Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:30

-tom-562

Oliesjeik

Yucon schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:30:
[...]

Dit is zo'n beetje de 2021 variant van het 1990 "ja maar ik ga toch niet met zo'n computer werken, pen en papier is veel handiger". Tja.
Dat ligt toch maar net aan wat je kantoorbaan precies is.. Ik heb ook een kantoorbaan, maar een nieuw iemand opleiden/uit de brand helpen gaat toch echt 10x sneller als ik er ff naast kan komen zitten/staan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:48
Ik kan me dat wel voorstellen bij een kantoorbaan waar niet de hele dag met software wordt gewerkt. Aan de andere kant kan ik het mij niet voorstellen dat er nog kantoorbanen zijn waarbij je ofwel in een meeting zit ofwel achter de laptop met een stuk software bezig bent.
En bij beide is het camera aan, en in het geval van het software stuk scherm delen en je kan gaan. Geen beperkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

Met tools zoals https://marketplace.visua...S-vsliveshare.vsliveshare is het trainen van juniors echt leuk geworden, samen debuggen, beetje bleren via teams :) ik blijf thuiswerken, 1x per 2 weken naar kantoor als het moet/overleg met team. Woon ook tever weg om dagelijks te gaan.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:21

DevWouter

Creator of ThenNext

-tom-562 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Dat ligt toch maar net aan wat je kantoorbaan precies is.. Ik heb ook een kantoorbaan, maar een nieuw iemand opleiden/uit de brand helpen gaat toch echt 10x sneller als ik er ff naast kan komen zitten/staan
Op dag 1 maak ik altijd de afspraak dat ze meteen moeten bellen (dus geen "hoi XXX" gevolgd door een "heb je tijd?"). En in de eerste weken zorg ik er ook voor dat ik ze regelmatig actief benader door gewoon zelf te bellen zonder aankondiging. Op die manier weten ze wat ik van ze verwacht. De eerste paar keer wordt soms als vervelend beschouwd, maar dat verandert altijd heel snel in iets positiefs omdat ze mij altijd kunnen vinden.

Serieus: Het aantal managers dat roept "mijn deur staat altijd open" terwijl ze die op slot houden of juist zeer vaak afwezig zijn is gigantisch. Ik zie nu ook managers die expres hun status op bezet zetten, maar nu communiceren ze het ook. En de paar die het niet doen, die leren het snel af wanneer ze doorkrijgen dat ik gewoon bel ook al staan ze op bezet. >:)

Ik weet vrij zeker dat meer mensen gepromoveerd zijn naar manager of team-lead omdat ze de vaardigheden hebben dan voor de crisis. :9

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-06 21:57

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Wat betreft thuiswerken wordt nogal eens opgemerkt dat men o.a. lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen mist. Facebook is niet populair maar wel bezig met VR. Andere fabrikanten staan ook niet stil op het gebied van VR, maar sinds dat Facebook nog zwaarder inzet op VR met hun toekomstige 'Meta'-platform, waarin gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal overbrengen alsof je iemand echt voor je ziet één van de doelen is, denk ik wel dat het gaat helpen dat zo'n groot platform er op in zet.

Het platte Teams/Zoom op je monitor werkt op zich goed, maar misschien moet de stap naar VR voor thuiswerken voor overleggen of sociale interactie e.d. nog worden gemaakt/gezet om ook de mensen over te halen die via een webcam/monitor die extra dimensie nu nog missen.

Misschien is Facebook niet degene die je wil als alleenheerser op dit gebied, maar ze hebben wel de hoeveelheid gebruikers en invloed om thuiswerken naar een hoger niveau te brengen of dit als nieuwe 'standaard' neer te zetten. Genoeg bedrijven die weer een voorbeeld zullen nemen of mee willen gaan in deze nieuwe trend denk ik.

Misschien dat thuiswerken op die manier wel een blijver zal worden of nog serieuzer wordt genomen. Worden in ieder geval nog interessante tijden/ontwikkelingen die er aan zitten te komen. Kan me niet voorstellen dat VR hierin een doodlopend pad is.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

Tjeerd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:47:

Misschien dat thuiswerken op die manier wel een blijver zal worden of nog serieuzer wordt genomen. Worden in ieder geval nog interessante tijden/ontwikkelingen die er aan zitten te komen. Kan me niet voorstellen dat VR hierin een doodlopend pad is.
Ik denk niet dat VR de oplossing is, maar AR. Een soort van projecties

Maar je hebt al best leuke applicaties in VR waarmee je dit kunt doen. Het grote probleem is natuurlijk dat dan wel iedereen een VR headset nodig heeft en dat die dingen over het algemeen niet zo prettig zitten dat je het geen probleem vindt om daar 8 uur per dag mee rond te lopen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:33
Nu 1 keer per week samenkomen als team. We hadden laatst al discussie dat sommige collega's op kantoor helemaal niet meer fijn vinden, te lawaaaiger, minder productief, reistijd etc. Drie keer raden wie morgen de eerste zijn die thuisblijven als het advies weer geldt... En dat komt na de crisis ook nooit meer goed. Al het kantoorpersoneel heeft ervaren dat thuis beter werkt en als je dan ook nog geen reistijd en reiskosten kwijt bent... maar voor de onderlinge band in je team werkt online hier niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:43

Osxy

Holy crap on a cracker

Deezers schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:22:
Nu 1 keer per week samenkomen als team. We hadden laatst al discussie dat sommige collega's op kantoor helemaal niet meer fijn vinden, te lawaaaiger, minder productief, reistijd etc. Drie keer raden wie morgen de eerste zijn die thuisblijven als het advies weer geldt... En dat komt na de crisis ook nooit meer goed. Al het kantoorpersoneel heeft ervaren dat thuis beter werkt en als je dan ook nog geen reistijd en reiskosten kwijt bent... maar voor de onderlinge band in je team werkt online hier niet lekker.
Het probleem is dat voor jou het niet goed werkt maar voor sommige juist wel. Het zal dus zoeken worden naar een werksituatie die voor iedereen passend is en dat zal van beide kanten dan beteken dat er water bij de wijn moet OF dat een werkgever kiest voor 1 van drie opties: klassiek volledig op kantoor, hybride (waarbij percentage op kantoor nog kan verschillen) of volledig remote.

En dan kan jij als werknemer kiezen of je daar in wilt werken of dat je andere baan zoekt die wel bij jou past kwa werksituatie.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Osxy schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:32:
[...]

Het probleem is dat voor jou het niet goed werkt maar voor sommige juist wel. Het zal dus zoeken worden naar een werksituatie die voor iedereen passend is en dat zal van beide kanten dan beteken dat er water bij de wijn moet OF dat een werkgever kiest voor 1 van drie opties: klassiek volledig op kantoor, hybride (waarbij percentage op kantoor nog kan verschillen) of volledig remote.

En dan kan jij als werknemer kiezen of je daar in wilt werken of dat je andere baan zoekt die wel bij jou past kwa werksituatie.
Hier mag je dus hybride werken maar dat werkt alleen als iedereen dat doet, niet als de helft van je team fulltime thuiswerkt en het andere deel soms op kantoor. En zolang het advies van de overheid nog actueel is en vanaf morgen waarschijnlijk weer scherper, kan je als werkgever ook niks verplichten aan sommige medewerkers. Maar ondertussen zijn we bijna twee jaar verder. Als jij als gedetacheerde fulltime vanuit huis je taak doet en daar blij van wordt, prima.

Maar ik werk vanuit een team en ik merk gewoon dat er groepjes samen optrekken van pro kantoor en pro thuiswerken en zodra er ook maar 1 millimeter wordt aangeraden om thuis te gaan werken ze dit doen en dan ook heel eerlijk toegeven: 'heerlijk toch de laptop dichtklappen en dan meteen vrije tijd in plaats twee uur per dag reistijd'. Op zich logisch dat je de voordelen dan ervaart van het thuiswerken maar die gaan dus in de toekomst ook weinig aanstalten meer maken om naar kantoor te komen zodra er niks verplicht wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Deezers schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:51:
[...]

Hier mag je dus hybride werken maar dat werkt alleen als iedereen dat doet, niet als de helft van je team fulltime thuiswerkt en het andere deel soms op kantoor. En zolang het advies van de overheid nog actueel is en vanaf morgen waarschijnlijk weer scherper, kan je als werkgever ook niks verplichten aan sommige medewerkers. Maar ondertussen zijn we bijna twee jaar verder. Als jij als gedetacheerde fulltime vanuit huis je taak doet en daar blij van wordt, prima.

Maar ik werk vanuit een team en ik merk gewoon dat er groepjes samen optrekken van pro kantoor en pro thuiswerken en zodra er ook maar 1 millimeter wordt aangeraden om thuis te gaan werken ze dit doen en dan ook heel eerlijk toegeven: 'heerlijk toch de laptop dichtklappen en dan meteen vrije tijd in plaats twee uur per dag reistijd'. Op zich logisch dat je de voordelen dan ervaart van het thuiswerken maar die gaan dus in de toekomst ook weinig aanstalten meer maken om naar kantoor te komen zodra er niks verplicht wordt.
Is dat heel raar? Blijkbaar kunnen die al bijna twee jaar prima hun werk doen zonder die twee uur reistijd. Waarom zouden ze dan 10 uur per week onbetaald in de auto gaan zitten?

Als je dan nog zegt dat het essentieel is om naar kantoor te rijden om je werk te kunnen doen dan is het wat mij betreft ook werktijd. Zeker als je al bewezen hebt dat de tent blijft draaien zonder naar kantoor te hoeven rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:22

Player1S

Probably out in the dark

Zelf wil ik het liefst weer volledig naar kantoor.

Ik merk aan mijzelf dat ik het ook nodig heb. Nu kan ik bij wijze van spreken tot 8:15 in mn bed liggen, vlug wat kleren aan, met ontbijt achter de laptop. Hele dag door snaaien en verkeerd eten

Als ik naar kantoor ga, moet ik op tijd er uit, fatsoenlijk opfrissen/douchen, brood smeren, op tijd in de auto. Dat ritme is gewoon beter voor me.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:41
Player1S schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:58:
Hele dag door snaaien en verkeerd eten
Grappig, dat is bij mij juist een gevaar op kantoor. Altijd wel iemand jarig dus vaak taart. Tussen de middag ergens snacks of een andere vette bek halen :X

Daar heb ik thuis dan weer geen last van. Gewoon zorgen dat je die snaaierijen niet in huis hebt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Wailing_Banshee schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:20:
[...]

