PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
De Europese Commissie zou tot het besluit zijn gekomen nadat de resultaten van een Europese enquête bekend werden. In een online enquête onder 4,6 miljoen Europeanen vond 80 procent dat de zomertijd de permanente tijd moet worden.
Zie alle reacties hier in dit topic?Plasma_Wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:56:
Waarom altijd zomertijd? Zomertijd is een uur vooruit op wat normaal was, wintertijd is niet een uur achteruit op wat het normaal was.
Ben het er ook mee eens, heb liever 's avonds wat langer licht. Dat het in de winter dan ook later licht wordt in de ochtend is dan maar zo. Ik heb nu vaak dat ik eind december in het donker naar het werk ga en in het donker weer naar huis (9-5 baan), daar heb ik ook geen reet aan.
Wat 'normaal' was, is alweer 50 jaar geleden ongeveer, toen de samenleving heel anders in elkaar zat. Toen zat iedereen nog met het hele gezin aan de stamppot om 6 uur ‘s avonds. Dus nauwelijks nog relevant.Plasma_Wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:56:
Waarom altijd zomertijd? Zomertijd is een uur vooruit op wat normaal was, wintertijd is niet een uur achteruit op wat het normaal was.
Edit: En nee persoonlijk haat ik kerst
[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 31-08-2018 11:14 ]
Met een permanente zomertijd veranderd dit amper, je rijdt dan alleen in de schemer naar huis en eet nog steeds in het donker.MadMarky schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:02:
[...] eind december in het donker naar het werk ga en in het donker weer naar huis, daar heb ik ook geen reet aan.
8:50 - 16:37 > 9:50 - 17:37
Denk dat een hoop mensen jetlag achtige verschijnselen krijgen in de winter (lang donker)
Maar houden de zomertijd mensen dan niet van kerst? je kunt met een permanente zomertijd een uur minder lang genieten van de kerstlampjes en boom etc

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Hoewel ik er lichamelijk geen last van heb (volgens mij) vind ik dat idd ook altijd een nare periode. Het is dan rond 17u al echt donker.MadMarky schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:02:
[...]
Zie alle reacties hier in dit topic?
Ben het er ook mee eens, heb liever 's avonds wat langer licht. Dat het in de winter dan ook later licht wordt in de ochtend is dan maar zo. Ik heb nu vaak dat ik eind december in het donker naar het werk ga en in het donker weer naar huis (9-5 baan), daar heb ik ook geen reet aan.
Daarnaast is het zomers heerlijk als het lekker lang licht is, fijn die lange zomeravonden. Het is dan vaak ook al rond een uur of 5 (of nog eerder) licht dat hoeft van mij echt niet nog een uur eerder.
Ik gok dat dit voor de meeste mensen geld aangezien de meeste mensen toch nog tussen 7 en 18 aan het werk zijn (en ja, uitzonderingen zijn er altijd en dat zal altijd zo blijven).
Gaat nog wel even duren hoor. Uit je eigen link:sewer schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:50:
[...]
Nee, vanaf nu nooit meer verzetten (dus ook komende oktober niet)![]()
https://nos.nl/artikel/22...opa-altijd-zomertijd.html
* Fiber voelt weer een referendum aankomen...[...] verwacht dat het nog wel even duurt voordat er een einde komt aan het verzetten van de klok. "Het moet nog door het Europees Parlement en door alle landen worden goedgekeurd. Dat duurt vaak jaren."

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

[ Voor 26% gewijzigd door Bananenplant op 31-08-2018 11:26 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Wat is je adres? Ik zal je zo'n hippe kersttrui toesturen, wie weet vind je het stiekem nog leuk ookGekkePrutser schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:03:
[...]
Edit: En nee persoonlijk haat ik kerstDie donkere druilerige dagen en dat zoetsappige gedoe
Ik heb geen truien nodig, ik woon in SpanjeXWB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:29:
[...]
Wat is je adres? Ik zal je zo'n hippe kersttrui toesturen, wie weet vind je het stiekem nog leuk ook
Uiteraard gaat het nog jaren duren, want Brussel moet nog wat onderzoekjes doen en er vooral véél over debatteren. En daarna moet Nederland nog beslissen of we GMT+1 of GMT+2 willen hanteren.Fiber schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:25:
[...]
Gaat nog wel even duren hoor. Uit je eigen link:
[...]
* Fiber voelt weer een referendum aankomen...
Maar het lijkt nu wel echt te gaan gebeuren

Ik neem aan dat er een Windows/Linux update zal gaan komen waarin dit dan geregeld gaat worden.
Maar wat te doen met (verouderde) systemen die niet aan internet hangen? Of (bewust) geen updates ontvangen.
Intern worden vaak timestamps volgens UTC opgeslagen, niet volgens lokale tijd. Dat loopt waarschijnlijk in veel gevallen wel los.TripleQ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:15:
Hoeveel bugs zou een wijziging in de zomer/wintertijd opleveren in de huidige software?
Ik neem aan dat er een Windows/Linux update zal gaan komen waarin dit dan geregeld gaat worden.
Maar wat te doen met (verouderde) systemen die niet aan internet hangen? Of (bewust) geen updates ontvangen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Er zijn nu ook al geregeld Windows/Linux updates waarin dat geregeld wordt. Het komt best vaak voor dat landen wijzigingen in de tijdzones en/of zomer/wintertijd doorvoeren (bijvoorbeeld de datum waarop dat ingaat). Zover mij bekend levert dat weinig issues op. Voor software mag het geen issue zijn aangezien die doorgaans gewoon volgt wat het OS doet. Voor software die dat niet goed geregeld heeft zal het eerder een voordeel zijn want de halfjaarlijkse verandering van zomer- naar wintertijd en vice versa verdwijnt.TripleQ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:15:
Hoeveel bugs zou een wijziging in de zomer/wintertijd opleveren in de huidige software?
Mensen lijken vaak te denken dat zomertijd enkel op de langste dag is en wintertijd enkel op de kortste dag is. Maar als je na februari kijkt eet je dan wel in het licht. Nadeel is wel dat heel veel meer mensen dan in de winter in het pikke donker naar hun werk / school / studie moeten.fast-server schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:11:
[...]
Met een permanente zomertijd veranderd dit amper, je rijdt dan alleen in de schemer naar huis en eet nog steeds in het donker.
8:50 - 16:37 > 9:50 - 17:37
Denk dat een hoop mensen jetlag achtige verschijnselen krijgen in de winter (lang donker)
Maar houden de zomertijd mensen dan niet van kerst? je kunt met een permanente zomertijd een uur minder lang genieten van de kerstlampjes en boom etc
Dus tja, als we het toch afschaffen wat heb ik liever? In de zomer duidelijk zomertijd, compleet zinloos om voor het 's nachts al licht te hebben. In de winter is er wel wat voor wintertijd te zeggen, tot zover waarom ik voor het huidige systeem ben
Succes, gaat je niet lukkenBananenplant schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:25:
Okay, tijd om kamerleden aan te schrijven zodat we hier iig UTC+1 houden en niet twee zones te ver naar het oosten krijgen.
Ja, is daar over nagedacht? Schooljeugd is meestal voor 4 uur wel klaar dus terug gaan ze al in het licht. Maar nu moeten ze een stuk langer 's morgens in het donker naar school, met alle gevaren (niet alleen verkeer) van dien.Sissors schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:59:
[...]
Mensen lijken vaak te denken dat zomertijd enkel op de langste dag is en wintertijd enkel op de kortste dag is. Maar als je na februari kijkt eet je dan wel in het licht. Nadeel is wel dat heel veel meer mensen dan in de winter in het pikke donker naar hun werk / school / studie moeten.
Signatures zijn voor boomers.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
+1TripleQ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:15:
Mijn niet eens zo oude CV thermostaat heeft een hardgecodeerde zomer/wintertijd.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ja, daarom is er wel wat voor te zeggen om wintertijd in de winter te doen en zomertijd in de zomer. Blijkt dat er toch nog een idee zit achter het huidige systeemMaasluip schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Ja, is daar over nagedacht? Schooljeugd is meestal voor 4 uur wel klaar dus terug gaan ze al in het licht. Maar nu moeten ze een stuk langer 's morgens in het donker naar school, met alle gevaren (niet alleen verkeer) van dien.
Nogmaals, volgens wie? Is er een natuurwet die stelt welke tijdzone je moet gebruiken bij welke breedtegraad? Het enige argument van de UTC voorstanders is omdat het anders 'fout' is. Maar misschien is het logischer naar praktische bezwaren te kijken dan wat iemand vindt dat hoort. Ik vind namelijk dat iets anders hoort.Señor Sjon schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:18:
@Sissors We zitten geografisch op UTC. Wintertijd is al +1 en zomertijd +2. Als we permanent de zomertijd houden, dan klopt er gewoon geen hout van.
Al helemaal met Brexit is UTC ook economisch gezien onlogisch.
@ een modje, zouden we poll kunnen hebben in TS en/of topic waarschuwing over welke tijdzone voorkeur heeft? UTC, UTC+1 of UTC+2? Ik kan hier wel eentje maken maar die is over half uur weer verdwenen voor de meeste.
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 31-08-2018 13:25 ]
Die zijn er al regelmatig. Er veranderen continu tijdzones. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: List of tz database time zonesTripleQ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:15:
Och, het gaat al op zoveel vlakken mis. Hoe meer er misgaat, hoe sneller developers gaan snappen dat ze zelf het wiel niet moeten uitvinden en gewoon iets als Joda-Time of Noda Time moeten gebruikenMaar wat te doen met (verouderde) systemen die niet aan internet hangen? Of (bewust) geen updates ontvangen.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Euhmja nogal: nl. de zon: hoogste punt op de middag, midden van de nacht om 24h.Sissors schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:21:
Nogmaals, volgens wie? Is er een natuurwet die stelt welke tijdzone je moet gebruiken bij welke breedtegraad? Het enige argument van de UTC voorstanders is omdat het anders 'fout' is. Maar misschien is het logischer naar praktische bezwaren te kijken dan wat iemand vindt dat hoort. Ik vind namelijk dat iets anders hoort.
Verder moeten de werkuren maar aangepast worden, dus geen 9-5 maar 8-4.
DAAR is namelijk geen natuurwet voor...
Maar kan je me een paper geven waar die natuurwet staat beschreven? Oké, dat is misschien beetje trollerig, maar dat is dus mijn punt, er is geen enkele natuurwet die zegt wanneer de zon op zijn hoogste punt moet staan.
Niet direkt een natuurwet, maar onze klok is erop gebaseerd dat 12 uur 's middags het tijdstip is dat de zon op het hoogste punt aan de hemel staat.Sissors schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
Nogmaals, volgens wie? Is er een natuurwet die stelt welke tijdzone je moet gebruiken bij welke breedtegraad? Het enige argument van de UTC voorstanders is omdat het anders 'fout' is. Maar misschien is het logischer naar praktische bezwaren te kijken dan wat iemand vindt dat hoort. Ik vind namelijk dat iets anders hoort.
Ik neem aan dat dat bekend is en waarom wij niet exact op de zonnetijd zitten ook.
[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 31-08-2018 13:36 ]
We kunnen ook globaal op UTC gaan leven, en gewoon de uren waarop iedereen werkt/bereikbaar is definiëren per regio. Lijkt me dan nog handiger voor internationale meetings op te zetten.Sissors schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:35:
Dat echter ooit bedacht is dat de zon om 12 uur op zijn hoogst moet staan, betekend niet dat we daar krampachtig aan vast moeten houden. Dat kan prima gewijzigd worden (wat dus ook al een hele tijd zo is).
Neem dan ook meteen even mee dat de Romeinen (van wie we onze kalender en dagverdeling in uren hebben gejat) daar nog wel iets creatiever mee omgingen: de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang werd in 12 gedeeld, en dat was een "uur". Een uur duurde in de winter dus aanzienlijk korter dan in de zomer, maar al jij vanaf het tweede uur moet werken, dan begin je wel altijd bij daglicht.Maasluip schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:33:
Niet direkt een natuurwet, maar onze klok is erop gebaseerd dat 12 uur 's middags het tijdstip is dat de zon op het hoogste punt aan de hemel staat.
Ik neem aan dat dat bekend is en waarom wij niet exact op de zonnetijd zitten ook.
Ochtendmensen: "jeeee afschaffen zomertijd en wintertijd behouden!"
Me myself and I: avondmens. Dus afschaffen wintertijd
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Wat vooral storend is, is de wijziging naar Winter of Zomertijd. Bij productie bedrijven zijn nummers vaak gekoppelt aan de tijd. Indien 02:10 2x voorkomt geeft dat problemen. Dit is namelijk een goede bron voor duplicaat nr's.TripleQ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:15:
Systemen die dusdanig oud zijn hadden hoe dan ook al vervangen moeten worden

Super, ik was al bang dat we naar enkel de wintertijd gingenGekkePrutser schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:52:
Super, en zo te horen wordt de zomertijd de standaard tijd! Precies wat ik ook wilde. Lekker lang licht in de winter 's avonds.
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door Ghostrider op 31-08-2018 13:49 ]
Asus Zenbook i7 256gb
...en dan heb je nog mensen zoals ik: "I don't f***ing care!"wowly schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:46:
Avondmensen: "jeee afschaffen wintertijd en Zomertijd behouden!"
Echt praktisch vind ik het niet om over te schakelen maar dat is iets waar ik toch geen last meer van heb: mijn horloges, mijn analoge atomische polshorloge, mijn thermostaat, digicorder, mediaspeler,... zelfs mijn wekker en mijn ovenklokje passen zichzelf volledig automatisch aan aan zomer/winteruur dus ik moet alleen nog maar het quartz-klokje in de badkamer manueel verzetten (wat dan meestal ook niet gebeurt en gewoon een half jaar met een uur verschil loopt)
Dat is dan ook iets dat ik me afvraag: die automatische klokken, passen die dingen zich automatisch aan op basis van een signaal, of is dat geprogrammeerd in de lokale software?
