Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Uitslag van de stemming is:
De uitkomst van de stemming is dat de Europese Commissie wordt gevraagd onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van het eventuele afschaffen van het verzetten van de klok. Een stap in de goede richting voor de voorstanders, maar de uiteindelijke beslissing wordt vooruit geschoven.
Kenmerkend voor Brussel natuurlijk om eerst een (duur) onderzoek te lanceren :p Maar er is iig niet tegen gestemd, dus een stapje in de goede richting.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:50:
[...]

Tjah, en dan krijg je later het effect dat je moet gaan slapen terwijl het licht is terwijl je opstaat terwijl het donker is, ook niet bevorderlijk voor je biologische klok.

Het donker-donker in de winter kan je niet veel aan doen. Er is trouwens niemand die je tegenhoud een job met dynamische uren te gaan zoeken om dat te voorkomen.

En ja, een kantoor zonder vensters zou illegaal moeten zijn. Kan er spijtig genoeg over meespreken.
Het punt is nu juist dat een groep mensen het klok-verzetten wil afschaffen en daarmee is er wél iets te doen aan het donker-donker wat veel mensen ervaren. Slapen terwijl het licht is, daar heb je gordijnen, of als dat nodig is rolluiken voor.

Als de zomertijd wordt afgeschaft en niet de wintertijd is dat wat mij betreft echt een gemiste kans en een achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
GH45T schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Precies, het is juist ontzettend irritant dat het voor veel mensen in de winter zowel voor als na het werk donker is. Velen werken tegenwoordig binnen en krijgen zodoende weinig zonlicht. Ik zie overal mensen met een slecht humeur en ben er van overtuigd dat dit met het gebrek aan zonlicht te maken heeft.

Schaf dan inderdaad de wintertijd af als het klok verzetten zo'n probleem is. Dan winnen we in de winter tenminste wat daglicht terwijl we in de zomer de lange avonden houden.
Dat komt ook omdat we een hele sombere winter hebben dit jaar met zomaar een derde minder zon van de weinige hoeveel die we in de winter krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/geografische-overzichten/archief/maand/sq/mnd-ano-sq201712.png
normaal:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/geografische-overzichten/archief/maand/sq/mnd-norm-sq201012.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/geografische-overzichten/archief/maand/sq/mnd-ano-sq201801.png
normaal
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/geografische-overzichten/archief/maand/sq/mnd-norm-sq201001.png

Verder heeft het bijna elke dag wel geregend de afgelopen maanden en hebben we deze week eindelijk weer eens een zonnige periode. Dat helpt allemaal ook mee aan het sombere gevoel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Ik zou zeggen, laten we gewoon naar de best passende tijdszone overstappen. Voor ons is dat Britse tijd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fransen en Britten in dezelfde tijdzone? Not going to happen. :+

Ja, qua meridianen zou de 0/+1 grens op de Nederlands-Duitse grens liggen. Zelfs Spanje ligt westelijker dan Engeland en heeft helemaal de verkeerde tijdzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42
Brent schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:53:
Ik zou zeggen, laten we gewoon naar de best passende tijdszone overstappen. Voor ons is dat Britse tijd.
En dan zeker ook de zomertijd afschaffen zodat het effectief 2 uur eerder licht en donker is dan nu?
Op 21 juni zou de zon dan om 3:22 opkomen, en om 20:01 ondergaan.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
CyBeR schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:30:
[...]

Zullen we afspreken dat dat onzin is?
Hoezo? dit is toch precies hetzeldfe. Alleen is het natuurlijk wel de keuze die je dan maakt.

Overigens afschaffen prima. maar laten we dan wel naar +2 gaan. Want ik vind het heerlijk om tot 23:00 uur buiten te kunnen zijn.

En nu is het om 5 uur al schemer dat wordt dan dus ook 4 uur.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Brent schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:53:
Jij vindt het wel prima dat in juli de zon om 4:19 's nachts opkomt? De best passende tijdzone past gewoonweg niet bij onze levensstijl. 12:00 is niet het midden van de dag, dan zitten we doorgaans pas op 1/3e. Doe mij maar continu UTC+2.

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2018 22:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:38:
[...]

Jij vindt het wel prima dat in juli de zon om 4:19 's nachts opkomt? De best passende tijdzone past gewoonweg niet bij onze levensstijl. 12:00 is niet het midden van de dag, dan zitten we doorgaans pas op 1/3e. Doe mij maar continu UTC+2.
Waarom de tijdzones/tijden aanpassen aan onze levensstijl, en niet zelf een levensstijl definieren.

We moeten gewoon af van dat onnodige synchroonzwemmen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@enchion Niet mee eens. Mijn kinderen gaan naar school, het is nogal logisch dat dat vaste tijden zijn. En dan is het ook logisch dat werk overlapt met die tijden. En dan is het ook logisch dat andere banen ook overlappen met schooltijden, want dat communiceert nou eenmaal makkelijker, ookal heeft niet iedereen kinderen die naar school gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2018 23:49 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het ligt er maar aan in hoeverre de samenleving bereid is om iedereen meer flexibiliteit te geven, het is een combinatie van cultuur en organiseren. Er zijn bijvoorbeeld landen (Frankrijk geloof ik) waarbij op basisscholen voor en na de les gewoon opvang is en de mogelijkheid tot huiswerk maken, etc. Zo creëer je een flexibele buffer waardoor je niet strak gebonden bent aan vaste start en stoptijden. Een ouder kan z'n kind om 8:00 of om 9:00 brengen, of een andere variant.

Hetzelfde geld met werk, de tijden dat op kantoor iedereen stipt voor 9:00 binnen moest zijn en het kantoor na 17:30 verlaten is waarna om 18:00 het gezin aan de tafel zit is steeds meer verleden tijd.

Het zou voor de spits ook heel wat schelen als er meer flexibiliteit mogelijk was.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@defiant Het gaat echter niet om een uurtje verschil, imho. De flexibiliteit waar jij het over hebt bestaat in de regel al. Alleen al bij mij op kantoor beginnen sommigen om 8:30 en anderen om 11:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
.oisyn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:38:
[...]

Jij vindt het wel prima dat in juli de zon om 4:19 's nachts opkomt?
In juli heb je sowieso een overschot aan daglicht, dus wat is hier mis mee?
De best passende tijdzone past gewoonweg niet bij onze levensstijl. 12:00 is niet het midden van de dag, dan zitten we doorgaans pas op 1/3e. Doe mij maar continu UTC+2.
Dan moet ik dus écht meer dan de helft van het jaar in het donker opstaan, he... :/

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Internationaal gezien is Britse tijd niet onlogisch nee, en hoewel ik het grappig zou vinden dat degene die klagen over een imo niet bestaand probleem op die manier genaaid worden, is toch het nadeel dat ik dan net zo hard genaaid word, dus doe maar niet.

@Bananenplant, moet ik dat nou echt uitleggen? Sommige mensen vinden het leuk om om 9 uur nog in hun achtertuin te zitten 's avonds, er zijn weinig die dat graag om 4 uur 's ochtends doen. Of bijvoorbeeld sporten bij normaal licht.

En in juli valt dat probleem nog mee, maar dan is in September het donker om 6 uur, en licht om 6 uur (globaal). Dus de hele avond is het donker, alleen om te zorgen dat de tijd wanneer veruit het merendeel slaapt het licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
defiant schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 00:53:
Het ligt er maar aan in hoeverre de samenleving bereid is om iedereen meer flexibiliteit te geven, het is een combinatie van cultuur en organiseren. Er zijn bijvoorbeeld landen (Frankrijk geloof ik) waarbij op basisscholen voor en na de les gewoon opvang is en de mogelijkheid tot huiswerk maken, etc. Zo creëer je een flexibele buffer waardoor je niet strak gebonden bent aan vaste start en stoptijden. Een ouder kan z'n kind om 8:00 of om 9:00 brengen, of een andere variant.

Hetzelfde geld met werk, de tijden dat op kantoor iedereen stipt voor 9:00 binnen moest zijn en het kantoor na 17:30 verlaten is waarna om 18:00 het gezin aan de tafel zit is steeds meer verleden tijd.

