U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook zijn er zat mensen die zo'n verandering niet kunnen hebben, omdat hun regelingen en afspraken gebaseerd zijn op de kinderen op woensdag thuis zijn.Cobb schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:40:
Wat ik niet meehelpt zijn de rigide basischool tijden. Landelijk gezien zijn alle basisscholen op woensdag middag gesloten, vandaar dat ook heel veel mensen woensdag vrij zijn, halve dag of thuis werken. Als per provincie de helft van de scholen die halve dag verschuiven naar bijvoorbeeld de donderdag dan kan dat al weer flink schelen.
En ergens komt het neer op dat de scholen maar het probleem moeten gaan oplossen, zonder dat er nagedacht wordt over de gevolgen voor de kinderen, staf en hoeveel shit het en werk het ze gaat opleveren. Beetje vergelijkbaar met de oproep dat universiteiten maar vroeger of later moesten beginnen, omdat er teveel studenten in het OV zaten met hun OV-jaarkaart.
++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
De tweede dag is dan vrij.
Zelf verwacht ik dat we in de toekomst zelfs weer vaker naar kantoor moeten. Die trend zien we op veel buitenlandse kantoren in Azie en de VS al ontstaan en de geluiden zijn dat top management wil dat dit weer gewoon de norm wordt. Als het in Nederland verplicht wordt gesteld ben ik weg in ieder geval omdat het voor mij praktisch dan niet langer uitvoerbaar is.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Cobb schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:40:
Wat ik niet meehelpt zijn de rigide basischool tijden. Landelijk gezien zijn alle basisscholen op woensdag middag gesloten, vandaar dat ook heel veel mensen woensdag vrij zijn, halve dag of thuis werken. Als per provincie de helft van de scholen die halve dag verschuiven naar bijvoorbeeld de donderdag dan kan dat al weer flink schelen.
Of nog erger, wat nou als kind A op school die op donderdag dan de middag vrij zijn en kind B op school die "gewoon" woensdag vrij is?gambieter schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:51:
[...]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook zijn er zat mensen die zo'n verandering niet kunnen hebben, omdat hun regelingen en afspraken gebaseerd zijn op de kinderen op woensdag thuis zijn.
Dan moet je dus eigenlijk 2x partime-middagen nemen?
Ik woonde vroeger in zo'n regio gebied (woonde in 't Gooi), zat tussen Noord & Midden in. Het gebeurde vaak dat als je gewoon onderwijs nodig had dat je in Noord zat, had je speciaal onderwijs nodig zat je in Midden.
Leuk met die wisselende vakanties

Nee, ik zeg niet dat volledige probleem daarmee is verholpen. Maar een van de redenen dat het dinsdag en donderdag drukker is op de weg, is omdat woensdag een populaire dag is om bij de kinderen te zijn.gambieter schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:51:
[...]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook zijn er zat mensen die zo'n verandering niet kunnen hebben, omdat hun regelingen en afspraken gebaseerd zijn op de kinderen op woensdag thuis zijn.
En ergens komt het neer op dat de scholen maar het probleem moeten gaan oplossen, zonder dat er nagedacht wordt over de gevolgen voor de kinderen, staf en hoeveel shit het en werk het ze gaat opleveren. Beetje vergelijkbaar met de oproep dat universiteiten maar vroeger of later moesten beginnen, omdat er teveel studenten in het OV zaten met hun OV-jaarkaart.
Maar laten we eerlijk zijn, eigenlijk is het zo druk op de wegen omdat een huishouden tegenwoordig alleen maar kan draaien op twee verdieners. Dat is de voornaamste reden...
[Voor 9% gewijzigd door Cobb op 18-11-2022 14:20]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Als ik even voor mijn/onze situatie spreek dan zijn dinsdag en donderdag de aangewezen dagen voor onze teams, maandag en woensdag zijn weer voor andere teams en vrijdag is een beetje free for all.XWB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:46:
Gisteren nog:
Drukste ochtendspits van het jaar met bijna 1000 kilometer file
In het algemeen hebben mensen een hekel een filerijden, maar gaan toch op dinsdag en donderdag naar kantoor. Waarom niet wat meer spreiden; wat is er mis met bijvoorbeeld woensdag?
Werkgever heeft tijdens corona besloten om door te pakken en dat betekent nooit meer volledig terug naar kantoor maar hoogstens 1 a 2 dagen en misschien soms nog een derde. Aantal kantoren is ingekrompen, kantoorruimte die er nog wel is is nu ruimer van opzet wat dus automatisch betekent dat het niet eens meer mogelijk is dat iedereen gelijktijdig naar kantoor komt.
Er is dus wel spreiding alleen op een andere manier dan jouw vraag

Ik denk dat je deze bedoelt, Initiatiefvoorstel-Van Weyenberg en Maatoug Wet werken waar je wilt?Loveless85 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:39:
Was er trouwens geen wetgeving aangenomen waarin je werkgever je niet kan verplichten volledig op kantoor te werken als je werkzaamheden ook prima 'remote' kunnen?
Die is al wel door de tweede maar nog niet door de eerste kamer.
Fair enough. Al lijkt me 11:30u wat laat, maar "ergens tussen 7 en 9:30 binnen" is misschien niet slecht idd.Bouke-p schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:56:
[...]
Dinsdag en donderdag wel kantoordagen maken, maar loslaten dat iedereen tussen 0700 en 0900 aanwezig moet zijn. Thuis opstarten en vervolgens om 1130 op kantoor zijn voor de gezamelijke lunch bijvoorbeeld.
Vroeg beginnen kan de spreiding ook vandaan komen. Voor mensen met kinderen misschien minder handig, ik vind het heerlijk. (Maar ik ben sowieso vrij flexibel met mijn uren en verdeel ze door de week heen. Vrijdag wat minder, rest van de week wat meer.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Heel Nederland kan alleen nog draaien door tweeverdieners, stel je de personeelstekorten voor als de meeste vrouwen weer thuis achter het aanrecht zaten.Cobb schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:13:
Maar laten we eerlijk zijn, eigenlijk is het zo druk op de wegen omdat een huishouden tegenwoordig alleen maar kan draaien op twee verdieners. Dat is de voornaamste reden...
Minder werken is voor de maatschappij onwenselijk, zie de roep om meer fulltime en gratis kinderopvang.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Lisadr schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:03:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
GoT, You have to love it!
Dat komt meer doordat we een land zijn geworden met verschrikkelijker veel regelgeving en kantoortjes die elkaar bezig houden.hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:18:
[...]
Heel Nederland kan alleen nog draaien door tweeverdieners, stel je de personeelstekorten voor als de meeste vrouwen weer thuis achter het aanrecht zaten.
Minder werken is voor de maatschappij onwenselijk, zie de roep om meer fulltime en gratis kinderopvang.
Vroeger had je aan 10 bouwvakkers genoeg om een huis aan te bouwen, nu heb je 5 man nodig om de vergunning aan te vragen, nog eens 5 man om wat van die vergunning te vinden. Nogmaals 5 man om de stikstof vergunningen aan te vragen. Dan heb je iemand nodig die controleert of de regelgeving wordt na geleefd, en vervolgens nog weer 2 mand die hem dan weer controleert, enz.
Als ik kritisch om mij heen kijk wordt juist heel weinig echt gewerkt en heel erg inefficiënt.
Maar ontopic.
Thuis werken is er in mijn branche niet mogelijk waardoor er niks verandert.
Wel zie ik om mij heen dat best veel tech bedrijven moeten krimpen vanwege de crisis waar vervolgens de keuze wordt gemaakt om het thuiswerken af te schaffen/remmen. Het lijkt er op dat dit wordt gedaan met de hoop dat er personeel vertrekt zodat het personeelsbestand wat kan inkrimpen.
Weet je zeker dat dit voorkomt uit voorkeur?Loveless85 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:04:
[...]
Omdat er dinsdag en donderdag weer iedere keer een paar honderd kilometer file staat? Het onwijs slecht voor het milieu is om in die auto te stappen als het niet zinvol is (en nog slechter om er minutenlang mee stil te staan op de snelweg) en de meeste werkgevers dit simpelweg het probleem van werknemers maken; je moet nou eenmaal om tijd X op kantoor zijn, die files moet je maar rekening mee houden.
Ik ben geen voorstander van 100% thuis he, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind wel dat je als werkgever rekening dient te houden met dit soort situaties, en ook dingen als klimaatverandering die steeds urgenter worden. Dan kan je je kop in het zand steken en gewoon lekker iedereen dinsdag/donderdag stipt 09u op kantoor verwachten, maar ik denk dat je zal zien dat dat niet houdbaar is en talent wegloopt of je vroeger of later door de wetgever wordt gedwongen meer flexibel te zijn. Mits het kan natuurlijk he, ik snap ook dat er banen zijn die alleen op locatie kunnen, of waar die punctualiteit nou eenmaal een vereiste is. Maar ik lees hier (en hoor in m'n omgeving) dat ook veel kantoorpikkies zoals de meesten hier gewoon weer op gezette tijden op kantoor verwacht worden, terwijl daar geen harde noodzaak voor is en dit vooral voorkeur van de manager of organisatie is.
Zie bv. dit artikel van gisteren (!): https://www.nu.nl/economi...oensdag-naar-kantoor.html
Zelf zie ik om mij heen dat best wat bedrijven last hebben van de crisis op dit moment. Het verplichten van het werken op kantoor is voor hun een mooie tool om op een vrijwilliger manier te kunnen krimpen in hun aantal werknemers.
Update tien maanden later: nieuwe baan, half uur rijden, momenteel 5 dagen per week op kantoor. Heerlijk.Eiríkr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:51:
Ik merk de laatste tijd dat ik door het fulltime thuiswerken motivatie verlies. Het ontbreekt inmiddels ook aan discipline. Ondanks dat ik groot voorstander ben van thuiswerken en baal dat mijn werkgever mensen gewoon naar kantoor laat komen.
Na de crisis wil ik zonder meer thuis blijven werken maar dat zal - ondanks de afstand tot kantoor (130km) - niet meer fulltime zijn.
Ik zie mezelf in de toekomst wel weer een dag thuiswerken maar vooralsnog bevalt dit uitstekend.
-edit-
Belangrijke kanttekening; ik sta niet in files en bepaal zelf hoe laat ik start. Soms om 08.00, soms om 09.30 (eerst sporten). Dat telt voor mij wel zwaar. Als ik elke dag in de file had moeten staan, was dit geen optie geweest.
[Voor 14% gewijzigd door Eiríkr op 19-11-2022 10:28]
Hello, World!
*knip* generalisaties mogen achterwege blijven
[Voor 54% gewijzigd door ZieMaar! op 19-11-2022 16:07]
*knip* generalisaties obv anekdotisch ‘bewijs’ hebben hier niets te zoeken
[Voor 38% gewijzigd door ZieMaar! op 19-11-2022 16:08]
[Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 19-11-2022 16:08. Reden: Originele post verwijderd]
Ik werk altijd 15:30 tot 00:30 en tijdens de avondklok moesten wij altijd een vrijstellingsbrief bij ons hebben als we naar huis gingen.
Ik ben blij dat we gewoon zoals normaal naar ons werk konden blijven gaan.
Mijn vrouw werkt fulltime 5 dagen overdag 40 uur en gaat gewoon dagelijks naar het werk toe. Nooit van uit huis gewerkt. Ze werkt als administratief medewerker Frans medewerker en met haar functie kan zei best van thuis werken.
[Voor 26% gewijzigd door van der Berg op 19-11-2022 14:24]
Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro
Momenteel een klant met een team verspreid over Amsterdam, Duitsland en Zweden, dus remote is sowieso standaard. Ik ga eigenlijk alleen naar de klant toe voor de gezelligheid of als het handiger is om mensen face2face te zien. Of als SE weer eens over de vloer is in Amsterdam zodat we even koffie kunnen drinken.
Alternatief voor de thuiswerkplek is kantoor van mijn werkgever op 15 min rijden.
Ik ben een sociaal dier dus ga graag naar kantoor, maar laat me eigenlijk voornamelijk leiden door de drukte thuis (kids die vriendjes over de vloer gaan hebben) of de werkdruk op dat moment. VOor de rest bepaal ik zelf - en dat zal in de toekomst ook niet meer veranderen.
De eerste werkgever of klant die meent mij van 5 dagen in de week ongeacht de tijd op locatie te willen hebben bedank ik vriendelijk

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Reistijd is dan nog wel eigen tijd neem ik aan?Bouke-p schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:56:
[...]
Dinsdag en donderdag wel kantoordagen maken, maar loslaten dat iedereen tussen 0700 en 0900 aanwezig moet zijn. Thuis opstarten en vervolgens om 1130 op kantoor zijn voor de gezamelijke lunch bijvoorbeeld.
Lijkt me in de basis van wel. Alleen werk je dan eerst 1 of 2 uur, dan naar kantoor, etc.Erazher schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:37:
[...]
Reistijd is dan nog wel eigen tijd neem ik aan?
Zou onterecht zijn om opeens je woon/werk verkeer dan als werkuren te tellen, terwijl je in die tijd niet werkt.
[Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 19-11-2022 16:09. Reden: Originele reactie verwijderd]
Punctuality is the politeness of kings
Er zit een verschil in 1 of 2 keer per week op een vaste dag naar het werk moeten of fulltime naar het werk moeten. Die eerste zie ik niet zo'n probleem in, die tweede wel. Dat is gewoon de tijd terugdraaien.hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:23:
[...]
Probleem is dat als iedereen dat voor zichzelf gaat bedenken je nooit als heel team bij elkaar bent, er altijd mensen zijn die de vrijheid nemen om op die dag thuis te werken omdat dat voor hen persoonlijk beter uitkomt.
Mijn ervaring is dat je sneller irritaties krijgt of mensen minder aangehaakt blijven omdat de groep die wel vaak op kantoor komt een andere dynamiek krijgt en beter/anders samenwerkt.
Waarom weer de vrouwen?hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:18:
[...]
Heel Nederland kan alleen nog draaien door tweeverdieners, stel je de personeelstekorten voor als de meeste vrouwen weer thuis achter het aanrecht zaten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik werk al sinds Corona fulltime thuis en dat gaat uitstekend. Van het weekend nog nagedacht over dat ik 3 dagen naar kantoor moet in de week. Aan de ene kant moet ik misschien niet zeuren en gewoon weer gaan. Aan de andere kant zou ik het liever zelf bepalen om 1 dag in de week te gaan. Heb tegen mijn werkgever altijd gezegd dat als er een meeting of iets waarbij ze willen dat ik fysiek naar kantoor kom, dan kom ik ook. Geen probleem.unezra schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:31:
Met zo'n geforceerde maatregel zou ik echt om me heen gaan kijken. Werk zát en genoeg werkgevers die er wél flexibel mee om springen. (Tenzij dus in een type functie waarbij het daadwerkelijk niet logisch is geheel of gedeeltelijk thuis te werken.)
Een woord/zin is blijven hangen voor het weekend in gesprek met mijn manager; Men vind dat ik thuis zit te verpieteren. Ik heb aangegeven dat ik dat bijzonder vind dat zij dat zien(?) en of bepalen. Mijn productiviteit is meer dan goed en terug te zien in de cijfers.
Als anderen zoiets zeggen, zeker als je productiviteit op orde is, kan het misschien toch geen kwaad jezelf af te vragen of zij iets zien dat je zelf niet ziet.Willem30 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:10:
[...]
Een woord/zin is blijven hangen voor het weekend in gesprek met mijn manager; Men vind dat ik thuis zit te verpieteren. Ik heb aangegeven dat ik dat bijzonder vind dat zij dat zien(?) en of bepalen. Mijn productiviteit is meer dan goed en terug te zien in de cijfers.
Heb ik ook gevraagd maar kreeg geen antwoord op terug.Yucon schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:00:
[...]
Als anderen zoiets zeggen, zeker als je productiviteit op orde is, kan het misschien toch geen kwaad jezelf af te vragen of zij iets zien dat je zelf niet ziet.
Precies dit! Allemaal hippe dingen die je op werk kan doen, vaste groep die er altijd mee bezig is tijdens diverse momenten op de dag, maar ik heb geen flauw idee waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om daarmee bezig te zijn. Ik zit volgepland met werk.Willem30 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Mijn werkgever heeft het kantoor ook redelijk omgebouwd tot hip kantoor met allerlei dingen waar je tijdens het werk/pauze toch geen tijd voor hebt. Opvallend is wel dat altijd dezelfde groep mensen heel actief is bij die hippe mogelijkheden. Moeten die niet werken denk ik dan. Dat denken er meer dus dat zorgt voor scheve gezichten.
Werkgever zegt dat op kantoor aanwezig zijn gewaardeerd wordt dus af en toe ga ik een dagje. Daar erger ik me dan pa aan slecht meubilair waar vreemd genoeg geen geld aan wordt besteld....
Ik zie het halve autolandschap omdraaien naar elektrische karren. Die waren toch helemaal niet milieubelastend? Komt probably omdat ik in de regel met de rest van leasend Nederland onderweg ben. In de regel lijkt het wel een klap drukker geworden nu dan voor corona. Dat ik relatief veel lees over mensen die thuiswerken dan vraag ik me toch af wat er op die andere dagen gebeurt. De enige dag die merkbaar rustiger is tegenwoordig (vind ik) is de maandag (met name de ochtend). De rest is minimaal net zo druk of drukker met uitzondering van vrijdagochtend.Loveless85 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:04:
[...]
Omdat er dinsdag en donderdag weer iedere keer een paar honderd kilometer file staat? Het onwijs slecht voor het milieu is om in die auto te stappen als het niet zinvol is (en nog slechter om er minutenlang mee stil te staan op de snelweg) en de meeste werkgevers dit simpelweg het probleem van werknemers maken; je moet nou eenmaal om tijd X op kantoor zijn, die files moet je maar rekening mee houden.
Overigens is de policy bij ons dat naar kantoor komen niet hoeft maar verbaas ik me erover hoeveel mensen tóch altijd naar kantoor komen terwijl ze geen afspraken o.i.d. hebben en al helemaal niet in overleg gaan met elkaar. Dan zit ik mooi altijd thuis aan het werk.
Misschien vinden ze thuiswerken gewoon niet prettig (werk/prive gescheiden houden) of hebben ze gewoon geen geschikte thuiswerkplek. Genoeg mensen die noodgedwongen in de coronaperiode op hun slaapkamer zaten omdat ze verder geen ruimte hebben, nou, dan ga ik ook liever naar kantoor toe...Typhone schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:16:
[...]
Ik zie het halve autolandschap omdraaien naar elektrische karren. Die waren toch helemaal niet milieubelastend? Komt probably omdat ik in de regel met de rest van leasend Nederland onderweg ben. In de regel lijkt het wel een klap drukker geworden nu dan voor corona. Dat ik relatief veel lees over mensen die thuiswerken dan vraag ik me toch af wat er op die andere dagen gebeurt. De enige dag die merkbaar rustiger is tegenwoordig (vind ik) is de maandag (met name de ochtend). De rest is minimaal net zo druk of drukker met uitzondering van vrijdagochtend.
Overigens is de policy bij ons dat naar kantoor komen niet hoeft maar verbaas ik me erover hoeveel mensen tóch altijd naar kantoor komen terwijl ze geen afspraken o.i.d. hebben en al helemaal niet in overleg gaan met elkaar. Dan zit ik mooi altijd thuis aan het werk.
Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.
Dat is iets wat je wel vaak ziet ja. Mensen die thuis een speciale ruimte hebben willen over het algemeen thuis werken, mensen die aan de keukentafel of in de slaapkamer zitten, gaan graag naar kantoor. Maar als team moet je toch wel kunnen polderen?-tom-562 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:40:
[...]
Misschien vinden ze thuiswerken gewoon niet prettig (werk/prive gescheiden houden) of hebben ze gewoon geen geschikte thuiswerkplek. Genoeg mensen die noodgedwongen in de coronaperiode op hun slaapkamer zaten omdat ze verder geen ruimte hebben, nou, dan ga ik ook liever naar kantoor toe...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik heb wel een aparte plek om thuis te werken, maar alsnog ga ik graag naar het werk. Ik vind die scheiding tussen privé en werk wel heel erg prettig en de sociale contacten tijdens een werkdag ervaar ik ook als positief. Ja, het kan wel eens wat storend werken, maar goed, er bestaat meer in het leven dan alleen maar productiviteit. Maar ondanks dit alles stoor ik me er evengoed aan dat er nog steeds geen officieel thuiswerkbeleid is opgesteld. Áls ik dan een keer thuis wil werken omdat bepaalde werkzaamheden daar beter door kunnen worden gedaan, wil ik me ook niet schuldig hoeven voelen en me in drievoud moeten verantwoorden zoals ik dat nu wel ervaar.Typhone schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:16:
[...]
Om nog maar te zwijgen over de stookkosten die je bespaart als je op het werk aan de slag gaat

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Op ons kantoor is ook wel eea aan te merken (eigen monitoren meegenomen na Covid, je raakt toch verwend met grote schermen thuis

Ik heb een prima kantoor thuis, maar kies er toch bewust voor 2 dagen per week thuis te werken en 3 op kantoor. (Maar goed, het is ook wel inherent aan mijn werk dat sociale interactie een belangrijke factor is. Zonder dat, kan ik mijn werk noet goed doen en juist dát vind plaats op kantoor. Los van het feit dat ik regelmatig onder tafel lig van het lachen omdat 2 collega's een soort van stand-up-comedy aan het uitvoeren zijn en dat heb ik thuis toch wat minder.)Wailing_Banshee schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:35:
[...]
Dat is iets wat je wel vaak ziet ja. Mensen die thuis een speciale ruimte hebben willen over het algemeen thuis werken, mensen die aan de keukentafel of in de slaapkamer zitten, gaan graag naar kantoor. Maar als team moet je toch wel kunnen polderen?
Het gaat in mijn beleving om meer dan harde, direct meetbare, output.Willem30 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:10:
[...]
Ik werk al sinds Corona fulltime thuis en dat gaat uitstekend. Van het weekend nog nagedacht over dat ik 3 dagen naar kantoor moet in de week. Aan de ene kant moet ik misschien niet zeuren en gewoon weer gaan. Aan de andere kant zou ik het liever zelf bepalen om 1 dag in de week te gaan. Heb tegen mijn werkgever altijd gezegd dat als er een meeting of iets waarbij ze willen dat ik fysiek naar kantoor kom, dan kom ik ook. Geen probleem.
Juist dát, sociale cohesie, wat ontzettend belangrijk is in bedrijven, is een stuk lastiger te bereiken met thuiswerken.
Nu vind ik wel dat dat in de regel ook prima te bewerkstelligen is met bijvoorbeeld 1 of 2 dagen per week met zijn allen op kantoor en de rest thuis. Maar helemaal niet naar kantoor (zoals sommigen willen), vind ik voor zowel werknemer als werkgever, niet goed.
Bij mij valt de heenweg mee, maar de terugweg is drama. Ik zou gewoon om 14:30 uur willen vertrekken.Bouke-p schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:56:
[...]
Bij ons is de dinsdag en donderdag ook kantoordag, ik ga niet, 2 uur file rijden, voor wat?
08:00 starten en 14:30 vertrekken om thuis door te gaan zou ik prima vinden, maar dat komt bijna praktisch neer op na de lunch gaan rijden.
Dat zou een kantoor zijn waar ik niet zou kunnen werken. Zelfs niet eens socialiseren...jip_86 schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:28:
Maar daar ben ik inmiddels ook wel van terug toen ik met een bedrijvendag een ander ict bedrijf zag. Dat was mooi gezellig in een kantoortuin, 10-15 werkplekken rug aan rug en naast elkaar met een schotje ertussen en ook nog eens flexplekken. Het was ook nog eens drie hoog naar boven open zodat je het hele bedrijf hoort schreeuwen waaronder de kantine beneden
Daarom is er ook niet 1 oplossing die voor iedereen werkt. Het hangt van zoveel factoren af... Wat voor een type persoon ben je zelf, wat voor een collega's heb je, hoe kun je thuis werken, hoe kun je op kantoor werken, woon je dicht bij het werk, of juist ver weg. En waarschijnlijk nog een hele serie andere afwegingen...unezra schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:23:
[...]
Ik heb een prima kantoor thuis, maar kies er toch bewust voor 2 dagen per week thuis te werken en 3 op kantoor. (Maar goed, het is ook wel inherent aan mijn werk dat sociale interactie een belangrijke factor is. Zonder dat, kan ik mijn werk noet goed doen en juist dát vind plaats op kantoor. Los van het feit dat ik regelmatig onder tafel lig van het lachen omdat 2 collega's een soort van stand-up-comedy aan het uitvoeren zijn en dat heb ik thuis toch wat minder.)
Ik zal daar niet de enige in zijn.
[Voor 11% gewijzigd door FunkyTrip op 22-11-2022 09:13]
Dit dus.
Misschien beetje offtopic, maar vraag mij echt af hoe het kan dat als je thuiswerkt zulke enorme bedragen qua gas gebruik hebt?FunkyTrip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:12:
Sinds corona werkte ik 2 dagen op kantoor en 3 dagen thuis, maar door de hoge gas- en electriciteitsprijzen kost thuiswerken me een 15 euro per dag met deze temperaturen, dus ik ga weer 4 a 5 dagen op kantoor werken denk ik.
Als ik thuiswerk heb ik mijn CV gewoon uitstaan zowat (op nachtstand).
Ik zit gewoon lekker in mijn "werkkleding" (aka joggingbroek, oud shirt en meestal iets van een vest eroverheen) te werken.
Hierdoor heb ik bijna geen gasverbruik als ik thuis werk, vooral niet nu ik een ketel heb zonder waakvlam.
Ja als ik thuis zou lopen in dezelfde kleding als op kantoor, dan moet ik wel de kachel aanzetten.
Ah oke. Dat verklaard opzich wel een hoop.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:46:
[...]
Op kantoor zit ik met een dikkere trui dan thuis... En dan nog heb ik het op kantoor koud...
Ik heb het op kantoor snikheet eigenlijk

En dan loop ik gewoon in een (nette) polo met korte mouwen omdat ik het anders te warm heb.
[Voor 18% gewijzigd door Ryur op 22-11-2022 09:56]
Op kantoor zit ik met een dikkere trui dan thuis... En dan nog heb ik het op kantoor koud...Ryur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:38:
[...]
Ja als ik thuis zou lopen in dezelfde kleding als op kantoor, dan moet ik wel de kachel aanzetten.
Vind het wel prettig zo.
Mee eens. Als ik nu naar kantoor moet vertrek ik na de spits (na 9u) en zorg ik dat ik voor 16u (liefst nog eerder) weg ben... Totaal onzinnig want ik krijg niks gedaan maar goed voor 1 dag in de week (of 2 weken) is het qua interactie wel gezellig...c-nan schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:35:
[...]
Bij mij valt de heenweg mee, maar de terugweg is drama. Ik zou gewoon om 14:30 uur willen vertrekken.
Bij ons is de dinsdag en donderdag ook kantoordag, ik ga niet, 2 uur file rijden, voor wat?
08:00 starten en 14:30 vertrekken om thuis door te gaan zou ik prima vinden, maar dat komt bijna praktisch neer op na de lunch gaan rijden.
[Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 22-11-2022 09:57]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik heb gisteren over de hele dag 12 m3 verbruikt, dus als je daarvan de helft aan thuiswerken kan toerekenen zit je zo op 18 euro per dag, bij 3 euro per kuub.Ryur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:38:
[...]
Misschien beetje offtopic, maar vraag mij echt af hoe het kan dat als je thuiswerkt zulke enorme bedragen qua gas gebruik hebt?
Ik zit gewoon lekker in mijn "werkkleding" (aka joggingbroek, oud shirt en meestal iets van een vest eroverheen) te werken.
Hierdoor heb ik bijna geen gasverbruik als ik thuis werk, vooral niet nu ik een ketel heb zonder waakvlam.
Ik heb zelf een airco voor verwarmen in mijn thuiskantoortje, dat was gisteren 3kWh, heb nog oude prijzen, dus mijn kosten voor verwarmen zitten rond de 0,50 euro nu.
Kosten voor gas reken ik niet toe aan thuiswerken: de ketel staat laag als ik alleen thuis ben, pas als mijn dochter thuis komt gaat 'ie aan.
[Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 22-11-2022 10:03]
Ik draag op het werk geen andere kleren dan thuis eigenlijk, gewoon aangepast aan de tijd van het jaar (trui, met ondershirt en spijkerbroek) maar ik heb gistermiddag onverwachts even thuis gewerkt en had nog extra een thermobroek onder mijn broek aan gedaan omdat het nog niet opgewarmd was in het begin. (verwarm mijn werkkamer met airco, maar dat is wel de oudste unit in het huis, dus duurt even) Ik blijf het dan koud hebben. Misschien ben jij zo iemand die het heel snel warm heeft, maar als ik stil achter mijn computer zit, dan blijven mijn handen en voeten ijs- en ijskoud als er geen verwarming aan is, dat is echt absoluut niet comfortabel.Ryur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:38:
[...]
Misschien beetje offtopic, maar vraag mij echt af hoe het kan dat als je thuiswerkt zulke enorme bedragen qua gas gebruik hebt?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
En daarom ga ik nu niet graag naar kantoor. Thuis heb ik meer mogelijkheden om m'n handen en voeten te verwarmen....Metalfreak schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:08:
[...]
maar als ik stil achter mijn computer zit, dan blijven mijn handen en voeten ijs- en ijskoud als er geen verwarming aan is, dat is echt absoluut niet comfortabel.
Je kan "gratis" naar kantoor reizen?FunkyTrip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:12:
Sinds corona werkte ik 2 dagen op kantoor en 3 dagen thuis, maar door de hoge gas- en electriciteitsprijzen kost thuiswerken me een 15 euro per dag met deze temperaturen, dus ik ga weer 4 a 5 dagen op kantoor werken denk ik.
Als ik leaseauto zou hebben, zou het me misschien meer triggeren om naar kantoor te gaan.
Overigens is mijn manager nu als een soort schoolmeester bezig; ik moet aangeven wanneer ik op kantoor ben. Dat worden mijn vaste dagen en dat wordt ook elke week bijgehouden of ik dat netjes doe.

[Voor 16% gewijzigd door Willem30 op 22-11-2022 13:07]
Tja,. jij bent gewoon gezegend. Zo'n type dat in tshirt op kantoor rondloopt daar waar anderen in trui rondlopen. Als ik met 18.5 graden thuis werk dan krijg ik koude handen (en dan heb ik gewoon een dikke hoodie aan en dikke sloffen). Niet iedereen heeft een top geisoleerd huis (C in mijn geval). Ik geef al toe op luxe, want 19.5 - 20 graden is veel fijner, maar dan moet de kachel flink aan.Ryur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:38:
[...]
[...]
Ah oke. Dat verklaard opzich wel een hoop.
Ik heb het op kantoor snikheet eigenlijk![]()
En dan loop ik gewoon in een (nette) polo met korte mouwen omdat ik het anders te warm heb.
Eneco rekent momenteel 4 euro per m3 he

(ok, we krijgen natuurlijk wel die 190e terug)
Dit dus.
De verwarming hier staat op 19 graden, in mijn werkruimte is het tussen de 20 en 21 graden. Gewoon een kwestie van de warmte binnen houden in m'n werkruimte. En als ik echt koude handen heb, roep ik gewoon een kat erbij zodat ik even m'n handen kan opwarmenFunkyTrip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:27:
[...]
Tja,. jij bent gewoon gezegend. Zo'n type dat in tshirt op kantoor rondloopt daar waar anderen in trui rondlopen. Als ik met 18.5 graden thuis werk dan krijg ik koude handen (en dan heb ik gewoon een dikke hoodie aan en dikke sloffen). Niet iedereen heeft een top geisoleerd huis (C in mijn geval). Ik geef al toe op luxe, want 19.5 - 20 graden is veel fijner, maar dan moet de kachel flink aan.

Op kantoor staat de verwarming op 18 graden (niet klagen, moet je maar vaker even wat gaan lopen...) en in zo'n grote kantoortuin is het dan echt niet warm te krijgen.
Ons bedrijf verzorgt klimaatregeling, dus altijd perfecte temp in enorme kantoortuinen (want visitekaartje)Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:42:
[...]
De verwarming hier staat op 19 graden, in mijn werkruimte is het tussen de 20 en 21 graden. Gewoon een kwestie van de warmte binnen houden in m'n werkruimte. En als ik echt koude handen heb, roep ik gewoon een kat erbij zodat ik even m'n handen kan opwarmen
Op kantoor staat de verwarming op 18 graden (niet klagen, moet je maar vaker even wat gaan lopen...) en in zo'n grote kantoortuin is het dan echt niet warm te krijgen.

23 graden; dat lijkt te warm, maar de luchtvochtigheid is erg laag, dus voelt het prima aan.
Ik werk thuis in de woonkamer en die is groot, dus moet veel warm houden. In vorige huis had ik klein werkkamertje en mijn bureau stond naast de radiator, dus dat was wat makkelijker.
Dit dus.
Zoneverwarming aanschaffen waardoor die kosten een stuk lager zijn en €15,- per dag lijkt mij heel erg hoog.FunkyTrip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:12:
Vorige week woensdag heb ik 3m3 verbruikt. Ik vraag me serieus af of we daarvan wel de helft kunnen aanrekenen aan thuiswerken, maar dat zou dan gaan om max. €5,25. Sure, mijn thuiswerkvergoeding is €1,- per dag en naar kantoor krijg ik met de auto €0,19 per kilometer en OV 100%, maar het is zeker geen €15,- per dag *extra*.
Kortom: Daar heb je zelf ook nog wel de hand in.
Als ik even heel snel reken kan ik met 1 euro per kWh voor 15 euro een 2000W straalkacheltje 7,5 uur vol aanzetten in mijn werkruimte.FunkyTrip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:12:
Daarmee ben ik na 1 werkdag wel gaar genoeg om opgegeten te worden, ben ik bang.
Bijna 4m3 voor gisteren hele dag zie ik. Dus dat zal 3m3 zijn tot einde werktijd. 12 euro plus paar euro electriciteit kom toch nog een eindje. Neem aan dat het bij vriezen overdag sneller oploopt.unezra schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:33:
[...]
Zoneverwarming aanschaffen waardoor die kosten een stuk lager zijn en €15,- per dag lijkt mij heel erg hoog.
Vorige week woensdag heb ik 3m3 verbruikt.
Dit dus.
Precies daarom dus zoneverwarming. Juist met de huidige gasprijzen haal je de aanschaf er snel uit.FunkyTrip schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:09:
[...]
Bijna 4m3 voor gisteren hele dag zie ik. Dus dat zal 3m3 zijn tot einde werktijd. 12 euro plus paar euro electriciteit kom toch nog een eindje. Neem aan dat het bij vriezen overdag sneller oploopt.
Met zoneverwarming verwarm je enkel die vertrekken waar je ook echt bent. In mijn geval is dat het toilet en mijn werkkamer. Ipv pak 'm beet 100m2 (we verwarmen niet alle vertrekken), hoeven we dan nog maar 14m2 te verwarmen. Dat scheelt serieus veel geld.
Het enige vertrek dat is verwarmd is de woonkamerunezra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:12:
[...]
Precies daarom dus zoneverwarming. Juist met de huidige gasprijzen haal je de aanschaf er snel uit.

anyway, we gaan wat offtopic
[Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 23-11-2022 09:56]
Dit dus.
Helaas achter een betaalmuur maar het komt erop neer dat steeds meer mensen hun gezicht op kantoor moeten laten zien. Het is ook wel te merken want ik werk vlak naast de A4 in de omgeving van Leiden. Wat een drukte inmiddels weer. N11 waar ik vanmorgen overheen fietste ook weer dikke file.
Liever nog een nat pak op de fiets dan zo lang in de file staan, heb op de zaak mijn droge kleren liggen

Ik rij iedere dag vanaf Den Haag over die A4 richting Leiden (en uiteindelijk ook over de N11), het is eigenlijk alleen op vrijdag goed te doen. Andere dagen wordt het iedere week drukker en drukker. Vanaf volgende week een baan waarbij ik 4 dagen ga thuiswerken en 1 dag op kantoor (is policy vanuit het bedrijf), kijk er nu al naar uit om niet meer iedere dag in de file te staanVlassie1980 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:16:
https://www.ad.nl/werk/kl...werknemers-doen~a782f5ff/
Helaas achter een betaalmuur maar het komt erop neer dat steeds meer mensen hun gezicht op kantoor moeten laten zien. Het is ook wel te merken want ik werk vlak naast de A4 in de omgeving van Leiden. Wat een drukte inmiddels weer. N11 waar ik vanmorgen overheen fietste ook weer dikke file.
Liever nog een nat pak op de fiets dan zo lang in de file staan, heb op de zaak mijn droge kleren liggen

In de zomertijd is het vaak beter te doen, maar het valt mij verder ook gewoon op dat het ondanks dat vele mensen nog thuiswerken zo ontiegelijk druk op de wegen is. Denk dat dit vooral komt door het falen van het OV op dit moment.tommerd_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:21:
[...]
Ik rij iedere dag vanaf Den Haag over die A4 richting Leiden (en uiteindelijk ook over de N11), het is eigenlijk alleen op vrijdag goed te doen. Andere dagen wordt het iedere week drukker en drukker. Vanaf volgende week een baan waarbij ik 4 dagen ga thuiswerken en 1 dag op kantoor (is policy vanuit het bedrijf), kijk er nu al naar uit om niet meer iedere dag in de file te staan
Ach, met een high-speed ebike is het perfect te doen en zoef je alles voorbij

Denk dat jij een hogere gemiddelde snelheid haalt op dat traject dan ik 's ochtendsVlassie1980 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:25:
[...]
In de zomertijd is het vaak beter te doen, maar het valt mij verder ook gewoon op dat het ondanks dat vele mensen nog thuiswerken zo ontiegelijk druk op de wegen is. Denk dat dit vooral komt door het falen van het OV op dit moment.
Ach, met een high-speed ebike is het perfect te doen en zoef je alles voorbij

Gemiddeld 37 km/u en de brug stond nog open. Met windje mee zit je met die fiets zo op de 45.tommerd_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:26:
[...]
Denk dat jij een hogere gemiddelde snelheid haalt op dat traject dan ik 's ochtends
Zelfs tijdens lockdowns toen ik mijn gezicht niet op de zaak mocht laten zien toch elke ochtend een rondje van 20 km gedaan om in de goede flow te blijven.
Eind van de zomer kwam er wederom een bericht dat management ons weer allemaal op kantoor wilde. Nog meer dan de vorige keer was er protest van iedereen, maar daar werd geen enkel gehoor aan gegeven.
Persoonlijk was mij tijdens in dienst treden beloofd dat nadat corona voorbij zou zijn, er een permanent systeem zou komen voor thuiswerken, idee was 1-2 dagen in de week thuis werken. Eerder dit jaar verhuisd door omstandigheden, nu is het al gauw 5 kwartier enkele reis naar werk. Doe ik niet met plezier, maar als het 3x in de week is in plaats van 5 zou dat een stuk beter te doen zijn. Dat was ook een van de overwegingen toen we destijds besloten voor de plaats waar we nu wonen.
Onder de jonge garde hier op kantoor is het complete gebrek aan begrip van management steeds meer een probleem aan het worden; hier gaan we mensen op kwijt raken. Tegelijkertijd zijn er een paar die halstarrig gewoon niet op komen dagen op vrijdag, en die worden er verder niet op aangesproken. Het leidt tot scheve blikken "oh die mag het wel."
Ik vind het bizar dat we woonwerk-reizen nog steeds niet gaan zien als verspilling (het reizen an sich, niet het samenzijn met je collega's).Vlassie1980 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:16:
https://www.ad.nl/werk/kl...werknemers-doen~a782f5ff/
En dan niet noodzakelijk verspilling in de zin van vervuiling, maar meer als verspilling van menselijk potentieel. De tijd die je steekt in reizen gaat af van je tijd voor: ontspanning, rust, zorgen voor, andere creatie...
Werkgevers zijn gefocussed op het optimaliseren van hun bedrijf en processen, maar de omstandigheden creeeren om hun human resources (ugh, vies woord) in topconditie te houden en de invloed van reizen daarop lijken ze totaal te missen.
Ik ben er een voorstander van om woonwerk-reistijd betaalde tijd te maken om de incentive te creeeren om reistijd te minimaliseren door a) buiten de spits te laten reizen, en b) aantal reismomenten te minimaliseren. Net zoals de loodgieter ook voorrijkosten rekent.
11.500Wp
Dat bevalt mij prima, maar ik denk dat het beter zou kunnen. Ik weet alleen niet hoe...
Ik ga nu in principe één dag per week naar kantoor en met enige regelmaat twee dagen. Soms heeft dat toegevoegde waarde als in, de afspraken die ik heb staan kunnen dan fysiek plaatsvinden en/of ik raak met (minder directe) collega's in gesprek waarbij dat gesprek indirect wat oplevert (al dan niet een goed gevoel). Dat kan zakelijk zijn, maar ook privé.
Even zo vaak denk ik aan het eind van de dag ook, wat voor toegevoegde waarde had het? De afspraken die ik had waren alsnog digitaal/hybride en doordat het rustig was op kantoor heb ik ook weinig tot geen (andere) collega's gesproken.
Dan de reistijd en bijbehorende kosten. Ik hoef maar een klein half uurtje, sinds begin corona werk ik 4x9. De reistijd die ik niet heb werk ik dan en dat zorgt voor een dag vrij, ik vind dat heerlijk. Op kantoor 9u maken en dan nog reizen (ookal is het een half uurtje) voelt toch als een lange dag.
Qua reiskosten krijg ik 19 cent met de auto, parkeren á 7,50 is voor eigen rekening. Dat wist ik toen ik in dienst kwam, dus eigen keuze (al was het dagtarief toen nog 6eu). Voelt echter toch niet lekker als ik een dag op kantoor heb gehad die van minder toegevoegde waarde was...
Met het OV is ook een optie. Qua reistijd een paar minuten langer, maar qua kosten lood om oud ijzer. Daar komt bij dat de bus 1x per uur gaat en mij dat minder flexibiliteit geeft. Dan dus maar met de auto.
Fiets is geen optie, daarvoor is het mij net te ver. E-bike oid is een optie, maar vergt ook weer een forse investering wat ik teveel vind voor die paar dagen kantoor. Plus dat de reistijd dan minimaal verdubbelt en ik ook nog eens een kans op een nat pak heb.
Conclusie, ik doe dus inderdaad maar wat ik ik denk dat goed is/goed voelt. Ik heb absoluut geen moeite met thuiswerken, dus ik vind het prima. Het gevoel dat het beter kan blijft, ik weet echter dus niet hoe en ik heb het grotendeels ook niet zelf in de hand.
Wat is er vies aan het woord human resources? Het dekt denk ik de lading heel goed.boxlessness schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:58:
[...]
Ik vind het bizar dat we woonwerk-reizen nog steeds niet gaan zien als verspilling (het reizen an sich, niet het samenzijn met je collega's).
En dan niet noodzakelijk verspilling in de zin van vervuiling, maar meer als verspilling van menselijk potentieel. De tijd die je steekt in reizen gaat af van je tijd voor: ontspanning, rust, zorgen voor, andere creatie...
Werkgevers zijn gefocussed op het optimaliseren van hun bedrijf en processen, maar de omstandigheden creeeren om hun human resources (ugh, vies woord) in topconditie te houden en de invloed van reizen daarop lijken ze totaal te missen.
Mensen zijn je menselijk kapitaal, maar ook een van je belangrijkste bronnen. Lijkt me weinig mis met een zakelijke én menselijke benadering en in mijn beleving is HR beiden.
Die zie ik niet.Ik ben er een voorstander van om woonwerk-reistijd betaalde tijd te maken om de incentive te creeeren om reistijd te minimaliseren door a) buiten de spits te laten reizen, en b) aantal reismomenten te minimaliseren. Net zoals de loodgieter ook voorrijkosten rekent.
Je kunt prima eerst 2 uur thuis werken, dan naar kantoor (in eigen tijd), dan daar je ding doen en dan weer in eigen tijd naar huis. Wat ik wél logisch vind, is tijd die je bijvoorbeeld in het OV aan werk besteed, als werktijd rekenen. (Of, als je in de auto daadwerkelijk zit te bellen, dat zien als werktijd. Maar de vraag is hoe verstandig het is in de auto hele meetings te hebben...)
Optimalisatie van het voorkomen van verspilde tijd in de file en een goede werk/privé balans, sure, maar tijd die niet werkelijk gewerkt wordt als werktijd rekenen, not really.
Bij mijn werkgever is alles wat je meer dan 30min in het ov zit ook werktijd, mits je kunt aantonen dat je werkt.unezra schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:39:
[...]
Wat is er vies aan het woord human resources? Het dekt denk ik de lading heel goed.
Mensen zijn je menselijk kapitaal, maar ook een van je belangrijkste bronnen. Lijkt me weinig mis met een zakelijke én menselijke benadering en in mijn beleving is HR beiden.
[...]
Die zie ik niet.
Je kunt prima eerst 2 uur thuis werken, dan naar kantoor (in eigen tijd), dan daar je ding doen en dan weer in eigen tijd naar huis. Wat ik wél logisch vind, is tijd die je bijvoorbeeld in het OV aan werk besteed, als werktijd rekenen. (Of, als je in de auto daadwerkelijk zit te bellen, dat zien als werktijd. Maar de vraag is hoe verstandig het is in de auto hele meetings te hebben...)
Optimalisatie van het voorkomen van verspilde tijd in de file en een goede werk/privé balans, sure, maar tijd die niet werkelijk gewerkt wordt als werktijd rekenen, not really.
Maar... Hoe ga je veilig werken in de trein? Iedereen kan op je scherm kijken en bellen is ook weer zoiets.
Een privacyscherm op je laptop doet wel iets, maar dan nog.
Ik heb de afspraak dat de tijd die ik in de trein werk, idd ook werktijd is. Nu is dat wel meteen een rit van 1,5 uur zonder overstap.Bouke-p schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:03:
[...]
Bij mijn werkgever is alles wat je meer dan 30min in het ov zit ook werktijd, mits je kunt aantonen dat je werkt.
Je geeft zelf het antwoord al.Maar... Hoe ga je veilig werken in de trein? Iedereen kan op je scherm kijken en bellen is ook weer zoiets.
Een privacyscherm op je laptop doet wel iets, maar dan nog.

Bellen doe ik sowieso niet in de trein, ga bewust 1e klasse stiltecoupé zitten. De rest kan, binnen grenzen, prima.
Vind het héérlijk om te werken in de trein. Beetje zoevend door het landschap, wat typen, beetje nadenken. Fijne afwisseling tov thuis of op kantoor.
Doe ikzelf ook: de randen van de dag thuis, en wanneer de files weg zijn in de auto.unezra schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:39:
[...]
Wat is er vies aan het woord human resources? Het dekt denk ik de lading heel goed.
[...]
Die zie ik niet.
Het gaat mij om het verplaatsen van de prikkel om minder uren te maken in verkeer/file. Werkgevers hebben middels instructierecht volledige controle en geen enkele prikkel om de reistijd te verplaatsen of te reduceren terwijl daar veel te winnen is wat betreft quality of life, verspilling van menselijk potentieel, en milieu.
De vraag van werkgevers om full-time/dagelijks op kantoor te verschijnen is in mijn ogen onredelijk, en ik vind dat de verborgen kosten hiervan best wel eens explicieter gemaakt mogen worden richting werkgever in plaats van volledig af te schuiven op werknemer.
De 19ct/km reiskostenvergoeding is niet voldoende prikkel (blijkbaar), noch wordt daar de verloren tijd in meegerekend.
Natuurlijk, in de huidige situatie "it takes two to tango", en zowel werkgever als werknemer zijn akkoord gegaan toen het contract getekend werd. Maar ik hoop dat er langzaam een beweging gemaakt wordt om "verplicht naar kantoor" om te buigen. In eerste instantie via een secundaire arbeidsvoorwaarde, misschien in de toekomst via regelgeving. Dat laatste is ook nodig... nu kan een werknemer deze secundaire arbeidsvoorwaarde misschien afdwingen bij contractbesprekingen omdat de arbeidsmarkt krap is, maar er is geen garantie dat dit in de toekomst zo zal blijven.
11.500Wp
Door mensen human resources te noemen zie je ze niet als mensen maar als een productiemiddel. Terwijl een goed bedrijfsresultaat het resultaat is van mensen en mensenwerk. Fatsoenlijke bedrijven hebben het ook niet meer over HR.unezra schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:39:
[...]
[...]
Dat is wel heel zwart wit.. "Mijn werkgever gebruikt een ander woordje voor zijn P&O uh.. HR.. uh PZ.. afdeling dus die is beter!" uh nee, it's just a name...Frame164 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:49:
[...]
Door mensen human resources te noemen zie je ze niet als mensen maar als een productiemiddel. Terwijl een goed bedrijfsresultaat het resultaat is van mensen en mensenwerk. Fatsoenlijke bedrijven hebben het ook niet meer over HR.
Dit is een account.
Waarom zou werktijd niet het verschil in tijd kunnen zijn tussen het dicht doen en weer openen van de voordeur? (of achterdeur als je Brabander bentunezra schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:39:

Deze zomer met een elektricien uit de regio Deventer gewerkt die vrolijk door zijn werkgever voor vier weken naar een klus in Eindhoven mocht. Als compensatie kon hij zijn werkbus tijdelijk thuis parkeren, dat compenseert de enkele reis van twee uur wel.

Daar heb ik in overleg met de beste man maar een hotel voor geboekt waar hij zondagavond naar toe rijdt en woensdag weer vertrekt, tussendoor werkt hij 3x12 uur. Zal vast niet helemaal 100% arbo compliant zijn maar mijns inziens beter dan vier uur per dag in de auto. En je hebt opeens een vrolijke en gemotiveerde werknemer.

Persoonlijk vind ik zo'n hotel een lapmiddel, men had in de eerste plaats heel die klus niet aan moeten nemen enkel vanwege de extra reistijd. Maar als je het dan toch wel aan neemt, bespreek het met de werknemer(s) en zorg dat je budget vrij speelt om die medewerkers te ontzien op een manier waar zij blij van worden.
Voor mensen die wel thuis kunnen werken, maar het niet willen of mogen, zou je ze de optie kunnen geven om later te beginnen. 11.00 op kantoor en 20.00 weer naar huis ofzo. Kost je als klein bedrijfje misschien de investering in een keukentje met wat pannen, wat groter bedrijf zal de kantine later sluiten of een deal maken met een lokaal restaurant. Maakt allemaal niet uit wat je doet zolang je personeel opties geeft, opties waar ze misschien nog niet eens zelf aan gedacht hebben.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Het grootste probleem is dat je dan een hele korte periode hebt waarbij iedereen aan het werk is. Het zou voor mij een horror situatie zijn als ik tot 6 uur zou moeten werken, laat staan 8 uur. Ik begin het liefst om 7 uur en ben om 4 uur weer weg (mijn normale werktijden als ik thuis ben, op kantoor begin ik een half uur later en heb een half uur middag pauze ipv een uur).jadjong schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:11:
[...]
Voor mensen die wel thuis kunnen werken, maar het niet willen of mogen, zou je ze de optie kunnen geven om later te beginnen. 11.00 op kantoor en 20.00 weer naar huis ofzo. Kost je als klein bedrijfje misschien de investering in een keukentje met wat pannen, wat groter bedrijf zal de kantine later sluiten of een deal maken met een lokaal restaurant. Maakt allemaal niet uit wat je doet zolang je personeel opties geeft, opties waar ze misschien nog niet eens zelf aan gedacht hebben.
Mijn werkgever kon er al niet mee omgaan dat we in plaats van een half uur pauze, een half uur eerder begonnen en een uur pauze namen. (dan kan je nog eens een stukje lopen etc.)Wailing_Banshee schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:33:
[...]
Het grootste probleem is dat je dan een hele korte periode hebt waarbij iedereen aan het werk is.
Na een week van belletjes die in onze pauze vielen, en waar wij dus niet opnamen heeft hij dat weer teruggedraaid.
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Onzin.Badtothebone schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:12:
Bij ons heet het de 'People Team'. HR is niet meer van deze tijd.
People Team klinkt hip en modern, maar noem het gewoon HR. Dat is wat het is.
In the end gaat het vooral om hoe je het in vult en dat P&O niet meer gebruikt word snap ik omdat modern HRM allang niet meer het oude P&O is. Maar "People Team" daar gebruiken waar je HRM bedoelt, vind ik niet heel nuttig.
Just a name. Dus het mag ook de afdeling Warm Vlees heten?Grvy schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:58:
[...]
Dat is wel heel zwart wit.. "Mijn werkgever gebruikt een ander woordje voor zijn P&O uh.. HR.. uh PZ.. afdeling dus die is beter!" uh nee, it's just a name...
Persoonlijk vind ik HR ook een rot term die bedoeld is om managers te laten vergeten dat het over mensen gaat.
Lekker in het belachelijke trekken, dat werkt altijd zo goed.downtime schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:02:
[...]
Just a name. Dus het mag ook de afdeling Warm Vlees heten?
Persoonlijk vind ik HR ook een rot term die bedoeld is om managers te laten vergeten dat het over mensen gaat.

Dit is een account.
Lijkt me heel lastig te verkopen want dat zou betekenen dat iemand die 2 uur van diens werk woont, óf een hoger salaris óf een lager salaris (omgerekend naar uurloon) zou krijgen dan iemand die 15 minuten van diens werk woont. Je zou de salarissen gelijk kunnen trekken, maar dan krijg je logischerwijs weer de discussie dat iemand die 15 minuten van diens werk woont, meer uren per dag productief is dan iemand die 2 uur van diens werk woont.jadjong schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:11:
[...]
Waarom zou werktijd niet het verschil in tijd kunnen zijn tussen het dicht doen en weer openen van de voordeur? (of achterdeur als je Brabander bent) Wil niet zeggen dat je voortaan binnen acht uur weer thuis moet zijn, je kan het ook zien als een 40-urige werkweek die eigenlijk 46 uur kost. Gewoon je bruto salaris door 4x46 delen om te weten hoeveel je per uur verdient. Als je bij een nieuwe baan 10% meer verdient maar ook langer onderweg bent kan de deal wel eens slechter zijn dan je dacht.
Het al heel lastig salarissen eerlijk te krijgen, als je deze factor toe voegt wordt het compleet onmogelijk en kun je het helemaal nooit meer min of meer goed doen. (100% krijg je het nooit, er zal altijd wel iemand zijn die de verloning oneerlijk vindt.)
Volgens mij staat niets in de wet 3x12 in de weg. Hooguit de CAO waar de persoon onder valt en dan nog is er een redelijke kans dat de CAO het toe staat, zolang het voor beperkte duur is.Deze zomer met een elektricien uit de regio Deventer gewerkt die vrolijk door zijn werkgever voor vier weken naar een klus in Eindhoven mocht. Als compensatie kon hij zijn werkbus tijdelijk thuis parkeren, dat compenseert de enkele reis van twee uur wel.![]()
Daar heb ik in overleg met de beste man maar een hotel voor geboekt waar hij zondagavond naar toe rijdt en woensdag weer vertrekt, tussendoor werkt hij 3x12 uur. Zal vast niet helemaal 100% arbo compliant zijn maar mijns inziens beter dan vier uur per dag in de auto. En je hebt opeens een vrolijke en gemotiveerde werknemer.
Mwoah. Ik heb een tijd voor een Belgisch bedrijf gewerkt, terwijl ik in de buurt van Rotterdam woonde. Iedere dag op- en neer naar Leuven vond ik niet te doen, dus dat was zondagavond naar het hotel rijden, vrijdagmiddag terug. Niet ideaal (zeker niet in een tijd dat internet nog geen gemeengoed was. Ik kon SMS'en en bellen naar mijn toenmalige vriendin, dat was het), maar beter dan iedere dag op- en neer naar Leuven rijden. Was in the end voor iedereen beter. Toen ik later, voor dezelfde organisatie, naar Brussel (Zaventem) moest, heb ik dat wel iedere dag op- en neer gedaan, maar met verschoven werktijden. 7 uur op kantoor, 15:00u aan de terugreis beginnen, meestal haalde ik haar dan op haar werk op, waar ik rond 17:00u praktisch langs reed.Persoonlijk vind ik zo'n hotel een lapmiddel, men had in de eerste plaats heel die klus niet aan moeten nemen enkel vanwege de extra reistijd. Maar als je het dan toch wel aan neemt, bespreek het met de werknemer(s) en zorg dat je budget vrij speelt om die medewerkers te ontzien op een manier waar zij blij van worden.
Denk dat heel weinig mensen een verschoven dienst fijn vinden. Misschien een deel dat nog geen partner en/of kinderen heeft, of buiten werk weinig tot geen activiteiten. Zelf moet ik er niet aan denken. Incidenteel, geen probleem, gisteren ook om 5:45u de deur uit en tegen 21:00u weer thuis, maar dat is 1x per 14 dagen. Moet er niet aan denken iedere dag zo'n shift te hebben. (Ook niet als ik later zou kunnen beginnen.)Voor mensen die wel thuis kunnen werken, maar het niet willen of mogen, zou je ze de optie kunnen geven om later te beginnen. 11.00 op kantoor en 20.00 weer naar huis ofzo. Kost je als klein bedrijfje misschien de investering in een keukentje met wat pannen, wat groter bedrijf zal de kantine later sluiten of een deal maken met een lokaal restaurant. Maakt allemaal niet uit wat je doet zolang je personeel opties geeft, opties waar ze misschien nog niet eens zelf aan gedacht hebben.
Kortom, dat idee klinkt leuk, maar ik denk dat de animo zéér beperkt zal zijn en dan is het de investering weer niet waard.
In bedrijven waar verschoven diensten (of zelfs shifts) de norm zijn, speelt dat minder, maar daar is de functie naar en zullen de faciliteiten ook al standaard aanwezig zijn.
Ja, je mag 3x12 werken, maar dan zijn er wel weer wetten wat betreft verplichte pauzes enzo...unezra schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:25:
[...]
Volgens mij staat niets in de wet 3x12 in de weg. Hooguit de CAO waar de persoon onder valt en dan nog is er een redelijke kans dat de CAO het toe staat, zolang het voor beperkte duur is.
en dan zitten mensen meestal niet continue in dezelfde dienst. Dus van ochtenddienst naar middag dienst en daarna naar de avond dienst.In bedrijven waar verschoven diensten (of zelfs shifts) de norm zijn, speelt dat minder, maar daar is de functie naar en zullen de faciliteiten ook al standaard aanwezig zijn.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Volgens mij zou ik de laatste 5 uur van zo'n werkdag niet meer productief. zijn...Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:41:
12 urige werkdag is meestal geen bonus voor de kwaliteit en veiligheid.
Hangt sterk van de aard van het werk af.Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:41:
(Én van een stuk gewenning.)
Dat heb ik al niet bij een 8-urige werkdag...Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:41:

Ze bedoelde ik het niet, meer dat je als werknemer de reistijd in acht moet nemen bij bijvoorbeeld een nieuwe baan. Ga je 10% meer verdienen, maar sta je ook langer in de file dan levert het netto niets op. Kan je beter bij de oude werkgever vragen om meer uren, al dan niet in combinatie met werktijden buiten de spits. Voor de werkgever ben ik van mening dat thuiswerk kan faciliteren als de reistijden gaandeweg flink toe nemen. Of in overleg andere werktijden.unezra schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:25:
[...]
Lijkt me heel lastig te verkopen want dat zou betekenen dat iemand die 2 uur van diens werk woont, óf een hoger salaris óf een lager salaris (omgerekend naar uurloon) zou krijgen dan iemand die 15 minuten van diens werk woont. Je zou de salarissen gelijk kunnen trekken, maar dan krijg je logischerwijs weer de discussie dat iemand die 15 minuten van diens werk woont, meer uren per dag productief is dan iemand die 2 uur van diens werk woont.
Het al heel lastig salarissen eerlijk te krijgen, als je deze factor toe voegt wordt het compleet onmogelijk en kun je het helemaal nooit meer min of meer goed doen. (100% krijg je het nooit, er zal altijd wel iemand zijn die de verloning oneerlijk vindt.)
[...]
Neem aan dat je die afstand wist bij de sollicitatie, dan zie ik het als eigen schuld.Mwoah. Ik heb een tijd voor een Belgisch bedrijf gewerkt, terwijl ik in de buurt van Rotterdam woonde. Iedere dag op- en neer naar Leuven vond ik niet te doen, dus dat was zondagavond naar het hotel rijden, vrijdagmiddag terug. Niet ideaal (zeker niet in een tijd dat internet nog geen gemeengoed was. Ik kon SMS'en en bellen naar mijn toenmalige vriendin, dat was het), maar beter dan iedere dag op- en neer naar Leuven rijden. Was in the end voor iedereen beter. Toen ik later, voor dezelfde organisatie, naar Brussel (Zaventem) moest, heb ik dat wel iedere dag op- en neer gedaan, maar met verschoven werktijden. 7 uur op kantoor, 15:00u aan de terugreis beginnen, meestal haalde ik haar dan op haar werk op, waar ik rond 17:00u praktisch langs reed.

Inderdaad met/zonder kinderen. Heb bij wat 'vrije' bedrijven gewerkt en daar was het wel duidelijk wie kinderen had. Degene die voor negen uur startte had ze wel en degene die pas om half elf binnen rolde had ze niet.Denk dat heel weinig mensen een verschoven dienst fijn vinden. Misschien een deel dat nog geen partner en/of kinderen heeft, of buiten werk weinig tot geen activiteiten. Zelf moet ik er niet aan denken. Incidenteel, geen probleem, gisteren ook om 5:45u de deur uit en tegen 21:00u weer thuis, maar dat is 1x per 14 dagen. Moet er niet aan denken iedere dag zo'n shift te hebben. (Ook niet als ik later zou kunnen beginnen.)
Kortom, dat idee klinkt leuk, maar ik denk dat de animo zéér beperkt zal zijn en dan is het de investering weer niet waard.
In bedrijven waar verschoven diensten (of zelfs shifts) de norm zijn, speelt dat minder, maar daar is de functie naar en zullen de faciliteiten ook al standaard aanwezig zijn.

Ah. Check.jadjong schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:58:
[...]
Ze bedoelde ik het niet, meer dat je als werknemer de reistijd in acht moet nemen bij bijvoorbeeld een nieuwe baan. Ga je 10% meer verdienen, maar sta je ook langer in de file dan levert het netto niets op. Kan je beter bij de oude werkgever vragen om meer uren, al dan niet in combinatie met werktijden buiten de spits.
Als werknemer zou ik het idd wel meewegen. In fact, het is een van de redenen waarom ik deze zomer 2 sollicitaties heb afgebroken.
(Gevalletje: Je weet pas of je de reisafstand OK vind, als je het een keer hebt gedaan. Antwoord was "nee".)
Ja en nee. Het was consultancy, voor een Belgisch bedrijf met een Nederlandse vestiging.[...]
Neem aan dat je die afstand wist bij de sollicitatie, dan zie ik het als eigen schuld.Als de werkgever jou opeens naar Leuven stuurt terwijl je altijd in de regio Rotterdam werkt vind ik een hotel geen oplossing voor de lange termijn. En al helemaal niet wanneer er een partner met kinderen in het spel is. Die mag dan een week, of langer, alle ellende thuis oplossen. Dat vind ik iets wat je eerste met de werknemer overlegt voordat je het project aan neemt, en naar mijn mening hoort er ook een extra beloning bij om de thuisblijvende partner te compenseren.
Dus Belgische normen en waarden, helaas.

Kinderen speelden niet. Enkel vriendin.
Huidige werkgever wist ik dat ik periodiek zou moeten reizen (binnen NL, naar vaste locaties), maar dat is juist een pré. Zeker de rit die ik met het OV kan doen, vind ik heerlijk. Zijn lange dagen, maar omdat het om de week 1 dag is, vind ik het een leuk extratje. (Nadeel is wel dat ik er andere dingen echt omheen moet plannen, tegelijkertijd, flextijden, dus in principe zou ik dan op een andere dag korter kunnen werken, als het werk het toe laat... Anders zijn het gewoon fijne extra tvt uren.)
Hahahaha! Ik begin juist relatief vroeg. Maar da's gewenning en ik deel mijn week zo in dat ik op vrijdag normaliter eerder kan stoppen.[...]
Inderdaad met/zonder kinderen. Heb bij wat 'vrije' bedrijven gewerkt en daar was het wel duidelijk wie kinderen had. Degene die voor negen uur startte had ze wel en degene die pas om half elf binnen rolde had ze niet.
(Vrijdag is een van mijn vaste thuiswerkdagen en het staat ook keihard in mijn agenda.)
Zeker en is ook inherent aan mijn functie. (Ik ben teamlead/manager.)jadjong schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:20:
Dat klinkt als een werkgever die de keuze aan de werknemer laat, met enige kaders zodat je niet de enige bent die voor zichzelf een nachtdienst verzint.
Tegelijkertijd, binnen ruime kaders heb ik ook de vrijheid dit toe te staan aan mijn team.
Dus idd, zolang bereikbaarheid en serviceniveau niet in het gedrang is, is er *veel* vrijheid. Ook wat betreft thuiswerken. Daar is vooralsnog geen specifiek beleid. Tegelijkertijd kennen we wel (ook binnen mijn team) functies waarbij thuiswerken niet of beperkt mogelijk is. Qua werkuren is dat vooral functieafhankelijk, specifieke functies hebben bereikbaarheidsplicht. Bij anderen hangt het vooral af van wanneer belangrijke meetings zijn. (Iets waar we dan vaak zelf wel weer invloed op hebben.)
Vind het ook belangrijk hierin het goede voorbeeld te geven. Ik eigen mezelf niet méér privileges toe dan mijn teamleden. Dat zou heel raar zijn. We zijn immers een team. Toevallig is het mijn taak dat team te leiden.
Na één week verplicht thuiswerken wist ik al dat ik niet meer naar kantoor wilde en heb na ongeveer een maand besloten mijn eigen bedrijf te beginnen met als doelstelling om niet meer afhankelijk te zijn van een auto en zo min mogelijk op een kantoor door te brengen. Ik werkte namelijk in een zeer conservatieve sector waar thuiswerken echt geen blijvertje zou zijn. De gehele corona-crisis uiteraard getwijfeld, maar toen kwam de mededeling dat we weer minimaal vier dagen naar kantoor moesten... Een week later mijn ontslag ingediend en besloten om mij volledig te storten op mijn bedrijf en dat is de beste keuze ooit.
Dit had ik 15 jaar eerder moeten doen. Heerlijk elke dag vanuit huis werken zonder dat iemand je op de vingers kijkt, meerdere keren per week de deur uit om mijn werk te doen en als kers op de taart werkt mijn vrouw ook drie dagen per week thuis.
[Voor 4% gewijzigd door moshimoshi op 01-12-2022 15:35]
Maar dan heb jij waarschijnlijk een baan waarbij je niet vaak met collega's problemen moet oplossen.moshimoshi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:27:
Ik blijft inderdaad thuiswerken en ik ga nooit meer in de auto zitten om naar een kantoor te rijden ergens op een troosteloos bedrijventerrein buiten de stad, om daar vervolgens mijn 8 uur per dag vol te maken voor een baan die je thuis in 8 uur per week kunt.
Na één week verplicht thuiswerken wist ik al dat ik niet meer naar kantoor wilde en heb na ongeveer een maand besloten mijn eigen bedrijf te beginnen met als doelstelling om niet meer afhankelijk te zijn van een auto en zo min mogelijk op een kantoor door te brengen. Ik werkte namelijk in een zeer conservatieve sector waar thuiswerken echt geen blijvertje zou zijn. De gehele corona-crisis uiteraard getwijfeld, maar toen kwam de mededeling dat we weer minimaal vier dagen naar kantoor moesten... Een week later mijn ontslag ingediend en besloten om mij volledig te storten op mijn bedrijf en dat is de beste keuze ooit.
Dit had ik 15 jaar eerder moeten doen. Heerlijk elke dag vanuit huis werken zonder dat iemand je op de vingers kijkt, meerdere keren per week de deur uit om mijn werk te doen en als kers op de taart werkt mijn vrouw ook drie dagen per week thuis.
Frame164 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:50:
[...]
Maar dan heb jij waarschijnlijk een baan waarbij je niet vaak met collega's problemen moet oplossen.
Ik zal nooit meer een baan accepteren waarbij ik verplicht wordt om vijf dagen in de week naar kantoor te komen.
Twente | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid
Ik net zo.True schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:00:
[...]
***members only***
Ik zal nooit meer een baan accepteren waarbij ik verplicht wordt om vijf dagen in de week naar kantoor te komen.
Nu 2 dagen uit huis (incl overnachting) en 3 dagen thuis. Ook nog niet elke week, waardoor ik regelmatig de hele week uit huis werk.
Kantoortuinen zijn breinvijandige tuinen. Mensen die dierentuinen ontwerpen weten beter wat dieren nodig zijn, dan dat kantoorontwerpers weten wat de behoefte van de mens is.
Oke, eerste bureau doet de 2e monitor het niet, is blijkbaar al half jaar stuk.. Tweede bureau hetzelfde. Nu ja, 3e deed het.
Zit ik net lekker te werken komt de eerste bla bla bla groep collega`s binnen. Bleven maar knalhard ratelen. Alsof ze op een booreiland de oceaan moesten overschreeuwen. Bovendien, moesten ze niet werken ofzo; minstens 5 uur koetjes en kalfjes gehoord. Leve de noice cancelling koptelefoon. Afschaffing van losse werkkamers voor open kantoortuinen is gewoon mishandeling van de werknemers, tijd dat de ARBO hier eens wat aan gaat doen.
Ik wist meteen weer waarom ik nooit meer op kantoor kom nog afgezien van reistijd. Ik heb een schriftelijke afspraak dat ik max 2 dagen pw naar kantoor kom als het nodig is. In de praktijk 1x per 6 weken oid en ga ik na de vergadering meteen weer terug.
Vertelt een collega in vertrouwen dat hij gesolliciteerd had bij een gemeente en waar de eerste vraag in het gesprek was "wat vindt je ervan dat we hier niet thuiswerken?". Hij was lachend weggelopen, succes met de vacature die al 6 maanden openstaat.. Zet dat dan in de advertentietekst.
[Voor 6% gewijzigd door bombadil op 09-12-2022 11:40]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Dat is al iets van voor 2020 hoor...bombadil schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:36:
Pfff, woensdag voor het eerst sinds 2 maanden weer op kantoor, had een fysieke afspraak en dacht ,die andere afspraak aan het einde van de dag dan ook maar face2face te doen en dan weer eens een dagje op kantoor te zitten.
Oke, eerste bureau doet de 2e monitor het niet, is blijkbaar al half jaar stuk.. Tweede bureau hetzelfde. Nu ja, 3e deed het.
Je werkgever moet dan gewoon rekening houden dat mensen minder dan 3/4e werkdag productief zijn. Hier worden op de kantoordagen eigenlijk alleen maar afspraken gepland, zodat je in principe nooit alleen achter een monitor zit (wat ook weer heel vermoeiend is, maar goed, je hebt dan tenminste nog wel iets aan je werkdag).Zit ik net lekker te werken komt de eerste bla bla bla groep collega`s binnen. Bleven maar knalhard ratelen. Alsof ze op een booreiland de oceaan moesten overschreeuwen. Bovendien, moesten ze niet werken ofzo; minstens 5 uur koetjes en kalfjes gehoord. Leve de noice cancelling koptelefoon. Afschaffing van losse werkkamers voor open kantoortuinen is gewoon mishandeling van de werknemers, tijd dat de ARBO hier eens wat aan gaat doen.
Tuurlijk niet, want dan komt er niemand meer op af!Vertelt een collega in vertrouwen dat hij gesolliciteerd had bij een gemeente en waar de eerste vraag in het gesprek was "wat vindt je ervan dat we hier niet thuiswerken?". Hij was lachend weggelopen, succes met de vacature die al 6 maanden openstaat.. Zet dat dan in de advertentietekst.
Maar dat is best wel een non-argument. Als je samenwerken puur bekijkt vanuit management perspectief/kantoorbaan dan is dat niet nodig, je kan perfect overleggen/problemen oplossen in een video call.Frame164 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:50:
[...]
Maar dan heb jij waarschijnlijk een baan waarbij je niet vaak met collega's problemen moet oplossen.
Als je het vanuit creatief oogpunt bekijkt, er zijn in corona tijd fantastische animatie films en games gemaakt, volledig remote. Dus ook daar blijkt het goed mogelijk te zijn.
Het enige is dat je bij een fysieke meeting een andere connectie hebt tussen mensen, maar dan kan je dus ondervangen door af en toe af te spreken, het is niet nodig 40 uur per week met z'n allen in een kantoor door te brengen.
https://www.rtlnieuws.nl/...ren-dicht-prijs-bezetting
Hangt er vanaf. Je mist bij videogesprekken de nodige nonverbale communicatie en je hebt altijd last van iets vertraging, waardoor je elkaar makkelijker per ongeluk in de rede valt.Homeland schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:06:
[...]
Maar dat is best wel een non-argument. Als je samenwerken puur bekijkt vanuit management perspectief/kantoorbaan dan is dat niet nodig, je kan perfect overleggen/problemen oplossen in een video call.
Je kunt in veel gevallen inderdaad goed overleggen of problemen oplossen, vooral als er weinig emotie bij te pas komt, nonverbale communicatie beperkt nuttig is en het puur over inhoud gaat. Perfect wil ik het zeker niet noemen. Er zijn legio situaties te bedenken waarbij videogesprekken in the end minder effectief zijn dan fysiek.
De vraag is alleen: Waren die films niet *beter* geweest als die mensen wel fysiek bij elkaar hadden kunnen komen? Dat het eindresultaat goed is, kan nog steeds betekenen dat het eindresultaat nu een 8 is en met fysieke bijeenkomsten, een 9 was geweest.Als je het vanuit creatief oogpunt bekijkt, er zijn in corona tijd fantastische animatie films en games gemaakt, volledig remote. Dus ook daar blijkt het goed mogelijk te zijn.
Eens. Hybride zou, waar mogelijk, de norm moeten zijn vind ik. Toch p;eit ik er wel voor het fysiek/online, af te stemmen op het type meeting. Niet ieder type gesprek is in mijn beleving even geschikt voor online.Het enige is dat je bij een fysieke meeting een andere connectie hebt tussen mensen, maar dan kan je dus ondervangen door af en toe af te spreken, het is niet nodig 40 uur per week met z'n allen in een kantoor door te brengen.
(Helaas is fysiek niet altijd mogelijk. Zeker bij internationale ondernemingen, is het lastig of domweg te duur en te tijdrovend, fysiek bij elkaar te komen.)
Is dat iets wat vanuit je werkgever akkoord is, of wat je op eigen houtje doet?hneel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:11:
Zelf (helaas) al weer ruime tijd elke dag naar kantoor. 1 voordeel ten opzichte van vroeger: de ochtendfile is nu gewoon helemaal voor rekening van 'de baas'. Er moet tenslotte evenwicht zijn. De middagfile gaat immers al ten koste van mijn eigen tijd. Dus kom ik nu een half uur te laat, dan ga ik toch gewoon klokslag 16:30 naar huis. Dat scheelt een stuk minder stress.

The devil is in the details.
On-topic: Mijn vrouw gaat nu eens per maand naar kantoor om bij te praten. (Echt gewerkt wordt er op zulke dagen niet). Maar er gaan daar nu stemmen op om dat voortaan 1 dag per week te gaan doen. Op andere afdelingen van haar werk schijnt dat al te gebeuren.
Zo nu en dan wel even in alle rust voorbereiden vanuit thuis. Scheelt weer tijd en gestoord worden.
We hebben iedere maand een overleg welke nog gelukkig voor een groot deel online is. Deze is gepland om 7 uur waardoor ik ruim eerder mijn bed uit zou moeten om op tijd op kantoor te zijn. Dus nu via mobiel luisteren in de auto. Tegen de vraagronde tijd, ben ik wel aangekomen op de werkplek voor die dag. En anders thuis beginnen met die vergadering en daarna vertrekken.