quote:
BtM909 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 01:32:
Oftewel gewoon terug naar de atoomklok
Er is toch al een wereldwijde tijd(zone) genaamd: the .beat, maar blijkbaar slaat dat niet goed aan. Ik zie overigens niet in waarom we van tijdzones afmoeten. Volgens mij is het veel logischer om te bepalen wat middernacht is en midden op de dag ipv dat de zon ondergaat om 03:40.
Doe eens een keer noord-zuid reizen binnen zelfde tijdszone. Ik verzeker je dat de zon zelfs binnen CET in de zomer aanzienlijke eerder opgaat in noord-Zweden dan hier in NL wat weer eerder is dan in Sicilie. In de winter heb je het omgekeerde. Je ziet dan ook binnen een tijdszone dat mensen op sterk verschillende tijden opstaan en gaan werken.
Dat hoeft niet eens te correleren met uren van licht en donker. Zo staan ze in CZ gemiddeld anderhalf uur eerder op dan in het ernaastgelegen Oostenrijk. Puur cultuur - en niets mis mee. Dus waarom kunstmatige strepen trekken als het lokaal bepalen onafhankelijk van de "tijd" toch al gebeurt.
quote:
Daarnaast ga je zowat WOIII ontlokken als landen moeten gaan uitvechten wat de nieuwe meridian wordt

Mwoeah, die heb je al, UTC. Maar...
quote:
Valt tegen. Juist met zomertijd/wintertijd vergeet iedereen wat z'n exacte offset is. Meestgemaakte fout is om de denken dat EST in UTC+1 is, dus extra uur voor zomertijd vergeten.
Fundamenteel blijft het probleem dat er steeds schrikkelsecondes aangehouden worden in UTC omdat de Aarde te traag draait. Zo'n schrikkelseconde merk je als mens niet, maar is ongelofelijk onhandig in de IT.
quote:
Ik heb ooit eens een berekening gezien van de besparing (verwarming,licht etc) die het oplevert.
Van mij mogen ze het afschaffen. Ik vind het maar onduidelijk, helemaal als UTC == GMT +01:00 en dan nog dat weekje dat EST/MST een uur extra afwijkt omdat iemand dat logisch vond...
Al zou het aantoonbaar wat opleveren, het verschil komt van het collectief een uur later opstaan. Ga dan ook gewoon een uur later opstaan, zelfde effect zonder aan de klok te kloten...
quote:
Dido schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:35:
Ja, handig, tijdzones afschaffen. Dan moet je gaan bijhouden wie om hoe laat begint te werken in plaats van een redelijke schatting te kunnen doen aan de hand van de tijdzone waarin die persoon zich bevindt.

Dat zou je nu al moeten doen. Een van de redenen waarom "het nieuwe werken" niet aanslaat is omdat een groot deel van mensen de mogelijkheid dat niet iedereen
nine to five werkt negeert en botweg aanneemt dat mensen dan beschikbaar zijn. Als je dat niet doet maar per persoon kijkt (en mensen dan ook hun werktijden kenbaar maken, bijv in hun zakelijke email sig) is het opeens geen probleem meer om het bij te houden voor mensen aan de andere kant van de wereld, omdat je dat ook gewoon doet voor je collega tien meter verderop.
quote:
Verder liggen we in principe in de GMT-zone, dus als we dan toch consequent willen zijn, ga dan naar de geografische tijdzone. Dan kunnen we er dus komend weekend twee uur afhalen.
En dat is makkelijker dan één universele tijd en gewoon individueel aangeven wanneer je werkt?
dion_b wijzigde deze reactie 22-10-2012 10:42 (19%)