Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Velen hoor ik erover en zelf houd ik er ook niet van de zomertijd. Het schijnt zelfs slecht voor de gezondheid te zijn om je voortdurend te moeten aanpassen aan een nieuw ritme. Voordelen halen we er ook niet uit, het is vooral zomers vervelend als je moet slapen terwijl het nog licht is buiten.

Het is nu bijna weer zover om de wintertijd in te gaan, en ik hoop dat het de laatste keer is. Zijn ze bij de regering eigenlijk wel van plan om het een keer weer af te schaffen? Ik lees er wel verschillende dingen over maar geen concrete aanwijzingen.

Wat vind u van het idee om de zomertijd gewoon af te schaffen en het bij de wintertijd te houden?
(wat overigens de normale tijd is hier)

Niet dat deze poll er veel aan kan veranderen of het wel of niet gebeurd.

Poll: Zomertijd afschaffen?
Ja.
Nee.
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=383317&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Meer informatie over zomertijd hier te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bulls op 21-10-2012 18:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:28
slecht voor je gezondheid dat de tijd 2x veranderd? dan moeten we ook zeker niet meer op vakantie. dan kun je in 1 of 2 weken flink moeten switchen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:53
Ik heb afschaffen gestemd, puur omdat het in mijn ogen nodeloos is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:39
Ik werk in ploegendiensten, ik moet zo vaak van ritme veranderen dat die twee keer in het jaar er ook wel bij kunnen :)
Dat het in de zomer van 21-22 uur nog licht is vind ik prettiger dan van 4-5 uur 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulls
Het gaat vooral mis bij de invoering van de zomertijd, dan moet je plotseling een uur eerder op terwijl je savonds niet goed in slaap kan komen, dat duurt wel een week of langer voordat je eraan gewend bent. Volgens studies blijkt zelfs dat vooral de 1e maandag in de zomertijd meer ongelukken op de werkvloer gebeuren dan andere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Edit: Ivm met onderstaande staande reactie rekende ik exact de verkeerde kant op, post raakt kant nog wal.

[ Voor 90% gewijzigd door RaZ op 21-10-2012 18:48 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Dat is niet juist, in de zomer gaat juist de klok een uur vooruit waardoor het juist langer licht is savonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:52
De KRO heeft in het programma "De Rekenkamer" daar een aflevering aan besteedt: "Wat kost de zomertijd?".

Niet dat ik er meteen een mening over heb, maar wel een interessant stukje TV.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Ze moeten de zomertijd niet afschaffen maar de wintertijd.... Gewoon op zomertijd blijven. Zie er namelijk helemaal het nut er niet van waarom we 2x per jaar van tijd veranderen.

Is iets uit het verleden wat al lang achterhaalt is.. is meer iets van we doen het al zo lang dus waarom afschaffen... Lijkt wel het kwartje van Kok ;)

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind de zomertijd wel fijn, zo hebben we meer daglicht in de zomer.
Met uitzondering van mensen die al om 4 uur 's ochtends (ofzo) opstaan :P

[ Voor 38% gewijzigd door anandus op 21-10-2012 19:26 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
worldfastest schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:21:
Ze moeten de zomertijd niet afschaffen maar de wintertijd.... Gewoon op zomertijd blijven. Zie er namelijk helemaal het nut er niet van waarom we 2x per jaar van tijd veranderen.

Is iets uit het verleden wat al lang achterhaalt is.. is meer iets van we doen het al zo lang dus waarom afschaffen... Lijkt wel het kwartje van Kok ;)
Als we op zomertijd blijven, dan komt de zon in de winter uiteindelijk pas om 9:48 op (wat nu dus 8:48 zou zijn). Hij gaat dan ook een uur later onder natuurlijk, maar ik weet niet of je heel blij moet zijn met dat het pas licht zou worden rond 10 uur 's ochtends :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05 09:58
Bulls schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:31:
dan moet je plotseling een uur eerder op terwijl je savonds niet goed in slaap kan komen,
Klinkt als hetgene wat ik iedere zondagavond mee maak.
meestal meer dan één uur :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
Ik ben voor het afschaffen van de wintertijd. Kan daar ook nog een poll over gemaakt worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulls
Wintertijd wordt dan ook afgeschaft want er is gewoon tijd, geen winter en ook geen zomer :P
Maar als je winter tijd afschaft dan wordt het inderdaad veel te laat licht sochtends.

Beste is als we ons gewoon aan de zon ritme houden, geen tijd, geen wekker en geen klok, gewoon opstaan als het licht wordt en gaan slapen als het donker wordt, dan slapen we swinters ietsjes langer en dat komt goed uit want het is toch te koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 20:56
Goed idee! En dan doen we ook gelijk geld de deur uit, levert toch alleen maar problemen op.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ja graag, slecht voor de arbeidsproductiviteit, slecht voor het ritme/humeur van mensen, netto negatief resultaat als je 't mij vraagt. Ik vind 't persoonlijk ook vooral vervelend. Weg met die zomertijd, laat de wintertijd maar vrolijk doorlopen het hele jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 21-10-2012 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 22:26

DDX

Bulls schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:23:
Wat vind u van het idee om de zomertijd gewoon af te schaffen en het bij de wintertijd te houden?
(wat overigens de normale tijd is hier)
Dat laatste is ook niet helemaal waar.
Er is geen echte normale tijd.
De wintertijd komt er wel het dichts bij in de buurt.
Nederland had in 1940 pas 31 jaar lang een standaard nationale tijd. Voordien hadden vrijwel alle grote plaatsen een tijd die ten opzichte van de lengtegraden was afgemeten. Zo was de Amsterdamse tijd (gemeten vanaf de Westertoren) 28 seconden vroeger dan de Gorkumse tijd. In 1909 werd de middelbare tijd of Amsterdamse tijd tot nationale standaard verheven.

Omdat die Amsterdamse tijd echter 19 minuten en 32 seconden later dan de GMT [Greenwich Mean Time, tijd afgemeten aan de 0 lengtegraad] viel en dit een bizar tijdsverschil opleverde, koos men in 1937 er voor voortaan de Gorkumse tijd aan te houden. Exact 20 minuten later dan de GMT.
http://www.zuidfront-holl...rnationale-tijdzones-1940

Wat mij betreft gewoon afschaffen, is alleen maar lastig als de wisseling is.
En besparing is ook niet echt van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 21-10-2012 20:17 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bulls schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:02:
Beste is als we ons gewoon aan de zon ritme houden, geen tijd, geen wekker en geen klok, gewoon opstaan als het licht wordt en gaan slapen als het donker wordt, dan slapen we swinters ietsjes langer en dat komt goed uit want het is toch te koud.
Misschien dan ook de lengte van de werkdag per seizoen aanpassen? Dus 's zomers een paar uur langer werken dan in de winter, zodat je in de winter niet in het donker naar je werk hoeft en ook in het donker weer thuis komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:17

Grannd

da Granndest

Ik werk liever in de winter wat langer door, anders dan zit je alleen maar binnen als het eens lekker weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mij boeide het eigenlijk nooit, maar nu heb ik een 7 maanden oude zoon. Die slaapt altijd tot 06.30-7.30, afhankelijk van de staat van zijn luier ;) Dat word nu dus vanaf 5.30, en dat duur dan een paar dagen. Irritant.

