Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik ben de laatste tijd wat vaker en langer op kantoor geweest en merk dat het weer wat drukker wordt. Ik vind het rumoerig, koffie en thee zijn kut, flexplekken zijn kut, en kantine is duur. En best kut t.o.v. wat je thuis kan eten.

Maar verder is het eigenlijk best gezellig, het is een stuk makkelijker bijlullen over van alles en nog wat.
Ik kom dan wel alleen als ik wat samenwerk sessies heb, of een meeting die live gewoon wat handiger is en maak die afspraken zo dat ik niet in de spits hoef te reizen en dus ook nooit een dag van 7-5 op kantoor ben.

Ik zie dus wel een toekomst waarin ik 1x in de 1-2 op weken kantoor ga zijn. Alles thuis is niks, alles op kantoor is niks maar er is best een prima werkende middenweg te vinden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik snap werkgevers echt niet om mensen weer nagenoeg fulltime naar kantoor te laten komen.
Het enige voordeel dat Corona met zich meebracht is dat we denk ik, over het algemeen, hebben kunnen aantonen dat remote werken echt werkt.

Zelf ben ik veel meer voorstander van een hybride model. Max 2 a 3 dagen per week naar kantoor en de rest vanuit huis.

Je bespaart vanuit werknemers perspectief reistijd, je bent flexibel met wat zaken thuis, je krijgt zaken vaker beter gedaan (minder interruptie en meer focus).

Als werkgever zijnde bespaar je kantoorruimte, reiskosten en het draagt bij aan een betere work-life balans voor je medewerkers.

Helemaal remote werken heeft m.i. teveel nadelen. Te weinig interactie en teambinding.

Jammer om te zien dat veel mensen en bedrijven om mij heen weer langzaam naar het fulltime kantoorwerken schuiven. Het is echt zo onnodig (uitzonderingen daargelaten)

Zelf werk ik gemiddeld 2 dagen per week op kantoor, de rest vanuit huis. Soms 3 en soms weer 1.
We hebben een onderling 1 vaste dag in de week afgesproken dat we er zijn, de ander vul ik zelf in afhankelijk hoe mijn agenda eruit ziet en hoeveel werk er op mijn bordje ligt.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

evilution schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:54:
Ik ben de laatste tijd wat vaker en langer op kantoor geweest en merk dat het weer wat drukker wordt. Ik vind het rumoerig, koffie en thee zijn kut, flexplekken zijn kut, en kantine is duur. En best kut t.o.v. wat je thuis kan eten.

Maar verder is het eigenlijk best gezellig, het is een stuk makkelijker bijlullen over van alles en nog wat.
Ik kom dan wel alleen als ik wat samenwerk sessies heb, of een meeting die live gewoon wat handiger is en maak die afspraken zo dat ik niet in de spits hoef te reizen en dus ook nooit een dag van 7-5 op kantoor ben.
Ach, als je werkgever je betaalt om sociaal te zijn in zijn tijd... Het is iets wat ik namelijk ook werk, op kantoor krijg ik nauwelijks iets gedaan (behalve overleggen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:47
Het wordt weer kouder, dan moet de verwarming ook aan. Opvallend veel collegae op de zaak afgelopen 2 weken 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
De afgelopen half jaar ervaarde ik 2 dagen per week op kantoor als fijn. Dat is niet meer zo.

Er is meer file, minder capaciteit bij NS en het begint steeds drukker te worden op kantoor. Het is erg lawaaierig omdat er steeds meer mensen zijn die achter hun bureau in teams calls zitten en het fatsoen niet hebben om naar daarvoor bestemde hokjes te gaan. Ook erger ik mij aan de hoeveelheid mensen die ziek naar kantoor komen.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

-tom-562

Oliesjeik

Lisadr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:07:
De afgelopen half jaar ervaarde ik 2 dagen per week op kantoor als fijn. Dat is niet meer zo.

Er is meer file, minder capaciteit bij NS en het begint steeds drukker te worden op kantoor. Het is erg lawaaierig omdat er steeds meer mensen zijn die achter hun bureau in teams calls zitten en het fatsoen niet hebben om naar daarvoor bestemde hokjes te gaan. Ook erger ik mij aan de hoeveelheid mensen die ziek naar kantoor komen.
Huh, dat is toch juist helemaal niet praktisch? Op ons kantoor werken hybride, als wij elke keer naar een hokje moeten lopen als we bellen /gebeld worden is iedereen continu aan het rondlopen 8)7 komt ook nog eens bij dat het helemaal niet praktisch is aan gezien 95% een desktop systeem heeft (en tijdens 75% van de calls wordt er wel een scherm gedeeld)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisadr
-tom-562 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:50:
[...]

Huh, dat is toch juist helemaal niet praktisch? Op ons kantoor werken hybride, als wij elke keer naar een hokje moeten lopen als we bellen /gebeld worden is iedereen continu aan het rondlopen 8)7 komt ook nog eens bij dat het helemaal niet praktisch is aan gezien 95% een desktop systeem heeft (en tijdens 75% van de calls wordt er wel een scherm gedeeld)
Wij hebben hokjes met dual-monitoren en kamers met schermen voor calls op een paar meter afstand van bureaus. Iedereen heeft een laptop. Een paar keer per dag opstaan en een paar meter lopen is gezond.

Voor 5 minuten bellen begrijp ik dat het niet praktisch is. Voor een Teams calls waarbij je luistert en zelf nauwelijks praat is het ook niet erg om achter je bureau te blijven.

Maar ik heb het over Teams calls van 1 of meerdere uren waarbij iemand tegen zijn scherm staat te schreeuwen en een presentatie geeft. Erg vervelend in een open kantooromgeving wanneer er meerdere mensen in Teams calls zitten en ze steeds harder praten omdat ze last hebben van andere mensen die hard praten in andere Teams calls. Daarvoor hebben we speciale hokjes en kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wailing_Banshee schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Ach, als je werkgever je betaalt om sociaal te zijn in zijn tijd... Het is iets wat ik namelijk ook werk, op kantoor krijg ik nauwelijks iets gedaan (behalve overleggen).
Sociale cohesie is belangrijk en dat bereik je niet met enkel overleggen en aansturing op inhoud.
Dus ja, een beetje werkgever faciliteert dat en betaald er dus voor.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Lisadr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:28:
[...]

Wij hebben hokjes met dual-monitoren en kamers met schermen voor calls op een paar meter afstand van bureaus. Iedereen heeft een laptop. Een paar keer per dag opstaan en een paar meter lopen is gezond.

Voor 5 minuten bellen begrijp ik dat het niet praktisch is. Voor een Teams calls waarbij je luistert en zelf nauwelijks praat is het ook niet erg om achter je bureau te blijven.

Maar ik heb het over Teams calls van 1 of meerdere uren waarbij iemand tegen zijn scherm staat te schreeuwen en een presentatie geeft. Erg vervelend in een open kantooromgeving wanneer er meerdere mensen in Teams calls zitten en ze steeds harder praten omdat ze last hebben van andere mensen die hard praten in andere Teams calls. Daarvoor hebben we speciale hokjes en kamers.
Wat mij opvalt is dat heel weinig mensen koptelefoons gebruiken voor dat soort calls. Doen ze thuis ook niet en dus waarom zou je dat op kantoor wel moeten doen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een hybride mix is naar mijn mening echt de beste oplossing.

Ik werk op dit moment 2 dagen thuis (di+vr) en 3 dagen op kantoor. Mijn naaste collega ook (ma+wo). Op donderdag zijn we er beiden. Dit bevalt ons prima. Wij hebben de afspraak gemaakt dat wij proberen om altijd iemand op kantoor te hebben voor als er daar iets is. Ik heb ook aangeven dat ik altijd beschikbaar ben in geval van nood. Ik woon ook redelijk dichtbij. Als thuiswerken afgeschaft zou worden, ga ik ook zeker ander werk zoeken, maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren, want zij zien de voordelen er ook van in.

Het meest acute wat er voorkomt zijn mensen die in de vergaderzaal het videoconferencing systeem niet aan de gang krijgen. Meestal heeft dan de voorganger weer iets losgetrokken ;)

Ik vind het heel prettig. Door het thuiswerken kan ik zelf de kinderen naar school brengen en ophalen. Hierdoor heb ik geen BSO nodig (daar werden ze doodongelukkig van). De andere dagen worden door opa en oma opgevangen. Het enige wat ik mezelf moet leren is mezelf ook pauzes gunnen door gewoon dat rondje te gaan wandelen om 12 uur. Ik zit vaak te lang door te werken en begin vaak ook al veel eerder dan normaal. Soms zit ik al om half 7 ingelogd en begin al van alles te doen, terwijl mijn werkdag om 8 uur begint. Een soort compensatie voor dat kwartiertje dat ik weg ben om de kinderen van school te halen en te brengen.

Qua drukte op kantoor heb ik niets te klagen op zich. Ik heb een groot kantoor voor mezelf (alleen donderdag zijn we met zijn tweeën). Dat kantoor is groot genoeg om met 8 man te zitten als het nodig zou zijn. T/M 2019 zaten we hier met 3 personen, maar mijn collega is helaas ziek geworden en overleden. Daarna zijn er enkele werkzaamheden naar extern overgedragen en is er voor die collega geen vervanging meer gekomen. Intussen zitten we qua werk op een niveau dat we die 3e man echt weer nodig hebben.

