Nou zo snel mogelijk terug naar de normale tijd dan. Aangezien het aantal voor en tegenstanders nagenoeg even groot lijkt te zijn kunnen we dus het beste terug naar de normale tijd /logicaBananenplant schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:21:
[...]
Ftfy, "wintertijd" is een nare misnomer.
De wintertijd is helemaal geen normale tijd, maar net zo kunstmatig als de zomertijd. Beide zijn géén Nederlandse tijd, met de zon op zijn hoogst op 12 uur. Dus als we dan toch een kunstmatige tijd moeten kiezen dan gaat mijn stem naar de zomertijd, om alle eerder genoemde redenen die het fijn maken om 's avonds extra licht te hebben ipv aan het eind van de nacht.
Ik vind het fijn dat het 's ochtends eerder licht is... heb helemaal niks aan dat het 's avonds langer licht is.phYzar schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:55:
De wintertijd is helemaal geen normale tijd, maar net zo kunstmatig als de zomertijd. Beide zijn géén Nederlandse tijd, met de zon op zijn hoogst op 12 uur. Dus als we dan toch een kunstmatige tijd moeten kiezen dan gaat mijn stem naar de zomertijd, om alle eerder genoemde redenen die het fijn maken om 's avonds extra licht te hebben ipv aan het eind van de nacht.
En zo is het cirkeltje weer rond.
Tja, ik snap niet waarom iemand die last heeft van de zomertijd dan maar een "jetlag klager" genoemd moet worden. Ik ben er doorgaans ook twee weken mee bezig om weer in het ritme te komen, licht en lichaamsbeweging helpt voor mij geen zier. Gewoon maar weer doorbijten en uiteindelijk komt het goed, maar vrolijk wordt ik er niet van.MadMarky schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:52:
[...]
Ik snap ook niet dat zoveel mensen kennlijk compleet van de leg zijn door een uur tijdsverschil. Je zult in het weekend eens een uur uitslapen zeg, loop je dan ook nog dagen met een jetlag omdat je 1x later op stond
Geen ervaring met kinderen verder, maar die wennen er ook heus wel aan.
Voor alle jetlag klagers hier: ga vooral noooooit buiten europa op vakantie want je leven veranderd in een hel met al die tijdzones verschil
En nee, ik ben niet meteen van de leg na een weekendje uitslapen.
Ik denk dat 80 tot 90 procent van de mensen meer heeft aan een uur langer licht dan een uur vroeger licht. Ik ken niet zoveel mensen die voor 5 uur op zijn en dan ook actief iets aan het doen zijn.ArcticWolf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:03:
[...]
Ik vind het fijn dat het 's ochtends eerder licht is... heb helemaal niks aan dat het 's avonds langer licht is.
En zo is het cirkeltje weer rond.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Sorry hoor, maar er zijn genoeg mensen actief om 5u. Dat jij ze niet kent wilt niet zeggen dat ze er niet zijnM@cer schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:02:
[...]
Ik denk dat 80 tot 90 procent van de mensen meer heeft aan een uur langer licht dan een uur vroeger licht. Ik ken niet zoveel mensen die voor 5 uur op zijn en dan ook actief iets aan het doen zijn.

Ja, dat is die 10-20% waar hij het over had. En dat is nog heel ruim gegokt vermoed ik zo. Probeer je nou serieus te claimen dat er niet heel veel meer mensen wakker en bezig zijn om 9 uur savonds dan om 5 uur sochtends?ArcticWolf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:06:
[...]
Sorry hoor, maar er zijn genoeg mensen actief om 5u. Dat jij ze niet kent wilt niet zeggen dat ze er niet zijnDe eerste files beginnen al om 6 uur...
Dat is één van de redenen waarom ik de wintertijd aanhangers maar moeilijk serieus kan nemen, ze zijn zo moeilijk van ordinaire trollen te onderscheiden.
Information bubble FTW, blijkbaar.M@cer schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:02:
[...]
Ik ken niet zoveel mensen die voor 5 uur op zijn en dan ook actief iets aan het doen zijn.
Dat jij ze niet kent, wil niet zeggen dat ze er nauwelijks zijn...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Man man... ik was nog netjes over het feit dat 50% tegen was en 50% voor, maar je moet eens wat buiten je eigen tunnel visie kijken met je "troll" verwijzing.Sissors schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:07:
[...]
Ja, dat is die 10-20% waar hij het over had. En dat is nog heel ruim gegokt vermoed ik zo. Probeer je nou serieus te claimen dat er niet heel veel meer mensen wakker en bezig zijn om 9 uur savonds dan om 5 uur sochtends?
Dat is één van de redenen waarom ik de wintertijd aanhangers maar moeilijk serieus kan nemen, ze zijn zo moeilijk van ordinaire trollen te onderscheiden.
Gemiddeld staat de Nederlander om 7 uur op en gaat om half twaalf slapen (http://www.deargoodmorning.com/hoe-laat-wordt-wereld-wakker/). En jullie willen serieus komen beweren hier dat er een vergelijkbare groep om 5 uur 's ochtends wakker en actief is als om 9 uur 's avonds. Dus nee, als je met zulk soort argumenten komt ben je wat mij betreft niet serieus te nemen.
Overigens als we van die 50/50 uitgaan is het logische resultaat dat we niks wijzigen.
Overigens als we van die 50/50 uitgaan is het logische resultaat dat we niks wijzigen.
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 26-03-2018 22:21 ]
Jou argument is dat het "fijner" is dat we dan langer licht hebben, maar volgens mij interesseert de meeste dat niet of ze willen eerder licht, dus hoezo is mijn argument niet serieus te noemen?Sissors schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:21:
Gemiddeld staat de Nederlander om 7 uur op en gaat om half twaalf slapen (http://www.deargoodmorning.com/hoe-laat-wordt-wereld-wakker/). En jullie willen serieus komen beweren hier dat er een vergelijkbare groep om 5 uur 's ochtends wakker en actief is als om 9 uur 's avonds. Dus nee, als je met zulk soort argumenten komt ben je wat mij betreft niet serieus te nemen.

https://radar.avrotros.nl...rde-wil-van-zomertijd-af/
https://www.hln.be/nieuws...fschaffing-poll~ad4658de/
http://ec.europa.eu/trans...NL/1-2007-739-NL-F1-1.Pdf
Voor zover ik kan zien is de enige reden dat de zomertijd niet wordt afgeschaft omdat het verzetten van de klok werkt... en blijft werkenOp basis van de informatie waarover de Commissie beschikt om dit verslag voor te bereiden,
concludeert zij dat de analyse in het voorstel voor de richtlijn nog steeds correct is: de zomertijd maakt het gemakkelijker om 's avonds hobby's te beoefenen en leidt tot een zekere mate van energiebesparing, maar heeft voor het overige weinig gevolgen; de huidige regeling is dan ook geen punt van discussie in de lidstaten.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 26-03-2018 22:35 ]
Precies! Helemaal mee eens. Het wordt niet afgeschaft omdat het werkt. Uit je eigen quote:
)
De enige fatsoenlijke reden in zijn algemeenheid om tegen wisselen te zijn is dat je het uur verspringen 2x per jaar irritant vindt. Prima als je daarom tegen bent, maar kom dan niet aan met zaken als dat heel veel mensen om 5 uur 's ochtends graag het licht hebben. In absolute aantallen wel ja, relatief gezien niet. En natuurlijk, als jij net degene bent die wel om 4 uur altijd opstaat en om 8 uur richting bed gaat, dan begrijp ik dat je liever wintertijd hebt, maar dat is nog steeds een erg kleine groep.
Dat een meerderheid er vanaf wil is lastig te ontkennen, begrijpen doe ik het niet, maar goed. Echter van jouw linkjes is er eentje die ook een pol heeft of mensen zomertijd of wintertijd willen hebben dan, en dan blijkt dat (gelukkig) een veel grotere groep naar enkel zomertijd wil. Dus compleet weg met de wintertijd.
Die tweede schijnt tegen te vallen, en die eerste is de hele reden dat een hoop mensen zomertijd willen behouden. En niet alleen hobbies, ook gewoon in een stoel een boek lezen gaat beter met zomertijd (al is dat ook een hobby ja: de zomertijd maakt het gemakkelijker om 's avonds hobby's te beoefenen en leidt tot een zekere mate van energiebesparing
De enige fatsoenlijke reden in zijn algemeenheid om tegen wisselen te zijn is dat je het uur verspringen 2x per jaar irritant vindt. Prima als je daarom tegen bent, maar kom dan niet aan met zaken als dat heel veel mensen om 5 uur 's ochtends graag het licht hebben. In absolute aantallen wel ja, relatief gezien niet. En natuurlijk, als jij net degene bent die wel om 4 uur altijd opstaat en om 8 uur richting bed gaat, dan begrijp ik dat je liever wintertijd hebt, maar dat is nog steeds een erg kleine groep.
Dat een meerderheid er vanaf wil is lastig te ontkennen, begrijpen doe ik het niet, maar goed. Echter van jouw linkjes is er eentje die ook een pol heeft of mensen zomertijd of wintertijd willen hebben dan, en dan blijkt dat (gelukkig) een veel grotere groep naar enkel zomertijd wil. Dus compleet weg met de wintertijd.
Is er dan niemand hier die het fijn vindt als het donker is en zich beter kan concentreren bij bepaalde taken?(programmeren, solderen, ontwikkelen, blabla) Ik wel.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Zomertijd is kut. Het duurt veel te lang voordat m'n vuurkorf mooi zichtbaar is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die zogenoemde mini 'jetlag' zit tussen de oren. Extra zonlicht zit niet tussen mijn oren

Edit: uitbreiding van mijn comment.
Ik ben erg voor het huidige systeem, gewoon simpelweg omdat het prettig is om in de zomer wat extra licht te hebben. Het versterkt het gevoel van lekker weer, buiten dingen ondernemen etc. Daar staat tegenover dat de wintertijd of normale tijd ervoor zorgt dat het in de winter nog een beetje op tijd licht is zodat de (grote groep) mensen met een 8 tot 5 of 9 tot 5 ritme niet al te treurig worden door het gebrek aan licht.
Natuurlijk zeg ik daarbij niet dat er geen mensen zijn die geen last hebben van de omschakeling. Er zijn zat mensen die slecht kunnen tegen deze tijdswijziging, echter het overgrote merendeel van deze mensen is na een paar dagen of hooguit een tweetal weken gewend aan de nieuwe tijd.
Is het dan echt nodig dat alle mensen heel de zomer lang een uur extra daglicht inleveren (want laten we wel wezen, het overgrote deel van de bevolking is rond 9 uur s' avonds wakker) omdat een kleine groep mensen een paar dagen of weken van slag is?
Mocht het dan toch komen voor een afschaffing van het omzetten van de tijd dan gaat mijn stem volop uit naar de zomertijd. Ook al is de energiebesparing omstreden ik ben ervan overtuigd dat een uur extra daglicht op 30 december aan het einde van de middag nuttig is dan een uur extra daglicht om 4 uur s' ochtends in augustus.
Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel mensen die zo hard klagen over het ritme verschil (ik zeg niet dat de mensen hier in het topic daartoe behoren) regelmatig met het vliegtuig op vakantie gaan. Mensen die dat niet doen hebben imho alle recht van spreken maar als je een paar keer per jaar een jetlag hebt door een vakantie van een paar weken moet je ook niet zeuren over dat ene uurtje per jaar.
[ Voor 70% gewijzigd door Silvos op 27-03-2018 01:20 ]
Ik vond het ook weer heerlijk vanavond om een flinke wandeling met de hond te maken terwijl het nog licht was. Viel me ook op dat het hele park hier in A'dam ineens weer gevuld was met andere mensen (en honden). Ik snap echt niet dat je zo rancuneus tegen die zomertijd kan zijn.
Je doet nu net alsof het niet meer lang licht is zonder zomertijdMichielgb schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 01:24:
Ik vond het ook weer heerlijk vanavond om een flinke wandeling met de hond te maken terwijl het nog licht was. Viel me ook op dat het hele park hier in A'dam ineens weer gevuld was met andere mensen (en honden). Ik snap echt niet dat je zo rancuneus tegen die zomertijd kan zijn.

Dat vroeg ik me ook al af, al dis klagende mensen gaan natuurlijk op vakantie binnen hun eigen tijdszone want anders is de vakantie deels verpest door die tijdsellende. UK en Griekenland zijn ook niet zo populair meerSilvos schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 01:09:
[...]
Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel mensen die zo hard klagen over het ritme verschil (ik zeg niet dat de mensen hier in het topic daartoe behoren) regelmatig met het vliegtuig op vakantie gaan. Mensen die dat niet doen hebben imho alle recht van spreken maar als je een paar keer per jaar een jetlag hebt door een vakantie van een paar weken moet je ook niet zeuren over dat ene uurtje per jaar.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik leg het nog een keertje uit dan:Michielgb schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 01:24:
- Ik zit deze week gaar op kantoor terwijl ik moet presteren. Dit komt omdat ik wel eerder op mijn nest kan gaan liggen, maar mijn lichaam daar niet zomaar eerder van gaat slapen. Ik krijg dus slaapgebrek.
- Vooral in oktober vind ik het een crime om op gang te komen 's ochtends omdat ik door de zomertijd dan al bij donker moet opstaan. Het is me ook echt een raadsel waarom het einde van de zomertijd pas eind oktober ipv eind september is.
- Rond de 21e juni is het zo lang licht buiten dat mijn lichaam niet aan slapen denkt terwijl het wel moet. Gewoon teveel daglicht, eigenlijk.
Ik denk: de klok is zo ontworpen met het idee dat om 12 uur de zon op z'n hoogste (of laagste) punt staat. Doe dat, blijf er verder lekker vanaf en als je voor jezelf graag veel daglicht wilt, verschuif dan zelf lekker je ritme ipv de hele maatschappij dwingen dat te doen. Het is irritant op de overgangen, het is irritant midden in de zomer en daar tussenin zit misschien een periode waarin het een voordeel heeft.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Als ik vrij zou zijn (lees: geen eigen huis, en volledig financieel onafhankelijk), zou ik denk ik in de Nederlandse zomer op het zuidelijk halfrond gaan wonen en in de Nederlandse winter op het noordelijk...LED-Maniak schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:59:
Is er dan niemand hier die het fijn vindt als het donker is en zich beter kan concentreren bij bepaalde taken?(programmeren, solderen, ontwikkelen, blabla) Ik wel.![]()
Er is absoluut geen minuut extra zonlicht door de zomertijd.Silvos schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 01:09:
[...]
Die zogenoemde mini 'jetlag' zit tussen de oren. Extra zonlicht zit niet tussen mijn orenalle reden dus om gewoon een zomertijd en een wintertijd aan te houden. Het beste van 2 werelden.
Klopt, wij zouden eigenlijk op UTC+0 moeten zitten omdat we 5 graden (grof gezegd) van Greenwich liggen (de 0 meridiaan) en 10 graden van Berlijn (wat een uur van Greenwich vandaan ligt). Dus de zon staat in Nederland niet op 12:00 op zijn hoogste punt, maar om 12:45. In de zomer is dat dus zelfs pas om 13:45.phYzar schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:55:
Maar zonnetijd is niet meer te gebruiken, daar is de wereld teveel voor gefocuses op tijdstippen. Dus een kunstmatige tijd is een goede optie. Maar om die tijd nou 2 keer per jaar aan te gaan passen, terwijl er gewoon geen goede reden voor is, vind ik gewoon nog steeds belachelijk.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar op vakantie zet ik in principe geen wekker. Op vakantie kan je helemaal zelf je ritme bepalen en doet de tijdzone er veel minder toe. Niemand houdt me op vakantie tegen om om 4 uur s nachts mijn nest in te duiken en er pas om 11 uur pas weer uit te komen. Je maakt je eigen planning en met de lokale klok heb je in principe niks te maken. Overigens heb ik vele verre reizen gemaakt en plan ik inderdaad altijd op zn minst 2 dagen om bij te komen beide kanten op. Met bijkomen bedoel ik dan dagen zonder dat de wekker een rol speelt, wel actieve dagen maar geen tijdsgebonden activiteiten.Oogje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:32:
Dat vroeg ik me ook al af, al dis klagende mensen gaan natuurlijk op vakantie binnen hun eigen tijdszone want anders is de vakantie deels verpest door die tijdsellende. UK en Griekenland zijn ook niet zo populair meer
Ik heb dan ook geen last op zondag als de klok verzet is maar pas op maandag als daadwerkelijk de wekker een uur eerder gaat. Het feit dat de klok verzet wordt is niet het probleem, het feit dat de wekker verzet wordt is vervelend. Aangezien ik doordeweeks constant met een volle agenda loop en bijv. voor de spits wil reizen kan ik een uurtje verschil niet negeren of geleidelijk invoeren. Op vakantie speelt dat niet.
Voor mijn werk heb ik vaak korte tripjes, ik ben vorige week nog 2 nachten in Dubai geweest. Dan ben ik wel behoorlijk kapot als ik thuis kom, ook al is het 'maar' 3 uur tijdsverschil.
[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 27-03-2018 08:34 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Haha ja, alsof dat ene uurtje een wereld van verschil is. Als je levensplezier daar van afhangt moet je misschien wat bewuster omgaan met je dagindeling.ArcticWolf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:24:
Je doet nu net alsof het niet meer lang licht is zonder zomertijd
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik zeg dat maximaal 20 procent van de mensen om die tijd wakker zijn (en ik denk dat dat zeer ruim genomen is). En van dat percentage werkt waarschijnlijk nog een groot deel, zodat die over het algemeen al gewend zijn om in het donker te leven.Jiffy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:08:
[...]
Information bubble FTW, blijkbaar.
Dat jij ze niet kent, wil niet zeggen dat ze er nauwelijks zijn...
Ik begin zelf ook vroeg en sta al in een van die vroege files.. Maar dat is alleen omdat ik 's avonds weer vroeg thuis ben en nog langer kan genieten van het licht 's avonds.
