Ik hoorde ooit een hotel-baas in een interview, die noemde hotelkamers versproducten. Klonk nog gekker. Maar het is wel zo: je product zijn overnachtingen. Een overnachting voor vannacht die je vandaag niet verkoopt, kun je niet morgen verkopen.Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:39:
[...]
[...]
offtopic:
Ik snap wat je bedoelt, maar mode-collecties als versproduct aanmerken klinkt een beetje vreemd
Kaag for president!CMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:20:
Kaag: avondklok moet er heel snel af, mede wegens zomertijd
D66 leider Kaag wil voor het ingaan van de zomertijd (volgende week zondag) de avondklok van tafel hebben. Eerder vandaag toonde minister Van Ark zich nog erg somber over de vooruitzichten. Dat zal dit weekend nog een spannende sessie misschien worden in het Catshuis.
Merk dat ik steeds vaker rond 9 uur nog buiten aan het wandelen/fietsen/motorrijden ben. Als het straks om 8 uur gaat schemeren wordt het helemaal belachelijk om thuis te blijven. Nog geen boete gehad overigens, handhaving hier (Drenthe) lijkt niet echt opgeschaald.
Wellicht klapt het volgende kabinet al voordat het tot stand is gekomen.......CMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:20:
D66 leider Kaag wil voor het ingaan van de zomertijd (volgende week zondag) de avondklok van tafel hebben. Eerder vandaag toonde minister Van Ark zich nog erg somber over de vooruitzichten. Dat zal dit weekend nog een spannende sessie misschien worden in het Catshuis.
Maar alle gekheid op een stokje, ik ben wel benieuwd hoe ze dat voor zich ziet, de instroom en aantallen in de kliniek en de IC zijn nog steeds dermate hoog dat er dan wel alternatieve maatregelen moeten komen. Wellicht eindelijk het thuiswerken eens verplicht stellen waar dat kan? Maar ik zie eigenlijk geen enkele manier om dat praktisch vorm te geven.
Andere optie is om in supermarkten eindelijk eens op de anderhalve meter te gaan handhaven, uit concurentieoverwegingen doen supermarkten dat nu nauwelijks en ik zie het dagelijks ‘mis’ gaan.
Ben niet perse voor een avondklok, maar wil niet maanden extra met maatregelen zitten omdat we weer een versoepeling invoeren die het geheel weer langer laat duren.
[ Voor 7% gewijzigd door Philpend op 19-03-2021 12:49 ]
Heb niks tegen of met de D66. Maar dit is natuurlijk wel goedkoop punten scoren heCMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:20:
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Al zou dat zo zijn, dan vormt het geen onderbouwing van je standpunt.CMD-Snake schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:00:
Ik vrees dat je zaken door de war haalt of op een hoop gooit.
Er ‘rammelt’ niets want het zijn crisismaatregelen. Alles heeft een onderbouwing (sterk of minder sterk). Maar de vraag waar je steeds omheen draait, anders dan een vage ‘10%’ is hoe je die ‘werking’ dan zou willen uitdrukken. Als er in een complex systeem 10% werking is van een interventie, maar ander gedrag of een fenomeen heft die werking op, dan kun je niet concluderen dat een interventie niet werkt. Daarvoor bestaan uiteraard controlegroepen en gecontroleerde experimenten, maar er is helemaal geen sprake van een gecontroleerde situatie om zoiets empirisch uit te testen. Daarvoor is de situatie te complex.Bepaalde coronamaatregelen rammelen, omdat de onderbouwing voor de werking ontbreekt (of lijkt te ontbreken waar men die niet wil vrijgeven).
Dit is een stropop redenering. Ik beweer namelijk ook nergens dat wetenschappers geen wetenschappelijke methode hoeven te volgen, maar benoem bij herhaling dat het hier gaat om crisismaatregelen die soms lastig empirisch te bewijzen zijn omdat ze onderdeel vormen van een complex systeem.Alle wetenschappelijke disciplines volgen de wetenschappelijke methode.
Nog een stropop: ik schreef letterlijk in de vorige reactie dat onderzoekers empirisch bewijs moeten gebruiken als dat gebruikt kan worden en die methode het beste is. Niet dat ze ‘zomaar iets’ en ‘zonder onderbouwing’ kunnen beweren.Het maakt niet uit of je natuurkundige bent of viroloog, je kan niet zomaar iets beweren zonder onderbouwing.
Verder schreef ik:
Jij antwoord:Als je de redenatie volgt dat empirisch bewijs vereist is, dan zouden veel klimaatmaatregelen ook niet ‘bewezen’ zijn.
Weer een stropop dus. Die bewijzen worden namelijk niet per se empirisch verworven.Klimaatwetenschappers moeten en komen met bewijzen voor hun stellingen.
Dat kunnen ze inderdaad en voor deze parameters is dat ook logisch. Maar daarmee is het niet voor elke vraagstelling een geschikte methode.Klimaatwetenschappers kunnen empirisch bewijzen dat de hoeveelheid CO2 is toegenomen of dat de aarde warmer is geworden.
Dat staat niet ‘los’ van die maatregelen, maar die maatregelen volgen uit empirisch bewijs zoals de genoemde observaties of uit bijvoorbeeld een voorspelling waar dat bewijs niet empirisch te verzamelen is. Maar het gaat in de discussie onderling niet over de vraag of er sprake is van het aanhoudende probleem van infecties (danwel hoge CO2 concentraties) of het dreigende effect daarvan zoals een mogelijk zorginfarct (danwel opwarming van de aarde), maar over maatregelen zoals een avondklok (en bij klimaatverandering bijvoorbeeld het stoppen van het gebruik van fossiele brandstoffen). Wachten met klimaatmaatregelen tot 2030 of 2050 om achteraf te concluderen dat de maatregelen misschien niet hebben gewerkt is 10 of 30 jaar verkwanselen die je nooit meer kunt inhalen met mogelijk desastreuze gevolgen.Dat staat los van de maatregelen
Ik weet wat betreft de avondklok nog steeds niet welke vorm van bewijs je zou accepteren (anders dan dat het empirisch moet zijn). Stel dat we op magische wijze een groot deel van de wereldbevolkig laten stoppen met het uitstoten van CO2, dan kun je toch nooit concluderen dat de fossiele brandstoffen geen effect hebben als de opwarming vervolgens doorgaat?
En dat is wederom een stropop, want je gaat evident voorbij aan het woord ‘empirisch’ in mijn opmerking en aan het gegeven dat er diverse wetenschappelijk vakgebieden zijn zoals de fundamentele fysica die je zelf eerder noemde en geen empirisch bewijs kunnen leveren of met zeer veel moeite na lange tijd. Die tijd is er dus niet per se.dit is het basisprincipe van wetenschappelijk onderzoek. Geen wetenschappelijke discipline is vrijgepleit daarvan, ongeacht hoe complex.
Het heeft miljarden en jaren gekost om een deeltjesversneller te bouwen die noodzakelijk was om een miniscuul effect waar te nemen en zelfs dan was het nog indirect. Zoveel zal een poging om een maatregel in deze crisis te ‘onderbouwen’ op de manier die je wellicht bedoelt neem ik aan niet kosten als het al kan. Maar we hebben dus ook niet alle tijd uiteraard. De zorg is vrijwel permanent overbelast en daarom is die avondklok ingevoerd.
“Erg magertjes’ volgens wie? Volgens jou blijkbaar. Maar je geeft consequent geen antwoord op de vraag wat dan het omgekeeerde van ‘magertjes’ is. Dat hoeft niet in detail maar op de vraag die je met ja/nee zou kunnen beantwoorden of een onafhankelijke derde die het effect berekend voldoende zou zijn geef je ook geen antwoord.Het probleem met het RIVM inzake de avondklok, maar ook andere maatregelen als mondkapjesplicht, is dat de onderbouwing niet echt lijkt te komen of erg magertjes is of we mogen die niet zien.