Maar je hebt al best leuke applicaties in VR waarmee je dit kunt doen. Het grote probleem is natuurlijk dat dan wel iedereen een VR headset nodig heeft en dat die dingen over het algemeen niet zo prettig zitten dat je het geen probleem vindt om daar 8 uur per dag mee rond te lopen :p
VR/AR, het zal waarschijnlijk een combinatie worden, misschien wat afhankelijk van wat je aan het doen bent samen. Maar ik ben nu gemiddeld per dag hooguit een uur bezig om collega's te spreken. En de grotere overleggen die duren gemiddeld twee uur. Mocht je dat via een VR/AR-bril gaan doen dan hoef je die bril dus niet de hele dag op te hebben, alleen tijdens die overleggen en dat lijk mij voor de meeste mensen prima te doen. Ik zie het ook niet direct gebeuren, maar gezien de ontwikkelingen en kwaliteit van de brillen en misschien het toch permanentere karakter van thuiswerken, dat de early adaptors binnen nu en vijf jaar er zullen zijn en dat de overige thuiswerkers ook wel gaan volgen. Het kan ineens hard gaan met sommige ontwikkelingen. VR van twintig jaar geleden ging feitelijk nergens over qua kwaliteit, maar dat excuus wordt steeds minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 01-11-2021 10:53 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:26
We zijn hier weer gedeeltelijk begonnen met het werken op kantoor.. Het is de bedoeling dat we 60% op kantoor zijn en 40% thuiswerken.. Zo'n eerste dag op zo'n druk kantoor is, op z'n zachts gezegd, weer ff wennen... ;)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wij zitten in het kamp van @Blue-eagle. Het maakt niet uit waar we werken, ook voor Corona niet. Dus het zal thuiswerken worden. Enige vraagstuk is nog waar die "thuis" zich op de lange termijn gaat bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:22

Player1S

Probably out in the dark

LordSinclair schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:12:
[...]

Grappig, dat is bij mij juist een gevaar op kantoor. Altijd wel iemand jarig dus vaak taart. Tussen de middag ergens snacks of een andere vette bek halen :X

Daar heb ik thuis dan weer geen last van. Gewoon zorgen dat je die snaaierijen niet in huis hebt.
Klein bedrijf dus dar scheelt qua gebak.
Thuis wil ik nog wel eens snel kroket oid in de airfryer mikken of Eitje bakken.
Op werk moet ik het gewoon doen met het brood wat ik bij me heb :+

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Deezers schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:51:
[...]
...
Op zich logisch dat je de voordelen dan ervaart van het thuiswerken maar die gaan dus in de toekomst ook weinig aanstalten meer maken om naar kantoor te komen zodra er niks verplicht wordt.
Maar wat is daar dan precies het probleem aan? Als iemand net zo goed -of beter- zijn werk thuis kan doen als op kantoor, waarom zou je zo iemand dan verplichten naar kantoor te komen? Belangrijkste lijkt mij in elk geval 'productie' en zolang dat niet in gevaar komt heb ik geen probleem met mensen die liever 100% thuiswerken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
FooLsKi schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:08:
[...]

Maar wat is daar dan precies het probleem aan? Als iemand net zo goed -of beter- zijn werk thuis kan doen als op kantoor, waarom zou je zo iemand dan verplichten naar kantoor te komen? Belangrijkste lijkt mij in elk geval 'productie' en zolang dat niet in gevaar komt heb ik geen probleem met mensen die liever 100% thuiswerken.
Eens, ik voel er weinig voor om weer terug te gaan naar het kantoor.

Hoewel ik er zeker op sociaal vlak voordelen zitten aan werken vanuit kantoor, ben ik thuis simpelweg veel productiever en krijg op prive en professioneel vlak veel meer gedaan.

Ik laat her vooral de komende periode op me afkomen, ik kan er nu wel voor kiezen om permanent vanuit huis te werken (mits thuiswerkplek arbo-compliant is) maar het kan zijn dat bij een volgende rol de mogelijkheden opeens weer heel anders zijn (b.v. lokaal team/collega's ipv internationaal/virtueel).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Player1S schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:01:
[...]

Klein bedrijf dus dar scheelt qua gebak.
Thuis wil ik nog wel eens snel kroket oid in de airfryer mikken of Eitje bakken.
Op werk moet ik het gewoon doen met het brood wat ik bij me heb :+
First world problems :P Ik heb hetzelfde hoor. Met het thuiswerken at ik wel slechter. Op het werk moet ik het doen met wat ik heb (sowieso geen uitgebreide kantine, alleen soep en op woensdag kan je een snack halen, en de snoepautomaat staat aan de andere kant van het gebouw). Thuis was het toch vaak 'oh ik heb trek, ik klap er ff een extra tosti in/snee ontbijtkoek'

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:57
-tom-562 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:40:
[...]

First world problems :P Ik heb hetzelfde hoor. Met het thuiswerken at ik wel slechter. Op het werk moet ik het doen met wat ik heb (sowieso geen uitgebreide kantine, alleen soep en op woensdag kan je een snack halen, en de snoepautomaat staat aan de andere kant van het gebouw). Thuis was het toch vaak 'oh ik heb trek, ik klap er ff een extra tosti in/snee ontbijtkoek'
Bij mij is het juist omgekeerd. Als ik thuiswerk moet ik doen met wat ik heb (en aangezien ik niet vaak boodschappen doe is dat niet veel).
Op het werk lopen wij dan het centrum in en dan haal ik ergens wel wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ryur schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:08:
[...]

Bij mij is het juist omgekeerd. Als ik thuiswerk moet ik doen met wat ik heb (en aangezien ik niet vaak boodschappen doe is dat niet veel).
Op het werk lopen wij dan het centrum in en dan haal ik ergens wel wat :)
Wij zitten op een industrieterrein dus er valt weinig te halen. Mijn vorige werkgever zat zo ongeveer in Arnhem centrum, tijdens de lunchwandeling kwamen we langs een visboer, loempiaboer, meerdere cafetaria's/shoarmatenten, een toko, 2 slagers, 2 bakkers, een traiteur en meerdere supermarkten. Dat maakt de verleiding dan idd erg groot O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Bossie schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:42:
[...]

Hoewel ik er zeker op sociaal vlak voordelen zitten aan werken vanuit kantoor, ben ik thuis simpelweg veel productiever en krijg op prive en professioneel vlak veel meer gedaan.
Hier zo'n beetje hetzelfde. Ik zit 1 vaste dag per week op kantoor en ~1 wisselende dag voor mijn collega's. Als het aan mij ligt was ik lekker op dezelfde voet doorgegaan als het afgelopen halfjaar: enkel naar kantoor om werk op te halen/terug te brengen en om pakketjes op te halen bij de postkamer. Ik ben een stuk productiever zonder al die afleidingen en kantoorhumor. Het scheelt echt stukken als er niet telkens iemand aan je bureau staat :)
Ik laat her vooral de komende periode op me afkomen, ik kan er nu wel voor kiezen om permanent vanuit huis te werken (mits thuiswerkplek arbo-compliant is) maar het kan zijn dat bij een volgende rol de mogelijkheden opeens weer heel anders zijn (b.v. lokaal team/collega's ipv internationaal/virtueel).
Ik hoorde net op RTL Z een gerucht dat thuiswerken waarschijnlijk weer de norm gaat worden de komende tijd. Mijn thuiswerkplek heb ik een paar maanden geleden ARBO-proof gemaakt met de aanschaf van een in hoogte verstelbaar bureau. Ik ben er klaar voor ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31

Metalfreak

Hoije woh!

FooLsKi schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:08:
[...]

Werk bestaat wat mij betreft uit meer dan alleen maar taken en werkzaamheden. Ik heb gewoon gemerkt dat ik het thuiswerken voor lange termijn heel slecht trek, terwijl ik er voorheen echt een fan van was.

Afgelopen vrijdag moest ik thuiswerken omdat ik wat verkoudheidsklachten had, maar het voelde echt als een moetje, niet meer als iets prettigs. Daarbij kan ik echt geen Teams meeting meer zien, ik vind het af en toe prettig om ook eens even niet naar een scherm te hoeven staren. Ik heb echt die afwisseling in mijn werk nodig.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:09
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:20:
[...]

Behalve volledig terug naar kantoor te gaan sta ik er absoluut niet op te wachten om gedurende 8 uur digitaal verbonden te zijn met mijn collega's. Een van de eigenschappen die ik waardeer aan thuiswerken is een bepaalde mate van vrijheid. Zolang ik mijn output maar haal, zal er geen haan naar kraaien dat ik tussendoor een stofzuiger door de kamer haal, de kinderen naar school breng of de vaatwasser aan het leeghalen ben.

Als dat verdwijnt, voer me dan maar af naar een PI, dat doet er dan niet meer voor onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

merauder schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:40:

Als dat verdwijnt, voer me dan maar af naar een PI, dat doet er dan niet meer voor onder.
8)7 probeer het een dagje en zult smeken om weer naar kantoor te mogen. Wat een onzin zeg :/

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:41

FreakNL

Well do ya punk?

Bossie schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:42:
[...]

Het hangt wel echt van de functie af of je thuis productiever bent. Als het gaat om administratief/individualistische repetitieve taken zoals logs checken, een klant te woord staan middels een script (ziggo, vodafone, energiemaatschappij), code kloppen, een backup controleren, facturen goedkeuren, VOGs uitgeven, etc etc etc kan ik me goed voorstellen dat je thuis net zo productief bent (or misschien zelfs productiever) dan op kantoor.

Ik merk dat aan mezelf ook, als ik een afgebakende taak heb kan ik dat prima vanuit huis doen. Bijvoorbeeld iets scripten waar je een dag of 2 mee bezig bent. Daar heb ik ook geen collega's voor nodig. Of diverse email beantwoorden waar je al een tijdje niet aan toegekomen bent (backlog)..

Op het moment dat het echter gaat om brainstormsessies, het bedenken van oplossingen, bomen met collega's, etc etc gaat dat echt 10 keer beter vanuit kantoor. Als (een deel van) mijn team en ik op 1 lokatie zitten komt er soms toevalligerwijs iets tot stand. Je hoort een collega praten met een andere collega of klant en daardoor wordt jij weer getriggerd waardoor je ofwel jezelf deel laat uitmaken van het gesprek of er naderhand op terugkomt.. Soms komen daar oplossingen/verbeteringen uit die nooit (of veel later) waren ontstaan als we niet op dezelfde fysieke plek hadden gezeten..

Dus ja, als je baan voor een groot deel dagelijks dezelfde administratieve werkzaamheden omvat, dat kan dat prima vanuit huis.. Komt er echter een (creatief) proces aan te pas waar groepsdynamiek een grote factor is dan is bij elkaar op locatie zitten gewoon echt veel beter..

Ik weet wel, in een ideale wereld is alles in een proces gegoten (sommigen mensen geilen daarop geloof ik) en gaat alles altijd in 1 keer goed.. Maar de praktijk werkt vaak anders. Ik hoor een collega ook weleens iets zeggen wat incorrect is.. Tegen een klant of tegen een andere collega. Dan kan je inspringen.. Ik weet wel, het zou niet van dat soort toevalligheden afhankelijk moeten zijn, maar dat is nu eenmaal de echte wereld...

Ik geloof dus niet in 100% thuiswerken. Of toch in ieder geval niet voor banen die wat verder gaan dan "elke dag hetzelfde"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Behalve volledig terug naar kantoor te gaan sta ik er absoluut niet op te wachten om gedurende 8 uur digitaal verbonden te zijn met mijn collega's. Een van de eigenschappen die ik waardeer aan thuiswerken is een bepaalde mate van vrijheid. Zolang ik mijn output maar haal, zal er geen haan naar kraaien dat ik tussendoor een stofzuiger door de kamer haal, de kinderen naar school breng of de vaatwasser aan het leeghalen ben.