Mijn atomische polshorloge ontvangt een signaal, dat weet ik, maar die andere klokken zijn denk ik niet atomisch, zoals bvb. mijn wekker, al heeft die wel een extra soort antenne... dus ik vermoed dat die toch ook een signaal krijgt van ergens...
Kwestie van te weten of: mijn horloges bij het afschaffen van zomertijd, zichzelf dan elk jaar een uur verkeerd gaan zetten of gewoon geen signaal meer ontvangen voor automatische aanpassing en dan gewoon blijven juist lopen, iemand hier die daar meer over weet?
[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 31-08-2018 13:57 ]
Een oude afspraak, kan prima gewijzigd. Het is makkelijker om nu zomertijd aan te houden (UTC +2) dan om het gedrag van iedereen aan te passen om een uur eerder te gaan werken, een uur eerder naar huis te gaan etc.Señor Sjon schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:18:
@Sissors We zitten geografisch op UTC. Wintertijd is al +1 en zomertijd +2. Als we permanent de zomertijd houden, dan klopt er gewoon geen hout van.
Dat de zon om 12 uur op het hoogste punt moet... van wie? omdat men dat vroeger bedacht heeft?
Vroeger dachten ze ook dat het handig was om in het ziekenhuis te roken, of in het vliegtuig
Of de zon nu om 12 uur, of 2 uur op het hoogste punt staat, boeiend?
De zon staat bij UTC+2 juist rond het middelpunt van de dag op het hoogste punt voor de meeste mensen.
als die om 12 uur al op het hoogste punt staat, zijn de meeste mensen 4 a 5 uurtjes wakker. En hebben ze nog 10/11 uren te gaan in de dag.
Als de zon op 2 uur op het hoogste punt staat, hebben de meeste mensen er al 6/7 uren opziten, en hebben ze nog 8/9 uren te gaan.
Het is maar net hoe je er naar kijkt

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu
Doen ze in bepaalde branches al tijden, maar dat werkt vooral als je de facto een 24-uurs werkschema aan kunt houden (militairen bijvoorbeeld).GabberKooij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:56:
Persoonlijk zou van mij wereldwijd UTC ingesteld mogen worden. En dan spreek je per streek / land gewoon af wat de werk en schooltijden zijn, Dan zijn we in 1 keer van een heleboel gezeur af.
Voor "normale" situaties denk ik niet dat het verhelderend werkt. Als jij om 9 uur 's ochtends je Amerikaans collega uit bed belt snap je vrij snel wat hij bedoelt als hij klaagt dat het drie uur 's nacht is, maar als hij met een slaapdronken kop klaagt omdat het 9 uur is klinkt dat als een slechte excuus. Mag hij eerst nog uitleggen dat hij van 15:00 tot 23:00 werkt...
Maar wanneer je een afspraak maakt met diezelfde collega dan is het toch heel erg handig als je het over hetzelfde tijdstip hebt. Nu is dat dus enorm puzzelen. Welke tijdzone ben je? dan bel ik je om 9 uur jouw tijdzone, even kijken dat is hier..... en vervolgens kom je erachter dat in de tussentijd bij ons de zomertijd is ingegaan terwijl dat bij je collega nog niet het geval is.... zit je er nog steeds een uur naast.Dido schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:06:
[...]
Voor "normale" situaties denk ik niet dat het verhelderend werkt. Als jij om 9 uur 's ochtends je Amerikaans collega uit bed belt snap je vrij snel wat hij bedoelt als hij klaagt dat het drie uur 's nacht is, maar als hij met een slaapdronken kop klaagt omdat het 9 uur is klinkt dat als een slechte excuus. Mag hij eerst nog uitleggen dat hij van 15:00 tot 23:00 werkt...
Alleen lokaal is de huidige manier van tijd notatie handig, zodra je met andere tijdzones te maken hebt is het drama.
Als je met zijn alle UTC gebruikt kan je gewoon de tijden met elkaar afspreken en hoef je alleen maar te kijken wat de openings tijdens zijn in een bepaalde periode.
Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu
Wie bespreekt dan ook nog mondeling afspraken? Als je een gedeelde kalender gebruikt of een electronische invite stuurt dan gebeurt dat dus automatischGabberKooij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:13:
[...]
Maar wanneer je een afspraak maakt met diezelfde collega dan is het toch heel erg handig als je het over hetzelfde tijdstip hebt. Nu is dat dus enorm puzzelen. Welke tijdzone ben je? dan bel ik je om 9 uur jouw tijdzone, even kijken dat is hier..... en vervolgens kom je erachter dat in de tussentijd bij ons de zomertijd is ingegaan terwijl dat bij je collega nog niet het geval is.... zit je er nog steeds een uur naast.
Trouwens een artikel op nos.nl over alleen maar zomertijd: https://nos.nl/artikel/22...r-zomertijd-is-groot.html
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 31-08-2018 14:20 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Hmm, ben een avond mens, maar wel voor wintertijd...wowly schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:46:
Dus zo zwart-wit is het ook weer niet.
Die openingstijden checken is niet makkelijker dan de tijdzone checken. Alleen overgang tussen zomer- en wintertijd win je mee, maar dat geldt voor tijdzones ook.GabberKooij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:13:
Als je met zijn alle UTC gebruikt kan je gewoon de tijden met elkaar afspreken en hoef je alleen maar te kijken wat de openings tijdens zijn in een bepaalde periode.
Je wint dus niets met je voorstel, behalve in situaties waarin je "openingstijden" niet relevant zijn, zoals een bombardement dat om 21:15 Zulu wordt uitgevoerd - waar dan ook ter wereld.
Ik vind het anders niet zo praktisch dat het nog laat licht is in de zomer en ik ben een avondmens?Sissors schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:35:
Dat echter ooit bedacht is dat de zon om 12 uur op zijn hoogst moet staan, betekend niet dat we daar krampachtig aan vast moeten houden. Dat kan prima gewijzigd worden (wat dus ook al een hele tijd zo is). Dat mensen terug willen gaan naar de Middeleeuwen omdat die tijd de 'juiste' was kan ik niet veel mee. Praktische argumenten kan je meer mee.
Misschien maar gelijk over op een decimaal stelsel dan maar. De Fransen hebben het tijdens de revolutie(s) geprobeerd, maar het bleef niet hangen.
Ik ben meer van: "kies alsjeblieft één en zullen we het daarbij houden".wowly schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:46:
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Wat vind je dan het probleem van dat het langer licht is? Je kan dan toch juist langer dingen doen buiten? Ik zie niet direct het nadeel.Señor Sjon schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:56:
[...]
Ik vind het anders niet zo praktisch dat het nog laat licht is in de zomer en ik ben een avondmens?
Als het probleem is dat als het licht is je moeilijker kan slapen: Dat is natuurlijk niet anders om 4 uur snachts met wintertijd in de zomer. En als je daarvoor gordijnen hebt, dan heb je die ook 's avonds.
[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 31-08-2018 16:10 ]
Zomertijd
Wintertijd
Beiden
Maakt niet uit
?
Ben benieuwd wat er hier de voornaamste voorkeur is.
Van mij hoeft er dus niets te veranderen nu....1x per jaar dat het tegenvalt sochtends...1x per jaar dat je een meevaller hebt sochtends
Van mij mag het verder in de winter wel wat eerder licht zijn...in de winter vroeg donker maakt niet zo heel veel uit, dan zit ik toch binnen.
Dat het in de zomer tot 23.00 zowat nog licht is (op het hoogtepunt), vind ik vervelend...waar blijft mijn melatonine aanmaak dan!
https://wren.co/join/Devian
Het lijkt erop dat in Duitsland een lobby actief is geweest. Meer dan 3 miljoen van de 4.5 miljoen stemmen kwamen uit Duitsland. Dit lijkt mij niet heel representatief voor Europa. Met andere woorden Juncker moet een beetje uitkijken met zijn uitspraak "De mensen willen het, dus we gaan het doen". Dat is in dit geval dus eerder de Duitsers willen het, dus we gaan het doen..oisyn schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:18:
[...]
Wie bespreekt dan ook nog mondeling afspraken? Als je een gedeelde kalender gebruikt of een electronische invite stuurt dan gebeurt dat dus automatisch
Trouwens een artikel op nos.nl over alleen maar zomertijd: https://nos.nl/artikel/22...r-zomertijd-is-groot.html
Zo'n 1 procent van de inwoners van de Europese Unie heeft gereageerd op de enquête: ruim 4,6 miljoen mensen. Vooral Duitsers vulden de enquête in: van de 4,6 miljoen deelnemers kwam meer dan 3 miljoen uit Duitsland.
"When you grow up your heart dies"
Dit is dus wat mij ook zo tegenstaat. Er zijn dagen bij waarin ik soms geen daglicht zie. Erg deprimerend. Ik heb liever dat het 's ochtends wat langer donker is als ik 's avonds dan maar wat langer licht heb.Wiebeltje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:28:
Ik vind het zo deprimerend om in het donker naar je werk heen en terug te moeten...
Btw, als ik alle rapporten zo lees zijn het vooral economische redenen om een bepaalde tijd aan te willen houden. Ik heb persoonlijk nooit last van het wisselen van zomertijd naar wintertijd en omgekeerd.
[ Voor 20% gewijzigd door sjaool op 31-08-2018 16:38 ]
'k Moet zeggen dat ik heel die enquête in NL niet echt voorbij heb zien komen.sjaool schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
Het lijkt erop dat in Duitsland een lobby actief is geweest. Meer dan 3 miljoen van de 4.5 miljoen stemmen kwamen uit Duitsland. Dit lijkt mij niet heel representatief voor Europa. Met andere woorden Juncker moet een beetje uitkijken met zijn uitspraak "De mensen willen het, dus we gaan het doen". Dat is in dit geval dus eerder de Duitsers willen het, dus we gaan het doen.
[...]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Die is er bij mij ook totaal doorheen geschoten. Maar goed een enquete in de zomermaanden houden als iedereen in vakantiestemming is, is ook wel lekker gepland door de commissie. Ook is er volgens mij hier in Nederland heel weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Stel je voor dat het gepeupel hier een mening heeft.Jasphur schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:01:
[...]
'k Moet zeggen dat ik heel die enquête in NL niet echt voorbij heb zien komen.
waardeloos zo'n enquete uitslag. kan je helemaal niks mee dan.sjaool schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
Het lijkt erop dat in Duitsland een lobby actief is geweest. Meer dan 3 miljoen van de 4.5 miljoen stemmen kwamen uit Duitsland. Dit lijkt mij niet heel representatief voor Europa. Met andere woorden Juncker moet een beetje uitkijken met zijn uitspraak "De mensen willen het, dus we gaan het doen". Dat is in dit geval dus eerder de Duitsers willen het, dus we gaan het doen.
[...]
ik wist niet eens dat er een enquete was over dit onderwerp.
zegt wel weer genoeg over hoe serieus zulke figuren het 'volk' nemen.
je zou bijna gaan denken dat er iets achter zit. en dit er gewoon even weer doorheen gedrukt word.
Dat betekent dus dat Duitsland voor meer naar het westen gelegen landen maar even beslist dat we permanent naar UTC+2 moetensjaool schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
[...]

Dat zou betekenen dat er in sommige landen overdag oud & nieuw gevierd moet wordenGabberKooij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:56:
Persoonlijk zou van mij wereldwijd UTC ingesteld mogen worden. En dan spreek je per streek / land gewoon af wat de werk en schooltijden zijn, Dan zijn we in 1 keer van een heleboel gezeur af.
Maar hoe moet je anders "het volk" raadplegen? Zo'n enquette is misschien niet 100% representatief maar het (enige?) alternatief is iets van een (bindend) referendum. En we weten onderhand allemaal denk ik wel dat het dan zelden nog over het uiteindelijke onderwerp gaat.TheNostra schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
waardeloos zo'n enquete uitslag. kan je helemaal niks mee dan.
je zou bijna gaan denken dat er iets achter zit. en dit er gewoon even weer doorheen gedrukt word.
[ Voor 26% gewijzigd door -36- op 31-08-2018 18:02 ]
Waarom? Niemand die je verplicht om uberhaupt iets te vieren en sowieso mag je oud & nieuw gerust een paar uur eerder of later vieren. Of een maand later. Of in de zomer.Exception schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:41:
[...]
Dat zou betekenen dat er in sommige landen overdag oud & nieuw gevierd moet worden
Het is maar cultuur, gewoonte, en die kunnen veranderen als dat beter uitkomt.
naja als 2/3 van de uitgebrachte stemmen uit 1 land komt. dan kan ik dat niet representatief noemen qua uitslag. komt er feitelijk op neer dat 3 miljoen duitsers nu besloten hebben dat 500 miljoen mensen hun keuze moet accepteren.-36- schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:52:
[...]
Maar hoe moet je anders "het volk" raadplegen? Zo'n enquette is misschien niet 100% representatief maar het (enige?) alternatief is iets van een (bindend) referendum. En we weten onderhand allemaal denk ik wel dat het dan zelden nog over het uiteindelijke onderwerp gaat.
hoe je dat dan wel moet dan. tja misschien via postbus 51 op tv laten weten dat er gestemd kan worden.
op deze manier lijkt het wel weer achterkamertjes politiek.
En ik erger me meer aan het feit dat ik dankzij zomertijd dagen heb dat ik moet opstaan terwilj het donker is buiten en moet gaan slapen terwijl het licht is.sjaool schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:37:
[...]
Dit is dus wat mij ook zo tegenstaat. Er zijn dagen bij waarin ik soms geen daglicht zie. Erg deprimerend. Ik heb liever dat het 's ochtends wat langer donker is als ik 's avonds dan maar wat langer licht heb.
Btw, als ik alle rapporten zo lees zijn het vooral economische redenen om een bepaalde tijd aan te willen houden. Ik heb persoonlijk nooit last van het wisselen van zomertijd naar wintertijd en omgekeerd.
Waarom zouden we de klok aan ons leven moeten aanpassen in plaats van ons leven aan de klok? De dag is half als de zon op haar hoogste punt staat. In de zomer is dat pas om 14:00. De logica daar is gewoon weg. Van mij mogen ze zelfs naar GMT gaan zodat middag ook effectief het midden van de dag is. En dat betekend dan inderdaad ook dat als jij 8 uur wenst te slapen je dat in principe doet van 20:00 tot 4:00.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Half februari komt de zon op rond 8 uur 's ochtends. Dat betekend voor heel veel mensen dat ze dan in het licht naar hun werk kunnen gaan (en met zons ondergang pas bijna om 1800 ook terug in het licht). Met permanent zomertijd moeten die allemaal in het donker naar hun werk gaan.Dus jij moet vast om 0600 naar je werk vertrekken en dus sowieso in het donker, maar dat is weer niet bepaald de standaard in Nederland. Heel veel mensen (alle scholieren bijvoorbeeld, heel veel kantoorpersoneel, etc) zullen gewoon pas rond een uur of half 9 - 9 uur op hun werk moeten zijn, en kunnen dan dus prima in daglicht met wintertijd. Pas als je zomertijd invoert moet er veel meer in het donker gereisd worden.Wiebeltje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:28:
Je zit toch juist binnen als je werkt (uitgaande van een kantoorbaan). Al is het tot 11:00 uur donker zou me dat niks uit maken. Je moet sowieso in het donker naar je werk laat me dan aub nog in het licht naar huis kunnen gaan. Ik vind het zo deprimerend om in het donker naar je werk heen en terug te moeten... UTC +2 wat mij betreft.
Zoals? Duitsland wil wereldheerschappij via een enquete over zomertijd? Serieus, klagen op de EU omdat je niet wist van een enquete...TheNostra schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
waardeloos zo'n enquete uitslag. kan je helemaal niks mee dan.
Dat eerste, dat is vervelend voor je, maar dan zit jij heel ver buiten het gemiddelde.Blokker_1999 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:35:
[...]
En ik erger me meer aan het feit dat ik dankzij zomertijd dagen heb dat ik moet opstaan terwilj het donker is buiten en moet gaan slapen terwijl het licht is.
Waarom zouden we de klok aan ons leven moeten aanpassen in plaats van ons leven aan de klok? De dag is half als de zon op haar hoogste punt staat. In de zomer is dat pas om 14:00. De logica daar is gewoon weg. Van mij mogen ze zelfs naar GMT gaan zodat middag ook effectief het midden van de dag is. En dat betekend dan inderdaad ook dat als jij 8 uur wenst te slapen je dat in principe doet van 20:00 tot 4:00.
Wat betreft dat tweede: Kom nou eens met een fatsoenlijk argument voor UTC. Ik vind het logisch dat zon midden in de middag op zijn hoogst is, en het midden in de nacht op zijn donkerst is. Dus dan moeten we naar UTC+3. Zullen we dat maar invoeren? Of accepteren dat dat niet relevant is.
[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 31-08-2018 20:55 ]
Heb alle redenen om er over te klagen. Ken niemand die er van op de hoogte was. Niks op het journaal krant whatsoever.Sissors schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:53:
[...]
Half februari komt de zon op rond 8 uur 's ochtends. Dat betekend voor heel veel mensen dat ze dan in het licht naar hun werk kunnen gaan (en met zons ondergang pas bijna om 1800 ook terug in het licht). Met permanent zomertijd moeten die allemaal in het donker naar hun werk gaan.Dus jij moet vast om 0600 naar je werk vertrekken en dus sowieso in het donker, maar dat is weer niet bepaald de standaard in Nederland. Heel veel mensen (alle scholieren bijvoorbeeld, heel veel kantoorpersoneel, etc) zullen gewoon pas rond een uur of half 9 - 9 uur op hun werk moeten zijn, en kunnen dan dus prima in daglicht met wintertijd. Pas als je zomertijd invoert moet er veel meer in het donker gereisd worden.
[...]
Zoals? Duitsland wil wereldheerschappij via een enquete over zomertijd? Serieus, klagen op de EU omdat je niet wist van een enquete...
[...]
Dat eerste, dat is vervelend voor je, maar dan zit jij heel ver buiten het gemiddelde.
Wat betreft dat tweede: Kom nou eens met een fatsoenlijk argument voor UTC. Ik vind het logisch dat zon midden in de middag op zijn hoogst is, en het midden in de nacht op zijn donkerst is. Dus dan moeten we naar UTC+3. Zullen we dat maar invoeren? Of accepteren dat dat niet relevant is.
Dat je het zelf schijnbaar volstrekt normaal vind wil niet zeggen dat het dat ook is. Vind dat de heer juncker nogal hoog van de toren blaast met de Europeanen willen het dus gaan we het doen. Gebaseerd op een flut enquête.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 19:15
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Maar als men er niet uitkomt: zet je dat ding eenmalig een halfuur terug. Zit je in 't midden, prima compromis, niet meer over mekkeren. Maar als 't het een of 't ander is, dan toch heel graag wintertijd aanhouden. Zomertijd vind ik maar raar.
En ehhh, Juncker en EU logica staan wel vaker dwars op de werkelijkheid. Dat dat mensen nog verbaast.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Kijk eens, zo kan ik er ook eentje ingooien
Het ritme rond de evenaar is nog het best: licht van 6 tot 18, dan ben je tenminste rond 22-23u echt toe aan je bed.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het ritme rond de evenaar is dat veel mensen om 4-5 uur 's ochtends opstaan. En dat vanwege het leven, en vaak ook de hitte, de winkels tot een uur of 23:00 's avonds nog gewoon open zijn. Denk aan India. Dus hoe bedoel je, jij hebt een jetlag vanwege zomertijd. Misschien moet je verduisterende gordijnen kopen als het probleem licht is. En niet de schuld geven aan een uur verschil.Ethirty schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:28:
Ik kan niet wachten tot het altijd wintertijd is, ben gedurende vrijwel de hele zomertijd-periode van slag. Moeilijker op tijd naar bed, lastiger opstaan en daardoor het gevoel dat ik 6 maanden in een jet-lag leef.
Het ritme rond de evenaar is nog het best: licht van 6 tot 18, dan ben je tenminste rond 22-23u echt toe aan je bed.
Van mij mag zomertijd in Nederland de standaard tijd worden, of de periode van zomertijd oprekken. Optimaal gebruik van daglicht. Ik zit er helemaal niet op te wachten dat het in de zomer om 3 uur 's ochtends licht wordt, omdat de zon aan het opkomen is. Liever in de avond meer licht.
< dit stukje webruimte is te huur >
De paar keer dat ik in de buurt van de evenaar ben geweest begint het leven tussen 5 en 6. Daar leeft iedereen op het ritme van de zon en dat werkt daar het best omdat elke dag altijd even lang duurt: 12u licht, 12u donker. Gek genoeg neem ik ondanks de jetlag vrijwel direct dat ritme over en heb ik zelfs met 12u tijdsverschil weinig moeite om om 6u op te staan.
Alleen het zuidelijkste puntje van India komt een beetje in de buurt van de evenaar, dus daar gaat je voorbeeld al mank. Een ritme op temperatuur is niet hetzelfde als een ritme op licht.
Zomertijd is ingesteld zodat we langer buiten kunnen zitten, maar dat kan in de zomer ook prima in het donker. Donker is goed, het geeft je lichaam een seintje dat je bijna naar bed moet.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 19:15
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Weer een pluspunt voor de wintertijd.
Dus doordat het langer licht is heb je het 'gevoel' niet naar bed te moeten. Dus het probleem is 'je gevoel' en het 'licht'. Nou het licht daar kan je wat aan doen door verduisterende gordijnen te kopen. En 'je gevoel', ja door gewoon naar bed te gaan. Je bepaald dat zelf, niets weerhoudt je ervan om naar bed te gaan. Jij beslist zelf om wakker te blijven.Ethirty schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:37:
Ik ben biologisch een avondmens, maar moet al een ochtend-mens ritme vanwege mijn werk leven. Zomertijd verstoort dat alleen maar meer. Het voelt gewoon 6 maanden lang alsof ik een uur vroeger mijn bed uit moet. Maar doordat het langer licht is, heb ik nooit het gevoel een uur eerder naar bed te moeten. Ik verlies dus 2u slaap per nacht. In de winter is een dag van 7-23u, in de zomer komt dat (omgerekend naar wintertijd) neer op van 6-24u. Klinkt misschien krom, maar dat is hoe ik het al decennia ervaar.
De paar keer dat ik in de buurt van de evenaar ben geweest begint het leven tussen 5 en 6. Daar leeft iedereen op het ritme van de zon en dat werkt daar het best omdat elke dag altijd even lang duurt: 12u licht, 12u donker. Gek genoeg neem ik ondanks de jetlag vrijwel direct dat ritme over en heb ik zelfs met 12u tijdsverschil weinig moeite om om 6u op te staan.
Alleen het zuidelijkste puntje van India komt een beetje in de buurt van de evenaar, dus daar gaat je voorbeeld al mank. Een ritme op temperatuur is niet hetzelfde als een ritme op licht.
Zomertijd is ingesteld zodat we langer buiten kunnen zitten, maar dat kan in de zomer ook prima in het donker. Donker is goed, het geeft je lichaam een seintje dat je bijna naar bed moet.
En waarom zouden we in de zomer in het donker buiten willen zitten. Het is dan kouder. En gewoon een verspilling van zonlicht, aangezien het om 3/4 uur 's ochtends licht wordt. Ja wat een fanatisch idee. Laten we vooral in het donker zitten - en massaal onze lichten aandoen en elektriciteit verstoken. Alsof het in de winter niet al donker genoeg is.
En betreft je theorie over licht vs temperatuur. Rond de evenaar speelt de temperatuur sowieso een rol, waarschijnlijk nog extremer dan in India.
[ Voor 3% gewijzigd door aex351 op 01-09-2018 01:15 ]
Nope, zomertijd is erg handig als je 40 uur per week moet werken en vervolgens nog je tuin moet doen. Weet je dat je dan langer in je tuin kan werken of andere klussen kunt uitvoeren waarbij een beetje daglicht erg handig is? Doe mij alsjeblieft dat uurtje langer licht op de avond. Ik hoef 's ochtends echt niet met licht op te staan om bijvoorbeeld half vijf.Ethirty schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:37:
Dat je voor je gevoel niet eerder naar bed kunt is prima op te lossen door extra verduisterende gordijnen te kiezen. Wat dat bioritme aangaat, ik heb daar dus totaal geen last van. Eerlijk gezegd vind ik daar de geleerden een beetje teveel over doordraven.
En in de winter 10 uur uit bed en 5 uur weer op bed
Het zal vast iets aan invloed hebben... Maar niet zoveel.....
Er is geen "wintertijd", want dat is de normale tijd. Alleen in de zomer hebben we een gewijzigde tijd (+1). Aangezien zomertijd tegenwoordig van geen enkel nut is of voordeel heeft, afschaffen.TheJason schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:55:
Ik ben voor het afschaffen van de wintertijd. Kan daar ook nog een poll over gemaakt worden?
Limbids
Ik kan dit gewoon blijven doen. Hoe wij met tijd omgaan is gewoon iets wat een afspraak is tussen mensen. Er is geen "normale" tijd, er is alleen een afspraak. Als wij afspreken dat zomertijd de normale tijd is, dan is dat zo. Als we afspreken dat UTC + 9 de normale tijd is, dan is dat zo.
Zelf blijf ik het toch wel handiger vinden dat we het nu tot half 9 licht hebben, en dus wat kunnen doen buiten, dan dat het voor 6 uur al licht wordt. En het gaat er bij mij nog steeds niet in dat op het hoogtepunt het beter zou zijn dat het om 4 uur 's ochtends licht wordt als om 5 uur.
[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 01-09-2018 08:07 ]
Je kunt het wel blijven doen, maar dat maakt het niet meer waar.Sissors schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:05:
Er is geen "zomertijd", want dat is de normale tijd. Alleen in de winter hebben we een gewijzigde tijd (-1). Aangezien wintertijd tegenwoordig van geen enkel nut is of voordeel heeft, afschaffen.
Ik kan dit gewoon blijven doen.
Ik zie ook echt reacties op het onderwerp voorbijkomen waar je tenen van gaan krullen (niet hier overigens)... Domme huppeltrutjes die roepen: Yeeeeh... Het hele jaar zomer, heerlijk!
Daarnaast kan ik me niet helemaal vinden in de mensen die zeggen dat ze maanden last hebben van het verzetten van de tijd... Alleen als je een heel strak ritme hebt en elke dag alles precies op vaste tijden doet, is dit waar. De meesten die dit roepen, zijn waarschijnlijk vergeten dat hun jetlag waarschijnlijk komt doordat ze die nacht tot in de late uurtjes aan de bar hebben gehangen in de plaatselijke kroeg.
Niks moet.Sissors schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:45:
Goed, geef mij dan nou eens die natuurwet die blijkbaar bestaat die zegt dat de zon op zijn hoogst moet staan om 12 uur, en niet om 1500 uur. Want die moet dan dus bestaan. Is het de vierde wet van Newton? En waarop precies is die dan gebaseerd?
Maar als we om 00:00 van dag wisselen is het niet onlogisch om 12:00 als midden van de dag te hanteren. Zon op zijn hoogste punt = midden van de dag.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik begrijp niet waarom je vindt dat dat een natuurwet moet zijn. Het is een definitie die al sinds mensenheugenis gebruikt wordt. Heb je wel eens een zonnewijzer gezien? Het is totaal onzinnig om daar van af te stappen. Het is gewoon het meest handige en natuurlijke dat de zon op het midden van de dag op zijn hoogst in de hemel staat.Sissors schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:45:
Goed, geef mij dan nou eens die natuurwet die blijkbaar bestaat die zegt dat de zon op zijn hoogst moet staan om 12 uur, en niet om 1500 uur. Want die moet dan dus bestaan. Is het de vierde wet van Newton? En waarop precies is die dan gebaseerd?
Er zal vast wel een SI norm zijn dat we om 0.00 van dag wisselen. Als dat middernacht is (goh, het is echt een definitie van 0.00), dan is midden op de dag om 12.00 zo gek nog niet.Sissors schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:45:
@Ethirty Precies zoals ik me voel. Met kinderen erbij is het nog eens versterkt. Zij slapen helemaal beroerd in met al dat licht. Ze worden ook wakker als het licht wordt.
@Sissors Als het zo vroeg licht is, kan je ook 's ochtends je tuin doen.
Hoe zie je dat voor je? Dat ik rond een een of 21 in een tent van verduisterende stof ga zitten zodat ik rond 23 een keer slaperig begin te voelen? Hoe heb ik dan wat aan langere dagen? Licht == wakker voor mij.aex351 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 01:12:
[...]
Dus doordat het langer licht is heb je het 'gevoel' niet naar bed te moeten. Dus het probleem is 'je gevoel' en het 'licht'. Nou het licht daar kan je wat aan doen door verduisterende gordijnen te kopen. En 'je gevoel', ja door gewoon naar bed te gaan. Je bepaald dat zelf, niets weerhoudt je ervan om naar bed te gaan. Jij beslist zelf om wakker te blijven.
Ja, dat is toch helemaal geweldig! Even een break van die hitte, langzaam in je slaapritme komen en dan gewoon in het donker naar bed.En waarom zouden we in de zomer in het donker buiten willen zitten. Het is dan kouder.
Het is dat het rond de evenaar zo heet is, anders was ik daar maar al te graag gaan wonen.
#team_UTC+1
Kortom, koop verduisterende gordijnen. Want dat ene uur verschil gaat verder ook niets uitmaken. Zelfs binnen onze huidige tijd zone zit er verschil tussen West en Oost en Noord en Zuid. En omdat jij geen verduisterende gordijnen hebt moet iedereen in de zomer in het donker gaan zitten en elektriciteit gebruiken. Klinkt niet bepaald logisch toch.Ethirty schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:51:
[...]
Hoe zie je dat voor je? Dat ik rond een een of 21 in een tent van verduisterende stof ga zitten zodat ik rond 23 een keer slaperig begin te voelen? Hoe heb ik dan wat aan langere dagen? Licht == wakker voor mij.
[...]
Ja, dat is toch helemaal geweldig! Even een break van die hitte, langzaam in je slaapritme komen en dan gewoon in het donker naar bed.
Het is dat het rond de evenaar zo heet is, anders was ik daar maar al te graag gaan wonen.
#team_UTC+1
Uit de meeste reacties begrijp ik dat die mensen die met de gordijnen dicht binnen gaan zitten dan ook graag naar bed gaan. Waarom zou dat vervelend moeten zijn voor de mensen die toch de ogen dicht hebben?Ethirty schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:08:
Net zo logisch als dat jij denkt dat iedereen op warmte en lichte avonden zit te wachten en de rest maar binnen moet gaan zitten met de gordijnen dicht.
Maar voor heel veel mensen is 12:00 helemaal niet het midden van de dag. De standaard werkdag is van 9 tot 5, het midden daarvan is dus om 13:00. En als je dan een gemiddeld dag/nachtritme erbij pakt, is het midden van de dag voor iemand die van 22:00 to 6:00 slaapt 14:00. Zelfs als je om 21:00 naar bed gaat en om 5 uur opstaat (en ik geloof nevernooitniet dat dat het gemiddelde dagritme van "de Nederlander" is) blijft dat midden steken op 13:00.Maasluip schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:57:
Ik begrijp niet waarom je vindt dat dat een natuurwet moet zijn. Het is een definitie die al sinds mensenheugenis gebruikt wordt. Heb je wel eens een zonnewijzer gezien? Het is totaal onzinnig om daar van af te stappen. Het is gewoon het meest handige en natuurlijke dat de zon op het midden van de dag op zijn hoogst in de hemel staat.
Die traditie waar je zo aan hangt ging ervan uit dat de dag begon bij zonsopgang en eindigde bij zonsondergang. Die traditie was gebaseerd op een variabele lengte van wat we nu een uur noemen. Die traditie volgen we al heel wat generaties niet meer.
Je doet gewoon meer buiten als het licht is, sporten 's avonds is lekker in het licht.. Ik vind het nu al een drama dat het alweer om 9 uur donker is.
Bij de wintertijd heb je volgens mij (voor de meeste mensen) maar 1 voordeel. In de winter is het 's ochtends eerder licht. Met de zomertijd heb je voor de meeste mensen 3 voordelen.. In de winter blijft het 's middags langer licht, in de zomer blijft het 's avonds langer licht en in de zomer wordt het pas later licht (niet terwijl je licht te slapen om 4 uur 's nachts).
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Sinds mensenheugenis? Snelle Wiki check stelt dat sinds 1862 de Amsterdamse tijd redelijk de standaard tijd in Nederland begon te worden, wat niet UTC is. En UTC zit een stuk dichter bij het idee dat zon op zijn hoogst moet staan om 12 uur 's middags.Maasluip schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:57:
[...]
Ik begrijp niet waarom je vindt dat dat een natuurwet moet zijn. Het is een definitie die al sinds mensenheugenis gebruikt wordt. Heb je wel eens een zonnewijzer gezien? Het is totaal onzinnig om daar van af te stappen. Het is gewoon het meest handige en natuurlijke dat de zon op het midden van de dag op zijn hoogst in de hemel staat.
Dus we hebben het iig de afgelopen 150 jaar niet gedaan. Maar omdat het sinds mensenheugenis wel zo is, moeten we nu weer UTC invoeren? Zelfs als je gelijk hebt, en het daarvoor wel de lokale tijden redelijk dicht bij UTC zat: Ga je me nou echt serieus vertellen dat je dat een sterk argument vind? We hebben het de afgelopen 150 jaar niet gedaan, maar daarvoor was het wel zo, en dus moeten we terug gaan naar hoe het toen was? Omdat het traditie is?
In zijn algemeenheid is "omdat het nou eenmaal vroeger zo was" een belabberd argument. Als je niks wil veranderen, houd dan gewoon het huidige systeem aan. Zo is het nu eenmaal...
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 01-09-2018 12:55 ]
Als je de gegevens moet geloven, zou het vandaag de dag maar 0,3% schelen. Energiemaatschappijen weten niet of het nou echt uitmaakt, het energieverbruik is elke winter anders. Hoe is zomertijd vandaag de dag dan nog relevant?
#team_UTC+1
Op zondagavond 30 april 1916, in volle Eerste Wereldoorlog, werden voor het eerst in Europa de klokken één uur vooruitgezet voor de duur van de zomer. Dat gebeurde in het toenmalige Duitse Rijk, en ook in alle door de Duitsers bezette gebieden. De maatregel gold dus ook voor het grootste deel van België, dat sinds 1914 bezet was. Alleen in de onbezette Westhoek bleven de klokken voorlopig nog ongewijzigd.
De Belgen waren niet opgezet met deze nieuwe maatregel van de bezetter. Twee jaar eerder, in 1914, waren ze al verplicht geweest de klok een uur vooruit te zetten, omdat toen het in Duitsland geldende uur verplicht werd. België had immers tot dan de West-Europese Tijd (of Greenwichtijd) gebruikt, die in Groot-Brittannië gold, net als Frankrijk en andere West-Europese landen (met uitzondering van Nederland), omdat die min of meer met de positie van de zon overeenkwam.
Na de Eerste Wereldoorlog zaten we opnieuw op West-Europese Tijd, maar elk jaar gold nog altijd enkele maanden zomertijd. Toen de Duitsers in mei 1940 opnieuw ons land bezetten, verplichtten ze ons meteen daar een uur aan toe te voegen zodat we weer het “Duitse uur” volgden en de tijd in de zomer twee uur vooropliep op de zon.
Merkwaardig is dat op het einde van de Tweede Wereldoorlog ditmaal geen verandering kwam in de tijdsregeling. België bleef sindsdien de tijd van de vroegere bezetter Duitsland volgen, net zoals Frankrijk en Nederland. De zomertijd bleef bestaan tot in 1946.
En toen we vanaf 1976 opnieuw zomertijd zijn gaan gebruiken, werd hier en daar opgemerkt dat het eigenlijk om een “dubbele” zomertijd ging. Want we volgden nog steeds het Duitse uur…
[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 01-09-2018 13:04 ]
Met de auto heb ik daar ook niet zoveel problemen mee.M@cer schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:35:
Dan maar iets langer donker 's ochtends in de winter..
Maar als ik in de winter op de fiets naar mijn werk wil, is wintertijd (normale tijd) echt wel fijn.
Zowel qua licht, maar ook qua temperatuur.
Ik denk ook aan al die scholieren die naar school moeten, meer kans op ongelukken etc.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Natuurlijk wel! Dat jij "dag" definieert als het gedeelte van de dag dat je werkt doet daar niets aan af.Dido schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:24:
[...]
Maar voor heel veel mensen is 12:00 helemaal niet het midden van de dag.
Van oudsher: je wordt wakker als het licht wordt en begint te werken. En als je werk gedaan is heb je vrij tot je weer gaat slapen.
Mensen werkten vroeger ook 12 uur per dag. Moeten we het midden van de dag aanpassen omdat we korter zijn gaan werken?
Eigenlijk wel opvallend, aangezien de meeste stemmen voor het afschaffen kwamen uit .... Duitsland.XWB schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:02:
Ik was trouwens even benieuwd wat ze in België voor de wereldoorlogen hanteerden:
[...]
Is Merkel toevallig wat van plan?
#team_UTC+1
Eh, ja? Waarom niet?Maasluip schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:05:
Natuurlijk wel! Dat jij "dag" definieert als het gedeelte van de dag dat je werkt doet daar niets aan af.
Van oudsher: je wordt wakker als het licht wordt en begint te werken. En als je werk gedaan is heb je vrij tot je weer gaat slapen.
Mensen werkten vroeger ook 12 uur per dag. Moeten we het midden van de dag aanpassen omdat we korter zijn gaan werken?
Jouw redenering volgend moeten we heel veel dingen anders doen omdat onze voorouders er als jager/verzamelaar een bepaalde leefstijl op nahielden.
We leven niet meer in "van oudsher", en we hebben al van alles aangepast naar onze moderne levenswijze. Het is vrij arbitrair om dan een willekeurig moment in het verleden de prikken en te stellen dat dat moment dan moet bepalen hoe we nu onze klok gebruiken.
Dat is een drogredenatie. Wie zegt dat "middernacht" ook daadwerkelijk het midden van de nacht is? De hele definitie is raar, want de nacht begint om 0:00, dus dat maak 3:00 het midden van de nacht.Señor Sjon schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:49:
[...]
Er zal vast wel een SI norm zijn dat we om 0.00 van dag wisselen. Als dat middernacht is (goh, het is echt een definitie van 0.00), dan is midden op de dag om 12.00 zo gek nog niet.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat verklaart ook waarom we met zoveel mensen elke dag op dezelfde tijden in de file staan, neem ik aan?Maasluip schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:18:
En wat moet dan de middag zijn? Ik werk van 7:30 tot 16:00. Er werken mensen in ploegendienst. Flexibel werken is eerder de norm.
Flexibel werken is een doel, maar zeker niet de norm.
Prima. Daarmee is "12:00 moet het midden zijn" dus ook van tafel, want dat is even arbitrairOm het midden van de dag af te laten hangen van een volstrekt arbitraire gedachte van wat een "normale" werk dag is slaat echt nergens op.
Dat doen we sowieso met heel veel dingen. Middernacht, midwinter, midzomer - allemaal precies aan het begin van de betreffende periode. Het is dan inderdaad vreemd om voor middag een uitzondering te maken..oisyn schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:25:
Dat is een drogredenatie. Wie zegt dat "middernacht" ook daadwerkelijk het midden van de nacht is? De hele definitie is raar, want de nacht begint om 0:00, dus dat maak 3:00 het midden van de nacht.
[ Voor 28% gewijzigd door Dido op 01-09-2018 13:29 ]
Welkom in het land van het klootjesvolk, die te weinig verdienen om last te kunnen hebben van een jetlag.Daarnaast kan ik me niet helemaal vinden in de mensen die zeggen dat ze maanden last hebben van het verzetten van de tijd... Alleen als je een heel strak ritme hebt en elke dag alles precies op vaste tijden doet, is dit waar.
Dus ja, ik heb er echt last van. Ik sta inderdaad elke dag om 05:45 op. Iets met op tijd op het werk moeten zijn het hele jaar door.
Dus zout maar op met dat verzetten van de tijd. Zomers is het toch licht als ik opsta en thuis kom, in de winter is het in beide gevallen donker. Door de overgang moet ik toch heen, uur verzetten of niet maakt niet uit.
Blijkbaar heb jij geen last van de zomer / wintertijd. Dat is mooi, want dan heb je ook geen last er van als we dat geneuzel stopzetten. Ik dan wel weer blij.
[ Voor 6% gewijzigd door arbraxas op 01-09-2018 22:52 ]
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity