Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06
Mx. Alba schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:49:
Ik heb een tijd lang 7:00 - 15:30 gewerkt en eigenlijk moet ik zeggen dat dat heerlijke tijden waren om te werken. Het voelde natuurlijker. Alleen zat je dan met het probleem dat de meeste interessante televisieprogramma's pas rond 20:00 of 21:00 beginnen. Eigenlijk zouden we niet de klok moeten veranderen maar ons levensschema... Hoewel de manier waarop dat het makkelijkst te doen is waarschijnlijk toch wel is om de klok permanent te verzetten; dus toch dat paard achter de wagen. :+
Ik heb een tijd lang van 9:30 tot 16:00 gewerkt, dat was pas fijn :*) beste tijd van mijn leven.
Edit: niet eens zo'n gek idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Ahrnuld op 02-07-2014 10:52 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:49:
[...]

Daarom heeft de Doema ook met 442 stemmen (van 443) ervoor gestemd om dat af te schaffen.
In Nederland zou dat betekenen dat van half november tot half februari het om 9:00 uur 's morgens nog donker is, met als laatste zonsopkomst 9:48.
Denk niet dat dat echt is wat je wil. Dat is ook de reden dat vrijwel de hele bevolking tegen die maatregel is: het is in de winter 's morgens te lang donker.
Dat ben ik dus niet met je eens.

Ik ben geen ochtendmens, dat voorop gesteld.

Maar in de winter moet ik toch al in het donker opstaan en of het dan om 8.48 uur licht wordt of om 9.48 uur, dat maakt mij dus niet zo heel veel uit. Donker is het toch als ik uit bed moet en 's ochtends naar het werk rijdt. Terwijl ik dan s' avonds wel nog met het laatste schemerlicht naar huis kan rijden.

Ik zou het juist in de zomer hartstikke jammer vinden als het al om 8.00 uur donker is, terwijl het al om 5 uur s' ochtends licht is.

Dat is voor mij de reden waarom ik liever de zomertijd aan zou willen houden en de wintertijd zou willen afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat wel heel veel uitmaakt is of de spits in het donker of in het licht is. Als de klok vooruit wordt gezet elk voorjaar dan gebeuren er weer meer ongelukken in de spits omdat die dan opeens weer in het donker is (plus mensen die voor hun gevoel een uur te vroeg uit bed zijn gekomen en dus nog slaperig zijn). Bij daglicht rijdt het gewoon stukken veiliger...

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 02-07-2014 10:54 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:52:
[...]

Maar in de winter moet ik toch al in het donker opstaan en of het dan om 8.48 uur licht wordt of om 9.48 uur, dat maakt mij dus niet zo heel veel uit. Donker is het toch als ik uit bed moet en 's ochtends naar het werk rijdt. Terwijl ik dan s' avonds wel nog met het laatste schemerlicht naar huis kan rijden.

Ik zou het juist in de zomer hartstikke jammer vinden als het al om 8.00 uur donker is, terwijl het al om 5 uur s' ochtends licht is.

Dat is voor mij de reden waarom ik liever de zomertijd aan zou willen houden en de wintertijd zou willen afschaffen.
Volgens mij is het al om 4 uur 's ochtends licht zonder zomertijd en om 9 uur 's avonds al donker en dat is gewoon zonde. Tussen 4 en 6 slapen de meeste mensen toch nog terwijl een uur langer licht 's avonds lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:52:
[...]

Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe het werkt. Je moet dus 2 maanden langer in het donker naar je werk als je het hele jaar zomertijd hebt. En 5:00 licht en 20:00 donker krijg je ook niet. De zomertijd gaat al op een dusdanig tijdstip in dat 5:00 uur (wintertijd) zonsopkomst en 20:15 (wintertijd) zonsondergang al ruim (1,5 maand) binnen de zomertijd valt, dus die situatie komt niet voor.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:59:
[...]

Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe het werkt. Je moet dus 2 maanden langer in het donker naar je werk als je het hele jaar zomertijd hebt.
Dat is toch juist goed? Ik zit liever 's morgens in het donker in de auto dan 's avonds. Want 's avonds kom ik terug van mijn werk dus dan heb ik tenminste nog iets aan het daglicht. 's morgens ga ik toch richting werk waar ik toch onder de TL verlichting ga zitten.

Het is bovendien erg deprimerend om al je vrije tijd (buiten het weekend) in het donker te moeten besteden.

Of het buiten licht is als ik op mijn werk zit boeit me totaal niet... Ik ben ook voor permanente 'zomertijd', dus eigenlijk 1 tijdzone verschuiven zonder DST.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 02-07-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Nu hoop ik dat mensen die maar 2x per jaar zo heel erg last hebben van enkel 1 uur verschuiving meer waardering hebben die door hun werk dat heel veel vaker per jaar doen en met meer dan dat uur verschuiving.

Zelf werk ik nu niet meer. Wel 33 jaar continudienst gedraaid.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Maasluip schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:49:
[...]

Daarom heeft de Doema ook met 442 stemmen (van 443) ervoor gestemd om dat af te schaffen.
Dat de Doema ergens massaal voor stemt stelt vandaag de dag (weer) niks meer voor hoor: als Poetin iets wil moet het raar lopen wil het stapeltje ja-knikkers iets anders besluiten... :|

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:34
OEF, anders quote ik reacties uit 2012... silly me
Hahn schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:28:
Als we op zomertijd blijven, dan komt de zon in de winter uiteindelijk pas om 9:48 op (wat nu dus 8:48 zou zijn). Hij gaat dan ook een uur later onder natuurlijk, maar ik weet niet of je heel blij moet zijn met dat het pas licht zou worden rond 10 uur 's ochtends :P
Bulls schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:02:
Wintertijd wordt dan ook afgeschaft want er is gewoon tijd, geen winter en ook geen zomer :P
Maar als je winter tijd afschaft dan wordt het inderdaad veel te laat licht sochtends.

Beste is als we ons gewoon aan de zon ritme houden, geen tijd, geen wekker en geen klok, gewoon opstaan als het licht wordt en gaan slapen als het donker wordt, dan slapen we swinters ietsjes langer en dat komt goed uit want het is toch te koud.
1: wat boeit het dat de zon in de winter op komt om 8:48 of 9:48. Iedereen zit dan toch al op het werk en is dus in het donker naar het werk gekomen, daar staan de lampen toch aan de hele dag ook in de zomer dus dat maakt qua gebruik ook niets uit. Maar nu komt het, 's avonds gaat de zon later onder, dus als je om 5 uur naar buiten loopt is het gewoon nog licht en kun je in het licht weer naar huis, hoeven al die auto's hun lampen niet aan te doen, scheelt een hoop benzine per dag, minder ongelukken want het is niet donker. Ik zie de voordelen wel. Gewoon alleen maar zomer tijd.

2: als je je aan het zon ritme houdt dan heb je in de zomer wel hele korte nachten, en laat je daar nu dement van worden link. Misschien maak je dat in de winter weer goed, maar het lijkt me toch niet echt een goed idee. Tevens is het voor mensen die in lapland wonen misschien wel een beetje te veel van het goede. 6 maanden slapen ok, is een uitdaging maar er zijn vast mensen die die uitdaging aan willen gaan, maar 6 maanden wakker blijven, lijkt me lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Ik zou liever zomertijd hebben. En in de winter ervoor zorgen dat het nog een uur later donker wordt. Dan heb je altijd licht als je thuis komt. Je zal dan mogelijk wel tot 10 uur iets donkers houden. Maar in ruil daarvoor kan je s'avonds nog iets doen in het licht.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mx. Alba schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:49:
Maar popster, dan ben je eigenlijk het paard achter de wagen aan het spannen.

Op de een of andere manier zijn wij ingesteld op een "9-17" werkcultuur terwijl dat eigenlijk scheef loopt. Het midden van de werkdag ligt dan namelijk om 13:00 ipv 12:00. Dus niet alleen loopt onze klok al 40 minuten uit het lood en doen we daar in de zomer nog een uurtje bovenop, ons standaard werkschema ligt ook een uur "verkeerd" waardoor de werkdag 's zomers 2 uur en 40 minuten scheef loopt.