Het zou voor de spits ook heel wat schelen als er meer flexibiliteit mogelijk was.
Juist. Bovendien, als de zon om 4:15 opkomt, is onze tijdszone dan wel goed gedefinieerd?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Sissors schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:51:
...
Sommige mensen vinden het leuk om om 9 uur nog in hun achtertuin te zitten 's avonds, er zijn weinig die dat graag om 4 uur 's ochtends doen. Of bijvoorbeeld sporten bij normaal licht.

En in juli valt dat probleem nog mee, maar dan is in September het donker om 6 uur, en licht om 6 uur (globaal). Dus de hele avond is het donker, alleen om te zorgen dat de tijd wanneer veruit het merendeel slaapt het licht is.
Dit is exact de reden waarom ik vind dat dit geen Europese problematiek is. Wat weet een Spanjaard of Italiaan nou van onze beleving van zomer- of wintertijd? Het is daar ook hartje zomer al om 21.00 uur donker en het wordt er pas rond 06.00 uur weer licht. Dat zijn heel andere extremen dan bij ons, laat staan nog Noordelijker.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Sissors mensen die dat fijn vinden kunnen natuurlijk ook gewoon hun ritme naar voren schuiven ipv het collectief daartoe dwingen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Bananenplant schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:54:
@Sissors mensen die dat fijn vinden kunnen natuurlijk ook gewoon hun ritme naar voren schuiven ipv het collectief daartoe dwingen ;) .
Als we zo gaan redeneren kunnen we beter een globale tijdzone over de hele wereld afspreken, hebben we ook meteen geen misverstanden over hoe laat een afspraak plaatsvindt. In dat geval maakt ieder gewoon zijn eigen planning in de uren van de dag. Start van een gebruikelijke werkdag zou dan zomaar om 00:00 kunnen zijn bijvoorbeeld.

Maar goed, als je de lunch als middenpunt van de dag neemt, rond 12 uur dus, valt een stuk van de werkdag daarvoor en een stuk van de werkdag daarna. en na afloop is er tijd voor diner en vervolgens vrije tijd. Dat is een gebruik en ontstaan uit eeuwen aan praktijk. Het is dan niet logisch om de dag te gaan verschuiven zodat we massaal om 4 uur 's nachts opstaan omdat het dan licht is en om 8 uur 's avonds al naar bed gaan, direct na het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Juist. Bovendien, als de zon om 4:15 opkomt, is onze tijdszone dan wel goed gedefinieerd?
Moeten we weer overgaan naar Amsterdamse tijd? Zonsopkomst om 4:45 en zonsondergang om 21:20?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
GH45T schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:04:
[...]
Maar goed, als je de lunch als middenpunt van de dag neemt, rond 12 uur dus, valt een stuk van de werkdag daarvoor en een stuk van de werkdag daarna. en na afloop is er tijd voor diner en vervolgens vrije tijd. Dat is een gebruik en ontstaan uit eeuwen aan praktijk. Het is dan niet logisch om de dag te gaan verschuiven zodat we massaal om 4 uur 's nachts opstaan omdat het dan licht is en om 8 uur 's avonds al naar bed gaan, direct na het eten.
Er is geen middelpunt van de dag, dat verschilt per persoon. En als je dan toch een algemeen middelpunt van de dag moet noemen dan is dat zeker niet om 12 uur. Als ik uitga van 8 uur slaap en 16 uur wakker (dit klopt al niet voor iedereen) ga ik er vanuit dat wederom het gemiddelde tussen 7 en 23 uur wakker is. Het middelpunt van de dag ligt dan op 15:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een herziening van de werk- en schooltijden kan zeker geen kwaad. We dwingen onszelf in een soort 20.00 journaal regime, terwijl dat misschien niet eens zo logisch is in de seizoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
Audiowaste schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:25:
[...]

Er is geen middelpunt van de dag, dat verschilt per persoon. En als je dan toch een algemeen middelpunt van de dag moet noemen dan is dat zeker niet om 12 uur. Als ik uitga van 8 uur slaap en 16 uur wakker (dit klopt al niet voor iedereen) ga ik er vanuit dat wederom het gemiddelde tussen 7 en 23 uur wakker is. Het middelpunt van de dag ligt dan op 15:00 uur.
Het punt is juist dat als toch iedereen zijn eigen planning in de dag gaat maken we helemaal geen zomertijd en wintertijd of zelfs maar tijdzones nodig hebben. Dan kunnen we beter een wereldwijde klok invoeren en dat iedereen zijn eigen planning maakt in de beschikbare tijd.

Ik kan wel alvast verklappen dat mijn gewenste planning dan meer op zomertijd lijkt dan wintertijd. Dan pik ik in mijn vrije tijd ook in de wintertijd wat zonlicht mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 18:16
GH45T schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:07:
[...] en daarmee is er wél iets te doen aan het donker-donker wat veel mensen ervaren.
We hebben in Nederland nu eenmaal dik tweeënhalve maand dat de daglengte niet boven de 9 uur uitkomt, met een minimum van ongeveer 7 uur en drie kwartier. Dus je kan in die periode geen werktijden kiezen waarbij je niet in het donker van of naar je werk gaat. En realistisch gezien ontkom je niet aan een donkere heen en terugreis, of we moeten onze ritmes door het jaar heen wel heel drastisch gaan verschuiven. Dat heeft zelf ook weer allerlei negatieve gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lapa schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:47:
[...]
We hebben in Nederland nu eenmaal dik tweeënhalve maand dat de daglengte niet boven de 9 uur uitkomt, met een minimum van ongeveer 7 uur en drie kwartier. Dus je kan in die periode geen werktijden kiezen waarbij je niet in het donker van of naar je werk gaat. En realistisch gezien ontkom je niet aan een donkere heen en terugreis, of we moeten onze ritmes door het jaar heen wel heel drastisch gaan verschuiven. Dat heeft zelf ook weer allerlei negatieve gevolgen.
Je kan niet voorkomen dat je niet in het donker van of naar je werk gaat. Maar het zou wel fijn als het nog licht is als je van je werk terugkomt. In de ochtend heb je er toch niet zo veel aan.

Goed om te zien dat er in de EU zo veel animo is om de zomertijd te herzien. Ik hoop alleen dat ze dan ook de tijdzones gaan herzien. Zelf woon ik in Spanje en dat zit wat mij betreft ook in de verkeerde tijdzone. Dezelfde als Portugal en Engeland zou veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 19:25
@GekkePrutser Maar wie krijgt dan het recht om naar huis te gaan als het nog licht is? De ochtend mens die al om 7 uur aan het werk is of de avond mens die pas tegen een uur of 10 begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Dronium Het gaat natuurlijk niet alleen om het naar huis gaan, maar om het feit dat je 's avonds nog wat licht hebt. Of je nou om 16:00 of om 18:00 uit je werk komt. Verder staat het natuurlijk buiten kijf dat als de persoon die om 18:00 vertrekt dat doet als het nog licht is, dat de persoon die om 16:00 vertrekt dat ook doet, dus dat recht zouden ze allebei moeten hebben ;)

[ Voor 38% gewijzigd door .oisyn op 09-02-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dronium schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:56:
@GekkePrutser Maar wie krijgt dan het recht om naar huis te gaan als het nog licht is? De ochtend mens die al om 7 uur aan het werk is of de avond mens die pas tegen een uur of 10 begint?
Beiden :) De ochtendmens heeft er altijd meer profijt van natuurlijk. Persoonlijk begin ik ook pas om 10 uur trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 09-02-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben zelf een ochtend mens dus in de winter heb ik het weer zwaarder :P

Aan de andere kant, stel dat de zomertijd wordt afgeschaft gaan mensen dan niet automatisch eerder opstaan?
aka: Waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan het tijdstip dat men nu opstaat?

