Inderdaad, ik blijf binnen Europa.en als daar tijdverschil in zit dan heb ik daar last van.Sissors schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:25:
[...]
Maar ook voor jou dan de vraag: Ga je echt nooit op vakantie? Of verplaats je je dan enkel puur naar het noorden/zuiden? Want anders ga je ook al snel tijdsverschillen halen in de grote van een uur, zelfs als je in dezelfde tijdzone blijft (iig tov de zon).
Gewoon lekker huidige stelsel houden. 's Avonds langer ligt in de zomer, en voor flink gedeelte van de bevolking 's winters naar werk/school kunnen gaan zonder dat het nog pikke donker is.
Mee eens. Vooral voor niet-zo-ochtendmensen is het regime dat we nu hebben gewoon echt niet lekker. Zie ook: https://www.ad.nl/gezond/...m-van-marteling~a9cd3f5f/downtime schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:25:
[...]
Wintertijd bestaat niet.
Ik stem voor de derde optie: Zomertijd Europees afschaffen en in Nederland overstappen naar Brits-Iers-Portugese tijd. Wij zitten namelijk in de verkeerde tijdzone. Onze tijdzone is (om economische redenen) afgestemd op Berlijn terwijl we veel dichter bij Londen dan bij Berlijn wonen.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ben het niet helemaal mee eens, het is een beetje heel erg kort door de bocht. Waarom zou je pas om 10 uur moeten beginnen als het om 6 uur al licht is? Dan zou je in de winter om 10 uur beginnen en in de zomer om 7 uur (ervan uitgaande dat in de winter de zon om 9 uur op komt en in de zomer om 6 uur).Bananenplant schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:06:
[...]
Mee eens. Vooral voor niet-zo-ochtendmensen is het regime dat we nu hebben gewoon echt niet lekker. Zie ook: https://www.ad.nl/gezond/...m-van-marteling~a9cd3f5f/. Dat is dus iemand in Oxford die tenminste wel in de juiste tijdzone voor de lengtegraad zit. Wij beginnen eigenlijk stiekem gewoon nog een uur eerder
.
En dat mijn lichaam zich aanpast aan daglicht is het grootste probleem wat ik heb met de zomer in het algemeen. Ik kan altijd moeilijk in slaap komen met daglicht, dus die lange zomeravonden zijn een marterling voor mij...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Las van de week dat de EU wil gaan stemmen over afschaffing van de zomertijd. We zijn er nog niet maar het is een eerste stap.
https://eenvandaag.avrotr...ver-afschaffen-zomertijd/
https://eenvandaag.avrotr...ver-afschaffen-zomertijd/
Pas maar op, straks zegt je baas dat je in de zomer langer moet werken omdat het langer licht isWailing_Banshee schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:15:
[...]
Ben het niet helemaal mee eens, het is een beetje heel erg kort door de bocht. Waarom zou je pas om 10 uur moeten beginnen als het om 6 uur al licht is? Dan zou je in de winter om 10 uur beginnen en in de zomer om 7 uur (ervan uitgaande dat in de winter de zon om 9 uur op komt en in de zomer om 6 uur).
En dat mijn lichaam zich aanpast aan daglicht is het grootste probleem wat ik heb met de zomer in het algemeen. Ik kan altijd moeilijk in slaap komen met daglicht, dus die lange zomeravonden zijn een marterling voor mij...

Hogere lengtegraad (richting oost) werkt ookBananenplant schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:26:
[...]
Pas maar op, straks zegt je baas dat je in de zomer langer moet werken omdat het langer licht is. Maar even wat serieuzer: ik heb ook last van lang licht in de zomer. Goed verduisterende gordijnen en een slaapmaskertje helpen dan al een hoop. De enige echte oplossing is echter een lagere breedtegraad opzoeken
.
Het zou al schelen als we van die domme zomertijd af zouden zijn... (een tijdzone opschuiven zie ik helemaal al niet gebeuren).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zijn er eigenlijk bedrijven die niet meedoen aan de zomertijd? (door bijvoorbeeld de openingstijden een uur verschuiven met de zomertijd & wintertijd zodat je ritme hetzelfde kan blijven? En wat is het effect daar van? Als hier dan prestatiewinst in te vinden is dan denk ik dat meer bedrijven dat best willen doen.
Ik heb het bidden opgegeven
Heb je ooit software ontwikkeld en daarbij met tijdzones te maken gehadSemyon schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:38:
Nu iedereen zijn tijd van mobieltjes (of andere digitals klokken) haalt die automatisch gesync worden stel ik voor dat we elke nacht de klok een klein beetje laten verzetten.
Ipv het midden te definieren (12 uur zon hoogste) definieren we het begin. 7:30 == zon's opgang.
+ Geen switch
+ Optimale lichtverdeling/daggebruik
+ Het zit in de mens, zonder concept tijd, leven mensen met daglicht mee en sta je, als je werk te doen hebt, op met daglicht. We herstellen de oermens.
+ Voordelen van zowel de alles winter, alles zomer en switcher mensen
🙂

Ja en ik had het idee dat het vrij onmogelijk is het nog moeilijker te maken.Bananenplant schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:38:
Heb je ooit software ontwikkeld en daarbij met tijdzones te maken gehad?
D'r zit geen enkele systematiek of orde in... Een simple regel die overal valt toe te passen maakt het makkelijker
En als het niet overal lukt is het gewoon uitzondering N+1 met N heel groot.
[ Voor 26% gewijzigd door Semyon op 26-10-2017 13:10 ]
Is er nou niemand die hier onwijs van baalt? Ik sport graag zomers buiten en vind het nu heel erg irritant dat het door de aanpassing (en de wintertijd in de zomer) het een uur eerder donker wordt.
Ik denk dat je dus ziet dat er minder mensen buiten gaan sporten -> meer mensen dik worden -> meer hart en vaatziekten -> meer doden -> in 2030 weer invoering zomertijd.
Ik denk dat je dus ziet dat er minder mensen buiten gaan sporten -> meer mensen dik worden -> meer hart en vaatziekten -> meer doden -> in 2030 weer invoering zomertijd.
Daarom afschaffen van alle tijdzones, dan ben je weer verplicht te letten op de stand van de zon, en is alles weer normaal.Aristos schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:24:
Is er nou niemand die hier onwijs van baalt? Ik sport graag zomers buiten en vind het nu heel erg irritant dat het door de aanpassing (en de wintertijd in de zomer) het een uur eerder donker wordt.
How do you save a random generator ?
Er zijn er hier genoeg die ervan balen als zomertijd wordt afgeschaft hoorAristos schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:24:
Dat argument is natuurlijk niet heel sterk. Als ik op vakantie ben hoef ik niet om een bepaalde tijd 's ochtends ergens te zijn.Sissors schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:08:
Dingen als dat je weken (of sommige claimen zelfs maanden) nodig hebt om eraan te wennen kan al niet opgaan voor iedereen die weleens naar een ander land dan Frankrijk op vakantie gaat.
Ik ben ook wel voor afschaffing. Mijn kinderen reageren namelijk niet op de klok. Die worden volgende week effectief dus een uur eerder wakker dan normaal

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
En dat is dan voldoende reden om de complete zomer een uur minder licht te hebben 's avonds?
Daarnaast als het probleem niet de verhouding is tussen klok en de zon, dan zitten die mensen dus net zo hard in de penarie als ze om wat voor reden dan ook een paar keer op een andere tijd het bed uit moeten. Bijvoorbeeld omdat ze vroeg vertrekken naar hun vakantie.
Daarnaast als het probleem niet de verhouding is tussen klok en de zon, dan zitten die mensen dus net zo hard in de penarie als ze om wat voor reden dan ook een paar keer op een andere tijd het bed uit moeten. Bijvoorbeeld omdat ze vroeg vertrekken naar hun vakantie.
Als ik op vakantie ben, hoef ik niet om 6:00 op te staan, maar sta ik op voordat de zon op de tent komt. Dit is dus afhankelijk van zonnetijd. En ga ik naar bed zodra de tent afgekoeld is (en dus de zon onder is), dus weer zonnetijd. En laat die in, vooral Frankrijk, nou zelfs dichter bij standaardtijd liggen dan zomertijd!Sissors schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:08:
[...]
