Ik blijf het proces van verzwaren en versoepelen van maatregelen behoorlijk ondoorzichtig vinden. We hebben één week van daling achter de rug in de besmettingscijfers, de ziekenhuizen/ic's liggen nog bomvol maar we gaan nu versoepelen. Eén zwaluw...
Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind dat versoepelingen en verzwaringen wat sneller doorgevoerd mogen worden. Tijdens de 2e golf waren de maatregelen veel te laat. En toen de tweede golf voorbij was, hadden ze wat mij betreft ook weer eerder mogen versoepelen. Maar nu op de piek van de ziekenhuis/IC bezettingen gaan versoepelen voelt wat mij betreft verkeerd aan.
Het patroon nu is toch wel een beetje dat ziekenhuis en ic bezettingen twee weken erachteraan hobbelen. Stel we gooien de winkels en terrassen open op 21 april. Tegen die tijd zou de piek op de IC ongeveer maximaal zijn. Stel dat het opengooien van de terrassen en winkels dan ineens weer tot een piek in besmettingen oplevert, dan zal de IC/ziekenhuis bezetting maar licht dalen en komt er daarna weer een grotere druk.
Als ze slim waren, hadden ze op 21 april "versoepelingen" doorgevoerd. Maatregelen afschaffen waarvan ze toch al weten dat ze niet/amper werken:
- Avondklok
- Alcohol- / Drugs drooglegging na 20:00 uur
- Bezoekregeling: In plaats van maximaal 1 persoon bezoek per dag maximaal 2 personen bezoek per dag mits uit hetzelfde gezin.
Van de avondklok hebben t_captain en Marino van Zelst al berekend dat ze geen/amper effect hebben. Punt 2 zal vermoedelijk ook heel weinig effect hebben. En punt 3 deed iedereen toch al want je nodigt niet alleen je moeder uit op de koffie. Wacht dan nog 2-4 weken extra om de druk op de ziekenhuizen te verlagen en voer dan ergens in mei versoepelingen in als de terrassen open.