Thomas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:31:
[...]
Dat is oprecht een beter idee

.
Vind overigens ook dat vrijheden tot een bepaald punt kunnen gaan. W.m.b. kun je pas flexibiliteit van je werkgever / leidinggevende verwachten als je dat zelf ook kunt bieden. Ik had het er gisteren toevallig met iemand over. Ik heb zelf bijvoorbeeld een collega die ver weg woont en met jonge kinderen thuis zit. Dan is het regelmatig 'wel makkelijk' om thuis te werken. Nu komt die collega ook vaak genoeg wel naar kantoor en is het niet zo dat diegene altijd thuis zit, maar dan nog. Als jij thuiswerkt zodat je een oogje in het zijl kan houden bij je jonge kinderen....
Als verder de output van diegene er niet onder te lijden heeft zie ik het probleem niet zo. Kinderopvang schijnt echt gemeen duur te zijn anno 2022 en in the end gaat het toch om de invloed die het heeft op iemands werk. Sure, als een Teams meeting iedere 5 minuten onderbroken word omdat er een kind aandacht wil is het wat anders, maar als je er in het werk of output niets van merkt, zie ik het probleem niet zo.
Dan ben je dus niet aan het werk. Thuiswerken omdat je ver weg woont is natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid; je kiest er zelf voor om ver van je werk te wonen.
Ja en nee.
Ik denk dat er genoeg redenen zijn een wat langere reistijd voor lief te nemen en juist nu we hebben geleerd dat thuiswerken voor kantoorbanen prima kan, snap ik het ook dat mensen wat verder van hun woning werk zoeken. In the end gaat het, bij mij iig, om netto reistijd per maand. Of ik nu 2 dagen in de week een uur in de auto zit of 4 dagen een half uur maakt qua netto reistijd niet uit, maar het levert wél mogelijkheden op verder weg van huis te werken en niet meteen na te moeten denken over verhuizen.
Verhuizen is duur, arbeidsrelaties hebben allang niet meer het eeuwige leven en waarom zou je telkens verhuizen voor een nieuwe baan, terwijl hybride (of zelfs 100% remote) werken voor veel kantoorbanen prima mogelijk is?
Nog een tandje extremer zijn mensen die voor een buitenlandse organisatie werken en misschien 1x per jaar naar kantoor komen. Schijnt ook regelmatig voor te komen. Kan prima. (Sure, het heeft zo zijn eigen uitdagingen. Tijdverschillen, persoonlijk contact. Aansturing. Maar het is zeker niet onmogelijk.)
Nou vind ik dat je die ruimte moet krijgen als werknemer, maar het is niet zo dat je recht hebt op altijd maar van huis uit werken.
Recht niet, maar dat het in 2022 voor kantoorbanen gebruikelijker is 2-3 dagen in de week (of meer) thuis te werken dan in pak 'm beet 1996 vind ik niet raar. Bijna iedereen heeft fatsoenlijk internet thuis inclusief backup verbinding (GSM), veel bedrijven hebben hun spullen in de cloud of in een datacenter staan. Technisch zijn er weinig redenen meer niet thuis te werken.
Tegelijkertijd denk ik wel dat je je bewust moet zijn van de beperkingen. Thuiswerken is niet enkel rozegeur en maneschijn. Het vergt op allerlei vlakken aanpassingen. In veel gevallen kan ik me ook voorstellen dat het goed is bijvoorbeeld met de mensen met wie je intensief samenwerkt (bijvoorbeeld je eigen team) regelmatig fisiek samen te komen.
Virtuele vrijmibo's moet ik ook niet aan denken. Normale vrijmibo's ben ik al niet zo van, virtueel heb ik nog niet persoonlijk meegemaakt, maar het idee vind ik nóg onaantrekkelijker dan een reguliere vrijmibo.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.