Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01

_Apache_

For life.

-tom-562 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:47:
[...]

Ik heb laatst ons 'camping straalkacheltje' gebruikt, 1kW. Dat werkt ook al aardig, half uurtje aan zetten is ongeveer 3 uur warmte. Maar ik heb ook al zitten kijken naar een infraroodpaneel, dat leek mij wel wat
Ik heb voor een tientje spaanse sloffen gekocht. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Ik heb voor een tientje spaanse sloffen gekocht. :+
Ik heb Marino wol sokken, maar dat is soms niet genoeg. Dus ik heb ook een warmemat onder m'n voeten liggen (je kunt het vergelijken als een deurmat, maar dan met een verwarmingselement erin :p) Maar dat ding heb ik al langer dan 2 jaar :D En ik moet eerlijk zeggen, dat is wel een voordeel van thuiswerken, want op kantoor had ik ook best vaak koude voeten en daar is het toch een heel stuk lastiger om dan je voeten op te warmen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:32
Voor warme handen werkt deze verwarmde mat ook erg goed :)
https://nl.aliexpress.com/item/32955860062.html

Die kwam hier voorbij:
Zolderkantoortje verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nu nog in 1m variant :D Is wel wat voor m'n partner!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
emil_406 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:23:
[...]

Ik woon in Drenthe. Ik ben de enige in de buurt met een vaste kantoorruimte aan huis. Ik vind dan ook met enig regelmaat briefjes in de bus van makelaar en particulieren met de vraag of ik mijn woning wil verkopen. Als je dan de reden vraagt blijkt dat vooral om de kantoorruimte gaat (met mogelijkheid om zelfs een 2e kantoor te realiseren). Ideaal dus voor thuiswerkende gezinnen.

Dat van "werken in de Randstad" had ik eigenlijk nog niet zo bekeken, maar ik zou voor mijzelf ook die situatie kunnen creeeren.
Inmiddels daad bij t woord gevoegd en een baan gevonden in het westen van t land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:13
NOS.nl vandaag:
Na loslaten maatregelen willen veel werknemers blijven thuiswerken
Het kabinet is van plan om het thuiswerkadvies vanaf volgende week los te laten. Uit onderzoek van TNO blijkt dat op de werkvloer niet veel zal veranderen, schrijft dagblad Trouw. Uit het onderzoek blijkt dat acht op de tien werknemers die thuis kunnen werken, dat willen blijven doen. Voor het onderzoek zijn 8000 thuiswerkers ondervraagd.

Ongeveer een derde van de ondervraagden wil grotendeels of volledig thuiswerken. Iets minder dan de helft wil evenveel thuis als op kantoor werken. Ruim 70 procent verwacht dat op het werk thuiswerken toegestaan blijft.

Eind 2021 ging driekwart van de ondervraagde thuiswerkers alweer deels naar kantoor. Dit doen werknemers voor het sociale contact, maar ook omdat het geld scheelt voor onder meer de energierekening
Zelf ben ik zeer benieuwd. Toen van de zomer meer kon hier was voor veel collega's één vaste keer per week naar kantoor komen al heel lastig en sommige kwamen daarom slechts een keer per 2-3 weken. Werk gaat gewoon door maar persoonlijk binnen het team creëert het echt wel een afstand en een stuk minder betrokkenheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Deezers op 11-02-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

Deezers schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:46:
NOS.nl vandaag:

[...]

Zelf ben ik zeer benieuwd. Toen van de zomer meer kon hier was voor veel collega's één vaste keer per week naar kantoor komen al heel lastig en sommige kwamen daarom slechts een keer per 2-3 weken. Werk gaat gewoon door maar persoonlijk binnen het team creëert het echt wel een afstand en een stuk minder betrokkenheid.
Als jij een van de mensen bent die telkens naar kantoor komt wel, ja. Als thuiswerker voel ik mij echt nog wel betrokken bij mijn werk(omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

NOS.nl vandaag:

[...]

Idem hier. Wij hadden op een gegeven moment een goed ritme: we hadden sprints van een week, en de springwissel dag was de dag dat we naar kantoor gingen (als het mocht en kon) Dat was goed afgesproken met het team en over het algemeen was iedereen er dan (behalve als ze zich niet goed voelden)

Ik zit op dit moment even op de bank (detachering), vanaf maart kom ik in een ander team. Eens kijken wat we daar kunnen afspreken. Echt overlegdagen zou ik toch graag op kantoor hebben, werkt gewoon beter dan via Teams, maar gewone werkdagen werkt toch lekkerder thuis. Zeker als je dan ook goede afspraken maakt hoe iedereen van het team te bereiken is. Bij m'n vorige team was iedereen gewoon altijd te bereiken via Teams, gewoon even bellen (aka, "naar het bureau van die collega lopen") en dan kon je gewoon alles bespreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Het ligt ook echt heel erg aan hoe je het thuiswerken insteekt. Zelf zitten we bijv. altijd de hele dag in 1 teams-meeting. Allen met de camera en microfoon uit. Is er dan discussie dan is het in de meeting en zo krijgt iedereen ook mee wat er verder nog speelt. Net zoals normaal op kantoor.
Degene die dan even echt willen werken in alle rust, kunnen de virtuele variant van een kamer pakken en gewoon weggaan voor de rest van de dag. Praktijk leert dat de meeste toch al gauw een uur of 5 in de meeting zitten.

Dat is dan voor de binding met het team. Binding met het bedrijf is minder, maar dat is omdat ze bijzonder weinig doen om die binding te houden. Het dringt ook nu pas een beetje door dat ze er als bedrijf toch echt aan zullen moeten en dit gewoon voor een groot deel het nieuwe normaal gaat zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 11-02-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Toevallig vandaag in de Trouw:
Acht op de tien werknemers die thuis kunnen werken, willen dat in toekomst blijven doen, blijkt uit een nieuw onderzoek van TNO waarvoor 8000 thuiswerkers zijn ondervraagd. Ongeveer een derde van de ondervraagden wil grotendeels of volledig thuiswerken. Iets minder dan de helft wil evenveel thuis als op kantoor werken. Een ruime meerderheid van de ondervraagden - ruim 70 procent - verwacht dat de baas het thuiswerken blijft toestaan.
Meer info: Thuiswerken hoeft straks niet meer, maar we blijven het toch doen

Bij ons is de insteek nog altijd om straks één of twee (wat de werknemer in kwestie zelf wil) dagen per week op kantoor te zijn, en 3 of 4 dagen per week thuis te werken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik wil ook niet meer 100% terug naar kantoor, gelukkig hoeft dat bij ons ook niet. Maar ik ga 2/3 dagen toch wel weer proberen om naar kantoor te gaan. Je merkt gewoon dat over de duur van bijna 2 jaar de binding met het bedrijf heel erg is afgenomen omdat iedereen zo thuis in z'n silotje zit. Maar minder in de file is altijd fijn :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 20:47

Nitai

Live the life you love.

Bij ons is men bezig met de CAO onderhandelingen, in het kader daarvan kwam ik dit tegen op het net:
In 52 cao-akkoorden staan vergoedingen voor de werkplek thuis. Gemiddeld verstrekt een werkgever een (declarabel) budget van €500 per 5 jaar aan de thuiswerkende medewerker. Bedoeld om zelf ergonomisch thuiswerkmeubilair zoals een bureau, stoel of monitor aan te schaffen dat voldoet aan de arbo-richtlijnen. In 9 cao’s stelt de werkgever faciliteiten voor thuiswerken in bruikleen ter beschikking.
https://www.ornet.nl/blog...aat-steeds-vaker-in-caos/
Interessant om te zien dat die 500 euro gemiddeld wel lager is dan ik had verwacht. Bij de overheid is het volgens mij 750 euro?

[ Voor 9% gewijzigd door Nitai op 11-02-2022 09:23 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

DennusB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:18:
Maar minder in de file is altijd fijn :D
Net op het moment dat Groningen wil dat iedereen eigenlijk thuis zou werken*, besluit de overheid dat die regel komt te vervallen :p

* het Julianaplein gaat vanaf vrijdag dicht, het zou een enorme infarct geven als iedereen gewoon met de auto elke dag naar het werk zou gaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nitai schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:21:
Interessant om te zien dat die 500 euro gemiddeld wel lager is dan ik had verwacht. Bij de overheid is het volgens mij 750 euro?
Pfoe, voor 500 euro per 5 jaar wordt het wel heel erg schrapen om een complete thuiswerkplek in te richten die ook nog aan de normen voldoet (bijv. NEN1335 voor stoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08
Ik ben benieuwd wanneer mijn werkgever de spullen weer terug wil. Wij mochten van alles en nog wat lenen (scherm, toetsenbord, muis, bureaustoel en in enkele gevallen zelfs een bureau). Ik acht de kans klein dat men het toetsenbord en de muis terug wil.

Ik heb alleen een bureaustoel in bruikleen (scherm heb ik 2-3 maanden geleend omdat 1 van mijn schermen defect was). Die bureaustoel (Herman Miller - Aeron) is toch iets fijner dan mijn eigen bureaustoel (paar jaar geleden gekocht voor € 150 @ Ikea). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

NOS.nl vandaag:

[...]

Precies dezelfde cijfers herken ik bij mijn bedrijf en bij mij persoonlijk. Terug naar 5 dagen op locatie lijkt me verschrikkelijk, terwijl het vroeger normaal was. Ik zet in op max 2 dagen op kantoor per week. Dat moet maar genoeg zijn voor de binding binnen het team. Jammer voor de collega's die graag iedere dag naar kantoor komen, maar die kunnen dan lekker kletsen met de anderen die het thuis niet trekken. Mij niet meer gezien, de reistijd kan ik beter besteden, en m'n werkplek thuis is beter dan wat we op kantoor hebben.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

TMDC schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Pfoe, voor 500 euro per 5 jaar wordt het wel heel erg schrapen om een complete thuiswerkplek in te richten die ook nog aan de normen voldoet (bijv. NEN1335 voor stoelen).
Ja inderdaad, dan kom je toch zelf aan het bijleggen vermoed ik. Zelf volgens mij 800 of 850,- kwijt geweest voor mijn thuiswerkplek (ofja kantoortje inrichten) voor alleen zit/sta bureau en stoel (wel Ahrend spul). En vergoed door de werkgever. Twee 1440P beeldschermen, toetsenbord, etc. heb ik zelf bekostigd. Meer omdat ik dat zelf fijn vind werken, want ik geloof ook dat ik dat van werkgever in bruikleen zou kunnen krijgen.