Maar dat was voor de onderwijsachterstanden ineens geen valide argument, want (ik parafraseer) ‘Spanje’. Je redenatie lijkt volstrekt selectief. Als het bewijs je standpunt onderbouwt dan is het goed, maar anders niet. En de beoordeling van de kwaliteit van de methode vindt naar ik begrijp steeds achteraf plaats.Dan empirisch bewijs voor de werking van de avondklok had men al in het buitenland naar op zoek kunnen gaan
En daar is die ‘lat’ weer. Je doet zelf allerlei ‘extraordinary claims’ over onderwijsachterstanden en ik heb al benoemd dat er ongetwijfeld achterstanden bestaan, maar je claims onderbouw je dus niet. Dat is geen ‘sneer’ maar een feitelijke vaststelling. Je verwijst naar een onderzoek dat gepubliceerd zou zijn in een krant (ik wil het best aannemen), maar nu blijk je die bron eigenlijk helemaal niet te kunnen benoemen. Dus houden we over de Spaanse studie in het hoger onderwijs die als ik het goed begreep juist geen achterstanden aantoonde.Hoe zwaarder de maatregel, hoe hoger de bewijslast komt te liggen. Inzake de avondklok ligt die lat zeer hoog gezien hoe deze ons leven beïnvloed. Extraordinary claims require extraordinary evidence
Die manier van redeneren doet naar mijn idee afbreuk aan de geloofwaardigheid van je stelling. Dat is zonde want er zijn voldoende punten die je aanstipt over bijvoorbeeld de rechtstatelijk aspecten die wel hout snijden naar mijn mening. Maar je argumentatie over het ‘bewijs’ van de avondklok doet dat evident niet.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ik kan mij ook niet herinneren dat dit iets is wat D’66 heeft geroepen tijdens de verkiezingscampagne, dat waren andere partijen....Agent47 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:49:
[...]
Heb niks tegen of met de D66. Maar dit is natuurlijk wel goedkoop punten scoren he
Het is toch gewoon die lijn die D66 wilde voeren ook in de verkiezingen, zichzelf in beeld spelen als een soort oppositie in de coalitie, en nu is het retoriek om de kiezer van deze week te paaien.Philpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:44:
[...]
Wellicht klapt het volgende kabinet al voordat het tot stand is gekomen.......
Maar alle gekheid op een stokje, ik ben wel benieuwd hoe ze dat voor zich ziet, de instroom en aantallen in de kliniek en de IC zijn nog steeds dermate hoog dat er dan wel alternatieve maatregelen moeten komen. Wellicht eindelijk het thuiswerken eens verplicht stellen waar dat kan? Maar ik zie eigenlijk geen enkele manier om dat praktisch vorm te geven.
Andere optie is om in supermarkten eindelijk eens op de anderhalve meter te gaan handhaven, uit concurentieoverwegingen doen supermarkten dat nu nauwelijks en ik zie het dagelijks ‘mis’ gaan.
Ben niet perse voor een avondklok, maar wil niet maanden extra met maatregelen zitten omdat we weer een versoepeling invoeren die het geheel weer langer laat duren.
Als D66 haar zin krijgt heeft ze voor die kiezers gevochten, maar zien we de ziekenhuizen weer verder volstromen, en volgen er waarschijnlijk weer verzwaringen. Krijgt D66 haar zin niet dan is het de vraag wat ze verderop bij de vorming van een coalitie terug gaan krijgen?
Misschien niet direct tijdens de campagne maar, er zijn volgens mij wel interviews geweest waar tussen de regels door duidelijk uit werd dat D66 'm wel wilde afschaffen. Vind het overigens ook wel mooi dat het haaks op een interview van anderhalve maand geleden met een kamerlid van D66 staat:Philpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:51:
[...]
Ik kan mij ook niet herinneren dat dit iets is wat D’66 heeft geroepen tijdens de verkiezingscampagne, dat waren andere partijen....
https://wnl.tv/2021/02/03...ags-voor-politieke-draai/“Je kan de avondklok beter pas afschaffen als je de situatie onder controle hebt, dat is nu nog niet het geval.”
Alsof de cijfers nu, een anderhalve maand, later zoveel beter zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 19-03-2021 13:03 ]
Kaag is duidelijk nog niet gewend aan haar positie. Zo'n plan moet je uiteraard op het RIVM afschuiven, zodat ze daar kunnen goochelen om een excuus te vinden en kunnen uitleggen dat het allemaal bedacht is door mensen die slimmer zijn dan jij en zich baseren op modellen die te complex zijn voor het volk om te begrijpen.
Wat volgens mij voor de discussie nog wel prettig zou zijn, is dat je gewoon reageert op de persoon waarmee je in discussie bent. Nu lijkt het soms alsof je een post negeert die een bewering van je weerlegt en je zo door gaat naar het volgende (soms totaal andere) punt. Zo laat je ook wat meer zien dat je de moeite die iemand neemt om een inhoudelijke discussie te voeren waardeert.immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:57:
[...]
Ik heb geen visie aangaande die lijn. Mij werd gevraagd door @klaaas wat ik ervan vond. Het is niet zo dat ik die blauwe lijn onder de rode lijn wil manipuleren.
Ik ben verder wel blij met dit forum omdat het een goede tegenpool is van MdH en mij met meer krtitiek laat denken.
[/offtopic]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ze zat ook aan tafel in het kabinet toen werd besloten om het tot 31 maart hetzelfde te houden?BarôZZa schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:05:
Kaag is duidelijk nog niet gewend aan haar positie. Zo'n plan moet je uiteraard op het RIVM afschuiven, zodat ze daar kunnen goochelen om een excuus te vinden en kunnen uitleggen dat het allemaal bedacht is door mensen die slimmer zijn dan jij en zich baseren op modellen die te complex zijn voor het volk om te begrijpen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is het punt niet. Het punt is dat ze tot nu toe heel de tijd doen alsof al het beleid vooral is gebaseerd op wat het OMT adviseert. Dan is het stupide om maar zomaar als politicus te roepen dat een maatregel opgeheven moet worden, omdat je dan dus het OMT ongeloofwaardig maakt.YakuzA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:12:
[...]
Ze zat ook aan tafel in het kabinet toen werd besloten om het tot 31 maart hetzelfde te houden?
Rutte had een immuniteitsketting omdat hij zich telkens achter Van Dissel kon verschuilen.
[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 19-03-2021 13:18 ]
Zal wel loslopen, in Duitsland en België hebben ze ook geen avondklok of een héél late, en daar gaat het echt niet veel slechter dan bij ons. En in Frankrijk hebben ze een heel vroege avondklok (nu 18 uur, en 19 uur vanaf 28 maart) en daar gaat het helemaal niet beter dan bij ons. Conclusie: avondklok werkt nietPhilpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:44:
[...]
Ik ben in discussie met @klaaas. Dan komen er allerlei personen tussendoor mijn punt niet -willen- begrijpen. Het gaat ( @IJzerlijm ) er niet om of Greenteam blij wordt van het openbaar maken van de modellen. Het gaat erom dat dit soort onderzoek met een hoge impact op beslissingen die een grote impact hebben door een onafhankelijke groep wetenschappers getoetst worden. Dat kan nu niet omdat RIVM hun modellen niet openbaar maakt. Ik had een reactie op @DutchCommando geschreven maar voor de helft maar weer weg gehaald omdat weer zou leiden tot een nog langer discussie niet relevant voor m'n discussie met klaaas. Op een gegeven moment houdt een discussie ook op; op mijn vragen wordt soms ook niet meer gereageerd. Ik kan er verder niet mee zitten.The Legend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:08:
[...]
Wat volgens mij voor de discussie nog wel prettig zou zijn, is dat je gewoon reageert op de persoon waarmee je in discussie bent. Nu lijkt het soms alsof je een post negeert die een bewering van je weerlegt en je zo door gaat naar het volgende (soms totaal andere) punt. Zo laat je ook wat meer zien dat je de moeite die iemand neemt om een inhoudelijke discussie te voeren waardeert.
[/offtopic]
De verkiezingsroes maakt meer kapot dan je lief isBarôZZa schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:17:
[...]
Dat is het punt niet. Het punt is dat ze tot nu toe heel de tijd doen alsof al het beleid vooral is gebaseerd op wat het OMT adviseert. Dan is het stupide om maar zomaar als politicus te roepen dat een maatregel opgeheven moet worden, omdat je dan dus het OMT ongeloofwaardig maakt.