Maakt me niets uit als het ergens om was, maar als er geen effect is, is het wel relaxed als het niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Van mij mogen ze de tijd nog verder verschuiven: donker worden rond 12 uur 's nachts, licht worden rond 10 uur 's ochtends, prima! Wellicht dat ik dan 'n keertje fatsoenlijk kan inslapen etc.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20

Fiber

Beaches are for storming.

Bulls schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:23:
[...] het is vooral zomers vervelend als je moet slapen terwijl het nog licht is buiten...
Dat is precies de reden dat we het hebben uitgevonden. Lekker lang bij de bbq of op het terras kunnen zitten.

Ik baal juist van de wintertijd, is het opeens 's middags om vijf uur al donker... :'(

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb nooit iets van zomertijd begrepen. Tijd is er om afspraken eenduidig te kunnen maken. Als je een uur eerder/later wilt opstaan ivm daglicht - doe dat dan gewoon ipv kloten aan klokken...

Ben sowieso voorstander van een wereldwijde tijd, alle afspraken stel je daarin vast. 15u in Amsterdam = 15u in Tokyo = 15u in San Francisco. Ipv tijdszones heb je gewoon per locatie andere afspraken over hoe laat je dingen doet. Dus in A'dam sta je bijvoorbeeld om 8u op, terwijl je dat in London om 9u doet (want het wordt een uur later licht) en in Helsinki om 7u (want het wordt een uur eerder licht).

Voor de volledigheid: weg met de schrikkelsecondes. Dat de aarde minder nauwkeurig draait dan onze klokken tegenwoordig meten en globaal genomen marginaal afremt is geen reden om tijdsmeting discontinu te maken.

Bottom line: niet kloten aan klokken. Als je je leven anders in wilt richten ipv de seizoenen, gewoon doen zonder de klok zelf te wijzigen. Weg met zomertijd. En tijdszones. En schrikkelsecondes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Oftewel gewoon terug naar de atoomklok ;)

Er is toch al een wereldwijde tijd(zone) genaamd: the .beat, maar blijkbaar slaat dat niet goed aan. Ik zie overigens niet in waarom we van tijdzones afmoeten. Volgens mij is het veel logischer om te bepalen wat middernacht is en midden op de dag ipv dat de zon ondergaat om 03:40. Daarnaast ga je zowat WOIII ontlokken als landen moeten gaan uitvechten wat de nieuwe meridian wordt :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:33
Ik heb ooit eens een berekening gezien van de besparing (verwarming,licht etc) die het oplevert.
Van mij mogen ze het afschaffen. Ik vind het maar onduidelijk, helemaal als UTC == GMT +01:00 en dan nog dat weekje dat EST/MST een uur extra afwijkt omdat iemand dat logisch vond...

@dion_b daar hebben we toch UTC (Coordinated Universal Time) voor.
Voor zover ik internationale afspraken heb gehad heeft dat prima gewerkt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35

BM

Moderator Spielerij
Afschaffen imho :) Heb de afgelopen jaren genoeg ellende gehad om software daar netjes mee om te laten gaan, dat ik het nut ervan helemaal uit het oog verloren ben (ja, daar is UTC welliswaar voor, maar dat word ook niet overal consequent gebruikt). Zelfde 'probleem' met tijdzones, die kunnen er imho ook wel uit. Ja, dat word een tijdje wennen dat je om 14:00 je bed uit komt om naar je werk te gaan, ipv 7:00, maar dat is volgens mij best overkomelijk, 14:00 is dan wel gewoon 14:00, waar dan ook ter wereld.

Note: hier is niet heel lang over nagedacht, dus wees mild als er grote gaten in dit verhaal zitten ;)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

worldfastest schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:21:
Het is de zomertijd die is ingevoerd, die zal dus afgeschaft moeten worden. Wintertijd bestaat eigenlijk niet, het is de standaardtijd :P

En: Meh. Met een zonwerend rolgordijn maakt het toch niet uit of het nou 's ochtends of 's avonds lichter is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

BtM909 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 01:32:
Er is toch al een wereldwijde tijd(zone) genaamd: the .beat, maar blijkbaar slaat dat niet goed aan.
Het idee achter de .beat is goed en de reden om een dag in 1000 delen op te delen snap ik ook (rekent een stuk makkelijker), maar dit is ook meteen de reden waarom het niet aanslaat. De deling door 1000 inplaats van 24*60*60 is niet normaal en mensen hebben moeite om er aan te wennen. Omdat tijd best wel cruciaal is en men er dus ook niet te veel tijd in willen stoppen om het te laten wennen EN het feit dat niet iedereen problemen heeft ivm tijdzones maken het imo onmogelijk om de .beat in te voeren.

Dan ben ik eerder voor het systeem wat dion_b voorstelt, waarbij er 1 globale tijd is volgens de huige manier van tijd, waarbij 15u hier ook 15u in amerika en azie is.

OT:
Zelf ben ik tegen het afschaffen van de zomertijd, omdat het er voor zorgt dat je niet 's ochtends om X<6 uur je bed uit wordt gebrand. Ook ben ik tegen het afschaffen van de wintertijd, om de eerder genoemde reden dat het me niet echt prettig lijkt om pas rond 9 uur een beetje zonlicht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ben voor afschaffing, zeker zeker. Ook invoering van permanente zomertijd kan ik mee leven.
Klokken aanpassen is onzin, meer stress in dit bestaan. En voor diegenen die in ploegendienst werken, respect, ik zou het niet kunnen, heb ooit nachtdienst gedraaid, nou een maand later was ik nog uit ritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 19:08
Beter permanente zomertijd.... Dat het om 4 uur in de middag al weer donker wordt is veel vervelender dan opstaan in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:15

Dido

heforshe

Ja, handig, tijdzones afschaffen. Dan moet je gaan bijhouden wie om hoe laat begint te werken in plaats van een redelijke schatting te kunnen doen aan de hand van de tijdzone waarin die persoon zich bevindt. 8)7

Verder liggen we in principe in de GMT-zone, dus als we dan toch consequent willen zijn, ga dan naar de geografische tijdzone. Dan kunnen we er dus komend weekend twee uur afhalen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39

Bestla

M/M -> V/F

Poldermodelopplossing : het compromis, zomertijd levert 30 minuten in, wintertijd krijgt een half uur erbij . Dan aanstaand weekend de klok niet een uur terug zetten, maar een half uur terug.

Dat aanhouden als zijnde de standaard tijd. Een half uur verschil merk je toch niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 22-10-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 23:30
Het hele idee van zomertijd en wintertijd is tegenwoordig juist omgekeerd. In de tijd van Benjamin Franklin dacht men dat het energie zou uitsparen. In die tijd was verlichting een groot component van de energiekosten. Meer in daglicht wakker zijn werken, zou minder verlichting kosten, en dus minder energie.

Tegenwoordig zijn de grote energiekostenposten, verwarmen en koelen. Die dingen trekken veel meer energie dan licht. Een uur eerder in de zomer kost op koude dagen meer verwarmingskosten, (de zon heeft nog geen tijd gehad het op te warmen). En op warme dagen meer koelingskosten (1), omdat je het daglicht juist wil vermijden (terwijl zomertijd juist probeert meer daglicht tijdens werkuren te maken).