In alle eerlijkheid zit ik er bijna nooit want ik vind het onzin nog een extra ruimte warm te gaan stoken maar goed, ik heb in ieder geval de mogelijkheid. Veel mensen hebben er geen ruimte voor.

Zelf blijf ik lekker het liefst 3-4 dagen thuiswerken. Ideaal. Op kantoor zit je toch wel vaak tussen de bedrijven door met niks om te doen. Thuis heb ik al heel wat klusjes kunnen doen in die 'verloren' tijd. Daarnaast reistijd, ben nogal gek een uur per dag aan reistijd kwijt te zijn als dat niet nodig is. Mijn werk kan ik aan de andere kant van de planeet ook nog doen, als ik maar een laptop en internet heb.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:27
Nitai schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:21:
Bij ons is men bezig met de CAO onderhandelingen, in het kader daarvan kwam ik dit tegen op het net:

[...]

Bij de rijksoverheid is het wat gecompliceerder: 750 euro voor stoffering (géén bureaus, stoelen, muizen, toetsenborden en schermen) en daarnaast kun je dus bureaus, muizen en toetsenborden declareren tot een x bedrag, en een stoel kun je lenen van de kantoor. Ow ja en je kunt 750 euro uit je ikb te putten voor stoffering (als je eerste 750 op is) en die twee keer 750 is elke 5 jaar.

Ben trouwens wel benieuwd hoe ze dat met die stoelen gaan doen nu de kantoren weer open gaan. In Westraven RWS locatie is bijna geen stoel meer te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Jeroenneman schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Precies dezelfde cijfers herken ik bij mijn bedrijf en bij mij persoonlijk. Terug naar 5 dagen op locatie lijkt me verschrikkelijk, terwijl het vroeger normaal was. Ik zet in op max 2 dagen op kantoor per week. Dat moet maar genoeg zijn voor de binding binnen het team. Jammer voor de collega's die graag iedere dag naar kantoor komen, maar die kunnen dan lekker kletsen met de anderen die het thuis niet trekken. Mij niet meer gezien, de reistijd kan ik beter besteden, en m'n werkplek thuis is beter dan wat we op kantoor hebben.
Tegen het einde van de zomer kwam mijn werkgever met een hybride werkpilot. Uitgangspunt: 3 dagen per week naar kantoor. Niet veel mensen zaten daarop te wachten.

Vóór corona werkte ik ook 2-3 dagen per week vanuit huis, en dat wil ik ook zo houden. Aangezien mijn reistijd slechts 15-20 minuten (enkele reis) bedraagt vind ik het ook niet erg om halve dagen naar kantoor te gaan: socializen én werkoverleg. In een kantoortuin plaatsnemen heb ik totaal geen zin in, ik kan me daar al niet concentreren met een handjevol mensen om me heen.

Thuis heb ik de kleinste slaapkamer ingericht als mijn thuiswerkplek. Ideaal. Mijn vrouw moet voor d'r nieuwe baan ook veel vanuit huis werken, helaas passen hier geen twee bureau's.. Zodra ze door haar proeftijd heen is ga ik op zolder een gipswandje plaatsen zodat we daar twee werkplekken kunnen inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Vrees dat ik ook minstens 2 dagen per week naar een kantoor moet komen en heb er ook helemaal geen zin in. Zowel de reis als de mensen, omdat ik vooral met mensen werk die toch niet op kantoor zijn zit ik op kantoor - net als thuis - vooral te (video)bellen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb van mijn werkgever compleet meubilair gekregen. Een fatsoenlijk (elektrisch) verstelbaar zit/sta bureau (we mochten zelfs het formaat en de kleurtjes uitkiezen 8)) en een Interstuhl bureaustoel. Na 5 jaar is het je eigendom.
Qua apparatuur hebben we alles in bruikleen, 2x 24" monitor, monitorsteun en een desktop (om remote verbinding mee te maken met mijn workstation op kantoor). Ik heb alleen zelf een ergonomische muis gekocht, en later natuurlijk gedeclareerd :P

Wij gaan, zodra het 'mag', over op hybridewerken. Indien gewenst mag je gewoon voor 100% aanwezig zijn op kantoor.

[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 11-02-2022 11:15 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Kuusj schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Ja inderdaad, dan kom je toch zelf aan het bijleggen vermoed ik. Zelf volgens mij 800 of 850,- kwijt geweest voor mijn thuiswerkplek (ofja kantoortje inrichten) voor alleen zit/sta bureau en stoel (wel Ahrend spul). En vergoed door de werkgever. Twee 1440P beeldschermen, toetsenbord, etc. heb ik zelf bekostigd. Meer omdat ik dat zelf fijn vind werken, want ik geloof ook dat ik dat van werkgever in bruikleen zou kunnen krijgen.
Heel herkenbaar. Ook ik heb een zit/sta bureau, Ahrend stoel en nieuw beeldscherm aangeschaft.

Al is het niet helemaal uitgesloten dat ik deze spullen ook gekocht zou hebben als corona er nooit geweest zou zijn :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Sammy_tukker schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Bij de rijksoverheid is het wat gecompliceerder: 750 euro voor stoffering (géén bureaus, stoelen, muizen, toetsenborden en schermen) en daarnaast kun je dus bureaus, muizen en toetsenborden declareren tot een x bedrag, en een stoel kun je lenen van de kantoor. Ow ja en je kunt 750 euro uit je ikb te putten voor stoffering (als je eerste 750 op is) en die twee keer 750 is elke 5 jaar.

Ben trouwens wel benieuwd hoe ze dat met die stoelen gaan doen nu de kantoren weer open gaan. In Westraven RWS locatie is bijna geen stoel meer te krijgen...
Maar volgens mij geldt met die regeling wel dat de spullen dan in principe van de overheid zijn. Mijn vriendin werkte destijds bij de IGJ en volgens mij haalde ik dat uit de voorwaarde dat als ze ontslag nam, de spullen weer ingeleverd moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:22
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:12:
Vrees dat ik ook minstens 2 dagen per week naar een kantoor moet komen en heb er ook helemaal geen zin in. Zowel de reis als de mensen, omdat ik vooral met mensen werk die toch niet op kantoor zijn zit ik op kantoor - net als thuis - vooral te (video)bellen.
Middenin de crisis was ik nog wel een voorstander van hybride werken. Maar naarmate er meer tijd is verstreken kan ik het niet anders dan volledig met je eens te zijn. Inmiddels ben ik enorm gewend geraakt aan de flexibbiliteit welke thuiswerken met zich meebrengt, alsmede de tijd en kostenbesparing, waardoor ik zelf absoluut niet meer anders wil. Speelt overigens wel mee dat ik zelf een sr. medewerker ben, en ik om te functioneren alleen kaders, een richting waar men heen wil of tickets nodig heb. Directe aansturing van de leidinggevenden kreeg ik al niet. Dit kan voor junior medewerkers weer compleet anders liggen.

Wel ben ik een aantal dagen weer op kantoor geweest, en wat ik daar vooral doe is de tijd aftellen tot ik weer naar huis mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:54
Laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door Ryur op 11-02-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

merauder schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:57:
[...]
Wel ben ik een aantal dagen weer op kantoor geweest, en wat ik daar vooral doe is de tijd aftellen tot ik weer naar huis mag.
Dat is het voordeel van alleen naar kantoor gaan als je alleen maar team overleg hebt. Dan heb je meestal geen tijd om je te vervelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Wailing_Banshee schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:31:
[...]

Dat is het voordeel van alleen naar kantoor gaan als je alleen maar team overleg hebt. Dan heb je meestal geen tijd om je te vervelen :D
Juist overleg per video vind ik ideaal. Wat voorheen uren kostte tik je nu in 20 minuten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

merauder schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Juist overleg per video vind ik ideaal. Wat voorheen uren kostte tik je nu in 20 minuten af.
Team overleg is meestal brainstormen en dat werkt gewoon niet lekker via Teams (vind ik persoonlijk). Vergaderingen per video heeft wel mijn voorkeur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 09:42
Ik heb de laatste pagina’s van dit topic doorgenomen en het valt mij op dat er aardig wat mensen tussen zitten die (zwart wit gezegd) eerder neigen naar niet meer naar kantoor komen, als dat een optie is.
Ik kan mij er iets bij voorstellen als je een vrij individueel ingerichte rol hebt.
Aan de andere kant, wat maakt het dat je daar werkt? Is er voor mensen die zo graag thuiswerken dan weinig/geen enkele (sociale) binding met de organisatie of het team?

In mijn ervaring zijn de virtuele mogelijkheden totaal geen vervanger. Zowel in sociaal opzicht en in werk opzicht. Dit laatste ligt overigens meer aan mijn rol en de activiteiten die ik uit voer (veranderingen kris kras door organisaties heen) - waar de koffie automaat/bureau gesprekken soms meer teweeg brengen dan een gepland overleg/iemand bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
matz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:45:
[...]
Aan de andere kant, wat maakt het dat je daar werkt? Is er voor mensen die zo graag thuiswerken dan weinig/geen enkele (sociale) binding met de organisatie of het team?
[...] waar de koffie automaat/bureau gesprekken soms meer teweeg brengen dan een gepland overleg/iemand bellen.
Als die sociale binding vanuit het directe werk moet komen? Daar zijn toch kwartaalmeetinfmgs, sociale uitjes, teambuilding e.d. voor? Ik denk dat weinig mensen hier problemen hebben met eens per twee weken of per maand een dag op kantoor te zitten. Maar dan wel met zo'n doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:56
Bij ons is het ook een kwestie van tijd dat we weer 3 dagen per week op kantoor verwacht worden. Ik vermoed dat het voor de meesten 2x per week wordt en voor een groot deel van de mensen voelt dat al als een achteruitgang.