Ik heb een tijd lang 7:00 - 15:30 gewerkt en eigenlijk moet ik zeggen dat dat heerlijke tijden waren om te werken. Het voelde natuurlijker. Alleen zat je dan met het probleem dat de meeste interessante televisieprogramma's pas rond 20:00 of 21:00 beginnen. Eigenlijk zouden we niet de klok moeten veranderen maar ons levensschema... Hoewel de manier waarop dat het makkelijkst te doen is waarschijnlijk toch wel is om de klok permanent te verzetten; dus toch dat paard achter de wagen. :+
Spreek aub voor jezelf :P
* GoldenSample is een nachtdier Heeft verder niets met ritme te maken maar ochtenden: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killforyou
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-07-2023
Van mij wel:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
A.s. weekend is het weer zover: de zomertijd gaat in. En het is een jaarlijks terugkerend discussiepunt altijd rond deze tijd van het jaar: het afschaffen van de zomertijd. De wintertijd is eigenlijk de standaardtijd.

Opvallend is nu dat er een actiegroep is "Stop de zomertijd" die inmiddels meer dan 7.000 handtekeningen heeft kunnen verzamelen en dit aan Europlarementarier Schreijer-Pierik gaat overhandigen. De CDA'er deelt de mening. Hun mening is dat zo'n regeling een "hoop gedoe" geeft voor de 500 miljoen EU-bugers en bedrijven en "beoogde energiebesparing is nooit echt bewezen".

Ik vind geen recente discussietopic hierover dus bij deze de discussie met de vraag of de zomertijd afgeschaft of gehanteerd moet worden. Persoonlijk zou ik de zomertijd ieder jaar laten ingaan want anders begint het daglicht wel erg vroeg midden in de zomerperiode (en nachtlicht tevroeg in de avond).

Wat vinden jullie? De zomertijd afschaffen of hanteren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Liever dat we de wintertijd afschaffen, vind dat uurtje langer licht 's avonds veel belangrijker in de winter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Dan wordt 't in winter pas om een uur of 10 licht. Ik vind dat persoonlijk ook vrij irritant. Gewoon laten zoals 't is lijkt mij toch wel het prettigst hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ik ben een voorstander voor het afschaffen van de zomertjid.

De tijd dat lampen veel energie kosten is voorbij.
Wat echt veel energie kost zijn pc's en televisies en die staan door de zomer-/wintertijd langer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is het topic van een paar jaar terug: Zomertijd Afschaffen?. Denk niet dat er veel nieuwe standpunten zullen zijn? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:31:
Dit is het topic van een paar jaar terug: Zomertijd Afschaffen?. Denk niet dat er veel nieuwe standpunten zullen zijn? :)
Dat topic is 5 jaar oud. Misschien zijn wel nieuwe standpunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik de zomertijd erg prettig. De extra lange avond werkt erg goed op mijn stemming. Dus dat uurtje extra daglicht waardeer ik ten zeerste (de winter is echt een energievreter). Ik kijk er dan ook weer naar uit.

Maar, nogmaals, mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

spokje schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:28:
Liever dat we de wintertijd afschaffen, vind dat uurtje langer licht 's avonds veel belangrijker in de winter ;)
Je weet dat onze zonnetijd zelfs in de winter nog 40 minuten achter loopt op de klok tijd? Wij zitten dichter bij Greenwich dan bij Berlijn (0 graden en 15 graden). In de zomer wijkt deze dus zelfs 1 uur en 40 minuten af van zonnetijd (12 uur zonnetijd is het moment dat de zon in het zenith staat).

Ik ben voor afschaffing van de zomertijd, ik zie het nut hier echt niet meer van in. Behalve dan om mensen volledig uit hun ritme te gooien. Ik vind die zomertijd zelfs erg vervelend omdat het 's avonds gewoon veel te laat donker wordt. Ik kijk nu alweer uit naar het laatste weekend van oktober...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
spokje schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:28:
Gewoon netjes er tussenin: alles een half uurtje verschuiven, en klaar. Maanden later kom ik altijd nog apparaten tegen waar de tijd niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

robertpNL schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:33:
Dat topic is 5 jaar oud. Misschien zijn wel nieuwe standpunten?
De laatste reacties zijn van 2014, dus dat valt wel mee. Wat zie je dan als nieuwe standpunten? Veelal zijn die standpunten persoonlijk (ochtendmens, avondmens) en niet zozeer algemeen toepasbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 20-03-2017 14:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:36:
[...]

Je weet dat onze zonnetijd zelfs in de winter nog 40 minuten achter loopt op de klok tijd? Wij zitten dichter bij Greenwich dan bij Berlijn (0 graden en 15 graden). In de zomer wijkt deze dus zelfs 1 uur en 40 minuten af van zonnetijd (12 uur zonnetijd is het moment dat de zon in het zenith staat).

Ik ben voor afschaffing van de zomertijd, ik zie het nut hier echt niet meer van in. Behalve dan om mensen volledig uit hun ritme te gooien. Ik vind die zomertijd zelfs erg vervelend omdat het 's avonds gewoon veel te laat donker wordt. Ik kijk nu alweer uit naar het laatste weekend van oktober...
Fijne zomer dan! :z je bent wel het zonnetje in huis of niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb voor de tweede kamerverkiezingen nog even gekeken of mijn shortlist van partijen iets over het afschaffen van de zomertijd in hun programma had staan, maar helaas.. niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:43:
[...]

De laatste reacties zijn van 2014, dus dat valt wel mee. Wat zie je dan als nieuwe standpunten? Veelal zijn die standpunten persoonlijk (ochtendmens, avondmens) en niet zozeer algemeen toepasbaar.
Ik zie geen nieuwe standpunten dan wat ik misschien hier ga lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:07

Angeloonie

Cheeseburger Addict

NO_Excuses schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:30:

Wat echt veel energie kost zijn pc's en televisies en die staan door de zomer-/wintertijd langer aan.
Wait whut :?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Even dit topic samengevoegd met een al bestaande die nog niet zo oud is. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, want het is een uur langer licht, dus iedereen werkt een uur langer. Goh, dat je dat niet begrijpt zeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

spokje schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:46:
[...]

Fijne zomer dan! :z je bent wel het zonnetje in huis of niet 8)7
Omdat ik in de zomer niet om 0:00 naar bed ga, maar, net zoals in de winter om 22:00 zou ik geen fijne zomer hebben? Ik heb het liever licht als ik om 6:00 uit bed stap en dat zal volgende week niet meer zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:07

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Maasluip schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Ja, want het is een uur langer licht, dus iedereen werkt een uur langer. Goh, dat je dat niet begrijpt zeg. ;)
Ik bespeur wat sarcasma, maar ben niet helemaal zeker, dus bij deze mijn gedachtegang: er is nooit 1 uur meer computergebruik want dat uur gaat er met wintertijd net zo hard weer vanaf :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Angeloonie sarcasme ja.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 20-03-2017 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Wat volgens mij een betere oplossing is is een tijdzone naar het westen gaan. We zitten met "wintertijd" al op permanente zomertijd :P . Je zou maar in Noord-West-Spanje wonen :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:36:
[...]

Nou en? Het sluit dan beter aan bij ons leefpatroon tegenwoordig, Steeds meer mensen die laat beginnen ivm files. En de tijd dat het belangrijk was voor de boeren in het veld is allang voorbij.

Niet dat ik denk dat dit gaat gebeuren hoor, Het is nu op Europees niveau geregeld.. Tegen de tijd dat dat veranderd wordt zijn we wel een paar decennia verder :)

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 20-03-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Afschaffen, goh het is al half 5

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
Nog nooit eerder heb ik mensen horen zeggen dat ze moeite met de zomertijd, totdat ik dit topic tegenkwam.
De mensen om mij heen hoor ik alleen maar juichen wanneer de zomertijd in gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 16:30
Hackus schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:30:
Eens!

Iedere middag de klok van 2 naar 3, iedere nacht de klok van 3 naar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Het liefste zou ik nog een heel nieuw tijdsysteem zien dat wel uitgekiend is. In plaats van dat honderden jaren oude zooitje dat we nu hebben met schrikkeljaren, minuten, tijdzones en ander geklooi. Baseer het exact op de banen van de planeten in plaats van ongeveer maar net niet.

Plus dat ik als Atheist nogal tegen het idee ben van het jaar 0. Wat mij betreft beginnen we nu gewoon bij 0 als er een nieuw tijdssysteem komt.

Maargoed, ook dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GekkePrutser schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:26:
[...]

Nou en? Het sluit dan beter aan bij ons leefpatroon tegenwoordig, Steeds meer mensen die laat beginnen ivm files. En de tijd dat het belangrijk was voor de boeren in het veld is allang voorbij.
Het sluit zeker niet beter aan bij mijn leefpatroon. Dus ook niet bij "ons".

En klopt, boeren kijken er niet naar, nu begint onze overbuurman om 5 uur met melken, volgende week zal dat om 6 uur zijn. Die kijkt naar z'n koeien en die kijken geen klokken.

En ik begin juist vroeger vanwege drukte... Als ik een half uur later vertrek ben ik drie kwartier later op m'n werk. En als iedereen later begint, begint de file dus ook later en schiet je er nog niets mee op... (ongeacht zomer of wintertijd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:47:
[...]

Het sluit zeker niet beter aan bij mijn leefpatroon. Dus ook niet bij "ons".

En klopt, boeren kijken er niet naar, nu begint onze overbuurman om 5 uur met melken, volgende week zal dat om 6 uur zijn. Die kijkt naar z'n koeien en die kijken geen klokken.

En ik begin juist vroeger vanwege drukte... Als ik een half uur later vertrek ben ik drie kwartier later op m'n werk. En als iedereen later begint, begint de file dus ook later en schiet je er nog niets mee op... (ongeacht zomer of wintertijd...)
Ja dat is ook weer waar.. Alles wordt steeds meer gespreid. Ik ben zelf meer van de late kant (ik zit vaak om 8 uur 's avonds nog op kantoor, dan krijg ik pas echt veel gedaan) en ik lig eigenlijk nooit voor 1 uur 's nachts in bed. Maar dat is niet voor iedereen zo inderdaad. Komt ook doordat ik de vroege vogels weinig tegenkom op het werk, als ik klaar ben met de lunch gaan zij alweer inpakken om naar huis te gaan :)

Het maakt tegenwoordig ook steeds minder uit, natuurlijk. Vroeger had je echt een 9 tot 5 maatschappij, nu werken mensen op alle tijden. De tijd is niet veel meer dan een labeltje nu. Ik heb ook een collega die elke middag 4 uur vrij heeft, 's morgens werkt hij met India en 's avonds met Amerika. Zou mijn ding niet zijn maar hem bevalt het prima.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 20-03-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Hoe staat het nu met de besluitvorming hieromtrent? Ik dacht de geesten ook bij de EU(?) rijp zijn...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:57

Rannasha

Does not compute.

GekkePrutser schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:41:
Het liefste zou ik nog een heel nieuw tijdsysteem zien dat wel uitgekiend is. In plaats van dat honderden jaren oude zooitje dat we nu hebben met schrikkeljaren, minuten, tijdzones en ander geklooi. Baseer het exact op de banen van de planeten in plaats van ongeveer maar net niet.
Dat kan simpelweg niet, vanwege problemen met de twee belangrijke astronomische variabelen die een groot effect hebben op ons leven: De rotatie periode van de aarde om z'n as en de omlooptijd van de aarde om de zon.

De eerste bepaalt de dag/nacht-cyclus, de tweede bepaalt de seizoens-cyclus. Het probleem is dat de lengte van de eerste niet een geheel aantal keer in de lengte van de tweede past: Een jaar is niet precies 365 dagen. Dat is een simpele observatie waar we met de beste wil van de wereld niets aan kunnen doen.

Dus een tijdsysteem zonder schrikkeljaren is enkel mogelijk als je een van de twee natuurlijke cycli ontkoppelt van het tijdsysteem.

Een tweede probleem is dat de lengte van een dag niet constant is. Deze wordt langzaam steeds langer. Dus is het nodig om zo nu en dan een extra seconde toe te voegen, om te zorgen dat onze tijdsmeting in de pas blijft lopen met de rotatie van de aarde. Doe je dit niet, dan zal de boel langzamerhand steeds verder verschuiven.

Kortom: Zolang je de klok en de kalender blijft baseren op astronomische processen, zul je niet ontkomen aan schrikkeljaren en schrikkelseconden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Rannasha schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:55:
[...]

Dat kan simpelweg niet, vanwege problemen met de twee belangrijke astronomische variabelen die een groot effect hebben op ons leven: De rotatie periode van de aarde om z'n as en de omlooptijd van de aarde om de zon.

De eerste bepaalt de dag/nacht-cyclus, de tweede bepaalt de seizoens-cyclus. Het probleem is dat de lengte van de eerste niet een geheel aantal keer in de lengte van de tweede past: Een jaar is niet precies 365 dagen. Dat is een simpele observatie waar we met de beste wil van de wereld niets aan kunnen doen.

Dus een tijdsysteem zonder schrikkeljaren is enkel mogelijk als je een van de twee natuurlijke cycli ontkoppelt van het tijdsysteem.

Een tweede probleem is dat de lengte van een dag niet constant is. Deze wordt langzaam steeds langer. Dus is het nodig om zo nu en dan een extra seconde toe te voegen, om te zorgen dat onze tijdsmeting in de pas blijft lopen met de rotatie van de aarde. Doe je dit niet, dan zal de boel langzamerhand steeds verder verschuiven.

Kortom: Zolang je de klok en de kalender blijft baseren op astronomische processen, zul je niet ontkomen aan schrikkeljaren en schrikkelseconden.
Ik dacht dat een gedeelte hiervan kwam doordat de technieken destijds niet zo precies waren?

Maar je gaat hier nog wel uit van een directe koppeling van de seizoenen met dagen. Waarom zou een jaar bijvoorbeeld een vast aantal dagen moeten zijn? Een jaar zou ook tijdens de dag kunnen verlopen. Natuurlijk vereist dat een totaal ander systeem dan het bestaande Jaar / Maand / Dag / Uur / Minuut / Seconde maar dat is juist wat ik graag zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
GekkePrutser schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:59:
[...]

Ik dacht dat een gedeelte hiervan kwam doordat de technieken destijds niet zo precies waren?

Maar je gaat hier nog wel uit van een directe koppeling van de seizoenen met dagen. Waarom zou een jaar bijvoorbeeld een vast aantal dagen moeten zijn? Een jaar zou ook tijdens de dag kunnen verlopen. Natuurlijk vereist dat een totaal ander systeem dan het bestaande Jaar / Maand / Dag / Uur / Minuut / Seconde maar dat is juist wat ik graag zou zien.
Niet exact hetzelfde, maar je lijkt een soort Wikipedia: Franse republikeinse kalender te willen :? ? Volgens mij is jouw idee ongeveer net zo maatschappelijk ontwrichtend. In veel culturen is er duidelijke koppeling tussen feesten en seizoenen (denk aan oogstfeesten) plus een ritme van een week van 7 dagen. Dat lijkt me voor de meeste mensen een stuk concreter dan iets abstracts als het exacte moment dat een rondje rond de zon klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GekkePrutser schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:59:
[...]

Je leest hier wel eens over in SF boeken: een decimaal dagen systeem. Klinkt leuk, maar ik voorzie dan wel een heeeeeeel groot probleem: omrekeningen! Als je zoiets zou invoeren zou er generaties overheen gaan voordat het standaard is.
Bananenplant schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:07:
[...]