Op z'n best laten studies zijn dat het niks uithaalt qua energie. Op z'n slechts kost het meer energie, wat waarschijnlijk het geval is.

Verder zijn er veel studies die laten zien dat tijdens de wisselingen van tijd (zelfs al is het maar 1 uur) het verkeersdoden kost. (1)

Al met al, heb ik geen idee waarom overheden met de klok aan het knoeien zijn. Als het al effect is, is dat iets van het verleden. En het heeft aantoonbaar negatieve gevolgen, al zijn het alleen maar de extra risico's in het verkeer de chagarijnige mensen.

1) http://www.timeanddate.co...ylight-saving-debate.html

[ Voor 5% gewijzigd door Semyon op 22-10-2012 09:57 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BtM909 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 01:32:
Oftewel gewoon terug naar de atoomklok ;)

Er is toch al een wereldwijde tijd(zone) genaamd: the .beat, maar blijkbaar slaat dat niet goed aan. Ik zie overigens niet in waarom we van tijdzones afmoeten. Volgens mij is het veel logischer om te bepalen wat middernacht is en midden op de dag ipv dat de zon ondergaat om 03:40.
Doe eens een keer noord-zuid reizen binnen zelfde tijdszone. Ik verzeker je dat de zon zelfs binnen CET in de zomer aanzienlijke eerder opgaat in noord-Zweden dan hier in NL wat weer eerder is dan in Sicilie. In de winter heb je het omgekeerde. Je ziet dan ook binnen een tijdszone dat mensen op sterk verschillende tijden opstaan en gaan werken.

Dat hoeft niet eens te correleren met uren van licht en donker. Zo staan ze in CZ gemiddeld anderhalf uur eerder op dan in het ernaastgelegen Oostenrijk. Puur cultuur - en niets mis mee. Dus waarom kunstmatige strepen trekken als het lokaal bepalen onafhankelijk van de "tijd" toch al gebeurt.
Daarnaast ga je zowat WOIII ontlokken als landen moeten gaan uitvechten wat de nieuwe meridian wordt :)
Mwoeah, die heb je al, UTC. Maar...
Raymond P schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 01:36:
@dion_b daar hebben we toch UTC (Coordinated Universal Time) voor.
Voor zover ik internationale afspraken heb gehad heeft dat prima gewerkt.
Valt tegen. Juist met zomertijd/wintertijd vergeet iedereen wat z'n exacte offset is. Meestgemaakte fout is om de denken dat EST in UTC+1 is, dus extra uur voor zomertijd vergeten.

Fundamenteel blijft het probleem dat er steeds schrikkelsecondes aangehouden worden in UTC omdat de Aarde te traag draait. Zo'n schrikkelseconde merk je als mens niet, maar is ongelofelijk onhandig in de IT.
Ik heb ooit eens een berekening gezien van de besparing (verwarming,licht etc) die het oplevert.
Van mij mogen ze het afschaffen. Ik vind het maar onduidelijk, helemaal als UTC == GMT +01:00 en dan nog dat weekje dat EST/MST een uur extra afwijkt omdat iemand dat logisch vond...
Al zou het aantoonbaar wat opleveren, het verschil komt van het collectief een uur later opstaan. Ga dan ook gewoon een uur later opstaan, zelfde effect zonder aan de klok te kloten...
Dido schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:35:
Ja, handig, tijdzones afschaffen. Dan moet je gaan bijhouden wie om hoe laat begint te werken in plaats van een redelijke schatting te kunnen doen aan de hand van de tijdzone waarin die persoon zich bevindt. 8)7
Dat zou je nu al moeten doen. Een van de redenen waarom "het nieuwe werken" niet aanslaat is omdat een groot deel van mensen de mogelijkheid dat niet iedereen nine to five werkt negeert en botweg aanneemt dat mensen dan beschikbaar zijn. Als je dat niet doet maar per persoon kijkt (en mensen dan ook hun werktijden kenbaar maken, bijv in hun zakelijke email sig) is het opeens geen probleem meer om het bij te houden voor mensen aan de andere kant van de wereld, omdat je dat ook gewoon doet voor je collega tien meter verderop.
Verder liggen we in principe in de GMT-zone, dus als we dan toch consequent willen zijn, ga dan naar de geografische tijdzone. Dan kunnen we er dus komend weekend twee uur afhalen.
En dat is makkelijker dan één universele tijd en gewoon individueel aangeven wanneer je werkt?

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 22-10-2012 10:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

dion_b schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:38:
Dat zou je nu al moeten doen. Een van de redenen waarom "het nieuwe werken" niet aanslaat is omdat een groot deel van mensen de mogelijkheid dat niet iedereen nine to five werkt negeert en botweg aanneemt dat mensen dan beschikbaar zijn. Als je dat niet doet maar per persoon kijkt (en mensen dan ook hun werktijden kenbaar maken, bijv in hun zakelijke email sig) is het opeens geen probleem meer om het bij te houden voor mensen aan de andere kant van de wereld, omdat je dat ook gewoon doet voor je collega tien meter verderop.
"Het nieuwe werken" is natuurlijk in grote delen van de wereld een volslagen onzinnige term, aangezien 9-5 daar nog een idealistisch toekomstideaal is.
Natuurlijk kun je per persoon kijken, maar zolang bedrijven internationaal gewoon zorgen dat er iemand de telefoon oppakt tussen 9 en 5 (en dan interesseert het me niet _wie_ die telefoon oppakt!) is het wel zo makkelijk om even de tijdzone te checken in plaats van ergens uit te moeten vogelen wat de werktijden zijn voor de toko die ik wil bellen. (Ik heb het dus expliciet niet over 1-op-1 gesprekken met inidviduele collega;s waarvan ik de werktijden toevallig weet!).
En dat is makkelijker dan één universele tijd en gewoon individueel aangeven wanneer je werkt?
Neuh, dat was unrelated. Ik wilde alleen even aangeven dat zelfs de wintertijd niet de "correcte" tijd voor Nederland is, en het dus niet echt zinvol is om nou specifiek die wintertijd tot standaard te willen verheffen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Bedenk je ook even dat in de zomertijd de zon rond 14:00 op z'n hoogste punt staat ipv 12:00 (en in de normale tijd dus om 13:00). We liggen dus sowieso al veel te ver naar het westen voor onze tijdzone :P .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Bananenplant schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:12:
Bedenk je ook even dat in de zomertijd de zon rond 14:00 op z'n hoogste punt staat ipv 12:00 (en in de normale tijd dus om 13:00). We liggen dus sowieso al veel te ver naar het westen voor onze tijdzone :P .
Ik weet niet of je nou op mij reageert, maar dat was dus inderdaad precies wat ik zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-03 14:00

Tim

dion_b schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:38:
Fundamenteel blijft het probleem dat er steeds schrikkelsecondes aangehouden worden in UTC omdat de Aarde te traag draait. Zo'n schrikkelseconde merk je als mens niet, maar is ongelofelijk onhandig in de IT.
Maar dat is ondoenbaar, want dan moet je de seconde herdefiniëren (of kibisecondes ofzo invoeren), en verschuif je het probleem alleen naar een andere sector.
Edit: bovendien is een dag niet eens constant.