Persoonlijk vind ik het om 22:00u in het donker ook gezellig op een terrasje, als het maar warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ja maar dat is het dus niet. Of nou ja, het is een 'uur' kouder dan met zomertijd. Tenzij je natuurlijk de handel vol zet met terrasverwarmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:18:
Ja maar dat is het dus niet. Of nou ja, het is een 'uur' kouder dan met zomertijd. Tenzij je natuurlijk de handel vol zet met terrasverwarmers.
Of je trekt gewoon een vest aan :P

Anders zou je ook terras warmers nodig hebben vanaf 23:00.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GH45T
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Leuk een vest, maar waarom? Wat is er mis met de zomertijd?

Ik blijf er bij, als er iets wordt aangepast aan winter/zomertijd dan liever het hele jaar door de zomertijd. Vooral in de winter zou een uur langer licht 's middags zeer welkom zijn en in de zomer vind ik de lange avonden ook erg fijn.

Wil niet zeggen dat ik geen ochtendmens ben overigens, maar mij stoort het minder dat het 's ochtends donker is dan 's middags na het werk al donker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zanussi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
Zomertijd afschaffen? Ja graag. Zomertijd is een extra moderne onnodige complicatie bovenop de complicaties die de moderne westerse kalender al bevat. Zo tellen wij de 7e maand van het jaar als de 9e, de 8e maand tellen we als 10e, de 10e maand tellen wij als de 12e en laatste maand van het jaar. Er zijn, kort gezegd, teveel egotrippende romaanse reli-despotische control-freaks geweest in het verleden.

20 maart
lente equinox
De dag is even lang als de nacht. De dagen worden langer.

25 maart
Begin zomertijd. De klok gaat 1 uur vooruit. Iedereen doet alles 1 uur later.

21 juni
zomer solstice
De langste dag. De dagen worden korter. Iedereen doet alles 1 uur later, tot ver na zonsondergang.

23 september (latijns; septa is 7)
herfst equinox
De dag is even lang als de nacht. De dagen worden korter. Iedereen doet alles 1 uur later, lang nadat de zon is ondergegaan.

28 oktober (latijns; octa is 8 )
Einde zomertijd. De klok gaat 1 uur achteruit. Iedereen doet alles 1 uur eerder.

22 december (latijns; deca is 10)
winter solstice
De kortste dag. De dagen worden langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Ik blijf het lastig vinden of mensen nu serieus zijn of aan het trollen zijn. Maar voor het geval het serieus is: Meer mensen gaan slapen rond 2300 als om 2200. En zelfs als het niet zo is, dan heb je toch een uur minder lang die terras warmer nodig.

Een vest aan trekken is overigens een prima oplossing, als dat voldoende is. Maar zomertijd is niet alleen op 20 juli het geval. Ook op 2 mei is het zomertijd, en dan heb je al een vest aan, en zou je een jas aan moeten gaan doen een uur eerder.

Zo vraag ik me ook af bij @zanussi of dat nou echt serieus is, en zo ja of dat nou echt het beste argument is tegen zomertijd? Want als het daar bij blijft, dan kunnen we imo we de conclusie trekken dat er geen fatsoenlijke argumenten tegen zijn.
Want om te beginnen al: Zomertijd is te complex? Laten we niet overdrijven. En dan vooral te complex, omdat je door de oorspronkelijke Latijnse namen van onze maanden helemaal in de war wordt gebracht? En daar komt nog bovenop dat de omslag tussen zomer en wintertijd niet is tijdens de equinoxxen, want die volg je natuurlijk op de voet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Is er ergens een onderzoek waar staat dat er meer mensen om 23:00 naar bed gaan dan om 22:00?

We kunnen ook zelf ons ritme aanpassen ipv steeds de klok te verzetten, aangezien het zomers eerder licht wordt heb je daar ook minder last van...

En misschien ook nog beter voor onze gezondheid: https://mens-en-gezondhei...het-belang-van-slaap.html

De wintertijd / originele tijd is gewoon over het jaar de meest gebalanceerd over de dag.

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 20-03-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wintertijd is gebalanceerd? Dus jij staat lekker om 4 uur 's ochtends op in de zomer? (Of nog eerder).

Overigens ook met zomertijd mag je slapen hoor, dat veranderd niet. Wel een erg belabberde redenatie ook, gezien je de zin ervoor nog het hebt over ons ritme aanpassen aan het licht. Dus in de zomer dan met een enorm slaapgebrek rondlopen.

Anyway: https://mens-en-gezondhei...het-belang-van-slaap.html
De gemiddelde Nederlander gaat om 6 minuten voor half 12 naar bed
Ik denk dat we dan wel kunnen stellen dat er meer mensen om 23:00 dan om 22:00 naar bed gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 20-03-2018 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik denk dat het psychologische effect van deze wijzigingen belangrijker is dan men voordoet. Meer licht later op de avond lijkt mij veel fijner dan 's morgens iets minder lang donker.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
matthewk schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:33:
Ik denk dat het psychologische effect van deze wijzigingen belangrijker is dan men voordoet. Meer licht later op de avond lijkt mij veel fijner dan 's morgens iets minder lang donker.
Die stelling is lastig te bewijzen, aangezien een groot deel van werkend Nederland vroeg begint. Een deel vind het fijn als het 's ochtends al licht is wanneer ze naar hun werk gaan en een ander deel niet.

Voor mij is tijd maar een referentie, maar heb het idee dat veel mensen (die voor zomertijd zijn) meer waarde aan tijd hechten dan in mijn ogen noodzakelijk.
Ligt waarschijnlijk ook deels aan de branche waar ik in werk.
Sissors schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:21:
Wintertijd is gebalanceerd? Dus jij staat lekker om 4 uur 's ochtends op in de zomer? (Of nog eerder).
Als je om 4 uur begint/opstaat ga je meestal niet om 23:00u naar bed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 18:16
Afschaffen of niet maakt mij niet zoveel uit. Maar ik vind het wel heel fijn als de overgang in een lang weekend is. Ik heb best moeite met het vroege opstaan en een dag extra om te wennen helpt daar enorm bij. Dit jaar is het in een 'normaal' weekend, terwijl het weekend daarna voor de meeste mensen een lang weekend is. Beetje jammer dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Lapa schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:06:
Afschaffen of niet maakt mij niet zoveel uit. Maar ik vind het wel heel fijn als de overgang in een lang weekend is. Ik heb best moeite met het vroege opstaan en een dag extra om te wennen helpt daar enorm bij. Dit jaar is het in een 'normaal' weekend, terwijl het weekend daarna voor de meeste mensen een lang weekend is. Beetje jammer dus.
Ik heb er meestal 2 weken last van en m'n kat ook ongeveer :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexmael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 13:20
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:02:
[...]

Wat een overdreven gedoe

Er is een groot deel van de nederlanders waaronder ik die in diensten werkt die hebben wel iets grotere verschuivingen dan 1 miezerig uurtje 2 keer per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dexmael schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:53:
[...]

Wat een overdreven gedoe

Er is een groot deel van de nederlanders waaronder ik die in diensten werkt die hebben wel iets grotere verschuivingen dan 1 miezerig uurtje 2 keer per jaar
Heb zelf ook in diensten gewerkt dus ken het... maar over welke verschuiving heb je het? Dat je switcht van dienst?

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 20-03-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:39:
Is er ergens een onderzoek waar staat dat er meer mensen om 23:00 naar bed gaan dan om 22:00?

[...]
Vast wel...

De meeste normale mensen (Ik dus niet...) gaan over het algemeen rond een uur of elf naar bed, staan om ongeveer zeven uur weer op, gaan rond een uur of acht naar hun werk en dan rond half zes of zo weer naar huis. Dan zo gauw mogelijk eten om vanaf een uur of zeven, half acht nog wat aan je avond te hebben... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:00
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:02:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: op welke manier heb je er last van? Als dit komt door je dagelijkse ritme, is je weekend ritme hetzelfde als je doordeweekse ritme?

OT: als we de zomertijd afschaffen, dan eigenlijk liever de wintertijd afschaffen. Als ochtendmens kan ik het vroege licht wel waarderen, maakt het opstaan een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:38:
[...]

Vast wel...