Dingen als dat je weken (of sommige claimen zelfs maanden) nodig hebt om eraan te wennen kan al niet opgaan voor iedereen die weleens naar een ander land dan Frankrijk op vakantie gaat. En ik denk ook niet dat er heel veel mensen zijn die vinden dat het te lang licht is in de zomer. (Koop betere gordijnen of een rolluik zou ik overigens dan voorstellen).
Klopt. En de volgende dag slaat dat ook gelijk hard terug. Twee weken geleden om 4 uur opgestaan om op 5 uur te vertrekken. En om 21:00 lagen we in bed, om vervolgens de hele week al voor 6 uur wakker te worden (terwijl je op vakantie bent...)Sissors schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:31:
Van mij mag de switch naar standaard tijd a.s. zondag voor het laatst zijn, en daarna weg met die domme zomertijd. Kan ik eindelijk 's zomers weer eens op een normaal tijdstip slapen...
het valt mij vooral op dat dit topic naar boven komt als we een uur eerder op moeten staan.
edit:
oh crap. De man hieronder heeft gelijk.
edit:
oh crap. De man hieronder heeft gelijk.
[ Voor 23% gewijzigd door YellowCube op 27-10-2017 09:52 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
We mogen toch juist een uur langer slapen deze keer?YellowCube schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:14:
het valt mij vooral op dat dit topic naar boven komt als we een uur eerder op moeten staan.
Dus mag je maandag een uur eerder opstaan (2 uur wordt 3 uur, dus als je nu om 7 uur opstaat, mag je maandag om 6 uur opstaan (volgens je eigen klok))Purehz schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:04:
[...]
We mogen toch juist een uur langer slapen deze keer?
Of ik heb het mis... maar van zomer naar wintertijd, wordt de klok toch een uur terug gezet, van 3 uur naar 2 uur. Dus dan kun je een uur langer slapen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:06:
[...]
Dus mag je maandag een uur eerder opstaan (2 uur wordt 3 uur, dus als je nu om 7 uur opstaat, mag je maandag om 6 uur opstaan (volgens je eigen klok))

Ik ben nog niet uitgeslapen.... Je hebt gelijkPurehz schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:15:
[...]
Of ik heb het mis... maar van zomer naar wintertijd, wordt de klok toch een uur terug gezet, van 3 uur naar 2 uur. Dus dan kun je een uur langer slapen.![]()
Voor mij persoonlijk wel ja, daar zou ik niet heel rouwig om zijn. Kijk, als het echt van mijn mening afhangt dan zou ik eerst wel even willen weten wat het effect nou precies is op de economie en de samenleving voor ik een goed oordeel vel. Maar op persoonlijke titel voegt het niets toe en ondervind ik er alleen maar nadeel van.Sissors schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:31:
En dat is dan voldoende reden om de complete zomer een uur minder licht te hebben 's avonds?
En dat is dan voldoende reden om het wél in stand te houden? Omdat je soms weleens toch op een andere tijd uit bed moet? Wederom niet echt een sterk argument.Daarnaast als het probleem niet de verhouding is tussen klok en de zon, dan zitten die mensen dus net zo hard in de penarie als ze om wat voor reden dan ook een paar keer op een andere tijd het bed uit moeten. Bijvoorbeeld omdat ze vroeg vertrekken naar hun vakantie.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat is niet zo.Bulls schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:02:
Wintertijd wordt dan ook afgeschaft want er is gewoon tijd, geen winter en ook geen zomer
Maar als je winter tijd afschaft dan wordt het inderdaad veel te laat licht sochtends.
Beste is als we ons gewoon aan de zon ritme houden, geen tijd, geen wekker en geen klok, gewoon opstaan als het licht wordt en gaan slapen als het donker wordt, dan slapen we swinters ietsjes langer en dat komt goed uit want het is toch te koud.
We zitten nu op UTC+2 (standaardtijd + 2 uur) in de zomer en UTC+1 in de winter.
Dus als we zomertijd/wintertijd afschaffen dan komen we op UTC+1
Dus hebben we dan altijd wintertijd.
Ik denk dat als je het daadwerkelijk gaat vragen dat de groep groter is dan je denkt.Sissors schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:08:
[...]
Mijn vermoede is dat de anti-zomertijders een nogal vocale groep is die eigenlijk niet zo heel groot is.
Alleen zolang je het niet gaat vragen gaat de grote menigte zich niet uitspreken.
Er is wmb maar 1 echt argument tegen : Het is een verzonnen kunstmatig geklooi waar de biologische klok slecht tegen kan omdat het maar 2x in het jaar een grote sprong is.Want het aantal echte argumenten ertegen is redelijk beperkt.
En eigenlijk ken ik geen echte voorargumenten die dat probleem zelfs maar benoemen, ik zie alleen mensen die dat tegenargument voor zichzelf niet van toepassing vinden.
Ah, dus als je biologische klok last heeft van een kunstmatig verzonnen iets, dan is jouw oplossing er maar meer kunstmatige dingen voor te zetten.(Koop betere gordijnen of een rolluik zou ik overigens dan voorstellen).
Kan er iemand eigenlijk 1 echt voorargument geven voor het feit dat het 2x per jaar met zo'n grote sprong moet? Waarom niet gewoon elke dag een kleinere verschuiving?
Ik vind de vergelijking met tijd-/ritmeverschillen bij een vakantie eigenlijk niet echt sterk. Dat is toch al een doorbreken van je dagelijkse routine die je daardoor geheel anders beleeft.
ai ik zie het dan zo op men rekening verschijnenHahn schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:03:
Goed idee! En dan doen we ook gelijk geld de deur uit, levert toch alleen maar problemen op.
Nou ja, ideaal schuiven we bijvoorbeeld een maand lang de klok elke dag 2 minuten op. Of 2 maanden 1 minuut. Alleen werkt dat natuurlijk niet op dit moment - niemand gaat zijn klok elke dag aanpassen. Dat kan natuurlijk wel automatisch, maar dan kunnen we die miljoenen wekkers en klokken die NL momenteel gebruikt wel weggooien.Gomez12 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:57:
Kan er iemand eigenlijk 1 echt voorargument geven voor het feit dat het 2x per jaar met zo'n grote sprong moet?
En dan is er nog het punt dat we dan wel echt enorm scheef gaan lopen met de rest van de wereld. Ik vind het sowieso al irritant dat het omschakelpunt niet globaal (althans, noordelijk halfrond dan) gestandaardiseerd is waardoor je bijv. een paar weken offset bent met de VS. Nu is dat nog wel te overzien, maar als we op eigen houtje een offset aan gaan houden kleiner dan een uur dan wordt het helemaal ingewikkeld.
Plus nog even de enorme hoeveelheid software die uitgaat van het huidige systeem. DST uitzetten is een relatief simpele verandering, maar een graduele DST gaat echt een hoop manuren kosten en een hoop bugs opleveren.
Zonsondergang in de zomer is misschien 22.00, maar hier in het westen duurt het bijna tot middernacht voor het echt donker is. Als dat 23.00 is, is dat toch niet zo'n probleem? Ik vind het een zinloze gedoe om telkens met de tijd te rommelen voor nul effect.Sissors schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:31:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Plus dat dat dan weer extra energie belasting oplevert. Als ik een rolluik voor mijn raam zou moeten plaatsen of 100% verduisterende gordijnen, zou ik ook een luchtververser en koeler continue aan moeten hebben (gordijnen volledig dicht = raam volledig dicht = geen natuurlijke ventilatie). Dus is zomertijd duurder in stroom in tegenspraak met al die beweringen dat zomertijd een stroombesparing zou opleveren...Gomez12 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:57:
[...]
Ah, dus als je biologische klok last heeft van een kunstmatig verzonnen iets, dan is jouw oplossing er maar meer kunstmatige dingen voor te zetten.
Ik vermoed dat het niet zo'n gigantische impact zal hebben op de gezondheid, 2x per jaar kan je niet echt "voortdurend" noemenBulls schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:23:
Velen hoor ik erover en zelf houd ik er ook niet van de zomertijd. Het schijnt zelfs slecht voor de gezondheid te zijn om je voortdurend te moeten aanpassen aan een nieuw ritme.
Niemand zegt dat je "moet" slapen wanneer het nog licht is buiten... maar ik snap je punt welVoordelen halen we er ook niet uit, het is vooral zomers vervelend als je moet slapen terwijl het nog licht is buiten.
Verder heb ik toch "ja" gestemd omdat -ook al hecht ik er weinig belang aan- ik het toch ook vrij onnodig/onzinnig vind...Het is nu bijna weer zover om de wintertijd in te gaan, en ik hoop dat het de laatste keer is. Zijn ze bij de regering eigenlijk wel van plan om het een keer weer af te schaffen? Ik lees er wel verschillende dingen over maar geen concrete aanwijzingen.
Wat vind u van het idee om de zomertijd gewoon af te schaffen en het bij de wintertijd te houden?
(wat overigens de normale tijd is hier)
Niet dat deze poll er veel aan kan veranderen of het wel of niet gebeurd.
Poll: Zomertijd afschaffen?
• Ja.
• Nee.
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Meer informatie over zomertijd hier te vinden.
Er zou geopperd worden dat er hierdoor zou bespaard worden op het energieverbruik... misschien klopt dat, weet het niet... heb daar nog geen cijfers van gezien maar ik heb daar dan ook nog nooit naar gezocht.
Het probleem wordt natuurlijk vooral de zonsopgang. 21 juni 2017 kwam de zon op om 05:19 en ging hij onder om 22:04. Zonder zomertijd wordt dat dus 04:19 en 21:04. Dat is best vroeg.Señor Sjon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:19:
[...]
Zonsondergang in de zomer is misschien 22.00, maar hier in het westen duurt het bijna tot middernacht voor het echt donker is. Als dat 23.00 is, is dat toch niet zo'n probleem? Ik vind het een zinloze gedoe om telkens met de tijd te rommelen voor nul effect.
Wat dat betreft kunnen we misschien beter in zomertijd blijven
@EagleEye1290 De startpost is van 2012 he. Misschien eerst even de rest van de topic lezen
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 27-10-2017 10:46 ]
haha, 'burn!'.oisyn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:42:
[...]
@EagleEye1290 De startpost is van 2012 he. Misschien eerst even de rest van de topic lezen
Tja, mea culpa, zag het pas verschijnen in het overzicht op de frontpage, my bad!
Afschaffen die hap, gewoon om het allemaal wat simpeler te maken. Als ik nu wil uitrekenen hoe laat het is in land X en ik daarvan de GMT timezone weet, dan moet je met teveel factoren rekening houden. Programmeren met tijd is ook vervelend, om dezelfde reden.
Het maakt me niet zoveel uit of we nou de zomertijd of de wintertijd afschaffen... kies er gewoon 1 en houd het lekker consistent
Het maakt me niet zoveel uit of we nou de zomertijd of de wintertijd afschaffen... kies er gewoon 1 en houd het lekker consistent
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Persoonlijk is het mij om het even of we de wisseling afschaffen of niet, simpelweg omdat ik er nooit echt last van heb. Als we het afschaffen gaat mijn voorkeur uit naar het afschaffen van de zomertijd ivm mijn werktijden. Ik moet vroeg op en, om voldoende slaap te krijgen, dus ook vroeg naar bed. In de zomer is het dan beter voor mij omdat de zon dan al op is als mijn wekker gaat en al onder is als ik naar bed moet. In de winter is het dan net als nu (donker bij opstaan en donker bij slapengaan).
Voor die paar vrije dagen maakt het mij dan niet uit of dat ritme minder ideaal is.
Voor die paar vrije dagen maakt het mij dan niet uit of dat ritme minder ideaal is.
Het feit dat wij het afschaffen impliceert niet dat de rest van de wereld dat ook doet. Dus daar gaat niets aan veranderenRichh schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:07:
Afschaffen die hap, gewoon om het allemaal wat simpeler te maken. Als ik nu wil uitrekenen hoe laat het is in land X en ik daarvan de GMT timezone weet, dan moet je met teveel factoren rekening houden. Programmeren met tijd is ook vervelend, om dezelfde reden.
Heb ik ook aan gedacht, maar we hebben ooit besloten dat we tijdszones opdelen in hele uren. Als we daar halve uren bij gaan doen wordt het helemaal een zooitje. Tenzij we de rest van de wereld ook kunnen overhalen een half uur te verschuiven, maar die kans is vrij klein.Sleepie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:33:
Vierde optie: Zoals het hoort hier () polderen we netjes naar het midden toe.
We roepen dus een nieuwe tijdzone uit UTC+1.5 (zonder Daylight Saving/zomertijd) voor Nederland.
XWB schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:08:
De wintertijd kan je niet afschaffen want dat is de standaardtijd. De zomertijd was er ooit bij bedacht, wat dus ook makkelijk afgeschaft kan worden.
De stemming bij het Europarlement gaat dan ook over de afschaffing van de zomertijd, en niks anders.
XWB schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:08:
De wintertijd kan je niet afschaffen want dat is de standaardtijd. De zomertijd was er ooit bij bedacht, wat dus ook makkelijk afgeschaft kan worden.
Zulke reacties lees ik vaker: 'kan niet', 'bestaat niet', 'wintertijd is de 'echte' tijd'. Beseffen jullie wel dat het hele principe van wat wij als 'tijd' beschouwen iets is dat we grotendeels zelf verzonnen hebben? In theorie heeft zowat iedere breedtegraad een iets andere tijd, alleen is dat erg onpraktisch en hebben we daarom ooit bedacht dat in stappen van hele uren te doen.downtime schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:25:
Wintertijd bestaat niet.
Tijd zoals wij hem zien en gebruiken (en dus niet perse de natuurkundige/astrologische definitie ofzo) is eigenlijk niet meer dan een afspraak die we met elkaar maken. We kunnen prima met heel de EU besluiten dat we 'de tijd' een uur vooruit zetten ofzo.
Om dit te onderstrepen: bekijk deze kaart met tijdszones maar eens goed.
Je ziet bv dat sommige landen wel met halve uren werken (oa India, Iran, Afghanistan, Venezuela en Australie). China heeft ervoor gekozen om in het complete land 1 tijdszone aan te houden, waardoor je een tijdsverschil van 3 uur krijgt bij bepaalde grenzen. Verder heeft Japan besloten slechts 1 uur voor te lopen op China, waardoor dat land ook in een 'verkeerde' tijdszone ligt. Als je bv van Vladistok (onderaan het +11 gedeelte van Rusland) naar Japan reist zou je eigenlijk een tijdszone erbij moeten krijgen (je reist immers naar het oosten), maar Japan loopt juist 2 tijdszones achter...
Het daglicht in Japan is dan ook vrij afwijkend. De kortste dag loopt van 06.45-17.30, de langste 4.30-19.00. Sowieso wat minder verschil dan hier, maar het is daar altijd vroeg licht en vroeg donker.
Dit is allemaal min of meer 'handmatig' bedacht door ons om praktische en economische redenen.
Sterker nog, we kunnen ook gewoon de datumgrens wat verleggen of zelfs een dag 'opschuiven' als ons dat wat beter uitkomt.
Dat zou erg onpraktisch zijn als Duitsland etc dat niet doet. Dat is een vaste grens die veel mensen vaak of zelfs dagelijks met de auto/trein etc passeren. De grens met de UK is een wat langere oversteek die veel minder vaak gemaakt zal worden.downtime schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:25:
Ik stem voor de derde optie: Zomertijd Europees afschaffen en in Nederland overstappen naar Brits-Iers-Portugese tijd. Wij zitten namelijk in de verkeerde tijdzone. Onze tijdzone is (om economische redenen) afgestemd op Berlijn terwijl we veel dichter bij Londen dan bij Berlijn wonen.
Sowieso zou je ook kunnen betuigen dat Engeland gewoon onze tijdszone aan moet houden. Als je een lijn trekt vanaf londen verticaal naar beneden kom je door Frankrijk en Spanje die ook gewoon onze tijdszone hebben. In principe hebben die dus de zelfde zonsopkomst/ondergang dus zouden ze ook makkelijk dezelfde tijd kunnen hebben. De situatie andersom is natuurlijk ook waar
Dat zou een interessant experiment zijn, al is 'prestatiewinst' misschien moeilijk te meten. Verder zou het prima mogelijk zijn voor alleenstaand personeel, voor mensen met kinderen wordt het wellicht lastiger.pray2win schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:32:
Zijn er eigenlijk bedrijven die niet meedoen aan de zomertijd? (door bijvoorbeeld de openingstijden een uur verschuiven met de zomertijd & wintertijd zodat je ritme hetzelfde kan blijven? En wat is het effect daar van? Als hier dan prestatiewinst in te vinden is dan denk ik dat meer bedrijven dat best willen doen.
Als je als bedrijf zo flexibel bent dat dit mogelijk is kan je misschien beter gewoon in stapjes van 5 minuten werken, dan ben je in 2 weken ook klaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Pieter van Ras op 27-10-2017 11:40 ]
Ik geloof dat ik ooit cijfers heb gezien dat het aantal hartaanvallen met zo'n 20% toeneemt in de dag (of dagen?) na het aanpassen naar de zomertijd.PinusRigida schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:32:
[...]
Ik vermoed dat het niet zo'n gigantische impact zal hebben op de gezondheid, 2x per jaar kan je niet echt "voortdurend" noemen
Geen idee of dat ook feiten waren of iemand die uit z'n duim zoog of dat daar effectief onderzoek naar gedaan is natuurlijk

Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Wow, hopelijk zijn dat dan toch sterk overdreven of gewoon onjuiste cijfers, 20% is euhm... gigantisch!Jebus4life schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:33:
[...]
Ik geloof dat ik ooit cijfers heb gezien dat het aantal hartaanvallen met zo'n 20% toeneemt in de dag (of dagen?) na het aanpassen naar de zomertijd.
Geen idee of dat ook feiten waren of iemand die uit z'n duim zoog of dat daar effectief onderzoek naar gedaan is natuurlijk

Het zou gigantisch zijn als 20% van de mensen in die periode een hartaanval kregen. Maar het gaat nu om een tijdelijke 20% verhoging van die hele kleine kans om een hartaanval te krijgen.PinusRigida schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:43:
[...]
Wow, hopelijk zijn dat dan toch sterk overdreven of gewoon onjuiste cijfers, 20% is euhm... gigantisch!
Als ik dat kaartje zie, is het veel logischer dat de grens NL-DE en de oostgrens van Frankrijk op de Engelse tijd gaat zitten en vanaf Duitsland op +1. Dat zal om politieke redenen wel niet doorgaan.
Je moet ergens beginnen.oisyn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:21:
[...]
Het feit dat wij het afschaffen impliceert niet dat de rest van de wereld dat ook doet. Dus daar gaat niets aan veranderen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dit is onwaarPieter van Ras schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:23:
[...]
Heb ik ook aan gedacht, maar we hebben ooit besloten dat we tijdszones opdelen in hele uren. Als we daar halve uren bij gaan doen wordt het helemaal een zooitje. Tenzij we de rest van de wereld ook kunnen overhalen een half uur te verschuiven, maar die kans is vrij klein.
.edit: ik zie dat je dat verderop al zegt. In dat opzicht kan ik je opmerking niet plaatsen

Als je 12:00 de zenith wil laten zijn wel ja, maar imho past dat gewoon niet bij onze daginvulling. Om half 5 de zon op in de zomer slaat natuurlijk nergens op, dan ligt iedereen nog gewoon te slapen. Of ik sta nog ergens te feesten in een tunnel/weiland/bos, dan kan ik dat licht ook niet gebruikenSeñor Sjon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:52:
Als ik dat kaartje zie, is het veel logischer dat de grens NL-DE en de oostgrens van Frankrijk op de Engelse tijd gaat zitten en vanaf Duitsland op +1. Dat zal om politieke redenen wel niet doorgaan.
[ Voor 39% gewijzigd door .oisyn op 27-10-2017 13:05 ]
Met zonsopgang de kroeg uit gaat dan prima.
Praktisch gezien zijn er niet al te veel bedrijven die dit kunnen doen. Puur omdat een bedrijf veelal geen eiland is, maar afhankelijk is van andere mensen / bedrijven.pray2win schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:32:
In wezen creeer je door dit te doen al 2 uur dat je niet / moeilijk kan communiceren met je klanten/leveranciers wat feitelijk een kwart dag is.
Dat is best leuk voor een korte periode, of voor een paar man, maar voor een de helft van het jaar voor je volledige bedrijf? Dat is wel even andere koek.
Daarnaast is het ook extreem apart voor je personeel wat afspraken wilt maken. Dan wil je gaan voetballen, dat is dan om 18:30, dan kan je wel in zomertijd periodes meedoen, maar in wintertijd periodes dan ben je dan nog aan het werk...
Nee, gewoon 1 uur natuurlijkGomez12 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:43:
In wezen creeer je door dit te doen al 2 uur dat je niet / moeilijk kan communiceren met je klanten/leveranciers wat feitelijk een kwart dag is.
1 uur aan het begin van de dag en 1 uur aan het einde van de dag.
Ehm wanneer gaat die nieuwe tijd nu eens in, ik begin blijkbaar ietwat te vermoeid te zijn om logisch na te denken..........
Was er een paar jaar terug niet eens iemand die onderzoek had gedaan naar zomertijd en tot de conclusie kwam dat het enige positieve effect is dat mensen eerder geneigd zijn te sporten in de avond als het nog licht is en dat we daarom eigenlijk wintertijd af moeten schaffen en naar een dubbele zomertijd moeten. Dus zomertijd blijft zoals het is, en in de winter gaan we nog een uur extra vooruit.
Zal wel nooit gebeuren, maar ik vind 's avonds lang licht heerlijk. Donkere ochtenden boeit me niet zo veel, aan de andere kant zullen er ook genoeg ochtendmensen zijn die het juist andersom vinden
.
Zal wel nooit gebeuren, maar ik vind 's avonds lang licht heerlijk. Donkere ochtenden boeit me niet zo veel, aan de andere kant zullen er ook genoeg ochtendmensen zijn die het juist andersom vinden
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Een heel uurtje verschoven in het weekend, wat een enorme sprong...Gomez12 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:57:
[...]
Er is wmb maar 1 echt argument tegen : Het is een verzonnen kunstmatig geklooi waar de biologische klok slecht tegen kan omdat het maar 2x in het jaar een grote sprong is.
En eigenlijk ken ik geen echte voorargumenten die dat probleem zelfs maar benoemen, ik zie alleen mensen die dat tegenargument voor zichzelf niet van toepassing vinden.
En als de vakantie geen argument mag zijn omdat dat sowieso een ander ritme is, je weekend heb je ook een ander ritme. De voorargumenten zijn toch al 5 miljoen keer hier langs gekomen: Langer licht 's avonds in de zomer, waardoor je langer buiten kan zitten, meer/leuker kan sporten, etc. En nadeel van permanent zomertijd is dat dan hele grote groepen die nu 's ochtends als het licht is naar hun werk/school/studie gaan dan nog effectief in de nacht moeten gaan, wanneer het ook nog eens kouder is.
Gaan we nu een gordijn echt onder de kunstmatige dingen scharen die we niet willen gebruiken terwijl we discussieren op een internetforum?[...]
Ah, dus als je biologische klok last heeft van een kunstmatig verzonnen iets, dan is jouw oplossing er maar meer kunstmatige dingen voor te zetten.
Euh, jij denkt dat het vannacht pas rond middernacht donker wordt? Nee natuurlijk denk je dat niet, zomertijd geldt niet alleen op 21 juni, die is nu er ook nog, waardoor je nu bijvoorbeeld 's avonds nog een rondje op de fiets kan doen zonder dat het donker is.Señor Sjon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:19:
[...]
Zonsondergang in de zomer is misschien 22.00, maar hier in het westen duurt het bijna tot middernacht voor het echt donker is. Als dat 23.00 is, is dat toch niet zo'n probleem? Ik vind het een zinloze gedoe om telkens met de tijd te rommelen voor nul effect.
En er is nog meer als licht, je moet ook een uur eerder naar binnen omdat het koud wordt als je op een fatsoenlijke dag buiten zit.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met wanneer het Nederlands elftal verliest (of nou ja, tegenwoordig is de schok groter als ze winnenJebus4life schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:33:
[...]