Niet exact hetzelfde, maar je lijkt een soort Wikipedia: Franse republikeinse kalender te willen :? ? Volgens mij is jouw idee ongeveer net zo maatschappelijk ontwrichtend. In veel culturen is er duidelijke koppeling tussen feesten en seizoenen (denk aan oogstfeesten) plus een ritme van een week van 7 dagen. Dat lijkt me voor de meeste mensen een stuk concreter dan iets abstracts als het exacte moment dat een rondje rond de zon klaar is.
Ja, je krijgt natuurlijk een hele grote dobber aan alle religieuze instellingen... Ik denk dat die generaties van mij hierboven nog wel eens aan de korte kant kan zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:09:
Ja, je krijgt natuurlijk een hele grote dobber aan alle religieuze instellingen... Ik denk dat die generaties van mij hierboven nog wel eens aan de korte kant kan zijn :p
Dat valt wel mee, je kunt voor dat doeleinde meerdere kalenders parallel gebruiken. Maar het is vooral het "oplossen" van een niet bestaand probleem om ineens even een andere kalender te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08 10:11
Hackus schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:30:
Sjee, al een uur te laat voor Bier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
Audiowaste schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:31:
Nog nooit eerder heb ik mensen horen zeggen dat ze moeite met de zomertijd, totdat ik dit topic tegenkwam.
De mensen om mij heen hoor ik alleen maar juichen wanneer de zomertijd in gaat.
Bij deze dan. Elk jaar wanneer de zomertijd in gaat, moet ik een week acclimatiseren. Koppijn en vermoeidheid door de verandering in slaapritme. Daarna gaat het goed tot de overgang naar wintertijd. Die is minder erg, maar wel merkbaar. Verder is de zomertijd wel relaxed vanwege langer licht. Alhoewel het toch ook wel weer raar is om naar bed te gaan, terwijl het nog licht is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb last met het aanpassen van winter- naar zomertijd. Andersom minder, maar is ook niet oke. Ik pleit voor het afschaffen van deze wijziging. Maak het permanent wintertijd of zomertijd. Wat je kiest boeit me niet, als het maar gewoon niet meer wijzigt. Want daar wordt niemand blij van volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een klein tooltje gemaakt om het verschil te laten zien tussen winter- en zomertijd: https://yesman85.github.io/dstornot/

Als ik de defaults laat, dan lijkt het hele jaar wintertijd toch beter, maar dat klopt ook wel aangezien dat meer klopt met de natuurlijke tijdzones.

[ Voor 16% gewijzigd door Megamind op 20-03-2017 19:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:14:
Ook ik heb last met het aanpassen van winter- naar zomertijd. Andersom minder, maar is ook niet oke. Ik pleit voor het afschaffen van deze wijziging. Maak het permanent wintertijd of zomertijd. Wat je kiest boeit me niet, als het maar gewoon niet meer wijzigt. Want daar wordt niemand blij van volgens mij.
Nee hoor, ik vind het een prima uitvinding. Zonder zomertijd zou het in de zomer 's morgens al om 4:00 uur licht worden, waar niemand iets aan heeft. Dan liever een extra uurtje licht in de avond om lekker lang buiten te zitten en zo. En in de winter is het net andersom, dan zou het anders 's morgens nog veel later licht worden, en dat uurtje langer licht 's avonds mis je dan toch niet omdat het dan toch geen weer is om buiten te blijven.

Dus hoe het nu geregeld is vind ik het prima, en die overgangen overleef je echt wel hoor, in het weekend is je ritme ook anders, bij de meeste mensen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
segil schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:08:
[...]

Bij deze dan. Elk jaar wanneer de zomertijd in gaat, moet ik een week acclimatiseren. Koppijn en vermoeidheid door de verandering in slaapritme. Daarna gaat het goed tot de overgang naar wintertijd. Die is minder erg, maar wel merkbaar. Verder is de zomertijd wel relaxed vanwege langer licht. Alhoewel het toch ook wel weer raar is om naar bed te gaan, terwijl het nog licht is buiten.
Lukt vakantie naar andere tijdzones wel? Oh zelf onze tijdzone met andere zonsopgang/ondergang tijden? Ik kan me voorstellen dat vakantie anders is dan een normale week, maar toch als je van één uur verschoven met nog steeds je vertrouwde zonsopgangs en ondergangstijden al zoveel last hebt, lijkt me dat ook ondoenlijk.

Overigens is dat nog niks. Op RTL4 was iemand die na de zomervakantie weer zich gezond kon voelen door zomertijd overgang. Noem me skeptisch over diegene :P.

Persoonlijk heb ik er geen last van, behalve mijn uur dat nu gestolen wordt :P. En qua tijd vind ik het heerlijk om in de zomer langer van het licht gebruik te kunnen maken, zonder dat het in de winter heel lang duurt voor het licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Wat is het nut van ca 4:30 uur licht. In de zomer is 5:30 toch prima en dan tot 22:00 uur. Ik heb liever zomertijd altijd.

Ik heb het gevoel dat de overgangen het probleem zijn. Niet de tijd.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kevinp schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:11:
Wat is het nut van ca 4:30 uur licht. In de zomer is 5:30 toch prima en dan tot 22:00 uur. Ik heb liever zomertijd altijd.

Ik heb het gevoel dat de overgangen het probleem zijn. Niet de tijd.
Omdat het dan in de winter pas om 9:30 of zo licht wordt, daarom is in de winter de wintertijd wel weer prettig.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Je leest hier wel eens over in SF boeken: een decimaal dagen systeem. Klinkt leuk, maar ik voorzie dan wel een heeeeeeel groot probleem: omrekeningen! Als je zoiets zou invoeren zou er generaties overheen gaan voordat het standaard is.
Valt wel mee. Kijk welke veranderingen de UK en hun voormalige koloniën de laatste 50 jaar hebben doorgevoerd op het vlak van geld, maten en gewichten en temperatuur.
Een overstap naar een nieuwe tijdrekening kan vrij snel mits kinderen het op school goed aangeleerd krijgen en het overal in de samenleving en de media consequent gehanteerd wordt. Da's niet veel anders als met de invoering van de euro. Hoeveel mensen rekenen prijzen nu nog om naar guldens?

Houd er ook rekening mee dat grote delen van de wereld nu ook al meerdere tijdrekeningenen naast elkaar hanteren. Vraag een Rus, een Japanner, een Chinees, een jood en een moslim maar eens naar de datum, dan krijg je allerlei verschillende antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 00:11

defiant

Moderator General Chat
Zomer-en wintertijd zijn manieren om impliciete afspraken en leefpatronen mee te laten veranderen, maar in principe staat dat natuurlijk los van de klokverzetten. Je zou ook de tijd gelijk kunnen houden en een uur eerder/later naar bed en naar je werk kunnen gaan :) Ik denk dat we in de modernere samenleving wel wat meer van deze flexibiliteit kunnen gebruiken, d.w.z. dat mensen zelf de ruimte krijgen om hun leef en werkritme te bepalen. Welke tijd mechanisme daarbij wordt gebruikt waar na gelang die vrijheid er meer komt natuurlijk steeds ondergeschikter. Je ziet dat ook aan onze mediaconsumptie, vroeger zat iedereen klaar voor de vaste tijden van programma's, terwijl dat toch steeds meer on-demand gaat. Waarom zou je het journaal per se om 8 uur moeten kijken?

Dus in in die zin ben ik voor afschaffen mits de maatschappij ook meegaat in flexibeler omgaan met het concept tijd. Zover zijn we denk ik nog niet.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:12
gambieter schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:43:
[...]

Dat zal het zijn inderdaad :) . Ben zelf een ochtendmens en van mij mag de zomertijd liever vandaag dan morgen worden afgeschaft. Aangezien ik elke ochtend om 6 uur opsta wil ik er 's avonds uiterlijk zeg 11 uur in liggen. In de zomer kost dat veel meer moeite omdat de duisternis dan nog maar net is ingetreden.

Maar zoals gezegd, puur persoonlijk iets. Daar heeft iedereen een andere afweging. Heb wel een enorme hekel aan het verzetten van alle klokken. Hoewel dat komend weekend gelukkig minder werk is dan bij de overgang naar wintertijd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

downtime schreef op maandag 20 maart 2017 @ 22:30:
[...]

Valt wel mee. Kijk welke veranderingen de UK en hun voormalige koloniën de laatste 50 jaar hebben doorgevoerd op het vlak van geld, maten en gewichten en temperatuur.
Juist, dat bedoel ik: generaties. Want in de UK wordt nog steeds geen decimaal systeem gebruikt, in Canada officieel wel, maar er zijn nog genoeg Canadezen die het niet kennen (heb ik afgelopen vakantie zelf meegemaakt).
Sissors schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:02:
[...]