Zelfs ga ik sinds een paar weken weer 1-2 dagen per week naar kantoor, had ik behoefte aan en vind het heerlijk. Het babbeltje bij de koffiemachine, lunch gesprek, pure focus op werk. Voor mij persoonlijk werkt hybride ideaal. Maar het is nu natuurlijk wel rustig op de weg en kantoor, als dat weer drukker wordt zal het wellicht ook weer meer gaan tegenstaan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb de laatste pagina’s van dit topic doorgenomen en het valt mij op dat er aardig wat mensen tussen zitten die (zwart wit gezegd) eerder neigen naar niet meer naar kantoor komen, als dat een optie is.
Ik kan mij er iets bij voorstellen als je een vrij individueel ingerichte rol hebt.

In mijn ervaring zijn de virtuele mogelijkheden totaal geen vervanger. Zowel in sociaal opzicht en in werk opzicht. Dit laatste ligt overigens meer aan mijn rol en de activiteiten die ik uit voer (veranderingen kris kras door organisaties heen) - waar de koffie automaat/bureau gesprekken soms meer teweeg brengen dan een gepland overleg/iemand bellen.
Misschien is dat inherent aan het werk wat de 'gemiddelde' Tweaker doet en het daarbij behorende stereotype B)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hangt idd van je baan af, als netwerken belangrijker is dan echt werken dan is continue op kantoor mensen stalken idd beter ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder

Developer hier, dus koffiepraat gaat meestal over thuis/het weekend.

Voornaamste reden is dat ik persoonlijk enorm veel zaken belangrijker vind dan werk. WFH maakt dat ik veel minder uren kwijt ben aan werk.

[ Voor 6% gewijzigd door merauder op 12-02-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Op kantoor ging/ga ik sowieso al zelden naar het koffie automaat en liep ik al helemaal niet bij mensen naar het bureau (m.u.v. mijn eigen team). Het is nu met Teams juist eerder dat ik iemand van buiten mijn team raadpleeg omdat ik even een chat berichtje kan sturen om te kijken of ze tijd hebben, i.p.v. dat ik mijn tijd verspil door naar een bureau te lopen om er dan achter te komen dat die persoon geen tijd heeft, of er zelfs helemaal niet eens is...

En sociaal opzicht, dat hangt natuurlijk heel erg van het aard van het beestje af: ik ben niet sociaal ingesteld :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:46
Ik werk nu bijna twee jaar verplicht thuis en ik word zo langzamerhand gek.

Van thuiswerken krijg ik geen energie (ondanks dat het niet hoeven reizen van en naar het werk wel fijn is) dus ik kan niet wachten totdat ik weer naar kantoor mag. Zet mij maar in die kantoortuin met al mijn collega's erbij. Van al dat geroezemoes op de achtergrond over werk krijg ik juist energie en bovendien geeft sociaal contact met de collega's mij ook een boost, en is het ook goed voor mijn connecties met andere afdelingen.

[ Voor 32% gewijzigd door P-Rock op 14-02-2022 01:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

P-Rock schreef op maandag 14 februari 2022 @ 01:15:

Van thuiswerken krijg ik geen energie (ondanks dat het niet hoeven reizen van en naar het werk wel fijn is) dus ik kan niet wachten totdat ik weer naar kantoor mag. Zet mij maar in die kantoortuin met al mijn collega's erbij. Van al dat geroezemoes op de achtergrond over werk krijg ik juist energie en bovendien geeft sociaal contact met de collega's mij ook een boost, en is het ook goed voor mijn connecties met andere afdelingen.
Het kost mij juist veel energie. Ik kan thuis makkelijker mijn 8 uur maken (en moet ik juist opletten dat ik niet teveel werk) terwijl ik op kantoor altijd al rond 14:30 kompleet opgebrand was (mijn werkdag loopt tot 16:00 uur, zowel thuis als op kantoor). Ik denk dat dat nu zelfs erger zou zijn, omdat ik het a) niet meer gewend ben en b) de verkeerssituatie naar m'n werk extreem verslechterd is en de komende jaren ook blijft (Julianaplein in Groningen ligt op mijn route)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:30:
[...]

Het kost mij juist veel energie. Ik kan thuis makkelijker mijn 8 uur maken (en moet ik juist opletten dat ik niet teveel werk) terwijl ik op kantoor altijd al rond 14:30 kompleet opgebrand was (mijn werkdag loopt tot 16:00 uur, zowel thuis als op kantoor).
Grappig, ik heb namelijk exact dit tijdens het thuiswerken. Ik kan wat later in de middag echt geen motivatie of energie meer opbrengen om nog iets zinnigs te doen. Om uiterlijk 15:00 is de koek wel een beetje op en ben ik de klok wat vooruit aan het kijken...

Nu moeten kantoortuinen ook zo snel mogelijk een pijnlijke dood sterven, maar gewoon met je team in een kantoor vind ik echt helemaal prima.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Ik persoonlijk blijf liever thuiswerken, zeker nu met de hoge brandstofkosten kan 19 cent per KM helemaal niet uit.

Thuis doe ik veel meer werk omdat het heerlijk rustig is en niet constant gestoord worden door je collega,s van achteren, meetings zijn ook weer zakelijk/nuttig.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Dit valt mij ook wel op. De meeste reacties zijn in de trant van "thuis krijg ik meer gedaan", maar werken draait wat mij betreft echt niet alleen maar om het behalen van een zo hoog mogelijke productiviteit.

Ik ben het overigens ook met je eens dat die virtuele mogelijkheden geen vervanger zijn. En ja, ik heb wel gewoon een technische functie. Dat bleek afgelopen vrijdag weer. Ik moest even naar een vestiging omdat ik iets overneem van een (inmiddels ex-)collega die per 1 februari is vertrokken en ik even ter plekke wilde bekijken wat er nog nodig was. Overdracht was namelijk compleet onduidelijk en ex-collega had wat prutswerk afgeleverd. Ik ben een paar uurtjes op locatie geweest, ook nog even met wat andere mensen gesproken waar ik al tijden mee aan het mailen/bellen was om iets geregeld te krijgen, heb het ter plekke kunnen regelen. Dat ene bezoekje van een paar uurtjes was bijna nuttiger dan drie maanden "virtueel" werken. Zo heb ik ook veel onrust uit de lucht kunnen halen. En ja, in de ideale wereld zou dat misschien niet nodig moeten zijn, maar we leven nu eenmaal niet in de ideale wereld en werken met mensen en niet machines.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Metalfreak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Grappig, ik heb namelijk exact dit tijdens het thuiswerken. Ik kan wat later in de middag echt geen motivatie of energie meer opbrengen om nog iets zinnigs te doen. Om uiterlijk 15:00 is de koek wel een beetje op en ben ik de klok wat vooruit aan het kijken...

Nu moeten kantoortuinen ook zo snel mogelijk een pijnlijke dood sterven, maar gewoon met je team in een kantoor vind ik echt helemaal prima.
Dit ja. Sinds ik thuiswerk heb ik eigenlijk ook nooit meer overuren gemaakt, terwijl ik dat op kantoor regelmatig deed, gewoon omdat ik de tijd niet echt in de gaten had

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:15
De combo is wat mij betreft goed. Nu zit mijn hele team thuis te werken (R&D, embedded electronics) en ze denken allemaal dat dat efficienter is.

Maar dat is in een R&D omgeving voor ons zeker niet het geval. Mensen doen werk wat anderen al gedaan hadden, maken fouten door niet te spiegelen, en duiken een kokertje in om er aan de andere kant achter te komen dat er een beter pad was.

Je bent continu aan het sturen om mensen maar contact te laten onderhouden, reviews niet per email te doen.

Vroeger was je continu bezig om mensen gefocussed te houden, dus ook dat was niet geweldig. Want je had steeds mensen die langs kwamen om van alles te bespreken.

Dus een 2/3 of 3/2 verdeling lijkt me ideaal. Vaste dagen waarom iedereen aanwezig is, en overleggen live gevoerd worden. En andere dagen waarop mensen zich thuis of op het werk op hun eigen ding focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
mr_evil08 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:35:
Ik persoonlijk blijf liever thuiswerken, zeker nu met de hoge brandstofkosten kan 19 cent per KM helemaal niet uit.

Thuis doe ik veel meer werk omdat het heerlijk rustig is en niet constant gestoord worden door je collega,s van achteren, meetings zijn ook weer zakelijk/nuttig.
Eindelijk eens een eerlijk antwoord. Hier ook collega's die zich met hand en tand verzetten om weer naar kantoor te moeten terwijl voorheen 5 dagen per week... Echte reden is inderdaad reiskosten en tijd. Zijn ook altijd degene die sociale dingen willen doen, maar dan alleen onder werktijd of op hun werkdag. En ja, als je verder weg woont (wat je van te voren al wist) is thuiswerken fijner en nu met de OS kan je die gewoon aanzetten of een pakketje aannemen...

Het is dat de arbeidsmarkt staat te springen om personeel dus je best wat kan afdwingen nu maar anders was het thuiswerken toch vrij snel verleden tijd hoor of maximaal 1 dag per week bij veel bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Deezers schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Eindelijk eens een eerlijk antwoord. [...]
Ik denk dat alle antwoorden hier gewoon eerlijk zijn hoor. Sommigen leven op de sociale aspecten van hun werk. Lekker met 10 anderen in een ruimte werken aan 1 ding. Anderen gruwelen. Dat energie krijgen van of verliezen aan je collega's is zo oud als de weg naar Rome en elke loopbaancursus of mindfullness cursus of whatever besteed er wel tijd aan.