De meeste normale mensen (Ik dus niet...) gaan over het algemeen rond een uur of elf naar bed, staan om ongeveer zeven uur weer op, gaan rond een uur of acht naar hun werk en dan rond half zes of zo weer naar huis. Dan zo gauw mogelijk eten om vanaf een uur of zeven, half acht nog wat aan je avond te hebben... :)
Ga meestal om 22:30 slapen en 5:30 weer op en 's avonds doe ik ook nog dingen, maar donker of niet maakt me echt niks uit :P in de winter heb je dat licht 's avonds ook niet ongeacht winter of zomer tijd...
XFlame schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:50:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: op welke manier heb je er last van? Als dit komt door je dagelijkse ritme, is je weekend ritme hetzelfde als je doordeweekse ritme?
Weekend ritme is iets anders dan doordeweeks.

Maar het voelt alsof ik een constant een lichte kater heb. En van zomer naar wintertijd loopt m'n kat 2 weken 1 uur te vroeg te miepen.
OT: als we de zomertijd afschaffen, dan eigenlijk liever de wintertijd afschaffen. Als ochtendmens kan ik het vroege licht wel waarderen, maakt het opstaan een stuk makkelijker.
Volgens mij heb je het verkeerd geformuleerd? Als je vroeg licht kan waarderen dan wil je juist de zomertijd afschaffen lijkt me :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 07:54
Zomertijd heeft volgens mij zijn beste tijd wel gehad. Vroeger zal het vast nut gehad hebben, maar iedereen met kinderen ziet er (met name in het najaar) als een berg tegenop om de kinderen weer in het ritme te krijgen.

Zelf heb ik er niet heel erg veel last van, behalve van al het werk om de boel weer goed te zetten 2x per jaar. Ik zie echt weinig toegevoegde waarde om dit nu nog te handhaven.

Stopzetten die handel en alleen de reguliere tijd aanhouden wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verhaal van besparing klopt niet!

Want het kantoor waar overdag de verlichting wordt uitgezet bestaat niet. Beter daarom hele jaar door zomertijd aanhouden.
Want dan hebben mensen thuis na werk een uur langer licht, en mensen thuis doen namelijk wel de lampen uit wanneer het buiten licht genoeg is met als gevolg energie besparing.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2018 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:21:
Want het kantoor waar overdag de verlichting wordt uitgezet bestaat niet. Beter daarom hele jaar door zomertijd aanhouden.
Ja lekker hoor, als het in de winter pas licht wordt als ik al anderhalf uur op kantoor zit ;( . We zitten al te ver naar het westen voor onze tijdzone...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:07:
[...]Ja lekker hoor, als het in de winter pas licht wordt als ik al anderhalf uur op kantoor zit ;( . We zitten al te ver naar het westen voor onze tijdzone...
Anders wordt het licht als je een half uur op kantoor zit. Wat is het verschil? Je zit toch maar op kantoor :)

Liever dat het licht is als je er wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
GekkePrutser schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:47:
[...]

Anders wordt het licht als je een half uur op kantoor zit. Wat is het verschil? Je zit toch maar op kantoor :)

Liever dat het licht is als je er wat aan hebt.
Het verschil is dat ik niet fatsoenlijk wakker word totdat het een beetje licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:51:
[...]

Het verschil is dat ik niet fatsoenlijk wakker word totdat het een beetje licht is.
Dat probleem heb ik ook en dat is ook "in geprogrammeerd" in de mens.
Mensen worden wakker door licht (daarom heb je ook licht wekkers etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexmael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 13:20
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:06:
[...]

Heb zelf ook in diensten gewerkt dus ken het... maar over welke verschuiving heb je het? Dat je switcht van dienst?
Verschuiving van slaapritme uiteraard want daar gaat het toch uiteindelijk om bij het verzetten van de klok dat je een uur eerder/later moet gaan slapen of opstaan.

Mensen die in diensten werken van bijvoorbeeld 6 tot half 4 en half 4 tot 1 uur s'nachts moeten ieder week hun slaapritme verschuiven met een paar uur dus die begrijpen niet dat mensen zo moeilijk doen over dat ene uur 2 keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:50:
En ja, een kantoor zonder vensters zou illegaal moeten zijn. Kan er spijtig genoeg over meespreken.
Dat sowieso! In een beschaafd land is dat illegaal. Echter gaat dat je beperkt helpen, De UV-golflengtes (spectrum) gaan niet of nagenoeg niet doorheen glas en juist dat UV-licht heb je nodig voor melatonine (en vitamine D). Met andere woorden, als je een kantoorbaan hebt of om een andere reden binnen werkt, blijf niet binnen tijdens je pauze maar ga naar buiten toe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Afschaffen die onzin is echt niet meer van deze tijd.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Dat sowieso! In een beschaafd land is dat illegaal. Echter gaat dat je beperkt helpen, De UV-golflengtes (spectrum) gaan niet of nagenoeg niet doorheen glas en juist dat UV-licht heb je nodig voor melatonine (en vitamine D). Met andere woorden, als je een kantoorbaan hebt of om een andere reden binnen werkt, blijf niet binnen tijdens je pauze maar ga naar buiten toe. ;)
Idd ga altijd een rondje wandelen tijdens de pauze (buiten :P ) sowieso 8/9u achter de pc zitten/vergaderen wordt je sowieso gaar van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Dexmael schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:45:
Verschuiving van slaapritme uiteraard want daar gaat het toch uiteindelijk om bij het verzetten van de klok dat je een uur eerder/later moet gaan slapen of opstaan.
Hoeveel mensen slapen precies de tijd wat ze nodig hebben? De meeste mensen hebben geen exacte tijd waarop ze naar bed gaan en soms duurt het lang voordat ze in slaap vallen en/of worden ze 's nachts wakker, terwijl de volgende ochtend op exact de zelfde tijd de wekker weer gaat.

Juist de andere zaken dan de zomertijd/wintertijd-verschuiving leveren problemen op voor de nachtrust.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:18:
[...]

Idd ga altijd een rondje wandelen tijdens de pauze (buiten :P ) sowieso 8/9u achter de pc zitten/vergaderen wordt je sowieso gaar van.
Ja, en zeker in die 'moderne' veel te sterk geïsoleerde gebouwen waarin het benauwd is omdat er geen goede ventilatie is. Ik begrijp er geen snars van dat zoveel mensen tijdens hun pauze binnen gaan zitten, je kan ook prima je boterhammetjes eten (of salade of wat dan ook) terwijl je buiten wandelt. Geef mij daarom maar 1 lange pauze in plaats van meerdere keren een kwartier, dan kan je tenminste even een fatsoenlijke wandeling maken en met een beetje geluk even naar een park of een bosje toe en hoef je niet zo de tijd in de gaten te houden (vast rondje).

Ik ben redelijk milieuvriendelijk ingesteld maar die extreme isolatie is waanzin aangezien mensen er slechter mee functioneren en soms er zelfs ziek van worden. Zo werden er honderdduizenden woningen gebouwd in Nederland waarin er geen ramen zijn, een groot percentage van die bewoners kreeg allerlei klachten die ze voor die tijd niet hadden. De implementatie was overigens ronduit slecht, soms stond de pomp van het ventilatiesysteem in of nabij de slaapkamer en er waren veel onderhoudsproblemen (vochtige en warme omgeving => micro-organismen dei flink vermenigvuldigen). Ik hoorde laatst dat bij de lokale universiteit een wiskundige docent/onderzoeker de universiteit verliet omdat hij het niet meer uithield met dat slechte luchtklimaat (combinatie met asthma etc.), ik kan hem geen ongelijk geven. In veel van die gebouwen is het zeer benauwd wanneer het auditorium of klaslokaal vol zit. Stoppen met die extreme isolatie, zet gewoon de thermostaat wat lager, mensen kunnen een trui aandoen en een sjaal omdoen als ze het koud vinden.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:30:
[...]

Hoeveel mensen slapen precies de tijd wat ze nodig hebben? De meeste mensen hebben geen exacte tijd waarop ze naar bed gaan en soms duurt het lang voordat ze in slaap vallen en/of worden ze 's nachts wakker, terwijl de volgende ochtend op exact de zelfde tijd de wekker weer gaat.