Lukt vakantie naar andere tijdzones wel? Oh zelf onze tijdzone met andere zonsopgang/ondergang tijden? Ik kan me voorstellen dat vakantie anders is dan een normale week, maar toch als je van één uur verschoven met nog steeds je vertrouwde zonsopgangs en ondergangstijden al zoveel last hebt, lijkt me dat ook ondoenlijk.
Wij zijn net terug van een vakantie waarbij we 3 tijdzones overgingen (binnen 1 week) en een heleboel graden naar het zuiden afgezakt zijn. De zon ging tussen 5:00 en 6:00 op en tussen 18:00 en 19:00 onder. Ik vond dat heerlijk!
Die tijdzones hebben we grotendeels genegeerd (we gingen van oost naar west, dus we "wonnen" elke keer een uur). En werden gewoon elke tijdzone overgang een uur vroeger wakker en gingen een uur vroeger naar bed. Die 9 uur van de terugweg hadden we wat langer nodig om weg te werken, ondanks het feit dat we de impact zo klein mogelijk hebben geprobeerd te houden door zo veel mogelijk ons eigen ritme aan te houden en niet die van de klok.
alexbl69 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 07:42:
[...]
Heb wel een enorme hekel aan het verzetten van alle klokken. Hoewel dat komend weekend gelukkig minder werk is dan bij de overgang naar wintertijd.
Het is tegenwoordig ook minder werk omdat steeds meer klokken zich automatisch verzetten. Ik moet de magnetron, het fornuis en een klok in m'n werkkamer aanpassen. Zelfs m'n wekker gaat tegenwoordig automatisch! Met m'n oude wekker was wintertijd altijd vreselijk, 23 uur vooruit zetten, per minuut...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
worldfastest schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:21:
Ze moeten de zomertijd niet afschaffen maar de wintertijd.... Gewoon op zomertijd blijven. Zie er namelijk helemaal het nut er niet van waarom we 2x per jaar van tijd veranderen.

Is iets uit het verleden wat al lang achterhaalt is.. is meer iets van we doen het al zo lang dus waarom afschaffen... Lijkt wel het kwartje van Kok ;)
Dit dus. Opzouten met de wintertijd. Dat extra beetje daglicht van de zomertijd is echt heel prettig.

Overigens verbaast het mij dat in de afgelopen tientallen jaren uberhaupt niemand heeft geklaagd over de tijdzone die Nazi-Duitsland bij ons heeft ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trommelrem schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 07:47:
[...]

Overigens verbaast het mij dat in de afgelopen tientallen jaren uberhaupt niemand heeft geklaagd over de tijdzone die Nazi-Duitsland bij ons heeft ingevoerd.
Omdat dit handig is, om binnen Europa zo veel mogelijk dezelfde tijdzone te hebben. En Berlijn ligt ongeveer in het midden van West Europa (oost-west gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 14:48

Ypho

Allround Nerd

Trommelrem schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 07:47:
[...]
Dit dus. Opzouten met de wintertijd. Dat extra beetje daglicht van de zomertijd is echt heel prettig.
Wat mij betreft opzouten met de zomertijd :)

Met mijn opstaan/naar bed gaan schema heb ik met "altijd wintertijd" 23 minuten per dag meer zonlicht volgens https://yesman85.github.io/dstornot/.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 07:59:
[...]

Omdat dit handig is, om binnen Europa zo veel mogelijk dezelfde tijdzone te hebben. En Berlijn ligt ongeveer in het midden van West Europa (oost-west gezien).
Het verbaast mij dat na '39-'45 men in Nederland vast wilde houden aan het door Nazi's ingevoerde ziekenfonds en CET (er zijn op de dag van vandaag zelfs mensen die terug willen naar de Nazi-zorgverzekering!). Er zijn wel vele andere gevoelsdingen afgeschaft. Was UTC niet beter geweest voor de EU? Dan heb je in ieder geval het voordeel van een makkelijke tijdzone.

[ Voor 17% gewijzigd door Trommelrem op 21-03-2017 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trommelrem schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:21:
[...]
Was UTC niet beter geweest voor de EU? Dan heb je in ieder geval het voordeel van een makkelijke tijdzone.
Nee, UTC was zeker niet beter geweest voor de EU. Voor ons misschien wel (wij zitten 5 graden van Greenwich en 10 graden van Berlijn, dus dichter bij de UTC zone), maar wat van de andere kant van Europa? Mijn moeder zit 17 graden van Greenwich, dus nog verder naar het oosten dan Berlijn.
Een tijdzone is (idealistisch) 15 graden breed, waarbij het midden dan 0 is (dus 7,5 graden naar het westen en 7,5 graden naar het oosten). Dus Nederland zou eerder bij Greenwich horen, dan bij Berlijn, net als de westkant van Frankrijk en het Iberisch schiereiland (waarbij Portugal wel UTC heeft). Maar de rest is echt wel Berlijn tijd. En dat is nu eenmaal het gros van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
Sissors schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:02:
[...]

gelukkig valt het op vakantie wel mee, omdat je dat kunt regelen door later/eerder wakker te worden en zo binnen een aantal dagen dat te corrigeren. Maar nu ik erover nadenk, kan ik mij herinneren dat ik meestal de eerste dagen op vakantie ook niet echt helder ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ypho schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:04:
[...]

Wat mij betreft opzouten met de zomertijd :)

Met mijn opstaan/naar bed gaan schema heb ik met "altijd wintertijd" 23 minuten per dag meer zonlicht volgens https://yesman85.github.io/dstornot/.
Volgens mij klopt er echt geen drol van die site ;).

Sowieso zowel onder IE als Chrome lijkt het veranderen van de wake up / bedtime niet meer dan een minuutje te veranderen. Ook gezien als ik een andere tijd selecteer de originele tijd blijft staan (alleen in grijs) geeft me niet veel vertrouwen. (Instaedit: Opnieuw openen elke keer dat ik andere tijd wil proberen lijkt dat probleem te verhelpen)

En in de originele tijden, 7:30 tot 22:30, is de conclusie van dat ding dat ik 35 minuten meer licht heb met nooit zomertijd tov zomertijd in de zomer. Hoe is dat mogelijk? Volgens zijn eigen grafiekje heb ik enkel sochtends meer daglicht van 25 september tot 29 oktober, dus ruim een maand. Terwijl over de hele zomertijd periode, van 26 maart tot 29 oktober ik een uur meer daglicht in de avond heb.

Zelfs als ik om half elf mijn nest uit kom een keertje claimt hij nog steeds dat zonder zomertijd ik meer daglicht heb. En als ik alleen 's nachts wakker ben, van 1:30 tot 6:00, zit ik op 25 uur daglicht per dag. Niet slecht.
segil schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:33:
[...]

gelukkig valt het op vakantie wel mee, omdat je dat kunt regelen door later/eerder wakker te worden en zo binnen een aantal dagen dat te corrigeren. Maar nu ik erover nadenk, kan ik mij herinneren dat ik meestal de eerste dagen op vakantie ook niet echt helder ben.
Hoewel natuurlijk bij lang niet alle beroepen, vermoed ik dat redelijk wat IT'ers ook een flexibele baas hebben die het niet heel veel uitmaakt hoe laat ze precies beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 21-03-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 14-09 13:19
[...]

[...]

Volgens mij heeft swatch al het eens geprobeerd met "The Beat" een dag in 1000 beats verdelen, en dat gebruik je dan over heel de wereld.

Ander dingetje is dat we het hier wel nodig hebben. Andere landen rond de evenaar hebben dat dus niet.
In Thailand is het bijna altijd op dezelfde tijd donker en licht.

[ Voor 11% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 21-03-2017 10:10 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
We zijn een half jaar verder en het moment is weer bijna daar :p

Inmiddels is er ook echt nieuws te melden, gezien het Europees Parlement erover gaat stemmen. De discussies hieromtrent heb je vast al wel voorbij zien komen afgelopen dagen en anders hier.