Rutte had een immuniteitsketting omdat hij zich telkens achter Van Dissel kon verschuilen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En mondkapjes zoals ze nu gebruikt worden ook niet om de drager te beschermen:prijk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:18:
[...]
Zal wel loslopen, in Duitsland en België hebben ze ook geen avondklok of een héél late, en daar gaat het echt niet veel slechter dan bij ons. En in Frankrijk hebben ze een heel vroege avondklok (nu 18 uur, en 19 uur vanaf 28 maart) en daar gaat het helemaal niet beter dan bij ons. Conclusie: avondklok werkt niet.
https://www.acpjournals.o.../M20-6817?journalCode=aim
(A Randomized Controlled Trial in Denemarken)
"Controlled"immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:30:
[...]
En mondkapjes zoals ze nu gebruikt worden ook niet om de drager te beschermen:
https://www.acpjournals.o.../M20-6817?journalCode=aim
(A Randomized Controlled Trial in Denemarken)
Leuk dat de lokale Ahold een onderzoekje sponsort over maskers.Limitation:
Inconclusive results, missing data, variable adherence, patient-reported findings on home tests, no blinding, and no assessment of whether masks could decrease disease transmission from mask wearers to others.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Grapperhaus (NOS Liveblog):
Minister Grapperhaus zei na de ministerraad dat het aantal besmettingen op één dag inmiddels is gestegen naar 7500. Hij loopt daarmee vooruit op de RIVM-cijfers die later vandaag worden bekendgemaakt.
"Ik sta hier niet in een ontspannen stemming van: laten we eens kijken wat er allemaal kan gebeuren. We moeten echt heel behoedzaam zijn." Over een mogelijk afschaffen van de avondklok zei hij dat de situatie te ernstig is om daar nu al over te speculeren, de ene of de andere kant op.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
In plaats van hier zo negatief over te doen kun je je beter afvragen waarom dit niet veel meer onderzocht wordt. Iedereen loopt maar met zo'n ding op zonder enig onderzoek of het helpt en of je het niet erger maakt. Nee, in plaats daarvan gaan we mij weer lekker bashen. Sjonge zeg.IJzerlijm schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:33:
[...]
"Controlled"
[...]
Leuk dat de lokale Ahold een onderzoekje sponsort over maskers.
Edit: En het heeft waarschijnlijl wel effect op je omgeving te beschermen als je hoest/niets. Maar wat zie ik dan: HaaaHaaa - mondkapje naar beneden doen- Tsjieeee.
[ Voor 14% gewijzigd door immetjes op 19-03-2021 13:51 ]
En eigenlijk is het niets nieuws en al jaren bekend. Werking van mondkapjes is altijd zeer minimaal gebleken en het gegeven dat mensen hierdoor minder afstand houden doet de werking teniet of heeft zelfs een negatief effect.immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:46:
[...]
In plaats van hier zo negatief over te doen kun je je beter afvragen waarom dit niet veel meer onderzocht wordt. Iedereen loopt maar met zo'n ding op zonder enig onderzoek of het helpt en of je het niet erger maakt. Nee, in plaats daarvan gaan we mij weer lekker bashen. Sjonge zeg.
Volgens mij zijn / worden er wel meer onderzoeken naar gedaan, maar is het verdomde lastig om echt harde, valide conclusies te trekken.immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:46:
[...]
In plaats van hier zo negatief over te doen kun je je beter afvragen waarom dit niet veel meer onderzocht wordt. Iedereen loopt maar met zo'n ding op zonder enig onderzoek of het helpt en of je het niet erger maakt. Nee, in plaats daarvan gaan we mij weer lekker bashen. Sjonge zeg.
Dat is zo mooi aan deze poging. Ze hadden een control group. Maar daar gaat @IJzerlijm aan voorbij, die scrolled meteen door naar "limitations".. Ha, niet waar, ha afzeiken.ultimateharry schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:50:
[...]
Volgens mij zijn / worden er wel meer onderzoeken naar gedaan, maar is het verdomde lastig om echt harde, valide conclusies te trekken.
Tja, als de paragraaf “limitations” langer is dan die van “conclusions”.immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Dat is zo mooi aan deze poging. Ze hadden een control group. Maar daar gaat @IJzerlijm aan voorbij, die scrolled meteen door naar "limitations".. Ha, niet waar, ha afzeiken.
Ja hoor eens, jij bent degene die die vage onderzoeken (dat Deense "controlled"mondkapjes ding als meest recente voorbeeld) met even vage of niet serieus te nemen bronnen zoals mdh hier iedere keer weer neergooit, ook nadat vele mensen die bronnen al dagenlang op verschillende wijzen onderuit hebben gehaald..... vind je het dan heel gek dat mensen negatief op je gaan reageren?immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:46:
[...]
Edit: En het heeft waarschijnlijl wel effect op je omgeving te beschermen als je hoest/niets. Maar wat zie ik dan: HaaaHaaa - mondkapje naar beneden doen- Tsjieeee.
Ik geloof best dat je het niet kwaad bedoelt en het oprecht probeert te begrijpen, maar je komt soms echt als een trol die lekker aan het vissen is over. Steek de hand ook in eigen boezem. Ik heb ook niet altijd even vriendelijk op je gereageerd, maar als ik dan zie hoeveel mensen een nette, onderbouwde reactie geven op je die je naast je neer lijkt te leggen en 1/2 dagen later met dezelfde zooi van de hond aan komt zetten... Tja.
https://www.nu.nl/coronav...-sinds-begin-januari.htmlGrootste aantal nieuwe coronagevallen (ongeveer 7.400) sinds begin januari
Tussen donderdagochtend en vrijdagochtend zijn ongeveer 7.400 nieuwe coronagevallen geregistreerd, zei minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) na afloop van de wekelijkse ministerraad. Dat zou het grootste aantal sinds 8 januari zijn. Het RIVM brengt in de loop van de middag het exacte cijfer naar buiten, maar bevestigt aan NU.nl dat het gaat om "zeker 7.400 gevallen".
Het reproductiegetal, dat aangeeft hoe snel het virus zich verspreidt, staat volgens de laatste berekeningen op 1,14. Dat betekent dat honderd besmette personen 114 anderen aansteken. "Ik word er wel vrij, ik zou bijna zeggen, kortademig van", zegt Grapperhaus over de nieuwste cijfers.
Edit Nevermind, dubbelpost ;-)
Daarom was de RIVM ook tegen. Mensen gebruiken die dingen niet goed, of zien het als een vrijbrief om andere maatregelen aan de laars te lappen.immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:46:
[...]
Ik heb de eerste oudjes die hun prikken hebben gehad en meteen menen zich niet meer aan maatregelen te hoeven houden inclusief mondkapjes ook alweer gezien.
Lijkt me verstandig dat hij zich erbuiten houdt en dit overlaat aan het RIVM.
Want dit is gooien met cijfers en in mijn optiek "angst zaaien" zeker nu D66 (Kaag) de avondklok van tafel wilt hebben.
Ahjoh, 7500 besmettingen. Boeit dat nou. Komende week gaan we heel rustigjes aan eens kijken of we wellicht die AZ vaccinaties weer een klein beetje kunnen opstarten.
Maar die doemscenario's waren met zonder vaccineren/ vaccineren heeft geen invloed op verspreidingen én versoepelen.immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:41:
[...]
Welke scenario's van het RIVM kloppen met de huidige situatie?
Voorspelling greenteam op 4 feb. voor 17 maart: 0 - 75 -150. Dat is nog altijd beter dan het doemscenario van RIVM waarbij ziekenhuizen zouden overstromen. En ja het Greenteam wordt er niet op afgerekend en het RIVM wel. Het RIVM zou hun model volledig openbaar moeten maken (daar is in de politiek al meerdere keren om gevraagd, zodat andere mensen dat eens kunnen reviewen. Maar dat gebeurt niet)
Wat voor een sturing? Er wordt mij door @klaaas gevraag wat ik zelf van die lijnen vindt. Ik vind dat die groene lijn wel heel abrupt daalt. Dat komt uit het model, ik ben geen modelleur dus hoe dat precies werkt weet ik niet. Misschien wil jij dat even uitleggen?