Ik geloof dat ik ooit cijfers heb gezien dat het aantal hartaanvallen met zo'n 20% toeneemt in de dag (of dagen?) na het aanpassen naar de zomertijd.
[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 27-10-2017 14:55 ]
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar om 18.30 is het aardig donker hoor. Dat maakt nu eigenlijk weinig meer uit of het 18.30 of 17.30 is. Het valt toch in het raamwerk van thuiskomen/eten/kinderen naar bed. 
In de zomer zou ik eerder koude toejuichen, anders zit je weer tot 1 uur 's nachts weg te drijven in de pleurishitte. Wat dat betreft is een uurtje donker niet eens zo erg. Scheelt ook weer lallende buren en burenruzies als men eerder naar binnen gaat.
In de zomer zou ik eerder koude toejuichen, anders zit je weer tot 1 uur 's nachts weg te drijven in de pleurishitte. Wat dat betreft is een uurtje donker niet eens zo erg. Scheelt ook weer lallende buren en burenruzies als men eerder naar binnen gaat.
Andersom juistWailing_Banshee schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:06:
[...]
Dus mag je maandag een uur eerder opstaan (2 uur wordt 3 uur, dus als je nu om 7 uur opstaat, mag je maandag om 6 uur opstaan (volgens je eigen klok))
Normaal sta je om 7 uur op, ondertussen doe je de klok een uur terug. maar je staat nog steeds 7 uur op. ondertussen is het 8 uur "oude tijd" buiten. dus volgens je eigen klok is het zelfs 8 uur.
Precies wat je schrijft, het is niet om 23:00 donker momenteel, dus dan is een uurtje langer dingen kunnen doen lekker. Momenteel is het ook met zomertijd inderdaad niet veel tijd meer, maar maand geleden nog zeker wel.Señor Sjon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:56:
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar om 18.30 is het aardig donker hoor. Dat maakt nu eigenlijk weinig meer uit of het 18.30 of 17.30 is. Het valt toch in het raamwerk van thuiskomen/eten/kinderen naar bed.
En zomertijd afschaffen tegen de burenruzies, really?
dat gaat om dat uurtje 's nachts wat 'in de zomer zo lekker is'. Maar eigenlijk is dat op dat tijdstip allang niet meer boeiend. Met jaarrond wintertijd heb ik veel meer kans om mijn bed uit te komen 's ochtends.
Nee het gaat om het uurtje 's avonds. En natuurlijk op 21 juni is dat redelijk ver weg in de avond, al heb je dan nog steeds gewoon een uur meer warmte 's avonds. Maar het is ook nu zomertijd, en het is ook in september zomertijd.
Niet iedereen heeft een vast eetritme en/of kinderenSeñor Sjon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:56:
Persoonlijk eet ik veel later in de avond, nu woon ik dan ook in Spanje maar toen ik in Ierland en Nederland woonde deed ik dat ook al.
Hier zou het ook heel fijn zijn om in de winter juist een uurtje langer licht te hebben. 's Morgens heb je er niks aan. Dan ben je onderweg of zit je op je werk.
[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 28-10-2017 00:58 ]
Ehm nee? Australie heeft drie tijdzones, twee met een offset in hele uren en eentje (midden) met een half uur..oisyn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:54:
[...]
Dit is onwaar. Er zijn best wat zones die een half uur offset hanteren, en er zijn er zelfs gebieden met een kwartier offset (Nepal: UTC+5:45, Australië: UTC+8:45, Nieuw Zeeland: UTC+12:45).
Nieuw-zeeland heeft gewoon een offset in uren in zijn enige tijdzone.
Edit: Sorry for 2 losse posts
[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 28-10-2017 00:54 ]
Nee: Wikipedia: Chatham Standard Time Zone.GekkePrutser schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:53:
Nieuw-zeeland heeft gewoon een offset in uren in zijn enige tijdzone.
En: Wikipedia: UTC+08:45. Niet een veelgebruikte tijdzone overigens
UTC+08:45 is used as a time in Australia (Central Western Time, or CWT). It is used by some roadhouses along the Eyre Highway in Western Australia and South Australia. Although it is not an official, government mandated timezone,[1] the boundaries where it commences and ends are clearly defined[2] and are usually shown on road maps of the area. There is a government erected sign on the eastbound side of the Eyre Highway advising travellers to advance their clocks by 45 minutes
Het wordt dan nog een veel groter zooitje. De meeste landen houden zich nu prima aan de algemene regel dat we complete uren aanhouden binnen tijdszones. Waarom ze dat daar niet doen weet ik niet precies, wellicht is het probleemloos overschrijden van landsgrenzen en samenwerking tussen buurlanden daar niet zo vanzelfsprekend als het hier is..oisyn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:54:
Dit is onwaar. Er zijn best wat zones die een half uur offset hanteren, en er zijn er zelfs gebieden met een kwartier offset (Nepal: UTC+5:45, Australië: UTC+8:45, Nieuw Zeeland: UTC+12:45).
.edit: ik zie dat je dat verderop al zegt. In dat opzicht kan ik je opmerking niet plaatsen. Het wórdt geen zooitje, het is het al.
Als je hier de tijdszones om het kwartier gaat leggen wordt je helemaal niet vrolijk van.
Die tijdszone geld alleen in een eilandgroepje met 600 inwoners op 500 km van Nieuw-Zeeland. De rest van Nieuw-Zeeland heeft gewoon 1 tijdszone.
Dat andere gebied met een kwartier offset is een afgelegen gebied in Australie met wat kleine dorpjes/nederzettingen.
Dat zijn dus typisch gebieden die gewoon de tijd gebruiken die zij het handigst vinden en verder geen rekening hoeven te houden met de rest. Zoiets is in het huidige West-Europa vrijwel ondenkbaar.
Nepal is het enige gebied met echt veel inwoners (30 miljoen) die een kwartier afwijken.
XyritZz schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:51:
Zal wel nooit gebeuren, maar ik vind 's avonds lang licht heerlijk. Donkere ochtenden boeit me niet zo veel, aan de andere kant zullen er ook genoeg ochtendmensen zijn die het juist andersom vinden.
En zo heeft iedereen een andere meningSeñor Sjon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:56:
Voor wat betreft dat 's avonds afkoelen in de zomer: de dagen waarop dat echt van belang is (35 graden) blijven vrij schaars. Verder is de afkoeling op zulke dagen ook dusdanig beperkt dat je je kan afvragen in hoeverre dat ene extra uurtje een groot effect heeft. Er zijn prima oplossingen te verzinnen mocht dat echt een probleem zijn. Airco bv, maar we zullen de energiediscussie er even buiten laten
Dat uurtje extra licht geldt voor de complete zomertijd, een half jaar lang. Als ik nog eens na die tabel kijk zie je bv dat het (in de huidige situatie) rond 20 april licht hebben van 6.20 - 20.45. 18 Augustus zitten we nog steeds op 6.30 - 20.57.
Zonder zomertijd ligt dat allemaal een uur vroeger. 4 maanden lang zou het dan voor 5.30 al licht worden, wat in mijn ogen compleet nutteloos is voor de meeste mensen. Dan doe mij dat extra licht in de avond maar..
Me to...Pieter van Ras schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:11:
[...]
Dan doe mij dat extra licht in de avond maar..
Dus gewoon houden hoe het nu is.
Maar waar het meest over geklaagd wordt is volgens mij die enigszins abrupte overgangen. Met de huidige computergestuurde klokken hoeft dat helemaal niet meer. Nu kun je de overgang ook ongemerkt over een maand uitsmeren met 2 minuten per dag. En niemand gaat mij wijsmaken dat je dat merkt...
Ik ben overigens best voor afschaffen van de zomertijd hoor... Vannacht graag afschaffen voor een maandje of vijf.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mijn oven, magnetron, wekkerradio + m'n auto passen hun tijd niet automatisch aan.Fiber schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:03:
[...]
Me to...
Dus gewoon houden hoe het nu is.
Maar waar het meest over geklaagd wordt is volgens mij die enigszins abrupte overgangen. Met de huidige computergestuurde klokken hoeft dat helemaal niet meer. Nu kun je de overgang ook ongemerkt over een maand uitsmeren met 2 minuten per dag. En niemand gaat mij wijsmaken dat je dat merkt...
Ik ben overigens best voor afschaffen van de zomertijd hoor... Vannacht graag afschaffen voor een maandje of vijf.Is het weer een beetje lichter als ik 's morgens naar m'n werk fiets en de lange zomeravonden zijn toch al voorbij.
Heb best weinig zin om 30 dagen lang al die toestellen aan te passen. Schaf het dan gewoon volledig af ^^
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ehm. Het bárst nog van de klokken die handmatig verzet moeten worden. Dat loopt uiteen van goedkope en makkelijk vervangbare barrels tot megadure antieke klokken/horloges. Hoe laat spreek je met iemand af? Wat doen we met het openbaar vervoer?Fiber schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:03:
[...]
Met de huidige computergestuurde klokken hoeft dat helemaal niet meer. Nu kun je de overgang ook ongemerkt over een maand uitsmeren met 2 minuten per dag.
Zullen we dan maar gewoon weer lokale tijd invoeren?
Ik ben groot voorstander van het afschaffen van zomer-/wintertijd. Totale onzin dat we twee keer per jaar de klokken verzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar het afschaffen van de zomertijd, maar met een afgeschafte wintertijd kan ik ook prima leven.
[ Voor 18% gewijzigd door Jiffy op 30-10-2017 11:31 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Als het de keuze is tussen altijd op UTC+2 zitten of zomer/wintertijd behouden, kies ik voor het laatste...Jiffy schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:29:
[...]
Ik ben groot voorstander van het afschaffen van zomer-/wintertijd. Totale onzin dat we twee keer per jaar de klokken verzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar het afschaffen van de zomertijd, maar met een afgeschafte wintertijd kan ik ook prima leven.
Als ik jouw kaart goed bekijk, zit Japan precies goed met hun +9, Japan ligt namelijk precies onder de +9 bovenaan de kaart. Volgens die kaart heeft Vladivostok juist een helemaal verkeerde tijdzone..Pieter van Ras schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:23:
Om dit te onderstrepen: bekijk deze kaart met tijdszones maar eens goed.
Je ziet bv dat sommige landen wel met halve uren werken (oa India, Iran, Afghanistan, Venezuela en Australie). China heeft ervoor gekozen om in het complete land 1 tijdszone aan te houden, waardoor je een tijdsverschil van 3 uur krijgt bij bepaalde grenzen. Verder heeft Japan besloten slechts 1 uur voor te lopen op China, waardoor dat land ook in een 'verkeerde' tijdszone ligt. Als je bv van Vladistok (onderaan het +11 gedeelte van Rusland) naar Japan reist zou je eigenlijk een tijdszone erbij moeten krijgen (je reist immers naar het oosten), maar Japan loopt juist 2 tijdszones achter...
Het daglicht in Japan is dan ook vrij afwijkend. De kortste dag loopt van 06.45-17.30, de langste 4.30-19.00. Sowieso wat minder verschil dan hier, maar het is daar altijd vroeg licht en vroeg donker.
Dergelijke opmerkingen zijn niet bijzonder nuttig zonder enige vorm van argumentatie.Wailing_Banshee schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:46:
[...]
Als het de keuze is tussen altijd op UTC+2 zitten of zomer/wintertijd behouden, kies ik voor het laatste...
Ik heb eerder al gezegd waarom UTC+2 wat mij betreft prettiger is: dan komt de zon niet al om 4:19 op in juli. Dat dat ook betekent dat we in december pas om 9:46 een zonsopkomst hebben kan ik prima mee leven.
[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 30-10-2017 13:01 ]
Zonder daglicht kom ik maar beroerd op gang en met nog laat daglicht vind ik slaperig worden lastig. Er is ook nog zoiets als "genoeg licht", het overschot aan licht heb ik dan liever op een moment dat ik toch lig te pitten. Liever breng ik dan nog een stukje actief in schemering/donker door zodat ik tenminste goed kan slapen..oisyn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:59:
[...]
Dergelijke opmerkingen zijn niet bijzonder nuttig zonder enige vorm van argumentatie.
Ik heb eerder al gezegd waarom UTC+2 wat mij betreft prettiger is: dan komt de zon niet al om 4:19 op in juli. Dat dat ook betekent dat we in december pas om 9:46 een zonsopkomst hebben kan ik prima mee leven.
Verwijderd
Ligt eraan wat je bedoelt met 'precies goed'. Ja, de zon staat op zijn hoogste punt om 12u 's middags. Maar dat betekent niet dat dat ook het midden van onze dag is. Voor veel mensen begint de dag tussen 6h en 8h, en loopt deze tot tussen 22u en 24u. Het midden van de dag ligt dan rond 15u.TheFes schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:57:
[...]
Als ik jouw kaart goed bekijk, zit Japan precies goed met hun +9, Japan ligt namelijk precies onder de +9 bovenaan de kaart. Volgens die kaart heeft Vladivostok juist een helemaal verkeerde tijdzone..
Dan is het ook niet raar dat we enkele uren achterlopen op de zonnetijd, zodat het zonlicht beter verdeeld is over de tijd dat we wakker zijn.
Persoonlijke voorkeuren daargelaten natuurlijk
Ik bedoel dat Japan de tijdzone heeft die Japan zou moeten hebben volgens het opgezette systeem.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:55:
[...]
Ligt eraan wat je bedoelt met 'precies goed'. Ja, de zon staat op zijn hoogste punt om 12u 's middags. Maar dat betekent niet dat dat ook het midden van onze dag is. Voor veel mensen begint de dag tussen 6h en 8h, en loopt deze tot tussen 22u en 24u. Het midden van de dag ligt dan rond 15u.
Dan is het ook niet raar dat we enkele uren achterlopen op de zonnetijd, zodat het zonlicht beter verdeeld is over de tijd dat we wakker zijn.
Persoonlijke voorkeuren daargelaten natuurlijk
Waarbij de wereld dus in 24 zones ingedeeld is, en waarbij de het (afhankelijke van of het ten oosten of westen van Greenwich ligt) telkens een uur later of vroeger is.
Als je dat systeem aanhoudt, dan heeft Japan de goede tijdzone, en niet, zoals @Pieter van Ras zegt:
Tenzij die kaart niet klopt natuurlijk, want dat is op dit moment mijn enige bron. Verder heeft Japan besloten slechts 1 uur voor te lopen op China, waardoor dat land ook in een 'verkeerde' tijdszone ligt. Als je bv van Vladistok (onderaan het +11 gedeelte van Rusland) naar Japan reist zou je eigenlijk een tijdszone erbij moeten krijgen (je reist immers naar het oosten), maar Japan loopt juist 2 tijdszones achter...
Verwijderd
Hier kan ik mij helemaal in vinden. Ik vind het helemaal niet erg om nog in het donker naar het werk te rijden, maar dat het al om 1700 donker is vind ik wel vervelend. Maar goed, er zullen ook vast mensen precies andersom denken..oisyn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:59:
[...]
Dergelijke opmerkingen zijn niet bijzonder nuttig zonder enige vorm van argumentatie.
Overigens heb ik er ook nooit zo'n last van tijdens het wisselen. Ik vind het alleen jammer dat het nu alweer zo vroeg donker is.
Ik zie dat dus juist andersom. Rondom de kortste dag is het gewoon niet lang genoeg licht om een volledige werkdag + reistijd in zonlicht door te brengen. Maar ik reed vanmorgen tenminste niet meer in die pikkedonker naar m'n werk. En vanmiddag ook niet in het donker naar huis.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:09:
[...]
Hier kan ik mij helemaal in vinden. Ik vind het helemaal niet erg om nog in het donker naar het werk te rijden, maar dat het al om 1700 donker is vind ik wel vervelend. Maar goed, er zullen ook vast mensen precies andersom denken.
Overigens heb ik er ook nooit zo'n last van tijdens het wisselen. Ik vind het alleen jammer dat het nu alweer zo vroeg donker is.
Uiteindelijk is het probleem gewoon dat het in de winter maar heel kort licht is. En dat los je met geen enkele stand van de klok op. Dus ik ben voor afschaffen, met een lichte voorkeur voor permanent zomertijd. Dat de wintertijd de oorspronkelijke tijd was, is volgens mij alleen maar een leuk historisch weetje en maakt voor de keuze niet uit.Hahn schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:28:
[...]
Als we op zomertijd blijven, dan komt de zon in de winter uiteindelijk pas om 9:48 op (wat nu dus 8:48 zou zijn). Hij gaat dan ook een uur later onder natuurlijk, maar ik weet niet of je heel blij moet zijn met dat het pas licht zou worden rond 10 uur 's ochtends
Edit: ik zie nu dat mijn reactie een beetje dubbelop is, dus ik kort 'm een beetje in.
[ Voor 22% gewijzigd door Lapa op 30-10-2017 16:01 ]
Verwijderd
Ik vind het juist de charme dat je dan in zomer in het donker nog gezellig buiten zit (terwijl het dan nog niet midden in de nacht is)Fiber schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 23:14:
[...]
Dat is precies de reden dat we het hebben uitgevonden. Lekker lang bij de bbq of op het terras kunnen zitten.
Ik baal juist van de wintertijd, is het opeens 's middags om vijf uur al donker...
Wat mij betreft mag het hele concept van tijdzones gewoon worden afgeschaft en gaan we allemaal lekker op basis van UTC werken. Geen verwarring meer bij het plannen van meetings / changes / etc., geen gezever meer met allerlei timezone mismatches bij het integreren van IT systemen, geen gedoe meer met zomer/wintertijd wisselingen.
Kost wat gewenning, maar uiteindelijk is kloktijd een volkomen arbitrair iets en maakt het geen drol uit hoe laat het op de klok is, voor hoe je je dag indeelt.
Kost wat gewenning, maar uiteindelijk is kloktijd een volkomen arbitrair iets en maakt het geen drol uit hoe laat het op de klok is, voor hoe je je dag indeelt.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
En ik vind juist de charme dat ik in de zomer nog na het eten lekker het bos in kan met de hond. En in tropische landen vind ik het onprettig dat het 's avonds nog heerlijk weer is om buiten te zitten, maar toch al om een uur of zes donker. OngezelligVerwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:00:
[...]
Ik vind het juist de charme dat je dan in zomer in het donker nog gezellig buiten zit (terwijl het dan nog niet midden in de nacht is)
Persoonlijk altijd fijn dat als we dan naar de donkere koude dagen gaan, ik wel even een uurtje langer weekend krijg ter compensatie... oh, en als ik een uurtje korter weekend krijg een half jaar later is dat even balen, maar in ruil daarvoor krijgen we de fijne zomerse dagen terug wat het dan weer goed maakt... kortom, wat mij betreft een prima deal
Dat is wat men noemt een sigaar uit eigen doos
Dat kan nog steeds. Wél een zaklantaarn meenemen.Lapa schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:09:
[...]
En ik vind juist de charme dat ik in de zomer nog na het eten lekker het bos in kan met de hond.
Maar ik ben het wel met evad1st eens: in de zomer 's-avonds in het donker buiten zitten vind ik érg aangenaam. Wel met een aangename temperatuur, uiteraard, want met regen en een temperatuur van ~10 graden wordt het al snel minder aantrekkelijk...
[ Voor 31% gewijzigd door Jiffy op 30-10-2017 16:41 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Niet met mijn hond. Zodra het begint te schemeren en hij is in het bos, dan verandert hij van een redelijk gehoorzaam huisdier in een jaagmonster en komt hij pas terug als hij volledig afgepeigerd is.Jiffy schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:39:
[...]
Dat kan nog steeds. Wél een zaklantaarn meenemen.
100% eens zoals ik al eerder dit topic heb gepost.Orion84 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:09:
Wat mij betreft mag het hele concept van tijdzones gewoon worden afgeschaft en gaan we allemaal lekker op basis van UTC werken. Geen verwarring meer bij het plannen van meetings / changes / etc., geen gezever meer met allerlei timezone mismatches bij het integreren van IT systemen, geen gedoe meer met zomer/wintertijd wisselingen.
Maar liever geen UTC/GMT, gewoon om de Britten ervanaf te brengen dat ze het centrum van het universum zijn.
Wat zou de tijd zijn op Mars ?
Welk punt/lijn op Mars houdt je aan voor de dagovergang.
Meest logisch is de hoogste berg te nemen imho.
Dan heb je voor Aarde however nog steeds 3 opties, Mount Everest (hoogste boven zeeniveau), Mauna Kea (hoogste vanaf basis) of Chimborazo (verste punt van centrum van onze planeet), waarin de laatste 2 de meest logische opties zijn voor interplanetaire definitie voor een dag-lijn.
Mars zou dan wel weer als een andere tijdzone gaan werken wat we als we tussen zonnestelsels gaan reizen wel weer opnieuw moeten gaan uitvinden, maar dat duurt voorlopig nog wel even.
How do you save a random generator ?
Verwijderd
Afschaffen prima, maar dan wel de zomertijd behouden.
Wat heb je eraan als het om 3 uur 's nachts in de zomer licht wordt en om 21.00 uur alweer donker is.
Dan slaap ik liever door tot minimaal 4 uur en vind het prettig als je s'avonds ook nog lekker lang in het licht kunt zitten.
En of dat nu wel of niet de 'juiste' tijd is, wat maakt het uit.
UMT of GMT. Who cares wat de Britten in hun koloniale verleden hebben opgedrongen aan de wereld.
Als zij het liever twee uurtjes vroeger willen hebben vind ik dat ook prima.
Wat heb je eraan als het om 3 uur 's nachts in de zomer licht wordt en om 21.00 uur alweer donker is.
Dan slaap ik liever door tot minimaal 4 uur en vind het prettig als je s'avonds ook nog lekker lang in het licht kunt zitten.
UMT of GMT. Who cares wat de Britten in hun koloniale verleden hebben opgedrongen aan de wereld.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2017 19:34 ]
Het gaat eigenlijk niet om tijd maar wanneer de zon op komt en ondergaat. Daar is ons hele ritme op vastgesteld. Dat dit economisch helemaal niet handig is zou er niet toe moeten doen.
Die smaken vaak het beste...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zou ook liever de wintertijd afschaffen. In de wintertijd gaat de zon op 29 december om 08:48 op. Met de zomertijd 09:48 dus. Lang donker, maar dan gaat de zon ipv 16:30 pas om 17:30 onder. Of de zon nu om 9 uur 's ochtends of om 10 uur 's ochtends opkomt. In beide gevallen ben ik al lang op mijn werk.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:28:
Afschaffen prima, maar dan wel de zomertijd behouden.
Overigens wordt het 's zomers met de wintertijd 'pas' om half 4 licht en gaat de zon onder om 21:00, het blijft dan nog wel drie kwartier licht daarna.
Dat dusOrion84 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:09:
Hier (China) geen winter / zomertijd, en mis het absoluut niet. Kan eerlijk gezegd niet zeggen dat ik er last van hebt gehad toen ik hierheen ben verhuisd.
Vriendin heeft regelmatig video conferences met Amerikaanse collega's aan zowel west als oostkust. En altijd gedoe met scheduling. Want dan is voor de collega aan de westkust weer te laat, of voor die aan de oostkust te vroeg.

Dat ga je niet op lossen met afschaffen van zomertijd en tijdzones. Ook als iedereen volgens dezelfde klok leeft zullen mensen nog steeds bij voorkeur overdag werken en ‘s nachts slapen.Kenzi schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 03:43:
[...]
Dat dus![]()
[...] Want dan is voor de collega aan de westkust weer te laat, of voor die aan de oostkust te vroeg. [...]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Dat zijn ze helemaal niet met UTC:enchion schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:50:
[...]
Maar liever geen UTC/GMT, gewoon om de Britten ervanaf te brengen dat ze het centrum van het universum zijn.
Het internationale letterwoord UTC is een compromis tussen het Franse "TUC" (Temps universel coordonné) en het Engelse "CUT" (Coordinated Universal Time). UTC is zelf geen afkorting.
Dus: UTC is geen Britse term, en UTC is geen GMT. Time to grow upUTC is bijna gelijk aan Greenwich Mean Time (GMT). GMT is echter een zuiver astronomische tijd.
Afschaffen die onzin. Gewoon Wintertijd behouden. Liefst geen tijd maar dat gaat toch niet gebeuren.
Ook al de schuld van de wintertijd: https://www.nu.nl/binnenl...-avondspits-van-jaar.html
En de koeien geven ook al minder melk...
Alles wat er deze week misgaat is de schuld van de wintertijd en dus van de Duitsers!
En de koeien geven ook al minder melk...
Alles wat er deze week misgaat is de schuld van de wintertijd en dus van de Duitsers!

Verwijderd
Kunnen we alsjeblieft de wintertijd afschaffen? Ik weet dat we eerst de wintertijd hadden en dat de zomertijd later kwam, dat doet er niet toe. De wintertijd afschaffen lijkt me beter. 
Of misschien nog beter, de wintertijd in de zomer en de zomertijd in de winter. Later op de dag licht in de winter en eerder op de avond donker in de zomer wat erg fijn is op hete dagen waarop je nog een paar uur wil wachten voordat je gaat slapen zodat het een beetje kan afkoelen in je slaapkamer.
Wat je ook wil, alles liever dan dat gekut met de klok met twee jaar te verzetten en de huidige wintertijd en zomertijd, wawt mij betreft.
Of misschien nog beter, de wintertijd in de zomer en de zomertijd in de winter. Later op de dag licht in de winter en eerder op de avond donker in de zomer wat erg fijn is op hete dagen waarop je nog een paar uur wil wachten voordat je gaat slapen zodat het een beetje kan afkoelen in je slaapkamer.
Wat je ook wil, alles liever dan dat gekut met de klok met twee jaar te verzetten en de huidige wintertijd en zomertijd, wawt mij betreft.
Twee keer per jaar*Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:12:
[...]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Zullen we afspreken dat iedereen die klaagt over een uurtje tijdverschil ook niet meer naar een andere tijdzone op vakantie gaat? Dat moet dan namelijk helemaal een drama zijn.
Zullen we afspreken dat dat onzin is?coelho schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:56:
Zullen we afspreken dat iedereen die klaagt over een uurtje tijdverschil ook niet meer naar een andere tijdzone op vakantie gaat? Dat moet dan namelijk helemaal een drama zijn.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Wat ik bedoel te zeggen is dat we enorm doorslaan om de effecten van één enkel uurtje, slechts 2x per jaar. Een extra aflevering op Netflix kijken of een level extra gamen waardoor je een uur later naar bed gaat dat is voor velen geen enkel probleem en wellicht eerder regel dan uitzondering, maar zodra we de klok verzetten dan komt deze discussie weer op gang. We wonen nou eenmaal op een deel van de planeet waar de lichtverdeling tussen zomer en winter behoorlijk scheef loopt. Waarom dan moeilijk doen over een minimale correctie om dit wat dragelijker te maken? Of gaat het weer de kant van de genderneutraliteit en zwartepieten discussies op waar een minimaal deel van de bevolking een aanpassing voor heel het land probeert door te drukken?
Wat mij betreft: Omdat die correctie het niet dragelijker maakt, maar juist een stuk vervelender.coelho schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:55:
[...]
Waarom dan moeilijk doen over een minimale correctie om dit wat dragelijker te maken?
Het is ook iets dat je elke dag bijna een half jaar lang treft: Als je klaar bent met werk dan is het al donker. Niet iets waar je incidenteel last van hebt.
Maar je hoeft niet bang te zijn dat dit 'doorgedrukt' wordt, want het wordt Europees geregeld dus de kans dat dit echt verandert lijkt me miniem.
[ Voor 33% gewijzigd door GekkePrutser op 17-11-2017 10:50 ]
Laat dat nou net in de wintertijd zijn, daar waar 'men' naar toe wil. Dus in dat geval heb je er helemaal geen baat bij om de zomertijd af te schaffen. Hooguit wanneer de wintertijd afgeschaft wordt, wat ook mijn voorkeur heeft indien het systeem veranderd wordt.GekkePrutser schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:41:
[...]
Wat mij betreft: Omdat die correctie het niet dragelijker maakt, maar juist een stuk vervelender.
Het is ook iets dat je elke dag bijna een half jaar lang treft: Als je klaar bent met werk dan is het al donker. Niet iets waar je incidenteel last van hebt.
Maar je hoeft niet bang te zijn dat dit 'doorgedrukt' wordt, want het wordt Europees geregeld dus de kans dat dit echt verandert lijkt me miniem.
Volgens mij hebben de meeste mensen hier in dit topic daar de voorkeur aan, dus daar doelde ik inderdaad op.coelho schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:28:
[...]
Laat dat nou net in de wintertijd zijn, daar waar 'men' naar toe wil. Dus in dat geval heb je er helemaal geen baat bij om de zomertijd af te schaffen. Hooguit wanneer de wintertijd afgeschaft wordt, wat ook mijn voorkeur heeft indien het systeem veranderd wordt.
We moeten ook niet vergeten dat het leven enorm is veranderd sinds de tijd dat dit soort dingen zijn ingevoerd. Er is nu meer straatverlichting, en ook zijn de werktijden niet meer zo statisch. Flexibele werktijden ivm files, dat soort dingen. Veel meer mensen beginnen veel later dan vroeger.
Mwah, in 1977 (toen de zomertijd in NL werd ingevoerd) hadden ze óók al straatverlichting, hoor. Het is niet of dat ergens in de Middeleeuwen was. 
Werktijden zijn nu flexibeler, dat klopt. Er zijn echter niet alleen aardig wat mensen die later beginnen, maar ook héél veel die vroeger stoppen.
Werktijden zijn nu flexibeler, dat klopt. Er zijn echter niet alleen aardig wat mensen die later beginnen, maar ook héél veel die vroeger stoppen.
Kleine kick.
Vandaag stemt het Europees Parlement over het stoppen van de omschakeling tussen zomertijd en wintertijd.
Vandaag stemt het Europees Parlement over het stoppen van de omschakeling tussen zomertijd en wintertijd.
Maakt het ook serieus kans? Ik heb er nog niets over gelezen.XWB schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:14:
Kleine kick.
[edit]
Bron gevonden: https://www.nrc.nl/nieuws...affing-zomertijd-a1591489
[ Voor 17% gewijzigd door Bigs op 08-02-2018 12:26 ]
Precies, het is juist ontzettend irritant dat het voor veel mensen in de winter zowel voor als na het werk donker is. Velen werken tegenwoordig binnen en krijgen zodoende weinig zonlicht. Ik zie overal mensen met een slecht humeur en ben er van overtuigd dat dit met het gebrek aan zonlicht te maken heeft.GekkePrutser schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:41:
[...]
Wat mij betreft: Omdat die correctie het niet dragelijker maakt, maar juist een stuk vervelender.
Schaf dan inderdaad de wintertijd af als het klok verzetten zo'n probleem is. Dan winnen we in de winter tenminste wat daglicht terwijl we in de zomer de lange avonden houden.
Vooralsnog stemt een grote meerderheid voor.Bigs schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:23:
[...]
Maakt het ook serieus kans? Ik heb er nog niets over gelezen.

Tjah, en dan krijg je later het effect dat je moet gaan slapen terwijl het licht is terwijl je opstaat terwijl het donker is, ook niet bevorderlijk voor je biologische klok.GH45T schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:26:
[...]
Precies, het is juist ontzettend irritant dat het voor veel mensen in de winter zowel voor als na het werk donker is. Velen werken tegenwoordig binnen en krijgen zodoende weinig zonlicht. Ik zie overal mensen met een slecht humeur en ben er van overtuigd dat dit met het gebrek aan zonlicht te maken heeft.
Schaf dan inderdaad de wintertijd af als het klok verzetten zo'n probleem is. Dan winnen we in de winter tenminste wat daglicht terwijl we in de zomer de lange avonden houden.
Het donker-donker in de winter kan je niet veel aan doen. Er is trouwens niemand die je tegenhoud een job met dynamische uren te gaan zoeken om dat te voorkomen.
En ja, een kantoor zonder vensters zou illegaal moeten zijn. Kan er spijtig genoeg over meespreken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.