Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Laptop aan, je door alle mails worstelen.... En dan zit je wel weer op het oude stressniveauhoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:49:
Thuiswerken opstarten na 3 weken vakantie, echt niet te doen...
Gelukkig weer naar kantoor de komende dagen, hoe doen andere mensen dat?

geen enkel probleem mee
straks (ws na 20 sept) 1 of max 2 dagen naar kantoor (expliciet beleid, "het nieuwe werken")
prima
Ik ga wanneer het allemaal over is 1 á 2 werkdagen per week naar kantoor en de rest vanuit huis werken, in overleg met de werkgever.
Overigens is de werkgever ook overduidelijk van plan het te blijven ondersteunen, wordt hardop gezegd. De kantoortuin welke er nu is gaat een verbouwing krijgen (stond al op plan voor corona, maar nu anders) en er gaat geen extra verdieping op kantoor komen (is niet meer nodig als we het goed doen).
Overigens was incidenteel thuiswerk sowieso al mogelijk, maar nu meer standaard. Dat is toch een aardige milieubesparing zou ik zo denken.
Dan zou ik in vervolg eerst je mailbox volledig legen en daarna een bakje koffie pakken en gewoon beginnen.Waah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:12:
[...]
Laptop aan, je door alle mails worstelen.... En dan zit je wel weer op het oude stressniveau![]()
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Heb verder geen kinderen waar ik me zorgen om hoef te maken en het klimaat in huis is ook een stuk beter dan op kantoor. Hier heerlijk vrij uitzicht en de ramen kunnen open. Veel natuurlijk licht. Zit je anders in een kantoorpand waar geen raam open kan tegen een ander stuk beton aan te kijken als je naar buiten tuurt.
Om maar niet te zwijgen over de reistijd die ik nu niet meer heb.
Sterk betoog. Toevallig heb ik een vergelijkbare situatie meegemaakt. Overspannen geraakt in de kantoortuin. Thuiswerken was 'niet toegestaan'. Destijds de manager de keuze moeten geven tussen ziekmelden of thuis werken. Hij maakte geen keuze, dus koos ik zelf voor thuiswerken. Maar wel elke dag bellen wanneer ik weer op het werk zou komen.boxlessness schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Dat klopt, voor mij is het station van "dialoog met werkgever" jaren geleden al gepasseerd. Om er maar een t-shirt-wijsheid in te gooien: "ik ben niet cynisch, ik heb ervaring".
Mijn ervaring is dat zaken als "welzijn" of "productiviteit" (in mijn vak iig) niet/slecht meetbaar zijn, en als er dan iemand tegenover mij zit, in een machtspositie, die pas in actie komt als er meetbaar positieve metrics zijn binnen zijn/haar belevingswereld, dan gaat er niks veranderen.
En studies uit (meen ik) Zweden over de 6-urige werkdag, of de maximale concentratietijd/dag en dat verkeer/reistijd daar een factor in is, dat landt niet of past niet binnen hun systeem of wereldbeeld.
In de machtsverhouding tussen werknemer en werkgever, delf je het onderspit.
En dan? Komen we terug bij het voegen naar het systeem, of de zaak buigen tot het wel past... en daar zien we beide de wereld anders. Of in ieder geval, hoe de wereld "zou moeten zijn".
[...]

Na twee weken van dit getouwtrek een rustigere werkplek gekregen. Ergo, met de regeltjes letterlijk volgen bereik je ook vaak je doel niet. Je kunt best de regels buigen zolang dit moreel verantwoord is en als dit in belang van zowel werknemer als werkgever is.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ik heb thuis twee prachtige 1440P schermen. Veel prettiger dan die 21:9 monitor die we op het werk hebben. En geen idee hoe die toetsenbord en muis op kantoor zijn, die gebruik ik nooit (heb ik ook nooit gebruikt, ik heb altijd mijn eigen toetsenbord en muis meegenomen).CarJunkyXL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:12:
Ik kwam laatst weer een keer op kantoor; zit ik daar te werken achter 2 1440P schermpjes met een crappy TB en muis. Nee dankje.
Ik heb op kantoor meer uitzicht dan hier (thuis kijk ik tegen mijn monitoren aan en als ik er langs kijk, zie ik alleen een struik). Op kantoor kijk ik vrij uit over veel groenHeb verder geen kinderen waar ik me zorgen om hoef te maken en het klimaat in huis is ook een stuk beter dan op kantoor. Hier heerlijk vrij uitzicht en de ramen kunnen open. Veel natuurlijk licht. Zit je anders in een kantoorpand waar geen raam open kan tegen een ander stuk beton aan te kijken als je naar buiten tuurt.
Dat vind ik een van de belangrijkste reden om thuis te werken.Om maar niet te zwijgen over de reistijd die ik nu niet meer heb.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
idealiter niet tot nauwelijks naar kantoor. De afgelopen 1,5 jaar hebben bewezen dat thuiswerken prima gaat (voor bepaalde beroepen/activiteiten). Het hybridewerken wat al enige tijd in de digitale wandelgang wordt benoemd zie ik zelf niet zo snel gebeuren daar de faciliteiten op kantoorlocaties er gewoon niet goed naar zijn ingericht. Weinig plekken waar je prima een teams/zoom call kan uitvoeren of een te instabiel netwerk dat al begint te sputteren als een aantal mensen een teamscall hebben opgestart.Deezers schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:39:
Wie gaat er vanaf (eind) september weer fulltime naar kantoor als de 1,5 meter afstand vervalt?Lekker uitgerust na de vakantie al je collega's weer zien
Daarbij is het financieel niet eens aantrekkelijk om maar deels thuis te werken. Een volwaardig abonnement (traject vrij bijv) is verhoudingsgewijs veel voordeliger dan wanneer je 2x per week naar kantoor zou reizen. Diverse collega's zijn dus wel in dubio of thuiswerken nu financieel voordeliger is (los van thuiswerkvergoeding dat formeel nog niet is geregeld in onze cao, overheid)...
Neemt niet weg dat ik het wel prettig vind om 4x per maand op kantoor te verschijnen. Al zou ik ook prima kunnen flexen in een of andere koffietent in de stad. al is het maar puur voor het gevoel om even een andere omgeving te hebben..
[ Voor 9% gewijzigd door koentjuh1987 op 17-08-2021 09:20 ]
...
Anoniem: 1279036
vind het idd ook nog 'zwaarder' (alles is relatief..) dan op kantoor opstarten na vakantie.hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:49:
- Geen eigen bureau's meer.
- Je boekt / maakt een verzoek in een systeem op welke dag je komt werken en waar je wil zitten. Wij hebben al al onze eigen spullen opgehaald en lades leeg gemaakt.
- Ik ben van plan om +/- 2 dagen in de week te gaan werken. Voor Corona was het 1 dag per week thuiswerken
Fijn voor die mensen die het wel kunnen en geen probleem mee hebben maar ik ben daar niet een van.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Anoniem: 455473
Krijg je voor de twee dagen dat je werkt wel 5 dagen betaald?Badtothebone schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:49:
Sinds thuiswerken begon 11 maart 2020 mogen wij weer naar kantoor.Alleen thuis zitten 1 1/2 jaar lang is genoeg geweest. Ook wakker worden, op staan en min of meer je kantoor inlopen vind ik niet fijn, ben ik meer dan zat.
- Geen eigen bureau's meer.
- Je boekt / maakt een verzoek in een systeem op welke dag je komt werken en waar je wil zitten. Wij hebben al al onze eigen spullen opgehaald en lades leeg gemaakt.
- Ik ben van plan om +/- 2 dagen in de week te gaan werken. Voor Corona was het 1 dag per week thuiswerken
Fijn voor die mensen die het wel kunnen en geen probleem mee hebben maar ik ben daar niet een van.
Ben zelf ook een enkele keer voor een dag met meerdere meetings naar kantoor gegaan, maar meer dan dat ook niet. Merkte toen heel goed, veel meer dan ik vooraf dacht, dat het van en naar kantoor gaan gewoon zoveel meer tijd kost. Het is niet alleen dat kleine half uurtje enkele reis (grofweg 1 uur per dag), maar alle kleine dingen die ook tijd kosten/minder efficiënt gaan. Met thuiswerken sta ik op, kleed me aan en ben meteen aan het werk. Na een uurtje loop ik even naar onderen, voer ik de katten, maak ik mijzelf wat te eten en eet ik dit achter mn bureau op. Ga je naar kantoor, kan je dit een heel stuk minder efficiënt combineren. Daar sta ik op en kleed me aan, ga dan direct maar wat eten (alhoewel ik dan meestal niet eens direct honger heb), sta je wat eten klaar te maken voor de lunch, tas pakken en controleren of ik alles bij me heb enzovoorts. Dit scheelt toch weer ruim 10 minuten extra en je zit een stuk gehaaster te ontbijten.
Het grootste verschil, qua efficiëntie en tijdsverschil, (afgezien het heen en weer reizen) merk ik nog wel met de kleine dingen die je tussendoor kunt doen. Op kantoor loop je naar de koffieautomaat, je praat even met een collega, leest even in een krantje of kijkt wat op je telefoon. Thuis moet ik naar onderen lopen en daar mn koffie zetten, maar gaandeweg gooi ik de kleding in de wasmachine en zet die even aan; anderhalf uur later bij een volgend kop koffie of in de lunch is de machine klaar en hang ik het spul even op. Of wanneer het espresso apparaat opwarmt en mn kop koffie produceert ruim ik de vaatwasser even uit. En tijdens de lunch wat boodschappen doen scheelt ook heel wat, aangezien ik ook wat eerder/later kan lunchen om een wat rustiger moment uit te kiezen. Op weg van kantoor naar huis boodschappen doen kon ook altijd, maar rond 17u/17.30u was het voor mijn gevoel altijd veel drukker.
Met al die dingen bij elkaar bemerkte ik dat ik toch minimaal 1.5 uur, tot soms 2u, per dag extra kwijt was indien ik naar kantoor ga. Anderhalf tot 2 uur per dag wat ik minder kan besteden. Nu met thuiswerken begin ik meestal rond half 8 en ben ik om 16u meteen klaar. Ga ik naar kantoor, begin ik effectief pas rond half 9 en werk ik tot 17u, ben ik tussen 17.30 en 18.15u thuis (indien ik onderweg nog een boodschap doe). Sinds me dat nu, na lang thuiswerken en af en toe naar kantoor gaan, duidelijk is geworden, merk je pas hoeveel het echt scheelt.
