We zijn een half jaar verder en het moment is weer bijna daar
Inmiddels is er ook echt nieuws te melden, gezien het
Europees Parlement erover gaat stemmen. De discussies hieromtrent heb je vast al wel voorbij zien komen afgelopen dagen en anders
hier.
Persoonlijk ben ik echt een voorstander van de zomertijd. Als we geen klokken willen verzetten, schaf dan aub de wintertijd af.
Waarom? Ten eerste definieer ik even (heel erg kort door de bocht en zonder rekening te houden met tig uitzonderingen) de
"gemiddelde Nederlander": Die slaapt van ongeveer 23 tot 7 en werkt van pakweg 8/9 tot 5/6 uur.
Dan pak ik even een
tabel met tijden van zonsopkomst/ondergang erbij. We kunnen 3 situaties onderscheiden op de kortste/langste dag zo rond 21 december en 21 juni:
Huidge situatie: (enigzins afgerond)
Kortste dag: 8.45 - 16.30
Langste dag: 5.20 - 22.00
Altijd Wintertijd:
(We zetten de klok NIET een uur vooruit, zomertijd afschaffen, langste dag schuift een uur terug)
Kortste dag: 8.45 - 16.30
Langste dag: 4.20 - 21.00
Altijd Zomertijd:
(We zetten de klokt NIET een uur terug, wintertijd afschaffen, kortste dag schuift een uur vooruit)
Kortste dag: 9.45 - 17.30
Langste dag: 5.20 - 22.00
Ten eerste de langste dag: bij het afschaffen van de zomertijd winnen we een uur zonlicht tussen 4.20 en 5.20 en verliezen we een uur van 21.00 tot 22.00. Persoonlijk vind ik dit helemaal niets: de "gemiddelde Nederlander" slaapt tijdens dat extra uur in de ochtend en heeft daar dus helemaal niets aan. Dat verloren uur 's avonds vind ik juist zonde: de zomer is juist een prachtige tijd om 's avonds iets te ondernemen, lekker buiten te zitten (BBQ

) en te genieten van de warme avonden.
Voordeel van het afschaffen van de zomertijd is dat het 's ochtends iets warmer is op de fiets (de zon schijnt immers al een uur langer) en dat het op warme dagen wat eerder afkoelt en eerder donker is wat de nachtrust wellicht ten goede kan komen.
Dan de korste dag: Wat mij betreft is het verschil daar veel minder groot. De tijd dat het licht is bij het afschaffen van de wintertijd schuift een uur op, maar tijdens dat uur is de "gemiddelde Nederlander" gewoon wakker. We hebben naar mijn mening dus net zoveel aan dat daglicht.
Nadeel van altijd zomertijd is dat het nog volledig donker is als de "normale Nederlander" op zn werk verschijnt en wellicht het idee heeft dat het nog midden in de nacht is. Voordeel is dat het 's avonds een uur langer licht is, wat wellicht net die extra energie/motvatie geeft om nog iets te gaan doen (wie gaat er nu nog sporten als het buiten al pikkedonker is..

)
Dan blijft natuurlijk dat ene heikele punt: De Switch en alle problemen die daarmee gepaard zouden kunnen gaan. Nu heb ik toch echt wel mijn twijfels bij de claims van sommige mensen dat ze daar zo enorm last van hebben. Ten eerste wordt ons dag/nacht ritme regelmatig verstoord in het weekend waar we opeens om 3 uur gaan slapen en om 11 uur wakker worden. Ten tweede reizen we probleemloos de halve wereld rond, ik heb nog nooit iemand horen klagen dat zijn bio-ritme ernstig verstoord is na een weekje Engeland..
Ik denk dat het wellicht ook voor een groot deel tussen de oren zit. Wellicht is er zelfs een vergelijkbaar effect met (het veel bekritiseerde)
Blue Monday. We zitten nu immers ook in een periode na de vakantie, wanneer de nazomer toch echt wel voorbij is, de dagen donkerder, natter, treuriger en kouder worden en die feestdagen toch nog wel ver weg zijn.. Misschien is het verzetten van de klok net dat ene tikje dat voor veel mensen teveel is. (Ik ben verder geen psycholoog ofzo, gewoon iets wat in me opkwam

)
Tevens zijn de effecten ook echt wel te verminderen. Veel klokken passen zich automatisch aan dus veel moeite is het niet meer. Speciale lampen en wake-up lights kunnen effecten verminderen. Koeien die van de wap zijn kunnen geholpen worden door ze bv iedere dag 5 minuten vroeger te melken. Hetzelfde geldt voor mensen: niemand verplicht je dat uur in 1x te overbruggen, voor zover mogelijk kan je het spreiden over meerdere dagen.
De vraag blijft natuurlijk: moeten we dat willen met zijn allen en toch stug aan die zomer/wintertijd vast blijven houden, of moeten we gewoon 1 tijd aanhouden het hele jaar door. En vervolgens: Welke tijd dan? Ik prefereer de zomertijd, maar het EP helaas niet..
Ik ben (in navolging van de wel/niet afschaffen poll van de topicstarter) welk benieuwd wat jullie zouden prefereren als 'uniforme tijd'
Poll: Altijd zomertijd of altijd wintertijd?Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Bijbehorende tijden eerder in deze reactie, wel goed opletten want ik heb zelf al verkeerd gestemd