Zelf verlies ik aan extra gasrekening wat ik win met het minder rijden. Toch vind ik thuis werken een stuk fijner. Minder onnodige stoorfactoren en vreemd genoeg beter contact met collega's. Verder kan ik zo het werk nog rondom andere familiezaken plannen zoals mijn dochter ophalen van school e.d.

Ik ben op sommige vlakken in mijn werk wel minder effectief geworden, maar op andere vlakken dan juist weer effectiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Eindelijk eens een eerlijk antwoord. Hier ook collega's die zich met hand en tand verzetten om weer naar kantoor te moeten terwijl voorheen 5 dagen per week... Echte reden is inderdaad reiskosten en tijd. Zijn ook altijd degene die sociale dingen willen doen, maar dan alleen onder werktijd of op hun werkdag. En ja, als je verder weg woont (wat je van te voeren al wist) is thuiswerken fijner en nu met de OS kan je die gewoon aanzetten of een pakketje aannemen...

Het is dat de arbeidsmarkt staat te springen om personeel dus je best wat kan afdwingen nu maar anders was het thuiswerken toch vrij snel verleden tijd hoor of maximaal 1 dag per week bij veel bedrijven.
Geloof niet dat veel voorstanders van thuiswerken daar zo geheim over deden.

Als je anderhalf uur per dag aan het reizen bent, plus de hoeveelheid uren die je werkt om op het werk te komen meerekent, dan is terug naar kantoor gaan gewoon stervensduur. Terwijl menigeen van ons bewezen heeft dat het zonder net zo goed kan.

Het kost mij zo'n twee uur per dag, (reistijd en kosten auto). Als je mij dus vraagt 5 dagen per week terug naar kantoor te komen werk ik zo'n 10 uur per week voor niks. En dat allemaal om koffie te kunnen drinken met mensen die van zijn lang zal zijn leven niet in mijn vriendengroep zouden passen.

Dus behalve als mijn baas me een 25% opslag gaat geven ter compensatie ga ik er keihard op achteruit. Dan kan ik ook ergens gaan werken waar men wel full-time remote doet en een 20% salarisval accepteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast is mijn mentale gezondheid ook gewoon extreem verbeterd sinds ik niet meer naar kantoor hoef. Buiten het tijd en geld verhaal om ga ik alleen daarom al nooit meer terug naar kantoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Alsof ik mijzelf hoor praten :)

Ik heb het liefste een hybride situatie, 2 of 3 dagen per week naar kantoor.

Ideaal met de kids welke ik dan kan ophalen (scheelt weer een dag schoonmoeder over de vloer, de schat :+ ), wat tussendoor in het huishouden kan doen maar anderzijds ook op kantoor lekker kan socializen en uiteraard de rit naar kantoor welke voor mij pure ontspanning (want * MisteRMeesteR time) is (woon niet in de randstad dus file is mij vreemd :P )

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Geloof niet dat veel voorstanders van thuiswerken daar zo geheim over deden.

Als je anderhalf uur per dag aan het reizen bent, plus de hoeveelheid uren die je werkt om op het werk te komen meerekent, dan is terug naar kantoor gaan gewoon stervensduur. Terwijl menigeen van ons bewezen heeft dat het zonder net zo goed kan.

Het kost mij zo'n twee uur per dag, (reistijd en kosten auto). Als je mij dus vraagt 5 dagen per week terug naar kantoor te komen werk ik zo'n 10 uur per week voor niks. En dat allemaal om koffie te kunnen drinken met mensen die van zijn lang zal zijn leven niet in mijn vriendengroep zouden passen.

Dus behalve als mijn baas me een 25% opslag gaat geven ter compensatie ga ik er keihard op achteruit. Dan kan ik ook ergens gaan werken waar men wel full-time remote doet en een 20% salarisval accepteren.
Je krijgt als bedankje toch maandelijks je loon gestort? :) Maar serieus: voor de pandemie nam je die 10 uur onbetaald per week dus voor lief, met misschien wat reiskostenvergoeding als compensatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Deezers schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Je krijgt als bedankje toch maandelijks je loon gestort? :) Maar serieus: voor de pandemie nam je die 10 uur onbetaald per week dus voor lief, met misschien wat reiskostenvergoeding als compensatie.
Dat bedankje krijg ik ergens anders ook voor minder uren investering.

En klopt, voor de pandemie slikte ik het ook. Maar nu ik twee jaar heb kunnen experimenteren met iets beters kan ik wel stellen dat ik niet meer terug wil.

Heb het ook 4 jaar volgehouden op een studentenkamer maar dat wil niet zeggen dat ik vrijwillig terug ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deezers schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Als je na jaren op een bepaalde manier werken erachter komt dat die taak efficienter kan, blijf je toch niet op die oude manier werken omdat je het altijd zo gedaan hebt?

Ik vond thuiswerken nooit echt prettig (wel eens handig als je echt even thuis moest zijn op een bepaald tijdstip, maar zeker niet standaard!) Ondertussen, na 2 jaar thuiswerken, ben ik erachter gekomen dat ik thuis ook zeer goed kan werken (m.u.v. team overleggen) en dat ik die 10 uur onbetaald werk echt niet mis. En dan is die reiskosten voor mij nog niet eens zo'n groot probleem, aangezien wij 90% van de tijd carpool(d)en.

100% thuiswerken zou ik nog steeds niet willen doen, 1 of 2 keer per week naar kantoor zou ik wel prettig vinden (software ontwikkelaar, 36 urige werkweek, 4x8 en 1x4). Een beetje afhankelijk van het team en de werkzaamheden natuurlijk. Het kan best zijn dat je aan het begin van een project vaker naar kantoor gaat omdat je dan veel vaker een team overleg hebt (dingen als brainstormen), maar als alles loopt zie ik niet het nut meer in om 45 minuten in de auto te ergeren (eigenlijk is het 30 minuten doorrijden en 15 minuten ergeren, want dan ben ik in Groningen aangekomen :p) om dan 8 uur m'n werk te doen, terwijl ik dat ook perfect thuis had kunnen doen.

Plus dat ik nu gewoon lekker thuis kan lunchen, met vers belegde boterhammen, ipv 's morgens m'n broodtrommeltje te vullen (kantine vind ik altijd veel te duur en ik kan me dan toch niet inhouden bij de ongezonde snacks).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Wat ik hierboven ook zie is dat mensen wel extreem lange reistijden hebben. Ik ben in maximaal 10 minuten met de fiets op het werk. (en dan fiets ik al extreem langzaam) Dat scheelt wellicht ook veel in de perceptie. 3/4 collega's komen ook vanuit dezelfde gemeente en hebben dus ook korte reistijden.
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Als je na jaren op een bepaalde manier werken erachter komt dat die taak efficienter kan, blijf je toch niet op die oude manier werken omdat je het altijd zo gedaan hebt?
Maar wat ik me dan afvraag: doordat je die taak efficiënter doet, kun je dus meer werk verzetten? Wat er dus voor zorgt dat je meer werk oplevert? Krijg je dan ook meer betaald daarvoor? Of levert het je alleen maar meer werk en daardoor ook wellicht stress op? Een hoger werktempo is op lange termijn niet altijd alleen maar goed, ja, misschien in de ogen van de werkgever. Of vind jouw werkgever het prima om dan minder lang te werken? Want dát zie ik dan weer niet vaak voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 11:29
mr_evil08 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:35:

Precies dit !
Al vrees ik dat mijn werkgever wil dat ik fulltime weer op kantoor zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:30:
[...]

Het kost mij juist veel energie. Ik kan thuis makkelijker mijn 8 uur maken (en moet ik juist opletten dat ik niet teveel werk) terwijl ik op kantoor altijd al rond 14:30 kompleet opgebrand was (mijn werkdag loopt tot 16:00 uur, zowel thuis als op kantoor). Ik denk dat dat nu zelfs erger zou zijn, omdat ik het a) niet meer gewend ben en b) de verkeerssituatie naar m'n werk extreem verslechterd is en de komende jaren ook blijft (Julianaplein in Groningen ligt op mijn route)
Dat is exact mijn situatie, met uitzondering van de rit langs Groningen.

Ik vind het sociale aan zo'n dag wel leuk, en vind het daarom wel fijn om 1x per week naar kantoor te komen en mijn collega's in het echt te zien. Maar aan het einde van zo'n dag ben je gewoon veel meer tijd kwijt en uitgeput, en heb je maar de helft aan effectief gefocust werk gespendeerd. En ok, je kan gewoon je koptelefoon opzetten en je wel focussen, maar als je toch ergens afgezonderd wil werken dan kan je dat imo beter thuis doen, dat bespaart weeral wat kilometers en uren op de baan.

Ergens is het idd wel een interessant discussiepunt. Dat "extra productief zijn" is idd goed voor je werkgever en misschien minder voor jezelf. Je voelt idd wel iets meer de werkdruk, zo thuis, en met altijd gefocust te zijn. Maar voor mij persoonlijk voel ik me ongelukkiger als ik het gevoel heb een hele dag niet productief te zijn geweest, dan wanneer ik pas om 18u thuis ben.

[ Voor 13% gewijzigd door Mavamaarten op 14-02-2022 11:08 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
-tom-562 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Ik heb inmiddels ook als regel voor mij zelf, als ik op een werkdag alleen thuis zou zijn, en het vriest, dan ga ik naar kantoor :+ Gas is niet gratis ofzo tegenwoordig (ik ga niet mijn hele huis warmstoken terwijl ik alleen in mijn kantoortje zit)
Dat was een van de redenen voor mij om airco's (lucht-lucht warmtepomp) te laten aanleggen :)
Buiten het koelen in de zomer kunnen ze ook verwarmen. Wat betekend dat ik alleen het kantoortje kan warm stoken en niet de rest van het huis :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 09:42
Het blijft lastig om te oordelen wat nu wel/niet beter is - los van het persoonlijke aspect dat iemand heeft. Het efficiënter werken heb ik zelf ook niet heel erg gemerkt. Opnieuw, het zal door mijn eigen rol komen.

Maar aangezien hier toch veel IT/developers zitten. Als we het dan over efficiënter werk hebben, zie je dat dan ook terug in je ontwikkeltijd? M.a.w.; bijvoorbeeld meer story points die je team in een sprint voor elkaar krijgt?
Tot op heden merk (en meet) ik dit zelf niet in de projecten die ik doe/van buitenaf zie.

Wat mij overigens het meest opvalt is dat mensen zich makkelijker kunnen 'verschuilen' achter de laptop/pc. Vooral in overleggen. Nu wil ik niet direct iedereen over de negatieve kam scheren die dit wel eens doen. Maar in projectwerk kan dit nog wel eens een blok aan je been worden, lopen sommige onderwerpen vast of is het trekken aan een doodpaard. Het valt toch vaak terug op communicatie en interactie. Twee punten die digitaal erg moeilijk zijn, dan wel veel meer energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

hackerhater schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Dat was een van de redenen voor mij om airco's (lucht-lucht warmtepomp) te laten aanleggen :)
Buiten het koelen in de zomer kunnen ze ook verwarmen. Wat betekend dat ik alleen het kantoortje kan warm stoken en niet de rest van het huis :*)
Dat doe ik inderdaad ook (airco was al aanwezig toen ik het huis kocht). Nadeel daarvan is wel dat het dan koud aanvoelt in de rest van het huis als je even koffie gaat halen of gaat lunchen. Maar het stroomverbruik is ook niet gratis ;)

Inmiddels een Tuya IR interface gekocht zodat ik meteen als ik wakker word via de telefoon de airco aan kan zetten zodat het al redelijk warm is als ik begin (mijn thuiskantoor ligt boven mijn garage via een aparte trap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Metalfreak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:
Wat ik hierboven ook zie is dat mensen wel extreem lange reistijden hebben. Ik ben in maximaal 10 minuten met de fiets op het werk. (en dan fiets ik al extreem langzaam) Dat scheelt wellicht ook veel in de perceptie. 3/4 collega's komen ook vanuit dezelfde gemeente en hebben dus ook korte reistijden.
Ik woon in een buurgemeente... Het hangt natuurlijk enorm af hoe groot je gemeente is (ik ben net zo snel in Groningen als in het zuidelijkste puntje van mijn gemeente :p). Maar reistijd is niet iets wat je zomaar kunt vergelijken. Als ik 45 minuten onderweg ben, heb ik misschien 15 minuten stil gestaan (4 stoplichten). Iemand in het westen of zuiden kan ook 45 minuten onderweg zijn en daarvan 30 minuten stilgestaan omdat er weer file is...
Maar wat ik me dan afvraag: doordat je die taak efficiënter doet, kun je dus meer werk verzetten? Wat er dus voor zorgt dat je meer werk oplevert? Krijg je dan ook meer betaald daarvoor? Of levert het je alleen maar meer werk en daardoor ook wellicht stress op? Een hoger werktempo is op lange termijn niet altijd alleen maar goed, ja, misschien in de ogen van de werkgever. Of vind jouw werkgever het prima om dan minder lang te werken? Want dát zie ik dan weer niet vaak voorbij komen.
Misschien niet, maar het kan daardoor wel leuker zijn, of je krijgt meer tijd om dat leuke werk te doen...
matz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:22:
Wat mij overigens het meest opvalt is dat mensen zich makkelijker kunnen 'verschuilen' achter de laptop/pc. Vooral in overleggen. Nu wil ik niet direct iedereen over de negatieve kam scheren die dit wel eens doen. Maar in projectwerk kan dit nog wel eens een blok aan je been worden, lopen sommige onderwerpen vast of is het trekken aan een doodpaard. Het valt toch vaak terug op communicatie en interactie. Twee punten die digitaal erg moeilijk zijn, dan wel veel meer energie kosten.
Dit is ook waarom ik niet 100% thuis zou willen werken. Er zijn punten waarop je gewoon MOET overleggen met je team en dat gaat in mijn geval altijd beter wanneer je fysiek naast elkaar kunt zitten. Dat was ook waarom het naar kantoor gaan in die 1,5m samenleving gewoon niet werkte: mocht je nog niet naast elkaar zitten (achter 1 monitor) niet dat we ons daar toen aan hielden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
Metalfreak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:25:
Dat doe ik inderdaad ook (airco was al aanwezig toen ik het huis kocht). Nadeel daarvan is wel dat het dan koud aanvoelt in de rest van het huis als je even koffie gaat halen of gaat lunchen.
Klopt dat is het nadeel :) De overgang van 19.5~20C in het kantoortje naar 17C van de rest van het huis is brr.
Maar goed de lagere rekening maakt het meer dan goed.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Verwijderd

Vind het sowieso altijd lekker ironisch. Worden kapot gegooid met welness en mindfullness. Je moet natuurlijk wel lekker in je vel zitten op het werk! Maar als je aangeeft dat je met thuiswerken lekkerder in je vel zit heb je pech.

En de praatjes bij de koffieautomaat zijn onmisbaar! Zonder gaat het bedrijf helemaal naar de klote. Behalve natuurlijk als het aankomt op de ontwikkelaars die we in India hebben zitten, die kunnen prima hun werk doen zonder koffieautomaat of uitgenodigd te worden voor bedrijfsuitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Een dag in de week vind ik prima maar ik ga niet mijn werk ervaring weer helemaal ondersteboven gooien omdat het virus ineens weer voor een groot gedeelte weg is.

2 jaar geleden zijn wij een 'Working from Home' bedrijf geworden en dat moet niet opeens anders worden. In het begin had ik grote moeite met de hele dag in mijn uppie zitten en werkplek / thuisplek / rustplek hetzelfde waren maar nu ben ik eraan gewend en vind het prima.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:30:
Vind het sowieso altijd lekker ironisch. Worden kapot gegooid met welness en mindfullness. Je moet natuurlijk wel lekker in je vel zitten op het werk! Maar als je aangeeft dat je met thuiswerken lekkerder in je vel zit heb je pech.

En de praatjes bij de koffieautomaat zijn onmisbaar! Zonder gaat het bedrijf helemaal naar de klote. Behalve natuurlijk als het aankomt op de ontwikkelaars die we in India hebben zitten, die kunnen prima hun werk doen zonder koffieautomaat of uitgenodigd te worden voor bedrijfsuitjes.
Bij ons goddank niet - toch echt een voordeel van het ambtenaar zijn. Hier is de keuze in de regel aan mensen zelf. Inmiddels zijn er ook echt goede hybride vergadervoorzieningen (directionele microfoons + camera's, grote schermen aan de wanden om elkaar te kunnen zien) waardoor het zelfs prima mogelijk is om met een deel op kantoor en een deel thuis te vergaderen.

Helaas zijn er toch genoeg werkgevers die gewoon schijt hebben aan de medewerkers. Goed in je vel zitten eindigt waar productie, efficientie en controle over je voetvolk in het geding komt...

[ Voor 8% gewijzigd door Thomas op 14-02-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:41
Ik zou wel willen maar moet gewoon weer 5 dagen op kantoor werken helaas, lekker elke dag weer aansluiten bij de A1 files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 12:17
Bij mij op het werk hebben ze de corona crisis aangegrepen om een kantoortuin te bouwen. Nou werk ik gelukkig straks 3 dagen thuis. Maar ik ben bang dat ik op kantoor gewoon de hele dag in het focus aquarium zit vanwege de vertrouwelijke gesprekken en informatie op mijn schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Werkte ervoor al 3 dagen op 5 thuis dus erna zeker.
Liefst zoveel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
Metalfreak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:

Hier van 2 a 3 uur reistijd naar thuiswerken sinds 2 jaar. Normaal 8 a 8,5 uur op kantoor en nu doe ik mijn werk in een uur of 6 meestal, scheelt me 4 a 5 uur per dag voor hetzelfde salaris. En tijdens de lunch kan ik ook nog lekker even met de hond naar het bos (lekker voor mezelf en de hond blij).

Het leasebudget krijg ik nu bruto uitbetaald, geen bijtelling meer en we doen alles (alleen korte stukjes) met onze voormalige tweede auto.

Nee, dat kantoor hoeft voor mij helemaal niet meer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:37
Metalfreak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:52:
[...]

Dit valt mij ook wel op. De meeste reacties zijn in de trant van "thuis krijg ik meer gedaan", maar werken draait wat mij betreft echt niet alleen maar om het behalen van een zo hoog mogelijke productiviteit.

Ik ben het overigens ook met je eens dat die virtuele mogelijkheden geen vervanger zijn. En ja, ik heb wel gewoon een technische functie. Dat bleek afgelopen vrijdag weer. Ik moest even naar een vestiging omdat ik iets overneem van een (inmiddels ex-)collega die per 1 februari is vertrokken en ik even ter plekke wilde bekijken wat er nog nodig was. Overdracht was namelijk compleet onduidelijk en ex-collega had wat prutswerk afgeleverd. Ik ben een paar uurtjes op locatie geweest, ook nog even met wat andere mensen gesproken waar ik al tijden mee aan het mailen/bellen was om iets geregeld te krijgen, heb het ter plekke kunnen regelen. Dat ene bezoekje van een paar uurtjes was bijna nuttiger dan drie maanden "virtueel" werken. Zo heb ik ook veel onrust uit de lucht kunnen halen. En ja, in de ideale wereld zou dat misschien niet nodig moeten zijn, maar we leven nu eenmaal niet in de ideale wereld en werken met mensen en niet machines.
Ik vind de optie om thuis te kunnen werken (niet moeten) een hele prettige en een van de redenen is wel dat ik dan meer gedaan krijg. Het geeft mij een rustiger gevoel als ik een dag vol door kan werken, om me op iets te focussen,wat me op kantoor (Door uiteenlopende redenen, maar toch vaak vooral het 'mag ik even storen' vraagje wat in een kantoortuin als gewoon wordt geacht.