[ Voor 4% gewijzigd door Tim op 22-10-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Welke tijd houden ze eigenlijk aan in het ISS? Is dat gewoon UTC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim

Tim

anandus schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:05:
Edit: Ja.

[ Voor 49% gewijzigd door Tim op 22-10-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

anandus schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:05:
ISS hanteert GMT (dus eigenlijk UTC tegenwoordig ja).

Compromis, omdat dat een tijdzone is die grofweg halverwege ligt tussen beide control centers (Houston en Moskou).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
eggda schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:14:
Beter permanente zomertijd.... Dat het om 4 uur in de middag al weer donker wordt is veel vervelender dan opstaan in het donker.
Wat altijd het geval is rond de ingang van de wintertijd dat het sochtens donker begint te worden als je opstaat, en vervolgens gaat het een uur achteruit waardoor het nog even 1 of 2 wek licht is om dezelfde tijd, maar dan staat de zon zo laag dat het opnieuw weer donker is sochtens. Kunnen ze het net zo goed achterwege laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik ben overigens 's ochtends zelden op m'n frist, dus ik heb altijd een schurfthekel aan zomertijd en ben er minstens een week gaar van :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je de zomertijd afschaft dan is het hartje zomer al om half 5 's morgens licht en is het om 9 uur 's avonds donker.
Wanneer doe je meer in de zomer: om half 5 's morgens of om 9 uur 's avonds? Dan heb ik liever een uurtje meer licht in de zomer.

Wat er eigenlijk verkeerd is is ons slaap- en waak patroon. Dat is gecentreerd rond 3-4 uur in de nacht terwijl het (in Nederland) rond 0:45-1:00 zou moeten zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zijn genoeg landen die er niet aan mee doen. Ik vind het als de wintertijd in gaat altijd wel lekker dat alles een uurtje later is (ja eigenlijk is dat de standaard tijd) en in de zomer heb ik altijd wel wat meer energie en er niet zo'n moeite mee.

Het is wel de tijd voor besparen, het is ooit ingevoerd in de oliecrisis en nu zitten we dan in een wat grotere crisis. Alleen valt er niet meer zo veel te besparen op verlichting. Een paar jaar geleden ging iedereen over op spaarlampen en nu LEDS. Ik weet nog wel dat vroeger in elke huiskamer zo'n 300 Watt plafondlamp stond, maar dat is niet meer van deze tijd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tim schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:00:
[...]
Maar dat is ondoenbaar, want dan moet je de seconde herdefiniëren (of kibisecondes ofzo invoeren), en verschuif je het probleem alleen naar een andere sector.
Edit: bovendien is een dag niet eens constant.
Oh?

Wikipedia: Second
Since 1967, the second has been defined to be: the duration of 9,192,631,770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium 133 atom
De definitie van de seconde is geheel onafhankelijk van de rotatie van de aarde.
Maasluip schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:53:
Als je de zomertijd afschaft dan is het hartje zomer al om half 5 's morgens licht en is het om 9 uur 's avonds donker.
Wanneer doe je meer in de zomer: om half 5 's morgens of om 9 uur 's avonds? Dan heb ik liever een uurtje meer licht in de zomer.

Wat er eigenlijk verkeerd is is ons slaap- en waak patroon. Dat is gecentreerd rond 3-4 uur in de nacht terwijl het (in Nederland) rond 0:45-1:00 zou moeten zijn.
Dus? Deel je dag anders in, dus eerder/later opstaan en gaan slapen. Veel eleganter dan kloten aan de klok die we allemaal gebruiken om net voor jou ideale dag/nachtritme te krijgen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim

Tim

dion_b schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:52:
[...]
Oh?
Wikipedia: Second
[...]
De definitie van de seconde is geheel onafhankelijk van de rotatie van de aarde.
Ja, dus als je van de schrikkelseconde af wil moet je de seconde (of iets dat dus op een seconde lijkt) definieren als 1/86400 van een dag, wat nergens op slaat, omdat een dag geen constante lengte heeft. Het alternatief, dat een dag en 24 uur niet meer synchroon lopen is een nog slechter idee.
However, the duration of one mean solar day is slightly longer than 24 hours (86400 SI seconds). Therefore, if the UTC day were defined as precisely 86400 SI seconds, the UTC time-of-day would slowly drift apart from that of solar-based standards
[..]
Because the Earth's rotation speed varies in response to climatic and geological events, UTC leap seconds are irregularly spaced and unpredictable.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 15:20
Voor mij mag de wintertijd afgeschaft worden. Ik heb het graag zo lang mogelijk licht in de middag. Dan ga ik graag naar buiten. 's Morgens ben ik het meest productief en zit ik dus achter de computer, het boeit me niet zo veel of het dan donker of licht is.

http://serve.infoteur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:45

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Er is al een poging gedaan om een overal gelijk tijdsaanduiding te krijgen. Deze bijvoorbeeld.
http://turntime.net/

Later kwam deze.
Wikipedia: Swatch Internet Time

Nederland zou door zijn liggen meer naar de GMT tijd moeten richten dan naar MET.
1 dag duurt 24 uur of 1440 minuten.
1440 minuten gedeeld door 360° geeft 4 minuten per 1°.
Een uur tijdsverschil is 60 minuten gedeeld door 4 geeft 15° oftewel 1 uur per 15°.
Nederland ligt tussen 3,3 en 7,3 graden OL. Dat is dus 13,2 tot 29,2 minuten van GMT.
Berlijn ligt op 13° 21’ OL wat een verschil van ongeveer 10 en 6 graden. Dat wordt dan zeg 40 en 24 minuten.
Opschuiven naar GMT zo te verdedigen zijn.
Ben een voorstander van dat Engeland en Nederland elke een halfuur verschuiving naar elkaar toe voor het hele jaar.
Helaas kan dat niet meer in een Europese eenheid. Laat daarom alles maar zoals het nu is.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Alleen grenst ons land aan Duitsland en is daardoor dichterbij dan de UK.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tim schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:33:
[...]
Ja, dus als je van de schrikkelseconde af wil moet je de seconde (of iets dat dus op een seconde lijkt) definieren als 1/86400 van een dag, wat nergens op slaat, omdat een dag geen constante lengte heeft. Het alternatief, dat een dag en 24 uur niet meer synchroon lopen is een nog slechter idee.
Dat alternatief is juist wat ik bedoel.

1) de dag is misschien niet nauwkeurig, maar de vertraging is op menselijke maat simpelweg niet waarneembaar. In de 40 jaar sinds schrikkelsecondes toegevoegd worden scheelt het welgeteld 35 seconden. Voordat we een uur verschil hebben (dezelfde waar we het bij de zomertijddiscussie over hebben) zijn we 4000 jaar verder. Practisch heeft dit nul impact, des te meer omdat het nulmeridiaan (waar de zonnetijd op gedefinieerd is) sowieso arbitrair is. Het maakt dus niet uit als tengevolge hiervan de nulmeridiaan verschuift.
2) discontinue tijd levert los van de intrinsieke inelegantie ervan onnoemelijk veel problemen op. Vrijwel ieder protocol op internet dat wat met tijd doet moet rekening houden met schrikkelsecondes en uitzonderingen ervoor implementeren. Dat kost bij alle devwerk tijd en geld, en vraagt om fouten en dus problemen.