Persoonlijk ben ik echt een voorstander van de zomertijd. Als we geen klokken willen verzetten, schaf dan aub de wintertijd af.
Waarom? Ten eerste definieer ik even (heel erg kort door de bocht en zonder rekening te houden met tig uitzonderingen) de "gemiddelde Nederlander": Die slaapt van ongeveer 23 tot 7 en werkt van pakweg 8/9 tot 5/6 uur.
Dan pak ik even een tabel met tijden van zonsopkomst/ondergang erbij. We kunnen 3 situaties onderscheiden op de kortste/langste dag zo rond 21 december en 21 juni:

Huidge situatie: (enigzins afgerond)
Kortste dag: 8.45 - 16.30
Langste dag: 5.20 - 22.00

Altijd Wintertijd: (We zetten de klok NIET een uur vooruit, zomertijd afschaffen, langste dag schuift een uur terug)
Kortste dag: 8.45 - 16.30
Langste dag: 4.20 - 21.00

Altijd Zomertijd: (We zetten de klokt NIET een uur terug, wintertijd afschaffen, kortste dag schuift een uur vooruit)
Kortste dag: 9.45 - 17.30
Langste dag: 5.20 - 22.00

Ten eerste de langste dag: bij het afschaffen van de zomertijd winnen we een uur zonlicht tussen 4.20 en 5.20 en verliezen we een uur van 21.00 tot 22.00. Persoonlijk vind ik dit helemaal niets: de "gemiddelde Nederlander" slaapt tijdens dat extra uur in de ochtend en heeft daar dus helemaal niets aan. Dat verloren uur 's avonds vind ik juist zonde: de zomer is juist een prachtige tijd om 's avonds iets te ondernemen, lekker buiten te zitten (BBQ 8) ) en te genieten van de warme avonden.
Voordeel van het afschaffen van de zomertijd is dat het 's ochtends iets warmer is op de fiets (de zon schijnt immers al een uur langer) en dat het op warme dagen wat eerder afkoelt en eerder donker is wat de nachtrust wellicht ten goede kan komen.

Dan de korste dag: Wat mij betreft is het verschil daar veel minder groot. De tijd dat het licht is bij het afschaffen van de wintertijd schuift een uur op, maar tijdens dat uur is de "gemiddelde Nederlander" gewoon wakker. We hebben naar mijn mening dus net zoveel aan dat daglicht.
Nadeel van altijd zomertijd is dat het nog volledig donker is als de "normale Nederlander" op zn werk verschijnt en wellicht het idee heeft dat het nog midden in de nacht is. Voordeel is dat het 's avonds een uur langer licht is, wat wellicht net die extra energie/motvatie geeft om nog iets te gaan doen (wie gaat er nu nog sporten als het buiten al pikkedonker is.. :O )

Dan blijft natuurlijk dat ene heikele punt: De Switch en alle problemen die daarmee gepaard zouden kunnen gaan. Nu heb ik toch echt wel mijn twijfels bij de claims van sommige mensen dat ze daar zo enorm last van hebben. Ten eerste wordt ons dag/nacht ritme regelmatig verstoord in het weekend waar we opeens om 3 uur gaan slapen en om 11 uur wakker worden. Ten tweede reizen we probleemloos de halve wereld rond, ik heb nog nooit iemand horen klagen dat zijn bio-ritme ernstig verstoord is na een weekje Engeland..
Ik denk dat het wellicht ook voor een groot deel tussen de oren zit. Wellicht is er zelfs een vergelijkbaar effect met (het veel bekritiseerde) Blue Monday. We zitten nu immers ook in een periode na de vakantie, wanneer de nazomer toch echt wel voorbij is, de dagen donkerder, natter, treuriger en kouder worden en die feestdagen toch nog wel ver weg zijn.. Misschien is het verzetten van de klok net dat ene tikje dat voor veel mensen teveel is. (Ik ben verder geen psycholoog ofzo, gewoon iets wat in me opkwam :P )

Tevens zijn de effecten ook echt wel te verminderen. Veel klokken passen zich automatisch aan dus veel moeite is het niet meer. Speciale lampen en wake-up lights kunnen effecten verminderen. Koeien die van de wap zijn kunnen geholpen worden door ze bv iedere dag 5 minuten vroeger te melken. Hetzelfde geldt voor mensen: niemand verplicht je dat uur in 1x te overbruggen, voor zover mogelijk kan je het spreiden over meerdere dagen.
De vraag blijft natuurlijk: moeten we dat willen met zijn allen en toch stug aan die zomer/wintertijd vast blijven houden, of moeten we gewoon 1 tijd aanhouden het hele jaar door. En vervolgens: Welke tijd dan? Ik prefereer de zomertijd, maar het EP helaas niet..

Ik ben (in navolging van de wel/niet afschaffen poll van de topicstarter) welk benieuwd wat jullie zouden prefereren als 'uniforme tijd' :)

Poll: Altijd zomertijd of altijd wintertijd?Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=399513&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Bijbehorende tijden eerder in deze reactie, wel goed opletten want ik heb zelf al verkeerd gestemd |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Ik mis de optie gewoon doorgaan zoals we nu gaan :-)

Ik vind Langste dag: 5.20 - 22.00 en Kortste dag: 8.45 - 16.30 het fijnst. Vooral het laat licht :-)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Gewoon de Aarde een stukkie verder van de zon zetten (langere dagen) en kantelen (Nederland dichterbij de evenaar en regelmatiger zonsop- en ondergangstijden).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 19:57

Rannasha

Does not compute.

Brent schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:15:
Gewoon de Aarde een stukkie verder van de zon zetten (langere dagen)
Langere jaren, bedoel je?

De afstand tot de zon heeft geen invloed op de rotatiesnelheid.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Rannasha schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:18:
[...]

Langere jaren, bedoel je?

De afstand tot de zon heeft geen invloed op de rotatiesnelheid.
Als de impulsmoment bewaard blijft wel :)

[edit] Maar ik haal idd rotatie van de Aarde om zijn as en de zon door elkaar :+

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 25-10-2017 16:22 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Pieter van Ras schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:04:

De vraag blijft natuurlijk: moeten we dat willen met zijn allen en toch stug aan die zomer/wintertijd vast blijven houden, of moeten we gewoon 1 tijd aanhouden het hele jaar door. En vervolgens: Welke tijd dan? Ik prefereer de zomertijd, maar het EP helaas niet..

Ik ben (in navolging van de wel/niet afschaffen poll van de topicstarter) welk benieuwd wat jullie zouden prefereren als 'uniforme tijd' :)

Poll: Altijd zomertijd of altijd wintertijd?Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Wintertijd bestaat niet.

Ik stem voor de derde optie: Zomertijd Europees afschaffen en in Nederland overstappen naar Brits-Iers-Portugese tijd. Wij zitten namelijk in de verkeerde tijdzone. Onze tijdzone is (om economische redenen) afgestemd op Berlijn terwijl we veel dichter bij Londen dan bij Berlijn wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Laatst online: 00:02
Vierde optie: Zoals het hoort hier ( :+ ) polderen we netjes naar het midden toe.
We roepen dus een nieuwe tijdzone uit UTC+1.5 (zonder Daylight Saving/zomertijd) voor Nederland. :9

Ik hoorde deze "optie" ergens voorbij komen op de radio eerder vandaag. Ik moet er niet aan denken overigens, als ik moet kiezen dan zou ik voor de huidige zomertijd opteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Sleepie op 25-10-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

downtime schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:25:
[...]

Wintertijd bestaat niet.

Ik stem voor de derde optie: Zomertijd Europees afschaffen en in Nederland overstappen naar Brits-Iers-Portugese tijd. Wij zitten namelijk in de verkeerde tijdzone. Onze tijdzone is (om economische redenen) afgestemd op Berlijn terwijl we veel dichter bij Londen dan bij Berlijn wonen.
Ik heb 7 jaar in Bretagne gewoond. Daar zit je ten westen van Greenwich dus eigenlijk midden in de "Engelse" tijdzone maar met Europese tijd. In de zomer komt daar nog een uur tijdverschil bij ten opzichte van de "echte" tijd. En dat is heerlijk. Het blijft nog tot ruim na 22:00 licht in de zomermaanden, perfect om een flinke lading flessen wijn te verorberen rond een barbecue. :D

Qua tijden vind ik de manier waarop we het nu doen eigenlijk het beste. Maar dat 2x per jaar switchen... Als we daar vanaf willen zou ik zeggen, doe dan maar naar zomertijd. Dan loopt de tijd hier zo'n anderhalf uur voor op de echte tijd.

Eigenlijk is het gek. 12:00 is het midden van de dag maar we werken 9-5, dus 3 uur voor de middag en 5 uur erna. Eigenlijk zou dat 4/4 (dus 8-4) moeten zijn, of 5/3 (dus 7-3). Dan kan de tijd gewoon op de echte tijd (wintertijd - of zelfs Engelse tijd). Want waarom zou je de tijd aanpassen als wij gewoon met zijn allen te laat uit ons nest komen? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sleepie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:33:
Ik moet er niet aan denken overigens
Waarom?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Laatst online: 00:02
Omdat met een half uur verschil naar mijn mening bijvoorbeeld het plannen van internationale meetings alleen maar lastiger wordt. Lijkt me niet handig voor een handelsland als NL (denk aan verschillende manieren waarop naar die half wordt gerefereerd in verschillende talen, wij zeggen half zes anderen weer five-thirty)
Technisch is er natuurlijk niks op tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Pieter van Ras schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:04:
Persoonlijk ben ik echt een voorstander van de zomertijd. Als we geen klokken willen verzetten, schaf dan aub de wintertijd af.
De wintertijd kan je niet afschaffen want dat is de standaardtijd. De zomertijd was er ooit bij bedacht, wat dus ook makkelijk afgeschaft kan worden.

De stemming bij het Europarlement gaat dan ook over de afschaffing van de zomertijd, en niks anders.

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 25-10-2017 17:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Hahn schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:28:
[...]

Als we op zomertijd blijven, dan komt de zon in de winter uiteindelijk pas om 9:48 op (wat nu dus 8:48 zou zijn). Hij gaat dan ook een uur later onder natuurlijk, maar ik weet niet of je heel blij moet zijn met dat het pas licht zou worden rond 10 uur 's ochtends :P
Ach in het donker naar je werk moet je toch wel, en opstaan doe je niet eerder omdat je dan een uurtje langer licht mee pakt. Savonds wat langer licht heeft bij mij dus de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sleepie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:04:
Omdat met een half uur verschil naar mijn mening bijvoorbeeld het plannen van internationale meetings alleen maar lastiger wordt. Lijkt me niet handig voor een handelsland als NL (denk aan verschillende manieren waarop naar die half wordt gerefereerd in verschillende talen, wij zeggen half zes anderen weer five-thirty)
En soms zegt men half five, dat maakt allemaal verder geen drol uit en in de andere landen met halfuurstijdzones is dat ook niet echt een problem.

In termen van de dag gelijk laten lopen met de zon echter is 't zo'n raar plan nog niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
XWB schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:08:
[...]

De wintertijd kan je niet afschaffen want dat is de standaardtijd. De zomertijd was er ooit bij bedacht, wat dus ook makkelijk afgeschaft kan worden.

De stemming bij het Europarlement gaat dan ook over de afschaffing van de zomertijd, en niks anders.
Natuurlijk kun je de wintertijd wel afschaffen. De wintertijd is een product van Hitler en wat mij betreft voeren we denazificering van de tijd ook door. Bovendien is de zomertijd veel handiger. Doordat het langer licht blijft, zal zelfs het energieverbruik dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit recalcitrantie met het ons door de nazi's opgedrongen systeem verander ik de klok altijd juist contra aan de zomer- en wintertijd een uur. Ja, dat is soms lastig, maar het gevoel dat je iets goeds terugdoet maakt dat ruimschoots goed. Zouden meer mensen moeten doen! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik snap zelf persoonlijk niet zo goed het argument van mensen die de wintertijd willen behouden. Ja, anders wordt het zo laat licht in de winter. Mja, dat wordt het toch wel. De meeste mensen moeten gewoon al voor half 9 naar buiten toe (school, werk) en dan is nog steeds donker. Dat probleem los je niet op met de normale tijd, DST of met permanent zomertijd.

Mijn voorkeuren:
++ Zomertijd aanhouden
+ DST behouden
+ Over naar UTC zonder DST
-- Zomertijd afschaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
Graag die irritante zomer/winterijd afschaffen.
Ik ben er zo eentje die daar gruwelijk last van heeft.
Ik heb er zo'n twee weken echt last van, niet normaal wakker worden en geen slaap hebben met het naar bed gaan e.d.

Ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zijn die er totaal geen last van hebben maar er zijn er ook genoeg die er heel erg veel last van hebben dus waarom zou afschaffen een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 13:20
tijdverspilling bedoel je zit letterlijk een uur niks te doen en je hebt er niks over te zeggen !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tlpeter schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:23:
Ik heb er zo'n twee weken echt last van, niet normaal wakker worden en geen slaap hebben met het naar bed gaan e.d.

Ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zijn die er totaal geen last van hebben maar er zijn er ook genoeg die er heel erg veel last van hebben dus waarom zou afschaffen een probleem zijn?
Gewoon je eigen keuze toch? Je kan gewoon een uurtje eerder beginnen met werken in de winter. d:)b
Kun je ook een uur eerder naar huis en een uur eerder slapen en leef je stiekem altijd in zomertijd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragileM64
  • Laatst online: 00:35
YakuzA schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Gewoon je eigen keuze toch? Je kan gewoon een uurtje eerder beginnen met werken in de winter. d:)b
Kun je ook een uur eerder naar huis en een uur eerder slapen en leef je stiekem altijd in zomertijd.
Ik hoop dat dit niet serieus bedoeld is? Een groot deel van de mensen hangen vast aan een opgelegd uurrooster.

Andere aan schooltijden kinderen/crèche, uurregelingen openbaar vervoer etc. Als iedereen zijn uurregeling kon kiezen, dan was het een non issue.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23
Nu iedereen zijn tijd van mobieltjes (of andere digitals klokken) haalt die automatisch gesync worden stel ik voor dat we elke nacht de klok een klein beetje laten verzetten.

Ipv het midden te definieren (12 uur zon hoogste) definieren we het begin. 7:30 == zon's opgang.

+ Geen switch
+ Optimale lichtverdeling/daggebruik
+ Het zit in de mens, zonder concept tijd, leven mensen met daglicht mee en sta je, als je werk te doen hebt, op met daglicht. We herstellen de oermens.
+ Voordelen van zowel de alles winter, alles zomer en switcher mensen

🙂

[ Voor 15% gewijzigd door Semyon op 25-10-2017 22:43 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Groot nadeel. Want iedereen heeft toch zeker minimaal 1 analoge klok thuis hangen, en die elke dag een paar minuten verzetten zal geen mens doen.

En wat maakt het eigenlijk uit welke richting die kleine wijzer op staat? Gewoon elk bedrijf zelf laten beslissen wanneer ze open zijn, en daarmee wordt ook (gedeeltelijk) de ochtend en avondspits aangepakt. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Liever gelijk alle tijdzones afschaffen.

We gaan al bijna naar Mars, hoe laat is het op Mars eigenlijk, tja dat is onmogelijk logisch te stellen met behoud van tijdzones.

We moeten de hele wereld gewoon op de zelfde tijd zetten, het is geen enkel probleem als er ergens de zon het hoogste punt bereikt om 6 uur ofzo. (dmv zomertijd wintertijd houden we ons er nu al niet aan)

Als je dan ergens op internet met anderen om 4 uur afspreekt dan kan meteen iedereen zeggen of ze dan kunnen, ipv een heel omrekenscenario te gaan volgen.
Of je wil bv iets op een Amerikaanse tv zender kijken, dan weet je meteen hoe laat het is.

Als je dan van Amsterdam naar New York reist met het vliegtuig kom je ook gewoon normaal ongeveer 8 uur verder in de toekomst aan, ipv "terug in de tijd".

En vraag je dan naar wanneer de zon z`n hoogste punt heeft, ipv naar hoeveel je de klok moet verzetten, maw het verplicht ook naar meer astronomische kennis.

Vooral internet heeft ons eigenlijk bewust gemaakt van de onzin die tegenwoordig tijdzones samen met zomer/winter-tijd zijn.
Na GPS zijn de tijdzones volledig overbodig geworden. (het is een analoog concept wat nodig Was voor trans-oceanische scheepvaart.)

[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 25-10-2017 23:01 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Sleepie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:04:
Omdat met een half uur verschil naar mijn mening bijvoorbeeld het plannen van internationale meetings alleen maar lastiger wordt.
Ik denk dat je niet vaak internationale meetings hebt gepland...

Als het een beetje internationaal wordt dan ga je al met zoveel verschillende tijden (met verschillende zomer-wintertijden overgangsmomenten etc) te maken krijgen dat eentje meer of minder niet relevant meer is.
Zolang die maar niet te afwijkend is...
Semyon schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:38:
Nu iedereen zijn tijd van mobieltjes (of andere digitals klokken) haalt die automatisch gesync worden stel ik voor dat we elke nacht de klok een klein beetje laten verzetten.

Ipv het midden te definieren (12 uur zon hoogste) definieren we het begin. 7:30 == zon's opgang.

+ Geen switch
+ Het zit in de mens, zonder concept tijd, leven mensen met daglicht mee en sta je, als je werk te doen hebt, op met daglicht. We herstellen de oermens.
Op zich vind ik het wel leuk gezegd dat momenteel het midden gedefinieerd is (12 uur zon hoogste) maar is dat eigenlijk wel zo, want in noorwegen oid hebben ze een soortgelijke tijd als ons (+ of - een paar uur) alleen dan gewoon 4 maanden geen zon. Heeft er iemand een linkje naar waar onze tijd op gebaseerd is?

Maar wat ik tegen jouw idee heb is voornamelijk dat het iets totaal anders is als de rest van de wereld.
Waar het nu in theorie allemaal makkelijk om te rekenen is (praktisch is het wat anders zie voor de grap maar eens : YouTube: The Problem with Time & Timezones - Computerphile door hele of halve uren erbij of eraf te trekken volgens een "paar" regeltjes, terwijl je met jouw systeem een totale andere omrekening krijgt naar elke andere tijd ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
enchion schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:59:
Vooral internet heeft ons eigenlijk bewust gemaakt van de onzin die tegenwoordig tijdzones samen met zomer/winter-tijd zijn.
Na GPS zijn de tijdzones volledig overbodig geworden. (het is een analoog concept wat nodig Was voor trans-oceanische scheepvaart.)
Ze zijn technisch overbodig geworden, maar er kleven nogal wat gevoelsmatige argumenten aan en bijv ook wat religieuze problemen aan het opgeven, naast de lokale trots.

Een recent voorbeeld is bijv Egypte (https://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time_in_Egypt) wat zomertijd in 2014 maar weer even ingesteld had, tenminste buiten de Ramadan om dan. Om het in 2015 en 2016 maar weer uit te stellen.
Waarbij in 2016 de eindbeslissing om het wel of niet door te laten gaan pas 3 dagen voor de uitvoering kwam (https://www.washingtonpos...t/?utm_term=.c4a68de7c97c)

Of wat denk je van Turkije wat in 2015 de wintertijd maar even 2 weken uitstelde omdat dat "handiger was voor de verkiezingen" (https://nos.nl/artikel/20...pschorten-wintertijd.html)

Ja, de tijdszones zijn een constante chaos maar het zijn niet echt oude mechanismes die niet meer ingezet worden, ze worden nog overal ter wereld ingezet en veranderd voor de meest arbitraire redenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Semyon schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:38:

+ Geen switch

🙂
Lijkt mij inderdaad het ideale compromis, al valt er nog over te discussiëren of die 7:30 geen 7:00 of zo moet zijn, maar daar komen we wel uit... _/-\o_

Nadeeltje lijkt me wel dat het dan in de winter al om een uur of drie 's middags donker wordt... Ik vind half vijf al er vroeg. O-)

Wellicht moeten we maar gewoon naar de tropen verhuizen... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 23:43
Weg met het tijdverzetten, op naar de zomertijd, nee niet wintertijd. Geschmacksfrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
enchion schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:59:
Liever gelijk alle tijdzones afschaffen.
Dat is er al sinds 1960: UTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Reinier

\o/

Trommelrem schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:35:
[...]

Dat is er al sinds 1960: UTC.
En deze: Wikipedia: Swatch Internet Time

Edit: was al genoemd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Reinier op 25-10-2017 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trommelrem schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:23:
[...]

Natuurlijk kun je de wintertijd wel afschaffen. De wintertijd is een product van Hitler en wat mij betreft voeren we denazificering van de tijd ook door. Bovendien is de zomertijd veel handiger. Doordat het langer licht blijft, zal zelfs het energieverbruik dalen.
Bij ons staat de zon op z'n hoogtepunt rond 12:35 uur. In de zomer is dat rond 13:35 uur. Wij lopen in de zomer dus 1 1/2 uur voor op de zonnetijd.

De zomertijd is bij ons voor het eerst ingevoerd in de eerste wereldoorlog, had Hitler niets mee te maken (die was toen zogenaamd bezig heldhaftig te doen aan het front waar hij nooit geweest is...)

En het lagere energieverbruik is men het ook niet over eens...

En daarbij, wintertijd bestaat niet. We hebben zomertijd en standaardtijd (en zonnetijd, maar het is maar goed dat die niet leidend is, want die is natuurlijk overal anders :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:52
Swatch internet time lijkt mij wel een veel simpelere tijd om mee te rekenen ook. Dat is met die 60 minuten in een uur altijd lastig om te leren voor kinderen.

Alleen helaas is dit iets net als on qwerty toetsenbord. Een dvorak indeling zou veel beter zijn maar niemand gaat dvorak leren. En je krijgt het al helemaal noet voot elkaar om iedereen over te krijgen naar nieuwe tijd.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wailing_Banshee schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:49:
[...]
De zomertijd is bij ons voor het eerst ingevoerd in de eerste wereldoorlog, had Hitler niets mee te maken (die was toen zogenaamd bezig heldhaftig te doen aan het front waar hij nooit geweest is...)
Dat is niet in de Grote Oorlog gebeurd, maar rond 1908. Toen werd er een wettelijke tijd bepaald in Nederland. Echter had je binnen Nederland nog steeds verschillende tijden, zoals de Loenense tijd, Groningse tijd en Amsterdamse tijd. De NS hield landelijk een vaste tijd aan, waardoor het kon zijn dat de klok op het NS station een andere tijd had dan de klok op de kerk, die niet een uur afweek, maar enkele tientallen minuten. Voor veel zaken werd ook de tijd van Loenen aan de Vecht aangehouden.

Toen de Nazi's reeds een week in Nederland waren werd de Duitse tijd ingevoerd. Deze tijd is na de capitulatie van Duitsland nooit afgeschaft, behalve dat er in de jaren '70 een betere tijd kwam: zomertijd. Net als tijd zijn er nog enkele andere Nazi zaken gebleven, zoals bijvoorbeeld het ziekenfonds.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 26-10-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trommelrem schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:43:
[...]

Dat is niet in de Grote Oorlog gebeurd, maar rond 1908. Toen werd er een wettelijke tijd bepaald in Nederland. Echter had je binnen Nederland nog steeds verschillende tijden, zoals de Loenense tijd, Groningse tijd en Amsterdamse tijd. De NS hield landelijk een vaste tijd aan, waardoor het kon zijn dat de klok op het NS station een andere tijd had dan de klok op de kerk, die niet een uur afweek, maar enkele tientallen minuten. Voor veel zaken werd ook de tijd van Loenen aan de Vecht aangehouden.

Toen de Nazi's reeds een week in Nederland waren werd de Duitse tijd ingevoerd. Deze tijd is na de capitulatie van Duitsland nooit afgeschaft, behalve dat er in de jaren '70 een betere tijd kwam: zomertijd. Net als tijd zijn er nog enkele andere Nazi zaken gebleven, zoals bijvoorbeeld het ziekenfonds.
De eerste praktische toepassing van zomertijd was door het Duitse Keizerrijk gedurende de Eerste Wereldoorlog, vanaf 30 april 1916.[3] De zomertijd werd ook in de bezette gebieden doorgevoerd. Nederland was weliswaar neutraal, maar voerde een dag later (1 mei) eveneens zomertijd in. Het Verenigd Koninkrijk volgde op 21 mei. Deze eerste zomertijd liep tot 1 oktober 1916.
Wikipedia: Zomertijd

Ik heb het dus niet over de standaard tijd (die is wel naar Berlijn tijd overgaan in WOII, daarvoor hadden we Amsterdamse tijd en niet Berlijnse)

(en over dat de zomertijd een betere tijd zou zijn dan de standaard tijd, ben ik het absouut niet mee eens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Afschaffen. Wil helemaal niet nadenken over tijd; laat staan om het te gaan verzetten. Het is al zo'n instituut.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:23:

Maar ook voor jou dan de vraag: Ga je echt nooit op vakantie? Of verplaats je je dan enkel puur naar het noorden/zuiden? Want anders ga je ook al snel tijdsverschillen halen in de grote van een uur, zelfs als je in dezelfde tijdzone blijft (iig tov de zon).

Gewoon lekker huidige stelsel houden. 's Avonds langer ligt in de zomer, en voor flink gedeelte van de bevolking 's winters naar werk/school kunnen gaan zonder dat het nog pikke donker is.
Pagina: 1 2 ... 32 Laatste