Nu helpen vaccins wel én is er bijna niet versoepeld. Dan is 't toch logisch dat modellen die uitgaan van andere parameters resultaten laten zien die nu niet uitkomen?
Had niet verwacht dat deze dag zou komen maar.... ik heb mij laten testen op covid
M'n chronische bijholteontsteking voelt wat anders dan ik gewend ben, ben benieuwd (verder geen typische covid klachten).
't lastige is dus dat we niet weten of hij maar wat roept of 't waar is. Want het zou zomaar kunnen dat de regering deze cijfers al wel heeft, want 't zijn de cijfers tot 10.00 vanochtend. Het zou ook zomaar kunnen van niet.Mrjraider schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:00:
[...]
Want dit is gooien met cijfers en in mijn optiek "angst zaaien" zeker nu D66 (Kaag) de avondklok van tafel wilt hebben.
Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten hoor, maar ik ben van mening: schoenmaker blijf bij je leest (?) (iets in die strekking).rik86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:02:
[...]
't lastige is dus dat we niet weten of hij maar wat roept of 't waar is. Want het zou zomaar kunnen dat de regering deze cijfers al wel heeft, want 't zijn de cijfers tot 10.00 vanochtend. Het zou ook zomaar kunnen van niet.
Men neemt het zelf ook niet zo heel nauw met alle maatregelen getuige alle overwinningsfeestje na de verkiezingen dus even gas terug, wachten op de "echte" cijfers en dan pas roepen

Er zijn binnen de eerste drie maanden toch nog maar zo'n 8% van de mensen gevaccineerd? Dat heeft wat effect op het aantal doden, maar dat dit nog geen grote effecten op de ziekenhuizen heeft lijkt me logisch.
Lijkt me ook heel sterk dat in juli iedereen een prik moeten kunnen hebben gehad. Maar het is uiteraard niet leuk om eerlijk tegen het volk te vertellen dat ze een normale zomer nog op hun buik kunnen schrijven.
Lijkt me ook heel sterk dat in juli iedereen een prik moeten kunnen hebben gehad. Maar het is uiteraard niet leuk om eerlijk tegen het volk te vertellen dat ze een normale zomer nog op hun buik kunnen schrijven.
Viel het mee of tegen? Succes en hopen op een negatieve uitslag!ArcticWolf schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:01:
![]()
Had niet verwacht dat deze dag zou komen maar.... ik heb mij laten testen op covid![]()
M'n chronische bijholteontsteking voelt wat anders dan ik gewend ben, ben benieuwd (verder geen typische covid klachten).
Niets komt toevallig naar buiten, normaal blijft dit onder embargo tot het RIVM ze om 15:15 publiceert. Welk belang heeft Grapperhaus/het CDA om dit nu te lekken?Mrjraider schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:00:
[...]
alles kan off-topic
Ik doelde ook op de uitgebreide post van @klaaasimmetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:26:
[...]
Ik ben in discussie met @klaaas. Dan komen er allerlei personen tussendoor mijn punt niet -willen- begrijpen. Het gaat ( @IJzerlijm ) er niet om of Greenteam blij wordt van het openbaar maken van de modellen. Het gaat erom dat dit soort onderzoek met een hoge impact op beslissingen die een grote impact hebben door een onafhankelijke groep wetenschappers getoetst worden. Dat kan nu niet omdat RIVM hun modellen niet openbaar maakt. Ik had een reactie op @DutchCommando geschreven maar voor de helft maar weer weg gehaald omdat weer zou leiden tot een nog langer discussie niet relevant voor m'n discussie met klaaas. Op een gegeven moment houdt een discussie ook op; op mijn vragen wordt soms ook niet meer gereageerd. Ik kan er verder niet mee zitten.
klaaas in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"
Waar je helemaal niet op ingaat. Waarom zou iemand nog zo’n lap tekst schrijven als je niet eens reageert? Je hoeft het niet met mensen eens te zijn, maar nu lijkt het net alsof je midden in de discussie wegloopt en wat anders gaat doen.
RIVM schijnt "minstens 7400" te bevestigen.
Het kan en we zullen het straks zien. Maar het is tegen elke trend in van de laatste dagen. Maar zonder duiding van het RIVM kan je er niets van zeggen, wie weet hebben ze een bakje met besmettingen uit januari gevonden in een hoekje.
Het kan en we zullen het straks zien. Maar het is tegen elke trend in van de laatste dagen. Maar zonder duiding van het RIVM kan je er niets van zeggen, wie weet hebben ze een bakje met besmettingen uit januari gevonden in een hoekje.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Viel echt mee en vond dat staafje in m'n keel veel vervelender dan die in m'n neus.smartje74 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:06:
[...]
Viel het mee of tegen? Succes en hopen op een negatieve uitslag!
Of het positief testpercentage is ineens 6,8% of zo.Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:07:
RIVM schijnt "minstens 7400" te bevestigen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Cancellen van een bruiloft?Ankona schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:06:
[...]
Niets komt toevallig naar buiten, normaal blijft dit onder embargo tot het RIVM ze om 15:15 publiceert. Welk belang heeft Grapperhaus/het CDA om dit nu te lekken?
Die man is sindsdien toch helemaal niet meer serieus te nemen. Vanuit zijn onnozelheid dus waarschijnlijk.
Day 387, The R>1:-EX👏PO👏NEN👏TIAL👏growth edition
— Yorick (@YorickB) 19 maart 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🔴2.041 (41)
🔴Clinic: 1.462 (26)
🔴ICU: 579 (15)
New:
🔴Clinic: 237
🔴ICU: 46 #COVID19 #TeHoog pic.twitter.com/q6srGL4W91
Nog even een flink schepje er bovenop qua toeloop zo vlak voor het weekend.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
*knip* geen ongefundeerde verdachtmakingen aubAnkona schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:06:
[...]
Niets komt toevallig naar buiten, normaal blijft dit onder embargo tot het RIVM ze om 15:15 publiceert. Welk belang heeft Grapperhaus/het CDA om dit nu te lekken?
[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:39 ]
Day 387, The R>1:-EX👏PO👏NEN👏TIAL👏growth edition
— Yorick (@YorickB) 19 maart 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🔴2.041 (41)
🔴Clinic: 1.462 (26)
🔴ICU: 579 (15)
New:
🔴Clinic: 237
🔴ICU: 46 #COVID19 #TeHoog pic.twitter.com/q6srGL4W91
Weer forse instroom.
Geen van je stellingen is feitelijk onderbouwd en je benoemt zelf al dat ‘avondklok’ als maatregel variabel wordt gehanteerd in verschillende landen.prijk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:18:
Zal wel loslopen, in Duitsland en België hebben ze ook geen avondklok of een héél late, en daar gaat het echt niet veel slechter dan bij ons. En in Frankrijk hebben ze een heel vroege avondklok (nu 18 uur, en 19 uur vanaf 28 maart) en daar gaat het helemaal niet beter dan bij ons. Conclusie: avondklok werkt niet.
Het is bijzonder lastig zoniet onmogelijk om in een ongecontroleerde complexe situatie een effect op grond van observaties vast te stellen, zeker als er meerdere maatregelen tegelijk worden genomen. Los daarvan kun je zonder kennis te hebben van de (afwezigeheid van) andere maatregelen of bijvoorbeeld testbeleid al zeker niet op grond van observaties stellen dat een specifieke maatregel niet werkt. Evenmin kun je uiteraard concluderen dat het aantal auto-ongevallen in Duitsland. België en Frankrijk afhangt van het eten van respectievelijk braadworst, wafels of stokbrood als die zouden correleren met het aantal ongevallen, hoewel dat verband op voorhand waarschijnlijk niet bestaat anders dan je van een avondklok wel zou kunnen veronderstellen.
Lang verhaal kort: correlaties zijn doorgaans geen goede manier van bewijsvoering en al zeker niet in complexe omgevingen met veel afhankelijkheden en interacties.
https://ourworldindata.or...e&country=DEU~NLD~BEL~FRA
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
*knip* voor dit soort onderbuik verdachtmakingen is hier geen plek
[ Voor 49% gewijzigd door ZieMaar! op 19-03-2021 16:00 ]
*knip* voor dit soort onderbuik verdachtmakingen is hier geen plek
[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 19-03-2021 16:00 ]
Kun je beter de zomertijd afschaffen, heb je nog een maandje langer respijt zonder dat de avondklok er af hoeft.CMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:20:
Wat is hier nou weer toevallig aan? Dat Grapperhaus het nu naar buiten brengt na afloop van de ministerraad, zorgt er voor dat bij mij de alarmbellen gaan rinkelen en tekent de ernst van de situatie waarin wij ons nu wederom bevinden. Omdat zo'n beetje heel Nederland "wel klaar is met corona".
Corona is niet klaar met ons, niet totdat we met z'n allen gevaccineerd zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:40 ]
We zijn ook niet klaar met corona, wel met de manier waarop er mee wordt omgegaan door onze beleidsmakers. Het virus is nooit de schuldige, het Nederlandse volk wel. Maar natuurlijk zelf wel schijt hebben aan maatregelen als er een gunstige verkiezingsuitslag is, dan staat de halve partij met elkaar te knuffelen.DutchOwnage schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Wat is hier nou weer toevallig aan? Dat Grapperhaus het nu naar buiten brengt na afloop van de ministerraad, zorgt er voor dat bij mij de alarmbellen gaan rinkelen en tekent de ernst van de situatie waarin wij ons nu wederom bevinden. Omdat zo'n beetje heel Nederland "wel klaar is met corona".

Volgens mij gaat het inmiddels aardig los op de basisscholen. En volgens de regeltjes worden dan alle kinderen na 5 dagen naar de teststraat gestuurd.
Bij mijn zoon zit inmiddels de halve school thuis, van collega's hoor ik vergelijkbare verhalen.
Bij mijn zoon zit inmiddels de halve school thuis, van collega's hoor ik vergelijkbare verhalen.
alles kan off-topic
Ja het is vreselijk, en ook steeds het doempraten. Dan klinkt zo'n boodschap van Biden toch een stuk opbeurender; nu is het even klote, maar Independence Day gaan we met zijn allen vieren en nu volgas op de vaccinaties voor iedereen.Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:22:
[...]
We zijn ook niet klaar met corona, wel met de manier waarop er mee wordt omgegaan door onze beleidsmakers. Het virus is nooit de schuldige, het Nederlandse volk wel. Maar natuurlijk zelf wel schijt hebben aan maatregelen als er een gunstige verkiezingsuitslag is, dan staat de halve partij met elkaar te knuffelen.
Prima idee, en ik zie ook niet in waarom dat er niet op heel korte termijn door te krijgen zou zijn als we dat als Nederland echt zouden willen. Mogeljk ga je dan wel een tijdsverschil met omringende landen krijgen, maar het advies is toch al om niet te reizen als het niet strikt noodzakelijk is, (en met het VK is er altijd al een uur tijdsverschil, dus zo vreemd is het ook niet.)NMH schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Kun je beter de zomertijd afschaffen, heb je nog een maandje langer respijt zonder dat de avondklok er af hoeft.Zou @ArcticWolf ook blij maken denk ik. Krijg je er alleen nooit meer door natuurlijk op zo'n korte termijn.
Er moet zeker onderzoek gedaan worden en dat kan alleen degelijk zijn als je het onder echt gecontroleerde omstandigheden doet in een gecontroleerde setting. Bij dit onderzoek is er geen controle of men wel de instructies opvolgt. Ook zijn ze afhankelijk van zelftests die volgens de makers misschien wel 99% accuraat zijn maar waarvan je ook weet dat ze heel vaak verkeerd worden uitgevoerd door de mensen op zichzelf dat de cijfers enorm drukt.immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:46:
[...]
En nog wel het belangrijkste is dat ze zelf ook aangeven dat deze test is gedaan in een periode dat maskers dragen niet gebeurde. De test subjects die netjes een masker droegen waren vrijwel de enigen die dat deden waardoor je het belangrijkste effect van maskers niet meet, dat je in je periode met besmettelijkheid maar zonder symptomen minder anderen aansteekt.
Je kan dan wel beginnen over niezen maar daar is ook een simpele maatregel voor, in je elleboog niezen. Iets dan jij weer loopt te bashen.
Dat sowiesoNMH schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Kun je beter de zomertijd afschaffen, heb je nog een maandje langer respijt zonder dat de avondklok er af hoeft.Zou @ArcticWolf ook blij maken denk ik. Krijg je er alleen nooit meer door natuurlijk op zo'n korte termijn.
Maar goed, heb m'n planning nu zo staan dat ik werk > paard > 21:00 wel red
'Eventjes' de tijd verzetten als land is niet te doen. Denk aan alle IT-systemen.Philpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Prima idee, en ik zie ook niet in waarom dat er niet op heel korte termijn door te krijgen zou zijn als we dat als Nederland echt zouden willen. Mogeljk ga je dan wel een tijdsverschil met omringende landen krijgen, maar het advies is toch al om niet te reizen als het niet strikt noodzakelijk is, (en met het VK is er altijd al een uur tijdsverschil, dus zo vreemd is het ook niet.)
Ik ben zelfs tegenstander van het stoppen van de winter/zomer tijd. Het gaat prima zo.
Vind het zoals jij ook zegt wel heel vergezocht, dat ze de besmettingen achter zouden houden. Aan de andere kant als het zo zou zijn, wat maakt dat uit voor het beeld? Anders dat je nu een soort schokeffect krijgt, maar we zien nu toch al enige tijd een lichte stijging (van in de 3k naar weer naar de 6k) nadat we een tijd lang een lichte daling (tot net onder de 4k) hebben gezien.DutchOwnage schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen de ziekenhuiscijfers vind ik ook niet om naar huis over te schrijven. Maar goed ook dat vind ik niet geheel onverwacht. Zo lang je 3-4-5-6 duizend besmettingen dagelijks hebt had ik niet de illusie dat de instroom dan ineens zou verdampen, misschien wel lager zou worden maar goed.
Huh, voorstel is juist om NIET eventjes de tijd te verzetten, dus wat is je probleem?Rub3s schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:26:
[...]
'Eventjes' de tijd verzetten als land is niet te doen. Denk aan alle IT-systemen.
Ik ben zelfs tegenstander van het stoppen van de winter/zomer tijd. Het gaat prima zo.
Ach, ik maak me al tijden niet meer druk op de cijfers. Het aantal positief geregistreerde personen zeggen mij niets omdat:DutchOwnage schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:20:
[...]
- Zitten daar mensen tussen die al voor de tweede/derde/vierder/vijfde keer getest worden en evt. positief zijn?
- Zitten daar mensen tussen die intussen al gevaccineerd zijn (wat als je gevaccineerd ben, kan je dan ook positief zijn terwijl je eigenlijk geen corona hebt?)
- Hoeveel zijn er getest en wat is het percentage?
Ik heb het al eerder geroepen, en ik ben daardoor meerdere malen door de molen gegaan hier, het zegt niks. Het zegt alleen dat het virus er nog is, dat men kan en wilt testen en dat we er nog niet zijn.
De cijfers van de ziekenhuis opnames die vind ik meer zeggen want die zeggen wat over de drukte in de tweedelijns zorg (eerstelijns bestaat niet in coronatijd hebben we al veelvuldig ervaren).
Philpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Prima idee, en ik zie ook niet in waarom dat er niet op heel korte termijn door te krijgen zou zijn als we dat als Nederland echt zouden willen. Mogeljk ga je dan wel een tijdsverschil met omringende landen krijgen, maar het advies is toch al om niet te reizen als het niet strikt noodzakelijk is, (en met het VK is er altijd al een uur tijdsverschil, dus zo vreemd is het ook niet.)
offtopic:
Omdat veel mensen dat (terecht) niet willen. Dat een kleine groep dit erg hard roept maakt het nog geen goed idee.
In de winter zou het dan erg laat pas licht worden of in de zomer heb je korte avonden (die juist in de zomer vaak recreatief gebruikt worden)
En dat terwijl dat verzetten van de klok eigenlijk voor bijna niemand een issue is.
Omdat veel mensen dat (terecht) niet willen. Dat een kleine groep dit erg hard roept maakt het nog geen goed idee.
In de winter zou het dan erg laat pas licht worden of in de zomer heb je korte avonden (die juist in de zomer vaak recreatief gebruikt worden)
En dat terwijl dat verzetten van de klok eigenlijk voor bijna niemand een issue is.
alles kan off-topic
Goed punt, percentage positief had ik zelf ook al gedacht wat hierbij wel interessant is. Had in mijn opmerking ook de opnames/ontslag melding meegenomen waarbij ik volgens mij ook steeds vaker stijgingen zie dan dalingen.Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:19:
[...]
Ik zou wel even heel kritisch zijn over die positieve testen en de datum van eerste ziektedag. Het zou me niet eens zo heel erg verbazen als een aantal van die 1.500 extra besmettingen 'toevallig' wat later binnen gekomen zijn maar wel in de week voor de verkiezingen zijn getest.
Complotten zijn totaal niet mijn ding, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch ergens persoonlijke belangen mee wegen en dat dit zaakje stinkt.
Ben ook niet van de complotten, maar de versoepelingen waren meende ik toch van alle kanten afgeraden. Als je ze dan toch doet vlak voor de verkiezingen precies op het punt dat je effecten toch niet meer ziet voor de verkiezingen dan hangt daar inderdaad een bepaald luchtje aan.
Ik neem aan dat @Rub3s bedoeld ten opzichte van de rest van Europa.Philpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Huh, voorstel is juist om NIET eventjes de tijd te verzetten, dus wat is je probleem?
Klinkt als een goed plan om als enige land in een tijdszone dan anders te gaan zitten.
Maar goed, dan moet je me overigens wel even uitleggen waarom de avondklok onder de zomertijd dan ineens anders is. Alleen omdat je straks vanuit je raam verder naar buiten kunt kijken en lege straten kunt zien.
Alleen de reden omdat het langer licht is, is natuurlijk een non-argument. De avondklok duurt dan nog net zo lang, en als je nu niet mag hardlopen of ergens heen kunt maakt het ook niet uit of het licht of donker is toch?
[ Voor 58% gewijzigd door TIGER1125 op 19-03-2021 14:37 ]
Je vond het een goed idee om de zomertijd af te schaffen. Ik gaf een reden waarom dat geen goed idee isPhilpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Huh, voorstel is juist om NIET eventjes de tijd te verzetten, dus wat is je probleem?
Juist de andere kant op, 7 daags gemiddelde zat op 7,7%.Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:09:
[...]
Of het positief testpercentage is ineens 6,8% of zo.
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1372552459479048192]
Het gaat door die verkiezingsversoepelingen nog even goed los voordat we er voor altijd vanaf zijn door mooi weer en vaccinaties. Wij moeten ook alweer opschalen en de code zwart draaiboeken worden ook weer afgestoft aangezien de instroom merkbaar weer toeneemt.Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:31:
[...]
Juist de andere kant op, 7 daags gemiddelde zat op 7,7%.
[Twitter]
Benieuwd wat deze keer de piek gaat worden.
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 19-03-2021 14:34 ]
Net zoals die berichten van die avondklok die vlak voor de verkiezingen zal worden afgeschaft. O wacht...jip_86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:18:
[...]
Begint er zo langzaamaan toch wel somber uit te zien. Mooi gespeeld van Rutte wel, nog wat cadeautjes vlak voor de verkiezingen. Je kon wel uitrekenen dat de effecten pas na de verkiezingen zichtbaar zouden zijn. Winst is binnen dus de duimschroeven kunnen weer aangedraaid
(kleine slag om de arm wel wat het aantal testen zijn bij deze uitslag)
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik reageer even op het dikgedrukte. Jij denkt dat een week vantevoren even beslissen als land "we passen de tijd niet aan" kan ? Een paar maanden vantevoren is al te kort waarschijnlijk.Philpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Gaat ze nu het FvD programma uitvoerenCMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:20:
Is het een idee om de zomer/wintertijd discussie af te splitsen?
Heel interessant, maar hier een beetje offtopic.
alles kan off-topic
Dat moest dus gecounterd worden. Reken maar dat de avondklok niet verdwijnt op de persconferentie van de 23e.xzaz schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:34:
[...]
Net zoals die berichten van die avondklok die vlak voor de verkiezingen zal worden afgeschaft. O wacht...
Nee, en waarom zouden ze?jip_86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:36:
[...]
Dat moest dus gecounterd worden. Reken maar dat de avondklok niet verdwijnt op de persconferentie van de 23e.
De horeca kan die terassen wel vergeten denk ik.
Ook de winkels zullen dichtblijven. Waar zullen ze weer op verzwaren mocht het verder oplopen? De scholen weer? Lijkt me niet heel wenselijk, maar als je de aantallen besmettingen op de scholen en de leeftijdsgroepen VO en PO (en hun ouders) ziet moet er daar wel iets gebeuren.
Over horeca gesproken:
https://nos.nl/artikel/23...-het-verkeerde-loket.html
WE MOETEN SNEL GELD EN STAPPEN NAAR DE RECHTER *stappen naar verkeerde rechter*
Ook de winkels zullen dichtblijven. Waar zullen ze weer op verzwaren mocht het verder oplopen? De scholen weer? Lijkt me niet heel wenselijk, maar als je de aantallen besmettingen op de scholen en de leeftijdsgroepen VO en PO (en hun ouders) ziet moet er daar wel iets gebeuren.
Over horeca gesproken:
https://nos.nl/artikel/23...-het-verkeerde-loket.html

Hoeft niet, er is al een topic voor: Zomertijd Afschaffen?Ankona schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:36:
Is het een idee om de zomer/wintertijd discussie af te splitsen?
Sorry dat ik reageerde hoor, druk de volgende keer gewoon op rapporteer.
Krijg je het wel druk in dit topic.
* Volgende week in de Rijdende Rechter...LZ86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:37:
De horeca kan die terassen wel vergeten denk ik.
Over horeca gesproken:
https://nos.nl/artikel/23...-het-verkeerde-loket.html![]()
![]()
Dat zeg ik ook niet, maar die indruk ontstaat wel steeds.
De indruk bestaat dat ze de avondklok gaan afschaffen? Wat zeg je nou precies?jip_86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:39:
[...]
Dat zeg ik ook niet, maar die indruk ontstaat wel steeds.
Ik zie dit echt niet goed komen eerlijk gezeg.
Opnames en besmettingen lopen sneller op dan het vaccineren kan voorkomen.
Ik stel voor dat we vooral niet in een kramp schieten. Zeker niet zonder enige duiding van de cijfers omdat een minister het nodig vindt maar iets te droppen.LZ86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:34:
[...]
Het gaat door die verkiezingsversoepelingen nog even goed los voordat we er voor altijd vanaf zijn door mooi weer en vaccinaties. Wij moeten ook alweer opschalen en de code zwart draaiboeken worden ook weer afgestoft aangezien de instroom merkbaar weer toeneemt.
Benieuwd wat deze keer de piek gaat worden.
OK, beweer je nu dat we allemaal op korte termijn dood gaan?MikeyMan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:43:
Ik zie dit echt niet goed komen eerlijk gezeg.
Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:44:
[...]
OK, beweer je nu dat we allemaal op korte termijn dood gaan?
Komop, je ziet me hier langer langs komen. Nee natuurlijk bedoel ik dat niet. Zouden er maar een paar wat sneller dood gaan

Maar wel dat we de komende maanden nog steeds in de kutzooi zitten. Met maatregelen waar ik inmiddels ook echt helemaal schijtziek van ben.
Heb het eerder gezegd; had gehoopt en verwacht een redelijk normale zomer tegemoet te zien, maar dat zie ik echt dit jaar niet meer gebeuren.
Voor de lieghebbers van modellen: https://www.rivm.nl/nieuw...gd-rekenmodellen-en-virus
Hoe kun je rekenen aan een virus? Wat voegt het toe aan de harde feiten en cijfers die we al hebben? Waarom gebruikt het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu dan toch rekenmodellen in de strijd tegen het coronavirus?
Tijdens een live sessie op dinsdag 30 maart 2021, om 16.00 uur, leggen Jacco Wallinga, Susan van den Hof en Jaap van Dissel het uit. Diederik Jekel, wetenschapsjournalist, presenteert. Kijk ook!
Hoe kun je rekenen aan een virus? Wat voegt het toe aan de harde feiten en cijfers die we al hebben? Waarom gebruikt het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu dan toch rekenmodellen in de strijd tegen het coronavirus?
Tijdens een live sessie op dinsdag 30 maart 2021, om 16.00 uur, leggen Jacco Wallinga, Susan van den Hof en Jaap van Dissel het uit. Diederik Jekel, wetenschapsjournalist, presenteert. Kijk ook!
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik let compleet niet op die dagelijkse cijfers qua besmettingen tbh. Maar wel op de ziekenhuiscijfers aangezien ik daar zelf mee te maken heb. En de afgelopen 2 weken zie je duidelijk de druk bij ons toenemen en zijn we van 4 weer naar 8 covidbedden gegaan en is de covid verpleegafdeling ook weer opgeschaald.Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:43:
[...]
Ik stel voor dat we vooral niet in een kramp schieten. Zeker niet zonder enige duiding van de cijfers omdat een minister het nodig vindt maar iets te droppen.
Dat baart me zorgen want we hebben inmiddels op een team van 60 man 14 zieken waarvan 8 langdurig (burn outs, zwangeren en long covid) Nog een keer opschalen zoals we in de eerste golf hebben gedaan kunnen ze vergeten en het wordt met de dag al lastiger om patienten uit te plaatsen omdat de regio ook volloopt en ze op an het schalen zijn.
Rationeel weet ik dat relief er aankomt met de toenemende vaccinatiegraad en het betere weer. Maar ik maak me wel zorgen over de 2 maanden die we nog te gaan hebben voordat het merkbaar zal zijn. Vorig jaar was er in mei zo weinig instroom meer zonder vaccinaties dat we echt plots heel snel konden afschalen, ik zie niet in waarom dat dit jaar niet weer zou kunnen gebeuren. Tenzij we een zeldzaam koude en gure zomer krijgen, maar gezien de weerrecords de afgelopen jaren zie ik dat niet zo snel gebeuren. En dan komen daar de vaccinaties nog bovenop.
Maar nu ga je wel zien waarom ze beter hadden kunnen starten met de risicogroepen voor ziekenhuisopname ipv de 100 jarigen (gechargeerd)
[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 19-03-2021 14:52 ]
De cijfers laten toch echt een ander beeld zien over de afgelopen periode:LZ86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:50:
[...]
Ik let compleet niet op die dagelijkse cijfers qua besmettingen tbh. Maar wel op de ziekenhuiscijfers aangezien ik daar zelf mee te maken heb. En de afgelopen 2 weken zie je duidelijk de druk bij ons toenemen en zijn we van 4 weer naar 8 covidbedden gegaan en is de covid verpleegafdeling ook weer opgeschaald.

Hier zie je de regionale druk niet terug. Kan verschoven zijn.Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:52:
[...]
De cijfers laten toch echt een ander beeld zien over de afgelopen periode:
[Afbeelding]
Default blanke hetero
Absoluut, maar ik kijk niet naar regio's maar naar het totaal. Dat lijkt mij logisch.Ebayzo schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:53:
[...]
Hier zie je de regionale druk niet terug. Kan verschoven zijn.
En dat is volgens mij wel een dingentje wat een redelijk vertekend beeld kan geven.Ebayzo schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:53:
[...]
Hier zie je de regionale druk niet terug. Kan verschoven zijn.
Ik hoor hier in de regio, Zutphen eo, redelijk wisselende verhalen. In Deventer zijn ze op zoek naar IC buddy's, Zutphen hoor en lees ik weinig over.
Hoorde niet heel lang terug dat flexers naar huis gestuurd werden omdat er niks te doen was... dus ja. Wisselend per regio, verschillende berichten met als gevolg een scheef beeld.
Ik heb het over de cijfers bij ons in de regio. Die lopen gewoon op, anders hoef je ook niet op te schalen. Landelijke cijfers vertekenen. Dat ze in Groningen en Drenthe weinig merken en nog niet opschalen hebben wij niets aan.Drardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:52:
[...]
De cijfers laten toch echt een ander beeld zien over de afgelopen periode:
[Afbeelding]
Alhoewel ze er afgelopen dagen ook 2 die richting op hebben gestuurd. Maar we proberen wel in eigen regio te blijven voor de families
Edit: spuit 11, men was me al voor
[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 19-03-2021 14:56 ]
Er wordt al maanden voorspeld dat deze maanden taai zouden zijn. Dankzij beter weer, meer vaccinaties en meer natuurlijke immuniteit komen we uit de crisis. 1 juli is altijd als streefdatum genoemd. Ik stel voor dat je wat minder paniek maakt voor die datum, tot 1 juli zal het op en af kommer en kwel zijn.MikeyMan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:46:
[...]
Komop, je ziet me hier langer langs komen. Nee natuurlijk bedoel ik dat niet. Zouden er maar een paar wat sneller dood gaan
Maar wel dat we de komende maanden nog steeds in de kutzooi zitten. Met maatregelen waar ik inmiddels ook echt helemaal schijtziek van ben.
Heb het eerder gezegd; had gehoopt en verwacht een redelijk normale zomer tegemoet te zien, maar dat zie ik echt dit jaar niet meer gebeuren.
Dan moet je niet enerzijds beweren dat je naar 'de ziekenhuiscijfers kijkt' om vervolgens naar je eigen ziekenhuis te kijken. Dat zijn 2 totaal verschillende werelden.LZ86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:55:
[...]
Ik heb het over de cijfers bij ons. Die lopen gewoon op, anders hoef je ook niet op te schalen. Landelijke cijfers vertekenen. Dat ze in Groningen en Drenthe weinig merken en nog niet opschalen hebben wij niets aan.
Alhoewel ze er afgelopen dagen ook 2 die richting op hebben gestuurd. Maar we proberen wel in eigen regio te blijven voor de families
Waarmee ik overigens een stijging of zorgelijke situatie niet wil ontkennen of bagatelliseren. Maar landelijk gezien is het redelijk stabiel op dit moment.
Hoe zou dat in z’n werk gaan?
Belt er dan iemand van het kabinet naar het RIVM om te vragen of de cijfers wat vertraagd kunnen worden?
Of zou de minister de chef van het RIVM voor een diner uitnodigen en vertellen dat het nomineren voor een post bij de WHO lastig wordt als de cijfers te hoog zijn, en wordt dat dan op dezelfde manier doorgespeeld in het RIVM naar degenen die de cijfers publiceren?
Beetje hetzelfde plothole als allerlei films hè? Hoe voorkom je dat een van de vele mensen die hierbij betrokken moeten zijn naar de pers stapt?
[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 19-03-2021 16:02 ]
Dat is precies wat ik met mijn opmerking wil aantonen. De situatie is zo complex dat het onmogelijk is het precieze effect van de avondklok vast te stellen. Ik wil maar zeggen: uiteindelijk is het al dan niet afschaffen van de avondklok simpelweg een politiek besluit, en absoluut geen zuiver epidemiologisch gefundeerde beslissing.Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Geen van je stellingen is feitelijk onderbouwd en je benoemt zelf al dat ‘avondklok’ als maatregel variabel wordt gehanteerd in verschillende landen.
Het is bijzonder lastig zoniet onmogelijk om in een ongecontroleerde complexe situatie een effect op grond van observaties vast te stellen, zeker als er meerdere maatregelen tegelijk worden genomen.
Ja maar, alleen Mark, Hugo en Jaap zitten achter de cijfers.eamelink schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:57:
[...]
Belt er dan iemand van het kabinet naar het RIVM om te vragen of de cijfers wat vertraagd kunnen worden?
Of zou de minister de chef van het RIVM voor een diner uitnodigen en vertellen dat het nomineren voor een post bij de WHO lastig wordt als de cijfers te hoog zijn, en wordt dat dan op dezelfde manier doorgespeeld in het RIVM naar degenen die de cijfers publiceren?
Beetje hetzelfde plothole als allerlei films hè? Hoe voorkom je dat een van de vele mensen die hierbij betrokken moeten zijn naar de pers stapt?

Zoals ik al eerder zei, en het met je eens ben, lijkt het me echt totale onzin te meer ook omdat we al enige tijd een lichte stijging in het aantal besmettingen zien.
Zoiets zou je inderdaad niet onder de pet kunnen houden, teveel risico op lekken.
[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 19-03-2021 15:02 ]
Luister, we gaan al even terug en ik ben het vaak met je eens (behalve over je stadions, musea, bioscopen en theatersDrardollan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:56:
[...]
Dan moet je niet enerzijds beweren dat je naar 'de ziekenhuiscijfers kijkt' om vervolgens naar je eigen ziekenhuis te kijken. Dat zijn 2 totaal verschillende werelden.
Waarmee ik overigens een stijging of zorgelijke situatie niet wil ontkennen of bagatelliseren. Maar landelijk gezien is het redelijk stabiel op dit moment.
Maar je kan niet ontkennen dat we deze week qua landelijke opnamecijfers ook wel uit de trend breken en er meer ingaat dan eerder, we zitten ook weer boven de 2k helaas.
Zegt het iets? Nee, dat ben ik met je eens, het is maar een paar dagen. Ook ben ik het volledig met je eens dat de laatste loodjes zwaar gaan zijn en dat we dat aan hadden zien komen. De slechtere naleving van regels en het versoepel voor de bühne en de verkiezingen dragen daar aan bij dat de rest nog langer dicht moet blijven en we waarschijnlijk nog wel even met die avondklok zitten. Maar ik ben er wel van overtuigt dat er in juli een hoop weer normaal kan zijn.
Dat vaccineren gaat zodra de leveringen sneller gaan een vogelvlucht nemen met een capaciteit van 2 miljoen prikken per week. Dan is het snel gebeurt met dat virus.
*knip* zie andere knipseamelink schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:57:
[...]
[ Voor 53% gewijzigd door ZieMaar! op 19-03-2021 16:03 ]
Die voorbedachte rade suggereer je zelf door 'toevallig' tussen aanhalingstekens te zetten vriend.Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Je gaat nog altijd uit van voorbedachte rade, ik denk meer dat het gaat om politici die mis/gebruik maken van een situatie en de daadwerkelijke feiten gewoon op een andere manier spinnen.
Een plotselinge stijging van 1500 besmettingen (dat is 25% meer dan de dag ervoor) nét de dag na de verkiezingen vind ik in ieder geval wel erg toevallig. Die komen niet uit de lucht vallen en er zijn ook geen feestjes geweest waar ineens superspreaders ontstaan of zo.
Hij wil.
Exponentiele groei heet dat. Belgie heeft ook op 17 maart een grote piek, zou Rutte die ook hebben geregeld ?Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Je gaat nog altijd uit van voorbedachte rade, ik denk meer dat het gaat om politici die mis/gebruik maken van een situatie en de daadwerkelijke feiten gewoon op een andere manier spinnen.
Een plotselinge stijging van 1500 besmettingen (dat is 25% meer dan de dag ervoor) nét de dag na de verkiezingen vind ik in ieder geval wel erg toevallig. Die komen niet uit de lucht vallen en er zijn ook geen feestjes geweest waar ineens superspreaders ontstaan of zo.
Moet zeggen dat ik die paniekreacties op het aantal van 7400 niet helemaal begrijp.
De vorige vrijdag stegen we 1300 gevallen te opzichte van de vrijdag ervoor. Ook zie je dat we de afgelopen dagen vaak genoeg 30% plusten te opzichte van de week ervoor. De laatste dagen was het beter (zo'n 15%), maar een plus van 23% is nu ook weer niet extreem.
De vorige vrijdag stegen we 1300 gevallen te opzichte van de vrijdag ervoor. Ook zie je dat we de afgelopen dagen vaak genoeg 30% plusten te opzichte van de week ervoor. De laatste dagen was het beter (zo'n 15%), maar een plus van 23% is nu ook weer niet extreem.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 19 maart 2021
Positief getest: 7.425
Totaal: 1.186.987 (+7.375 ivm -50 corr.)
Perc. positief 15 mrt - 17 mrt: 7,4%
Opgenomen: 237
Huidig: 1.462 (+26)
Opgenomen op IC: 46
Huidig: 579 (+15)
Overleden: 46
Totaal: 16.244 pic.twitter.com/kwUq95HKZK
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Met de gang van zaken rondom de avondklok begon die ketting al barstjes te vertonen. Kaag gooit nu de knuppel in het hoenderhok, maar dit is een proces wat al gaande was.BarôZZa schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:17:
Hoog inzetten misschien en wellicht inspelen op sentiment in de samenleving. Als je snel bent in het voortouw pakken kan je de toon zetten van de discussie. D66 is nu de tweede partij geworden, dus de VVD kan die niet zo snel aan de kant zetten.Philpend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:44:
Wellicht klapt het volgende kabinet al voordat het tot stand is gekomen.......
Daarvoor voelde menig oudje zich ook gevrijwaard.LZ86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:57:
Ik heb de eerste oudjes die hun prikken hebben gehad en meteen menen zich niet meer aan maatregelen te hoeven houden inclusief mondkapjes ook alweer gezien.
Die vage die 10% is niet van mij afkomstig, dat is de claim van het OMT (Van Dissel) en het kabinet. Hun bewering is dat de avondklok de R-waarde met 10% drukt in Nederland. Zoals eerder ook gezegd, ik verwacht dat die claim tot uitdrukking komt in de R-waarde. Wij hebben een periode gehad met avondklok en zonder versoepelingen, dus in die periode zou de verwachting dat de R daalt niet onredelijk zijn. Dat gebeurde niet, de R klom zelfs een beetje tot net boven de 1.Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:51:
Maar de vraag waar je steeds omheen draait, anders dan een vage ‘10%’ is hoe je die ‘werking’ dan zou willen uitdrukken. Als er in een complex systeem 10% werking is van een interventie, maar ander gedrag of een fenomeen heft die werking op, dan kun je niet concluderen dat een interventie niet werkt. Daarvoor bestaan uiteraard controlegroepen en gecontroleerde experimenten, maar er is helemaal geen sprake van een gecontroleerde situatie om zoiets empirisch uit te testen. Daarvoor is de situatie te complex.
Als de situatie zo complex is als jij zegt, waarom zouden we dan nog hun modellen nog vertrouwen? Als de complexiteit te groot is om tot een bewijslast te komen, dan kan de complexiteit het modelleren ook ver overstijgen. In dat geval is het OMT aan het luchtfietsen al enige tijd. Dan is de coronapandemie tot iets onweetbaars gekomen kennelijk, althans met de huidige kennis en middelen. Dat betwijfel ik ten zeerste.
Voor de rest, ik vrees dat alles een stropop kan zijn als jij dat wil.Tekst
Alternatief ben jij misschien dan meer van het sociaal constructivisme, in die gedachtegang zouden sommige beweringen van het OMT wat beter werken. Een avondklok dan effectief zijn als een mentaal of sociaal construct wat wij (of sommigen althans) met elkaar afgesproken hebben als iets dat werkt. Alleen kunnen we dan ons afvragen wat waarheid is als dat relatief is ten opzichte van onze sociale normen en waarden. De mooie uitspraak van Hugo de Jonge over mondkapjes als sociale norm zou ook binnen dit gedachtegoed wel passen, ze werken omdat wij met elkaar hebben afgesproken dat ze werken. Op dit moment kunnen we dan een zijspoortje nemen met Gavin Kitching zijn kritiek op sociaal constructivisme in de wetenschap, maar we gaan dan wel heel ver off-topic.
Inzake de avondklok (en bepaalde andere maatregelen) heeft het OMT al een hoop bandbreedte gekregen om te handelen zonder al te veel hoeven te onderbouwen, maar na enige tijd zal er toch boter bij de vis moeten komen. Hun bewering is duidelijk genoeg, de avondklok reduceert de R met 10% in Nederland. Na anderhalve maand avondklok is tijd om falsificatie toe te passen op deze hypothese, wat mij betreft vallen ze dan door de mand.
We zitten ook nog met ingehouden adem te wachten tot het verbod op alcoholverkoop na 20.00 iets gaat doen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.