alexbl69 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:07:
Die fout is inderdaad in het begin gemaakt bij sommige woningen met een warmteterugwinsysteem (wtw)
Met het wtw systeem an sich is niks mis, het gaat echter mis bij de planning en installatie. Ramen die niet open kunnen is een gotspe. Indien het nodig is moeten ten allen tijde de ramen kunnen worden geopend, wtw-systeem of niet.
Duidelijk. Dit is overigens niet enkel bij woningen, bij een universiteit in mijn woonplaats heb je hetzelfde probleem, daar heb je eveneens geen ramen die open kunnen, of in een ander en recent gebouwd gebouw wel deuren maar die deuren zitten op slot.
Nog steeds worden veel wtw systemen zonder deugdelijk advies aan de bewoners opgeleverd. Deze systemen hebben namelijk onderhoud nodig, net als de CV-ketel. Filters moeten periodiek vervangen worden, het kanalensysteem gereinigd. Gebeurt helaas bijna nooit. En in tegenstelling tot bij een CV ketel waarbij je wel merkt dat hij defect is, is dat bij een wtw systeem veel minder. De luchtkwaliteit wordt langzaam minder, maar je merkt het niet direct.
En dan is het de vraag in hoeverre het relevant is waar het fout gaat. Kan je het oplossen waar het fout gaat dan is het relevant, blijkt dit in de praktijk te veel gevraagd omwille van allerlei moeilijk op te lossen beperkingen, moet je dan niet constateren dat het niet werkt? Ik stel bij die lokale universiteit vast dat het systeem niet goed werkt. Het is warm en benauwd, ook in grote klaslokalen waar 30-80 studenten zitten (ook bij 30 gaat het al fout!). Je hoeft maar de gang op te gaan en de luchtkwaliteit is veel beter (grote open ruimte richting deuren die de hele tijd open gaan. Of dat het komt doordat de fan niet hoog genoeg staat, om wat voor reden dan ook (lawaai, capaciteit systeem), of omdat mensen het verprutsen (niet vaak genoeg het filter vervangen), het blijkt in ieder geval niet goed te werken. Dit is mijn ervaring met tal van gebouwen (ook elders) waarin je afhankelijk bent van een ventilatiesysteem. Ik zal niet stellen dat het altijd fout gaat maar meestal wel wat betreft de gebouwen waarin ik ben geweest en waarin je enkel zo'n ventilatiesysteem hebt. Dat sluit aan bij wat jij hier aangeeft, dat vrijwel nooit het onderhoud goed gebeurt.
Vraagje, aangezien jij er meer van lijkt te weten.
Als je net zo veel zou ventileren als wanneer je het raam open zou zetten, om de zuurstofconcentratie en vochtigheid gunstig te beïnvloeden, wat heeft het ventilatiesysteem dan nog voor zin in vergelijking met een raam wat open kan.
Eventueel in combinatie met een hor als je insecten buiten wil houden.
Andersom, als je minder lucht zou verplaatsen met ventileren dan wanneer je een raam open zet, om zodoende het afkoelen van de lucht binnen te beperken, krijg je dan niet ook een slechtere zuurstofconcentratie en luchtvochtigheid. Misschien zie ik iets over het hoofd omdat ik er minder kennis van heb en kan ik wat leren van jou. Ik denk dat ik jou eigenlijk vraag hoe je warmte kan behouden (terugwinnen) zonder minder lucht van buiten binnen te laten. De enige optie die ik hiervoor snel kan bedenken is door de warme binnenlucht te laten stromen langs een stof die gemakkelijk warmte opneemt en vasthoudt, bijvoorbeeld water.
PS
Ook ik heb gevoelige luchtwegen en in het algemeen een overgevoelig immuunsysteem en ik ben er dientengevolge gevoeliger voor dan de meeste mensen. Ik heb in dergelijke ruimtes o.a. last van benauwdheid (minder zuurstof?), oogirritatie (vergelijkbaar met wat je krijgt als reactie op pollen als je hooikoorts hebt, ja, dat heb ik ook) en ik moet erg veel gapen terwijl ik dat normaal gesproken helemaal niet doe en ik me ook echt niet verveel of te weinig heb geslapen of zo. Ik functioneer helaas als een geigerteller bij radioactieve isotopen maar dan voor de luchtkwaliteit.
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 23-03-2018 00:05
]