Ik ben al sinds maart 2020 6 uur per dag digitaal verbonden met m'n collega's... Heb er helemaal geen moeite mee. Nu heb ik niet altijd mijn camera aan, dat scheelt (voor mijn gevoel) wel. We doen over het algemeen aan pair programming, dus continue scherm delen en kletsen via Teams.

(en wat is een PI?)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:32:
[...]

Ik ben al sinds maart 2020 6 uur per dag digitaal verbonden met m'n collega's... Heb er helemaal geen moeite mee. Nu heb ik niet altijd mijn camera aan, dat scheelt (voor mijn gevoel) wel. We doen over het algemeen aan pair programming, dus continue scherm delen en kletsen via Teams.

(en wat is een PI?)
Een PI is een ander woord voor gevangenis :)

Voor mij persoonlijk is vrijheid in wat je doet / kan / mag tijdens een werkdag een enorm groot goed en ben er zelf enorm blij mee dat er bij ons op output gestuurd wordt ipv harde aanwezigheid. Een gehele werkdag getraceerd / in de cam is iets wat ik zelf absoluut niet zou willen, en is zelfs een aspect waarvoor ik bereid ben om mijn baan op te geven. Schermdelen of beeldbellen op afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

FreakNL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 02:12:
[...]

Het hangt wel echt van de functie af of je thuis productiever bent. Als het gaat om administratief/individualistische repetitieve taken zoals logs checken, een klant te woord staan middels een script (ziggo, vodafone, energiemaatschappij), code kloppen, een backup controleren, facturen goedkeuren, VOGs uitgeven, etc etc etc kan ik me goed voorstellen dat je thuis net zo productief bent (or misschien zelfs productiever) dan op kantoor.

Ik merk dat aan mezelf ook, als ik een afgebakende taak heb kan ik dat prima vanuit huis doen. Bijvoorbeeld iets scripten waar je een dag of 2 mee bezig bent. Daar heb ik ook geen collega's voor nodig. Of diverse email beantwoorden waar je al een tijdje niet aan toegekomen bent (backlog)..

Op het moment dat het echter gaat om brainstormsessies, het bedenken van oplossingen, bomen met collega's, etc etc gaat dat echt 10 keer beter vanuit kantoor. Als (een deel van) mijn team en ik op 1 lokatie zitten komt er soms toevalligerwijs iets tot stand. Je hoort een collega praten met een andere collega of klant en daardoor wordt jij weer getriggerd waardoor je ofwel jezelf deel laat uitmaken van het gesprek of er naderhand op terugkomt.. Soms komen daar oplossingen/verbeteringen uit die nooit (of veel later) waren ontstaan als we niet op dezelfde fysieke plek hadden gezeten..

Dus ja, als je baan voor een groot deel dagelijks dezelfde administratieve werkzaamheden omvat, dat kan dat prima vanuit huis.. Komt er echter een (creatief) proces aan te pas waar groepsdynamiek een grote factor is dan is bij elkaar op locatie zitten gewoon echt veel beter..

Ik weet wel, in een ideale wereld is alles in een proces gegoten (sommigen mensen geilen daarop geloof ik) en gaat alles altijd in 1 keer goed.. Maar de praktijk werkt vaak anders. Ik hoor een collega ook weleens iets zeggen wat incorrect is.. Tegen een klant of tegen een andere collega. Dan kan je inspringen.. Ik weet wel, het zou niet van dat soort toevalligheden afhankelijk moeten zijn, maar dat is nu eenmaal de echte wereld...

Ik geloof dus niet in 100% thuiswerken. Of toch in ieder geval niet voor banen die wat verder gaan dan "elke dag hetzelfde"...
Ik heb precies hetzelfde. Als ik bijvoorbeeld gefocust een document af moet maken zonder daarbij afgeleid te worden, dan ging ik pre-corona ook al thuiswerken. Een afgebakende duidelijke taak die ik volledig zelfstandig kan uitvoeren werkt prima zo. Maar vaak heb ik het sparren met collega's nodig. Het opvangen van zaken die eens af en toe uitgesproken worden, maar ook als je merkt dat een collega ergens mee zit en dat niet meteen uitspreekt (de non-verbale communicatie) en je toch even met elkaar wil praten (al dan niet werkgerelateerd). Dat is mij allemaal toch meer waard dan misschien een iets hogere productiviteit (en wat is productiviteit waard als je geen feeling meer met je bedrijf en collega's meer hebt?)

Ik voel me overigens niet "vrijer" als ik thuiswerk, ik vind dat je gewoon bereikbaar moet zijn tijdens de uren die je afgesproken hebt en heb echt niet het gevoel dat ik thuis anders vrij ben dan op mijn werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalfreak op 02-11-2021 09:01 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

merauder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:53:
[...]

Een PI is een ander woord voor gevangenis :)

Voor mij persoonlijk is vrijheid in wat je doet / kan / mag tijdens een werkdag een enorm groot goed en ben er zelf enorm blij mee dat er bij ons op output gestuurd wordt ipv harde aanwezigheid. Een gehele werkdag getraceerd / in de cam is iets wat ik zelf absoluut niet zou willen, en is zelfs een aspect waarvoor ik bereid ben om mijn baan op te geven. Schermdelen of beeldbellen op afspraak.
Nuance verschil: wij worden er niet op gestuurd of getraceerd. Het is een keuze die we als team hebben gemaakt. Dus zonder tussenkomst van managers/PO's/andere leidingevenden. En het is niet dat we continue met het hele team zitten te delen, alleen met de andere helft van de pair. En al helemaal niet met continue de camera aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
[...]

Hier hetzelfde hoor, als programmeur zit ik wel eens "vast" en dan merk ik dat het juist enorm helpt om even een wasje op te hangen, de vaatwasser uit te ruimen of de hond uit te laten. Op kantoor liep je dan ook even naar een collega toe, die je van z'n werk hield.

Uiteindelijk hou ik gewoon 3 uur in m'n dag over door minder reistijd. Ook qua salaris een flinke stap gemaakt omdat ik nu "in de randstad" werk, waar de salarissen toch wat hoger liggen dan in Brabant, al zal dat voordeel er ook wel af gaan als het thuiswerken zo blijft. Ik vermoed dan ook een kleine leegloop van de stad. 6 ton voor een rijtjeshuis in de stad, bij ons heb je er 2000m2 grond en een huis van 200m2 met een zwembad voor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 21:05
Thomas18GT schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:18:
[...]

Uiteindelijk hou ik gewoon 3 uur in m'n dag over door minder reistijd. Ook qua salaris een flinke stap gemaakt omdat ik nu "in de randstad" werk, waar de salarissen toch wat hoger liggen dan in Brabant, al zal dat voordeel er ook wel af gaan als het thuiswerken zo blijft. Ik vermoed dan ook een kleine leegloop van de stad. 6 ton voor een rijtjeshuis in de stad, bij ons heb je er 2000m2 grond en een huis van 200m2 met een zwembad voor :+
Ik woon in Drenthe. Ik ben de enige in de buurt met een vaste kantoorruimte aan huis. Ik vind dan ook met enig regelmaat briefjes in de bus van makelaar en particulieren met de vraag of ik mijn woning wil verkopen. Als je dan de reden vraagt blijkt dat vooral om de kantoorruimte gaat (met mogelijkheid om zelfs een 2e kantoor te realiseren). Ideaal dus voor thuiswerkende gezinnen.

Dat van "werken in de Randstad" had ik eigenlijk nog niet zo bekeken, maar ik zou voor mijzelf ook die situatie kunnen creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
emil_406 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:23:
[...]

Ik woon in Drenthe. Ik ben de enige in de buurt met een vaste kantoorruimte aan huis. Ik vind dan ook met enig regelmaat briefjes in de bus van makelaar en particulieren met de vraag of ik mijn woning wil verkopen. Als je dan de reden vraagt blijkt dat vooral om de kantoorruimte gaat (met mogelijkheid om zelfs een 2e kantoor te realiseren). Ideaal dus voor thuiswerkende gezinnen.

Dat van "werken in de Randstad" had ik eigenlijk nog niet zo bekeken, maar ik zou voor mijzelf ook die situatie kunnen creeeren.
Dat geloof ik gelijk! Voor thuiswerken vind ik een vaste werkplek daarvoor ook wel een must. Dat je de deur dicht kan trekken wanneer je klaar bent. Vooral in de beginperiode zaten mensen aan de keukentafel te werken, dat lijkt me echt verschrikkelijk. Bij ons volgende huis bouw ik een kantoortje (tip: snelbouwkantoor/modulaireunit) in de tuin tussen de bomen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb op kantoor exact dezelfde vrijheid als thuis. Als ik morgen besluit om 14:00 naar huis te gaan is er niemand die er iets van zegt..

Dus ik heb thuis niet het gevoel dat ik meer vrijheid heb ofzo.. Het enige handige is dat je af en toe even een klein klusje tussendoor kan doen (zoals was ophangen bijvoorbeeld)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
FreakNL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:57:
Ik heb op kantoor exact dezelfde vrijheid als thuis. Als ik morgen besluit om 14:00 naar huis te gaan is er niemand die er iets van zegt..

Dus ik heb thuis niet het gevoel dat ik meer vrijheid heb ofzo.. Het enige handige is dat je af en toe even een klein klusje tussendoor kan doen (zoals was ophangen bijvoorbeeld)...
Dus dan heb je niet exact dezelfde vrijheid, en dat is het hele punt ;)

Jij zegt nu de was ophangen, maar bij mij is het bijvoorbeeld ook de hond uitlaten tijdens lunch. Als ik dat niet kan doen moet de hond weer ergens heengebracht worden smorgens en opgehaald savonds, zeker als ik 8:30 moet werken + 3 uur reistijd heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Thomas18GT op 02-11-2021 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
FreakNL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 02:12:
[...]
even geknipt om de kwoot wat in te korten :)

Ik zit in een global team met collega's uit India, US en Canada waardoor ik sowieso al virtual werk onafhankelijk van of ik thuis of kantoor werk.

Mijn dagen wisselen enorm, ook mbt werktijden. Als ik na kantoor ga is dat voornamelijk om collega's te ontmoeten maar niet werkgerelateerd. Daarnaast als je met in verschillende tijdzones werkt geeft thuiswerken idd de vrijheid om je tijd beter te balanceren terwijl je op kantoor juist <9:30 moet zijn om een plek te hebben en je vaak toch even een uurtje of twee langer blijft om de calls in de avond te doen.

Het verschilt dus enorm per situatie of thuiswerken een fit is, in mijn geval is het voor mijn huidige rol een fit maar het is niet gegarandeerd of het bij een volgende rol nog steeds een fit is en dat maakt het plannen juist zo lastig :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Thomas18GT schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:38:
[...]