Dat laatste is - om weer on-topic te gaan - ook een sterk argument tegen zomertijd. Je hoeft niet verder te gaan dan iOS4 (iPod, iPhone) alarms die meermaals van slag gingen bij overgangen zomertijd-wintertijd en terug voor concrete voorbeelden.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 24-10-2012 09:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 15:59

aex351

I am the one

Ik vind zomertijd fijn. Het is dan 's avonds langer licht. De omschakeling tussen zomer en wintertijd vind ik niet erg.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

dion_b schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:43:
[...]

Dat alternatief is juist wat ik bedoel.

1) de dag is misschien niet nauwkeurig, maar de vertraging is op menselijke maat simpelweg niet waarneembaar. In de 40 jaar sinds schrikkelsecondes toegevoegd worden scheelt het welgeteld 35 seconden. Voordat we een uur verschil hebben (dezelfde waar we het bij de zomertijddiscussie over hebben) zijn we 4000 jaar verder. Practisch heeft dit nul impact, des te meer omdat het nulmeridiaan (waar de zonnetijd op gedefinieerd is) sowieso arbitrair is. Het maakt dus niet uit als tengevolge hiervan de nulmeridiaan verschuift.
2) discontinue tijd levert los van de intrinsieke inelegantie ervan onnoemelijk veel problemen op. Vrijwel ieder protocol op internet dat wat met tijd doet moet rekening houden met schrikkelsecondes en uitzonderingen ervoor implementeren. Dat kost bij alle devwerk tijd en geld, en vraagt om fouten en dus problemen.
Even los van de impact, maar de schrikkelseconde heeft toch niet veel van doen met de zomer/wintertijd?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Als we dezelfde verhouding als in de poll in de 2e kamer zien zou het zomaar kunnen dat ze het gaan afschaffen mocht het een Kamervraag worden. Helaas zullen de Kamerleden het niet op hun eigen mening aan laten komen maar op praktisch nut en economisch voordeel.

Naar mijn idee heeft het 0,0 impact als ze het van't zomer niet gaan invoeren. Gewoon geen nieuwsbericht rond die tijd dat de klok een uur vooruit gaat en niemand heeft iets door. Misschien en paar mensen die denken hey geen zomertijd dit jaar? en iedereen haalt zijn schouders op en gaat verder met wat hij aan het doen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mij boeit het niet. Ik slaap 4-8 uur per nacht en dat wisselt sterk om verschillende redenen. Soms sla ik nachten over. Een uur langer of korter slapen maakt voor mij nauwelijks uit. Ik heb zelden last van deze tweejaarlijkse verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bulls schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:54:
Als we dezelfde verhouding als in de poll in de 2e kamer zien zou het zomaar kunnen dat ze het gaan afschaffen mocht het een Kamervraag worden. Helaas zullen de Kamerleden het niet op hun eigen mening aan laten komen maar op praktisch nut en economisch voordeel.

Naar mijn idee heeft het 0,0 impact als ze het van't zomer niet gaan invoeren. Gewoon geen nieuwsbericht rond die tijd dat de klok een uur vooruit gaat en niemand heeft iets door. Misschien en paar mensen die denken hey geen zomertijd dit jaar? en iedereen haalt zijn schouders op en gaat verder met wat hij aan het doen was...
Er komt natuurlijk wel iets meer bij kijken. Er zullen patches voor operating systems, en misschien ook andere software, moeten komen omdat de oorspronkelijk geplande zomertijd opeens afgeschaft is.
Maar afgezien van dat soort technische puntjes heeft het weinig om het lijf. Grootste "probleem" zal nog zijn dat we in de zomer voortaan een uur tijdsverschil met Duitsland of Belgie zullen hebben, zolang die landen wel met zomertijd doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Persoonlijk gezien: Afschaffen
Relativerend gezien: Behouden
Gestemd op poll: Niet

Ik ben iemand die zeer slecht in slaap kom, en in de zomer is dat nog veel problematischer vanwege de warmte. Als het eerder donker is, zal het ook eerder wat koeler zijn, profit voor mij dus.

Kijkend naar dat je in de zomer je lampen een uur later aan doet, flinke besparing voor de consument, mislopende inkomsten voor de electra-boeren, commercieel gezien is afschaffen interessanter voor hun.

De tijdsverschillen die je hebt met landen als Belgie en Duitsland, ach. Er zijn genoeg landen die meerdere tijdzones hebben, en daar weten ze ook niet beter. Ook voor 2002 had je een verschil in munt, en ging ook altijd goed, de euro maakte dat wel een stuk makkelijker overigens.

Ik denk wel dat als je afwijkt als land met aangrenzende buren, dat het lastig kan zijn. Maar UK heeft andere tijdzone, andere munt, en rijden ze ook nog allemaal spook :P Al is dat wel een ieland natuurlijk.

Maar ook portugal wijkt af van Spanje, en zo zijn er nog meer landen binnen Europa die andere tijden hebben. Het kan wat dat betreft prima. Al zou je als grensarbeider daar wel op moeten letten. Makkelijker? Vast niet, haalbaar? vast wel. Wenselijk, denk het niet.

Conslusie: Slecht plan, en wij Nederlanders zijn dwangmatig alergisch voor veranderingen >:)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BtM909 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:16:
[...]

Even los van de impact, maar de schrikkelseconde heeft toch niet veel van doen met de zomer/wintertijd?
Integendeel, het zijn beide discontinuiteiten in de tijdmeting. Omwille van ons eigen gemak (bij schrikkelsecondes het in sync houden van betrouwbare klokken met onbetrouwbare aardrotatie, bij zomertijd een uur eerder opstaan 's zomers) introduceren we momenten waarop tien seconden later geen de klok geen tien seconden verder is (maar 9 danwel 3590/3610 afhankelijk van situatie)

Mijn bezwaar is in beide gevallen hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 21:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik ben er eigenlijk voor om de wintertijd af te schaffen. In de winter heb je namelijk veel meer aan een extra uur zonlicht 's middags dan in de zomer...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iemand zicht op wat er wereldwijd op dit gebied aan de gang is? Want jaarlijks komt Windows wel met een update voor tijdzones..... wie weet dat het in velerlei landen afgeschaft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wildhagen schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:10:
[...]

ISS hanteert GMT (dus eigenlijk UTC tegenwoordig ja).

Compromis, omdat dat een tijdzone is die grofweg halverwege ligt tussen beide control centers (Houston en Moskou).
GMT en UTC is in feite niet het zelfde.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:54
Afschaffen ermee... dat het binnenkort alweer een uur eerder donker zou worden alleen door het verzetten van de tijd vind ik echt zo nutteloos. Ik ben er al jaren op aan het wachten tot ze hier Denemarken volgen en het ook gewoon afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

True schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 14:53:
GMT en UTC is in feite niet het zelfde.
Klopt, want GMT doet wel aan zomertijd en UTC niet. Bovendien kunnen GMT en UTC tot maximaal een seconde uit elkaar liggen. Als het verschil 0,9 seconde is wordt er een leap second uitgevoerd om ze weer synchroon te laten lopen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mx. Alba schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 15:40:
Klopt, want GMT doet wel aan zomertijd en UTC niet.
Nu dacht ik toch dat twee landen in dezelfde tijdzone niet perse allebei aan zomertijd hoeven te doen. Is dat een misverstand? Valt Nederland opeens in een andere tijdzone als Belgie als wij van zomertijd afstappen en zij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:39
IJsland is een land dat niet aan zomertijd doet, het zit in dezelfde tijdzone als het Verenigd Koninkrijk en Portugal. In de wintertijd hebben die landen dezelfde tijd, in de zomertijd zit er een uur verschil tussen (dan is IJsland UTC en de rest UTC+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Klopt, want GMT doet wel aan zomertijd en UTC niet. Bovendien kunnen GMT en UTC tot maximaal een seconde uit elkaar liggen. Als het verschil 0,9 seconde is wordt er een leap second uitgevoerd om ze weer synchroon te laten lopen.
Ook GMT doet niet aan zomertijd.

En ontopic, zomertijd/wintertijd is hardstikke handig. In de zomer heb je gewoon een hoop meer daglicht zonder dat je swinters heel lang moet wachten totdat het licht wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 27-10-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-04 23:20
kenneth schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:32:
Alleen grenst ons land aan Duitsland en is daardoor dichterbij dan de UK.
Precies. Plus dat erg veel internationale tijden ook gewoon van GMT+0 uitgaan. Dan is 1 uurtje extra al irritant, laat staan +2 (wat veel mensen niet eens begrijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Het is verwarrend, zeker als je internationaal bezig bent. Normaal gesproken zijn mijn vriendin en ik 6 uur out-of-sync, deze week is het 5 uur omdat zij zaterdag past van EDT naar EST switchen. In het voorjaar switchen zij eerder dan wij, waardoor we dan ook 2 of 3 weken 5 uur verschillen.

Daarnaast kost het levens. Het schijnt dat het aantal hartaanvallen op de maandagen en dinsdagen na de zomertijdswisseling significant hoger liggen dan op normale maandagen. Volgens mij zo'n 10% meer, als ik het goed herinner uit een presentatie van een Groningse prof op het gebied chronobiologie. Ook het aantal verkeersongelukken schijnt een week na de switch hoger te liggen.

Ik zou niet verdrietig worden van afschaffen. Welke tijd dan de standaardtijd moet worden voor Nederland is dan stap 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

downtime schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 15:59:
[...]

Nu dacht ik toch dat twee landen in dezelfde tijdzone niet perse allebei aan zomertijd hoeven te doen. Is dat een misverstand? Valt Nederland opeens in een andere tijdzone als Belgie als wij van zomertijd afstappen en zij niet?
Nee, ze vallen niet in een andere tijdzone. Zomertijd/wintertijd heeft niks met tijdzones te maken.

Maar het is daar dan in de zomer wel een uur vroeger dan hier, ja.

Hierboven: wintertijd is de standaardtijd.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 30-10-2012 17:40 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 408260

Ach, op een schip werkend en verantwoordelijk voor de tijd op de telefoons en computers ben ik soms wel 3 keer per week bezig met tijden aanpassen.

Het komt ook voor dat we besluiten meerdere uren op te schuiven wanneer we op zee zijn, nog nooit iemand dood zien neervallen hierom...

Voor landen dichter bij de polen (zoals Ijsland) heeft het sowieso weinig zin om een uurtje erbij te hebben in de winter, het is daar toch vrijwel heel de dag donker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sub0kelvin schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:19:
Daarnaast kost het levens. Het schijnt dat het aantal hartaanvallen op de maandagen en dinsdagen na de zomertijdswisseling significant hoger liggen dan op normale maandagen.
Voetbal wedstrijden dan ook afschaffen? Want daar zie je hetzelfde. Bij autoongelukken kan je een punt hebben, maar iedereen die een hartstilstand krijgt door een uurtje verandering had anders een week later een hartstilstand gekregen. Dan is je hart zo zwak dat het echt niks uitmaakt.

Lekker houden dus die zomertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Hoe sneller het afgeschaft wordt hoe beter w.m.b.

Het heeft geen enkel nut en zeer waarschijnlijk ook nooit gehad, of hooguit zeer marginaal. Waarom het uberhaupt ooit ingevoerd is, is me een compleet raadsel. Ja, ik ken de verhalen over beoogde energiebesparing, maar er is nooit vooraf uitgezocht of dat echt werkt (het antwoord is overigens nee, voor de US althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Langer licht savonds in de zomer (ipv dat die extra licht er is wanneer iedereen ligt te slapen), zonder dat het de hele ochtend in de winter donker is. Dat lijkt me toch een redelijk duidelijk nut.

Of je dat tegen de nadelen (die imo extreem marginaal zijn) vind opwegen is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
In Rusland hebben ze het geprobeerd, maar vonden ze het toch geen goed idee:
Al is een land als Rusland niet echt te vergelijken met Nederland :P
Rusland schaft zomertijd af

Rusland heeft twee maatregelen van voormalig president Medvedev teruggedraaid. Zo is de permanente zomertijd is afgeschaft. Die was in 2011 door Medvedev ingevoerd om energie te besparen. Bovendien zou het 'beter zijn voor mens en dier'. Dat laatste bleek een misrekening: veel Russen klaagden dat het door de permanente zomertijd 's ochtends te lang donker bleef.

Ook de maatregel van Medvedev uit 2010 om het aantal tijdzones te verkleinen wordt teruggedraaid: het aantal tijdzones in Rusland wordt weer uitgebreid van negen naar elf. Volgens Medvedev waren de grote tijdsverschillen slecht voor de economie. Hij streefde zelfs naar vijf tijdzones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
Wat een slecht nieuwsbericht. Hebben ze nu zomer- en wintertijd? Permanente wintertijd? Er staat alleen dat de permanente zomertijd is afgeschaft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

anandus schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:22:
In Rusland hebben ze het geprobeerd, maar vonden ze het toch geen goed idee:
Al is een land als Rusland niet echt te vergelijken met Nederland :P

[...]
Wintertijd is de 'natuurlijke' tijd. Zomertijd is pas iets van de laatste 100 jaar ;) . Dus Rusland deed het net verkeerd om.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
[...]

Quote kick, maar weet je dit zeker? Ik dacht dat UTC en GMT uitwisselbaar waren, alleen wordt er tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar met UTC gewerkt. Maar ze schelen niet opeens een uur.

In Canada heeft Alberta wel zomer/wintertijd maar de aangrenzende provincie Saskatchewan weer niet, dus 6 maanden per jaar moeten die gasten uurtje eerder beginnen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Megamind op 02-07-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ja dat weet ik heel zeker. GMT is de tijd van Engeland, doet wel aan zomertijd. UTC is Universal Time Coordinated (als ik me niet vergis) en is altijd GMT wintertijd ook wanneer GMT zomertijd heeft. Als ergens UTC wel aan zomertijd doet dan is UTC daar verkeerd geïmplementeerd of de naam ervan verkeerd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik heb rondgezocht maar kon niets vinden op internet, wilde het aan iemand laten zien want ik dacht ook dat dit zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52211

Engelse tijd is BST (British Standard Time) vziw. GMT / UTC zijn equivalent, hoogstens is het ene wat politiek correcter. UTC is de 'tijdzone' waarin de schrikkelseconden enz. geregeld worden en die als wetenschappelijke standaard geldt, alle andere tijdzones (incl. GMT) zijn hiervan afgeleid. GMT heeft dus geen zomertijd, voor zover dat nog niet duidelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mx. Alba schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 00:29:
Ja dat weet ik heel zeker. GMT is de tijd van Engeland, doet wel aan zomertijd. UTC is Universal Time Coordinated (als ik me niet vergis) en is altijd GMT wintertijd ook wanneer GMT zomertijd heeft. Als ergens UTC wel aan zomertijd doet dan is UTC daar verkeerd geïmplementeerd of de naam ervan verkeerd gebruikt.
GMT is de oude versie van UTC. UTC is tegenwoordig leidend. UTC staat overigens niet voor 'Universal Time Coordinated', maar eigenlijk nergens voor. Het is een compromis om zowel niet de engelse afkorting te gebruiken (CUT, Coordinated Universal Time) en ook niet de franse (TUC, Temps Universel Coordonné). Bijkomend voordeel is dat 't bij UT0, UT1 etc. past.

UTC en GMT zijn dus feitelijk wel het zelfde, maar GMT bestaat niet officieel meer. De versie van tijd die maximaal een seconde afwijkt van UTC is UT1; UT1 is de 'echte' tijd (waarbij dagen dus niet exact 86400 seconden zijn), UTC (waarvoor dat wel geldt) wordt af en toe gecorrigeerd.

Verder heb je nog TAI, de atomaire tijd op zeeniveau. Die is ooit begonnen en sindsdien ook niet gecorrigeerd voor schrikkelseconden, dus loopt inmiddels 35 seconden achter.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 02-07-2014 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
Megamind schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 02:03:
Ik heb rondgezocht maar kon niets vinden op internet, wilde het aan iemand laten zien want ik dacht ook dat dit zo was.
Staat gewoon op wikipedia hoor.
GMT is de wintertijd in Greenwich. In de zomertijd is het daar BST (Britisch summer time)
UTC is dezelfde tijdzone.

Het verschil is dat GMT de tijd is zoals gemeten in Greenwich (1 rotatie van de aarde gedeeld door 24 uur).
UTC is de op 1 seconde afgeronde waarde van UT
UT gebruikt meetpunten over de hele wereld en stopt die in een wiskundig model dat compenseert voor variaties in seizoenen en rotatiesnelheid van de aarde.

Overigens klopt dat hele tijdzone systeem niet voor Nederland :P
Hier staat de zon in de winter tussen 12:30 en 13:30 op het hoogste punt en in de zomer tussen 13:30 en 14:30 Om de zon om weer om 12 uur op zijn hoogste punt te zien staan moet je helemaal op de grens tussen Polen en Duitsland zijn

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RocketKoen schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 02:30:
[...]

Overigens klopt dat hele tijdzone systeem niet voor Nederland :P
Hier staat de zon in de winter tussen 12:30 en 13:30 op het hoogste punt en in de zomer tussen 13:30 en 14:30 Om de zon om weer om 12 uur op zijn hoogste punt te zien staan moet je helemaal op de grens tussen Polen en Duitsland zijn
Dat is omdat wij qua zonnetijd eigenlijk samen met Groot-Britannië in een tijdzone moeten zitten. Maar vanwege handelsrelaties met de omringende landen (Duitsland voornamelijk) is ooit anders besloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
RocketKoen schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 02:30:
[...]

Staat gewoon op wikipedia hoor.
GMT is de wintertijd in Greenwich. In de zomertijd is het daar BST (Britisch summer time)
UTC is dezelfde tijdzone.
Misschien begrijp ik het dan niet, maar ik zie op WP dit:
Before the introduction of UTC on 1 January 1972, Greenwich Mean Time (also known as Zulu time) was the same as Universal Time (UT), a standard astronomical concept used in many technical fields.
CyBeR schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 02:32:
[...]

Dat is omdat wij qua zonnetijd eigenlijk samen met Groot-Britannië in een tijdzone moeten zitten. Maar vanwege handelsrelaties met de omringende landen (Duitsland voornamelijk) is ooit anders besloten.
Als we het netjes hadden gedaan dan had elke 15 graden de tijdzone moeten opschuiven vanaf 7,5 graad, dan hadden we dit gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://www.worldandcitymaps.com/wp-content/uploads/2013/07/high-resolution-map-of-world-time-zones.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Megamind op 02-07-2014 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Afschaffen red mensenlevens.
Gewoon altijd zelfde tijd houden, in de zomer boeit een uurtje verschil sowieso niet.
Ik zeg, DOEN!

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Juist in de zomer boeit dat uurtje verschil wel. Als je nu op wintertijd zat was het een uur eerder donker, en dat wil je juist niet. En dat het dan 's morgens een uur later licht is juist wat niet boeit. Er zijn maar weinig mensen die zo vroeg opstaan dat ze dat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus het is dan om 0.00 donker i.p.v. 23.00? Dat maakt toch ook niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De zon is vanmorgen om 05:23 opgekomen en gaat vanavond om 22:02 onder. Onze echte zonnemiddag is dus om ongeveer 13:40 en middernacht om 01:40.

Ook in wintertijd (de "echte" tijd) ligt de middag dus om 12:40 en middernacht om 00:40. Onze tijd is dus sowieso al 40 minuten verschoven, in de zomer verschuift het nog een uur extra.

In Brest (Bretagne, Frankrijk) is het nog extremer. Daar komt de zon nu op om 6:21 en gaat onder op 22:22, de middag is daar dus om 14:20 en middernacht om 02:20 (en in de winter 13:20 / 01:20). Bretagne is daarom ook een uitstekende plek om te kamperen want daar kan je ook in een tentje nog relatief lang uitslapen en heb je 's avonds heel lang nog licht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Señor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:03:
Dus het is dan om 0.00 donker i.p.v. 23.00? Dat maakt toch ook niets uit.
Ik zeg volgens mij vrij duidelijk een uur eerder donker.
Met de tijden van Albantar: in wintertijd zou de zon vandaag om 4:23 zijn opgekomen en om 21:02 onder gaan.
Nu is 21:02 op dit moment misschien niet erg vroeg, maar eind augustus (wanneer het nog best lekker weer kan zijn) loopt dat dus al tegen 19:30 (wintertijd).

[ Voor 34% gewijzigd door Maasluip op 02-07-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik bedoel dat het in de zomertijd rond 0.00 echt donker is, het staat er een beetje ongelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maasluip schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:59:
Ik zeg volgens mij vrij duidelijk een uur eerder donker.
Met de tijden van Albantar: in wintertijd zou de zon vandaag om 4:23 zijn opgekomen en om 21:02 onder gaan.
Nu is 21:02 op dit moment misschien niet erg vroeg, maar eind augustus (wanneer het nog best lekker weer kan zijn) loopt dat dus al tegen 19:30 (wintertijd).
Maar nog steeds loopt het dan "scheef" want zoals gezegd, op wintertijd staat de zon om 12:40 op het hoogste punt en is het om 0:40 middernacht. Zo rond 21 maart / 21 september als de dag en nacht even lang zijn zijn zonsopkomst en -ondergang dus niet om 06:00 en 18:00 maar om 06:40 en 18:40 wintertijd...

Toen ik in Ghana was, was het trouwens best wel een vreemde gewaarwording. Het was alsof om 18:00 iemand gewoon het licht uitknipte. De schemer duurt er maar een paar minuten en de zon "valt" gewoon recht uit de lucht. :D

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 02-07-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tja, als je een uur eerder gaat zitten (GMT) dan zit je op 11:40 en 23:40. Is ook weer niet helemaal goed. Dus weer terug naar Amsterdamse Tijd? Kunnen we weer een regeltje van de Gehate Bezetter terugdraaien (net zoals voorrang van rechts voor fietsers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar 11:40 ~ 23:40 is wel correcter omdat dat maar 20 minuten afwijkt... 12:40 ~ 00:40 40 wijkt 2x zo veel af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik beweer dat het ongezond is om op te staan voordat het licht wordt. Dus in de winter moet je niet te vroeg op staan. Maar het natuurlijk ook ongezond om zomers en winters een sterk wisselend patroon te hebben. Daarom lijkt me zomertijd afschaffen daarom bijzonder onverstandig, Ik zou het zomertijdverschil zelfs naar 2 uur willen wisselen en een voorjaar- en najaartijd met een verschil van 1 uur willen invoeren zodat het dageraadsmoment meer gelijk blijft en mensen dus een gelijkmatiger ritme kunnen hanteren voor wat betreft het ontwaken bij dageraad. Ontwaken zonder wekker, gewoon als het licht wordt, dat is het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan heb ik een nog beter idee. Een flexibele klok. Eentje die in het voorjaar te langzaam loopt zodat de zomertijd geleidelijk ingaat en in het najaar te snel zodat de wintertijd geleidelijk ingaat. 2 maanden lang 1 minuut per dag of zo. Of over het hele jaar elke dag 20 seconden.
Met de huidige techniek is dat toch makkelijk te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

@marshell: Dan zou je de huidige zomertijd moeten behouden, de huidige wintertijd als lente- en herfsttijd instellen en een nieuwe wintertijd invoeren die een uur eerder is dan de huidige wintertijd.

Maar dan nog ben je er niet helemaal:

Afbeeldingslocatie: http://www.keesfloor.nl/artikelen/weer/lengendagen/kortste_dag_web.gif

Zoals je ziet, zit er tussen midwinter en midzomer 4 uur verschil in de tijd voor de zonsopkomst...

@maasluip: zo'n natuurlijke klok zou inderdaad ideaal zijn. Altijd zonsopkomst om 6:30. Alleen gaat dan rond midwinter de zon al om 15:00 weer onder, en rond midzomer pas om 23:00...

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 02-07-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Doe mij maar de wintertijd (of orginele tijd) afschaffen en gewoon zomertijd aanhouden.
Ik heb liever 's avonds dat uurtje extra licht dan 's ochtends een uur te vroeg wakker worden omdat de zon al in mijn slaapkamer schijnt.

Daarnaast kun je 's avonds ook langer leukere dingen doen.
Dus zoals Rusland het gedaan heeft is precies goed in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Laatst online: 10:45
Maasluip schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:53:
Dat ben ik met je eens. Eigenlijk zou je tussen 0:00 en 6:00 gewoon een soort slaapgarantie moeten hebben. Ik werd daar vannacht weer eens pijnlijk aan herinnerd toen een paar dronken mongolen besloten dat het leuk was om de buurt bij elkaar te schreeuwen. 'gelukkig heb ik morgenochtend vrij' dacht ik, maar nope: de achterburen vonden het nodig om al vroeg te beginnen met de 20ste verbouwing aan hun huis dit jaar.

10 jaar geleden ging ik op de meeste dagen om 22:30 al naar bed en stond ik om 7:00 op. De enige reden dat ik dat nu niet meer doe: lawaai. Voorheen alleen op vrijdag/zaterdagavond, nu vrijwel elke nacht. En dat in een plaatsje met +/- 1000 inwoners :-S Op tijd slapen gaat gewoon niet meer, oordoppen enz. gaat het gewoon doorheen.

Afschaffen van zomertijd zou mij wel helpen wat meer slaap te krijgen denk ik. Persoonlijk doe ik ook meer als het stil is. De tijd maakt me dan niet zoveel uit, en of het licht is ook niet.

Zomertijd afschaffen zou ik wel fijn vinden. Opeens op andere tijden gaan werken vond ik een ramp toen ik nog elke dag om 8:30 moest beginnen. Kostte me minstens een week aan productiviteit. Dat er mensen zijn die er prima tegen kunnen lijkt me niet echt een excuus om de rest te benadelen.

Wisselen naar een permanente zomertijd lijkt me nog wel de slechtste oplossing. Dan moet je maandenlang onnodig door extra kou en donkerheid heen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ahrnuld op 02-07-2014 10:49 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 101094 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:42:
Doe mij maar de wintertijd (of orginele tijd) afschaffen en gewoon zomertijd aanhouden.
Ik heb liever 's avonds dat uurtje extra licht dan 's ochtends een uur te vroeg wakker worden omdat de zon al in mijn slaapkamer schijnt.

Daarnaast kun je 's avonds ook langer leukere dingen doen.
Dus zoals Rusland het gedaan heeft is precies goed in mijn ogen.
Daarom heeft de Doema ook met 442 stemmen (van 443) ervoor gestemd om dat af te schaffen.
In Nederland zou dat betekenen dat van half november tot half februari het om 9:00 uur 's morgens nog donker is, met als laatste zonsopkomst 9:48.
Denk niet dat dat echt is wat je wil. Dat is ook de reden dat vrijwel de hele bevolking tegen die maatregel is: het is in de winter 's morgens te lang donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar popster, dan ben je eigenlijk het paard achter de wagen aan het spannen.

Op de een of andere manier zijn wij ingesteld op een "9-17" werkcultuur terwijl dat eigenlijk scheef loopt. Het midden van de werkdag ligt dan namelijk om 13:00 ipv 12:00. Dus niet alleen loopt onze klok al 40 minuten uit het lood en doen we daar in de zomer nog een uurtje bovenop, ons standaard werkschema ligt ook een uur "verkeerd" waardoor de werkdag 's zomers 2 uur en 40 minuten scheef loopt.

Ik heb een tijd lang 7:00 - 15:30 gewerkt en eigenlijk moet ik zeggen dat dat heerlijke tijden waren om te werken. Het voelde natuurlijker. Alleen zat je dan met het probleem dat de meeste interessante televisieprogramma's pas rond 20:00 of 21:00 beginnen. Eigenlijk zouden we niet de klok moeten veranderen maar ons levensschema... Hoewel de manier waarop dat het makkelijkst te doen is waarschijnlijk toch wel is om de klok permanent te verzetten; dus toch dat paard achter de wagen. :+

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste