbaar positieve metrics zijn binnen zijn/haar belevingswereld, dan gaat er niks veranderen.
En studies uit (meen ik) Zweden over de 6-urige werkdag, of de maximale concentratietijd/dag en dat verkeer/reistijd daar een factor in is, dat landt niet of past niet binnen hun systeem of wereldbeeld.
In de machtsverhouding tussen werknemer en werkgever, delf je het onderspit.
En dan? Komen we terug bij het voegen naar het systeem, of de zaak buigen tot het wel past... en daar zien we beide de wereld anders. Of in ieder geval, hoe de wereld "zou moeten zijn".
Voor mij is dit trouwens groter dan alleen kantoorwerk en de zin/onzin daarvan, en ben ik van mening dat het hele concept "arbeid" en "waarde van arbeid" toe is aan revisie. #hoedan, weet ik ook niet. Het is een wat filosofische insteek, en ik heb ook geen concrete oplossingen. Helaas...
@boxlessness Kan me wel een beetje vinden in je opvattingen hoor; al kies ik zelf liever voor een strategische route en van binnenuit het systeem proberen te veranderen. Heel simpel gezegd; iedere keer dat je iets goed doet (bijv. succesvol een project afrond), ook zorgen dat daar wat meer vrijheid als beloning tegenover staat. Op die manier heb je een win-win voor zowel de werkgever als jezelf. Dat werkt voor mij beter dan iedere keer roepen als je iets mis ziet gaan, of overal tegen de stroom inzwemt omdat een organisatie achterloopt i.p.v. een actieve bijdrage leveren aan de verandering. Ontzettend veel voorlopers/voorvechters hebben enkel zichzelf opgerookt door te principieel te worden of hun tijd te ver vooruit te zijn.
Zweden is een mooie case die regelmatig aangehaald wordt. Er is één keer een onderzoek geweest op een beroepsbevolking van nog geen 5 miljoen mensen. Als je dat afzet tegen de wereldwijde beroepsbevolking van 3.5 miljard mensen met alle culture diversiteit, dan kun je dat nauwelijks als de holy grail gaan zien. Er is al sprake van verschillende opvattingen/werkethiek/denkwijze tussen Friezen en Randstelingen, laat staan Belgie, Duitsland, Zweden of de rest van de wereld.
Het overgrote deel van die wereldwijde beroepsbevolking heeft minder flexibele arbeidscondities en wat dat betreft hoort Nederland al bij de beste 1% ter wereld. Als westerlingen zijn we gewend geraakt enkel omhoog te kijken naar wat beter kan. Een prachtig streven waar ik ook graag onderdeel van uit maak, maar dat je als enkeling een omslag in bedrijfscultuur in NL moet realiseren en werkgevers die verwachten dat je op kantoor aanwezig bent het slechtste met hun personeel (slaven wordt hier zelfs genoemd) voor hebben lijkt mij sterk.
Zweden is een mooie case die regelmatig aangehaald wordt. Er is één keer een onderzoek geweest op een beroepsbevolking van nog geen 5 miljoen mensen. Als je dat afzet tegen de wereldwijde beroepsbevolking van 3.5 miljard mensen met alle culture diversiteit, dan kun je dat nauwelijks als de holy grail gaan zien. Er is al sprake van verschillende opvattingen/werkethiek/denkwijze tussen Friezen en Randstelingen, laat staan Belgie, Duitsland, Zweden of de rest van de wereld.
Het overgrote deel van die wereldwijde beroepsbevolking heeft minder flexibele arbeidscondities en wat dat betreft hoort Nederland al bij de beste 1% ter wereld. Als westerlingen zijn we gewend geraakt enkel omhoog te kijken naar wat beter kan. Een prachtig streven waar ik ook graag onderdeel van uit maak, maar dat je als enkeling een omslag in bedrijfscultuur in NL moet realiseren en werkgevers die verwachten dat je op kantoor aanwezig bent het slechtste met hun personeel (slaven wordt hier zelfs genoemd) voor hebben lijkt mij sterk.
Wie gaat er vanaf (eind) september weer fulltime naar kantoor als de 1,5 meter afstand vervalt?
Lekker uitgerust na de vakantie al je collega's weer zien
[ Voor 41% gewijzigd door Deezers op 16-08-2021 08:39 ]
Ik niet, ik ga dan eerst van m'n vakantie genietenDeezers schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:39:
Wie gaat er vanaf (eind) september weer fulltime naar kantoor als de 1,5 meter afstand vervalt?Lekker uitgerust na de vakantie al je collega's weer zien
Maar even serieus: ik ga niet meer 5 dagen in de week naar kantoor. Ik zit te denken aan 2 of 3 dagen (ik werk 36 uur, met een rooster van 4x 8 en 1x 4 uur per week).
Het hangt er ook vanaf hoe het op kantoor gaat. Als er echt flexplekken gaan komen (waar ze het nu over hebben), zodat je niet eens met je team samen kunt zitten, dan heeft het ook niet zo heel veel zin. Plus dat ik gewoon een gewoontedier ben en graag elke dag op dezelfde plek zit.
We worden verplicht om 50% op kantoor te zijn als de regels vervallen. op de hele dag afgerond (dus verkapt 40% voor fulltimers).
Dus ik zal 2 dagen thuis werken, en 3 dagen op kantoor.
Op ons kantoor was het vrij druk (service, toegang tot machines nodig). Maar door gewoon goed hanteren van de regels is dat wonderbaarlijk goed gegaan. 2 besmettingen in de fabriek (1 ziek en een ander besmet) en verder geen besmettingen op de zaak.
Zelf was ik zo veel mogelijk thuis, wat meestal 80% thuis betekende.
September eerst vakantie (laatste keer dat het kan buiten de schoolvakanties). Dus dat komt mooi uit....
Dus ik zal 2 dagen thuis werken, en 3 dagen op kantoor.
Op ons kantoor was het vrij druk (service, toegang tot machines nodig). Maar door gewoon goed hanteren van de regels is dat wonderbaarlijk goed gegaan. 2 besmettingen in de fabriek (1 ziek en een ander besmet) en verder geen besmettingen op de zaak.
Zelf was ik zo veel mogelijk thuis, wat meestal 80% thuis betekende.
September eerst vakantie (laatste keer dat het kan buiten de schoolvakanties). Dus dat komt mooi uit....
Ik heb mij voorgenomen om in september naar de randstad te verhuizen. Wat er voor zorgt dat de afstand tussen woon en werkplek eigenlijk niet meer te doen is 5x per week. Met de achterliggende gedachte dat het thuiswerken in mijn functie prima kan.
Weet nog niet helemaal wat de werkgever denkt omdat ik geen duidelijk beleid heb gezien. Gelukkig is het dan wel weer een grote multinational waarbij de helft van het kantoorpersoneel ook niet op elke dag op kantoor is.
Concreet betekend het dat ik gewoon verder ga met mijn plannen en 1x per week een dag in plan om op kantoor te zijn zodat ik nog wat face-to-face meetings kan voeren.
Weet nog niet helemaal wat de werkgever denkt omdat ik geen duidelijk beleid heb gezien. Gelukkig is het dan wel weer een grote multinational waarbij de helft van het kantoorpersoneel ook niet op elke dag op kantoor is.
Concreet betekend het dat ik gewoon verder ga met mijn plannen en 1x per week een dag in plan om op kantoor te zijn zodat ik nog wat face-to-face meetings kan voeren.
Ik, 3 dagen per week naar kantoor, en ik heb er zin in!Deezers schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:39:
Wie gaat er vanaf (eind) september weer fulltime naar kantoor als de 1,5 meter afstand vervalt?Lekker uitgerust na de vakantie al je collega's weer zien
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Lekker 1 keer in de twee weken naar kantoor, veel milieuvriendelijker, beter voor het aantal tijd dat ik over heb en leuker om thuis te werken.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2021 09:33 ]
Mijn huidige klant heeft de nieuwe policy bekend gemaakt. Ze zeggen 5-45 dagen per kwartaal. Maximaal dus 45/(13x5) minder dan 80% als max. Ik denk dat ik meestal 1-2 dagen per week ga.
Ik vind het jammer dat het negen tot vijf werken nog steeds de norm lijkt te zijn voor de kantoordagen. Waarom niet van tien tot twee naar kantoor voor de meetings of whatever en daaromheen gewoon thuis aan de gang.
Nu staan we straks alsnog allemaal om 8:30 in de file en om 17:30 uur weer.
Nu staan we straks alsnog allemaal om 8:30 in de file en om 17:30 uur weer.
PSN: Haenkie | CSGO: http://steamcommunity.com/id/haenkie (HANK)
Dat had ik vorige week, was voor een halfdagje naar kantoor (voor alleen een meeting).rnenator schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:50:
Ik vind het jammer dat het negen tot vijf werken nog steeds de norm lijkt te zijn voor de kantoordagen. Waarom niet van tien tot twee naar kantoor voor de meetings of whatever en daaromheen gewoon thuis aan de gang.
En werd ik best wel gek aangekeken toen ik na de meeting mijn spul dichtklapte en op het fietsje naar huis ging.
Ik zit vooral om kantoor voor mijn (directe) collega's en als die er niet zijn heeft het weinig zin om op kantoor te zitten. Mijn werkplek thuis is luxer en ben ik productiever.
Straks 2 dagen kantoor, en 3 dagen thuiswerken. Maar ze zijn ook over flexplekken bezig dus even zien hoe dat in zijn werk gaat.