Voor de werkgever zijn de reiskosten een besparing. Qua kantoorruimte niet echt, want we hebben een 'eigen' kantoor waar wij tweeën alleen komen om te werken. Iedereen heeft zijn eigen werkplek, dus als iemand thuis werkt is die plek gewoon niet bezet.

Wat we sinds corona wel doen is iedereen standaard een laptop geven. Desktops kopen we niet meer. Hierdoor zou het omschakelen naar een flexibele werkplek op termijn wel makkelijker moeten gaan, maar op dit moment is het niet nodig, want er is voor iedereen nog steeds een vaste plek beschikbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 11-10-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:25:
[...]

Wat mij opvalt is dat heel weinig mensen koptelefoons gebruiken voor dat soort calls. Doen ze thuis ook niet en dus waarom zou je dat op kantoor wel moeten doen?
Dat soort collega's worden bij ons uit kantoor weggestuurd. Of beter gezegd: de geven we meteen een headset, want daarvan liggen er nog wel een paar.

Op mijn werk zie ik trouwens dat mensen vaak niet de headset gebruiken, maar een (waarschijnlijk veel fijnere) koptelefoon. Maar dan wordt voor input de microfoon van de laptop gebruikt en die pakt ontzettend veel ander geluid op uit de ruimte. Voor toehoorders is dat behoorlijk irritant.

Ik was laatst op kantoor om met een andere collega een belangrijk issue door te spreken. Werd ik door een collega die in diezelfde ruimte een Teams presentatie moest geven gevraagd of ik wat stiller kon overleggen...

Nee gast, dat is de omgekeerde wereld. Ik kom naar kantoor voor overleg en jij valt ons lastig met remote werk dat je ook op andere plekken kunt doen. En al jouw toehoorders hebben er last van dat jij dat zonodig in een ietwat rumoerig kantoor doet... 8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mensen werken voor de helft thuis > lekker rustig op kantoor.
Lekker rustig op kantoor > werkgever gaat verbouwen of stoot kantoorruimte af
Minder ruimte voor werknemers > niet zo rustig meer op kantoor. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Lisadr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:28:
[...]

Ok, maar dit klinkt gewoon meer als asociale gebruikers :P schreeuwen heb ik iemand hier nog nooit zien doen. Wij gaan alleen in een hok zitten als het echt een grotere ingeplande meeting is wanneer er meerdere personen op kantoor aanwezig zijn (en dan een gedeelte thuis).
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:25:
[...]

Dat zal dan wel aan jouw omgeving liggen :P Hier gebruikt echt iedereen een koptelefoon. Als ik thuis werk en alleen ben, dan wil ik nog wel eens zo'n meeting via m'n bluetooth speaker doen, maar dan moet het een wat minder interessante meeting zijn :P (dan werk ik zelf door en heb ik de meeting op de achtergrond aan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
-tom-562 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:10:
[...]

Ok, maar dit klinkt gewoon meer als asociale gebruikers :P schreeuwen heb ik iemand hier nog nooit zien doen. Wij gaan alleen in een hok zitten als het echt een grotere ingeplande meeting is wanneer er meerdere personen op kantoor aanwezig zijn (en dan een gedeelte thuis).

[...]
Inderdaad asociale gebruikers en daarom had ik het over "het fatsoen niet hebben om naar daarvoor bestemde hokjes te gaan".

Het is een algemeen negatieve trend in de maatschappij (overgewaaid van de Amerikaanse individualisme) met een toename van ikke, ikke en de rest kan stikke. Mensen moeten opgevoed worden om rekening te houden met andere mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 15:06
Voor kantoorpersoneel verwacht ik dat de werkgever bij indiensttreding een fatsoenlijke headset uitgeeft, en dat de werknemers deze gebruiken. En dat mensen leren om zichzelf te muten als ze niet praten :p

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Valandil schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:04:
Ik snap werkgevers echt niet om mensen weer nagenoeg fulltime naar kantoor te laten komen.
Het enige voordeel dat Corona met zich meebracht is dat we denk ik, over het algemeen, hebben kunnen aantonen dat remote werken echt werkt.

Zelf ben ik veel meer voorstander van een hybride model. Max 2 a 3 dagen per week naar kantoor en de rest vanuit huis.

Je bespaart vanuit werknemers perspectief reistijd, je bent flexibel met wat zaken thuis, je krijgt zaken vaker beter gedaan (minder interruptie en meer focus).

Als werkgever zijnde bespaar je kantoorruimte, reiskosten en het draagt bij aan een betere work-life balans voor je medewerkers.

Helemaal remote werken heeft m.i. teveel nadelen. Te weinig interactie en teambinding.

Jammer om te zien dat veel mensen en bedrijven om mij heen weer langzaam naar het fulltime kantoorwerken schuiven. Het is echt zo onnodig (uitzonderingen daargelaten)

Zelf werk ik gemiddeld 2 dagen per week op kantoor, de rest vanuit huis. Soms 3 en soms weer 1.
We hebben een onderling 1 vaste dag in de week afgesproken dat we er zijn, de ander vul ik zelf in afhankelijk hoe mijn agenda eruit ziet en hoeveel werk er op mijn bordje ligt.
Hier min of meer hetzelfde. De organisatie waar ik werk wil naar 0,5 werkplekken per fte toe. Kantoor is redelijk krap en er is een flinke uitbreiding gaande. De populaire kantoordagen zijn wel heel erg druk aan het worden, soms lastig om een werkplek te vinden. Dat is wel minder.

Zou i.i.g. nooit naar een werkgever toe gaan die me niet de vrijheid geeft die ik nu heb. Ik kan als ik wil zonder enig probleem 2 weken thuis werken (of meer), maar in praktijk is een dag of 2 per week ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:45
GreatDictator schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:32:
Voor kantoorpersoneel verwacht ik dat de werkgever bij indiensttreding een fatsoenlijke headset uitgeeft, en dat de werknemers deze gebruiken. En dat mensen leren om zichzelf te muten als ze niet praten :p
Dit. En iemand die op volle luidsterkte z’n presentatie doet in een open ruimte ontbreekt het aan de professionaliteit z’n voorbereiding te doen. Gewoon op aanspreken en als het niet bevalt even een gesprek met z’n manager voeren vanwege onprofessioneel gedrag, dergelijke horkerigheid is in de regel snel opgelost.

Er is geen reden asociaal gedrag te accepteren. Vaak is het echter onwetendheid of onwennigheid met de nieuwe situatie. Dus gewoon ff aanspreken voldoet al. Maar niks zeggen en jezelf opvreten en / of dan maar thuisblijven, daar wordt niemand beter van. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vandaag de boodschap van de afdelingshoofden dat we allemaal minimaal op dinsdag verwacht worden, dat nieuwe mensen 4 dagen per week moeten komen zodat ze ingewerkt en geintegreerd kunnen worden, en dat sectiehoofden als ik die boodschap moeten uitdragen. Nu is mijn sectie allemaal part-timers op mij na, dus dat gaat nog leuk worden.

En de Dilbert van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL5XKARK8FwFCcijzoOefnPy104=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/peHPwUbPDm5hl82xtmRvt9B5.png?f=user_large

Een van mijn collega's heeft het naar ons afdelingshoofd gestuurd, een alfa-mannetje met weinig gevoel voor humor. Ik ben benieuwd :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
GreatDictator schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:32:
En andersom: dat mensen na 3 jaar veel remote werken nu eindelijk eens gewoon unmuten voordat ze gaan praten. "Piet, je staat op mute" is de meest uitgesproken zin op kantoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58
https://nos.nl/artikel/24...oothiebar-en-filmavondjes hele kantoren kunnen weer op de schop, maar ga je daardoor vaker naar kantoor? Het werk en de sfeer lijkt me nog belangrijker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben tijdens corona verhuisd. Van 17km afstand naar kantoor naar 72km afstand naar kantoor.

Alles open & bloot besproken en aangegeven; minimale kleine lettertjes voorbehouden, werk ik 100% thuis met/zonder specifieke corona-maatregelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 21:08

jacobras

Developer

Frame164 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:56:
[...]

En andersom: dat mensen na 3 jaar veel remote werken nu eindelijk eens gewoon unmuten voordat ze gaan praten. "Piet, je staat op mute" is de meest uitgesproken zin op kantoren.
Teams (of andere software) speelt hier ook een grote rol in, vind ik. De "muted"-melding valt niet altijd evenveel op als je meerdere bewegende streams voor je hebt. Waarom is het unmuten niet makkelijker? Ctrl + shift + M is onhandig, net als klikken. Meestal gebruik ik de tab-toets om de mute-knop te selecteren, zodat ik met spatiebalk kan wisselen tussen mute en unmute. Ik zou graag zien dat bijvoorbeeld simpelweg de M-toets dit doet. Eén toetsaanslag en je kan praten, nog en keer en je staat weer op stil.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24
Ik ben net voor een nieuwe klant gestart en kan weer 5 dagen per week vanuit huis werken, heerlijk!

Het irritantste van thuiswerken zijn op een of andere manier de enquetes over thuiswerken. Je wordt gelokt met "kost 5 minuutjes", maar zodra je de enquete opengooit zie je de 1/15 en weet je precies hoe laat 't is. Tegen beter weten in begin je er toch aan, maar ergens rond pagina 7 begint de irritatie al te groeien, maar tot dan toe zijn de vragen nog enigszins relevant. Dan beginnen de pagina's met 10 vragen per stuk over hoe je je gevoelens scoort en hoe je leidinggevende daar kan bijdragen en ergens rond pagina 10 denk je fuck it en gooi je de browser maar weer dicht. Hoe moeilijk is 't nou om die dingen BEKNOPT te houden. Je hoeft niet gelijk alles wat je over alles wilt weten in één enquete te proppen.