Dat geloof ik gelijk! Voor thuiswerken vind ik een vaste werkplek daarvoor ook wel een must. Dat je de deur dicht kan trekken wanneer je klaar bent. Vooral in de beginperiode zaten mensen aan de keukentafel te werken, dat lijkt me echt verschrikkelijk. Bij ons volgende huis bouw ik een kantoortje (tip: snelbouwkantoor/modulaireunit) in de tuin tussen de bomen :D
Ik heb een eigen werkplek in huis, een hele etage boven de garage, met eigen trapopgang en deur die ik gewoon dicht kan trekken als ik klaar ben met werken zodat ik alles achter kan laten en het de rest van de tijd niet hoef te zien, maar voor mij voelde het nog steeds als gewoon thuis zijn. Kijk, ik heb ook geen lange reistijd, ik ben in 5 minuten op de fiets op het werk, dus voor mij is er ook geen hoge drempel om even naar het werk te gaan, wellicht dat dat ook nog meespeelt, maar ik heb echt afwisseling in scenery nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Een vaste werkplek, helemaal mee eens. Maar het is voor mij ook m'n gameplek. Dus als ik klaar ben met m'n werk trek ik zeker die deur niet achter me dicht. En toch heb ik niet het idee dat ik het werk niet achter me laat aan het eind van m'n werkdag... Mijn gameplek is toch echt heel anders dan m'n werkplek, ook al gebruik ik hetzelfde bureau, stoel en monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:01:
[...]

Nuance verschil: wij worden er niet op gestuurd of getraceerd. Het is een keuze die we als team hebben gemaakt. Dus zonder tussenkomst van managers/PO's/andere leidingevenden. En het is niet dat we continue met het hele team zitten te delen, alleen met de andere helft van de pair. En al helemaal niet met continue de camera aan...
Voor programmeurs valt het mee inderdaad, maar in het ‘lagere’ kantoorwerk zie ik nog wel dergelijke situaties ontstaan waarbij een supervisor de gehele dag meekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
[...]

Dat is toch ook een arbo vereiste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Bossie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:33:
[...]

Dat is toch ook een arbo vereiste ?
Probleem wat ik nu vooral zie bij mensen is dat de werkgever dan zegt: kom maar naar kantoor. Daar heb je een plek die prima is volgens de arbo. Om deze reden werken veel mensen dus thuis op een plek die daar niet geschikt voor is, volgens de arbo. En die werken dan liever thuis op een niet perfecte plek dan dat ze naar kantoor gaan en reistijd + reiskosten kwijt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
Ik merk de laatste tijd dat ik door het fulltime thuiswerken motivatie verlies. Het ontbreekt inmiddels ook aan discipline. Ondanks dat ik groot voorstander ben van thuiswerken en baal dat mijn werkgever mensen gewoon naar kantoor laat komen.

Na de crisis wil ik zonder meer thuis blijven werken maar dat zal - ondanks de afstand tot kantoor (130km) - niet meer fulltime zijn.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:59

_Apache_

For life.

Graag blijf ik werken. Ik krijg prima werk gedaan, en voel me minder gestoord dan dan ik op een kantoortuin werk.

Veel van mijn projectleden zitten toch in het buitenland, dus of ik nu thuis of op kantoor zit, maar geen ene fluit uit.

Verder vind ik het wel fijn dat ik even snel naar de winkels kan voor een klein boodschapje. Je zal mij dan ook niet horen als ik s'avonds nog even een pull request review oid.

Verder valt of staat het wel bij goed materiaal. Ik kan mij echt mateloos storen aan collega's die een echo veroorzaken op de call. Die mute ik zonder pardon.

Sta ook regelmatig de was op te hangen met de koptelefoon op, en reageer ik wel als het nodig is.

Verder zitten er ook nog wel wat financiële voordelen aan. Zo krijg ik een mobiliteits budget wat ik niet (kan) inzet. Toch maandelijks netto een euro of 275, dat spaart lekker. Er zijn genoeg krenten die piepen over die paar extra boterhammen, koffie en toiletpapier.. :X

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 06-01-2022 13:59 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Eiríkr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:51:
Ik merk de laatste tijd dat ik door het fulltime thuiswerken motivatie verlies. Het ontbreekt inmiddels ook aan discipline. Ondanks dat ik groot voorstander ben van thuiswerken en baal dat mijn werkgever mensen gewoon naar kantoor laat komen.

Na de crisis wil ik zonder meer thuis blijven werken maar dat zal - ondanks de afstand tot kantoor (130km) - niet meer fulltime zijn.
Ja, het is prettig om soms toch eens met je collega's in 1 ruimte te zitten. Voor mijn dagelijkse werkzaamheden hoeft het niet zo, maar zodra je overleg o.i.d. nodig hebt, is het wel prettig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Ik merk voornamelijk voordelen.
Het grootste, om van thuis naar kantoor te komen was ik dagelijks 1,5 tot 2 uur kwijt. Die tijd is winst qua pure rust. Kan langer slapen en meer kwaliteit-tijd 's avonds. Meer tijd om gezond te koken en als ik meer tijd nodig heb om mijn werk af te maken kan ik langer door gaan zonder dat het mijn "oude" routine in de weg zit.
Overleggen zijn veel effectiever, geen transfertijd naar andere afspraak.... Stilte werkplek? doe de deur van mijn kantoortje thuis dicht.

Gelukkig bij mijn werk zijn ze druk bezig kantoor om te bouwen naar een ontmoeting/vergadering/meeting plek. Daar kan je heen indien je dat samen nodig acht. Als ik die vrijheid behoud dan bevalt mij dat prima.
Mis ik mijn collega's? Soms.
Maar dat valt te overzien, mijn geliefde zo mee omgaan zou ik moeilijker vinden, die zit een kamer verderop, als ik wil knuffelen ben ik zo bij haar.... dat is veel beter dan al die saaie secretaresses :)

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

simons schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:03:
dat is veel beter dan al die saaie secretaresses :)
Ben nu eigenlijk wel benieuwd of dat sinds 2020 afgenomen is: mannen die vreemd gaan met hun secretaresses :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50
simons schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:03:
Ik merk voornamelijk voordelen.
Het grootste, om van thuis naar kantoor te komen was ik dagelijks 1,5 tot 2 uur kwijt. Die tijd is winst qua pure rust. Kan langer slapen en meer kwaliteit-tijd 's avonds. Meer tijd om gezond te koken en als ik meer tijd nodig heb om mijn werk af te maken kan ik langer door gaan zonder dat het mijn "oude" routine in de weg zit.
Overleggen zijn veel effectiever, geen transfertijd naar andere afspraak.... Stilte werkplek? doe de deur van mijn kantoortje thuis dicht.
Dit gevoel heb ik ook.
Lekker laat de wekker zetten, bereikbaar zijn via mobiel op Skype en Teams.
Kan mijn dochter weg brengen naar school en op tijd op het werk zijn.
Ben op tijd klaar om lekker te koken in plaats van snel te koken. Dochter ligt ook nog redelijk op tijd op bed omdat we eigenlijk gewoon al tijd zijn.
Dingetjes overdag kunnen doen in huis wat ook weer rust geeft in de avond.

Ik ben helemaal voor om gewoon lekker thuis te werken. Werk eigenlijk al thuis sinds maart vorige jaar, 2 dagen voor de lockdown.
Wel ergens eind vorig jaar begonnen met maandagen op kantoor voor alle vergaderingen, maar voor de lockdown waren we al weer thuis aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Ik blijf het lastig vinden. Thuis werken heeft inderdaad voordelen en je kan tussendoor nog andere dingen doen en pakjes aannemen, maar aan de andere kant kom ik dan ook de hele dag de deur niet meer uit, zeker nu met de lockdown waardoor je ook nergens heen kan. Werk/privé bestaat dan eigenlijk niet meer. Kantoor is soms fijn maar nu iedereen weer thuiswerkt heeft het geen voordelen.Was laatst als enige van mijn team op kantoor (bleek achteraf) en toen had ik dus ook gewoon prima thuis kunnen zitten die dag.

Ben nog steeds benieuwd of iedereen in de toekomst ook nog zo makkelijk mag thuiswerken of de morale en sociale druk toch weer toeneemt om op kantoor te werken en zichtbaar te zijn straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:51
Deezers schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:58:
, maar aan de andere kant kom ik dan ook de hele dag de deur niet meer uit,
Tja, je ging hiervoor een half uurtje in de auto naar je werk toe en een half uurtje in de auto naar je huis toe. In plaats van die reistijd heb je nu 2x 30 minuten per dag om er lekker op uit te gaan, waarbij je zelf kan kiezen of je die tijd in de auto wilt zitten, op de fiets wilt zitten, wilt wandelen, etc...

Je kan ook in de ochtend een half uurtje een rondje om je dorp/stad rijden en dan weer thuis aankomen, dan ben je er ook even uit gegaan? :+

Maar je zit inderdaad wel de hele dag in hetzelfde huis. De balans werk/privé zal vanzelf vervagen. Voordelig voor sommigen zoals je leest (even kinderen weg brengen, hond uitlaten), maar die zitten tegelijkertijd ook in de avond weer even aan het werk. Een werkdag van 8u tot 17u wordt dan een werkdag van 8u tot 22u met wat uren onderbreking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook wij werken nog altijd met zijn allen thuis, en voorlopig blijft dat wel zo. Zelfs post-pandemie is het niet de bedoeling dat we massaal terugkeren naar kantoor. Insteek is nog steeds maximaal één of twee dagen per week op kantoor te zijn.

Alle team-kamers zijn ook kleiner geworden, omdat er sowieso maximaal 60 procent van de capaciteit mag worden gebruikt. De vrijgekomen ruimte zijn nu verbouwd tot lounge-ruimtes, of ruimtes om samen te kunnen komen.

Afgelopen augustus, toen het allermaal wat soepeler was, heb ik nog 3 dagen op kantoor gezeten, maar dat is het dan ook wel.

Mij bevalt het wel. We hebben sowieso regelmatig contact als collega's via teams, en elke dag hebben we sowieso een halfuur een sessie met het hele team gezamenlijk. Het scheelt mij nog altijd 2 uur reistijd per dag die ik nu aan leukere dingen kan besteden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deezers schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:58:
Ik blijf het lastig vinden. Thuis werken heeft inderdaad voordelen en je kan tussendoor nog andere dingen doen en pakjes aannemen, maar aan de andere kant kom ik dan ook de hele dag de deur niet meer uit, zeker nu met de lockdown waardoor je ook nergens heen kan. Werk/privé bestaat dan eigenlijk niet meer. Kantoor is soms fijn maar nu iedereen weer thuiswerkt heeft het geen voordelen.Was laatst als enige van mijn team op kantoor (bleek achteraf) en toen had ik dus ook gewoon prima thuis kunnen zitten die dag.

Ben nog steeds benieuwd of iedereen in de toekomst ook nog zo makkelijk mag thuiswerken of de morale en sociale druk toch weer toeneemt om op kantoor te werken en zichtbaar te zijn straks.
Ik weet niet of het "de deur uitgaan" wil noemen, dat woon/werk verkeer. Ik stapte 's morgens in de auto, 3 kwartier later de auto uit, ging een kantoorpand binnen en ging 8 1/2 uur later weer naar buiten om weer 3 kwartier in die auto te zitten om dan thuis weer binnen te gaan. Nu ga ik zelfs vaker de deur uit, om dan ook werkelijk buiten te zijn (lekker even in de tuin).

Werk/privé heeft bij mij niets te maken met m'n werk locatie. Werk is tussen 7:00 en 16:00 (met een uur middagpauze) [thuis] of tussen 7:30 en 16:00 (met een half uur middagpauze) [kantoor]. En alles daarbuiten is privé, dan kijk ik niet meer naar m'n mail en wordt m'n werktelefoon gewoon genegeerd. (met het verschil dat ik nog 3 kwartier reistijd heb als ik naar kantoor ga, en mijn "werk" dag dus begint om 6:45 en eindigt om 16:45).

En als je pas op kantoor erachter komt dat de rest van je team er niet is, zou ik toch eens kijken naar de communicatie binnen het team. Toen het nog mocht, spraken wij altijd van tevoren af of we de volgende dag naar kantoor zouden gaan of niet.
Arunia schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Ik ben helemaal voor om gewoon lekker thuis te werken. Werk eigenlijk al thuis sinds maart vorige jaar, 2 dagen voor de lockdown.
Je bedoelt maart 2 jaar geleden, denk ik? :p We leven ondertussen al weer bijna 2 jaar met corona!
wildhagen schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:05:
Afgelopen augustus, toen het allermaal wat soepeler was, heb ik nog 3 dagen op kantoor gezeten, maar dat is het dan ook wel.

Mij bevalt het wel. We hebben sowieso regelmatig contact als collega's via teams, en elke dag hebben we sowieso een halfuur een sessie met het hele team gezamenlijk. Het scheelt mij nog altijd 2 uur reistijd per dag die ik nu aan leukere dingen kan besteden.
Toen het na de zomer weer mocht, hadden wij als team afgesproken om 1 keer per week naar kantoor te gaan (de dag dat we met name alleen maar overleg hebben). Ik geloof niet dat er iemand echt rouwig was toen dat ook niet meer mocht :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:57
_Apache_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:11:
Verder zitten er ook nog wel wat financiële voordelen aan. Zo krijg ik een mobiliteits budget wat ik niet (kan) inzet. Toch maandelijks netto een euro of 275, dat spaart lekker. Er zijn genoeg krenten die piepen over die paar extra boterhammen, koffie en toiletpapier.. :X
Gelukkig heeft mijn werkgever de regeling aangepast, maar tot dit jaar had ik de situatie dat mijn collega's die normaal reiskostenvergoeding/mobiliteitsbudget kregen ze nog steeds kregen ondanks ze thuiswerkten. Maar omdat ik te dichtbij mijn werkgever woonde had ik nooit mobiliteitsbudget gehad, dus kon er ook niks "doorlopen".

Oftewel dan was thuiswerken eigenlijk uit mijn eigen portemonnee. Je hoort mij niet klagen hoor! Heb een goed salaris en vind thuiswerken fijner, maar het was wel oneerlijk eigenlijk.

Nu hebben wij een regeling van thuiswerkvergoeding óf reiskostenvergoeding en die ook alleen voor dagen dat je naar kantoor/klant gaat & geen minimum afstand meer (oftewel ik krijg nu ook reiskostenvergoeding als ik eens naar kantoor moet/ga)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Ik ga zo veel mogelijk weer naar werk als het kan. Ik ben alvast begonnen met 2x per week maar mijn doel zal tussen 3 a 4 dagen per week op kantoor zijn. Ik heb een prima werkplek thuis maar heb er schoon genoeg van. Ik ben ook van mening dat je veel beter samen werkt als je elkaar regelmatig ziet. Daarnaast heb ik een leuke auto dus vind het niet erg om de weg op te gaan.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

wvdburgt schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:32:
Ik ga zo veel mogelijk weer naar werk als het kan. Ik ben alvast begonnen met 2x per week maar mijn doel zal tussen 3 a 4 dagen per week op kantoor zijn. Ik heb een prima werkplek thuis maar heb er schoon genoeg van. Ik ben ook van mening dat je veel beter samen werkt als je elkaar regelmatig ziet. Daarnaast heb ik een leuke auto dus vind het niet erg om de weg op te gaan.
Wij hebben zelfs twee leuke auto's, maar dat wil niet zeggen dat ik het leuk vind om daarmee in de spits te gaan rijden... En dan woon ik ook nog eens een in deel van het land waar de spits bijna niets voorstelt (behalve dan bij het Julianaplein in Groningen zelf)

En er zit wel een verschil tussen elkaar regelmatig zien en elkaar dagelijks zien. Persoonlijk werk ik thuis juist beter omdat ik dan niet afgeleid wordt door andere collega's. Mijn doel zal dan uiteindelijk zijn om 2, max 3 dagen op kantoor te werken (36-urige werkweek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Ryur schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:37:
[...]

Gelukkig heeft mijn werkgever de regeling aangepast, maar tot dit jaar had ik de situatie dat mijn collega's die normaal reiskostenvergoeding/mobiliteitsbudget kregen ze nog steeds kregen ondanks ze thuiswerkten. Maar omdat ik te dichtbij mijn werkgever woonde had ik nooit mobiliteitsbudget gehad, dus kon er ook niks "doorlopen".

Oftewel dan was thuiswerken eigenlijk uit mijn eigen portemonnee. Je hoort mij niet klagen hoor! Heb een goed salaris en vind thuiswerken fijner, maar het was wel oneerlijk eigenlijk.

Nu hebben wij een regeling van thuiswerkvergoeding óf reiskostenvergoeding en die ook alleen voor dagen dat je naar kantoor/klant gaat & geen minimum afstand meer (oftewel ik krijg nu ook reiskostenvergoeding als ik eens naar kantoor moet/ga)
Deze situatie had/heb ik dus ook. Ik woon op ongeveer 1 km afstand van mijn werk en er zit een minimumafstand in voor de reiskostenvergoeding. Ik krijg dus niks, maar de collega die 45km verderop woont kreeg wel gewoon zijn reiskostenvergoeding doorbetaald. Dat voelt wel een beetje oneerlijk ja. Maar ze willen bij ons niet aan een officiële thuiswerkregeling, vanwege oneerlijkheid ten opzichte van personeel wat niet kán thuiswerken (ja, zo kinderachtig spelen ze het), dus ook geen vergoeding voor thuiswerken, maar ik ving laatst wel iets op dat ze nu dit jaar wel alleen vergoeding kregen voor de dagen dat ze naar het werk gaan, maar daar val ik nog steeds niet onder vanwege de minimumafstand ide bij ons in stand is gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
wvdburgt schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:32:
Ik ben ook van mening dat je veel beter samen werkt als je elkaar regelmatig ziet.
Eens. Dan moet de rest van je team (of collega's met wie je samenwerkt) ook op kantoor verschijnen.

Zo nu en dan ga ik naar kantoor om een meeting fysiek bij te wonen omdat dat mij handig lijkt, dan zijn er altijd wel 1 of 2 personen die uitgerekend díe dag niet komen: wéér een hybride meeting. ;w Dit was ook zo toen we enige tijd geleden weer naar kantoor mochten, dus het is niet van de laatste maand. Het is dat het kantoor maar 15 minuten rijden is...

Waar ik me nog steeds aan erger zijn collega's die denken dat ze nog steeds in hun uppie op kantoor zijn en dus luidruchtig kunnen praten tijdens hun tele/video conferences.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik ga al de hele tijd naar werk sinds het begin van de corona uitbraak. Ik werk deels op kantoor en deels in een grote magazijn als medewerker inventaris en moet dagelijks aanwezig zijn (Ik werk 4 dagen). Maar er zijn wel maatregelen bij ons genomen, als je werkt. 1.5m van elkaar en mondkapjes plicht. Alleen op je eigen bureau mag je het mondkapje af doen. Door de magazijn moet je hem op hebben. Ik val nu extra in (werk momenteel 6 dagen 1 dagje vrij) wegens de drukte bij ons op werk, op andere afdelingen en ik merk dat het best zwaar kan zijn met een mondkapje op te werken.

[ Voor 56% gewijzigd door Van der Berg op 26-01-2022 13:21 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Fijn topic dit om af en toe een reality-check te krijgen.. Ik heb een tijdje vakantie gehad en ben de 20e weer begonnen. Nog niet op kantoor geweest omdat er nog geen noodzaak is en we voorzichtig doen met Covid. En ook nog geen buitendienst-klus op dit moment.. Dus ik zit al een paar dagen thuis te werken en de laptop vliegt alweer bijna uit het raam :+ Het is echt niks voor mij dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:22
Ik ben terug verhuisd naar de EU tijdens COVID (vanuit de VS) en werk vanaf nu thuis. 1x per maand straks naar Ierland om collega's face to face te zien maar dat is het wel.

Ik heb wel m'n thuiswerk compleet uitgesplitst dus, werk is werk en prive is prive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ben ook weer 2 dagen op kantoor te vinden. Officieel wordt er nog steeds ingezet op maximaal thuiswerken bij ons, en met uitzondering mag je naar kantoor komen. Inmiddels gaat een groot gedeelte al weer 1 of 2 dagen naar kantoor onder het mom 'mentale gesteldheid' :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ben misschien 5x op kantoor geweest sinds maart 2020 :P

Mij prima, ik wil best 1x in de week gaan (max) voor meetings/kennisoverdracht of zo, maar verder hoeft 't niet.

Thuis krijg ik veel meer gedaan, tussendoor wat andere dingetjes doen/regelen, eigen muziek draaien zonder gezeur, zelf de temperatuur bepalen zonder gezeur (van vrouwen die het altijd koud hebben :P), lekker met de hond de bossen in tijdens de 'pauze', noem maar op.

En ik hou van autorijden maar de spits mis ik absoluut niet, dramatisch.

[ Voor 32% gewijzigd door TommyGun op 26-01-2022 17:28 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ex87 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:24:

Ik heb wel m'n thuiswerk compleet uitgesplitst dus, werk is werk en prive is prive.
Ja, dat heb ik ook. Heb ik altijd al gehad (je had me altijd 's avonds kunnen bellen, en dan nam ik ook nooit op). Misschien dat dat het thuiswerken wel makkelijker maakt, als je prive en werk goed kunt scheiden.

Een ander voordeel van volledig thuiswerken is dat ik nu niet helemaal alleen thuis ben (zit nog wel een paar weken in ziekteverlof, niet-corona gerelateerd) Nu lig ik in de huiskamer en m'n partner is aan het werk in zijn werkkamer (andere kant van het huis), maar zeker als hij overleg heeft, hoor ik hem in ieder geval wel, ipv dat het huis helemaal stil is :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Laatst moest ik op kantoor zijn voor een afspraak. Stond in de file, en had mij serieus vergist in de reistijd. Die dingen kan je dus ontleren.

Ik verwacht - even gericht op reguliere kantoorbanen - bedrijven inmiddels wel doorgegroeid zijn. En er was niet direct een noodzaak om de kantoorruimte mee te laten groeien de laatste 2 jaar.
Mochten werkgevers weer naar kantoor willen zal dat een probleem worden. De verhouding personeel : werkplekken kan flink ontzet zijn.
Dus men zal wel naar een hybride vorm moeten.

Vergis je namelijk niet in hoe ouderwets management in bedrijven kan zijn. :X

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 27-01-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

_Apache_ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:53:
Laatst moest ik op kantoor zijn voor een afspraak. Stond in de file, en had mij serieus vergist in de reistijd. Die dingen kan je dus ontleren.

Ik verwacht - even gericht op reguliere kantoorbanen - bedrijven inmiddels wel doorgegroeid zijn. En er was niet direct een noodzaak om de kantoorruimte mee te laten groeien de laatste 2 jaar.
Mochten werkgevers weer naar kantoor willen zal dat een probleem worden. De verhouding personeel : werkplekken kan flink ontzet zijn.
Dus men zal wel naar een hybride vorm moeten.