Nu zitten we nog in de vakantieperiode, dus velen zijn toch al afwezig en vanaf september gaat men bij ons verbouwen, wat waarschijnlijk tot minimaal januari of februari gaat duren. In die periode kunnen we niet op onze normale plaatsen/verdieping zitten en heb ik al helemaal geen behoefte om naar kantoor te gaan met al dat gedoe. Daarna zie ik wel, voor de dagen dat we meerdere meetings achtereenvolgens hebben ga ik wel naar kantoor, voor de dagen dat ik gewoon achter mn scherm code zit te kloppen heb ik er bitter weing behoefte aan.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
...
Nu:koentjuh1987 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:47:
ik merk alleen dat werkgevers zelf ook nog niet helemaal weten hoe het "nieuwe werken" na corona geimplemnteerd kan worden. Zowel qua faciliteiten als regelgeving/afspraken. Is het nu weer fysiek aanwezig 4-5 dagen in de week of meer ontmoeten... hoe hebben ze dat bij jullie aangepakt?
- Beperkt aantal mensen op kantoren, gaat op inschrijving
- Thuiswerken de norm, je hoeft niet naar kantoor
- We werken met klanten, dus af en toe met klanten afspreken is wel prettig
Tijdens de versoepelingen werden er weer meer mensen toegelaten op de kantoren. Er kwamen iets meer sessies/afspraken op kantoor. Verder zijn er vooralsnog geen duidelijke afspraken gemaakt. Men wil wel wat vaker naar kantoor, maar ik betwijfel sterk of het meer dan 2-3 dagen per week gaat zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Deezers op 28-08-2021 12:13 ]
Beginnen met opschrijven wat je vandaag moet doen of wilt gedaan hebben. Je begint dan bij de zwaarste taak die op papier staat. Overigens is het normaal dat je na drie weken vakantie even opnieuw in het ritme moet komen.hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:49:
Idempotent.
Volgens mij zit hier ook de grootste uitdaging. Eerst zat je 4/5 dagen op kantoor en kreeg je automatisch een binding met het bedrijf en de mensen. Zo ontstond er een vertrouwensband en kreeg je spontane ontmoetingen en kruisbestuiving.Deezers schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:12:
Ze hebben het beleid weer aangepast hier, ze durven niks te verplichten en zijn bang voor terugkomende vakantiegangers. Dus tot de volgende persconferentie is het advies nog steeds zoveel mogelijk thuis te werken en max 1-2 dagen per week op kantoor als je dat wilt individueel. Ondertussen is de band en onderlinge betrokkenheid tussen verschillende teams en collega's weer zwakker geworden omdat sommige gewoon vrolijk al maanden zich niet meer fysiek hebben laten zien.
Nu moet je al die zaken actief gaan organiseren. En dat moeten we nog met elkaar gaan ontdekken. Maar praktisch betekent dit ook gewoon harde afspraken maken. In de meeste functies is het gewoon niet wenselijk dat je maanden niet op kantoor komt, want je verliest inderdaad die onderlinge band dan.
Wat de oplossing gaat zijn weet ik ook nog niet, maar het zal veel meer verschuiven naar ontmoeten en creëren op kantoor en het gewone werk wat prima thuis gedaan kan worden.
Gelukkig zit ik in de luxe positie dat kantoor op 5 minuten fietsen afstand is. Dus ik kan lekker thuis werken en als een collega (die op kantoor zit) wil afspreken kan ik binnen 10 minuten er zijn.
Ze hebben beleid gemaakt, details komen nog maar er zijn 3 hoofdgroepen gemaakt: mensen die door hun werk op locatie moeten zijn. Dan de groep die op het werk kán zijn maar ook vanuit huis kunnen werken en mensen die vanuit huis het meest logisch is omdat er geen locatie in de buurt is.koentjuh1987 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:47:
ik merk alleen dat werkgevers zelf ook nog niet helemaal weten hoe het "nieuwe werken" na corona geimplemnteerd kan worden. Zowel qua faciliteiten als regelgeving/afspraken. Is het nu weer fysiek aanwezig 4-5 dagen in de week of meer ontmoeten... hoe hebben ze dat bij jullie aangepakt?
Ik val in de midden groep en het lijkt er op dat je afhankelijk van je werkzaamheden mag bepalen of je wel of niet op kantoor komt.
Maar hoe dat zal gaan zodat de dinsdag en donderdag het kantoor niet ontploft bijvoorbeeld wordt eind dit jaar verder toegelicht.
Dus eigenlijk kom ik uit in dezelfde situatie als voor Corona waar ik ook wisselde afhankelijk van de werkzaamheden. Ik deed bv de dagen met veel conf calls al vanuit huis. En ging juist vaak op vrijdag naar kantoor omdat het dan juist niet zo druk was en ik lekker rustig kon doorwerken.
Beginnen met je mailbox bij te werken, dan rol je vanzelf overal weer in.hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:49:
Ik werkte twee dagen per week op kantoor van 6:00 tot 14:30 (soms eerder weg). Zelfs rond die tijd al regelmatig in de file bij Utrecht (ik werkte pre-corona al twee dagen per week thuis).rnenator schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:50:
Ik vind het jammer dat het negen tot vijf werken nog steeds de norm lijkt te zijn voor de kantoordagen. Waarom niet van tien tot twee naar kantoor voor de meetings of whatever en daaromheen gewoon thuis aan de gang.
Nu staan we straks alsnog allemaal om 8:30 in de file en om 17:30 uur weer.
Ik kijk er echt naar uit om uiteindelijk weer gedeeltelijk naar kantoor te kunnen gaan
Vaak bu'j te bang!
Dit wordt dus ook post-COVID de standaard.
Arbitrair. Is er nog een reden voor deze verdeling?Joris748 schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:44:
Mijn werkgever heeft gecommuniceerd dat we naar het nieuwe normaal gaan: 3 dagen op kantoor, 2 dagen thuis.
Dit wordt dus ook post-COVID de standaard.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
De regel is eigenlijk minimaal 3 dagen op kantoor. Op voorwaarde dat de functie het toelaat.armageddon_2k1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:46:
[...]
Arbitrair. Is er nog een reden voor deze verdeling?
De precieze argumentatie voor deze verdeling moet ik je schuldig blijven. Ik proef wel bij collega’s dat ze momenteel het contact met andere collega’s missen. Die 60/40 verdeling voelt een beetje als het beste van 2 werelden, met een niet te groot verschil met de collega’s die bijvoorbeeld in de productie werken.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Op zich vooruitgang want pre corona was thuiswerk onbespreekbaar. Corona heeft duidelijk aangetoond dat dergelijk dagen ook voordelen met zich meebrengen voor de werkgever. Opvang ziek kind wordt nu bijna altijd opgelost door thuiswerk, terwijl dit vroeger vaak onder 'familiaal verlof' (dus niet aanwezige medewerker) werd gebracht.
Andere collega's geven aan toch zo vaak mogelijk thuis te willen werken. Vind ik wel jammer omdat het op den duur voor de binding van het team wat minder is maar ik begrijp het wel. Ik zou het ook niet tof vinden om dagelijks weer het OV in te moeten of lang in de file te staan.
Leuk om collega's weer te zien, maar liever ga ik iets meer.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Vind het jammer dat ik veel collega's toch nauwelijks zie IRL doordat die allemaal thuiswerken. Binding en saamhorigheid hebben er wel onder te lijden mijns inziens.
Do { Ping } while ( LOL )
Echte redenen lijken er zelden te zijn.armageddon_2k1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:46:
[...]
Arbitrair. Is er nog een reden voor deze verdeling?
Bij mij is het hetzelfde. Al mijn redenen voor een andere verdeling (1 of 2 dagen per week op kantoor) werd niet echt op ingegaan. De enige reden voor 3 dagen is "groepsgevoel".
Maar dan de dag van de borrel uitkiezen als een van de dagen, daar stonden ze ook niet om te springen.
Ook willen ze het zoveel mogelijk verdelen met mijn directe collega, dat we elkaar maar 1 dag per week echt zullen zien. So far dat "groepsgevoel".
En anders moest ik maar opstappen, als ik 3 dagen echt teveel vond.
Echt een topgesprek.
[ Voor 71% gewijzigd door hexta op 21-09-2021 10:46 ]
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Ik snap het punt groepsgevoel echt wel. Echter als je dan niet met je directe collega's mag werken en dat moet gaan verdelen heb ik ook zoiets van "wat voegt het verplicht naar kantoor komen" dan precies toe?hexta schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:40:
Aan de drukte in het OV en de files te zien is dat idee van "de meeste mensen zullen grotendeels thuis blijven werken" toch niet echt waarheid geworden.
[...]
Echte redenen lijken er zelden te zijn.
Bij mij is het hetzelfde. Al mijn redenen voor een andere verdeling (1 of 2 dagen per week op kantoor) werd niet echt op ingegaan. De enige reden voor 3 dagen is "groepsgevoel".
Maar dan de dag van de borrel uitkiezen als een van de dagen, daar stonden ze ook niet om te springen.
Ook willen ze het zoveel mogelijk verdelen met mijn directe collega, dat we elkaar maar 1 dag per week echt zullen zien. So far dat "groepsgevoel".
En anders moest ik maar opstappen, als ik 3 dagen echt teveel vond.
Echt een topgesprek.
Persoonlijk zeg ik iedereen is welkom en niet zo moeilijk doen met roosters wie waar wanneer is. Man man man wat een gezeik. Dan zou ik er al geen zin meer in hebben eerlijk gezegd. Hier ook een tijdje zo'n sharepoint lijst moeten invullen. Op een gegeven moment had ik zoiets van het zal wel, niemand doet er wat mee en de heoveelheid beschikbare plaatsen was toch ruim voldoende. Dus ik ging gewoon wanneer ik zin had
Do { Ping } while ( LOL )
Wij hebben/hadden ook een schema, maar mijn manager had zoiets van 'als jij denkt dat het noodzakelijk is/beter voor je productiviteit is om op kantoor te komen, dan moet je vooral lekker komen'. Beetje het tegenovergestelde dusShadow_Agent schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:58:
[...]
Ik snap het punt groepsgevoel echt wel. Echter als je dan niet met je directe collega's mag werken en dat moet gaan verdelen heb ik ook zoiets van "wat voegt het verplicht naar kantoor komen" dan precies toe?
Persoonlijk zeg ik iedereen is welkom en niet zo moeilijk doen met roosters wie waar wanneer is. Man man man wat een gezeik. Dan zou ik er al geen zin meer in hebben eerlijk gezegd. Hier ook een tijdje zo'n sharepoint lijst moeten invullen. Op een gegeven moment had ik zoiets van het zal wel, niemand doet er wat mee en de heoveelheid beschikbare plaatsen was toch ruim voldoende. Dus ik ging gewoon wanneer ik zin hadKrijg sterk het idee dat "toegangsbeheer" een nieuwe bezigheid gaat worden voor veel managers die daarmee weer even hun noodzaak willen bevestigen
Het nieuwe aanwezigheidsschema is wel zo opgesteld dat bepaalde groepen op dezelfde dag op kantoor zijn. Dus alle salespoppetjes op dinsdag, alleen elektrische engineers op woensdag en de mechanische engineers op donderdag. Een goede zaak wat mij betreft
Vaak bu'j te bang!
Pre-corona had ik daarover vaak een discussie met mijn toenmalige werkgever.Shadow_Agent schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:58:
[...]
Ik snap het punt groepsgevoel echt wel. Echter als je dan niet met je directe collega's mag werken en dat moet gaan verdelen heb ik ook zoiets van "wat voegt het verplicht naar kantoor komen" dan precies toe?
Wij hadden al wel de mogelijkheid om soms thuis te werken.
Ik werkte dan vaak thuis als mijn collega's er ook niet waren (of vrij/ziek/thuiswerken).
Dan kregen wij commentaar dat er dan niemand van ons team er was.
Snap ik opzich ook wel, maar ik werk beter thuis dan dat ik in mijn eentje op kantoor zit.
Ik zit op kantoor voor mijn collega's en als mijn collega's er niet zijn, dan heeft het voor mij alleen maar nadelen om op het werk te zitten (en ook voor mijn werkgever eigenlijk ...)
1. Het valse gevoel van controle van managers als je op kantoor zit
2. De daadwerkelijke toegevoegde waarde van teamgevoel, synergie, het "even naar iemands bureau lopen", praatjes bij de koffie-automaat, face2face communiceren.
Bij punt 1 krijg ik echt de kriebels, gelukkig hebben veel managers tijdens Corona de kans gekregen om te zien dat productiviteit alles behalve slechter wordt thuis. Punt 2 is veel belangrijker imo, en hoe langer men thuis blijft werken hoe urgenter het wordt. Helaas is daar in veel bedrijven nog niet echt een plan voor met duidelijke doelstellingen en motivatie om toch weer naar kantoor te gaan.
Ik ben er in ieder geval met mijn bedrijf ook flink mee aan het worstelen.
Ik kan bepaalde dingen via huis doen, maar ik heb nooit bezwaar gehad.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Het vereist zelfdiscipline om niet onder werktijd je huis te gaan schilderen.
Mijn werkgever gaat een nieuwe koers varen, wij werken als managed it dienstverlener vanaf komende maand volledig thuis en hebben 1 contact moment per week, fysiek op een nader te bepalen locatie/inloop kantoor.
1 x per week even de piket paaltjes slaan, het werk voor de komende tijd/week bespreken en weer door. De mogelijkheid bestaat voor medewerkers om naar het inloop kantoor toe te gaan maar we worden daar vooralsnog vrij in gelaten. Mij bevalt het super om allerlei moverende redenen. Al is het maar dat ik half december papa wordt en flexibel om kan gaan met mijn tijd.
Persoonlijk contact is natuurlijk leuk, maar bij ons bellen we toch de hele dag via Teams, dus contact was er altijd. Om heel eerlijk te zijn, ligt mijn voorkeur nu sterker bij thuiswerken dan op kantoor. Voor mij zou 1 x per week ideaal zijn, rest thuis en geen stress of er file staat.
Het aanwezig zijn om eventueel managers 'blij' te maken gaat er bij mij echt niet in. Als er dagen zijn dat ik volledig volgeboekt zit met gesprekken met klanten, ga ik echt niet op kantoor doen...zonde van mijn (reis)tijd.
Verder moet je nog steeds een mondkapje op wanneer je aan de wandel gaat, niet wanneer je op je plek zit.
Dit om geen onderscheid te maken tussen wel of niet gevaccineerden, ik kan er prima mee leven.
Ook fijn om mensen weer in real life te spreken en wat meer informeel, de muren van mijn zolderkamertje kwamen aardig op me af. Nu werk ik 4 dagen op kantoor en ga ik op vrijdag lekker thuis het weekend in. Kan ik mooi de kinderen even naar school brengen en halen
Dat zou voor mij een reden zijn om niet naar kantoor te gaan. Van alle corona maatregelen is dat domme mondkapje dat waar ik vanaf dag -1 de meeste problemen mee had.Vlassie1980 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:21:
Verder moet je nog steeds een mondkapje op wanneer je aan de wandel gaat, niet wanneer je op je plek zit.
Dit om geen onderscheid te maken tussen wel of niet gevaccineerden, ik kan er prima mee leven.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Maar goed dat je niet in de medische wereld of in de bouw werkt danWailing_Banshee schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:26:
[...]
Dat zou voor mij een reden zijn om niet naar kantoor te gaan. Van alle corona maatregelen is dat domme mondkapje dat waar ik vanaf dag -1 de meeste problemen mee had.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Toch is het de meest effectieve en minst invasieve maatregel waar iedereen zich zonder problemen aan kan houden.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:26:
[...]
Dat zou voor mij een reden zijn om niet naar kantoor te gaan. Van alle corona maatregelen is dat domme mondkapje dat waar ik vanaf dag -1 de meeste problemen mee had.
Ik vind het persoonlijk ook niks om een mondkapje op te hebben, maar er zijn inmiddels genoeg modellen die net zo effectief zijn maar een stuk comfortabeler dan het lapje stof met haakjes eraan.
Echt wel... Ben niet voor niets maar IT'erLordSinclair schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:18:
[...]
Maar goed dat je niet in de medische wereld of in de bouw werkt dan
Ik heb alles geprobeerd te ontwijken waarbij je een mondkapje nodig had. En alleen als ik verder geen andere keus had, ging ik daar heen (denk aan de boodschappen, ik vind online boodschappen doen nog minder prettig dan een mondkapje dragenOon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:28:
[...]
Toch is het de meest effectieve en minst invasieve maatregel waar iedereen zich zonder problemen aan kan houden.
Ik vind het persoonlijk ook niks om een mondkapje op te hebben, maar er zijn inmiddels genoeg modellen die net zo effectief zijn maar een stuk comfortabeler dan het lapje stof met haakjes eraan.
[ Voor 58% gewijzigd door Wailing_Banshee op 08-10-2021 11:46 ]
From a CEO:
— Chris Herd (@chris_herd) 3 oktober 2021
“Every time a competitor mentions return to office our recruiters reach out to their people. We’ve hired 15+ of their engineers in the last 2 months.”
So easy.
Een paar weken terug besloot mijn universiteit dat de colleges pre-recorded online moesten blijven, maar dat de Q&A sessies die bij het "flipped classroom" pedagogisch concept horen, die moesten en zouden face-to-face worden, en je moest toestemming vragen om die online te doen. Dat was nog een hele heibel aangezien de roosters al gemaakt waren en er opeens gekeken moest worden of de juiste ruimtes beschikbaar waren.
Het betekent dus dat ik nu weer wat vaker op kantoor ben, maar nog steeds flexibel. Vandaag van 10:00-14:00, vanwege specifieke vergaderingen, gisteren 15:00-18:00, etc. Het helpt als je vlakbij woont, twee weken terug moest een collega die 1 uur rijden weg woont, op het werk verschijnen voor een 1 uur Q&A sessie. En dat terwijl er een benzine-tekort in het VK was. Hij was te eerlijk, hij had beter kunnen zeggen "geen benzine"
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik denk dat het ook een beetje mee te maken heeft dat de bezetting in het OV nog lager is dan 2019. En een deel van die mensen zitten nu ook in de auto op de weg.thewizard2006 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 00:22:
Als ik zie hoeveel files er momenteel weer in NL staan dan lijkt het wel alsof het hele thuiswerken nooit heeft bestaan. Zelf gelukkig nu nog max 1 dag in de week naar kantoor maar het lijkt op een collectief halen wat dat betreft en het meeste is weer terug bij af. Ik zie mijzelf echt geen 4-5 dagen meer naar kantoor gaan. Zelfs 3 zie ik al tegenop. Time will tell.
Maar het is inderdaad iets waar ik me ook vreselijk over verbaasde.... Ik vraag me af of al die mensen wel naar kantoor willen of dat ze moeten van hun werkgevers...
Ik denk dat het voor veel mensen ook is dat ze de sociale interactie hebben gemist. We mogen bij ons op werk 2 dagen per week thuiswerken, maar het liefst wel op vaste dagen, zodat het voorspelbaar is. Voor mij zijn dat de maandag en de vrijdag geworden, maar ik heb collega's die zelfs tijdens de Corona-crisis naar kantoor gingen omdat ze:Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:25:
[...]
Ik denk dat het ook een beetje mee te maken heeft dat de bezetting in het OV nog lager is dan 2019. En een deel van die mensen zitten nu ook in de auto op de weg.
Maar het is inderdaad iets waar ik me ook vreselijk over verbaasde.... Ik vraag me af of al die mensen wel naar kantoor willen of dat ze moeten van hun werkgevers...
1. Thuis geen ruimte hadden om een werkkamer in te richten (de keukentafel is geen permanente oplossing natuurlijk)
2. Zich niet konden concentreren thuis, want dat was altijd de plek om te ontspannen en niet om je te concentreren op werk.
Maar ik denk dat het vooral een soort massale sociale ontlading is dat er weer van alles mag (terras, bioscoop, theater, etc) en dat het naar kantoor gaan en je collega's weer fysiek zien, onderdeel daarvan is.
Ik houd het thuiswerken erin zolang het kan en mag, ik heb een functie waarbij het eigenlijk niet heel handig is (ik werk samen met de productiekant van ons bedrijf en dat betekent dat ik taken op locatie heb), maar ik woon relatief dicht bij werk, buiten de spits ben ik met de auto in 15 minuten op kantoor als het moet. In de spits duurt woon-werk ongeveer 2x zolang. Ik vind thuiswerken echt heerlijk, maar 100% thuis zoals ze bij mijn vriendin op werk hebben gekozen, dat zou ik niet kunnen. Qua functie niet, maar ook qua psyche niet, vrees ik.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat zal vast ook wel een reden zijn. Maar bij m'n huidige standplaats mogen we nog niet eens 5 dagen naar kantoor, tenzij je specifiek toestemming hebt (voor redenen die je zelf ook al noemt)Grrrrrene schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:05:
[...]
Ik denk dat het voor veel mensen ook is dat ze de sociale interactie hebben gemist.
Ik ben iemand die een goede kluizenaar zou kunnen zijn (mis sociale interactie niet echt), maar voor m'n werk vind ik het wel prettig om minimaal 1 dag in de week naar kantoor te gaan. Vooral als die dag ook een dag is waarop we veel overleg hebben. Maar vergaderingen (en dat is wat anders dan overleg!) doe ik het liefst toch thuis... Dan ziet niemand dat ik in slaap begin te vallenIk vind thuiswerken echt heerlijk, maar 100% thuis zoals ze bij mijn vriendin op werk hebben gekozen, dat zou ik niet kunnen. Qua functie niet, maar ook qua psyche niet, vrees ik.
Zoals ik zei, van ons wordt verwacht dat we drie dagen per week op kantoor verschijnen. Hoe leuk het ook is om weer collega's te zien/spreken, ik heb de collega's die luidruchtig bellen niet gemist.Mawlana schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:15:
Vanaf 4 oktober wordt van ons gevraagd om minstens drie dagen per week op kantoor te verschijnen. Gaat om een pilot tot het einde van het jaar. In overleg met de leidinggevende kan uiteraard hiervan worden afgeweken.
Onlangs belde ik vanuit huis mijn collega (die op kantoor was). Hij was nauwelijks te verstaan, want een collega naast hem zat wederom in een meeting. Ik heb het idee dat de collega's die gewend zijn aan lege kantoorruimtes en dus vanuit hun plek konden deelnemen aan meetings dit weer moeten afleren: ze moeten weer een hok/vergaderruimte opzoeken.
Vooralsnog ga ik dus maar twee dagen per week naar kantoor, en vaak ook slechts een dagdeel (f2f meetings etc).
Ik hoor zo her en der om me heen van kennissen dat er toch weer een "verplichting" is om op kantoor te verschijnen. Philips is bijvoorbeeld zo'n grote speler in de omgeving Eindhoven die werknemers toch weer begint te "motiveren" om naar kantoor te komen en het thuiswerken begint te ontmoedigen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:25:
[...]
Ik denk dat het ook een beetje mee te maken heeft dat de bezetting in het OV nog lager is dan 2019. En een deel van die mensen zitten nu ook in de auto op de weg.
Ook hoorde ik van een detacheerder dat menig opdrachtgevers toch willen dat mensen op lokatie werken.
Mijn huidige werkgever blijft het thuiswerken houden. Als organisatie zitten we sowieso over het hele land verspreid, en het thuiswerken/hybridewerken heeft er voor gezorgd dat de reiskosten (gratis OV kaart) enorm gezakt zijn, en er meer contact is tussen werknemers tussen locaties over het land. De fysieke locaties worden heringericht als ontmoetingsplaatsen en om het hybridewerken te kunnen faciliteren.
Persoonlijk vind ik het fijn om mijn collega's te zien en het sociale aspect is inderdaad belangrijk, maar ECHT werk gedaan krijgen doe ik beter thuis.
Als ik een andere job zou nemen dan gaat thuiswerken en de tijd vrij in te kunnen delen wel mee wegen.
Als ik zou switchen, en ik MOET 5 dagen in de week op kantoor verschijnen, dan is het of
1) reistijd is voor de werkgever, geen eigen tijd meer
2) of, +25% loon, en dan ga ik 25% minder werken om de reistijd te compenseren
3) of, ik moet iets dusdanigs cool te doen hebben met vette apparatuur en set-ups dat ik daar graag voor in de auto stap
Ik ben een beetje klaar met het office-drone-idee.
In het grotere plaatje denk ik dat #1, reistijd op conto van de werkgever, een goede driver is om het aantal reisbewegingen te reduceren. Ook goed voor het millieu. Voor 1 keer op-en-neer rijden naar mijn werkgever (12kWh, EV) kan ik thuis een hele werkweek mijn laptop+monitor+wat verwarming draaien.
Ik ga sinds deze week weer 3 dagen naar kantoor (en dus 2 dagen thuis). Heerlijk
Vaak bu'j te bang!
Iets met vol kantoor.
Gisteren voor de eerste keer in 1,5 jaar weer geweest en ik moet zeggen dat het op zich wel leuk was weer iedereen te zien.
De files heb ik niet gemist. Mensen leer eens te rijden en rem verdomme niet voor pechgevallen op de vluchtstrook (kijkersfiles)
Klopt, punt 1 en 2 heb ik destijds voor gekozen, en ik merk nu dat ik niet meer bereid ben om in dat patroon mee te gaan. Ik ben het afgelopen anderhalf jaar iets "wijzer" daar in geworden.-tom-562 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:22:
Punt 1 en punt 2 snap ik niet, daar heb je toch zelf voor gekozen? Je had ook dichterbij kunnen gaan werken.
Ik ga sinds deze week weer 3 dagen naar kantoor (en dus 2 dagen thuis). Heerlijk(reistijd was toch geen issue voor mij, ik zit nog geen 10 minuten in de auto)
ALS ik voor een andere werkgever zou kiezen, dan zou ik er niet meer mee akkoord gaan om iedere dag in de auto te MOETEN springen en mijn eigen tijd te investeren om de perceptie van de werkgever te pleasen.
Gelukkig is de arbeidsmarkt nu dusdanig dat ik als werknemer kan zeggen "voor jou 10 anderen".
Herkenbaar.boxlessness schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:13:
[...]
Ik hoor zo her en der om me heen van kennissen dat er toch weer een "verplichting" is om op kantoor te verschijnen. Philips is bijvoorbeeld zo'n grote speler in de omgeving Eindhoven die werknemers toch weer begint te "motiveren" om naar kantoor te komen en het thuiswerken begint te ontmoedigen.
Mijn werkgever geeft nu de voorkeur aan maximaal 2 dagen/week thuiswerk en de rest op kantoor.
Op zich heb ik daar niets op tegen, mijn werkgever heeft ook een klein kantoor op 10 minuten van huis.
Daarnaast is collega's zien ook wel leuk.
Verder zit ik vaak op langdurige projecten bij/voor opdrachtgevers en zolang die niet klagen en wel betalen vindt mijn werkgever het allemaal wel gezegend.
Ook herkenbaar.Ook hoorde ik van een detacheerder dat menig opdrachtgevers toch willen dat mensen op lokatie werken.
Mijn opdrachtgever wil vanaf januari weer naar 60% op locatie, iets waar ik niet heel happig op ben.
Een aantal jaar geleden ook 2 jaar aan een stuk een project voor die opdrachtgever uitgevoerd en dat leverde gemiddeld 30 uur reistijd per week op.
Het contract met de opdrachtgever loopt het einde van het jaar af.
Mijn werkgever vroeg aan mij of ik aan het einde van het jaar een verlenging van het project wil.
Zelf sta ik er als volgt in:
- Uitzondering van de opkomstplicht en dan max 1 dag in de week op locatie: Ja, dan wil ik dat wel.
- Standaard 3 dagen in de week op locatie en dan 2 nachten op hotel: Niet mijn voorkeur, maar dan accepteer ik dat voor nog voor maximaal één jaar.
- Standaard 3 dagen in de week op locatie en dan op en neer rijden, oftewel 18 uur reistijd in de week: Nee, dat niet.
Mochten de werkzaamheden op een bepaald moment ook vereisen dat ik op locatie ben, dan is het natuurlijk geen probleem.
Productie systemen in een fabriek testen en bemonsteren is iets wat fysieke aanwezigheid vereist.
Wanneer het geen meerwaarde heeft, hoef ik niet zo nodig veel reistijd te hebben.Mijn huidige werkgever blijft het thuiswerken houden. Als organisatie zitten we sowieso over het hele land verspreid, en het thuiswerken/hybridewerken heeft er voor gezorgd dat de reiskosten (gratis OV kaart) enorm gezakt zijn, en er meer contact is tussen werknemers tussen locaties over het land. De fysieke locaties worden heringericht als ontmoetingsplaatsen en om het hybridewerken te kunnen faciliteren.
Persoonlijk vind ik het fijn om mijn collega's te zien en het sociale aspect is inderdaad belangrijk, maar ECHT werk gedaan krijgen doe ik beter thuis.
Als ik een andere job zou nemen dan gaat thuiswerken en de tijd vrij in te kunnen delen wel mee wegen.
Als ik zou switchen, en ik MOET 5 dagen in de week op kantoor verschijnen, dan is het of
1) reistijd is voor de werkgever, geen eigen tijd meer
2) of, +25% loon, en dan ga ik 25% minder werken om de reistijd te compenseren
3) of, ik moet iets dusdanigs cool te doen hebben met vette apparatuur en set-ups dat ik daar graag voor in de auto stap
Ik ben een beetje klaar met het office-drone-idee.
In het grotere plaatje denk ik dat #1, reistijd op conto van de werkgever, een goede driver is om het aantal reisbewegingen te reduceren. Ook goed voor het millieu. Voor 1 keer op-en-neer rijden naar mijn werkgever (12kWh, EV) kan ik thuis een hele werkweek mijn laptop+monitor+wat verwarming draaien.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Maar ik heb een ondersteunende baan voor productie dus ik heb sowieso bijna de hele pandemie op kantoor gezeten
voordeel voor mij, ik werk op 18minuten fietsen van werk,dus alleen vervelend als het aan het regenen is
[ Voor 10% gewijzigd door mrsar op 15-10-2021 09:59 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Hoeveel mensen willen nu graag dichter bij hun werk gaan wonen, maar kunnen daar gewoon geen huis vinden omdat het management nou eenmaal vindt dat ze hun kantoor in die grote (rand)stad moeten hebben?-tom-562 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:22:
Punt 1 en punt 2 snap ik niet, daar heb je toch zelf voor gekozen? Je had ook dichterbij kunnen gaan werken.
Of bedrijven die verhuizen en waarbij medewerkers maar zonder morren mee moeten gaan?
Anoniem: 1641394
Ik denk dat ik reistijd als werktijd ga beschouwen en als ze daar moeilijk over doen ga ik een andere baan zoeken. Volgens mij zijn er genoeg bedrijven die gewoon bijna volledige flexibiliteit geven.
Ja ok, maar ik denk dat je geen 1 werkgever gaat vinden die je betaald woon-werk laat reizenboxlessness schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:43:
[...]
Klopt, punt 1 en 2 heb ik destijds voor gekozen, en ik merk nu dat ik niet meer bereid ben om in dat patroon mee te gaan. Ik ben het afgelopen anderhalf jaar iets "wijzer" daar in geworden.
ALS ik voor een andere werkgever zou kiezen, dan zou ik er niet meer mee akkoord gaan om iedere dag in de auto te MOETEN springen en mijn eigen tijd te investeren om de perceptie van de werkgever te pleasen.
Gelukkig is de arbeidsmarkt nu dusdanig dat ik als werknemer kan zeggen "voor jou 10 anderen".
Je hoeft toch niet naar je werk te verhuizen? Je kunt toch ook werk zoeken dichterbij je huidige woonplaats?Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
Hoeveel mensen willen nu graag dichter bij hun werk gaan wonen, maar kunnen daar gewoon geen huis vinden omdat het management nou eenmaal vindt dat ze hun kantoor in die grote (rand)stad moeten hebben?
Of bedrijven die verhuizen en waarbij medewerkers maar zonder morren mee moeten gaan?
Ik merk hetzelfde. IN het begin van de corona periode kon ik mij prima concentreren thuis, maar dat werd steeds lastiger (ik kwam steeds lastiger in mijn 'flow'). Als ik echt moet knallen dan zet ik uiteindelijk toch een headset op, ook op m'n werk kan ik dan helemaal in mijzelf opgaan. Maar dan heb ik wel het voordeel dat ik nog mensen zie en ff kan ouwehoeren bij de koffieautomaatBioHazard schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:50:
Ik doe tegenwoordig Di,Wo en Do op kantoor. Ma/vr werk ik thuis. Bevalt me prima. Ik ben niet gemaakt voor thuiswerken. Ja, ik kan een stuk productiever zijn thuis, maar op de lange termijn merk ik gewoon dat ik niet meer lekker in mijn vel zit. Gaat nu met dit schema weer stukken beter.
Vaak bu'j te bang!
Dan sluit je een heel groot deel van Nederland uit voor bewoning. Als je in het westen woont, ja, waarschijnlijk wel. Als je in een wat meer platteland provincie (denk Zeeland, Drenthe, Friesland, Groningen en in iets mindere mate Overijssel) dan is werk dichterbij je huidige woonplaats gewoon niet altijd aanwezig. Ik weet niet hoeveel (IT) bedrijven jij kent die standplaatsen in de provincie Groningen (muv de Stad) of het zuiden van Zeeland hebben?-tom-562 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:08:
[...]
Je hoeft toch niet naar je werk te verhuizen? Je kunt toch ook werk zoeken dichterbij je huidige woonplaats?
Dat is waarom thuiswerken echt fantastisch kan zijn om die trend te doorbreken dat bedrijven hun kantoren op een kluitje zetten (= 1 deel van Nederland) waardoor iedereen naar die ene plek moeten verhuizen waardoor de huizenprijzen ontploffen en de files steeds meer toenemen.
Nu 2 weken gedaan, maar bevalt voor geen meter. Ik zat voorheen op 3 dagen thuiswerken en dat beviel me echt een stuk beter. Het kost me simpelweg teveel vrije tijd aangezien ik op 40min rijden enkele rijs van mijn werk woon zonder files. Deze week al 2x meer dan een uur gedaan over de terugrit.
Ik ga dit volgende week bespreken met mijn leidinggevende. Als ik niet naar minstens 2 dagen thuiswerken kan, dan moet ik mijn conclusies maar trekken. Zonde, want ik heb het echt heel goed naar mijn zin hier.
Zelf werk ik 4x9 en vind het icm thuiswerken echt super. De reistijd die ik normaal had werk ik nu door en uiteindelijk heb ik (door een financieel goede regeling) een geheel vrije dag ervoor terug.
Die sleur van 5 dagen per week op kantoor hangen word ik zelf ook niet happy van. Voorlopig ben ik in ieder geval de woensdag terug op kantoor en de rest werk ik vooralsnog thuis.
Die eerste dag terug naar kantoor viel me direct ook weer de drukte op de weg op en de hoeveelheid tijd je daarmee weggooit. Nog niet te spreken over de benzinekosten uitstoot etc. Daar tegenover staat wel dat het gewoon wel erg gezellig weer was op kantoor
Ik ben benieuwd, gezien de ontwikkeling, hoelang er zonder restricties nog op kantoor gewerkt kan worden.
Ik ben niet echt thuis in de IT, ik werk in de techniek/machinebouw, maar daar is werkelijk waar overal wel werk in te vinden (ook op niveau). Ik woon zelf in de Achterhoek, en voor mij is er binnen 15 minuten autorijden echt meer dan genoeg werk. Met een half uurtje auto rijden dan zit ik zelfs al weer in de hoek Hengelo/Enschede (of Arnhem)Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:18:
[...]
Dan sluit je een heel groot deel van Nederland uit voor bewoning. Als je in het westen woont, ja, waarschijnlijk wel. Als je in een wat meer platteland provincie (denk Zeeland, Drenthe, Friesland, Groningen en in iets mindere mate Overijssel) dan is werk dichterbij je huidige woonplaats gewoon niet altijd aanwezig. Ik weet niet hoeveel (IT) bedrijven jij kent die standplaatsen in de provincie Groningen (muv de Stad) of het zuiden van Zeeland hebben?
Dat is waarom thuiswerken echt fantastisch kan zijn om die trend te doorbreken dat bedrijven hun kantoren op een kluitje zetten (= 1 deel van Nederland) waardoor iedereen naar die ene plek moeten verhuizen waardoor de huizenprijzen ontploffen en de files steeds meer toenemen.
Vaak bu'j te bang!
Voor de SARS-CoV2 pandemie was het ook gewoon om altijd op kantoor te zijn, dat is tegenwoordig wat minder gewoon.-tom-562 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:22:
Toen hij zijn huidige baan koos, heeft hij dat geaccepteerd en maakt er nu een minder groot probleem van.
Voor een toekomstige baan zijn er gewoon de 3 opties die hij opnoemt.
Jij hebt een luxe positie dat je werk dicht bij huis is.Ik ga sinds deze week weer 3 dagen naar kantoor (en dus 2 dagen thuis). Heerlijk(reistijd was toch geen issue voor mij, ik zit nog geen 10 minuten in de auto)
Maar wat als jouw werk besluit te verhuizen naar de andere kant van het land?
Hij heeft de luxe positie om te kunnen zeggen:
"Onder deze voorwaarden wil ik komen werken, anders kies ik toch voor een andere werkgever."
Mooi toch?
Herkenbaar dit, sommige mensen hebben dat echt niet in de gaten. En anderen gaan harder praten als de verbinding matig isMawlana schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:57:
[...]
Zoals ik zei, van ons wordt verwacht dat we drie dagen per week op kantoor verschijnen. Hoe leuk het ook is om weer collega's te zien/spreken, ik heb de collega's die luidruchtig bellen niet gemist.
Onlangs belde ik vanuit huis mijn collega (die op kantoor was). Hij was nauwelijks te verstaan, want een collega naast hem zat wederom in een meeting. Ik heb het idee dat de collega's die gewend zijn aan lege kantoorruimtes en dus vanuit hun plek konden deelnemen aan meetings dit weer moeten afleren: ze moeten weer een hok/vergaderruimte opzoeken.
Het hangt er inderdaad heel erg vanaf wat je doet en wat voor opleiding je hebt. Ik heb zelf werktuigbouwkunde gestudeerd en dat is zo ontzettend breed, dat er heel veel functies zijn waar ik voor in aanmerking kom. Mijn vriendin heeft meer moeite om wat te vinden met haar ICT-opleiding, omdat dat blijkbaar wat specifieker/specialistischer is. We wonen nu in Twente, dicht tegen Enschede met Hengelo en Almelo op redelijk bereikbare afstand (20 resp. 30km). Maar als we in de provincie Groningen zouden wonen, zouden we dicht tegen de stad Groningen moeten wonen, want verder is de spoeling daar heel dun. Misschien dat er rond de Eemshaven nu mogelijkheden zijn, aangezien daar grote datacenters zitten?-tom-562 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:28:
[...]
Ik ben niet echt thuis in de IT, ik werk in de techniek/machinebouw, maar daar is werkelijk waar overal wel werk in te vinden (ook op niveau). Ik woon zelf in de Achterhoek, en voor mij is er binnen 15 minuten autorijden echt meer dan genoeg werk. Met een half uurtje auto rijden dan zit ik zelfs al weer in de hoek Hengelo/Enschede (of Arnhem)
Ik ben het er daarom wel mee eens dat thuiswerken de flexibiliteit verhoogt om een huis te kopen op het platteland en een baan te hebben bij een bedrijf een heel eind verderop. Al zou je 1 dag in de week naar kantoor moeten, dat is best te doen als je de overige dagen thuis kan werken en bijvoorbeeld buiten de spits kunt reizen of de reistijd vergoed krijgt, danwel nuttig kunt besteden door met het OV te reizen en wat dingen voor te bereiden in de trein.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Daarom is het nogal kort door de bocht om te zeggen dat iedereen wel dichter bij z'n werk kan wonen. Want dat is gewoon niet mogelijk.-tom-562 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:28:
[...]
Ik ben niet echt thuis in de IT, ik werk in de techniek/machinebouw, maar daar is werkelijk waar overal wel werk in te vinden (ook op niveau). Ik woon zelf in de Achterhoek, en voor mij is er binnen 15 minuten autorijden echt meer dan genoeg werk. Met een half uurtje auto rijden dan zit ik zelfs al weer in de hoek Hengelo/Enschede (of Arnhem)
En er zit natuurlijk een behoorlijk verschil tussen een half uur echt auto rijden of een half uur in de file staan. Voor mij is dat eerste niet zo'n groot probleem, dat tweede zie ik echt als weggegooide tijd
Het is een fabeltje dat een datacenter voor veel werk zorgt. Ik heb er in ieder geval nog niets van gemerkt (woon dichter bij de Eemshaven dan de stad GroningenGrrrrrene schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
Misschien dat er rond de Eemshaven nu mogelijkheden zijn, aangezien daar grote datacenters zitten?
Ik heb die luxe positie zelf gecreëerd. Ik woonde en werkte eerst in Arnhem. Ben naar de Achterhoek verhuisd maar was het reizen zat, en heb dus werk dichterbij gezocht.T.C schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:33:
[...]
Voor de SARS-CoV2 pandemie was het ook gewoon om altijd op kantoor te zijn, dat is tegenwoordig wat minder gewoon.
Toen hij zijn huidige baan koos, heeft hij dat geaccepteerd en maakt er nu een minder groot probleem van.
Voor een toekomstige baan zijn er gewoon de 3 opties die hij opnoemt.
[...]
Jij hebt een luxe positie dat je werk dicht bij huis is.
Maar wat als jouw werk besluit te verhuizen naar de andere kant van het land?
Hij heeft de luxe positie om te kunnen zeggen:
"Onder deze voorwaarden wil ik komen werken, anders kies ik toch voor een andere werkgever."
Mooi toch?
In die hypothetische situatie zie ik overigens wel verder
Ik zeg ook niet dat je naar je richting je werk moet verhuizenWailing_Banshee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
Daarom is het nogal kort door de bocht om te zeggen dat iedereen wel dichter bij z'n werk kan wonen. Want dat is gewoon niet mogelijk.
En er zit natuurlijk een behoorlijk verschil tussen een half uur echt auto rijden of een half uur in de file staan. Voor mij is dat eerste niet zo'n groot probleem, dat tweede zie ik echt als weggegooide tijd
Maar idd, wat je zegt, je kan beter een half uur ergens binnendoor crossen dan een half uur file rijden in de Randstad, dat scheelt ook al een hele hoop qua beleving (en ergernis)
[ Voor 24% gewijzigd door -tom-562 op 15-10-2021 10:47 ]
Vaak bu'j te bang!
Het is mij al twee keer overkomen-tom-562 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:45:
[...]
Ik heb die luxe positie zelf gecreëerd. Ik woonde en werkte eerst in Arnhem. Ben naar de Achterhoek verhuisd maar was het reizen zat, en heb dus werk dichterbij gezocht.
In die hypothetische situatie zie ik overigens wel verderMaar hoe vaak komt het daadwerkelijk voor dat een werkgever zijn hele toko naar de (spreekwoordelijke) andere kant van het land verplaatst?
Dan heb je geluk.
Zelf heb ik de luxe gecreëerd dat er voor mij meer dan voldoende potentiële werkgevers/opdrachtgevers zijn.
Ik kan daardoor voorwaarden stellen aan een project.
[quote]
Ik woonde en werkte eerst in Arnhem. Ben naar de Achterhoek verhuisd maar was het reizen zat, en heb dus werk dichterbij gezocht.
In die hypothetische situatie zie ik overigens wel verderHier was het dus jouw keuze om van het werk weg te verhuizen en dan moet je het zelf oplossen.
[quote]
Ik heb het in mijn omgeving best regelmatig gezien.
Ik zeg ook niet dat de werkgever moet eisen dat je iedere dag op kantoor bent, ze kunnen ook zeggen dat je iedere dag thuis mag werken.[...]
Ik zeg ook niet dat je naar je richting je werk moet verhuizen![]()
Maar idd, wat je zegt, je kan beter een half uur ergens binnendoor crossen dan een half uur file rijden in de Randstad, dat scheelt ook al een hele hoop qua beleving (en ergernis)
Scheelt een hele hoop qua beleving en ergernis.
Mijn werkgever vraagt mij of ik bepaalde projecten wil gaan doen.
Als dat verder weg is, stel ik als voorwaarde maximaal 20% van de tijd op locatie en 80% thuis of ze regelen maar een hotel.
De ene keer zit ik in een hotel, de andere keer zit ik 80% thuis.
Hier hetzelfde, vorige week woensdag weer naar kantoor gegaan. Wij hebben een rooster omdat we nog niet met iedereen op kantoor mogen zitten 50% bezettingsgraad. Maar dan zijn er dus maar een paar op de afdeling en heb je ook veel minder aan op kantoor te werken, en ondertussen zit je elke dag bijna 1-2 uur te vergaderen online op kantoor... Voor mij is het voorlopig inderdaad alleen de woensdag.Steefmeister schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:28:
Het wordt ook bij ons gestimuleerd om naar kantoor te komen. Richtlijn is 2 a 3 dagen, maar men wil er geen verplicht karakter aan geven.
Zelf werk ik 4x9 en vind het icm thuiswerken echt super. De reistijd die ik normaal had werk ik nu door en uiteindelijk heb ik (door een financieel goede regeling) een geheel vrije dag ervoor terug.
Die sleur van 5 dagen per week op kantoor hangen word ik zelf ook niet happy van. Voorlopig ben ik in ieder geval de woensdag terug op kantoor en de rest werk ik vooralsnog thuis.
Die eerste dag terug naar kantoor viel me direct ook weer de drukte op de weg op en de hoeveelheid tijd je daarmee weggooit. Nog niet te spreken over de benzinekosten uitstoot etc. Daar tegenover staat wel dat het gewoon wel erg gezellig weer was op kantoor![]()
Ik ben benieuwd, gezien de ontwikkeling, hoelang er zonder restricties nog op kantoor gewerkt kan worden.
Voor de auto is het wel goed om weer af en toe wat langere afstanden te rijden (62km enkele reis) Ik heb ook de optie voor 4x9 die ik aan het overwegen ben, werk nu 40 uur waardoor ik wel 10 weken vrij kan nemen.
Maar dit puur thuis zijn bevalt ook prima moet ik zeggen. Geen kinderen, geen partner, dus alle rust voor mijzelf. Muziek op hoog volume voor mijzelf als ik dat wil, met de kat tussen de benen en de laptop op schoot, met mijn eigen (perfecte) koffie. Mijn eigen ideale kantoor (dure bureaustoel, monitor, en alle andere randapparatuur) werkt ook mee.
Het huishouden laat ik doen door een schoonmaakster eens per week terwijl ik werk
Wat ik vooral niet mis is het forenzen. Of het nou OV tijdens de spits was (sardientjes in een blik hier in Amsterdam) of filerijden in de auto (ach, adaptive cruise control doet zijn werk prima, maar het is zo zonde van de tijd)... ik mis het eerlijk gezegd niet.
Maar omdat ik een ritje maken in de auto wel fijn vind pak ik soms de auto voor een route... naar huis
Het enige wat ik écht mis aan een kantooromgeving is het volgende:
- Helemaal niks.
Als de resultaten hetzelfde zijn of misschien zelfs nog beter voor de werkgever, dan is dit volgens mij het belangrijkste doel voor elke werknemer om zich lekker in zijn vel te voelen zodat hij/zij zijn werk met plezier (goed) doet. Ik zie dat klassieke niet zo waarbij je naar kantoor moet komen omdat het moet en erbij hoort. We leven al een tijdje in de 21e eeuw ondertussen. En de keus aan de werknemer laten wat hij/zij prettig vindt qua op kantoor of thuiswerken.Blue-eagle schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:03:
De komende jaren blijf ik, net als in de afgelopen 3 jaar, 100% thuiswerkenEn helaas betekent dit wel dat ik nu, omdat we niet kunnen reizen, vooral thuis moet blijven. Voorheen werkte ik vanuit de hele wereld.
Maar dit puur thuis zijn bevalt ook prima moet ik zeggen. Geen kinderen, geen partner, dus alle rust voor mijzelf. Muziek op hoog volume voor mijzelf als ik dat wil, met de kat tussen de benen en de laptop op schoot, met mijn eigen (perfecte) koffie. Mijn eigen ideale kantoor (dure bureaustoel, monitor, en alle andere randapparatuur) werkt ook mee.
Het huishouden laat ik doen door een schoonmaakster eens per week terwijl ik werk![]()
Wat ik vooral niet mis is het forenzen. Of het nou OV tijdens de spits was (sardientjes in een blik hier in Amsterdam) of filerijden in de auto (ach, adaptive cruise control doet zijn werk prima, maar het is zo zonde van de tijd)... ik mis het eerlijk gezegd niet.
Maar omdat ik een ritje maken in de auto wel fijn vind pak ik soms de auto voor een route... naar huisGewoon een rondje rijden, muziek aan, maar vooral niet in de file staan om 23:00 's avonds. Heerlijk.
Het enige wat ik écht mis aan een kantooromgeving is het volgende:Maar dat is dan ook echt alles.
- Helemaal niks.
Zelf werd bij mijn werkgever deze zomer gesproken over het uitwerken van plannen naar een hybride variant, maar tot nog toe werk ik alleen maar thuis. Gezien de stijging van de getallen zal men nog wel even de kat uit de boom kijken deze winter denk ik voor de werkgeversplannen definitief worden 'opgelegd'.
Wat mij betreft blijf ik gewoon thuiswerken en alleen naar het werk wanneer nodig. Punt is alleen dat ik ingehuurd wordt door klanten en die medebepalen, dus dat kan per klant weer anders zijn. Maar we hebben vaak klanten waar we al jaren met kleinere teams voor werken, dus er wordt vooral geschoven met mensen en vertrouwen is er dus vaak al wel in het werk/kennis/kwaliteit die er is.
Zelfde verhaal hier qua thuiswerken dat ik mijn eigen vers gebakken brood elke dag smeer/eet, eigen muziekje op, niemand om je heen die je stoort. Heb wel echt het gevoel dat ik beter mijn werk kan doen dan ik in jaren heb gedaan als ik er op terugkijk. Complexe dingen lukt me nu beter om te doorgronden, terwijl ik daar op het werk meer moeite mee had. Kan misschien een stukje psychologie zijn of meer rust in mijn hoofd/omgeving.
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Ik denk dat de individuele resultaten van (ervaren) werknemers met thuiswerken best prima of zelfs beter kunnen zijn. En alle voordelen van thuiswerken die je noemt onderschrijf ik. Maar hoe moet het met de junior medewerkers die ingewerkt moeten worden? Het zou voor mij best goed zijn als ik wat vaker naar kantoor zou gaan om met wat ervarener mensen te sparren. Maar het is daar zo'n doodsaaie uitgestorven boel dat ik ook maar liever thuis blijf bij m'n lekkere warme koffie en versgebakken brood.Tjeerd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:32:
[...]
Als de resultaten hetzelfde zijn of misschien zelfs nog beter voor de werkgever, dan is dit volgens mij het belangrijkste doel voor elke werknemer om zich lekker in zijn vel te voelen zodat hij/zij zijn werk met plezier (goed) doet.
Met zo’n vraag kun je prima bij je OR terecht?Inflatable schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:39:
Ik kan helemaal niet thuiswerken.. Ik ben werkzaam in het OV en heb tijdens de hele Covid19 crisis gewoon doorgewerkt, in het begin zelfs zonder enige zogenaamde bescherming zoals mondkapjes.. Die kwamen pas maanden later toen de 1e golf al voorbij was.. Men heeft het over thuiswerk-toeslag, hoe zit dat met ons? Krijgen wij geen gevaargeld voor verplicht moeten werken in wat kennelijk een zo'n gevaarlijke omgeving is dat de rest thuis moet blijven en je nog steeds een mondkapje op moet?!?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bij ons hebben ze besloten om de kamers (waar voorheen twee collega's konden zitten, sinds Corona is dat één) exclusief beschikbaar te maken voor mensen die digitaal moeten vergaderen. Gevolg: je moet altijd in een kantoortuin zitten, want de kamers mag je niet meer reserveren.Mawlana schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:57:
[...]
Zoals ik zei, van ons wordt verwacht dat we drie dagen per week op kantoor verschijnen. Hoe leuk het ook is om weer collega's te zien/spreken, ik heb de collega's die luidruchtig bellen niet gemist.
Vooralsnog ga ik dus maar twee dagen per week naar kantoor, en vaak ook slechts een dagdeel (f2f meetings etc).
Ik vind het leuk om op kantoor te zijn en collega's weer fysiek te spreken (die mogen van mij ook altijd de kamer binnenlopen), maar de hele dag in zo'n kippenhok vind ik waardeloos. Gelukkig mogen we nog volledig thuiswerken.
Als het bij ons ooit echt een ding wordt zal er zeker werk van gemaakt worden, daar maak ik me geen zorgen over.. Ik vind het van de zotte, zoals wel meer dingen tijdens deze zogenaamde Covid19 crisis..YakuzA schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Met zo’n vraag kun je prima bij je OR terecht?
Bij ons is het beleid max 4 dagen thuis werken. 1 dag kantoor. Heb mijn manager veel succes gewenst met de ontwikkeling van de junioren.
Dat vind ik altijd zo'n zwak argument. Alsof je alleen maar kan leren als je 5 dagen per week op de kantoortuin zit. Maak er een gewoonte van paar keer per week op chat (of telefonisch) te vragen waar men mee bezig is en of het lukt. Plan tweewekelijkse voortgangsgesprekken in. De dag dat men op kantoor komt laat je ze kennismakingsgesprekken met collega's van andere afdelingen plannen.atsan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:01:
Ik ben zo blij dat ik weer gewoon naar kantoor kan. Had het helemaal gehad in mijn thuiskantoor.
Bij ons is het beleid max 4 dagen thuis werken. 1 dag kantoor. Heb mijn manager veel succes gewenst met de ontwikkeling van de junioren.
Managers die zeggen dat junioren zich met thuiswerken niet kunnen ontwikkelen willen er gewoon geen moeite in steken.
Medewerkers wordt gevraagd of ze minimum 1 en maximum 2 dagen thuiswerken. Er wordt wel een minimum aanwezigheid gevraagd van 3 werkdagen op kantoor. Dit inclusief verlofdagen, vakantie,...
Iemand zoals mij die in een 4/5 regime werkt (ouderschapsverlof) kan dus 1 dag thuiswerken.
Valt die week ook nog een feestdag, dan vervalt de thuiswerkdag.
We dienen ook altijd klaar te staan om toch naar kantoor te gaan (ICT in een ziekenhuis). Wanneer er bijvoorbeeld een switch f iets dergelijks zou plat gaan dien ik wel meteen te komen.
Combinatie met kinderen thuis is ook niet gewenst.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Ik werk al van voor de Coronacrisis vanuit huis (sinds 2017 alleen was het 80 procent en is het nu 100 procent al 1,5 jaar) en krijg een vergoeding per dag en voor mijn internet maar ik kan daar geen stoel voor kopenKevinp schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:58:
[...]
Want als er 500 stoelen worden gekocht dan is er vast een betere prijs dan ik ze in de winkel moet kopen.
Het scheelt me gewoon superveel reistijd en ook mijn pauzes kan ik nuttig besteden thuis. In de coronacrisis moest iedereen opeens thuiswerken en daarom is het nu wel beter georganiseerd vanuit het werk. Iedereen kreeg ook een webcam opgestuurd dat je elkaar nog ziet via teams. Ook sturen ze af en toe andere pakketjes op (een keer een borrelpakket gehad, terwijl we op het werk nooit een vrimibo deden, chocolaatjes, een kaartje. Dat waardeer ik wel, want ik maak me soms wel een beetje zorgen toch over vervreemding tussen werkgevers, leidinggevenden en werknemers waardoor flexcontracten en dergelijke nog erger worden (al zal dat in de huidige arbeidsmarkt misschien meevallen omdat er genoeg werk is).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Managers leiden geen junioren op, dat moeten wij doen. En ik pas om voor elk wissewasje aan de telefoon te hangen of teams aan te zetten en ze verder te helpen met iets waar je normaal de helft van de tijd nodig hebt om ze het uit te leggen.Anoniem: 1641394 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:23:
[...]
Dat vind ik altijd zo'n zwak argument. Alsof je alleen maar kan leren als je 5 dagen per week op de kantoortuin zit. Maak er een gewoonte van paar keer per week op chat (of telefonisch) te vragen waar men mee bezig is en of het lukt. Plan tweewekelijkse voortgangsgesprekken in. De dag dat men op kantoor komt laat je ze kennismakingsgesprekken met collega's van andere afdelingen plannen.
Managers die zeggen dat junioren zich met thuiswerken niet kunnen ontwikkelen willen er gewoon geen moeite in steken.
Misschien moet je dan een demotie aanvragen. Je wil immers niet meer je taken uitvoeren welke het opleiden van junioren is. Ik heb het afgelopen anderhalf jaar stagairs en junioren opgeleid die ik nog nooit in persoon gezien heb en die draaien prima mee ondertussen.atsan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:33:
[...]
Managers leiden geen junioren op, dat moeten wij doen. En ik pas om voor elk wissewasje aan de telefoon te hangen of teams aan te zetten en ze verder te helpen met iets waar je normaal de helft van de tijd nodig hebt om ze het uit te leggen.
Digitale communicatieskills horen nu eenmaal bij hedendaags werk. Daar kun je over klagen of er in mee gaan.
Ik doe technische installaties aan boord van schepen, ook over de hele wereld. Dat is ook gewoon doorgegaan tijdens Corona. Ik zit nu ook in het buitenland.
Maar bij jou kon het dus altijd al remote? Dan vraag ik me af waarom je vroeger wel reisde…
Alle middelen van het bedrijf moeten weer ingeleverd worden (stoel, schermen, toetsenbord en muis) en je moet dit zelf aanschaffen zonder enige bijdrage vanuit de organisatie. Daarnaast moet je een hele checklist doorlopen of je werkplek voldoet en akkoord krijgen van HR hierop.
Beetje kinderachtig allemaal, voer dan ook geen hybride werken in als je het toch niet wilt. 2 jaar lang thuis gewerkt en geen extratje of iets gekregen en nu ook dit nog. Ga denk ik maar een wat modernere werkgever zoeken
Concreet houdt het in dat je, als je dat wil 1-3 per week op kantoor werkt, en de rest thuis. En dat er in principe maximaal 60 procent van de kantoorcapaciteit tegelijk wordt gebruikt. De teams moeten dan ook kantoorruinte inleveren. Veel daarvan zijn nu flex-plekken en lounge-plekken geworden.
In de praktijk werkt eigenlijk vrijwel iedereen nog altijd gewoon thuis, met zo heel af en toe eens 1 dag op kantoor als dat praktisch gezien uitkomt of men dat om een of andere reden een keer wil, om elkaar te zien bijvoorbeeld.
Als ik eens op kantoor ben (ik ga deze week toevallig zelfs 2x, morgen en donderdag), zie ik zelden meer dan 30-40 auto's in de parkeergarage en parkeerterrein staan. Pre-corona was dat minstens 450-500 (we hadden toen structureel tussen 800-1000 mensen in dit specifieke kantoor zitten).
Bevalt ons als team nog altijd uitstekend eigenlijk op deze manier.
We krijgen voor elke dag dat we thuiswerken een vergoeding van € 2, plus een vast maandelijks bedrag van € 15, als tegemoetkoming in de kosten. Monitoren en stoelen kun je in bruikleen krijgen van de werkgever, bureau moet je in principe zelf regelen maar kan wel (deels) worden vergoed. Laptop (incl muis en keyboard) hadden we voor corona al van de zaak, dat is dus niet veranderd.
Mobiliteitsbudget (dat je kan spenderen aan een lease-auto, een NS Business Card, of uit laten betalen) is voorlopig onveranderd gebleven.
Virussen? Scan ze hier!
Ik vraag me af hoe veel ECHTE productiviteit verloren gaat.timberleek schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:47:
[...]
Ben benieuwd of dit daadwerkelijk zo is.
Als ik om mij heen kijk hoor ik vooral een hoop geklaag over online meetings en verloren productiviteit. Ben ook wel benieuwd hoe snel de overcontrolerende managers iedereen weer in het zicht willen hebben.
Al hoeft er natuurlijk maar een paar procent thuis te blijven om significant verschil te maken.
Er zijn veel kantoor-jobs die weinig reële waarde toe voegen, dus ik vermoed dat het gerapporteerde verlies van "productiviteit" 'm (deels) zit in het niet kunnen bullshitten door mensen met een bullshit-job, of mensen die minder bereik hebben met hun overlegjes/poldersessies voor iedere scheet.
Ik hoor juist in mijn omgeving (directe- en oud-collega's) dat mensen met een creërende kantoor baan (e.g. software development, design, UX) juist veel meer gedaan krijgen.
Ik vermoed zoiets als een digital nomad.FreakNL schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:25:
@Blue-eagle Je werkt nu 100% thuis maar vroeger over de hele wereld? Hoe werkt dat dan?
Ik doe technische installaties aan boord van schepen, ook over de hele wereld. Dat is ook gewoon doorgegaan tijdens Corona. Ik zit nu ook in het buitenland.
Maar bij jou kon het dus altijd al remote? Dan vraag ik me af waarom je vroeger wel reisde…
"Digital Nomad" heet wat ik deedFreakNL schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:25:
@Blue-eagle Je werkt nu 100% thuis maar vroeger over de hele wereld? Hoe werkt dat dan?
Mijn situatie was: Amerikaanse werkgever, Amerikaanse opdrachtgevers, een appartement in Amsterdam (waar ik niet woonde, die term is belastingtechnisch belangrijk), wel mijn leven in een ander land, en op dat moment ook niet belastingplichtig in deze landen.
Amerika: "Je werkt hier niet, en wie ben je, dus we willen je inkomstenbelasting niet."
Mexico: "¿Qué? Je bent toerist toch? Niet werkzaam voor een Mexicaans bedrijf? We willen je inkomstenbelasting ook niet."
Nederland: "Dus je woonde hier niet? Prima, dan betaal je hier ook geen inkomstenbelasting."
En ja, we zijn inmiddels een paar jaartjes verder en de belastingdienst is het 100% met mij en mijn belastingadviseur eens. Ik betaalde al niet veel belasting en kreeg alsnog veel terug.
Kortom, ik had een relatie in Mexico, waar ik woonde, ik betaalde daar huur aan mijn vriendin maar verbleef op een toeristenvisum (maximaal 180 dagen + een beetje), dus ik kon aantonen daar mijn leven te hebben maar ik stond daar niet ingeschreven als bewoner van het land.
Ondertussen reisde ik de wereld over, van Mexico naar Canada, van Canada naar Belize, en Cuba, en tussendoor nog eventjes een weekend (bedrijfsuitje) in Zwitserland.
Voordeel: inkomsten van een Silicon Valley programmeur en geen inkomstenbelasting.
Nadeel: je moet toch ergens werken, en terwijl je een Piña Colada drinkt aan een privéstrand in Tulum met een laptop voor je is het wel lastig om je concentratie te behouden.
Om op legale manier geen inkomstenbelasting te betalen. Als ik langer dan 180 dagen in Mexico zou blijven dan moest ik een visum nemen waarmee ik wel belastingplichtig werd. Dus het was ook belangrijk om te reizen maar vooral niet naar de USA, want dan zou ik daar belastingplichtig kunnen worden geacht (het is lastig).Ik doe technische installaties aan boord van schepen, ook over de hele wereld. Dat is ook gewoon doorgegaan tijdens Corona. Ik zit nu ook in het buitenland.
Het leuke is wel dat het toeristenvisum in Mexico gewoon een volledige reset krijgt als je maar heel eventjes in een ander land bent geweest. Dus een lang weekend naar Canada met mijn vriendin, en bij terugkomst was mijn toeristenvisum opnieuw 180 dagen geldig
En ja, ik weet dat hier allemaal experts gaan zeggen "dat kan allemaal niet", maar ik heb het uitgezocht, ik heb het veilig gespeeld (veel teveel belasting alsnog aan de Nederlandse staat betaald), en dit uiteindelijk alsnog teruggekregen.
En je profiteert overal op de wereld van het feit dat andere mensen wel belasting betalen en zo hun steentje bijdragen. Hoe ga je daar mee om?
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Je maakt je druk om een handjevol Digital Nomads (of in mijn geval maar één) terwijl praktisch alle bedrijven ter wereld wegkomen met vele triljarden aan belastingen niet betalen omdat zij óók creatief omgaan met de regels.Skynett schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:17:
@Blue-eagle
En je profiteert overal op de wereld van het feit dat andere mensen wel belasting betalen en zo hun steentje bijdragen. Hoe ga je daar mee om?
Pick your battles
En, zo werkt de wereld nou eenmaal. Ik ben 20 jaar lang loonslaaf geweest en heb altijd alle belastingen netjes betaald, deze keer nam ik het er eventjes van. En tja, miljardairs en miljonairs hebben ook talloze manieren om heel veel geld niet aan de belasting kwijt te raken. Bedrijven idem. Die maken vele miljarden winst, stoppen die winst in "innovatieve R&D", leiden vervolgens "verlies", en betalen ook veel minder belasting.
Hoe ik mij voel? Regels zijn regels
De droom. Niet eens omdat ik cocktails wil drinken in Mexico, maar dat je gewoon een baan hebt waar niemand de verwachting heeft dat je naar kantoor komt, met een Silicon Valley salaris.Blue-eagle schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
"Digital Nomad" heet wat ik deedIk werk als software engineer (als internationaal contractor, niet als Nederlandse freelancer) en werkte vanaf 2019 voor een Amerikaanse contractor die mij bij haar klanten plaatste, maar altijd als 100% remote werknemer. Ik mocht overal op de wereld zijn zolang ik maar internet had.
Mijn situatie was: Amerikaanse werkgever, Amerikaanse opdrachtgevers, een appartement in Amsterdam (waar ik niet woonde, die term is belastingtechnisch belangrijk), wel mijn leven in een ander land, en op dat moment ook niet belastingplichtig in deze landen.
Amerika: "Je werkt hier niet, en wie ben je, dus we willen je inkomstenbelasting niet."
Mexico: "¿Qué? Je bent toerist toch? Niet werkzaam voor een Mexicaans bedrijf? We willen je inkomstenbelasting ook niet."
Nederland: "Dus je woonde hier niet? Prima, dan betaal je hier ook geen inkomstenbelasting."
En ja, we zijn inmiddels een paar jaartjes verder en de belastingdienst is het 100% met mij en mijn belastingadviseur eens. Ik betaalde al niet veel belasting en kreeg alsnog veel terug.
Kortom, ik had een relatie in Mexico, waar ik woonde, ik betaalde daar huur aan mijn vriendin maar verbleef op een toeristenvisum (maximaal 180 dagen + een beetje), dus ik kon aantonen daar mijn leven te hebben maar ik stond daar niet ingeschreven als bewoner van het land.
Ondertussen reisde ik de wereld over, van Mexico naar Canada, van Canada naar Belize, en Cuba, en tussendoor nog eventjes een weekend (bedrijfsuitje) in Zwitserland.
Voordeel: inkomsten van een Silicon Valley programmeur en geen inkomstenbelasting.
Nadeel: je moet toch ergens werken, en terwijl je een Piña Colada drinkt aan een privéstrand in Tulum met een laptop voor je is het wel lastig om je concentratie te behouden.
[...]
Om op legale manier geen inkomstenbelasting te betalen. Als ik langer dan 180 dagen in Mexico zou blijven dan moest ik een visum nemen waarmee ik wel belastingplichtig werd. Dus het was ook belangrijk om te reizen maar vooral niet naar de USA, want dan zou ik daar belastingplichtig kunnen worden geacht (het is lastig).
Het leuke is wel dat het toeristenvisum in Mexico gewoon een volledige reset krijgt als je maar heel eventjes in een ander land bent geweest. Dus een lang weekend naar Canada met mijn vriendin, en bij terugkomst was mijn toeristenvisum opnieuw 180 dagen geldig
En ja, ik weet dat hier allemaal experts gaan zeggen "dat kan allemaal niet", maar ik heb het uitgezocht, ik heb het veilig gespeeld (veel teveel belasting alsnog aan de Nederlandse staat betaald), en dit uiteindelijk alsnog teruggekregen.
Misschien mijn stoute schoenen eens aantrekken en solliciteren die kant op. Kijken of ze op een 100% remote kaaskop zitten te wachten.
Wij hebben vanaf januari tot juli een stagiair in ons team gehad en vanaf september tot komende januari weer 1. Werkt perfect met thuis werken. Gewoon altijd gekoppeld met iemand anders van het team. Werkt perfect. Nu hadden we in ons team al vanaf het begin de gewoonte om samen te programmeren. En dat werkt ook perfect online, via Teams.Anoniem: 1641394 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:23:
[...]
Dat vind ik altijd zo'n zwak argument. Alsof je alleen maar kan leren als je 5 dagen per week op de kantoortuin zit. Maak er een gewoonte van paar keer per week op chat (of telefonisch) te vragen waar men mee bezig is en of het lukt. Plan tweewekelijkse voortgangsgesprekken in. De dag dat men op kantoor komt laat je ze kennismakingsgesprekken met collega's van andere afdelingen plannen.
Verwarmingskosten waren normaal, electriciteitskosten zijn wel behoorlijk toegenomen. Het verschil tussen 8 uur lang 3 monitoren (ik heb er 2, hij heeft er 1) en twee laptops aan en 10 uur lang niet thuis zijn (8 uur werken + 2x1 uur reistijd). Maakt niet uit hoe zuinig die laptops zijn, ze gebruiken meer stroom dan wanneer ze niet aan staanMarzman schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:28:
[...]
Ik werk al van voor de Coronacrisis vanuit huis (sinds 2017 alleen was het 80 procent en is het nu 100 procent al 1,5 jaar) en krijg een vergoeding per dag en voor mijn internet maar ik kan daar geen stoel voor kopenIk denk dat als ik het eis dat ik een stoel op mag halen van het werk, maar ik vind het niet erg om zelf een stoel te kopen. Ik zag vorig jaar ook een artikel in de krant over de gigantische verwarmingskosten (dat gaat dit jaar dan helemaal leuk worden als het koud gaat worden met die berekeningen), maar dat klopt in mijn geval ook helemaal niet. Zelfs de electriciteitskosten zijn redelijk laag, het zal een zuinige pc zijn die ik heb gekregen
Omdat door mijn werkgever het aantal werkplekken drastisch heeft verminderd, is thuiswerken defacto verplicht geworden.
De meeste mensen in mijn bedrijf vinden dat geen probleem, ookal ben ik benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.
Ik zou het liefst 3 á 4 dagen "op kantoor" werken en 1 á 2 dagen per week thuiswerken, feitelijk de situatie die ik ook al pre-corona hanteerde.
Tijd zal het leren of dat reeël is, vanuit de werkgever wordt iig duidelijk aangegeven dat ze verwachten dat mensen max 1 a 2 dagen op kantoor komen (en dat dat voor iedereen super positief is, waar ik het nog steeds niet helemaal mee eens ben maar dat is een andere discussie
[ Voor 19% gewijzigd door Ikke_Niels op 25-10-2021 09:30 ]
User Error -- Please Replace User
Dit is zo'n beetje de 2021 variant van het 1990 "ja maar ik ga toch niet met zo'n computer werken, pen en papier is veel handiger". Tja.atsan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:33:
[...]
Managers leiden geen junioren op, dat moeten wij doen. En ik pas om voor elk wissewasje aan de telefoon te hangen of teams aan te zetten en ze verder te helpen met iets waar je normaal de helft van de tijd nodig hebt om ze het uit te leggen.