Juist de andere zaken dan de zomertijd/wintertijd-verschuiving leveren problemen op voor de nachtrust.
Die andere zaken leveren meer problemen op voor de nachtrust, echter komt dat uur korter bij de zomertijd er nog eens bovenop! Dat uur kunnen juist die mensen erg goed gebruiken. Je moet het in het juiste perspectief zien, de enige reden dat wij nu 2 keer per jaar de klok verzetten is omdat het toevallig historisch zo is gegroeid omdat politici een extreme maatregel namen ten tijde van de oliecrisis toen bepaalde Arabische landen de oliekraan dichtdraaiden in een politiek machtspel.
Voor wie nu komt met de opmerking dat de zomertijd eerder al werd ingevoerd, ja, maar tijdens de oliecrisis werd die opnieuw ingevoerd in de meeste Europese landen, tussendoor was de zomertijd afgeschaft.

Ik heb het hier eerder aangegeven, wat mij betreft schaffen we juist de wintertijd af en hanteren we heel het jaar de zomertijd. Waarom? In de winter is het 'later' op de dag licht en in de zomer verandert er niets. Je bent af van het gezeik dat je twee keer per dag de klok moet verzetten en het bioritme van mensen extra verstoort, dat het in de winter wat later op de dag licht wordt maakt niet uit, het is toch al donker in de ochtend tot 8-9 uur, dat kan er ook nog wel bij. ;)
Voor wie het niet weet: een gebrek aan UV-licht (dus een gebrek aan buiten komen wanneer het licht is!) is de grootste verstoring van je bioritme, dat UV-licht regelt de melatonine in ons lichaam (via de epifyse) en de melatonine heeft een zeer belangrijke rol in ons bioritme.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
Onbekend schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:30:
[...]

Ik zet al maanden de wekker niet meer.
Het is het beste om natuurlijk wakker te worden (dus zonder wekker)
Wordt je niet optijd wakker dan ben je te laat gaan slapen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:06:
Ik heb het hier eerder aangegeven, wat mij betreft schaffen we juist de wintertijd af en hanteren we heel het jaar de zomertijd.
Ik heb ook liever de zomertijd i.p.v. de wintertijd, maar gezien de eeuwige discussie wil men eerder van de zomertijd af i.p.v. de standaard tijd op GMT +2 te zetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tlpeter schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Ik probeer hetzelfde te doen, enkel voor belangrijke zaken zet ik een wekker. Ik kom zelden te laat. Anderzijds merk ik als nadeel dat je vaak te veel naar de tijd kijkt wanneer je eerder wakker wordt maar nog te moe bent om op te staan (als je slecht slaapt, bijvoorbeeld door een allergische reactie). Alternatief kan je de wekker zetten en uitzetten zo gauw die afgaat, als je dan ook op tijd gaat slapen dan zal je niet te vroeg wakker worden door die wekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:53:
[...]Ik ben redelijk milieuvriendelijk ingesteld maar die extreme isolatie is waanzin aangezien mensen er slechter mee functioneren en soms er zelfs ziek van worden. Zo werden er honderdduizenden woningen gebouwd in Nederland waarin er geen ramen zijn, een groot percentage van die bewoners kreeg allerlei klachten die ze voor die tijd niet hadden. De implementatie was overigens ronduit slecht, soms stond de pomp van het ventilatiesysteem in of nabij de slaapkamer en er waren veel onderhoudsproblemen (vochtige en warme omgeving => micro-organismen dei flink vermenigvuldigen). Ik hoorde laatst dat bij de lokale universiteit een wiskundige docent/onderzoeker de universiteit verliet omdat hij het niet meer uithield met dat slechte luchtklimaat (combinatie met asthma etc.), ik kan hem geen ongelijk geven. In veel van die gebouwen is het zeer benauwd wanneer het auditorium of klaslokaal vol zit. Stoppen met die extreme isolatie, zet gewoon de thermostaat wat lager, mensen kunnen een trui aandoen en een sjaal omdoen als ze het koud vinden.
Neem aan dat je woningen bedoelt zonder ramen die open kunnen. Die fout is inderdaad in het begin gemaakt bij sommige woningen met een warmteterugwinsysteem (wtw)

Met het wtw systeem an sich is niks mis, het gaat echter mis bij de planning en installatie. Ramen die niet open kunnen is een gotspe. Indien het nodig is moeten ten allen tijde de ramen kunnen worden geopend, wtw-systeem of niet.

Nog steeds worden veel wtw systemen zonder deugdelijk advies aan de bewoners opgeleverd. Deze systemen hebben namelijk onderhoud nodig, net als de CV-ketel. Filters moeten periodiek vervangen worden, het kanalensysteem gereinigd. Gebeurt helaas bijna nooit. En in tegenstelling tot bij een CV ketel waarbij je wel merkt dat hij defect is, is dat bij een wtw systeem veel minder. De luchtkwaliteit wordt langzaam minder, maar je merkt het niet direct.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:07:
Die fout is inderdaad in het begin gemaakt bij sommige woningen met een warmteterugwinsysteem (wtw)

Met het wtw systeem an sich is niks mis, het gaat echter mis bij de planning en installatie. Ramen die niet open kunnen is een gotspe. Indien het nodig is moeten ten allen tijde de ramen kunnen worden geopend, wtw-systeem of niet.
Duidelijk. Dit is overigens niet enkel bij woningen, bij een universiteit in mijn woonplaats heb je hetzelfde probleem, daar heb je eveneens geen ramen die open kunnen, of in een ander en recent gebouwd gebouw wel deuren maar die deuren zitten op slot.
Nog steeds worden veel wtw systemen zonder deugdelijk advies aan de bewoners opgeleverd. Deze systemen hebben namelijk onderhoud nodig, net als de CV-ketel. Filters moeten periodiek vervangen worden, het kanalensysteem gereinigd. Gebeurt helaas bijna nooit. En in tegenstelling tot bij een CV ketel waarbij je wel merkt dat hij defect is, is dat bij een wtw systeem veel minder. De luchtkwaliteit wordt langzaam minder, maar je merkt het niet direct.
En dan is het de vraag in hoeverre het relevant is waar het fout gaat. Kan je het oplossen waar het fout gaat dan is het relevant, blijkt dit in de praktijk te veel gevraagd omwille van allerlei moeilijk op te lossen beperkingen, moet je dan niet constateren dat het niet werkt? Ik stel bij die lokale universiteit vast dat het systeem niet goed werkt. Het is warm en benauwd, ook in grote klaslokalen waar 30-80 studenten zitten (ook bij 30 gaat het al fout!). Je hoeft maar de gang op te gaan en de luchtkwaliteit is veel beter (grote open ruimte richting deuren die de hele tijd open gaan. Of dat het komt doordat de fan niet hoog genoeg staat, om wat voor reden dan ook (lawaai, capaciteit systeem), of omdat mensen het verprutsen (niet vaak genoeg het filter vervangen), het blijkt in ieder geval niet goed te werken. Dit is mijn ervaring met tal van gebouwen (ook elders) waarin je afhankelijk bent van een ventilatiesysteem. Ik zal niet stellen dat het altijd fout gaat maar meestal wel wat betreft de gebouwen waarin ik ben geweest en waarin je enkel zo'n ventilatiesysteem hebt. Dat sluit aan bij wat jij hier aangeeft, dat vrijwel nooit het onderhoud goed gebeurt.

Vraagje, aangezien jij er meer van lijkt te weten.
Als je net zo veel zou ventileren als wanneer je het raam open zou zetten, om de zuurstofconcentratie en vochtigheid gunstig te beïnvloeden, wat heeft het ventilatiesysteem dan nog voor zin in vergelijking met een raam wat open kan.
Eventueel in combinatie met een hor als je insecten buiten wil houden. ;)
Andersom, als je minder lucht zou verplaatsen met ventileren dan wanneer je een raam open zet, om zodoende het afkoelen van de lucht binnen te beperken, krijg je dan niet ook een slechtere zuurstofconcentratie en luchtvochtigheid. Misschien zie ik iets over het hoofd omdat ik er minder kennis van heb en kan ik wat leren van jou. Ik denk dat ik jou eigenlijk vraag hoe je warmte kan behouden (terugwinnen) zonder minder lucht van buiten binnen te laten. De enige optie die ik hiervoor snel kan bedenken is door de warme binnenlucht te laten stromen langs een stof die gemakkelijk warmte opneemt en vasthoudt, bijvoorbeeld water.

PS
Ook ik heb gevoelige luchtwegen en in het algemeen een overgevoelig immuunsysteem en ik ben er dientengevolge gevoeliger voor dan de meeste mensen. Ik heb in dergelijke ruimtes o.a. last van benauwdheid (minder zuurstof?), oogirritatie (vergelijkbaar met wat je krijgt als reactie op pollen als je hooikoorts hebt, ja, dat heb ik ook) en ik moet erg veel gapen terwijl ik dat normaal gesproken helemaal niet doe en ik me ook echt niet verveel of te weinig heb geslapen of zo. Ik functioneer helaas als een geigerteller bij radioactieve isotopen maar dan voor de luchtkwaliteit. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 23:55:
[...]

Duidelijk. Dit is overigens niet enkel bij woningen, bij een universiteit in mijn woonplaats heb je hetzelfde probleem, daar heb je eveneens geen ramen die open kunnen, of in een ander en recent gebouwd gebouw wel deuren maar die deuren zitten op slot.

[...]

En dan is het de vraag in hoeverre het relevant is waar het fout gaat. Kan je het oplossen waar het fout gaat dan is het relevant, blijkt dit in de praktijk te veel gevraagd omwille van allerlei moeilijk op te lossen beperkingen, moet je dan niet constateren dat het niet werkt? Ik stel bij die lokale universiteit vast dat het systeem niet goed werkt. Het is warm en benauwd, ook in grote klaslokalen waar 30-80 studenten zitten (ook bij 30 gaat het al fout!). Je hoeft maar de gang op te gaan en de luchtkwaliteit is veel beter (grote open ruimte richting deuren die de hele tijd open gaan. Of dat het komt doordat de fan niet hoog genoeg staat, om wat voor reden dan ook (lawaai, capaciteit systeem), of omdat mensen het verprutsen (niet vaak genoeg het filter vervangen), het blijkt in ieder geval niet goed te werken. Dit is mijn ervaring met tal van gebouwen (ook elders) waarin je afhankelijk bent van een ventilatiesysteem. Ik zal niet stellen dat het altijd fout gaat maar meestal wel wat betreft de gebouwen waarin ik ben geweest en waarin je enkel zo'n ventilatiesysteem hebt. Dat sluit aan bij wat jij hier aangeeft, dat vrijwel nooit het onderhoud goed gebeurt.

Vraagje, aangezien jij er meer van lijkt te weten.
Als je net zo veel zou ventileren als wanneer je het raam open zou zetten, om de zuurstofconcentratie en vochtigheid gunstig te beïnvloeden, wat heeft het ventilatiesysteem dan nog voor zin in vergelijking met een raam wat open kan.
Eventueel in combinatie met een hor als je insecten buiten wil houden. ;)
Andersom, als je minder lucht zou verplaatsen met ventileren dan wanneer je een raam open zet, om zodoende het afkoelen van de lucht binnen te beperken, krijg je dan niet ook een slechtere zuurstofconcentratie en luchtvochtigheid. Misschien zie ik iets over het hoofd omdat ik er minder kennis van heb en kan ik wat leren van jou. Ik denk dat ik jou eigenlijk vraag hoe je warmte kan behouden (terugwinnen) zonder minder lucht van buiten binnen te laten. De enige optie die ik hiervoor snel kan bedenken is door de warme binnenlucht te laten stromen langs een stof die gemakkelijk warmte opneemt en vasthoudt, bijvoorbeeld water.

PS
Ook ik heb gevoelige luchtwegen en in het algemeen een overgevoelig immuunsysteem en ik ben er dientengevolge gevoeliger voor dan de meeste mensen. Ik heb in dergelijke ruimtes o.a. last van benauwdheid (minder zuurstof?), oogirritatie (vergelijkbaar met wat je krijgt als reactie op pollen als je hooikoorts hebt, ja, dat heb ik ook) en ik moet erg veel gapen terwijl ik dat normaal gesproken helemaal niet doe en ik me ook echt niet verveel of te weinig heb geslapen of zo. Ik functioneer helaas als een geigerteller bij radioactieve isotopen maar dan voor de luchtkwaliteit. ;)
Ik geef je volledig gelijk in je stelling dat als iets in de praktijk zo vaak mis gaat, het dus geen acceptabele optie is. Realiteit is echter wel dat door de steeds stringentere energie-eisen de traditionele ventilatie-oplossingen niet meer afdoende zijn. Alle alternatieven voor deze traditionele systemen zijn echter zonder uitzondering technisch ingewikkelder en vereisen een betere planning én onderhoud. Er zal dus hoe dan ook in de toekomst anders met ventilatie (en ook verwarming/koeling) moeten worden omgegaan.

Dat is gedeeltelijk ook een antwoord op je laatste alinea; enkel een raam dat open kan is volgens bouwbesluit niet acceptabel. Er zijn wettelijke eisen aan de hoeveelheid lucht die in een woning of bedrijfsgebouw ververst moet worden. Traditioneel gebeurde dit door enkel lucht af te zuigen, waarna door de aldus ontstane onderdruk er frisse buitenlucht via roosters de ruimte in wordt gezogen.

Hierdoor verlies je echter in de winter zeer veel warmte, wat met de steeds strenger wordende milieu-eisen een steeds groter probleem werd. Aldus zijn de wtw-systemen gekomen, waarbij de binnenkomende lucht wordt opgewarmd met de thermische energie (warmte) van de uitgaande lucht.

Op zich werkt deze één-op-één temperatuuroverdracht goed. Er is eigenlijk geen noodzaak om dit via bijvoorbeeld water te laten lopen. Een wtw-systeem zorgt ervoor dat de temperatuur van de instromende lucht zo dicht mogelijk bij de temperatuur van de uitgaande lucht zit. Het rendement van deze apparaten zit boven de 90%. Je moet echter wel voldoende ventileren, dat is een fout die vaak gemaakt wordt.

De ingaande lucht moet bij voorkeur vanaf een schaduwrijke kant aangezogen worden. Nu gebeurt dit vaak vanaf het dak, waar het in de zomer bloedheet kan zijn. En er moet uiteraard een raam open kunnen, want op echt warme dagen of als er (tijdelijk) veel mensen in een woning zijn (feestje) blijft dit de enige afdoende ventilatiemogelijkheid.

Er zijn ook wtw-apparaten met een zogenaamde enthalpie-wisselaar. Hierbij wordt ook de luchtvochtigheid overgedragen, in plaats van dat je in de winter enkel kurkdroge lucht je woning binnenhaalt. Maar dit type wisselaar is duurder en wordt in Nederland - in tegenstelling tot andere landen - bijna niet gebruikt.

Overigens zou temperatuur-terugwinning een betere naam zijn dan warmte-terugwinning. Het systeem werkt namelijk 2 kanten op, het kan (te) warme binnenkomende lucht ook 'afkoelen' met koelere uitgaande lucht.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Zegt genoeg:

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

tlpeter schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Is op zich ideaal, maar van de meeste mensen wordt toch verwacht dat ze op tijd op hun werk komen en op tijd naar bed gaan zodat je vanzelf op tijd wakker wordt zit er ook niet voor iedereen in helaas. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:30:
Een herziening van de werk- en schooltijden kan zeker geen kwaad. We dwingen onszelf in een soort 20.00 journaal regime, terwijl dat misschien niet eens zo logisch is in de seizoenen.
Daar heb je misschien gelijk in. Maar zoiets omgooien wordt erg lastig. Nu worden sporten steeds individueler. Maar teamsporten en clubs moeten het hebben van deze tijden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het zo geweldig dat het nu zomertijd is. Afgelopen zaterdag kwart voor 7 begon het donker te worden, ik was me er al op aan het verheugen dat het vanaf zondag een uur later was.
Een uur extra om iets te doen na het werk. *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Maasluip schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:59:
Ik vind het zo geweldig dat het nu zomertijd is. Afgelopen zaterdag kwart voor 7 begon het donker te worden, ik was me er al op aan het verheugen dat het vanaf zondag een uur later was.
Ja kunnen we wintertijd niet afschaffen? Vind de zomertijd relaxter dan de wintertijd :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Of je begint gewoon eerder en je gaat een uur eerder naar huis.

Zomertijd is achterhaald en ouderwets.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LED-Maniak schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Allebei niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik dacht dat een DCF klok wel zelf de tijd aan zou passen, toch de batterijen eruit en erin moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Hahn schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:28:
[...]

Als we op zomertijd blijven, dan komt de zon in de winter uiteindelijk pas om 9:48 op (wat nu dus 8:48 zou zijn). Hij gaat dan ook een uur later onder natuurlijk, maar ik weet niet of je heel blij moet zijn met dat het pas licht zou worden rond 10 uur 's ochtends :P
Voordeel is wel dat je dan (bij werken van 9 tot 5) wellicht nog een beetje zon mee kunt pakken...(17:28 ipv 16:28)...

Verder vind ik beiden prima :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 08:34
Ik vind de zomertijd geweldig, kijk al maanden uit naar het feit dat het eindelijk 's avonds weer wat langer licht blijft zodat je 's avonds zonder verlichting erop uit.. Uiteindelijk hebben we er toch maar bar weinig aan als het om 3 a 4 uur licht is 's nachts midden in de zomer, laat het dan maar 's avonds een uur langer licht zijn.

Of anders zoals in Turkije waar het altijd zomertijd is.. Dan maar wat langer donker 's ochtends in de winter..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Pffff hier een kleine man helemaal van slag, nouja van slag zijn ritme klopt feiloos alleen wij zijn zo debiel om de klok te veranderen 8)7

Kijken hoe dit de komende dagen verder gaat :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Yep. Afschaffen. En zo snel mogelijk als het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Zomertijd is achterhaald en ouderwets.
Stomme vraag hoor, maar als je niet aan zomertijd wil doen, waarom begin jij nu niet gewoon een uur later en ga je een uur later naar huis? Dan is er niks voor je veranderd, behalve dat je het klokje van de magnetron goed moet zetten (goed punt, moet ik nog doen). En van de auto (bij de vorige wachtte ik wel op wintertijd, maar nu doe ik het maar wel zelf :P).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:47

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Je weet dat er tegenwoordig lampen verkrijgbaar zijn? Die zorgen voor licht, zodat je ook dingen kunt doen als het buiten donker is.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Sissors schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Stomme vraag hoor, maar als je niet aan zomertijd wil doen, waarom begin jij nu niet gewoon een uur later en ga je een uur later naar huis? Dan is er niks voor je veranderd, behalve dat je het klokje van de magnetron goed moet zetten (goed punt, moet ik nog doen). En van de auto (bij de vorige wachtte ik wel op wintertijd, maar nu doe ik het maar wel zelf :P).
Geen stomme vraag. Precies wat ik gedaan heb en doe deze week. :+

Het geeft alleen zo zijn schrikmomenten als je de correcte tijd wakker wordt en op de radio zeggen ze dat het al een uur later is.

Daarnaast is het niet goed voor je bioritme en is het net een jetlag. De een heeft er meer last van dan de andere(vooral de dieren en baby's snappen er niets van...).

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2018 14:34 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Moest vanmorgen weer de fietsverlichting aan :F ... m'n kat snapte er ook niks van en ik zit idd met lichte jetlag op m'n werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XLord
  • Laatst online: 09-09 08:31
sapphire schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:27:
Pffff hier een kleine man helemaal van slag, nouja van slag zijn ritme klopt feiloos alleen wij zijn zo debiel om de klok te veranderen 8)7

Kijken hoe dit de komende dagen verder gaat :(
zelfde probleem bij mijn kleine man, lag elke avond in bed om 7 uur en sliep meteen. Nu moesten we zo nodig te tijd aanpassen en begrijpt hij er niets meer van, gisteravond 2 uur over gedaan om in slaap te vallen. hopelijk gaat het snel weer terug naar meteen (of in ieder geval snel) in slaapvallen zodat het uurtje extra licht ook nog nut heeft.

wat mij betreft afschaffen en nooit meer terug (nouja nu nog 1x om op de normale wintertijd te komen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26
Donderdag kwam ik terug van een weekje vakantie in Finland. In Finland is het een uurtje later dan hier in Nederland.

Dat was tijdaanpassing #1 :o
Afgelopen weekend de overgang naar de wintertijd. Dat was tijdaanpassing #2 :o :o
Dus hoe zal ik me nu voelen? :(

Ik wil weer op vakantie en mijn 2 kleine kinderen ook. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:27
Uiteindelijk zit je nu weer op de tijd van Finland toch? (iig, de tijd van voor dit weekend) :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 08:34
Waarom laat je je kids niet gewoon op hetzelfde moment naar bed gaan met een elke dag een kwartiertje verschil... Dan zijn ze zo gewend.. Het is maar een uurtje he, sommige doen net alsof ze opeens aan de andere kant van de wereld beland zijn en 9 uur tijdverschil hebben.

Als je kinderen hebt heb je er hooguit 2/3 jaar last van (mijn kinderen hebben er nooit last van gehad), dat is voor mij dat uur eerder donker elke dag van de zomer niet waard..

[ Voor 17% gewijzigd door M@cer op 26-03-2018 15:32 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

XLord schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:14:
[...]

zelfde probleem bij mijn kleine man, lag elke avond in bed om 7 uur en sliep meteen. Nu moesten we zo nodig te tijd aanpassen en begrijpt hij er niets meer van
Tja, is dat niet een beetje je eigen schuld? Je kunt het beter afbouwen, ipv meteen cold turkey overstappen. Natuurlijk snappen ze dat niet :). Dan gaan ze maar wat "later" naar bed.

Allemaal "imho" he, ik wil je niet vertellen hoe je je kinderen op moet voeden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 26-03-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
Mijn kinderen kwamen gister gewone tijd uit bed. We hebben ze in de middag keihard buiten laten spelen, ze waren beide bekaf. Om gewone tijd gegeten en naar bed, uiteindelijk lagen ze een kwartiertje later en sliepen ze niet lang erna.. alsof er niets gebeurd is. Vanochtend werden ze gewone (zomer)tijd wakker. Nu zijn mijn vrouw en ik hier ook makkelijk mee, jetlag overkom je door lichaamsbeweging en licht btw.

In de winter werken we er in de paar dagen ervoor naartoe, dat vind ik lastiger dan dat ze in de ochtend langer willen slapen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLord
.oisyn schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:39:
[...]

Tja, is dat niet een beetje je eigen schuld? Je kunt het beter afbouwen, ipv meteen cold turkey overstappen. Natuurlijk snappen ze dat niet :)
dat is inderdaad de betere manier, maar daar hadden we dit keer helaas niet de mogelijkheid voor en dan moet je maar cold turkey gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik denk dat de hele discussie over het al dan niet zinvol zijn van de zomertijd ook door de abstracte naam zomer tijd komt. In het Engels het het Daylight Saving time. En dat maakt meteen het doel duidelijk. Een doel wat naar mijn gevoel wel degelijk de middelen heiligt. Een dagje groggy om heel veel meer dagen langer van het daglicht te kunnen genieten vind ik het wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

NiGeLaToR schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:41:
In de winter werken we er in de paar dagen ervoor naartoe, dat vind ik lastiger dan dat ze in de ochtend langer willen slapen.
Wij ook, maar dat is puur eigenbelang. Zomertijd is fijn omdat ze dan effectief later wakker worden. Bij wintertijd moeten ze daar zo snel mogelijk vanaf :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Heb nog nooit het probleem gezien bij omschakelen naar zomer- of wintertijd. Aangezien het in het weekend valt is het voor de meeste toch niet zo'n probleem? Ook m'n dochter maakt het niet zoveel uit (op de klacht na dat het nu nog licht is als ze naar bed moet). imho zit dit probleem meer tussen de oren.
Wat moet ik me erbij voorstellen bij zaken die blijkbaar niet in wintertijd kunnen?

[ Voor 28% gewijzigd door RodeStabilo op 26-03-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLord
.oisyn schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:43:
[...]

Wij ook, maar dat is puur eigenbelang. Zomertijd is fijn omdat ze dan effectief later wakker worden. Bij wintertijd moeten ze daar zo snel mogelijk vanaf :P
Dat later wakker worden is wel weer fijn inderdaad alleen viel het dit keer samen met Formule1 en was ik dus wel heel vroeg wakker :(
(hielp wel met voor je gevoel vroeg naar bed gaan :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:44:
Heb nog nooit het probleem gezien bij omschakelen naar zomer- of wintertijd. Aangezien het in het weekend valt is het voor de meeste toch niet zo'n probleem? Ook m'n dochter maakt het niet zoveel uit (op de klacht na dat het nu nog licht is als ze naar bed moet). imho zit dit probleem meer tussen de oren.

[...]

Wat moet ik me erbij voorstellen bij zaken die blijkbaar niet in wintertijd kunnen?
Idd, daarom gewoon wintertijd aanhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik snap ook niet dat zoveel mensen kennlijk compleet van de leg zijn door een uur tijdsverschil. Je zult in het weekend eens een uur uitslapen zeg, loop je dan ook nog dagen met een jetlag omdat je 1x later op stond :?
Geen ervaring met kinderen verder, maar die wennen er ook heus wel aan.

Voor alle jetlag klagers hier: ga vooral noooooit buiten europa op vakantie want je leven veranderd in een hel met al die tijdzones verschil :+
[...]

Bijvoorbeeld 's avonds nog lekker met de MTB op pad zonder dat het bos ontoegankelijk is (na zonsondergang) en je je hele fiets vol met ledlampen moet hangen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 08:49

Wailing_Banshee

You're Next

Sissors schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Stomme vraag hoor, maar als je niet aan zomertijd wil doen, waarom begin jij nu niet gewoon een uur later en ga je een uur later naar huis?
Waarom ga jij dan in de winter niet een uur vroeger naar je werk?

De reden dat ik niet een uur later wil beginnen is omdat ik geen zin heb om een half uur voor een stoplicht te gaan wachten, waar ik nu 5 minuten voor wacht.
Klopt! het zit tussen de oren. Dat is wel vaker met dit soort klachten. Mijn hersenen (en ja, die zitten tussen m'n oren) zei vanmorgen dat ik nog een uur had moeten slapen. Maar m'n wekker zei dat ik eruit moest.
MadMarky schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:52:
[...]
Ik snap ook niet dat zoveel mensen kennlijk compleet van de leg zijn door een uur tijdsverschil. Je zult in het weekend eens een uur uitslapen zeg, loop je dan ook nog dagen met een jetlag omdat je 1x later op stond :?
Ik snap ook niet dat er zoveel mensen zijn die kennelijk niet willen snappen dat niet iedereen gelijk is. En dat sommige mensen echt last hebben van de invoering van zomertijd en het weer teruggaan naar de echte tijd.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wailing_Banshee schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:54:

[...]

Ik snap ook niet dat er zoveel mensen zijn die kennelijk niet willen snappen dat niet iedereen gelijk is. En dat sommige mensen echt last hebben van de invoering van zomertijd en het weer teruggaan naar de echte tijd.
Maar even om mijn vraag te beantwoorden: je slaapt nooit uit? Of gaat dat goed omdat je lichaam ergens weet dat je langer hebt geslapen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Naar buiten gaan, in de tuin werken, een rondje fietsen. Natuurlijk, fietsen kan ook in het donker, maar met licht is leuker. En in de tuin werken met en bouwlamp erop ( @Bart ® ) is ook weer zo'n ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 18:54
Mijn ervaring: Langer slapen is nooit een probleem, langer wakker blijven ook niet. Ik kan mezelf prima dwingen om later op te blijven of langer te blijven liggen (als ik geen wekker zet kan ik rustig 10 uur slapen terwijl ik aan 6 uur meer dan genoeg heb). Tegen slaap hebben kan ik me verzetten.

Wat ik niet kan is mezelf dwingen vroeger te gaan slapen. Ik val gewoon niet in slaap als ik vroeger dan normaal naar bed ga. Dat betekent dus dat als ik de verkeerde kant op reis of als de klok de verkeerde kant op verzet wordt dat ik daar best wel een beetje last van heb. Na 2 dagen is dat wel weg, maar leuk is anders. Op vakantie is dat meestal geen probleem omdat je dan ook weer langer kan uitslapen maar op zakenreis gaan er vaak een paar energiedrankjes doorheen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 08:49

Wailing_Banshee

You're Next

MadMarky schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:57:
[...]

Maar even om mijn vraag te beantwoorden: je slaapt nooit uit? Of gaat dat goed omdat je lichaam ergens weet dat je langer hebt geslapen?
Nee. Ik kan ook slecht tegen laat (lees: na 11 's avonds) naar bed gaan. En als ik echt laat ga slapen (wil nog wel eens gebeuren tijdens vakanties dat ik een nacht doorspeel, hoewel dat nu ik ouder word wel lastiger wordt) dan heb ik daar ook een aantal dagen last van, ook al slaap ik die nacht wel mijn normale aantal uren. Alleen als ik minimaal een week goed vakantie heb gehad, is mijn slaapritme wat flexibeler... Helaas is die overgang naar zomertijd (en in de herfst naar echte tijd) nooit tijdens een leuke vakantie periode...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
ArcticWolf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:48:
[...]

Idd, daarom gewoon winter normale tijd aanhouden.
Ftfy, "wintertijd" is een nare misnomer ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:54:
[...]

Waarom ga jij dan in de winter niet een uur vroeger naar je werk?

De reden dat ik niet een uur later wil beginnen is omdat ik geen zin heb om een half uur voor een stoplicht te gaan wachten, waar ik nu 5 minuten voor wacht.
Dat is niet relevant. Degene waar ik op reageerde, vond zomertijd onnodig omdat je ook gewoon een uur eerder kan gaan werken. Met dezelfde logica kan je ook zomertijd compenseren door een uur later te gaan werken (of in de wintertijd een uur eerder werken)
Tja, ik heb vandaag ook wat weinig geslapen. En ik kan me wel voorstellen dat mensen er een paar dagen last van hebben. Maar nee, ik kan me niet voorstellen dat mensen er maanden last van hebben zoals geclaimed wordt. Ik vraag me dan af als ze 3 uur tijdsverschil hebben na een vakantie, of ze dan jaren van slag zijn.
Helaas is die overgang naar zomertijd (en in de herfst naar echte tijd) nooit tijdens een leuke vakantie periode...
Mwah, ideale tijd om weekje naar Tenerife te gaan hoor ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Sissors op 26-03-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 06:58

sapphire

Die-hard pruts0r

MadMarky schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:57:
[...]

Weinig omdat ik daar enorm gaar van word, zoals ik dus nu ook heb. Vroegâh had ik er minder last van maar sinds ik er een aantal keer uit moet s'nachts hakt het er aardig in :(

Idem met jetlag, opzich goed te doen aangezien in in het vliegtuig stap en in slaap val en met de landing wakker word (reisziekte en lichaam dat geleerd heeft dat tegen te gaan door gewoon in 1x in 'standby' te gaan indien nodig :+ )

Blijkbaar lijkt de kleine op zijn vader, mijn ritme qua eten ligt ook aardig in de war merk ik vandaag. Maargoed blijkbaar moet ik volgens sommige tegen mijn bloedsuikerspiegel spiegel dat een uur niks uitmaakt :+

Ow en uiteraard gooi ik de kleine zijn ritme niet in 1x Cold turkey een uur om maar bouw ik het op maar merk gewoon aan hem dat hij dreineriger is en moe op vreemde tijden. Zal over een paar dagen wel weer het vrolijke mannetje zijn wat hij normaal is.

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 4 ... 32 Laatste