Vergis je namelijk niet in hoe ouderwets management in bedrijven kan zijn. :X
Nieuwe kantoorgebouwen worden nu ingericht/begroot op 40% aanwezigheid :X

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:39

HollovVpo1nt

I like gadgets

Mijn ervaringen met het thuiswerken:
Minuten:
- Grens werk/niet werk is vervaagd. Komt regelmatig voor dat ik een kwartier na mijn wekker achter de monitoren zit.
- Daardoor is ook de aandacht voor persoonlijke verzorging wat minder geworden
- Mijn houding achter de monitoren is minder goed, waardoor ik wat vaker last van mijn rug heb
- Collegialiteit/gemeenschapsgevoel is weg

Pluspunten:
+ Scheelt mij reistijd

Voorgestelde aanpak 'na' corona:
+Reis naar kantoor/buiten de deur werken combineren met een file vermijdende activiteit na het werken. Ik heb een fitness centrum op 5 minuten afstand van kantoor, rond 17.00 uitklokken, sporten tot 18.30, en na de files rustig naar huis rijden.
+Elke ochtend tijd maken om jezelf goed te verzorgen

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 27-01-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:21:
- Mijn houding achter de monitoren is minder goed, waardoor ik wat vaker last van mijn rug heb
Ik ga regelmatig even naar de winkel voor een pakketje / klein boodschapje. Meestal duurt het niet langer dan 15min met de fiets.
Nuttig, geestverruimend en goed voor je algehele welzijn.

En tijdens meetings doe ik nog wel eens even staan en op en neer lopen op zolder (mijn werkplek). Verder ga ik ook nog wel eens de was ophangen / sorteren en dan luister ik mee. (bluetooth headphone ftw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:53:
Ik zit bij een klant die valt onder de overheid dus die houden de RIVM richtlijnen aan, thuiswerken is dus de norm. Nu moest ik onverhoopt voor een paar uur naar kantoor en ik verbaasde mij over de drukte op de weg. Het was wel op een donderdag, normaal gesproken al een wat drukkere dag. Maar het leek wel weer gewoon normaal druk op de weg. Of veel mensen werken niet meer vanuit huis, of het wordt echt enorm druk als straks iedereen weer de weg op gaat.

Of zou het komen omdat de halve wereld op slot zit dus meer mensen in nl blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Viper® schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Ik zit bij een klant die valt onder de overheid dus die houden de RIVM richtlijnen aan, thuiswerken is dus de norm. Nu moest ik onverhoopt voor een paar uur naar kantoor en ik verbaasde mij over de drukte op de weg. Het was wel op een donderdag, normaal gesproken al een wat drukkere dag. Maar het leek wel weer gewoon normaal druk op de weg. Of veel mensen werken niet meer vanuit huis, of het wordt echt enorm druk als straks iedereen weer de weg op gaat.
Op de paar sporadische dagen dat ik naar werk moest voor een meeting heb ik ook flinke files zien staan. Het lijkt op mijn route geenszins rustiger geworden te zijn.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Viper® schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:47:
Of zou het komen omdat de halve wereld op slot zit dus meer mensen in nl blijven.
En er een stuk meer auto's zijn gekocht in coronatijd om maar niet in het OV te hoeven zitten (als dat nog reed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:21:
Mijn ervaringen met het thuiswerken:
Minuten:
- Grens werk/niet werk is vervaagd. Komt regelmatig voor dat ik een kwartier na mijn wekker achter de monitoren zit.
- Daardoor is ook de aandacht voor persoonlijke verzorging wat minder geworden
Wij hebben gewoon ons ritme niet aangepast (of alleen in wat detail).
In 2019 stond ik om 6 uur op en ging ik tussen 6:45 en 7:00 in de auto naar het werk om daar om 7:30 te beginnen. Dan tussen 12:00 en 12:30 lunch en net na 16:00 weer in de auto naar huis om rond 17:00 aan te komen (avond spits was drukker dan de ochtendspits, plus dat we carpoolen dus ben ik 's morgens korter onderweg dan 's avonds (geen wachttijd in de morgen))

Vanaf 2020 sta ik om 6 uur op en gaat mijn laptop om 7:00 aan. Dat half uur vroeger compenseer ik in de lunch: van 12:00 tot 13:00 en dan gaat om 16:00 m'n laptop weer uit. Het scheelt dus echt heel veel tijd, en dan vooral met de lunch pauze en aan het eind van de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Laatst online: 25-05 21:59
Hier is nu het vooruitzicht dat je zeker 3 dagen mag blijven thuiswerken, ook na corona. Incl. thuiswerkvergoeding.
Ik ben daar zelf zeer over te spreken, zeker als je kijkt naar hoe het zoiezo qua Teams allemaal gaat tegenwoordig. Het kan in mijn branche althans heel goed.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:26
Ja een aantal dagen in de week wel mits het nog mag van mijn leidinggevende, echter ben bang dat veel bedrijven terug in oude gewoontes schieten.

Het is heerlijk en milieu vervuilend om dagelijks naar kantoor te gaan.
Even bewegen kan thuis ook wel door een rondje om het huis te lopen bijvoorbeeld.

Prachtig ook om bijvoorbeeld de vaatwasser/wasmachine/droger aan te zetten in de pauze.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2022 12:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Laat me voor opstellen dat ik denk dat iedereen zelf de vrijheid zou moeten hebben om te kiezen wat hij/zij fijn vindt.

Zelf liep mijn opdracht af bij de vorige klant en zit ik nu bij een nieuwe klant waar ik veel reistijd zou hebben, dit had ik ook aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik het niet zag en zie zitten om daar regelmatig naar toe te gaan, terwijl er in de buurt genoeg bedrijven zijn waar ik zo ook zou kunnen solliciteren bij wijze van spreken (maar waar we nu even geen klanten hebben). Het scheelt mij heel veel reistijd en dat vind ik dus wel fijn en kan gelijk aan de slag als ik ontbeten heb. Was al bijna twee jaar gewend om via Teams op afstand te werken en dat doe ik bij de nieuwe klant ook nog steeds. Heerlijk eigen zelf versgebakken brood elke dag, eigen muziek, vertrouwde omgeving en geen afleiding door wie dan ook en niet meer moe van reizen. Ik zou echt niet meer anders willen.

Wat ik me ook afvraag van de mensen die het thuis helemaal zat zijn of die echt het menselijke contact missen of ze buiten het werk ook nog sociale bezigheden hebben of juist niet? Of is het toch het gebrek aan concentratie door gezin/familie thuis?

Want ik heb wel zo mijn vrijwilligersactiviteiten, sporten, contact met vrienden waardoor ik wel een redelijke balans heb in het sociale leven. Ik vind het dus niet erg dat ik mijn collega's niet in het echt zie omdat ik buiten het werk mijn sociale leven heb. Maar ik kan me voorstellen dat voor sommige mensen dat dus misschien een rol speelt omdat het werk de enige plek is voor sociaal contact en de 'eenzaamheid' te doorbreken?

[ Voor 7% gewijzigd door Tjeerd op 27-01-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Laatst online: 30-05 08:46
Het zal wat afwisselen. Ik mis het gewone babbeltje met collega's wel. Tot een paar maanden terug had ik ook geen fijn huis om in te werken, het was een zolder-appartement waar het in de winter ijskoud en zomers snikheet werd. Daarnaast was het een enkele ruimte, dus kwam je op het douchen en toiletbezoek na de kamer totaal niet uit. Om gek van te worden! Nu woon ik samen met mijn vriendin en zit ik weliswaar weer op de zolder te werken, maar is de kwaliteit van de woning 10x beter en ik deel het alleen maar met de persoon met wie ik het wil delen :)

Voordelen van thuis werken:
  • 2 grotere schermen om op te werken met een hogere resolutie dan die op het kantoor;
  • Beter bureau dan op kantoor;
  • Geen reistijd;
  • Heerlijk rustig (op 2 katten na dan, die willen aandacht als ze wakker zijn).
Nadelen:
  • Motivatie kakt langzaam in;
  • Mis het slap lullen met collega's;
  • Contact met ervaren senioren in het bedrijf valt weg;
  • Geen opstart- en afsluitperiode door het wegvallen van de reistijd. Voor mij is het 20 minuten enkele reis en heerlijk ontspannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:09

hneel

denkt er het zijne van

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik werk volledig thuis op dit moment. Als ze me meer op kantoor willen laten komen dan één of bij uitzondering twee keer per maand dan neem ik ontslag. Voor mij is thuiswerken een groot goed, ik ben er gezonder (fysiek en psychologisch) van geworden, het bespaart me ontzettend veel tijd (minstens 15 uur per week aan reistijd, gemiddeld veel meer omdat het met de trein is) en ik vind het alles bij elkaar gewoon veel fijner om zo te werken.

Gelukkig staat mijn werkgever er redelijk voor open. Ik bespeur wel het gevoel dat ze verwachten dat het e.e.a. na het aflopen van de crisis in de richting van terug naar vroeger zal gaan. Daar zal ik niet in meegaan, maar hoe dat verloopt zien we dan wel. Voorlopig bevalt dit me prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:26
EliteGhost schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:23:
[/list]

Nadelen:
• Geen opstart- en afsluitperiode door het wegvallen van de reistijd. Voor mij is het 20 minuten enkele reis en heerlijk ontspannend.
[/list]
Dit is geen nadeel maar afhankelijk van je eigen motivatie, zoals klokslag x de computer afsluiten en dan bijvoorbeeld voor 20 minuten buiten te gaan wandelen/fietsen whatever en weer thuiskomen.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2022 08:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:19
Volgende maand het memorabele moment van twee jaar 100% vanuit huis werken. Ik verwacht niet ooit nog naar kantoor te kunnen. Mijn werkgever heeft de corona aangegrepen om nog meer kantoorruimte weg te doen. Zaten we voor corona op de 0,4 norm. Is dat nu een 0,1 norm geworden.

Eigenlijk is de stelregel dat je alleen op kantoor mag werken als je elkaar thuis het ziekenhuis inslaat, suïcidaal bent, of een anderszins goede reden hebt dat je aan drie handtekeningen kunt geraken.

Sinds zo'n "helder licht" bij het NIBUD berekend heeft dat ik voor €1,70 per dag mijzelf kan voorzien van een huis, bureau, gas&water&electriciteit, schoonmaak, koffie&thee&limonade, sanitair is het hek van de dam. Waarom zou mijn baas nog een werkplek à €15.000 tot €40.000 (afhankelijk van de locatie, megalomane gebouwen in de randstad zijn duurder dan 'normale' blokkendozen in het Oosten) aanhouden als ze het personeel kunnen afschepen voor een schamele €435 per jaar.

Niet dat ik uitkom voor die €1,70 per dag....bij lange na niet.....het is gewoon het verschuiven van een kostenpost naar het personeel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 28-01-2022 09:14 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Panzer_V schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:12:
Volgende maand het memorabele moment van twee jaar 100% vanuit huis werken. Ik verwacht niet ooit nog naar kantoor te kunnen. Mijn werkgever heeft de corona aangegrepen om nog meer kantoorruimte weg te doen. Zaten we voor corona op de 0,4 norm. Is dat nu een 0,1 norm geworden.

Eigenlijk is de stelregel dat je alleen op kantoor mag werken als je elkaar thuis het ziekenhuis inslaat, suïcidaal bent, of een anderszins goede reden hebt dat je aan drie handtekeningen kunt geraken.

Sinds zo'n "helder licht" bij het NIBUD berekend heeft dat ik voor €1,70 per dag mijzelf kan voorzien van een huis, bureau, gas&water&electriciteit, schoonmaak, koffie&thee&limonade, sanitair is het hek van de dam. Waarom zou mijn baas nog een werkplek à €15.000 tot €40.000 (afhankelijk van de locatie, megalomane gebouwen in de randstad zijn duurder dan 'normale' blokkendozen in het Oosten) aanhouden als ze het personeel kunnen afschepen voor een schamele €435 per jaar.

Niet dat ik uitkom voor die €1,70 per dag....bij lange na niet.....het is gewoon het verschuiven van een kostenpost naar het personeel.

***members only***
Ik heb inmiddels ook als regel voor mij zelf, als ik op een werkdag alleen thuis zou zijn, en het vriest, dan ga ik naar kantoor :+ Gas is niet gratis ofzo tegenwoordig (ik ga niet mijn hele huis warmstoken terwijl ik alleen in mijn kantoortje zit)

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 28-01-2022 09:19 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Laatst online: 30-05 08:46
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Dit is geen nadeel maar afhankelijk van je eigen motivatie, zoals klokslag x de computer afsluiten en dan bijvoorbeeld voor 20 minuten buiten te gaan wandelen/fietsen whatever en weer thuiskomen.
Dat is een persoonlijk trekje. Ik ben niet iemand die naar buiten gaat 'om het naar buiten gaan'. Ik moet een doel hebben.
Naar kantoor is helmpje op doen, muziekje aan en gaan met die handel. Doelloos rondrijden of lopen, daar kan ik niet tegen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06 11:18
Ik ben webdeveloper, voor mij max 1 dag per week naar kantoor, het liefst minder. Het ligt ook aan de indeling van zo'n dag, een brainstorm sessie is fysiek leuker dan via het scherm.

Voorlopig ben ik fulltime vanuit huis nog aan het werk.

Voor mij is het allerbelangrijkste van thuiswerken: geen reistijd. Had het kantoor vlakbij gezeten dan was dit een heel ander verhaal, maar meestal was ik 2+ uur op een dag kwijt aan autorijden. Daarnaast ga ik nu waarschijnlijk failliet met de huidige benzine prijzen en de magere km vergoeding :D

Samenwerken met collegas doe ik met scherm delen & videobellen, en dat werkt echt super. Wel moet er een bepaalde mate van professionaliteit zijn, er zijn namelijk ook collegas die nooit (of heel laat) reageren, afspraken nooit accepteren in de agenda, camera nooit aan, geen contact zoeken. Hier gaat de samenwerking dan ook heel stroef mee,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik vind thuiswerken ook echt dikke prima. Samenwerken gaat in de regel goed. Bovendien werk ik samen met veel organisaties die door heel het land zitten, het is bijna ondoenlijk om de vergaderingen en werksessies fysiek te plannen.

Echt alleen thuiswerken vind ik wel wat minder. Ik zit nu al een tijdje thuis. Twee weken terug voor het eerst weer eens op kantoor, november was ik er voor het laatst voor die tijd. Het liefst zou ik 1-2 dagen per week naar kantoor gaan. Ik merk wel dat ik op kantoor echt veel minder gedaan krijg. Zeker nu je amper op kantoor komt is het wel heel veel socializen.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas op 31-01-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ze hebben bij ons net aangekondigd dat het max 7 dagen per 4 weken wordt, als alles straks weer normaal wordt... Lekker ingewikkeld ook, doe dan 2 per week.. Maar het zal wel een compromis geweest zijn.

Nu ben ik contract-technisch wel kantoorpersoneel maar in de praktijk zit ik in de technische buitendienst. Ik heb ook geen echte vast standplek en mijn manager weet ook niet altijd waar ik uithang. Tevens werk ik sowieso al nauwelijks thuis.. Soms wel, als het wat rustiger is, dan is het weleens 2 of 3 dagen per week.. Maar er gaan soms ook weken overheen dat ik helemaal niet thuiswerk...

Ik denk dat het voor sommige mensen wel gaat tegenvallen.. Maar het zat er ooit aan te komen. We hebben ook een hele populatie die door de aard van het werk überhaupt niet kan thuiswerken, dus ik snap wel dat ze het kantoorpersoneel daarin een beetje willen meenemen... Als je 5 dagen wilt thuiswerken moet je dus niet bij mijn WG zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 20:27

Vrijdag

De Zwarte

Dat is eigenlijk iets waar ik ook over zit te denken. Thuiswerken vind ik fantastisch. Geen reistijd, mijn eigen apparatuur, geen collega's die zeuren als ik hele albums van Emperor of Dissection draai en een hoodie +sweatpants+pantoffels zijn genoeg.
Het nadeel is dat ik in een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend hok woon qua isolatie. Nu heb ik zelf het niet snel koud (thermostaat staat op 10 graden), draag gewoon een extra laag kleding. Plus dat verdere voorzieningen als stroom, verbruiksartikelen etc. toch niet gratis zijn. Zeker niet met de prijzen van tegenwoordig. Nu krijg ik wel €2,- thuiswerkvergoeding per (werk)dag maar dat dekt niet echt de kosten.

Als prijzen van energie nog hoger worden (want waarom zouden ze snel naar beneden gaan als dat ze zijn gestegen, mensen betalen het toch wel), dan vind ik dat die thuiswerkvergoeding wéttelijk omhoog moet. Er is vast wel ergens een team hele slimme rekenaars die een verband kunnen leggen tussen stijgende energiekosten, inflatie en wat nog meer. En dan ook elk jaar laten meestijgen, niet zoals die treurige 19ct/kilometer voor reiskosten.

Want dit lijkt wel een heel klein beetje op "privatize the gains, socialize the losses" /paranoïde :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Vrijdag schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:36:
Als prijzen van energie nog hoger worden (want waarom zouden ze snel naar beneden gaan als dat ze zijn gestegen, mensen betalen het toch wel), dan vind ik dat die thuiswerkvergoeding wéttelijk omhoog moet. Er is vast wel ergens een team hele slimme rekenaars die een verband kunnen leggen tussen stijgende energiekosten, inflatie en wat nog meer. En dan ook elk jaar laten meestijgen, niet zoals die treurige 19ct/kilometer voor reiskosten.
Er is geen wettelijke thuiswerk- en/of reiskostenvergoeding. Er zijn alleen regels gesteld aan wat een werkgever maximaal belastingvrij mag vergoeden. Veel werkgever lezen dat maar wat te graag als het bedrag dat ze maximaal mogen vergoeden maar dat is niet waar. Ze mogen prima €10 per dag thuiswerkvergoeding geven of 50ct per kilometer, alleen draag je daar dan wel wat inkomensbelasting over af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een deel van de kosten heb je anders ook wel. Ja uiteraard draait de verwarming nu iets meer, maar electriciteit verbruik je anders ook.

En hoewel veel bedrijven reiskostenvergoeding geven als je wel reist, is dat natuurlijk al lang niet meer kostendekkend. Dus de kosten van thuis blijven wegen ook nog wel op tegen de kosten van op kantoor zijn.

Ik zal veel thuis blijven werken, omdat het gewoon veel handiger combineert met kinderen brengen/halen wat je meteen afhankelijk maakt van specifieke tijdslots.

Maar er is een zekere mate van "ik zie wel" Waarom nu beslissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hann1BaL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:41:
Een deel van de kosten heb je anders ook wel. Ja uiteraard draait de verwarming nu iets meer, maar electriciteit verbruik je anders ook.

En hoewel veel bedrijven reiskostenvergoeding geven als je wel reist, is dat natuurlijk al lang niet meer kostendekkend. Dus de kosten van thuis blijven wegen ook nog wel op tegen de kosten van op kantoor zijn.

Ik zal veel thuis blijven werken, omdat het gewoon veel handiger combineert met kinderen brengen/halen wat je meteen afhankelijk maakt van specifieke tijdslots.

Maar er is een zekere mate van "ik zie wel" Waarom nu beslissen?
'Iets meer' gas? Dat valt echt vies tegen hoor :X
Wij krijgen standaard 30 euro per maand (voor internet) + 2 euro per thuis gewerkte dag. Die 2 euro is bij lange na niet dekkend voor gas.. Inmiddels heb ik een klein straalkacheltje op mijn kantoortje staan. Het huis is goed geïsoleerd, maar ik ga niet het hele huis warmstoken als ik alleen thuis zit in mijn kantoortje. Als ik dat straalkacheltje een half uurtje aan laat staan blijft het een paar uur behaaglijk op mijn kamertje.
Als ik alleen thuis zou zijn en het vriest, ga ik gewoon naar kantoor.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 20:27

Vrijdag

De Zwarte

LordSinclair schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Er is geen wettelijke thuiswerk- en/of reiskostenvergoeding. Er zijn alleen regels gesteld aan wat een werkgever maximaal belastingvrij mag vergoeden. Veel werkgever lezen dat maar wat te graag als het bedrag dat ze maximaal mogen vergoeden maar dat is niet waar. Ze mogen prima €10 per dag thuiswerkvergoeding geven of 50ct per kilometer, alleen draag je daar dan wel wat inkomensbelasting aan af.
Daarom, ik bedoel dat het beter berekend/geregeld moet worden. En dat het ook een hoger bedrag moet/mag zijn belastingvrij. Een flink deel van de kosten die normaal gesproken voor de werkgever zijn, worden met thuiswerken afgewenteld op de werknemer. Dan zie ik maar twee mogelijkheden:
1. Het salaris van de werknemer moet omhoog
2. Er moet een wettelijk minimum aan belastingvrije thuiswerkvergoeding worden ingesteld

Want wat er nu wordt bespaard op facility en kantoorpanden (bijvoorbeeld minder oppervlakte te huren) vloeit natuurlijk niet naar het personeel. Ik vind dat niet eerlijk :P

Aan de andere kant, veel IT gerelateerd werk is dus tegenwoordig vanuit huis prima te doen. Hierbij kan je dus ook verder kijken en ben je niet meer gebonden aan de regio. Bijvoorbeeld een andere gemeente, provincie of zelfs compleet ander land of continent is nu ook een potentiële werkgever. Ik denk dat een stevige thuiswerkvergoeding best onderdeel kan worden van onderhandelingen. Gezien het tekort aan IT personeel kan je daar wellicht best wat leuks uit halen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

-tom-562 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:43:
[...]

'Iets meer' gas? Dat valt echt vies tegen hoor :X
Wij krijgen standaard 30 euro per maand (voor internet) + 2 euro per thuis gewerkte dag. Die 2 euro is bij lange na niet dekkend voor gas.. Inmiddels heb ik een klein straalkacheltje op mijn kantoortje staan. Het huis is goed geïsoleerd, maar ik ga niet het hele huis warmstoken als ik alleen thuis zit in mijn kantoortje. Als ik dat straalkacheltje een half uurtje aan laat staan blijft het een paar uur behaaglijk op mijn kamertje.
Als ik alleen thuis zou zijn en het vriest, ga ik gewoon naar kantoor.
Ik heb geen gas, maar bij mij staat de verwarming in de woonkamer gewoon de hele dag uit tot eind van de dag en verwarm ik alleen boven, waarbij in alle slaapkamers de radiatoren dicht staan.

Natuurlijk zitten daar kosten aan, maar als je met eigen vervoer oftewel eigen auto naar je werk moet, ben je ook al snel door je reiskostenvergoeding heen en win je niets met het uitzetten van de verwarming.

Daarnaast: als je een uur bespaart van je tijd en je daarmee misschien 10 euro extra kosten hebt (hoge schatting) dan is dat toch stiekem gewoon een goedkoop uur die je gekocht hebt.

Het is maar net hoe je het bekijkt en uiteraard ook sterk afhankelijk van je situatie. Als je met een leenauto van de baas de boel vervuilt, dan kost het je niets, behalve tijd, om naar kantoor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hann1BaL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Ik heb geen gas, maar bij mij staat de verwarming in de woonkamer gewoon de hele dag uit tot eind van de dag en verwarm ik alleen boven, waarbij in alle slaapkamers de radiatoren dicht staan.

Natuurlijk zitten daar kosten aan, maar als je met eigen vervoer oftewel eigen auto naar je werk moet, ben je ook al snel door je reiskostenvergoeding heen en win je niets met het uitzetten van de verwarming.

Daarnaast: als je een uur bespaart van je tijd en je daarmee misschien 10 euro extra kosten hebt (hoge schatting) dan is dat toch stiekem gewoon een goedkoop uur die je gekocht hebt.

Het is maar net hoe je het bekijkt en uiteraard ook sterk afhankelijk van je situatie. Als je met een leenauto van de baas de boel vervuilt, dan kost het je niets, behalve tijd, om naar kantoor te gaan.
Ik werk op 7 minuten autorijden van mijn werk, tijdsbesparing is dus te verwaarlozen :P Reiskostenvergoeding is nu gekoppeld aan het aantal dagen dat je daadwerkelijk naar kantoor gaat, en is (voor de brandstof) dekkend, dus financieel ga ik er eigenlijk altijd op achteruit met thuiswerken :+ en de tijdswinst is nihil.
Wij hebben gedeeltelijk vloerverwarming beneden en boven (mijn kantoortje is boven), dus iets aparts verwarmen zit er niet bij. Of ik moet eerst een investering van 500 euro doen om alles te voorzien van slimme radiatorkranen e.d., gaat mij ook een beetje te ver :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

-tom-562 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Ik werk op 7 minuten autorijden van mijn werk, tijdsbesparing is dus te verwaarlozen :P Reiskostenvergoeding is nu gekoppeld aan het aantal dagen dat je daadwerkelijk naar kantoor gaat, en is (voor de brandstof) dekkend, dus financieel ga ik er eigenlijk altijd op achteruit met thuiswerken :+ en de tijdswinst is nihil.
Wij hebben gedeeltelijk vloerverwarming beneden en boven (mijn kantoortje is boven), dus iets aparts verwarmen zit er niet bij. Of ik moet eerst een investering van 500 euro doen om alles te voorzien van slimme radiatorkranen e.d., gaat mij ook een beetje te ver :P
Zo zie je maar dat onze situatie toch wat anders is.
Radiatorkranen hoeven niet per se slim te zijn, dom genoeg om dicht te draaien is ook prima voor selectievere verwarming.

Mischien toch nog een gedachte planten: 7 minuten rijden, betekent niet dat het tijdverlies maar 7 minuten is. Rijdtijd en reistijd zijn 2 verschillende dingen.

En reiskosten dekkend voor de brandstof: Ja dat is leuk, maar de banden, remmen, olie en ander onderhoud vergeet je dan gemakshalve even. :) Zo kun je de vergelijking wel scheef maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21
Vijf dagen per week op kantoor is bij ons definitief niet meer aan de orde. Meerdere locaties zijn (deels) gesloten en dat wat er nog is is compleet verbouwd/aangepast. Beetje afhankelijk van het type werk dat je doet en de daarbij behorende behoeftes zijn er meerdere types flexplekken gecreëerd met bijbehorende voorzieningen waarin de werknemers ook inspraak hebben gehad. Behoeftes zijn geïnventariseerd per team/afdeling en daar is rekening mee gehouden.
Ruimte om met het volledige team/afdeling op kantoor te gaan zitten is er niet (meer), het wordt 1 a 2 dagen per week op kantoor en afstemmen wie wanneer gaat.

Week of twee geleden nog positieve berichten dat we bijna weer naar kantoor konden/mochten gaan maar nu trapt men toch weer op de rem. Aantal besmettingen binnen het bedrijf loopt heel erg hard op en met grote getallen zitten daar verhoudingsgewijs ook weer redelijk wat mensen tussen die toch echt ziek zijn en meer hebben dan een snotneus. In ieder geval ziek genoeg om niet te kunnen werken en men zit er niet op te wachten dat een team zich even snel tijdelijk uitdunt omdat we zo graag naar kantoor willen.

Qua verwarming is er voor ons thuis weinig verandert. Vrouw werkt in de zorg en was/is altijd al op onregelmatige tijden/dagen thuis of de deur uit.

Ondanks de positieve omicron verhalen zijn er bij m'n vrouw op het werk sinds begin dit jaar relatief veel collega's ziek thuis. Verkouden, hoesten, spierpijn, keelpijn, stem zo goed als kwijt en hoofdpijn.
Vanaf begin dit jaar toch bijna continue 6 tot 8 collega's ziek thuis op een team van rond de 30 en dat hakt er best aardig in. Dat is ook het lastige in een verpleeghuis, als je het eenmaal binnen hebt inclusief enkele bewoners heb je het niet zomaar weer buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:43
Wel grappig, toen het van de zomer leek of corona weer op weg naar buiten was, stuurde de CEO van de klant voor wie ik aan het werk ben, een mail rond dat we weer 3 dagen per week naar kantoor moesten. Er is geloof ik één team een dag naar kantoor geweest (waar achteraf overigens ook een coronapositief persoon rondliep). Sindsdien is het gewoon letterlijk door iedereen geboycot en is letterlijk niemand meer op kantoor geweest.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Laatst online: 11-06 22:08
-tom-562 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Ik heb inmiddels ook als regel voor mij zelf, als ik op een werkdag alleen thuis zou zijn, en het vriest, dan ga ik naar kantoor :+ Gas is niet gratis ofzo tegenwoordig (ik ga niet mijn hele huis warmstoken terwijl ik alleen in mijn kantoortje zit)
elektrisch kacheltje iets? voor alleen de kamer waar je zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 17:33
Gisteren een poll gehad onder mijn collega's. Ruim 60% vindt meer thuiswerken ideaal vanwege minder reistijd en meer tijd voor hun gezin. Dat gaat bij mijn werkgever om bij 2000 mensen die een stukje meer 'geluk' terug hebben gekregen. Wat mij betreft blijft de maatschappij 'zoveel mogelijk' thuiswerken.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
-tom-562 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Heb een "infrarood" paneel van 90 euro tegen de onderkant van het bureau geplakt. Max 150 watt, aka 1,2kWh voor een werkdag, lekker warme beentjes.
Heb hem vaak op de helft staan anders is het te warm. Je moet wel er dichtbij zitten anders voel je het niet. Maar werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Waah schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:43:
[...]

Heb een "infrarood" paneel van 90 euro tegen de onderkant van het bureau geplakt. Max 150 watt, aka 1,2kWh voor een werkdag, lekker warme beentjes.
Heb hem vaak op de helft staan anders is het te warm. Je moet wel er dichtbij zitten anders voel je het niet. Maar werkt prima
Ik heb laatst ons 'camping straalkacheltje' gebruikt, 1kW. Dat werkt ook al aardig, half uurtje aan zetten is ongeveer 3 uur warmte. Maar ik heb ook al zitten kijken naar een infraroodpaneel, dat leek mij wel wat

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 11-06 16:30
Ga nu 3 dagen in de week naar kantoor, moet er gewoon even uit en fiets lekker op mijn high speed e-bike 50 minuten heen en 50 minuten terug door de polder. Op kantoor is het heel rustig, denk 1/4 van de normale bezetting. Volledig thuiswerken zou ik never trekken, dan komen de muren echt op me af. Op kantoor zie je tenminste nog een levende ziel waar je ook een keer een praatje mee kunt maken.

Denk dat er zat mensen die alleen zijn en thuis moeten werken hier erg veel last van hebben en dat mag zeker niet worden onderschat. Denk dat we ieders keuze voor thuis of op kantoor werken moeten respecteren want het is voor iedereen weer een andere beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:20

***members only***
Met koude vingers kan ik niet typen, en het gas is te duur, dus ga ik buiten hout hakken/zagen/kloven. Een voorwaarde om mijn werk te kunnen doen. ;)
- Uit bed? check!
- Koffie? check!
- Broek aan? mwoah, vooruit!
- Laptop aan? check!
- Warme vingers? Nee, kachel aan... nee... geen hout... shit!

Ik vind die discussie terug gaan naar het faciliteren van je werknemers om hun werk goed te kunnen doen. Ik heb vroeger ook wel eens weken zitten duimen draaien of om problemen heen zitten werken omdat men te krenterig was om een licentie van een paar honderd euro (of niet eens) voor een tool aan te schaffen. Ik voel me tegenwoordig niet meer bezwaard om niet efficient te zijn.
En wat betreft stoken/warmte, kantoren zijn vaak een graadje of 22 of 23 om mensen die veel stil zitten toch een behaaglijk gevoel te geven. Dus een thuiswerkplek hetzelfde comfortniveau geven is meer dan alleen wat wisselgeld geven voor de koffie.

Maar goed, ik vind het ook krom. Voorheen "verstookte" ik voor de werkgever bijna 15 euro per dag aan reis+OV kosten. Of 40+ euro wanneer iemand besloot om de meeting toch in Utrecht te doen "want dat ligt zo lekker centraal". Die besparing zie je niet terug in loonstijging of faciliteiten voor thuis werken.

Maar goed, tot zo verre het gezeik. De keerzijde is dat ik nu gewoon ons zoontje op kan halen van de KDV en niet meer hoef te kleumen op het station 's ochtends.
Ieder nadeel heb' z'n voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Regelmatig ga ik even naar de supermarkt voor een klein boodschapje, of wandel ik even een rondje.
Vaak ben ik maar kort weg, maar heb ik meer 'analytics denkkracht' dan ik uren naar het scherm te turen.

Waar ik mij wel groen en geel aan erger is mensen die een echo veroorzaken cq nog steeds fatsoenlijke headset gebruiken. Het is ffing 2 jaar. Een goede headset kost een paar tientjes.

Maar genoeg werkgevers die - al dan niet onbewust - op de knaken zitten. Zo doe ik een project mee waarbij ze willen dat een account van @werkgever.com gebruikt en in de slack workspace verzamelt.
Prima, maar betaal dan wel voor die workspace, in de gratis variant werkt bellen slecht, en kan je geen screensharing doe. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door _Apache_ op 04-02-2022 14:20 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste