Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat wil je dan bereiken met een poll? De EU gaat alleen maar stemmen voor het afschaffen van de zomertijd (want wintertijd = standaardtijd), en gaat dus niet stemmen om de zomertijd de standaardtijd te maken. Dat laatste is niet eens een optie in Brussel.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 06-07-2018 09:28 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:22
XWB schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:28:
Wat wil je dan bereiken met een poll? De EU gaat alleen maar stemmen voor het afschaffen van de zomertijd (want wintertijd = standaardtijd), en gaat dus niet stemmen om de zomertijd de standaardtijd te maken. Dat laatste is niet eens een optie in Brussel.
Van de website van de EU:
Naar aanleiding van de resolutie van het Europees Parlement heeft de Commissie nu toegezegd twee belangrijke beleidsopties voor zo'n geharmoniseerde regeling te onderzoeken, namelijk:

1. Handhaving van de huidige EU-afspraken voor de zomertijd, waarbij de klok twee keer per jaar wordt verzet overeenkomstig Richtlijn 2000/84/EG, of
2. Stopzetting van deze regeling en een verbod op periodieke tijdsveranderingen voor alle lidstaten. Nogmaals, dit laatste zou geen gevolgen hebben voor de tijdzones en elk land zou vrij mogen kiezen of het permanent de zomertijd of de wintertijd (of een andere standaardtijd) hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daar gaat Brussel dus niet over, maar het staat landen blijkbaar vrij zelf te bepalen wat de standaardtijd gaat worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gewoon interesse van mij uit? Het is (hoewel onbegrijpelijk voor mij) duidelijk dat merendeel voor afschaffen van huidig systeem is. Maar het is niet duidelijk of mensen liever het huidige systeem hebben, of liever de permanente optie die niet hun keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:05:
[...]

Het is (hoewel onbegrijpelijk voor mij) duidelijk dat merendeel voor afschaffen van huidig systeem is.
Begrijp ik daaruit dat je het jaarlijks verzetten van de klok liever in stand wil houden? Het hebben van één tijd (winter- of zomertijd laat ik even in het midden) lijkt me toch eenvoudiger.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Begrijp ik daaruit dat je het jaarlijks verzetten van de klok liever in stand wil houden? Het hebben van één tijd (winter- of zomertijd laat ik even in het midden) lijkt me toch eenvoudiger.
Dat schrijf ik er inderdaad :P. En ook in mijn andere posts. Ja ik houd liever het huidige systeem in stand. Plan B is liever enkel zomertijd, en enkel wintertijd mijn laatste keuze.

Eenvoudiger vind ik persoonlijk een kul argument. Meeste klokken verzetten zich automatisch. En ja, ik heb ook in een auto rondgereden met een klok waarbij ik niet de moeite wilde nemen drie knopjes in te drukken om hem te wisselen tussen zomertijd en wintertijd. Maar laten we niet overdrijven.
Oftewel zelf vind ik dat niet opwegen tegen het voordeel bij zomertijd dat je veel meer 's avonds kan doen, en met wintertijd dat de meeste Nederlanders (me included) niet zo ongeveer de hele winter in het donker moeten vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chm123
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Het issue is mijns inziens niet de discussie over het wel/niet afschaffen van de zomertijd, maar dat Nederland (en de rest op deze lengtegraad) in het uiterste westen zit van de Centraal Europese Tijdzone... Het zou beter zijn om UTC+0 aan te houden en dan met DST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Gaat prima. De foutmelding serveert ie uitstekend. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
Sissors schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:06:
[...]

En wil jij nou serieus zeggen dat je om 4 uur 's ochtends weer opstaat? Overigens ga jij dan wel heel veel vroeger dan het gemiddelde slapen. Dat gemiddelde is dus kwart over 11. Dat jij ruwweg een uur vroeger gaat slapen kan natuurlijk jouw voorkeur veranderen, maar het is realistischer om het op gemiddeldes te bazeren.

Momenteel is zonsondergang om 22:00, en zonsopkomst op 05:30. Oftewel voor een fatsoenlijke nachtrust is dat sowieso krap. Daar kan je weinig aan doen behalve verhuizen. Maar gaat hier nou echt iemand serieus beweren dat voor een normaal slaap ritme het logischer is om te switchen naar 21:00 tot 04:30?
Ideale situatie: in de loop van de avond wordt het donker, word ik daardoor wat slaperig, ga ik daarom naar bed en slaap ik tot het moment dat ik op moet staan. Doordat ik mijn slaapkamer verduister heeft een vroege zonsopgang relatief weinig effect, in elk geval een stuk minder dan dat het vlak voordat je zou moeten gaan slapen nog licht is.
Geen idee, heb niet zoveel contact met Oost Polen. Maar wat zou het mij uitmaken wat de gemiddelde Oost-Pool doet? Als jij vindt dat zonsopkomst/ondergang gerelateerd zou moeten zijn aan slaappatronen, dan zou jij voorstander van zomertijd moeten zijn.
Pakweg zelfde breedtegraad, maar juist te ver naar het oosten voor hun tijdzone terwijl te ver naar het westen zitten. Hoor je die Polen er ook over klagen dat het al zo vroeg licht wordt bij ze? Of is dat een probleem dat zomertijdvoorstanders schetsen maar in de praktijk helemaal geen probleem zal zijn?

En verder vind ik dat om 12:00 de zon op z'n hoogste punt hoort. En dat je een overschot aan daglicht beter 's ochtends dan 's avonds kunt hebben omdat je een slaapkamer kunt verduisteren, maar de omgeving waarin je voor het slapen verkeert en waarin je slaperig zou moeten worden een stuk minder.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarom kan je een slaapkamer wel verduisteren maar een woonkamer niet? Dat ontgaat mij een beetje? Net als waarom om 12:00 de zon op zijn hoogste punt zou moeten zijn. Dan wil jij dus naar UTC toe?

En dan komen we dus weer op mijn vraag uit: Mensen die huidige systeem willen afschaffen en naar permanent zomertijd gaan: Hebben jullie liever huidige systeem, of liever UTC+1 (of zelfs UTC zoals @Bananenplant wil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:24:
[...]

Eenvoudiger vind ik persoonlijk een kul argument. Meeste klokken verzetten zich automatisch. En ja, ik heb ook in een auto rondgereden met een klok waarbij ik niet de moeite wilde nemen drie knopjes in te drukken om hem te wisselen tussen zomertijd en wintertijd. Maar laten we niet overdrijven.
Er zijn zat klokken die niet zich niet automatisch aanpassen. Voor mij persoonlijk is het bioritme een beter argument: elke keer wanneer we de klok verzetten ben ik ruim een week lang een zombie op het werk. Ik voel me nooit uitgeslapen, ondanks dat ik evenveel uren slaap. Dat is behoorlijk irritant. Natuurlijk zijn dat maar twee tot drie weken in het hele jaar, maar als het niet hoeft dan ben ik voor het afschaffen van de huidige constructie.
Oftewel zelf vind ik dat niet opwegen tegen het voordeel bij zomertijd dat je veel meer 's avonds kan doen, en met wintertijd dat de meeste Nederlanders (me included) niet zo ongeveer de hele winter in het donker moeten vertrekken.
De zomertijd was vroeger handig zodat onder andere de soldaten langer konden vechten. Anno 2018 is dat niet meer van toepassing. In een 24-uurseconomie maakt het ook veel minder uit, mensen gaan toch non-stop door. De politiek in Brussel zal dan ook voornamelijk kijken naar de economische impact, en de mening van de burger minder zwaar laten doorwegen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sissors schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:36:
Waarom kan je een slaapkamer wel verduisteren maar een woonkamer niet? Dat ontgaat mij een beetje?
Snap je dat echt niet? Ik heb gordijnen in de woonkamer, maar misschien wil ik ook nog wel even lekker naar buiten voor het slapen gaan. En ook als ik in huis blijf sluit ik mezelf niet op in m'n woonkamer ofzo, en we hebben in onze hal geen gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Dit zou nooit Europees bepaald moeten worden, vanwege de grote verschillen tussen Zuid- en Noord-Europa. De lichtbeleving scheelt zo ontzettend veel dat dit gewoon lokaal/per land besloten zou moeten worden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:44
coelho schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:39:
Dit zou nooit Europees bepaald moeten worden, vanwege de grote verschillen tussen Zuid- en Noord-Europa. De lichtbeleving scheelt zo ontzettend veel dat dit gewoon lokaal/per land besloten zou moeten worden.
Als ik het goed begrijp is zomertijd nu al op Europees niveau verplicht voor elke lidstaat. Dus ook dat kan nu niet, daar is een wetswijziging voor nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door P1nGu1n op 06-07-2018 16:04 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bananenplant schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:09:
[...]

Snap je dat echt niet? Ik heb gordijnen in de woonkamer, maar misschien wil ik ook nog wel even lekker naar buiten voor het slapen gaan. En ook als ik in huis blijf sluit ik mezelf niet op in m'n woonkamer ofzo, en we hebben in onze hal geen gordijnen.
Nee dat snap ik echt niet. De klacht is nu dus dat als je naar buiten wil gaan het pas rond een uur of 10 behoorlijk begint te schemeren midden in de zomer? Dat kan, maar ik durf te stellen dat veruit de meeste mensen die 's avonds naar buiten gaan in de zomer het liever wel licht (en warmer) hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb liever zon op het moment dat ik er van kan genieten, niet als ik moet werken.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 06-07-2018 13:59 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:08
Even zien... Deze discussie past mooi in het 'Nederlandsch Nationale Discussie Overzicht' dat ik aan het opstellen ben...

Dat begint eigenlijk na de zomervakantie, na een periode van relatieve stilte qua discussies. Dus dit komt mooi uit.

Okt - Nov: Nationale Zwarte Pieten Discussie
Dec: Vuurwerkdiscussie
Jan: Bijvoeren Wild in Oostvaardersplassendiscussie
Feb: Discussie Stop Openhaarden
Mei: Wie Herdenken We op 4 Mei Discussie
Juli: Weg met de Zomertijddiscussie

En crap - terwijl ik nog een nationale discussie zocht, vond ik een website waar ze allemaal al netjes op een rijtje staan. Daar gaat m'n idee!

https://www.reddit.com/r/...ie_en_ophefkalender_2016/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

P1nGu1n schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Als ik het goed begrijp is zomertijd nu al op Europees niveau verplicht voor elke lichtstaat. Dus ook dat kan nu niet, daar is een wetswijziging voor nodig.
hihi... zomertijd, donker, licht...typo ;)

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 16:57
Is de discussie eigenlijk niet gewoon afschaffen van de klok verzetten en het kiezen van welke tijdzone is dan een andere discussie?

Ik vind persoonlijk het wel leuk dat de tijd af en toe verandert. Net als schrikkeldagen. Net als seizoenen die veranderen. Ik vind het klok verzetten gewoon iets grappigs en raars, daarom mag het van mij wel blijven.

Maar de negatieve gevolgen er van zijn best zwaar. Dus daarom schaar ik me achter de afschaffers.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:26:
Even zien... Deze discussie past mooi in het 'Nederlandsch Nationale Discussie Overzicht' dat ik aan het opstellen ben...

Dat begint eigenlijk na de zomervakantie, na een periode van relatieve stilte qua discussies. Dus dit komt mooi uit.

Okt - Nov: Nationale Zwarte Pieten Discussie
Dec: Vuurwerkdiscussie
Jan: Bijvoeren Wild in Oostvaardersplassendiscussie
Feb: Discussie Stop Openhaarden
Mei: Wie Herdenken We op 4 Mei Discussie
Juli: Weg met de Zomertijddiscussie

En crap - terwijl ik nog een nationale discussie zocht, vond ik een website waar ze allemaal al netjes op een rijtje staan. Daar gaat m'n idee!

https://www.reddit.com/r/...ie_en_ophefkalender_2016/
Tja, het gaat gewoon te goed in dit land. Mensen zeuren om het minste of geringste, gewoon om maar wat te zeuren te hebben en omdat ze zich vervelen. Ik ben al lang afgehaakt bij al die onzinnige discussies. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:59:
Ik heb liever zon op het moment dat ik er van kan genieten, niet als ik moet werken.
Misschien dan buiten gaan werken ? (ipv een maffe tijdregeling te gaan forceren.)

Als binnenwerkers last hebben van te weinig zonlicht betekent dat dan dat we speciale nationale/continentale afspraken daarop moeten gaan baseren.

Of dat ze wat vaker naar buiten moeten, of betere interne klimatologie in het gebouw hebben ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben voor het afschaffen van de zomertijd...

Er zijn maar heel weinig mensen die echt dat laatste uurtje in de zomer gebruiken, ja er zijn ook weinig mensen die gebruik maken van die extra licht uren 's ochtends eerlijk toegegeven.
Ik vind het wel fijn als het rond 22:00 wel donker is, kun je nog een beetje buiten zitten met een vuurtje erbij of gezellig op het terras, sowieso stop ik rond 21:00 met sleutelen aan auto's :P
In de winter blijft de balans tussen donker en licht gewoon goed, mensen die beweren dat het "extra" uur licht in de middag helpt (als de zomertijd blijft), liegen... want gezien de werkuren kan dat gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

enchion schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:56:
[...]

Misschien dan buiten gaan werken ?
Dan geniet ik toch niet? Dan ben ik aan het werk.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Als we nu (verplicht) werk afschaffen, hebben we het hele gedoe opgelost. :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:11:
[...]

Dan geniet ik toch niet? Dan ben ik aan het werk.
Maar dan geniet je van het donkere koelere als je thuis bent.

En verder is buiten werken eigenlijk wel erg veel prettiger dan binnenwerken wat gezondheid betreft.
Zelf een aantal jaren hovenierswerk gedaan en als ik thuis kwam geen echte behoefte om buiten te zijn, die voldoening was er al.

btw wat versta je onder genieten, alleen een beetje zitten met een biertje of wat meer actief ?

En wat heeft jouw geniettijd met tijdzones/zomertijd/wintertijd te maken, is toch iets wat je kan afspreken met je werkgever ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Bij deze een stem voor het stoppen van het wisselen tussen zomer en wintertijd. Economisch kan het al prima uit als je de extra ongevallen op de weg de maandag daarna en het productie verlies door te laat komen door het niet verzetten van de wekker en van wie die maandag veel langer in de file staat mee te tellen.

Persoonlijk wordt ik na de wissel nog weken een uur te vroeg of (als ik geen wekker zet) een uur te laat wakker. Dus dan voel je je brak. Misschien een leuk onderzoek om vast te stellen hoeveel procent van de als “najaar moeheid” gekenmerkte gevallen hierdoor worden veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

enchion schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:18:
[...]

Maar dan geniet je van het donkere koelere als je thuis bent.
Ja, gezellig 8)7
btw wat versta je onder genieten, alleen een beetje zitten met een biertje of wat meer actief ?
Het gaat me niet zozeer om de zon zelf, alswel dat je gewoon relaxt even buiten kunt zitten/hangen na het werk, in je eentje of met vrienden. Of dat je sowieso nog iets kunt doen terwijl het nog licht is.
En wat heeft jouw geniettijd met tijdzones/zomertijd/wintertijd te maken, is toch iets wat je kan afspreken met je werkgever ?
Die kun je ook omdraaien. Wat heeft jouw dag/nacht tijd ermee te maken, daar kun je toch ook afspraken over maken met je werkgever? Begin je wat later, kun je ook later naar bed, heb je geen last van het feit dat het later licht is.

Frappant dat ik allemaal oplossingen moet gaan zoeken omdat jij het "maf" vind (wat een kwestie van perceptie is, meer niet). Mijn mening is dat ik liever zomertijd dan wintertijd heb. Jouw mening is dat duidelijk niet. Helemaal prima :)

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 07-07-2018 02:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Bananenplant schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:31:
En verder vind ik dat om 12:00 de zon op z'n hoogste punt hoort. En dat je een overschot aan daglicht beter 's ochtends dan 's avonds kunt hebben omdat je een slaapkamer kunt verduisteren, maar de omgeving waarin je voor het slapen verkeert en waarin je slaperig zou moeten worden een stuk minder.
De langste daglichtperiode is 16 uur en 45 minuten, en de kortste daglichtperiode is 7 uur en 45 minuten.

Als je de zon op precies 12.00 uur op zijn/haar hoogste punt wil hebben staan, zou op de langste daglichtperiode tussen 3.38 uur en 20.23 uur zijn. Veel mensen slapen om die tijd 's morgens terwijl rond half 9 's avonds de meeste mensen nog wakker zijn.
Bij de kortste daglichtperiode zou dan tussen 8.08 uur en 15.53 uur zijn. Dat betekent dat mensen die fulltime werken nooit daglicht zullen zien.

Aangezien de meeste mensen na het opstaan de eerste 8 uur aan werk besteden en daarna de resterende uren aan vrije tijd, lijkt het mij logischer om mensen tijdens hun vrije tijd meer daglicht te geven dan wanneer je binnen in een fabriek of kantoorgebouw bent.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:10:
Ik ben voor het afschaffen van de zomertijd...

Er zijn maar heel weinig mensen die echt dat laatste uurtje in de zomer gebruiken, ja er zijn ook weinig mensen die gebruik maken van die extra licht uren 's ochtends eerlijk toegegeven.
Ik vind het wel fijn als het rond 22:00 wel donker is, kun je nog een beetje buiten zitten met een vuurtje erbij of gezellig op het terras, sowieso stop ik rond 21:00 met sleutelen aan auto's :P
In de winter blijft de balans tussen donker en licht gewoon goed, mensen die beweren dat het "extra" uur licht in de middag helpt (als de zomertijd blijft), liegen... want gezien de werkuren kan dat gewoon niet.
Wat een bullshit. Sorry hoor, maar dit is gewoon feitelijke onzin. Bijvoorbeeld op 19 februari is zonsondergang om 18:00. Met zomertijd zou dit om 19:00 zijn. Waarom zou dat in hemelsnaam niet betekenen dat je een uur extra licht hebt in de avond? Waarom kan dat niet gezien werkuren?

Ook leuk de ideeën dat ik maar gewoon buiten moet gaan werken. Vertellen jullie even mijn werkgever dat mijn bureau met de hele handel erbij buiten neergezet moet worden? En dan twee uur later weer binnen omdat er een buitje langs kwam? Die staat wel bovenaan de totaal onrealistische ideeën. Feit is dat heel veel mensen kantoorwerk doen, de meeste kunnen dat niet zomaar buiten gaan doen en nog een beetje productief zijn.

En dan vind ik het persoonlijk jammer dat nog niemand antwoord heeft gegeven op mijn vraag :'(. Misschien ligt het aan de vraag, maar ik ga hem toch nog een keer stellen:
Voorstanders van permanent zomertijd: Hebben jullie liever huidig systeem, of liever permanent wintertijd? Of zelfs permanent UTC?
Voorstanders van permanent wintertijd: Hebben jullie liever huidig systeem, of liever permanent zomertijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Sissors schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:44:
Voorstanders van permanent zomertijd: Hebben jullie liever huidig systeem, of liever permanent wintertijd? Of zelfs permanent UTC?
Voorstanders van permanent wintertijd: Hebben jullie liever huidig systeem, of liever permanent zomertijd?
Ik ben voorstander van permanent zomertijd. Als dat niet kan, dan liever het huidige systeem. Permanent UTC is uit den boze omdat je dan nog een uur zonlicht aan het eind van de middag kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
.oisyn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 02:34:
[...]
Frappant dat ik allemaal oplossingen moet gaan zoeken omdat jij het "maf" vind (wat een kwestie van perceptie is, meer niet). Mijn mening is dat ik liever zomertijd dan wintertijd heb. Jouw mening is dat duidelijk niet. Helemaal prima :)
Ik snap gewoon niet waarom we de physics aanpassen aan ons gedrag ipv ons gedrag aan de planetaire-natuurlijke gang van zaken.

Als iedereen in Europa besluit om een uur eerder te gaan beginnen met werken maar we passen de klok niet aan, "blijft gewoon" zon 12uur op hoogste punt, dan zijn we er toch ook ???

Waarom de maximum snelheid verhogen door alle getallen op afstandborden op de weg met 10% te verlagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar waarom doe jij dat dan niet gewoon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

enchion schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:12:
[...]

Ik snap gewoon niet waarom we de physics aanpassen aan ons gedrag ipv ons gedrag aan de planetaire-natuurlijke gang van zaken.

Als iedereen in Europa besluit om een uur eerder te gaan beginnen met werken maar we passen de klok niet aan, "blijft gewoon" zon 12uur op hoogste punt, dan zijn we er toch ook ???
Maar dat is dus kul. Er is niets intrinsiek natuurlijks aan het feit dat de zon om 12:00 op zijn hoogste punt moet staan, dat is een menselijke definitie. Een die mijns inziens onhandig is, want 12:00 is niet het midden van de dag in ons alledaagse leven.

Het is handiger die definitie aan te passen dan ons hele leven opnieuw in te richten, alleen maar omdat je je vast wil klampen aan een getalletje dat we zelf hebben verzonnen.
Waarom de maximum snelheid verhogen door alle getallen op afstandborden op de weg met 10% te verlagen ?
Wat een hopeloze analogie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
.oisyn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Maar dat is dus kul. Er is niets intrinsiek natuurlijks aan het feit dat de zon om 12:00 op zijn hoogste punt moet staan, dat is een menselijke definitie. Een die mijns inziens onhandig is, want 12:00 is niet het midden van de dag in ons alledaagse leven.

Het is handiger die definitie aan te passen dan ons hele leven opnieuw in te richten, alleen maar omdat je je vast wil klampen aan een getalletje dat we zelf hebben verzonnen.
Maar er is niets intrinsiek natuurlijks aan het feit dat jij moet opstaan op een vaste tijd die de klok aangeeft.

Je hele leven opnieuw inrichten :D
Jij bent juist aan het vastklampen aan het getalletje, als jouw klok een uur eerder op 8 staat ga jij een uur eerder naar je werk.
Waarom kan jij jouw gedrag niet loskoppelen van de klok ?

Ik ben trouwens voor een zo volledig mogelijke natuurlijke tijd, maw alle tijdzones en winter/zomertijden afschaffen en de hele wereld op dezelfde tijd zetten.
(wat nog steeds niet perfect is, er is nl geen perfect, voor perfect zou je tijd moeten itereren vanaf de big bang)
Wat een hopeloze analogie 8)7
Je bent zelf een beetje ... . :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

enchion schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:38:
[...]

Maar er is niets intrinsiek natuurlijks aan het feit dat jij moet opstaan op een vaste tijd die de klok aangeeft.
Dat beweert ook niemand 8)7. Maar het feit blijft dat mijn kinderen wel om 8:30 op school moeten zijn, en daar ga ik weinig aan veranderen. Mijn leven ligt dus enigszins vast. Op mijn werk heb ik meer flexibiliteit, maar ook niet oneindig; ik moet ook samenwerken met collega's, en dus moeten we alles op elkaar afstemmen. Hetzelfde voor mijn vrouw, en we willen natuurlijk niet langs elkaar heen leven dus dat is nog een grotere groep om rekening mee te houden.

Dit is nou eenmaal de realiteit, en wat jij wenst is onrealistisch voor zo'n beetje 90% van onze samenleving. Dus ja, op een ander tijdstip (grootheid, niet wat de klok aangeeft) gaan werken houdt weldegelijk in dat ik mijn hele leven anders moet gaan inrichten.

Het is nu eenmaal makkelijker om de klok te verschuiven dan om iedereen een andere mindset proberen aan te meten. Maar daar heb jij dan om een of andere reden een probleem mee omdat dat getalletje zo belangrijk is? Kom nou toch :)

[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 07-07-2018 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Ik zou het ook niet erg vinden om in de winter een uurtje langer daglicht te hebben na een werkdag. Ik heb drie jonge kinderen en de donkere dagen zijn soms gewoon echt te kort.
Vroeger koos ik ervoor om soms om 6.00 te beginnen maar dat gaat nu niet meer.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
.oisyn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 02:34:
[...]

Het gaat me niet zozeer om de zon zelf, alswel dat je gewoon relaxt even buiten kunt zitten/hangen na het werk, in je eentje of met vrienden. Of dat je sowieso nog iets kunt doen terwijl het nog licht is.
De terrasjes zitten ook na zonsondergang nog vol. Zolang het niet te snel afkoelt kan je ook zonder zon prima buiten zitten :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
.oisyn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Dat beweert ook niemand 8)7. Maar het feit blijft dat mijn kinderen wel om 8:30 op school moeten zijn, en daar ga ik weinig aan veranderen. Mijn leven ligt dus enigszins vast. Op mijn werk heb ik meer flexibiliteit, maar ook niet oneindig; ik moet ook samenwerken met collega's, en dus moeten we alles op elkaar afstemmen. Hetzelfde voor mijn vrouw, en we willen natuurlijk niet langs elkaar heen leven dus dat is nog een grotere groep om rekening mee te houden.

Dit is nou eenmaal de realiteit, en wat jij wenst is onrealistisch voor zo'n beetje 90% van onze samenleving. Dus ja, op een ander tijdstip (grootheid, niet wat de klok aangeeft) gaan werken houdt weldegelijk in dat ik mijn hele leven anders moet gaan inrichten.

Het is nu eenmaal makkelijker om de klok te verschuiven dan om iedereen een andere mindset proberen aan te meten. Maar daar heb jij dan om een of andere reden een probleem mee omdat dat getalletje zo belangrijk is? Kom nou toch :)
Ik zit juist niet aan het getal vast en jij juist wel, om dit te zien zou je je eigen post nog eens kunnen lezen.

De vraag is van mij juist waarom zitten "we" er aan vast, alsof het overleg op geen enkele andere manier kan ?

Zoals je zelf zegt heb je al afgestemd en rekening gehouden, waarom moet je daarbij dan ook nog eens de tijden aanpassen.

Als je al afspreekt/afstemd dan ben je er toch al ?

Verander in je gedachte eens van 1 uur (overgang zomer/winter-tijd) naar 6 uur verandering, ga je dan ook midden in de nacht opstaan om naar je werk te gaan, of ga je samen met je baas afspreken dat je gewoon op dezelfde zonnestand naar je werk gaat.
Vraag jezelf eens af hoeveel mensen dan zouden stellen, ik heb geen boodschap aan wat de EU zegt ik ga gewoon om dezelfde "fysische tijd" naar m`n werk.

Je werkt nu waarschijnlijk al andere tijden dan oorspronkelijk gesteld voor de baan, vanwege het verkeersdrukte, tenminste veel mensen doen dat.

Misschien eens afvragen waarom vele organisaties (scholen/gemeentehuis, enzzz) zo`n non-negotiable tijdstip voor openen en sluiten hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

enchion schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:03:
[...]

Ik zit juist niet aan het getal vast en jij juist wel, om dit te zien zou je je eigen post nog eens kunnen lezen.
Ja, de maatschappij. Dan kunnen we twee dingen doen: de wijzer verzetten, of de maatschappij ervan proberen los te weken. En dat tweede doe je alleen maar omdat jij het belangrijk vindt de zon op 12:00 op zenith staat.

Ik ben gewoon pragmatisch. Wat jij voorstelt is feitelijk een ongerelateerd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
.oisyn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:46:
[...]
En dat tweede doe je alleen maar omdat jij het belangrijk vindt de zon op 12:00 op zenith staat.
Dat is in het beginsel het idee van hoe onze klok in elkaar zit, ja, met tijdzones is dat alleen gediscretiseerd.

We zijn hier, maar ook op plekken waar de tijdzone beter klopt bij de ligging, zoals in Duitsland, begonnen met werken van 9 tot 5. Blijkbaar is dat wat de maatschappij een goede dagindeling vond en was zo veel mogelijk avondlicht geen prioriteit. Als dat niet meer klopt... pas dan die norm aan, maar blijf alsjeblieft van die klok af en dwing niet op zo'n botte manier die norm af voor iedereen. Ga dan zelf gewoon om 7:00 op kantoor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bananenplant schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:14:
[...]

maar blijf alsjeblieft van die klok af
Geef nou eens één goed argument waarom?
en dwing niet op zo'n botte manier die norm af voor iedereen.
Ik dwing niets af, ik spreek een wens uit. Als een overgrote meerderheid die wens heeft stel ik voor de klok aan te passen. Als een overgrote meerderheid dat niet wil dan is het maar zo.

Maar dat niet willen moet wel om gegronde redenen zijn. Het niet passen bij je biologische slaapritme vind ik een voorbeeld van een gegronde reden. De wens om zenith op 12:00 te houden is dat niet. Dan moet je sowieso niet in NL blijven, want we zitten hier dichter bij UTC dan bij UTC+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
De poll in de startpost had eigenlijk moeten zijn:
Wat moet er met het huidige systeem van zomertijd en wintertijd gebeuren?

1. Het huidige systeem moet blijven.
2. Het huidige systeem moet afgeschaft worden. De huidige wintertijd moet het hele jaar door gelden.
3. Het huidige systeem moet afgeschaft worden. De huidige zomertijd moet het hele jaar door gelden.
Mijn eigen voorkeur gaat uit naar optie 2 (permanent zomertijd). Ik heb er geen zwaarwegende argumenten voor. Ik vind langer licht in de avond prettiger en dat het dan in de winter nog een tijdje donker is in de ochtend kan me niet zoveel schelen.

Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat je je eigen tijd kan inrichten. Je bent immers afhankelijk van openingstijden van scholen, winkels, bedrijven, etcetera. Ik denk niet dat mijn bedrijf speciaal voor mij het pand een uur eerder gaat openen omdat ik zo nodig 's avonds langer licht wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
.oisyn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 15:12:
[...]

Geef nou eens één goed argument waarom?
Omdat je daarmee de hele maatschappij dwingt een uur vroeger te leven. Regel het via een andere weg dat je vroeg kunt leven als je dat fijn vindt.
Maar dat niet willen moet wel om gegronde redenen zijn. Het niet passen bij je biologische slaapritme vind ik een voorbeeld van een gegronde reden. De wens om zenith op 12:00 te houden is dat niet. Dan moet je sowieso niet in NL blijven, want we zitten hier dichter bij UTC dan bij UTC+1.
Slaapritme heeft niet direct zoveel te maken met hoe een klok werkt: Wikipedia: Tijdzone . Tot 1937 hadden we gemengd UTC+0:19 of UTC, daarna UTC+0:20. Het achterliggende idee was het hebben van een standaardtijd die desondanks wel dicht bij de zonnetijd ligt. UTC+1 hebben we aan de nazi's te danken.

Voor 1940 voldeed een klok die dicht bij de zonnetijd ligt blijkbaar prima om onze maatschappij rond in te richten. Als je met zo'n klok in een maatschappij tot conventies komt als "van 9 tot 5" zijn dat blijkbaar conventies die goed samenwerken met het slaapritme van de gemiddelde persoon, ochtend- en avondmensen inbegrepen. Als zulke conventies eenmaal zijn ingesleten benadeel je mensen zodra je aan de klok gaat sleutelen. Dan vind ik voor de avondmensen UTC+1 al nadelig genoeg.

Maar echt: zijn er in Midden-Duitsland ook mensen die het zo lekker zouden vinden om naar UTC+3 te gaan of in Oost-Polen naar UTC+4 omdat dat beter bij ons slaapritme past? Ik kan het me niet voorstellen. Ik vind de situatie (vooral: discussie) in Nederland echt typisch een van gezeur van een groep mensen die tijden lang voordeel hebben gehad van hoe tijd in ons land geregeld is geweest en onrustig worden van het idee dat ze dat voordeel misschien kwijt raken. Omdat ze dat voordeel als normaal ervaren terwijl het helemaal niet zo normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
SeenD schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:05:
Is de discussie eigenlijk niet gewoon afschaffen van de klok verzetten en het kiezen van welke tijdzone is dan een andere discussie?
Mensen kunnen voor afschaffing zijn, maar alleen als het na afschaffing zomer- danwel wintertijd blijft. Dus dan zit het in dezelfde discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bananenplant schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:33:
[...]

Omdat je daarmee de hele maatschappij dwingt een uur vroeger te leven.
Hoezo, een uur vroeger? Alleen in de winter. Je kunt ook naar continu wintertijd, dan dwing je maatschappij in de zomer een uur later te leven. Om het even, dus.
Maar echt: zijn er in Midden-Duitsland ook mensen die het zo lekker zouden vinden om naar UTC+3 te gaan of in Oost-Polen naar UTC+4 omdat dat beter bij ons slaapritme past? Ik kan het me niet voorstellen.
Ik kan me dat wel voorstellen. En nu?

Het probleem hier is dat jij er vanuit gaat dat ik in de minderheid ben. Misschien is dat zo, maar dat is geen zekerheid. Maar áls ik dat ben, dan heb ik daar vrede mee. Van afdwingen is dus geen enkele sprake.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 07-07-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SeenD schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:05:
Ja, daar komt het op neer. In de praktijk is het natuurlijk ingewikkelder: Brussel beslist over het wel of niet afschaffen van het verzetten van de klok, en de EU landen kunnen vervolgens invidueel beslisen over de te gebruiken tijdzone.

Dus na de zwartepieten discussie krijgen we straks de landelijke tijdzone discussie :Y)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

Afschaffen en of we nou permanent zomertijd of wintertijd hebben maakt mij niet zoveel uit. Maar dat switchen daar word ik niet blij van en veel (kleine) kinderen zeker niet.

Mooi onderwerp voor een referendum... Hehe

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
is wel onderdeel van de poll. Je kunt aangeven of je winter of zomertijd wil aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bump, de resultaten zijn bekend:
https://www.ad.nl/buitenl...einde-zomertijd~ad06be65/
(AD linkt weer naar een regwall van Westfalenpost).

4.6 miljoen respondenten, 80% voor afschaffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Señor Sjon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:00:

Mooi. Nu maar hopen dat de Europese Commissie de uitslag niet negeert, wat theoretisch gezien wel mogelijk is. Verder is het nog wachten op het onderzoek naar de gevolgen van de afschaffing.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:52
Mooi zo, komende oktober maar gelijk overslaan en de zomertijd handhaven wat mij betreft.
Heb persoonlijk weinig last van de switch, maar ik heb het het liefst zo lang mogelijk licht 's avonds.

Dit kan nog wel weer voor leuke verschillen leiden binnen Europa:
De landen mogen dan zelf beslissen of ze de zomer- of wintertijd het hele jaar willen gebruiken.
Stel dat Nederland het afschaft, België niet en Frankrijk weer wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

B-Real schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:23:
Mooi zo, komende oktober maar gelijk overslaan en de zomertijd handhaven wat mij betreft.
Heb persoonlijk weinig last van de switch, maar ik heb het het liefst zo lang mogelijk licht 's avonds.
Ik vraag mij af of de mensen die voor waren ook wisten dat dan de wintertijd zal worden gebruikt en geen zomertijd zoals nu.

Zou het zelfde onderzoek ook het zelfde resultaat krijgen als deze in december werd gehouden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

https://www.landenkompas.nl/img/overig/tijdzones-wereld.png

Als je de lijn tussen 0 en +1 zou rechttrekken zou Nederland beter GMT+0 kunnen hanteren :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:17

Dido

heforshe

UIt dat AD-artikel:
Ook dieren raken van slag door het uur tijdsverschil, stellen ze. Zo geven koeien door het uur tijdsverschil minder melk.
Het zal aan mij liggen, maar wie heeft die beesten geleerd om op de klok te letten? Dit argument klinkt ongeveer hetzelfde als de angst voor stoommachines, treinen en auto's: de koeien geven dan geen melk meer!

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Dido schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:35:
UIt dat AD-artikel:

[...]

Het zal aan mij liggen, maar wie heeft die beesten geleerd om op de klok te letten? Dit argument klinkt ongeveer hetzelfde als de angst voor stoommachines, treinen en auto's: de koeien geven dan geen melk meer!
Ik denk dat de boer een uur eerder of later bij ze staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:18
Dido schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:35:
UIt dat AD-artikel:

[...]

Ik vraag me inderdaad af of geen enkele boer er ooit op is gekomen om in de zomer de koeien om 7:00 te melken ipv 06:00 zoals in de winter. Is in mijn ogen inderdaad een non argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:52
Onbekend schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:29:
[...]

Ik vraag mij af of de mensen die voor waren ook wisten dat dan de wintertijd zal worden gebruikt en geen zomertijd zoals nu.

Zou het zelfde onderzoek ook het zelfde resultaat krijgen als deze in december werd gehouden? ;)
Verbaasde mij ook om dat niet terug te lezen in dat artikel. Ik weet idd dat de wintertijd de officiële tijd is, maar dat kunnen we dan vast aanpassen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Nivado schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

Ik vraag me inderdaad af of geen enkele boer er ooit op is gekomen om in de zomer de koeien om 7:00 te melken ipv 06:00 zoals in de winter. Is in mijn ogen inderdaad een non argument.
Beetje boer heeft een melk robot en kunnen de dames gaan als ze aandrang hebben , dus geen moderne boer die er zijn bed eerder of later voor uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Barrycade schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:46:
[...]

Beetje boer heeft een melk robot en kunnen de dames gaan als ze aandrang hebben , dus geen moderne boer die er zijn bed eerder of later voor uitkomt.
Volgens deze bron heeft slechts 23% van de Nederlandse boeren een melkrobot. 77% is dus niet modern?
Dan noem ik die 23% eerder early adopters

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 29-08-2018 14:55 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17

[...]

Inderdaad. In de winter moet ik toch al in het donker opstaan en naar het werk fietsen. Als het dan een uurtje langer donker is terwijl ik ben begonnen met werken maakt me niet zoveel uit. Is het tenminste nog licht als ik naar huis fiets _/-\o_ ik vind het nu al vroeg donker 's avonds :'(

In juli ben ik enkele weken opgestaan terwijl het licht werd. De eerste paar uur waren nog redelijk te doen met de hitte om wat in huis gedaan te krijgen. Ik moet er niet aan denken dat dit nog een uur eerder wordt. Ik bedoel, om 5 uur opstaan is nog enigszins te doen maar om 4 uur |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:00:
Bump, de resultaten zijn bekend:
https://www.ad.nl/buitenl...einde-zomertijd~ad06be65/
(AD linkt weer naar een regwall van Westfalenpost).

Op een populatie van 513 miljoen Europeanen.
En 3 miljoen respondenten kwamen uit Duitsland.

Met andere woorden, de belabberdste poll sinds de vraag of Barabas vrij moest komen _o-

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
anandus schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Op een populatie van 513 miljoen Europeanen.
En 3 miljoen respondenten kwamen uit Duitsland.

Met andere woorden, de belabberdste poll sinds de vraag of Barabas vrij moest komen _o-
~1% van de totale bevolking is best netjes voor een onderzoek toch? We baseren verkiezingsverwachtingen op een veel kleiner aantal :+ en ook medische onderzoeken.

De spreiding is wel slecht, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat soort steekproeven zijn toch vrij normaal? Ook in Nederland zijn veel statistieken gebaseerd op enquêtes die slechts door enkele duizenden mensen zijn ingevuld.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De site van de EU was ook heel brak, dus na een paar weken kon ik hem ook zelf een keer invullen.

Heb liever dat ze de tijdzones eens goed zetten, dus de grens Duitsland <> Frankrijk als de +1 grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Señor Sjon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:42:
De site van de EU was ook heel brak, dus na een paar weken kon ik hem ook zelf een keer invullen.

Heb liever dat ze de tijdzones eens goed zetten, dus de grens Duitsland <> Frankrijk als de +1 grens.
Waarom moet de tijdzone gelijk lopen aan de breedtegraad? als een land liever langer licht heeft s'ochtends, of s'avonds... of gelijke tijdzones heeft vanwege handel... zelf weten toch?

Dat ze in Noord-oost zweden liever heel vroeg licht hebben, en vroeg donker, terwijl west-spanje heel laat licht heeft, en laat zonsondergang... wat maakt dat uit? zelf weten toch?

Ik zou het liefst ook later zonsondergang hebben (dus zomertijd, altijd) maar als dat niet zo wordt, jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Omdat we met een universele tijd werken, maar je niet aan de ligging af kan leiden welke tijdzone er heerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Señor Sjon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:49:
Omdat we met een universele tijd werken, maar je niet aan de ligging af kan leiden welke tijdzone er heerst?
Ga je dan per land 2 tijdzones hanteren ook? Lijkt me niet handig ... Bij grote landen, en zeker brede landen zeker een mogelijkheid.

En waarom moet je dat kunnen afleiden? Moet je dat dan uit je hoofd gaan leren? Inclusief uitzonderingen?

In de tijd van internet, heb je zo gevonden hoe laat het ergens is. Je telefoon past zich automatisch aan. Je kan zelfs aan je telefoon vragen hoe laat het is in plaats x. Wel geen zomertijd. Wel of geen rechte grenzen van tijdzones. Van de landen waar ik het wil weten, weet ik hoe laat het is. Alleen de zomertijd is een vreemde, want wordt op verschillende momenten ingevoerd, en sommige landen (Egypte bijvoorbeeld) beslist last moment elk jaar of ze het invoeren of niet 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een bol in 24 vakjes verdelen geeft 15 graden per meridiaan. Zie de kaart die erbij hoort. Zo zie je dat de tijdzonegrens eigenlijk heel goed de Europese grenzen volgen, behalve NL, BE, LUX, FRA en SPA. Portugal klopt dan wel weer.

Van de Wiki
De tijd op de meridiaan van Amsterdam (5° oost) zou slechts 20 minuten voorlopen op Greenwichtijd, in de Tweede Wereldoorlog is echter besloten dat Nederland de Berlijnse tijd zou aanhouden, die eigenlijk voor 15° oosterlengte correct is. Gedurende de zomertijd komt daar nog eens een extra uur bij.
België ligt geografisch in de GMT-tijdzone maar werd tijdens de Duitse bezetting verplicht om over te schakelen op Midden-Europese Tijd (1914).[1] Na de oorlog keerde België meteen terug naar Greenwichtijd (1918). In de Tweede Wereldoorlog legden de Duitsers opnieuw hun eigen tijdszone op (1940) en deze keer kwam er na de bevrijding geen terugkeer tot de GMT.
Blame the Germans. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
Altijd die Duitsers.... ;) Niet alleen met voetbal, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

Waarom niet? In Finland snappen ze bijvoorbeeld dat zonlicht helpt om 's ochtends op gang te komen en dat is precies wat ik er zelf ook zo vervelend aan vind. UTC FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Hoezo? Wie zegt dat dat zo is?

De NOS zegt:
Meer dan 80% van de deelnemers wil het hele jaar door dezelfde tijd. Dat zou volgens de meeste deelnemers aan de enquête de huidige zomertijd moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
Alle seinen staan op groen, dus waarom niet doorpakken? Duurbetaalde vergader -en adviesgroepen is daarop mijn antwoord, tja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sjah schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:43:
Alle seinen staan op groen, dus waarom niet doorpakken? Duurbetaalde vergader -en adviesgroepen is daarop mijn antwoord, tja....
Brussel wil eerst nog wat onderzoekjes laten uitvoeren :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

.oisyn schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:34:
[...]

Hoezo? Wie zegt dat dat zo is?

De NOS zegt:

Meer dan 80% van de deelnemers wil het hele jaar door dezelfde tijd. Dat zou volgens de meeste deelnemers aan de enquête de huidige zomertijd moeten zijn
Het artikel van het AD waar eerder naar toe was gelinkt, rept helemaal niet over dat 80% de voorkeur heeft voor zomertijd. Enkel dat ze niet steeds die klok willen verzetten omdat dat hun ritme verstoort.
Helaas kan ik niet de directe conclusies van het onderzoek vinden, maar het is natuurlijk lastig als websites er totaal iets anders van maken dan wat het origineel schrijft.

(Ik ben overigens vóór continu zomertijd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Onbekend schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:08:
[...]

Het artikel van het AD waar eerder naar toe was gelinkt, rept helemaal niet over dat 80% de voorkeur heeft voor zomertijd. Enkel dat ze niet steeds die klok willen verzetten omdat dat hun ritme verstoort.
Dat zegt de NOS ook niet. Ze zeggen wel dat de meesten (dus niet per se iedereen die voor het afschaffen heeft gestemd) willen dat de zomertijd wordt aangehouden.

Maar ik was vooral benieuwd naar jouw conclusie waarom het dan wintertijd zou impliceren.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 29-08-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

.oisyn schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:11:
[...]

Dat zegt de NOS ook niet. Ze zeggen wel dat de meesten (dus niet per se iedereen die voor het afschaffen heeft gestemd) willen dat de zomertijd wordt aangehouden.

Maar ik was vooral benieuwd naar jouw conclusie waarom het dan wintertijd zou impliceren.
Dat is niet zo moeilijk. :)
De titel van het AD luidt namelijk: Duidelijk signaal Europeanen: stop de zomertijd

Daarom concludeerde ik dat ze graag wintertijd wilden hebben... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

That makes sense :). Stomme titel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:49:
Universedate 13.799.384.261 month 8 day 29 ???

(Aardse tijd sinds Jezus zal je bedoelen)

• anandus
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:17:
Dat soort steekproeven zijn toch vrij normaal? Ook in Nederland zijn veel statistieken gebaseerd op enquêtes die slechts door enkele duizenden mensen zijn ingevuld.
Maar dan wordt er dan wel rekening gehouden met het feit dat de respondenten een realistische weergave zijn van het geheel.

Deze poll is gewoon -letterlijk- waardeloos en je kan er geen enkele conclusie aan verbinden, behalve dat je dan weet dat 0,717% van de bevolking voor afschaffing is ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
Blijft bijzonder dat dit op Europees niveau afgestemd zou moeten worden. Net alsof een doorsnee Italiaan of Spanjaard de zomer-/wintertijd hetzelfde ervaart als een Nederlander of iemand in Scandinavië.

Zouden we hier continu op wintertijd blijven zitten, dan komt de zon hier hartje zomer om 4:19 op. Het begint dan al om 4:00 licht te worden. Andersom zou de zon midden in de winter al rond 15:26 onder gaan als we vasthouden aan alleen zomertijd. Beiden verre van optimaal als je het mij vraagt, dus de huidige correctie twee keer per jaar draagt zeker bij aan leefcomfort.

En het argument dat de hele economie ontwricht wordt door de klok een uurtje voor- of achteruit zetten is mijns inziens de grootst mogelijke onzin. Het kost je misschien een of twee nachten om je aan te passen. Bovendien blijkt dat tijdsverschil mensen ook niet weerhoudt om verre reizen te maken, dus waarom zou zomer-/wintertijd onoverbrugbaar zijn, terwijl men niet klaagt over bijvoorbeeld een 8-daagse trip Curaçao (terwijl dat wel een aanslag op je bioritme is, omdat tegen de tijd dat je 'echt' gewend bent, je je direct weer moet aanpassen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar dat de zon vroeg opkomt in de zomer heb ik geen moeite mee. Gordijnen houden het buitenlicht uit de slaapkamer en de wekker maakt me wakker. En 's avonds is het toch altijd lang licht, of de zon nou om 21:00 of 22:00 ondergaat kan me eigenlijk ook niet schelen. Ik ben dan al lang thuis uit werk. In de winter daarentegen is het wel fijn als de zon niet in de namiddag al ondergaat, ik ben dan ook geneigd om de wintertijd (standaardtijd) te hanteren.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:17

Dido

heforshe

coelho schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:46:
Blijft bijzonder dat dit op Europees niveau afgestemd zou moeten worden. Net alsof een doorsnee Italiaan of Spanjaard de zomer-/wintertijd hetzelfde ervaart als een Nederlander of iemand in Scandinavië.
Misschien heeft dat er iets mee te maken dat het niet wenselijk is terug te gaan naar en lappendeken van verschillende tijdzones, die ook nog eens meerdere keren per jaar wisselen?
Zouden we hier continu op wintertijd blijven zitten, dan komt de zon hier hartje zomer om 4:19 op. Het begint dan al om 4:00 licht te worden. Andersom zou de zon midden in de winter al rond 15:26 onder gaan als we vasthouden aan alleen zomertijd. Beiden verre van optimaal als je het mij vraagt, dus de huidige correctie twee keer per jaar draagt zeker bij aan leefcomfort.
Volgens mij reken je de verkeerde kant op.
Volgens dit overzicht gaat de zon in December niet vroeger dan 16:27 onder.
Dat is wintertijd, dus als we zomertijd zouden hanteren is dat 17:27 - de klok gaat immer een uur vooruit, niet de natuur een uur achteruit.

Wat betekent mijn avatar?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Dat is wintertijd, dus als we zomertijd zouden hanteren is dat 17:27 - de klok gaat immer een uur vooruit, niet de natuur een uur achteruit.
Dat zou ik stukken prettiger vinden, nu is het vaak donker bij naar kantoor gaan en bij teruggaan ook.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ghostrider schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:17:
[...]

Dat zou ik stukken prettiger vinden, nu is het vaak donker bij naar kantoor gaan en bij teruggaan ook.
Maar 's ochtends is het dan wel langer donker ;) Waar nu de zon in december om 8:30 opkomt, zou dat met zomertijd 9:30 worden :X

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
XWB schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:43:
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar dat de zon vroeg opkomt in de zomer heb ik geen moeite mee. Gordijnen houden het buitenlicht uit de slaapkamer en de wekker maakt me wakker. En 's avonds is het toch altijd lang licht, of de zon nou om 21:00 of 22:00 ondergaat kan me eigenlijk ook niet schelen. Ik ben dan al lang thuis uit werk. In de winter daarentegen is het wel fijn als de zon niet om 15:30 ondergaat, ik ben dan ook geneigd om de wintertijd (standaardtijd) te hanteren.
Sterker, zou het zelfs wel prettiger vinden als de zon 's-avonds iets eerder ondergaat dan nu het geval is.

Op dit moment gaat de zon in juni en begin juli pas rond 22u onder, het is dan nog niet donker. Ergo; je lichaam zit nog in de 'dag' modus op het moment dat je gaat slapen. Zou er geen enkel probleem mee hebben als het een uurtje eerder donker is, dan kom je veel beter tot rust.
coelho schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:46:

En het argument dat de hele economie ontwricht wordt door de klok een uurtje voor- of achteruit zetten is mijns inziens de grootst mogelijke onzin. Het kost je misschien een of twee nachten om je aan te passen. Bovendien blijkt dat tijdsverschil mensen ook niet weerhoudt om verre reizen te maken, dus waarom zou zomer-/wintertijd onoverbrugbaar zijn, terwijl men niet klaagt over bijvoorbeeld een 8-daagse trip Curaçao (terwijl dat wel een aanslag op je bioritme is, omdat tegen de tijd dat je 'echt' gewend bent, je je direct weer moet aanpassen)?
Dat is natuurlijk puur persoonlijk. Vind het zelf altijd wel lastig.

[ Voor 40% gewijzigd door alexbl69 op 30-08-2018 13:32 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:31:
[...]

Sterker, zou het zelfs wel prettiger vinden als de zon 's-avonds iets eerder ondergaat dan nu het geval is.

Op dit moment gaat de zon in juni en begin juli pas rond 22u onder, het is dan nog niet donker. Ergo; je lichaam zit nog in de 'dag' modus op het moment dat je gaat slapen. Zou er geen enkel probleem mee hebben als het een uurtje eerder donker is, dan kom je veel beter tot rust.
En dan gaat mijn lichaam om 4 uur 's ochtends weer in dagmodus, heb liever dat dat een uurtje later gebeurd, kom ik veel beter tot rust ;).

• coelho
Dido schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:15:

Misschien heeft dat er iets mee te maken dat het niet wenselijk is terug te gaan naar en lappendeken van verschillende tijdzones, die ook nog eens meerdere keren per jaar wisselen?
Dat weten ze in een land als de VS ook goed te handelen. Ik zie het issue niet. Als je naar Thailand op vakantie gaat verzet je je horloge toch ook gewoon?
Volgens mij reken je de verkeerde kant op.
Volgens dit overzicht gaat de zon in December niet vroeger dan 16:27 onder.
Hier heb je natuurlijk gelijk in. Excuses.
alexbl69 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:31:

Ik vind het heerlijk dat ik 's avonds de tijd heb om lekker in het licht te sporten. Dat wordt nu al weer kritiek met een zon die om 20:30 onder gaat. Daarbij gaan volgens mij de meeste volwassenen pas rond 23:00 of later naar bed, dus die hebben het gewoon donker als ze gaan liggen.
Dat is natuurlijk puur persoonlijk. Vind het zelf altijd wel lastig.
Dan ben ik oprecht benieuwd waar je dan exact tegenaan loopt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je in maart als de zomertijd in gaat een of twee ochtenden wat moeilijk op gang komt als de wekker gaat (maar de eerste ochtend is al een zondag, waarop de meeste mensen vrij zijn). Als je hier al moeite mee hebt, dan moet een vakantie naar een ander continent helemaal de hel zijn lijkt me? Hoe ga je daarmee om, of vermijd je dat vanwege de bijbehorende jetlag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

coelho schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:27:
[...]
Ik vind het heerlijk dat ik 's avonds de tijd heb om lekker in het licht te sporten. Dat wordt nu al weer kritiek met een zon die om 20:30 onder gaat. Daarbij gaan volgens mij de meeste volwassenen pas rond 23:00 of later naar bed, dus die hebben het gewoon donker als ze gaan liggen.
Ik ken zat mensen die bv in de zorg werken (mijn vrouw) of in de bouw en die staan dus om 6 uur op. Om 23:00 naar bed gaan is aan de late kant. En zeker deze zomer merkten we het heel goed. Het warmste moment van de dag lag rond 18:00 het was nog bloedheet als we gingen slapen en nog niet eens echt donker. Vreselijk is dat. Ik heb echt het gevoel dat mijn avond gestolen is. Ik heb alleen een eindeloze middag die maar niet over wil gaan.
We zitten in principe al in de 'verkeerde' tijdzone. We horen eerder bij Engeland dan bij Duitsland. Onze wintertijd is al bijna een zomertijd. En dan doen we er nog een uur extra bij. Van mij mag het snel weer 'gewoon' worden
Als je hier al moeite mee hebt, dan moet een vakantie naar een ander continent helemaal de hel zijn lijkt me? Hoe ga je daarmee om, of vermijd je dat vanwege de bijbehorende jetlag?
Dat is ook persoonlijk. Als ik naar het oosten reis heb nauwelijks last. 7-8 uur tijdsverschil los ik in een paar dagen op. Maar dat is een vorm van extreme wintertijd als het ware. Naar het westen vliegen is rampzalig voor me. Dan kost zo'n tijdsverschil me vlot 1-2 weken

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

[...]

Dan ben ik oprecht benieuwd waar je dan exact tegenaan loopt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je in maart als de zomertijd in gaat een of twee ochtenden wat moeilijk op gang komt als de wekker gaat (maar de eerste ochtend is al een zondag, waarop de meeste mensen vrij zijn). Als je hier al moeite mee hebt, dan moet een vakantie naar een ander continent helemaal de hel zijn lijkt me? Hoe ga je daarmee om, of vermijd je dat vanwege de bijbehorende jetlag?
Ik ben ongeveer een week bezig om m'n ritme weer goed te krijgen bij zomer/wintertijd-verschuivingen. Het helpt mij juist niet zo dat de eerste dag een zondag zonder verplichtingen + uitslapen is, en vaak heb ik maandag ook vrij. Slechts één keer een flink tijdsverschil gehad met reizen naar Shanghai. Dat duurde 3 dagen om door de jetlag heen te komen, maar dan loop ik ook op adrenaline (al kan dat ook aan het verkeer daar liggen :P ) en heb ik zoveel te doen en nieuwe indrukken te verwerken dat ik omval van vermoeidheid.
Dat is ook persoonlijk. Als ik naar het oosten reis heb nauwelijks last. 7-8 uur tijdsverschil los ik in een paar dagen op. Maar dat is een vorm van extreme wintertijd als het ware. Naar het westen vliegen is rampzalig voor me. Dan kost zo'n tijdsverschil me vlot 1-2 weken
Dat hoor ik vaker, en heb dat effect ook gezien bij mensen, naar 't oosten weinig problemen en minstens een week chagrijnig bij thuiskomst :P Vriend van me gaat morgen naar Colombia, eens peilen na een week hoe z'n jetlag ervoor staat.

[ Voor 19% gewijzigd door TerraGuy op 30-08-2018 18:30 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Onbekend

Onbekend

...

Ortep schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

Ik ken zat mensen die bv in de zorg werken (mijn vrouw) of in de bouw en die staan dus om 6 uur op. Om 23:00 naar bed gaan is aan de late kant.
De helft van de mensen die hebben behoefte aan 's morgens meer licht omdat ze 's morgens vroeg gaan sporten of baat hebben bij daglicht op hun werk zoals mensen die buiten werken en op pad zijn.

En de andere helft hebben behoefte aan 's avonds langer licht omdat ze binnen werken in fabrieken, winkels en kantoren waar toch licht brandt en 's avonds hun hobby uitoefenen.

En soms is het afhankelijk of je een keer ochtenddienst hebt of avonddienst. En welke beslissing er ook wordt gemaakt, er zijn altijd mensen die er nadeel van ondervinden....

• Bananenplant

[...]
Hoe kom je aan 8 uur slaap als je pas om 23:00 naar bed gaat en om 7:00 weer op moet :/ ?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Helemaal voor, kan de vuurkorf weer een uur eerder aan :Y

Kunnen ze hier weer een uur eerder zeuren : Houtstook in steden verbieden? :P

Ey!! Macarena \o/

• Señor Sjon
@coelho Vakanties zijn natuurlijk per definitie zonder ritme en zijn een bewuste keuze. Zomertijd is dat niet. Maar de switch, vooral naar zomertijd kost hier zeker wel een paar dagen, bij mijn vrouw zomaar een week.

• Sissors
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:50:
[...]

De helft van de mensen die hebben behoefte aan 's morgens meer licht omdat ze 's morgens vroeg gaan sporten of baat hebben bij daglicht op hun werk zoals mensen die buiten werken en op pad zijn.

En de andere helft hebben behoefte aan 's avonds langer licht omdat ze binnen werken in fabrieken, winkels en kantoren waar toch licht brandt en 's avonds hun hobby uitoefenen.

En soms is het afhankelijk of je een keer ochtenddienst hebt of avonddienst. En welke beslissing er ook wordt gemaakt, er zijn altijd mensen die er nadeel van ondervinden....
Er zijn echter ook gewoon gemiddelden. En daaruit blijkt dat als je doel is daglicht voor de grootste groep optimaliseren dat zomertijd veel beter is dan wintertijd. Ondanks alle N=1 gevallen die hier langs komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:15

KrazyJay

Even voor de duidelijkheid:

Wil je weten wat de zomertijd in de winter doet, dan komt het er op neer dat het een uur later licht wordt op de klok, tijdens school- of werktijd, voor de gemiddelde mens, tijdens het weekend en uur langer donker bij het uitslapen, en 's avonds en uur langer licht, oftewel, naar huis kunnen rijden en thuis komen met een uur langer licht.

Wintertijd in de zomer: De zon komt nog een uur eerder op, dus daar heb je niet veel aan. Maar, de zon gaat ook een uur eerder onder (volgens de klok, niet in het echt), dus je hebt minder last van de zinderende hitte.

Oftewel: Verplaats de zomertijd naar de winter, en de wintertijd naar de zomer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
https://www.telegraaf.nl/...l-schaf-verzetten-klok-af
https://www.ad.nl/buitenl...r-en-wintertijd~af8aa1a4/
De Europese Commissie wil af van het systeem van zomer- en wintertijd. Deze vrijdag nog gaat de commissie een voorstel doen om het halfjaarlijkse verzetten van de klok af te schaffen, kondigde voorzitter Jean-Claude Juncker aan in een interview met de Duitse zender ZDF
Ik geloof nooit dat het met dit tempo gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo die pakken flink door. Volgend jaar maart dus niet meer naar de zomertijd toe?
(Zal idd eerder 2020 worden)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:51
Dat lijkt me ook niet. Want 80% mag dan wel voor afschaffing zijn, de discussie of er dan voor zomer- of wintertijd gekozen moet worden barst daarna nog los. In het artikel staat dan wel dat de meerderheid van de respondenten voor de zomertijd kiest, maar ik kan voor zover geen percentage vinden.

Aangezien wintertijd de standaard-tijd is zou een keuze voor de zomertijd 2 maatregelen vergen; het afschaffen van het verzetten van de klok én het wijzigen van de standaardtijd.

Dat eerste is Europees nog wel te regelen, maar het tweede is een stuk lastiger aangezien de landen van de EU nu al over meerdere tijdzones verdeeld zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
alexbl69 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

Dat lijkt me ook niet. Want 80% mag dan wel voor afschaffing zijn, de discussie of er dan voor zomer- of wintertijd gekozen moet worden barst daarna nog los. In het artikel staat dan wel dat de meerderheid van de respondenten voor de zomertijd kiest, maar ik kan voor zover geen percentage vinden.

Aangezien wintertijd de standaard-tijd is zou een keuze voor de zomertijd 2 maatregelen vergen; het afschaffen van het verzetten van de klok én het wijzigen van de standaardtijd.

Dat eerste is Europees nog wel te regelen, maar het tweede is een stuk lastiger aangezien de landen van de EU nu al over meerdere tijdzones verdeeld zijn.
Enkel portugal zit in GMT. Het gros zit in +1, en het uiterste oosten in +2

Dus door het afschaffen van de zomertijd lijkt me dat geen effect te hebben? Als we zomertijd willen aanhouden is het enkel voor Portugal een groot verschil. alle +1 landen kunnen dan naar +2, waardoor heel Europa in +2 komt, behalve Portugal.

Dus eigenlijk wordt het simpeler door de zomertijd aan te houden O-)

En de Brexit is ook duidelijker. Zit meteen 2 uur tussen in de winter :+

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 31-08-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:44
YakuzA schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

Zo die pakken flink door. Volgend jaar maart dus niet meer naar de zomertijd toe?
(Zal idd eerder 2020 worden)
Nee, vanaf nu nooit meer verzetten (dus ook komende oktober niet) ;)
https://nos.nl/artikel/22...opa-altijd-zomertijd.html
Pagina: 1 ... 6 ... 32 Laatste