[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 27-03-2018 10:04 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik heb het redelijk overleefd dit keer (F1 hielp), maar mijn vrouw was gisteren om ~20.30 gaan slapen. Die kan hier heel slecht tegen. Die mist dat uur 's ochtends direct. Met kinderen naar school e.d. heb je gewoon bijna geen adaptatietijd. We zijn allebei winterkinderen, dus wellicht dat we ons beter voelen in de wintertijd. Onze kinderen zijn allebei in de zomertijd geboren en hadden minder last van de overgang.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Mijn is verteld dat de zon een uur minder lang schijnt op een dag als de zomertijd niet in gaat. Ik kan het natuurkundig niet uitleggen, maar schijnt zo te zijn.ArcticWolf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:24:
[...]

Ik weet niet hoe jouw vakanties er uit zien, maar die van mij bestaan in ieder geval niet uit presentaties maken, modellen doorrekenen en uberhaupt moeten presteren.Oogje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:32:
[...]
Dat vroeg ik me ook al af, al dis klagende mensen gaan natuurlijk op vakantie binnen hun eigen tijdszone want anders is de vakantie deels verpest door die tijdsellende. UK en Griekenland zijn ook niet zo populair meer
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hoe vroeg ga je naar bed dan? Want het wordt momenteel zelfs met zomertijd al om 8 uur donkerBananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:35:
[...]
- Ik zit deze week gaar op kantoor terwijl ik moet presteren. Dit komt omdat ik wel eerder op mijn nest kan gaan liggen, maar mijn lichaam daar niet zomaar eerder van gaat slapen. Ik krijg dus slaapgebrek.
Als het zo makkelijk was om je eigen ritme te verschuiven zou je zelf ook geen last hebben van de zomertijdBananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:35:
Ik denk: de klok is zo ontworpen met het idee dat om 12 uur de zon op z'n hoogste (of laagste) punt staat. Doe dat, blijf er verder lekker vanaf en als je voor jezelf graag veel daglicht wilt, verschuif dan zelf lekker je ritme ipv de hele maatschappij dwingen dat te doen. Het is irritant op de overgangen, het is irritant midden in de zomer en daar tussenin zit misschien een periode waarin het een voordeel heeft.
Lekkere betrouwbare bronSissors schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:21:
Persoonlijk vind ik het irritanter om iedere keer de klok aan te passen, dan dat we kiezen voor 1 tijd (en of dat nou de zomer- of de wintertijd is, maakt mij geen ene moer uit).
Ik sta elke werkdag om 6uur op en ben 7:30 op m'n werk. Als ik kijk hoeveel mensen er in de file staan (voor 7u) en hoeveel mensen er onregelmatig werken (zorg, politie, brandweer, bewaking, vervoer, noem maar op) vind ik het te gemakkelijk om te roepen dat de gemiddelde Nederlander om 7u op staat.
Dude. RitmeGekkePrutser schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:18:
[...]
Hoe vroeg ga je naar bed dan? Want het wordt momenteel zelfs met zomertijd al om 8 uur donker

Kies dan de simpelste oplossing en blijf gewoon van die klok af.Als het zo makkelijk was om je eigen ritme te verschuiven zou je zelf ook geen last hebben van de zomertijdWant dan kon je dat gewoon compenseren. We zijn helaas nog steeds geen echte 24-uurs economie.
Oh op die manier, ik dacht dat je niet kon slapen doordat het nog licht was.
Ik heb zelf helemaal geen ritme dus daar had ik niet aan gedacht, sommige dagen begin ik heel laat en soms al om 8 uur, ik werk in een internationale rol dus het is altijd gedoe. Vandaag heb ik calls tot 9 uur vanavond en ik begon om 9 uur vanmorgen
Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou wel het liefst zomertijd zien als standaard tijd (past ook veel beter bij onze geografische positie)Bananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:23:
[...]
Kies dan de simpelste oplossing en blijf gewoon van die klok af.
Ik heb ook een voorkeur voor de zomertijd, heerlijk dat het zo lang licht is ondanks dat ik er 's ochtends vroeg uit moet.
Als ik de laatste reacties zo lees dan is de verhouding voorkeur winter/zomertijd ongeveer 50/50, maar waarom niet gewoon de klok de volgende keer een half uur verzetten i.p.v. een uur en het dan lekker zo laten.
Alhoewel dat ook weer niet helemaal eerlijk is, want de wintertijd periode duurt korter dan de zomertijd periode dacht ik?
Als ik de laatste reacties zo lees dan is de verhouding voorkeur winter/zomertijd ongeveer 50/50, maar waarom niet gewoon de klok de volgende keer een half uur verzetten i.p.v. een uur en het dan lekker zo laten.
Alhoewel dat ook weer niet helemaal eerlijk is, want de wintertijd periode duurt korter dan de zomertijd periode dacht ik?
Hoe bedoel je dat? Dat we niks veranderen en dat we ons huidig systeem hanteren (dus zomer- en wintertijd)? Of Gewoon 1 tijd kiezen en niet meer de klok verschuiven?Bananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:23:
[...]
Dude. Ritme?
[...]
Kies dan de simpelste oplossing en blijf gewoon van die klok af.
UTC+1 en daar vervolgens afblijven. Daar krijg je gezien onze lengtegraad nog drie kwartier gratis zomertijd bij ookiMars schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:30:
[...]
Hoe bedoel je dat? Dat we niks veranderen en dat we ons huidig systeem hanteren (dus zomer- en wintertijd)? Of Gewoon 1 tijd kiezen en niet meer de klok verschuiven?
Pure onzin. Onze zonnetijd klopt beter met UTC+0 dan bij UTC+2. Past misschien wel beter bij het ritme van de avondmensen. Maar zeker niet bij onze geografische positie, aangezien we 5 graden van 0 zitten en 25 graden van 30 oost (wat UTC+2 is).GekkePrutser schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:28:
[...]
Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou wel het liefst zomertijd zien als standaard tijd (past ook veel beter bij onze geografische positie)
Dus eigenlijk is onze normale tijd (UTC+1) al een soort van zomertijd.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ben je nou sarcastisch of niet? Je kan het natuurkundig niet uitleggen, "maar het schijnt zo te zijn".LED-Maniak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:10:
[...]
Mijn is verteld dat de zon een uur minder lang schijnt op een dag als de zomertijd niet in gaat. Ik kan het natuurkundig niet uitleggen, maar schijnt zo te zijn.
Hoe dan???? We veranderen een 'arbitrair' gekozen menselijke interpretatie van het concept tijd en daar zou de natuur zich op aanpassen? Het aantal zonne-uren blijft exact gelijk, ongeacht of we GMT+1, GMT+10.214311 of Internet Time gaan gebruiken. De rotatie van de zon en de aarde gaan echt niet anders zijn....
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Nee, dat wordt lekker overzichtelijk. Vroeger had ieder dorp zijn eigen tijd; daar ga je dan weer naar terug. In plaats van éénmalig je klok aanpassen, krijg je dat in Groningen de winkels tot 5 uur open zijn, in Maastricht tot half vijf, Den Haag half zes en Almere tot tien voor half zes.dion_b schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 01:16:
Ik heb nooit iets van zomertijd begrepen. Tijd is er om afspraken eenduidig te kunnen maken. Als je een uur eerder/later wilt opstaan ivm daglicht - doe dat dan gewoon ipv kloten aan klokken...
Ben sowieso voorstander van een wereldwijde tijd, alle afspraken stel je daarin vast. 15u in Amsterdam = 15u in Tokyo = 15u in San Francisco. Ipv tijdszones heb je gewoon per locatie andere afspraken over hoe laat je dingen doet. Dus in A'dam sta je bijvoorbeeld om 8u op, terwijl je dat in London om 9u doet (want het wordt een uur later licht) en in Helsinki om 7u (want het wordt een uur eerder licht).
Vervolgens komt mijn Amersfoortse collega om 8:50 op de zaak want dat is daar normaal, en komt de projectleider uit Waddinxveen om 9:10 binnen. Uiteraard lunchen ze ook niet meer samen...want ze lopen 20 minuten uit fase.
Iedereen zegt het toch: het is een uur langer licht!armageddon_2k1 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:40:
[...]
Ben je nou sarcastisch of niet? Je kan het natuurkundig niet uitleggen, "maar het schijnt zo te zijn".
Dat het maar een uur langer licht lijkt, schijnen een heleboel mensen te vergeten
Ik weet niet waar jij werkt, maar wat je hier beschrijft is sowieso al dagelijkse praktijk. De eerste collega op mijn afdeling is voor 7u op kantoor, de laatste komt meestal ergens rond 9u45 binnenzetten - en dat heeft (behalve met verkeersdrukte van/naar/in Randstad) niets met locatie te maken. We leven niet meer in 1950... Wel maken mensen afspraken op bepaalde tijden en komen ze na. Althans, als we niet weer de fout in gaan met exact hoeveel uur tijdsverschil er is tussen Amsterdam en Bangalore, of Taipei - iets wat na omschakelen zomer/wintertijd steeds een uitdaging blijkt (gisteren nog raak)Gebanned schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:49:
[...]
Nee, dat wordt lekker overzichtelijk. Vroeger had ieder dorp zijn eigen tijd; daar ga je dan weer naar terug. In plaats van éénmalig je klok aanpassen, krijg je dat in Groningen de winkels tot 5 uur open zijn, in Maastricht tot half vijf, Den Haag half zes en Almere tot tien voor half zes.
Vervolgens komt mijn Amersfoortse collega om 8:50 op de zaak want dat is daar normaal, en komt de projectleider uit Waddinxveen om 9:10 binnen. Uiteraard lunchen ze ook niet meer samen...want ze lopen 20 minuten uit fase.