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kwistnix schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:34:
Het irritantste van thuiswerken zijn op een of andere manier de enquetes over thuiswerken. Je wordt gelokt
Hoe lokt het je? De woorden enquete/survey etc zijn voor mij alarmbellen en ik hou me er verre van.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hier op kantoor valt het nog wel mee qua bezetting, de dinsdag en donderdag zijn vaak het drukst. Echt opvallend dat de maandagochtend je overal je fiets kwijt kunt en het fietsenhok dinsdag bomvol staat :+

Ik doe meestal 4 a 5 dagen in de week op kantoor. Thuiswerken doe ik af en toe op de vrijdag zodat ik de kids naar school kan halen/brengen. Verder scheur ik lekker langs de files met mijn high speed e-bike en dat doe ik binnen 50 minuten met een enkel ritje van 26km.

Vorige week donderdag even vanuit praktische redenen de auto gepakt omdat ik de kids eerst naar school moest brengen. Dan is het echt niet te merken dat er zoveel mensen thuis werken. Overal stervensdruk en file.
Maar ja, ik woon ook in Zuid-Holland en als er dan 1 drupje regen valt weet je hoe laat het is.

Ik kan me prima vinden in dit nagenoeg normale schema. Volle bak naar de zaak bevalt me prima. Alleen als het echt code geel of hoger is qua weersverwachting doe ik een dagje thuis werken. Verder kan die regen me niet veel boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24
gambieter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Hoe lokt het je? De woorden enquete/survey etc zijn voor mij alarmbellen en ik hou me er verre van.
Nou ja, 'lokken' is misschien niet het juiste woord, maar ik ben meestal wel genegen om het in ieder geval een kans te geven, in plaats van gelijk de recalcitrante autist uit te hangen die ik stiekem wel ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kwistnix schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:02:
Nou ja, 'lokken' is misschien niet het juiste woord, maar ik ben meestal wel genegen om het in ieder geval een kans te geven, in plaats van gelijk de recalcitrante autist uit te hangen die ik stiekem wel ben.
:p

Bij ons blijven ze zeiken tot we ze doen, of zetten er lokkertjes op (onze faculteit was vorig jaar de hoogste retrunrate, dat moet weer kunnen, of "voor elke enquete planten we een boom").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:41
gambieter schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:30:
Vandaag de boodschap van de afdelingshoofden dat we allemaal minimaal op dinsdag verwacht worden, dat nieuwe mensen 4 dagen per week moeten komen zodat ze ingewerkt en geintegreerd kunnen worden, en dat sectiehoofden als ik die boodschap moeten uitdragen. Nu is mijn sectie allemaal part-timers op mij na, dus dat gaat nog leuk worden.

En de Dilbert van vandaag:
[Afbeelding]

Een van mijn collega's heeft het naar ons afdelingshoofd gestuurd, een alfa-mannetje met weinig gevoel voor humor. Ik ben benieuwd :+
Nou? :P
Hoe reageerde hij?

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie hem morgen. Ik heb de collega die het doorstuurde een email gestuurd voor een status-update :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisadr
Deezers schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:04:
https://nos.nl/artikel/24...oothiebar-en-filmavondjes hele kantoren kunnen weer op de schop, maar ga je daardoor vaker naar kantoor? Het werk en de sfeer lijkt me nog belangrijker...
Miljoenen belastinggeld uitgeven aan kantoren en vervolgens klagen dat de gemeente te weinig geld heeft en moet bezuinigen op burgers en hun belastingen moet verhogen. |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:29
Nee. Thuiswerken geeft mij zoveel voordelen, met name door hoe het gezin functioneert dat ik niet bepaald te porren ben voor een terugkeer naar kantoor.

Als het om personeelsbeleid om medewerkers te behouden gaat weet ik een goedkopere optie die wel werkt. De helft van dergelijke flauwekul in salarissen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Lisadr schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Miljoenen belastinggeld uitgeven aan kantoren en vervolgens klagen dat de gemeente te weinig geld heeft en moet bezuinigen op burgers en hun belastingen moet verhogen. |:(
Dit inderdaad, je ziet deze megalomane metamorfoses alleen bij organisaties waar het geld tegen de plinten klotst, of bij de overheid... En dan is er met een paar jaar een nieuwe verantwoordelijke en die gooit alles weer om, om toch maar even zijn/haar stempel op de organisatie te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:17
Mijn werkgever heeft het kantoor ook redelijk omgebouwd tot hip kantoor met allerlei dingen waar je tijdens het werk/pauze toch geen tijd voor hebt. Opvallend is wel dat altijd dezelfde groep mensen heel actief is bij die hippe mogelijkheden. Moeten die niet werken denk ik dan. Dat denken er meer dus dat zorgt voor scheve gezichten.

Werkgever zegt dat op kantoor aanwezig zijn gewaardeerd wordt dus af en toe ga ik een dagje. Daar erger ik me dan pa aan slecht meubilair waar vreemd genoeg geen geld aan wordt besteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Willem30 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Mijn werkgever heeft het kantoor ook redelijk omgebouwd tot hip kantoor met allerlei dingen waar je tijdens het werk/pauze toch geen tijd voor hebt. Opvallend is wel dat altijd dezelfde groep mensen heel actief is bij die hippe mogelijkheden. Moeten die niet werken denk ik dan. Dat denken er meer dus dat zorgt voor scheve gezichten.

Werkgever zegt dat op kantoor aanwezig zijn gewaardeerd wordt dus af en toe ga ik een dagje. Daar erger ik me dan pa aan slecht meubilair waar vreemd genoeg geen geld aan wordt besteld....
Tegelijkertijd, misschien zijn die mensen wel productiever *omdat* ze tussendoor ontspannen.
(Of gebruiken ze de ontspanning om beter samen te werken. Niet zelden hebben in mijn beleving op het oog nutteloze kletspraatjes, alsnog een positief effect.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
unezra schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:16:
[...]
(Of gebruiken ze de ontspanning om beter samen te werken. Niet zelden hebben in mijn beleving op het oog nutteloze kletspraatjes, alsnog een positief effect.)
Misschien wel maar misschien ook niet. Daarnaast zou ik met mijn collega's dat ook weleens willen maar is er simpelweg nooit tijd of ruimte om dat te doen. Vandaar wat scheve gezichten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Willem30 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
Misschien wel maar misschien ook niet. Daarnaast zou ik met mijn collega's dat ook weleens willen maar is er simpelweg nooit tijd of ruimte om dat te doen. Vandaar wat scheve gezichten. ;)
Wat let jou en je collega's het juist bewust *wel* te doen?

Ik heb niet zelden extreem nuttige gesprekken tijdens pak 'm beet een lunchwandeling, zelfs als die niet direct over werk gaan. (Dingen als tafelvoetbal enzo hebben we niet. Daar zijn we niet hip genoeg voor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Kwistnix schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Ik moest toevallig laatst een enquête uitzetten met een wat oudere collega. Heb me harder moeten inzetten dan ik zou willen om die daadwerkelijk beknopt te houden, want ik herken je klachten maar al te goed. Voor wie geen zin heeft een paar slidertjes/meerkeuze vraagjes, voor wie wil nog open velden. Het is geen hogere wiskunde.
unezra schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Tegelijkertijd, misschien zijn die mensen wel productiever *omdat* ze tussendoor ontspannen.
Kletspraatje vind ik ook nuttig. Je kan door informeel contact ook makkelijker op inhoudelijk niveau contact maken is mijn ervaring. Mijn huidige werk omvat veel contact met collega’s, en dan vooral collega’s mee krijgen in “enge” veranderingen in de manieren van werken. Heerlijk om dan ook gewoon op persoonlijk niveau een band te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Thomas schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:01:
[...]
Kletspraatje vind ik ook nuttig. Je kan door informeel contact ook makkelijker op inhoudelijk niveau contact maken is mijn ervaring. Mijn huidige werk omvat veel contact met collega’s, en dan vooral collega’s mee krijgen in “enge” veranderingen in de manieren van werken. Heerlijk om dan ook gewoon op persoonlijk niveau een band te hebben.
Is.
Mijn werk bestaat uit nadenken, plannen schrijven en *heel* veel communiceren.
(Met zo'n beetje iedereen in de organisatie.)

Nadeel is wel dat zelfs lunch niet zelden gewoon werk is. Ik sta op kantoor nooit uit.
(Hoewel ik wel af en toe even mijn momenten pak, maar dat is dan een paar minuten hier, paar minuten daar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saitek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:07
Willem30 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

En wat als je het gewoon eens doet en tijd er voor maakt? Ik ben wel benieuwd of de druk zoveel hoger wordt of dat het continu proces is waar er altijd wat te doen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Toch een effectieve manier om binnen een organisatie te peilen hoe het thuiswerkbeleid ervoor staat. Als je alleen op de geluiden van de werkvloer afgaat hoor je altijd dezelfde mensen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:19

drooger

Falen is ook een kunst.

Gelukkig (nog) niet bij mij het geval, maar het lijkt alsof we weer terug in de tijd gaan:
Werkgevers stellen vaker regels op om flexibel werken aan banden te leggen, of overwegen dit te doen. 70% van de Nederlandse werkgevers zegt thuiswerken te gaan beperken of het aantal hybride functies terug te willen brengen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat LinkedIn liet uitvoeren onder bestuurders van 2900 bedrijven met meer dan duizend werknemers, waaronder honderd Nederlandse bedrijven.

Het aantal onlinevacatures waarin flexwerken als arbeidsvoorwaarde wordt genoemd, daalde sinds september vorig jaar met ruim een derde. Dat botst met de wens van werkzoekenden: die vinden thuiswerken juist erg belangrijk.
'Het lijkt wel of we niets hebben geleerd van de coronapandemie', zegt Marcel Molenaar, countrymanager Benelux bij LinkedIn. 'Leidinggevenden willen meer controle over het werkproces, terwijl we de afgelopen jaren toch zagen dat loslaten en vertrouwen geven juist goed werkt. Output zou centraal moeten staan, niet uren tellen.'

Toch voelen leidinggevenden meer controledrang naarmate de werkdruk oploopt, ziet ook Lode Godderis, hoogleraar Arbeidsgeneeskunde aan de Katholieke Universiteit Leuven. En dat is precies wat nu gebeurt: 36% van de werkgevers signaleert een hogere werkdruk als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, bleek eerder uit onderzoek.
Bron: https://fd.nl/bedrijfslev...ntoor-hebben-hnk2caFBdfIi

Zal er dan nooit een einde komen aan dat micromanagement?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:57
drooger schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:00:
Zal er dan nooit een einde komen aan dat micromanagement?
Dat is deels het bestaansrecht van leidinggevenden, bij goed draaiende teams zijn ze eigenlijk niet nodig.

Nu door personeelskrapte en andere factoren de werkdruk oploopt en deadlines in de knel komen zijn (in hun ogen) de lijntjes te lang/ondoorzichtig om effectief te kunnen aan-/bijsturen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zo lang mensen met macht bang zijn hun baantje te verliezen: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier mogen we max 2 dagen thuiswerken. En de kachel gaat 2 graden omlaag om energie te besparen. We hebben een trui gekregen om warm te blijven :+

Op zich prima initiatief hoor. Groot kantoor is duur om te verwarmen. Maar waarom we niet gewoon dan 2 dagen afspreken dat iedereen thuiswerkt, of jusit meer thuiswerken bevorderen? Snap daar niets van....

2 dagen de kachel op kantoor gewoon uit zet meer zoden aan de dijk dan 2 graden lager.... waarbij we stiekem nog via andere middelen kunnen verwarmen. De eerste straalkacheltjes heb ik al gezien 8)7

Onze leidinggevende is trouwens gewoon ook iemand die daadwerkelijk werk verzet O-) Meer onderdeel van het team dan iemand die er echt continu boven hangt :9 Heb dan ook weinig problemen met die stijl.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 14-11-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:16:
Hier mogen we max 2 dagen thuiswerken. En de kachel gaat 2 graden omlaag om energie te besparen. We hebben een trui gekregen om warm te blijven :+
Ik heb nu een fleecevest aan en heb het nog steeds koud. Grootste probleem is dat ik koude voeten krijg. Thuis heb ik een warmtemat voor m'n voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:11:
[...]

Ik heb nu een fleecevest aan en heb het nog steeds koud. Grootste probleem is dat ik koude voeten krijg. Thuis heb ik een warmtemat voor m'n voeten.
Ja dat probleem heb ik dus nu ook op kantoor. Had liever een thermo-onderbroek gehad van het werk :+

Ergste is: ik zat op een plek met vloerverwarming, net aangelegd. Nu zit ik dus weer ergens zonder vloerverwarming 8)7.

Maar wat meer wandelen helpt. Dus neem gewoon wat extra pauzes om te wandelen :+ daar worden de beentjes wel warm van.

Waarom we nog steeds geen kleding hebben die lokaal verwarmt met een kleine accu is me een raadsel. Zeker voor dit soort dingen zou lokaal verwarmen volgens mij veel efficienter zijn. Thuis heb ik een IR-plaatje onder het bureaublad geplakt. 75 watt, en heerlijk warm de hele dag op kantoor. Beter dan 60m3 te verwarmen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:18:
[...]
Zeker voor dit soort dingen zou lokaal verwarmen volgens mij veel efficienter zijn. Thuis heb ik een IR-plaatje onder het bureaublad geplakt. 75 watt, en heerlijk warm de hele dag op kantoor. Beter dan 60m3 te verwarmen O-)
Daarom heb ik die warmtemat. Ik heb meestal koude bovenbenen (deken) en koude voeten (warmtemat). En, in m'n vrije tijd, als ik het echt koud heb, ga ik wel even een leuk spel spelen, wordt m'n GPU ook lekker warm (kast staat naat m'n benen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Koud (thuiswerk) kantoortje is prima (en goedkoop) te fixen met een paar infraroodpaneeltjes.
Ik heb er 2 hangen, en as we speak staat er eentje aan. 130W direct naast mijn bureau. 130W is prima betaalbaar voor 8 uurtjes per dag. Als het echt koud wordt gaat het 2e paneeltje (onder mijn bureau) ook aan. Dat is stukken goedkoper dan de boel warm stoken met een CV ketel (zelfs al heb je slimme radiatorknoppen e.d.).

Het lijkt er bij 'ons' op dat hybride werken een blijvertje is. Nu merk ik wel dat er meer collega's vaker naar kantoor gaan (ik zelf ook, ik werk nog maar 2 dagen thuis, op maandag en op vrijdag). Helemaal nu alle corona restricties weg zijn; wij mochten b.v. eerst de werkplaats niet meer in of bij andere afdelingen komen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ik zie ook steeds vaker in vacatures een percentage thuiswerken of aantal kantoordagen staan of iets over de cultuur staan, om discussies te voorkomen. Dat is met nieuw personeel natuurlijk makkelijker af te stemmen, alhoewel er hier laatst ook mensen in hun proeftijd zijn gestopt omdat het thuiswerkbeleid (minimaal 2 vaste kantoordagen) ze achteraf niet aanstond, die waren 1 dag per 2 weken gewend en wouden niet schuiven op bepaalde dagen. Dat zie ik trouwens steeds meer; je eigen weekplanning boven het werk verplicht stellen en als je bijvoorbeeld de dinsdag of donderdag niet naar kantoor wil dan maar een andere baan nemen waar je zelf de kantoordagen mag uitkiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Deezers schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:48:
Ik zie ook steeds vaker in vacatures een percentage thuiswerken of aantal kantoordagen staan of iets over de cultuur staan, om discussies te voorkomen. Dat is met nieuw personeel natuurlijk makkelijker af te stemmen, alhoewel er hier laatst ook mensen in hun proeftijd zijn gestopt omdat het thuiswerkbeleid (minimaal 2 vaste kantoordagen) ze achteraf niet aanstond, die waren 1 dag per 2 weken gewend en wouden niet schuiven op bepaalde dagen. Dat zie ik trouwens steeds meer; je eigen weekplanning boven het werk verplicht stellen en als je bijvoorbeeld de dinsdag of donderdag niet naar kantoor wil dan maar een andere baan nemen waar je zelf de kantoordagen mag uitkiezen.
Komt mij allemaal heel bekend voor hoor. Geeft een andere betekenis aan work-life balance en geeft - in 2 richtingen - heel veel flexibiliteit. Ik doe gewoon om 11:00 uur boodschappen, als dat uitkomt. En inderdaad, op donderdagmiddag kan ik even niet, want dan breng ik mijn dochter naar zwemles. Ik ga dus ook niet naar kantoor op donderdag. Daar staat wel tegenover dat het eigenlijk nooit een probleem is als er iets om 19:00 uur niet af is, want dan doe ik het om 19:00 uur gewoon nog even. Ik kon vanmiddag ook even naar de Appie, dus dan ga ik niet zeuren als ik in ruil om 19:00 uur nog even wat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dat zie ik trouwens steeds meer; je eigen weekplanning boven het werk verplicht stellen en als je bijvoorbeeld de dinsdag of donderdag niet naar kantoor wil dan maar een andere baan nemen waar je zelf de kantoordagen mag uitkiezen.
Tja, ik leef niet om te werken. Dus ik zou dat ook doen als een dag mij niet uit zou komen (zeker niet als ik zelf op zoek ben naar een nieuwe werkgever). En ik natuurlijk de luxe had om dat soort keuzes te kunnen maken....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik zou daar ook veel moeite mee omdat mijn vrouw ook al onregelmatige dagen/tijden werkt (zorg), en ik verschillende dagen op tijd klaar moet staan om ons zoontje op te halen van school.
Wanneer ik dan verplicht word om in de file te staan en te stressen of ik dan op tijd thuis ben en moet vliegen om het eten op tafel te krijgen (plus nog meer dingen) dan pas ik daar voor.

Wanneer ik naar kantoor ga (ongeveer eens per week op dit moment) dan ben ik daar ook geen volle 8u aanwezig: De randen van de dag doe ik thuis. Dat geeft mij meer ruimte, plus kost mij minder energie/tijd om in het drukke verkeer/file te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:44

avotar

P0werd by Black Coffee

boxlessness schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:57:
[...]

Ik zou daar ook veel moeite mee omdat mijn vrouw ook al onregelmatige dagen/tijden werkt (zorg), en ik verschillende dagen op tijd klaar moet staan om ons zoontje op te halen van school.
Wanneer ik dan verplicht word om in de file te staan en te stressen of ik dan op tijd thuis ben en moet vliegen om het eten op tafel te krijgen (plus nog meer dingen) dan pas ik daar voor.

Wanneer ik naar kantoor ga (ongeveer eens per week op dit moment) dan ben ik daar ook geen volle 8u aanwezig: De randen van de dag doe ik thuis. Dat geeft mij meer ruimte, plus kost mij minder energie/tijd om in het drukke verkeer/file te rijden.
Fijn om te horen dat meer mensen het op deze manier doen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is dat ik mijn woonwerk verkeer voor 95% met de e-bike doe, want die files zijn tegenwoordig nog erger als pre-corona. Ik vraag me dan ook af waar dat allemaal vandaan komt want als ik dit topic mag geloven zijn er nog heel veel mensen die thuis zitten te werken.

Verder bevalt het me prima om 90% van de tijd op de zaak aan het werk te zijn. Het is hier relatief rustig en als de kinderen na schooltijd thuis zijn dan is het sowieso gedaan met de rust. Ik heb kids van 5, 8 en 13. De oudste haar slaapkamer zit naast mijn werkkamer en als die gezellig met haar vrienden gaat zitten beppen via haar mobiel / iPad is het lastig zelf nog te focussen :+

Beter voor mijn welzijn om op kantoor te werken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vlassie1980 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:49:
Het is dat ik mijn woonwerk verkeer voor 95% met de e-bike doe, want die files zijn tegenwoordig nog erger als pre-corona. Ik vraag me dan ook af waar dat allemaal vandaan komt want als ik dit topic mag geloven zijn er nog heel veel mensen die thuis zitten te werken.
Minder mensen in het OV?

Ik werk nog 4 dagen in de week thuis (worden er 3) en moet er niet aan denken om weer 5 dagen in de week in de auto te stappen! En dan rijd ik nog wel zonder files....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-10 23:44
boxlessness schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:57:
[...]

Ik doe het net zo.
Dat naar kantoor gaan alleen maar om het naar kantoor gaan wil ik gewoon niet meer doen.

Ik werk voor de overheid, dus hybride werken word wel aangemoedigd. Ik merk wel dat managers beginnen te pushen om toch maar vaker naar kantoor te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
En wat is het probleem? Dat je je eigen plezier, leven, gevoel boven werk plaatst? Schandalig!

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willem30
Het heeft lang geduurd maar mijn werkgever (IT dienstverlener) stelt dat we vanaf as maandag allemaal weer naar kantoor moeten om daar te werken. Thuiswerken bij hoge uitzondering.
Het voelt als een stap terug in de tijd. Zie er bijna tegenop om fulltime weer op kantoor te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
Willem30 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:10:
Het heeft lang geduurd maar mijn werkgever (IT dienstverlener) stelt dat we vanaf as maandag allemaal weer naar kantoor moeten om daar te werken. Thuiswerken bij hoge uitzondering.
Het voelt als een stap terug in de tijd. Zie er bijna tegenop om fulltime weer op kantoor te zijn.
Bijzonder... Wat geeft de werkgever als reden?
Voor mij zou dit een reden zijn om een andere werkgever te zoeken.

Deels thuis/kantoor kan nog, maar fulltime op kantoor? Dacht t niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
Bouke-p schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:40:
[...]

Bijzonder... Wat geeft de werkgever als reden?
Voor mij zou dit een reden zijn om een andere werkgever te zoeken.
Deels thuis/kantoor kan nog, maar fulltime op kantoor? Dacht t niet.
In de mail die we intern kregen staat dat de werkgever graag ziet dat iedereen zoveel mogelijk weer op kantoor aan het werk is. Hierdoor meent de werkgever dat de norm weer gaat zijn het werken op kantoor.
Ik wil best naar kantoor maar niet fulltime. Al sinds corona werk ik fulltime thuis wat prima gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Willem30 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:58:
In de mail die we intern kregen staat dat de werkgever graag ziet dat iedereen zoveel mogelijk weer op kantoor aan het werk is. Hierdoor meent de werkgever dat de norm weer gaat zijn het werken op kantoor.
Ik wil best naar kantoor maar niet fulltime. Al sinds corona werk ik fulltime thuis wat prima gaat.
Toen onze huidige minister Kuipers mijn afdelingshoofd was, sprak hij de wens uit dat hij de stafleden graag in pak zag op het werk. Da's mooi, was het antwoord, iedereen moet iets te wensen houden ;)

Graag willen en verplichten zijn verschillende dingen. Ga gewoon het gesprek aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Willem30 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:10:
Tijd om een andere baan te zoeken...

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• euchromatic
  • Laatst online: 01-10 14:50
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:11:
[...]

Ik heb dat opgelost met deze dingen: Falke Cosyshoe

Ik had eerst thermo sokken maar daarmee nog steeds koude voeten. Pantoffels zijn niets voor mij omdat ik graag in kleermakerszit zit, ook op mijn bureaustoel. Die Falke zijn een soort sok/slof combi met Merinowol en ik heb geen koude voeten meer. En onder een broek ziet het er lang zo vreemd niet uit als op de foto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

euchromatic schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:09:
[...]

Ik had eerst thermo sokken maar daarmee nog steeds koude voeten. Pantoffels zijn niets voor mij omdat ik graag in kleermakerszit zit, ook op mijn bureaustoel. Die Falke zijn een soort sok/slof combi met Merinowol en ik heb geen koude voeten meer. En onder een broek ziet het er lang zo vreemd niet uit als op de foto's :P
Ik heb een paar dikke wollen sokken, verschil met die falke is dat deze geen vilten onderkant heeft, maar gewoon wollen sokken zijn, met een antislip systeem eronder. Ik heb wel soortgelijke sloffen als die falke, voordeel van deze wollen sokken is dat ik ze in de (wol) was kan gooien. Maar ik krijg zelfs in de dikste sloffen koude voeten :p Dus thuis heb ik twee paar sloffen aan: die slofsokken en een paar oude (uitgelebberde) spaanse sloffen eroverheen. Maar om daar nou mee op kantoor te lopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:17:
[...]

Ik heb een paar dikke wollen sokken, verschil met die falke is dat deze geen vilten onderkant heeft, maar gewoon wollen sokken zijn, met een antislip systeem eronder. Ik heb wel soortgelijke sloffen als die falke, voordeel van deze wollen sokken is dat ik ze in de (wol) was kan gooien. Maar ik krijg zelfs in de dikste sloffen koude voeten :p Dus thuis heb ik twee paar sloffen aan: die slofsokken en een paar oude (uitgelebberde) spaanse sloffen eroverheen. Maar om daar nou mee op kantoor te lopen....
Op kantoor: nee! ;) Maar thuis is voor mij de combi Uniqlo thermo sokken + die Falke dingen onverslaanbaar. Nog een voordeel: in (goedkope) Spaanse sloffen krijg ik zweetvoeten door de polyester binnenkant, met die Falkes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

euchromatic schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:28:
[...]

Op kantoor: nee! ;) Maar thuis is voor mij de combi Uniqlo thermo sokken + die Falke dingen onverslaanbaar. Nog een voordeel: in (goedkope) Spaanse sloffen krijg ik zweetvoeten door de polyester binnenkant, met die Falkes niet.
Dat van die spaanse sloffen herken ik, maar aangezien ik ze als "buiten" slof gebruik, heb ik er geen last van :D

Maar op kantoor heb ik er niets aan, dus blijf ik, zolang ze besluiten de temperatuur op kantoor onder de 20 graden te houden, liever thuis werken. Daar kan ik tenminste nog iets aan kou doen (plus dat ik mijn werkruimte op 20 graden kan houden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Bizar.

Voor heel specifieke functies kan ik het me voorstellen dat kantoor de norm is, maar dat zijn typisch functies die tijdens corona ook niet of slecht 100% thuis uitgevoerd konden worden.

Bij ons is het aan de managers, wat in de praktijk betekend dat het binnen de IT teams behoorlijk flexibel is. Primair afhankelijk van specifieke functie en persoon. Zelf werk ik structureel 2 dagen per week thuis en 3 op kantoor, waarvan 1 dag per week afwisselend tussen 2 locaties, de andere 2 op mijn vaste standplaats.

Met zo'n geforceerde maatregel zou ik echt om me heen gaan kijken. Werk zát en genoeg werkgevers die er wél flexibel mee om springen. (Tenzij dus in een type functie waarbij het daadwerkelijk niet logisch is geheel of gedeeltelijk thuis te werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:31:
[...]

Dat van die spaanse sloffen herken ik, maar aangezien ik ze als "buiten" slof gebruik, heb ik er geen last van :D

Maar op kantoor heb ik er niets aan, dus blijf ik, zolang ze besluiten de temperatuur op kantoor onder de 20 graden te houden, liever thuis werken. Daar kan ik tenminste nog iets aan kou doen (plus dat ik mijn werkruimte op 20 graden kan houden).
Ah jullie hebben dat ook? Wij kregen nog wel een jas.

Grote voordeel: we hebben een airco op de afdeling. En praktisch niemand weet (high-tech bedrijf) dat je met een airco kan verwarmen :+ dus die is al geprogrammeerd om de ruimte naar 20 graden te verwarmen vóór er iemand is. en gaat uit voor het gebouw open gaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Een vaste kantoordag is wat voor te zeggen. Bij mijn vorige werkgever heb ik dat op een gegeven moment ook ingesteld voor mijn team, juist om te zorgen dat we elkaar regelmatig zagen. Als team samenwerken terwijl je elkaar nauwelijks ziet levert uitdagingen op die soms makkelijk te mitigeren zijn door regelmatig (en bij voorkeur op vaste momenten) fysiek bij elkaar te komen.

Huidige werkgever is de puzzel wat groter. Team verspreid over meerdere kantoren met een redelijke geografische spreiding. (Wel allemaal binnen NL.) Een vaste dag per week waarbij we allemaal op 1 lokatie aanwezig zijn is, gezien de afstand, geen optie. Toch is het wel iets waar we over na denken, juist om echt één team te worden en te blijven.

(Zelf heb ik mijn vaste kantoordagen dat ik op mijn standplaats aanwezig ben én mijn vaste dagen dat ik op de andere lokaties aanwezig ben. Juist ook om op die manier verbonden te blijven met iedereen. Wel kies ik bewust voor vaste dagen. Geeft rust in de chaos, voor mij én mijn collega's.)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 18-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
[...]

Aankaarten bij je directe manager? Zeker in de IT lijkt me dit erg bijzonder. Moet wel zeggen dat ik zelf ook weer meer zie en hoor dat 2 a 3 dagen op kantoor de norm is, met wat uitschieters omhoog. Werkgevers vervallen toch makkelijk weer in oude gewoontes. Dan het liefste ook nog de dinsdag en donderdag als vaste kantoordagen, want maandag/woensdag/vrijdag zijn er vaak parttimers vrij. Dus lekker op die dagen met z'n allen weer massaal in de file staan, echt top _/-\o_

Was er trouwens geen wetgeving aangenomen waarin je werkgever je niet kan verplichten volledig op kantoor te werken als je werkzaamheden ook prima 'remote' kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

The_Admin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:39:
[...]

Aankaarten bij je directe manager? Zeker in de IT lijkt me dit erg bijzonder. Moet wel zeggen dat ik zelf ook weer meer zie en hoor dat 2 a 3 dagen op kantoor de norm is, met wat uitschieters omhoog. Werkgevers vervallen toch makkelijk weer in oude gewoontes. Dan het liefste ook nog de dinsdag en donderdag als vaste kantoordagen, want maandag/woensdag/vrijdag zijn er vaak parttimers vrij. Dus lekker op die dagen met z'n allen weer massaal in de file staan, echt top _/-\o_
Een vaste kantoordag ben ik voorstander van. Niet omdat dat een gewoonte is, maar dan weet je gewoon dat in principe iedereen aanwezig is.
Was er trouwens geen wetgeving aangenomen waarin je werkgever je niet kan verplichten volledig op kantoor te werken als je werkzaamheden ook prima 'remote' kunnen?
Volgens mij was dat nog gewoon een idee. En zolang de VVD aan de macht is, zal dat niet gebeuren, want werkgevers zijn erop tegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 02-10 18:57
Vlassie1980 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:49:

Verder bevalt het me prima om 90% van de tijd op de zaak aan het werk te zijn. Het is hier relatief rustig en als de kinderen na schooltijd thuis zijn dan is het sowieso gedaan met de rust. Ik heb kids van 5, 8 en 13. De oudste haar slaapkamer zit naast mijn werkkamer en als die gezellig met haar vrienden gaat zitten beppen via haar mobiel / iPad is het lastig zelf nog te focussen :+

Beter voor mijn welzijn om op kantoor te werken dus :)
Ik ben één van die mensen die (vrijwel dagelijks) in de file staat.
Ik werk in een mgt functie in de bouw en dan moet je gewoon dagelijks op site aanwezig zijn om whatever er mis gaat op te lossen. Daarnaast is dit ook onderdeel van het '1 team, 1 taak'-gevoel, de mannen (en heel incidenteel vrouwen) die buiten werken kunnen ook niet thuiswerken.
Ik merk dat vooral dat aspect (teamgevoel) echt afhankelijk is van face-to-face contact, koffie halen, bijpraten, etc. Er zitten een aantal controllers en andere staffuncties op afstand en die hebben moeite om aangehaakt te blijven bij het project. In een overleg zitten ze digitaal erbij, maar ze hebben geen gevoel bij de sfeer in de ruimte of bij het koffieautomaat.
Voor mij is het echt duidelijk geworden dat hybride werken gewoon killing is voor een project. Of iedereen werkt thuis/op afstand waardoor alle faciliteiten daarop gericht zijn, of iedereen is aanwezig.
Het enige onderdeel wat nog van de corona tijd is gebleven, is dat mensen vaak 1 dag in de week vanuit huis werken om meters te maken met 'kantoorzaken'. Meer dan dat blijkt gewoon niet goed te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 18:57
[...]
Deze bedoel je:
https://www.rijksoverheid...mag-ik-werken-vanuit-huis
?

Die vind ik nogal te vrijblijvend, enige wat daar beetje van belang is is "Uw werkgever moet een goede reden hebben om uw verzoek te weigeren.". Alleen wat als je WG het weigert zonder een (goede) reden, dat staat er dan weer niet in.

(En ja in de huidige tijd is het makkelijker om over te stappen, maar wat als de markt anders wordt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Tóch vind ik dat volstrekt logisch.

Veel bedrijven kennen een 36 urige werkweek, parttime werken (<36 uur) begint steeds normaler te worden. Wil je een vaste dag dat het hele team bij elkaar kan zijn, vallen maandag en vrijdag vrij snel af.

Woensdag zitten veel collega's met kinderen met hun parttime dag, voor mij is het de dag waarop ik mijn vaste studiemiddag heb.

Blijft dinsdag en donderdag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:12
loewie1984 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:11:
[...]

Tijd om een andere baan te zoeken...
Dat is ook iets wat ze waarschijnlijk willen dat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
unezra schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:46:
[...]

Tóch vind ik dat volstrekt logisch.

Veel bedrijven kennen een 36 urige werkweek, parttime werken (<36 uur) begint steeds normaler te worden. Wil je een vaste dag dat het hele team bij elkaar kan zijn, vallen maandag en vrijdag vrij snel af.

Woensdag zitten veel collega's met kinderen met hun parttime dag, voor mij is het de dag waarop ik mijn vaste studiemiddag heb.

Blijft dinsdag en donderdag over.
Ja en daarom komen we dus op veel gebieden geen stap verder, want iedere WG denkt alleen vanuit z'n eigen perspectief en vindt het 'volkomen logisch'. Vervolgens staat half het land weer op die dagen uren van z'n eigen tijd te verbranden in de file en staan we het milieu nog harder te verzieken. Maar een beetje meebewegen als bedrijf ho maar, want op woensdag is Jannie altijd vrij na 12:00, en Freek heeft op vrijdag z'n papa-dag, en Betty werkt al jaren niet meer op maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

The_Admin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
[...]
Ja en daarom komen we dus op veel gebieden geen stap verder, want iedere WG denkt alleen vanuit z'n eigen perspectief en vindt het 'volkomen logisch'. Vervolgens staat half het land weer op die dagen uren van z'n eigen tijd te verbranden in de file en staan we het milieu nog harder te verzieken. Maar een beetje meebewegen als bedrijf ho maar, want op woensdag is Jannie altijd vrij na 12:00, en Freek heeft op vrijdag z'n papa-dag, en Betty werkt al jaren niet meer op maandag.
Wat is het alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Accepteren dat je niet altijd alles 'ideaal' kan hebben vanuit wg-perspectief. Dan maar die kantoordagen op dinsdag en vrijdag en dan praat Jannie Freek maar bij op maandag, of bel je als manager Freek ff op maandagochtend om hem bij te praten over wat er is besproken. Of wellicht is Freek wel flexibel inmiddels en kan hij z'n vrije vrijdag inruilen voor de donderdag.

Zoveel mogelijke alternatieven, maar als je niks probeert en vasthoudt aan 'ja dinsdag en donderdag werken nou eenmaal de meeste mensen dus dan laat ik ze allemaal maar lekker naar kantoor komen, net als de rest van Nederland' dan gaat er zeker niks veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Dinsdag en donderdag wel kantoordagen maken, maar loslaten dat iedereen tussen 0700 en 0900 aanwezig moet zijn. Thuis opstarten en vervolgens om 1130 op kantoor zijn voor de gezamelijke lunch bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
The_Admin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:52:
Zoveel mogelijke alternatieven, maar als je niks probeert en vasthoudt aan 'ja dinsdag en donderdag werken nou eenmaal de meeste mensen dus dan laat ik ze allemaal maar lekker naar kantoor komen, net als de rest van Nederland' dan gaat er zeker niks veranderen.
Maar waarom zou er iets moeten veranderen, fulltime thuiswerken heeft serieuze nadelen: eenzaamheid, minder teamgevoel, meer eilandjes, werk-prive wat teveel in elkaar overloopt, etc.

Sommige mensen kunnen er goed mee omgaan, maar minimaal twee dagen fysiek bij elkaar is het minste wat je nodig hebt om een band op te bouwen en elkaar bij de spreekwoordelijke koffieautomaat te treffen. Maandag, dinsdag en donderdag zijn daar de meest logische dagen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:58:
[...]

Maar waarom zou er iets moeten veranderen, fulltime thuiswerken heeft serieuze nadelen: eenzaamheid, minder teamgevoel, meer eilandjes, werk-prive wat teveel in elkaar overloopt, etc.

Sommige mensen kunnen er goed mee omgaan, maar minimaal twee dagen fysiek bij elkaar is het minste wat je nodig hebt om een band op te bouwen en elkaar bij de spreekwoordelijke koffieautomaat te treffen. Maandag, dinsdag en donderdag zijn daar de meest logische dagen voor.
Omdat er dinsdag en donderdag weer iedere keer een paar honderd kilometer file staat? Het onwijs slecht voor het milieu is om in die auto te stappen als het niet zinvol is (en nog slechter om er minutenlang mee stil te staan op de snelweg) en de meeste werkgevers dit simpelweg het probleem van werknemers maken; je moet nou eenmaal om tijd X op kantoor zijn, die files moet je maar rekening mee houden.

Ik ben geen voorstander van 100% thuis he, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind wel dat je als werkgever rekening dient te houden met dit soort situaties, en ook dingen als klimaatverandering die steeds urgenter worden. Dan kan je je kop in het zand steken en gewoon lekker iedereen dinsdag/donderdag stipt 09u op kantoor verwachten, maar ik denk dat je zal zien dat dat niet houdbaar is en talent wegloopt of je vroeger of later door de wetgever wordt gedwongen meer flexibel te zijn. Mits het kan natuurlijk he, ik snap ook dat er banen zijn die alleen op locatie kunnen, of waar die punctualiteit nou eenmaal een vereiste is. Maar ik lees hier (en hoor in m'n omgeving) dat ook veel kantoorpikkies zoals de meesten hier gewoon weer op gezette tijden op kantoor verwacht worden, terwijl daar geen harde noodzaak voor is en dit vooral voorkeur van de manager of organisatie is.

Zie bv. dit artikel van gisteren (!): https://www.nu.nl/economi...oensdag-naar-kantoor.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Ik heb mijn eigen sociale kring. Daar heb ik mijn werk niet voor nodig. Ik heb een losse werkplek voor mijn werk, dus kan werk prima buiten de deur houden (en dat wil ik zelf ook erg graag).

Het is maar net hoe het team werkt en wat voor mensen je er in hebt zitten, of de andere dingen die je noemt een probleem zijn. Bij mijn vorige klus werkte we 1 dag per week op kantoor, maar was er ook een cultuur om gewoon snel een teams call te doen, en daarbij dan ook even tijd te nemen voor elkaar. Op die manier hield je de persoonlijke binding wel en vormde zich er ook niet echt eilandjes.

Ik zit nu op een klus met cloud werkplekken, waar via teams bellen veel lag heeft. Daarbij hebben de thinclients op kantoor ook geen microfoon of werkende audio. Hierdoor is een teams call niet handig. Men ontwijkt het en als het nodig is, dan word er een vergadering opgezet en joint de persoon op kantoor 2 keer (met thinclient en telefoon) om zo scherm te kunnen delen etc.

Sub optimaal en daardoor merk ik dat de samenwerking vanaf kantoor naar huis moeizamer gaat. Het is handiger als iedereen thuis werkt, of als iedereen op kantoor zit. Dus daar is nu 1 gedeelde werkdag afgesproken, maar sommigen wonen erg dichtbij en vinden het fijn om op kantoor te zitten werken. Wat dus niet altijd even handig is. Wat mij betreft is dat gewoon onhandig (en de fout, als je daar al over wilt spreken) van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
The_Admin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:52:
[...]

Accepteren dat je niet altijd alles 'ideaal' kan hebben vanuit wg-perspectief. Dan maar die kantoordagen op dinsdag en vrijdag en dan praat Jannie Freek maar bij op maandag, of bel je als manager Freek ff op maandagochtend om hem bij te praten over wat er is besproken. Of wellicht is Freek wel flexibel inmiddels en kan hij z'n vrije vrijdag inruilen voor de donderdag.

Precies...
Er wordt van mijn vrouw in de zorg ook al verwacht dat zij flexibel is, en haar rooster is iedere week of maand anders. Dus ik ben ook iedere week of maand weer mijn agenda anders aan het blokkeren (aan de randen van de dag danwel) zodat ik thuis ons zoontje kan wegbrengen/ophalen/eten geven wanneer zij moet werken.
Wanneer WG dan van mij verwacht dat ik op specifieke dagen iedere week naar de andere kant van het land kom voor een volle kantoordag dan zit ik hier thuis met een agenda-risico. Ik kan niet met het risico op file of uitval van treinen riskeren dat ik niet thuis ben voordat het KDV/BSO dicht gaat.

You can't have your 24h-economy and eat it too.

Dit is ook de reden waarom ook mijn vrouw straks uit de primaire zorg vertrekt zo gauw de kans zich voor doet: met een kantoorbaantje heb je in ieder geval stabiele werktijden.

En zo hebben de wensen van werkgevers knock-on effecten elders in de samenleving. Misschien dat thuiswerken ook een manier is om verdere arbeidsparticipatie/emancipatie van vrouwen te bevorderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:41:
[...]

Een vaste kantoordag ben ik voorstander van. Niet omdat dat een gewoonte is, maar dan weet je gewoon dat in principe iedereen aanwezig is.
Voor veel bedrijven is dat intussen een issue. Op de meeste dagen kun je een kanon op de werkvloer afschieten, want parttimers en thuiswerkers, en op die ene dag per week moet er opeens voor iedereen een stoel, een bureau en een plek in de kantine zijn.

Veel bedrijven snijden in het aantal werkplekken omdat kantooroppervlak duur is en de gemiddelde bezetting misschien maar 50%. Dat werkt prima tot een manager bedenkt dat op dinsdag toch iedereen er moet zijn. Want dan is er niet voor iedereen plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
[...]

Mailtje kwam van directe manager :P
Ik heb erop gereageerd en verwacht er vandaag verder contact. Het gaat er niet om dat ik niet naar kantoor wil maar in fulltime naar kantoor heb ik geen trek.

Volgens mij is die wetgeving er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
The_Admin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:04:
Dan kan je je kop in het zand steken en gewoon lekker iedereen dinsdag/donderdag stipt 09u op kantoor verwachten, maar ik denk dat je zal zien dat dat niet houdbaar is en talent wegloopt of je vroeger of later door de wetgever wordt gedwongen meer flexibel te zijn.
Zie vooral veel inloop tussen 8u-10u met pas vanaf dat tijdstip de eerste vergaderingen en standups. Die flexibiliteit is er meestal al, waar het imo vooral om gaat is dat je zeker weet dat je collega's er dan ook zijn.

Niets zo irritant om 80km te rijden en in de file te staan om te ontdekken dat meer dan de helft thuis toch handiger vond...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

+1 voor deze! Ik heb ze sinds kort ook. Sloffen/pantoffels vind ik voor opa's en/of kinderen. Ze zien er niet gek uit en je kan idd gewoon in kleermakerszit zitten (dat doe ik ook namelijk :P)
Smobbo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:43:
[...]

Ik ben één van die mensen die (vrijwel dagelijks) in de file staat.
Ik werk in een mgt functie in de bouw en dan moet je gewoon dagelijks op site aanwezig zijn om whatever er mis gaat op te lossen. Daarnaast is dit ook onderdeel van het '1 team, 1 taak'-gevoel, de mannen (en heel incidenteel vrouwen) die buiten werken kunnen ook niet thuiswerken.
Ik merk dat vooral dat aspect (teamgevoel) echt afhankelijk is van face-to-face contact, koffie halen, bijpraten, etc. Er zitten een aantal controllers en andere staffuncties op afstand en die hebben moeite om aangehaakt te blijven bij het project. In een overleg zitten ze digitaal erbij, maar ze hebben geen gevoel bij de sfeer in de ruimte of bij het koffieautomaat.
Voor mij is het echt duidelijk geworden dat hybride werken gewoon killing is voor een project. Of iedereen werkt thuis/op afstand waardoor alle faciliteiten daarop gericht zijn, of iedereen is aanwezig.
Het enige onderdeel wat nog van de corona tijd is gebleven, is dat mensen vaak 1 dag in de week vanuit huis werken om meters te maken met 'kantoorzaken'. Meer dan dat blijkt gewoon niet goed te werken.
Ik werk dan niet in de bouw, maar in de machinebouw. Wij merken ook dat dingen/projecten/problemen veel soepeler werken/opgelost worden sinds dat we weer in onze werkplaats/assemblage mogen komen. Tijdens de corona periode mocht dat niet, ja, na werktijd van de mensen in de werkplaats (ze wilden 'kruisbesmetting' voorkomen, een positief geteste monteur moet thuis zitten en kan niks doen, wij als kantoorslaven kunnen evt. nog thuis werken).
Voorheen als er een probleem was, werd je gebeld vanuit de assemblage en moesten we op afstand iets oplossen/beoordelen. Dat werkt gewoon niet lekker en gaf ook frictie... Nu lopen we even langs, bekijken we het probleem samen en lossen het samen op.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Thuis werken is mijn norm geworden merk ik en dat wordt ook toegestaan (niet dat er heel veel keus is vanuit mijn werkgever, gezien het aantal (flex-) werkplekken op zoveel collega's)

Voor een sprintwissel eens in de zoveel weken rijd ik naar de klant, waarbij we om 10:30 uur starten en uiterlijk om 15:00 uur stoppen, dat geeft een ieder de gelegenheid om uit de spits naar het kantoor van de klant te komen en weer naar huis te rijden.

Voor de rest is het een incidentele training die ik geef, dat ik bij de klant zit.
Daarnaast pak ik willekeurig eens in de zoveel tijd (in de praktijk 1 keer per 2/3 weken) een dag op kantoor, wat ik dan combineer met een 1-op-1 overleg met de directie.

Ik merk dat het algemene beeld bij ons is dat we als club in staat zijn kwalitatief werk te leveren ongeacht locatie en wat dat betreft ook werktijden.

Er zijn ook genoeg collega's die meerdere dagen per week op kantoor zijn en dat is ook prima. Kantoor wordt wat dat betreft gezien als faciliterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Gisteren nog:

Drukste ochtendspits van het jaar met bijna 1000 kilometer file

In het algemeen hebben mensen een hekel een filerijden, maar gaan toch op dinsdag en donderdag naar kantoor. Waarom niet wat meer spreiden; wat is er mis met bijvoorbeeld woensdag?

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 18-11-2022 10:49 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:37:
[...]

Ik werk dan niet in de bouw, maar in de machinebouw. Wij merken ook dat dingen/projecten/problemen veel soepeler werken/opgelost worden sinds dat we weer in onze werkplaats/assemblage mogen komen.
Het belangrijkste hier is "mogen". Er zit een verschil in naar je werkplek kunnen als het nodig is, of als je dat wilt, of naar je werkplek moeten ook als dat niet nodig is of zelfs minder handig is.
[...]
Ik ga nooit naar het koffieautomaat. De enige reden dat ik tussendoor achter m'n pc vandaan kom is omdat ik even naar het toilet moet of ga lunchen. In een team waarbij niemand gaat lunchen. Voor de rest zit ik met een koptelefoon op omdat er anders teveel prikkels zijn en ik geen werk gedaan krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
XWB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:46:
Gisteren nog:

In het algemeen hebben mensen een hekel een filerijden, maar gaan toch op dinsdag en donderdag naar kantoor. Waarom niet wat meer spreiden; wat is er mis met bijvoorbeeld woensdag?
Woensdag is voor veel part-timers een vrije dag, net als vrijdag. Dus er blijven niet veel mogelijkheden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Qua sokken kan het best een zoektocht zijn, ik had eerst deze maar had nog steeds koude voeten. Tegenwoordig heb ik deze (zag ze laatst bij Etos hangen) en die houden de voeten wel warm. Nadeel is dat ze maar één winter meegaan, ik ben benieuwd of die pantoffels van jou wat sterker zijn?

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
-tom-562 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:37:

Ik werk dan niet in de bouw, maar in de machinebouw. Wij merken ook dat dingen/projecten/problemen veel soepeler werken/opgelost worden sinds dat we weer in onze werkplaats/assemblage mogen komen. Tijdens de corona periode mocht dat niet, ja, na werktijd van de mensen in de werkplaats (ze wilden 'kruisbesmetting' voorkomen, een positief geteste monteur moet thuis zitten en kan niks doen, wij als kantoorslaven kunnen evt. nog thuis werken).
Voorheen als er een probleem was, werd je gebeld vanuit de assemblage en moesten we op afstand iets oplossen/beoordelen. Dat werkt gewoon niet lekker en gaf ook frictie... Nu lopen we even langs, bekijken we het probleem samen en lossen het samen op.
Herkenbaar. Ik heb ook mensen in mijn team die vinden dat ze prima al het werk thuis kunnen doen (en dat mag ook bij ons) maar je merkt wel dat die mensen langzaam afhaken omdat ze toch informatie gaan missen die niet formeel wordt gecommuniceerd. Zijn vaak op zich geen cruciale onderwerpen maar na 2 jaar stapelt dat toch op. Al was het maar omdat je nieuwe teamleden/collega's niet leert kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:47:
Het belangrijkste hier is "mogen". Er zit een verschil in naar je werkplek kunnen als het nodig is, of als je dat wilt, of naar je werkplek moeten ook als dat niet nodig is of zelfs minder handig is.
Probleem is dat als iedereen dat voor zichzelf gaat bedenken je nooit als heel team bij elkaar bent, er altijd mensen zijn die de vrijheid nemen om op die dag thuis te werken omdat dat voor hen persoonlijk beter uitkomt.

Mijn ervaring is dat je sneller irritaties krijgt of mensen minder aangehaakt blijven omdat de groep die wel vaak op kantoor komt een andere dynamiek krijgt en beter/anders samenwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 02-10 18:57
Gisteren nog:

Tja, als er geen kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang mogelijk is op woensdag en vrijdag dan wordt in ieder geval 1 van de ouders al gedwongen om op die dagen vrij te nemen.
Gezien het mega tekort in die sector zie ik dat ook niet snel beter worden, sterker nog, er worden groepen gesloten en geen nieuwe kinderen meer toegelaten.

Hierdoor wordt de concentratie op de dagen dat er wel opvang is alleen maar erger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
XWB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:15:
[...]

Qua sokken kan het best een zoektocht zijn, ik had eerst deze maar had nog steeds koude voeten. Tegenwoordig heb ik deze (zag ze laatst bij Etos hangen) en die houden de voeten wel warm. Nadeel is dat ze maar één winter meegaan, ik ben benieuwd of die pantoffels van jou wat sterker zijn?
Ze gaan nu de tweede winter in en zien er nog uit als nieuw. Ze zijn wel 2x zo duur als die andere gevoerde sokken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Frame164 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
[...]

Woensdag is voor veel part-timers een vrije dag, net als vrijdag. Dus er blijven niet veel mogelijkheden over.
En dat moet ook zo blijven. Voor mij is woensdag juist een kantoordag en dan rijdt het alleszins redelijk door. Dan moeten we niet ineens 'woensdag kantoordag' landelijk gaan promoten... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Frame164 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:20:
[...]

Herkenbaar. Ik heb ook mensen in mijn team die vinden dat ze prima al het werk thuis kunnen doen (en dat mag ook bij ons) maar je merkt wel dat die mensen langzaam afhaken omdat ze toch informatie gaan missen die niet formeel wordt gecommuniceerd. Zijn vaak op zich geen cruciale onderwerpen maar na 2 jaar stapelt dat toch op. Al was het maar omdat je nieuwe teamleden/collega's niet leert kennen.
Precies dit. Mijn LG is vrij flexibel maar had laatst toch 1 vaste dag per week (zelf te bepalen) naar kantoor gevraagd aan de fervente thuiswerkers. Hebben ze uit praktische overwegingen 2x in dezelfde week per 2 weken van gemaakt (ene week 2 kantoordagen andere week 0), en zelfs dat komen ze niet na want thuis dingen, deze week net anders etc. Ze komen alleen als het ze goed uitkomt of er leuke dingen op kantoor zijn. En dan vreemd opkijken van alle dingen die ze gemist hebben in de tussenliggende weken.

En niemand durft het echt meer te benoemen face to face onderling want die discussie komt elke paar maanden terug en puntje bij paaltje trekken ze toch hen eigen plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gisteren nog:

Maandag, woensdag en vrijdag zijn de dagen waarop de meeste parttimers vrij hebben. Dat zijn daardoor ook de dagen geworden waarop de meeste mensen thuiswerken omdat het geen zin heeft om naar kantoor te komen als de helft van je collega's er niet is. Dus komt iedereen op dinsdag of donderdag.

Ik doe hetzelfde. Ik kom verplicht één keer per week op kantoor en doe dat meestal op dinsdag omdat dan de meeste mensen aanwezig zijn. En ik kom juist om m'n gezicht te laten zien. Verder heb ik niks op kantoor te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:27
Frame164 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:20:
[...]

hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:23:
[...]

Probleem is dat als iedereen dat voor zichzelf gaat bedenken je nooit als heel team bij elkaar bent, er altijd mensen zijn die de vrijheid nemen om op die dag thuis te werken omdat dat voor hen persoonlijk beter uitkomt.

Mijn ervaring is dat je sneller irritaties krijgt of mensen minder aangehaakt blijven omdat de groep die wel vaak op kantoor komt een andere dynamiek krijgt en beter/anders samenwerkt.
Deze twee citaten beschrijven goed wat ik meemaak tegenwoordig.

In het begin van de pandemie gingen wij over naar 100% telewerk, en nu bijna 3 jaar later zitten we hier in een duiventil. Iedereen komt en gaat wanneer hij/zij wil, dit omwille van een genereus telewerk regime + besparingsdrang van hoger management.

Enkele collega's hebben hierdoor kans gezien om een soort van digitale kluizenaar te worden, en dat werkt misverstanden en slechte communicatie in de hand.

Ik hoef niet noodzakelijk met iedereen dagelijks een half uur koffie te leuteren of beste maatjes zijn,
maar omdat er geen voeling meer is met een aantal collega's zijn er snel frustraties en misverstanden die zo eenvoudig hadden kunnen vermeden worden.

De situatie zal niet gauw verbeteren, want onder het motto 'winter is coming' worden een aantal verdiepingen van ons gebouw gesloten en telewerk nog meer aangemoedigd. Het is duidelijk een experiment om te kijken of ze de vrijgekomen capaciteit niet kunnen leasen/verkopen aan een ander bedrijf.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste