jadjong schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:11:
[...]
Waarom zou werktijd niet het verschil in tijd kunnen zijn tussen het dicht doen en weer openen van de voordeur? (of achterdeur als je Brabander bent

) Wil niet zeggen dat je voortaan binnen acht uur weer thuis moet zijn, je kan het ook zien als een 40-urige werkweek die eigenlijk 46 uur kost. Gewoon je bruto salaris door 4x46 delen om te weten hoeveel je per uur verdient. Als je bij een nieuwe baan 10% meer verdient maar ook langer onderweg bent kan de deal wel eens slechter zijn dan je dacht.

Lijkt me heel lastig te verkopen want dat zou betekenen dat iemand die 2 uur van diens werk woont, óf een hoger salaris óf een lager salaris (omgerekend naar uurloon) zou krijgen dan iemand die 15 minuten van diens werk woont. Je zou de salarissen gelijk kunnen trekken, maar dan krijg je logischerwijs weer de discussie dat iemand die 15 minuten van diens werk woont, meer uren per dag productief is dan iemand die 2 uur van diens werk woont.
Het al heel lastig salarissen eerlijk te krijgen, als je deze factor toe voegt wordt het compleet onmogelijk en kun je het helemaal nooit meer min of meer goed doen. (100% krijg je het nooit, er zal altijd wel iemand zijn die de verloning oneerlijk vindt.)
Deze zomer met een elektricien uit de regio Deventer gewerkt die vrolijk door zijn werkgever voor vier weken naar een klus in Eindhoven mocht. Als compensatie kon hij zijn werkbus tijdelijk thuis parkeren, dat compenseert de enkele reis van twee uur wel.
Daar heb ik in overleg met de beste man maar een hotel voor geboekt waar hij zondagavond naar toe rijdt en woensdag weer vertrekt, tussendoor werkt hij 3x12 uur. Zal vast niet helemaal 100% arbo compliant zijn maar mijns inziens beter dan vier uur per dag in de auto. En je hebt opeens een vrolijke en gemotiveerde werknemer.

Volgens mij staat niets in de wet 3x12 in de weg. Hooguit de CAO waar de persoon onder valt en dan nog is er een redelijke kans dat de CAO het toe staat, zolang het voor beperkte duur is.
Persoonlijk vind ik zo'n hotel een lapmiddel, men had in de eerste plaats heel die klus niet aan moeten nemen enkel vanwege de extra reistijd. Maar als je het dan toch wel aan neemt, bespreek het met de werknemer(s) en zorg dat je budget vrij speelt om die medewerkers te ontzien op een manier waar zij blij van worden.
Mwoah. Ik heb een tijd voor een Belgisch bedrijf gewerkt, terwijl ik in de buurt van Rotterdam woonde. Iedere dag op- en neer naar Leuven vond ik niet te doen, dus dat was zondagavond naar het hotel rijden, vrijdagmiddag terug. Niet ideaal (zeker niet in een tijd dat internet nog geen gemeengoed was. Ik kon SMS'en en bellen naar mijn toenmalige vriendin, dat was het), maar beter dan iedere dag op- en neer naar Leuven rijden. Was in the end voor iedereen beter. Toen ik later, voor dezelfde organisatie, naar Brussel (Zaventem) moest, heb ik dat wel iedere dag op- en neer gedaan, maar met verschoven werktijden. 7 uur op kantoor, 15:00u aan de terugreis beginnen, meestal haalde ik haar dan op haar werk op, waar ik rond 17:00u praktisch langs reed.
Voor mensen die wel thuis kunnen werken, maar het niet willen of mogen, zou je ze de optie kunnen geven om later te beginnen. 11.00 op kantoor en 20.00 weer naar huis ofzo. Kost je als klein bedrijfje misschien de investering in een keukentje met wat pannen, wat groter bedrijf zal de kantine later sluiten of een deal maken met een lokaal restaurant. Maakt allemaal niet uit wat je doet zolang je personeel opties geeft, opties waar ze misschien nog niet eens zelf aan gedacht hebben.
Denk dat heel weinig mensen een verschoven dienst fijn vinden. Misschien een deel dat nog geen partner en/of kinderen heeft, of buiten werk weinig tot geen activiteiten. Zelf moet ik er niet aan denken. Incidenteel, geen probleem, gisteren ook om 5:45u de deur uit en tegen 21:00u weer thuis, maar dat is 1x per 14 dagen. Moet er niet aan denken iedere dag zo'n shift te hebben. (Ook niet als ik later zou kunnen beginnen.)
Kortom, dat idee klinkt leuk, maar ik denk dat de animo zéér beperkt zal zijn en dan is het de investering weer niet waard.
In bedrijven waar verschoven diensten (of zelfs shifts) de norm zijn, speelt dat minder, maar daar is de functie naar en zullen de faciliteiten ook al standaard aanwezig zijn.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.