6 jaar na dato (je reageert op een post uit 2012) blijf ik des te sterker zelfde mening hebben: zomertijd, wintertijd en tijdszones zijn alleen maar verwarrende splijtzwammen die niets met tijd of planning te maken hebben. Schaf ze allemaal af. Gewoon één universele, wereldwijde tijd gebruiken. Als je dan een afspraak maak om tijdstip X is het voor iedereen en altijd helder hoe laat je bedoelt, ongeacht of je in Vlaardingen of Vladivostok zit. En hoe laat begin je werk? Hetzelfde als nu: aan het begin van de dag. Als het nodig is om samen aan iets te werken kies je een tijdstip dat voor de teamleden (of het 2, 20 of 200 man betreft) zinnig is - dus niet midden in de nacht of aan het eind van de dag. En of je dat moment nu "8u CET" of "7u UTC" of "15u CST" noemt maakt geen bal uit.
Oslik blyat! Oslik!
Wat wel een beetje vreemd is eigenlijk, is de manier waarop ons dag-nacht-ritme verschoven is.
9-17 is "werktijd". Daarvoor doen we niets (behalve opstaan, aankleden, ontbijten), en daarna doen we "vrijetijdsdingen". Al met al is de actieve tijd voor de meeste mensen grofweg van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds en wordt er grofweg van 11 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens geslapen. Vooral die nacht ligt helemaal scheef, want voor middernacht slaap je 1 uur, erna 7 uur. Dat zou eigenlijk gelijkgetrokken moeten worden om een echt gezond dag-nacht-ritme te hebben, dus om 20:00 naar bed en om 04:00 opstaan, dan bijvoorbeeld 06:00 - 14:00 werken en dan lekker de middag vrij. Of juist de ochtend vrij nemen en 10:00 - 18:00 werken. Maar zo'n natuurlijker dag-nacht-ritme zou sowieso al veel van de problemen met gebrek aan daglicht oplossen.
9-17 is "werktijd". Daarvoor doen we niets (behalve opstaan, aankleden, ontbijten), en daarna doen we "vrijetijdsdingen". Al met al is de actieve tijd voor de meeste mensen grofweg van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds en wordt er grofweg van 11 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens geslapen. Vooral die nacht ligt helemaal scheef, want voor middernacht slaap je 1 uur, erna 7 uur. Dat zou eigenlijk gelijkgetrokken moeten worden om een echt gezond dag-nacht-ritme te hebben, dus om 20:00 naar bed en om 04:00 opstaan, dan bijvoorbeeld 06:00 - 14:00 werken en dan lekker de middag vrij. Of juist de ochtend vrij nemen en 10:00 - 18:00 werken. Maar zo'n natuurlijker dag-nacht-ritme zou sowieso al veel van de problemen met gebrek aan daglicht oplossen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dan ga je toch lekker Swatch Beats gebruiken, of unix timestamps als je iets tegen commercie hebt. Volgens mij lost het weinig op. Ook met zo'n universele tijd moet je alsnog een begrip hebben van de dagindeling aan de andere kant van de wereld. Dan wil je om @650 afspreken en dan blijkt heel Singapore al aan aan de Bak chang te zitten...dion_b schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:20:
[...]
6 jaar na dato (je reageert op een post uit 2012) blijf ik des te sterker zelfde mening hebben: zomertijd, wintertijd en tijdszones zijn alleen maar verwarrende splijtzwammen die niets met tijd of planning te maken hebben. Schaf ze allemaal af. Gewoon één universele, wereldwijde tijd gebruiken. Als je dan een afspraak maak om tijdstip X is het voor iedereen en altijd helder hoe laat je bedoelt, ongeacht of je in Vlaardingen of Vladivostok zit.
Verder kent on huidige tijdsysteem al lang aanduidingen die voor iedereen en altijd helder zijn hoe laat je bedoelt. Bijvoorbeeld ISO8601: 2018-03-27T10:15:01+00:00. Als je het daarmee niet voor elkaar krijgt om afspraken helder te krijgen dan wordt het tijd voor andere kalendersoftware.
Regeren is vooruitschuiven
Mijn hemel wat een kinderachtige reactie. Ik zeg letterlijk "terwijl het nog licht was". Oftewel, zonder die zomertijd had ik al een uur eerder in het donker gelopen.ArcticWolf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:24:
[...]
Klinkt mij als een chronisch tekort aan melatonine of nog te veel stress/gedachtes als je gaat slapen. Heb je het al eens met een deskundige hier over gehad? Want dat ene uurtje zou biologisch gezien echt niet zo'n impact mogen hebben natuurlijk.Bananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:35:
[...]
Ik leg het nog een keertje uit dan:
- Vooral in oktober vind ik het een crime om op gang te komen 's ochtends omdat ik door de zomertijd dan al bij donker moet opstaan. Het is me ook echt een raadsel waarom het einde van de zomertijd pas eind oktober ipv eind september is.
- Rond de 21e juni is het zo lang licht buiten dat mijn lichaam niet aan slapen denkt terwijl het wel moet. Gewoon teveel daglicht, eigenlijk.
Mijn lichaam is gewend om op een bepaalde tijd te gaan slapen, dus als ik ineens vroeger moet slapen gaat dat niet vanzelf terwijl de wekker wel een uur eerder gaat. Dat is toch niet zo moeilijk om te begrijpen hoop ik...?Michielgb schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:30:
Klinkt mij als een chronisch tekort aan melatonine of nog te veel stress/gedachtes als je gaat slapen. Heb je het al eens met een deskundige hier over gehad? Want dat ene uurtje zou biologisch gezien echt niet zo'n impact mogen hebben natuurlijk.
Niet specifiek tegen jou, maar het gebrek aan inlevingsvermogen in dit topic vind ik wel opvallend

Deze week lig ik er ook 2 dagen al ruim voor mijn gevoel te vroeg in.
De klok zegt dat ik wel naar bed moet, maar mijn lijf en hoofd nog niet.
Ben ik er brak van, nee niet echt.
Maar helemaal in mijn hum ben ik ook niet.
Voor mijn gevoel loopt ik uit mijn ritme.
Dit heb ik trouwens minder als ik op vakantie ben met tijdsverschil dit komt denk ik omdat je hier in je ritme (moet) blijven.
Nu de kids wat groter zijn gaat het thuis wel iets beter. Toen ze kleiner waren was het natuurlijk wel raak: daar zie je echt dat het ritme verstoord wordt bij ze: nog geen honger, nog niet willen slapen en daarna niet wakker te krijgen. Dat duurde soms wel een week of 2 voordat het weer gestabiliseerd was. En dan is zomertijd nog wel ok want dan slapen ze door in het weekend. Wintertijd was slechter, vroeger wakker, eerder honger. Dus veel ge^&*(.
De klok zegt dat ik wel naar bed moet, maar mijn lijf en hoofd nog niet.
Ben ik er brak van, nee niet echt.
Maar helemaal in mijn hum ben ik ook niet.
Voor mijn gevoel loopt ik uit mijn ritme.
Dit heb ik trouwens minder als ik op vakantie ben met tijdsverschil dit komt denk ik omdat je hier in je ritme (moet) blijven.
Nu de kids wat groter zijn gaat het thuis wel iets beter. Toen ze kleiner waren was het natuurlijk wel raak: daar zie je echt dat het ritme verstoord wordt bij ze: nog geen honger, nog niet willen slapen en daarna niet wakker te krijgen. Dat duurde soms wel een week of 2 voordat het weer gestabiliseerd was. En dan is zomertijd nog wel ok want dan slapen ze door in het weekend. Wintertijd was slechter, vroeger wakker, eerder honger. Dus veel ge^&*(.
Dat gebrek aan inlevingsvermogen werkt natuurlijk wel 2 3 kanten opBananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:42:
[...]
Niet specifiek tegen jou, maar het gebrek aan inlevingsvermogen in dit topic vind ik wel opvallend.
- "Laat die zomertijd & wintertijd zoals hij nu is, da's mooi want 's avonds (na de 'standaard' kantoortijden) langer licht en in de winter is het niet tot laat in de ochtend nog donker"
- "Schaf dat klok verzetten af, want ik kan er niet tegen en hou de
- [list=a]
- zomertijd, want in de winter ontkom je toch al niet aan het in het donker naar werk/school gaan en weer terugkomen, en aan licht in de avond heb je tenminste nog iets"
- wintertijd, want dan heb je in de winter 's ochtends ook wat licht/zo hoort het eigenlijk"
- [/list]
Ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen (met regelmatige slaaptijden) zijn die echt 0 last hebben van het klok verzetten. Ik denk alleen dat het gros van de mensen (net als ik) het alsnog niet zo'n probleem vinden, omdat je er ook wat voor terug krijgt (meer daglicht na het werk).
Dus ik vermoed dat als je mensen dwingt om van de 3 opties de minst favoriete te kiezen, dat de meerderheid 2b als minst favoriete optie kiest (vanwege het al genoemde argument dat veel mensen nu eenmaal alleen in de (voor)avond vrije tijd hebben en dat daglicht in je vrije tijd zorgt voor veel meer mogelijkheden om die tijd te benutten).