Buiten dat heb ik ook verschillende sessies extern gehad/ gedaan gedurende de lockdown. Ja, het kan wel 'op afstand', maar in een groep en als je met elkaar iets moet uitzoeken/ uitwerken werkt bij elkaar zijn veel efficiënter. Het hangt er voor mij dus vanaf wat de bedoeling is / de reden is voor thuiswerken.
Komt midden op de dag een monteur voor de ketel, kan ik die met thuiswerken gewoon binnen laten en kan ik toch werken. Zou ik naar kantoor gaan moet ik een ruime tijd reserveren voor het reizen, of een vrije dag nemen.
Dat het kán (en mag bij ons) vind ik heerlijk en ik maak daar graag gebruik van wanneer dat handig is qua planning, maar wanneer het niet nodig is doe ik dit liever ook niet. Enerzijds vind ik persoonlijk contact met collega's prettiger dan alleen op afstand. En anderzijds heb ik het thuis ook echt wel gezien als ik langere tijd thuis móet werken. De scheidslijn tussen werk en privé verschuift dan nogal en dat blijf ik lastig vinden te managen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

jbdeiman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Ik vind de optie om thuis te kunnen werken (niet moeten) een hele prettige en een van de redenen is wel dat ik dan meer gedaan krijg. Het geeft mij een rustiger gevoel als ik een dag vol door kan werken, om me op iets te focussen,wat me op kantoor (Door uiteenlopende redenen, maar toch vaak vooral het 'mag ik even storen' vraagje wat in een kantoortuin als gewoon wordt geacht.
Ow, begrijp me niet verkeerd. Ik vind thuiswerken voor sommige focuszaken ook echt prima (beter) werken. Maar mijn werk bestaat uit meer dan dat en het opvangen van diverse informatie kan echt zeer waardevol zijn. Maar het storen tussendoor komt met thuiswerken hier net zoveel voor. Als ik dat 1tje bij Teams zie, dan kan ik het toch niet laten om even te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:02

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik heb besloten om 2 dagen per week naar kantoor te gaan, om drie redenen:
- Wat meer sociale contacten, ik had nooit verwacht dit te zeggen, maar ik heb daar toch wel behoefte aan
- Vanwege de aard van mijn functie moet ik wekelijks e.e.a. afstemmen met verschillende stakeholders, dat doe ik dan liever face 2 face dan in een Teams gesprek.
- Gezien mijn vrouw deze twee dagen al werkt kunnen wij carpoolen, scheelt toch weer 140 euro netto aan reiskosten :)

Waarom ik niet fulltime meer op kantoor ga zitten: het is niet verplicht, ik heb minder afschrijving op mijn auto, ik vind twee dagen mijn collega's zien genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Metalfreak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Maar het storen tussendoor komt met thuiswerken hier net zoveel voor. Als ik dat 1tje bij Teams zie, dan kan ik het toch niet laten om even te kijken.
Dat 1tje bij Teams kán je negeren, maar de persoon die naast/achter je komt te staan niet. :+ Dat is het verschil (althans, voor mij), los van alle achtergrondgeluiden (collega's die 1m verderop gezellig staan te praten of luid aan het telefoneren)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:37
Metalfreak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Ow, begrijp me niet verkeerd. Ik vind thuiswerken voor sommige focuszaken ook echt prima (beter) werken. Maar mijn werk bestaat uit meer dan dat en het opvangen van diverse informatie kan echt zeer waardevol zijn. Maar het storen tussendoor komt met thuiswerken hier net zoveel voor. Als ik dat 1tje bij Teams zie, dan kan ik het toch niet laten om even te kijken.
Ik begrijp je volledig hoor, ik heb dat zelf ook wel, al wordt het wel beter. (Wij zitten op de Office365 stack wat werkomgeving betreft en daar werd aangegeven dat ik x% van de mails binnen zoveel tijd had gelezen en vaak ook binnen x tijd op berichtjes op teams reageerde. :) Was wel een eye opener :)

Storen komt ook thuis zeker vaak voor, maar als je dan ergens in zit is het gemakkelijker om de telefoon even weg te drukken, dan dat je iemand wegstuurt die al aan je bureau staat en je ook echt al stoort met de vraag 'of die mag storen'.

Maar zoals gezegd vind ik het vooral prettig dat het niet meer altijd een verplichting hoeft te zijn naar kantoor te gaan, ik kom er dan toch wel en zou niet kiezen om volledig thuis te gaan zitten werken. De mensen die zeggen volledig thuis te willen werken, ieder zijn goed recht overigens, hebben we in onze organisatie gelukkig niet. Iedereen wil zeker wel een aantal dagen per week op kantoor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
Morgen al weer gelijk een race tegen de klok. Mijn manager wil graag live vergaderen om 10.00. mijn vrouw moet ook naar werk. We hebben één auto dus ik rijd mee tot forepark waar zij werkt en dan stap ik de metro naar DHCS.
Eerst samen de 3 kinderen nog even naar school brengen met een overblijfpakket ( al een eeuwigheid niet nodig geweest). Dan moet ik uiterlijk om 12.00 al weer racen naar het OV i.v.m twee WebEx vergaderingen met externe partijen later die dag waarvoor ik thuis moet zijn (alleen kantoortuinen dus dan gaat dat niet lekker op kantoor) .
Zij zorgt dat ze om 15.00 bij school staat voor de jongste (BSO is gesloten) .

Dan zal ik in de avond nog wat aan mijn reguliere werk moeten doen, want dat gaat niet vanwege het reizen. Dat ging anders lekker voor en tussen de 3 vergaderingen door wel.
Pfff....

[ Voor 17% gewijzigd door Cobb op 14-02-2022 18:43 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• merauder
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:30:

Je hebt het hier mag ik hopen niet over de koffieautomaat waar spontane ideëen en initiatieven geboren worden? Die ben ik namelijk ik mijn bijna 20 jaar dat ik aan het werk ben namelijk nooit tegengekomen. Het praatje wat ik vooral tegenkom is ofwel oppervlakkig (weer / sport / tv) wanneer er nog moraal is bij de desbetreffende medewerkers, of het is een enorme klaagmuur, waar vooral op de leiding wordt afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

merauder schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:03:
[...]

Je hebt het hier mag ik hopen niet over de koffieautomaat waar spontane ideëen en initiatieven geboren worden? Die ben ik namelijk ik mijn bijna 20 jaar dat ik aan het werk ben namelijk nooit tegengekomen. Het praatje wat ik vooral tegenkom is ofwel oppervlakkig (weer / sport / tv) wanneer er nog moraal is bij de desbetreffende medewerkers, of het is een enorme klaagmuur, waar vooral op de leiding wordt afgegeven.
Ik ga ook altijd alleen maar mee naar het koffieautomaat als ik er even geen zin meer in heb, dus alleen voor die lekker oppervlakkige en ontspannende gesprekken (drink geen koffie en thee uit zo'n automaat is helemaal smerig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:04

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Badtothebone schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:36:
Een dag in de week vind ik prima maar ik ga niet mijn werk ervaring weer helemaal ondersteboven gooien omdat het virus ineens weer voor een groot gedeelte weg is.

2 jaar geleden zijn wij een 'Working from Home' bedrijf geworden en dat moet niet opeens anders worden. In het begin had ik grote moeite met de hele dag in mijn uppie zitten en werkplek / thuisplek / rustplek hetzelfde waren maar nu ben ik eraan gewend en vind het prima.
Dat laatste punt is denk ik waar het met een hoop dingen om draait. Waarmee we zijn opgegroeid zijn gewend. Je staat op, moet dan naar je werk reizen en gaat daar de hele dag met anderen in een ruimte zitten om je werk te doen en gaat aan het eind van de dag weer naar huis. Ik ben zelf van mening dat er veel meer mogelijk is maar dat het vooral tussen de oren zit wat wel/niet werkt en ook nog eens verschillend voor iedereen natuurlijk.

Maar wat wij als 'normaal' beschouwden de afgelopen vijftig/zestig jaar klassiek kantoorwerk is ook maar ontstaan uit de evolutie. En het voelt natuurlijk vertrouwd om terug te gaan naar wat je al kent of altijd deed. Maar zoals je al zegt, als je een tijdje iets anders doet ga je daar ook weer vaak de positieve(re) dingen in zien.

Hoorde laatst in het nieuws dat sommigen kantoor als een soort clubgebouw gaan zien en dat klinkt eigenlijk best realistisch. Je komt daar om elkaar te zien als je er echt behoefte aan hebt, maar anders niet.

Zelf werk ik (nog) in detachering en nog altijd thuis, nieuwe klant gesprekken gehad online en verwacht ook wel weer grotendeels thuis te werken. Maar ik zie zoveel vacatures voor remote werken (Europees breed) voorbij komen op sites dat ik misschien nog wel eens de stap zet naar werken voor berdrijven buiten Nederland maar dan online. Want het maakt toch niet meer uit of je nou voor een Nederlands bedrijf werkt of eentje uit Spanje. Afgezien van wat belastingregels en wetgeving misschien. Maar ik denk dat thuiswerken nog veel meer gaat worden, ook vanuit bedrijfsoogpunt is het interessant en weer wat makkelijker om aan personeel te komen. Een bedrijf uit Roodeschool kan nu iemand uit Borssele in dienst nemen en lekker bijna alles op afstand laten doen. Scheelt een hoop gereis en waarom ook niet als het technisch allemaal kan?

Met als gevolg dat er misschien ook eens wat aan de verspreiding van woonplekken kan worden gedaan en mensen veel meer buiten de Randstad blijven of gaan wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjeerd op 15-02-2022 10:04 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Naast dat ik hoop dat ik bij mijn werkgever mag blijven thuiswerken hoop ik ook dat deze één of twee vaste kantoordagen per team vaststelt. Zo blijf je je collega's nog wel zien én is het ook nog eens praktisch op één en dezelfde dag zodat je elkaar niet drie maanden fysiek misloopt. Het contact met collega's is voor mij wel cruciaal om mijn werk leuk te blijven vinden.

Terug naar 5 dagen kantoor zou ik nooit willen, ik denk dat mijn voorkeur echt zal gaan na 2 kantoor om 3 thuis.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

True schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:03:
Naast dat ik hoop dat ik bij mijn werkgever mag blijven thuiswerken hoop ik ook dat deze één of twee vaste kantoordagen per team vaststelt. Zo blijf je je collega's nog wel zien én is het ook nog eens praktisch op één en dezelfde dag zodat je elkaar niet drie maanden fysiek misloopt. Het contact met collega's is voor mij wel cruciaal om mijn werk leuk te blijven vinden.
Waarom zou je werkgever de kantoordagen per team vast moeten stellen? Het lijkt mij dat je dat als team bepaalt. Het kan best zijn dat het hele team zegt dat ze het liefst 4 dagen in de week naar kantoor gaan, of dat het team zegt dat 1 dag in de week wel genoeg is (maar dan is iedereen er natuurlijk wel, uitzonderingen daargelaten).

Bij mijn huidige werkplek werd aan de teams gevraagd op welke dag ze het liefst op kantoor zouden willen zijn (aan het begin van de crisis, toen we weer een dag in de twee weken naar kantoor mochten :p). En daarmee werd een rooster bepaald zodat de 1,5 meter aangehouden kon worden, terwijl de teams zo veel mogelijk op kantoor konden zitten op de dag dat ze dat wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Waarom zou je werkgever de kantoordagen per team vast moeten stellen? Het lijkt mij dat je dat als team bepaalt. Het kan best zijn dat het hele team zegt dat ze het liefst 4 dagen in de week naar kantoor gaan, of dat het team zegt dat 1 dag in de week wel genoeg is (maar dan is iedereen er natuurlijk wel, uitzonderingen daargelaten).
Verschil tussen wanneer de werkgever het vaststelt t.o.v. het team: dan weet je zeker dat er overeenstemming komt (of wordt afgedwongen).

Als ik bijvoorbeeld kijk bij verschillende vrienden: zij willen bijv eens in de drie weken op kantoor komen, terwijl hun teamgenoten liefst gewoon weer iedere dag op kantoor zitten. Daar kan je nooit een middenweg dus in vinden :) En als het dan door de werkgever wordt "afgedwongen" heb je al meer kans op een overeenstemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Ja dat bedoelde ik niet zo, een team kan dat natuurlijk prima zelf bepalen, enkel wil ik dan niet in een team waarin iedereen behalve ik zeg liever 5 dagen in de week thuis te werken :).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
[...]

Eindelijk eens een eerlijk antwoord.
Want mensen die liever weer naar kantoor willen zijn niet eerlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
P-Rock schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Want mensen die liever weer naar kantoor willen zijn niet eerlijk?
Geen idee, maar de animo in eigen team hier is heel minimaal, liefst 1x per 2 weken één dag naar kantoor. En dat van 4-5 dagen per weken voor de pandemie, dus die komen er heel goed mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
Deezers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Geen idee, maar de animo in eigen team hier is heel minimaal, liefst 1x per 2 weken één dag naar kantoor. En dat van 4-5 dagen per weken voor de pandemie, dus die komen er heel goed mee weg.
Maar niet iedereen is zoals jouw team. Ikzelf wil heel graag weer naar kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deezers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Vanwaar toch die sneren richting mensen die thuis willen werken? Sneren de andere kant op zie ik hier niet voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

1, hooguit 2 van de 4 dagen op de zaak. heerlijk. Geen uur+ reistijd heen en weer terug. Wasje doen tussendoor. Eten opzetten om 17u. En om half 8 beginnen is om 7:25 m'n nest uit ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:11:
[...]

Vanwaar toch die sneren richting mensen die thuis willen werken? Sneren de andere kant op zie ik hier niet voorbij komen.
Omdat het hele teamgevoel weg is en ze er openlijk voor uitkomen dat thuiswerken veel financiële, tijds en andere voordelen heeft. Werk lijdt er niet onder maar de binding met het team is wel heel minimaal geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Deezers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Omdat het hele teamgevoel weg is en ze er openlijk voor uitkomen dat thuiswerken veel financiële, tijds en andere voordelen heeft. Werk lijdt er niet onder maar de binding met het team is wel heel minimaal geworden.
Hoe is het precies een probleem dat men openlijk uitkomt voor de voordelen?

Teambinding kun je op andere manieren waarborgen als dat zo belangrijk is.

Je zegt dus dat teambinding (in hoeverre dat meetbaar is of daadwerkelijk invloed heeft op het werk) belangrijker is dan het financiële, tijdsbelang en andere voordelen wat je collega's ervaren. Dan moet je wel met een goed argument komen dat die teambinding uren van mijn tijd en velen euro's van mijn bankrekening waard is. Als je die terug naar kantoor dwingt denk je misschien dat de teambinding beter wordt, maar dat is meer een gedwongen relatie dan eentje die van nature komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
Mijn werkgever vindt teambuilding zo belangrijk dat alle teamuitjes uit de portemonnee van de teamleden moeten komen. Een keer per jaar is er een budget van twee tientjes per persoon.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb hier in mijn team ook uitgebreide discussies over gehad. Wij werken bij een grote corporate, waarbij thuiswerken echt prima kan (we hebben de tent nu 2 jaar bijna volledig vanuit huis goed draaiende :)).

Reistijd is een van de dingen die veel mensen nu bewuster mee laten wegen. Ik woon en werk in dezelfde plaats, maar heb per dag, van deur-tot-bureau/vergaderzaal, denk ik alsnog anderhalf uur tijdsverlies (inclusief alles dus). De vraag die ik mezelf moet stellen is dus: is het mij anderhalf uur van mijn eigen tijd waard om mijn collega's live te zien? Het antwoord is soms echt nog steeds ja, maar je wordt er wel kritisch van.

Overigens: ik zit in die zin in een luxe situatie dat ik een thuiskantoor heb, waar ik verder niet hoef te zijn en dat alle thuiswerkinfra gewoon goed geregeld is. Als je aan de keukentafel of naast de wasmachine moet, dan is die balans anders.

Het team waaraan ik leiding geef is overigens sinds de corona uitbraak hechter dan ooit geworden, ook mede dankzij het thuiswerken (en daarmee veel makkelijk tijd vinden om elkaar te treffen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 17-09 11:18

Dit ervaar ik ook. Ik ben echt helemaal opgebrand en begint nu echt te vreten. Normaal ben ik de lolbroek op kantoor en heb vaak een goede relatie met collega's. Rondjes lopen tijdens de lunch. Samen naar de koffieautomaat lopen. Dat is er nu allemaal niet meer.

Ben nu halverwege middag helemaal suf en in de avond heb ik ook nergens meer zin in. Verschijnselen van een depressie want ik heb ook geen zin meer in leuke zaken zoals gamen of sporten. Laat staan in de avond nog programmeren of achter de PC zitten.

Heb laats corona gehad en zat in quarantaine. Niet dat ik veel klachten had, maar na mijn quarantaine ben ik niet eens uit huis geweest. Dan besef ik me dat ik een week geleden al naar buiten mocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat gevoel ken ik wel, maar veel meer van eerdere golven. Door wat gunstige ski-vakantie half december is mijn sport/sociale leven maar beperkt verstoord geweest door de lockdown. Voor mijn gevoel werd dat gevoel dus meer veroorzaakt door de opstapeling van dingen die niet konden, dan sec het thuiswerken.

Sterker nog; door het thuiswerken vind ik het minder vervelend om elke avond wat te ondernemen, juist omdat ik minder tijd kwijt ben met werk. Dat sociale op het werk mis ik zeker, maar dat komt met 1 dag in de week op kantoor ook wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
Thuiswerken als naar ervaren heb ik maar heel kort last van gehad. Wat overigens meespeelt is dat ik buiten mijn werk zoveel hobby’s heb dat ik voor alsnog nergens aan toe kom. Thuiswerken fixed this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:36

d-Frag

74% completed

[...]

Nergens last van, een team kan je prima onderhouden met een beetje slack inbouwen in de overleggen (tijd nemen voor elkaars zaken/werkzaamheden) en zo af en toe eens een paar collega's bellen die je wat minder spreekt over lopende zaken...

Tuurlijk heeft het tijdsvoordelen, ik moet taken gaan afstoten als voor elk overleg waar iemand een scheet dwars zit moet gaan reizen.
Gelukkig zijn wij van de max twee dagen per week.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Cobb schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:37:
Morgen al weer gelijk een race tegen de klok. Mijn manager wil graag live vergaderen om 10.00. mijn vrouw moet ook naar werk. We hebben één auto dus ik rijd mee tot forepark waar zij werkt en dan stap ik de metro naar DHCS.
Eerst samen de 3 kinderen nog even naar school brengen met een overblijfpakket ( al een eeuwigheid niet nodig geweest). Dan moet ik uiterlijk om 12.00 al weer racen naar het OV i.v.m twee WebEx vergaderingen met externe partijen later die dag waarvoor ik thuis moet zijn (alleen kantoortuinen dus dan gaat dat niet lekker op kantoor) .
Zij zorgt dat ze om 15.00 bij school staat voor de jongste (BSO is gesloten) .

Dan zal ik in de avond nog wat aan mijn reguliere werk moeten doen, want dat gaat niet vanwege het reizen. Dat ging anders lekker voor en tussen de 3 vergaderingen door wel.
Pfff....
En hoe deed je dat vroeger?

Ik ga straks weer minimaal 3 dagen naar kantoor, dat is bij ons de eis geworden. Eigenlijk deed ik dat heel de crisis al want ik heb nauwelijks thuisgewerkt.

En “dankzij” een standplaats-wijziging is dat ook van 5 minuten fietsen naar 30 minuten auto gegaan. Maar mijn werk is geweldig dus ik klaag niet.

Ik merk wel dat de files weer langer worden dus misschien ga ik iets me verschoven werktijden doen, bijvoorbeeld 4 dagen naar standplaats en dan 14:00 naar huis en thuis nog Ff werken. Die vrijheid heb ik gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
Ik zal waarschijnlijk 1, Max 2x per week op kantoor zitten zoals ook het plan is van het bedrijf. Pre Corona was het 5 op kantoor.
Nu is mijn kantoor tegenwoordig wel 1,5u enkele reis rijden omdat het mijn oude kantoor op 20min rijden permanent gesloten is tijdens Corona .

Verder heb ik thuis in principe alles wel. het is m.i. vooral wat meer binding met collega’s krijgen denk ik zo.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
FreakNL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:53:
[...]

En hoe deed je dat vroeger?

Ik ga straks weer minimaal 3 dagen naar kantoor, dat is bij ons de eis geworden. Eigenlijk deed ik dat heel de crisis al want ik heb nauwelijks thuisgewerkt.

En “dankzij” een standplaats-wijziging is dat ook van 5 minuten fietsen naar 30 minuten auto gegaan. Maar mijn werk is geweldig dus ik klaag niet.

Ik merk wel dat de files weer langer worden dus misschien ga ik iets me verschoven werktijden doen, bijvoorbeeld 4 dagen naar standplaats en dan 14:00 naar huis en thuis nog Ff werken. Die vrijheid heb ik gelukkig.
Vanwege de intrede van een nieuwe werksoort zijn er wat overleggen bij gekomen in de week/maand. Dat was de afgelopen 2 jaar digitaal niet zo'n issue maar nu wordt dat al snel een probleem enkele dagen in de maand. Maar even kijken hoe dit uiteindelijk vorm gaat krijgen. Een deel van de collega's wil graag regelmatig live bij elkaar komen , maar die wonen dan ook lekker dicht bij het hoofdkantoor en zijn alle drie singel. Maar we zijn een klein team dus ze zijn al snel in de meerderheid.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:11:
[...]
Dat is iets wat mij ook al opviel.
Ryur schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:13:
[...]
Als ik bijvoorbeeld kijk bij verschillende vrienden: zij willen bijv eens in de drie weken op kantoor komen, terwijl hun teamgenoten liefst gewoon weer iedere dag op kantoor zitten. Daar kan je nooit een middenweg dus in vinden :) En als het dan door de werkgever wordt "afgedwongen" heb je al meer kans op een overeenstemming.
Dan heb je geen goed werkend team. In een goed werkend team vind je altijd een middenweg, waarbij iedereen iets toegeeft.
[...]
Dat is niet iets wat ik in mijn team voelde. We hadden ondanks bijna 100% thuiswerken nog steeds een hele goede team binding.
com2,1ghz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Dit ervaar ik ook. Ik ben echt helemaal opgebrand en begint nu echt te vreten. Normaal ben ik de lolbroek op kantoor en heb vaak een goede relatie met collega's. Rondjes lopen tijdens de lunch. Samen naar de koffieautomaat lopen. Dat is er nu allemaal niet meer.
En ik ben juist de stille persoon. Ga lunchen in de kantine (wel met m'n collega's, maar na een half uur weer aan het werk), ga practisch nooit naar de koffieautomaat en blijf nooit hangen. Naar kantoor gaan voegt over het algemeen niets toe, voor mij, haalt alleen maar dingen weg (energie...)
d-Frag schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Nergens last van, een team kan je prima onderhouden met een beetje slack inbouwen in de overleggen (tijd nemen voor elkaars zaken/werkzaamheden) en zo af en toe eens een paar collega's bellen die je wat minder spreekt over lopende zaken...
Ja, dat hadden wij ook gedaan. Als ik onze sprintwissel pak, dan sloten alle onderdelen (daily, demo, retro, planning) op elkaar aan. Dat hebben we op een gegeven moment aangepast en er een kwartier tussen gedaan, zodat we wat tijd hadden om over niet-werk gerelateerde dingen te praten (zeker tussen de demo en retro was dat handig, omdat je dan ook binding onderhoudt tussen het team en de gebruikers). En onze middag daily doe we toegevoegd hadden ging vaak ook niet zozeer over werk, maar vaak ook over plannen voor de rest van de week of wat we nu weer gezien hadden ergens...

Ik ben wel benieuwd hoe dat in maart gaat lopen, aangezien ik dan naar een ander team ga (het nadeel van detachering is dat je wat vaker van team wisselt ondanks dat je het wel naar je zin hebt in dat ene team :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
Ik blijf thuiswerken na de coronacrisis, in hybride vorm. Deels thuis en deels op kantoor. Voor de binding ervaar ik dat als prettig terwijl ik thuis net zo efficiënt kan werken. Per 1 maart stap ik voor de tweede keer in de Covid periode over van werkgever, nu op een uur enkele reis. Deze baan had ik niet geaccepteerd als ik er vijf dagen per week heen had gemoeten. Met twee dagen per week op kantoor is dat prima te doen.

Bij m'n huidige werkgever ben ik in juni 2020 gestart. Ondanks dat er al ruime ervaring was met thuiswerken heb ik echt totaal geen band opgebouwd met veel collega's, enkel met m'n eigen team en een ander team waar veel contact mee is. Sommigen heb ik nog steeds maar amper gesproken ondanks dat ik twee dagen per week op kantoor zit. Na een half jaar kwam ik nog steed wel collega's tegen waarvan ik dacht 'wie ben jij?' terwijl er maar een man of 45 op kantoor zit. Bij full time op kantoor was dat anders geweest.

Qua inwerken heeft het voor mij geen verschil gemaakt. Ik stap zelf wel op iedereen af om kennis te maken en zorg er voor dat ik bij de juiste persoon terecht kom met m'n vragen. Een belletje werkt dan wel beter dan chat, dus dat heeft in een inwerkperiode m'n voorkeur. Daarna is remote werken goed te doen en doet het qua efficientie niet onder voor werken op kantoor. Het voordeel thuis is dat er betere koffie is, het is makkelijker om even een rondje de natuur in te gaan ipv een rondje lopen op een industrieterrein en het scheelt reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgens de huidige stand blijf ik hybride werken (2 dagen thuis, 2 dagen op kantoor). Of dat zo blijft, hangt van mijn werkgever af.

Een aantal collega's en ik vinden het prima zo, maar de werkgever is nog niet heel enthousiast.

Gisteren deed ik er echter alweer een uur over om thuis te komen, dus ik weet nog niet zo goed wat ik daar nou mee moet. Werkgever is namelijk verhuisd tijdens de pandemie waardoor mijn reisafstand verdubbeld is.

's ochtends gaat het nog, omdat ik al om half 8 begin (als ik kan doorrijden ben ik er in een half uur). Maar om 17:00 naar huis rijden is een drama.

Mocht het een issue worden, ga ik vragen of ik op 2 dagen dan eerder naar huis mag en dan iig die laatste uurtjes nog thuiswerk.

Daarnaast wordt de brandstof wel erg duur :/ En al die kilometers met mijn privé auto maken voelt ook niet tof. Ik moet uitkijken dat die auto niet een te duur grapje gaat worden zo (qua onderhoud, afschrijving etc). Als je veel kilometers maakt, ben je ook eerder toe aan vervanging etc. En ik kocht de auto (als jonge tweedehands) eigenlijk om er nog rustig 10 jaar mee te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 16-02-2022 11:20 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:38
Ja.

Naar kantoor gaan had toch al weinig meerwaarde (hooguit om de enige collega op locatie te spreken de dezelfde werkzaamheden heeft) - mits we allebei tegelijkertijd in NLD zijn, en dat is uberhaupt maar 30% van de tijd. Dat kunnen we prima via Teams afronden. Laatste keer dat ik op kantoor ben geweest is om mijn kerstpakket op te halen, en het zal gok ik dit jaar ook weer rond die tijd zijn.

Scheelt domweg teveel tijd en de koffie is thuis ook beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 16-02-2022 11:12 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Vraag mij af: ik lees zovaak hier reacties "koffie is thuis beter".
Wat voor koffie heeft de werkgever dan en wat voor koffie heb je thuis dan? :)

Ik kan niet zeggen dat op kantoor de koffie slecht is. Het is eigenlijk verschrikkelijk goede koffie, alleen ik hou nogal van variëren met mijn koffie, en dat is de reden waarom ik thuis een Nespresso (Vertuo) heb.
Maar niet als ik eens naar kantoor moet dat ik kan zeuren om de koffie.

---
Ontopic: ik weet nog niet wat de werkgever wilt qua werken.
Wel zat ik gisteren een dagje op kantoor en was weer wennen. Denk niet dat ik dat weer volwaardig wil, maar echt een beslissing heb ik nog niet genomen voor mijzelf.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ryur schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:51:
Ontopic: ik weet nog niet wat de werkgever wilt qua werken.
Wel zat ik gisteren een dagje op kantoor en was weer wennen. Denk niet dat ik dat weer volwaardig wil, maar echt een beslissing heb ik nog niet genomen voor mijzelf.
De beslissing volwaardig naar kantoor of niet heb ik al wel genomen (nee, niet meer volwaardig), maar hoeveel dagen precies nog niet. Hangt natuurlijk ook van anderen af, waaronder mijn partner. Het liefst ga ik op dagen dat hij ook op kantoor zit (scheelt benzine, aangezien we carpoolen). En hij weet het ook nog niet :D

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste