Bossie schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:42:
[...]
Eens, ik voel er weinig voor om weer terug te gaan naar het kantoor.
Hoewel ik er zeker op sociaal vlak voordelen zitten aan werken vanuit kantoor, ben ik thuis simpelweg veel productiever en krijg op prive en professioneel vlak veel meer gedaan.
Het hangt wel echt van de functie af of je thuis productiever bent. Als het gaat om administratief/individualistische repetitieve taken zoals logs checken, een klant te woord staan middels een script (ziggo, vodafone, energiemaatschappij), code kloppen, een backup controleren, facturen goedkeuren, VOGs uitgeven, etc etc etc kan ik me goed voorstellen dat je thuis net zo productief bent (or misschien zelfs productiever) dan op kantoor.
Ik merk dat aan mezelf ook, als ik een afgebakende taak heb kan ik dat prima vanuit huis doen. Bijvoorbeeld iets scripten waar je een dag of 2 mee bezig bent. Daar heb ik ook geen collega's voor nodig. Of diverse email beantwoorden waar je al een tijdje niet aan toegekomen bent (backlog)..
Op het moment dat het echter gaat om brainstormsessies, het bedenken van oplossingen, bomen met collega's, etc etc gaat dat echt 10 keer beter vanuit kantoor. Als (een deel van) mijn team en ik op 1 lokatie zitten komt er soms toevalligerwijs iets tot stand. Je hoort een collega praten met een andere collega of klant en daardoor wordt jij weer getriggerd waardoor je ofwel jezelf deel laat uitmaken van het gesprek of er naderhand op terugkomt.. Soms komen daar oplossingen/verbeteringen uit die nooit (of veel later) waren ontstaan als we niet op dezelfde fysieke plek hadden gezeten..
Dus ja, als je baan voor een groot deel dagelijks dezelfde administratieve werkzaamheden omvat, dat kan dat prima vanuit huis.. Komt er echter een (creatief) proces aan te pas waar groepsdynamiek een grote factor is dan is bij elkaar op locatie zitten gewoon echt veel beter..
Ik weet wel, in een ideale wereld is alles in een proces gegoten (sommigen mensen geilen daarop geloof ik) en gaat alles altijd in 1 keer goed.. Maar de praktijk werkt vaak anders. Ik hoor een collega ook weleens iets zeggen wat incorrect is.. Tegen een klant of tegen een andere collega. Dan kan je inspringen.. Ik weet wel, het zou niet van dat soort toevalligheden afhankelijk moeten zijn, maar dat is nu eenmaal de echte wereld...
Ik geloof dus niet in 100% thuiswerken. Of toch in ieder geval niet voor banen die wat verder gaan dan "elke dag hetzelfde"...