@El Psycho op mij komt het vooral over als het niet hebben van een pleziertje gelijk stellen aan het ondervinden van een erg irritant probleem. In mijn optiek wegen vervelende problemen (ritmeverstoring, niet op gang kunnen komen als het om 10 uur nog donker is) zwaarder dan het pleziertje dat iemand 's avonds om 10 uur nog kan hardlopen.
Wie heeft het dan over inlevingsvermogen?Bananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:18:
@El Psycho op mij komt het vooral over als het niet hebben van een pleziertje gelijk stellen aan het ondervinden van een erg irritant probleem. In mijn optiek wegen vervelende problemen (ritmeverstoring, niet op gang kunnen komen als het om 10 uur nog donker is) zwaarder dan het pleziertje dat iemand 's avonds om 10 uur nog kan hardlopen.
Ik merk juist dat ik me sinds deze week een stuk beter voel omdat het langer licht en bovendien warm blijft, waardoor ik veel meer buiten doe.
+1 van mij mogen ze 'wintertijd' wel afschaffen ipv zomertijd..GekkePrutser schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:38:
[...]
Wie heeft het dan over inlevingsvermogen?Persoonlijk vind ik het veel meer dan 'een pleziertje' dat het 's avonds langer licht is. Ik vind mijn privetijd veel belangrijker dan mijn werktijd. Bovendien valt een hoop daarvan toch altijd al in het donker tijdens de winter.
Ik merk juist dat ik me sinds deze week een stuk beter voel omdat het langer licht en bovendien warm blijft, waardoor ik veel meer buiten doe.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Laten we naar een systeem gaan waar de klok elke dag aangepast wordt om ervoor te zorgen dat 12:00 ook precies het middelpunt is tussen zonsopgang en ondergang 
Is natuurlijk een teringwerk om geimplementeerd te krijgen, maar het levert programmeurs heel veel werk op dus goed voor de economie.
Daarnaast verhuizen we elke maand de EU van Brussel naar Straatsburg, dus waarom zou dit niet kunnen.
Is natuurlijk een teringwerk om geimplementeerd te krijgen, maar het levert programmeurs heel veel werk op dus goed voor de economie.
Daarnaast verhuizen we elke maand de EU van Brussel naar Straatsburg, dus waarom zou dit niet kunnen.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Pfffff, dit jaar is het wel heel erg. Ik ben gesloopt.
Nadenken lukt niet en ben kotsmisselijk.
Kut zomer/wintertijd gezeik.
Waarom elke dag? Het kan ook elke seconde! De aarde springt ook niet elke dag een stukje verder rond de zon. Doe het dan gelijk goed.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:56:
Laten we naar een systeem gaan waar de klok elke dag aangepast wordt om ervoor te zorgen dat 12:00 ook precies het middelpunt is tussen zonsopgang en ondergang
Uiteraard moeten we dan voor elke positie op aarde een aparte tijd hebben, zowel voor de breedte als lengtegraad. Als IT'er ben ik inderdaad heel blij met dit voorstel, genoeg werk voor een heleboel IT'ers voor de rest van hun leven!
Dit klinkt meer alsof het met een bepaalde activiteit in het weekend te maken heeft gehad, bijvoorbeeld in het cafetlpeter schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:22:
Pfffff, dit jaar is het wel heel erg. Ik ben gesloopt.
Maar serieus, wel echt rot als je er zo veel last van hebt. Denk dat het er ook mee te maken heeft hoe veel je in een ritme zit, ik heb dat helemaal niet. In mijn vorige baan (tot September) reisde ik heel veel, dus regelmatig was het een hele nacht niet slapen (om 1 uur 's nachts van huis weg, 2,5 uur rijden, om 4 uur inchecken, 5:45 vliegtuig richting Boekarest (2 uur tijdsverschil vanaf Ierland), daar de hele dag werken en daarna met het team uit eten (want je moet wel sociaal doen) enz). En de volgende dag weer om 8 uur beginnen. Oef.
Ik was dan vaak wel kapot maar niets dat met een avondje vroeger naar bed niet opgelost kon worden. Ik denk dat het lichaam het gewoon opgeeft om zich aan een ritme te houden als er gewoon geen touw meer aan vast te knopen is. Toen ik net begon met al dat reizen zat ik vaak te knikkebollen 's morgens in de vergadering maar de laatste jaren niet meer.
[ Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 27-03-2018 16:37 ]
En dat is dus dat gebrek aan inlevingsvermogen wat 2 kanten op werktBananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:18:
Bovendien als je de wintertijd afschaft val die ritmeverstoring helemaal weg. Blijft alleen het lange donker in ochtend in de winter over, maar dat is op z'n hoogst maar een periode van 5 maanden (veel korter nog, want het is nu zomertijd en tegen 6:30 begint het licht te worden, weet ik helaas....)
Nee hoor, gewoon een uur of 10/11 gaan slapen dit weekend. Het is echt het uurtje verschil. Ik word al gesloopt wakker terwijl ik tot vorige week de weken niet hoefde te zetten. Het ritme is verstoord. Volgende week zal dat wel weer beter gaan.GekkePrutser schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:23:
[...]
Waarom elke dag? Het kan ook elke seconde! De aarde springt ook niet elke dag een stukje verder rond de zon. Doe het dan gelijk goed.
Uiteraard moeten we dan voor elke positie op aarde een aparte tijd hebben, zowel voor de breedte als lengtegraad. Als IT'er ben ik inderdaad heel blij met dit voorstel, genoeg werk voor een heleboel IT'ers voor de rest van hun leven!
[...]
Dit klinkt meer alsof het met een bepaalde activiteit in het weekend te maken heeft gehad, bijvoorbeeld in het cafe![]()
Maar serieus, wel echt rot als je er zo veel last van hebt. Denk dat het er ook mee te maken heeft hoe veel je in een ritme zit, ik heb dat helemaal niet. In mijn vorige baan (tot September) reisde ik heel veel, dus regelmatig was het een hele nacht niet slapen (om 1 uur 's nachts van huis weg, 2,5 uur rijden, om 4 uur inchecken, 5:45 vliegtuig richting Boekarest (2 uur tijdsverschil vanaf Ierland), daar de hele dag werken en daarna met het team uit eten (want je moet wel sociaal doen) enz)
Ik was dan vaak wel kapot maar niets dat met een avondje vroeger naar bed niet opgelost kon worden. Ik denk dat je lichaam het gewoon opgeeft om zich aan een ritme te houden als er gewoon geen touw meer aan vast te knopen is.
Laat die ander dat dan zelf doen, waarom moet de hele maatschappij daar verplicht in mee? Want na nog eens twee weken zijn de dagen alweer zo veel langer dat je dat uurtje ook al bijna hebt.El Psycho schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:28:
[...]
En dat is dus dat gebrek aan inlevingsvermogen wat 2 kanten op werktDie ritmeverstoring is over het algemeen na een week weer weg, misschien 2, maar daar krijg je 7 maanden lang een uur licht in de avond voor terug. Dus een ander ziet een kortdurend ongemak in ruil voor een langdurige winst.
"Maar 5 maanden", dat is dus gewoon bijna de helft van het jaar. Serieus, ik ga emigreren als dit idee ooit wordt uitgevoerd.Bovendien als je de wintertijd afschaft val die ritmeverstoring helemaal weg. Blijft alleen het lange donker in ochtend in de winter over, maar dat is op z'n hoogst maar een periode van 5 maanden (veel korter nog, want het is nu zomertijd en tegen 6:30 begint het licht te worden, weet ik helaas....)
Daar de hoeveelheid licht in de winter toch minder is, zou je juist die tijd willen aanhouden om zoveel mogelijk licht te hebben...
Dat is juist een argument om het zo te laten als het nu is. Waarom moet de hele maatschappij verplicht van de zomertijd af omdat een aantal mensen er klaarblijkelijk moeite mee hebben?Bananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:35:
[...]
Laat die ander dat dan zelf doen, waarom moet de hele maatschappij daar verplicht in mee? Want na nog eens twee weken zijn de dagen alweer zo veel langer dat je dat uurtje ook al bijna hebt.
Maar 5 maanden ja, de periode zomertijd is bijna anderhalf keer zo lang. Dus de wintertijd schrappen is een veel minder ingrijpende wijziging dan de zomertijd schrappen[...]
"Maar 5 maanden", dat is dus gewoon bijna de helft van het jaar. Serieus, ik ga emigreren als dit idee ooit wordt uitgevoerd.
Zoals gezegd ik heb met de huidige situatie geen problemen en ik heb met wintertijd schrappen geen probleem, alleen het idee zomertijd schrappen is onhandig...
De hoeveelheid licht in de winter kunnen we niet veranderen (zonder te verhuizen), we kunnen alleen kiezen in welk dagdeel we het licht willen hebben. Ik persoonlijk zou zeggen: na het werk/school, want dan heb je er tenminste nog wat aan en voor het gros van de mensen is 'na het werk' in de avond.LED-Maniak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:37:
Daar de hoeveelheid licht in de winter toch minder is, zou je juist die tijd willen aanhouden om zoveel mogelijk licht te hebben...
[ Voor 21% gewijzigd door El Psycho op 27-03-2018 17:08 ]
Gelukkig kunnen we in de zomer de hoeveelheid licht ook niet veranderen.. Het gros van de mensen zit na het harde werken eerst aan het avondmaal en daarna achter de televisie of computer en daarna hebben ze nergens meer zin in. Snap ook nooit dat mensen zeggen dat ze om 7 uur beginnen met werken zodat ze vroeg vrij zijn en nog wat aan hun avond hebben. Mijn avonden duren net zo lang als ik om 10 uur begin met werken en voor de gemiddelde activiteit hebben ze de zon niet nodig.El Psycho schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:04:
De hoeveelheid licht in de winter kunnen we niet veranderen (zonder te verhuizen), we kunnen alleen kiezen in welk dagdeel we het licht willen hebben.
https://digitaal.scp.nl/eenweekinkaart1/vrije-tijd/
Het hele probleem van afschaffen lijkt te ontstaan door het achterhaalde 9-5 idee. Gelukkig begint dat steeds verder af te brokkelen. Zodra we van die onzin af zijn kunnen we meteen de zomertijd meenemen..
[ Voor 73% gewijzigd door LED-Maniak op 27-03-2018 17:28 ]
Interessante vraag: vond men dat in '45 ook? Hierna is het pas weer ingevoerd met de oliecrisis, wat je "handig" noemt was daarin geen overweging.El Psycho schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:04:
[...]
Zoals gezegd ik heb met de huidige situatie geen problemen en ik heb met wintertijd schrappen geen probleem, alleen het idee zomertijd schrappen is onhandig...
Ik zou zeggen: vanaf kort voordat ik wakker moet worden, dan ben ik op school/werk tenminste wat waard.De hoeveelheid licht in de winter kunnen we niet veranderen (zonder te verhuizen), we kunnen alleen kiezen in welk dagdeel we het licht willen hebben. Ik persoonlijk zou zeggen: na het werk/school, want dan heb je er tenminste nog wat aan en voor het gros van de mensen is 'na het werk' in de avond.
Dit blijft gewoon het beste argument om de zomertijd af te schaffen, hier valt gewoon niks tegen in te brengen. (al woon ik in een appartementen complexGonadan schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:01:
Zomertijd is kut. Het duurt veel te lang voordat m'n vuurkorf mooi zichtbaar is.
En in het donker op een terrasje zitten heeft ook z'n charme
Tja, misschien waren mensen toen wat minder gesteld op hun vrije tijd.Bananenplant schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:17:
[...]
Interessante vraag: vond men dat in '45 ook? Hierna is het pas weer ingevoerd met de oliecrisis, wat je "handig" noemt was daarin geen overweging.
Dit argument conflicteert wel redelijk met alle onderzoeken die stellen dat we via beeldschermen en TL-verlichting op werk/school meer dan genoeg licht op ons krijgen om ons lichaam in 'dag' modus te krijgen. Voor binnen activiteiten heeft een mens klaarblijkelijk geen daglicht nodig. Misschien is er een andere reden dat je op school/werk niets waard bent?[...]
Ik zou zeggen: vanaf kort voordat ik wakker moet worden, dan ben ik op school/werk tenminste wat waard.
Nou, het helpt inderdaad al wel een stuk om 's ochtends zoveel mogelijk licht in huis aan te doen en een lichtwekker te gebruiken, maar ideaal is het niet. Onderweg zit ik alsnog weer in het donker.El Psycho schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:22:
[...]
Dit argument conflicteert wel redelijk met alle onderzoeken die stellen dat we via beeldschermen en TL-verlichting op werk/school meer dan genoeg licht op ons krijgen om ons lichaam in 'dag' modus te krijgen. Voor binnen activiteiten heeft een mens klaarblijkelijk geen daglicht nodig. Misschien is er een andere reden dat je op school/werk niets waard bent?
Ik heb (ca 20 jaar geleden) onderzoek gedaan op basis van de historische verbruik gegevens over meerdere jaren van Nederland naar de optimale inzet (qua kosten) van stroom generatoren (om te kunnen voldoen aan de pieken in de stroom behoefte). Dit was een opdracht voor mijn studie. Omdat we de gegevens toch hadden hebben we toen ook gekeken of er een significant verschil was te zien tussen de verschillende perioden van zomer en winter tijd op de totale afname van de stroom. Wij konden dat niet uit de cijfers halen. (wij hadden verwacht van wel).Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:21:
Verhaal van besparing klopt niet!
Want het kantoor waar overdag de verlichting wordt uitgezet bestaat niet. Beter daarom hele jaar door zomertijd aanhouden.
Want dan hebben mensen thuis na werk een uur langer licht, en mensen thuis doen namelijk wel de lampen uit wanneer het buiten licht genoeg is met als gevolg energie besparing.
Onze aanname/verklaring was dat de extra stroom afname van (met name) consumenten voor extra licht e.d. te verwaarlozen was en dat het voor de bedrijven geen impact heeft. Dit hebben we helaas niet verder kunnen onderzoeken, de data was niet gesplitst naar verbruikers categorieën.
Of dit nu nog opgaat met alle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, geen idee. Het aandeel van consumenten in het totaal verbruik is niet veel veranderd
[ Voor 7% gewijzigd door jeanj op 27-03-2018 18:40 ]
Everything is better with Bluetooth
Maar zoals al eerder was langs gekomen, als het hele 9-5 idee onzin is, dan is enige last die je hebt met zomertijd dat je je magnetron klokje moet verzetten. Om daar nou voor de hele handel overhoop te gaan gooien.LED-Maniak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:10:
[...]
Gelukkig kunnen we in de zomer de hoeveelheid licht ook niet veranderen.. Het gros van de mensen zit na het harde werken eerst aan het avondmaal en daarna achter de televisie of computer en daarna hebben ze nergens meer zin in. Snap ook nooit dat mensen zeggen dat ze om 7 uur beginnen met werken zodat ze vroeg vrij zijn en nog wat aan hun avond hebben. Mijn avonden duren net zo lang als ik om 10 uur begin met werken en voor de gemiddelde activiteit hebben ze de zon niet nodig.
https://digitaal.scp.nl/eenweekinkaart1/vrije-tijd/
Het hele probleem van afschaffen lijkt te ontstaan door het achterhaalde 9-5 idee. Gelukkig begint dat steeds verder af te brokkelen. Zodra we van die onzin af zijn kunnen we meteen de zomertijd meenemen..
Oh, is de temperatuur ook al verbonden aan de zomertijd!GekkePrutser schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:38:
[...]
Behalve dat je dus nog verder gaat afwijken van de zonnetijd. Waarom maken we er dan niet gelijk maar +3 of +4 van, heb je helemaal lange avonden!El Psycho schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:04:
[...]
Dus de wintertijd schrappen is een veel minder ingrijpende wijziging dan de zomertijd schrappen
Als je in de zon zit, ja, natuurlijkWailing_Banshee schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:13:
[...]
Oh, is de temperatuur ook al verbonden aan de zomertijd!
Als dat een reden is, zouden we hier in Nederland genoeg hebben aan een maand of 3 zomertijd, de overige maanden is het 's avonds toch te koud/nat om buiten te zittenGekkePrutser schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:34:
[...]
Als je in de zon zit, ja, natuurlijkOverdag is het warmer dan 's nachts. Al helemaal hier in Barcelona.
Dat. Het irriteert me oprecht dat we hier sowieso al een uur meer avondlicht hebben dan in de correcte tijdzone en dat er volgens sommige mensen nog meer bij moet. In Oost-Polen had je dan een punt gehad, maar mensen die er minder gelukkig mee zijn doen hier nu al jaarrond consessies ten opzichte van wat ze prettig vinden. En dat moet dan ineens nog meer.Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:13:
[...]
[...]
Behalve dat je dus nog verder gaat afwijken van de zonnetijd. Waarom maken we er dan niet gelijk maar +3 of +4 van, heb je helemaal lange avonden!
Dus, UTC+1, dan heb je al een stukje extra daglicht voor de mensen die dat prettig vinden en verder blijven we van de klok af, deal
Serieus? Natuurlijk is die eraan verbonden. Hoe kan je dat niet beseffen?Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:13:
[...]
Primaire reden dat ik voorstander ben van gewoon naar UTC+0 te gaan, waar we internationaal gezien thuis horen, is om alle mensen die van zomertijd af willen te naaien. Primaire reden dat ik tegen ben is dat ik niet mezelf wil naaien. Dus als mensen dan echt zo'n moeite hebben met een heel uurtje verschuiven, doe dan maar standaard naar UTC+2. En als je daar problemen mee hebt, had je maar niet voor afschaffing moeten zijn van het switchen tussen zomertijd en wintertijd
Haha. Nee.Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:37:
[...]
Als dat een reden is, zouden we hier in Nederland genoeg hebben aan een maand of 3 zomertijd, de overige maanden is het 's avonds toch te koud/nat om buiten te zitten
[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 28-03-2018 11:34 ]
Mijn moeder heeft er een punt mee, ja (woont in het zuiden van Hongarije).Bananenplant schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:44:
[...]
Dat. Het irriteert me oprecht dat we hier sowieso al een uur meer avondlicht hebben dan in de correcte tijdzone en dat er volgens sommige mensen nog meer bij moet. In Oost-Polen had je dan een punt gehad, maar mensen die er minder gelukkig mee zijn doen hier nu al jaarrond consessies ten opzichte van wat ze prettig vinden. En dat moet dan ineens nog meer.
Dus, UTC+1, dan heb je al een stukje extra daglicht voor de mensen die dat prettig vinden en verder blijven we van de klok af, deal?
Bij ons is vandaag de zon (blijkbaar...) om 7:17 opgekomen en hij gaat om 20:00 onder.
Bij m'n moeder is de zon vanmorgen om 6:38 opgekomen en gaat hij om 19:12 onder.
Ga je in de zomer kijken (21 juni)
Bij ons: op om 5:05, onder om 22:05
Bij m'n moeder: op om 4:58, onder om 20:45
Wij hebben nu ongeveer een half uur burgelijke schemering, in de zomer loopt dat op tot bijna een uur. Bij m'n moeder is dat nu ook ongeveer een half uur en loopt dat op tot ongeveer 40 minuten.
Burgerlijke schemering
De burgerlijke schemering is het tijdvak voor zonsopkomst of na zonsondergang waarbij voorwerpen goed herkenbaar zijn en zich scherp aftekenen tegen de hemel (bij afwezigheid van verlichting). Bij een heldere hemel en goed zicht zal de burgerlijke schemering langer duren dan bij een bewolkte lucht. Theoretisch wordt de burgerlijke schemering berekend als het tijdvak tussen zonsopkomst/zonsondergang en het moment waarop de zon zich 6 graden beneden de horizon bevindt.
Ben toch zo benieuwd hoeveel van de mensen die dat uurtje licht niet kunnen missen driekwart van de avond voor de buis of Netflix hangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Idd, ik heb het liever om 21:00~22:00 donker, lekker film/series kijken en de deuren open als het warm is.
Je weet dat zomertijd in meer maanden bestaat dan in juni? Nu is het ook zomertijd en is het niet licht om 22:00. Of tijd om je deuren open te zetten 's avonds.
[ Voor 46% gewijzigd door Sissors op 29-03-2018 07:43 ]
Verwijderd
Ik ben wel voor afschaffing. Maar gewoon omdat ik het nut van het verzetten van die klokken niet zie en er wel geregeld gedonder van komt. (te laat komen door een niet verzette klok bijvoorbeeld)
Die verhalen over dat mensen dagen tot zelfs wekenlang ontregeld zijn heb ik zelf nooit gesnapt. Volgens mij kan je dan ook gewoon echt niets hebben.
Die verhalen over dat mensen dagen tot zelfs wekenlang ontregeld zijn heb ik zelf nooit gesnapt. Volgens mij kan je dan ook gewoon echt niets hebben.
Goed argument, zeker in de ik heb mijn alarm op mijn smartphone tijdperkVerwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:21:
Ik ben wel voor afschaffing. Maar gewoon omdat ik het nut van het verzetten van die klokken niet zie en er wel geregeld gedonder van komt. (te laat komen door een niet verzette klok bijvoorbeeld)
Verwijderd
Ja want iedereen gebruikt een smartphone om wakker te worden. En te laat komen kan je ook alleen maar doen in wakker worden context want verder op de dag kijk je niet naar klokken.bvbal79 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:27:
[...]
Goed argument, zeker in de ik heb mijn alarm op mijn smartphone tijdperk
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 11:34 ]
Ik geef aan dat verzette klokken echt geen grootte issue zijn in het huidige tijdperk, waar tegenwoordig alle digitale klokken die aangesloten zijn op internet de tijd aanpassen. Zelfs de Home Connect van siemens past de boel voor je aanVerwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:33:
[...]
Ja want iedereen gebruikt een smartphone om wakker te worden. En te laat komen kan je ook alleen maar doen in wakker worden context want verder op de dag kijk je niet naar klokken.
Ja is natuurlijk net hoeveel erg mensen last hebben van verandering in hun ritme. Ik moet zeggen dat het mij het ditjaar best veel hinder oplevert.Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:21:
Stond de afgelopen maanden op zonder/tegelijk met de wekker op, nu voor je gevoel een uur eerder opstaan maakt mij toch wat vermoeider. Denk dat ik over een tijdje wel weer aan gewend ben maar is toch jammer dat je ritme onderbroken wordt.
Wij hebben zes klokken in huis. Maar één daarvan zet zichzelf op tijd via een signaal. Nul daarvan zijn aangesloten op internet. Drie daarvan kijk ik op om te kijken hoe laat ik weg moet, geen van die drie zet zichzelf goed. Die heb ik zelfs alle drie op maandag ochtend goed moeten zetten.bvbal79 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:37:
[...]
Ik geef aan dat verzette klokken echt geen grootte issue zijn in het huidige tijdperk, waar tegenwoordig alle digitale klokken die aangesloten zijn op internet de tijd aanpassen. Zelfs de Home Connect van siemens past de boel voor je aan
Ik denk dat mensen die er last van hebben veelal een redelijk vast ritme hebben. En ik snap niet dat er mensen zijn die de ene keer om 22:00 naar bed gaan en de volgende keer om 2:00, en de ene keer om 7:00 uit bed komen en de volgende keer om 11:00. Mij lukt het in ieder geval niet.Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:21:
En ja, ik kan best veel hebben. Als ik maar de tijd heb om me aan te passen. Helaas werkt dat niet in de moderne maatschappij, en alleen in vakanties.
6..jemig. Ik wist niet dat mensen zo graag naar de tijd kekenWailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:45:
[...]
Wij hebben zes klokken in huis. Maar één daarvan zet zichzelf op tijd via een signaal. Nul daarvan zijn aangesloten op internet. Drie daarvan kijk ik op om te kijken hoe laat ik weg moet, geen van die drie zet zichzelf goed. Die heb ik zelfs alle drie op maandag ochtend goed moeten zetten.
Wat ik moet verzetten:
- Horloge.
- Wekker.
- Klok in de kamer.
- Twee schakelklokken voor aquarium/terrarium.
- Auto.
- Klok in de douche.
- Bureauklokje op het werk.
- Magnetron.
- Oven.
Volgens mij zijn dat er 10.
- Horloge.
- Wekker.
- Klok in de kamer.
- Twee schakelklokken voor aquarium/terrarium.
- Auto.
- Klok in de douche.
- Bureauklokje op het werk.
- Magnetron.
- Oven.
Volgens mij zijn dat er 10.
Verwijderd
Ik heb geen echt ritme, allicht helpt dat. Soms slaap ik 8 uur, soms 6 en soms nog minder, of wat meer als de tijd het toestaat.Koekfabriek schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:42:
[...]
Ja is natuurlijk net hoeveel erg mensen last hebben van verandering in hun ritme. Ik moet zeggen dat het mij het ditjaar best veel hinder oplevert.
Stond de afgelopen maanden op zonder/tegelijk met de wekker op, nu voor je gevoel een uur eerder opstaan maakt mij toch wat vermoeider. Denk dat ik over een tijdje wel weer aan gewend ben maar is toch jammer dat je ritme onderbroken wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 11:55 ]
Verwijderd
Jemig. Misschien ben je alleen een klein huis/appartement gewend?bvbal79 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:49:
[...]
6..jemig. Ik wist niet dat mensen zo graag naar de tijd kekenik zou er in ieder geval 2 wegdoen, want om nou naar 3 te kijken voor je wegmoet kost je alleen maar tijd en ben je zeker te laat
Klok 1: in mijn kamerbvbal79 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:49:
[...]
6..jemig. Ik wist niet dat mensen zo graag naar de tijd kekenik zou er in ieder geval 2 wegdoen, want om nou naar 3 te kijken voor je wegmoet kost je alleen maar tijd en ben je zeker te laat
Klok 2: in mijn partner's kamer
Klok 3: in de woonkamer
Klok 4: magnetron
Klok 5: fornuis
Klok 6: een leuke klok in de keuken
Die laatste drie kijk ik om te kijken of we al weg moeten. En welke ik gebruik hangt ervan af waar ik kijk (ze zitten op 3 verschillende muren).
En blijkbaar hebben we er 7, want ik heb ook nog een wekker, en die zet zichzelf wel goed, maar niet via internet.
Zo'n figuur ben ik. De tijd van naar bed gaan kan extreem verschillen. De tijd van opstaan is altijd hetzelfde, uiterlijk zeven uur door de week in in het weekend rond acht.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:45:
En ik snap niet dat er mensen zijn die de ene keer om 22:00 naar bed gaan en de volgende keer om 2:00, en de ene keer om 7:00 uit bed komen en de volgende keer om 11:00. Mij lukt het in ieder geval niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Digitale klok is vaak letterlijk 2 knopjes indrukken, analoge klokken zijn wat vervelender. Hier op kantoor zelfs eentje die je eerst moet open schroeven
Toch vind ik het zomer/winter tijd wel waard, het is langer licht in de zomer op de tijden dat je er wat aan hebt.
Ik ben zelf ondernemer dus kan beginnen wanneer ik wil, dus in principe kan je zelf er ook wel op aanpassen maar dat doen de meeste andere bedrijven niet.
Ik ben zelf ondernemer dus kan beginnen wanneer ik wil, dus in principe kan je zelf er ook wel op aanpassen maar dat doen de meeste andere bedrijven niet.
Facts don't care about your feelings
Jemig het was geen serieuze reactie..of mag je ook niet lollig zijn tussen al dat humeur van de zomertijd😀Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:04:
[...]
Jemig. Misschien ben je alleen een klein huis/appartement gewend?
Verwijderd
Ik zal er de volgende keer ook een smiley bijzettenbvbal79 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:27:
[...]
Jemig het was geen serieuze reactie..of mag je ook niet lollig zijn tussen al dat humeur van de zomertijd😀
Lollig zijn mag je altijd
Een week of 3 geleden liepen door geklooi met de stroomvoorziening in Zuid Europa de digitale klokken welke op het lichtnet zijn aangesloten een paar minuten achter.
Vorige week heb ik bij de overgang naar de zomertijd al mijn klokken op de minuut gelijk gezet, maar nu lopen deze zelfde digitale klokken (wekkerradio's en magnetron) plots 5 minuten voor
.
Ben ik de enige die dit heeft?
Vorige week heb ik bij de overgang naar de zomertijd al mijn klokken op de minuut gelijk gezet, maar nu lopen deze zelfde digitale klokken (wekkerradio's en magnetron) plots 5 minuten voor

Ben ik de enige die dit heeft?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nee, heeft ook niks met de zomertijd te maken (behalve dat je toen de klok "goed" gezet hebt). De nettijd liep toen 5 minuten achter en nu loopt die weer goed (als in: hij loopt nu 23 seconden voor). Dus nadat je de tijd goed zette heeft de nettijd 5 minuten extra t.o.v. de werkelijke tijd gekregen.
Je moet je klokken nu dus weer goed zetten en dan blijven ze goed staan (tot het volgende grote incident, maar dit was de eerste keer dat dit in dergelijke grootte voor kwam).
Je moet je klokken nu dus weer goed zetten en dan blijven ze goed staan (tot het volgende grote incident, maar dit was de eerste keer dat dit in dergelijke grootte voor kwam).
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
@alexbl69 Dat is ook gewoon in het nieuws geweest: https://nos.nl/artikel/22...u-misschien-nog-niet.html
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ah toch een vreemd verschijnsel..mijn oven en magnetron beiden Pelgrim en beiden vergelijkbaar...lopen 5 minuten verschillend van elkaar. Nu weet ik waar het door komt. Vreemd dat niet elke klok er last van heeft.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Heb deze week vakantie, maar pas sinds afgelopen woensdag voelt het weer als "normaal". De tijd aanpassing voelt nog wel enigszins onnatuurlijk aan. Sowieso omdat het 's ochtends opeens weer langer donker was.
Ff het topic wakker maken:
EU vraagt: wilt u de zomertijd houden?
https://nos.nl/artikel/22...-de-zomertijd-houden.html
https://ec.europa.eu/info...ummertime-arrangements_nl
Weg met de zomertijd, vive la révolution!
We horen over vijf jaar wel wat onze politieke leiders in Brussel overeengekomen zijn. Of zou het nog langer duren?
We horen over vijf jaar wel wat onze politieke leiders in Brussel overeengekomen zijn. Of zou het nog langer duren?
Jammer dat de beslissing weer Ja of Nee moet zijn, en er geen alternatief geantwoord kan worden.
Gemiddeld hebben Nederlanders een dagpatroon van 7.15 uur t/m 23.15 uur. ( Zie https://www.ad.nl/home/ne...ioen-langslapen~a938ba0c/ )
Dat betekent dat het hoogste punt van de zon gemiddeld op 15.15 uur zou moeten staan om optimaal te kunnen profiteren van het daglicht. De zomertijd (GMT +2 uur) zit daar het dichtste bij in de buurt, alhoewel de zon dan rond 13.40 uur al op het hoogste punt staat i.p.v. 15.15 uur.
Ik zou daarom graag altijd GMT +2 uur willen hebben, en niet meer de standaardtijd van GMT+1.
Gemiddeld hebben Nederlanders een dagpatroon van 7.15 uur t/m 23.15 uur. ( Zie https://www.ad.nl/home/ne...ioen-langslapen~a938ba0c/ )
Dat betekent dat het hoogste punt van de zon gemiddeld op 15.15 uur zou moeten staan om optimaal te kunnen profiteren van het daglicht. De zomertijd (GMT +2 uur) zit daar het dichtste bij in de buurt, alhoewel de zon dan rond 13.40 uur al op het hoogste punt staat i.p.v. 15.15 uur.
Ik zou daarom graag altijd GMT +2 uur willen hebben, en niet meer de standaardtijd van GMT+1.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Daar ben ik ook groot voorstander van, wat extra licht in de avonden heb ik veel liever dan dat het, zeker in de zomer, een uur eerder licht is. In de zomer heb je er niks aan dat om 3:00 ofzo de hemel al lichter wordt door de zon, en in de winter is het toch tot 8:30 ofzo schemerig, kan dat uurtje er ook nog wel bijOnbekend schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:41:
Jammer dat de beslissing weer Ja of Nee moet zijn, en er geen alternatief geantwoord kan worden.
People as things, that’s where it starts.
Server rooktArcticWolf schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:46:
Ff het topic wakker maken:

Signatures zijn voor boomers.
Geheel mee eens. Vanochtend werd ik om 5 uur wakker omdat het licht aan het worden was. Vanwege de warmte had ik het raam helemaal open gezet en hoewel wel enigszins verduisterd kwam er toch wat licht binnen. Gebeurd me wel vaker en natuurlijk kan ik nog meer het licht tegenhouden. Als dit zelfde fenomeen in de toekomst rond 4 uur 's nachts gaat gebeuren toch maar eens over denkenOnbekend schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:41:

Verder blijf ik er ook bij dat het meer zin heeft om ook in de winter nog wat daglicht mee te pakken met een doorsnee 8 tot 5 baan. Dus als dat klok verzetten het probleem is, hanteer dan het hele jaar de zomertijd. Maken we in de winter ook nog wat daglicht mee
Mwah, voor degene met een half 9 tot 5 baan werkt wintertijd prima in de winter
. Eigenlijk nooit 's ochtends ligt nodig, terwijl met zomertijd in de winter ik elke ochtend in het pikke donker moet vertrekken.
Maar goed, als ik zelf er ook niet door genaaid zou worden blijf ik het hilarisch vinden dat degene die zich zo druk maken over een klok die een uurtje verschuift straks om 4 uur 's ochtends het al licht hebben in de zomer. Erg zinvol...
Maar goed, als ik zelf er ook niet door genaaid zou worden blijf ik het hilarisch vinden dat degene die zich zo druk maken over een klok die een uurtje verschuift straks om 4 uur 's ochtends het al licht hebben in de zomer. Erg zinvol...
@RobinHood En zit ik in de winter als een lijk op kantoor omdat ik dus eigenlijk 's nachts al moet opstaan. Nee, dank je.
Ik merk ook in deze tijd van het jaar weer dat UTC+2 hier echt onzin is: je lichaam baadt nog in het daglicht en dan moet je ineens gaan slapen.
@Sissors klagen ze in Oost-Polen er ook over dat het vroeg licht wordt? Sowieso hebben we nu eigenlijk gewoon te veel uren licht op een dag.
Ik merk ook in deze tijd van het jaar weer dat UTC+2 hier echt onzin is: je lichaam baadt nog in het daglicht en dan moet je ineens gaan slapen.
@Sissors klagen ze in Oost-Polen er ook over dat het vroeg licht wordt? Sowieso hebben we nu eigenlijk gewoon te veel uren licht op een dag.
[ Voor 23% gewijzigd door Bananenplant op 06-07-2018 09:02 ]
En wil jij nou serieus zeggen dat je om 4 uur 's ochtends weer opstaat? Overigens ga jij dan wel heel veel vroeger dan het gemiddelde slapen. Dat gemiddelde is dus kwart over 11. Dat jij ruwweg een uur vroeger gaat slapen kan natuurlijk jouw voorkeur veranderen, maar het is realistischer om het op gemiddeldes te bazeren.Bananenplant schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:59:
@RobinHood En zit ik in de winter als een lijk op kantoor omdat ik dus eigenlijk 's nachts al moet opstaan. Nee, dank je.
Momenteel is zonsondergang om 22:00, en zonsopkomst op 05:30. Oftewel voor een fatsoenlijke nachtrust is dat sowieso krap. Daar kan je weinig aan doen behalve verhuizen. Maar gaat hier nou echt iemand serieus beweren dat voor een normaal slaap ritme het logischer is om te switchen naar 21:00 tot 04:30?
Geen idee, heb niet zoveel contact met Oost Polen. Maar wat zou het mij uitmaken wat de gemiddelde Oost-Pool doet? Als jij vindt dat zonsopkomst/ondergang gerelateerd zou moeten zijn aan slaappatronen, dan zou jij voorstander van zomertijd moeten zijn.@Sissors klagen ze in Oost-Polen er ook over dat het vroeg licht wordt? Sowieso hebben we nu eigenlijk gewoon te veel uren licht op een dag.
Edit: Eigenlijk zou ik liever een poll ook nog zien wat alle voorstanders van afschaffen van schuiven van de klok liever hebben: De huidige situatie, of als puur zomertijd/wintertijd, maar dan degene waar ze niet op zaten te wachten (oftewel degene die permanent zomertijd willen, heb je liever huidige situatie of liever permanent wintertijd).
[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 06-07-2018 09:11 ]